מקנזאווה לקופל

אחד הכותבים שהכי השפיעו עליי הוא הפסיכולוג האבולוציוני סטושי קנזאווה. קנזאווה טוען שאינטליגנציה לא כל כך עוזרת בחיים. אמנם יש לה הרבה יתרונות בולטים, אבל גם חסרון עצום: היא מרחיקה מהאינסטינקטים האבולוציוניים.

קנזאווה הוא פרובוקטיבי. ההתעקשות המרגיזה שלו לבטא את השקפותיו גם אם הן כמו חריקת גיר על לוח באוזני הציבור הנאור הביאה לנידויו, בפרט אחרי שהכריז שנשים שחורות סבורות שהן הכי אטרקטיביות, אבל מבחינה אובייקטיבית הן הכי פחות.

בעיניי בדרך כלל אינטליגנציה או אייקיו גבוה הם כן בעלי מעלות עצומות, וכמעט כל דבר טוב בחיים הוא בקורלציה עם אינטליגנציה – בריאות, כסף, מעט אלימות ופשע, מחירי בתים בשכונה של האינטליגנטים, תוצר לאומי גולמי ועוד ועוד. הראיתי בבלוג כיצד דברים שאופייניים לאינטליגנטים, סובלנות להפלות ולגייז או שנאת קונספירציות, נמצאים בקורלציה כבירה עם התמ״ג.

במישור הפוליטי אינטליגנציה משמעותה בימינו בדרך כלל שמאלנות, קוסמופוליטיות וחילוניות – שלושה דברים שרחוקים מהאינסטינקטים הקדמוניים כפי שהתפתחו באבולוציה. מכאן שלאינטליגנטים יש יריב אכזרי שהם בכלל אינם מודעים לו – ההיסטוריה האנושית עצמה שמעוררת חשש שגישתם הפוליטית לא בת קיימא. בהיסטוריה אומות שרדו באמצעות כוח, אכזריות ורגש לאומני ולא באמצעות יפות נפש. ובהיסטוריה כל בני האדם סגדו לכוחות עליונים.

האם אפשר להקים חברה של אנשים אינטליגנטיים ומעורים בעולם שהם לא חילונים, לא קוסמופוליטיים ולא שמאלנים? הציבור הדתי-לאומי בישראל מנסה, וזה לא הולך לו בקלות. יש בקרב הצעירים במגזר הרבה נשירה. עדיין אתה יודע שאם תראה מדען ישראלי או משפטן ישראלי שהוא גם מבריק ומתוחכם וגם ימני ולאומי, סביר להניח שהוא משתייך למגזר זה ויש כיפה סרוגה על ראשו.

הוגה דעות דתי לאומי, פרופסור משה קופל, חיבר ספר, ״לחיות כמו יהודי״, שקרוב לרעיונותיו של קנזאווה: הוא מציג את החסרונות של חיים מבוססי אינטליגנציה גבוהה אשר נמשכים אל החילוניות, הקוסמופוליטיות והשמאלנות. האלטרנטיבה של קופל היא להבנתי חיים שבהם אדם מדחיק את האינטליגנציה הגבוהה שיש לו כאשר הוא עוסק בשאלות הגדולות שמקנות לחייו משמעות ומחליפה בנאמנות פשוטה למסורת. הגיבור הדמיוני של ספרו, יהודי ניצול שואה בשם שימען (שמעון בהגיה יהודית אשכנזית), מהסוג שחי בקהילות אורתודוקסיות אמריקניות בשנות החמישים והשישים, מנהל חיים דתיים-מסורתיים ושלם איתם באופן טבעי, פשוט כי קיבלם מהוריו ומהורי הוריו. לא מטרידים אותו מעמד האישה או הגוי בהלכה או הדמיון בין חוקי התורה לחוקי חמורבי. הוא פשוט חי בטבעיות השמרנית שלו.

אורח חיים כזה יכול להיראות מיושן משהו, אלא שכאן קופל בא ומדגים, בדומה לקנזאווה, שאובדן האינסטינקטים האבולוציוניים הכרוך בקידמה גובה מחירים יקרים. דמותה של היידי, יהודיה פרוגרסיבית, המוצגת כאנטי-תזה לשימען, משמשת לו להראות כיצד השקפת עולמה מובילה למבוי סתום. היא מתוחכמת משימען אבל נופלת ממנו במבחן התוצאה. היא מאמינה ברעיונות סוציאליסטיים שאינם מובילים לשום דבר טוב. בתה הופכת לפנאטית זועמת ומטורללת של צדק חברתי. וקופל מציין כמובן את העניין הדמוגרפי. בעלי השקפות כמו היידי מולידים מעט. אם כי כאן יש לציין שבמזרח אירופה, ברוסיה ובסין האוכלוסיה לאומנית בהרבה מאשר במערב ועדיין הילודה נמוכה.

עם זאת, אנחנו מגיעים בסופו של דבר למבוי סתום של תמריצים שבו נתקלים גם כשדנים בהגותו של ישעיהו לייבוביץ. שמירת שבת או קבלת הגבלות על חיי האהבה הם דברים מעיקים. מה התמריץ לסבול הגבלות מעיקות אלו? אם מדמים בנפש את אש הגיהנום ישנו תמריץ חזק. אבל אינטליגנציה ודמיון אש הגיהנום אינם חברים. אנשים אינטליגנטיים לרוב פשוט מתקשים לדמיין את אש הגיהנום, ואם יש אינסטינקטים דתיים אבולוציוניים שמסייעים בכך, הם כבר לא קיימים אצלם. קופל צודק בכך שלמסורת יש ערך, וניתן להעבירה מדור לדור. אבל בלי שהמסורת נושאת בחובה גם תמריצים חזקים, כוח השכנוע שלה נחלש מדור לדור ובסופו של דבר מתאפס.

אולי האבולוציה עצמה יכולה לפתור בעיה זו, ומתישהו יופיע שילוב גנים שגם גורם לאנשים להיות אינטליגנטים וגם מאפשר להם לדמות בחוזקה את אש הגיהנום. בקרב הלמדנים של החברה החרדית אולי קיים כבר תמהיל גנטי כזה, וכל אחד מהם מותיר אחריו שמונה ילדים לפחות. אחד ממגיבי הבלוג ציין בעבר שיותר סביר שגנטיקה כזו תיווצר בחברה הדתית לאומית, דווקא מאחר ששם האמונה הדתית מאותגרת בידי הפתיחות לעולם, יידרשו להתפתח שם מוטציות חזקות יותר השומרות על האמונה הדתית. לא חושב שידוע מה מידת התורשתיות הגנטית של אמונה דתית עזה, אבל אני מניח שכמו כל דבר אחר, גם זה גנטי.

בשבועיים האחרונים למדתי להעריך יותר את הערכים המערביים החילוניים, כי ראיתי שהלאומיות האוקראינית אימצה אותם מבלי שיפגעו בעמידת הגבורה שלה מול רוסיה. בכך הוקהה במידת מה עוקצה של הביקורת של קופל על היידי:

היידי פציפיסטית. אין מדינה שהיא מזדהה איתה עד כדי כך שתהיה מוכנה להקריב למען שלומה; את האזהרות מפני איומים ממשיים כלפי החברות שהיא חיה בהן היא פוטרת כפרנויה וכחרחור מלחמה. בטווח הנראה לעין, החברה שהיא חיה בה יכולה לעמוד באיומים צבאיים בזכות ההרתעה שעוד נותרה לה ובזכות מאמציהם של אחרים, אבל בטווח הארוך לא יהיו לחברה הזו הכוח והרוח הדרושים לעמידה בפני הברברים הצובאים על השערים.

57 תגובות בנושא “מקנזאווה לקופל

  1. הנחת היסוד שלך לפיה מערביות שווה לפצפיזם היא לא הגיונית. מערביות תמיד הייתה מעורבת במלחמה שכן היא קמה מתוך מהפכות ושרדה במלחמות. בין אם זה המהפכה הצרפתית והאמריקאית (והאנגלית לפניהן שקצת נשכחה) ובין אם זה מלחמות כמו מלחמת האזרחים באמריקה, מלחמות העולם ועוד.

    אני גם לא מסכים עם הזיהוי שאתה עושה בין מערביות לפרוגרסיביות שמאלנית חילונית. לטעמי, מערביות היא דתית כיון שרק דתיים מסוגלים להחזיק את תודעת האחדות שמתוך הריבוי שיוצר את המערביות. בלי תודעה דתית המערביות קורסת לשמאלנות הגורסת שהכל שווה או לימניות שגורסת שהכל שונה.

    הנקודה היחידה שאני מסכים איתך היא שדתיות נמצאת תחת מתקפה עזה של חילוניות וכי הניסיון של דתיים להחזיק דתיות בעולם מודרני הוא קשה מאד (בין אם זה אוונגליסטים בארה"ב ובין אם זה דתיים לאומיים בארץ ישראל ואולי עוד כמה וורסיות דתיות מודרניות). לטעמי, גם החרדיות מובילה למבוי סתום כיון שהיא מסתמכת על מדינת הרווחה המערבית המבוססת על מדע ומודרניות. מה שנשאר לטעמי זו שתיקה (אולי שתיקה על פי רבי נחמן; שתיקה הנובעת מהחלל הפנוי). לא להתייהר על אחרים, בין אם הם חילוניים או דתיים או חרדיים.

    ודרך אגב, את הקופל כמו את השמרנים אינני מחבב. יש בהם ניסיון להתחמקות מן הבעיה האמיתית.

    Liked by 1 person

  2. לא הבנתי למה אתה מעריך את האוקראינים על המלחמה שלהם ברוסיה? נכון הם מצליחים בצורה מפתיעה אבל "עמידת הגבורה" שלהם רק ממיטה עליהם אסון. אפילו אם נצא מתוך ההנחה שהם צודקים, עדיין עדיף היה להם לותר לרוסים. הרוסים לא באו כדי לטבוח אוקראינים. הם תקפו כדי למנוע מאוקראינה להצטרף לנאט"ו ולכל היותר הם רוצים להפוך ארץ זו למדינה גרורה שלהם (אפילו בזה יש ספק). אתה בעצמך אמרת שאוקראינה תאלץ לבסוף את דרישות רוסיה. דבר זה היה אפשר לעשות לפני שבועיים ללא כל שפיכות הדמים, הפליטים שבורחים והערים והבתים ההרוסים.

    Liked by 1 person

  3. תמריץ, מה אתה טוען כשאתה אומר:
    "בשבועיים האחרונים למדתי להעריך יותר את הערכים המערביים החילוניים, כי ראיתי שהלאומיות האוקראינית אימצה אותם מבלי שיפגעו בעמידת הגבורה שלה מול רוסיה".

    בכלל, מה השורה התחתונה שלך?

    אהבתי

  4. י״ד, המערביות מתפתחת לכיוון פציפיזם ופרוגרסיביות. היסטורית היא לא הייתה, אבל לשם היא הולכת. צריך להסתכל על סקרים בקרב צעירים בארה״ב.

    אהבתי

  5. ארנ, אתה מדגים יפה את הרעיונות של הפוסט. רציונליות חילונית פחדנית אמורה הייתה לגרום לאוקראינים להיכנע חיש לרוסים. לכן ההתפעלות שלי.

    מה ההיגיון בעמידה של האוקראינים? אולי אין היגיון בנקודה הנתונה, אבל הכוח של אינסטינקטים אבולוציוניים הוא בכך שיש להם כוח להשפיע על עתיד מעורפל שחישובים רציונליים שעוסקים בהווה לא יודעים לקחת בחשבון.

    הלאומיות האוקראינית זכתה לכבוד, ובנסיבות ההיסטוריות העתידיות זה יכול לשמר אותה ולהוסיף לה כוח הרתעה. כמו שמלחמת החורף הנואשת של הפינים יכולה להרתיע עד היום את אויביה של פינלנד. בנוסף רוסיה יוצאת מותשת מהמלחמה הקשה ולכן חלשה, ואולי בעתיד הדבר יספק הזדמנויות לאוקראינים לחמוק מהשעבוד הרוסי.

    Liked by 4 אנשים

  6. יאיר, אני מסכים עם קופל שהדת היא כוח חשוב לטובה בחיים החברתיים מול הטרלול הפרוגרסיבי שמשתלט על המערביות. עם זאת, אני מציין שדבר זה כשלעצמו לא יוצר תמריצים אישיים חזקים להיות דתי, ולכן נותרת הבעיה של דתיות בתקופת התבונה. קשה לאנשים מערביים משכילים להאמין היום בגיהנום וכדומה.

    אני תוהה אולי הפיתרון לפרדוקס הוא גנטי. אנשים דתיים הם בעלי נטיה תורשתית להאמין (וכך לראות את אש הגיהנום כדבר מוחשי) ויורישו נטיה זו לילדיהם.

    לסיום, אני מציין שהנחת היסוד של קופל שהמערביות החילונית הקוסמופוליטית מביאה לאבדון לאומי, מאותגרת כיום בידי האוקראינים שמגלים אומץ עצום במלחמה על המערביות שלהם. זה חומר למחשבה, אבל זה לא משנה את כל התמונה מקצה לקצה (זה יקרה רק אם במערב אירופה יפסיקו לקבל מוסלמים ויפתחו דפוסי פריון שיבטיחו שרידות של האומות שלהן לאורך דורות).

    אהבתי

  7. תמריץ,
    אתה עושה טעות מתודולוגית קשה מבלי לשים לב. אתה משווה תפוחים לאגסים, במקום תפוחים לתפוחים:
    אתה בוחר לייחס למערב תפיסות נוכחיות מהזמן שלנו (פרוגרסיביות), אולם לדתיות אתה מייחס תפיסות של ימי-הביניים (אמונה בגיהנום).
    וזה מוביל אותך לטעויות נוספות:
    1. אתה מתייחס ללאומיות האוקראינית כתופעה חילונית, כאשר להבנתי היא תופעה דתית, בוודאי בעולם פרוגרסיבי.
    2. אתה חושב שקשה לאנשים משכילים להיות דתיים כי הם לא מאמינים היום בגיהנום, כאשר הדתיות של היום אינה מבוססת על גיהנום. אני יודע שבאת מבית חרדי וכנראה שם ספגת את זה, אבל זה לא המצב הנוכחי. הדתיות של היום אינה מבוססת על גיהנום או על עולם הבא!! (מלבד בשוליים של החיים הדתיים).

    בוודאי שקשה להיות אדם דתי אבל זה לא בגלל שאני יודע שגיהנום זה שטויות. זה קשה בגלל שזה אורח חיים מגביל כאשר הבחירה בידי לצאת מזה (מה שלא היה אפשרי בעבר).

    Liked by 2 אנשים

  8. ועוד נקודה הפוכה מדבריך:
    אחד הדברים שהכי עוזרים לשמור על אורח חיים דתי זה הטרלול הפרוגרסיבי.
    דיברתי השבוע בחתונה עם כמה חברים ותיקים שלמדנו יחד בעבר ושוחחנו לעומק אחרי שלא נפגשנו כמה שנים. השורה התחתונה של כולנו הייתה זהה: אנחנו מפחדים מהטרלול הפרוגרסיבי, אנחנו לא רוצים את כל המסרים הלהט"בים שעוברים בכל המערכות (ושבנט תומך בטרלול הזה), אנחנו מפחדים על הילדים שלנו.
    אתה חושב שהיה אכפת לי עם היינו כחברה דתית מקפידים קצת פחות? אבל אני לא עושה את זה כי זה מה שמחזיק את החברה שסביבי כנגד הטרלול הסובב אותנו. אני מוכן לשים 3 שכבות של נייר כסף במקום 1 על פלטת השבת (והקפדות רבות נוספות) בשביל שהבנים שלי ימצאו אישה, והבנות גבר, שיביאו ילדים ויקימו משפחה, שיעבדו ויפרנסו ויחנכו את הילדים שלהם. בלי השטויות הפרוגרסיביות של "פלואידיות מגדרית" וכדומה. זה מה שמוביל אותי. הטרלול הפרוגרסיבי הפך להיות כל-כך דומיננטי שהוא הפך למאיים, ורק בגללו שווה לשמור על אורח חיים דתי.

    Liked by 1 person

  9. הערות:

    א. " … כמעט כל דבר טוב בחיים הוא בקורלציה עם אינטליגנציה – בריאות, כסף, מעט אלימות ופשע, מחירי בתים בשכונה של האינטליגנטים, תוצר לאומי גולמי ועוד …"
    ——————–
    נדמה לי (כלומר איני בטוחה) שאין מתאם גבוה בין אינטליגנציה כללית לבין אינטליגנציה רגשית / חברתית. (הבחנה שביצע יאיר לגבי הכישורים הנדרשים לתיווך בין צדדים עוינים).
    אני חושדת שקימים בעולם המוני "אספרגרים" לא מאובחנים – להם כישורים שכליים מדהימים מצד אחד ואיזשהם נכויות חברתיות – רגשיות מצד שני. אבל אולי מעגלי ההיכרויות שלי מאוד לא מייצגים.

    בהרבה חברות כפריות ו/או פרימיטיביות, שנהוג לייחס להן אינטליגנציה נמוכה, קיימים חיי קהילה קרובים, תוססים וחמים. כולל מנגנונים מתוחכמים לגישור ולפיתרון קונפליקטים.
    בעיני לא מפליא שהאזורים שבהם ריכוז גבוה של בני 100 ומעלה שמתפקדים היטב ("האזורים הכחולים") הם אזורים שבהם חיים משפחתים – קהילתיים – חברתיים קרובים. כלומר סגנון חיים שמחייב רמה גבוהה של אינטליגנציה חברתית לצד דרישות אינטלקטואליות לא גבוהות.

    ב. " … במישור הפוליטי אינטליגנציה משמעותה בימינו בדרך כלל שמאלנות, קוסמופוליטיות וחילוניות – שלושה דברים שרחוקים מהאינסטינקטים הקדמוניים כפי שהתפתחו באבולוציה. מכאן שלאינטליגנטים יש יריב אכזרי שהם בכלל אינם מודעים לו – ההיסטוריה האנושית עצמה שמעוררת חשש שגישתם הפוליטית לא בת קיימא. …"
    ——————-
    קיימת אפשרות, שק

    אהבתי

  10. יש משהו שהפסיכולוגים, מבחני ה-I.Q. ודברים דומים לא מסוגלים למדוד. נראה לי שאפשר לקרוא לזה "חוכמת הרחוב". התופעה הזו קיימת בדרך כלל אצל האנשים "הלא אינטליגנטים". היתרון שלהם בנקודה הזו מצמצם את הפערים בינם לבין האינטליגנטים.

    אהבתי

  11. יאיר, הדברים שכתבת מאוד מעניינים. אני עדיין משוכנע שככל שהאמונה היא יותר קונקרטית ופחות פילוסופית, היא מקנה תמריצים חזקים יותר ולפיכך נשמרת יותר, גם בנסיבות קשות. ציטטתי בעבר רב שאמר דבר דומה על דור מגורשי ספרד.

    אהבתי

  12. קמיליה, בגדול לאנשים אינטליגנטיים יש גם מערכות יחסים טובות יותר. אבל באמת יש גם סטריאוטיפ של קור על תרבויות מאוד שכלתניות.

    אהבתי

  13. אני כן מסכים מאוד שהטרלול הפרוגרסיבי נותן קרדיט מחודש לדת כאלטרנטיבה השפויה. כשאדם חושש שהילד שלו יחליט בגיל 12 שהוא רוצה לסרס את עצמו ויקבל תמיכה ממסדית.. זו חתיכת תמריץ לחינוך שמרני.

    Liked by 1 person

  14. הערות
    א. " … במישור הפוליטי אינטליגנציה משמעותה בימינו בדרך כלל שמאלנות, קוסמופוליטיות וחילוניות – שלושה דברים שרחוקים מהאינסטינקטים הקדמוניים כפי שהתפתחו באבולוציה. מכאן שלאינטליגנטים יש יריב אכזרי שהם בכלל אינם מודעים לו – ההיסטוריה האנושית עצמה שמעוררת חשש שגישתם הפוליטית לא בת קיימא. …."
    ——————-
    קיימת אפשרות, אם כי עדיין (?) תיאורטית, שהמגמות השמאלניות – קוסמופוליטיות הנוכחיות אינן "הכיוון הבלתי נמנע של ההיסטוריה". שהן בסה'כ ריאקציה, אם כי חזקה מדי, לטראומה של העולם משתי מלחמות העולם.

    תנודה חזקה של המטוטלת – העתידה לשנות (ואולי אפילו בקרוב) את כיוון תנועתה.

    זוועות המלחמות הללו חיזקו את האמונה ששורש כל הרע וכל המלחמות הוא הלאומיות – ומכאן שרגשות לאומיים וזהות לאומית הם אויב שחובה לנסות להכחידו. כלומר שהאידיאל הוא ההפכות לאזרחי העולם, התופסים את כל בני האדם (או אפילו את כל בעלי החיים) עלי אדמות כאחיהם. בכדי להצליח להוכיח שהם חסרי העדפות ואפליות עליהם לפגוע בזכויות ובשם הטוב של הקבוצות אליהן הם שייכים, ולהעדיף על פניהם את האחרים.

    הטראומה מתורת הגזע הנאצית הובילה לתנועת מטולטלת אל "העיקר האמוני" שכל בני האדם עלי אדמות, מתחת מילימטר עור חסר כל חשיבות, זהים זה לזה. עיקר שכל המעז להטיל בו איזשהו ספק נתפס "ככופר בעיקר". מכאן נובע שאם אנשים מסוימים או עמים מסוימים מגיעים להישגים ירודים – הסיבה האפשרית היחידה לכך היא שמישהו / שמשהו החליש אותם. כל החשוד בהחלשה ובאי נכונות לתקן את הפשע ולפצות עליו – נתפס כאויב.

    מגמות שמאלניות – קוסמופוליטיות אלו חוזקו לא רק מהטראומות שיצרו שתי מלחמות העולם אלא גם משפע של חשיבה משאלתית. אותם אינטליגנטים יותר מדי רצו להאמין שהם מסוגלים להביא את "קץ ההיסטוריה". שהעולם שהם מקימים, נטול הזהויות הלאומיות ונטול ה"גזענות", יהיה נטול מלחמות.
    (לתפיסתי חוסר הנכונות ללמוד לקחים מההיסטוריה, בתירוץ המפורפק שההיסטוריה יצרה שינויים בלתי הפיכים, אינה מעידה על אינטליגנציה כל כך גבוהה. אבל מילא).

    *****
    ברוח האופטימיות של דברי דן שפטן בסרטון האחרון של שומר סף,
    יתכן שהטראומה מהמלחמה הנוכחית על אדמת אירופה תגרום גם לשינויים אידיאולוגיים. העובדה שגרמניה מכפילה את התקציב שהיא מייעדת לביטחון + מוכנה לספק לאוקראינה נשק (ולא רק קסדות) – יכולה להעיד שפוטין הצליח ליצור שינויים מאוד משמעותים בהלכי הרוח של ה"אינטליגנטים" במדינות האיחוד האירופי.
    נותר לנו לחכות לראות האם השינויים הללו ילכו ויעמיקו או שיתגלו כהפיכים.

    (המשך יבוא)

    אהבתי

  15. קמיליה, את מדברת על זכר מלחמת העולם. אבל בכל הסקרים אלו הצעירים שהם הכי שמאלנים. אם להשתמש בדימוי יהודי ברוח הפוסט, אז ההשקפה הפוליטית של הצעירים היא כמו אפר פרה אדומה, מטמאת את הטהורים ומטהרת את הטמאים. ככה צעירי ארה״ב, בניגוד למבוגרים, כבר לא אוהדים את ישראל. לעומת זאת, צעירי רוסיה, בניגוד למבוגרים, סולדים מהפלישה לאוקראינה.

    אהבתי

  16. חייל, בדף שקישרתה כתוב שמחירי האשלגן (פוטש) טסו למעלה עקב כך שרוסיה ובלארוס מיצרים 40 אחוז מהתפוקה העולמית.
    גם ישראל היא מפיקת אשלגן משמעותית. האם זה צפוי לתרום לנו?

    אהבתי

  17. תמריץ ואחרים, לא ברור לי מדוע אתם לא מכירים באפשרות של חילונים לאומיים. ויש עוד הרבה מאוד אפשרויות מלבד הקריקטורות של "דתי חשוך" ו"פרוגרסיבי מטורלל".

    אהבתי

  18. יאיר מהיכרותי עם גייז – משני המינים – לחשוף את ילדיך לעצם קיומם של גייז זה לא מה שיגרום להם כן או לא להיות חד מיניים. כמעט כל גיי/לסבית שדיברתי איתם ידעו מגיל *מאוד* צעיר מה הנטייה שלהם, הם פשוט בדרך כלל הדחיקו אותה. לנסות לשכנע גיי שהוא לא – למעשה לכפות עליו או עליה חיים הטרו-סקסואליים – יביאו רק לפגיעה נפשית חמורה, וגם זה מהיכרות אישית עם סיפורים, אגב כולל מהמגזר הדתי. לדעתי גם למי שמוטרד מהמחשבה על ילד חד מיני, עדיף ילד בריא נפשית מאשר ילד שכופים עליו משהו שמנוגד לטבעו ונאלץ לחיות חיי סבל.

    צריך גם להבדיל בין גייז לטראנסים. אני לא זוכר מי הביא את הקישור באחד הפוסטים של תמריץ, אבל זו הייתה קריאה מאוד מעניינת. בקצרה הטענה היא שיש מיעוט קטן של אנשים שבאמת המוח שלהם בנוי כמו מוח של בן המין השני – ו/או שהכרומוזומים שלהם מסודרים בצורה קצת שונה מהמקובל – ולהם אכן מה שנקרא "ניתוח התאמה מגדרית" יכול לעזור. אולם הטענה הייתה שהרוב המוחלט של מי שעוברים ניתוח כזה בעצם מגיעים מתוך מצוקה נפשית. למשל חוו טראומה קשה בעברם, אולי הטרדה מינית או אונס לאורך שנים, והם רוצים בעצם להשיל את העבר מעליהם. מסתבר גם שאנשים שנמצאים בתהליך שינוי מיני, אבל שעדין לא עשו שינוי בלתי הפיך, פעמים רבות חוזרים בהם אם הם מטופלים פסיכולוגית באופן יעיל. הם פשוט מוצאים דרך להתמודד עם הטראומה בעברם באופן אחר.

    בקיצור אם אתה לא רוצה ילד שיעבור ניתוח לשינוי מין, תדאג לבריאות הנפשית והפיזית שלו. גם אם הוא גיי.

    Liked by 1 person

  19. עשרה לעגולה,
    התרומה לישראל עקב עליית מחיר האשלגן היא שולית (תגולם בתשלומי המס של חברת האשלגן). מנגד אנו צפויים לעליית משמעותית במחירי המזון. יש לנו דוגמא למה שקרה עקב עליית מחירי התובלה הימית. צים הציגה את השנה הכי רווחית אי פעם של חברה ישראלית ומנגד כל היבוא לישראל התייקר.
    הסכנה העיקרית לישראל מעליית מחירי המזון הגלובלית היא זעזועים פוליטיים אצל השכנות שלנו, מצריים, ירדן ולבנון.

    Liked by 3 אנשים

  20. שזה בעצם מסיר את האיום הצבאי הקונבנציונלי הכי גדול עלינו. אם הארועים במצרים יתקדמו בסגנונן סוריה 2011 ולא מצרים 2010.

    אהבתי

  21. תמריץ,
    הרל"ביות מחלה ממארת. הפכת שותף לתיאוריות הכלכליות של יחימוביץ'/זנדברג/אלהרר?

    אהבתי

  22. דבר דבר, תופעת הטרנסים כיום הופכת להיות טירוף המוני מוזר. נטיה חד מינית היא לרוב מקובעת מגיל אפס אצל בנים. אצל בנות יש יותר גמישות ולפעמים נשים הופכות ללסביות בגיל מבוגר, אבל אישית איני רואה בזה שום בעיה. לעומת זאת מי שהופך לטרנס בשל גחמה מקבע את עצמו בחיים לא פשוטים בשולי החברה. יש כאלו שבאמת לא מסוגלים לסבול את החיים בגוף שבו נולדו וכמובן מוצדק לנתחם.

    אהבתי

  23. יותר מדויק להגיד שהעקרונות הכלכליים תמיד נכונים, אבל לכל מוצר יש היבטים ספציפיים שקשורים לעקרונות מסוימים יותר מאשר לעקרונות אחרים.

    אהבתי

  24. ההתייקרות של חומרי הגלם שקשורים לליתיום ולניקל אינה דומה להתייקרות של נפט כי ליתיום יש בשפע בעולם. פשוט צריך לחפור עוד. וגם הליתיום והניקל הם רק חלק קטן ממחיר הרכב החשמלי.

    Liked by 1 person

  25. תמריץ,
    כתבת:
    " … את מדברת על זכר מלחמת העולם. אבל בכל הסקרים אלו הצעירים שהם הכי שמאלנים. אם להשתמש בדימוי יהודי ברוח הפוסט, אז ההשקפה הפוליטית של הצעירים היא כמו אפר פרה אדומה, מטמאת את הטהורים ומטהרת את הטמאים. ככה צעירי ארה״ב, בניגוד למבוגרים, כבר לא אוהדים את ישראל. לעומת זאת, צעירי רוסיה, בניגוד למבוגרים, סולדים מהפלישה לאוקראינה."
    ———————–
    אתה יוצא מנקודת הנחה שהדור שחווה את הטראומות הקשות ביותר (במקרה הנדון של שתי מלחמות העולם, השואה, התפרקות הקולוניאליזם ועוד) – הוא גם הדור שהתנודה האידיאולוגית שלו תהיה החזקה ביותר.

    הנחה אחרת (שמוכרת לי מהדיון בדור ראשון להגירה, דור שני ודור שלישי) מדגישה שעיקר השינויים הרעיוניים והתפיסתיים קורים דווקא בדור השלישי (ומעט בדור השני ובדור הרביעי).
    הדור הראשון ממוקד מדי בהמשך החיים ובעצם ההישרדות, תוך נסיון לחשוב מעט ככל האפשר על העבר.

    דוגמאות:
    – עיקר התביעות בישראל לשינוי היחס לעולים ממדינות מוסלמיות והמחאות על קיפוחם – לא נשמעו ע'י הדור הראשון לעלייה. הדור שהובל בניגוד לרצונו לעיירות פיתוח שכוחות אל ולמעברות. עיקר ההתעקשות להפסקת הקיפוח החלה בדור השני והשלישי לעלייה. מה שמסביר את מועד המלחמה לחקירת הטענות (להערכתי – המופרכות) על "חטיפת ילדים" מתימן ומארצות הבלקן.

    – נטען שרוב הנאצים ועוזריהם (הדור ראשון) לא מתחרטים על מה שעשו אלא על העובדה שנוצחו במלחמה, ולא יכלו להשלים את משימתם הקדושה. הדור השני, של בניהם ובנותיהם, התקשה מדי להתמודד עם מה שהוריהם מגדליהם בחרו לעשות. רק הדור השלישי והרביעי של המקרבנים יכלו להצליח לעשות חשבון נפש אמיתי על מה שעשו סביהם והורי סביהם, ולחשוב איך ניתן להימנע מלחזור על העבר. מה שהוביל אותם לאידיאולוגיות פרוגרסיביות. כמו האשמת זהויות לאומיות ו"חזקים"' בכל הרע שבעולם, האדרת ה"מוחלשים" ועוד.

    Liked by 2 אנשים

  26. לי.ד.
    כתבת:
    " … אני גם לא מסכים עם הזיהוי שאתה עושה בין מערביות לפרוגרסיביות שמאלנית חילונית. לטעמי, מערביות היא דתית כיון שרק דתיים מסוגלים להחזיק את תודעת האחדות שמתוך הריבוי שיוצר את המערביות. בלי תודעה דתית המערביות קורסת לשמאלנות הגורסת שהכל שווה או לימניות שגורסת שהכל שונה. …"
    —————–
    לא הצלחתי להבין את כוונתך בפסקה זו.
    האם תואיל לנסות להבהיר?

    אהבתי

  27. אמיחיה,
    כנראה שנשאר חלוקים.

    משיכה של נשים לנשים היא מאוד פלואידית כי המיניות של נשים הוא יותר מורכבת – אז נשים אותה כרגע בצד.
    למשיכה של גברים לגברים יש בסיס ביולוגי או מנטלי אבל זה לא אומר שכל מי שיש לו נטייה ביולוגית ירגיש את הצורך לממש אותה – וכאן נכנסת החברה והתרבות.
    בדיוק כמו שטאבו על יחסי מין בין בני משפחה גורם לרוב מוחלט של הגברים (אך לא לכולם) לא לחוש בכלל משיכה לאחיות או לאמהות שלהן (ללא שום סיוע ביולוגי/פיזיולוגי שתומך בביטול המשיכה אליהן) – כך חיים בסביבה שיש טאבו על יחסי מין בין גברים יגרמו לרוב מוחלט של הגברים (ושוב לא לכולם) שלא לחוש משיכה לגברים – וזאת ללא פגיעה בבריאות הנפשית של אותו גבר.

    נכון הדבר, שאם אנחנו חיים בחברה וסביבה ותרבות שמפמפמת מבוקר ועד ערב על הלגיטימיות של הלהט"ביות – אז בוודאי נוצר קונפליקט גדול מאוד בין נפשו ורצונותיו של גבר שיש לו משיכה לגברים לבין ערכיו, משפחתו או חבריו וכו'… – וזה יכול לגרום למצב של פגיעה בבריאות הנפשית שלו.

    ועדיין, מה זאת אומרת בריאות נפשית?
    תאר לעצמך מצב של גבר שנמשך גם לגברים וגם לנשים (מצב יותר נפוץ ממשיכה בלעדית לגברים בלבד) – אז מדוע אם הוא יבחר בחיים עם אישה זה פגיעה בבריאות הנפשית שלו? במה זה שונה ממישהו שמאוהב במישהי ספיציפית והיא לא רוצה בו ולכן הוא לבסוף מקים חיים עם מישהי אחרת. כולנו חווים קונפליקטים וקשיים מאוד מהותיים בחיינו. זה קורה לרבים.

    אני מסכים שיש מיעוט קטן שלא יוכל לחיות עם אישה לא משנה מה נעשה. מנגד, אני לא מקבל את הטענה שנוכחות של זוגיות גברית בתרבות תורמת לבריאותה הנפשית של החברה. האם בדורות קודמים בהם לא היה בכלל מצב של זוגיות גברית, האם הבריאות הנפשית שלהם הייתה מעורערת לעומת היום? נראה לי שבדיוק להיפך. גם אחרי שהחברה המערבית מעודדת את הזוגיות בין גברים, את הבחירה העצמית במין/מגדר (וטרלולים נוספים שהולכים ומתגברים) היא חווה שיעור הולך וגדל של דיכאון. אני לא בטוח שבידיה המפתח לחיים בריאים נפשית יותר (על בריאות פיזיולוגית בוודאי שכן).

    אהבתי

  28. אמחייה כתב:
    " … אתם לא מכירים באפשרות של חילונים לאומיים. ויש עוד הרבה מאוד אפשרויות מלבד הקריקטורות של "דתי חשוך" ו"פרוגרסיבי מטורלל"."

    תמריץ ענה:
    " לאומיות חילונית אינה בת קיימא. ראה את דור נסיכי הליכוד שהפך לפרוגרסיבי."

    די ברור שאני מצטרפת לעמדת אמחייה במחלוקת.

    ציונות לאומית – חילונית פועלת בארץ מהמחצית השניה של המאה ה 19. בהנחה שמשך של דור הוא כ 25 שנה – היא מועברת מדור לדור כבר לפחות שישה דורות.

    לראייה, לא מעט דמויות החוזרות ומהדהדות בבלוג זה – הם לאומיים – חילוניים. כאלו שאף אחד לא יכול לחשוד, ולו לרגע, שהם חלק מהמגזר הדתי – לאומי.
    לדוגמא: עירית לינור, דן שפטן, גדי טאוב, אבשלום בן צבי, אודי מנור, אורי הייטנר ועוד ועוד ועוד.

    מכאן נובע שמה שקרה לרוב (לא לכל ! ) דור "נסיכי הליכוד" אולי ראוי לחקירה סוציולוגית מעמיקה. יתכן שאלו השפעות החברה שבה גדלו כמיעוט די מושפל ומבוזה, השפעות המילייה החברתי שבו הם מסתובבים, השפעת המשיחיות של תהליך אוסלו ועוד.
    כלומר לתפיסתי לא ניתן להכליל מהם לכלל האנושות.

    אהבתי

  29. קמיליה, בני אדם הם שונים ומגוונים ובתוך קבוצה של הרבה חילונים ודאי ימצאו גם בעלי השקפות ימניות, אבל הדינמיקה של החשיבה החילונית-מערבית היא כזו שתבטיח שהם יהיו מיעוט די קטן.

    ההערה שלך על כך שלפעמים אפקט ניכר רק כמה דורות מאוחר יותר היא נבונה ומעוררת מחשבה.

    אהבתי

  30. קמיליה,
    1. הקבוצה שאת מתארת מבוגרת מאוד (דן שיפטן הוא המבוגר מבין כולם, בן דורם של בני מקימי המדינה, ולינור, טאוב, הייטנר ומנור נולדו כעשור וקצת אחריו), ובעיקר היא הולכת וקטנה. בעבר כל החילונים היו ציונים, וככל שהם היו יותר אליטה הם היו יותר ציונים. היום זה אחרת. ככל שאתה יותר חילוני אתה פחות ציוני. מכאן המסקנה שמדובר בתופעה שאינה ברת-קיימא.
    2. גם בתוך הקבוצה שאת מתארת (מלבד דן שיפטן שהוא "לאומי-חילוני" על-מלא ואבשלום שאיני מכיר) אני רואה השפעות מאוד לא-חילוניות. טאוב מאוד מושפע מהמסורתיות (ומאבישי בן-חיים), טוען שהוא ישלח את ילדיו, לכשיהיו לו, לממלכתי-דתי. לינור מאוד הושפעה מאורי אורבך וכיום מקובי אריאלי, היא מתארת את הערכתה לחרדים, והיחס שלה לדת שונה מ"חילונים-לאומיים". אורי הייטנר מחובר מאוד למסורת היהודית ולכתביה, עבר מהתנועה הסוציאליסטית למרכז. אודי מנור – ממה שאני רואה השתנה בשנים האחרונות גם-כן. זה לא רק שהוא עזב את קיבוצו, אלא עבר ממכללת אורנים (התנועה הקיבוצית) לאוניברסיטת אריאל (נראה לי עוד לפני הפיכתה לאוניברסיטה).
    האם כל אלו דעותיהם השתנו לגמרי? לא. אני גם לא מנסה לנכס את כל הרשימה שלך ולומר שהיא דתית (אני יכול להיות מופרה ומושפע מהם גם בהיותם חילונים על מלא). אני רק אומר שהרשימה שלך (מלבד שיפטן) אינה הוכחה לקיומם של חילונים-לאומיים.

    * ה"התמרכזות" של הרשימה שלך מחזקת את התזה, שבניגוד לטענות על "קרע בעם", הכיוון החזק יותר הוא של התכנסות של העם הזה ועל כך כתבתי פעמים רבות כאן בבלוג. משום מה, כשמתחיל להיווצר כאן מרכז מסיבי ומשותף – יש כאלו המנסים לפרקו לחלקים. ע"ע "נאום השבטים".

    Liked by 1 person

  31. אוף אוף טופיק,

    מהבלוג נתונים.
    על הקשר בין מידת הדמוקרטיות של מדינה למידת שחיתותה.

    על דמוקרטיה ושחיתות

    קטע מהרשומה:
    " … יש קשר הפוך בין רמת הדמוקרטיה לבין רמת השחיתות: בגדול, ככל שמדינה דמוקרטית יותר, רמת השחיתות בה – לפי המדד הזה – נמוכה יותר. אבל זה לא קשר ישיר ורציף. ניתן לחלק את המדינות לשני צברים. במדינות פחות דמוקרטיות, אלה שבחלק העליון של הגרף, השחיתות די גבוהה, ויורדת רק קצת כשהמדינה נהיית יותר דמוקרטית. במדינות היותר דמוקרטיות, אלה שבצד ימין למטה, השחיתות נמוכה, ויורדת בחדות כשהדמוקרטיה משתפרת. אנחנו בקבוצה היותר דמוקרטית, אבל יחסית למעלה ומשמאל בה, כלומר בקצה הפחות דמוקרטי והיותר מושחת.

    חשוב גם לציין שיש הפרדה חדה בין שתי הקבוצות: מדינות עם מדד דמוקרטיה קטן מ-7.5 הן בקבוצה הראשונה, ומדינות עם מדד גדול מ-7.5 בשנייה. זה קרוב לגבול בין "דמוקרטיות מלאות" לבין "דמוקרטיות פגומות" שמשמש לסיווג לפי מדד הדמוקרטיה: הגבול הזה מבחין בין ערך מדד גבוה מ-8 לעומת קטן מ-8.

    החריג הבולט לתמונה הזו היא סין: היא מסווגת כמדינה אוטוריטרית שרמת הדמוקרטיה בה נמוכה, אבל רמת השחיתות בה פחותה ממה שרואים במדינות אוטוריטריות אחרות. ואם משווים לנתונים משנים קודמות, השחיתות בסין גם במגמת ירידה קלה. וברוח הזמן, מעניין גם לראות את היחס בין אוקראינה לרוסיה. ההבדל העיקרי הוא במדד הדמוקרטיה, שמסביר למה האוקראינים לא רוצים להסתפח לרוסים (מעבר לכך שהם פשוט לא רואים את עצמם כרוסים). אבל מצד שני, גם להם יש עוד הרבה לאן להתקדם במימד השחיתות …"

    אהבתי

  32. להשכלה כללית, מצ'ב כל הרשומה האחרונה של הבלוג "רגעים היסטורים"

    הצבא הלאומי אוקראיני (UPA) ומלחמתו בצבא האדום 1945- 1952
    48

    העמידה של אוקראינה אולי הפתיעה את הפרשנים באולפנים, אך לא את מי שמכיר את ההיסטוריה. בסוף 1943, במבצע דנייפר, שחרר הצבא האדום העצום של סטאלין את מזרח אוקראינה. לצבא האדום נלוו יחידות האֶן-קָה-וֶה-דֶּה מעוררות האימה (אז הגוף המרכזי לענייני ביטחון פנים ושיטור בברית המועצות. הגוף העיקרי שעסק בריגול פנים, ניהול מערך הגולאגים ובדיכוי מתנגדי המשטר, שלימים הפך לקג"ב). נוכחותם של אלו לא הרתיעה את הצבא הלאומי אוקראיני (UPA) שמנה כ- 200-150 אלף לוחמים והוא פתח במלחמת גרילה נגדם. בפברואר 1944 הרגה יחידה של ה-UPA מהמארב את גנרל ניקולאי וטוטין, מפקד החזית כולה, גיבור ברית המועצות, ואחד ממפקדי השדה הבכירים והמוצלחים ביותר של הצבא האדום. הלחימה מול יחידות ה-UPA נמשכה עד לתוך שנות ה-50 ונהרגו בה מעל 120 אלף מורדים אוקראינים ומעל 100 אלף, כולל בני משפחה, נעצרו וגורשו למחנות בסיביר.

    מקור , חנן שטיינהרט

    ראו גם :

    "הבנדרובצים" , אימת היהודים באוקראינה בימי מלחמת העולם השנייה ( קישור)

    אהבתי

  33. קמיליה,
    דומני שתמריץ לא יאהב את המקור שהבאת ובו נטען שהלאומיות האוקראינית היא אנטישמית ביסודה

    אהבתי

  34. תמריץ,
    האליל שלכם בפעולה

    אהבתי

  35. תמריץ,
    שיחקתם אותה. לא רק שבנט חכם מנתניהו הוא גם חכם מזלנסקי וכנראה גם מפוטין. רק אנחנו, הביביסטים שטופי המח, לא מצליחים לראות את הגדולה שלו שמייתרת את הפעילות כנגד פצצת הגרעין האירנית.

    אהבתי

  36. ליאיר,
    כתבת:
    1. " הקבוצה שאת מתארת מבוגרת מאוד … ובעיקר היא הולכת וקטנה. בעבר כל החילונים היו ציונים, וככל שהם היו יותר אליטה הם היו יותר ציונים. היום זה אחרת. ככל שאתה יותר חילוני אתה פחות ציוני. מכאן המסקנה שמדובר בתופעה שאינה ברת-קיימא. … + … הרשימה שלך (מלבד שיפטן) אינה הוכחה לקיומם של חילונים-לאומיים… "
    ———————-
    אלו פשוט השמות הראשונים שצצו בראשי בעת הכתיבה.
    לו הייתי מתאמצת מעט יותר – הייתי מצליחה לנקוב גם בשמות צעירים יותר, שהגיעו לפרסום ארצי למרות גילם הצעיר יחסית ומידת בכירותם.
    בנוסף למפורסמים, מוכרים לי אישית גם כמה צעירים בשנות העשרים ותחילת השלושים לחייהם, שהם מאוד מאוד חילוניים (כולל העדפה לחתונות "אלטרנטיביות" ואפילו התנגדות לבצע ברית מילה בבן שאולי יוולד להם) ומאוד לאומיים – ציונים. כולל נכונות להתנדב לקורס טייס או לשייטת 13 במקום לחמוק משירות צבאי או ללכת לקורס תלפיות (כלומר נכונות לסכן את חייהם).
    אבל בהחלט יתכן שאני מוטה, ומעדיפה לחיות באשליה שתת הקבוצה עמה אני אישית מזוהה אינה מיעוט שולי שנמצא בסכנת הכחדה.
    חסרים לי נתונים קשים על גודל הקבוצה שמגדירה את עצמה גם כחילונית וגם כלאומית.

    נדמה לי שגם בנושא זה קיים שוני בין דורות.
    החילונים, הנמצאים כיום בשנות הארבעים, החמישים והשישים לחייהם, הם הדור שרובו נסחף לתנועה המשיחית של אוסלו. תנועה שהניחה שרובם המכריע של בני האדם עלי אדמות, כולל יהודים – ישראלים וכולל ערבים, שואפים לחיות בשלום עם שכניהם ולשפר את איכות חייהם. מכאן שכל המלחמות וכל הסכסוכים בין קבוצות הן בסה'כ פרי הביאושים של הנהגות מרושעות ומושחתות. הנהגות שניתן ללחוץ עליהן או להחליפן וליצור "מזרח תיכון חדש", נטול כל מלחמות.
    הנחות שערערו קשות את הרגשות הלאומיים – הציוניים של בני דורות אלו. עד עצם היום הזה- רובם מתקשים להודות בהונאה העצמית הגדולה שלאורה פעלו וחיו.
    אבל החילונים הצעירים מהם כבר גדלו בצל האינתיפאדה השניה. אין כמו חשש מלהשתמש באוטובוס ההסעה לבית ספר או לבקר בקניון הקרוב לבית – בכדי לנפץ את האשליה שכל בני האדם יכולים להפוך במהרה לאחים זה לזה.

    2. " … גם בתוך הקבוצה שאת מתארת (מלבד דן שיפטן שהוא "לאומי-חילוני" על-מלא ואבשלום שאיני מכיר) אני רואה השפעות מאוד לא-חילוניות. טאוב מאוד מושפע מהמסורתיות (ומאבישי בן-חיים), … לינור מאוד הושפעה מאורי אורבך וכיום מקובי אריאלי, היא מתארת את הערכתה לחרדים, והיחס שלה לדת שונה מ"חילונים-לאומיים". אורי הייטנר מחובר מאוד למסורת היהודית ולכתביה, עבר מהתנועה הסוציאליסטית למרכז. אודי מנור – ממה שאני רואה השתנה בשנים האחרונות גם-כן. …"
    ————————
    נראה לי שתפיסתך את היחס של "חילוניים – לאומיים" לדת ולמגזרים דתיים זקוקה לעדכון גרסה. החילונים של העליות הראשונות לארץ, בערך עד דור הקמת המדינה ומעט אחריו. אכן נטו לתפוס את האמונות הדתיות ואת המחזיקים בהן הן כאויב אידיאולוגי והן כמכשול מעשי להשגת שאיפותיהם.
    הם חיכו, בקוצר רוח מוגזם, להתעלמות הדתות מהארץ ומהעולם.
    אבל רוב בני הדור שרק סבם או הסבא-רבה שלהם (ומעלה) יצא בשאלה ועזב את הדת – אינם חשים כה מאוימים מהמסורות הדתיות או כה עוינים ותוקפנים כלפיה וכלפי נציגיה.
    מכאן שיחסם למגזר המסורתי, הדתי – לאומי והחרדי מורכב יותר. הם מסוגלים לבקר אותם אך גם לראות את ההיבטים החיוביים והמוערכים שבהם.

    אני נוטה להניח שמיכה גודמן מושפע יותר מדי מהאלגנטיות של התיאוריות שלו ומייפי הסימטריה החבויה בהן (ומעט פחות מדי מיכולתן התיאוריות שלו להסביר את המציאות).
    אבל נראה לי שהוא עלה על נקודה נכונה בתזה שלו על "חזרה ללא תשובה". תזה, מאוד רלוונטית לסעיף זה, שהציג גם בספר שכתב, בהרצאה חינמית ביו טיוב ועוד.
    ממליצה למתעניינים בנושא.

    3. " … ה"התמרכזות" של הרשימה שלך מחזקת את התזה, שבניגוד לטענות על "קרע בעם", הכיוון החזק יותר הוא של התכנסות של העם הזה ועל כך כתבתי פעמים רבות כאן בבלוג. משום מה, כשמתחיל להיווצר כאן מרכז מסיבי ומשותף – יש כאלו המנסים לפרקו לחלקים. ע"ע "נאום השבטים."
    ——————-
    מסכימה לכל מילה.

    מה שמחזיר אותנו לסעיף 2.

    אגב, העובדה ששנינו, שבאים ממגזרים שונים, מסוגלים לנהל שיח אינטרנטי, ואולי לפעמים גם להשפיע זה על זה, מובילה להתמרכזות. אופציה זו לא הייתה בנמצא כשהחומות בין המגזרים השונים היו גבוהות יותר מכפי שהן כיום. כלומר גם שינויים טכנולוגים יכולים להשפיע על שוני בין דורות.

    אהבתי

  37. קמיליה,
    נתחיל מהסוף וזה ההסכמה על-כך שעם ישראל מתמרכז, ושאנחנו מסוגלים, יותר מפעם, לנהל שיח ולהשפיע זה על זה (וזה לא רק בגלל הטכנולוגיה). וגם תודה על ההיכרות עם ספרו [החדש לי] של מיכה גודמן (אף שאני מתקשה לראות את עצמי מגיע לקרוא אותו. אולי אחפש יוטיוב קצר על-כך).

    ומכאן למחלוקת:
    כנראה שאנחנו מגדירים שונה את קבוצת ה"חילונים-לאומיים" (ולכן את כוללת בתוכה את גדי טאוב ועירית לינור ואני לא). הקבוצה שאני רואה כ"חילונים-לאומיים" (לפחות החלק השמאלי שבה) לא שיפרה את יחסה למסורת, אלא רק עידכנה את מושאי איבתה. היא שיפרה את יחסה למגזרים המסורתיים והדתיים בגלל הגידול הדמוגרפי שלהם, ובעקבות כך עלייה במפגש עימם בצבא ובשוק העבודה, אבל היא העבירה ומיקדה את איבתה במגזר החרדי (שגדל דמוגרפית אך ללא ייצוג תואם בצבא ובשוק העבודה). גם הכישלון של אוסלו עזר בכך, כיון שהמתנחלים אט אט נכנסו לקונצזנזוס וזה לא נראה טוב לתקוף אותם, כמו שהיה לגיטימי בעבר. אם פעם הדתיים/מתנחלים היו "אויבי השלום" ו"משיחיים-מטורפים שרוצים להבעיר את כל האזור באש ולהכניס את מדינת ישראל למלחמה מול מיליארד מוסלמים", אז היום החרדים הם "אויבי המחר" ש"הופכים אותנו למדינת עולם שלישי שאף אחד לא ירצה לחיות בה".

    כיון שאני early adopter, אשמח לעדכן גרסה לכשתשוחרר גרסה חדשה של חילונים-לאומיים לשוק.

    אהבתי

  38. יש פה אובר סייט לתגובה של יאיר מה 11 במרץ 2022 ב- 10:49. לא רק שהיא שווה שורה של לייקים בפני עצמה (כנראה שמקובל פה לתת לייקים לא לפי תוכן אלא לפי יחסי ציבור) אלא שהוא גם מתייחסת יפה בעקיפין לדיון הבלתי סופי שלכם, מה משמעות האינטלגנציה שנובעת מגנטיקה ומה השפעת החברה בה האינטלגנט מנהל את חייו

    Liked by 1 person

  39. אולי זו שאלה של הגדרה, ציוני ולאומני זה לא אותו דבר בארצנו, זה בערך כמו ההבדל מדוע אנחנו לא מדינה כשאר המדינות כי אנחנו יהודים ולכן אי אפשר לקבל כל אחד שבא לו להתאזרח ומדוע אי אפשר להבדיל את המסורת והדת מהלאומיות.
    ההתכנסות למרכז, שיאיר מתאר נובעת מחוסר ברירה, פשרה. פעם לומר שתי גדות לירדן זו שלנו זו גם כן,(שזו השקפת העולם של אודי מנור), היה מקובל, כיום זה לא מעשי אז גם הוא מוותר חלקית למרות שהוא לא חושב שיש בעייה בטענה הזו. אבשלום ב"ץ, קמיליה דרלינג, בהחלט ציוני בכל רמ"ח אבריו, אבל הוא גם ישב בכלא על סרוב לשרת בשטחים ומעסיק את עצמו הרבה בעזרה והתחשבות לא מציאותית בערבים אחינו, הוא ציוני של תקופת טבנקין, יגאל אלון ותוצר של אמא מטורפת, מה לעשות הבית משפיע, החברה בה אתה גר כמו שהסביר יאיר ב11 במרץ 2022 ב- 10:49 וזה גם מה שקורה לנסיכי הליכוד. זה שהאבא שלהם היה מה שהיה לא אומר שהם ילכו אחריו לפעמים הם יעשו ההפך, ממש כפי שאת קמיליה הסברת שאת תמיד מחפשת את ההפך בכל נושא. אירית לינור שייכת כנראה לדפוקים האופנתיים מהבית, מילדותה היתה לא מאוזנת קולנית. (תקציר של התאור של יאיר).

    אהבתי

  40. בהחלט יתכן שאנו מגדירים אחרת לאומיות – ציוניות, מהקצה השמאלי שלה ומהקצה הימני שלה.
    לו הייתי אמורה לנסח מספר שאלות – שהתשובה עליהן תקבע האם המשיב הוא (לפחות בעיני) לאומי – ציוני אם לאו, הייתי כוללת שאלות כמו:
    – העמדה כלפי קליטה בארץ של *המוני* מהגרי עבודה / מבקשי מקלט / אזרחי מדינות אויב שנשאו לאזרחי ישראל – שברור שאינם זכאי חוק השבות.
    – השאלה האם ישראל כבר צפופה מדי, ולפיכך רצוי לעודד צמצום משמעותי של הילודה / להפסיק לעודד עלייה לארץ / להקל על ירידה מהארץ

    – האם תוכניות שנועדו להשיג את "יהוד הגליל" או את מניעת השתלטות בדווים על אדמות הנגב הן תועבה מוסרית – גזענית, אם לאו.

    בכל מקרה, נראה לי שיעניין אותך לצפות בסרטון זה

    Liked by 1 person

  41. הכל דיבורים,
    מסכים שהתמרכזות היא תוצאה של "פשרה" אבל פחות במובן של קריסת ערכים ויותר במובן שהמציאות הכווינה אותנו להתמרכז ולמצוא את המשותף.
    אני חושב שהעם היושב בציון בסה"כ יודע מה הוא עושה. לאמסלם התודות.

    אהבתי

  42. יאיר,
    בהמשך לתגובתך שקיבלה פה התייחסות מהכל דיבורים:
    אני חושב שצריך וראוי להבדיל בין מתן לגיטימיות וזכויות לזוגות חד מיניים, לבין הטרלול הפרוגרסיבי.
    בעיני, נטייתו המינית של אדם ובחירתו עם מי לחיות את חייו אינה עניינה של החברה ואין שום סיבה לשלול ממנו זכות כלשהי על רקע זה. איך זוגות של גברים או נשים שבוחרים לחיות יחד ולגדל יחד את ילדיה משפיעים לרעה על החברה? בשום צורה.
    לעומת זאת הטרלול בא לידי ביטוי בכמה דרכים שכולן שליליות בעיני:
    מצד אחד – הוא מקדש לחלוטין את רגשותיו ורצונותיו של הפרט ודוגל בכפייתם על החברה. לדוגמה, אם אני גבר ביולוגי, אבל החלטתי שאני בעצם ג׳נדר-פלואיד ומרגיש יום גבר, יום אישה ויום קקטוס, החברה חייבת לקבל אותי ככזה ולאפשר לי להיכנס לאיזה שירותים שאני בוחר בכל יום. 
    מנגד – הוא מבטל באופן מוחלט כל פרט שאינו מתיישר עם הערכים שלו. כלומר אם מישהו אגיד שאישית, הוא מעדיף שגבר ביולוגי לא ייכנס לשירותי הנשים, הוא יוחרם וידרשו להדיח אותו ממשרתו כמרצה באוניברסיטה.
    ולבסוף – ההטפה שלו לעניין הג׳נדר – פלואידיות היא לדעתי לא בריאה. יש הבדל בין ללמד ילדים שכל נטייה מינית היא לגיטימית, לבין ללמד אותם שאין צורך לבחור מגדר ואפשר להחליף כל יום. לילד שמגבש את זהותו זה דבר מבלבל ולא בריא ויוצר מצוקה נפשית. כמובן שישנם אנשים מסוימים שבאמת בתמים מרגישים שנולדו בגוף הלא נכון ולהם צריך לעזור, אבל הטרלול גורס שזו תופעה נרחבת ואף רצויה וזה מזיק בעיני.

    Liked by 3 אנשים

  43. חזרה למלחמה באוקראינה,
    מהבלוג (המשובח) קצרצרים:

    טענה שהתקווה העיקרית לעצירת פוטין והמתקפה הרוסית היא הוורסיה הרוסית של תנועת "ארבע אמהות" הישראלית (שהשפיעה על הנסיגה מלבנון).
    (ו/או שהן תובלנה את פוטין לגיוס המוני של חיילים מצ'צניה ומסוריה במקום החיילים הרוסיים).

    בשוליים, גם על המניפולציות האוקראיניות המשובחות בדעת הקהל הרוסית (המבוססות על היכרות קרובה ועמוקה של האוקראינים עם הלכי הרוח ברוסיה)

    https://m.facebook.com/bardea.org/?refid=52&__tn__=%7E%7E-R

    אהבתי

  44. יאיר אני חושב שאתה טועה בענין היחס של חילונים – מכל הקשת הפוליטית – לחרדים. עובדתית חרדים, וגם בדואים, מהווים משקולת כלכלית על מדינת ישראל, בכך שהם תורמים מעט ומקבלים הרבה (מאוד). מהנסיון הסובייקטיבי שלי אין לחילונים בעיה עקרונית עם חרדים. מה שמעניין חילונים הוא שהחרדים יתרמו יותר, יקחו פחות ולא יכפו עלינו אורח חיים דתי. החשש להבנתי הוא שעקב קצב הריבוי הלחלוטין לא טבעי של החרדים, כל הנקודות האלה רק יחמירו עם הזמן, מאחר ויותר חרדים יצרכו את מגוון השירותים וההטבות היעודיות להם של המדינה, ימשיכו לשלם מיסים מינימליים ובמקביל גם יקבלו כוח אלקטורלי גדל והולך ובכך ישפיעו על צוויונה הדתי של המדינה. אפשר לומר שהחילונים חרדים (הא) מהמצב בעתיד.

    חשש כזה משמעותית פחות רלוונטי בנוגע לדתיים לאומיים שגם מולידים פחות ילדים בממוצע, גם משרתים בצבא, גם עובדים בעבודות בעלות שכר גבוה ומשלמים מיסים ובאופן כללי יותר פתוחים לחלק החילוני של העם. תורמת לכך גם המעבר הפוליטי של רוב הציבור ימינה, כולל הרבה שמאלנים לשעבר. צריך להבין שמבחינת חילונים הדת נסבלת, אבל בהחלט לא מהווה דבר רצוי, מן הסתם. לכן לא תראה חילוני גרסה 3.0 שפתאום אוהב חרדים. צריך לפתור את הבעיות שציינתי ובא לציון גואל.

    אהבתי

  45. רינגו,
    כל מה שהפרטים בחברה עושים משפיע על החברה. מכאן זה רק ויכוח ערכי אם זה לטובה או לרעה, ולכן קשה להתווכח על זה. אני רק אשקף לך שאתה בעצם בחרת בלה"ב (לסביות, הומואים וביוסקסואלים) מתוך הלהטב"ק ונטשת את הטרנסים ושאר הקווירים. להבנתי, רק בגלל שזה המקום שכרגע הסטטוס-קוו התקשורתי נמצא בו. נדבר עוד 4-5 שנים ואני מעריך שנשמע זמירות חדשות ו"מתקדמות" יותר.

    אהבתי

  46. יאיר
    למה נטשתי את הטרנסים? אני מכיר בזכותו של כל אחד לבחור את הג׳נדר שלו ואני בעד לתת להם את מלוא הזכויות והעזרה.
    אני גם מכיר בזכותו של אדם להחליט שהוא לא גבר ולא אישה, או שניהם, או יום ככה יום ככה.
    אני רק טוען שלאנשים מותר גם לבטא אי נוחות מול הבחירות הללו, ושלחברה יש זכות לקבוע כללים מסוימים.
    לצורך העניין, אם אתה גבר ביולוגי, נראה כמו גבר (מגדרית) ומגדל זקן, זכותך להגיד שהיום אתה מרגיש אישה, אבל זכות החברה להגיד לך שלמרות הרגשתך, אתה עדיין לא רשאי להיכנס למתלחות של הנשים בקאנטרי קלאב.

    אהבתי

  47. קמיליה,
    ביקשת להסביר מדוע הפרדוקס של השונה הוא השווה קורס בעינים חילוניות או שמאלה לעבר השוויון המופשט או ימינה לעבר השונה הקונקרטי. התשובה היא שבעינים חילוניות אין צלם אלוהים הזהה לכלל בני האדם למרות השונות הבסיסית ביניהם. אנשים דתיים רואים את אלוהים באדם האחר ומתוך זה הם מבינים את האחדות הבסיסית של המין האנושי. זה לא אלוהים גשמי אלא משהו מופשט שאפשר לתפוס ולזהות למרות שאי אפשר להצביע עליו. הם לא מתכחשים לשונות שיש בין בני אדם, שונות של דעות, של שפות, ושל מינים אבל השונות מתקיימת ביחד עם אחדות בדיוק כמו שהעולם החומרי מתקיים בתוך האלוהים שיוצר אותו (שגם זה פרדוקס). אנשים חילוניים מניחים שאין אלוהים וממילא אין גם צלם אלוהים באדם. במצב הזה או שהם יפנו להפשטה כללית ויטענו שאין בכלל הבדל בין בני אדם, בין עמים שונים, בין נשים לגברים וכדומה אלא הכל הבניות דמיוניות (שצריך להציף בעזרת הגיוון שמעקר כל הקשר קונקרטי) או שהם יתמקדו בקונקרטי ויטענו שאין שום אחדות בין בני אדם אלא כל אחד לעצמו, כל עם לעצמו, כל מין לעצמו וכדומה.

    Liked by 1 person

  48. לי.ד.
    תודה על השקעת הזמן והטרחה בנסיון ההסבר.
    אמנם לצערי לא הצלחתי להבין את כוונתך, אך ממש איני מצפה שתשקיע זמן וטרחה נוספים בתשובה נוספת.

    (איני מבינה את ההכרח בבחירה דיכוטומית בין 0 לבין 1 / בבחירה בין האמונה שהכל זהה לבין האמונה שהכל שונה.
    ניתן לחשוב על מיקומים על פני רצפים שונים.

    לדוגמא:
    ידוע שכ 99 אחוז מה DNA של בני אדם זהה לזה של שימפנזים. (אך דמיון מוחלט ב DNA מתקיים רק בין תאומים זהים. אפילו לא בין אנשים ברמת קרבה משפחתית ראשונה).

    הקרבה הגנטית מכתיבה קווי דמיון רבים מספור בין בני אדם לבין שימפנזים, אך גם שוני שהוא בלתי ניתן לגישור. תהיה אשר תהיה ההשקעה בניסיון לבטל את השוני.
    ברוב ההיבטים בגיל שנה – גור שימפנזים "מנצח" תינוק אנושי, אך גם בגיל 30 הוא לא יצליח להגיע לרמות ההבנה והתפיסה של ילד אנושי בן 3.
    מהכרה זו, הן בקווי הדמיון הרבים והן בשוני המהותי, מאוד קשה לי עם פגיעה מכוונת בקופים בניסויים שעורכות חברות קוסמטיקה על מוצריהן (הלא חיוניים). אך בתנאים מסוימים אני יכולה להשלים עם ניסויים רפואיים בקופים אם הם עשויים להציל חיי בני אדם רבים. להבדיל מהתנגדותי העקרונית לניסויים רפואיים בחסרי ישע השייכים למין האנושי.

    אהבתי

כתיבת תגובה