כן, השמדת ישראל היא בהחלט אפשרות

אהוד ברק הפציע בימים אחרונים בטקסטים חסרי אחריות לחלוטין. תחילה רמז שהתחמשות אירן בגרעין היא בלתי נמנעת וניקה את ממשל ביידן מאחריות לכך. אם דמות ישראלית בכירה נותנת לממשל ביידן הכשר למדיניות שמוליכה את המזרח התיכון לאבדון, מה יגידו אזובי הקיר. לאחר מכן הבטיח שאירן לא תשתמש בנשק גרעיני ונתן את דוגמת צפון קוריאה שאינה משתמשת בפצצות שלרשותה. אכן היסק מדעי משכנע בהתבסס על מדגם שגודלו אחת ותוך התעלמות מההבדלים העצומים בשאר הנסיבות. פעם ברק נחשב לגאון אסטרטגי ולמפרק השעונים האולטימטיבי, היום הוא פשוט מדבר שטויות חסרות אחריות.

מול הדברים של ברק צריך להגיד את האמת הקשה ואפילו לצייר אותה בצורה הגרפית ביותר האפשרית. כן, השמדת ישראל היא בהחלט אפשרות. אם לישראל לא תהיה הגנה מעצמתית, ואם בארה״ב יכהן ממשל אדיש, אז אין שום ערובה שתמנע שואה שניה. זה לא בהכרח יקרה, אבל זה גם לא בהכרח לא יקרה. מערכות הפיקוד והשליטה של צה״ל יחד עם מפעיליהן ומפקדיהן יכולות להיות מושמדות בפצצה אחת שתנחת על הקריה.

אם אירן תגיע למצב שבו היא מוכנה לתקוף את ישראל בגרעין, אז יהיו לה כמה וכמה טילים גרעיניים. לא טיל אחד, והיא תוכל להשמיד את מרכזי האוכלוסיה והתשתיות בגוש דן ובחיפה ואת בסיסי חיל האוויר. לא כולם ימותו אבל לשורדים ולפצועים ולגוססים לא יהיו תרופות ולא רופאים ולא אוכל ולא חשמל ולא אינטרנט. רק מים רדיואקטיביים שאוי ואבוי ללוגם מהם.

אולי מדינה מוסלמית לא תעז להתקיף את ירושלים בנשק גרעיני ויהיו עוד ערים בישראל שייחסך מהם הגורל הזה. אבל גם הן תהיינה נתונות לקריסת התשתיות שתפקוד את כל המדינה. סביר שכנופיית ערביות חמושות תנסנה לחסל את כל מי שיישאר בחיים ולמלא תפקידן בשעת הכושר האגדית שבה תושמד ישראל. כמובן החיזבאללה יפלוש מצפון, החמאס מכיוון עזה ואיתו אפילו המשטרה של הרשות הפלסטינית. סביר שגם צבא סוריה וגם הצבאות של ירדן ומצרים יחפצו להיות חלק מהחגיגה הגדולה. אולי זה יהיה לטובת השורדים כי על ירדן ומצרים יהיה לחץ מצד מעצמות המערב לאפשר מסדרון בטוח לפינוי פליטים. אלו שלא יישחטו ואלו שלא תיאנסנה אולי יפונו למדינות מערביות שיסכימו לקבלן. על הדילמה שתעמוד אז בפני החיילים בצוללות החמושות בטילים גרעיניים כתבתי במקום אחר. אבל זה כבר לא ישנה כל כך. גורל המדינה ייחתם.

96 תגובות בנושא “כן, השמדת ישראל היא בהחלט אפשרות

  1. פוסט פסימי אך מדוייק.
    התקשורת בישראל מסתירה מסיבות שאינן מובנות את ההצהרות שנאמרו ממש בחודש האחרון מצד בכירים בצבא האירני על הכוונה "להשמיד את המשטר הציוני".
    לצד זה בכירי צבא בישראל שמעדיפים לספור את הכסף מהפנסיה התקציבית מאשר לדאוג לעתיד המדינה.
    העתיד מפחיד.

    אהבתי

  2. תמריץ,
    הסר כל דאגה מליבך.
    האסטרטג המעופף כבר מממש את האסטרטגיה הברקית
    "הצורך הדחוף של ישראל הוא תיאום הדוק עם ארה"ב להגדרת יעדים משותפים ודרכי השגתם"

    אהבתי

  3. ברק ערבב במאמר שלו כמה נושאים לא לגמרי רלוונטיים (מה ביבי עשה/לא עשה, מה ביבי יגיד בעתיד, וכו'), אבל בשורה התחתונה הוא כנראה צודק, אין פתרון מדיני או צבאי להתחמשות קרובה של איראן בנשק גרעיני.

    אז מה נשאר? או ללמוד לחיות עם האיום האפשרי הזה כמו שנניח טיוואנים חיים עם סין נושפת בעורפם, או לברוח מפה לפני שואה אטומית. ברק בחר לתאר את האפשרות הראשונה, אתה בחרת לתאר (בפירוט) את האפשרות השנייה…

    Liked by 1 person

  4. אהוד ברק הוא דוגמה מהלכת להיגיון חסר שכל ישר. כל ההתנהלות שלו מאז ראשות הממשלה שלו ועד היום מצביעה על-כך (כנראה שגם לפני אבל היא פחות מפורסמת מכדי לבדוק אותה).
    עם-זאת, הטור שלו ב-YNET לא כזה בעייתי.
    (https://www.ynet.co.il/news/article/hyyiduyky)

    אם הוא צודק ונתניהו לא הכין תכנית מבצעית שתפגע משמעותית ביכולות הגרעיניות האיראניות – אז בוודאי האחריות היא של נתניהו.
    אני בספק אם זה נכון כיון שעד היום האשימו את נתניהו ברצון לפעול מבצעית באיראן ורק ה"דרג הצבאי", קרי רמטכ"ל וראש מוסד מנעו זאת.

    בכלל, מערכת הביטחון שלנו, לטוב ולרע, בכלל לא מנוהלת בידי הדרג המדיני. לעולם היא לא נוהלה על-ידו. היא רק עשתה קולות של מנוהלת על-ידו. ולכן אם יש איום איראני המערכת הבטחונית כנראה נערכה לו. זה לא אומר שיש לה את האומץ להפעיל את היכולות הללו, כיון שזאת מערכת שעובדת על קונצנזוס ועל המכנה המשותף הנמוך ביותר.

    ברק צודק שארה"ב החליטה לצאת מהאזור הזה. ראינו את זה הכי טוב בסוריה ובאפגניסטן. וזה ימשך.
    הוא מסכים שצריך לייצר אופציה צבאית ולייצר שיתופי פעולה עם מדינות סביבנו.
    תמריץ, על מה בדיוק יצא קצפך?

    אהבתי

  5. אם ביידן ירצה הוא תמיד יוכל לעצור את אירן. לישראל יש בעצם שני קלפים בשרוול מול המציאות האסטרטגית המחמירה שממשל ביידן מתעצל למנוע. האחד הוא הנכונות לצאת למלחמה נגד אירן, מה שיסכן את יציבות אספקת הנפט ויהיה אסון לביידן. השני הוא היכולת להאשים את ביידן כמי שבתקופתו נפרץ הטאבו הגרעיני, דבר שאולי יש לו ערך בדרדור מעמדו הפוליטי.

    ברק, בחוסר אחריות מעורר השתאות, נוטל מישראל את שני הקלפים. הוא מטיף להשלים עם המצב בלי פעולה צבאית והוא פוטר את ביידן מאחריות כי טראמפ וביבי אשמים. הוא יצוטט בוודאי פעמים רבות בניו יורק טיימס ובוושינגטון פוסט שיהנו מאוד מהדברים האלו.

    התנהגותו לא הגיונית גם מזווית אגואיסטית רציונלית כי יש לו נכסי נדל״ן ענפים בישראל.

    Liked by 3 אנשים

  6. kb, לישראל אין פיתרון אולי אבל אירן היא כמו ג׳וק מול העוצמה האמריקנית. ראינו כיצד לא עשו כלום כשחיסלו להם את סולימני. לכן האסטרטגיה הישראלית צריכה להרתיע את ארה״ב, יותר מאשר להרתיע את אירן. ברק הורס את ההרתעה מול ארה״ב.

    Liked by 3 אנשים

  7. ההחלטה של ממשל ביידן להפגין אדישות מול המזרח התיכון היא לא צו גורל, אלא החלטה של בני אדם שמונעת בתמריצים רגילים. אם ישראל תחליט שהיא תצית את המזרח התיכון, אם זה הדבר שנדרש למנוע סכנת שואה שנייה, אז התמריצים ישתנו.

    Liked by 2 אנשים

  8. המאמר של ברק מכיל מספר סתירות פנימיות מהותיות:

    א. מצד אחד – לאיראן אין אינטרס להחזיק בנשק גרעיני, והיא תסתפק בהגעה ל"מדינת סף גרעינית".
    מצד שני – הפריצה ממדינת סף למדינה המחזיקה בנשק גרעיני מאוד מהירה + מנסיון העבר עם פקיסטן וצפון קוריאה – ארגוני הביון המערבים נוטים לאופטימיות יתר לגבי המרחק של מדינה מנשק גרעיני.

    ב. מצד אחד – הסכנה לישראל מהפיכת איראן למדינת סף גרעינית / מחזיקת נשק גרעיני – נמוכה, כיון שהאיראנים הרציונלים (((האמנם?))) לא ישתמשו נגדנו בנשק גרעיני.
    מצד שני – אם איראן תהפוך למדינת סף גרעינית, אזי תוך כעשור גם סעודיה, טורקיה ומצרים יתגרענו. ואז זו רק שאלה של זמן עד שגם ארגון טרור קיצוני יחזיק בנשק גרעיני.

    ג. מצד אחד – ארה'ב נמצאת בשלהי תהליך התנתקותה מהמזרח התיכון והפניית עיקר משאביה לסין.
    מצד שני – *ה*פיתרון הישראלי היחידי /העיקרי הוא הגברת התיאומים ושיתוף הפעולה שלנו עם ארה'ב.
    בלי להסביר מה יניע את ארה'ב להתאמץ לתמוך בשאיפות של איזושהי מדינה קטנה במזרח התיכון ובאינטרסים שלה.

    (בשולים ניתן להוסיף שברק נהנה מדי להאשים את נתניהו בחומרת המצב מול איראן + מצליח להדחיק מזכרונו את העובדה שהוא עצמו היה שר ביטחון תחת נתניהו, ודווקא בתקופה שבה גבי אשכנזי ומאיר דגן כנראה סיכלו אפשרות תקיפה ישראלית על איראן באמצעות הלשנה ל"בעלת בריתנו היחידה" ארה'ב).

    (המשך יבוא)

    Liked by 4 אנשים

  9. מפרק השעונים והאסטרטג הדגול אהוד ברק תולה את הישרדותה מדינת ישראל בנסיון להפוך אותנו לבת חסות אמריקאית.
    כנראה בתקווה שהמעצמה נותנת החסות לא תפקיר את בת חסותה. ליתר דיוק: שלא תפקיר *גם* את בת חסותה הישראלית, כפי שהפקירה "בעלות ברית" אחרות שלה.

    אבל אפשר לחשוב גם על שני כיווני פעולה נוספים / חלופים / משלימים:

    1. נסיון ליצור שת'פ, בנושא ספציפי זה, עם רוסיה.
    גם לרוסיה, הגובלת באיראן והכוללת אוכלוסיה מוסלמית ענקית, אינטרס עז שאיראן לא תהפוך למדינה בעלת נשק גרעיני (או הקרובה לכך).
    מה עוד שהתחזקות משמעותית של איראן הגרעינית תבוא בהכרח גם על חשבון רוסיה.
    חשוב לזכור שהאינטרס העצמי של המעצמה האזורית הרוסית עז שבעתים מהאינטרס של מעצמת על השוכנת בצידו השני של כדור הארץ.

    2. נסיון לתמוך בכל הכוחות הפועלים להפלת משטר האייתולות.
    במחשבה שבתקופת השאח הפרסי לא הייתה כל עוינות בין האיראנים ליישות הציונית. למעשה – להפך.

    אסור לשכוח שהפרסים השיעים הפונדמנטליסטים הם רק מיעוט במדינה המולטי- אתנית והמולטי-דתית האיראנית. ומיעוט שנוא.
    מרדכי קידר, לדוגמא, טען ש*יתכן* שבסביבות מאי 2022 המיעוטים השונים באיראן יתאחדו ( אולי לראשונה בתולדותיהם?) לשתף פעולה מול השלטונות השנואים.
    שיתוף פעולה שאולי יוכל להעזר במעט תמיכה חשאית מבחוץ (לדוגמא של ישראל, סעודיה. טורקיה, ארה'ב ורוסיה. כל אחת מסיבותיה שלה).

    סביר להניח שאם משטר האייתולות יפול – הדבר האחרון שירצה המשטר/ים החדש/ים הוא לחדש את ההשקעה בתוכנית הגרעין.

    אהבתי

  10. הסרטון אליו התכוונתי של מרדכי קידר.

    הוא טוען ש*יתכן* שבמועד בו אנו קוראים את מגילת אסתר (16 למרץ) אולי תתחיל אינתיפאדה משותפת של כל המיעוטים האיראנים החותרים להשתחרר משלטון הכיבוש הפרסי .

    סרטון שופע אופטימיות (אם כי לטעמי מעט מוגזמת).
    אבל הוא גם מוסיף שאם המתקוממים לא יצליחו השנה – אולי הם יצליחו בשנה הבאה

    הממהרים יכולים לדלג על עשר הדקות הראשונות.
    המאוד ממהרים – יכולים להסתפק ב 6 הדקות האחרונות.

    תפקיד "העולם" (כולל ישראל?) בעזרה למנסים להתקומם כנגד שלטון דיקטטורי + בעזרה לשחרור המזרח התיכון משפע ההשפעות השליליות של איראן.

    Liked by 1 person

  11. המאמר נשמע קצת פסימי ומפחיד אבל צריך לזכור את הדברים האלו:
    לא בטוח שמכה ראשונה תצליח למנוע מישראל להגיב במכה נגדית.
    ישראל קנתה צוללות שיכולות להגיב גם אם ישראל תפגע במכה הראשונה.
    יש את ארצות-הברית שיתכן שתגיב במכה גרעינית על אירן. מכה כזו תמחק את אירן לחלוטין. ארצות-הברית בהחלט יכולה להגיב באלימות קשה ביותר נגד אויביה. היא עשתה זאת בעבר והיא לא תהסס לעשות זאת בעתיד. לאירן אין יכולת לפגוע בארצות-הברית.

    האירנים יודעים זאת היטב וסביר להניח שהם יזהרו מלפעול בצורה כזו.

    לקמילה:
    ארצות-הברית לא מפקירה את בעלות בריתה. מה שהיה בויטנאם ובאפגניסטן נבע מכך שאותן בעלות ברית לא נלחמו אלא נתנו רק לאמריקאים להלחם עבורם. סביר להניח גם שרוב תושבי הארצות האלו לא רצו את ארצות הברית כלל. רק מיעוט קטן ששלט (כשהוא נשען על כידונים אמריקאים) – רצה בארצות הברית. זה לא המצב עם ישראל.

    אהבתי

  12. arn אמריקה הפקירה גם את סעודיה. הסכמי אברהם נעוצים בין השאר בהבנה של מדינות האיזור שאסור להן להסתמך על ארה"ב, ומי המדינה הקרובה בעלת יכולות גרעיניות, צבא וכלכלה חזקים והיא במקרה אויבת של איראן?

    איראן גרעינית היא לא איום רק על ישראל. למעשה לדעתי ישראל היא רק תירוץ. המטרה של איראן היא לשלוט במדינות האיזור, ואין כמו קצת גרעין במחסן בשביל לגרום, למשל, למדינות המפרץ לעשות כדברה. כמובן בשאיפות האמפריאליסטיות של איראן יהיה נחמד גם למחוק את ישראל בשביל לייצר רצף טריטוריאלי.

    Liked by 1 person

  13. קמיליה:
    אני לא רואה אפשרות (לפי דברי מורדכי קידר) שמרד של המיעוטים באירן יצליח.
    הוא טוען שאם יפרוץ מרד כזה והעולם יתערב וימנע מהמשטר לטבוח את המורדים, זה יכול להצליח.
    אבל העולם לא מאוחד נגד אירן (אילו היה העולם כולו מתאחד נגד אירן הם היו מצליחים למוטט אותה באמצעים כלכליים או צבאיים).
    אם הכוונה למוטט את אירן כלכלית (או לאיים עליה בצעד כזה) – לדעתי זה יכשל כי רוסיה וסין לא ישתפו פעולה אם דבר כזה. שתיהן ידידותיה של אירן. עובדה שהסנקציות הכלכליות של ארצות-הברית ואירופה נגד הגרעין האירני נכשלו.
    אם הכוונה לתקוף ולכבוש את אירן צבאית (או לאיים עליה בצעד כזה) – יתכן וזה יצליח אבל לדעתי זה קשה לביצוע. לדעתי ארצות-הברית צריכה לשם כך כוחות צבא גדולים. קשה לה להביא כוחות צבא גדולים כי לדעתי היא צריכה את כוחותיה בהרבה מקומות בעולם. כמו כן יש להביא בחשבון שיתכן ורוסיה וסין יתנגדו לצעד אמריקאי כזה (או שלא יביעו התנגדות אבל יסייעו לאירנים בנשק). לדעתי ארצות-הברית כלל לא מעוניינת לשלוח 500 – 600 אלף חיילים כדי לכבוש את אירן.

    Liked by 2 אנשים

  14. כל עוד ארה״ב מחויבת למנוע את השמדת המדינה, תסריט הזוועות שציירתי פחות סביר. אבל מי ערב לנו מי יהיה נשיא ארה״ב בעוד עשור? בעוד שני עשורים? מישהו יכול היה לשער שטראמפ יהיה נשיא חוץ מיוצרי הסימפסונים? גם אין לשלול מצב עתידי שבו לאירן כוח הרתעה גרעיני מול ארה״ב עצמה או לפחות מול אירופה ואז יהיה מסובך מאוד להגיב גם למתקפה גרעינית מצידה.

    Liked by 1 person

  15. מתקשר עקיפות לנושא:
    השאלה האם טורקיה של ארדואן פועלת ממניעים רציונליים?

    אם כן: אזי *גם* טורקיה (בנוסף לרוסים ולסעודים) היא בעלת ברית פוטנציאלית של ישראל במאבקה בגרעין האיראני ו/ או בשלטון האייתולות.

    (((להערכתי חשוב להבחין בין מדינות האזור לבין סין וארה'ב. השאלה האם איראן תהפך לגרעינית אם לאו – אינה נמצאת בראש סדר העדיפויות של ארה'ב. סביר שנכונותה להקריב משהו משמעותי בכדי למנוע מאיראן נשק גרעיני – אינה יותר ממשענת קנה רצוץ.
    סין המרוחקת, שמנסה לשנות את הסטטוס קוו העולמי ולגבור על ארה'ב, ככל הנראה תגבה את המשטר האיראני במאבקו בסנקציות של המערב.
    אבל קשה יותר להניח שרוסיה של פוטין (להערכתי מדינה רציונלית) תסכן את עצמה בנשק גרעיני איראני – רק בכדי לשמוח לאיד האמריקאים והאיחוד האירופי.

    ******

    השאלה האם טורקיה של ארדואן היא מדינה רציונלית (שתשתף פעולה אפילו עם ישראל במאבק בהתגרענות איראן) – נותרת פתוחה.
    אולי ניתן ללמוד על כך מההתנהגות הכלכלית של טורקיה / ממצב הלירה הטורקית?

    ##############

    מאמר של ניצן דויד פוקס

    קטע מהמאמר:
    ————————
    " …. טורקיה ממחישה בימים אלה את כוחו של השוק העולמי מול הניסיון לשחק בכסף. האינפלציה במדינה דוהרת, והלירה הטורקית נתונה בצניחה חופשית. הסיבה לכך היא שבחודשים האחרונים חתך הבנק המרכזי של טורקיה את הריבית הרשמית, בהדרגה, מ־19% בספטמבר ל־15% בנובמבר.

    המהלך מפתיע, משום שהאינפלציה בטורקיה נמצאת כבר יותר משנה בתחום הדו־ספרתי. בדרך כלל, בנקים מרכזיים של מדינות חוששים מאינפלציה גבוהה מדי, ומבקשים לדכא אותה: עלייה מהירה של המחירים פוגעת בחסכונות ובהשקעות, דוחפת את האזרחים לקנות מטבע זר, ומעודדת כלכלת מזומן בלתי מפוקחת. הצעד הראשון שמקובל לשקול כדי להאט את האינפלציה הוא העלאת הריבית, במטרה לעודד חסכנות; אבל הבנק המרכזי של טורקיה עשה את ההפך הגמור, והוריד את הריבית.

    הדבר נעשה עקב לחץ מנשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, שמאמין שריבית נמוכה דווקא מונעת אינפלציה, ולא מעודדת אותה. לפי התיאוריה הכלכלית של ארדואן, העסקים מעלים את המחירים בגלל הריביות הגבוהות שהם עצמם נדרשים לשלם, ולכן הפחתת הריבית צפויה להוריד את המחירים. אבל לאמונות ותיאוריות אין מקום במשחקי הכסף. האינפלציה ממשיכה לטפס, והלירה הטורקית עוברת פיחות כשחוסכים ומשקיעים מוציאים את כספם מהמדינה, ומחפשים יעדי השקעה שיעניקו להם ריביות גבוהות יותר בהתחשב ברמת הסיכון.

    בהדרגה, בחודשים האחרונים, הלירה הטורקית נתפסת כחלשה יותר מול מטבעות אחרים, והערך שלה יורד. ארדואן רואה בהידרדרות הלירה תוצאה של מניפולציה זרה, וטוען שהורדת הריבית שהוא מקדם היא חלק ״ממלחמת העצמאות (הכלכלית) של טורקיה״.

    הוא צודק חלקית: נשיא טורקיה בהחלט נלחם על זכותה של ארצו לקבוע את המדיניות שלה באופן עצמאי, אבל מתעלם מכך שהשוק העולמי אינו נשלט בידי אף אחד. ארדואן פשוט רואה את תוצאת מאות ההחלטות של פרטים, שבוחרים להיפטר מהלירה. ככל שערך המטבע פוחת, טורקיה מוצאת עצמה תחת לחץ כלכלי גדל והולך. הכסף הוא שלה – אך היא לא שולטת בו …"

    Liked by 1 person

  16. ברור שאיני מסוגלת לשפוט האם הביקורת של אלקס גרינברג על מקצועיותו של ד'ר מוטי קידר מוצדקת, אם לאו.

    אבל מזה זמן רב אני חושדת שאחת הסיבות לפופולריות הגבוהה של מוטי קידר, בדומה לפופולריות של גיא בכור, קשורה ל"אופטימיות היתר" שלהם. לרוב הם מספקים לקהל הישראלי את מה שברצון הישראלים לקרוא ולשמוע.

    מצד שני, ברור לי שאין אף משטר דיקטטורי, שאזרחיו סובלים ממצוקה כלכלית קשה, שיכול להפוך לחסין מאיזשהי הפיכה שלטונית. הפיכה שסיכוייה להצליח אמנם לעולם אינם ודאיים – אך הם מתגברים משמעותית כאשר הכוחות המורדים זוכים לרוח גבית ממדינות אחרות.

    Liked by 2 אנשים

  17. קמיליה,
    דומני שהתגובה של אלכס גרינברג קצת מתממת. האזרים שייכים למשפחת השפות הטורקיות וככאלה יש להם סימפתיה בסיסית עם אזרבג'יין וטורקיה, אויבותייה של איראן (איראן היא בת ברית של ארמניה). חלקם גם שיעים אבל זה רק אומר שהזהות שלהם מורכבת. הכורדים אכן משתייכים למשפחת השפות ההודו אירופיות וקרובים לפרסים אבל הם לא פרסים. אני לא יודע אם זה מנבא את פירוקה של איראן אבל זה לא מתאים לתיאור ההרמוני שלו את העם הפרסי. איראן היא מדינה גדולה ומורכבת ולא בטוח שרמת השליטה שלה בפועל היא כמו שהיא מתיימרת. בהקשר זה נזכרתי ביציאה של מישהו על סין שבאופן עקבי חוותה מפלות משפילות מאויבים קטנים. ההסבר שלו היה שסין בפועל איננה מדינת לאום אחת אלא צבר של גופים מקומיים חסרי הזדהות עם השלטון העליון אשר השלטון העליון שולט בהם בשיטות מתחלפות של שוחד ודיכוי. במצב הזה מלחמה יכולה לחשוף את חוסר האחדות הפנימי שיוביל לתבוסה משפילה.

    Liked by 1 person

  18. Liked by 1 person

  19. מדוע הדברים של ברק לא אחראים? הוא אומר תהיו מציאותיים ותתפקחו סוף סוף, לאירן יהיה נשק אטומי, לא ניתן לעצור את זה, ולא יפתיע אם כבר יש לה. אם ישראל יכלה בשנות השישים לייצר מדוע ש60 שנה אחרי זה אירן לא תוכל לייצר 100? תאלצו לקבל את העובדה ולחיות עם זה. מי הם אזובי הקיר? ישראל אינה יכולה לפגוע בה כיום צבאית ללא ארה"ב ולעולם אין עניין לסגור את מיצרי הורמוז לחודשים או שנים.

    היא לא תשתמש בנשק אטומי כפי שקוריאה לא משתמשת זה נועד להגן על קיום המשטר.

    ההשוואה של KB למצב של טאיוואן מול סין היא מדוייקת, המסקנות שלו מוטעות. סין לא יכולה לשבת עם טאיוון תקועה לה בגרון, (אתה יודע KB שיש לטאיואן אי גדול מיושב שנמצא 1800 מטר מהחוף הסיני מול עיר גדולה? בזמן מסויים היה עליו חיל מצב של 100 אלף טאיואנים)
    כשסין תהיה חזקה מספיק והיא מתקרבת לכך היא תיקח את טאיוון עם מינימום קרב ומינימום התערבות של העולם ללא צל של ספק. זה המצב אליו שואפת אירן להגיע, טיואן וישראל בנות אותו הגיל ובמצב דומה ועתיד זהה. כשם שבסופו של דבר העולם יחליט שלא להכחיד את עצמו בהגנה על טאיואן, כשאירן תאיים בנשק אטומי על אירופה האמריקאים מקסימום יציעו דרכוני פליטים לישראלים. אירן לא תצטרך להשתמש בנשק אטומי רק קונבנציונאלי. היא גדולה מספיק שלא להיפגע ויכולה לכתוש את ישראל בהדרגה. על מי ישראל תירה נשק אטומי? על אזרחים בערי בירה סביבה? זה לא יתקבל באהדה על ידי המערב בשום מצב.

    הגיון, רציונליזם, עובד רק אצל מהנדסים, הוא מנוגד לאבולוציה של האנושות.

    י.ד. סין כמובן היא מדינת לאום בעלת זהות אחידה יותר מכל מדינה אחרת בעולם וכזו היא קיימת עוד מאז וקודם לתקופת דוד המלך. ואמנם אלכס גרינברג מתמם ונהנה להעביר ביקורת על מישהו שהוא קליבר בתקווה שזה שהוא נאבק עם שר עם אלוהים ויכל לו יעשה אותו למישהו.

    אהבתי

  20. לתמריץ:
    1. נראה לי שיש לישראל יכולת תגובה גם אם אירן תתקוף אותה ראשונה.
    2. לאירן אין יכולת לתקוף גרעינית את ארצות-הברית וכנראה שגם לא תהיה לה. אין לה גם יכולת גרעינית להגיע לאירופה. זה אולי יהיה לה.
    אבל עליך לזכור שאם אירן תתקוף את ישראל כפי שאמרת ותפגע בה כך שישראל לא תוכל להגיב. אז אם ארצות-הברית תבחר להנחית על אירן מכה גרעינית אירן כבר לא תוכל להגיב. אירן פשוט לא תהיה קיימת.

    אהבתי

  21. השמדת מדינה של 80 מיליון איש לא תקרה בשום נסיבות, גם הקיצוניות ביותר. נשיא אמריקני לא יבצע רצח עם שכזה.

    אהבתי

  22. אוף טופיק: שוהים בלתי חוקיים פלשתינאים.
    הערב היה ראיון בטלויזיה עם שוהים בלתי חוקיים ואיך הם חוצים את הגבול מיהודה ושומרון כדי לעבוד בישראל.
    אני לא מבין למה הרשות הפלשתינאית לא יכולה לפתח שם את התעשיה, המסחר, השרותים, התיירות ואפילו את ההיי-טק? אם הם יעשו כך הם לא יצטרכו כלל לחפש עבודה בישראל. האם זו אשמת הרשות הפלשתינאית או שישראל מונעת ממנה לעשות כך?
    עוד שאלה: עד כמה שידוע לי הרשות הפלשתינאית לא מייצרת כסף משלה כלל. הכסף שנעשה שם שימוש הוא הכסף הישראלי. למה הרשות לא מייצרת כסף שלה (הרי אם היא לא מייצרת ומשתמשת במטבע שלה (אלא בשקל) היא הופכת לתלויה כלכלית בישראל)??? האם זו החלטה (מוזרה מאוד) של הרשות או שישראל מונעת ממנה לייצר כסף?

    אהבתי

  23. לקמילה:
    יש משהו קצת מטריד בדברי מורדכי קידר.
    גם אם נכונים דבריו על הקבוצות האתניות באירן, אז המחשבה שהתקוממות כזו תקרה בשנה הבאה (ועוד בחג פורים) – נשמעת כמשהו מיסטי. אם מתחילים לתלות את תקוותינו במשהו מיסטי זה סימן לא טוב. זה סימן שאנו מודאגים מאוד.

    לתמריץ:
    בזמן המלחמה הקרה כוונו האמריקאים טילים לרוסיה שהיו מסוגלים להשמיד אותה 75 פעם. כלומר האופציה להריגת מאות מיליונים היתה קיימת. האמריקאים כוונו טילים דומים גם לסין.
    (כמובן שהרוסים כוונו טילים בעוצמה דומה לארצות-הברית. זה היה מאזן אימה סטטי).

    אהבתי

  24. דאוד,
    הדבר היחידי שמוביל לאיחודה של סין הוא גיאוגרפיה. שום דבר מעבר.

    י.ד
    אתה בברור כלל לא יודע על מה אתה מדבר, סין המדינה בעל השטח השלישי בגודלו בעולם (אמריקה קטנה ממנה בשטח אדמה אך גדולה אם מכלילים ים) היא 95% לאום אחד, גנטית כולם שייכים לגזע אחד שנקרא האן. לכולם יש תרבות אחת. הסינים שחיים מחוץ לגבולות סין רוצים להקבר בסין אחרי מותם, חיים בנפרד, מתחתנים בינם לבין עצמם חוגגים את חגיהם וכו. היחידים שאינם סינים, הם 5% ופחות מהאוכלוסיה. המוסלמים האויגורים שאינם סינים חיים על שטח עצום אבל הבעיתיים מביניהם הם כ 5 מליון מתוך כ 15 מליון, זה כמות אפסית, הטיבטים הם מספר מועט וכבר מיעוט בארצם, כך גם המונגולים במונגוליה הפנימית. המדינה בגבולותיה הבערך נוכחיים קיימת כ 3000 שנים וראשיתה כ 5000 שנים. רוב המיעוטים שם מכילים מאות בודדות של אנשים. כשאתה מדבר על דברים שאתה לא מבין ולא טרחת ללמוד אתה מטיל ספק בערך של שאר דבריך. אבל אם המטרה פה היא לשתות קפה ביחד ולהיות חברים וסתם לברבר, אז ברוך הבא, תמשיך

    אהבתי

  25. דאוד,
    כל מה שאמרת עכשיו ניתן לומר גם עם האירופאים, גם לאירופאים ישנה זהות גנטית משותפת ברובה, משפחת שפות אחת שמתוכן יכלה להשתלט שפה אחת וכו'. ועדין סין אוחדה ואירופה נשארה מפולגת. זה הכל גיאוגרפיה. דרך אגב, דיוויד גולדמן טוען שאין בסין שפה משותפת והם מתקשרים אחד עם השני רק דרך קיליגרפיה:
    https://www.tabletmag.com/sections/news/articles/david-goldman-china-empire

    אהבתי

  26. אם כל חטאת נמצא בדמיון שהמשפטנים מייצגים את "האינטרס הציבורי" בעוד פוליטיקאים מייצגים אינטרסים כיתתיים:
    https://t.co/hMTxUJeGw9
    זה לא יגמר עד שלמחוקקים לא תהיה שליטה על מינוי המשפטנים והדחתם.

    אהבתי

  27. אם נסכם את גולדמן, גולדמן טוען שהמאבק האמיתי הוא בין צורת הכתב האלפביתית המבוססת עם זיהוי הצלילים הבסיסיים בשפה ושימוש בהם כדי לייצג מספר אין סופי של מילים לבין צורת הכתב הקיליגרפית המייצגת את הכתב למספר מוגבל של מילים הניתנות לשימוש. צורת הכתב האלפביתית משרתת את השפות הקיימות כל אחת באלף בית שלה ולכן תומכת בלאומיות בעוד שצורת הכתב הקיליגרפית משרתת את הצרכים של האליטה ולכן תומכת באימפריאליזם בירוקרטי.

    Liked by 1 person

  28. י.ד. לא הבנתי איפה הבעיה בדברי מנדלבליט. האם נאמנות למדינה במקום לשליט היא בעייתית בעינייך?

    אהבתי

  29. אמחיה
    אכן כן. כשאני מכונה 'המדינה' ורצון העם מכונה 'השליט' אז נאמנות למדינה במקום לשליט היא בעייתית מאוד.

    אהבתי

  30. אמחיה,
    א. נתניהו איננו שליט. נתניהו הוא נבחר ציבור שנבחר על מנת לממש את רצון הציבור. החלוקה בין נאמנות אליו ונאמנות למדינה היא אנטי דמוקרטית ואנטי רציונאלית. כל עוד נתניהו לא מפיל את הכנסת ושולט שלטון יחיד, השליטה שלו כאן במדינה היא חוקית לחלוטין ואין שום בעיה שיבחר אנשים שנאמנים אליו. מי שמוסמך להפיל אותו היא הכנסת, לא מנדלבליט. מנדלבליט לא נבחר לייצג שום רצון ציבורי והניסיון שלו בעקבות שורה של משפטנים להציג את עצמו כמייצג האינטרס הציבורי היא הרסנית.
    ב. היומרנות לדעת נבכי לב של אנשים היא פשוט מטורפת. מאיפה לו לדעת מה הנאמנות שלהם ולמי היא שייכת?

    Liked by 1 person

  31. צורת הכתב האלפביתית משרתת את השפות הקיימות כל אחת באלף בית שלה ולכן תומכת בלאומיות בעוד שצורת הכתב הקיליגרפית משרתת את הצרכים של האליטה ולכן תומכת באימפריאליזם בירוקרטי.

    אלו שטויות שאין כדוגמתן

    אהבתי

  32. צפיית חובה
    לפחות בחלק הראשון (ש*בינתיים* הצלחתי להקשיב רק לו.

    פרק חשוב, ולא לגמרי מוכר, בתולדות הציונות (בעיקר על תפקידו של אהרונסון)
    + התובנה שהעם היהודי לוקה קשות ביכולתו לזהות סכנות מתקרבות. ליקוי הפוגע בנו גם כיום.
    תובנה שגם אני הגעתי אליה (אם כי בדרך אחרת).
    + הזדמנות להתרשם מגדולתו האינטלקטואלית של נתניהו (לפחות בהשוואה לבנט. לפיד ושאר הגמדים)

    Liked by 2 אנשים

  33. בואו נפריד בין נאמנות למדינה לבין נאמנות לעם.

    המדינה היא ממגנון בירוקרטי פקידותי שמטרתו לשלוט ולנהל את העם. העם הוא האוכלוסיה.

    המדינה הסינית היא דוגמא מצויינת למנגנון בירוקרטי מריטוקרטי שמנהל אוכלוסיה עצומה, ללא דמוקרטיה כלל.

    במובן הזה, הטענה שנתניהו לא חושב על ה"מדינה" מובנת בהחלט.

    Liked by 1 person

  34. י.ד. ו-3718, אתם מתעלמים מענין המדרון החלקלק. דיקטטור לא הופך בתוך יום לכזה, התהליך הוא ארוך. זה שנתניהו (הוא רק דוגמה, הדבר נכון באופן כללי) לא הפך לדיקטטור בין לילה לא אומר שהוא לא היה בדרך לשם. כאשר שמים לב לתהליך שתמרחש אפשר לעצור אותו. כאשר לא שמים לב מסיימים עם פוטין, לוקשנקו ושאר תכשיטים.

    יש בישראל מתחים בין ה"פקידות" ל"נבחרים". אולם אלו מכאן ועד לתיאוריות קונספירציה כאילו ה"פקידות" היא גוף אחיד בעל רצון משלו, הדרך רחוקה. תשאירו שטויות בסגנון "Q" לאמריקאים השוטים. בישראל נאמנות למדינה – ולמנגנונים – אינה "נאמנות למפלגה" כמו בסין או בעבר ברוסיה, אלא נאמנות למנגנון שנועד לוודא שרכבת הדמוקרטיה לא תרד מהפסים. כאשר יש במנגנון הדמוקרטי בעיות צריך לתקן אותן, התיקון לא עובר דרך דיקטטורה.

    אהבתי

  35. אמחיה כתב "זה שנתניהו (הוא רק דוגמה, הדבר נכון באופן כללי) לא הפך לדיקטטור בין לילה לא אומר שהוא לא היה בדרך לשם." לוגית זה נכון אבל יש כאן טעות בכיוון מי שטוען שנתניהו בדרך להיות דיקטטור עליו להוכיח זאת לא להפך. ואמירות מטופשות של מנדלבליט וחבריו לא מתחילות להיות הוכחה.

    Liked by 1 person

  36. amechaye

    המדרון החלקלק הוא גם מצד הפרקליטות, ואני חושב שאנחנו כבר בתחתיתו.

    משפט 4000 חושף זאת בצורה די בוטה, ואומר את זה עד המדינה ניר חפץ, שהחוקרים חיפשו את הראש של נתניהו והשקיעו מאמץ אדיר להפיל אותו.

    זה מערער את מערכת החוק והמשפט במדינת ישראל פי כמה יותר מאשר נתניהו עשה או יעשה. מערכת אכיפה שמשקיעה מאמץ עצום בהפלת ראש הממשלה, במקום להגיב לאזרח הפשוט שפורצים לו הביתה, היא הסכנה האמיתית לכולנו, לא הכביסה או הכתבות על שרה נתניהו.

    Liked by 4 אנשים

  37. משה אם תדמיין מנהיג שחושב שהוא מעל לחוק שמאמץ מדיניות כמו רבין, ברק ואולמרט, זה יעזור להבין למה מנהיג לא יכול להיות מעל החוק. וכדי שהוא לא יהיה מעל לחוק צריך שיהיו אנשים שלא יהיו צייתנים עיוורים ושיפקחו על כך

    Liked by 1 person

  38. קמיליה,
    באמת ריאיון מדהים. כמה נקודות למחשבה שעלו לי תוך כדי:
    א. נקודת המבט היהודית המתמדת של נתניהו. נתניהו מדבר תמיד מנקודת מבט יהודית ציונית. גם כאשר הוא מתווכח עם גישות פנים יהודיות אחרות (בן גוריון, אחד העם ועוד) וגם כאשר הוא לא מהסס לבקר את צ'רצ'יל על רפיון הידים בתמיכה בציונות.
    ב. התובנה הברורה והחריפה שלמעשה הציונות נכשלה בשואה במטרות שהיא עצמה ניסחה לעצמה להספיק להקים מדינה יהודית לפני השואה. בנקודה זו הוא לא מהסס לבקר לא מעט גורמים ציוניים כולל חיים וייצמן (שאותו הוא בהחלט מעריך) ואחרים. מנקודת מבט זו מובנת גם הצער והאכזבה שלו ממותו בטרם עת של אהרן אהרנסון ממש בעיצומה של ועדת ורסאי. זה מזכיר לי את הערך על אושיסקין באינציקלופדיה העבריתשגם הוא היה מתחרה של וייצמן ליו"ר הנהלת ההסתדרות הציונית. מי יודע אולי אם אחד מהם היה נמצא במקומו של ויצמן ההיסטוריה היהודית היתה נראית אחרת. בדרך אגב ביקורת דומה ראיתי גם אצל הרב אליעזר מלמד שבעקבות הרב קוק ביקר את מורך הרוח הציוני מול בריטניה.
    ג. תמהני אם אנחנו אחרי הטופ של המהלך המהפכני של הביקורתיים הגזעניים כפי שהוא חושב. לטעמי הטופ עוד לפנינו. מחשבה נוספת – כיהודי אני די מבין מאבק נגד פסלים…
    ד. במאבק של מאזן הכוחות במזרח התיכון טורקיה נמצאת נגד האיראנים כפי שהתברר במלחמת ארמניה אזרבג'יין. לא אתפלא אם בסוף אזהרותיו של נתניהו לא יובילו את טורקיה למלחמה נגד ניסיון ההגמוניה האיראנית במזרח התיכון.

    אהבתי

  39. תמריץ,
    אין כאן שום צייתנות עיוורת. אם הכנסת תרצה להפיל אותו היא תפיל אותו ברגע אחד כפי שקרה ביוני.

    אהבתי

  40. י.ד: בתור דובר (וקורא) סינית הרשה לי להרגיע, אין שום מילה או משפט שניתן לכתיבה בשפה אלפבתית ולא ניתן לכתיבה בשפה קליגרפית. המשפט "המאבק האמיתי הוא בין צורת הכתב האלפביתית המבוססת עם זיהוי הצלילים הבסיסיים בשפה ושימוש בהם כדי לייצג מספר אין סופי של מילים לבין צורת הכתב הקיליגרפית המייצגת את הכתב למספר מוגבל של מילים הניתנות לשימוש", גם בלי להתייחס לטיעון הפוליטי (המוזר קצת) שלו, מבוסס על חוסר הבנה של איך עובד הכתב הסיני.

    התלבטתי אם לכתוב פה מגילה ארוכה עם כל הבעיות שלי עם הטיעונים של גולדמן (שבדרך כלל כותב לא מעט דברי טעם, אבל לפעמים נותן לחוש הדרמטי שלו לערפל את הראייה הפוליטית והמאמר הנ"ל הוא דוגמה טובה), אבל זה ייקח יותר מדי זמן (ולא מעט מהדברים כבר כתבתי בבלוג שלי בעבר). רק נזכיר שכל טיעון שמבוסס על "צורת הממשל בסין הקומוניסטית היא תוצר טבעי של התרבות הסינית" צריך גם להסביר איך טיואן מתקיימת כדמוקרטיה למופת למרות התרבות הסינית שבבסיסה, ולזכור כמה מהמאפיינים של סין הקומוניסטית שנובעים לכאורה מהתרבות הסינית משותפים גם למדינות קומוניסטיות אחרות.

    Liked by 3 אנשים

  41. שי,
    תודה. נשמח להרחבה כשתתפנה. שאלה – היא האם הכתב הסיני מבוסס גם על שפה סינית מסוימת ולכן דורש התאמה לכל שפה נוספת שמשתמשת בו (יפנית, קוריאנית וכו') או שהוא יוצר אספרנטו בין לאומי שאין מבוסס על שפה קונקרטית?
    אנא הנח שהידע שלי בסינית לא קיים כשלעצמו.
    בקשר לטיעון הפוליטי המוזר, לפעמים הטיעונים הכי מוזרים הם גם אלו שהכי מעניינים.

    אהבתי

  42. "האם הכתב הסיני מבוסס גם על שפה סינית מסוימת ולכן דורש התאמה לכל שפה נוספת שמשתמשת בו (יפנית, קוריאנית וכו') או שהוא יוצר אספרנטו בין לאומי שאין מבוסס על שפה קונקרטית?"

    בערך האפשרות הראשונה. אני לא מספיק מכיר את תולדות הכתב הסיני כדי להגיד אם אולי אותיות מסוימות נוצרו על־ידי דוברי "שפה סינית" אחת ואלף שנים אחר כך נוספו אותיות נוספות על־ידי דוברי "שפה סינית" אחרת, אבל הכתב קשור קשר הדוק לדקדוק ובמקרים רבים גם להגייה (בניגוד למה שנהוג לחשוב) של "השפה הסינית". נכון שאין בדיוק שפה מדוברת סינית אחת אבל ההבדלים בין שפות סיניות שונות הם עדיין קטנים מספיק בשביל שכתב אחד יצליח לא רע לבטא אותם, ושאלת נכון לגבי שפות אחרות – היפנים, ששפתם שונה לחלוטין מהשפות הסיניות, "אימצו" את הכתב הסיני עם כל כך הרבה התאמות שכמעט קשה לזהות אותו. דוברי סינית ממש לא יכולים לקרוא יפנית בלי ללמוד אותה. אני לא יודע איך בדיוק עבד השימוש הקוריאני בכתב הסיני כשהם השתמשו בו (הם ירדו מזה לפני כמה מאות שנים), לדעתי הם פשוט כתבו במפורש בסינית, כמו שבאירופה במשך מאות שנים אנשים כתבו לטינית ודיברו שפות אחרות. עוד דוגמה ראויה לציון היא השפה הוייטנאמית, שיחסית ליפנית יותר דומה לסינית בדקדוק שלה, אבל עדיין הוסיפה המוני אותיות משלה לכתב הסיני. אני לא זוכר איזה אחוז מהאותיות הויאטנמיות היו אותיות "תוצרת בית" בשלב שבו הם ירדו מזה ועברו לכתב לטיני (גם מותאם קשות ולדעתי לא מאוד מוצלח), אבל זה היה הרבה.

    אגב, בטיואן נושא השפה עדיין לא לגמרי סגור, ויש לפחות באקדמיה ניסיונות ליצור כתב "סיני" שמותאם לשפה הטיואנית, שהיא גם אחת מהשפות הסיניות אבל עדיין קצת בעייתי לכתוב אותה בכתב הסיני ה"רגיל".

    Liked by 2 אנשים

  43. לגבי "גדולתו האינטלקטואלית של נתניהו (לפחות בהשוואה לבנט, לפיד ושאר הגמדים)" –

    כיצד זה תורם לי כאזרח אם סט האינטרסים שמנחה את אותו גאון אינטלקטואל (נניח) לא מתואם עם סט האינטרסים של המדינה?

    כיצד זה עוזר לי אם אותו אינטלקטואל סוחב אחריו על הפתק "מחל" לכנסת תת-רמה אינטלקטואלית כמו מירי רגב, דודי אמסלם, שלמה קרעי, אוסנת מארק, ועוד רשימה ארוכה? בערך 95% מהחומר האנושי שם בליכוד…

    ברצינות, לא עדיף מנהיג "ממוצע" אינטלקטואלית (נניח בנט או לפיד) שמעדיף קידום אינטרסים של המדינה?
    מבחינתי שהמנהיג ה-"ממוצע" הזה ימנה סביבו יועצים/פקידים "גאונים" ושרק ידע לא להרוס, ולא להסתבך בפלילים.

    לפעמים "גאונות אינטלקטואלית" זו קללה.

    Liked by 1 person

  44. לי.ד.
    כתבת:
    —————
    "א. נקודת המבט היהודית המתמדת של נתניהו. נתניהו מדבר תמיד מנקודת מבט יהודית ציונית. גם כאשר הוא מתווכח עם גישות פנים יהודיות אחרות …"
    ———————-
    נזכרתי בדיון שהתפתח בבלוג של אודי מנור על שאלת חשיבותם של יהודים – חילונים בתנועה הציונית. וגם בקביעתו הפסקנית של משה פייגלין שלמעשה אין לחילונים מקום.
    נדמה לי שנתניהו (הציוני – חילוני) מוכיח את ההפך.

    .
    " … ב. … התובנה הברורה והחריפה שלמעשה הציונות נכשלה בשואה במטרות שהיא עצמה ניסחה לעצמה להספיק להקים מדינה יהודית לפני השואה. בנקודה זו הוא לא מהסס לבקר לא מעט גורמים ציוניים כולל חיים וייצמן … צער ואכזבה …. אהרן אהרנסון … אוסישקין …. …."
    ————————
    למיטב ידיעתי רוב מנהיגי התנועות הציוניות (כולל בן גוריון), ובודאי שרוב הציונים "הפשוטים", בכלל לא קלטו את תחושת הדחיפות. הם אמנם האמינו שבטווח הארוך אין עתיד ראוי לעם היהודי '-המעוות" בגולה, אך בכלל לא קלטו את עוצמת הסכנה הקיומית, הקרבה בצעדי ענק, לעם היהודי.
    רובם התמקדו במאבקיהם על ההגמוניה בתנועה הציונית, על העלאה לארץ רק של "החומר האנושי" הראוי (שכמובן לא כלל גם חייטים יהודים מבוגרים ודתיים מוורשה), על הקמת "חברת מופת" ועוד ועוד.
    מה שמתקשר לליקוי הכרוני של העם היהודי בתפיסת חומרת הסכנה המתקרבת.

    " … ג. תמהני אם אנחנו אחרי הטופ של המהלך המהפכני של הביקורתיים הגזעניים כפי שהוא חושב. לטעמי הטופ עוד לפנינו. מחשבה נוספת – כיהודי אני די מבין מאבק נגד פסלים… "
    ——————-
    איני מבינה למה כונתך.
    האם תואיל להרחיב ולהסביר.

    " …. ד. במאבק של מאזן הכוחות במזרח התיכון טורקיה נמצאת נגד האיראנים כפי שהתברר במלחמת ארמניה אזרבג'יין. לא אתפלא אם בסוף אזהרותיו של נתניהו לא יובילו את טורקיה למלחמה נגד ניסיון ההגמוניה האיראנית במזרח התיכון."
    —————–
    גם מהיבט רציונלי (מאבק בין שתי מעצמות אזוריות מתחרות) וגם מההיבט הדתי (הקונפליקט המר בין הסונים לשיעים) טורקיה אמורה לעמוד לצידה של ישראל במאבקה באיראן.
    מה שמחזיר אותנו לשאלה האם ארדואן מסוגל להתנהג בצורה רציונלית.
    לדוגמא: לשים בצד, לפחות בתקופה הקרובה, את רצונו להשתלט על מזרח ירושלים ועל מסגד אל – אקצה (כלומר להכתיב לישראל מדיניות שתזכה אותו בהערכת המוני איסלמיסטים ) בכדי להילחם יחד עם ישראל בסכנה האיראנית.

    אהבתי

  45. לפיד הוא גמד. בנט אינו גמד. הוא אדם מוכשר מאוד. לא יודע אם פחות מביבי. גם הצליח מאוד במגזר הפרטי. גם העובדה שהפך אישה מבריקה כמו שמרית מאיר ליועצת הקרובה שלו מדברת לטובתו.

    Liked by 1 person

  46. האירנים צריכים להיות מסוממים ביותר כדי להפעיל נשק גרעיני נגד מדינה גרעינית, כמו ישראל.
    אם יש לאירן משאלת מוות, וברצונה למות עם פלישתים (ועם שאר העולם), אז סביר אכן שתעשה כך.
    די בטוח שהאירנים בונים על כך שלא נצליח להגיב חזרה.
    בהתחשב בכך שלאורך ההסטוריה הגרעינית של העולם, נעשה שימוש בנשק גרעיני פעם אחת, וזאת ע"מ לסיים מלח"ע וע"י המעצמה העולמית, אז הסיכוי שאירן תעשה כך עולה פלאים. אבל אכן זה רק נסיבתי.

    לגבי ד" קידר האופטימי מאוד
    בל נשכח שהוא גם נאם קבל עם ועדה שהמאבטח של השב"כ רצח את רבין.
    ובל נשכח שאופטימיסט שכן שלו, גיא בכור, התנבא לפני מספר שנים, שתוך שנה הנסיכויות המפרציות פושטות את הרגל עקב נפילת הנפט..
    כנראה שיש משהו במשיחיות של הימין העמוק שגורם להם להיות מאוד מאוד אופטימיים ואולי אף מידי אופטימיים (אבל רק אולי)

    בברכה

    Liked by 1 person

  47. צפיתי בריאיון של נתניהו אצל טאוב. התרשמתי מאוד.
    בנט אינו גמד, אבל הוא לא ברמה של נתניהו.
    בנט סטארטאפיסט מוצלח אבל ברמת המדינאות הוא לא מתקרב לנתניהו, שלא לדבר על העומק, על רוחב-הדעת ועל ההיכרות העמוקה עם ההיסטוריה והמחשבה היהודית.
    בנט הוא צל חיוור. ימניות ללא עומק וללא רוחב-דעת. סוג של "action items" שבסופו של דבר תדרדר לכלום אם אין מאחורה חזון.
    אני חושב שהציבור חש בכך ולכן התמיכה בו שואפת לאפס.

    Liked by 1 person

  48. לא כל פולחן אישיות למנהיג כמו שעושים לביבי מעיד על חוכמת המונים יתרה. יעיד פולחן האישיות לסטלין (להבדיל וכו׳) בחוגי השמאל העולמי ובארץ. לביבי היו את מעלותיו ואני עצמי שיבחתי אותן, אבל כבר שנתיים שאני מתקשה להבחין בהן.

    Liked by 1 person

  49. תמריץ,
    בנט פרסם ספר על מלחמה בקורונה ותוכנית כלכלית. התנהלותו כרוה"מ מעידה שהוא אפילו לא טרח לקרוא את מה שפירסם. לזכותו יאמר שבעניינים החשובים הוא מאמץ את המדיניות של נתניהו. לא כדאי להעדיף את המקור?

    אהבתי

  50. קמיליה, שמעון החיטי,

    גיא בכור כותב כבר כ 15 שנה, ותחזיותיו האופטימיות לגבי ישראל דווקא , עליית התמ"ג נפש לרמה מערב ארופאית, אי ההשפעה של האביב הערבי על ישראל, והתחזקות מעמדה של ישראל במזה"ת (ראה הסכמי אברהם), והתחזקות המצב הדמוגרפי היהודי.

    התחזיות שלו לגבי מדינות אחרות הם לאו דווקא מדויקות, וגם לאו דווקא אופטימיות (לישראל). הוא טעה ביכולת העמידה של מובארק , ולא זכור לי שהוא כתב שהמפרציות יקרסו, אבל הוא כתב שירידת מחיר הנפט (בזכות טראמפ והפצלים) מחלישה אותם, והוא צדק. כל עוד ארה"ב יצואנית נפט, מדינות הנפט נחלשות. הוא צופה הדעיכה של מערב אירופה עקב ההגירה, ולדעתי הוא צודק.

    בקיצור, גיא בכור קלע בתחזיות האופטימיות שלו לגבי ישראל בשנים האחרונות. לגבי מדינות אחרות, המושג "אופטימי" לא רלבנטי (האם זה טוב לנו שאירופה דועכת? או שסעודיה נחלשת? או שמובארק הוחלף?).

    Liked by 2 אנשים

  51. תיקון, צ"ל:
    גיא בכור כותב כבר כ 15 שנה, ותחזיותיו האופטימיות לגבי ישראל דווקא התגשמו

    אהבתי

  52. תמריץ,
    על איזו הערצה ציבורית לאהוד ברק אתה מדבר? הבן-אדם הקים מפלגה לפני שנה-שנתיים אבל עזב אותה ורשם עצמו למקום ה-20 ברשימתה כשהבין שאין ציבור שרוצה בו.

    מלבד מעטים אני לא מזהה פולחן אישיות לנתניהו. עובדה שהבן-אדם לא הצליח להקים ממשלה ועזב. היית מצפה מדיקטטור שיתפוס את השלטון, ש"לא יעזוב את בלפור", שישאיר אחריו אדמה חרוכה. כל הדברים הללו לא קרו על-אף הרמיזות העבות מצד השמאל שזה מה שהוא יעשה.
    הפולחן שאני רואה הוא בדיוק הפוך. שנאה תהומית ללא פשר כלפיו. סוג של דת אלילית.

    Liked by 1 person

  53. יאיר, נתניהו לא השאיר אחריו יותר מדי אדמה חרוכה (חוץ מכמה דברים שכן הספיק לחרוך כמו העדר תקציב, "מבקר" מדינה ועוד כמה) אבל זה בעיקר בגלל שלא איפשרו לו. זו הגדולה של מערכת הבלמים והאיזונים בישראל, שמנעו מנתניהו לבצע חלק מהדברים שרצה.

    כמו שkb אמר, נתניהו מוכשר ככל שיהיה, גם אם נתעלם מחלק מהחסרונות הרבים שלו הרי שאחד הגדולים בהם הוא חבורת חדלי האישים שהוא מקיף עצמו בהם. יש גבול למה שאדם אחד יכול לעשות מוכשר ככל שיהיה, ואמסלם, ביטן, רגב, מארק, קרעי, זוהר ושאר תכשיטים לא הייתי רוצה שינהלו דוכן פלאפל אם היה לי.

    יש לי לא מעט ביקורת גם על השלטון הנוכחי אבל אני מעדיף אותו על פני הקודם.

    אהבתי

  54. תמריץ
    אז לפחות תביא ציטוטים מאמסלם. אני לא מקשיב / קורא אותו. אבל לפני כמה ימים היה בתקשורת שהוא דיבר בצורה לא ראויה הקשבתי למה שהוא אמר – לא היה שום דבר לא לגיטימי בדבריו.

    אהבתי

  55. אמחיה
    מחד מסכים איתך שטענתו של יאיר שאילו נתניהו היה דיקטטור לא היה עוזב את בלפור אינה לעניין המערכת כאן לא מאפשרת לו להשאר בבלפור ואם נתניהו היה נשאר שם המשטרה היתה מפנה אותו. מאידך המערכת שמונעת מנתניהו להשאר בבלפור אינה מערכת 'איזונים ובלמים' אלא מערכת המובססת על כך שהשלטון נבחר בבחירות. לכן חשוב מאוד לשים לב שגורמים שמנסים להעביר כח למערכות שאינם נבחרות מסכנות את הדמוקרטיה ומקרבות דיקטטורה.

    Liked by 4 אנשים

  56. דווקא דבריו של בכור לגבי מוברק ראויים להערכה. בגרעין העניין הוא צדק – הממסד הצבאי במצרים שרד והאחים המוסלמים דוכאו. הוא לא נביא מדויק אבל הייתה לו הבנה של הכוחות בפעולה.

    Liked by 1 person

  57. אי אפשר לדבר על דמוקרטיה בשעה שנתניהו סירב לאפשר לה לתפקד כשלא זכה ברוב בבחירות. הוא שיתק אותה תוך ניצול פרצות בחוק (כולל בחוק הרוטציה שחוקק בעצמו). נכון שעשה דברים שהחוק אפשר ובכך הוא דומה להאקרים שמנצלים באגים וטעויות אנוש. זה לא פוטר אותם מאחריות.

    Liked by 1 person

  58. אמחיה,
    יש פריימריס בליכוד ואלה האנשים שנבחרים. הקשקוש הזה שמדובר באנשים חסרי יכולת הוא מגוחך. כל אחד מהם הוכיח בחייו הפרטיים יכולת אישית לא נמוכה. הדוקטורט של קרעי כלל הוכחה של מודל מתמטי לא פשוט. הסיבה שנוח להציג אותם כחדלי אישים נמצא בצורך שלהם להציג עמדות קיצוניות כדי לההתבלט בפריימריס. ועדין הפריימריס לטעמי שומר פוליטיקאים בתלם הרבה יותר מאשר שיטת הכוכבים הנהוגה היום במרבית המפלגות.

    Liked by 3 אנשים

  59. amehaye,
    האנשים שמנית נבחרו בבחירות חופשיות לאחר שהוכיחו יכולת פוליטית. סער נבחר במקום גבוה מאד בליכוד לאחר שקרא תיגר על נתניהו. במחנה שלכם, של שוחרי הדמוקרטיה, יש חמש מפלגות (לפיד, ליברמן, גנץ, בנט, סער) שבהן הדבר ביחיד שקובע הוא נאמנות למנהיג. איפה עופר שלח ועדי קול?

    Liked by 1 person

  60. קמיליה,
    באמת הייתי לא מובן. רציתי לומר שכיהודי אני מזדהה עם סילוק פסלים. ההיסטוריה היהודית הרי התחילה עם מסלק הפסלים הראשון בהיסטוריה, אברהם אבינו. גם בגמרא כתוב – אין עושים נפשות (=מצבות) לצדיקים, דבריהם הם זכרונם (שקלים מ"ז א). לעשות אנדרטה לאיש זה לקדש את הדברים הטובים בו אך גם את הצללים שלו (ולכל אדם יש צללים). ג'פרסון כתב את מגילת העצמאות אך באופן אישי לא חי לפיה והחזיק עבדים כולל שפחה פילגש. אינני מדבר על מפקדי הקונפדרציה או קולוניאליסטים מרושעים כמו ליאפולד השני מלך בלגיה שאת הפסלים שלהם היה צריך להסיר מזמן. בדיוק הזה שבתנועה להורדת הפסלים יש בו משהו מאד יהודי. הן בקדושיו לא יאמין ובמלאכיו ישים תהילה אומר הפסוק. ואומרים חז"ל הקב"ה מדקדק עם צדיקים כחוט השערה. אם יש בדמות ההיסטורית צד פסול היא לא יכולה להיות מודל המוצג בפסל. עדיף שתשאר להיסטוריונים.
    הטענה של נתניהו על האנרכוניזם שיש בתנועה הזו מטעה. הבעייתיות בהחזקת עבדים הייתה ברורה כבר בסוף המאה השמונה עשרה ועדיין ג'פרסון בחר להמשיך להחזיק אותם. היחידי מבין מייסדי ארצות הברית ממדינת ווירג'יניה ששחרר את עבדיו לבסוף היה וושינגטון. הוא הבין היטב שחירות ועבדות לא הולך ביחד. אבל וושינגטון היה היוצא מן הכלל המעיד על הכלל. מנקודת מבט יהודית באופן כללי עדיף בלי פסלים. אלוהים הוא בלי גוף ובלי דמות הגוף. עדיף שגם דמויות המופת שלנו ישארו בלי גוף ובלי דמות הגוף.

    Liked by 2 אנשים

  61. י.ד.,
    אם אתה מתנגד לעבדות היהדות אינה אילן מתאים להיתלות בו. עבדות אינה מנוגדת ליהדות, היא השיטה היהודית של הוצאה לפועל.

    אהבתי

  62. תמריץ,

    הנושא של מובארק זכור לי בזמנו כטעות של גיא בכור, אבל בדיעבד אכן אתה צודק שבמהות הוא קלע לגבי שלטון הממסד הצבאי.

    מקומם אותי שמגדירים אותו כ"אופטימי". נכון שהסגנון שלו פומפוזי במקצת. אבל הוא צדק בתחזיותיו לגבי ישראל, שמבוססות על מספרים.

    מדוייק יותר לומר שהוא מציאותי לגבי עתיד ישראל, בשעה שרוב אמצעי התקשורת המיינסטרים הם מוטים לצד הפסימי לגבי עתיד ישראל (ראה הכותרות בסגנון "הרילוקיישן הנחשק" בעיתונות).

    הההטיה הפסימית בתקשורת הכרחית כדי לשכנע אנשים שהעתיד שחור אם לא נפתור את בעיית "הכיבוש". בשעה שבפועל העתיד לא שחור, גם אם לא מוסרי במיוחד. אבל טיעון מוסרי לא ישכנע. לכן חייבים לצייר העתיד בשחור.

    אהבתי

  63. לי.ד.

    תודה על ההסבר לגבי התמיכה היהודית בניפוץ פסלי אישים. (זאת למרות הסתייגותי מכל ניסיון למחוק את ההיסטוריה ולטשטשה. *כולל* מחיקת העובדה ההיסטורית שלפחות בתקופה מסוימת העריצו את X והקימו פסל לזכרו, וזאת למרות כל חסרונותיו ופגמיו).

    אבל עדין לא הבנתי למה כוונתך ב:
    —————–
    "…תמהני אם אנחנו אחרי הטופ של המהלך המהפכני של הביקורתיים הגזעניים כפי שהוא חושב. לטעמי הטופ עוד לפנינו …."
    —————–
    מיהם הביקורתיים הגזענים אליהם אתה מתייחס?
    לאיזה מין מהלך מהפכני כוונתך?
    מדוע להערכתך הטופ של המהלך עוד לפנינו?

    אהבתי

  64. י.ד. לגבי קרעי אני חוזר בי, הוא אכן לא טיפש בכלל. לא הייתי מודע למחקר שלו, בעיקר הסתמכתי על מספר אמירות שלו שקוממו אותי. לגבי האחרים, כפי שאמר חייל הם הראו יכולות פוליטיות אולם זה לא מספיק לטעמי. יכולות פוליטיות הן הכרחיות, אבל לא מספיקות, עבור מי שרוצה להנהיג. יש צורך גם באידאלים, ביכולת ניתוח טובה, ראייה הסטורית ויושרה אישית, אם למנות מספר תכונות חשובות. אלה חסרים אצל רוב הפמליה של נתניהו.

    חייל גדעון סער היה אחד המוכשרים בליכוד והמקום הגבוה הגיע לו בצדק. אני חושב שהרפורמות שהוא מנסה להעביר בכנסת הנוכחית חשובות מאוד ואם הן אכן יעברו, דיינו.

    אהבתי

  65. קמיליה,
    נתניהו טען שאנשים כבר מתנגדים למה שקורה עם המהלך הרדיקלי והמהלך הרדיקלי של הCRT (Critical Race Theory) עבר את השיא שלו. אני סבור שכאן הוא טועה והולכים להיות עוד שיאים נוספים – חלקם נגד ישראל וישראלים.

    מוצג מוזאוני זה דבר אחד, פסל מעורר השראה במרכז העיר זה עניין אחר. מוצג מוזאוני הוא מוצג מת, חנוט. הוא חולל מקדושתו כפסל. הגמרא אומרת שעבודה זרה מותרת מרגע שהעובד אותה מחלל אותה, שובר אותה. כאשר עבודה זרה מאבדת את ההקשר היא פוסקת להיות עבודה זרה. היא הופכת להיות מוצר מוזאוני או ארכיאולוגי. פסל חי הוא לא מוצג מוזאוני. הוא מבטא אידאה מסוימת. ומי שחש אותה ומתנגד לה צריך לבער אותה מן העולם. לשים אותה במוזיאון זה אחד הדרכים לבער אותה. זה הדרך של המהפכנים הצרפתיים להרוג את האתוס המולכני. הם הפכו את ארמון ורסאי, סמל המלוכה בצרפת, למוזיאון השייך לעם הצרפתי. כאשר זה קורה באמת אין עניין להרוס אותו. הוא הופך להיות שייך לכלל המין האנושי. הטעות של דעא"ש היא המאבק שלהם במין האנושי. הריסת השרידים הארכאולוגיים של תדמור מגלה שמה שמאיים עליהם זו האנושיות עצמה. לכן הם ברברים. אני לא ברברי. כשהנצרות תמות נוכל ללכת ולהנות מהציורים המרהיבים של מיכאלנג'לו ורפאל. בינתיים נחכה בסבלנות.
    יש כאן קישור לדיון יפה של מבקר אמונות על המהפכנים הצרפתיים:
    https://www.erev-rav.com/archives/35462

    חייל זקן,
    אתה מבלבל בין עבד עברי לעבד כנעני.

    אהבתי

  66. י.ד.
    היכן ראית בלבול? עימתתי את דבריך עם המקרה הקל יותר, עבד עיברי. עבד כנעני זה כמו כושי שנלכד באפריקה ונמכר באמריקה. היהדות לא שוללת את זה

    אהבתי

  67. לי.ד.,
    תודה על ההסבר.

    א. מסכימה אתך שלשמאל הפרוגרסיבי – רדיקלי ולתאורית הגזע שהוא מנסה לקדם (שלבנים ארורים מרגע לידתם) – עוד צפויות גדולות ונצורות. כלומר שבנקודה ספציפית זו נתניהו טועה.

    ניתן למצוא תמיכה עקיפה לכך בראיון הרדיו בין ארז תדמור לבין יובל בלומברג.
    מומלץ להקשיב מדקה 34 עד דקה 48.
    דיון על טבע השמאל הפרוגרסיבי, מקדם האוטופיות, ועל יחסו לכל מי שמנסה לבלום את המהלכים המהפכנים.
    מכאן עמדתם לגבי השאלה (שגם בה דנים בפוסט זה) מהי זהות אלו שמאיימים על הדמוקרטיה האמיתית (להבדיל מ"הדמוקרטיה המהותית") בישראל. על שוקן שמחלק כתבי אינדולגנציות לחטאים עתידיים של "הנאורים" ועוד.

    https://m.facebook.com/GaleyIsrael/?utm_source=rlive&utm_medium=referral

    ב. אנו חולקים לגבי ניפוץ פסלי אישים, כולל הפסלים שאינם נמצאים בתוך מוזיאונים.
    הסיפור המעניין בעיני לגבי מלך בלגיה ליאופולד השני *אינו* פרטי הזוועות להן הוא אחראי בקונגו. בשל חמדנותו, שלא ידעה גבולות. לא פרטי הרצח של כעשרה מיליון אפריקאים במחנות העבודה שהקים, ולא כריתת ידי עשרות מיליונים נוספים בעוון "עצלנות" שעלולה להדביק את שאר עבדי הכפייה.
    הסיפור המעניין יותר בעיני הוא כיצד בסוף המאה ה 19 (!) בלגיה קיבלה מנדט, ממדינות אירופה "הנאורות", לעשות כרצונה בקונגו + כיצד כל סיפורי הזוועות שבוצעו בקולוניות הושתקו עד המחצית השניה של במאה ה 20. כיצד זמן רב כל כך ליאופולד השני נתפס ע'י ההמונים כמלך דגול שראוי לכבד את פסלו.
    אני חוששת שעיוות היסטורי שכזה עלול להישכח אם ינופצו כל פסליו (פרט לאלו שנמצאים במוזיאונים מאובקים). לתפיסתי המטרה אינה להשכיח את שמו ואת זכרו של הרשע, אלא לנסות ללמוד מסיפור המעשה כמה לקחים על טבע האדם ועל טבע מדינות. לקחים שראוי לנסות להעביר מדור לדור. אולי תוך כדי ישיבה ליד פסלו.

    אהבתי

  68. חייל,
    אם הגוי לא מוכן להתגייר אתה חייב להתפטר ממנו אחרי 12 חודש אלא אם כן הוא מתנה על כך בפירוש (שו"ע יורה דעה סימן רס"ז). לחטוף אותו לא יעזור לך (ובכלל לא ברור שמותר לחטוף, תמיד המקרים היו שהוא מכר את עצמו או על ידי גוי אחר או שהמלכות שעבדה אותו).

    אהבתי

  69. דאוד אל נטור:
    השם שבחרת הוא השם שקרא לעצמו ראש עריית באר-שבע לשעבר (אליהו נאווי) כאשר כתב את ספריו. יש לך קשר אילו?

    אהבתי

  70. אהבתי

  71. היחידה הרב מימדית של כוכבי,
    איך מזהים צבא שמן ורופס?
    "אין היום תקיפה של צה"ל ברצועת עזה, לדוגמה, שלא תלווה על ידי כטמ"מ למעלה בשמים כדי לוודא שאין במטרה או בסביבתה בלתי מעורבים"
    https://www.israeldefense.co.il/node/52947

    אהבתי

  72. אוף טופיק,
    על המוני המשרות האבסורדיות שרווחו בישראל, העניה – מרודה, בתחילת שנות החמישים.

    (קטעים שהועתקו מהמדור של דויד סלע, 70 שנה אחרי, בישראל היום):

    ####################

    תגרת חברים בעין חרוד
    ————————————

    במסגרת הפילוג בתנועה הקיבוצית נותר עדיין, בדצמבר 1951, קיבוץ עין חרוד ללא החלטה בנוגע לשאלה מי אמור לעזוב ומי יישאר – מבין אוהדי מפ"ם ומפא"י שהתגוררו בקיבוץ. עד לגיבוש ההחלטה במרכז החקלאי מיהרו הקיבוצניקים והקימו בכל מקום אפשרי "חומת הפרדה", לרוב לוח דיקט או וילון, שחצצה בין היריבים האידיאולוגיים, כולל הפרדה ברכוש המשותף. גם בלול העופות נבנתה מחיצה, וב־9 בדצמבר 1951, בלילה, פרצה תגרה בין הניצים, כשחברי מפא"י תפסו חברי מפ"ם מעבירים עופות משטח הלול של מפא"י לשטחם. שני המחנות הציבו עד מהרה שומרי לילה בלול.

    מלחמה נגד "ספסרי הקולנוע"
    ——————————————-
    ב־9 בדצמבר 1951 הוקמו ברוב הערים בישראל ועדות ציבוריות ל"מלחמה בספסרות כרטיסי הקולנוע", אחרי שבעיתונות פורסמו כתבות שביקרו את הליך מכירת כרטיסים אלה. "הרוצה לבקר בקולנוע חייב לעבור שבעה מדורי גיהינום", נכתב למשל בעיתון "דבר". "השגת כרטיס בקופת בית הקולנוע במחיר הרשמי מלווה בעמידה מייגעת בתור ארוך, ויכוחים סוערים וספיגת קללות, דחיפות ובמקרים רבים גם מכות. כשמגיעים בנתיב הייסורים לקופה, לא פעם מורד החלון ועליו השלט שמודיע: 'כל הכרטיסים נמכרו'".

    הוועדות הציבוריות הוקמו בהשתתפות נציגי העירייה, המשטרה, התאחדות בעלי בתי הקולנוע ונציגות מקרב עובדי בתי הקולנוע, שחברו יחדיו למצוא פתרון לבעיה. זאת לאחר שהתברר שרק חמישית מהכרטיסים נמכרים בקופת בית הקולנוע, ושאר 80 האחוזים נמכרים על ידי קואופרטיבים של ספסרים, עשרות מהם בכל עיר, במחיר כפול ואף משולש מהמחיר הרשמי הנקוב בקופה.

    בתום דיונים יצאו הוועדות בהמלצות הבאות: תביעה מהמשטרה להתערב ולעצור את הספסרים; דרישה מבעלי הקולנוע להתחייב למכור לפחות 70 אחוזים מהכרטיסים בקופות; קביעת שתי קופות לפחות בחזית כל בית קולנוע; והקצאת כרטיסים לקופות ברכישה מוקדמת (בתמונה), תוך פיקוח על עמלת המכירה.

    ##################

    מצד שני – עוד עדות למצבה הנורא של ישראל בתקופה זו + לריבוי התפקידים של צה'ל:

    דואגים לילדי המעברות
    ————————————-
    500 ילדים מגיל 5 עד 12, שחיו במעברות בצפון, הועברו ב־10 בדצמבר 1951 ל"מחנה ילדים פיקודי", שהוקם ליד חיפה על ידי צה"ל במסגרת מבצע "קורת גג לילדי המעברות". במחנה הקים הצבא מבנים חדשים, כיתות לימוד ובית חולים, והסוכנות היהודית סיפקה, מצידה, את כל צורכי המחנה, כולל מיטות, מזרנים, שמיכות ועוד. חינוך הילדים הופקד בידי תנועת המזרחי והרבנות הראשית, והילדים שהו במקום עד אפריל 1952

    Liked by 1 person

כתיבת תגובה