כשהנפגעות סיפרו על עצמן

באתר הארץ ניתנת הכותרת הראשית לכך שיתד נאמן לא יפרסם מחר את טורו של חיים ולדר, וזו אכן כותרת מרעישה ומוצדקת. הארץ מפרסם ידיעה על כך שחיים ולדר, סופר חרדי נערץ, פגע מינית, ויתד נאמן מגיב בכך שמסלק את ולדר משורת כותביו – זהו רצף עניינים מפתיע ולא טבעי. אני מנחש, בלי לדעת בוודאות, שביתד נאמן קיבלו את ההחלטה מאחר שיש להם סימנים כלשהם לכך שההאשמות נגד ולדר רציניות ומבוססות. החברה החרדית היא חברה היררכית שבה מוכנים להעניק לחברים הנאמנים בקהילה שכפ״ץ הגנה כשהם מואשמים בידי אחרים, חלשים יותר. האינטואיציה הבסיסית של אדם חילוני מערבי ליברלי היא ״החלש תמיד צודק״. אצל החרדים האינטואיציה היא כמעט הפוכה: ״הגבוה בהיררכיה הקהילתית שלי תמיד צודק״.

והנה כאילו יתד נאמן מכפיף עצמו לסולם הערכים של עיתון הארץ. אבל אם מאמינים להאשמות נגד ולדר, זה בלתי נמנע. ההאשמות נגד הסופר הן מזעזעות ולא ניתן ללמד עליהן זכות שניתן לעתים ללמד על נאשמי מי טו, כאילו לא הבינו את שינוי הכללים שחל בחברה או שהתנהגו מתוך חוסר הבנה של הרמזים של הצד השני. סופר מבוגר שקנה את שמו על הבנת עולמם של ילדים מקיים יחסי מין עם בת 13. זה מחריד גם חרדים.

זהו רגע חשוב בתולדות ״מי טו״ בישראל, בתולדות החברה החרדית ואפילו רגע לרשום בתהליך הציביליזציה שמתניע את ההיסטוריה המערבית מאז תום מלחמת העולם השנייה. המוסד החשוב ביותר בחברה החרדית מקבל את הכללים החדשים החלים לגבי כבודם של נפגעים מינית.

מצער שולדר הוא זה שנחשף בקלונו כי לזכותו ייאמר שגם הוא תרם לתהליך הציביליזציה החרדי כמי שהאיר את הילד ונפשו. כשאני למדתי בחינוך החרדי המיינסטרימי ספגתי מכות קשות באופן קבוע. למיטב ידיעתי דברים כאלו לא קורים יותר כי לזכויות הילד כבר קיימת מודעות גם שם. הגילויים על ולדר מותירים טעם מר מאוד ומעלים את השאלה האם בעצם לא ניתן לתת אמון באיש.

81 תגובות בנושא “כשהנפגעות סיפרו על עצמן

  1. טוב תמריץ, לא מובן מה זה סולם ערכים פה של עיתון הארץ נ' זה של חרדים. בכל מה שנוגע לעבירות מין, אין סולמות ערכים שונים בעיקרון. ייתכן שיהיה הבדל, בין הארץ או חילוניים לבין חרדים, בקטע של יחסי או עבירות מין בין זוג נשוי. אבל, עבירות מין כללית, אין ממש סולם ערכים שונה.

    מה כן שונה ?

    מה ששונה, זה פורמלית, הצורך או הרצון, לחקור את הדברים בדרך שלהם. משום חוסר אמון בדינא דמלכותא. משום בוז או זלזול בדיני המלכות וכדומה.

    אבל, מהותית לא שונה הדבר לגמרי.

    נמחיש למשל, ממש ידיעה חמה באתר כיפה:

    מסתבר שאיזה דמות תורנית נקרא לה, באיזה יישוב בשומרון, הציצה למקלחות של נשים, בעודן מתקלחות עירומות וכדומה.

    הנפגעת דיווחה תחילה על הדבר, לוועדת המוגנות של היישוב. וועדה המטפלת בהטרדות מיניות.

    זה כן. לא ממש סולם ערכים שונה.

    נצטט ממש מן המאמר:

    "אחר המקרה, דיווחה הנפגעת לוועדת המוגנות של היישוב, המטפלת בהטרדות ובפגיעות מיניות המתרחשות בקהילה. לאחר בירור שערכו חברי הוועדה, פרסמה הועדה מטעם ועדת המוגנות היישובית המבקשת להזהיר את הציבור. "אנו מבקשים לעדכן כי לפני מספר ימים התרחש בישוב אירוע הקשור למוגנות הציבור. חשוב להדגיש כי אין מדובר בפגיעה הכוללת מגע פיזי. האירוע הגיע לידיעת צוות המוגנות של הישוב. הצוות פעל בשיתוף עם כלל הגורמים המוסמכים והמקצועיים על מנת לתת מענה למעגלים השונים בישוב", כתבו חברי הוועדה לתושבים. עוד נכתב בהודעה כי ועדת המוגנות ממשיכה את הטיפול מול המעגלים הרלוונטיים. "

    כאן:

    https://www.kipa.co.il/חדשות/בחצר-שלנו/1120637-המשטרה-חוקרת-מנהל-בית-ספר-תיעד-נשים-מיישוב-דתי-בשומרון-בסיט/

    להתראות

    אהבתי

  2. רק נצטט את אלי שלזינגר, כתב הפלילים והמשפט של אתר "בחדרי חרדים":

    "פעם, הציבור החרדי היה אומר, בואו נסגור את זה אצלנו, בפנים. אבל כשהמקרים האלה נודעו למשפחה, היה ברור שצריך להגיש תלונה חמורה למשטרה"

    "יש חרדים שיגידו לך שבמקרים אחרים, פחות חמורים, כן צריך לפנות לרב לפני הגשת תלונה. אני אישית חושב שכל דבר צריך להגיע לידיעת המשטרה".

    ועוד:

    "מה דעתם של הרבנים? הם מעודדים הגשת תלונה?

    "צריך להבדיל בין רבנים רשמיים מטעם הרבנות, כמו רבני ערים, לבין רבני קהילות ומגזרים. רב עיר יגיד: 'פנו למשטרה'. במאה אחוז, אין שאלה בכלל. אבל רבני הקהילות בדרך כלל שואלים שאלות לפני: 'במה מדובר? מה הוודאות?' נכנסים יותר לפרטים, כדי לבדוק אם זה מצדיק תלונה. יש צדדים הלכתיים, שרב יכול לדון בהם. לדוגמה, האם המעשה מספיק חמור כדי לדווח עליו, או שמדובר במשהו שלפי ההלכה אינו חמור ואין חובה בגללו להרוס את משפחת התוקף, אלא די באזהרה חמורה לתוקף ובמעקב מתוך הקהילה אחר מעשיו.
    "ברוב המקרים שפרסמתי שם של רב שהתיר להגיש תלונה – והיו לא מעט מקרים כאלה – מקורבי הרבנים שאלו למה פרסמתי את השם. גם אם שמו הוזכר במשפט, הם לא אהבו שהציגו את זה ברבים. אגב, היו מקרים שבהם אפילו רבנים מוכרים הורו ללכת למשטרה. רק עכשיו פורסם שבמקרה של בת ה־7, הרב חיים קנייבסקי אמר שיש מייד להגיש תלונה".

    כתבה מומלצת, כאן (ישראל היום):

    https://www.israelhayom.co.il/article/669413

    להתראות

    אהבתי

  3. תמריץ,
    סליחה שאני סוטה מהנושא אבל אני סובל כרגע מהתקפי חרדה.
    לפי שרת הסביבה של ממשלת השינוי אניי עטמד לאבד את הפרנסה שלי.

    Liked by 1 person

  4. הערות
    א. " … זהו רגע חשוב בתולדות ״מי טו״ בישראל, בתולדות החברה החרדית … המוסד החשוב ביותר בחברה החרדית מקבל את הכללים החדשים החלים לגבי כבודם של נפגעים מינית.
    מצער שולדר הוא זה שנחשף בקלונו כי לזכותו ייאמר שגם הוא תרם לתהליך הציביליזציה החרדי כמי שהאיר את הילד ונפשו …."
    ———————————-
    עצם התופעה של ספרי ילדים, הנמצאים בכל (?) בית חרדי, מהווה עדות לכך שגם המגזר החרדי שינה הרבה מאוד תפיסות והרבה מאוד נוהגים ואורחות חיים. לפחות בהשוואה למאות הקודמות שבהן נהגו להתייחס לילדים כאל מבוגרים קטנים. עם כושר תפיסה והבנה פחותים משל מבוגרים ומכאן גם עם אחריות מופחתת. כלומר הייתה בעבר תפיסה שתקופת הילדות היא בסה'כ פרוזדור, חסר חשיבות כשלעצמו, המוביל לבוגר בשל.
    ההכרה בכך שילדות היא תקופה בעלת חשיבות כשלעצמה, ושלילדים צרכים מיוחדים שאין למבוגרים – מהווה מהפכה מחשבתית / פילוסופית. מהפכה שכבר התחוללה במגזר החרדי. מגזר המתיימר לייצג את העבר ללא כל שינוי.

    ב. " … הגילויים על ולדר מותירים טעם מר מאוד ומעלים את השאלה האם בעצם לא ניתן לתת אמון באיש."
    ————————–
    לתפיסתי – *גם* הגילויים הללו מחזקים את ההנחה שאין אף יצור אנושי (יהיה אשר יהיה גילו, מגדרו, מגזרו, דתו, מצבו המשפחתי, תחום עיסוקו, דעותיו הפוליטיות, חלקלקות לשונו ועוד ועוד) שאמור להימצא מעל לכל חשד. כולל האפיפיור ואימא תרזה.
    ברור שרובם המכריע של החשודים הפוטנציאלים (כלומר – כל האנושות הבוגרת) חפים מכל עוון. אך ההסתברות לפשיעה לעולם אינה אפס.
    לכל היותר ניתן להניח שההסתברות לפשיעה עולה במעט כשמדובר בגברים (להבדיל מנשים). על אחת כמה וכמה כשמדובר בגברים שבחרו תחום עיסוק מרובה ילדים/ות. מרופא ילדים ועד נהג הסעות של בתי ספר. יתכן שחיים ולדר נופל לקטגוריה זו. אבל אמור להיות ברור שרוב הגברים שבחרו לעבוד עם ילדים – כנראה חפים מכל פשע.

    Liked by 2 אנשים

  5. 1)ייתכן שיש דעיכה. הדעיכה קיימת תמיד, רק שהיא לא מגיעה לרמה מבהילה בחודשים הראשונים. מלבד זאת, להבנתי המגפה משתוללת עדיין בעיקר בקרב אוכלוסיות לא מחוסנים ובמגזר הערבי. וככל שהמספרים קטנים, ייתכן שהיא מרוכזת במקומות האלו וממילא מתקשה לרדת יותר.
    2)מדובר במספרים זעירים – אין כמעט חולים קשה בקרב מחוסנים, ואין כמעט מחוסנים מבוגרים שהעדיפו שלא לקבל בוסטר.
    3)למודרנה יש גם תופעות לוואי יותר קשות.

    Liked by 1 person

  6. קמיליה,

    מניח שתמצאי כאן ענין. תחת הכותרים:

    החזירים לא לבד: בקרב המוחות בין חוקרים למינים פולשים, כולם יכולים לצאת מנצחים

    חזירי הבר בחיפה הפסיקו לפחד מאנשים, והם לא היחידים; חוקרים בכל העולם מנסים למצוא דרכים יצירתיות להיפטר ממינים פולשים, שמסכנים לא רק את בני אדם אלא גם בעלי חיים אחרים • מדוע חיסול המוני רק יחריף את הבעיה, ואיך נכנסים לראש של חיה? חוקרים ישראלים מדווחים מהשטח

    כאן:

    https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001391470

    Liked by 1 person

  7. חייל, הוא טועה מספרית, לא ברור מדוע אתה מציג את הטענות שלו. כבר הוכח – לאורך מספר חודשים – שהבוסטר אפקטיבי ביותר גם בהורדת הדבקות וגם בהורדת אשפוזים ותחלואה קשה. גם אם יש חריגים פה ושם הסטטיקטיקה ברורה.

    לגבי מודרנה, המינון בכל אחת מהמנות שלה גבוה משמעותית מהמינון של פייזר. אצל פייזר יש 30 מיקרוגרם למנה ואצל מודרנה 100. בחיסוני ילדים אצל פייזר יש 10 מיקרוגרם למנה ואצל מודרנה 50. לא מפתיע שהחיסון של מודרנה מחזיק מעמד יותר זמן, אולם כפי שתמריץ אמר גם תופעות הלוואי גרועות יותר.

    אינטואיטיבית הייתי מעדיף את המנה הקטנה ביותר שעושה את העבודה. האם עדיף 3 מנות של 30 מיקרו גרם (סה"כ 90 מיקרוגרם) לעומת 2 מנות של 100 (סה"כ 200 מיקרוגרם)? האם יהיה צורך בעוד בוסטרים, גם אצל פייזר וגם אצל מודרנה? אלו שאלות יותר מעניינות לדעתי.

    Liked by 1 person

  8. באותו הקשר:

    https://www.ynet.co.il/news/article/h1z6v11boy

    "מאחורי הקלעים של המבצע לסיכול חיסוני הילדים בישראל"

    מתוך הפוסט:

    "המועצה מוטרדת ממדיניות קיצונית שכופה על ילדים בני 12 מנה שלישית, בזמן שבמדינות רבות מפסיקים חיסון בשתי מנות מודרנה מתחת לגיל 30, ומדינות אחרות ממליצות רק על מנת פייזר יחידה מתחת לגיל 16".

    כאמור לגבי מודרנה שתי מנות כנראה מספקות הגנה גבוהה משמעותית משתי מנות של פייזר פשוט בגלל המינון, כך שהטענה של מתנגדי החיסונים מגוחכת. ואני מסכים עם הפרופסורים שפרשו, אין באמת דיון ענייני, על השיח של "מפקפקי החיסונים" השתלטו הזויים שלא נותנים לעובדות לבלבל אותם. וחבל שכך כי תמיד צריך שתהיה ביקורת.

    לגבי חיסון ילדים אכן הצורך אכן לא מובהק באופן משמעותי כמו שהוא אצל מבוגרים. לדעתי האישית בהנחה והחיסון אינו מזיק – וכל העדויות מראות שאין נזקים לטווח ארוך – אנחנו צריכים לחסן את הילדים שלנו פשוט כדי להגן על ההורים שלנו.

    אהבתי

  9. יש לי שאלה לגבי הנושא הזה:
    1.נניח שעובדת בחברה מוצאת חן בעיני המנהל שלה, האם מותר לו להציע לה לצאת איתו (נניח שיש לו כוונות רציניות)?
    2. האם מותר למנהל אחר בחברה (לא מנהל שלה אלא מנהל אחר) לעשות זאת?
    3. נניח שעובד מציע לעובדת לצאת איתו והיא מסרבת. מותר לו לחזור 3 – 4 פעמים על הצעתו (נניח שהוא עושה זאת בצורה מכובדת)?

    אהבתי

  10. מצטרפת להמלצת אל רום על הכתבה בגלובס בנוגע למינים פולשים.
    היא מכילה מספר סיפורים מעניינים + מספקת אתגר למחפשי הנקודות המפוקפקות במקצועיותם של כתבי עיתון זה.

    לדוגמא:
    א. " … הרג המוני הוא לא אופציה, "כי אנשים יתנגדו, אבל גם כי זה נזק תברואתי. כשיורים בחזיר, הוא לא מת מיד. הם יברחו לוואדי ויירקבו שם. פוטנציאל הריבוי של החזירים הוא עצום. גם אם תהרגי 50% מהם, הריבוי מהיר יותר. הרג, סירוס או עיקור יעבדו רק אם יגיעו בבת אחת ל-80%-90% מהאוכלוסייה."
    ————————–
    משחר ההיסטוריה, בני האדם השמידו מינים רבים של בעלי חיים (לרוב לצערנו). די קשה להניח שדווקא במאה ה 21 הידע איך לעשות זאת נעלם. ואכן, בסוף הפסקה מופיעה הנוסחה (יש להשמיד *בבת אחת* 80-90 אחוז מהאוכלוסייה).
    נוסחה שלמעשה הסותרת את הטענה שמובאת במשפט הראשון של אותה פיסקה. השמדה היא כן אופציה (!). אך היא כרוכה בשתי בעיות (התנגדות של חלק מהאוכלוסיה + הכרח לטפל בגופות למניעת מפגע תברואתי).

    ההוכחה לכך שהשמדה היא כן אופציה טמונה בפיסקה הבאה של אותה כתבה:
    "… ברגע שמישהו ימות בגלל חזיר, כנראה שיימצא הפתרון. במקומות שבהם היה סיכון רציני לכלבת, אין כלבים ברחוב, וכדי להחזיק בכלב חייבים רישיון …".

    ב. " …. פרופ' אסף שוורץ, מהפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון, אומר שהוא דווקא מרוצה מהטיפול בחזירים בחיפה לאחרונה. "האקולוגית של עיריית חיפה, יעל אולק, נקטה סדרת צעדים. פחי האשפה מפונים בערב במקום בבוקר, והחזירים מגיעים בערב לפח ריק. היא הציבה גדרות באזורים שדרכם החזירים נכנסים לעיר וגידרה את הגינות. בחודש האחרון לא ראיתי חזירי בר בעיר שלי. בתור אקולוג, אני רוצה את הטבע בעיר, אבל כשהקונפליקט נהיה חזק מדי, צריך לפעול, בין היתר כדי שלא תיווצר שנאה או ייווצר פחד מצד בני האדם. את הקונפליקט צריך לפתור ולא לטאטא מתחת לפני השטח". …"
    —————————
    מקורותי בחיפה, שאין לי סיבה להטיל ספק כלשהו באמינותם, התלוננו באוזני רק לפני ימים ספורים על המשך סבלם מחזירי הבר, מהטינופת שהם משאירים אחריהם, מהרס הגינות ומההידרדרות המתמשכת ברמת השירותים שהם מקבלים מעיריית חיפה (המשקיעה את מיטב משאביה בניסיון טיפול, כושל, בנזקי החזירים).

    מכאן שהאקולוג פרופ' אסף שוורץ טועה ו/או מטעה.
    יתכן שהוא טועה בתום לב (לדוגמא מסיק מהמצב באיזשהו אזור קטנטן של העיר אל כל שאר העיר).
    יתכן מאידך שהוא מנסה להטעות את הקוראים, בכוונה תחילה, שבעיית חזירי הבר כבר נפתרה או נמצאת לקראת פיתרון.

    אני מניחה שמצג השווא, שעיריית חיפה כבר מצאה פיתרון לבעייה, מונע מאינטרס ו/או מאידיאולוגיה של אקולוגים ושות' התומכים ב"שילוב הטבע בעיר".

    אבל הייתי מצפה מכתבי עיתון, האמור להיתפס כמכובד, לבדוק את העובדות *לפני* פרסומם.

    Liked by 2 אנשים

  11. ל arn,
    להלן תשובתה של הדיוטית גמורה בנושא, ללא שמץ של השכלה משפטית לגבי הוראות החקיקה על הטרדות מיניות במקומות עבודה:

    " … 1. נניח שעובדת בחברה מוצאת חן בעיני המנהל שלה, האם מותר לו להציע לה לצאת איתו (נניח שיש לו כוונות רציניות)? … "
    —————————
    בשום פנים ואופן לא.
    יש ביניהם יחסי מרות. היא עלולה לחשוש (בצדק או שלא בצדק) שאם תסרב למנהל שלה – הוא ינקום בה. החל מ"אי היענות חריגה" לבקשות טריוויאליות המופנות למנהל מצד כל עובדיו, ועד לפגיעה בשמה הטוב וסיכול כל אופציות הקידום שלה באותה חברה.
    עצם החשש שלה מעמיד בספק את ההנחה שיש לה יכולת בחירה לגמרי חופשית האם להיענות לחיזוריו ואם לאו.
    הם יאלצו לדחות את הרומן בינהם לתקופה שבה אחד מהם כבר עזב את החברה / שבה כבר הסתיימו יחסי המרות.

    " … 2. האם מותר למנהל אחר בחברה (לא מנהל שלה אלא מנהל אחר) לעשות זאת? …"
    —————————————–
    נראה לי שהתשובה תלויה בעוצמת יחסי המרות בינהם / במרחק הארגוני בינהם.

    בחברה קטנה יחסית ו/או שבה המנהל המדובר נוהג לסעוד צהרים פעם – פעמים בשבוע עם המנהל הישיר שלה, או עם הממונה עליו – דינו כדין המנהל הישיר. עדיף שידחו את הרומן ביניהם עד לאחר הפסקת החשש לקיום איזשהם יחסי מרות ישירים או עקיפים.
    אבל איני תופסת מניעה כלשהי כשמדובר בעובדי חברה ענקית, מרובת סניפים, כששניהם עובדים באגפים שונים לגמרי של החברה.
    לדוגמא, כששניהם עובדים במחלקות שונות באחד מהבנקים הגדולים או בבסיסים שונים של צה'ל.
    מכאן שהשאלה עוברת להיות היכן בדיוק עובר קו הגבול בין שני המקרים. שאלה שהיא תמיד טריקית.

    " … 3. נניח שעובד מציע לעובדת לצאת איתו והיא מסרבת. מותר לו לחזור 3 – 4 פעמים על הצעתו (נניח שהוא עושה זאת בצורה מכובדת)? … "
    —————————–
    גם כאן השאלה היא היכן בדיוק עובר קו הגבול בין ניסיון חוזר לגיטמי לבין הפעלת לחץ לא סביר והטרדה.

    נראה לי שאם אדם חוזר על הצעתו פעמים – שלוש, במרחק של *לפחות* שבועים – שלושה בין פעם לפעם, זו לא הטרדה. נראה לי לגיטימי שיניח שאולי, במהלך הזמן שחלף, היא שינתה את דעתה. או שתתרשם לטובה מעצם התמדתו.

    אך כשמגיעים לארבע חזרות או יותר, מספר פעמים בכל שבוע, הסיפור כבר הופך ללחץ ולמטרד מאוד לא נעים.

    מכאן שגם שאלה זו הופכת לשאלת המיקום המדויק של קו הגבול בין שני המקרים.

    Liked by 2 אנשים

  12. נסיון מענה לתהייתו של תמריץ כיצד התפוגג קשר השתיקה במגזר החרדי.
    כתבה שכותרתה: "כך התפוגג קשר השתיקה סביב הסופר חיים ולדר".

    מסתבר שברשתות החברתיות (פייסבוק וטוויטר) גם הנמוכים בהיררכיה החרדית, ואפילו הנשים, מסוגלים להתבטא ולשתף במה שעבר עליהם. די מפתיע לגלות שישנן אפילו רבניות מפורסמות ורבות השפעה.
    כלומר, בתקופתנו מתחולל שינוי חברתי משמעותי בתוך המגזר החרדי, המתחיל מלמטה ומשפיע למעלה.

    (((הערת אגב: אני מבינה את התועלת בהכרזת חרם על פושע – כולל איסור להמשיך לקנות את ספריו, להזממינו להרצאות ועוד. אבל איני מבינה את התועלת בזריקת ספרים מהבית, לאחר שכבר נקנו, כיון שנודע שמחברם פשע.))).

    https://www.makorrishon.co.il/news/423359/

    קטע מהכתבה:
    ————————–
    " … יום אחר יום החלו לזרום עוד ועוד סיפורים ועדויות. רובם דרך מתווכים, מיעוטם בפנים גלויות. מירי פורסט, מאמנת קבוצות ריצה לנשים, פרסמה צילומי מסך מהתכתבות עם מתאמנת שלה שנפגעה לכאורה מוולדר. בהמשך פרסמה כי שלוש נשים נוספות שלחו לה תיאורים על דפוס זהה. לדבריה ניסו להשתיק ולהפחיד אותה, אבל היא לא נרתעת. עם כעשרת אלפים חברים ועוקבים בפייסבוק וקבוצות ריצה ברחבי הארץ, לפוסט של פורסט, כמו של נשים בכירות אחרות, הייתה השפעה רבה.

    העדויות לא נשארו בפייסבוק, שרבים במגזר לא נמצאים בו. צילומי מסך רצו בקבוצות הוואטסאפ ובמיילים כאש בשדה קוצים. גופים שביקשו להתנער מוולדר וביקשו עדויות למעשיו, קיבלו כאלה במהירות. פעילי המגזר ידעו לחבר בין נפגעות שהסכימו לדבר ובין דמויות מפתח בהנהגה החרדית. במקביל הוגשה עצומה לרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו, האחראית לתחנת קול חי, בדרישה להשעות את ולדר משידור תוכניתו. על העצומה חתמו בתוך זמן קצר יותר מ־1,500 גברים ונשים.

    המהפכה שהגיעה מהציבור, טלטלה גם את בתי הרבנים. כתב הארץ אהרן רבינוביץ סיפר כי רב בכיר פנה אליו וביקש לשמוע מפיו על המקרים. משהשתכנע באמינות הדברים עודד אותו לפעול: "תמשיך להפעיל לחץ מהציבור, מלמטה כלפי מעלה", אמר לו. הרב שמואל אליהו פסק כי יש להוציא את ספריו מהבית או לגנוז במחסן עד לבירור הדברים …"

    Liked by 2 אנשים

  13. בהמשך לנושא אמינות העיתון גלובס, ונכונות טענתו שבעיית חזירי הבר בחיפה כבר נפתרה בהצלחה (תודות לצעדים המתוחכמים שביצעה עיריית חיפה והאקולוגית שלה):

    מצ'ב קטע קצרצר שפורסם היום (!!!) בבלוג מאפיהו.

    בלוגר חיפאי שסיפר שהצביע בבחירות האחרונות לעירייה עבור עינת קליש, אך הוא מתחרט על כך מרה. בעיקר בגלל פלישת חזירי הבר והתרבותם.

    ———————–
    " … אחרי שהרסו לנו את הדשא, הגיעו השכנים הוותיקים, החזירים המתוקים, חביביה של ראשת העיריה, האדריכלית עינת קליש-ררותם והנה הם חורשים בחריצות אופיינית ובתאבון רב גם את אדמת החצר השכנה, בחיפוש אחרי השורשים הטעימים. …"
    ————————–

    Liked by 2 אנשים

  14. מעבר לכל טרלול.

    האם יש כאן דחף התאבדות של המעצמה הכלכלית (שעדין?) מובילה את העולם? או דחף לחקות את השיטה הכלכלית שהובילה לקריסה של בריה'מ?

    העמדות הכלכליות של *ה*מועמדת של הנשיא ביידן למשרת רשות המטבע האמריקאית.

    https://hebrewnews.com/article/44011

    קטע מהכתבה:
    ————————-
    " …. בכתבי העבר שלה היללה את המרקסיזם וקראה לשינויים דרסטיים בתעשיית הבנקאות של אמריקה.

    יתרה מכך, אומרובה שיבחה בעבר את ממשלת ברית המועצות שנפטרה מ"פערי שכר מגדריים" בציוץ שפרסמה בשנת 2019.

    "עד שהגעתי לארה"ב, לא יכולתי לדמיין שדבר כמו פערי שכר בין המינים עדיין קיים בעולם של היום. תגידו מה שאתם רוצים על ברית המועצות הישנה, ​​לא היו שם פערי שכר בין המינים. השווקים לא תמיד 'יודעים הכי טוב'", כתבה אומרובה ב-2019.

    המועמדת גם מתחה ביקורת על המגזר הפיננסי, וכינתה אותו "תעשיית חורי התחת המובהקת" בסרט דוקומנטרי גם הוא משנת 2019.

    חביבת ביידן כתבה אף עבודת גמר בקולג' בשם "הניתוח הכלכלי של קארל מרקס ותורת המהפכה בנושא הון" דבר המרמז בהחלט על נטייתה המוניטירת. הסנאטור הרפובליקני מפנסילבניה פט טומיי, שלח מכתב לאומרובה בדרישה שתמסור את התזה שלה לבדיקה עד ה-13 באוקטובר, דבר שהיא טרם עשתה.

    בספר "שבעת החטאים של וול סטריט: הבנקים הגדולים, החסרונות שלהם בוושינגטון והמשבר הפיננסי הבא", צוטטה המועמדת כשהיא משבחת את המדיניות המרקסיסטית הכלכלית, ואמרה שזו שינתה את השקפתה על העולם. היא אף קראה "להפסיק את הבנקאות, כפי שאנו מכירים אותה" על ידי תמיכה בשיטה שבה לאמריקאים יהיו חשבונות בנק ממשלתיים עם הפדרל ריזרב ש"יחליפו באופן מלא ולא יתחרו עם פיקדונות בנקים פרטיים". …"

    Liked by 1 person

  15. קמיליה,

    סתם הפרזות מפגרות.

    אותה סאול, נחשבת מומחית עולמית לרגולציה פיננסית. יש לה עבר מרשים ביותר, רזומה חזק מאוד.

    היא שירתה תחת מימשל בוש כיועצת במשרד האוצר. בוש בפעם האחרונה שבדקתי, לא קומוניסט ולא בטיח.

    היא מכחישה כל קשר לקומוניזם בתפיסותיה. היא נולדה איפה שנולדה לטענתה (קזחסטן) ולא הייתה בחירה בידה. ובכלל, משפחתה הוגלתה לסיביר למי שלא יודע. לא סביר שיש לה כאלו זכרונות.

    בסך הכל, היא בעד רגולציה יותר מחמירה בקשר למכשירים פיננסיים, אותם מכשירים שהביאו את משבר הסאבפריים בכלל למי שזוכר. אפשר לטעון לכאן ולשם, רבים כמוה טוענים כך בארה"ב, ואין לזה קשר לקומוניזם כלל.

    בסך הכל, היא מומחית, עשתה דרך מרשימה בטירוף, עד כמה תוכל לשנות בכלל ? ומה שהיא גורסת, הרבה אמריקנים כיום גורסים:

    עודף חזירות, זה הבעיה בארה"ב כפי שיטתם של הרבה אמריקנים, "לא קומוניסטים".

    כך או כך, הרגולציה אדירה וסבוכה. לא יעזור….

    להתראות

    אהבתי

  16. ולא לשכוח, היא אישה, ואישה שגדלה בחברה מאוד שמרנית, במשטרים באמת מפגרים, ועשתה דרך מרשימה ביותר.

    צריך לתת הרבה קרדיט גם לאישיות, ליכולות האישיות, ולא סתם לבלבל את המוח עם קומוניזם כל היום.

    אהבתי

  17. פינת הטרלול הישראלי

    אהבתי

  18. לכל המעונין, הודעת הפרקליטות/ משרד המשפטים, לגבי כתב אישום שהוגש נגד עומרי גורן ( ריגול, גנץ).

    נצטט:

    כתב אישום הוגש נגד עומרי גורן בגין עבירות ריגול בביתו של שר הביטחון

    עומרי גורן עבד במשך מספר שנים בעבודות משק בית וניקיון בביתו של בני גנץ, שר הביטחון וסגן ראש ממשלת ישראל. בחודש שעבר התפרסמו בכלי תקשורת בישראל כתבות אודות מתקפות סייבר נגד מטרות ישראליות, שביצעה קבוצת פצחנים ("האקרים") המכונה Black Shadow, המזוהה עם איראן. בעקבות הפרסומים החליט גורן לפנות לקבוצה, ולהציע להעביר לה מידע מבית שר הביטחון

    באמצעות הטלגרם, איתר גורן כתובת אותה זיהה כמשויכית לגורם המשויך לקבוצת Black Shadow, פנה אליו בזהות בדויה והציג עצמו כמי שעובד אצל שר הביטחון הישראלי, וציין כי ביכולתו לסייע לקבוצה בדרכים שונות. עוד הוסיף, כי תמורת סכום כספי הוא יוכל להעביר מידע מהבית ואף הציע כי תועבר לו "תולעת מחשב", אותה ישתול במחשבו של השר.

    על מנת להוכיח את יכולותיו, צילם גורן מספר פריטים בביתו של השר ושלח לנציג הקבוצה בטלגרם. בין הפריטים שצולמו: שולחן עבודה, מחשבים, טלפון, טאבלט, קופסה ועליה תווית ובה פרטי שיוך צה"ליים ומספרים סידוריים, מארז ועליו מדבקה ובה כתובת IP, כספת סגורה ומכונת גריסה, מזכרות צבאיות שניתנו לשר בתפקידו הקודם כרמטכ"ל, תמונות ממוסגרות של השר ובני משפחתו, חשבון תשלום ארנונה של השר ועוד.

    לאחר מכן, מחק גורן את כלל ההתכתבויות מהטלגרם, וכן את התמונות ממכשיר הטלפון שלו.

    כתב האישום הוגש על ידי עו"ד מיכאל סטופ, התיק נחקר על ידי שירות הביטחון הכללי ויאחב"ל בלה״ב 433 של משטרת ישראל ובליווי פרקליטות מחוז מרכז (פלילי).

    כאן:

    https://www.gov.il/he/departments/news/21-11-21-02

    אהבתי

  19. נדב שנרב:
    פיגוע בירושלים, יהודי נרצח.
    צריך להיות הגון ולהודות שאין לסוג הצרות הזה פתרונות של זבנג וגמרנו. אין מצב בו אנו נכה מכה רבה את מאתיים מליון הערבים הנתמכים בידי מיליארד וחצי מוסלמים כך שהם יבואו אלינו על הברכיים ויתחננו לתנאי כניעה הוגנים. מאידך, הנסיונות להביא שלום על בסיס התפשרות הדדית הוכיחו עצמם עד היום רק כשיטות לא ממש מתוחכמות לפסיליטציה של רצח יהודים. בנסיבות הנוכחיות צריך לעשות את המקסימום כדי להביא את הפיגועים למינימום, והדרך למטרה הזו דורשת מן הסתם קצת יותר מאשר הפעלה בלתי מוגבלת של כח גס.
    הגם שאיני מאוהבי הממשלה הקיימת, קשה שלא לראות את הבעייתיות שיש בהתנפלות עליה בהקשר הפיגוע. בחדשים שעברו מאז כינונה, לא השתנה המצב הבטחוני בהרבה. מאז סיום האינתיפדה השניה, בה פיגועים ומעשי רצח המוניים היו מעשים שבכל יום, רמת הבטחון או חוסר הבטחון של אזרחי ישראל נשארה פחות או יותר קבועה, בלי הרבה תלות בזהותה של המפלגה השלטת. האם אנו עומדים בפתחה של הדרדרות חסרת שליטה? את זה אפשר להודיע במדינה שלנו כל שבועיים, נחיה (בשאיפה) ונראה.
    אם קרה משהו שבעיני יש בו משום שינוי חוקי המשחק, הרי שאלו הם הפוגרומים ביהודים שארעו במאי שעבר, במהלך מבצע שומר החומות. מעבר לאשליות שהתנפצו בדבר עמדתם של חלק נכבד מערביי ישראל, התגלה כי מערכות אכיפת החוק מוכנות לעמוד מנגד בזמן פרעות ביהודים – משהו שלא חשבתי אותו לאפשרי קודם לכן. כל זה קרה, כזכור, בזמן כהונתה של ממשלת נתניהו.
    משהו מהמוסיקה המפחידה שניתן לשמוע ברקעם של האירועים הנוכחיים, קשור לכך שחלק מהמפלגות להן נתנו הפורעים ותומכיהם את קולותיהם נמצאות היום בקואליציה ונהנות מתקציבים שמנים. אבל שוב – יש להזכיר כי את כל המפלגות האלו היה נתניהו מצרף לקואליציה שלו בשמחה. אולי היה משקלן וכח המיקוח שלהן שונה במקרה זה, ואולי לא – את זה קשה מאד לדעת.
    אני חושב את בנימין נתניהו לאדם בעל רקורד חיובי מאד, איש שצריך להפך בזכותו, אך אי אפשר לנקות את המפלגות שנמצאות היום באופוזיציה מן האחריות למה שקרה במשמרת שלהן. המשחק שהם משחקים כיום הוא השמצות לכל אורך המגרש: שום דבר שהממשלה עושה לא נשקל במאזני ההגיון או הצדק, אלא ישר מוקע ומוצג כעוול אינסופי וכטפשות קולוסאלית, תוך הטפלות לכל מילה, לכל חצי ציוץ ולכל ידיעה צדדית. כתגובה להשתוללות של פראי האדם בבלפור יש בכך איזה אלמנט של צדק פואטי, כשיטה לחזור לשלטון – קשה לדעת. אם אכן זה המשחק שעל אופוזיציה לשחק כדי להגיע חזרה אל שולחן הממשלה עולות מכך מסקנות עגומות באשר לאופי שלנו, הבוחרים.
    כדאי לשים לב כי בתוך כל הבוקה והמבולקה הזו, מפלגות האופוזיציה לא טורחות כמעט להתייחס למה שקרה לפני חצי שנה בלבד. אם תחזרו לשלטון, כיצד תבטיחו כי פרעות ביהודים לא יקרו שנית? איך תשנו באופן חד את מפת התמריצים שעומדת בפני מפקדי משטרה וקציני מג"ב? אם הדרג המשפטי היה אחראי לסירוסם של כחות הבטחון – איך תתמודדו מולו? אולי מפני שלא נח למפלגות האופוזיציה להעיר את השדים האלו מרבצם, מה שעלול לחייב אותן להביט במראה, הן נהנות להסיט את תשומת הלב הציבורית למקומות אחרים. לדעתי הדבר מראה על התייחסות לא רצינית מצדן, מה שאומר כי בבחירות הבאות נצטרך להכריע בין צרעת לחולירע. גם בחירה כזו היא בעלת חשיבות, אבל די עצוב שהגענו למצב כזה.

    Liked by 2 אנשים

  20. אוף טופיק

    אינני מתכוון לחסן את ילדי נגד הקורונה. אשטח כאן את טיעוני ואשמח לשמוע טיעוני נגד מפורום המגיבים.
    א. הסיכון לילדים מקורונה הוא זניח. אחד מכל 5000 נדבקים מגיע למצב קשה, אחד מעשרות אלפים נפטר וגם זה רק עם מחלות רקע.
    ב. הסיכון מהחיסון אינו ידוע. החיסון נבדק לאורך תקופת זמן קצרה יחסית.
    ג. החיסון מספק הגנה קצרת מועד הנמשכת חצי שנה לכל היותר. מנת הבוסטר מאריכה הגנה זו במספר חודשים, לא ידוע אם מעבר לכך. לא סביר להכניס ילדים למשטר של חיסון חצי שנתי שאין יודע מתי יסתיים.
    ד. האוכלוסיה המבוגרת יכולה להתחסן כדי להגן על עצמה. בנוסף תרופות חדשות מבטיחות להפחית את התמותה באופן משמעותי. אין סיבה לחסן ילדים כדי להגן על מבוגרים.
    דעתכם?

    Liked by 1 person

  21. רינגו,

    יש פה הרבה סיבוכים בסיפור שהצגת. רק דבר אחד:

    אתה טוען שהחיסון מספק הגנה קצרת מועד. אבל, זה על סמך נוגדנים בדם לרוב נקבע. נוגדנים בדם זה לא הכל. יש גם מנגנונים פיזיולוגים ארוכי טווח במערכת החיסון, שזוכרים ומייצרים הגנה אפילו אחרי שנים ( תאי B).

    לא ברור עדיין לגבי החיסון הזה. אבל, לא מן הנמנע, כפי חיסונים אחרים, שכך הדבר, שלאורך זמן הדבר, ולא רק קצר טווח.

    ייתכן גם שזה לא מקובע על חצי שנה. אלא, ככל שיתנו יותר חיסונים, אז, האינטרוול בין חיסון לחיסון יהיה יותר ארוך בעתיד.

    נניח:

    כל חצי שנה בהתחלה. אחר כך כל שנה. כל שנתיים וכדומה.

    נ.ב: יש בהחלט סיבה לחסן ילדים כדי להגן על מבוגרים יטען הטוען. שהרי, אתה עצמך אבא לא ? הם צריכים אותך לא ? איזה מן טיעון זה ? כך מבוגרים אחרים, יש להם ילדים, שצריכים את אביהם. הקורונה עשתה שמות בילדים ונוער אגב. העצימה קרימינליות, חולי סוציאלי, בעיות נפשיות, אלכוהול, סמים וכדומה.

    אשאיר לינקים אחר כך……

    Liked by 1 person

  22. אלרום
    כוונתי, אין צורך לחסן ילדים כדי להגן על מבוגרים שכן המבוגרים יכולים להתחסן בעצמם או לקבל תרופות חדשות ומבטיחות.
    מה שעשה שמות בילדים ונוער אינה הקורונה עצמה אלא הסגרים שהוטלו כדי לבלום אותה. כרגע לא נראה שסגרים נוספים צפויים בישראל, עם או בלי חיסון הילדים. אני אישית מעדיף להתחסן עשר פעמים ולא לחסן את ילדיי.

    Liked by 1 person

  23. רינגו,

    אבל, יש מבוגרים שמסרבים להתחסן, או סתם לא מתחסנים. מה שאתה מביע, זה הרצוי, לא המצוי. אחרת, לא היו פה יותר מדי בעיות לכאורה.

    אותו הדבר, הקורונה יצרה את הסגרים. והסגרים היו בין היתר בגלל היעדר חיסונים ( תו ירוק גם וכדומה). אז הקורונה אחראית על כך. לא מובן….

    וכאן למשל, תחת הכותרים:

    ונדליזם, שתייה, עישון וסמים: גל ההדף של הקורונה במערכת החינוך

    הילדים ובני הנוער שחזרו למסגרת אחרי שנתיים של ניתוק מתקשים להסתגל, והצוותים חסרי אונים מול פריקת עול מסוכנת שגובה מחירים קשים. שרת החינוך כינסה דיון חירום בנושא והורתה לגבש תוכנית כבר בימים הקרובים

    כאן:

    https://www.ynet.co.il/news/article/hkhy67hvt

    אהבתי

  24. אגב תמריץ,

    מניח שתגלה כאן הרבה ענין, עם קוד אתי חדש, לגבי די אן איי ממצאים עתיקים נניח שהופקו וכדומה:

    כאן בעברית אם יש לך גישה מלאה להארץ:

    https://www.haaretz.co.il/science/genome/.premium-1.10397744

    וכאן באנגלית אם אין לך גישה משהו מלאה:

    https://ellipse.prbb.org/a-new-ethical-framework-for-the-research-of-ancient-human-remains/

    להתראות

    Liked by 1 person

  25. רק כדאי היה להדביק כאן הכתבה לגבי ונדליזם בבתי ספר:

    "מאז פתיחת שנת הלימודים הולכות ונערמות העדויות למשבר חינוכי דרמטי שנגרם לאחר שנתיים של ניתוק ומחסור במסגרות. התלמידים מתקשים לשוב לשגרה ועקבות תקופת הקורונה ניכרות בהם היטב. בתי הספר מדווחים על תופעות קשות של אלימות פיזית לצד אלימות קשה ברשת, ונדליזם והתנהגויות מסוכנות לרבות עישון, נטילת סמים ושתייה מופרזת של אלכוהול.

    שרת החינוך יפעת שאשא ביטון כינסה דיון חירום בהשתתפות מנכ"ל משרדה יגאל סלוביק, לצד אנשי מקצוע בהם פסיכולוגים ויועצים חינוכיים והנהלת המשרד. המשתתפים הציגו בפני שאשא ביטון אירועי אלימות הכוללים אלימות פיזית קשה, בעיות של ויסות רגשי ומעשי ונדליזם חמורים.

    בין היתר הוצג בפני השרה וצוות משרדה הבכיר מקרה מהשבוע האחרון, שבו 20 תלמידים התנפלו באלימות על תלמיד שהגיע לשתות מהברזייה. במקרה אחר תלמידים חפרו גומחה בתוך קיר של כיתה ובמקרה נוסף תלמידים השליכו שולחנות מהחלון של כיתתם. מקרי האלימות חוצים את כל בתי הספר – הנאבקים והחזקים כאחד.

    נוכח המצב המדאיג הנחתה שרת החינוך לגבש תכנית עבודה מידית שתיתן מענה ראוי לבעיות ותוצג בפניה בימים הקרובים. "אחרי שנה וחצי של התמודדות התלמידים עם תקופת הקורונה והשפעותיה הרגשיות, החברתיות והפדגוגיות אנו עדים לגל של מקרי אלימות במערכת החינוך", אמרה השרה. "אנחנו נדרשים למענה מיידי עם העלייה במקרים ואף בעוצמתם שהולכת וגדלה. משרד החינוך מרכז מאמצים לטובת חיבור הילדים לערכים ולנורמות התנהגות, לייצר מרחב למידה בטוח, פיזית ורגשית, לצד טיפול חינוכי ומקצועי".

    המורים מדווחים על הפרעות בשיעורים בהיקפים חסרי תקדים. לדברי הצוותים החינוכיים התלמידים מתקשים לשבת ולהקשיב לאורך זמן, וכן לעבור משיעור לשיעור. זאת כאמור לצד התרופפות דרמטית במשמעת. מנהלת השירות הפסיכולוגי-ייעוצי במשרד החינוך, עינב לוק, אמרה כי פסיכולוגים, פסיכיאטרים, יועצים חינוכיים ואנשי חינוך צפו את התופעות כתוצאה מתקופת החירום: "צפינו שהתלמידים יגיעו לבתי הספר עם מצבור חוויות רגשיות, וכן חשיפה לתכנים לא מתאימים שיבואו לידי ביטוי באלימות, התפרצויות זעם וחוסר יכולת לווסת ולנהל סיטואציות חברתיות מורכבות. התגובה אינה מידתית ואנחנו רואים את אי-השקט".

    לדבריה, תמיד אחרי מצב חירום ישנה עלייה בהתנהגות סיכון, עלייה באלימות ומצוקות רגשיות. לוק הבהירה כי לאחר שעובר פרק זמן מסוים צפויה החלמה טבעית, ואיתה חזרה לשגרה ולסדר יום. אולם, ציינה, ישנם גם כאלה הזקוקים למענה טיפולי על מנת לשוב ליומיום ולעבד את החוויות שעברו עליהם.

    לוק הוסיפה כי במקרה זה מדובר במצב חירום מתמשך שלא היה כמותו בהיקף ובמשך – אירוע שהשפיע גם על ההורים, המורים והמטפלים.

    "אנחנו מרגישים את התופעות בבתי הספר, אנחנו נמצאים בשנת לימודים שאינה שנה רגילה", אמרה לוק, "שנת הלימודים נפתחה אחרי תקופה ממושכת ללא שגרה וללא סדר יום, ללא מפגשים חברתיים מסודרים וללא נוכחות של צוותים חינוכיים. בדרך כלל אנחנו נכנסים לשגרה די מהר לאחר החזרה מחופשת הקיץ והשנה אנו חווים את הקשיים שבאים לידי ביטוי בעלייה באלימות ובהתנהגויות סיכוניות. רבים מהתלמידים חזרו ללא מיומנויות חברתיות כמו בשנה רגילה, חלקם באים מסטרס גבוה בבית – ויש לזה השלכות".

    בלי מיומנויות חברתיות, התלמידים צריכים להדביק פער שאינו רק לימודי אלא נוגע בכישורי החיים הבסיסיים ביותר: ללמוד מחדש איך פונים, איך מזמינים לקבוצה, איך מתנהגים כלפי הזולת וכלפי סמכות. "ברגע שמיומנויות חברתיות אינן מתורגלות ולא יודעים לפנות ולתקשר", מסבירה לוק, "מגיבים באלימות, בכעס ובחוצפה כלפי האחר. כשלא נענים – מגיבים באלימות".

    לדבריה, במפגשים פנים מול פנים המורים מזהים מצבי מצוקה בקרב תלמידים ומסייעים, אך בסגרים בלמידה בזום לא ניתן היה לאתר בזמן את האירועים הבעייתיים, וכעת הצוותים מזהים חרדות קשיים ומצוקות שתפחו והחמירו באין מפריע. "חלק מהתלמידים מגיבים בהסתגרות וחלקם מגיבים בחוסר שיתוף פעולה או בהתפרצויות", הסבירה לוק.

    לדבריה, מתקבלים דיווחים ופניות ממורים ומהורים על אירועים אלימים מורכבים, לרבות אירועים שמתחילים בשעות בית הספר וגולשים גם מעבר להן. "אנו פועלים להחזיר לילדים את ההרגלים ותחושת השייכות לבית הספר. ישנם תלמידים שלא הכירו את תלמידי הכיתה ומבחינתם הגיעו לכיתה חדשה. כאשר תלמידים חשים חוסר שייכות הדבר יכול להתבטא באלימות והתנהגויות סיכון, וכאשר תלמיד חש שייכות הוא חווה מוגנות ורווחה".

    מנהלת חטיבת ביניים במרכז הארץ הבהירה כי בנוסף למחסור הקשה במיומנויות חברתיות, התלמידים חזרו עם פערים לימודיים גדולים וקשיים במיומנויות למידה. "תלמידים רבים חזרו לשגרת הלימודים ללא כללי התנהגות נאותים, עם קושי בניהול קשרי חברות, עם כישורי חברה לקויים ועם העדפה מובהקת ליחידנות, ולעבודה מול מחשב או טלפון נייד".

    התופעה אינה מאפיינת רק את תלמידי הכיתות הגבוהות, אלא מופיעה גם בקרב תלמידים שרק החלו את מסעם במערכת החינוך. "לקח לי שבועיים להבין שמשהו זר קורה בבית ספרי", סיפרה אתמול מנהלת בית ספר יסודי מצפון הארץ. "אי-שקט רחש בכל המסדרונות, התקנון היה בגדר המלצה בלבד, כבוד לזולת היה כמעט רק בגדר מושג על הנייר, זלזול וחוצפה בכל פינה, והלכלוך נראה בכל מקום חוץ מאשר בפחי האשפה וחדרי השירותים".

    שרת החינוך מבינה היטב את חשיבות הפן החברתי, שהפך קריטי יותר אפילו מהדבקת הפערים הלימודיים במערכת. "הטיפול באלימות מכל סוג ואופן, הנו מהמשימות החשובות ביותר במערכת החינוך, בוודאי בעת הזו", אמרה אתמול. "במקביל לפעולות המידיות הצוותים המקצועיים מכינים תוכנית מעמיקה לעקירת הנגע גם בטווח הארוך. נפעיל את כל כובד משקלנו למיגור האלימות, ללא פשרות".

    אהבתי

  26. לאל רום,

    בנוגע להעדפת המינוי של ביידן לרשות המטבע האמריקאית

    https://pjmedia.com/columns/briandarling/2021/11/19/joe-bidens-most-dangerous-nominee-n1534786

    אמל'ק
    העיקר : המינוי המסוכן ביותר שביידן היה יכול לעשות.
    (מכאן התקווה שיפסל בסנט ולא יתממש).

    אין חולק שמהגרת ענייה הייתה יכולה להגיע כל כך גבוה בהיררכיה רק אם היא סופר אינטליגנטית + בעלת מוסר עבודה מאוד גבוה. היא מייצגת "סיפור הצלחה אמריקאי".

    אך עמדותיה, והשקפת עולמה הכלכלית, קרובות במידה מסוכנת לשל ברני סנדרס ואלכסנדריה קורטז (AOC). אולי אפילו עד הלאמת הבנקים הפרטים וחיוב אזרחים לנהל את חשבונותיהם בבנק ממשלתי (כדוגמת בנק הדואר בארצנו). יהיו אשר יהיו החסרונות (הלא מבוטלים) של המערכת הבנקאית האמקיקאית.

    אהבתי

  27. תשמעי קמיליה,

    אני לא ממש קונה זאת.

    היא מוכשרת מאוד. וזה הרבה מאוד, ושמח שאת מסכימה עם כך.

    על כך, היא חונכה וגדלה בארה"ב. היא צמחה מן השיטה ממש. מבפנים. מן האקדמיה ומן השיטה. אז קיצוני לא סביר שיהיה הדבר.

    על כך, יש הרבה אמריקנים שדוגלים בכגון כך, אל תטעי.

    לבסוף:

    קל מאוד לדבר. קשה מאוד לשנות דברים. מה כבר תוכל לשנות ? צריך לזה חקיקה מייגעת, איזונים וכדומה. היא בסך הכל תהיה רגולטורית. היא עצמה אמונה לעילא תהא, על החוק והמשפט והנוהג ממילא הקיימים.

    בכלל, העולם השתנה במובן זה:

    הקומוניזם במניפסטציה הקלאסית שלו והקיצונית, לא יוכל ממש לחזור לעת הזו לפחות.

    הראיה:

    סין …. משטר קומוניסטי בעליל, פורמלית ומהותית גם. אבל, שווקים פתוחים, צמיחה, חדשנות וכדומה.

    ובסוף כל הסופות:

    היא עוגנת על פיקוח ורגולציה. אבל, פיקוח ורגולציה, הם ממילא כך או כך כפי שהסברתי לא פעם, דרקוניים בטירוף. בארה"ב, ובעיקר בארה"ב.

    כפי שלא פעם הסברתי:

    ככל שהשוק יותר סו קולד קפיטליסטי, הפיקוח והרגלוציה קשים יותר ומעמיקים יותר. כי זה הטבע של קפיטליזם. רצית קפיטליזם, רצית במשמע לפחות, רגולציה מעמיקה.

    מעדיף אישה, ומוכשרת כמוה, מאשר סברות כרס תיאורטיות.

    להתראות

    אהבתי

  28. לרינגו,

    אני מזדהה עם החשש להכניס חומרים, שעדין אינם לגמרי מוכרים למדע, לגופם של ילדים.
    אבל:

    1. אתה מתעלם.מתופעת הלונג קוביד שפוגעת בכ 11אחוז מהילדים שנדבקו בקורונה. (*)
    יחד עם הסיכון מתסמונת פימפס (כשעדין אין יכולת לזהות מראש איזה ילדים יחטפו את הגירסה הקשה של המחלה) – סכנות הקורונה לילדים אינן לגמרי זניחות.

    2. אין לי שום בעייה שילדים ידביקו את כל המבוגרים שבחרו לא להתחסן.
    אבל אתה מתעלם מהעובדה שרבים אינם יכולים להתחסן ו/או שגופם לא מסוגל לפתח נוגדנים בכמוית מספיקות. לדוגמא אנשים שמקבלים טיפולים כימותרפיים, שסובלים ממחלות אוטו-אימוניות, שעברו השתלת אברים ומקבלים טיפולים למניעת דחייה של האבר המושתל ועוד ועוד.

    Liked by 2 אנשים

  29. (*) המשך התגובה הקודמת

    https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001384697

    סקר חדש של משרד הבריאות מנסה להבין מה תהיה המשמעות של תחלואה מפושטת בקרב הילדים, מבחינת תופעות "לונג קוביד", כלומר תופעות לוואי ממושכות של המחלה.

    מדובר בסקר ללא קבוצת ביקורת, אולם אפשר להבין ממנו כי ההערכה שהקורונה היא מחלה חולפת שאינה יכולה לפגוע באופן משמעותי בילדים, היא מוטעית. אי אפשר אפילו לומר כי פגיעה בילדים היא נדירה מאוד.

    משרד הבריאות בחר אקראית 13,834 ילדים המייצגים את הדמוגרפיה הישראלית, ונרשמו כמאומתים במאגרי מערכת הבריאות. מן הסקר עולה כי גם לאחר שהילדים הוכרזו כמחלימים, 11.2% מהם עדיין סבלו תסמינים כלשהם. 1.8% מבני הגילאים הצעירים (3-6) ו-4.6% מבני הגילאים הבוגרים (12-18) יותר נותרו עם תסמינים בחלוף 6 חודשים מהמחלה עצמה.

    הסקר הנוכחי התרכז בתסמינים כמו עייפות, קשיים בריכוז, ירידה בכושר הגופני, הפרעות שינה. במחקרים אחרים שבוצעו לגבי לונג קוביד בילדים, נמצאו תסמינים כמו כאבי שרירים, תסמינים דמויי הצטננות שהמשיכו לאורך זמן, עייפות מוגברת והפרעות שינה.

    יש לציין כי בשל היעדר קבוצת ביקורת, ככל הנראה ישנם תסמינים שהופיעו אצל חלק מן הילדים במקרה במקביל להופעת המחלה ושוייכו למחלה, כפי שקורה בעת חיסון, אולם האחוזים הגבוהים יחסית ודעיכת הסימפטומים בהדרגה עם ההתרחקות מן המחלה, מעידים כי בכל זאת חלק משמעותי מן התסמינים קשורים ישירות במחלה.

    – פרסומת –

    נמצא גם קשר ישיר בין גיל הילד והסיכון לתסמינים ארוכי טווח. ככל שגיל הילד עולה, כך עולה הסיכון. מחלה תסמינית היא מסוכנת יותר. בקרב בני 12-18 שחלו עם תסמינים, ל-5.6% היה לונג קוביד. אולם, במפתיע התופעה התרחשה גם בקרב מי שלא חוו תסמינים כלל כאשר אומתו. 3.5% מהם עדיין פיתחו תסמינים לטווח ארוך. דפוסים דומים נצפו בקבוצות האחרות, במתאם עם הגיל, עדות לכך שאכן מדובר, לפחות בחלק מן המקרים, באמת בהשפעה של המחלה.

    "בהתאם לממצאים המצטברים בעולם, ניכר שיש לנגיף הקורונה השפעות ארוכות טווח לא רק על אוכלוסיית המבוגרים אלא גם בקרב ילדים. השיעור של התחלואה ארוכת הטווח המדווח, משמעותו, שישנם בישראל אלפי ילדים עם תסמינים ארוכי טווח", נמסר ממשרד הבריאות.

    אהבתי

  30. רינגו, החיסון קצר טווח אבל ההגנה ממחלה משמעותית כנראה ארוכת טווח. למיטב ידיעתי היה מקרה מוות בודד בארץ של מחוסן בשתי מנות בן 40 מינוס.

    אהבתי

  31. פעילה חברתית חרדית (נדמה לי שלפני 20-30 שנה לא היו ישויות שכמותה) מברכת שהחיינו (על תגובת הממסדים החרדים לפרשת חיים ולדר).

    היא גם מנסה להסביר מה הוביל ל"מהפכה" בתגובת המגזר החרדי לפרסום בעיתון הארץ.

    איני בטוחה שזהו *ה*הסבר המקיף והכולל, אך היא כנראה מצביעה על מספר מחוללי שינויים בחברה החרדית.

    https://www.makorrishon.co.il/opinion/423677/#/search;query=%D7%91%D7%9F%20%D7%92%D7%A8%D7%99%D7%A1

    קטע מהכתבה:
    —————————
    " … מיום שישי שעבר, שבו פורסם ב"הארץ" התחקיר של אהרן רבינוביץ ושירה אלק בנוגע למעשיו לכאורה של הסופר והמחנך חיים ולדר, החל תהליך פנים־חברתי שגרם לנו לשפשף עיניים בתימהון נוכח ההתרחשויות המהירות, ולהבין שאכן אבן גדולה נפלה בחומה, ובעיקר – שזה בהחלט אפשרי גם במגזר שלנו.

    האבן הגדולה הזו לא הייתה יכולה ליפול לולא קיומם של אנשי תקשורת חרדים שעובדים בעיתונות הכללית. לולא הצעירים החרדים שיש להם פייסבוק וטוויטר, שלומדים באקדמיה משפטים, פסיכולוגיה ועוד. לולא המיעוט החרדי־ממלכתי שחי ומתפרנס בכבוד – לא מידיו של הממסד המגזרי אלא מבחוץ, שילדיו מתחנכים במוסדות ממלכתיים־חרדיים (ממ"ח), ועל כן הוא מסוגל להתבטא בפומבי מבלי לשלם מחירים של אובדן פרנסה או אובדן מסגרת חינוכית. בשנים האחרונות גדל כאן דור שלא תלוי בעסקונה החרדית הישנה. דור חרדי חדש ועצמאי, עם חופש ביטוי יחסי. אליטה מסוג חדש, שהשבוע קלטה כמה כוח יש לה.

    כמי שעוסקת בנושא עבריינות מין במגזר החרדי זה שש שנים, חוויתי שבוע של מהפכה חברתית. זו הייתה חוויה בלתי נתפסת, כאשר המציאות עולה על כל דמיון. בשבוע האחרון כל חרדי ממוצע נחשף לשיח של אותו מיעוט חרדי־ממלכתי, וגילה את המקרה שהוא כמעט הקשה והמאתגר ביותר שניתן להעלות על הדעת. בתחילה רבים התקשו להאמין, חיפשו חורים בעלילה, ניסו אפילו לגונן. בהמשך, וככל שפורסמו עדויות נוספות, הם נתנו מקום לשאלות ולבלבול, ובסופו של דבר הבינו. בכאב, בשברון לב ובתהייה גדולה, אבל הבינו. וכמובן, השיא הכמעט בלתי נתפס היה כאשר שורה של גופים ממסדיים, מרדיו קול חי ועד העיתון יתד נאמן, התנערו בדרכם מוולדר ולא הותירו לו ברירה אלא להכריז על "פסק זמן מהחיים הציבוריים". …"

    Liked by 2 אנשים

  32. רינגו אני די מסכים איתך. לילדים מתחת לגיל 10 הסיכון נמוך יחסית, והיתרון בחיסון לא מובהק כמו שהוא בגילאים גדולים יותר. עם זאת עדיין נראה שיש יתרון מסוים לחיסון, ותופעות הלוואי של המחלה חמורות בהרבה מאלה של החיסון. למשל דובר הרבה על דלקת בשריר הלב, אולם למי שחלה בקורונה יש סיכוי גבוה בערך פי-4 לדלקת בשריר הלב בהשוואה למי שהתחסן.

    בסופו של יום להבנתי הכף נוטה לטובת חיסוני ילדים – ולו בשביל להגן על הסבא והסבתא, שהרי החיסון לא מגן עליהם ב-100% – אולם אני יכול להבין את מי שמחליט לא לחסן את ילדיו הצעירים, לפחות בינתיים.

    אהבתי

  33. זו כבר תגובה חרדית קלאסית

    עוד יזכרו זאת לצד רצח דה האן..

    Liked by 1 person

  34. מהתגובה הזו נראה שכמו שחשבתי בהתחלה ספריו לא יסולקו. ואולי הציל את ספריו במותו. דבר שגם ביקש במכתבו האחרון.

    אהבתי

  35. כל העניין הזה של סילוק הספרים שלו מהבית היה מטומטם מלכתחילה. אם האיש חטא מה חטאו הספרים שלו?
    כמו שכתבת נראה שבהתאבדות שלו הכול יתכפר. יחזרו למכור את הספרים שלו ולקרוא אותם.

    Liked by 2 אנשים

  36. לתמריץ ולי.ד.,

    לא ברור לי כיצד חברה שמגנה התאבדות, ושוללת אפילו קיצור חיים של גוססים הסובלים מכל נשימה נוספת, מעניקה תמריצים חיובים כל כך למתאבדים.
    הערכתכם שהתאבדותו של ולדר תכפר על כל פשעיו מעלה לי את האסוציאציה ליחס של החברה הערבית – ל'שאהידים".
    שמעתי טענה שלפחות חלק מהשאידיות (ממין נקבה) הונעו לנסות לרצוח יהודים רק לאחר שנחשדו בביצוע מעשים ש"פגעו בכבוד משפחתן". הן העדיפו "מוות של גיבורות" על פני החרפה המלווה פושעות (בעיני בני תרבותן) שבני משפחתן *נאלצו* לרצוח אותן.
    אני מבינה מדוע החברה המוסלמית מקדשת ג'יהדיסטים/יות – אך מתקשה להבין מהי התועלת שמפיקה החברה החרדית מעמדה לפי התאבדות מכפרת על כל הפשעים.

    אגב, לתפיסתי הבעייתיות בדרישה הקודמת לזרוק את ספרי חיים ולדר לא קשורה לכך שהספרים עצמם לא חטאו. לתפיסתי לגיטימי להכריז חרם כלכלי על אדם או על מוסד: לא להמשיך לקנות ספרים שלו, לא להגיע לאירועים שהוא מכבב בהם כמו להרצאותיו וכד'.
    אך לאחר שהספרים כבר נקנו, בעבר הרחוק, מי בעצם ינזק ויענש אם יזריקו מהבית? רק ילדים חפים מכל פשע?

    Liked by 2 אנשים

  37. קמיליה, זו שאלה מעניינת. אבל אני תוהה אם באמת אכפת לחרדים מכך שאנשים במצוקה קיצונית שאין לה באמת פיתרון יסיימו את חייהם. אני מניח שלא באמת אכפת להם. הם מתנגדים אידיאולוגית אבל בפועל לא באמת אכפת להם.

    Liked by 1 person

  38. מה כן אכפת לחרדים? חוץ מהצרכים האנושיים הרגילים, רק מדבר אחד: שילדיהם יישארו חרדים. נראה לי שטיהור בדיעבד של מחנך חרדי רק יתרום לכך.

    Liked by 2 אנשים

  39. קמיליה,
    החרדים מאשימים את האחרים (קרי הרב שמואל אליהו והרב יהודה סלימן) שהלבינו את פניו ולכן הוא השתגע והתאבד. זה לא שהם חס וחלילה לא הציעו לו את זה כדרך לסיים את זה בכבוד. אני תמה אם לא היה כאן מקרה שבו השאירו לו את האקדח בחדר ויצאו. בכל אופן השם שלו טוהר ועכשיו אפשר לקרוא את הספרים שלו במצפון שקט. כפי שתמריץ כתב החשיבות שלו בחינוך החרדי כל כך גדולה שהם מצאו דרך לטהר את שמו בדיעבד וכך להמשיך לקרוא בספריו.

    בעניין עבריין שמתאבד יש מדרש (בראשית סה) המספר את הסיפור הבא:
    "יקום איש צרורות היה בן אחותו של ר' יוסי בן יועזר איש צרדה והיה רוכב על סוסו בשבת. יוסי בן יועזר הובל אל הקורה לצליבה, אמר לו יקום: ראה את הסוס שהרכיב אותי אדוני עליו ואת הסוס שהרכיב אותך אדונך עליו! אמר לו יוסי: אם כך עושה ה' למכעיסיו, קל וחומר לעושי רצונו. אמר לו יקום: וכי יש עושה רצונו יותר ממך?! אמר לו: אם כך לעושי רצונו, קל וחומר למכעיסיו! נכנס בו (ביקום) הדבר כארס של נחש, וקיים בעצמו ארבע מיתות בית דין: סקילה, שרפה, הרג וחנק.מה עשה? הביא קורה, נעצה בארץ, וקשר בה נימא, וערך העצים והקיפן גדר של אבנים, ועשה מדורה לפניה, ונעץ את החרב באמצע, והצית האור תחת העצים מתחת האבנים, ונתלה בקורה ונחנק. קדמתו האש, נפסקה הנימה, נפל לאש, קדמתו חרב, ונפל עליו גדר, ונשרף. נתנמנם יוסי בן יועזר איש צרידה, וראה מטתו פרחה באויר. אמר: בשעה קלה קדמני זה לגן עדן".
    נראה מכאן שמי שחייב אחת מארבע מיתות בית דין וקיים אותן בעצמו איננו נחשב מתאבד. ועדיין הדברים מוקשים. הקב"ה לכאורה חפץ בתשובה ולא במוות כמו שאומר הנביא יחזקאל: כי לא אחפוץ במות המת כי אם בשובו מדרכיו וחיה, (יחזקאל י"ח). לא יודע.

    Liked by 1 person

  40. לתמריץ וי.ד.,
    הבעייה העיקרית היא שהטיהור בדיעבד של "המחנך" הדגול ו"המצפון השקט" בעת קריאת ספריו – נקנה במחיר של עשרות מתלוננים (שכנראה מהווים רק את קצה קצהו של קרחון הקורבנות) שישאו עמם, עד יומם האחרון, רגשי אשמה קשים על *אחריותם* ל"רציחתו".

    בשולים, אאלץ לבלוע גם את תקוותי לשינוי משמעותי במגזר החרדי – לכל הפחות בנושא חיפוי על פושעי מין וסתימת הפיות של קורבנותיהם.
    כמעט בלתי אפשרי לצפות שבשנים הקרובות חרדים/יות יעזו להגיש תלונות נגד פושעים רמי מעלה אחרים השייכים למגזר החרדי. מתבצע עכשיו מול עיננו מהלך סתימת פיות של קורבנות שיהפוך למופת ולדוגמא.

    ————————
    הועתק מאתר האינטרנט של קאן:

    הלבנת פנים" שמשולה לרצח: המסר שעבר למחנכים חרדים על מותו של חיים ולדר
    במכתב שהועבר בשמו של אחד ממנהיגי הזרם הליטאי, הרב גרשון אדלשטיין, צויין שהלבנת פניו של הסופר החרדי חמורה מהמעשים שיוחסו לו
    יאיר אטינגר

    שתף
    שתף
    27 בדצמבר 202123:44
    מחנכים בציבור החרדי נקראו אתמול (שני) בשעות הלילה לשוחח עם תלמידיהם על התאבדותו של חיים ולדר –נגדו הצטברו עשרות עדויות על פגיעה מינית שביצע לכאורה – ולהתמקד ב"הלבנת פנים" שהובילה ל"שפיכת דמו". במכתב שהועבר בשמו של אחד ממנהיגי הזרם הליטאי, הרב גרשון אדלשטיין, צויין שהלבנת פניו של ולדר חמורה מהמעשים שיוחסו לו, ואף משולה ל"רצח".

    "ברור לגמרי שהלחץ הגדול שלחצו אותו הביא אותו לידי חולי הנפש והרג את עצמו באונס. זה נקרא רציחה", נכתב. "גם אם יש מלמד שחושב שיש לו דעה בעניין וכו' וכו', חובה להעביר לילדים רק את דעת התורה ולזעוק עד כמה זה מסוכן להלבין פני חבריו ברבים ולומר להם שאנשים רעים הוציאו עליו שם רע ופרסמו בכל מקום את השם רע עד שגרמו לו להתבייש להראות פניו בחוץ וגרמו לו לחלות בנפשו עד כדי שהרג את עצמו".

    ולדר שם קץ לחייו אתמול לאחר פרסום העדויות שתקף מינית נשים, נערות ונערים. גופתו נמצאה ירויה ליד קבר בנו בבית העלמין סגולה בפתח־תקווה. ולדר, תושב בני ברק, בן 53, כתב עשרות ספרים והיה בעל טור בעיתון "יתד נאמן". המשטרה החלה אתמול לבדוק את החשדות נגדו לאחר שבית דין מיוחד בראשות הרב שמואל אליהו הודיע שקיבל 22 תלונות בעניינו. הדבר היה לאחר פרסום עדויות ראשונות בתחקיר "הארץ".

    אביגיל היילברון, מייסדת ארגון "לא תשתוק", שליווה את המתלוננות נגד חיים ולדר, אמרה בריאיון לשלי יחימוביץ' בכאן רשת ב כי "האיומים על התאבדות הועברו לנפגעים כבר מהיום הראשון". לדבריה, "לכל מי שעשה משהו בעניין הועבר מסר, אפילו לא ישירות, שאומר 'הדם יהיה על הידיים שלכם' אם תעשו משהו. אפילו אותי זה שיתק וערער".

    האזינו לריאיון עם אביגיל היילברון בכאן רשת ב

    Liked by 2 אנשים

  41. קמיליה,
    לא הייתי מתייאש כל כך מהר. נכון שההתאבדות היא קשה אבל העובדה שהצליחו לפעול נגד אדם כל כך מרכזי בציבור החרדי אומרת המון. אי אפשר גם לשכוח את תרומת האינטרנט שעזרה למתלוננות להתגבש לקבוצת עדויות מכרעת. הציבור החרדי משתנה והסיפור הזה מוכיח עד כמה. אז נכון שההנהגה החרדית מצופפת שורות אבל התגובה שהבאת מוכיחה עד כמה הם נסערים ולא מרוכזים. הם היו צריכים לטשטש את המוות ואת הסיפור מאחוריו. הדיבור על הלבנת פנים והוצאת שם רע רק מזמינה שאלות נוספות (איך הלבינו את פניו ומה היה השם רע שהוציאו?). ההנהגה החרדית יוצאת מהסיפור הזה חבולה ומרוטה. אוסיף גם שהרבנים הדתיים לאומיים משאירים לרבנים החרדים אבק בסוגיה.
    בקשר לקריאה בספריו אני לא רואה את זה באותה צורה. מאיזה צד שתבואי, אם הוא היה נקי אז אין בעיה לקרוא אותם ואם הוא היה עבריין אז המוות שלו כיפר עליו.

    בשולי הדברים, לטעמי ולדר היה סופר בינוני (תמריץ אולי יחלוק עלי). הוא ידע לספר סיפור והכתיבה שלו היתה שובה בדרכו אבל הוא לא הגיע לעומקים ספרותיים. העובדה שהוא כל כך מרכזי בציבור החרדי מראה עד כמה הציבור החרדי מוגבל מבחינה תרבותית.

    Liked by 1 person

  42. מצטרפת להמלצת י.ד. על הרשומה של חרדי בעולמו.
    קול קורא מוסרי.

    בתקווה שגם במגזר החרדי תקום איזושהי מקבילה ל"פורום תקנה-' (שהוקם במגזר הדתי לאומי).
    אולי זהו שלב מעבר הכרחי מתרבות השתקת הקורבנות והפקרתם אל הנכונות המלאה לפנות לרשויות המדינה.

    Liked by 2 אנשים

  43. הספד סאטירי, מכיוון המגזר החרדי, לחיים ולדר. הספד המיוחס לרב.

    נראה שהתייאשתי מהר מדי מאפשרות השינוי בתחום זה.
    בעולם עם רשתות חברתיות הרבה יותר קשה לטייח פשעים חמורים מכפי שהיה בעבר הרחוק.

    הספד של אחד הרבנים על הצדיק ר' חיים ולדר זכרונו לברכה

    קטע מתוך ההספד ל"צדיק":
    —————————————-
    " … הנפטר הצדיק נסתר היה סקרן. ואפילו הקב"ה לא ידע כמה צדיק הוא היה. תמיד רצה לדעת עוד. לחקור ולהעמיק. וזה לא לפתוח ספר כמה שניות ולדפדף קצת לצד ימין או לצד שמאל. הוא היה קורא אבל מקפיד לגמור. היה מתמיד ומקפיד למצוא מצוות ולגמור את המצווה לגמרי. לא סתם הוא גמר עם החיים שלו. אוי חיים חיים חיים חיים. הוא היה כמו גמרא מרוב שהיה מספיק הרבה. בשבילו כל מי שעניין אותו היה מסכתא. הוא ראה אנשים כמו מסכתות. אין עוד אנשים כאלו. תראו לי מי…

    וכמו שמשון הגיבור, במותו השפיע יותר מחייו. היום אפילו החילונים החופשיים יודעים מי היה הצדיק נסתר שלנו והם מתפלאים על ההספק שלו וקוראים לכל אחד הדומה לו "ולדריסט" ושמעתי אחד שאמר שיש מקומות שיש הרבה ולדריזם ולכן צריך להיות זהיר. והנה אם עד עכשיו חינך הציבור באופן אישי וקצת בספרים – גם במותו דאג לפרסם את מידת הנתינה שלו. אין בית חרדי משלנו שלא יודע מי היה חיים. הוא עשה במותו ממש מהפכה. מהפכת סדום ועמורה.

    הוא נלקח בחטף ושמע רעש גדול, אבל השאיר במותו לציבור רעש יותר גדול. אין בית שלא מדברים על זה. וכמאיר הגמרא, ומה רחם שמכניסין בו בחשאי – מוציאין ממנו בקולי קולות, שאול שמכניסין בו בקולי קולות – אינו דין שמוציאין ממנו בקולי קולות! מכאן תשובה לאומרים אין תחיית המתים מן התורה. הוא היה עוסק עם הציבור בחשאי ויוצא בקולי קולות. וכך היה בפטירתו. הוא היה לבד בחשאי אבל מיתתו עשתה קולי קולות. יציאתו של צדיק עשתה רושם. …."

    Liked by 1 person

  44. אגב, הרמיזות להספד של דן בן אמוץ (עוד צדיק נסתר שחיבב נערות רכות) משעשעות בעיני.

    לא הייתי מנחשת שמישהו שגדל במגזר החרדי מכיר את דן בן אמוץ ו/או את "טקס הזיכרון" שאמוץ דאג לארגן לעצמו בעודו בחיים.

    Liked by 1 person

  45. תמריץ, תמיד חשבתי שאתה מבין טוב את החברה החרדית כי זה נשמע שאתה כותב מזווית פנימית.

    מקווה שלא קיבלת הרבה…

    ומעניין באיזה תת מגזר של חינוך חרדי שהית

    אהבתי

  46. המשך הסיפור – בחירת הכיתוב על המצבה של ולדר
    מפירות האתר "עונג שבת"

    https://onegshabbat.blogspot.com/2022/01/blog-post_19.html?m=1

    מפה ומשם: מָגֵן הילדים, תפוזים, תיאום נישואין, חירום, חידה
    א. הציב ילדי ישראל על דרך טוב…

    כך נראית המצבה שהונחה לאחרונה על קברו של חיים וַלְדֶר, סופר הילדים החרדי, ששלח יד בנפשו לאחר שנחשפו פשעיו כסוטה מין, שניצל את מעמדו הרם ופגע בנשים ובילדים.

    קריאת נוסח השבחים וההפלגות, המגובב עד זרא, שבחרו בני המשפחה לכתוב על המצבה, מצביעה על הכחשה מוחלטת של המציאות. זה הזכיר לי את שאלתו של הנוסע והביבליוגרף אפרים דיינרד, שתהה: אם כל היהודים שקבורים בבתי הקברות שלנו הם ישרים וצדיקים, היכן קבורים הגנבים והרמאים…

    (((ניתן לראות את הכיתוב על המצבה הלינק המצורף)))

    בית העלמין סגולה, פתח תקוה (טוויטר)

    ב. שביל עלי התפוזים

    פירות ההדר בשוק רמלה נראים עם עלים טריים כאילו נקטפו עכשיו.

    למטה אפשר לראות את ארגז העלים, מוכן ומזומן לכיסוי הפירות הבאים…

    אהבתי

  47. עמדה מאוד יוצאת דופן לגבי פרשת ולדר.

    כולל טענה שמניעי עיתון הארץ לפרסם את הפרשה רחוקים מלהיות טהורים. לפיכך ההסתמכות על פרסום זה אנלוגית לשימוש "בפירות העץ המורעל". לטענתה אולי עדיף לשחרר פושע (שהראיות לאשמתו הושגו בדרכים לא חוקיות) בכדי למנוע השחתה של המשטרה והפרקליטות.מ

    גלי בת חורין / דלית סוטר (החילונית) בעלון המחולק בבתי כנסת דתים לאומיים.

    אמת ממי שאמרה, גם אם האומר – רעיל?  

    אהבתי

  48. באמת עמדה יוצאת דופן.. לא הייתי פוסל את ״פרי העץ המורעל״ בנסיבות מסוימות כמו כשהמשטרה פורצת למכשירי טלפון כדי לחפש לכלוך כלשהו על אויבי המפכ״ל. אבל המקרה של ולדר פשוט לא מתאים. זה ששונאים את עיתון הארץ לא סיבה. וגם העבירות של ולדר הן לא מהסוג שאפשר לתפוס בהן כל אחד אם רק מחפשים מספיק, בהנחה שבאמת סופר הילדים הנערץ קיים יחסים עם בנות 13.

    אהבתי

  49. > לא הייתי פוסל את ״פרי העץ המורעל״ בנסיבות מסוימות כמו כשהמשטרה פורצת למכשירי טלפון כדי לחפש לכלוך כלשהו על אויבי המפכ״ל.

    השאלה איך אתה מגדיר את המושג "אויבי המפכ"ל"…

    הסיפור על אדגר הובר (מייסד ה FBI כמו שאנו מכירים אותו היום) היה שהוא אסף חומר על כל הפוליטיקאים וכך החזיק מנופי לחץ על כולם.

    הוא נשאר בתפקידו כמנהל ה FBI שלושים ושבע שנים ….

    יש קונפליקט מובנה בממשל דמוקרטי בין הבירוקרטיה האוליגרכית לבין הפוליטיקאים הנבחרים.

    Liked by 3 אנשים

  50. מכתב של נפגעת של ולדר:
    https://bshch.blogspot.com/2022/01/blog-post_9801.html
    https://bshch.blogspot.com/2022/02/blog-post_179.html
    העברית קצת משובשת (זכר ונקבה) אולי בגלל שהיא באה מקהילה חסידית (היא מתארת את בעלה חובש שטריימל) או שזה תרגום מאנגלית. בכל אופן הוא נראה לי אותנטי. גבר חרדי לא היה מעז להעלות תהיות על הבסיס של החינוך החרדי לנשים של קבלת מרות חכמי התורה. לטעמי הסיפור הזה של ולדר מציג בדיוק את הרדיקליות שטמונה בתורה נגד העמדה השמרנית והכותבת הזאת מבטאת זאת היטב.

    אהבתי

  51. העמדה השמרנית מייחסת חשיבות לקיים החברתי על היבטיו השונים. התורה מייחסת חשיבות לאמת התורנית ויהי המחיר החברתי אשר יהיה. אלו הלוויים בחטא העגל שמשה בברכתו אומר עליהם "כי את אחיו לא הכיר ואת בניו לא ידע". זהו אליהו מול אחאב שמוכן למנוע טל ומטר 3 שנים ולהרוס כך את מלכות ישראל רק כדי להילחם בבעל (לא במקרה מכנה אותו אחאב 'עוכר ישראל'). וזה נכון גם מבחינה תורנית. חכם המגיע בדעתו למסקנה למדנית מסוימת מסוגל להתעלם מכל מה שהיה לפניו בקביעה ההלכתית החדשה שלו. העובדה שקודם למדו אחרת את הסוגיה מעניינת אותו כקליפת השום.
    השמרנים הדתיים מכריזים על היהדות שהיא שמרנית. זה קשקוש. נחשוב על סיפור והפסילים. מה שמרן היה אומר? צריך לתת לדברים להתפתח באופן טבעי. מה אברהם עושה שובר את כל הפסילים ואז מושלך לכור האש. זה לא שמרנות.

    Liked by 1 person

  52. לי.ד,

    איני משוכנעת שמדובר במכתב אותנטי. אם כי ברור שיתכן והוא אכן נכתב מדם ליבה של אחת מהקורבנות.

    בין מניעי החשד: אורך המכתב והמספר הרב של נושאים שהוא מכסה (כולל התביעה לזרוק את ספרי ולדר), האזכור החוזר של "מיטת תינוק" (שאורכה 1.60 מ' – פחות מגובהו של גבר בוגר) בזירת הפשע, אוצר מילים מעט עשיר מדי לבוגרת של בית יעקב. כמו "קתרזיס" ו hell ועוד.

    אך תהיה אשר תהיה האמת – מה שבעיקר הפריע לי הייתה ההשוואה שביצעה בין הסבל שעברה לבין הסבל של קורבנות אושוויץ.
    השוואה שנתפסת בעיני כמעידה על בורות ו/או נכונות לבצע שימושים דמגוגים בסבל קורבנות השואה.

    הקטע מהמכתב:
    ————————-
    " …. ניצולים כמו סבתא רבא שלי היו נבוכים לדבר על אושוויץ בשנים הראשונות. הם תמיד הרגישו כאילו המאזין האשים אותם על היותם באושוויץ או שמעולם לא האמינו לגמרי למה הם סובלים וכמה זה כואב ומשנה חיים.

    מאוחר יותר בחיים, כשנרטיב הרחוב השתנה וניצולי השואה הפכו לאנשים גיבורים שכדאי לחפש בכדי לקבל מהם ברכות , סבתא רבא שלי עדיין בחרה לשתוק. כשנשאלה על ידי בתה, שעד אז הייתה בעצמה סבתא, "למה, אמא, את עדיין שותקת?" סבתא רבא שלי ענתה בהינף יד, "איך דארף נישט קין רחמונוס" (אני לא צריכה רחמים של אף אחד).

    אותו דבר גם כעת הרב אייזנמן, עדיין יש הרבה אנשים שמאשימים אותי על ההתעללות שעברתי . הם שואלים אותי (או שאני יכולה להגיד שהם לפחות רוצים לשאול אותי) את אותה שאלה כמו שהם חקרו (או רצו לחקור) את סבתא רבא שלי, "למה לא נלחמת?" אין ספק, אותם אנשים אינם מבינים זאת כיוון שהם מתמידים באמונתם שרוב הקורבנות הם או שקרנים, מגזימים או מעוררי לשון הרע שיש להם אג'נדה דקיקה להרוס את היהדות האורתודוקסית. למרבה המזל, ככל שחלף הזמן ויותר אנשים התייצבו, וההבנה מתחילה לתפוס ניצול של התעללות מינית, התגובה של כמה אנשים כלפי הקורבנות השתנתה. בדיוק כפי שאנשים החלו להשתנות בתגובתם לניצולי שואה, אנשים משתנים גם בתגובתם לניצולי התעללות.

    התגובה משתנה מחוסר אמון במקרה הרע לרחמים וחמלה במקרה הטוב. עד כמה שחמלה עדיפה על תחושת דחיה, דחיה, מוכתמת ולא מאמינה, אני אומרת לך הרב אייזנמן כפי שהאלטר-בובא שלי אמרה לסבתא שלי, "איך דארף נישט קין רחמונוס". אני, וניצולים כמוני, לא מעוניינים שיסתכלו עליהם כעל אנשים מעוררי רחמים ומוכתמים שראויים כעת ל"אהדה הכי עמוקה" שלכם. במקום זאת, אנחנו צריכים שאנשים יאמינו בנו ובנו. …."

    אהבתי

  53. לקמיליה,
    זה נכון שזה קצת מוגזם אבל השיח החרדי נוטה להגזמה באופן קבוע. כל החלטה שלטונית שאיננה מוצאת חן בעיניהם הופכת לשעת השמד וחורבן היהדות. מספיק לקרוא את הפשקווילים שלהם באופן קבוע כדי להתרשם. מעבר לכך, אצל חרדים לא מקובל שאדם יראה את עצמו כנפגע. מה שבא הגיע מרצון ה', ואדם צריך לדעת לקבל יסורים באהבה ולהיכנע לרצון ה', ובכלל עצם הרצון האישי של האדם בעניין כלשהו נתפס כנגוע באינטרסים אישיים שאותם צריך לדכא ביד רמה ובזרוע נטויה. אין אינדיבידואלים אצל החרדים. כולם, כולל הנשים, לבושים במדים. השואה פורצת פירצה בדיבורים הללו. קשה לומר על השואה שהיא רצון ה' ושהאדם היה צריך להשרף באושוויץ תוך כניעה לרצון ה'. מי שניצל ניצל באופן אינדיבידואלי. ולכן השימוש בזכרון השואה של הניצולים מאפשר לכותבת (ואינני יודע אם היא אותנטית או לא אך לטעמי זה לא משנה) להשתחרר מהדרכים שבהם החברה החרדית מונעת מהפרט החרדי להתלונן על עוולות. יש כאן עוולה ותפסיקו לנסות לטאטא אותה תחת הדרישה להכנע לרצון ה' (שהוא בעצם הדרישה להיכנע לסדר החברתי הקיים).

    שוב, אינני יודע אם זה אותנטי אבל עצם הפרסום מציף נקודה שהחברה החרדית מנסה כל הזמן להשתיק ותנסה להשתיק שוב אחרי שהפרשה חלפה לכאורה.

    אהבתי

כתיבת תגובה