איך מכריעים קלפטוקרטיה?

אם הכול בחיים זה תמריצים, ואם כסף הוא התמריץ החזק מכולם, מדוע שמדינות המערב העשירות לא ינצלו זאת כדי להכריע ולהשפיל את רוסיה? בפרט כשזו עצמה ידועה כקלפטוקרטיה, כזו שמנוהלת על ידי שימוש ציני וחסר עקבות בכסף.

הכלכלן בריאן קפלן מציע לתת לכל עריק מצבא רוסיה תושבות אירופית וסכום כסף נאה, ואולי אפילו דמיוני. הוא עושה חשבון שאם מאה אלף חיילים רוסים עורקים ונותנים לכל אחד מיליון אירו, מדובר בכ-100 מיליארד אירו, בסך הכול תקציב ההגנה של גרמניה בשנה אחת. מכל בחינה שהיא דרך נפלאה להכריע מלחמה ולטווח הארוך גם זולה מאוד. מנצלת את כל יתרונות המערב העשיר על רוסיה העניה.

האם זה באמת מעשי? יירו בחייל שיערוק, אבל מה אם כל חבריו, אלו שאמורים לירות בו, עורקים יחד איתו? יש סיכון מסוים אבל אפשר לתת לנחשונים הראשונים לערוק בונוס. אולי מיליון אירו לעשרת אלפים הראשונים וחצי מיליון אירו לכל השאר? כמובן צריך שההבטחה הכספית תהיה אמינה, אבל למנהיגי האיחוד האירופי יש תדמית הגונה ורמת אמינות גבוהה.

אפשר לתהות האם חיילים רוסים צעירים הם חומר אנושי כל כך נפלא לאכלס איתו את אירופה? לא בטוח שמי שמתנדב להילחם עבור פוטין הוא משאת נפשה של היבשת, אבל מאה אלף רוסים עדיפים לדעתי על מיליוני סורים, וחלקם חיילי חובה שנקלעו לסיטואציה בעל כורחם.

נכון, יש נקודות תורפה: אפשר לפגוע במשפחות שנותרו ברוסיה. אבל אם היקף העריקה יהיה עצום, אי אפשר לפגוע בכולם.

אולי זו עוד גרסה של הרעיון (הכושל) לתת לפלסטינים פיצוי כדי שיסכימו לזוז מהשטחים לאירופה: חוסר הבנה  שהפטריוטיות קודמת לתאוות בצע בנפש האנושית. עם זאת, לרעיון הנוכחי שני יתרונות: האחד, שסילוק הפלסטינים מהווה חורבן ללאומיות שלהם וכל עצם לאומית בגופם תתקומם, בעוד שהמלחמה באוקראינה היא הזיה מופרעת של פוטין שאין לה קשר עם האינטרס הלאומי הרוסי, ומן הסתם יש הרבה חיילים שמבינים זאת.  ויתרון נוסף: קשה לגייס את הסכמת אירופה למימוש טרנספר מרצון מיו"ש, אבל קל יותר לגייס אותה כדי להכריע מלחמה שמאיימת להחריב את היבשת.

הלוואי שהאירופאים ינסו גרסה כלשהי, ולו צנועה, של הרעיון הזה. מבחן מרתק בתמריצים.

80 תגובות בנושא “איך מכריעים קלפטוקרטיה?

  1. בקשר לרעיון הזה כדאי לעיין בסיפורו של רבי נחמן 'מעשה בבעל תפילה' על דמיונות השווא של האנשים במדינה שעובדת ממון שהממון קונה הכל כולל אויבים הדוגלים בכוח הצבא.

    יש כאן טענה מעניינת של ענת פרי על ההפרטה שעושה אוקראינה לביטחון שלה ועל ההשלכות ההרסניות שיהיו לכך:
    http://anatperi.blogspot.com/2022/03/blog-post.html?m=1

    אהבתי

  2. חומר קריאה לחייל זקן שחושב שיצחק בריק רלוונטי רק לנו, והרוסים הם מעל הזוטות של התחזוקה הצבאית

    אהבתי

  3. דיווח של אהוד יערי – N12:

    עשרות אישים ומוסדות אירנים, חלקם כפופים ישירות לחמינאי ומעורבים בטרור ובפיתוח טילים, עומדים להשתחרר מהלחץ הכלכלי האמריקני

    על הפרק: הסרת הסנקציות גם ישירות מעל משמרות המהפכה.

    למרות המלחמה באוקראינה – ההסכם צפוי להיחתם כבר בשבוע הבא.

    ארצות הברית מתכוונת להסיר כבר בשבוע הבא את הסנקציות שהוטלו במשך השנים על עשרות אישים ומוסדות אירניים המעורבים בטרור ובפיתוח טילים. כעת נדונה השאלה אם הסנקציות גם יוסרו ישירות מעל משמרות המהפכה.

    דיפלומטים אמריקנים ואירופים שמשתתפים בשיחות בווינה החלו להדליף פרטים של הסיכומים שסגר ראש המשלחת האמריקנית רוב מאלי, בתיווכו של הנציג הרוסי מיכאיל אוליאנוב.

    הם אישרו את התכנון הזה לגבריאל נורוניה, מי שהיה אחראי על נושא אירן במשרד החוץ האמריקני, עד לפיטוריו על ידי הנשיא לשעבר דונלד טראמפ.

    לדעתו של נורוניה, מדובר ב"כניעה מוחלטת" של הממשל האמריקני, שנאות לקבל את הפניות האירניות ללא כל תמורה. בין הסנקציות שיוסרו ניתן למצוא את אלו שהוטלו על כל המוסדות הכלכליים הגדולים שכפופים למנהיג העליון עלי חמינאי, ובשלב זה נידונה האפשרות להסיר את הסנקציות גם מעל משמרות המהפכה.

    ראש המשלחת האמריקנית מאלי כבר הסכים לוותר על הסנקציות שהוטלו על גנרל חוסיין דהגן, שעמד מאחורי פיצוץ מחנה הנחתים האמריקניים בביירות ב-1983, שעלה בחיי 241 חיילים אמריקנים. בין עשרות האישים שעל הפרק ניתן למצוא את האחראיים לפיצוץ משרדי הקהילה היהודית בבואנוס איירס ב-1994.

    עוד יוסרו הסנקציות מיועצו המדיני הבכיר של חמינאי, עלי אכבר ולאייתי, שנחשב למורה הרוחני של מערך הטרור האירני. המהלך צפוי לקרות על אף שהיעדים אינם נוגעים לנושא הגרעיני. לטענת מקורותיו של נרוניה, ההסכם עשוי להיתחם כבר בשבוע הבא, חרף המלחמה באוקראינה.

    https://www.mako.co.il/news-world/2022_q1/Article-f639cd2919b4f71027.htm?sCh=31750a2610f26110&pId=173113802

    Liked by 3 אנשים

  4. https://nziv.net/75781/
    ספק רב אם לפלסטינים יש פטריוטיות או הרגשת לאומיות. זו סתם הצגה שנובעת מהתנאים. שים לב שהפטריוטים הפלסטיניים הגדולים ביותר גרים בכלל באמריקה או באירופה. וגם הם מבוגרים, לצעירים דור שלישי שגרים שם ערך הנושא כקליפת השום. ולמעשה גם רוב הצעירים הישראלים יהגרו לפורטוגל או גרמניה אם תפתה אותם כלכלית

    Liked by 1 person

  5. לא ידוע לי על מקרה שבו ניסו תוכנית כזו אבל מדינות מערב אירופה יכולות לנסות.
    בכל אופן איך חייל עריק יכול להיות בטוח שיקבל את המיליון אירו. אולי ישקרו לו? איך הוא יכול להיות בטוח שלא ישתמשו בו ואח"כ יזרקו אותו?

    אהבתי

  6. הזכיר לי את מיילו מיינדרביינדר ממלכוד 22, שעשה עסקה עם הגרמנים שיפציצו את הבסיס שלו. רצו להעלות אותו למשפט צבאי באשמת בגידה עד שראו כמה כסף הוא הרויח (לא עבור עצמו כמובן, עבור הסינדיקט – ולכולם היתה מניה)

    Liked by 1 person

  7. תמריץ כתב:
    " … האם חיילים רוסים צעירים הם חומר אנושי כל כך נפלא לאכלס איתו את אירופה? לא בטוח שמי שמתנדב להילחם עבור פוטין הוא משאת נפשה של היבשת, אבל מאה אלף רוסים עדיפים לדעתי על מיליוני סורים, וחלקם חיילי חובה שנקלעו לסיטואציה בעל כורחם. …"
    ———————-

    נדמה לי (כלומר שאיני בטוחה) שנתקלתי במידע אחוז שאחוז המוסלמים בצבא רוסיה גבוה *מאוד* משמעותית מחלקם באוכלוסיית רוסיה.
    רבים מהם צ'צ'נים. כדוגמת שני האחים שאחראים לפיגוע הטרור הרצחני במרתון בבוסטון. במדינה שסיפקה להם מקלט נדיב.
    כך שאיני בטוחה כלל שהעריקים מצבא רוסיה יתגלו ככל כך שונים מהפליטים מסוריה וסביבותיה.

    ניתן גם לשער שהחיילים שיסכימו לקבל את הצעת השוחד ולערוק באמצע מלחמה, בין אם הם תמכו בה ובין אם לאו + שיקבלו את הסיכון שינקמו במשפחותיהם – לא יהיו מטובי בניה של רוסיה, אלא מהנאלחים יחסית שבקרבה.

    לכך חובה להוסיף את העובדה שהעריקים מצבא רוסיה לא יקלטו *במקום* המהגרים מהמזרח התיכון – אלא כתוספת להם. כך שהאקט ( הגובל בההתאבדות לאומית – תרבותית) של שינוי אוכלוסיית אירופה – רק יתעצם.

    Liked by 1 person

  8. בהמשך לממצאים על בעיות אספקה ומנות קרב שתוקפן פג כבר לפני שנים –

    שמעתי טענה (שאין לי מושג לגבי מידת אמיתותה) שהשיירה הרוסית נתקעת תכופות גם בשל מחסור בדלק לכלי הרכב ולטנקים + שהמחסור בדלק אינו נובע רק מתכנון לקוי ו/או מרשלנות מצוייה אלא מרמות גבוהות של שחיתות.
    מזה שנים רבות נגדים בקבע בצבא רוסיה וקצינים נוהגים למכור בשוק השחור חלק משמעותי מהאספקה שלהם מקבלים. כולל מוצרי מזון, דלק, פרטי ביגוד ועוד ועוד.
    מכירות שכמובן אינן מדווחות, ואינן ידועות לצמרת הצבא הרוסי שתכנן את המתקפה על אוקראינה.

    כלומר הקלפטוקרטיה הרוסית לא נעצרה בצמרת המדינה אלא חלחלה מטה מטה.

    נדמה לי שלו הייתי חיילת רוסית – הכעס שלי על התנהלות זו, וחוסר האונים לגבי יכולתי לשנות את המצב, היו כנראה מגבירים את רצוני לערוק.

    Liked by 1 person

  9. מצטרפת להמלצת י.ד. לקרוא את הפוסט של ענת פרי.

    למרות שאיני מקבלת את שתי הנקודות העיקריות שבו.

    1. פרי כתבה:
    " … התחושה היא שאוקראינה בונה בעיקר על לוחמת גרילה ולא על כוחותיה הסדירים, וזה מצב מאד מסוכן מהרבה בחינות. בחלוקת נשק לאזרחים ובמתן היתר לפעולה עצמאית של אזרחים, הפריטה המדינה האוקראינית את הכוח שצריך להיות בידי המדינה בלבד, והתוצאה היא כאוס גמור ואלימות של מיליציות ברחובות. … המדינה האוקראינית ביאושה עשתה דבר מסוכן מאד – היא הניחה לאזרחיה לנהל צבאות פרטיים ולוחמה פרטית שאיננה מאורגנת ואיננה מפוקחת, והתוצאה היא שפחד להסתובב באוקראינה כיום לא רק בגלל הרוסים, …"
    ————
    נדמה לי שענת פרי, בדומה להרבה צעירים אירופים, מתקשה לקלוט תסריט של מלחמה נואשת והאמצעים שהיא מחייבת.
    נכון שחלוקת נשק להמוני אזרחים (בכדי להאבק בריבוי פעולות טרור ו/או בצבא פולש ו/או בהתקוממות מיעוט לאומי עוין) עלולה להגדיל משמעותית את הפשיעה הפנימית. כולל, לדוגמא, את מספר הרציחות בתוך המשפחה. אבל לעיתים, וזה כנראה מה שפרי מסרבת לקבל, זהו הרע במיעוטו.
    ***
    מה שמזכיר לי את טענת גרשון הכהן שבתסריט של מלחמה רב זירתית + חסימת צירים של ערביי ישראל – המדינה תהיה *חייבת* להסתמך גם על "מליציות יהודיות חמושות".
    כוחות הגנה עצמית – ובעיקר של תושבי הפריפריה הגיאוגרפית והמתגוררים בסמוך לצירי תנועה חשובים העלולים להחסם.
    (((ובשוליים גם להנחות את כל אוכלוסית המדינה להצטייד במזון, מים, תרופות, בטריות וכו' – שיוכלו להספיק להם *לפחות* לשבוע ללא חשמל וללא תעבורת משאיות))).

    2. " … ישראל יכולה לגלות נדיבות, גם במשלוח סיוע הומניטרי וגם בקליטת פליטים אוקראינים, והדרישה להפקדת ערבות לכך שהפליטים יעזבו, כאשר לרובם אין לאן לעזוב, היא רשעות שמאפיינת למרבה הצער את איילת שקד בכל מעשיה. ישראל לא תתמוטט גם אם יגיעו אליה כמה אלפי פליטים אוקראינים ואפילו אם חלקם ישארו לחיות פה. וזה לא הזמן להתחשבן עם האוקראינים לא על חמלניצקי ולא על פטליורה ולא על הסיוע לנאצים ברצח יהודים. האמהות הצעירות שנמלטות מאוקראינה עם תינוקות וילדים רכים אינן אשמות בפשעי אבותיהן, ולכל אדם חף מפשע יש זכות שיתייחסו אליו כאל בן-אדם ולא כאל חלק מקולקטיב …."
    ————————
    די מדהים אותי שגם ענת פרי, בדומה לשגריר האוקראיני, לא תופסת את הנכונות לקלוט את המוני יהודי אוקראינה ובני משפחותיהם כנכונות לקלוט פליטים. לתפיסתי כל המהגרים לארץ בעקבות מלחמת אוקראינה – רוסיה הם פליטים. גם אם מכנים אותם בארץ עולים.
    וכידוע מגלי עלייה קודמים – אם/כש המצב בארץ לידתם וגידולם ישתפר – רבים מהם יבחרו לחזור אליה.

    ברור לי שהיא נהנית להטיף מוסר ל"רשעים" שאינם מוכנים לקלוט גלי הגירה אדירים של לא יהודים. מה שכנראה מוכיח, לתפיסתה, את מוסריותה הנעלה.
    היא רק מתעלמת מהעובדה שאולי מאוד לא מוסרי לסכן את אופיה ואת תרבותה של המדינה היחידה בעולם שרובה מורכב מיהודים.
    האם היא מניחה שהמוני הילדים הנוצרים-אוקראינים שישראל תקלוט יהיו מוכנים להגן על מדינה זו גם במחיר חייהם?
    האם היא מניחה שהסבים הרצחנים של צעירי אוקראינה לא העבירו את מורשתם האנטישמית – רצחנית גם לילדיהם ולנכדיהם? איך בדיוק היא מסבירה את נכונות הדור הנוכחי של האוקראינים להקים אנדרטאות לזכר גדולי רוצחי היהודים?

    אהבתי

  10. עלי להוסיף שלא רק שאיני מתנגדת למתן סיוע הומניטרי נדיב לאוקראינה, אני אף תומכת במתן סיוע הומניטרי מאוד מאוד נדיב. (בתוספת כל פריט ציוד או ידע שהרוסים לא ידעו עליו / לא מאוד יזעמו עלינו בגללו).

    כנ'ל לגבי לכל מדינה בעולם שמאוימת ע'י שכנה חסרת כל מעצורים. כדוגמת טאיוואן.

    אהבתי

  11. תמריץ,
    בריק מאד עדין יחסית אלי. במלחמת לבנון 2 צה"ל לא הצליח להעביר אספקה למרחק 3 ק"מ מהגבול. הבן שלי משרת באותה יחידת מילואים (חטיבת קו ראשון) שבה אני שירתתי בזמנו. במלחמת לבנון 1 יצאנו מהימ"ח למלחמה עם משאיות ריאו בנזין שיוצרו בשנות ה50. אותן משאיות נמצאות עדיין בימ"ח מוכנות להסיע את הבן שלי וחבריו.
    הצבא הרוסי אמנם מושחת ולא יעיל אבל איפה הוא ואיפה צה"ל?. הרי קולונל וגנרל אמריקאיים (לא רוסיים) יכולים רק לחלום על תנאי השכר והפנסיה שמקביליהם הישראלים קימבנו לעצמם. באיזו מדינה יש לקצונה הבכירה 2 מפלגות שהאידיאולוגיה שלהן היא דאגה לקצונה ולפקידות הבכירה?

    Liked by 3 אנשים

  12. בהמשך לקישור שהביא אבירם על דיווח אהוד יערי על הסכם הכניעה ללא תנאי, של "הדואגת תמידית לבטחוננו" עם איראן:

    ############
    נתנאל גלסנר
    @netanelgla
    ·
    15 שע׳
    בשבועיים האחרונים אני מקבל את הפושים הבאים:
    בנט דיבר עם זלנסקי.
    בנט דיבר עם פוטין.
    בנט דיבר עם זלנסקי.
    בנט דיבר עם פוטין.
    בנט דיבר עם זלנסקי.
    בנט דיבר עם פוטין.
    ועל מה שצריך לדבר הנוכל לא דיבר מילה

    ###################

    ארז תדמור@ereztadmor
    @tadmorerez48
    16 שע׳
    נפתלי, תתעורר!
    אין יותר ביבי.
    אתה פאקינג ראש ממשלה.
    וינה.
    הסכם גרעין.
    סוללים את דרכה של איראן לארסנל גרעיני.
    מזרימים לה מאות מיליארדים.
    מה אתה עושה בן אדם?
    מה נסגר?
    בשביל מה חירפנת לעצמך את כל החיים?
    בשביל מה טירללת מדינה שלמה?
    בשביל לשבת על האף כשמסכנים את קיומנו?
    צא מההלם טמבל

    ###############
    גדי טאוב

    2 שע׳
    תודה לשר החוץ שלנו על השקת הדיפלומטיה של הערכים המשותפים. אם היית מבין איך לנהל דיפלומטיה של מינוף הרפובליקנים נגד חבורת אובמה, אולי לא היינו כאן.

    עוד לא היה לישראל שר חוץ כושל כל כך. בכיה לדורות.

    Liked by 3 אנשים

  13. בשולי השוליים,

    בנוסף לתליית האחריות למחדל קיומי פוטנציאלי על בנט ולפיד – קשה לי להבין איך שר הביטחון הישראלי יוצא פטור מכל האשמה.

    ליתר דיוק, איני מבינה כיצד רוב קהל הבוחרים במפלגתו של גנץ לא נוטש אותו. כיצד בסקרים מפלגתו לא יורדת מתחת לאחוז החסימה. כיצד מצביעי כחול לבן לא נחרדים כאשר במהלך המו'מ עם איראן ומלחמה שמנהלת רוסיה ק שר הביטחון מתעסק רק בפנסיות התקציביות שלו ושל מקורביו.
    הרי כל מקבלי הפנסיות התקציביות, בהווה ובעתיד הקרוב, וכל בני משפחותיהם, לא יכולים להבטיח לגנץ אפילו 4 מנדטים.

    אבל איני מבינה גם כיצד לא הסתמנה נטישה אדירה של מצביעי לפיד – לאחר שקארין אלהרר הקפיאה את כל חיפושי הגז של ישראל. האם מצביעי יש עתיד לא אמורים לייחס חשיבות רבה לכלכלת ישראל?

    Liked by 2 אנשים

  14. אין לישראל יכולת למנוע מארה״ב לחתום על הסכם גרעין. מזעקות הביביסטים אפשר לחשוב שביבי הצליח לעשות זאת. הוא לא. למרות שהוא ראוי להערכה על כך ששכנע את הרפובליקנים שזהו אסון. אבל הם שוכנעו כבר. אין צורך וטעם לשכנע שוב. אם הביביסטים כל כך מעריצים את ביבי, שיפנימו את העובדה שההישג של ביבי עם הרפובליקנים היה באמת כה גדול, שאין צורך לשוב עליו.

    הדבר היחיד שבנט יכול לעשות זה להוציא מביידן נשק והתחייבויות ולהתנהג כביבי בשעתו לא יקדם זאת.

    אהבתי

  15. תמריץ,
    אתם פשוט לא מבינים. רק ישראל יכולה להוביל מאמץ אנטי אירני. הכניעה לדמוקרטים מחסלת את המעמד הבינלאומי של ישראל ואת הבריתות שלה. מדובר בברית וישגרד, ברית מזרח הים התיכון, הודו, ברזיל ובעתיד גם הסכמי אברהם. השתיקה בעניין אירן היא מרשם להתאבדות לאומית

    Liked by 1 person

  16. לא רואה מה דיבור על ההסכם יעזור. זה או לשכנע את המשוכנעים (הרפובליקנים), או לא לשכנע את מי שלא ניתן לשכנע (הדמוקרטים). אנחנו תלויים לחלוטין בזהות הנשיא שיבחר ב-2024.

    אהבתי

  17. תמריץ,
    לא מדובר בהשפעה על ההסכם אלא על המעמד הבינלאומי של ישראל. ישראל שנאבקת על שלה ואינה מקבלת תכתיבים מפגינה עוצמה וזוכה בבריתות. העובדה היא שהמאבק של ביבי באובמה לא שרט אפילו את הסיע הצבאי. ישראל צריכה למרר לביידן את החיים ולשים את הנושא האירני על השולחן הפוליטי באמריקה. בקרוב יעמוד ביידן מול קונגרס לעומתי שיצטרף ברצון למהלך אנטי אירן ואנטי ביידן

    Liked by 2 אנשים

  18. כדי שהמוני העריקים הנל לא יהפכו אחכ להמוני סוכני קגב / גיס חמישי ברחבי אאורופה,
    יש לדאוג שהרוסים אכן ירצחו את משפחותיהם

    Liked by 1 person

  19. התשובה של אהוד יערי לשאלת תמריץ (מה הנהגת ישראל יכלה לעשות בנוגע לכניעה ללא תנאי של ממשל ביידן לפני איראן).

    https://gly.co.il/item?id=8376

    אגב, אני לא הייתי מאשימה אותם קשות לו היו מנסים, בכל יכולתם, לשנות את רוע הגזירה אך נכשלים.

    אני כן מאשימה אותם בחוסר נכונות להתאמץ ולפעול.
    ליתר דיוק בהשתרשות תודעה כוזבת בקרב השלישייה גנץ – בנט – לפיד + בכירי מערכת הביטחון הישראלית. בתפיסה המוטעית לפיה בסופו של דבר האמריקאים כן יגנו על בטחונה של ישראל ולא יפקירו אותה לגורלה – *אם רק* יפנימו את חומרת הסכנה הנשקפת לה. כלומר האשליה שחשיפת עוד ועוד תגליות מודיעיניות ישראליות על מעשי האיראנים וכוונותיהם – תצליח לשנות את מדיניות המפלגה הדמוקרטית של ארה'ב.
    הימור חסר אחריות, ואילו מסוכן, על גורל מדינת ישראל.

    אהבתי

  20. בנט ניסח היטב את האמת: דיבורים לא יפסיקו את הצנטריפוגות, רק מעשים. ישראל יצאה מעידן ביבי ללא יכולת מעשית לתקוף באירן. היכולת הזו צריכה להיבנות. זה העיקר.

    Liked by 1 person

  21. אני תוהה אם העובדה שחזרנו בשבוע האחרון להיסטוריה מתוך העידן הפוסט-היסטורי נוסח פוקויאמה שחיינו בו, עידן שבו השלנו את עצמנו שיש ״חוק בינלאומי״ ויתר קשקושים במקום כוח גס, תכין את ישראל לעשות מה שצריכה לעשות בנושא. צריך לשאת עיניים לקייב ולקבל מהם השראה מה עושה אומה שנלחמת על חייה.

    Liked by 2 אנשים

  22. אני מעולם לא השלתי את עצמי שיש "חוק בינלאומי" וכי לא מפעילים כבר כוח גס. איזו סיבה הייתה להאמין בזה? שיש תקופה של ארוכה של שלום באמריקה ובאירופה? היו כבר תקופות של שלום יחסי כמו "הפקס רמנה (השלום הרומאי}" והתקופה בין 1871 – 1914. גם בתקופתנו הופעל כוח גס בויטנאם, קמבודיה, ניגריה (מלחמת 1967 – 1970), טבח העם ברואנדה, חבל דרפור ואפגניסטאן.

    אוקראינה לא נלחמת על חייה. רוסיה רוצה למנוע ממנה להצטרף לברית-נאט"ו. לכל היותר היא מנסה להפכה למדינה גרורה אבל גם מדינה גרורה מנהלת בעצמה את עניני הפנים שלה.

    Liked by 1 person

  23. היום הודיעו בטלוויזיה שמקפיאים את הנכסים של האוליגרכים שמקורבים לפוטין בתקוה שהם יפעילו עליו לחץ להפסיק את הלחימה באוקראינה.
    האם רוסיה לא יכולה לעשות אותו דבר? הרי אני מניח שיש הרבה משקיעים אמריקנים ברוסיה (חברות וגם אנשים פרטיים). האם רוסיה לא יכולה להקפיא\להלאים רכוש זה?

    אהבתי

  24. מלחמת רוסיה-אוקראינה – תמונת מצב
    ערפל הקרב, התעמולה של שני הצדדים והמידע כוזב המופץ ברשתות מקשים על הבנת המתרחש במלחמת רוסיה-אוקראינה. דוד גנדלמן נותן תמונת מצב עדכנית אחרי שמונה ימי לחימה ושופך אור על טקטיקה, לוגיסטיקה, אבדות, מטרות והישגים במלחמה
    https://dyoma.co.il/%D7%97%D7%95%D7%A5-%D7%95%D7%91%D7%99%D7%98%D7%97%D7%95%D7%9F/1110-%D7%9E%D7%9C%D7%97%D7%9E%D7%AA-%D7%A8%D7%95%D7%A1%D7%99%D7%94-%D7%90%D7%95%D7%A7%D7%A8%D7%90%D7%99%D7%A0%D7%94-%E2%80%93-%D7%AA%D7%9E%D7%95%D7%A0%D7%AA-%D7%9E%D7%A6%D7%91?fbclid=IwAR0EIX_saNRGkTjRe-1Q63xW2RTy3FrxhrJaC11eU1G0t6ob8YGZn2MUyk4

    אהבתי

  25. עשרה לעגולה נראה שהסנקציות על רוסיה יביאו לעליה בקריפטו. שזה קצת מצער אותי בתור אחד שלא מאוד מתלהב מהביטקוין ודומיו.

    אהבתי

  26. תמריץ בנושא הפוסט לדעתי אפשר לשחד את החיילים בסכום נמוך בהרבה, הבעיה היא מי יסכים לקלוט מליון חיילים רוסים לשעבר (שלפי דבריך 15% מהם מוסלמים).

    Liked by 1 person

  27. לחייל הזקן:
    נראה באמת שהצבא הרוסי מתקשה לפעול בגלל התנגדות אוקראינית עזה אבל השאלה היא האם בגלל זה הרוסים יחליטו להרוס את הערים המרכזיות באוקראינה עד היסוד.
    גם ההוראה לאזרחים לתת ליחידות הלוחמות לעבור ללא הפרעה ואז לפגוע ביחידות הלוגיסטיות שבאות מאחוריהן, זו הוראה מסוכנת. כמה פעמים יצליחו לעשות את זה עד שהרוסים יבחינו בכך ויגיבו בהתאם. תגובה בהתאם עלולה להיות הריגת האזרחים ללא אבחנה (כי הרוסים לא יוכלו להבחין בין אזרח שרוצה להילחם לבין אזרח שלא רוצה להילחם).

    Liked by 1 person

  28. קמיליה, לשאלתך איני מבינה כיצד רוב קהל הבוחרים במפלגתו של גנץ , אבל איני מבינה גם כיצד לא הסתמנה נטישה אדירה של מצביעי לפיד
    את זוכרת שת טראמפ אומר שגם אם ירה במישהו בשדרה החמישית בניו יורק עדיין יבחרו בו? זה נכון לכל המפלגות הנה המשפט האלמותי של אחד ממצביעי בנט:
    בנט ניסח היטב את האמת: דיבורים לא יפסיקו את הצנטריפוגות, רק מעשים. ישראל יצאה מעידן ביבי ללא יכולת מעשית לתקוף באירן. היכולת הזו צריכה להיבנות. זה העיקר.
    מסובב הכל על ביבי, בנט לא יכול לעשות כלום, תמיד בגלל ביבי, ביבי הביא אותנו הלום לכך שאנחנו חדלי אישים. אם אכשל והמדינה תרד לתהום זה בגלל שביבי גרם לכך שאהיה ראש הממשלה. לא העכבר גנב החור גנב.
    מה שקרה בששת החודשים האחרונים יותר גרוע מכל מה שהיה אצל ביבי

    עמית סגל
    ביום שלישי האחרון, בעוד התותחים רועמים בקייב, התכנס דיון זום שבימים אחרים היה ממקד הרבה תשומת לב. אחרי חודשים של עימותים בנגב, נפגשו מנסור עבאס וכל השרים המעורבים כדי לנסות ולפתור את הבעיה שמאיימת על שלום הקואליציה יותר מכל דבר אחר: האם יתחדשו נטיעות קק"ל? והאם הממשלה תאשר במסגרת תכנית החומש הערבית גם תקציבים גבוהים לאכיפת חוקי הבניה, דבר שרע"מ מתנגדת לו בתוקף? האווירה הייתה סרקסטית ומרירה מהדקות הראשונות.
    "איילת", אמר שר השיכון זאב אלקין בציניות לשרת הפנים, "אנחנו לא נפריע למאיר כהן לנאום נאומים נלהבים בעד הנגב". בינתיים רק אתה נואם, התרתח שר הרווחה. "העניין הוא", אמר אלקין, "שעצרנו את הנטיעות, אבל כל ההסכמות שעבאס התחייב להן לא התבצעו".
    יו"ר רע"מ ביקש את רשות הדיבור: "אני לא יכול לחיות פוליטית עם תכנית חומש שהמטרה שלה היא בניית אמון, ובמקביל להכניס לתוכה תקציבים להגברת האכיפה. אנחנו מוצאים את עצמנו במלכוד כשנאלצים לתמוך בחוק הגיוס, רפורמות בגיור ובשינויים בכשרות. עם זה אפשר איכשהו לחיות, עם אכיפה – לא".
    "צריך להתגבש סביב נושא הנטיעות", אמר מאיר כהן. "יש או אין?". "מה המחלוקת בכלל", קטע אותו אלקין, "אתה אומר שמדינת ישראל תפסיק נטיעות בנגב?". לאיילת שקד היה פתרון יצירתי: "אולי", הרהרה בקול, "נכתוב 'שתילה' במקום נטיעות?" תגידי, השיב לה אלקין, אנחנו עושים צחוק מעצמנו?
    כהן: "אי אפשר לצאת לפגרה בכנסת בלי לקבל החלטה בנגב. יסלח לי מנסור, באמצע הנגב יש דגלי פלסטין וראשי מועצות שמדברים עליו כעל אדמה כבושה. מה שקרה בששת החודשים האחרונים יותר גרוע מכל מה שהיה אצל ביבי".
    מנכ"לית משרד ראש הממשלה החליפי, נעמה שולץ, פנתה לאלקין: "אתה מוכן לוותר על האכיפה?" לא, השיב אלקין. "אבל באנו לשנות! אנחנו ממשלה אחרת!", קראה שולץ בהתרגשות.
    הדיון התקרב לסיומו. לשקד הייתה הצעה: "בואו נהיה מתואמים בתקשורת. נוציא שאנחנו משוחחים ומנסים למצוא פתרונות, והכל באווירה טובה". וכך אכן תדרכו כולם.

    Liked by 3 אנשים

  29. arn,
    אין סימנים שהרוסים מתכוונים לכבוש את הערים הגדולות קייב וחרקוב. אני מעריך שערים אלו הם מטרה משנית של הרוסים ולכן יסתפקו בחיכוך מבחוץ, ויסתפקו בכיתור סימלי. המאמץ העיקרי שלהם הוא חוף הים השחור שם הם מתכוונים לספח שטחים שייצרו חיבור יבשתי לקרים. בנוסף ניתוק אוקראינה מהמוצא הימי שלה הוא מהלך אסטרטגי שתועלתו גבוהה ומחירו נמוך בהרבה בהשוואה לכיבוש קייב

    Liked by 1 person

  30. לחייל הזקן:
    אבל כיתור קייב וחרקוב צריך להסתיים מתישהו. האם הם מתכוונים להשאיר את הערים מכותרות במשך שנים? האם הם מתכוונים להשאיר צבא בתוך אוקראינה במשך שנים? זה לא יקר מידי עבורם? ומה יהיה אם נאט"ו תסכים לצרף אילה את אוקראינה?

    אהבתי

  31. arn,
    לפי חוקת נאטו לא ניתן לצרף מדינה שיש מחלוקת לגבי גבולותיה. כיתור (לא חייב מלא) ארוך זמן של חרקוב וקייב (בהנחה שלא ינסו לכבוש אותם) יהיה במחיר נסבל. מדובר בצירים לוגיסטיים קצרים מאד במונחים רוסיים

    אהבתי

  32. לתמריץ,
    כתבת:
    " בנט ניסח היטב את האמת: דיבורים לא יפסיקו את הצנטריפוגות, רק מעשים. ישראל יצאה מעידן ביבי ללא יכולת מעשית לתקוף באירן. היכולת הזו צריכה להיבנות. זה העיקר."
    ———————-
    חולקת עליך בנושא זה. לתפיסתי במאבק בהתגרענות איראן (ואחריה התגרענות של עוד מספר מדינות ים תיכוניות) אמורה להיות רגל צבאית ורגל מדינית. יתכן שהרגל המדינית אינה פחות חשובה מהרגיל הצבאית. אני מוחה על הגדרת מאמצים פוליטים כ"דיבורים".
    איני משלימה עם התבוסתנות לגבי היכולת להשפיע על הממשל האמריקאי ועל בנות בריתו האירופיות לטקס הכניעה מול איראן.
    לדוגמא באמצעות השפעה על דעת הקהל המערבית.
    אולי ניתן לעשות זאת ע'י ליבוי הפחדים (בעיני הלא לגמרי רציונליים) שלהם מגרעין.
    אולי ניתן להשפיע גם באמצעות אזכור פיגועי הטרור הנוראים שבצעו משמרות המהפכה האיראנים – שהסנקציות כנראה יוסרו מהן בקרוב. יתכן שאם ביידן יחשוש שתפחת תמיכת המצביעים האמריקאים בו ובמפלגתו – הוא ישנה את הנחיותיו לנושאים שנותנים בשמו.
    ו/או כל רעיון חלופי או משלים
    ברור מדי שהשתיקה נישראלית המתמשכת בנושא מאוד נוחה למנסים לחתום על הסכם חדש מתחת לראדאר של הציבור האמריקאי והאירופי.

    אגב, איני מפנה אצבע מאשימה *רק* לבנט – לפיד – גנץ.
    לתפיסתי *גם* נתניהו ושות' נרדמו על האף.

    ###########################
    מקבץ ציוצים בנושא זה:

    @GadiTaub1
    3 במרץ
    לפני כמה חודשים נפגשתי עם יועץ פוליטי לבכיר במפלגה הרפובליקנית. שיחת רקע, לא לייחוס. שאלתי אם ממשלת ישראל נעזרת בידידי ישראל הרפובליקנים כדי למנף את כוחם ללחץ נגד הסכם הגרעין. הוא צחק. הממשל הדמוקרטי מנהל את לפיד ובנט, הוא אמר.

    בכיר פרו ישראלי במכון מחקר וושינגטוני הסביר >>

    ______________________

    עקיבא ביגמן הישן והממלכתי·
    3 במרץ
    העולם: איזה אסון, אי אפשר לעצור פסיכופט שיש לו נשק גרעיני
    גם העולם: בוקר טוב איראן, הפצצת אטום זה לשבת או לקחת?

    —————————————-
    אדם גולד Adam Gold
    @realadamgold
    2 במרץ
    אין באמת ציפיות מחבורת הליצנים של גנץ, בנט ולפיד, אבל למה נתניהו עדיין בישראל? למה הוא מחכה? מדוע בנקודת זמן כל כך קריטית מול איראן הוא לא חורך אולפנים, תורמים וסנאטורים אמריקאיים בנסיון להפעיל כמה שיותר לחץ דיפלומטי מול הכניעה ההיסטורית בוינה והסכין בגב שממשל ביידן מכניס לכולנו?

    ——————
    ·
    2 במרץ
    (על פניו, בכל מצב יש משמעות אדירה לכך שנתניהו המזוהה עם המאבק ידגיש בפני העולם – וחברות השוקלות שת"פ עם איראן – שההסכם שברירי, שנוי במחלוקת ושא"א להסתמך עליו. למעשה, דווקא בגלל 'העצמאות' היחסית והעובדה שכיום אינו ראש ממשלה נתניהו יכול למסגר ולקדם מסר תקיף במיוחד נגד ההסכם והממשל)

    ·
    2 במרץ
    אין באמת ציפיות מחבורת הליצנים של גנץ, בנט ולפיד, אבל למה נתניהו עדיין בישראל? למה הוא מחכה? מדוע בנקודת זמן כל כך קריטית מול איראן הוא לא חורך אולפנים, תורמים וסנאטורים אמריקאיים בנסיון להפעיל כמה שיותר לחץ דיפלומטי מול הכניעה ההיסטורית בוינה והסכין בגב שממשל ביידן מכניס לכולנו?

    Liked by 2 אנשים

  33. חזרה לנושא מלחמת המערב – רוסיה – אוקראינה,

    אני קרועה בנושא גל הסנקציות המוטלות על רוסיה.

    מצד אחד, לתפיסתי כל סנקציה נוספת, קטנה ככל שתהיה כשלעצמה, מרחיקה מעט את טאיוואן מהפלישה הסינית. לשמירת השלום העולמי, חשוב להוכיח לדיקטטורים תאווי התפשטות שיתכנו השלכות קשות לצעדיהם.

    מצד שני, אני מניחה שזו בסך הכל חזרה גנרלית לגל הסנקציות העלול להיות מוטל בעתיד על ישראל. (לדוגמא אחרי מספר צילומים הופכי קרביים של ילדים עזתיים שיהרגו מאש צה"ל).
    לממשלות יהיו הרבה פחות כוחות בולמים מלהטיל סנקציות קשות על מדינה מזרח תיכונית די קטנה – בהשוואה לכוחות שדי בולמים אותם כיום מלהטיל סנקציות *קשות* על רוסיה.
    בנוסף, אנו חוזים בהתלהמות גל צדקנות ומוסרנות של המוני ארגונים ציבורים ופרטיים. גל שכזה יוכל להתרומם מאוד בקלות כנגד מדינה שרבים מדי בעולם תופסים כמדינה מרושעת.

    Liked by 2 אנשים

  34. יש לי שאלה לגבי הסנקציות:
    מדוע לא מוטלות סנקציות גם על נסיכויות המפרץ וסעודיה? הרי ברור ללא כל ספק ששם לא נשמרות זכויות האדם. כמו כן יש שם שלטון מלוכני ולא דמוקרטי ולפי כללי המערב מלוכה היא שלטון בלתי חוקי.
    כמו כן ברור שסנקציות יכריעו את הממשלות האלו בקלות. הרי אין להן כמעט כלום פרט למקור אנרגיה אחד – נפט. נפט אפשר למצוא בהרבה מקומות בעולם וכן גז. יש גם מקורות אנרגיה אחרים כמו אנרגית רוח, שמש ואנרגיה גאו-תרמית.

    Liked by 1 person

  35. אולי הסנקציות על רוסיה יעזרו לנו בענין הסכם הגרעין

    https://www.ynet.co.il/news/article/hyhoy0xbq

    רוסיה: הסנקציות של המערב יוצרות "בעיה" להסכם הגרעין עם איראן
    גורם איראני: "הדרישה לא תורמת לשיחות ונועדה לשרת אינטרסים זרים"

    בכל אופן אני לא מאוד אופטימי בענין, בינתיים זה נראה כמו סתם ספין.

    Liked by 1 person

  36. ביביסטים, מה תגידו על בנט שהתקבל בארמונו של פוטין? חשבנו שהכל זה ״הידידות המיוחדת״ בין ביבי לפוטין, והכבוד העצום שרוכשים לביבי בעולם…
    והנה מסתבר שפוטין מוכן לקבל על ראש ממשלה ישראלי, אפילו אחד עם שישה מנדטים. לא נורא, נשארה לביבי החברות האמיצה עם בולסנרו.

    Liked by 2 אנשים

  37. רינגו,
    פוטין היה מקבל במצבו גם את זהבה גלאון. הרל"ביסט המצוי מוותר בשמחה על "הצד הנכון של ההיסטוריה" אם זה יסייע לטיעון שלא רק ביבי

    אהבתי

  38. מסכים, פוטין עדיין חלאה. וכשביבי הציג אותו כידיד קרוב, הוא לא היה חלאה? מסתבר שהחלאה מוכן לקבל את פני כל ראש ממשלה ישראלי. ביבי היה עושה מזה מסיבת עיתונאים בשמונה בערב וגם מעלה את עצמותיו של פושקין במטוס רוה"מ.

    Liked by 1 person

  39. רינגו,
    רל"בת זו מחלה חשוכת מרפא. בנט זנח את המאבק באירן לטובת האדרה עצמית ואתם בשלכם, "אבל ביבי אבל ביבי אבל ביבי"

    Liked by 2 אנשים

  40. חייל
    אתה עצמך כתבת כאן שישראל צריכה לשמור על יחסים טובים עם רוסיה ולא לקחת צד באופן מופגן. אני מסכים איתך. בנט עושה בדיוק את זה, ולפי הדיווחים גם העלה את נושא איראן בפני פוטין. איפה הבעיה?
    למען הסר ספק ביבי לא אשם בשום דבר כרגע, אני רק מבקש להדגיש מעט את הגיחוך בפוזת ה״מדינאי נערץ ומיודד עם מנהיגי העולם״ שהוא מכר לנו.

    Liked by 1 person

  41. אכן במהלך של בנט יש העברת מסר של ניטרליות, כי מתווכים אמורים להיות ניטרליים. ובכך הוא מתקן את הנזק של לפיד.

    ועם זאת, אני חושב שיש כאן טעות ענקית בהגדלת החשיפה שלנו למערכה באוקראינה.
    אם היה מדובר במערכה בין שתי מדינות רחוקות מאיתנו – מהלך התיווך (אם יצליח) יעלה את קרנו של בנט ואת של ישראל בעולם.
    אבל, אחד מן הצדדים היא מדינה עצבנית שמחזיקה צבא מצפון לנו, שבפועל מחליטה על גבולות חופש הפעולה שלנו לתקיפת הפרוקסי של אירן, ושהיא חסרת אמון בסיסי (בניגוד לתרבות האמריקאית) במאמצי תיווך, בעיקר כשהמתווכים קטנים וחלשים ממנה.
    ולכן אני מתקשה לראות את טובתנו יוצאת מהסיפור הזה.
    אולי יצא טוב אבל נלקחו כאן סיכונים רבים מדי.
    "אוי לך ארץ שמלכך נער"

    Liked by 1 person

  42. שאלתי לגבי הסנקציות את השאלה הבאה (ואף אחד לא ענה).
    מדוע לא מוטלות סנקציות גם על נסיכויות המפרץ וסעודיה? הרי ברור ללא כל ספק ששם לא נשמרות זכויות האדם. כמו כן יש שם שלטון מלוכני ולא דמוקרטי ולפי כללי המערב מלוכה היא שלטון בלתי חוקי.
    מה קרה לדאגה לדמוקרטיה ולזכויות האדם?
    את המשטרים האלו אפשר להפיל בקלות.

    אהבתי

  43. לשאלת זהות החיילים הלוחמים לצד רוסיה באוקראינה, ואחוז החיילים המוסלמים בקרבם
    (ומכאן הערכת האטרקטיביות של אזרוח חיילי רוסיה בעיני מדינות אירופיות)

    לא לגמרי ברור מהסרטון האם יחידות הלוחמים הצ'צנים באוקראינה נספרים:

    – כחלק מהצבא הרוסי (לצורך חישוב אחוז המוסלמים בצבא רוסיה) או

    – כ"צבא של מדינה זרה" ש"בחרה" לעזור לצבא הרוסי או

    – כ"מליציות פרטיות חמושות" (שבחרו במקרה לציית להנחיות פוטין, כדוגמת כוחות וגנר) .

    בכל מקרה, הסרטון מעלה חשד, חסר הוכחות, שהרוסים מעדיפים לשלוח לחזית האוקראינית מוסלמים רבים ככל האפשר (אולי גם בכדי "לחסוך" בחיי חיילים נוצרים – אורתודוקסים אך אולי גם בשל תדמיתם כחברי כל מעצורים לרצוח).

    אהבתי

  44. רינגו, להזכירך, כשאובמה רצה לתקוע לנו את השטרונגול באו"ם בענין הפסקת התנחלויות, ביבי פנה לחבר פוטין, והחבר פוטין הטיל וט"ו מול אמריקה למרות שלא יצא לו כלום מזה
    arn במקרה י.ד. ענה תשובה יפה אצלו על השאלה שלך שנשאלה שם

    תובל קין

    אהבתי

  45. ל arn,
    כתבת:
    " … מדוע לא מוטלות סנקציות גם על נסיכויות המפרץ וסעודיה? הרי ברור ללא כל ספק ששם לא נשמרות זכויות האדם. כמו כן יש שם שלטון מלוכני ולא דמוקרטי ולפי כללי המערב מלוכה היא שלטון בלתי חוקי.
    מה קרה לדאגה לדמוקרטיה ולזכויות האדם? …"
    ————————-
    התשובה הקצרה:
    אתה מבלבל בין התקפי היסטריה המונית של צדקנות מוסרנית לבין נכונות ליישום *בלתי מוטה* של ערכים נעלים.

    התשובה המעט ארוכה יותר:
    מדוע אתה נטפל דווקא לנסיכויות המפרץ ולסעודיה ולא למדינות שרוצחות ומאמללות מיליוני איש כדוגמת סין ואיראן?

    אגב, רוב מדינות העולם אינן דמוקרטיות מלאות וניתן להאשימן בקלות שהן פוגעות בזכויות אדם. מי המיעוט שיטיל סנקציות על הרוב?

    כללית, סנקציות קשות מטילים רק כאשר המחיר שלהן נתפס כנסבל בעיני מטילי הסנקציות + הם ירוויחו יכולת להתהדר ברבים בעקרונות המוסריים הנעלים שלהם.

    Liked by 1 person

  46. רינגו, וזו לא רק הטובה שפוטין עשה לביבי בעניין הוטו באו"ם בין חברים, כי אין חברים בפוליטיקה זה הכל אינטרסים. זו מילה של ביבי שהוא חייב על החשבון לפוטין וההבנה של פוטין שמילה זו מילה, ולכן אנחנו גם מפציצים בסוריה כשהסורים למרות שאבדו מטוס ו16 חילים בולעים את הנושא ולא מירטים בקלות. זה נקרא פוליטיקה והסכם בין מנהיגים שנותנים אמון אחד בשני. לבנט יש את זה? ללפיד? זה כשרון+הרבה נסיון. וזה בדיוק מה שלא קרה עם גנץ כשביבי צרף אותו לממשלה, גנץ לא הבין שעכשיו כשהוא בפנים הוא צריך להיות פוליטיקאי, הוא התחיל לנהל ממשלה בתוך ממשלה ולתקוע מקלות מבפנים וזה מה שפרק את הממשלה למרות שתמריץ טוען בעקשנות שביבי לא עמד בהסכמים (מה כבר יצא לביבי שהוא משך את הנושא עוד כמה חודשים ושוב הלכו לבחירות?) וזה אגב גם מה שגנץ עושה לממשלה הנוכחית עם חוק הפנסיות שלו. האם היועץ המשפטי יחליט שהעברת חוק הפנסיות של גנרל לשעבר שהיא טובת הנאה לחברים של גנץ היא מעילה באמון? או שוחד?

    Liked by 4 אנשים

  47. י.ד.:
    זה שהסעודים לא פולשים למדינה אחרת זה לא עושה אותם שלטון טוב יותר מאשר מדינה שפלשה למדינה אחרת.
    השלטון שם לא שומר על זכויות האדם.
    השלטון שם הוא מלוכה ומלוכה נחשבת לשלטון בלתי חוקי בעיני כל מי שמאמין בדמוקרטיה וערכי "המערב" יקרים לו.
    היחס שם לעובדים זרים גרוע מאוד. יש שם ניצול שלהם (כולל ניצול מיני).
    המערב "הנאור" יכול להפיל שם את השלטון בקלות. זה הרבה יותר קל מאשר להיאבק נגד רוסיה. אז מדוע לא מתחילים במקום הקל יותר?

    הדבר נכון לגבי כל נסיכויות המפרץ.
    משום מה אין לאף אחד בעיה מוסרית איתם. אדרבא פה מתגאים ביחסים איתם.

    בקטר עומד להיות מונדיאל.
    הרבה פועלים עניים זרים נהרגו בעבודות שם בשביל ההכנות למונדיאל.
    אבל אף אחד לא עולה בדעתו לבטל את המונדיאל שם.

    אהבתי

  48. המשך תשובתי ל arn,

    שכחתי להוסיף שהמערב יצליח להתהדר בצדקנותו המוסרית כאשר מתייחסים לרעיון הטלת סנקציות על סעודיה.
    לדוגמא בשל רציחתו, מעוררת הדימיונות הזוועתים, של העיתונאי חקשורי. מכאן שסעודיה באמת פגיעה לסנקציות.

    אבל המערב יתקשה יותר לעשות זאת כשמדובר במפרציות. לפיכך הסכנה שיוטלו עליהן סנקציות די נמוכה.

    אהבתי

  49. רינגו,
    חיבור לברית וישגרד זה פוזה? הסכמי גז עם מצריים וירדן זה פוזה? ברית מזרח הים התיכון זה פוזה? הסכמי אברהם זה פוזה?
    לבנט אין מדיניות מלבד רל"בת וגם אילו היתה לו לא היה יכול לממש אותה. קמפיין היח"ץ שמעסיק אותו נועד להסתיר את חידלונו מול הסכם הגרעין הביידני. התעלולים חסרי התוחלת של בנט, שבעיניכם מהווים תצוגת מדינאות, יגרמו לישראל רק נזק. מן הסתם תאשימו גם בזה את ביבי

    Liked by 2 אנשים

  50. לחייל זקן,
    כתבת:
    —————
    " … לבנט אין מדיניות מלבד רל"בת וגם אילו היתה לו לא היה יכול לממש אותה. קמפיין היח"ץ שמעסיק אותו נועד להסתיר את חידלונו מול הסכם הגרעין הביידני. התעלולים חסרי התוחלת של בנט, שבעיניכם מהווים תצוגת מדינאות, יגרמו לישראל רק נזק. …"
    ——————–
    כיוון שאין לנו מושג על מה באמת דובר בכל הפגישות שערך בנט, לפניהן ואחריהן – אני חושבת שיש מקום לתת לו להנות מהספק.

    *אולי* הוא לא עסק *רק* בנסיונות לטפח את "גדולתו" באמצעות הצלת אוקראינים ורוסים זה מזה.
    אולי הוא גם ניסה לחבל בהסכם הכניעה המסתמן של המערב לכל דרישות האיראנים. (((*)))

    אם כן: אני מעריכה את עצם הנסיון של בנט, גם אם לא יצליח.

    אני חרדה שגם אנו, הישראלים, חיים בהכחשת חומרת הסכנה הנשקפת לנו מאיראן (בדומה לאוקראינים, שהכחישו עד הרגע האחרון, את חומרת הסכנה הנשקפת להם מרוסיה).
    מכאן שמה שעומד על כפות המאזנים שווה, להערכתי, גם לקיחת סיכונים (כמו פגיעה אפשרית בתדמיתנו בעיני חלק מהרפובליקאים).

    ###########

    (((*))) בכלל לא ברור לי מדוע *כיום* רוסיה, הנתונה לסנקציות כלכליות הולכות ומתעצמות, תומכת בהסרת כל הסנקציות הכלכליות מעל איראן. הרי הסרת כל הסנקציות על יצוא נפט וגז מאיראן תקל על כל שאר העולם להטיל סנקציות על יצוא נפט וגז מרוסיה. כלומר האינטרס של רוסיה הוא דווקא להדק את הסנקציות הכלכליות על איראן.

    אם הניתוח שלי נכון – יש כאן פתח לתקיעת טריז בין מנהלי המו'מ עם איראן מהצד המערבי ומהצד הרוסי. *אולי* בנט היה נבון מספיק לנצל זאת.

    Liked by 1 person

  51. arn,
    לא למדת מהניסיון של אפגניסטן, עיראק, לוב, סוריה ועוד שלל מדינות במזרח התיכון ובמקומות אחרים בעולם? אתה מתערב התערבות ישירה והתוצאה תוהו ובוהו. אתה חושב שאתה אלוהים ומסתבר שאתה סך הכל בשר ודם. האמריקאים יסתפקו במה שאפשר להשיג.
    בנוסף, האמריקאים כן מטילים סנקציות על הסעודים; רק שהן לא ישירו;.הן עדין כואבות. גינוי אמריקאי לסעודיה על הפצצות בתימן בזמן שהחות'ים שולחים טילים לסעודיה זה כואב לא פחות מאשר סנקציות ישירות. הסכם עם האיראנים על כל הנלווה לו מאיים באופן חמור על המשטר הסעודי גם בלי להטיל עליו סנקציה אחת. הטלת האחריות לרצח ח'אשוקג'י על יורש העצר הסעודי מערער את כל הניסיון שלו לייצב את מעמדו. האמריקאים עושים זאת רק בדרך אגב ולא באופן ישיר. עם מי יתווכחו הסעודים? מנקודת מבט אמריקאית זה הרבה יותר יעיל ועם הרבה פחות לכלוך.

    Liked by 2 אנשים

  52. קמיליה,
    אין שום חשיבות לדברים שהוחלפו בין בנט לפוטין אבל יש חשיבות לתוצאות הלוואי של הפגישה. נניח שבנט היה מדינאי מהליגה של קיסינג'ר, איזו תועלת תצמח לישראל מתיווך בסיכסוך שאין לה שום קשר אליו? (קיסינג'ר ייצג מעצמה גלובלית שיכולה להפיק תועלת מכל סכסוך מקומי). בנט הוא מגלומן שמסכן את ישראל. כבר עדיף לפיד שלפחות מגיע עם גב פוליטי

    אהבתי

  53. לקמיליה:

    "מדוע אתה נטפל דווקא לנסיכויות המפרץ ולסעודיה ולא למדינות שרוצחות ומאמללות מיליוני איש כדוגמת סין ואיראן"?
    סין חזקה מכדי שאפשר יהיה להטיל עליה סנקציות. על אירן זה אפשרי אם סין ורוסיה לא יהיו לצידה.

    אבל על מדינות המפרץ זה קל מאוד והמחיר הוא בהחלט הרבה פחות יקר מהמחיר של הסנקציות שמטילים על רוסיה.
    אז למה לא מטילים עליהם קודם כל סנקציות. כאן הרבה יותר קל לקצור הצלחה.

    "אתה מבלבל בין התקפי היסטריה המונית של צדקנות מוסרנית לבין נכונות ליישום *בלתי מוטה* של ערכים נעלים".
    תסבירי לי למה הטלת חרם על מדינות המפרץ זה לא יישום של "ערכים נעלים"? הדחת מלכים זה לא ערך נעלה מערכי המערב?
    שמירה על זכויות האדם במדינות אלו זה לא ערך נעלה? שחרור הנשים שם זה לא ערך נעלה? כל הדברים האלו הם "התקף היסטריה של צדקנות מוסרית"?

    אפילו את המונדיאל לא מוכנים לבטל או להעתיק מקטר.

    אהבתי

  54. ארנ
    המערב חושב שהטלת סנקציות על רוסיה תגרום לה לסגת מאורקאינה. אבל הטלת סנקציות על מדינות המפרץ לא תשנה שום דבר – השילטון שורד שם דרך רמיסת זכויות אדם והפלת השילטון שם לא תביא שלטון יותר טוב.

    אהבתי

  55. ל-י.ד.
    לא צריך לפלוש לסעודיה רק להטיל עליה סנקציות. היא הרבה פחות עמידה מרוסיה.
    אילו הטילו עליה סנקציות כמו שהוטלו על רוסיה היא היתה כורעת מיד.
    האם הקפיאו את רכושם של הטייקונים הסעודים כדי ללחוץ על המלך?

    אהבתי

  56. דאוד וחייל, אתם מרבים לשאול מדוע מזכירים כל הזמן את ביבי ובאותה נשימה טוענים שבנט פוליטיקאי ירוק וביבי שועל זקן, ולכן רק ביבי יכול ובנט לא. תחליטו, או שמזכירים את ביבי או שלא. באותו ענין, כדי שפוליטיקאי יהפוך לשועל זקן הוא צריך להשתפשף. אי אפשר לצבור נסיון בראשות הממשלה בלי להיות ראש ממשלה. בינתיים בנט פועל לא רע בכלל בהתחשב בקלפים שחולקו לו, וצובר נסיון חשוב בתפקיד.

    אהבתי

  57. בענין הסעודים, לא ברור מדוע האמריקאים החליטו לקדם את הממלכה החשוכה והרצחנית בעלת הפוטנציאל לנשק גרעיני איראן על פני הממלכה החשוכה והרצחנית שעדיין אין לה אפילו כיוון לנשק גרעיני סעודיה. בכל מקרה לא סביר שהשיקול הוא "סעודיה דיקטטורה איומה לכן נקדם את איראן". זה פשוט לא מסתדר.

    Liked by 1 person

  58. לצערי אני חושש הצורך לאזכר את ביבי אינו קשור ללוגיקה כלשהי.. זו פשוט עבודת אלילים. פולחן המנהיג החזק. ביבי, טראמפ, פוטין. ותמיד זה מסתיים נורא.

    אהבתי

  59. דיעה לא פופולארית: המערב עושה סיבוב על פוטין ועל אוקראינה.

    לפני מספר שבועות ביידן נתן דה-פקטו אור ירוק לפוטין לתקוף, במספר נאומים בהם הוא ציין מפורשות שארה"ב לא תסייע לאוקראינה, ושזה "לא נורא" אם פוטין יפלוש "בקטנה": "It's one thing if it's a minor incursion and we end up having to fight about what to do and not do," Biden told reporters at an East Room news conference. "But if they actually do what they're capable of doing with the forces amassed on the border, it is going to be a disaster for Russia if they further invade Ukraine."

    כמו כן השותפות בנאט"ו אמרו מפורשות שהן לא תעזורנה לאוקראינה. פוטין הבין את הרמז והתחיל את המבצע. דעת הקהל לא כל כך אהבה את הענין, ובעידן בו החדשות עוברות כהרף עין הפוליטיקאים במערב עשו פליק-פלאק מהיר וכעת יש גם דיבור על אספקת מטוסי קרב לאוקראינה.

    התוצאה הכללית היא שפוטין נתקע בבוץ האוקראיני, עם סנקציות מפה ועד מחרתיים, ובינתיים הערים והתשתיות האוקראיניות נהרסות והאזרחים הופכים לפליטים. את הנזק שנגרם לאוקראינה יקח שנים רבות לתקן.

    אם המערב היה הרבה יותר תוקפני מהרגע הראשון, למשל מצרף את אוקראינה לנאט"ו ומתחייב מפורשות לפעול צבאית במקרה של פלישה, יתכן וכל הסיפור הזה היה נמנע. לחילופין אם המערב היה מתחייב לא לצרף את אוקראינה לנאט"ו ולא להעביר לשם כוחות/טילים/אמצעים כנגד טילים, גם אז ייתכן שהפלישה הייתה נמנעת או לפחות לא מגיעה לסדר הגודל הזה.

    כרגע מה שקורה הוא שגם רוסיה וגם אוקראינה נפגעות, והמערב מתבשם במוסר הגבוה שלו, לכאורה.

    Liked by 2 אנשים

  60. חייל
    לביבי היו הישגים מדיניים נאים שנובעים גם מכישוריו וגם מאינטרסים משותפים של המדינות. אני לא חולק על כישוריו, רק מעקם אף מול נטייתו להאדרה עצמית חסרת פרופורציות ותעלולי יחצ מגוחכים כמו להחזיר את מחזיקת הגראס האומללה איתו במטוס הפרטי.
    ארן
    המערב מטיל סנקציות כאשר יש איום על האינטרסים הכלכליים שלו או לחילופין כאשר המחיר הוא נמוך מבחינתו. במקרה סעודיה והנסיכויות שני התנאים לא מתקיימים. שום ממשלה במערב לא תסתכן בעליית מחירי הדלק כדי להציל פועלי בניין אומללים מנפאל ממותם למען המונדיאל בקטאר.

    Liked by 1 person

  61. דעה עוד יותר לא פופולארית (שמזכירה בקטן את מירוץ החימוש בין המעצמות ואת יוזמת ההגנה האסטרטגית של רייגן שהחלישה את ברה"מ):
    גורמי מודיעין אמריקאיים ידעו על הכוונה הרוסית, אבל במקביל הכינו את הצד השני, והם תומכים ומחזקים את הלאומיות האוקראינית בנשק, כספים וחיבוק בינלאומי.
    במצב שכזה רוסיה שוקעת בבוץ האוקראיני יותר מהתכנון, שורפת משאבים, נשק וחיילים. חלק מהיבוא שלה נפגע, והיא מחויבת להפנות יותר משאבים מקומיים למערכה הצבאית על חשבון צרכים אזרחיים. כיון שיתרות המט"ח שלה לא עוזרות בהרבה כאשר אין מספיק שוק שמוכן למכור לה, והמשאבים המקומיים שלה מופנים לצרכים צבאיים – המצב הכלכלי שלה מתערער. לא רק המצב הכלכלי של אזרחיה, אלא מצבה הכלכלי של המדינה עצמה.
    ארה"ב באותו הזמן לא מעורבת בלחימה, נשארת רעננה, מחדשת מלאים במקום אלו שהועברו לאוקראינים, אוספת מודיעין טקטי, ומזיזה נושאות מטוסים למקומות אסטרטגיים. וגם דוחפת את הצד האוקראיני שלא להתגמש ושלא להיכנע ולחתום על כניעה מול הרוסים.
    במצב שכזה הרוסים יוצאים עם שטחים חדשים, האזורים הבדלנים באוקראינה, גשר יבשתי לקרים, ואולי גם דרום אוקראינה – אך כל זאת במחיר מאוד יקר.

    Liked by 2 אנשים

  62. אמחיה,
    מנקודת מבט אמריקאית (שאיננה זהה לנקודת מבט הישראלית) האיראנים השיעים הרבה יותר רציונאליים מהסונים. קודם כל מפת האינטרסים שלהם מוגבלת לתחומים השיעיים. אצל הסונים לא ברור מהי מפת האינטרסים. האיראניים למרות העקיצות שלהם פה ושם נגד ישראל ויהודים כמו שהיה בארגנטינה לא היו מוציאים מעולם מבצע כמו פיגועי התאומים. וכפי שהתברר עם הזמן היה קשר בין הסעודים לבין אל קעידה. האיראנים הם גם רפובליקה – מוסלמית – אבל רפובליקה, והסעודים ממלכה ימי בינימית פטריאכלית. ולבסוף כיבוש עיראק בידי בוש הבן והשלטת השיעים בעיראק הפך את האמריקאים והאיראנים לבני ברית דה פקטו במרחב שבין איראן ללבנון.
    המסקנה הסופית מהלך המחשבה הזה היה שגורמי הצרות במזרח התיכון הם הסעודים והשליחים הרצחניים שלהם ואילו המייצבים של המזרח התיכון הם האיראנים. ומהישראלים צריך פשוט להתעלם..

    Liked by 2 אנשים

  63. י.ד. אכן מחשבה מטרידה. אבל כשאתה אומר שהאינטרסים של איראן מוגבלים לתחומים השיעים, זה לא מסתדר עם השאיפות האימפריאליסטיות שלהם. שאיפות שהם מנסים לקדם כבר שנים באופן מאוד פעיל.

    אהבתי

  64. יאיר כמו שהדברים נראים כרגע המלחמה הזו לא תסתיים בסיפוח חלקים מאוקראינה אלא סיפוח של אוקראינה כולה.

    אהבתי

  65. השאיפות האמפריאליסטיות שלהם מוגבלות למרחב המזרח התיכוני בעל אוכלוסיה שיעית. זה כולל כמה מדינות אבל לא מעבר. למעשה הוא די זהה לגבולות הגיזרה של האימפריה הסאסנית בשיא גדולתה – איראן, עיראק, סוריה, לבנון, ארץ ישראל ותימן. שוב, לא השתנה פה הרבה ב2500-3000 שנה האחרונות.

    אהבתי

  66. רינגו,
    כל פוליטיקאי עסוק בהאדרה עצמית אבל לא בזה הוא נמדד. אצל בנט זו מהות. בפועל הוא חסר כישורים וכח פוליטי ומכאן נובע שאין לו יכולת לתכנן ולהוציא לפועל מהלכים משמעותיים. לשיטתך רדיפה אחרי יתום אוקראיני בשדה התעופה זו המשמעות של "בלי רעש וצלצולים"?

    אהבתי

  67. לarn,
    כתבת:
    ————-
    " … סין חזקה מכדי שאפשר יהיה להטיל עליה סנקציות. על אירן זה אפשרי אם סין ורוסיה לא יהיו לצידה.
    אבל על מדינות המפרץ זה קל מאוד והמחיר הוא בהחלט הרבה פחות יקר מהמחיר של הסנקציות שמטילים על רוסיה.
    אז למה לא מטילים עליהם קודם כל סנקציות. כאן הרבה יותר קל לקצור הצלחה.
    ……
    תסבירי לי למה הטלת חרם על מדינות המפרץ זה לא יישום של "ערכים נעלים"? הדחת מלכים זה לא ערך נעלה מערכי המערב? …"
    —————-

    אני מניחה שמערכות חוק, אכיפה ומשפט, שבהן העשירים, החזקים והמקושרים יכולים לבצע גם את הפשעים המחרידים ביותר בלי להענש כלל, אך עניים, חלשים ולא מקושרים יענשו בחומרה על כל חטא פעוט – לא יתפסו בעינייך כמערכות ערכיות צודקות.

    לתפיסתי שיוויון בפני החוק הוא ערך מאד חשוב. יותר מכך, זהו תנאי *הכרחי* להערכת מערכת חוק ומשפט כצודקת.

    טענתך שמאוד קשה (עד בלתי אפשרי) ומאוד לא משתלם לפגוע בסין, אבל מאוד קל "לקצור הצלחות" באמצעות פגיעה במדינות המפרץ – היא לא פחות ממקוממת (אם ינסו ליישמה).

    בשוליים, משטר מלוכני ו/או סמכותני נתפס בעיני כהרבה הרבה פחות גרוע ממשטרים דיקטטורים רצחניים ודכאניים. גם אם באחרונים יש סממנים דמוקרטים.
    באיראן, הנוהגת להוציא להורג בתלייה המוני אנשים, ולענות בבתי הכלא שלה המוני אחרים, יש גם לא מעט סממנים דמוקרטים. כדוגמת בחירות ועיתונות חופשית למדי.
    נסיכויות מפרציות, שהן סמכותניות אך לא אכזריות, נתפסות בעיני כהרבה יותר מוסריות מאיראן.

    אגב, גם בירדן, מרוקו בריטניה והולנד קיימים בתי מלוכה. האם קצפך יוצא גם עליהן?

    אהבתי

  68. א מחייה, התשובה לשאלתך על כשרון פלוס שיפשוף היא ממעל אצל חייל זקן.
    כמו שחוזר וטוען תמריץ בתוקף זה הגנטיקה +התנאים. אתה יכול לתת לספורטאי חסר כשרון את מירב התנאים והוא לא יגיע להשגים שאליהם האופטימלי יגיע. אתה יכול לראות כמה זה חשוב בספורט אבל זה חשוב לא פחות וברור פחות במדע, פוליטיקה, כלכלה וכד,
    לו בנט שעלה עם 6 מנדטים יש מאיין לראשות הממשלה היה מבריק והיה גורף אתו את ציבור המצביעים לקדנציה נוספת היו אומרים: הוא קוסם, כולל התרגיל המלוכלך שלו שהיה מקבל כנויי תהילה חיוביים יותר. כרגע אם ננתח את 6 החודשים האחרונים שלו, אז התמונה שנותן חייל זקן מדוייקת, התער של אוקום.
    מי יודע, אולי הקרדיט שנותנת לו קמיליה איננו מוגזם ופוטין יודיע מחר שלאחר הפגישה עם בנט הוא החליט להזיז את הכוחות מאוקראינה במטרה לתקוף את אירן.

    Liked by 1 person

  69. אמחייה, סיפוח כל אוקראינה משמעו החזקה בשטחים שבהם גרים מיליונים שלא רוצים ברוסיה וחלקם יפעלו לפגיעה בה. זה מחייב הפניית עוד משאבים (וגם עלויות כבדות לשיקום הנזקים כי הערים הללו לא יתפקדו ללא שיקום רציני). רק האופרציה האנושית לניהול כזה דבר היא ענקית.
    החזקה באנשים שחוו חירות פוליטית במשך שנים רבות היא לא דבר קל. נכון שיש לרוסיה ניסיון בכך (ע"ע הפלישה הקומוניסטית לצ'כוסלובקיה 1968) אבל אני חושב שעכשיו זה יהיה הרבה יותר קשה ואין לרוסיה בעלי-ברית בסביבה כמו שברית וארשה שימשה עבורה בעבר.
    אבל קשה כרגע להתנבא מה יהיה.

    Liked by 1 person

כתיבת תגובה