רות ביידר גינזברג והרוקח הערבי

לפני שנים כתבתי פוסט על הדילמה של השופטת רות ביידר גינזברג. לפרוש ולתת לנשיא אובמה למנות לה מחליף, או להישאר לשבת על כס השופטת ולהסתכן בכך שנשיא רפובליקני ימנה את ממשיכה. הדילמה בין האינטרס הפוליטי לבין האינטרס האישי שלה הוכרעה לבסוף באופן אנוכי. היא תיעדפה את הקריירה האישית ומתה בעודה שופטת. הנשיא טראמפ מינה אחרי מותה את השופטת קוני בארט השמרנית הקיצונית והבטיח רוב מוצק שמרני בבית המשפט העליון, ובקרוב כנראה יבוטל היתר ההפלות באמריקה.

מול מתקפת הטרור של ערביי ישראל, וגם מול דברי השבח שניתן לקרוא לגביה ברשתות החברתיות של הערבים, הרבה יהודים בישראל מעדיפים להאמין שהרוב המוחלט של ערביי ישראל מאמין בדו-קיום ומתנגד לאלימות. הם מביאים ראיה מכך שיש להם מוסכניק ערבי, רוקח ערבי, רופא שיניים ערבי, פיזיותרפיסט ערבי. כל אלו עושים מלאכתם בנועם ובהגינות.

ייתכן, כך לפחות אני מקווה, שהרוב הגדול של ערביי ישראל מתנגד לאלימות. גם אין ספק שהאינטרקציה הבין אישית החיובית בין יהודים לערבים מסייעת ותורמת להפחתת השנאה. עם זאת, הדברים מורכבים יותר. זה שהמוסכניק הערבי מעניק שירות מצוין לקליינטים היהודים אין משמעותו שהוא שלם עם שהותם בחלקת האדמה הזו מתוקף הצלחתה של התנועה הציונית. ייתכן שהוא פשוט, כמו השופטת ביידר גינזברג, חי בשלום עם דיסוננס מסוים בין התנהלותו כאדם פוליטי לבין התנהלותו האישית. ממש כפי שהרבה אנשים עשירים מצביעים למפלגות סוציאליסטיות. האזורים במוח שעוסקים בפוליטי הם כנראה נפרדים מהאזורים במוח שעוסקים באישי. ייתכן שיש לכם רופא שיניים מצוין, אכפתי וקשוב מהמגזר, אבל אם יפרט לכם את דעותיו לגבי הפתרון הראוי לסכסוך הישראלי-ערבי ולגבי הדרך להגיע לשם, תתחלחלו עד עומקי נשמתכם. ממש כפי שיכול להיות מטופל ערבי שישתאה מטיפולו המסור של רופא יהודי, ולא יעלה על דעתו שזה תומך בכלל בטרנספר. ההיקש מההתנהלות האישית-מקצועית להתנהלות הפוליטית הוא קלוש מאוד.

זכרו את סיפורו של הסטאז'ר מפנימית ב' בבית החולים ברזילי. מנהל המחלקה אמר עליו: "הוא טיפל בחולים יותר ממה שמצופה מכל סטאז'ר אחר. אנחנו נוהגים מדי יום לעשות ישיבות בוקר והוא היה משתתף בכל הישיבות, מגיע בזמן ומשתתף ואומר את דעתו. הוא היה מסור, מסוג המתמחים שכל רופא היה רוצה לצדו. הוא היה גאון. מעולם לא נתקלנו באירועי אלימות, לא מילוליים ובטח לא פיזיים. הוא התייחס למטופלים בצורה יפה ומקצועית". אותו אחד סיים את חייו בעודו נלחם בשם דאעש.

22 תגובות על ״רות ביידר גינזברג והרוקח הערבי״

  1. בדומה למה שכתבת,
    הרבה יהודים בישראל מעדיפים להאמין שאם רע"מ בממשלה/קואליציה הרי שהיא תתרום ליציבות ושהיא תמנע אלימות כנגד יהודים. וזה פשוט לא כך.
    יש את רע"מ הפוליטית שמנסה (ובצדק) להביא הישגים חומריים לערבים, ויש את רע"מ הלאומית שרואה בנו כובשים (על כל המשמעויות של זה).

    ולכן אני חוזר לטענתי בימים של הרכבת הממשלה הנוכחית. חשבתי (ואני עדיין חושב) שזה נכון שרע"מ תהיה חלק מהקואליציה/ממשלה, אבל זה לא נכון שהיא תהיה הקול ה-61. היא צריכה להיות בתוך הממשלה/קואליציה בשביל שהיא תקדם את מצבם החומרי של הערבים, אבל מפלגה שלא רואה במקום הזה כביתו של העם היהודי – אסור לתת בידה את הבעלות על היציבות הפוליטית או הציבורית בישראל.
    יתר על-כן, ממשלה שמתקיימת על בסיס כזה, קרי על מפלגה שלא רואה במקום הזה כביתו של העם היהודי, היא חסרת לגיטימציה מוסרית וציבורית.

    אהבתי

  2. תמריץ
    פוסט חזק.
    הייתי מוסיף שגם אם רוב הערבים הם נגד המדינה , בכל ציבור – רובו המוחלט של הציבור הוא 'עדר' ולכן חיסול ראשי המסיתים הערבים וההסתה ברשתות החברתיות כולל חיסול ההסתה של קמפיין 'אלימות המתנחלים' ייצור מצב שהרוב המוחלט הערבי ישקע בצד ה'מקצועי מעשי' והחלק האידיאולגי יכנס לתרדמה עמוקה. (זה בעצם מה שקרה בתקופת טראמפ)

    Liked by 3 אנשים

  3. לא הייתי מכליל את מנסור עבאס בתוך זה כי אמר במפורש שישראל תישאר יהודית. מה עוד נבקש. כמובן שזה שרע״מ היא זו שעליה נשענת הממשלה זו בעיה עצומה. אבל גם ללכת לבחירות 5 ואחריהן 6, 7 וכו׳ הייתה בעיה עצומה. להערכתי עם השלכות קשות בהרבה.

    אהבתי

  4. מאמר חזק של סיוון אוחיון (אשתו של שי אוחיון הי"ד שנרצח בפיגוע):
    https://www.inn.co.il/news/545478
    יש שם נקודה חשובה על האפליה דה פקטו שיש נגד יהודים במערכות השלטוניות שאי אפשר שלא לראות בה אפליה גזענית. בין אם המניעה מקניית בתים בישובים ערביים שקבע בית המשפט העליון, או ההימנעות מהגשת כתבי אישום נגד פורעים ערביים או כתבי אישום על רקע תקיפה גזענית נגד ערבים, איסור תפילה בהר הבית ועוד. וכפי שהיא כותבת, במצב הזה המילה "שלום" הופכת לשקרית ומניפולטיבית.

    Liked by 1 person

  5. פרופ' דן שפטן התייחס רבות "לדילמה של רות ביידר" המאפיינת את הציבור הערבי בישראל (למעט הציבור הדרוזי).

    מצד אחד, אותו רוקח ערבי מבין היטב שאם יחיה במדינה ערבית (במקום במדינה יהודית) – אזי איכות חייו תדרדר משמעותית. לאחר "האביב" הערבי כולם קלטו שרמת חייהם וזכויות הפרט שלהם ידרדרו לרמה המאפיינת את שאר המדינות הכושלות של האזור.
    מצד שני, זהותו, כבודו ועיקרי אמונתו מחייבים אותו להתנגד להמשך הקיום של מדינה יהודית.

    בדילמה בין שני הכוחות המנוגדים הנ'ל: רוב ערביי ישראל ינסו, ברמה האישית והמשפחתית שלהם, להשתלב כלכלית. אבל במקביל הם יצביעו בכנסת רק למפלגות שמדגישות את חוסר הלגיטימיות הבסיסית של מדינת העם היהודי, ומייחלים לסופה הקרוב.
    מה שמוכיח שהשיקולים הכלכליים – האינדיוידואליסטים של המגזר הערבי משניים בעיניהם בחשיבותם לשיקולים זהותיים -חברתיים.
    אולי ראוי להעריכם על סדרי עדיפויות אלו.

    ****
    קטע מראיון שנתן דן שפטן:
    —————————————–
    " יש דיסוננס בין נכונות רוב החברה הערבית בישראל להשתלב כלכלית, ואפילו במידה מוגבלת וממולכדת בחברה הישראלית לבין התנהגותם הפוליטית. ….
    היית יכול לומר 'אם דן צודק והם רוצים להשתלב בחברה, אז שיבחרו נציגים שמשקפים את רצונם'. למשל, אם רצונם הברור שערביי ישראל לא יהיו מעורבים בטרור נגד המדינה, אז למה כשערבי מאום אל־פחם רצח שני דרוזים על הר הבית, נערכה הפגנת תמיכה גדולה בו ולא הלכו לנחם את המשפחות? הם רצו להגיד 'אנחנו ערבים גאים'. למה בוחרים לכנסת אנשים כמו חנין זועבי ואחמד טיבי? מי שרוצה להיות חבר באליטה הפלסטינית, ברובם הגדול, חותם על אחד משני מסמכים שאומרים שישראל בלתי לגיטימית, כי היא תוצר של מפעל קולוניאלי והיא ממשיכה לפעול בצורה זו. כדי שתהיה לגיטימית, צריך לממש את זכות השיבה, שמשמעותה חיסול המדינה היהודית. אנחנו רגילים לדפוס המערבי, שככל שאדם יותר משכיל ומשתלב, כך הוא יותר מתון. בעולם הערבי ההפך. האליטות הרבה יותר רדיקליות מאשר הציבור הרחב. למשל ההתנגדות הגדולה לישראל במצרים וירדן היא בקרב האליטות".

    ההנהגה הערבית חושבת שתשיג את כל מה שהיא מבקשת?
    "לא מעניין אותי מה היא חושבת, אין להם נציגות אחרת? רצה לכנסת מפלגה שהייתה בעד שיתוף פעולה עם המדינה והיא אפילו לא התקרבה לאחוז החסימה. למה ציבור ערבי גאה חייב להיות קיצוני? למה הנרטיב שלהם הוא כזה ושל הדרוזים אחר? כי הדרוזים מבינים, 'אין לנו אופציה לשנות ממדינה יהודית למדינה דרוזית'. הערבים חושבים בפרספקטיבה היסטורית ולא של העתיד המיידי. הם רואים ביכולתה של ישראל להיות חזקה ומצליחה מול עולם ערבי, שהוא כישלון מחריד – עיוות קוסמי, דבר בלתי טבעי שלא יכול להישאר כך …"

    Liked by 1 person

  6. לתמריץ,
    כתבת:
    "לא הייתי מכליל את מנסור עבאס בתוך זה כי אמר במפורש שישראל תישאר יהודית. מה עוד נבקש. …"
    ———————
    אולי נבקש שלא להתפתות להאמין, מהר מדי וללא ראיות מסייעות מספקות, לכל משאלות ליבנו.

    הקטע הרלוונטי מהויקיפדיה:
    ——————————————

    " תַּקִייַה או תאקיה (בערבית: تقیة, בתעתיק מדויק: תקיה) היא מושג באסלאם, שמשמעותו "זהירות", "חשש" או "הסתתרות". התקייה מאפשרת למאמין להסתיר את אמונתו או לא למלא את מצוות הדת בשעת מצוקה או דחק[1]. מקובלת בעיקר אצל האסלאם השיעי.[2]

    באסלאם הסוני לא היה שימוש נרחב בתקייה, שכן הסונים נהנו לרוב מעמדה שליטה וחזקה. לעומת זאת, התקייה הייתה מקובלת בקרב השיעים, שנאלצו פעמים רבות להסתיר את אמונתם הדתית תחת שלטון סוני מכביד[3]. המאמין הנמצא בסכנת חיים יכול להעמיד פנים כלפי חוץ, אך לשוב ולהציג את אמונתו משחלפה הסכנה[4]. השימוש בתקייה רווח גם בדתות שמחוץ לאסלאם, למשל אצל הדרוזים[5] ואצל הבאבים-בהאאים[6].

    התקייה בקוראן
    ————————-
    ניתן לזהות כמה פסוקי קוראן כבסיס לעקרון התקייה, ביניהם:

    "אתם המאמינים! אל תבקשו עזר מהבוגדים, אם יש מאמינים בכם; כל עושה זאת, אין ישועתה לו באלהים; רק אם תיראו מהם" (סורה 3 (סורת אאל עמראן), פסוק 28).
    "נסיבות חמורות עלולות לחייב מוסלמים לפייס כופרים כאמצעי זהירות, גם אם מצטיירים כמחללי האסלאם" (סורה 16 (סורת א-נחל), פסוק 106).
    "אללה לא יבדוק את שבועותיך חסרות-ההיגיון, אלא את כוונות לבך" (סורה 2 (סורת אל-בקרה), פסוק 225).

    מימוש אישי
    ——————
    השיעים לאורך הדורות נהגו במדינות סוניות להתחזות לסונים בהתאם לעקרון התקייה. המהפכה האסלאמית באיראן ב-1979 קראה לסיום התקייה של השיעים.

    פרשנות עכשווית
    ————————–
    לטענת המזרחן ד"ר מרדכי קידר, דוגמה בת זמננו לשימוש ב'תקייה' היא השלום עם מצרים, אשר התבסס על פסק הלכה של המוסד הדתי האסלאמי העליון במצרים, אל-אזהר, ואשר על סמך יסוד ה'תקייה' התיר לאנואר סאדאת לבצע שלום עם ישראל[7], תוך הימנעות משימוש במילה 'זמני' אך באופן עקיף על ידי השימוש במונח הנרדף "הסכם חודיבייה"[8], כל זאת לאחר פסק מאותו מוסד, שקבע בפסק הלכה (פתווה) קודם לו כי יש להשמיד ולהחריב את ישראל עד סוף כל הדורות או עד שהיא תיכלה[9]. מסמך פסק ההלכה האחרון בן שלושת העמודים, המתיר לעשות שלום עם ישראל, פורסם בזמנו בגלוי ובהרחבה בתקשורת המצרית[10]. …"

    Liked by 1 person

  7. לדעתי הסיבה לכך שאנשים שבחייהם הפרטיים היו נורמטיבים לפתע מתחילים להרוג אנשים אחרים, היא הלאומיות. גם במדינות אירופה היו אנשים רבים שהצטרפו לצבא מדינתם, לחמו והרגו (ולפעמים שילמו בחייהם) – גם כאשר מדינתם לא היתה צודקת. הדוגמא הטובה לכך זה צבאות אירופה במושבות שכבשו באסיה ובאפריקה.
    טענתה של קמיליה (לפי דברי מורדכי קידר) שהמוסלמים חותמים על הסכם שלום כי זה נוח להם מבחינה פוליטית אבל הם מפירים אותו בהזדמנות הראשונה – זו טענה נכונה אבל טענה זו נכונה לגבי מרבית (ואולי כל) מדינות העולם. אם תקראו את ההיסטוריה של אירופה תראו שיש אין ספור הסכמים כאלו שהופרו. סביר להניח שגם הסכמים פרטיים בין בני-אדם היו מופרים בהמוניהם אלמלא היה כוח מזוין (בתי-המשפט, משטרה והוצאה לפועל) שכופה עליהם לכבד הסכמים אלו.
    באשר לשופטת רות גינזבורג – לדעתי היו צריכים לקבוע חוק שבגיל מסוים (או אחרי תקופת כהונה מסויימת) – שופט בבית-המשפט העליון חייב להתפטר או להיות מפוטר. דבר זה היה עוזר למניעת קומבינות. חוץ מזה מרבית האנשים בגילאים סביב ה-90 ומעלה אינם כשירים למלא תפקידים חשובים.

    Liked by 2 אנשים

  8. תמריץ,
    פוסט טוב. אם היית מחליף את רות ביידר גינזבורג בבנט זה היה פוסט מצויין

    אהבתי

  9. אגב חשוב להגיד משהו מתמטי פשוט: לממשלה יש רוב 57 מול 53 בלי המפלגות הערביות. ביבי היה פשוט צריך להתפטר לאור זה שנוצר רוב נגדו, אבל הוא נרקיסיסט קיצוני שמשתמש ב״באג״ של השיטה: נוכחות של מפלגות ערביות אנטי ציוניות בכנסת, כדי לשגע את כולנו.

    Liked by 1 person

  10. אחד הסרטונים הטובים שנעשו על הפוליטיקה הישראלית

    כמו שרואים בסרטון, שיקלי לא היה בטוח שעבאס עוד שם, אבל מאז כמו שציינתי, אכן הספיק להגיד שישראל תהיה מדינה יהודית לזעמה של המשותפת.

    Liked by 1 person

  11. תמריץ,

    הדמיון בין גינזבורג לרוקח הערבי רחוק מלהיות מושלם בעיניי.

    ההנחה שלי היא שגינזבורג באמת מאמינה ששמאל ליברלי ייצור חברה יותר טובה לכולם, אך היא בחרה באינטרסים האישיים שלה.

    האם הרוקח הערבי באמת מאמין ששלטון ערבי יצור פה חברה טובה יותר לכולם? או אפילו לו עצמו? …אני ספקן, וזו הטרגדיה האמיתית. למה טרגדיה? כי אם היה מאמין ששלטון ערבי יהיה מוצלח, העם הפלסטיני היה באמת פועל עבורו בצורה אמיתית ולא בצורה הצהרתית בלבד , ואולי היינו מגיעים למדינה פלסטינית עצמאית שקיימת עבור אזרחיה, ולא כאנטי-תיזה לישראל.

    Liked by 2 אנשים

  12. תזכורת חשובה ורלוונטית גם לתקופתנו
    מדקה 5 עד דקה 30

    20 שנה למבצע חומת מגן
    הטענה העיקרית:
    רק מלוא עוצמתו (הן הפוליטית והן הביטחונית) של אריאל שרון הצליחה לכפות על הקצונה הבכירה של צה"ל לצאת למערכה צבאית בניסיון ליצור הכרעה חד משמעית.
    הקצונה הבכירה הפכה לפוסט – מודרניסטית, ש"נלחמת על התודעה" אך אינה מוכן להסתכן במלחמות אמיתיות.

    זו גם המערכה האחרונה ב 20 השנה האחרונות שבה צה"ל ניצח / שהיה לישראל ראש ממשלה שהצליח לכפות את רצונו על הקצונה הבכירה של צה"ל.

    אהבתי

  13. ל arn,
    כתבת:
    " … המוסלמים חותמים על הסכם שלום כי זה נוח להם מבחינה פוליטית אבל הם מפירים אותו בהזדמנות הראשונה – זו טענה נכונה אבל טענה זו נכונה לגבי מרבית (ואולי כל) מדינות העולם. אם תקראו את ההיסטוריה של אירופה תראו שיש אין ספור הסכמים כאלו שהופרו. סביר להניח שגם הסכמים פרטיים בין בני-אדם היו מופרים בהמוניהם אלמלא היה כוח מזוין (בתי-המשפט, משטרה והוצאה לפועל) שכופה עליהם לכבד הסכמים אלו. …"
    —————–
    אין הכרח להתרחק עד אירופה. גם ראש הממשלה המנוח יצחק שמיר הצהיר ש"בשביל מדינת ישראל – מותר לשקר".
    בחיי הפרט – אנו (ואיני מוציאה את עצמי מהכלל) אנו משקרים מספר פעמים בכל יום, גם בגלל סיבות פעוטות שבפעוטות. לא רק לטובת ארץ ישראל.

    אבל נדמה לי שקיים שוני, בנושא זה של הונאה והסכמי שלום מזויפים, בין המוסלמים לשאר.
    זכור לי שעראפת התגאה על "הסכם חודייבה" (*) שחתם עם הישראלים באוסלו. זו הייתה גם טענתו של סאדאת שניסה להצדיק בכך את ההסכם שחתם עם בגין. זכורים לי גם קריאות קצובות של המוני מפגינים ערבים על יהודים וחייבר. בגאווה, ללא שמץ של כלימה ובושה, על אזכור פרשה זו.
    לתפיסתי, התנהגות מזעזעת מוסרית של נביא האיסלם מוחמד, שעד היום המוסלמים נוטים לפרשה כמודל ראוי לחיקוי.

    גם בתנ'ך מיוחסים מעשים מגונים מוסרית למנהיגי האומה. כמו פרשת דויד – בת שבע – אוריה החיטי. אך מעולם לא שמעתי יהודים שמתגאים בכך ששלחו חייל למותו כיון שחמדו את אשתו.
    התנהגותו זו של דויד גונתה לאורך כל הדורות.
    אך נדמה לי שאת מוחמד אסור למוסלמים לגנות.

    (*) מהויקיפדיה – הסכם חודייבה וכיבוש חיידק

    https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%94%D7%A1%D7%9B%D7%9D_%D7%97%D7%95%D7%93%D7%99%D7%91%D7%99%D7%99%D7%94#%D7%94%D7%A1%D7%9B%D7%9D_%D7%97%D7%95%D7%93%D7%99%D7%99%D7%91%D7%99%D7%94_%D7%9B%D7%AA%D7%A7%D7%93%D7%99%D7%9D_%D7%94%D7%99%D7%A1%D7%98%D7%95%D7%A8%D7%99

    אהבתי

  14. תמריץ,
    הבעיה העיקרית בממשלת בנט/לפיד אינה השותפים הערבים אלא השותפים היהודים. הם אלו שמכתיבים מדיניות אנטי יהודית/ציונית בגיבוי המערכת המשפטית/תקשורתית. ההשוואה שהבאת לא רלוונטית

    Liked by 1 person

  15. היחידה הרב מימדית של כוכבי
    הרמטכ"ל עורך מסדר פתע למרכבות סימן2 שיצאו מזמן משירות ומיועדות לגריטה

    אהבתי

  16. יעניין את החייל הזקן. מכיוון שהארטילריה הבריטית לא מתפקדת ולא ניתן להתאמן עליה, החיילים מקדישים את זמנם לאליפויות רכיבה

    Liked by 1 person

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: