השקל שאנן מדי

שער השקל מול הדולר נמצא כרגע בשיא של כל הזמנים, פחות או יותר (אם משמיטים זמנים עתיקים שקדמו למדיניות המוניטרית הנוכחית). אבל מצב זה עלול להיות סימן לשאננות יתר מול הסיכונים הגיאופוליטיים העצומים של המזרח התיכון. נראה שישראל מתקרבת להכרעה אם לקבל את אירן כמדינה גרעינית, שעלולה, אם שליטיה יחפצו בכך, להשתמש בכוחה הלא ייאמן של אנרגיית האטום כדי להשמיד את המדינה לכשתרצה – הכרעה שתשים ללעג כל נאום יום שואה. או לצאת למבצע צבאי נועז עם השלכות מרחיקות לכת.

קיימת כמובן האפשרות שממשל ביידן יגלגל את הפחית הלאה כפי שאובמה עשה בזמנו. אבל לא בטוח שהוא מסוגל. במלאכת המו"מ עם אירן ביידן מעסיק נבחרת של מאמינים בפייסנות, שצ'מברליין היה מתבייש בהם עד עומקי נשמתו (צ'מברליין אחרי הכול ניסה לעסוק בפייסנות מול מעצמה מאיימת, בעלת יכולת פוטנציאלית לכבוש את אירופה. ארה"ב עוסקת בפייסנות מול מדינה שהיא כמו ג'וק המנענע במחושיו באיום מול העוצמה האמריקנית הכבירה).   האיראנים קוראים את החולשה ומבינים שזו הזדמנות חד פעמית מבחינתם לפרוץ לפצצה. לא בטוח שהסכם קוסם להם כל כך – הנשיא טראמפ יכול לחזור בסבב הבא (בסקרים האחרונים נראה שהאמריקנים, למרבה התדהמה, מתגעגעים אליו) והוא במילא ישליך הסכם של ביידן לפח.

ייתכן שממשל ביידן עוד יתעשת וימצא דרך להחזיר את אירן להסכם, בפרט אם ישראל תשדר נחישות של אמת לפתוח במערכה לבדה, מעשה שיכול להתחיל רצף אירועים שיהרוס את נשיאות ביידן. אבל אם הוא לא יתעשת, העובדה שהשקל נמצא היום ברמה כל כך גבוהה מול הדולר יכולה להיראות בדיעבד מוזרה.

115 תגובות בנושא “השקל שאנן מדי

  1. תמריץ,
    למה הפעם השוק לא מסוגל לתמחר את הסיכון, בעוד שתמיד אתה סומך עליו?
    מתי מה שהשוק אומר הוא המציאות ומתי מצג-שווא?

    Liked by 1 person

  2. תמריץ,
    שער השקל משקף את כלכלת נתניהו. למעשה השער היה גבוה יותר אלמלא בנק ישראל שהחליט להצמיח הר של דולרים. אבל הסר כל דאגה מליבך. תן לממשלת השינוי והריפוי מספיק זמן ונחזור לכלכלת רבין/ברק עם אוטובוסים מתפוצצים

    אהבתי

  3. חייל לא שאני רוצה להרוס את המסיבה, אבל עובדתית אתה טועה פעמיים. הצמיחה הכלכלית המטורפת של ישראל החלה בימיו של רבין כראש ממשלה. ולא נתניהו עצר את האינתיפאדה השנייה אלא אולמרט, כפי שהראיתי בתגובה לאחד הפוסטים האחרונים של תמריץ. או לפחות, אולמרט "עצר" את האינתיפאדה. לדעתי הדעיכה שלה בכלל לא קשורה אליו.

    Liked by 1 person

  4. השוק הוא לא יצור מיסטי.. הוא שקלול של הדעות של אנשים שלרוב קשה מאוד לנצח אותו. אני לא אומר בהחלטיות שהשקל יצנח, והרבה דברים יכולים לקרות. לא קניתי חוזים על הדולר או משהו כזה.

    אהבתי

  5. האינתיפאדה השנייה נעצרה לפני נתניהו אבל לנתניהו מגיע קרדיט על הצלחה לשמר את השקט. הרי שלישית הייתה יכולה לפרוץ בתקופתו ולמעשה פרצה אך הנזק היה מוגבל.

    אהבתי

  6. תמריץ,

    ראוי לציין אגב, שבהיבט של מסחר שבועי מסכם, בינואר השנה, הדולר/ שקל, נגע הרבה מתחת למחיר היום. אלא, שזה מחיר תיאורטי. כלומר, המחיר סגירה היה גבוה הרבה יותר, אבל, במהלך המסחר, הוא הגיע לשער נמוך בהרבה (הרבה יותר נמוך).

    בכל מקרה, אין תמיד קשר, בין מצב גיאופוליטי, לשוקי ההון, ולערך המטבע כמובן. הרבה מאוד השפעה גלובלית בסיפור הזה, מכירות קניות של בנק ישראל וכדומה.

    לגבי איראן, נעשה תרגיל חשוב ומענין:

    השיחות בוינה לגבי הסכם גרעין, סיכוי טוב מאוד הרי,שיתחדשו בקרוב מאוד.

    אתה רואה את ביידן, אבל, לא מבין, שמדובר במטריה בינלאומית. כלומר, זה לא רק ארה"ב, זה האיחוד האירופאי, זה הסינים, זה הרוסים ועוד.

    עכשיו, מה קרה עם נתניהו דאז:

    היו שיחות דאז. כולם גרסו, שהאיראנים מתעתעים בעולם. בזאר פרסי גרסו. הם רק מושכים זמן. מסתבר שלאיו דווקא. אם נתניהו באמת התכוון לתקוף, הרי הוא בעצמו הבין:

    בתוך המשא ומתן, לא יכול לתקוף. אבל, לא יגיעו להסכם הוא הניח, ואז אולי יתקוף. אבל, מה שהוא לא הבין, זה שהאיראנים נחושים דווקא להגיע להסכם. ואז:

    לא יכול היה לתקוף בתוך המשא ומתן. ואחרי, הגיעו להסכם הרי. אז מתי היה תוקף ?

    עכשיו בנט נמצא באותו המצב לכאורה:

    אבל, בנט צריך לדעת שהאיראנים דווקא שואפים להסכם גרעיני. זה הוכח בעליל. שואפים, ועומדים בו הרי. כלומר:

    שאם הוא היה רוצה לתקוף חס ושלום, יש לו חלון מצומצם ביותר, עד תחילת השיחות ממש בקרוב.

    אחר כך, יגיעו להסכם סיכוי גבוה. לא יוכל לתקוף אחרי שהגיעו להסכם, תחת מטריה בינלאומית ובניגוד גמור, בעליל כך, לעמדת ארה"ב.

    אז, תעשה החשבון.

    כך או כך, גנץ כבר הצהיר, שייתכן שישראל תשלים עם הסכם חדש.

    כאן, תחת הכותר:

    גנץ: "ישראל יכולה לחיות עם הסכם גרעין חדש"
    בריאיון למגזין האמריקני "פורין פוליסי" אמר שר הביטחון כי בישראל מפעילים לחץ על ממשל ביידן להכין תוכנית שתכלול "הפעלת כוח" על טהרן במקרה של כישלון השיחות. עוד אמר כי תיתכן "תוכנית ג'" – שתכלול פעולה צבאית מצד ישראל: "איראן צריכה לפחד מארה"ב ושותפותיה ולהבין שהן רציניות"

    https://www.ynet.co.il/news/article/sypa7xyxy

    אהבתי

  7. הדולר שקל, הגיע ל- 3.1124 מחיר נמוך תיאורטי כאמור בינואר השנה.

    תגיעו לגרף הבא רצ"ב לינק. תעברו ממסחר של יום אחד ( 1D) לחודש ( 1M). תעברו שם על הנירות, מימין לשמאל, תראו נר ירוק, עם שלוחה/ רגל ארוכה מאוד. סופה של הרגל, המחיר התיאורטי לעי"ל: 3.1124 . אפשר גם לשים הסמן מרחף על הנר עצמו, ותקבלו תיבה עם מחירים וכדומה.

    כאן:

    https://www.investing.com/currencies/usd-ils-candlestick

    מקווה שיעבוד לכם…..

    Liked by 1 person

  8. אם ישראל מעוניינת בהסכם גרעין חדש, אולי זה הסימן הטוב ביותר שמבחינת אירן הסכם גרעין חדש הוא לא כל כך כדאי..

    אהבתי

  9. תמריץ,

    לא מובן. לאיראנים, ולאור הסנקציות הקשות (מדגיש: לאור הסנקציות הקשות) יש רק שיקול אחד עיקרי:

    להסיר הסנקציות האלו. לא בכל מחיר. אבל, להסיר אותן. אם המחיר הוא גרעין לחשמל, ורק לחשמל, תחת פיקוח חודרני ביותר. אז הם מוכנים בעיקרון. כפי בעבר, כפי ההסכם שהגיעו אליו דאז.

    מה אכפת להם מן הישראלים בהיבט הזה?

    אהבתי

  10. אם אירן חוששת ממצוקה כלכלית ברמה שתסכן את יציבות המשטר, היא הייתה מצטרפת להסכם הגרעין. אם ישראל הייתה חושבת שמצוקה כלכלית כזו צפויה, היא הייתה מתנגדת לחזרה להסכם הגרעין. הייתה תקופה שבה היה נראה שהריאל האיראני קורס לחלוטין עד שהכלכה האיראנית הופכת להיות נוסח ונצואלה וגם אני האמנתי שהצעד של טראמפ מוכיח את עצמו, עכשיו זה כבר לא קורה. אולי גם בגלל שממשל ביידן רך מדי באכיפת הסנקציות.

    אהבתי

  11. תמריץ,

    לא מובן פה מה שאתה כותב עם כל הכבוד.

    איך איראן הייתה מצטרפת להסכם הגרעין ? איראן לא הפרה אותו כלל וכלל. נהפוך הוא. עמדה בו לעילא.

    טראמפ הפר ההסכם או נסוג ממנו. כל העולם זעם על כך. בלי שום עילה שקשורה להסכם עצמו הוא נסוג הרי.

    והלינק ששמת הוא לא שורש הענין. אם היה שורש הענין, האיראנים לא היו שואפים שוב להסכם נוסף חדש. איך לפייס האיראנים ? קודם כל, הסינים הגיעו להסכם אדיר עם האיראנים בקשר לפיתוח שדות הגז הטבעי. הסינים לא שמים על האמריקנים כלל בהקשר הזה. ובכלל:

    הסנקציות הרבה יותר גדולות מכך. האיראנים לא יכולים לייצא נפט ממש בכלל להרבה מדינות בעולם. על כך:

    יש להם בעיה של סליקה או תשלומים אלקטרוניים בינלאומיים. זה עושה בהם שמות ממש.

    אין לזה קשר כלל.

    אהבתי

  12. אפילו אם סכנת הנשק הגרעיני האיראני (ובעקבותיו הנשק הגרעיני של מדינות מזרח תיכוניות נוספות) הייתה לפתע פתאום, באורח ניסי, מתפוגגת מחיינו – קיימת סיבה טובה לצניחת השקל.

    ביום שישי, שבו שר החוץ הנוכחי / ראש הממשלה העתידי של מדינת ישראל פרסם בעיתון הארץ את תובנותיו על העולם ואת השקפת עולמו, השקל היה אמור לצנוח.

    קטע נבחר מהגיגיו של יאיר לפיד:
    ———————————-
    " … במשך כעשור התבססה מדיניות החוץ הישראלית על הרעיון הקודר, ולפיו הקהילה הבינלאומית היא מקום דרוויניסטי. הבריתות היחידות שעליהן ניתן לסמוך הן אלה המבוססות על אינטרסים כלכליים או ביטחוניים. אין מקום במדיניות חוץ לדיאלוג המבוסס על ערכים משותפים, או על ידידות בין עמים. במקום מדיניות חוץ פעילה וחיובית נקטה ממשלת בנימין נתניהו מדיניות של חשדנות פסימית. …."
    ———————–

    לתפיסתי לפיד מסוכן שבעתיים מהדוגלים בפייסנות ובריצוי תמידי של אויבים, המחפשים תדיר סימני חולשה, בעוד ועוד מתנות וויתורים.
    השקפת עולמו הילדותית, ה"פרחונית" והאופטימית מתאימה יותר ל"ילדי פרחים" היפים, עם סיסמאות "make love – not war" מאשר לראש מדינה שעצם הישרדותה מוטל בסכנה תמידית.
    ללא "ריאל פוליטיק" אין פוליטיק.

    אך אפילו אם מדיניות "העדר החשדנות" של לפיד לא תפיל על ראשנו סכנות, שכלל לא נערכנו אליהן – אמור להיות ברור שעוצמתה של ישראל תלך ותיפחת. ללא נסיון לטוות בריתות המבוססות על אינטרסים הדדיים, ובציפיות שווא לקטיפת פירות ה"ידידות בין עמים", ישראל עלולה להידרדר במהירות ממעמד מעצמה אזורית למעמד מדינת חסות מאוימת קטנה.

    Liked by 3 אנשים

  13. השווקים לא מתרגשים מאירועים זמניים.. כהונתו של לפיד תסתיים מתישהו. המשמעות של הגרעין האיראני לעומת זאת קבועה. ישראל בעלת ערך פחות כמדינה כשהוא קיים.

    אהבתי

  14. לגבי השקל, קצת מצחיק לכתוב שהוא צריך להחלש כשבנק ישראל קונה דולרים בטרוף כדי למנוע התחזקות נוספת שלו.

    לגבי יאיר לפיד, אירוני שלבנו של טומי לפיד יש תפיסה כל כך אופטימית לגבי האמון בגויים, אני נוטה לחשוב שהוא פשוט אומר מה שהקהל שלו רוצה לשמוע, ושהמטרה בעיקר להישמע ההיפך מנתניהו. להערכתי הוא איש תפעול ויחסי ציבור טוב, אך הוא נטול אידאולוגיה.

    לגבי הגרעין האירני, כל עוד לישראל יש יכולת למכה שניה (מישהו אמר צוללות?), אני לא חושב שאנו באמת צריכים לחשוש. גם אנחנו מסוגלים להפוך על ערי אירן המרכזיות לעיי חורבות. להערכתי האירנים רציונלים . ראה נושא קאסם סולימני, והרבה תקיפות אחרות שנותרו ללא מענה. יותר מזה, להערכתי אם אירן תוכיח שהיא לא רציונלית ותיזום פגיעה לא קונבנציונלית בישראל ללא תגובה מאירופה \ ארה"ב \ רוסיה \ סין. המדינות האלו יהיו היעד הבא. האם הן יכולות להרשות לעצמן את זה?

    Liked by 1 person

  15. צריך לטפח יכולות מכה שנייה אבל זה אסון אסטרטגי אם על זה נצטרך להסתמך. ברית הגנה עם ארה״ב היא המוצא ההגיוני אבל יש לה חסרונות רבים. התלות באמריקה והחשש מנשיא פרוגרסיבי/בדלן שיתנער ממנה. עם זאת, זה המוצא שבחרו רוב מדינות המערב המאוימות על ידי רוסיה וסין. אז אנחנו בחברה טובה.

    אירופה, רוסיה וסין לא באמת מאוימות מאירן כיום אבל סביר שלא יראו בעין יפה פריצת טאבו גרעיני. אבל זה יגרום להן אולי להטיל סנקציות, לא להטיל נשק אטומי בחזרה על טהרן.

    ארה״ב יכולה לבוא להגנתנו אבל כדאי לצקת זאת בברית הגנה פורמלית. אחרת התלות בזהותו של נשיא ארה״ב קשה מדי.

    העדיפות הראשונה במעלה היא להשמיד את מתקני הגרעין, גם במחיר של מלחמה קשה. יהודים נאבקו מול מבקשי רעתם בתנאים נחותים בהרבה מאלו שמדינת ישראל נמצאת בהם כיום.

    Liked by 2 אנשים

  16. ל 3718,

    גם אני תהיתי כיצד בן של ניצול שואה, שאפילו נכנס לנעלי אביו כשכתב את "זכרונותי אחרי מותי", מבטא אמון נאיבי כל כך בטוב הלב האנושי.

    גדי טאוב, באחד מקטעי הפרק המצ'ב, מפרש את יאיר לפיד די בדומה לך. אדם שמונע ע'י דעת הקהל שבעיניו הוא שואף לשאת חן. מכאן שאינו משקר – כי לתפיסתו למילים יש צלילים אך לא משמעויות. וזאת בניגוד תהומי לאביו, טומי לפיד, שהיה אנטי-תזה המוחלטת ל"פוליטיקלי קורקט".
    המרואיינת הוסיפה (בניסוח שלי) שהוא היה קריין טלוויזיה ונשאר קריין טלוויזיה (כלומר מקריא, בכישרון רב, את מה שאחרים כתבו לו).
    פרשנויות שאני איני מסוגלת להסתפק בהן ולהיות שלמה איתן.

    רוב חלקו הראשון של הפרק עוסק בר' יוסף קארו והעלייה הספרדית – דתית לארץ ישראל ש*קדמה* לעליית התנועות הציוניות החילוניות.
    קארו וחסידיו שללו את "שלוש השבועות". שבועות אליהן נצמדים עד היום החרדים. לטענת המרואיינת, זו גישה זו שמתאימה יותר ליהדות הספרדית (הפרו ציונית) מאשר גישת תנועת ש'ס (הפרו ליטאית).

    בעיני החלק המעניין ביותר בפרק זה הוא הניתוח של אותם אנשי ציונות דתית שנשארו נאמנים לבנט & שקד. בלשון טאוב: "ליקוי המאורות" של תומכי בנט בציונות הדתית". כדוגמת דניאלה וייס, יהודה הראל, הבן של חנן פורת ועוד.
    (((בערך מהדקה ה 40 של הסרטון))).
    תמצות (די מחופף) של טענת טאוב:
    סוג של טהרנות דתית שגורמת להם להעדיף התיישבות בכל חלקי א'י על פני ריבונות לאומית (האנטי – תזה לעמדת היסוד של הציונות החילונית שסדר העדיפויות שלה הפוך) + העדר מידה מספקת של "מעשיות מפאיניקית" / ידע כיצד לשלוט.

    אהבתי

  17. תמריץ,

    לא מסכים שהעדיפות הראשונה במעלה היא "להשמיד את מתקני הגרעין, גם במחיר של מלחמה קשה", כי האירנים רציונלים. הם יודעים ששמוש בנשק אטומי משמעו תמות נפשי עם פלישתים. מטרת הנשק היא הגנתית למנוע הפלת המשטר , שמוש התקפי בו יבטיח כמעט לחלוטין את הפלת המשטר האיסלמי.

    ובנוסף, לא מסכים שברית הגנה עם ארה"ב היא פתרון אופטימלי. תזכור שברית הגנה היא חרב פיפיות. האם תרצה לשלוח חיילים לצד השני של העולם עבור מלחמות אמריקניות? וכמו שכתבת, מי יבטיח לך שלא יתחלף הנשיא?

    אהבתי

  18. ישראל בלי תמיכת ארה״ב היא מדינה שמושמדת בקלות רבה. ברור שזה לא מעשה שפוי לעשות. אבל האם אנו בטוחים בשפיותם של מנהיגי אירן במאה השנה הקרובות? אני לא.. שלא לדבר על כל מי שיחזיק בארסנל הגרעיני הסעודי שהסעודים ודאי יחזיקו בתגובה.

    מעולם לא הייתה לעולם המוסלמי אופציה להשמדת ישראל. עכשיו תהיה לו (גם אם במחיר כבד). לא הבדל זניח.

    אהבתי

  19. לגבי גדי טאוב אגיד בבוטות שלעניות דעתי הביביזם הוא סוג של מחלת נפש.. נניח שלדעתכם ביבי האסטרטג הכי גדול שיש. הוא הפסיד 3 מערכות בחירות, רימה ושיקר ואיבד כל אמון בצד השני. איזה חוצפה יש לו לתקוע את המדינה ככה ולא לפרוש ולתת את ההובלה לאיש ימין אחר. השאלה היא לא למה מישהו לא ביביסט אלא למה מחלת נפש קולקטיבית השתלטה על חצי מהעם ויצרה את הביביסטים.

    Liked by 1 person

  20. האם יש איום מוחשי לקיומה של ישראל?
    1. חוסר המשילות המוחלט בנגב.
    2. הגידול באלימות בערים הערביות וכמות הנשק הגדולה שיש לארגוני הפשע.
    3. התקרבותה של אירן לנשק גרעיני.

    אהבתי

  21. קמיליה,
    זה לא סוג של טהרנות דתית שגורמת להם להעדיף התיישבות בכל חלקי א"י על פני ריבונות לאומית (הם ממש לא מזלזלים בריבונות לאומית), אלא טהרנות מוסרית שמעדיפה "ניקיון כפים" של אנשי שמאל על-פני "לכלוך ידיים" של אנשי ימין. זאת מחלת הסרגת עליה כבר רטן רבות החייל.

    אהבתי

  22. נכון שהתזה של טאוב מחלקת בין "ציונות חילונית" ל"ציונות דתית" על-בסיס ריבונות מול התיישבות.
    הבעיה בדבריו, מלבד זאת שהם לא נכונים לדעתי, זה שהוא נזכר לומר אותם רק עכשיו כאשר חלק מאליטת המתנחלים תומכת בבנט.
    (לייתר דיוק, זאת התזה שלו בהיותו שמאלני בספרו על המתנחלים, הוא שכח זאת בעוברו לימין, ועכשיו נזכר בכך שוב כאשר חלק מאליטת המתנחלים תומכת בבנט).

    אהבתי

  23. תמריץ,
    השמדת מתקני הגרעין זה רעיון מטופש שמקורו בגלמים יוצאי מערכת הביטחון. ההגיון שבו מזכיר את "תיאוריית הדאחיה" שהגו אותם גאונים. בשונה מהגעה לפצצה גרעינית באמצעות כור גרעיני הדוקטרינה האירנית יצרה מערכת מבוזרת וקלה מאד לשיקום. במרכזה עומדת הסרכזת שהאירנים מייצרים בעצמם ולכן תקיפת ריכוזי הסרכזות תאט את ייצור החומר הבקיע לזמן קצר בלבד. כל עוד לא שונתה הפרדיגמה של המערכת הביטחונית אין לישראל אופציה צבאית (כפי שאין לה אופציה כזו נגד החמאס והחיזבאללה).

    אהבתי

  24. יאיר,
    המתנחלים תומכי בנט רואים בעצמם קבוצת מיעןט עילית שנועדה/ראויה להנהיג את ישראל. ממשלה בראשות בנט היא התגשמות הייעוד הזה

    אהבתי

  25. חייל,
    בהחלט קיימת תפיסה כזאת, אבל אני לא בטוח שזה המקרה אצל דתיים תומכי בנט. זאת הייתה התלהבות לרגע בהתחלה, אבל אני כבר לא רואה את זה עכשיו. מה שמתחזק את התמיכה עכשיו זה תיאוריות "ממשלת הפיוס" (כלומר שנאת ביבי).
    מתנחלים תומכי בנט זה ממש קצת אנשים (רק הטהרנים). רוב הדתיים שממשיכים לתמוך בבנט הם הליברליים, לא המרכז של הציונות הדתית.

    Liked by 1 person

  26. קמיליה,

    לגבי ש"ס, אריה דרעי אמר מזמן שהוא ציוני יותר מהחילונים (אין לי כרגע הניסוח המדוייק). אלא שהוא לא ציוני במובן ההרצליאני החילוני, אבל הוא ציוני במובן של כיסופים ועליה לארץ ישראל, ובמובן של חיזוק העם היהודי באופן כללי ובארץ ישראל באופן ספציפי, ובמובן של חיזוק הזהות היהודית של מדינת ישראל.

    אני די מסכים איתו. כשאני משווה את ילדיי החילונים לילדי קרובי משפחתי החרדים (ש"ס). לצערי, הילדים שלהם יותר ציונים מילדיי בכל המובנים לעיל. הילדים שלי יכולים בקלות לעבור לגור בכל מדינה מערבית בעולם מבחינת תרבות שפה וכישורים. איזה משמעות יש לזה שהם שרתו 3-4 שנים בצבא בקרבי, אם את שאר חייהם הם יעשו בחו"ל?
    לשמחתי הם לא עושים זאת, פשוט כי הם מספיק מוכשרים להצליח גם בארץ 🙂 אבל האופציה קיימת בקלות. אצל החרדים האופציה כמעט ולא קיימת. יש רק מסלול אחד לחיים.

    Liked by 3 אנשים

  27. לתמריץ,
    כתבת:
    —————
    "לגבי גדי טאוב אגיד בבוטות שלעניות דעתי הביביזם הוא סוג של מחלת נפש. נניח שלדעתכם ביבי האסטרטג הכי גדול שיש … השאלה היא לא למה מישהו לא ביביסט אלא למה מחלת נפש קולקטיבית השתלטה על חצי מהעם ויצרה את הביביסטים."
    ———————-

    אתה מפרש את ההתנגדות העזה לממשלת בנט כמונעת מ"ביביזם".
    לתפיסתי זו פרשנות מוטעית.

    אני, לדוגמא, כתבתי בבלוג זה שנתניהו מהווה יותר נטל על הימין מאשר נכס – כבר במהלך מערכת הבחירות ש*לפני* האחרונה, וייחלתי להחלפתו באיזשהו מנהיג ליכודי אחר.
    מעולם גם לא תפסתי את עצמי כ"ביביסטית".
    מה שלא מונע ממני מלחוש חרדות עמוקות כלפי "ההישגים העתידיים" של ממשלת לפיד – בנט – רע'מ – המשותפת ו/או מלהאמין שקואליציה זו נולדה בחטא וראש הממשלה הנוכחי הוא נוכל פוליטי מסוכן.

    גם את קלמן ליבסקינד, כדוגמא אחרת, קשה לכנות "ביביסט". הוא הציע בעבר לנתניהו להתפטר מתפקיד ראש הממשלה בתמורה לסגירת כל התיקים נגדו. (הצעה שבעיני היא בלתי מוסרית ובלתי קבילה).

    למרות זאת, קשה להתעלם מהביקורת המאוד קשה שמבטא ליבסקינד בכתבתו האחרונה לרגל מאה הימים הראשונים לממשלת בנט.

    מאמר מומלץ. גם לאלו (כמוני) שלא תמיד מסכימים עם עמדותיו.

    https://m.maariv.co.il/journalists/Article-866609

    Liked by 1 person

  28. 3718
    לדעתי אתה טועה מאוד בתפיסה ששימוש של האירנים בגרעין הוא 'תמות נפשי עם פלישתים' אירן היא מדינה גדולה מאוד גם שתי פצצות אטום שיהרגו מאות אלפים לא יחסלו אותה – הם ישתקמו כמו שיפן השתקמה. אבל פצצת אטום אחת במרכז וישראל מחוסלת. מבחינתם בהחלט יכול להיות שהעסק משתלם גם אם תהיה מכה שניה של כמה פצצות אטום אצלם.

    Liked by 1 person

  29. אני מוכן לקבל כל ביקורת על בנט ממי שמבקר את ביבי תחילה ואומר שהיה צריך להסתלק. אחרת זו סתם סגידה לאדם אחד. לביבי אין לגיטימציה לדרוש להיות ראש ממשלה כי רוב העם תומך במפלגות שנמצאות נגדו.

    Liked by 1 person

  30. לחייל זקן,
    כתבת:
    "השמדת מתקני הגרעין זה רעיון מטופש שמקורו בגלמים יוצאי מערכת הביטחון. … … הדוקטרינה האירנית יצרה מערכת מבוזרת וקלה מאד לשיקום. במרכזה עומדת הסרכזת שהאירנים מייצרים בעצמם ולכן תקיפת ריכוזי הסרכזות תאט את ייצור החומר הבקיע לזמן קצר בלבד. כל עוד לא שונתה הפרדיגמה של המערכת הביטחונית אין לישראל אופציה צבאית (כפי שאין לה אופציה כזו נגד החמאס והחיזבאללה)."
    —————-

    האם תוכל לפרט מהי להערכתך הפרדיגמה החלופית? / מה יאפשר למערכת הביטחון שלנו קיום אופציה צבאית אפקטיבית מול הגרעין האיראני?
    (ובהזדמנות חגיגית זו – גם מול החמאס ומול החיזבאללה).

    אהבתי

  31. לגבי ביבי, אני תוהה מה התקשורת היתה אומרת אם ביבי היה אומר שהוא מעוניין שההורים בבית הספר יריבו ביניהם (מחוסנים מול לא מחוסנים).

    היינו מקבלים ימי שידורים מיוחדים על הנושא, והפגנות מיוחדות כל שבוע בבלפור.

    אהבתי

  32. ל 3718,
    כתבת:
    " … לצערי, הילדים שלהם יותר ציונים מילדיי בכל המובנים לעיל. הילדים שלי יכולים בקלות לעבור לגור בכל מדינה מערבית בעולם מבחינת תרבות שפה וכישורים. איזה משמעות יש לזה שהם שרתו 3-4 שנים בצבא בקרבי, אם את שאר חייהם הם יעשו בחו"ל?
    לשמחתי הם לא עושים זאת, פשוט כי הם מספיק מוכשרים להצליח גם בארץ 🙂 אבל האופציה קיימת בקלות. אצל החרדים האופציה כמעט ולא קיימת. יש רק מסלול אחד לחיים."
    ——————–

    אני מתרעמת על הגדרת ציונות – כהעדר אלטרנטיבות מחייה פרט להמשךהחיים מדינת ישראל.
    העובדה שילדיך מסוגלים להגר לכל מדינה מערבית בנ יבחרו, ולהצליח בה, אך בוחרים מרצונם החופשי להמשיך לחיות בישראל – היא זו שהופכת אותם לציונים.
    חרדים שאינם מסוגלים לרדת מהארץ (בגלל מגבלות תרבות, שפות וכישורים), אינם ציונים. הם אסירים.

    Liked by 1 person

  33. קמיליה,
    התשובה היא די פשוטה. המלחמה שלנו היא באויב ולא במתקנים שלו. מטרת המלחמה צריכה להיות השמדת אנשי המשטר האירני. פגיעה במתקני הייצור ובתשתיות זוהי מטרה משנית. כך גם לגבי חמאס, חיזבאללה וכל אויב אחר מהסוג הזה

    Liked by 2 אנשים

  34. קמיליה,
    עוד נקודה. מי שרוצה לתקוף באירן צריך להשמיד את עיקר כוחו של החיזבאללה לפני התקיפה. זה צריך להיות מהלך שיקדים את התקיפה באירן בחודשים רבים

    אהבתי

  35. חייל,
    נקודה מאוד מעניינת, אבל האם זאת אופציה מבצעית?
    כלומר, בעזה ופחות מכך בלבנון אנחנו מנטרים את האויב בקביעות ויכולים להשמיד אותו במידה מסוימת. האם זה אפשרי באירן?
    וגם מה ההיקף של השמדת אנשי אויב באירן שנצרכת? (לא שלי אישית יש מספר כזה לנקוב עבור חמאס או חיזבאללה, אבל זה נראה לי מספר שיותר קל להגדיר אותו)

    אהבתי

  36. יאיר,
    הנהגת אירן לא יכולה להיטמע בקרב האזרחים. למערכת פו"ש מדינתית/צבאית יש חתימה מודיעינית גבוהה וזה הופך את ההנהגה לפגיעה יותר. אני מעריך ש100 אנשי צמרת ועוד 5000 בדרגי הביניים יספיקו. לאחר שלב העצימות הגבוהה צריכה להיות נכונות (ויכולת) להמשיך בלחימה בעצימות נמוכה במשך שנים. מלחמה כזאת באירן צריכה להתבסס על כמות גדולה מאד של מל"טים כבדים (בגלל הטווח). לא נראה לי שחיל האוויר שלנו ילך בכיוון הזה.

    אהבתי

  37. האם אתה מדבר על פגיעה בראשי ה"זרוע הצבאית" האיראנית או בראשי המערכת הפוליטית/מדינית?
    האם פגיעה בהנהגה פוליטית/מדינית באירן לא תוביל לפגיעה חוזרת בהנהגה הפוליטית בישראל?
    האם מהלך כזה אינו למעשה הפיכה כנגד המשטר, ואולי אף כנגד העם האיראני (שבמידה מסוימת בוחר ותומך במשטר)?
    מה לדעתך תהיה התגובה האיראנית למהלך שאתה מציע?

    Liked by 1 person

  38. חייל, אתה חושב שיש פרדיגמה שכן מאפשרת אופציה צבאית?

    זה שהאיראנים לא עובדים עם כור גרעיני, יקשה עליהם להבנתי בשלב הכנת ראש הנפץ כי כמעט תמיד טילים גרעיניים נושאים פלוטוניום ולא אורוניום. עם זאת, אם כבר יחזיקו באורוניום, מי כבר ימנע מהם פלוטוניום.

    אהבתי

  39. חייל מבחינת ישראל להיכנס למערכה ראש בראש עם איראן זה אפשרי אולם מהווה סיכון גבוה מאוד – אולי אפילו יותר מאשר איראן גרעינית. נראה שהמשך המערכה ה"חשאית", בנוסף לסנקציות בין לאומיות היא כנראה הדרך היעילה יותר.

    Liked by 1 person

  40. אני תוהה אם המערכה החשאית נגד אירן לא דומה למערכה שאריאל שרון ניהל נגד הפלסטינים בטרם ״חומת מגן״ (ו״דרך נחושה״ שחייל זקן תמיד מדגיש שהיה חשוב יותר). כלומר הרבה רעש, הרבה צלצולים, הרבה בלגן והתפארות עצמית אבל אפס אפקטיביות כי אין טעם בפגיעות נקודתיות פה ושם. צריך מערכה כוללת וגורפת.

    אהבתי

  41. לא ברור לי מדוע כולם מתעלמים מפקיסטן. מדובר במדינה מוסלמית אנטי-ישראלית במוצהר, ובעלת נשק גרעיני. אמנם אין לנו עימות איתם כרגע אבל הענין יכול להשתנות.

    אהבתי

  42. אנחנו לא בראש מעייניה של פקיסטן למזלנו. ראש ממשלת פקיסטן מדבר להפתעתי על פיתרון שתי המדינות. כלומר אין אפילו שלילה גורפת של קיום ישראל.

    אהבתי

  43. אם נצא למערכה ארוכה מול אויב עם טילים מדויקים, איזה הייטק יהיה פה כשתחנת הכוח בחדרה תושמד? אי אפשר יהיה אפילו לטעון את הסלולרי, שלא לדבר על מחשב נייד. ושער השקל יהיה בהתאם. זה נושא הפוסט.

    אהבתי

  44. שאלה טובה אמחייה. אל תחשוב רק שיושנים פה בשקט. היו פה הרבה תרגולים ( ביחד עם האמריקנים) ליום פקודה בקשר לפקיסטן. הבעיה היא(בין היתר) שהמימשל בפקיסטן יכול להיעקף מימין. המשטר באיראן, לא ממש יכול להיעקף מימין ( מה שאפשר לטעון, הופך הפקיסטנים, יותר מסוכנים). עוד הרבה הבדלים. אולי אחר כך. כאן תוכל לקרוא אגב:

    https://www.israeldefense.co.il/content/פקיסטן-האיום-הגרעיני-השקט

    Liked by 1 person

  45. רק נשאיר פה המאמר שהפניתי אליו ( פקיסטן) מתאר לא רע הדברים. כי השאלה שהציב פה אמחייה, טובה מאוד. והמאמר מסביר הרבה דברים בקשר לכך. אמנם הוא משנת 2015, אבל, לא משנה הרבה הרי.
    אז ערוך ונקי כמובן:

    "פקיסטן: האיום הגרעיני השקט"

    "תוכנית הגרעין הפקיסטנית בעייתית וגדלה במהירות, יחד עם בעיה יוצאת דופן: פקיסטן היא לא מדינה סוררת שעלולה להפוך לגרעינית, אלא מדינה גרעינית שעלולה להפוך לסוררת. מצב כזה מציג זרם אינסופי כמעט של תרחישי בלהות עבור קובעי מדיניות בארה"ב". כך כתב קווין הולברט, בעבר מנהל תחנה ב-CIA, בטור דעה באתר thecipherbrief בתחילת אוקטובר.

    "פקיסטן היא לא המדינה המסוכנת ביותר בעולם, אבל היא כנראה המדינה המסוכנת ביותר לעולם, ובתור שכזו, קשר קרוב בין ארה"ב לפקיסטן צריך להתבצע. כמדינה שהבשיל בה משולש האיומים – טרור, כלכלה כושלת וארסנל גרעיני בצמיחה המהירה ביותר – יש לפקיסטן פוטנציאל ליצור תרחישי בלהות עבור קובעי המדיניות בארה"ב יותר מכל מדינה אחרת בעולם".

    פקיסטן היא מדינה גרעינית, בעלת הארסנל הגדול ביותר בעולם המוסלמי, עם כ-120 רש"קים וכושר ייצור של 20 רש"קים בשנה. כך לפי ה-washingtonpost. מומחים אחרים טוענים כי מדובר במספר מופרז של רש"קים, ובפועל המספר דו ספרתי, אך קטן בהרבה. את הניסוי הגרעיני הראשון היא ערכה בשנת 1998 ("Chagai-I"), לפני שנכנסה ל-NPT. זו הסיבה שהיא לא חלק מהאמנה.

    ההיסטוריה הגרעינית של פקיסטן התחילה ב-1965, עם כור שסופק על ידי ארה"ב במסגרת תוכנית "אטום למען השלום". הכור, PARR-I, הופעל ב-1974. לצד התוכנית הרשמית, החלה תוכנית גרעין צבאית בפקיסטן ב-1972, על ידי Zulfiqar Ali Bhutto, שהפך מאוחר יותר לנשיא המדינה. הסיבה לכך הייתה ההפסד של מזרח פקיסטן (היום בנגלדש) במלחמה עם הודו שנה קודם לכן. ב-1974 היא ניסתה התקן ראשון, אך עדיין לא פצצה.

    ב-1975 נכנס לתמונה ד"ר עבדול קאדר חאן (Abdul Qadeer Khan). חאן הוכשר בגרמניה, והביא עימו ידע בצנטריפוגות גז שרכש במפעל של חברת URENCO בהולנד. הוא הביא גם טכנולוגיות העשרת אורניום גנובות מאירופה.

    חאן קיבל ב-1976 את האחריות על הקמת מתקן העשרת אורניום בשם Kahuta. תחתיו בנתה פקיסטן רשת עולמית של הברחות, והשיגה באמצעותה את החומרים והטכנולוגיות הנדרשים. ב-1986 פקיסטן כבר ייצרה מספיק חומר גרעיני לפצצה. שנה לאחר מכן היא רכשה את הידע לבצע פיצוץ גרעיני.

    כאמור, במאי 1998 נעשה ניסוי גרעיני ראשון. במהלך הניסוי בוצעו ששה פיצוצים. מעבדות לוס אלאמוס בארה"ב טענו כי באחד הפיצוצים היה פלוטוניום ברמה נמוכה. הדעות על כך חלוקות עד היום.

    בתחילת שנות ה-90 טענו הערכות כי פקיסטן מחזיקה ב-3,000 צנטריפוגות פעילות. באותה תקופה הפקיסטנים רצו לפתח יכולות ייצור פלוטוניום. היא מצאה כתף חמה בסין, שעזרה לה לבנות כור של 40 מגה-וואט באתר Joharabad. לפי מקורות אמריקאיים, הוא יכול לייצר 10-8 ק"ג פלוטוניום בשנה – כמות שמספיקה לפצצה אחת או שתיים. תהליך הפרדת הפלוטוניום מתרחש באתרים Rawalpindi ו-Chasma. לפי אתר fas.org, הכור הזה יכול לייצר גם טריטיום מליתיום 6, לצורך ייצור פצצת מימן. שני האתרים לא מפוקחים על ידי סבא"א.

    אתר מרכזי בתוכנית הגרעין של פקיסטן הוא Khushab, שמשמש בסיס ייצור של פלוטוניום לנשק גרעיני. הכור הראשון הוקם כאמור בשנות ה-90 על ידי סין. בין היתר, סין גם עזרה לפקיסטן לתכנן את ראשי הנפץ שלה, וגם תרמה מרכיבים למפעלי העשרת האורניום וחומרים רדיואקטיביים. פקיסטן רכשה מרכיבים דו-שימושיים גם ברוסיה ובמערב אירופה במהלך השנים.

    האתר ממוקם כ-200 ק"מ מדרום לאיסלמאבאד, וכלל במקור כור אחד. עם השנים, פקיסטן הרחיבה אותו עם עוד שלושה כורים – ב-2002, 2006 ו-2011. לפי פרסום באתר ISIS, כור רביעי התחיל לפעול בינואר 2015. כל אחד מהכורים מסוגל לייצר 10 ק"ג פלוטוניום בשנה. כלומר, קצב ייצור של 27-14 פצצות בשנה, לפי הערכות שונות.

    אם פקיסטן תמשיך בקצב הייצור הנוכחי, היא עתידה בעוד עשור להיות המדינה השלישית בעולם בכמות הרש"קים הגרעיניים, אחרי ארה"ב ורוסיה.

    כמעט תקיפה ישראלית, ואיומים מהמוסד

    אחת הפרשות הידועות סביב פקיסטן היא רשת ההברחות של ד"ר עבדול קאדר חאן. לאחר שהואשם בניהול רשת הברחות של מרכיבי טכנולוגיה גרעינית בעולם, הוא נכנס ב-2004 למעצר בית, ממנו השתחרר ב-2009. חאן נתפס ב-2004, לאחר שהואשם כי במהלך שני עשורים הוא חלק טכנולוגיה גרעינית עם איראן, לוב וקוריאה הצפונית. יש שאומרים כי חאן גם עזר למצרים, עיראק, סעודיה וטורקיה. המעצר בוצע לאחר מעקב ממושך של ה-CIA אחרי הרשת של חאן.

    הפרשה חשפה לעולם את השוק השחור של העולם הגרעיני. הרשת של חאן ייצרה חלקי צנטריפוגות במלזיה, ורכשה מרכיבים שונים באפריקה, באירופה ובמזרח התיכון. במקרה של קוריאה הצפונית, מדובר בטכנולוגיית טילאות שעברה לפקיסטן וצנטריפוגות שעברו בכיוון ההפוך. במקרה של איראן, חאן תכנן ב-1987 למכור לאיראנים 50,000 צנטריפוגות. בסופו של דבר התוכנית לא יצאה לפועל, וטהרן רכשה מחאן כמות מסוימת של צנטריפוגות ישנות, בהרבה כסף.

    ב-1979 יירט שירות הביון ההודי מסמך אמריקאי, ולפיו פקיסטן עתידה לבצע ניסוי גרעיני בקרוב. שירותי המודיעין של ישראל, שעקבו אחרי פקיסטן, ידעו שהיא עובדת על פצצת גרעין, אך המידע הסגיר את ההתקדמות המהירה שנעשתה. לאור המידע החדש תכננו בישראל התקפה על מתקן גרעיני ב-Kahuta, ששימש את ד"ר חאן. בלחץ ארה"ב התקיפה בוטלה. כך לפי פרסום בספר בשם Deception, שמסביר כי ממשל רייגן חשש שהתקיפה תפגע באינטרסים אמריקאיים באפגניסטן, שפקיסטן תמכה בה מול הרוסים.

    לפי פרסומים שונים, ישראל אפילו בנתה מודל שלם של המתקן הגרעיני הפקיסטני בנגב, לצורך אימון טייסים. לפי הספר, התוכנית הייתה לצאת להתקפה במרץ 1984 מבסיס חיל האוויר ההודי Jamnagar ב-Gujarat. מקור נוסף הטוען שתוכננה התקפה ישראלית על מתקן הגרעין של פקיסטן הוא אתר fas.org.

    מידע נוסף סביב הקשר שבין פקיסטן לישראל כולל טענה כי בשנות ה-80, לאחר תקיפת הכור בעיראק, פקיסטן רצתה לוודא שישראל אינה מאוימת על ידה, כדי למנוע התקפה עתידית. לצורך כך פנה הנשיא Muhammad Zia-ul-Haq לארה"ב, וביקש למסור לישראל הבטחה, שפקיסטן לא תתקוף אותה. לפי אותה טענה, זו הסיבה שאנשי ממשל רשמיים בישראל מעולם לא הזכירו את פקיסטן כאיום גרעיני ברטוריקה שלהם. יתר על כן, ישראל ופקיסטן קיימו שיתוף פעולה בין שירותי המודיעין, ה-ISI והמוסד.

    טענה אחרת גורסת כי ישראל אימנה את שומרי הראש של הנשיא פרבז מושארף. באחד המקרים, ב-2003, חוסם תדרים שסיפקה ישראל אף הציל את חייו. יש גם טענות ששיתוף הפעולה המודיעיני הזה התמקד באיראן. כלומר, מידע שנאסף על ידי ה-ISI הועבר למוסד.

    דיווחים אחדים סבבו סביב רכישות נשק של פקיסטן מישראל. דיווח בריטי מ-2013 טען שישראל מכרה לפקיסטן מכ"מים, ציוד לוחמה אלקטרונית, קסדות טייס, חלקים של מטוסי קרב ומנועים, מערכות אופטיות לרכישת מטרות, חלקים למטוסי אימון ועוד. דיווח אחר, מ-2012, טען שטורקיה שלחה לישראל משאיות כדי להמירן למשאיות תדלוק למטוסים עבור פקיסטן.

    אותו ספר, Deception, יודע לספר שבתחילת שנות ה-80 איים המוסד על חבר ברשת של חאן. מדובר בבריטי בשם פיטר גריפין, אשר טען שאיש מוסד התיישב לידו בפאב, ואמר: "אנחנו לא אוהבים מה שאתה עושה, תפסיק עם זה". במקרה אחר, המוסד שלח פצצה לביתו של גרמני בשם Heinz Mebus, שהקים עבור חאן מפעל המרה של פלואוריד ואורניום בפקיסטן. הפצצה הרגה את הכלב שלו, אבל העבירה את המסר.

    באותן שנים, שנות ה-80, המוסד, תחת כסות של ארגוני קש כמו "הקבוצה לפירוז דרום אסיה" או "הוועדה לשמירה על המהפכה האיסלאמית", ניסה להתנקש בחייהם של חברי הרשת של חאן. המוסד גם איים על חברות אירופיות דוגמת Alcom Engineering האיטלקית או CORA engineering השווייצרית, שעשו עסקים עם חאן. כך לפי אותו ספר.

    לצד פיתוח רש"קים גרעיניים מבוססי ביקוע או היתוך, פקיסטן פיתחה גם מגוון אמצעי שיגור. ביניהם קצרי טווח, כמו הNasr ל-60 ק"מ וארטילריה גרעינית. לטווח הארוך פותח ה-Shaheen III לטווח 2,750 ק"מ. בנוסף, פותח ה-Babur לשיגור מצוללות או ספינות, וטיל השיוט RAAD. תחום הטילאות פותח במתקן Kahuta. ב- ביקר שם הנסיך הסעודי Bin Abdul Aziz, כנראה לצורך רכש של טילי Ghauri . לפי טענות שונות, סעודיה היא מקור מימון עיקרי של תוכנית הגרעין הפקיסטנית.

    איום גדול יותר מאיראן

    לפי פרסום משנת 2011, כ-9,000 אנשים עובדים בפקיסטן על פרויקט הגרעין, מתוכם כ-2,000 שמחזיקים בידע קריטי לגביו. פקיסטן מחזיקה, כאמור, בין עשרות למאות רש"קים גרעיניים ואמצעי שיגור מגוונים – מהיבשה, מהים ומהאוויר.

    למרות שפקיסטן טוענת כי הנשק הגרעיני מוגן כראוי, מומחים שונים מעריכים שבפועל מדובר בפצצת זמן מתקתקת. הסיבה לכך טמונה ביחס סיכון- סיכוי גבוה שפקיסטן תהפוך למדינה סוררת, שישלטו בה דתיים פנאטיים, אנשי אל קעידה או הטאליבן. כמו כן, קיים חשש שפצצות גרעין יזלגו לארגוני הטרור האלה, וייעשה בהן שימוש. עוד חשש נובע מההיסטוריה של פקיסטן בקשר לזליגת טכנולוגיה.

    ב-2001 הגיע החשש לשיאו. ארה"ב וישראל פחדו שמושארף יאבד שליטה על פקיסטן, והחלו תכנונים למבצע שמטרתו גניבת חלק מהרש"קים הגרעיניים, שנמצאים תחת סיכון. החשש היה שפליטי מנגנון הביון, ה-ISI הפקיסטני, יגנבו 24 פצצות אם הנשיא יאבד שליטה. לצורך כך התכוננו היחידות המיוחדות של שני הצבאות למבצע. לפי דיווח ב"טלגרף" הבריטי, צוותים של סיירת מטכ"ל נשלחו לארה"ב במטרה להתאמן עם יחידות אמריקאיות, לקראת המבצע שבסופו של דבר לא יצא לפועל.

    גם בהיבט הרעיוני פקיסטן ממשיכה להוות איום עולמי. היא לא אימצה דוקטרינת "אי שימוש ראשון", היא לא חלק מאמנת NPT או מארגון NSG, וחלק ממתקניה לא נמצאים תחת פיקוח. לפי פרסומים שונים, פקיסטן גם נותנת מטרייה גרעינית למדינות המפרץ, במיוחד לסעודיה. היו גם פרסומים שסעודיה רוצה לקנות מערכות תקיפה גרעיניות מפקיסטן, ומצבה הכלכלי הרעוע של פקיסטן אינו מבשר טובות לגבי יציבות השלטון.

    לצד הסכנות מכיוון השלטון, מסתבר כי סין, זו שבנתה עבור פקיסטן את הכורים, מכרה לה טכנולוגיה ישנה' עם הסתברות גבוהה יחסית לבעיות בטיחות. סין עתידה לבנות עוד שני כורים גרעיניים לייצור חשמל, באזור Karachi.

    אין ספק כי החשש גבר לאחר ההסכם בין איראן למעצמות. המזרח התיכון נכנס למרוץ חימוש גרעיני, כאשר אף מדינה אינה רוצה להישאר ללא הרתעה גרעינית מול איראן. זה הופך את הידע הפקיסטני ליקר ערך, ובמדינה ענייה, עם כל כך הרבה אנשים שמעורבים בתעשיית הגרעין, מדובר בפרצה שקוראת לגנב.

    עם עין אחת פקוחה

    לאור החשש הגובר, הבית הלבן הזרים לפקיסטן 30 מיליארד דולר בין השנים 2002 ל-2015, במטרה לקבל גישה לאתרים הגרעיניים לצורך פיקוח. לאחרונה אף החלו לצוף דיווחים על עסקה שמתבשלת בין המדינות. במסגרת העסקה, פקיסטן תוכר כמדינה גרעינית ותוכל להחזיק בתוכנית גרעין אזרחית, תמורת פיקוח הדוק על תוכנית הגרעין הצבאי והטילאות שלה.

    עוד התפתחות קשורה לפיתוח יכולת "מכה שנייה" בפקיסטן. לפי דיווח באתר defensenews, פקיסטן תרכוש מסין שמונה צוללות מסוג Yuan-class SSK. ארבע מתוכן ייבנו בסין, והשאר במספנות Karachi Shipyard & Engineering Works בפקיסטן. ההנחה בקרב מומחים היא כי הצוללות הללו יוכלו לשגר טילי Babur עם רש"ק גרעיני לטווח של כ-700 ק"מ.

    מדוע זה חשוב? כיוון שיכולת כזו עשויה לשנות את האסטרטגיה של פקיסטן ל"הרתעה אמינה מזערית" (Credible Minimum Deterrence), אותה אימצה גם הודו, יריבתה העיקרית. במסגרת זו, המדינה מצהירה על "אי שימוש ראשון" בנשק גרעיני, ועוברת לייצור מופחת של פצצות, לעומת אסטרטגיה של "השמדה הדדית מובטחת" (mutually assured destruction), שפקיסטן נקטה עד היום. זו גם הסיבה לכך שפקיסטן מחזיקה באחד המאגרים הגדולים בעולם של פצצות גרעין.

    האם הגרעין הפקיסטני מאיים על ישראל? ובכן, נראה כי נכון להיום איסלמבאד לא מהווה איום ישיר. כל עוד נשמרת יציבות השלטון, מדובר בבעיה עולמית, שמטופלת בעיקר על ידי ארה"ב. יחד עם זאת, כדאי שתהיה בישראל תוכנית לשעה שבה, אם וכאשר, יתפוס את השלטון מנהיג דתי קיצוני.

    בהיבט הרחב יותר, ישראל צריכה לחשוש בעיקר מזליגת ידע, טכנולוגיה ומוצרים. כפי שהרשת של חאן נתנה בעבר דחיפה לתשתית הגרעינית של איראן, קוריאה הצפונית ואולי אף מדינות נוספות, גם היום פקיסטן היא יעד לארגוני טרור ומדינות, שרוצים לרכוש יכולות גרעיניות. המשטר אומנם מצהיר שהוא עושה כל שביכולתו להגן על הנכסים הגרעיניים, אך טוב יעשו בירושלים אם יפקחו שבע עיניים על המדינה המוסלמית הגרעינית הגדולה בעולם."

    Liked by 1 person

  46. יאיר,
    אני מתכוון לסיכולים לכל רוחב החזית – הנהגה דתית, ממשלה, משמרות המהפיכה, בסיג', צבא ותעשיית הנשק. היכולת של אירן לפגוע בישראל די מוגבלת. יש להם לכל היותר עשרות חימושים שיכולים להגיע מאירן לישראל. הכמות תוכפל ויותר אם יתאפשר להם לשגר מעירק. צה"ל יכול להוציא מספר אלפי גיחות לחודש לאירן. היכולת שלהם לגמול לנו היא מאד מוגבלת עקב נחיתותם האווירית.

    אהבתי

  47. רק לגבי מה שכתבתי לע"ל, בקשר לסנקציות על איראן, שלא מדובר כמובן רק במכירה של נפט, אלא, גם העדר הגישה למערכת הבינלאומית להעברות כספים (Swift) וזה עושה בהם שמות כפי שכתבתי. אנשי עסקים או חברות גם, שעושות עסקים עם איראן, או סתם מבקרים באיראן, משוללי כניסה או ויזה לארה"ב, חוטפים קנסות של מיליארדים לפעמים.

    כאן אפשר לקרוא על כך (הכתבה עצמה, כבר מ- 2012 שתבינו, והמצב רק החמיר והחמיר תחת טראמפ בייחוד, אחרי הנסיגה של טראמפ מן הסכם הגרעין, האירופאים הבטיחו להם חלופה, אבל, לא עמדו בכך):

    https://www.npr.org/2012/03/19/148917208/without-swift-iran-adrift-in-global-banking-world

    אהבתי

  48. תמריץ,
    אין הבדל גדול בין פלוטוניום לבין אורניום מועשר. לפלוטוניום יש פליטה ספונטנית גבוהה יותר מאשר לאורניום מועשר. המשמעות היא שהמסה הקריטית הנדרשת לפצצת אורניום תהיה גבוהה בכ50% מזו של פצצת פלוטוניום והפצצה תהיה עם יעילות פחותה במקצת. המסה הקריטית לפצצת פלוטוניום היא כ15 ק"ג.
    תיאורטית מספיקה העשרה לרמה של 10% כדי לבנות פצצת אטום. הסוכנות לאנרגיה אטומית מגדירה 20% כרמה צבאית משום שברמת העשרה כזו יש ודאות לפיצוץ גרעיני. רמה של מעל 90% היא אופטימלית אבל אינה הכרחית.
    בניגוד למה שמקובל לחשוב פצצה גרעינית היא מתקן מאד פשוט. כל שנדרש לצורך פיצוץ גרעיני הוא מסה קריטית של חומר בקיע עם פליטה ספונטנית שכלוא בתוך מחזיר נויטרונים. פליטה ספונטנית פוגעת בגרעינים סמוכים מפרקת אותם כך שנגרמת פליטה נוספת. בכור גרעיני תוצרי הפליטה יוצאים מהמסה (תת קריטית) ונבלעים במעטפת. בפצצה (מסה קריטית) הם נתקלים במחזיר נויטרונים, מוחזרים לתוך המסה ומפרקים גרעינים נוספים. אם מספר הנויטרונים החופשיים גדל ממחזור למחזור (R גדול מ1) נגיע לאחר מספר מחזורים לפיצוץ (המהירות שלהם היא כ10 ק"מ בשנייה). ההבדל בין 20% ל90% הוא במספר המחזורים הדרוש.
    ניתן לבנות פצצת אטום בתצורה פרימיטיבית הקרויה "תותח" (הפצצה "ילד קטן" שהוטלה על הירושימה היתה פצצת אורניום בתצורה הזו). בתצורה זו מחלקים את המסה הקריטית לשתי תת מסות, "קליע" ו"מטרה". כאשר הקליע נורה ופוגע במטרה מתקבלת מסה קריטית. החיסרון של השיטה הזו הוא הצורך במחזיר נויטרונים שיעמוד בעומס הפיצוץ ויספוג בנוסף את האנרגיה הקינטית של הקליע. דרישה זו מביאה את משקל הפצצה למעל 3 טון. היתרון הגדול הוא הפשטות שמאפשרת בניית פצצה כזו במסגריה בעזה.
    התצורה המסובכת נקראת סימטריה קורסת ובה יש מספר תת מסות שנורות אחת כלפי השנייה באופן שוקטורי הפיצוץ מבטלים זה את זה כך שניתן להסתפק במחזיר נויטרונים קל משקל. בעידן האנלוגי היה חסם טכנולוגי בדמות מתגים אנלוגיים מהירים ומדוייקים שהיו דרושים לייזום פיצוץ כזה. כיום זה יכול להיעשות עם טרנזיסטורים מהמדף אם כי עדיין נדרשת יכולת ייצור של חומרי נפץ בעלי אחידות גבוהה.
    כל הקיביצערים שמופיעים בטלויזיה וזורקים מספרים על זמן לפצצה הם הדיוטות חסרי מושג ואין כל ערך לדבריהם

    Liked by 2 אנשים

  49. עוד על משבר האנרגיה האירופי.

    משבר שעלול להביא החורף למוות של קשישים – עניים *באירופה העשירה והשבעה* מקור +
    להגדלת כוחו של פוטין לסחוט את האיחוד האירופי.
    אך הוא גם עשוי להוביל למעט חשיבה מחדש של האירופים על מדיניות האנרגיה האולטרה – טהרנית שלהם (ובעיקר על הפסילה על הסף של כורי אנרגיה גרעינית).
    בשולים, המשבר גם יהפוך הפקה יקרה יחסית של אנרגיה מפצלי שמן – ליותר כדאית כלכלית. כלומר אולי יוביל להקטנת התלות האנרגטית של המערב במזרח התיכון וברוסיה.
    (למרות שביידן עוד עלול לאסור על הפקת אנרגיה מפצלים).

    https://t.me/s/greenlogic

    המקור כולל גרפים שאיני יכולה להעתיק.

    ##########################

    משבר אנרגיה חריף באירופה🇪🇺.
    הלם מחירים, מחסור באנרגיה, וחוסר יציבות כלכלי ופוליטי.
    התזמון לא יכול היה להיות גרוע יותר. פשוט מטורף!
    ———————————————————

    מחירי האנרגיה באירופה מזנקים לשיאים חדשים, וגוררים אחריהם עליות מחירים בכל תחומי המשק. בגרמניה מחירי האנרגיה המאמירים העלו את מדד המחירים לצרכן לשיא אינפלציה של 13 שנים – רגע לפני בחירות. כנ"ל בריטניה, ספרד ומדינות נוספות. המשבר הגיע לשיא חדש לפני כמה ימים בעקבות קריסה בתפוקה הצפויה של תחנות הרוח בים הצפוני. המחסור גרם להשתוללות פראית של מחירי החשמל – בבריטניה מחיר החשמל זינק פי 10 בתוך כמה שעות!

    כל זאת כאשר שיא המשבר לא באופק, והחורף האירופאי מתחיל בשבועות הקרובים – ואיתו ביקושי השיא. המשבר עלול להוביל לאפקט דומינו של השלכות כלכליות, חברתיות, פוליטיות וגאו-פוליטיות מרחיקות לכת. סופה מושלמת. כלכלת אירופה תלויה, ובכן… ברוח. ובשכן הבעייתי שלה – פוטין.

    אז מה קרה פה?

    ▪️תפוקת הרוח נמוכה משמעותית מהצפוי: בגרמניה תפוקת הרוח בחודש ספטמבר הייתה כמחצית ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, כנ"ל בבריטניה ושאר מדינות הים הצפוני. באירלנד, יצואנית חשמל בדר"כ, הוציאו הודעות אזהרה מפני שיבושים באספקה.

    ▪️עצירת ייצוא של חשמל הידרואלקטרי מסקנדינביות: עקב מפלסי מים נמוכים בסכרים של מדינות סקנדינביה (שבדיה ונורבגיה) – הופסק ייצוא של חשמל לגרמניה, הולנד ודנמרק.

    ▪️מאגרי הגז מדולדלים: בתחילת ספטמבר מאגרי הגז הטבעי של אירופה ירדו אל מתחת לרף 70% קיבולת – כאשר בשנתיים הקודמות קיבולת המאגרים בתחילת החורף הייתה קרוב ל-95%. לפי נתוני חברת GIE, הממוצע לתקופה זו הוא סביב 85% (נתונים החל משנת 2011). מחסור באנרגיה שכולו ניהול סיכונים קלוקל.

    ▪️מחסור בזמינות של גז טבעי מונזל: עקב התאוששות כלכלית חזקה מהצפוי של כלכלות המזרח – ישנו מחסור עולמי ב-LNG (גז טבעי מונזל שניתן לייבא בספינות ללא צינור). האסייתים קנו מראש, וממשיכים לקנות את כל הקיבולת העולמית, בעוד האירופאים סמכו על תחנות הרוח שלהם. עכשיו כשהם מחפשים לקנות LNG בכל מחיר – הם מוצאים את עצמם אחרונים בתור אחרי הסינים, היפאנים והקוריאנים. ובלי אנרגיה.

    ▫️מקורות גז יבשתיים ובצינור – It's Complicated: הולנד, נורבגיה וספקיות הגז הקטנות של אירופה לא מסוגלות לספק את המחסור היבשתי בגז – והתפוקה שלהם בדעיכה בשנים האחרונות. בגלל מדיניות אקלימית, אין פיתוח מקורות עצמיים של גז באירופה – למרות הפוטנציאל הפקה הגבוה.

    אז מה נשאר? הפתרון היחיד למשבר בטווח הקצר-בינוני, בידה של השכנה הבעייתית רוסיה – הספקית הגדולה היחידה שיש לו כושר הפקה מספיק, ותשתית הולכה זמינה לשווקים האירופאים. אבל פוטין, מסרב לספק עוד גז לאירופה ואפילו צמצם את אספקת הגז בשבועות האחרונים – מה שהחריף עוד יותר את המשבר ועליית המחירים. למה שיעשה את זה ולא יהנה מהמחירים הגבוהים?

    כי כל עסקה עם פוטין היא תמיד משחק כוח על משהו אחר. במקרה זה – אישור צינור הגז החדש Nordstream2 שבנייתו הושלמה לפני כמה חודשים, לאחר שעוכב במשך שנים על ידי ממשל טראמפ.

    הפעלת הצינור תוכל להכפיל את ייצוא הגז מרוסיה לשווקים האירופאים. הפעלת הצינור תקועה כרגע בידי הרגולטור הגרמני, אך כנראה שהמשבר יעשה את שלו והצינור יופעל בחודשים הקרובים. פוטין ייצא המנצח הגדול וייבסס את מעמדו כספק האנרגיה שכל אירופה תהיה תלויה בחסדיו. הפסד גדול למערב החופשי, ניצחון גדול לדיקטטורה הרוסית והעומד בראשה.

    מיותר לציין שניתן היה להמנע מכל ה-shitshow הזה.

    המחסור ברוח ובגז הם לא באג – אלא פיצ'ר של מדיניות אנרגטית אקלימית מנותקת מהמציאות.

    אדמת אירופה מוצפת במאגרי גז טבעי מוכחים שניתנים להפקה באופן קל, זול וכלכלי בטכנולוגיות פראקינג – ממש כמו בארה"ב. הם החליטו לא לפתח את המקורות שלהם. גם את המאגרים שלהם לא טרחו למלא אחרי החורף, וסמכו על הרוח שתנשוב. ההימור הזה עכשיו מתפוצץ להם בפנים. והכל בשביל קורבן סימבולי וחסר משמעות למזבח 'הצלת האקלים'.

    גם פה בישראל אומרים לנו להפסיק להפיק את הגז שלנו, ולעבור ל-500% אנרגיה מתחדשת. נו, עושה חשק לא?

    מוכנים להשתתף בניסוי 🇮🇱⚡️?

    בתמונה – הפקת גז טבעי במדינות האיחוד האירופאי 1998-2020. מעניין למה חסר שם גז.
    5.9Kviews
    GreenLogicbot
    ,
    17:30
    עושה חשק לעוד מדיניות אקלים – 28
    לא נורא, לפחות הצילו את כדה"א – 13
    לא מוכן להשתתף בניסוי. תודה. – 98
    Open Comment

    מושג ירוק 🌵
    ​​🚨עוד נתונים על המשבר: מתוך דו"ח של מכון מחקר ICIS הבריטי

    ▪️כמה גאונית מדיניות האקלים של אירופה? המחסור המלאכותי בגז וחשיפה מיותרת לשוק מחירים עולמי – גורם לעליית מחירי גז ב-200% בחודשים האחרונים. זה מוביל אותם ל… תופים🥁… שריפה של פחם🔥. מה הבעיה – שגם מחיר הפחם עולה ועוקב אחר מחיר הגז – והשלים התייקרות של 70% בתקופה המקבילה. כמובן שהפקה מקומית זה טאבו, כי זה לא נאור.

    אבל עליית מחירים של דלקים זה רק חלק מהבעיה. למה להסתפק בזה כשאפשר לירות לעצמנו עוד כדור בברך? אם נאורים אז עד הסוף.

    ▪️גורם נוסף שלא ציינתי בפוסט הקודם – הוא עוד אחת ההברקות הגאוניות של מדיניות האקלים האירופאית – מס על פליטות פחמן! בבריטניה 🇬🇧 שיעור מס הפחמן על דלקים פוסיליים עלה ב-50% בין אפריל לספטמבר למחיר של 60 יורו לטון פד"ח!

    ▪️כלומר בנוסף למחירים הגבוהים ממילא יגלגלו על האזרחים מס נוסף בשיא משבר האנרגיה. עוד 60 יורו למגהוואט מפחם או עוד 30 יורו למגהוואט מגז – מס להצלת כדה"א! כי זה מה שעושים כשמחירים יוצאים משליטה – שופכים עוד דלק על המדורה. בשביל הרפרנס – המחיר לצרכן בבריטניה הוא (כרגע) סביב 150 יורו למגהוואט. וזה עולה בחדות בשבועות האחרונים. המס הוא נטל משמעותי על המחיר לצרכן. חלק מהגאונות כמובן.

    ▪️ואיפה הרוח?
    התפוקה המותקנת של רוח בבריטניה = 24GW.
    תפוקה ממוצעת בפועל היא ~40% מההספק המותקן כלומר קרוב ל-10GW.
    בממוצע רוח מפיקה חמישית מהחשמל של האי.

    ב-6 לספטמבר תפוקת רוח לרשת הייתה… בין 0.5-2GW, כלומר בין 1%-4% מתוך הצריכה הלאומית.

    בגרמניה 🇩🇪 – מצב דומה. ממוצע תפוקה של 22% מצריכת הרשת, ב-6 לספטמבר הרוח הפיקה רק 3%.

    מרשים מאד.

    הדוגמא היא לתאריך נקודתי, אבל כל השבועות האחרונים מתאפיינים במהירויות רוח נמוכות משמעותית מהממוצע. איזה כיף זה לחיות על מקור אנרגיה שאין לך מושג כמה הוא יפיק לך בכל רגע נתון, נכון? זה בכלל לא מייצר בעיות עצומות בניהול השוטף של מדינה ומשק תעשייתי.

    אפילו אומרים שזה – בחינם!

    תתקשרו לחברים שלכם באירופה ותשאלו אותם איך הולך עם החשמל חינם שלהם. הם ישמחו לספר לכם כמה הם מרוצים מהמדיניות שהביאה להם את כל הטוב הזה.

    בתמונה – מהירות רוח מקסימלית באי הבריטי, 2020 בכתום, 2021 באפור.
    2.

    אהבתי

  50. תמריץ,
    האיום הגרעיני הוא בבחינת לא נעים לא נורא. כבר היום יש בידי אויבי ישראל כמות טילים כימיים וקונבנציונליים שיביאו להשמדתה המעשית של ישראל. אם ישגר החיזבאללה 150 אלף טילים לא יישאר כאן הרבה. מה שמונע את השמדת ישראל הוא המחיר שאויבינו יודעים שישלמו על כך. גם האיראני המטורף ביותר לא מעוניין בהשמדת חלק ניכר מארצו ועמו.

    אהבתי

  51. רינגו, אין מה להשוות בכלל. אם חיזבאללה ישגר פה 150 אלף טילים, שבודדים מהם מדויקים, סביר להניח ש-99.9% מאזרחי ישראל יישארו בחיים (ואפילו 0.1% תמותה זה אומדן קיצוני ולא סביר). תשתיות ייהרסו אבל ניתן לשקם.
    אם אירן תשגר פה כמה טילים גרעיניים, אז חלק משמעותי מאוכלוסיית המדינה פשוט יושמד פיזית ולאחר מכן החמאס והחיזבאללה יוכלו לפרוץ אל תוך החורבות הרדיואקטיביות ולנסות להשמיד את היתר.

    Liked by 2 אנשים

  52. שלא לדבר על כך ששיגור כמה טילים גרעיניים יכול להתבצע בבת אחת בעוד שיגור עשרות אלפי רקטות זהו תהליך שניתן להרתיע, לסכל ולהפעיל לחץ בינלאומי תוך כדי.

    Liked by 2 אנשים

  53. לגבי נשק כימי הוא יכול לחולל הרג המוני אבל ברדיוס מצומצם ולא בקנה מידה של נשק גרעיני. חשוב יותר: הוא לא מחריב תשתיות וישראל תוכל להתאושש ולהגיב בהשמדה גרעינית של האויב.
    כאן יכולים להשמיד לך את בסיסי הטילים ואת הכור בדימונה. מה תעשה אז.

    Liked by 2 אנשים

  54. תמריץ
    הנקודה היא שאם איראן תשגר לכאן טילים גרעיניים לא תישאר איראן לפלוש לכאן אחר כך. איראן והחיזבאללה רוצים למרר את חיינו, לא להישמד באש גרעינית שתגיע מצוללות ישראל החרבה.
    את אותו הטירוף שאתה מייחס לאיראנים ייחסו האמריקאים לרוסים ולהפך.
    כמו שכתב סטינג: מה שיציל אותנו זה שגם הרוסים אוהבים את ילדיהם. וגם מנהיגי איראן שולחים ילדים של אחרים להיות שהידים.

    אהבתי

  55. ״לא תישאר אירן״ זו הגזמה. יש יפן אחרי הירושימה ונגסקי. ואפילו משגשגת. ישראל במצב שונה כי כאשר תהיה על הקרשים יעוטו עליה המליציות מסביב לטבח אחד גדול. אבל אין באמת מי שמעוניין להשמיד את העם הפרסי פיזית או אפילו לגרשו מהמולדת.

    האם אנחנו בוטחים ברציונליות של שליטי אירן לאורך עשרות שנים וגם של כל שאר מחזיקי הגרעין במזרח התיכון המתגרען? אולי. האם זה מרגיע? לא כל כך.

    Liked by 1 person

  56. זו הבחנה חשובה וודאית: שום מלחמה אטומית שהיא לא תחסל את אירן בשום צורה. יכול להיות ששלטון האייתולות יפול, אבל בטווח הארוך אם העם באירן ירצה אותו או יהיה חלש מכדי להילחם במי שרוצים אותו הוא ישוב כפי שהטאליבן שב.

    לעומת זאת קל מאוד לראות איך מלחמה אטומית משמידה את ישראל, מחוללת טבח נורא והופכת את מי שישרוד לפליט (שאמנם, אם זה מנחם, מדינות מערביות רבות יסכימו לקלוט)

    Liked by 1 person

  57. יש יפן אחרי שתי פצצות אטום. לישראל לפי פרסומים זרים יש כמאתיים פצצות אטום. מספיק רבע מזה כדי לחסל את רוב העם האיראני ובוודאי את כל הערים הגדולות, מוקדי השלטון והתשתיות. נכון שישראל פגיעה מאוד אבל המחיר להשמדתה גבוה מאוד. אני לא מאמין שהאיראנים, או אף אחד אחר, מטורף עד כדי השמדה עצמית מובטחת למען חיסול ישראל. אפילו היטלר, מטורף ללא ספק, לא היה נכנס להרפתקאות מלחמת העולם אילו היה יודע בוודאות שבסופה עמו ייחרב והוא ימות כמו כלב.

    Liked by 1 person

  58. ממצב שעושים בגץ על חיסול ממוקד שגובה עוד כמה בני משפחה פרט למחבל נעבור למטרה של השמדת העם האיראני, הנשים והטף? נראה לי קפיצה דרמטית מדי.

    Liked by 2 אנשים

  59. איזה בגץ?? בגץ בתרחיש הזה הושמד בפצצת אטום. ישראל לא תיתן מכה ראשונה גרעינית. ישראל מחזיקה את הנשק כאיום שלא אמור להתממש, אבל הוא מחזיק אותנו כאן.
    הגרעין האיראני לא מיועד להשמדת ישראל אלא לייצוב השלטון ומניעת הפלתו על ידי פלישה זרה. האיראנים מבינים היטב את ההבדל בין סדאם לבין קים ג'ונג לדורותיהם. האם טוב שיהיה להם אטום? לא טוב. האם זה אסון? גם לא.

    אהבתי

  60. מעין המשך עקיף לדיון האחרון בפוסט על השלכות מתקפה גרעינית על ישראל.

    פרופ' אודי מנור על מדיניות גרעין גלוי vs. מדיניות עמימות גרעינית.
    או, בהיבט האישים המעורבים: על משה דיין & שמעון פרס vs. לוי אשכול, גולדה מאיר, יגאל אלון, גלילי, יצחק רבין ושות'.
    (בתגובות מנור נמצאת גם עמדה אנטי – ביביסטית חריפה).
    בשולים גם על אזכורי הנשק הגרעיני במלחמות 1967 ו 1973.

    http://udimanor.blogspot.com/2021/09/1973.html?m=1

    לצערי, התגובות בבלוג זה מועטות ודי חד-צדדיות. (בעיקר אודי מנור ואני).
    אשמח אם הדיון יתרחב למגיבים נוספים.

    אהבתי

  61. רועי צנזה על מה ש*אולי* יהיה נשק עתידי
    (או אולי עזר חשוב למלחמה בפשיעה ובטרור /העזר לכל משטר דיקטטורי, החותר לריגול מתמיד אחרי נתיניו?) :
    מיקרו מעופפים זעירים (כמעט דמויי אבק)

    מיקרו-מעופפים זעירים מעידים על עתיד הלוחמה והשליטה בציבור

    Liked by 1 person

  62. קמיליה, קראתי את הדיון שלך עם מנור. בעיניי טיעונייך משכנעים יותר. וגם לא ירדתי לעומק מושג הכאוס הלא רציונלי. פרס היה דמות מיושבת נטולת רצון לחבל במוסדות המדינה וכך גם ביבי לפחות עד 2015.

    Liked by 1 person

  63. קמיליה,
    אפשר לשים על גרגר אבק חיישנים ומשדר רדיו אבל לא ניתן לשים עליו מקור אנרגיה שמספיק לשידור רדיו למרחק אפקטיבי ולכן הוא יישאר אבק חסר ערך ולא יתגייס לשב"כ

    Liked by 2 אנשים

  64. אוף טופיק:
    לפי טענת הממשלה יש 350 אלף מובטלים ויש 150 אלף משרות פנויות.
    איך זה יתכן?
    האם מעסיקים מציבים רף דרישות גבוה מאוד ואם איך מי שיעבור את הרף הם מעדיפים לסגור את העסק או לקבל פיצויים מהממשלה (אם עדיין נותנים פיצויים כאלו)?
    האם המעסיקים לא מוכנים לקבל עובדים מעל גיל מסויים?

    אהבתי

  65. arn

    זה נקרא אבטלה מבנית, במשק מודרני בו הרבה משרות דורשות התמחות והתמקצעות זה תמיד קיים.

    אם יש 10,000 משרות של נהגי אוטובוס, זה לא אומר שאפשר לקחת מיידית 10,000 מובטלים ולהופכם לנהגי אוטובוס. חלקם לא רוצים, וחלקם לא מתאימים. וכך גם עם מהנדסי הייטק או פועלים חקלאיים.

    Liked by 2 אנשים

  66. מעט על נפלאות האי הבריטי:
    מדינת העולם הראשון, בריטניה, סובלת ממחסור במגוון מוצרי יסוד ובנהגי משאיות.
    כולל תמיכה של ג'ונסון ברעיון, הדי ישראלי, לגייס את עזרת הצבא להתמודדות עם המשבר.

    במקביל, כנס של מפלגת הלייבור הבריטית מוכיח שהאנטישמיות של מפלגה זו לא נעלמה יחד עם פרישתו של קורביין. למרות / בגלל מצב החירום במדינתם – הם התמקדו בקבלת ההחלטה להטיל סנקציות על מדינת האפרטהייד העולמי. כלומר על ישראל.

    ####################

    על ההחלטה, בכנס של מפלגת הלייבור, להטיל סנקציות על ישראל בגלל פשעי האפרטהיד.

    https://www.middleeasteye.net/news/uk-israel-labour-conference-sanctions-against-apartheid-crime

    ####################
    על משבר הדלק ושות' בבריטניה

    https://www.ynet.co.il/news/article/bjn8pjznk

    קטע מהכתבה:
    ————————–
    " … לפי דיווחים, המחסור החמור ביותר בדלק מורגש באנגליה, ובפרט בלונדון. בכמה תחנות דלק התגלעו עימותים בין נהגים שהתחרו על הדלק, והם כללו קרבות אגרופים ואיומים בסכין. ברשתות החברתיות פורסמו תמונות שבהן נראו נהגים ממלאים בקבוקי מים ריקים בדלק כדי לנצל את ההזדמנות לאגור דלק לכל צרה שלא תבוא. "אני לא מאמין, זה משוגע", אמר דייוויד סקייד, נהג משלוחים בן 33 שנסע במשך שעות בחיפוש אחר דלק בלונדון. "הם (הפוליטיקאים) ממשיכים להגיד שאין מחסור, אבל אני מניח שכולם מבוהלים עכשיו".

    בימים האחרונים נשמעו קריאות הולכות וגוברות מצד רופאים, אחיות ועובדים חיוניים אחרים לתת להם עדיפות בתור למילוי דלק למכוניות, כדי שיוכלו להמשיך להפעיל את בתי החולים ואת שירותי הרפואה והרווחה, אבל הערב הודיע ג'ונסון כי עדיפות שכזו לא תינתן.
    ראש הממשלה, לא תודה
    בצעד נוסף שנועד לפתור את המשבר הכריזה ביום ראשון ממשלת בריטניה על תוכנית להנפיק ויזות זמניות ל-5,000 נהגים זרים, ויזות שתוקפן יפוג ב-24 בדצמבר, אבל לנהגים רבים באירופה ההצעה הזו אינה קוסמת. נהג מפולין, יעקוב פייקה, אמר למשל לסוכנות הידיעות AP כי שלושה חודשים אינם פרק זמן משתלם מספיק: "לא תודה, אדוני ראש הממשלה", אמר בפנייה לג'ונסון, "לא אנצל את ההזדמנות הזו. אף נהג לא רוצה לעבור מדינה לשלושה חודשים בלבד, רק כדי שהבריטים יוכלו להתארגן לקראת החגים".

    בריטניה איננה המדינה הגדולה והעשירה היחידה שמתמודדת עם מחסור בנהגי משאיות – מחסור כזה מורגש גם בארה"ב ובגרמניה – אבל בממלכה החמירה הפרישה מהאיחוד האירופי את הבעיה. הפרישה שללה מאזרחי האיחוד את האפשרות לחיות ולעבוד בבריטניה ללא אישור מיוחד, וכתוצאה מכך לחברות בריטיות קשה יותר כעת לגייס ולהעסיק נהגים ממזרח אירופה, שעליהם רבות מהן הסתמכו במשך שנים. …"

    Liked by 1 person

  67. לחייל זקן,
    כתבת:

    א. "אפשר לשים על גרגר אבק חיישנים ומשדר רדיו אבל לא ניתן לשים עליו מקור אנרגיה שמספיק לשידור רדיו למרחק אפקטיבי ולכן הוא יישאר אבק חסר ערך ולא יתגייס לשב"כ."
    ————–
    ברור שאין לי מושג, או אפילו חצי מושג. בנושא. אבל זכור לי, מאיזשהו ספר מד'ב ישן, הרעיון של תקשורת כמעט מיידית ב"מוח כוורת".
    *אולי* אתה מתעלם מהעובדה שמדובר ב"ענן" גדול של חלקיקים זעירים. כלומר שהמרחקים בין כל שני גרגרי אבק סמוכים הם מזערים. אין צורך בהגעה ל"מרחק אפקטיבי". מספיק שהשדר יעבור מגרגיר אחד לשכנו, ממנו לשכנו, וכן הלאה וכן הלאה – עד הגעה ל"בסיס השידור "".
    '

    ב. " … לדעתי זו הסיבה שהממשלה אינה מקשיבה להמלצות מערכת הבריאות."
    ———————-
    כנראה *גם*.

    אבל כנראה גם הרצון *לא לשלם* פיצויי עתק לעסקים שהסגרים פוגעים בהם קשות ולהמוני מובטלים חדשים.
    קשה להתעלם מהעובדה שעצם התחזוקה של כל מרכיבי הקואליציה החדשה מחייבת כספים רבים.

    וכנראה גם השיקול המוסרי שמירב התחלואה הקשה והתמותה היא בקרב אלו שבחרו, מרצונם החופשי, לא להתחסן. ניתן לטעון שהם, ורק הם (בניגוד לשאר הציבור האחראי / הממושמע), אמורים לשאת בתוצאות של בחירותיהם.
    למרות שיש כאן התעלמות של הממשלה מהעובדה שגם מחוסנים וגם כאלו שאינם יכולים להתחסן, נפגעים מהידרדרות איכות שירותי הרפואה במדינה.

    אהבתי

  68. לא מתלהב מסבר פלוצקר לא כשתמך בנטישת השקל לטובת האירו או הדולר; לא כשסבר ששוק המניות יקרוס (לפני שנתיים.. עצת השקעה איומה) ולא כשהוא מדבר בגנות נאום מצוין של בנט באו״ם. הרעיון שסגרים יעזרו חסר שחר. מה שיעזור זו סנקציה כספית על סרבני חיסון ולא בנט אשם בכך שזה בלתי אפשרי אלא המשפטנים.

    Liked by 1 person

  69. קצת גם על נפלאות סין,

    דו'ח של בנק ההשקעות גולדמן זאקס על סין.
    כותרת הכתבה בכלכליסט: "הסינים מעדיפים כלבים על ילדים …"

    (((פרט להמלצת השקעה – הדו'ח למעשה כולל צפירת הרגעה לחוששים מהתעצמותה ההולכת וגוברת של סין.
    ריבוי כלבים וחתולים, למרות כל חיבתי העזה אליהם, לא יוכל להבטיח את מה שהיה יכול לממש הדור הבא של הסינים. לו הם היו מחליטים להביאו לעולם, לגדלו ולטפחו)))

    https://m.calcalist.co.il/Article.aspx?guid=39185660

    אגב, הדו'ח שדן בשיעורי הרווקות בסין מתעלם מהעובדה שבגילאי הנישואים והבאת צאצאים לעולם – קיים בסין פער אדיר בין אחוז הגברים לאחוז הנשים. מכאן שחלק משמעותי מתופעת הרווקות בסין אינו רצוני.
    *אולי* התעלמות זו מרמזת על העדר יסודיות מספקת גם בתחומי תחקיר נוספים.

    קטע מהכתבה:
    ————————–
    " … הדו"ח חוזה שינוי מהותי בשוק חיות המחמד בעשור הקרוב והתעשייה תתרחב כדי לעמוד בדרישות של הרווקים והקשישים. לפי גולדמן, שתי הקבוצות הדמוגרפיות הללו הן בעלות קורולציה גבוהה עם הוצאות גבוהות יותר לבעל חיים מאשר במדינות אחרות בעולם. עם זאת, התחזית לגידול באוכלוסיית הרווקים הסינית היא בניגוד לשאיפות של הממשלה, שפועלת להעלאת שיעור הילודה במדינה.

    שיעור ילודה בין הנמוכים בעולם

    על רקע הלחץ הכלכלי הגבוה, בני דור המילניום הסיניים מנפצים מסורות ותיקות וטאבו תרבותי ומשפחתי, ומספר גדל והולך של צעירים נמנעים מחתונה והבאת ילדים.

    המגמות הללו מתגברות על אף מאמצי הממשלה, שכוללים הצעת תמריצים לנשים כדי שילדו יותר ילדים ובכך יבלמו ירידה חדה בשיעור הילודה הארצי שעומד על 1.3 לידות לאישה, ונחשב אחד הנמוכים בעולם.

    לפי התחזיות הרשמיות, מספר האנשים שמתגוררים לבד בסין יטפס בשנה הבאה ל-92 מיליון, נתון שנובע גם מעלייה בשיעור המתגרשים במקביל בעלייה ברווקים. לפי גולדמן, יותר משליש מבעלי החתולים והכלבים בסין הם רווקים. התחזית של גולדמן מבוססת בין השאר על עלייה בהכנסות וההשפעה שהייתה לגורמים מאקרו כלכליים זהים על ההוצאות על חיות המחמד במדינות אחרות.

    בדו"ח מציינים כי על אף מספר גבוה של חיות מחמד, תעשיית הטיפוח והטיפול של חיות המחמד נמצאת רק בשלביה הראשונים. לפי הנתונים בשנה שעברה 17.6% ממשקי הבית הסיניים היו הבעלים של כלב ו-14.5% של חתול, זאת בהשוואה ל-40% עם כלב ו-35% עם חתול בארה"ב. …"

    אהבתי

  70. קמיליה,
    למה שאת מציעה אין היתכנות פיסיקלית. אילו זה היה אפשרי זה היה ממומש ברשת הסלולרית. לעצם העניין – אם תשימי 1000 משדרים של 1W אחד ליד השני לא תקבלי שידור של 1000W. תקבלי רעש ברמה של 1W

    אהבתי

  71. רק עוד בג"צ דחייה של הסיפור של פינוי חאן אל אחמר, כבר בלתי נסבל יותר מבחינת בג"צ.

    כאן למעונין:

    https://bit.ly/2Wnm5Qp

    מי שלא מבין משהו, יכול לשאול כמובן…..

    אהבתי

  72. אפרופו, פיתוח מאוד מאוד מענין:

    שיתוף בין אוניברסיטה בארה"ב, לאחת בדרום קוריאה, מיקרוצ'יפים מעופפים. הגודל של גרגר חול אשכרה. המיקרוצ'יפ דואה באויר ( בלי יכולת תעופה עצמאית, אבל, זה השלב הבא).

    כל מיקרוצ'יפ מעופף כזה, יש עליו, אנטנה לשידור, וחיישנים.

    מנטר הסביבה לזיהומים, מנטר מחלות מגיפות.

    פשוט בגודל של גרגר חול, מאוד מענין. אפשר לדמיין כמובן, שימוש בטחוני בדבר כזה כמובן.

    כאן:

    https://ab.co/3CTczE8

    אהבתי

  73. אל רום,
    בהמשך לתשובתי לקמיליה אין היתכנות מעשית לאפליקציה כזו. לא מאמין? ניתן למספרים לדבר.
    משדר תיקני של "שן כחולה", BT (כזה שמשדר לאוזניות) נדרש להספק שידור של 6 מילי-וואט שמספיק למרחק של 10 מטר.
    הבטרייה הקטנה ביותר שניתן לרכוש היום היא בעלת נפח של כ 1מ"מ מעוקב (קצת גדול לגרגיר אבק). ההספק המקסימלי של בטריה כזו הוא כ20 מיקרו-וואט. זה הספק שמתאים לשידור למרחק של מספר סנטימטרים. אבק של חיישנים זו דרך טובה להפוך כסף טוב לאבק

    Liked by 1 person

  74. חייל זקן, מה אתה מבין בדבר ? תעזוב אותנו בחייך. קראת בכלל מה שהפניתי אליו ? כל דבר פה אתה מביא לנו סברות כרס, בלי להבין כלום, בלי לקרוא כלום. מספיק עם זה…..

    אהבתי

  75. טוב שלא התבטאת גם על מענקים לקורונה. פינוי אל אחמאר ואללה. או שאולי כן בהמשך תעשה זאת בעיזוז נפש תעשה…..

    אהבתי

  76. כן חייל זקן, אל תגרום לי פה, להפנות ל- "ידענות" שהפגנת בעבר, ועוד לעומתי, גם במשפטים. ואחר כך גרסת, שבענייני משפט ? מה פתאום ? אתה פונה אלי. משל הייתי איזה גורו טבעוני.

    בכלל גרסת לאחרונה, בפוסט הענווה הדטרמניסטי של תמריץ, שאתה בבון בכגון דא. איפה בבון? נו, פוטונים, אלקטרומגנטיות, שזירה קוונטית וכיוצא באלה. אז אם מזה אתה מתפרנס, אתה בטח דלפון רציני.

    חלאס חייל זקן. מספיק עם זה. אתה רשאי להביע פה דעתך, באופן סובייקטיבי כללי, אישי, סביר. לא יותר מזה. גם לא בענייני צבא לא עלינו, לא יותר מזה.

    באמת, תניח לנו…..

    אהבתי

  77. רק הבהרה כללית:

    מסתבר כנראה, שרועי צזנה השוטה, העלה פוסט, אליו הפנית קמיליה לעי"ל, בדיוק על אותו הנושא של מיקרוצ'יפים מעופפים.

    אני לא קראתי פשוט ההפניה של קמיליה.

    כתבתי והפניתי מבלי דעת, על אותו הנושא למעשה עושה רושם ברור.

    Liked by 1 person

  78. קמיליה לגב המחסור בנהגים זה למעשה ענין של מחיר. בריטניה נסמכה על עבודה זולה ממזרח אירופה, ועכשיו תיאלץ לשלם יותר לנהגים מקומיים. ההסתגלות הזו לוקחת זמן והם לא דאגו לכך מראש. לדעתי בריטניה תהיה בקרוב מאוד בצרה גדולה יותר ממה שנראה – אחרי הכל, גיוס צבא לצרכים אזרחיים לא עובד טוב במיוחד – אלא אם הם יציעו ויזות עבודה לזמן ארוך מספיק, שיקסום לעובדים ממזרח אירופה.

    אהבתי

  79. תמריץ,
    פסלת את פלוצקר בגלל שעיצבן אותך בעבר אבל התעלמת מזה שהוא מצטט את בלומברג

    אהבתי

  80. ד'ר מרדכי קידר על המניעים להחלטת ירדן להצטרף לציר השיעי / האיראני.
    לא רק החורף מתקרב אלינו, אלא גם "התיירים הדתיים" האיראנים, וצינור הנפט שיתחרה בצינור המפרציות – ישראל (*אם* הוא יוקם אי פעם).
    בשולים, אזכורים לזחילה של סעודיה לכיוון איראן (בעידוד אמריקאי?), וההשלכות, הלא חביבות, על ישראל.
    כנראה שנדיבות ישראל במתן מתנות מים לירדנים לא מספיקה בכדי לעצור את הסחף שלהם לכיוון איראן, עירק ושות'.

    מאוד בולטת בעיני העובדה שקידר (עדין?) לא אימץ את התובנות של ראש הממשלה החלופי לפיד לגבי הכוחות המניעים את היחסים הבינ'ל.

    https://www.makorrishon.co.il/opinion/401399/

    קטע מהכתבה:
    —————————-
    " … רוב הציבור הסורי, הסוני, ראה את המוני התיירים השיעים והבין היטב את המשמעות הדתית של "מכירת סוריה" לאיראנים, שביצע הנשיא בשאר. כאשר פרץ "האביב הערבי" במרץ 2011 ציינו רבים מהמפגינים את העובדה הזו כאחת הסיבות החשובות למחאה שלהם נגד השלטון.

    המלך עבדאללה מודע היטב לבעייתיות הכרוכה בתיירות דתית שיעית ומה יאמרו עליה האנשים ברחוב הירדני, אבל מנגד הוא רואה את התועלת הכלכלית שתצמח לירדן מהידוק היחסים עם "הסהר השיעי" – איראן, עיראק, סוריה ולבנון – שבעבר הוא הזהיר מפניו בפומבי, והוא מעדיף להמר על הסוס הכלכלי מחוסר ברירה, וזאת בשל המצב הכלכלי הרעוע של ירדן. הוא עושה זאת על פי הכלל הידוע: "אם אינך יכול להתגבר עליהם הצטרף אליהם" If you can't beat them join them.

    הידוק היחסים הזה יחייב את עבדאללה להסגיר לידי השלטון בעיראק גולים עיראקים שהיו מזוהים בעבר עם משטר צדאם, ובראשם בתו של צדאם, רע'ד. עניין זה עומד בסתירה מוחלטת לכללי ה"ג'יוואר" המסורתיים הערבים האוסרים על נותן החסות להסגיר לבעליו עבד נרדף שביקש וקיבל ממנו חסות.

    מנהיגי המיליציות העיראקיות דרשו מהמשלחת הירדנית לאפשר למיליציות לקיים פעילות כלכלית בינלאומית דרך ירדן כדי לקיים את עצמן כלכלית ולעקוף את מערכת המסחר, הכלכלה והמסים של ממשלת עיראק.

    פרויקט נוסף שהמיליציות מעוניינות לתת לו "פרוטקשן" הוא הקמת מערכת חשמל משותפת לירדן ועיראק בשנת 2022 במסגרת הסכם בין המדינות שנחתם בפברואר השנה להקים עיר תעשייתית בגבול ביניהן שתתמקד בשישה מגזרי פעילות: הובלה, מסחר, בריאות, חקלאות, פיננסים ואנרגיה.

    באופן כללי ניתן לומר שמה שצפינו לפני שלושה חודשים הולך וקורם עור וגידים. ירדן מעלה הילוך בהצטרפות שלה לסהר השיעי תוך הסתכלות בעין ביקורתית על איחוד האמירויות ובחריין שלא סייעו לירדן מבחינה כלכלית ודחפו אותה לזרועות התמנון האיראני. קרוב לוודאי שהמלך עבדאללה מתואם בצעדים אלו עם הסעודים שגם הם נכשלו במאבק נגד ההגמוניה האזורית האיראנית ולמדו לקח מר מהמאבק חסר התוחלת שלהם נגד החות'ים בתימן ומהמכה הקשה שהם קיבלו מאיראן כשזו תקפה את מתקני יצוא הנפט שלהם בליל 14-15 בספטמבר 2019.

    ישראל מנסה לשכנע את ירדן להימנע מלשקוע בחיק התמנון האיראני באמצעות הגדלת מכסת המים שישראל מעבירה לירדן מחמישים מליון מ"ק בשנה למאה מיליון, אבל בכלל לא בטוח שיש בהגדלה זו כדי לשכנע את המלך לוותר על "האופציה האיראנית".

    העובדה שבית המלוכה הירדני הפקיר את אחי אזרחיו הגרים בדרעא היא סימן רע מאוד לישראל על מצבה הרעוע של ממלכת ירדן ועל האפשרות הסבירה שבקרוב נראה את ירדן כמוקד לביקורי איראנים בנקודות תצפית ממזרח לישראל. זה יתחיל עם תיירים ועלול להמשיך עם קצינים ואנשי מודיעין. מה שהתחיל בסוריה כ"תיירות דתית" הגיע למיליציות התוקפות ערים סוריות ומעבר אלפים רבים של שיעים להתנחל בערי סוריה שבמהלך העשור האחרון ננטשו מיושביהן שהפכו לפליטים בכל קצווי תבל …"

    Liked by 1 person

  81. לקמילה:
    תסבירי לנו איך ירדן יכולה לההנות מקשרי מסחר עם הסהר השיעי? הרי סוריה ועירק הן מדינות עניות להחריד לאחר המלחמות שהתחוללו בהן. לבנון במצב כלכלי גרוע מאוד. אירן לפי מה שטוענים גם במצב כלכלי גרוע בגלל הסנקציות האמריקאיות.

    אהבתי

  82. לקמיליה:
    לדעתי במאמר שהפנית אותנו אילו יש סתירה:
    מלך ירדן רוצה להקים צינור להעברת נפט מעירק לירדן ומשם לסוריה וכך עירק לא תצטרך להעביר נפט במצרי הורמוז שנתונים לשליטת האירנים.
    מצד שני כדי להקים צינור זה הןא זקוק להסכמתם של מליציות פרו-אירניות.
    כלומר עירק וירדן מבקשות את הסכמתם של מליציות פרו-אירניות כדי לא להיות תלויים באירן. לי זה נשמע כסתירה.

    אהבתי

  83. arn,
    אם עירק רוצה להעביר צינור נפט לים התיכון היא יכולה להעבירו ישירות לסוריה. אין שום היגיון בהעברת צינור כזה דרך ירדן (אלא אם הצינור לעקבה יתחבר לצינור קצא"א הישראלי)

    אהבתי

  84. הפרשנות, המאוד לא מוסמכת שלי, למוטי קידר היא שכוונת עירק היא להתחבר אל צינור הגז הערבי – צינור שעובר בחלק ניכר מאורכו בירדן, ומחבר בין מצרים לבין סוריה ולבנון.
    צינור גז שאמור להתחבר בעתיד גם לטורקיה / קפריסין / אירופה.
    תכנית ההתרחבות העתידית שלו, עפ'י הויקיפדיה, היא לחבר באמצעותו גם את עירק לאירופה.

    נזכרתי בצינור זה כי במקרה אתמול נציב – נט (מודיעין ממקורות גלויים) פרסם שסוריה התחייבה לתקן, על חשבונה, קטעי צינור הנמצאים בשטח לבנון. (מדינה אומללה שהופכת מול עיננו להיות כנראה "ריבונית לשעבר".) כתבה שגם היא מעלה מספר סימני שאלה.

    https://nziv.net/69660/

    העתקתי חלק מערך הויקיפדיה על צינור הגז הערבי.
    אך מי שמעוניין לעיין במפת הצינור יהיה אמור להיכנס לערך עצמו.
    כדאי לשים לב לפרק האחרון "התרחבות עתידית" בסעיף המזכיר את עירק.
    נראה לי שמה שעירק רוצה – איראן רוצה שבעתים (צינור יצוא גז ישירות לים התיכון / לאירופה).

    #####################

    צינור הגז הערבי (בערבית: خط الغاز العربي, באנגלית: Arab Gas Pipeline) הוא צינור יבשתי (וחלקו הקטן תת-ימי), המוביל גז טבעי במזרח התיכון. הצינור משמש ליצוא גז טבעי ממצרים לירדן, לסוריה וללבנון, במסלול ארוך העוקף את ישראל, היוצא מפורט סעיד דרך צפון סיני עד אל עריש, טאבה, עקבה, עמאן ודמשק. מדמשק ממשיך הקו לחומס ובניאס, וטריפולי בלבנון. שלוחה קטנה מחברת את אשקלון בישראל עם אל עריש באמצעות צינור תת-ימי.

    מפת צינור הגז הערבי
    ———————————

    סוג
    ——-
    צינור גז טבעי
    מדינות
    מצרים, ירדן, סוריה ולבנון
    (מתחבר לישראל בצינור נפרד)
    מוצא
    אל עריש, מצרים
    יעד
    טריפולי, לבנון
    עובר דרך
    עקבה, עמאן, דיר עלי, דמשק, בניאס, חומס
    אורך
    1,200 ק"מ
    קוטר
    914.4 מ"מ (36 אינץ')
    קיבולת מקסימלית
    10.3 מיליארד מטר מעוקב (BCM) לשנה
    כיוון זרימה
    ממערב למזרח ואחר כך מדרום לצפון
    תאריך הפעלה
    2011

    היסטוריה
    —————-
    אורכו הכולל של הצינור הערבי הוא 1,200 ק"מ ועלות בנייתו הסתכמה ב-1.2 מיליארד דולר. הנחת המקטע הראשון של הצינור, בין פורט סעיד עד אל עריש, החלה באוקטובר 1998 במטרה לספק גז מצרי לישראל[1]. בנובמבר 1998 החלו גם משא ומתן להנחת המשך הצינור לעקבה שבירדן[2]. המגעים ראשוניים בין מצרים וירדן על הקמת הפרויקט החלו בספטמבר 1997[3].

    לאחר שחתימה על הסכם לייבוא גז בין ישראל למצרים התעכבה (בעקבות גילוי מאגר הגז "נועה" ו"מרי" בישראל, והמתיחות המדינית בעקבות האינתיפאדה השנייה)[4], בסוף 2001 חתמה מצרים על מזכר הבנות עם ממשלת ירדן לייצוא גז טבעי. כמו כן הודיעו שמעקבה יוקם צינור לעמאן ולאירביד, ושלוחה שתרד למפעלי ים המלח הירדניים, על ידי חברת גז ירדנית שתוקם לצורך כך[5]. באוגוסט 2002 פרסמו מכרז להנחת מקטע אל עריש – עקבה, במטרה לספק גז לתחנת הכוח התרמית עקבה (תחנת הכוח הגדולה ביותר בירדן)[6].

    ביוני 2002 חתמו על מזכר הבנות, בוועידה שנערכה בעמאן, שרי האנרגיה של מצרים, ירדן, סוריה ולבנון, על הסכם להקמת צינור לאספקת גז טבעי מצרי, דרך ירדן לסוריה, לבנון, טורקיה, קפריסין ולמזרח אירופה. שרי האנרגיה של מצרים, ירדן, סוריה ולבנון, ועל הקמת "חברה ערבית לגז", בהון עצמי של 200 מיליון דולר, לקידום פרויקט ייצוא הגז הטבעי המצרי[7]. בפברואר 2003, נחתם בקהיר ההסכם על הקמת "צינור הגז הערבי", בשלב זה הפך המיזם מפרויקט מקומי לחיבור ישראל וירדן למאגרי הגז של מצרים לפרויקט אספקת גז אזורי ואסטרטגי[8].

    הצינור מעולם לא פעל בתפוקה מלאה ולא סיפק גז לייצוא, מלבד מלירדן וישראל (ולתקופה קצרה גם לסוריה)[9]. ב-2011, בעקבות המהפכה במצרים ארגוני הטרור בסיני פגעו בצינור מספר פעמים ואספקת הגז בו הופסקה[10]. בעקבות כך נאלצה ירדן להקים מסוף לקליטת גז נוזלי ממכליות בעקבה, כדי לייבא גז מהמפרץ הפרסי. וגם לאחר שתוקן הצינור, מצרים לא יכלה לספק גז לייצוא. למרות תגליות הגז הרבות במדינה החל מסוף שנות ה-90[11], עלתה גם הצריכה בתוך המדינה באופן משמעותי, כך שלא היו לה יותר עודפי גז ליצוא והיא אף החלה לייבא גז (בין 1997 לשנת 2020 גדלה אוכלוסיית מצרים מ-60 מיליון תושבים ל-100 מיליון)[12]. רק בסוף 2018 חזרה מצרים לייצא גז עם תחילת ההפקה ממאגר הגז זוהר, מאגר גדול שנתגלה בים התיכון מול חופי מצרים[13].

    מבנה
    ———-
    אורכו של צינור הגז הוא 1,200 ק"מ, קוטרו 914.4 מ"מ (36 אינץ') ויכולת ההולכה המרבית שלו היא 10.3 מיליארד מטר מעוקב (BCM) של גז טבעי לשנה. הצינור מחולק למספר מקטעים כאשר לכל מקטע מאפיינים שונים, הם עוברים במדינות שונות ומופעלים על ידי חברות שונות.

    אל עריש – עקבה
    הצינור והמקטע הראשון שלו, יוצאים מהעיר המצרית אל עריש שבסיני. חלק הארי של המקטע, באורך 250 קילומטר, מוביל את הגז לטאבה שלחופי ים סוף. חלקו השני של המקטע, באורך 15 קילומטר, הוא צינור תת-ימי בין טאבה לעקבה שבירדן. חלקו השלישי של המקטע, באורך קילומטר מוביל לתחנת הכוח התרמית עקבה.

    מקטע זה הושלם ביולי 2003, בעלות של 220 מיליון דולר, ואיפשר לראשונה למצרים לייצא גז טבעי שאינו דחוס (גז טבעי נוזלי). מקטע זה נבנה על ידי קונסורציום של חברות אנרגיה מצריות בהן EGAS, Enppi, PETROGET ו-GASCO. עם השלמתו סיפק מקטע זה גז לתחנת הכוח בעקבה[14].

    עקבה – אל רחאב
    המקטע השני של הצינור מתחיל בעקבה ומוביל גז לכיוון צפון, דרך עמאן, לאל רחאב שנמצאת 24 קילומטר דרומית לגבול עם סוריה. אורך המקטע 390 קילומטר.

    המקטע הירדני של צינור הגז הערבי הושלם בשנת 2005 ועלותו הכוללת הסתכמה ב-300 מיליון דולר. מקטע זה נבנה על ידי אותן חברות מצריות שבנו את המקטע הראשון.

    אל רחאב – חומס
    המקטע השלישי של צינור הגז עובר בסוריה. אורכו הכולל של המקטע 319 קילומטר. חלקו הראשון של המקטע, באורך 90 קילומטר, יוצא מגבול ירדן-סוריה לתחנת החשמל בדיר עלי. החלק השני עובר דרך דמשק ומתחבר עם תחנת הדחיסה אל ריין שליד חומס.

    המקטע הסורי של צינור הגז הערבי הושלם בפברואר 2008. המקטע נבנה על ידי חברת הנפט הסורית (SPC) וחברת בת של גזפרום הרוסית.

    חומס – טריפולי
    המקטע הרביעי של הצינור מתחיל בתחנת הדחיסה אל ריין שליד חומס וממשיך לעיר בניאס שבסוריה. משם הצינור נמתח לכיוון לבנון שבמזרח, לאורך 32 קילומטר, עד לעיר טריפולי.

    המקטע הלבנוני של הצינור הושלם בשנת 2009.

    קו אל עריש-אשקלון

    התרחבות עתידית
    —————————
    סוריה – קפריסין
    שלוחה ימית של הצינור הערבי מהעיר הסורית בניאס לקפריסין[7].

    עיראק – סוריה
    בספטמבר 2004 מצרים, ירדן, סוריה ולבנון הסכימו לחבר את רשת הגז של עיראק לצינור הגז הערבי כדי לאפשר לעיראק לייצא את הגז שלה לאירופה[דרוש מקור].

    סוריה – טורקיה
    בפברואר 2004 מצרים, ירדן, סוריה, לבנון, טורקיה ורומניה חתמו על הסכם להארכת צינור הגז הערבי מסוריה לטורקיה[17]. משם הוא יתחבר לצינור נאבוקו שיוביל את הגז לאירופה[18]. המקטע יורכב משלושה חלקים, הראשון יחבר את חומס לחלב בצפון סוריה, החלק השני יחבר את העיר הסורית חלב עם העיר הטורקית קיליס, והחלק השלישי יחבר את קיליס עם הרשת הטורקית. בפברואר 2006 חתמו מצרים וטורקיה על חוזה להעברת גז טבעי לאירופה[19].

    בינואר 2008 חתמו סוריה וטורקיה על הסכם לבניית החלק השני של המקטע, צינור באורך 63 קילומטר לחיבור חלב עם קיליס. העבודות יבוצעו על ידי חברת הבת של גזפרום שבנתה את המקטע הסורי בצינור הגז הערבי. עלות הפרויקט 71 מיליון דולר והבניה תוכננה לשנים 2009 עד 2011.

    אהבתי

  85. אמחייה (וכל המעונין):

    בעקבות התלונות שלך, על הצורך לשנות החוק בניו זילנד ( חוק אנטי טרוריזם) הפרלמנט הניו זילנדי אכן העביר חוק, המעצים המלחמה בטרור וכו…( בעקבות התקפת הסכין של הבנגלדשי כאמור, בסופרמרקט שם וכדומה).

    כאן בג'וריסט ולינקים שם:

    https://www.jurist.org/news/2021/09/new-zealand-passes-counter-terrorism-law-following-auckland-supermarket-attack/

    Liked by 1 person

  86. לכל המעונין, בג"צ ( פסק הדין) בקשר לתו הירוק המאוחר ( כלומר אחרי המנה השלישית ( בוסטר)) :

    https://bit.ly/3m6z4i0

    מי שלא מבין משהו, יכול לשאול כמובן…..

    אהבתי

  87. ל-3718:
    קודם כל יש מחסור באלו שעובדים עבודות פשוטות שרוב האנשים יכולים לעסוק בהם. עבודות אלו גם לא מצריכות הכשרה או מצריכות הכשרה מועטה. אני יודע שיש מחסור במלצרים למשל והיום זו עבודה שלא מצריכה כישורים מיוחדים.
    בנוסף אני יודע שאין מחסור בעובדי היי-טק. למרות שתקופה ארוכה כבר כותבים על מחסור בפועל יש לחברות ההיי-טק דרישות מוגזמות. חלקן גם לא מוכן לקבל עובדים מעל גיל מסויים.
    לגבי נהגים: אינני יודע.

    אהבתי

  88. arn

    יש גם מחסור במטפלים לקשישים, ויש מחסור בפועלים חקלאים, אתה רואה ישראלים עומדים בתור לזה? מייבאים עובדים מהפיליפינים ותאילנד. תמיד יהיו ישראלים שיעדיפו להיות מובטלים מאשר לעבוד בעבודות שהם לא רוצים, ולחיות על חסכונות או על חשבון ההורים או דמי אבטלה.

    מצד שני, כשאומרים שיש מחסור בעובדי הייטק, מתכוונים שיש מחסור בעובדים מומחים בתחומים החמים כיום. זה לא משהו שאפשר להסב כל אדם אליו.

    Liked by 1 person

  89. הצעת חוק מאוד חשובה ומעניינת, לראשונה בעולם:

    צ'ילי חוקקה חוק, אשר מגן למעשה על השלמות המנטלית או הנפשית של אדם, הכל מפני מניפולציות של בינה מלאכותית, ובכלל אמצעים טכנולוגיים וכדומה.

    הם מגדירים זאת למעשה, כ- neuro rights , כלומר, הזכות לאוטונומיה עצבית נניח.

    כאן בג'וריסט, ולינקים שם:

    https://www.jurist.org/news/2021/10/chile-becomes-first-country-to-pass-neuro-rights-law/

    אהבתי

  90. מכחיש נוסף של הקטסטרופה האקלימית המאיימת להכחידנו במהרה: הנשיא לשעבר (והראשון) של הארגון גרינפיס.
    מי שהחל את הקריירה שלו במאבק להתפרקות הדדית מנשק גרעיני ובמאבק למניעת המשך דיג לוויתנים.
    המדען היחידי מבין נשיאי ארגון זה, שהפך (לטענתו) להרבה יותר פוליטי (באורינטציה פרוגרסיבית) מאשר מדעי.

    בסרטון שחזור הדרך שבה נפוצה "המוסכמה" שהרבה יותר מתשעים אחוז מהמדענים העוסקים באקלים תומכים בנבואות הזעם לגבי ההתחממות הגלובלית / שינוי האקלים.
    הוא גם מספר על הדרך שבה הופצו השקרים שציפורים מזינות את גוזליהם בחלקיקי פלסטיק ומביאות למותם, שדובי הקוטב מתאבדים בשל מחסור בקרח ועוד.

    מעניין אף יותר (בעיני) להבין את תובנותיו לגבי רגשי האשם (והחטא הקדמון) שמניעים את הפרוגרסיבים להפוך מתנועה פרו-הומניסטית לתנועה המאשימה את האנושות בכל מה שרע בעולם + הדמיון בינם לבין כל מי שטען, משחר ההיסטוריה, ש"סוף העולם מתקרב" (ובמאה אחוז מהמקרים עד כה – טעה בגדול)..

    ידען + מעניין להקשיב לו.
    בין אם מצטרפים לכל מסקנותיו ותובנותיו ובין אם לאו.

    Liked by 2 אנשים

  91. אם נמשיך עם ההגיון של הפוסט, נראה שהשקל/דולר השלים עם אירן גרעינית. צריך רק לעדכן את בנט.

    אהבתי

  92. תמיד עמדתי שהשוק מתמחר בחסר את הסיכונים הגיאופוליטיים הגדולים של ישראל ולכן קניית מטח בידי בנק ישראל תמיד נראית לי מציאה.

    Liked by 1 person

כתיבת תגובה