תעקבו אחריו בטוויטר

בזמן המלחמה הגדולה באוקראינה הפציע בטוויטר כותב באנגלית, שמפגין רמה מדהימה ונדירה של איכות כתיבה וניתוח. אני חושב שהשנאה מקלקלת את השורה ושאיבתו העזה לרוסיה של פוטין מטה את כתיבתו. ועדיין פשוט תענוג לקרוא. כל שרשור טוויטר שלו הוא מבחינתי סוג החוויה המיוחד ביותר: זה שאתה להוט כל כך שלא תיגמר ומצר על כך שהיא מתקרבת לסיומה. תעקבו אחריו. למשל השרשור הזה או השרשור הזה או השרשור הזה. כתיבה מהפנטת של אינטלקטואל אינה מבטיחה שהוא צודק בהערכותיו, אבל היא כן מבשרת דקות ארוכות של הנאה לקוראיו.

31 תגובות בנושא “תעקבו אחריו בטוויטר

  1. בדיוק כמו שאמרת, נופלים בשבי זימרת מילים יפות למרות שהתוכן דליל וחוזר על עצמו שוב ושוב, מזכיר שיר של אד שירין. לא אופתע אם יתברר שהוא בוט

    אהבתי

  2. ביום שבו בוטים יוכלו לכתוב כאלו פוסטים, הם יכלאו את כל האינטליגנציות הלא מלאכותיות בסיביר וישתלטו על העולם

    אהבתי

  3. תודה על ההפניה.
    מהמעט שכבר הספקתי לקרוא – הוא מאוד מעניין + בעל השכלה כללית רחבה + נראה שהוא מכיר את רוסיה טוב שבעתיים מאתנו.

    למרות שקריאת כל אחד מה"שרשורים" שלו מחייבת הרבה יותר מ*מספר דקות* של הנאה. הוא עובר מנושא לנושא כמעט כמו באגדות אלף לילה ולילה.

    לדוגמא מהשרשור האחרון שתמריץ הציג בתגובות,
    הוא קופץ מ:
    – המלצה לקחת עכשיו הלוואות ברובלים, ולהשקיע את הסכום בדולרים
    – הסבר על "שנת יובל" התנ'כית, ותכונתה ליצור חלוקה מחדש של כל הרכוש וכל מאזני הכוח שבין לוויים לבין מלווים
    – הסבר שהסנקציות על רוסיה יגרמו להיפר אינפלציה – בעלת ההשלכות הדומות לאלו של שנת יובל
    – טענה שברוסיה מתחולל מאבק כוחות בין אנשי החצר של בית המלוכה במוסקווה לבין מעמד האצולה המפוזר במחוזות השונים של רוסיה, ובשלטונות האזורים והעירוניים. הממשל המרכזי הרוסי מעביר לידי נאמניו עוד ועוד סמכויות גביית מיסים, מטיל על השלטונות המקומיים יותר ויותר נשיאה בנטל ההוצאות
    – (וכן הלאה והלאה)

    ***

    נקודה חיובית נוספת, שלא רצוי להתעלם ממנה
    שם הבלוגר הוא kamil
    😊

    Liked by 1 person

  4. תמריץ,
    האיש שלך אכן ידען ומבריק בצורה יוצאת דופן. מכאן נשאלת השאלה איך ניתן להעריך את ניתוחיו ובמקביל להעריך אחד כמו בנט?

    אהבתי

  5. תמריץ,
    זו שרה שהוציאה את בנט מהלשכה. ביבי תמיד הצטיין במינויים גרועים, חבל שלא התייעץ בזמן עם שרה

    אהבתי

  6. באחד הפוסטים הקודמים (שכחתי איזה) יאיר התייחס לכתבה בשילוח על האליטות הישראליות.
    זכרתי, אך רק עכשיו הצלחתי למצוא אותה.

    מצטרפת להמלצתו על כתבה חשובה ומעניינת.

    למרות שאיני מסכימה עם כולה. לדוגמא עם טענתו ששקיעת האליטה של השמאל הציוני היא תהליך בלתי הפיך, ושהקואליציה הנוכחית היא שירת הברבור של שמאל זה.
    להערכתי השמאל הציוני סובל ממחלות קשות, שאולי יהפכו לסופניות, אך הוא עדין רחוק מגסיסה.

    גם לא עם טענתו (המרומזת) שקיים סיכוי שהימין הדתי לאומי יצליח להוביל את המדינה. גם בלי שיקבל סיוע משמעותי מ"נוטשים" של האליטה הישנה.
    כישורי שינוע המונים, גיוס "לוחמים", ניהול משימות, השגת משאבים (ועוד ועוד ועוד) של המגזר הימני -דתי – לאומי רחוקים מלהרשים אותי.

    חמור מכך, הכתבה שופעת היבריס מגזרי.
    היא הזכירה לי שבמיתולוגיה היוונית *ה*סיבה העיקרית לכישלון של הגיבורים הייתה היבריס. גאוות יתר שתמיד מובילה להערכת יתר של החוזקות שלהם ולזלזול יתר בכוחות של אויביהם.
    (((וזו כנראה גם סיבת העל לכישלון פלישת פוטין לאוקראינה))).

    ניתן להסביר בהיבריס חבלני גם את אחוזי ההצבעה הנמוכים יחסית של אנשי ימין (בהשוואה לאחוזי ההצבעה של אנשי שמאל), את הההתגייסות הנמוכה יחסית להפגנות ולהגשת עתירות לבג'צ ועוד ועוד.

    https://hashiloach.org.il/the-strange-case-of-the-declining-elites-continued-rule/

    קטע מהכתבה:
    ———————–
    " …. אין זה פלא, אפוא, שהאליטה החדשה צמחה בעיקר בחברה הציונית-דתית, חברה מודרנית באופייה שהעריכה את הכלים של האליטה הישנה וחלקה איתה ערכים רבים. לא מדובר כמובן רק באנשי הציונות הדתית הקלאסית: בקרב האליטה החדשה יש רבים שאינם דתיים – והלא-מגזריים אף בולטים בה במיוחד – אך גם הם חלק מהמעגל: לא ניתן להתעלם מהדומיננטיות של הרצף הדתי באליטה החדשה, וגם לא מההתבססות שלה על תפיסות יסוד הרווחות כיום בעיקר בחינוך הדתי ובחברה הדתית.
    *
    השקיעה של השמאל הציוני כאליטה מובילה היא תהליך היסטורי ארוך טווח ובלתי-הפיך. עם כל הכבוד וההערכה לאחרוני המוהיקנים של השמאל הציוני, המבקשים לאחוז בשאריות אותה רוח שהביאה כל כך הרבה ברכה לארץ הזאת, גם הם מבינים שבטווח הארוך אין לעמדה הזו אפשרות אמיתית לשוב ולהוביל, אלא אם תערוך שידוד ערכים מעמיק.

    ממילא, השבתו של השמאל אל הגה השלטון, כשותף מרכזי ובמידה רבה מוביל, אינה אלא חזיון-תעתועים קצר-טווח. עתידה של החברה הישראלית תלוי לא בשמאל אלא בימין, לא באליטה השוקעת אלא בזאת הצומחת: אם האחרונה תצליח להתפתח בצורה טובה ועמוקה, להרחיב את תפיסת עולמה ולאמץ מן הטוב שבמקומות אחרים, להתבגר פוליטית ולטפח מידות טובות של מנהיגות, היא תביא עמה ברכה גדולה. אם לא, ניוותר במשבר מנהיגות מסוכן.

    תיאורטית, הממשלה הזאת הייתה יכולה להיות פיוס בין האליטה הישנה לחדשה; פעולה משותפת כדי להחזיר משילות ושפיות למערכת הפוליטית בישראל, שסבלה מסחרור מסוכן ושהתקבעה בדפוסי שלטון שנזקקו לרענון. בעיני רוחם של מובילי המהלך, ייתכן שהפנטזיה …"

    Liked by 1 person

  7. הדיבורים על זה שהימין הדתי לאומי יוביל את המדינה מנותקים מהמציאות (לצערי) אנשי הציבור הציונים דתיים שקצת מאתגרים את האליטה הם סמוטריץ' ורוטמן ושניהם אינם מהמיינסטרים של הציונות הדתית אלא מהחרד"לים. המיינסטרים של הציונות הדתית רואה עצמו נספח לאליטה הנוכחית.
    פייגלין היה איש ציבור מהציונות הדתית לא החרד"לית שאתגר את האליטה והיום הוא נראה איזה טירלול.

    Liked by 2 אנשים

  8. מעניין מי אנשי החצר ומי הברונים במדינת ישראל. לדעתי אנשי מערכת המשפט והפקידות הם אנשי החצר והפוליטיקאים הברונים. לא סתם אנשי מערכת המשפט רודפים את הפוליטיקאים. אנשי מערכת המשפט גם ממנים את עצמם ואינם נתונים לבחירת הציבור.

    Liked by 4 אנשים

  9. גם זה מאוד מעניין ומפתח רעיון שכבר כתבתי עליו פוסט: לתת תמריצים לחיילים הפשוטים לערוק. אבל זה דווקא החלק הפחות אפוי. המובאות ההיסטוריות והרעיון הכללי מרתקים.

    חשבתי שהמוסד משתמש באירן בשיטה שלו. לתת מלח למי שצריך אותו באמת. במקום להידבר עם השלטונות, שאין לנו מה להציע להם כי כל בסיס הלגיטימיות של המהפכה החומיינסטית הוא השנאה לישראל, המוסד מדבר עם אנשים פשוטים באירן ומשחד אותם כדי שימלאו כל מיני משימות.

    https://threadreaderapp.com/thread/1503801201577627654.html

    אהבתי

  10. מאוד אוהב את כאמל גלאייב, גיליתי אותו קצת לפני המלחמה כשהוא כתב על היסטוריה רוסית בלבד, בלי התייחסות (עדיין) לאוקראינה. נדמה לי שהוא טטארי-מוסלמי ונראה שנושא המיעוטים בתוך רוסיה קרוב לליבו. הוא כתב על טטארסטן שהיא ״קטלוניה הרוסית״ – האם הוא מדמיין שאולי ברוסיה פוסט-פוטינית הטטארים יזכו לעצמאות?? נראה קצת הזוי.
    השרשור האחרון באמת מעניין – אולי נפוליאון היה יכול למוטט את הסדר החברתי ברוסיה הצארית – אם כי ״המלח״ שהמערב יכול להציע היום הוא מוגבל למדי – שוחד לחיילים. ״מלח״ נוסף שמערב יכול להציע הוא למעמד הבינוני הרוסי בעל אי-קיו תלת ספרתי להגר למערב – אולי זה קורה אבל זה צריך לקרות יותר. נראה לי שהמערב צריך להדגיש חזור והדגש שאין כל איבה כלפי העם הרוסי אלא רק כלפי פוטין – לשדר אבל גם לעשות צעדים בכיוון, להראות להם שיהיו להם חיים טובים במערב.

    Liked by 1 person

  11. יש חיסרון בולט לעידוד הגירה מסיבי: רק המטומטמים ישארו לשמור על מדינה עם הארסנל הגרעיני הגדול ביותר.

    אהבתי

  12. קָצָר, ומנותק מן האינטרנט

    קטע מכתבה שאל רום הפנה אליה בפוסט האחרון שלו:
    ————-
    " … Concerns about the emergence of a “splinternet,” or a balkanization of the web, have been gaining momentum for other reasons the past few years. The Trump administration unsuccessfully sought to ban two popular Chinese apps, TikTok and WeChat, in 2020.

    Social media’s foothold
    For Russia, the isolation has been shockingly swift. Yandex, Russia’s biggest tech company and the operator of both the top Russian search engine and the top ride-hailing service, has said it is considering relocating 800 employees to Israel. Two directors have resigned, and the company has warned that it may not be able to pay its debts.

    “It’s a sign of how desperate things have gotten,” Soldatov said in a phone interview from London. Yandex was the pride of Russia’s tech sector, he said. “Now it’s destroyed, and nobody knows what to do about it.”

    Soldatov said many of the information technology specialists he knows in Russia are leaving for other countries or sending their children to live abroad, away from growing repression under Putin. The exodus of people overall is thought to be in the thousands. …"

    השאלה שהשארתי בבלוג של אל רום:
    בהנחה שהסנקציות על רוסיה והניתוקים שלה מרשתות הם הקדמה לסנקציות ולניתוקים שיוטלו בעתיד על ישראל – האם יש משהו שישראל יכולה / אמורה לעשות כהכנה מוקדמת לשעת החירום הפוטנציאלית הזו?

    אהבתי

  13. לשגריר אוקראינה יש מתחרה

    אהבתי

  14. קמיליה, ישראל מדינה דמוקרטית. שלא כמו בפוטינקרטיה תמיד מנהיג יכול להתפטר ולהקריב את עצמו כדי שהעולם יירד מאיתנו. רק שאם יש מנהיג שסביבו פולחן אישיות מטורף, יותר קשה להוביל להתפטרותו. לכן צריך חוק הגבלת קדנציות כדי למנוע את התופעה של פולחן אישיות מטורף סביב אדם אחד. צריך אמנם להגיד שלרוסים היה חוק כזה וזה לא עזר כי שינו אותו עבור העריץ.

    אהבתי

  15. קראתי קצת וזה לא ברור לי.
    אנשים עומדים בתור לכספומטים כדי למשוך כסף שכבר נמצא במחסור.
    הולכת להיות היפר-אינפלציה ברוסיה.
    איך כסף נמצא במחסור? הרי ממשלת רוסיה יכולה להדפיס כמה רובלים שהיא רוצה.
    איך אנשים רצים למשוך רובלים כשהולכת להיות היפר-אינפלציה? הרי פרוש הדבר שהרובלים לא יהיו שווים.
    איך זה קשור לשנת היובל? בשנת היובל חילקו מחדש גם את הרכוש. כמו כן ערכו של הרכוש הלך וירד לקראת שנת היובל.

    באופן אישי נראה לי שההחרמות על רוסיה הם חרב פיפיות (כלומר חרב דו-כוונית). הן פוגעות ברוסיה ופוגעות במערב. אצל כולם יהיה מחסור ועלית מחירים עד שכל אחד ימצא חלופות.

    אהבתי

  16. ארן
    אינפלציה זה לא שכסף נמצא במחסור אלא שמוצרים נמצאים במחסור ולכן מחיריהם מאמירים. אפשרות נוספת היא שאנשים חוששים שיגיע מחסור והמחירים יעלו ועצם החשש גורם לביקושים גבוהים ומביא לעליית מחירים. זה בדיוק מה שקורה ברוסיה עכשיו. הסיבה שאנשים מושכים את הכסף היא שהם חוששים שעוד רגע הבנק לא יאפשר להם את זה יותר ואז הם יישארו בלי כלום, או שהמחירים יעלו ואז הם לא יוכלו לקנות כלום.

    Liked by 2 אנשים

  17. הוא כותב משהוא מעניין רלוונטי לנושא שנידון כאן בעבר על החוכמה במרד ברומאים
    Consider Venice. When Napoleon came they surrendered without a shot. Very smart, saved lives, saved the city. It's just killed the mythos of Venice. People lived but the Republic died. It was never restored and is unlikely to be restored again
    Theorists of war of the bygone age understood it. Clausewitz pointed out that it's important not only if you lost independence but *how* you lost it. If you submitted without a fight, you saved lives. But you killed your mythos. You'll be digested by the conqueror
    But if you lost after the brutal and bloody fight your mythos is alive. The memory of the last battle will live through the ages. It will shape the mythological space your descendants live in and they'll attempt to restore independence at the first opportunity. End of thread

    Liked by 2 אנשים

  18. עשרה לעגולה 2,000 שנה זה לא בדיוק "בהזדמנות הראשונה". למעשה הטראומה מהתוצאות של המרד הייתה כל כך גדולה שיהודים לא חשבו אפילו להקים שוב מדינה, ורובם התייחסו בזלזול לראשוני הציונים. אני לא אומר שהמרד היה טעות בהכרח, אבל התוצאות לא מתיישבות עם התיזה. ויש לא מעט דוגמאות הפוכות.

    Liked by 2 אנשים

  19. עשרה לעגולה:
    למי זה אכפת אם המיתוס של ונציה נעלם ואף וונציאני לא חשב להקים מחדש את מדינת ונציה? לתושבי ונציה כיום בטח לא אכפת מזה.

    אהבתי

  20. arn זה די מחזק את הנקודה
    באותה מידה אפשר לומר שאם היהודים היו מתערבבים באימפריה ומפסיקים להתקיים כאומה ודת עצמאים אף אחד מצאצאם לא היה מרגיש בחסרון של האומה היהודית הלא קיימת מקו זמן מקביל. ועדיין לא ההייתי רוצה לחיות בקו הזמן שלו

    אהבתי

  21. עשרה לעגולה: אילו כל היהודים היו מתבוללים, אתה לא היית יהודי ולא הייתה לך בעיה עם זה. היית אולי צרפתי אולי פולני אולי בן עם אחר וכנראה היית מאוד רוצה להיות בן אותו עם. בטח היית קורא על איזה עם יהודי שהיה קיים בעבר ונכחד ובטוח שלא היית רוצה להיות יהודי.

    אהבתי

  22. עשרה לעגולה
    עדיף לחיות על הברכיים ולצפות לעתיד טוב יותר מאשר למות כגיבור על הרגליים. התאוריה של קלאוזנר שמות גבורה יוצר מיתוסים שמחזקים את האומה הוא תרוץ והצדקה לקורבן שהיה מיותר. ההבדל הוא שבתקופות ההן, ביחוד ההלניסטיות, כשישראל נכבשה זה היה מלווה בהריגה המונית ובמכירת הנותרים לעבדים כך שהרבה ברירה לא תמיד היתה. (זו אחת הסיבות שכל כך הרבה יהודים ברחו בעל כורחם למצריים והציעו את שרותם שם בקהילות צבאיות לאורך הגבולות). ביימנו, אם ניכבש על ידי מדינות ערב זה הסוף שלנו, הם ישמידו אותנו כמו במלחמת העולם השניה, עדיף להלחם. אך למדינה כמו אוקראינה עדיף להתפשר ולהמתין לזמנים אחרים טובים יותר מאשר לשלם את המחיר. כרגע המחיר נמוך אבל אם המלחמה תעלה מדרגה זה הצעד הנבון, להרים ידיים. כרגע היא מוציאה את הערמונים מהאש של ארה"ב ואירופה.

    Liked by 1 person

  23. מהבלוג רגעים היסטוריים
    על ה" DNA" של שיטת הממשל ברוסיה
    בעיקר: ההשפעות הקטסטרופליות ארוכות הטווח של 250 שנות הכיבוש המונגולי

    http://www.historicalmoments2.com/%d7%94%d7%9e%d7%95%d7%a0%d7%92%d7%95%d7%9c%d7%99%d7%9d-%d7%95%d7%a8%d7%95%d7%a1%d7%99%d7%94-%d7%95%d7%94%d7%94%d7%a9%d7%a4%d7%a2%d7%94-%d7%a2%d7%9c-%d7%94dna-%d7%a9%d7%9c-%d7%a6%d7%95%d7%a8%d7%aa?utm_source=mailpoet&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter-total_1

    קטע מהרשומה:
    ————————-
    " … מה שקרה בדרך כלל למונגולים שכבשו מדינות שבסופו של עניין: הם קיבלו על עצמם את הרגלי המקום. למשל בסין קובלאי חאן היה קיסר סין. המונגולים היו שבטים נודדים עם קשר מועט לאדמה ושום מבנה סוציאלי בירוקרטי. הם באו שרפו לקחו וניצלו. הנסיכים שנכנעו והאצולה היו גובי המיסים שלהם. למונגולים לא היה גבול או הגיון ברוקרטי לכן הם הכבידו על הנסיכים.. והם בתורם הכבידו על האזרחים. זאת אומרת, שנסיך רוסי תלוי באדמות שלו אלא בכמות האיכרים, כי אדמות היו בשפע.

    לעומת זאת , בתקופת המגפה השחורה שבה בעצם הפאודליזם האירופאי הפסיק להתקיים בגלל שלא היו מספיק איכרים לעבוד את האדמה החלה תחרות על האיכרים, על בעלי המקצוע וכל הסיסטם של תשלום ועצמאותה החל…

    ברוסיה זה לא קרה. הפחד מהמונגולים גרם להם להילחם אחד בשני כדי לייצר כמה שיותר אריסים ולגבות כמה שיותר כסף. ההתפתחות הכי חשובה הייתה העיר הבורגנות, השכלה, אונברסיטאות , ברוסיה זה פשוט לא היה קיים. בעצם לא היו בתי משפט לא היו חוקים ולא היתה בירוקרטיה או פיתוח סביבתי. מעט מאד דאצ'ות הצליחו להתרומם ובינהן הייתה כמובן הדאצה של מוסקבה, שהצליחה לגרש את המונגולים ולאחד את רוסיה.

    למרות ששיחרר את רוסיה מהמונגולים ההרגלים המונגולים נשארו. כשליט אבסולטי הוא ציפה שכל האצילים בעלי האדמות ימשיכו להחזיק את הצאר וכל עוד הם מביאים כסף הם מקבלים הטבות ומתקרבים לשולחן שלו.

    כדי להתקרב אליו ולזכות בעוד אדמה ואריסים הם עשקו את האריסים עד עפר. כיוון שלא הייתה בירוקרטיה ולא היה מנהל מסודר בזמן שבאירופה החלו להתארגן על פרלמנטים .. ומכיוון שהצבא היה בשליטת המלך כולו האצילים נאלצו לספק אותו ולשלם עבור הצבא שבפעמים רבות רצח אותם.

    אחרי הטיהורים של איוון נשארו ברוסיה רק 9 משפחות אצילים. פיטר הגדול בתורו אכן קידם את רוסיה אבל לא את הרוסים …"

    אהבתי

  24. המונגולים כבשו את רוסיה לפני 900 שנה. זה לא משקף ולא כלום על המצב הפוליטי הנוכחי.

    כמה זמן יקח עד שפסטיבל זילנסקי יעלה לנו על העצבים? עונה חדשה של ארץ נהדרת והפעם אוקראינה. עובדים עלינו עבודה עברית כל האמריקקים האלו. כל הסיפור הזה הוא נסיון של אמריקה לחזור ולהגיע לעמדת כוח באירופה ולהפחיד את אירופה מרוסיה וסין. באמת היה קשה להם להגיע לפשרה לפני שפוטין נכנס לאוקראינה? שבועות הוא צעק "תחזיקו אותי" מצד שני עם אירן הם מגיעים להסכם מיותר ולא הגיוני.
    הכל פוליטיקה, הכל דיבורים

    Liked by 2 אנשים

  25. טטרים זה השם הרוסי למנגולים והם עד היום קבוצה אתנית מובחנת ברוסיה. בעיני הסינים נחשבה רוסיה לממלכה מנגולית אחות והם העניקו לה מעמד שוויוני שהם לא העניקו לאף מדינה אחרת. חלק ממשפחות האצולה ברוסיה היו ממוצא מנגולי. ואת הצארות במוסקובה ניתן לראות כנסיכות מנגולית והם בהחלט השתלבו במבנה השלטוני המנגולי ברוסיה עד שהשתלטו עליו. לא הייתי מזלזל בתיאוריה המנגולית של רוסיה.

    דרך אגב, היהודים במזרח אירופה הגו את השם טטרים ככדרים וזכרם השתמר עד היום במשחק כדרים באים.

    Liked by 2 אנשים

כתיבת תגובה