ענישה נוסח אמריקה

בשימוע שנערך לשופטת שמינה הנשיא ביידן לבית המשפט העליון, קטנג׳י בראון ג׳קסון, היא הושמה על הגריל בידי הסנטורים הרפובליקנים בשל היחס המקל שלה למי שהורשע בצריכת פורנוגרפיה של קטינים. היא שפטה נאשם כזה לחודשים בודדים בכלא בזמן שבארה״ב במדינות מסוימות ניתן להיכנס לכלא על עברה כזו למשך עשור ויותר. בזמנו כוכב הסדרה גלי התאבד כדי שלא יכנס למאסר רב שנים על עבירה דומה. למרות התפרצויות הזעם של הרפובליקנים השופטת צודקת לגופו של עניין. אף שהמעשה של העבריינים הוא מחליא, הוא פסיבי ואינו יוצר התעללות מינית ולפיכך נמצא הרבה מתחת לחומרה של מעשי אונס בקטינים בפועל, ולא יתכן שהענישה על הורדת תכנים מהאינטרנט תתקרב במשהו לענישה על יצירתם. אבל אמריקה ידועה בשרירותיות של עונשי המאסר הנהוגים בה. חלקם דומים למקובל בעולם וחלקם גרוטסקי וקיצוני, כאילו באמריקה הכול חייב להיות בגדול, גם הענישה הפלילית.

ברם, בארץ הענישה לפעמים גרוטסקית במידה שהיא מקלה. למשל בהקשר של פדופיליית ילדים, מתואר מקרה שבו אדם, בעל רקע בכוחות הביטחון, הזמין בתשלום סרטוני פדופיליית ילדים תוך מתן הוראות. כלומר לא סתם מצא סרטונים והוריד אותם, אלא תפקד כמפיק ומממן של הזוועות האלו. העונש: ארבע וחצי שנים בלבד.

בהקשר לפיגועים האחרונים שבוצעו בידי ערבים ישראלים בשם דאעש צריך להגיד שאילו היו מפעילים בישראל את הקריטריונים האמריקניים, הם כנראה לא היו מתרחשים. שופט במינסוטה שלח לשלושים שנה בכלא צעירים מממוצא סומלי שהורשעו על הצטרפותם לדאעש. בכיו של אחד הנאשמים והכאתו על חטא על היותו צעיר מבולבל ופגיע, לא הותירו רושם על השופט.

דאעש הוא אחד הדברים הקרובים ביותר לנאציזם שנתקלנו בהם מאז מלחמת העולם השנייה. לבטח הרבה יותר ממה שקורה עכשיו באוקראינה. היחס הסלחני שהפגינו בתי משפט בארץ לכאלו שנשבעו אמונים לכת הרצחנית המפלצתית הזו ושירתו אותה לא ברור וגובה בזמן האחרון מחיר יקר ממשפחות קורבנות הטרור של יוצאי דאעש. בזמנו אורי לופוליאנסקי ראש עיריית ירושלים קיבל שש שנות מאסר על גיוס תרומות ל״יד שרה״ מקבלן שלופוליאנסקי עסק בעניינו (אמנם העונש רוכך בסוף בבית המשפט העליון). עונש זה, על גיוס תרומות ליד שרה, חמור יותר מכל עונש שהוטל בישראל על הצטרפות לדאעש.

66 תגובות בנושא “ענישה נוסח אמריקה

  1. אתם זוכרים את הסיפור על האבא הבן והחמור? לא משנה מי ירכב על החמור תמיד יהיו כאלו שיעבירו עליהם ביקורת.

    אם תכנסו עכשיו לגוגל ותעשו חיפוש "ילדה בת 13 עירומה" ביצעתם בלי לקום מהכסא תוך שניה עברה זהה בעונשה לרצח מתנחלת בת 13 בשנתה. אם אתם שומרי חוק תתקשרו למשטרה ותסגירו את עצמכם, תקבלו איש חמס בתור שותף לחדר, או פוליטיקאי.
    לפני 50 שנה סקס עם בנות 13 היה מקובל (לא רק רומן פולנסקי) אבל סקס בין גברים הוביל להתאבדויות.
    לויקטור הנסן יש שיחה על הנושא
    VICTOR DAVIS HANSON: The real ‘reset’ is coming

    אהבתי

  2. הענישה המקלה הנהוגה בישראל בהשוואה לארה'ב + ההענות השכיחה לשחרורים מוקדמים של אסירים – אינם מקריים.
    הם תוצאה של אידיאולוגיה "מתקדמת", המאפיינת את האליטה המשפטית של ישראל. בניגוד לעמדות רוב הציבור "האנטי נאור", שאפילו מעז לבקש נקמה (לתפיסתם – מניע מאוד לא לגיטימי).
    כאשר האשמה בפשיעה מגולגלת אידיאולוגית על כלל החברה (שלכאורה "דחפה" את חלק מבני האדם לפשוע), במקום על יחידים שאחראים למעשיהם, ברור שאסור להחמיר עם "מוכי הגורל" שנאלצו לפשוע.

    הסמן הימני של האליטה המשפטית הישראלית – המצב בשוודיה (ובשאר הסקנדינביות). למרות שאפילו הסקנדינביות כבר החלו לנשב בחוזקה רוחות שתובעות שינויים והחמרות.

    https://www.haaretz.co.il/misc/1.1104758

    קטע מכתבה על הנושא בעיתון הארץ:
    ——————-
    " … שוודיה: בני סלע, אם היה מבצע את פשעיו בשוודיה, היה כנראה זוכה לעונש קל יותר. על פי נתוני מחלקת המדינה האמריקאית לשנת 2005, בשוודיה ניתן עונש של 3-15 חודשי מאסר או טיפול פסיכיאטרי על אלימות נגד נשים ועונש מקסימום של 10 שנות מאסר על אונס. כמו שאר האסירים במדינה, גם האנסים המורשעים זכאים ללמוד, לעבוד ולקבל חופשות. האסירים אמנם לא מורשים להחזיק ברכוש פרטי, אבל חוברות פורנוגרפיות דווקא יש להם. לפני כחודשיים אישר בית משפט במדינה לאסיר שנידון לשמונה שנות מאסר על אונס, להחזיק בתאו חומר כזה, בטענה ש"העיקרון של חופש המידע חשוב יותר".

    ארצות הברית: בארצות הברית, סביר להניח, לא היה זוכה בני סלע לעונש קל מבישראל. ברנט ברנטס, מקולורדו, הורשע לפני כשנה בתקיפה ואונס של עשרה אנשים, כולל שתי ילדות בנות 11. שופט בדנוור גזר עליו יותר מ-1,300 שנות מאסר. האסירים בארצות הברית לא יכולים להחזיק בתאם אפילו חלק קטן מהציוד המותר להחזקה בבתי הכלא בישראל.

    הקרימינולוג ד"ר אורי תימור, המכיר את תנאי הכליאה בסקנדינוויה והיה בסיור במתקן כליאה פסיכיאטרי בשוודיה, מספר בחיוך: "שמעתי מעבריינים שהחלום שלהם זה לנסוע לשוודיה, לבצע פשע ולהיכנס שם לכלא, כי זה יסדר אותם טוב". לעומת זאת, לדבריו, היחס הנוקשה לאסירים בארצות הברית הוא אחד הגורמים לאלימות הקשה בתוך בתי הכלא: "יש שם אגפים שמסוכן להסתובב בהם. יש אונס בצורה נוראית וניצול של אסירים. מבחינה זו בתי הכלא שלנו הם דוגמה".

    אתה לא חושב שישראל יותר מדי סלחנית כלפי האסירים?

    "האנשים שחושבים כך לא יודעים מה זה אוכלוסיית האסירים. רוב האסירים לא עבדו בחיים שלהם חודש רצוף כי לא הכשירו אותם לזה. הוא צריך כסף, אז הוא פורץ. זה כישלון שלנו. אני לא מקבל את זה שאנחנו גם נכשלים ואחר כך מענישים את האנשים שהם תוצר הכישלון שלנו".

    ביקורת על זכויות יתר לאסירים בישראל נשמעת דווקא מכיוון פחות צפוי. דובר השב"ס, עופר לפלר: "השופטים רחמנים. העונש איננו מרתיע מספיק כדי שלא תהיה חזרה של האסירים לבתי הכלא ושזכות הקורבן תעמוד לנגד עינינו. אני מסתכל על האסירים הביטחוניים – כמה מוצרים יש להם בקנטינה. בבית אין להם דברים כאלה. אסיר עובר מכלא לכלא, נוסעת אחריו משאית עם הציוד שלו.

    "האסירים יכולים לעתור לראות שופט, ללא כסף ובלי לחכות. אתה יודע שחגי עמיר הגיש למעלה מ-200 עתירות בתקופה האחרונה? כשאני חושב על זה שאני מחייג 100 למשטרה ואין תשובה, ופה האסיר לא צריך לחכות לתשובה לשום דבר – זה זכויות יתר. שלא תבין אותי לא נכון, הכלא הוא לא קייטנה. אני לא חושב שצריך להוריד את השיקום והטיפול והחינוך. אבל אסור להגיע למצב שבו אנשים חוזרים לבתי כלא בפעם הרביעית והחמישית והשישית".*

    מי קובע את גזר הדין? ישראל פוזלת אל המודל האמריקאי המצמצם את שיקול הדעת של השופטים

    בארצות הברית נגזר דינו של עבריין באמצעות טבלאות ענישה מסודרות, כששיקול הדעת של השופטים מצומצם, ולרוב הם יכולים לסטות מגזר הדין רק בחודשים ספורים. נסיבות מקלות כמעט לא קיימות שם. הנחיות הענישה האמריקאיות הובילו לעונשים כבדים יותר, לגידול עצום במספר הכלואים במדינה ולהפיכתה לראשונה בעולם מבחינת מספר האסירים ביחס לגודל האוכלוסייה.

    בישראל, כמו במרבית מדינות המערב, אין אחידות בענישה. מחקרים בנושא הראו שאפילו בעבירות דומות מאוד (למשל חציית רמזור אדום שצולמה על ידי מצלמה משטרתית) נגזרים עונשים שונים. הרצון ליצור אחידות בענישה בישראל עומד בבסיס הצעת החוק לקביעת "עונשי מוצא", שייקבעו לעבירות שונות. "עונש המוצא" אמור להיות נקודת המוצא בהליך לקביעת העונש, והשופטים יוכלו לסטות ממנו.

    "בארץ יש מגמה של החמרה", אומר סגן הסניגורית הציבורית הארצית, עו"ד יואב ספיר, שלא מסכים עם פוליטיקאים ופובליציסטים הסבורים שישראל סלחנית מדי לפושעים. "מספר הכלואים עלה ב-30 אחוז בארבע שנים. המגמה היא שאותם דברים שקורים בארצות הברית מגיעים אלינו. 'להיכנס בפושעים' הפך לקטע פוליטי והרעיון עכשיו הוא לקחת לשופטים את שיקול הדעת בענישה".

    עו"ד דבורה חן דווקא תומכת בשיטה האמריקאית: "יש תחושה ציבורית ששיקול הדעת הנרחב מביא לפעמים לעיוותים ונוצר חוסר שוויון בין אנשים שונים שמובאים בפני שופטים שונים".

    לעומתה, ד"ר בועז סנג'רו, ראש החטיבה למשפט פלילי וקרימינולוגיה במכללה האקדמית למשפטים ברמת גן, מציע לא ללמוד מהאמריקאים. סנג'רו, המתייחס לנתון שלפיו כחמישה אחוזים מאוכלוסיית השחורים הצעירה בארצות הברית יושבת מאחורי סורג ובריח, אומר כי "בארצות הברית כבר לא חושבים על ההתרעה אלא על המניעה: פשוט לוקחים קבוצת אוכלוסייה ומכניסים אותה לכלא. בסקנדינוויה יש גישה מאוד מודרנית וזה רעיון טוב ללמוד מהם. אפילו הקנס שהם גוזרים הוא קנס משוכלל – נגזרות שם 'יחידות קנס' שמתורגמות לכסף על פי רמת ההכנסה של האדם. אצלנו שולחים אנשים למאסר על עבירות רכוש ואני לא בטוח שזהו עונש פרופורציונלי".

    סנג'רו סבור שתנאי הכליאה בארץ מחפירים ומפנה לדבריו של השופט שמואל ברוך מבית משפט השלום ברמלה שביקר בבתי מעצר באזור השפלה, וקבע כי התנאים בהם לא אנושיים, "עצורים ישנים על הרצפה, על הגג של תא השירותים… חלונות חסומים בלא אוורור, היעדר תשתית סניטציה אלמנטרית, אנשים אוכלים מהרצפה" ….

    Liked by 1 person

  3. די מדהים לקרוא את ציוץ עמר בר לב שהביא חייל זקן.

    הוא כותב לנתניהו:
    ———–
    " … אם אתה מפחד כל כך מדאע'ש, קם מזיע בבוקר מסויים על הנייה, לא יכול להתרכז בעבודה בגלל הרהורים ומחשבות על הגרעין האיראני … תן את המפתחות למי שבאמת מסוגל להתמודד עם האיומים על מדינת ישראל … ".
    ——–
    כלומר לתפיסתו ראש ממשלת ישראל אמור לא להתייחס ברצינות רבה מדי לאיומים מדאע'ש, מהחמאס ומאיראן.
    הגרעין האיראני אינו החלק החשוב ביותר מעבודת ראש הממשלה אלא רק הסחת דעת אפשרית שמפריעה לריכוז ב"עבודה החשובה" באמת (כמו
    ? ? ?) …

    אני תוהה האם עמר בר לב אינו עוד דוגמא עגומה לאדם מאוד בינוני שקודם בדרגות, ומונה לתפקידים חשובים, רק בזכות ההערכה לאביו.
    או שמא גם אביו (האחראי ל"קו בר לב" הידוע לשמצה, וכל השחיתות שליוותה את הקמתו) הוערך יתר על המידה.

    Liked by 4 אנשים

  4. קמיליה,
    השתתפתי בתרח"ט שסיים את הקריירה הצבאית של ברלב. בינוני זו הערכת יתר מוגזמת עבורו

    אהבתי

  5. הIQ הגבוה:

    Liked by 1 person

  6. חייל זקן
    תוספת למכתב של הגנרל שהעלת.עדיף לדלג על 15 הדקות הראשונות. גם אם הוא נשמע פאשיסט הוא מציג יפה את הצד הרוסי. טוב לראות את זה מכל הצדדים.

    Liked by 1 person

  7. התגובה של אייבי בנימין הנ"ל היא כל-כך שמעון פרס, כי היא בעצם אומרת:
    "יש כאן ערבים שתפקידם לשרת אותי (עוזרת הבית, המוסכניק, ….) אז בבקשה מכם, מחבלי דאע"ש ופשיסטיים ימניים, אל תהרסו את הסדר הקיים הזה. אנא מכם אל תהפכו את הסכסוך האישי והמקרי בין הרוצחים לנרצחים לסכסוך דתי או לאומי. רק תתנו להם עבודה והם ישמחו לשרת אתכם".

    Liked by 3 אנשים

  8. אפשר להמשיך ולהתווכח אם מדובר בממשלת שמאל או בממשלת שמאל-מרכז-ימין, אבל הפיגועים האחרונים מלמדים שלפחות המחבלים רואים בממשלה הזאת ממשלת שמאל. כזאת שבה הקורבנות שלהם מסווגים כ"קורבנות שלום". אני מאוד מקווה שאנחנו לא לפני התדרדרות רבתית.

    Liked by 2 אנשים

  9. ליאיר
    ניתן לחלוק על קביעתך בנוגע לרב ש
    "יש אנשים שלא מפחדים לומר את מה שהם חושבים".
    ————-

    נזכרתי במעורפל באיזשהו דיון בשאלה מדוע הטרללת הפרוגרסיבית פחות תפסה בישראל מאשר בארה'ב ובאירופה / מדוע הענישה למפירי "החוקים הבלתי כתובים" של הפוליטיקלי – קורקט (במקומות עבודה ובאקדמיה) הרבה פחות מחמירה בישראל מאשר בשאר מדינות המערב וכד'.
    נדמה לי שאחד הדוברים בדיון היה גדי טאוב אך איני בטוחה בכך.

    התשובה הייתה שבמדינת ישראל קיימים מספר מעגלים חברתיים די נפרדים זה מזה. בכל אחד מהם חוקים בלתי כתובים ( מה מותר / אסור לאמר) ונורמות דיבור שונות. המעגלים המשפחתיים והחברתיים של בני המגזר הערבי, החרדי, הדתי לאומי, המסורתי והחילוני – כמעט ולא חופפים זה לזה.

    שר הפנים דאז, אלי ישי, יכל להתייחס למהגרי העבודה באפריקה כמסתננים, שחובה לגרשם מהמדינה מוקדם ככל האפשר – רק כיון שבחוגים המשפחתיים והחברתיים שבהם הוא חי (ש'ס החרדית – מזרחית) טענות שכאלו מקובלות ואפילו זוכות להערכה.
    אך לו רוב בני משפחתו וחבריו היו מצביעי עבודה – מר'צ הוא היה נזקק להרבה מאוד אומץ (ואולי אפילו לטיפשות) בכדי להתבטא כפי שהתבטא.
    באופן דומה, המקובלות במגזר הערבי לגבי להט'בים מאוד שונות מהמקובלות במגזר היהודי. ערבי יזדקק להרבה מאוד אומץ בכדי לבטא בערבית, בתוך המגזר שלו, את הדברים המקובלים במגזר היהודי.

    נדמה לי שניתן לקבוע גזרה דומה לגבי הרב שהבאת. בחוגים המשפחתיים והחברתיים שלו – דבריו מאוד מקובלים ומוערכים, והוא לא נזקק ולו לטיפת אומץ בכדי לבטאם.

    Liked by 2 אנשים

  10. יאיר, המחבלים רואים בממשלה ממשלת שמאל?
    למיטב זכרוני בתקופת הממשלה הקודמת היה גל פיגועי דקירה שזכה לכינוי ״אינתיפאדת היחידים״. לא חושב שלמחבלים חסרה מוטיבציה, בין אם בממשלה יושב ביבי או בנט.
    לגבי אייבי בינימין הרי שהוא שמאלן קלאסי שמביט בערבים במבט קולוניאליסטי.

    Liked by 1 person

  11. Liked by 1 person

  12. תמריץ,
    לא קראת את הממו? כתוב במפורש "יש לקיים בידול מעזה והחמאס…"

    אהבתי

  13. פינת הטרלול הישראלי

    אהבתי

  14. מהומות תשפ"א התרחשו בערים מעורבות בהם התקיים התירוץ של "אנחנו מגינים על הבית שלנו מפני פולשים". מה הצידוק למחבלים מחורה ואום אל פאחם לרצוח אנשים בנשק חם בחדרה ובאר-שבע?

    אהבתי

  15. האויב של הטוב הוא טוב מאוד, כלומר זה נכון שלרב שמואל אליהו יותר קל לומר את הדברים מאשר לאחרים, אבל עדיין לא ראיתי מישהו אחר (מחוגים בהם מותר לומר את הדברים הללו בבית) יוצא בסרטון יוטיוב פומבי ואומר זאת כלפי חוץ.
    אז אני עדיין רואה בו אדם שלא מפחד לומר את אשר על ליבו. וזה מצטרף למעשים קודמים שלו, כמו יציאה כנגד חיים ולדר כאשר כל החרדים היו נגדו.

    אהבתי

  16. יאיר
    הצידוק הוא בוודאי לא "בירושלים יושבת ממשלת שמאל". חסר למחבלים סיבות לרצוח? יש הבדל בין פעולות הממשלה הקודמת לנוכחית במישור הבטחוני?
    הטיעון הקבוע של הימין הוא "המחבלים רואים שיש ממשלה חלשה ולכן עושים פיגועים". הקבוע של השמאל הוא "הפלסטינים מיואשים כי אין תהליך מדיני ולכן עושים פיגועים". שניהם קשקוש.

    Liked by 1 person

  17. רינגן,
    גם אין הבדל במישור הביטחוני בין ממשלי אובמה וביידן לממשל טראמפ, אבל בפועל המערכת העולמית בזמנם קורסת, בעוד שבזמן טראמפ היא יוצבה.
    פעילות בטחונית לבדה אינה חזות הכל. אתה חסר את חוש ריח המפותח שיש למעוניינים לכלותנו. הם חשים היטב בהבדל שבין הממשלות.

    Liked by 1 person

  18. יאיר
    ההבדל בין טראמפ לאובמה/ביידן משמעותי הרבה יותר מההבדל בין ביבי לבנט.

    אהבתי

  19. אני מנחש שיש איזו סיבה לדאעשיזציה. אולי מינוי המנהיג החדש של דאעש יצר איזו התלהבות. אבל צריך היה לראות זאת בעוד מדינות. דאעש תופעה גלובאלית. דרך אגב היה מאוד מעניין לראות שהחיזבאללה והחמאס מביעים תמיכה בפיגועים ללא היסוס מבלי לפחד להיות מזוהים עם דאעש.

    אהבתי

  20. יאיר,
    בין ממשל טראמפ לאובמה היו הבדלים עצומים. אובמה יצא למסע פייסנות בעולם הערבי. טראמפ יצא מהסכם הגרעין. אובמה חתם על הסכמי סחר, טראמפ התעקש לבטל ולשפר אותם. אובמה ניסה לקדם את פתרון המדינה הפלסטינית הקלאסי והכושל, טראמפ לקח את הצד של ישראל במופגן ודחף להסכם המאה שמכיר בהתיישבות היהודית ושם דגש על כלכלה.
    אנא פרט היכן ההבדלים העצומים בין מדיניות ביבי ומדיניות בנט. האם ביבי פעל ביתר נחישות מול העבריינות והנשק הלא חוקי במגזר הערבי? האם בנט מראה יותר נכונות לפשרה עם אבו מאזן? האם ביבי מוטט את שלטון חמאס?
    ״חוש הריח המפותח״ של אויבינו הוא המצאה. אויבינו מעוניינים לפגוע בנו בלי קשר לנטייה הפוליטית של הממשלה. אתה יכול לטעון שממשלת ביבי היתה טובה לבטחון אבל זה בגלל שנקטה פעולות נכונות ולא בגלל זיהוייה כימנית. כרגע ממשלת בנט נוקטת אותן פעולות. השתייכותו הפוליטית של בר לב היא לא השאלה, השאלה האם הוא מוצלח או לא (ככל הנראה לא, אבל זה כבר עניין אחר).

    Liked by 3 אנשים

  21. יפה רינגו. ההבדל העיקרי בין ממשלת נתניהו לממשלת בנט זה האם מממנים לשרה נתניהו את ההוצאות. כל השאר קרוב לזהה. אפילו הרפורמות של מתן כהנא עוד לא הפכו לחוק. ביבי תמיד שם בממשלתו מישהו שיטיל וטו על כל דבר ימני מדי, בדומה לשיתוק שכופה ממשלת השינוי.

    אהבתי

  22. רינגו,
    כל הדוגמאות שהבאת אינן פעילות בטחונית אלא פעילות מדינית. הם ההוכחה החזקה ביותר שפעילות בטחונית אינה חזות הכל. אני גם לא אומר שאין הבדלים בין טראמפ לאובמה. בוודאי שהיו הבדלים. אני אומר שהגישה הציבורית של טראמפ היא שגרמה להבדל ולא פעילות בטחונית כזאת או אחרת. האמירות של טראמפ, הכוורת שהוא בחר להוביל את ממשלו, היוזמות שהוא נקט – כל אלו העבירו את המסר הרבה יותר טוב.

    בוודאי שאויבינו מעוניינים לפגוע בנו בלי קשר לנטייה הפוליטית של הממשלה, אבל התיאבון שלהם גובר כשהם מזהים חולשה. וממשלת בנט היא חולשה, גם אם (ובזה אתה צודק) אין הבדל ביחס בין ביבי לבנט לאיבוד המשילות במגזר הבדואי. יתר על-כן, להבנתי נתניהו הפסיד את השלטון בגלל רפיסותו במאורעות תשפ"א. חצי מהאנשים שאני מכיר שהצביעו לבנט – עשו זאת בגלל החולשה שביבי הפגין במהלך המאורעות והם חשבו שצריך "10 מעלות ימינה" בשביל להתמודד עם האיום הזה.
    אני לא טוען שממשלת ביבי יודעת לעשות משהו בטחוני טוב יותר. אני טוען שממשלת ימין יכולה לנקוט ביוזמות מדיניות או התישבותיות שהן התשובה האמיתית לפעילות טרור. פעילות טרור מטרתה אינה להרוג אנשים. מטרתה להחליש את כח העמידה שלנו ולזרוע בנו בלבול. אם המטרה של טרור הייתה "בטחונית" היא הייתה פוגעת בצבא או במתקנים צבאיים. אבל זאת לא המטרה שלה. המטרה של טרור היא "מדינית". ולא אני אומר זאת. בנט בעצמו אמר זאת שנים רבות (בנט before, לא בנט after). הוא טען שהתשובה הטובה ביותר לפיגועים היא הקמת ישובים חדשים, עיבוי קיימים וכדומה.

    תמריץ,
    אתה צודק שביבי תמיד שם וטו על כל דבר ימני מדי, אבל הוא יכל להרשות לעצמו את זה כיון שלא הייתה אופציה ימנית ממנו. המצב עכשיו שונה. במצב של פיגועים העם נע ימינה. זאת עובדה שקשה להכחישה. היום יש אופציה לממשלת ימין מימינה לממשלה הנוכחית. אני יכול רק לתת את ההערכה הטובה ביותר שלי שאם יהיו פיגועים נוספים כאלו (ואני מקווה מאוד שלא יהיו) הממשלה הנוכחית תיפול.

    Liked by 1 person

  23. יאיר, נפלה לך טעות או שלא הבנתיך. מאורעות תשפ״א היו אחרי הבחירות האחרונות (כזכור הן קטעו לזמן קצר את הכוונה להקים ממשלת שינוי).

    אהבתי

  24. זכרת מן הסתם דברים דומים כי בעיית המשילות אצל ערביי ישראל הייתה סוגייה חמה מאוד גם קודם
    ‏https://www.inn.co.il/news/468249

    אהבתי

  25. לנושא ה"דעאשיזציה", תמיכת חמאס, תמיכת חיזבאללה ושות'
    ————–
    קיימות אמונות משותפות ל*כל* המוסלמים המאמינים.
    כולל לאייתולות באיראן, לאחים המוסלמים במדינות הסוניות, ולתנועה האיסלמית הצפונית והדרומית בישראל.

    לדוגמא האמונה שבעתיד המוסלמים עתידים למשול על כל שאר האנושות הלא מוסלמית. שחובה יהיה להציג בפני כל הלא מאמינים, הנוצרים והיהודים, את הברירה בין התאסלמות לבין ההפכות לבן חסות עלוב ומושפל. שתפקידו של כל מוסלמי מאמין הוא לנסות לקדם,כמיטב יכולתו, את המצב הרצוי (כלומר לתמוך, ישירות או עקיפות, בג'יהאד).

    מכאן שאף מוסלמי מאמין לא יהיה מסוגל להשלים עם קיומה של מדינה יהודית ריבונית, שבה היהודים הם השליטים, והמוסלמים הם "בני החסות" שלהם. גם אם שטח מדינה זו יהיה קמ'ר אחד בחוף תל אביב.

    התנועות האיסלמיות יהיו שונות זה מזה בטקטיקות הפעולה ובדוברות – אך מטרת העל של *כל* התנועות המבוססות על קידום האיסלם זהה.

    כלומר, לתפיסתי מטופש להאמין לתנועה איסלאמית שתחליט, מסיבות טקטיות מסוימות, לגנות איזשהם פיגועי טרור שביצעו מוסלמים בלא מוסלמים.

    Liked by 1 person

  26. תמריץ,
    ממשלות ביבי ובנט זה אותו דבר? קבל:
    משילות – ביבי בנה 10 תחנות משטרה בישובים ערביים, העביר את חוק קמיניץ והגיע ל3000 הריסות בתים בשנה. בנט העביר את חוק החשמל ביטל לחלוטין את האכיפה וביטל את הנטיעות בנגב
    אנרגיה – ביבי הוציא את הגז חתם הסכמים עם ירדן ומצריים ויצר את ברית מזרח הים התיכון. בנט הקפיא את החיפושים. ביטל את ההסכם המתבשל עם האמירתים ומפלרטט עם תורכיה על חשבון קפריסין ויוון
    אירופה – ביבי הצטרף לברית וישיגרד ובלם באמצעותה מעורבות אירופית. בנט הסתכסך עם מזרח אירופה והזמין את האירופים להתערב כאן
    הסכמי אברהם – ביבי השתמש בהם כדי להעלים את הפלשתינים. בנט משתמש בהם כדי להעלות מחדש את הפלשתינים
    ארצות הברית – ביבי גייס את הציבוריות האמריקאית כדי לשרת את האינטרס הישראלי. בנט התגייס לשרת את מדיניות הממשל
    אירן – …

    Liked by 3 אנשים

  27. תמריץ,
    קבל תוספת. פרס ישראל לאביהו מדינה זה אכן מדיניות ביביסטית

    אהבתי

  28. חייל
    "הסכמי אברהם – ביבי השתמש בהם כדי להעלים את הפלשתינים" – אשמח להבהרה ביבי עשה להעלים את הפלשתינים?

    אהבתי

  29. בנושא הנגב אי אפשר להכחיש שלנוכחות רע״מ בממשלה יש השפעה. לגבי טורקיה, לא שכחנו את ההתנצלות של ביבי בפני ארדואן. ההזיות של קארין אלהרר.. אכן רעה חולה של הממשלה הנוכחית.
    בהסכמי אברהם אין שום הבדל.. להזכיר שביבי ביטל סיפוח למענם. תמיד האמירויות וארה״ב (בשליטת הדמוקרטים) ינסו להזכיר את הפלסטינים על הדרך כדי לא להרגיזם.
    בנושא ארה״ב והסכם הגרעין יש לי עמדה מורכבת שאקדיש לה אולי פוסט.

    Liked by 1 person

  30. משה,
    אפילו הנרגנים משמאל הפסיקו לדבר על פלשתין והתלונה העיקרית שלהם על הסכמי אברהם היתה מטוסי F35 לאמירויות

    Liked by 1 person

  31. תמריץ,
    ההתנצלות לארדואן היתה טעות אבל חסרת משמעות אסטרטגית. אצל בנט מדובר ביריקה בפרצוף של יוון וקפריסין, מדינות אנטישמיות שביבי הפך לחובבות ציון באמצעות הגז והעוינות התורכית
    בקשר להסכמי אברהם אתה פשוט לא מבין את הקונטקסט. בנט ניגש למפרציות בתור הביץ' של ביידן. ביבי ניגש אליהם כשטראמפ הוא הביץ' שלו. ואל תשכח את חיסול הצינור האמירתי

    אהבתי

  32. "אפילו הנרגנים משמאל הפסיקו לדבר על פלשתין " – נכון, אבל נראה לי שזה אפקט טראמפ לא אפקט ביבי

    אהבתי

  33. תמריץ,
    הסכמי אברהם בגירסת בנט
    שר החוץ המצרי: לא השתתפנו בפסגה להקמת קואליציה כלשהי
    סמאח שוכרי ציין במסיבת עיתונאים בקהיר כי זמן רב הוקדש בפסגה בשדה בוקר לסוגיה הפלשתינית • שר החוץ האמירותי: "מחויבים לסייע לפלשתינים דרך הסוכנויות באו"ם"
    https://www.israelhayom.co.il/news/world-news/middle-east/article/9541057

    אהבתי

  34. בנט מקיים יהללך זר ולא פיך

    Liked by 1 person

  35. תמריץ.
    טיעון חלש. מזכיר את התלונות של הערבים לברק ואולמרט.

    אהבתי

  36. אני לא רואה את האירוניה בסרטון דאעש. וכי בנט החזיר שטחים? הוא החזיר את ביבי לקיסריה אבל זה נראה מעשה שמאלני נתעב רק בעיני הביביסטים.

    אהבתי

  37. חייל בסופו של דבר תושביי ירושלים בחרו בלאון וחלק גדול מספיק מתושבי ישראל בחר בליברמן, כל השאר זה דיבורים שאי אפשר להוכיח או להפריך.
    לגבי המהלכים של ליברמן (וגם של בנט וסער וגנץ ורבים אחרים) נראה שפשוט נמאס להם שביבי משתין עליהם ומצפים שהם יתייחסו לזה כמו גשם, זאת כל התורה על רגל אחת.
    לגבי טענתך שטראמפ היה ביץ של ביבי, התרוץ הקבוע של ביבי (ולא רק שלו) היה שהוא רוצה לבנות התנחלויות להילחם בטרור לפנות את חאן אל אחמר וכו' פשוט האמריקאים לא נותנים לא. אם אתה מסיר את הטיעון הזה נשארנו רק עם האופציה שביבי יכול לפעול ופשוט לא רוצה כי הוא עצמו עוכר ישראל

    Liked by 1 person

  38. אמרתי בעבר, כשהשוק עולה המנכ"ל קושר לעצמו כתרים וכשהשוק יורד המנכ"ל מאשים את השוק. לדעתי גל הטרור הנוכחי מתרחש בגלל סיבות שלא קשורות בכלל לזהות הממשלה והוא היה קורה גם אם נתניהו היה בשלטון וגם אם בצלאל סמוטריץ' היה ראש ממשלת ימין על מלא, נניח. יש תהליכים שפשוט לא קשורים אלינו כמה שלא נתאמץ. במקרה הספציפי הזה אין שום מגבלה על הממשלה בטיפול בטרור, לא מצד מפלגת רע"מ ולא מצד אף אחד אחר, כך שדי ברור שאין קשר לזהות הממשלה.

    אם רוצים למצוא קשר אמיתי בין זהות הממשלה לטיפול כושל אז כדאי להזכיר את מהומות מאי 2021. כמה פורעים ערבים עמדו מאז לדין?

    Liked by 2 אנשים

  39. כמה עוד פיגועים צריכים לקרות בשביל שתשנה את דעתך? מתי מקריות הופכת לדפוס או תבנית?

    אהבתי

  40. אמחייה,
    אני לא יודע מה איתך, אבל אני בדה-ז'וו:
    אנשים נפגעים ברחובות ושר החוץ מסתובב עם שרי החוץ הערבים ומזכיר מחלקת המדינה בשארם א-שייח.

    אהבתי

  41. אמחיה
    מסכים איתך שגם אם ביבי היה ראש ממשלה סביר שהיה אותו מצב – לביבי בהחלט חלק נכבד בבעיית חוסר המשילות. אבל לגבי סמוטריץ אני חושב שאתה טועה – הוא לא היה משלים בכלל עם חוסר המשילות.

    אהבתי

  42. תמריץ,
    הטקסט הנלווה לסרט כנראה חמק מעיניך. קבל
    הליכוד צודק.
    צפו בסרטון דאעש שלהם.
    **
    השמאל תוקף את הליכוד על סרטון דעאש, ושוב טועה.
    אם נמסור את יהודה ושומרון לערבים, דעאש יגיעו לכביש 6.
    זה נשמע תרחיש קיצוני?
    צדקנו בכל מה שאמרנו: שאוסלו יביא פיגועים בתל אביב, שההתנתקות תביא טילים על תל אביב, שכל שטח שנמסור לערבים יהפוך לבסיס טרור, ירידה מהגולן תביא מחבלים לעין גב.
    **
    הימין צדק. השמאל טעה.
    עובדה.

    אהבתי

  43. יאיר, חייל
    הפיגועים הם נוראיים, אבל שוב אתם שוכחים שגם בתקופת ביבי היו גלי פיגועים (אינתיפאדת היחידים, זוכרים?). הערבים אותם ערבים…

    Liked by 1 person

  44. לגבי המשטרה והענישה בישראל, יש לי תמיד התחושה שהמשטרה והפרקליטות ובתי המשפט בארץ מעדיפים לעשות הדברים המעניינים שבכותרות מאשר הדברים המשעממים, הדברים המשעממים זה לתפוס גנבים ופורצים ועברייני תנועה, הדברים המעניינים זה להילחם בטרור ולתפור תיקים לפוליטיקאים (ככל שהם יותר חשובים , כך יותר טוב, וכך מתאמצים יותר).

    בקיצור, הם רוצים להיות השלטון, ולא לעשות העבודה המשעממת שלהם. סך הכל זה די אנושי ודי ברור בעולם שבו כותרות התקשורת זה חזות הכל.

    Liked by 2 אנשים

  45. זה נכון גם למערכות ציבוריות נוספות, כולל הצבא והאקדמיה.
    זאת לא רק בחירה בשלטון על חשבון השוטף. זאת גם בחירה באידיאולוגיה על פני המקצועיות.
    הזרעים לכך כבר נשתלו לכך בהקמת המדינה.
    הקצונה הבכירה נבחרה לפי חברותה במפלגות השמאל, והפרופסורים נבדקו לפי התיישרותם למאמץ האידיאולוגי.

    אהבתי

  46. רינגו,
    הערבים הם אותם ערבים אבל קורבנות שלום הם פרי מדיניות

    אהבתי

  47. פורסם דקות *לפני* הפיגוע בבני ברק.

    במקום סיכול ראשי הטרור וגדולי מסיתיו – סיכול הערכות מוקדמת לטרור החקלאי, לגל הפיגועים הנוכחי ולהתפרעויות הצפויות במסגרת "שומר חומות 2".

    https://www.makorrishon.co.il/news/472499/

    תחילת הכתבה:
    ————————-
    " … השר בר-לב סיכל תוכנית לגיוס אלפי מתנדבים בשורות מג"ב
    השר לביטחון פנים סיכל תוכנית בינמשרדית לגיוס אלפי אזרחים למג"ב, שנותר ללא מספיק כוחות להתמודד עם ההסלמה הצפויה. הסיבה – הגוף שאמור להפעיל את התוכנית הוא ארגון "השומר החדש"

    מאת יאיר קראוס כ״ו באדר ב׳ ה׳תשפ״ב (29/03/2022 19:15)

    "אם במקום שיש ערבים לא יגורו יהודים, המשמעות היא לוותר על לוד"
    זירת התפרעות במהלך שומר החומות. אילוסטרציה. צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

    פרסום ראשון: השר לביטחון פנים, עומר בר-לב, סיכל לפני כחצי שנה תוכנית פעולה נרחבת ומיידית לגיוס אלף מתנדבים מבצעיים לשורות מג"ב, שאמורה הייתה להתבצע באמצעות תשתית השטח של ארגון "השומר החדש".

    במסגרת התוכנית, אשר לה הוקצו מיליוני שקלים מתקציבי משרדי החקלאות והמשרד לפיתוח הנגב והגליל, היו אמורים לקום בסיסים ייעודיים של מג"ב בצפון ובדרום עבור אלפי מתנדבים פרטיים, ש"יחויילו" למספר שעות התנדבות בשבוע ויקבלו סמכויות זהות לשוטרים בתפקיד.
    על פי גורמים המעורבים בנושא, בר-לב מנע את ביצוע התוכנית בשל ביקורת של ארגון "יוזמות אברהם" לזכויות לערבים, שהתנגד להקמת מערך המילואים, וכן מסיבות פוליטיות.
    כתחליף, אישר השר בר-לב לגייס מתנדבים שיופעלו בכלל היחידות ולא ביחידה אורגנית, במנותק מהשומר החדש.

    כעת, משלא ניתן להכשיר באופן מיידי עתודות לוחמים לסיוע לכוחות מג"ב במתיחות הביטחונית בתוך ערי ישראל …"

    Liked by 2 אנשים

  48. התיווך כבר נושא פירות
    "פעולות ישראל בסוריה גוררות אותנו להגיב": האזהרה הדרמטית של רוסיה
    שגריר רוסיה ברוסיה, אלכסנדר אפימוב טען כי "התקיפות הישראליות מעוררות אותנו להגיב". לדבריו, מטרת ישראל היא "להסלים את המתיחות ולאפשר למערב לפעול בסוריה"
    https://www.maariv.co.il/news/military/Article-906656?utm_medium=AR_6&utm_source=outbrain_Desktop&utm_campaign=TMI

    Liked by 1 person

  49. עמדתי לגבי הויכוח בסוגיה של ימין-שמאל וטרור ערבי:

    כוחות ההתפשטות וההתחזקות של האיסלם, על חשבון דתות אחרות, לא נעצרו ולו לעשור אחד במהלך 1,400 השנים האחרונות. "מלחמות קודש" להפצת האיסלם הן חלק אינטגרלי במהותו הבסיסית ביותר של האיסלם. עם עוצמה שמגמדת את הדחפים המיסיונרים שקיימים גם בנצרות.
    מול עינינו, האיסלאם ממשיך לגבור ולהתפשט הן באפריקה והן באירופה. ובשולים גם באמריקות.

    בהבט הארץ – ישראלי שלנו: לא הייתה ולו שנה אחת במהלך 120 השנים האחרונות, שבה ערבים מוסלמים לא רצחו יהודים על רקע לאומני – דתי.

    המדינית שבה נוקטים עובדי האלילים, הנוצרים והיהודים – לא יכולה להכחיד את הדחף הבסיסי הזה של האיסלם. מכאן שלעולם לא ניתן יהיה להשיג עם המוסלמים שלום מוחלט וקץ של כל שפיכות הדמים. יהיו אשר יהיו הוויתורים וההליכה לקראתם.
    זו אשליה של השמאל – שמתעקש שלעולם לא יוותר עליה. חשיבה משאלתית משכרת. כל העדויות שלא ניתן להשיג את אותו שלום מחולל – רק מלמדים אותו שעליו להתאמץ אפילו יותר מכפי שהתאמץ בעבר. קונספציה מוטעית שכמעט בלתי אפשרי להיפטר ממנה.

    עם זאת, המדיניות של שמאל – ימין בהחלט יכולה להשפיע על עיתוי הלהבות של הטרור וגובהן.

    הלהבות של הטרור מתגברות כאשר המוסלמים מאמינים שמי שניצב מולם נמצא בעמדת חולשה. הלהבות נחלשות כאשר הם מאמינים שבעיתוי הנוכחי הם עצמם נמצאים בעמדת חולשה.
    אין כמו תקווה בכדי ליצור עוד ועוד "פיגועי השראה". התקוות לניצחון שופכות דלק על הלהבות.
    גם העובדה שרובם המכריע של אלפי ערביי ישראל, שנקטו חלק פעיל בפרעות שומר חומות, לא נענשו כלל (או רק בצורה סמלית) – הסירה בלם פוטנציאלי לפני הערבים שכבר מתכוננים לגל הפרעות הבא.

    שלטון שמאל, שמאמין שאם יתן עוד ועוד "הקלות" ויבצע עוד ועוד "מחוות" ויתורים – יצליח להוריד את המוטיבציה לטרור – ישיג את ההפך המוחלט. ההקלות, המחוות והוויתורים מתפרשים ב*תרבות הערבית* כעדויות לחולשה. לא כנובעים מאיזושהע עמדת כוח, ביטחון עצמי ונדיבות של החזקים כלפי החלשים מהם – אלא ההפך. כמעט בלתי אפשרי לצפות שהמוסלמים לא ינצלו את עמדת החולשה (הנתפסת) של יריביהם.
    מכאן שלימין, שפחות משלה את עצמו מהשמאל באפשרות להשיג שקט, שלום ושלווה באמצעות ויתורים, יתרון על השמאל. מכאן סביר שבתקופת שלטון ימני יהיו פחות נפגעים מטרור לאומני-דתי מאשר בתקופת שלטון שמאלי.

    Liked by 3 אנשים

  50. השר נחמן שי: "אנשים רעבים פונים לטרור".

    כל המחקרים מראים שלא כך הדבר, אבל כנראה שכשיש לך IQ גבוה (וחברים נכונים) המציאות לא חשובה.

    ואולי בעצם ה IQ הגבוה מתבטא בהשגת פנסיה צבאית לכל החיים אחרי 3 שנות שרות בקבע בלבד?

    Liked by 5 אנשים

  51. תמריץ,
    אפילו ביבי לא יכול להשיג הסכם שלום בשבוע של טרור. ממשלת שינוי!

    אהבתי

  52. נעים להיזכר…

    אהבתי

כתיבת תגובה