מוצא האשכנזים

ראזיב חאן, מדען צעיר מפורסם יליד בנגלדש, אשר מרבה לכתוב על גנטיקה לציבור הרחב, תיאר בבלוגו את הידוע על מוצאם הגנטי של האשכנזים. הדברים ידועים למי שעוקב אחרי ההתפתחויות המדהימות בהבנת הגנום האנושי בשני העשורים האחרונים, ועדיין יש ערך לקריאתם בצורה מסודרת ואמינה. בפרט כי בתחום הזה פעילים כל מיני שרלטנים וקשקשנים שמנסים לקדם את תיאוריית ההבל לפיה יהודים אשכנזים מוצאם מהכוזרים; לטעון להיעדר קשר בין יהודי זמננו ליהודי העבר ובין יהודי אשכנז ליהודי המזרח; או לדחוף לציבור שטויות אחרות.

היום ידוע שהאשכנזים הם צאצאים גנטיים לשתי קבוצות אתניות. מצד אחד העם היהודי שמקורו בארץ ישראל. מצד שני דרום אירופאים, איטלקים, ספרדים ופורטוגזים. הגנום האשכנזי נוצר כאשר גברים יהודים, נצר לעם היהודי הארץ ישראלי העתיק, הגיעו לדרום אירופה והתחתנו עם נשים דרום אירופאיות, כנראה איטלקיות. נשים אלו מן הסתם גוירו, הדליקו נרות, אכלו כשר ושמרו שבת והפכו ליהודיות לחלוטין לפי ההלכה, אבל הגיור לא משנה את הגנטיקה, והן הביאו איתן את הגנטיקה הדרום אירופאית.

דבר זה התרחש בימי הביניים המוקדמים, כלומר באזור שנת 750. התוצאה שלו היא שהגנטיקה האשכנזית היא בערך חצויה בין היהודים הקדומים לבין הדרום אירופאים, עם יתרון קל ליהודים. כלומר כנראה האשכנזי קצת יותר קרוב לאבותיו בארץ ישראל מאשר לאבותיו באיטליה. לעובדה שהשושלת הזכרית האשכנזית נשמרה מאז ימי בית שני יש משמעות חשובה לבני משפחות כהנים ולוויים אשכנזים. אפשר לראות את היחודיות שלהם ואת התייחסותם לאב משותף מלפני הגלות.

אחרי הגיור הגדול של ימי הביניים המוקדמים, האשכנזים נסגרו בתוך עצמם וקיבלו מעט דם זר. עדיין אפשר לראות פה ושם סימנים עדינים לדנ״א מזרח אירופי ששקע גם הוא בתוך הגנום האשכנזי. ימי הביניים לא היו קלים ליהודי אשכנז ובשלב מסוים היה אירוע ״צוואר בקבוק״ בולט שעד היום מעצב את המחלות הגנטיות המקושרות לאשכנזים. דהיינו מכל הקבוצה האתנית נותרו מתי מעט שהצליחו להעמיד צאצאים הלאה. בשלב מסוים במאה ה-13 היו רק 300 יהודים אשכנזים, אשר הם אביהם של כל יהודי אשכנז בימינו (אולי היו עוד יהודים אשכנזים אבל צאצאיהם נמחו במהרה מעל פני האדמה). אולי הדבר ממחיש את עומק החורבן שהביאו הרדיפות בימי המוות השחור? באותה תקופה הדומיננטיות של יהדות ספרד בעולם היהודי הייתה מוחלטת. ברם, אחרי מצב מצער זה נפוצו היהודים האשכנזים כמו קפיץ שהשתחרר והתרבו בקצב מסחרר. עד כדי כך שערב השואה 92% מיהודי העולם היו אשכנזים. על התרבות יהודי אשכנז ערב השואה כתבתי בפוסט אחר. היהודים האשכנזים נדחקו לעסוק במקצועות לא חקלאיים, ואולי זה סוד הישגיהם יוצאי הדופן, כי היו צריכים לשרוד באופן שחרג מזה שהאנושות הורגלה אליו עשרות דורות. הצורך בחדשנות הוטמע בהם אבולוציונית. תמונת המראה לכך היא שאשכנזים גרועים יותר בהתמצאות מרחבית, ההיפך מהאבוריג׳ינים באוסטרליה.

בכיר הכותבים בנושא האינטליגנציה בזמננו, צ׳רלס מארי, אמנם תהה פעם: אם הגאונות היהודית מתחילה רק באילוצים של חיי האשכנזים, איך היה זה דווקא העם הקטן הזה מהמזרח שנתן עוד הרבה קודם לכן לאנושות את התנ״ך? השיב מארי שעל כך יש לו תשובה לא ניתנת להפרכה אבל כן פשוטה והחלטית: ״היהודים הם עמו הנבחר של אלוהים״.

אם היה מתברר שאין קשר גנטי אמיתי בין יהודים אשכנזים ליהודים מזרחים, הדבר לא היה משנה הרבה מבחינת ההלכה היהודית וההגות היהודית. היהדות הרי מכירה בגיור הכרה מוחלטת (למעט פינה מסוימת יוצאת דופן בהגותו של רבי יהודה הלוי, אשר חשב שסגולה אלוהית עוברת אצל היהודים רק באופן גנטי מדור לדור). אין ספק שמי שהעביר את היהדות שמורה מדוד לדור והיה מוכן למות על קיומה, אבותיו, אם לא היו יהודים במקורם, התגיירו בשלב מסוים. ובכל אופן הנתק בדנ״א היה צורם מעט מבחינת תחושת האחווה היהודית ומבחינת תחושת הזכאות של היהודים על ארצם הקדומה. אבל המדע הגנטי החדיש מחלץ אותנו מהצורך להתמודד עם דיסוננס כזה לגבי האשכנזים. יהדותם היא רציפה גנטית, דרך אבותיהם, עד ימי ארץ ישראל הקדומים.

128 תגובות בנושא “מוצא האשכנזים

  1. זה חשוב כי יש טוענים לקשר בין אפקט העליה בגובה לאפקט העליה באייקיו. שניהם תוצאה של שיפור תזונה. אבל סביר ששיפור התזונה מיצה את עצמו כבר לפני כמה עשורים.

    אהבתי

  2. אל רום,
    עוד זה מדבר וזה בא…
    פייסבוק בדרך לתביעת ענק במאות מיליארדים בישראל, זו הסיבה
    עורכי הדין ד"ר מתן גוטמן וניר פרידמן הגישו בקשה תקדימית לאישור תובענה ייצוגית כנגד פייסבוק בשווי מוערך של מאות מיליארדי שקלים. הבקשה לאישור תובענה ייצוגית הגדולה בתולדות המדינה. הטענה: "מפלה נשים ועובדים מבוגרים ברשת החברתית"
    https://www.ice.co.il/law/news/article/830918

    אהבתי

  3. מאוד מענין.

    טוב, לגבי הכוזרים, נצטט מויקיפדיה:

    קיימת טענה שמוצאה של יהדות מזרח אירופה הוא בהתגיירות הכוזרים. טענה זו, שמקורה בתאוריות קשר וספרות פסבדו-היסטורית, זכתה לפופולריות בחוגים שונים, מאנטישמים ועד ארתור קסטלר. הטענה מופרכת על פי כלל חוקרי ימי הביניים המודרניים מפני שעצם ההתגיירות עצמה מוטלת בסימן שאלה ותיאורים של נוסעים מהתקופה לא מעידים על נוכחות רחבה של הדת היהודית באזור, ולפיכך ההנחה היא שאם התרחש גיור שכזה הרי שהוגבל לשכבות מצומצמות באוכלוסייה. בנוסף לכך, ממלכת הכוזרים קרסה במאה ה-10, אך הנוכחות היהודית באזורי מזרח ומרכז אירופה בשנים שלאחר מכן (עד למאה ה-13) הייתה מזערית ולא ידוע על אף מרכז יהודי גדול באזורים הללו, או באזורים הסמוכים להם, על אף המקורות ההיסטוריים הרבים שנשתמרו מממלכות האזור.[16] מעט המקורות המתייחסים לקהילות יהודיות באזור טרם ההגירה האשכנזית, מגיעים ברובם המוחלט מאתיים-שלוש מאות שנה לאחר קריסת הממלכה, בסמיכות ובמהלך תקופת הכיבושים של דוכסות ליטא באזור, ובשטחים שעליהם השתלטה דוכסות זו (שרובם המוחלט מחוץ לשטחים בהם הכוזרים שלטו). מעדויות אלה ניכר שצביון הקהילות הללו הוא ביזנטי לחלוטין, ומכאן שהורכבו בעיקרן ממהגרים מהקהילות היהודיות של ביזנטיון, שאיתן היה להם גם קשרי משפחה ומסחר.[17]

    עד כאן הציטוט:

    אז יש איזשהיא זיקה ייתכן קלושה בכל זאת על פי הכותב בויקיפדיה. אבל, לא עיקרית בטח ובטח.

    אגב, יש שם בויקיפדיה הסבר למה נדחקו יהודי אשכנז, מעבודות חקלאיות וכדומה כל מקצוע ורק עסקו בהלוואה בריבית.

    אבל, אותה תהייה של צ'רלס מארי, באמת מגוחכת. התפיסה הינה כאילו התנך, זוהי איזשוהיא יצירה קוהרנטית ובאחת נוצרה. אין הבל גדול מזה. הדבר לקח אלפי שנים. טלאים טלאים של עריכות שונות ומשונות. גם לא מדובר על יהודים, מדובר על הדת הישראלית ועל ישראלים. ואפילו כך, זהו גרעין קטן מבחינה היסטורית, הגרעין העיקרי, הינו, עבדים כנענים, ועממים שונים חלכאים ונדכאים ( השווה למשל, אוריה החיתי, שר בצבאו של המלך דוד וכו…).

    כאן לויקיפדיה:

    https://he.wikipedia.org/wiki/יהדות_אשכנז

    Liked by 1 person

  4. זה מאוד מענין, זה יהיה קייס מורכב מאוד אני מעריך. פייסבוק נוקטת בשיטה של מיקוד אישי בפרסום בקטע הזה. עכשיו, כל הרשת בנויה כך על פילוחים פילוחים ממוקדים. זה הטבע של הרשת גם לא פעם. נניח גיאולוקשיין, קוקיס כמובן וכו….

    אז ברור שזה סותר חוקי אי הפליה ושיויון הזדמנויות בעבודה. אבל, זה כללי. צריך גם ליישב זאת עם האינטרנט. עם הטבע של האינטרנט.

    זוהי בעיה יכולה להיות. מחד אפליה אכן. מאידך, הטבע של האינטרנט הרי. גם תעסוקה ויעילות הינם ערך יותר ממסוים. וזה מגביר יעילות פשוט. ואם זה נגזר מן הטבע של האינטרנט, זה קצת לא פשוט ממש.

    כפי אנונימיות למשל. האנונימיות היא בעייתית בחוק ומשפט. אבל, בתי משפט, קיבלו את העיקרון, שאנונימיות ברשת, מגבירה ומעצימה את השיח וחופש הביטוי. אז, מעשי עוולה לפעמים, נסוגו מפני חופש הביטוי.

    אז אותו עיקרון פייסבוק יכולה לטעון:

    היעילות התעסוקה שנגזרים מן הטבע של האינטרנט, גוברים על הנושא של אי שיויון בפרסום מודעות כולה יטענו או יכולים לטעון.

    אגב תמריץ, הפנית לאיזה טוויטר אותו בנגלדשי. לא לאתר.

    Liked by 2 אנשים

  5. עלי להודות שאין לי מושג איזו תיאוריה על מוצא העם היהודי ופזורותיו משקפת טוב יותר את האמת ההיסטורית.
    אני נוטה להאמין ש*עדין* איננו מצליחים לשחזר את כל האמיתות ההיסטוריות, הלינגויסטיות והגנטיות.

    מה שלא מפריע לי לשמוח שפוסט זה טוען שהתיאוריה המועדפת על עיתון הארץ (שלמה זנד וטענתו שמוצא האשכנזים מהכוזרים, ואין להם כל קשר לארץ ישראל ו/או ליהודי המזרח) – אינה נכונה. מוצאת חן בעיני גם הגדרתם כשרלטנים וכקשקשנים.

    בינתים נזכרתי בתיאוריה אחרת, בעיני מעניינת, על הקשר בין מחלות גנטיות המאפיינות יהודים אשכנזים לבין ממוצע ה IQ הגבוה שלהם ולבין הקשר בין נסיבות חייהם (מתאם בין הצלחה בתחומי עיסוק "יהודיים") לבין מספר צאצאים.
    כותרתה: הגנטיקה של הגניוס היהודי.
    אגב, על פי תיאוריה זו אין כל קשר בין האינטליגנציה לבין התזונה. כיון שאני כן מאמינה במתאם בין אינטליגנציה לבין תזונה (והרבה מאפיינים פיזים כמו גובה) – גם תיאוריה מעניינת זו נתפסת בעיני כחלקית.

    https://www.hayadan.org.il/jewish-genome-1007051

    חלקה האחרון של הכתבה:
    —————————————–
    " …. שחורים תושבי מערב אפריקה, ושחורים מצאצאי אזור זה, הם בעלי סיכוי גבוה יחסית לחלות במחלה בשם אנמיה חרמשית, מחלה אשר אינה קיימת בשום מקום אחר. האנמיה מתפתחת בתאי דם אדומים אשר מכילים סוג מסוים של המוגלובין, החלבון הנושא חמצן. אך המחלה קיימת רק באלו אשר נושאים שני עותקים של אותו הגן (עותק אחד מהאם ואחד מהאב). אלו הנושאים עותק אחד הם חסרי סימפטומים, אך במקביל, הם מוגנים ממחלת המלריה, הרווחת באזור זה של העולם. ועל כן, טוענת התאוריה, הלחץ להשאיר עותק אחד של הגן על מנת למנוע את מחלת המלריה מאזן את הלחץ הגנטי להעלים את הגן אשר עלול לגרום לאנמיה. באופן זה נותר הגן מבלי להתפשט או להתמעט.

    ד"ר קוקרן טוען שמנגנון דומה פועל אצל יהודים אשכנזים. גנים אשר מעודדים אינטליגנציה בעותק בודד יוצרים מחלה כשהם מופיעים בשני עותקים. תזה זו אינה חזקה כמו התזה בנוגע לאנמיה החרמשית והמלריה מכיוון שהוא לא הוכיח שהגנים היוצרים את המחלה אכן משפיעים על אינטליגנציה.

    מחלות אגירת הספינגוליפידים, טאי-זאקס, גושה ונימן פיק, כוללות צמיחת יתר של אזורים מסוימים המחברים בין סיבי עצב. גידול מוגזם של אזורים אלו (כפי שיוצרים שני עותקים של הגן) הוא פתולוגי לחלוטין. אך ייתכן שעותק בודד של אותו הגן, וגידול חלקי של אזורים אלה עשויים לשפר אינטליגנציה. אכן, במקרה של מחלת גושה, בוואריאנט הבודד, שבו מגיעים החולים לגיל הבגרות, נצפתה אינטליגנציה גבוהה מהממוצע. מרפאה ישראלית אשר עוסקת בטיפול בחולים במחלת גושה מדווחת על מספר גדול של מהנדסים, מדענים, רואי חשבון ועורכי דין בקרב מטופליה, בשיעור גדול מזה שבשאר האוכלוסייה.

    מבחן התחזית

    מה הקשר בין פגיעה במנגנון תיקון DNA לבין אינטליגנציה? לא ברור, וזוהי גם הנקודה החלשה ביותר בתזה, על אף שעדות שהגיעה באחרונה מצביעה על האפשרות שהגן המדובר קשור להתפתחות ההתחלתית של המוח. אך לתזה יש גם נקודה חזקה: היא טוענת שאנשים עם גן בודד של טאי-זאקס, גושה, או נימן-פיק אמורים להיות חכמים יותר מהממוצע. ד"ר קוקרן ושותפיו טוענים שבעלי הגן הבודד יקבלו ציון הגבוה בממוצע ב-5 נקודות IQ מהממוצע. אם תחזית זו תאושש במבחנים, היא תחזק את הרעיון שניסוי שיצרו הנסיבות והטבע בגנטיקה הפך את האשכנזים לחכמים יותר, אך במחיר כבד. "

    Liked by 1 person

  6. אין לי מושג מהו הקשר הגנטי בין בין היהודים כיום לבין היהודים בעבר. סביר להניח שזה קשר גנטי קטן כי ידוע לי לפחות על תקופה גדולה אחת של גיורים המוניים. זו תקופה של 300 שנה שהחלה בימי המכבים ונמשכה בערך עד תקופת בר-כוכבא. בימי המכבים לעשו גיורים בכוח של האולוסיות בארצות שנכבשו ע"י המכבים (למשל: אדום והגליל). מי שלא רצה להתגייר נאלץ לעזוב את ארצו. מרבית המתגיירים לא חזרו לעבודת אלילים גם לאחר שהארץ נכבשה ע"י הרומאים והם איפשרו להם לחזור לכל דת שרצו. כמו כן בימי שלטון רומי היהודים היגרו לכל תחומי האימפריה וגיירו שם הרבה עובדי אלילים.
    דבר נוסף שלדעתי מוכיח שיש קשר גנטי קטן בין היהודים כיום ליהודים בעבר זה השוני הגנטי בין יהודים אשכנזים ליהודים מזרחיים. זה מעיד על התערבבות באוכלוסיות המקומיות.
    על כל פנים למי זה איכפת מה הקשר הגנטי בין היהודים אז ליהודים היום ואם היהודים האשכנזים הם צאצאי הכוזרים או לא. הקשרים הגנטים עושים את האדם חשוב יותר? נעלה יותר? כמובן שלא.

    אהבתי

  7. arn, בלי להוציא שלדים של יהודים קדמונים יהיה קשה לדעת מה הקשר בין היהודים כפי שהתקיימו בארץ ישראל אחרי חורבן הבית השני לבין אלו שקדמו להם. עם זאת הייתה רציפות ממושכת תרבותית ודתית, כך שסביר להניח, בניגוד למה שאתה אומר, שהקשר הגנטי משמעותי מאוד.

    לגבי הסוף אני חולק עליך: לאנשים אכפת מקרבת דם. זה אחד המאפיינים המובהקים של הקיום האנושי. כמו ילדים שאומצו ושמחפשים קרובים ביולוגיים.

    Liked by 2 אנשים

  8. ממצא עכשוי המטיל ספק באינטליגנציה הגבוהה המיוחסת לגברים אשכנזים.

    גבר אשכנזי אחד (לניחושי) שמצטט את "דברי החוכמה" של רב אשכנזי (על פי שמו) אחר – בכדי לשמח את *כל* קוראי הבלוג שלו לקראת חג הסוכות.
    אני מניחה שהניח שאף אישה לא תקרא את הפוסט ו/או שכולן תצלחנה לא להעלב ממנו.

    מה שגורם לי לתהות מדוע רבנים, בניגוד לפייסבוק ודומותיה, מוגנים מתביעות פיצויים בגין פגיעה בציבור הנשים ושמן הטוב.

    להלן ההסבר הרבני המלומד מדוע חג סוכות הוא החג הכי שמח בשנה, להבדיל משאר הרגלים:
    ————————-
    "דברי תורה והשקפה מר' קלמן גרונם בן וולף הירש, זצ"ל, לקראת חג הסוכות הבא עלינו לטובה ובעיקר דין האשה בהסוכה

    ותימה לרבי קלמן מדוע עם ישראל נוהג לשיר בחג הסוכות "ושמחת בחגך והיית אך שמח" שוב ושוב וחוזר חלילה ולא בשאר ימים טובים כגון: פסח ושבועות?
    —————————-
    אלא י"ל דסוף סוף הבעלים נמצאים בסוכה בלילה וישנים לבד בלא נשותיהן. ומרוב אושר ושמחה הם מזמרים השיר הזה על רוב חסדו וטובו של הקדוש ברוך הוא שנתן לנו חג שבו שבעת ימים יש בהם שקט, שלווה, שלום ומנוחת הנפש מנשותיהם הקשקשניות, ככתוב: ט' קבין של שיחה נטלה האשה.

    ויש מנהג סרק והבל שאם נוהגים לשים תמונות לנוי הסוכה, אין שמים תמונות נשים. שאפילו בהתמונה מפריעין הן להאיש. ויש האומרים שמצד הדין היה צריך לאסור הכנסת האישה לסוכה מדין מיאוס שהרי היא מהוה ביזוי להסוכה. אולם מפני השלום-בית, הקלו. וזה אינו נכון כלל

    ושיריים מן המנהג שנהגו ישראל לא להכניס נשים לסוכה נשתייר בהתמונות (ובלשון אשכנז קרוי בילדערס), ואין נוהגים במגבלות ישראל לשים תמונת אישה בהסוכה, כלל. ודבר זה משפיע מאוד וגורם לכך שהבריות אינם חושבים על האשה מחוץ לבית ומבטלים דעתה כאילו היא גויה ושפחה ואומרים שהרי חוכמת האשה בפלך וי"א בפרך. וגם זה אינו נכון.

    ומנהג נימאנדעסלאנד להכניס הנשים להסוכה. ואם אשתו של אדם רוצה לישון עימו בהסוכה, שרי וכל שכן לשמש.

    ויש אובער-חכמים המכניסים את האשה לסוכה ואומרים אח"כ שהם בגדר 'מצטער הפטור מן הסוכה', וכך פוטרים עצמם מן הסוכה, ובורחים לביתם ומתענגים על האכילה והשינה מחוץ לסוכה. וכן, ובניאמאנדסלאנד אין אוסרים על תמונות נשים בהסוכה. וכל הרוצה לתלות האשה יבוא ויתלה.

    וידוע המעשה מן הרבי קלמן, זי"ע, שנהג לשים מסגרת תמונה בסוכה וללא התמונה. ושאלוהו התלמידים: "מה תלית פה רבינו בהסוכה, והרי המסגרת ריקה ומשוממת?".

    ענה הרבי קלמן: "תליתי תמונתה של אישה יפה". המשיכו לשאול: "והרי אין פה תמונה כלל?". ענה הרבי: "בדיוק!".

    ומנהג הרבי קלמן שהיה גם שם מראה בהסוכה וכך כל אחד יכול לראות דברים אחרים ויש חופש להאנשים להתבונן כפי חזיונם."

    אהבתי

  9. לתמריץ,
    כתבת:
    " … יש טוענים לקשר בין אפקט העליה בגובה לאפקט העליה באייקיו. שניהם תוצאה של שיפור תזונה. אבל סביר ששיפור התזונה מיצה את עצמו כבר לפני כמה עשורים."
    ——————————–
    יש הטוענים שהתזונה המערבית, במאה ה 21, גרועה מהתזונה המערבית שהייתה שכיחה לפני מלחמות העולם ואחריהן.

    חלק מהראיות המשכנעות: השכיחות המאוד גבוהה, שלא הייתה שכמותה בהיסטוריה הידועה לנו, של השמנת יתר, סוכרת סוג 2, בעיות לב, כולסטרול ולחץ דם ועוד. אפילו בקרב *ילדים*. גיל התחלת מחלות, שיוחסו בעבר בעיקר לזקנה, הולך ויורד.

    לא מפליא אותי שעם שנוהג לאכול צ'יפס (שמטוגן בשמן שהובא לנקודת הרתיחה שלו פעמים רבות) טבול במיונז תעשייתי זול ונחות, ואפילו ללא קישוט של ירק כלשהו – יתחיל לחוש את ההשלכות השליליות של ה"מאכל הלאומי" שלו.

    אהבתי

  10. אולי היא גרועה יותר אבל תוחלת החיים גבוהה יותר ואנשים גבוהים יותר, כך שלא ברור איזו הוכחה יש שהיא גרועה. השמנה היא בעיה אבל הבעיה של העבר הייתה תת תזונה וכנראה זה גרוע אף יותר.

    אהבתי

  11. קמיליה,
    אם את רוצה לערער על תיאוריית הIQ של הגבר האשכנזי את יכולה לעשות שימוש בלפיד וגנץ. אם תעשי שימוש במצביעים'ות שלהם תימצאי מערערת גם על הIQ של האשה האשכנזית

    אהבתי

  12. הבעיה עם הקטע שהביאה פה קמיליה, שגם אצל חילונים זה כך. זוהי בעיה. נניח הרבה אומרים:

    יש דברים טובים במילואים. מה ? קצת שקט מן האישה וכדומה. נשים נתפסות לא אחת, כאווזות פותות, כדברי מרגרט תאצ'ר עצמה למשל.

    הבעיה המרכזית הינה זו, שהיוצרות צריכות להיות הפוכות (כרגע רחוק מכך). הנשים צריכים ללעוג לגברים, על הטיפשות והקרימינליות שטבועה בהם. אבל, הדרך עוד ארוכה לכך כמובן. נשים נלחמות על שיויון, נגד דיכוי, ולא מעלות על דעתן, להילחם על משהו אחר לגמרי. זוהי בעיה. אין כמעט בנמצא נשים שכך עושות. וזה מאוד מצער.

    וקמיליה,

    את בטח מניחה ומבינה שלדת יש פריבילגיה בכגון דא. מדוע ? אני חושב שאת צריכה המחשה, לא הסבר. אז הנה המחשה:

    אחד החריגים להאשמה בהסתה לאלימות וכו… זה, מצטט מחוק העונשין (סעיף 144ג (ב):

    (ב) פרסום ציטוט מתוך כתבי דת וספרי תפילה, או שמירה על פולחן של דת, לא יראו אותם כעבירה לפי סעיף 144ב, ובלבד שלא נעשה מתוך מטרה להסית לגזענות.

    עד כאן הציטוט:

    כלומר, באם ישנו פוטנציאל להסתה לאלימות, אבל, הפרסום שהסית לכאורה לאלימות, הינו ציטוט מספר תפילה, שלא מתוך מטרה להסית לגזענות, אזי, זהו פרסום מותר.

    יש כמובן גם במדינת ישראל, מתיחה של חופש הביטוי, עד לקצה שלו כמעט.

    להתראות

    Liked by 1 person

  13. arn הקשר הגנטי ליהודים הקדמונים חשוב ביותר לביסוס הבעלות על ארץ ישראל. לכל הטוענים שאנחנו קולוניאליסטים, פולשים, מגרשים את הפלסטינים מארצם וכיו"ב, נשיב שהפלסטינים הם הפולשים, שהגיע מאות שנים אחרי חורבן הבית, ואנחנו צאצאי הילידים המקוריים של ארץ ישראל.

    Liked by 3 אנשים

  14. אמחייה,

    אין כלל צורך בזה. זה למעשה על בסיס מדעי אפסי הענין הגנטי. חסר היגיון.

    אלא, שהדת הישראלית, והלאום הישראלי, אחד הם. והדת הישראלית, מוכח בעליל בעולם, זהו קונצנזוס עולמי, היא הדת העתיקה ביותר, וערש לידתה, פה במזרח הקדום וארץ ישראל ככה מכללא.

    אז בשביל מה להסתבך עם שטויות?

    ובכלל, הרבה פלסטינאים מזהים עצמם עם פלישתים או כנענים. אלא, שהפלישתים הם פירטים שפלשו לארץ ישראל, והרבה לפני חורבן הבית ( פלשו מיוון, קפריסין וכדומה). ואילו, הכנענים כולם, הפכו לישראלים הרי בסוף. ישראלים טהורי גזע ממש.

    אז פלסטינאי, צריך להיות שוטה:

    אם פלישתים, אזי, הם פירטים מוכחים ( "גויי הים" מתכנים) פירטים שפלשו לארץ ישראל מאיי הים התיכון.

    ואם כנענים, אזי, לא שרדו כנענים, כנענים הפכו להיות בארץ כנען, ישראלים לכל דבר.

    אז מה שיחליטו, לא יעזור. אז למה גנטיקה מגוחכת וחסרת בסיס ?

    להתראות

    אהבתי

  15. כמובן שפלסטינאי יכול לטעון, שהוא מתיחס לכנענים הקדמונים. לא לישראלים המאוחרים. אבל אז, זוהי הבלות רוח מבחינת רציפות לאומית וכדומה:

    כמו שאדם יטען, שהוא מתיחס לסבו, אבל לא לאביו.

    ואז מה נאמר על כך ?

    אהבתי

  16. הטענה הערבית היא שהיהודים הם דת ולא לאום. הגנטיקה מפריכה זאת, מה עוד שזו חוצפה גדולה לנסות להגדיר את הלאומיות של עם אחר בניגוד לתפיסתו ההיסטורית רבת השנים.

    Liked by 2 אנשים

  17. מה גם שמשפטית, לא משנה הרבה, היסטוריה עתיקה, גנים ואללה וכו… מעט רלבנטי. אלו סתם סברות כרס אינטואטיביות. אבל, נניח רק ……

    אהבתי

  18. תמריץ,

    הטענה הערבית ? מה לטענה הזו ולשפיטה אובייקטיבית של הדבר. הרי ספר הספרים, הוא העדות הברורה ביותר. הארכיאולוגיה והמחקר ההיסטורי האקדמי גם, בלתי ניתנים לערעור.

    ודת אכן, ולא לאום, בעיקר בגלל השמאל והחרדים. אלו האחרונים, מתוך בורות מזעזעת, הפיצו סברות מגוחכות בארץ ובעולם.

    זוהי האמת הפשוטה…..

    אהבתי

  19. וזה הרי מה שטרחתי להסביר בעבר:

    רק הציונות הדתית, הם השפויים היחידים בסיפור( אם אתה מלכתחילה אדם מאמין כמובן, לא רלבנטי ממש לאתיאיסטים).

    החרדים, בפירוש לא שפויים מבחינה תיאולוגית (לא קלינית לא שפויים כמובן).

    הלאום והדת אחד הם ואין דרך אחרת בדת הישראלית. ומי שחושב שכל זה הכרוך בשיבת ציון, וקיומה של מדינת ישראל, הוא משהו אקראי, ולא אצבע אלוהים בדבר, ויחד עם זאת, הוא אדם מאמין, אזי, ברור שהוא לא שפוי.

    להתראות

    אהבתי

  20. רק ויקיפדיה קצר, נדביק פה:

    הפְּלִשְׁתִּים היו עם קדום שישב באזור מישור החוף הדרומי של ארץ כנען, בין המאה ה-12 לפנה"ס עד 604 לפנה"ס, אז הגלה אותם נבוכדנצר למסופוטמיה. בהקשרים מאוחרים יותר נקרא אזור מגוריהם "פלשת". מוצאם של הפלשתים שנוי במחלוקת, אך ממצאים ארכאולוגיים מצביעים על קשרים קדומים עם התרבות היוונית המיקנית[1].

    אטימולוגיה

    לפי אחת ההשערות, שמם של הפלשתים נגזר מהשורש השמי פ-ל-ש, כלומר מדובר בכינוי גנאי המתאר אותם כפולשים. שמם של הפלשתים בשפתם אינו ידוע, אבל ספר דברים, פרק ב', פסוק כ"ג מציג קבוצה שהשתלטה על שטחים בסביבות עזה, כ"כפתורים היוצאים מכפתור". שם נוסף שמופיע בספר שופטים ובספר שמואל לגביהם הוא כינוי הגנאי "ערלים"[2][3]. יש הגורסים[דרוש מקור] שכינוי זה נתייחד לפלשתים, משום שבניגוד לשבטי ישראל ולקבוצות מתוך עמים נוספים באזור (הכנענים, המצרים, האדומים), הפלשתים לא מלו את עורלתם. עם זאת, בספר ירמיהו, פרק ט', פסוק כ"ה, הכינוי מתייחס לכלל הנכרים, או לגויים – במשמעות של גויי הים שבים התיכון. אפשרות אחרת היא שהשם "פלשתים" הוא שיבוש של "פלסגים", ביוונית Πελασγοί, שפירושו "אנשי האיים" (בהתאם להשערה כי מוצאם של הפלשתים מהעמים שגרו באיי הים האגאי).

    אהבתי

  21. ושוב יודגש:

    הבעיה הינה בעיקרה משפטית. כל זה לא מועיל הרבה בקשר למשפט בינלאומי. חבל לבזבז זמן פשוט. אבל, מה שכתבתי, זה רק רטורית, אם כבר פותחים דיון בספירה הזו, אזי, זה כך, ולא כך.

    אהבתי

  22. לתמריץ,
    כתבת:
    "אולי היא (התזונה) גרועה יותר אבל תוחלת החיים גבוהה יותר ואנשים גרועים (גבוהים?) יותר, כך שלא ברור איזו הוכחה יש שהיא גרועה. השמנה היא בעיה אבל הבעיה של העבר הייתה תת תזונה וכנראה זה גרוע אף יותר."
    —————————

    אך ברור שהשלכות תת תזונה / תזונה מאוד לא מגוונת חמורות יותר מהשלכות התזונה התעשייתית המודרנית.
    איני מתייחסת לנושא זה. לפיכך ההשוואה שביצעתי היא לגבי מדינות *העולם הראשון השבע* בשנים שלאחר מלחמות העולם.

    להערכתי מסוכן להתעלם מהממצא שבחלק לא מבוטל ממדינות ה OECD כבר מסתמנת *ירידה* בתוחלת החיים, ובאחרות האטה בקצב הצמיחה בתוחלת החיים.
    זאת למרות הימשכות כל השיפורים הדרמטים, ומאריכי החיים, ברפואה.
    ירידה שהסתמנה הרבה *לפני* השלכות מגפת הקורונה (שגם היא גורמת לצניחה משמעותית בתוחלת החיים).
    "הפתעה?! ": בין המדינות שבהן הסתמנה ירידה בתוחלת החיים נכללת הולנד.

    https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001306341

    תחילת כתבה מהגלובס שכותרתה: "קצב העליה בתוחלת החיים במדינות ה OECD הואט. כולל בישראל"
    ——————————–

    " תוחלת חיים | ניתוח
    בגלל השמנה וסוכרת: קצב העלייה בתוחלת החיים ב-OECD הואט – וגם בישראל
    לפי דוח ה-OECD, תוחלת החיים בכל מדינות הארגון עלתה דרמטית מאז 1970, והיא כיום כ-81 שנים • עם זאת, בשנים האחרונות ניכרת האטה בקצב העלייה בתוחלת החיים בכמה מדינות, ובמיוחד בארה"ב, בצרפת ובהולנד • ב-2015 תוחלת החיים אפילו ירדה ב-19 מדינות • ומה המצב אצלנו?
    ———————————–
    בגלל השמנה, עלייה בתחלואת סוכרת וצריכת תרופות אופיאטיות – תוחלת החיים ב-19 מדינות ה-OECD (ארגון המדינות המפותחות) חוותה ירידה בשנת 2015, וגם בישראל העלייה בתוחלת החיים האטה – כך עולה מדוח חדש של OECD, "מבט על הבריאות", שעובד בידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) ופורסם היום.

    לפי הדוח, תוחלת החיים בכל מדינות הארגון עלתה דרמטית מאז 1970, והיא כיום כמעט 81 שנים. עם זאת, בשנים האחרונות ניכרת האטה בקצב העלייה בתוחלת החיים בכמה מדינות, ובמיוחד בארה"ב, בצרפת ובהולנד.

    ב-2015 תוחלת החיים אפילו ירדה ב-19 מדינות, ובהן אוסטריה, בלגיה, צ'כיה, צרפת, גרמניה, יוון, הונגריה, איסלנד, איטליה, לטביה, הולנד, פולין, סלובקיה, סלובניה, ספרד, שווייץ, בריטניה, ארה"ב – וגם ישראל. החוקרים מסבירים כי זהו מקרה נקודתי לשנה זו.

    ישראל אומנם מתבלטת לטובה בהשוואה לשאר המדינות בתוחלת החיים הגבוהה של אזרחיה, 82.6 שנים – נתון גבוה יותר מממוצע OECD, אך גם אצלנו, לפי הדוח, "נרשמה בשנים האחרונות האטה בקצב העלייה בתוחלת החיים". תוחלת החיים הגבוהה ביותר מיוחסת ליפן (84.2) ולאחר מכן לשווייץ (83.6).

    הסיבות להאטה בעלייה בתוחלת החיים הן בין השאר עלייה ברמות ההשמנה ובתחלואת הסוכרת, שהביאו ליתר תחלואה ממחלות לב ושבץ מוחי, בהשוואה לעבר. בנוסף, לפי הדוח והלמ"ס, "מחלות במערכת הנשימה, כמו שפעת ודלקת ריאות גרמו לתמותה בשנים האחרונות יותר מאשר קודם, במיוחד בקרב קשישים".

    בישראל שיעורי התחלואה בסוכרת ושיעורי ההשמנה (בקרב ילדים) הם גבוהים יחסית: כמעט 7% מהמבוגרים בישראל חולים בסוכרת, יותר מהממוצע ב-OECD (שהוא 6.4%), כשבמקסיקו, בטורקיה ובארה"ב שיעורי התחלואה הם הגבוהים ביותר; ובאירלנד, בליטא ובאסטוניה השיעורים הנמוכים ביותר. בישראל שיעור המבוגרים עם עודף משקל או השמנת יתר (51%) נמוך במעט מממוצע ה-OECD (שהוא 56%), אך בקרב ילדים בני 5-9 השיעורים גבוהים ביחס לממוצע, 38%, בהשוואה ל-33% …"

    אהבתי

  23. אל רום, זה קצת מוזר שחלק מהפלסטינים מזהים עצמם כצאצאי הפלישתים, הרי לפי הציטוט שהבאת מוויקיפדיה "בין המאה ה-12 לפנה"ס עד 604 לפנה"ס, אז הגלה אותם נבוכדנצר למסופוטמיה" לא נשארו פלישתים בישראל. הפלשתינים הם ערב-רב, מוצאם מעמי הסביבה (מצרים, סוריה וכיו"ב).

    אהבתי

  24. אוף טופיק: ארגוני השמאל ה"ליברליים" נכסו לעצמם את החשפניות וכמובן אצו רצו להגן על ה"אומללות". מסתבר שלא מעט חשפניות לא בדיוק שותפות לדעתם. יותר מזה, הארגונים האלה מרוויחים מהצגת החשפניות כקורבנות:

    https://www.ynet.co.il/entertainment/article/hym6wcm7k

    אחרי שמועדון הפוסיקט נסגר, הוא הפך למרחב העצמה לנשים, דבר שמאוד מאכזב ומעציב את אוליצקי. "הם מעבירים שם סיורים ומראים את השרידים של הפוסיקט ומדברים על זה שהבנות היו מנוצלות פה. יש שם דברים ששכחנו, כמו נעליים וכאלה, ועכשיו הם משתמשים בזה כדי להעביר סיורים. ראיתי מלא פוסטים של נשים שהיו שם וכתבו 'הרגשתי צמרמורת, אני ממש מרגישה מה הנשים המסכנות חוו שם'. אם היא רק הייתה יודעת כמה הבנות נהנו שם… אבל אף אחד לא רוצה לשמוע. והכי גרוע זה שהן אומרות שהכסף הולך לחשפניות, אבל לא ראינו מזה שקל. יותר מזה, הן גם לא נותנות לנו להיכנס לשם כדי שלא נהרוס את האווירה של הסיור, ושלא נספר שאנחנו לא קורבנות". אוליצקי מוסיפה: "אתן משתמשות בהיסטוריה שלנו ומשקרות. גם רצחתן וגם ירשתן. סגרתן מקום עבודה ועכשיו אתן מרוויחות על זה כסף. אף אחד לא פנה אלינו וביקש לשמוע את החוויות שלנו, כי אף אחד לא רוצה לשמוע מה יש לנו להגיד".

    אהבתי

  25. אמחייה,

    זה בדיוק הענין. הרי כל הנושא הזה של ארץ הקודש, טעון בו זמנית, יצרים ושלהוב אדיר, וגם בורות עצומה. ואכן, אין קשר בכלל, ואפילו היה, אז הם פולשים פירטים פשוט. זה שלא נשארו פלישתים בעיקרון, לא אומר כלום אבל. שהרי בדיוק בציטוט כתוב, 1200 לפני הספירוה עד 600 משהו. אבל, אפילו כך, הם פירטים בכלל. לא אדוני הארץ. הכנענים, הם היו אדוני הארץ דאז. אלא, שכנענים הפכו לישראלים פשוט.

    אבל, זה הענין, הזיהוי האטימיולוגי/ פונטי, בין פלשתים, ופלסטינאים. זה נשמע כאילו אותו דבר, אז הלכו על זה.

    אז יש גם כאלו. אחרים טוענים כנענים וכדומה, והסברנו לעי"ל.

    כל האזור הזה, מטורף לגמרי הרי. זה הענין.

    Liked by 1 person

  26. אמחייה,

    מצטט מויקיפדיה:

    "השם "פלשתינה"

    " לאחר דיכוי מרד בר כוכבא בשנת 135 לספירה, שינו הרומאים את שם הפרובינקיה מ"יהודה" ל"סוריה-פלשתינה". שם זה הופיע לראשונה בכתביו של ההיסטוריון היווני הרודוטוס (המאה ה-5 לפנה"ס) והוא נגזר מהשם "פלשת". השם נותר בשימוש בכתביהם של הסופרים היוונים והרומיים ולאחר מכן בכתביהם של אבות הכנסייה במאות הראשונות לספירה.

    השם "פלשתינה" היה מיוחס לארץ ישראל שמשתי גדות נהר הירדן ונותר בשימוש בלשונות האירופיות גם בעת החדשה. לאחר סיום המנדט הבריטי והקמת מדינת ישראל, בשל אי ההבחנה בערבית ובשפות הלועזיות בין השם "פלשתינה" לגרסתו הערבית, "פלסטין", נעשה המושג בשפות הללו לבעל משמעות כפולה: הוא משמש כשמה ההיסטורי של הארץ כולה, אך גם מזוהה כיום עם היישות הערבית הלאומית שהתהוותה בה במאה ה-20[15]."

    כאן:

    https://he.wikipedia.org/wiki/פלשתים

    Liked by 1 person

  27. חשוב מאוד הלינק שהביא שם אמחייה, על אותה אנה אוליצקי ומועדני החשפנות. אבל, המוצג שם, מגוחך להדהים עם כל הכבוד:

    קודם כל, אפשר להאמין לאותה אנה, שאולי באמת היה לה טוב, והרוויחה טוב, והסתדרה בהחלט, וגם נהנתה מן העבודה. ודוק:

    הקונטקסט הרחב, לא כל שכן הגלובלי, שונה לחלוטין מן הסיפור האישי והיפה שלה עם כל הכבוד. והוא זה, שנשים בכל העולם, מנוצלות ונעשקות באכזריות שלא תיאמן פשוט. זהו מאבק גלובלי, וקריטי ביותר. היא כשלעצמה, אשה חזקה ודעתנית וכו… לא כך הדבר ברחבי העולם וגם בארץ. המציאות קשה ומזוויעה ממש.

    והדרך להתמודד עם זה בכלל, ועם נשים כפי אותה אנה הינה בהסברה פשוטה, ולא כופה אבל:

    שכל אדם כמעט, רואה עצמו חלק ממשהו יותר גדול. זה טבע האדם. לכל אחד יש בגדול, שני ווקטורים באישיות. האישי, והחברתי. נניח ספורטאי מצטיין, ומייצג מדינה באולימפיאדה או בכלל בתחרויות ספורט:

    הוא חושב על הקריירה. על האגו. על המימוש העצמי, אבל, לא רק. גם על המדינה. להביא כבוד וגאווה למדינה אותה הוא מייצג. זה טבע הדברים.

    כך גם אותה אנה ושכמותה:

    צריך (לא חייבת, אבל צריך) שהיא תחשוב לא רק על עצמה ואישית לוחצת כך, אלא, לראות עצמה כחלק ממאבק גדול יותר, גלובלי וצודק:

    נשים, מעצם היותן נשים, מלידה, בגלל הגנים שלהן,נעשקות, מושפלות ומנוצלות. מינית ובכלל. אז גם היא צריכה להרגיש מושפלת. שהרי, היא אישה. וזה אוניברסלי. זה הגנים. זה איברי המין. זה הטבע שלה. מי שמשפיל נשים בעולם, ועוד כהטבעה אידיאולוגית, משפיל גם אותה. והיא צריכה, לא חייבת, אבל, צריכה, לתרום את חלקה במאבק הזה, שאין ברור ממנו, וצודק ממנו. ולתרום את חלקה. בפועל זה אומר, שהיא לא תיתן יד, לא תטפח התפיסה הזו, שגוף של אישה, זה איזה סחורה בשוק בשר. סחורה שממששים, נוגעים, קונים, משלמים, בודקים וכדומה. זה טבוע, ומייצר אינספור ניצולים מיניים למשל. קטינות למשל, אין לתאר, אלימות מינית כלפיהן. זה מטורף לגמרי. סטטיסטיקות לא תמיד עוזרות להבין את עוצמת הטירוף והבעיה.

    נשים הן הרבה יותר מזה. יותר חכמות. יותר מוצלחות. יותר אצילות מן המין הגברי בעל הטיפשות והקרימינליות הטבועה שבו. והעולם ישתנה רק לטובה, לא רק אם יהיה בו צדק כלפי נשים וסוף לעושק, אלא, אם זה יהיה עולם שבו נשים ישלטו, ולא גברים. שלטון גברי, הביא רק חרבנות מתועבות לעולם הזה.

    שתיקח זאת בחשבון…..

    להתראות

    אהבתי

  28. תמצאו ענין כאן בטח, תחת הכותרים:

    "משרד האוצר"

    ו:

    "האוצר מקדם חוק: סרבתם להתחסן ופוטרתם? לא תהיו זכאים לדמי אבטלה במשך 90 יום "

    "רגע לפני כניסת חג סוכות, הפיץ משרד האוצר תזכיר חוק, שקובע כי עובד אשר פוטר או התפטר עקב סירובו להתחסן או להיבדק יהיה זכאי לדמי אבטלה רק לאחר 90 יום בדומה למי שהתפטר • התזכיר פתוח להערות הציבור עד ליום שלישי הבא בלבד"

    כאן:

    https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001385031

    יהיה שמח בבג"צ.

    אהבתי

  29. רק טעות בתגובה לעי"ל עם משרד האוצר, אז הכותר כך תכל"ס:

    "האוצר מקדם חוק: סרבתם להתחסן ופוטרתם? לא תהיו זכאים לדמי אבטלה במשך 90 יום "

    "רגע לפני כניסת חג סוכות, הפיץ משרד האוצר תזכיר חוק, שקובע כי עובד אשר פוטר או התפטר עקב סירובו להתחסן או להיבדק יהיה זכאי לדמי אבטלה רק לאחר 90 יום בדומה למי שהתפטר • התזכיר פתוח להערות הציבור עד ליום שלישי הבא בלבד"

    אהבתי

  30. חרבנה בשווקים בעולם מן הנדל"ן הסיני, לא ייאמן ממש….. צריך להמתין לראות אם יהיה ביילאאוט אם לאיו, מאוד קריטי.

    אהבתי

  31. *אולי* מצאתי, סוף סוף, קרן אור משמעותית בממשלת רע'מ – המשותפת – יש עתיד – ימינה.

    סיכוי, אם כי עדין מאוד לא ודאי, לשיפור בסוגיית אי – הגיור של מאות אלפי "לא יהודים על פי ההלכה". סיכוי שכנראה לא היה יכול להתממש בקואליציה הנסמכת על קולות החרדים והחרד'לים.

    https://www.israelhayom.co.il/magazine/shishabat/article/4622031

    חלק מראיון (די מעניין) עם שר הדתות, הלא חרדי, מתן כהנא:
    ————————————————————————————
    " … " בעיה עמוקה בגיור"
    הסערה הבאה בתחום הדת והמדינה, אפשר לומר כמעט בוודאות, תהיה סוגיית הגיור הרגישה. אחרי שבהסכמים הקואליציוניים נקבע כי כל רב עיר יוכל לגייר, מה שכבר עורר בזמן "ברית האחים" בין לפיד לבנט מהומה רבתי, כהנא נחוש בדעתו לבצע רפורמה גם בתחום הזה. כעת, בפעם הראשונה מאז הבחירות, הוא מתייחס למתווה המתגבש.

    "לצערי, אני לא משוכנע שאנשים מבינים את עומק הבעיה בתחום הגיור", הוא אומר, "יש כמעט חצי מיליון אזרחים מזרע ישראל שאינם יהודים על פי ההלכה. בבתי הספר הדתיים יש היום אלפי ילדים כאלה.

    "האנשים האלה הם אזרחים סופר טובים ולגיטימיים שנמצאים בכל מקום – בצבא, באוניברסיטה, בעבודה. אנחנו חייבים למצוא להם פתרון על פי ההלכה. יש היום בישראל יותר משישה אחוזים של נישואי תערובת ואנחנו מתקרבים למצב שבו כל זוג עשירי במדינת ישראל יהיה בין יהודי או יהודייה לגוי או גויה. זו התבוללות נוראית. ב־2048 יהיו יותר ממיליון אזרחים במדינת ישראל שאינם יהודים, בלי לספור את הערבים. מי שלא מבין את הבעיה הזו ואת פוטנציאל הסיכון הזה להתבוללות, מפספס משהו ענק. אני לא מתכוון לתת למצב הזה להימשך".

    אז מה הפתרון?

    "רבים מתוך מאות האלפים שאינם יהודים ויתרו על הרצון להתגייר, כי מערך הגיור אינו מאיר פנים ולא מזמין. רק 40 אחוזים מגיעים לקו הסיום ומתגיירים. אני מתכוון שהגיור יהיה על פי ההלכה, נקודה. מתחת לידיי לא ייצא קלקול, אבל תמיד בהיסטוריה היהודית היו דעות מקילות ודעות מחמירות. יש היום גישה מחמירה ששולטת, ואני לא יכול לעמוד מהצד. אני מאוד רוצה שהמתווה יהיה תחת הרבנות הראשית, אבל לצערי ברבנות לא חושבים שיש בעיה. לדעתם, יכולת הספיקה של המערכת מספיקה בשביל כל מי שרוצה להתגייר.

    "אעשה כל מה שביכולתי כדי שרבני ערים יוכלו לגייר תחת כנפי הרבנות הראשית. נעשה הכל כדי שמעמדה של הרבנות יישמר, אבל יחד עם מענה לבעיה הקשה שתיארתי. אני לא נכנס כאן למחלוקת הלכתית, ואני נשען על כתפיים הלכתיות מאוד רחבות, אבל אני כן נכנס לביורוקרטיה שתאפשר גיורים נרחבים יותר על פי ההלכה.

    "כולם מאיימים ששינויים במתווה הגיור עלולים לגרום לכך שיחזיקו שושלות יוחסין נפרדות, אבל אם נמשיך בגיור של אלפים בודדים כל שנה ויהיו כאן מיליון אזרחים לא יהודים, לא נצטרך את זה? המצב יהיה יותר גרוע אם נמשיך לעצום עיניים".

    "עד השלבים המאוחרים ביותר עוד ניסינו להקים ממשלת ימין, אבל זה לא היה ריאלי". בכניסה לישיבת ממשלה, עמית שאבי
    אתה מצפה לתגובה החריפה של החרדים שבוודאי תגיע.

    "בשלב הזה, גם אם אמציא תרופה לסרטן החרדים יקראו לי המן הרשע, אז אני פחות מתרגש מהביקורת שלהם. אני מניח שתהיה ביקורת, ואני יכול לנסח אותה בעצמי. הרי ח"כ יצחק פינדרוס מיהדות התורה טען שמי שמתגיירת בצה"ל היא 'שיקסע' ומי שמתחתן איתה צריך לשבת עליו שבעה.

    "אני לא צריך תעודת הכשר מאף פוליטיקאי חרדי, לא מגפני ולא מדרעי, שחושבים שאנחנו סוג ב'. …."

    Liked by 1 person

  32. לחייל זקן, כתבת:
    ——————————
    "אם את רוצה לערער על תיאוריית הIQ של הגבר האשכנזי את יכולה לעשות שימוש בלפיד וגנץ. אם תעשי שימוש במצביעים'ות שלהם תימצאי מערערת גם על הIQ של האשה האשכנזית."
    ——————————

    לצערי, כשאני מנסה להעריך את הפוליטיקאיות הבכירות (מכל מפלגות הקואליציה הנוכחית), איני מתרשמת שהן הרבה יותר אינטליגנטיות מאשר לפיד וגנץ. אם כי גם לא פחות.

    יש צורך במידה גדושה של בורות בגנטיקה (כדוגמת הבורות שאפיינה את תקופת "חכמנו" זכרונם לברכה) בכדי להאמין שניתן לערער על ה IQ של הגבר (במקרה שלנו – האשכנזי) בלי לערער במקביל גם על ה IQ של האישה (האשכנזית).
    רק חז'ל יכלו להאמין שמזיווג בין גברים מאוד חכמים (בעיני עצמם) לנשים מאוד פותות (בעיני אותם גברים) יוולדו המוני בנים חכמים והמוני בנות מטומטמות.

    גם מכאן שאיני שותפה להנחה של אל רום ש:
    ————————————
    " …. נשים הן הרבה יותר מזה. יותר חכמות. יותר מוצלחות. יותר אצילות מן המין הגברי בעל הטיפשות והקרימינליות הטבועה שבו. והעולם ישתנה רק לטובה, לא רק אם יהיה בו צדק כלפי נשים וסוף לעושק, אלא, אם זה יהיה עולם שבו נשים ישלטו, ולא גברים. שלטון גברי, הביא רק חרבנות מתועבות לעולם הזה."
    ————————————-
    איני מאמינה שעולמנו ישתנה דרמטית לטובה אם יעבור מדומיננטיות גברית לדומיננטיות נשית.
    אם כי כמובן שאיני מניחה שעולם בו הנשים יהיו הדומיננטיות יהיה גרוע יותר מעולמנו הנוכחי. להירכתי הוא יהיה כנראה רק ב*טיפה* שונה, ורוב השוני יהיה בסגנון יותר מאשר במהות.
    יש לא מעט הטיות קוגניטיביות, אנוכיות קשה, אטימות לסבל הזולת ואפילו רשעות אכזרית *גם* בקרב נשים. למרות שלרוב אופני הביטוי שלהם בקרב נשים שונים מאלו של גברים. הן אמנם פחות עוברות על החוקים, אך קשה לי להעריכן כ"אציליות" יותר מהגברים מ"טבע בריאתן".
    הגברים והנשים של המין האנושי, למרות כל ההבדלים בינהם, שייכים לאותו מין ביולוגי. מין שאינו כל כך "אצילי".

    ****
    הבאתי את הטקסט שהתיימר להרבות את השמחה בחג הסוכות – לא כיון שזהו הטקסט המיזוגני ביותר שבו יצא לי להיתקל. כבר נתקלתי בגרועים ממנו.
    הבאתי אותו רק בגלל שהתרשמתי שבעל הבלוג *אינו* טרול /פרובוקטור / שונא נשים וכדומה.
    הערכתי שהוא בכלל לא מודע לעובדה שטקסט שכזה עלול לפגוע במחצית מהאוכלוסיה האנושית, והוא חורג משמעותית מגבולות הטקסטים הלגיטימים בחברה מהוגנת.

    יתכן שחוסר המודעות שלו הוא אחד מתוצאות הלואי של ההפרדה הגורפת בין המינים בתוך המגזר החרדי. אולי גברים חרדים למדו שהם יכולים שלא להביא בחשבון את העובדה ש*גם* נשים מקשיבות להם. ואת העובדה שהן עלולות גם להגיב.

    .

    Liked by 2 אנשים

  33. אני חושב שגברים שוביניסטיים רבים מעריכים דווקא את האישה שלהם ואת הבת שלהם למרות הבוז הכללי לנשים. אולי בדומה לכך שלאנטישמיים יכולים להיות חברים יהודים שיחבבו.

    אהבתי

  34. קמיליה,
    עתידות:
    מהלכיו של שר הדתות לא יוסיפו אפילו גר אחד
    מספר הגויים בישראל רק ילך ויגדל. רוב העולים לארץ הם גויים גמורים וכך יהיה גם בעתיד. לזה יש להוסיף את איחוד המשפחות של הערבים ולהתפלל לנס

    Liked by 1 person

  35. תמריץ,

    אבל, כל זה יוצר אוירה והטייה. גם אם נניח שמה שאתה כותב הוא נכון, תקף וכדומה. אם יש בוז כללי כלפי נשים, אזי, אדם ייטה לנהוג בבוז כלפיהם. גם אם לא תמיד, הרי תהא לו הטייה ברגעים המתאימים, זה ברור כשמש. כלומר:

    יש מחלוקות למשל נניח בן בני זוג נשואים. זה טבעי ומצוי. אז מה זה הערכה ? ברגעים של מחלוקת, של ניגוד עניינים או אינטרסים, ברגעי כעס קשים, אזי, הבוז שלו כלפי נשים בכלל, יבוא לידי ביטוי, יכריע המערכה, וייצור עושק כלפי האישה. עושק אכזרי. כגון:

    שלהרבה נשים, יש תלות כלכלית בגברים. הואיל ויש לנשים קשר כמובן רגשי עצום כלפי ילדיהם, והואיל ומצבן הכלכלי והמקצועי קרייריסטי, נופל לרוב בהרבה מזה של הגבר, האישה מרגישה תלות חזקה, תלות בגבר וחוסר אונים פשוט. ותשתית העושק והניצול תבוא לידי ביטוי באופן הרבה יותר חזק.

    אלו דברים מצויים. כך, שהשטות הזאת עם כל הכבוד, של בוז כללי, אבל הערכה פרטנית וכו… חבל לבזבז על זה זמן.

    קמיליה,

    ברור שלא באחת זה יקרה. אבל, את שוכחת, שיש הבדלים מהותיים מאוד בין גברים לנשים כמובן. זה לא טיפה שונה עם כל הכבוד. הגברים הם קרימינלים בטבע שלהם. מספיק לתאר את הנושא או הווקטור המיני, בשביל להיווכח בהבדל מהותי מאוד. אצל גברים, הדחף לשליטה, לא כל שכן מינית, הוא מטורף לגמרי. זה מייצר קרימינליות. הסטטיסטיקות הן חד משמעיות וברורות:

    שליטה, אלימות, דחף מיני, מייצרים אצל גברים, קרימינליות, ומצויה, בכל תחומי החיים. צריך להיות שוטה בשביל לאתגר כזה. נשים הן לרוב שונות בקטע הזה. אלו דברים מוכחים בעליל.

    אבל, וזה נכון, שגם הוכח, שכנשים צריכות לשרוד בעולם של גברים, אז, אין להן הרבה ברירות לפעמים. אבל, זוהי עדיין הישרדות בעולם של גברים פשוט.

    להתראות

    אהבתי

  36. קרימינליות ושליטה, חבוקים במין אצל גברים, נוכל להמחיש אחר כך, באינספור פסקי דין למשל כפי שהמחשתי לא פעם בעבר. אבל, חשוב לשים לב:

    מליוני נשים בעולם נעשקות מינית ובכלל. כדבר שבשגרה. המחשתי בעבר, למשל ברוסיה, קרוב ל- 14 אלף נשים בקירוב, נרצחות כל שנה, במסגרת אלימות במשפחה, על ידי גברים.

    בכל זאת, על הרבה פחות מזה, ארגוני טרור שונים ומשונים, פעלו לאורך כל ההיסטוריה המודרנית, בשביל להשתחרר משיעבוד, עושק, לזכות בעצמאות וכדומה. ארגוני טרור שביצעו פיגועים קשים מאוד. אלימות קשה מאוד, ואכזרית מאוד. אין צורך לפרט ולהמחיש.

    מספר הנשים בבחינת קורבנות למעשי אלימות קשים, הן במשפחה, הן בחסות המדינה וכדומה, הוא עצום בעולם. בלתי נתפס. ובכל זאת, שלא כמו ארגוני טרור כאמור:

    נשים לא עושות מעשי אלימות, מעשי טרור קשים וכדומה. מקסימום, פמניסטיות, פועלות בדרכים חוקיות, וזועקות לשמיים.

    זה פקינג חתיכת הבדל למי שלא שם לב. המסקנות ברורות ביותר. איך נשים נוהגות. איך גברים נוהגים.

    להתראות

    אהבתי

  37. הנה פה אגב, ממש טרי, הגארדייאן מדווח על דו"ח של אמנסטי:

    במקסיקו למשל, כל יום מתות מאלימות, לפחות 10 נשים/ קטינות וכו…. נכפיל בשנה ונקבל מעל 3000 בשנה.

    נחשב מנגד, כמה פלסטינאים נהרגים בשנה פה ממש, לאור כיבוש שמקים זעקות שבר בעולם, נשווה את הטרור או התגובות הטרוריסטיות של הפלסטינאים, לעומת נשים פמניסטיות וכו… ונבין בדיוק במה המדובר.

    כאן:

    https://www.theguardian.com/global-development/2021/sep/20/mexico-femicide-women-girls-amnesty-international-report

    אהבתי

  38. לשים לב רק במקסיקו, צריך לאבחן כמובן, בין נשים קורבנות למעשי אלימות כתוצאה מנזק אגבי של מעשי פשע מאורגן, לבין אלימות כלפי נשים מעצם היותן נשים. המאמר בגארדיין אליו הפניתי לא מאבחן זאת.

    כאן ברוסיה אפשר לקרוא, על אלימות כלפי נשים ברוסיה, מעצם היותן נשים לרוב. על ידי בן זוגן וכדומה. המספרים מבחילים. יש הערכות שונות ואפילו קיצוניות לגבי המספר, עדיין מבחיל.

    כאן:

    https://en.wikipedia.org/wiki/Domestic_violence_in_Russia

    בהודו, זה סוריאליסטי ממש. לא מזמן, ילדה בת תשע שנאנסה על ידי כהנים, וגופתה נשרפה ללא הסכמת ההורים. או:

    לא פחות מ- 32 אלף מקרי אונס מתועדים רשמית למשל ב- 2019. כאן בגו'ריסט רצ"ב לינק. מלאה הסאה:

    https://www.jurist.org/news/2021/08/delhi-government-orders-judicial-investigation-into-alleged-rape-and-murder-of-9-year-old-dalit-girl/

    להתראות

    אהבתי

  39. ולא נגעתי כמובן, בפשעי מלחמה וכדומה. שם אדם מקיא דם ממש ממה שנעשה לנשים. לא נגעתי בתיאורי מיקרו דקדקניים, פסקי דין וכדומה. זה לא על קצה קצהו של המזלג, דגימה זניחה לגמרי המתואר לעי"ל.

    אהבתי

  40. אני לא מסכים שהחרדים לא שפויים תיאולוגית.
    החלוקה אצלהם בין דת ללאום קיימת רק בקיצון, אצל חרדי סאטמר וכדומה.

    רוב החרדים מקבלים את הזהות בין דת ללאום ביהדות, אלא ש:
    1. הם מדגישים יותר את הצד הדתי וש"אין אומתנו אומה אלא בתורותיה".
    והצד המשלים של זה:
    2. כיון שהם (שלא כמו רובנו) לא מתביישים לומר שאנחנו עדיפים על הגויים, אזי מראש הלאומיות היהודית לא נמדדת ב"מדדים של גויים", כלומר הם לא מקבלים את ההבחנות המקובלות של הגדרות הלאום.

    Liked by 2 אנשים

  41. הנשיא טראמפ איים ומאיים על עצם קיומה של ארה״ב כרפובליקה חוקתית, אבל כן – המגמות האנטי ישראליות אצל הפלג הפרוגרסיבי של הדמוקרטים מזעזעות.

    אהבתי

  42. יאיר,

    אתה כותב על דברים תיאורטיים יאיר. אבל, בפועל האי שפיות סו קולד, היא לא ענין תיאורטי, אלא, נמדד ביחס שלהם בפועל למדינת ישראל, כפי שקמה, מתקיימת, ועוצבה.

    מדינת ישראל, לא יכולה להיות לגבי אדם מאמין, איזה צירוף מקרים שרירותי ואקראי. אלא, מעשה אלוהי ( לפחות כלשהוא). אין אפשרות אחרת.

    אז עכשיו עם כל הכבוד:

    שאל את עצמך שוב, מה היחס שלהם, למדינת ישראל, כהתגשמות של חזון אלוהי תיאולוגי, ותגיע בעצמך למסקנות.

    להתראות

    אהבתי

  43. "מדינת ישראל לא יכולה להיות לגבי אדם מאמין איזה צירוף מקרים שרירותי ואקראי, אלא מעשה אלוהי".
    אני חותם על המשפט הזה, אבל:
    1. יש בחרדיות חלקים (חלק מהחסידויות הפולניות והרומניות, ליטאים תלמידי הגר"א, חלק מתלמידי החזון-אי"ש, אנשי פא"י, ….) שרואים בהקמת המדינה נס אלוהי, אבל שנתפס ונתקלקל ואיבד את כיוונו. ועד שחטא זה לא יתוקן לא ניתן לתמוך בה בשום פנים ואופן.
    2. שאר החלקים בחרדיות היו תומכים במדינה אם המדינה הייתה מקיימת את אורחות החיים היהודים.
    3. גם למציאות ברורה יש כאלו שמפרשים ומבינים אותה אחרת. קצת מצחיק אותי שאתאיסטיים/רציונאליסטיים מפרשים ניסים עבור המאמינים. בעיקר כשהם שופכים את סט הערכים שלהם על החרדים ושופטים את החרדים על-סמך סט זה.

    לסיכומו של דבר, אני חלוק על החרדים בהבנתם את המציאות, אבל הם שפויים בהחלט.

    Liked by 2 אנשים

  44. יאיר,

    קודם כל, אדם לא כותב רק על מה שהוא. אלא, גם על מה שהוא מבין בו. יש חוקרים אתיאיסטים, שלא תוכל להגיע לקרסוליים שלהם, בקשר לעניינים תיאולוגים וכדומה.

    מה שחשוב, זה ההבנה, הבקיאות, ולא כותרים.

    אז בסוף, אני שמח שאתה רואה הדבר עין בעין.

    אלא, שאם קיימים חרדים, שרואים בהקמת המדינה נס אלוהי, אזי, לא רואים זאת ממש בפועל. ואם לשבת באופן פאסיבי ולחכות עד שמישהו אחר יתקן החטא, אז זה בדיוק מבטא את זה. פאסיביות, חוסר השלמה, חוסר פעילות, חוסר השתתפות הרי.

    יש חלקים אחרים, שרואים במדינה, יותר משיקוץ אפילו. אחרים מסרבים להכיר בה אפילו דה יורה ממש.

    נצטט מויקיפדיה:

    " קבוצות שונות ביהדות החרדית שומרות בקנאות על התנגדותן ההיסטורית לציונות, ושוללות בחריפות את זכות הקיום של מדינת ישראל. בולטות בהן העדה החרדית, וחסידי סאטמר. הרב יואל טייטלבוים, האדמו"ר מסאטמר ומייסד החסידות, נחשב לאחד המתנגדים הקנאים ביותר לציונות ולמדינת ישראל, שהביע את עמדתו באמירה החריפה:

    כי אם ניקח כל פריצות הדור והעבירות המרובות הנעשות בכל העולם וישימו אותם בכף מאזניים אחת, ומדינה ציונית בכף מאזניים השני, תכריע (המדינה) את הכל שהוא השורש פורה ראש ולענה של אבי אבות הטומאה שבכל אבות הנזיקין שבכל העולם כולו, והן המה המטמאים את כל העולם כולו.

    — הרב יואל טייטלבוים, ויואל משה, ברוקלין תשכ"א, בהקדמה עמ' יא

    עד כאן הציטוט:

    תגיד לי עכשיו, אם הבן אדם שפוי……לא קלינית כמובן. אלא ככה סמנטית/ הדיוטית. המחשה זניחה.

    כאן לויקיפדיה:

    https://he.wikipedia.org/wiki/יחס_החרדים_לציונות

    אהבתי

  45. את דעתו של הרבי מסאטמר אבל לא את דעתם של החרדים.
    ובכלל לחרדים תורה שבכתב ותורה שבעל-פה. ויקפדיה תופס בעיקר את זו שבכתב. ולא פלא שאל-רום נתפס דווקא אליה. לא הכל נמצא בטקסטים.

    אהבתי

  46. אני אגיד את העמדה החרדית על המדינה כפי שאני מבין אותה. ״להגיד מילים טובות על המדינה יכול לגרום לילדינו ללכת לבמות בידור ביום העצמאות ולנשור מהדרך ולכן נגיד עליה מילים רעות, אבל לא באופן מוגזם שיפגע ביכולתנו ליהנות מהמדינה ולהשתמש בה לצורך השרדותו והתפתחותנו. לצד זאת קיים בנו כיצורים אבולוציוניים האינסטינקט הבסיסי של לתמוך במה שקרוב אלינו ולשנוא את מבקשי רעתנו ולכן ברור לנו שאויבי המדינה היום ברחבי העולם הם אויבינו ותומכי המדינה היום הם תומכינו״. החשיבה החרדית כמו תמיד היא בראש ובראשונה אבולוציונית – להעמיד צאצאים חרדים, וכל השאר בטל לצורך ההישרדותי. ואני מוחא כף לאבולוציה מוצלחת בפעולה.

    Liked by 4 אנשים

  47. יאיר,

    אתה באמת לא יודע שתורה שבעל פה היא למעשה בכתב. לא מובן. אתה מבין מה אתה כותב ?

    ומה זה קשור בכלל תורה שבעל פה או בכתב ? מסבירים לך, שהסוגיה קשורה ליחס של החרדים למפעל הציוני, למדינה הציונית, למדינת ישראל, וכיצד ליישב זאת עם תאולוגיה יהודית.

    לא מובן בכלל, אתה יודע מהי תורה שבעל פה בכלל ?

    או שאנו מבזבזים זמן פשוט, רק בשביל לחדד סוגיה ולהבהיר לך מהי בכלל.

    החרדים ( חוץ מש"ס מקרה קצת יותר טוב) לא רואים את המדינה, כאוטוריטה כלל שיש לה קשר כלשהוא למסורת ישראל באמת ובתמים.

    על זה למשל היו המון עתירות לבג"צ. הם מקבלים תקציבים, ולא מכירים כלל במדינה, באורחותיה, בסמכות רשויותיה וכדומה.

    נניח פרשת בנות עמנואל. אתה מבין ? נצטט לגבי הבג"צ דאז:

    "בציבור החרדי הייתה התנגדות עזה לפסק הדין. ח"כ משה גפני הכריז בכנסת כי "אנו לא נקיים שום החלטה של בית משפט, לא מערכאה נמוכה ולא מערכאה גבוהה, אם זו תהא נוגדת את דעת התורה". גם סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, אמר: "אנו נלך בדרך התורה והרבנים גם אם זה נוגד את החלטת בג"ץ".

    כאן:

    https://he.wikipedia.org/wiki/בג"ץ_בית_הספר_בעמנואל

    אתה מבין איפה אתה חי אני תוהה…..ומויקיפדיה, אני הבאתי ציטוט. ציטוט של רבי אם לא שמת לב. ואתה תלמד אותי בדבר, ממי ללמוד ממי לאויו? יצאת מאיזה מערכון של הגשש אשכרה יאיר.

    אהבתי

  48. רק בג"צ נמחיש פה:

    ח"כ צ'רלי ביטון דאז, עתר לבג"צ. בקשר לחוקתיות המינויים של סגני שר מטעם אגודת ישראל וכו… (בג"צ 5079/09 ח"כ צ'רלי ביטון נ' ראש הממשלה ו- 4 אח'(פ"ד מח (2) 872)).

    נצטט:

    "לטענת העותר, המשיבים 2ו- 3אינם מוכנים, מטעמים אידיאולוגיים, לקבל מינוי של שר בממשלה כדי להימנע משותפות באחריות מיניסטריאלית, אך מבקשים הם לקבל סמכויות של שר; וכך בא לעולם מעמד של "שר בתואר סגן שר", ו"סגן שר במעמד של שר". לטענת העותר, מינוי זה נוגד את הוראות החוק ורוחו, הן מבחינת התערטלות השר הממונה על המשרד מאחריותו ומסמכותו והן מבחינת מהות התפקיד של סגן השר."

    עד כאן ציטוט:

    ואיזה אידיאולוגיה הינה חשודה, ומוכחשת על ידי אגודת ישראל אגב, נצטט:

    "א. המשיבה מכחישה את האמור בסעיפים 9ו-26(ד) של העתירה על קיום הוראה של 'מועצת גדולי התורה' האוסרת על המשיבים 2ו- 3לכהן בממשלה כשרים מטעמים אידיולוגיים של 'אי הכרה במדינה ובמשטרה החילוני'.

    ב. 'מועצת גדולי התורה' לא קיבלה בעבר ובהווה החלטה האוסרת על מי מחברי אגודת ישראל לכהן כשר בממשלה.

    ג. בהקשר זה יצויין כי מנהיג אגודת ישראל הרב יצחק מאיר לוין ז"ל כיהן בשעתו כשר הסעד בממשלה".

    עד כאן הציטוט:

    אז היו לא מעט עתירות כאלו. מן המפורסמות הדבר. יש בעיה תדיר עם חרדים שממש יושבים בכנסת הרי. אלו למעשה הכי פחות קיצוניים במובן הזה.

    לא בכדי כותב את כל זה. צריך להיות שוטה גמור לאתגר זאת.

    אהבתי

  49. ופה לינק לעוד בג"צ, מאוחר בהרבה, בנושא דומה, בג"צ יש עתיד, נ' ממשלת ישראל בקטע של מינויי חרדים וכדומה. פה לינק לבג"צ עצמו לכל המעונין (זהו פסק דין משלים למעשה):

    https://bit.ly/3kvRSaQ

    אהבתי

  50. ורק שיהיה ברור פה בכללי:

    אני מפנה לכל מיני אסמכתאות וכדומה. ברור. להפנות ולהראות שהדברים לא רק בתוך הקופסא שלי. אחת ההפניות המועדפות עלי, ויקיפדיה. מפעל אדיר. כתיבה שמאוד מתאימה להדיוטות. עריכה יוצאת מן הכלל. הפניה למקורות מסודרים. ניווט זריז וכו….

    אבל, ברור הרי לאדם בר דעת, שהדברים בראש שלי קודם, ואחר כך בויקיפדיה (ברוב המקרים כמובן). צריך להפנות לאיפשהוא. אנו לא באיזה ספריה של הקונגרס פה. אנו באינטרנט, ומתכתבים באופן דיגיטלי. וצריך להפנות למה ולמי שצריך אם אפשר כמובן. לא תמיד אפשר.

    ומן הבחינה הזו, ויקיפדיה פשוט מעולים. אני כמובן מפנה תדיר לעוד הרבה מקורות או אתרים וכו… בטח ובטח פסקי דין לרוב.

    יש פה מגיבים, תתן להם אפילו לכתוב ערך: "כסא", "שולחן" בויקיפדיה, לא יתפסו התחת בשני ידים לא יתפסו. אז לתפוס פה איזה פוזה על ויקיפדיה ? עזות מצח של ממש……

    יאיר פה, ממליץ לנו, לא ללמוד מויקיפדיה. קולטים ?

    אהבתי

  51. לגבי הסיוע האמריקאי, אם מישהו חושב שהמצב היה שונה לו נתניהו היה בשלטון – שיחשוב שוב. מדובר במהלך של החבורה הצבועה מהצב ה"פרוגרסיבי" במפלגה הדמוקרטית. המפלגה *השמרנית* הצביעה נגד התקציב – בדיוק כמו שכאן הימין הצביע נגד חוק האזרחות, ממניעים פוליטיים.

    אין שום משמעות לזהות העומדים בראש ממשלת ישראל באשר לאישור או אי אישור הסיוע הספציפי הזה, דהיינו תקציב לכיפת ברזל. הסיוע הזה כנראה יאושר בסוף בנפרד מהתקציב. הבעיה האמיתית היא שהחבורה הצבועה מצליחה להעלות לסדר היום את הסכסוך הישראלי פלסטיני, ולשקר לכולם לגביו. זה לא מפתיע בהתחשב בכך שאחת מהן ממוצא פלסטיני, אחת מוסלמית שונאת יהודים ואחת שמאל מטורלל שלא נותנות לעובדות לבלבל אותה. באופן מפתיע, אגב, אחת מהחבורה – Ayanna Pressley – דווקא הצביעה נגד הBDS.

    ישראל, וכבר דיברנו על זה, גרועה מאוד ביחסי ציבור. הגיע הזמן לתקן את זה ולחשוף כמה אמיתות לגבי ההסטוריה של עם ישראל, כמו גם שקרים בנרטיב הפלסטיני.

    Liked by 1 person

  52. אני מניחה שיאיר ניסה להביא את הלינק לראיון המצ'ב:

    עדין לא הקשבתי, כיון שאורך יותר משעה ועשרים דקות.
    אבל בכוונתי לעשות זאת.
    אני בהחלט מסוקרנת ללמוד האם בעשרות השנים האחרונות המגזר החרדי תרם משהו משמעותי לאנושות או לעם ישראל.

    אהבתי

  53. שיתפתי לדקה ארבעים, בהקשר ספיציפי לדברים שנכתבו כאן.
    כמובן מוזמנת להקשיב לכל השיחה.

    אהבתי

  54. קמיליה, ומה תרמה היהדות האשכנזית לאנושות מבחינת הישגים תרבותיים בעלי ערך כלל אנושי בעידן שקדם למשה מנדלסון? כלום. הם היו שקועים בפלפולים (מתוחכמים להדהים) על שור שנגח את הפרה.
    אבל זה היה האופן שבו התקיימה היהדות במשך דורות רבים, ואם יש ערך היום לקיומו של עם יהודי, אז מן הסתם יש גם ערך לקיומו באופן שבו התקיים כמעט כל הדורות. התרנגולת לא תבוז לביצה שממנה בקעה.

    Liked by 1 person

  55. לנושא הסיוע הבטחוני האמריקאי

    ##################################
    Amit Halevi עמית הלוי
    12 שע׳

    1. הסיוע הצבאי האמריקאי שמהווה 2.5 מתקציב המדינה, זקוק כבר שנים לרפורמה כחלק מחיזוק המעבר מתלות לשת״פ. השקעה בקרנות המשותפות כמו bard ו-bird

    2. לפיד-בנט מדרדרים את היחסים לואסליות

    3. כשאתה ואסל, אז גם כשהדוכסים מוושינגטון נותנים לך, הם עושים זאת כשבא להם. למשל כשתקים קונסוליה

    ###################################

    בניגוד לח'כ הליכוד עמית הלוי, אני איני מאשימה את בנט ולפיד.
    בניגוד ללפיד ושות' גם איני מאשימה את נתניהו בהרס היחסים עם המפלגה הדמוקרטית. הרס שהוביל, לטענתם, להחלטה האחרונה.
    אפילו איני מפנה אצבע מאשימה כלפי הרבים שחגגו את תבוסת טראמפ / הרפובליקאים ועליית ביידן / הדמוקרטים.

    נראה לי שעלינו להשלים עם כך שארה'ב הולכת ומשתנה מול עיננו. כנ'ל העולם.
    שינויים שלכל הפוליטיקאים הישראלים גם יחד אין אפילו גרגר השפעה עליהם.

    קשרינו עם ארה'ב, שהסיוע הביטחוני הוא חלק מהם, היו מבוססים בעיקר על ערכים משותפים ומעט גם על אינטרסים משותפים.
    אבל האינטרסים הגלובלים של ארה'ב משתנים, וכנ'ל גם ערכיה.

    האינטרסים *העכשווים* של ארה'ב מתעלים אותה "לבגוד" ב"ידידות העבר" שלה במזרח התיכון ובאירופה / ברית נאטו. ובמקביל להתקרב לשותפות פוטנציאליות שלה לעצירת העלייה של סין. כדוגמת יפן ואוסטרליה.
    פרשת הצוללות של ארה'ב – אוסטרליה, על חשבון צרפת, היא אחת מהראיות הרבות לשינוי זה.

    במקביל משתנה גם התרבות הפוליטית האמריקאית, והערכים המאפיינים אותה.
    אחוז ההיספנים והמוסלמים בתוך ארה'ב הולך ועולה בהדרגה. על חשבון הלבנים הפרוטסטנטים (וערכיהם).
    צעירי ארה'ב (ובראשם היהודים האמריקאים הצעירים) הולכים ומקצינים בפרוגרסיביות שלהם.
    מה שמוביל לכך שהכוחות הצעירים והנמרצים של המפלגה הדמוקרטית מונהגים ע'י הסקווד האנטי ישראלי / פרו "נדכאי העולם השלישי".
    הדמוקרטים שנוטים להיות פרו ישראלים הם בעיקר זקנים ועייפים (כדוגמת ג'ו ביידן וג'ק שומר). אך קשישים אלו חייבים "להתחשב" בכוח האלקטורלי ההולך ועולה של האנטי ישראלים.

    ניתוח שמוביל בהכרח למסקנה שעל ישראל להזדרז לנסות להיגמל מהתלות שלה בסיוע הביטחוני האמריקאי.
    מה עוד שבמילא רוב הסיוע מופנה להצטיידות של חיל האויר במטוסים מיותרים נוספים. במקום לדברים חיונים יותר.

    גילוי נאות: התחלתי לתמוך בוויתור של ישראל על "הסיוע" האמריקאי שנים רבות לפני השינויים האחרונים בארה'ב. בעיקר כי תפסתי שעל "מתנות חינם" נאלצים לשלם ביוקר.
    וגם בגלל התקווה שבסוף תהליך הגמילה מהתלות נזכה לראות מעבר של ישראל ממעמד "מקבצת נדבות" למעמד של "שותפת סחר".

    זהו גם החלק לו אני מסכימה בציוץ של עמית הלוי (שניסח זאת כמעבר למעמד וואסליות, בניגוד למעמד של משתפי פעולה).

    Liked by 2 אנשים

  56. התלות בארה״ב היא לא כספית. מבחינה כספית אין שום בעיה – יתרות המט״ח מגמדות עד גיחוך את הסיוע מארה״ב.
    התלות בארה״ב נובעת מכך שלישראל אין שום פיתרון לבעיית הגרעין האיראני בלי ארה״ב. אם ארה״ב לצידנו יש פיתרון. במקרה הטוב על ידי מניעתו. במקרה הרע על ידי התחייבות לבוא לעזרת ישראל אם תותקף.

    אהבתי

  57. תמריץ,

    זה לא בדיוק ככה לגבי כיפת ברזל.

    הבעיה שכל טיל עולה 120 אלף דולר בקירוב. זה לא מעט.

    עכשיו, יכול להיות מצב, או לוקחים בחשבון מצב, שבו, אפשר להתיש את מדינת ישראל, עם מתקפות טילים, בלי קשר לאיכות המתקפה. אלא להתיש פיננסית ממש גם.

    נניח 120 אלף דולר לטיל, מכפלה של נניח 5000 טילים (רק הטילים):

    אז יוצא לנו: 600 מליון דולר.

    העזתים, יש להם בראש דברים כאלו.

    האמריקנים מצידם, כך מרסנים את ישראל, מפני תגובה קרקעית ואפילו אוירית מוגזמת לגבי דידם. זה לא מסלים באופן קיצוני יותר, המצב בכלל, ובעולם בפרט, במועצת הביטחון וכו…

    כי זה לא פשוט, סיבוב אחרי סיבוב, אחרי סיבוב. ומערכות עיקריות עוד לפנינו חס ושלום.

    אלא, שכאן, פרוגרסיבים/ דמוקרטים לחצו בכיוון. זה קצת מדליק נורה אדומה.

    טוב, כך או כך, ישראל יכולה לממן זאת. זה נכון. אבל, זה לא פשוט כפי שזה נראה. לא כך רואים את זה לגמרי, בישראל, והעזתים גם.

    להתראות

    אהבתי

  58. כלומר, רק להדגיש זאת שוב:

    גם האמריקנים, רוצים להיות בטוחים, שהפיטבול פה, לא ישתולל ויתפרע. וכיפת ברזל, נותן שקט, רגיעה, מירווח לשיקול דעת, זמן וכו.. זה חשוב מאוד לאמריקנים.

    אהבתי

  59. ליאיר,
    חשבתי בטעות שהלינק שהבאת – פגום. ניסיתי להיכנס לסרטון דרך תיבת המייל שלי – וכשלתי. לפיכך הבאתי אותו פעם נוספת. מיותרת.

    ######################################

    לתמריץ,
    כתבת:
    1. " … ומה תרמה היהדות האשכנזית לאנושות מבחינת הישגים תרבותיים בעלי ערך כלל אנושי בעידן שקדם למשה מנדלסון? כלום. …"
    ————————
    ליהדות (בלי להתייחס להבחנה בין אשכנזים לספרדים) שלפני עידן משה מנדלסון היו כמה תרומות תרבותיות בעלות ערך כלל אנושי.
    לדוגמא הערך של קדושת החיים / הטענה היהודית של*כל* בן אנוש קיימת זכות לחיים.
    בעולם ההליניסטי, לדוגמא, לפטריארך (אב המשפחה) הייתה זכות לרצוח לא רק את עבדיו ושפחותיו, ולא רק את אשתו ואת ילדיו הקטנים אלא אפילו את בניו הבוגרים.
    (((ומכאן אולי השתרשרו גם הלכות בן סורר ומורה ביהדות???)))

    דוגמא נוספת: הערך היהודי של הגבלת מכסת החובות המוטלת על כל היצורים העובדים.
    התרבות הסינית, עד עצם היום הזה. מקדשת חריצות המובילה ל 365 ימי עבודה בשנה. גם רומאים נהגו לדרוש מעבדיהם 365 ימי עבודה בכל שנה (מה שבין השאר הוביל למוות של המוני העבדים תוך שנתיים – שלוש ממועד הפיכתם לעבדים).
    הטענה היהודית שלא רק לבני החורין, אלא גם לעבדים ולשפחות, ואפילו לחיות המשק, מגיע לנוח מעבודה לכל הפחות 25 שעות בכל שבוע – מהווה תרומה חשובה, ומאוד לא טריויאלית, לכלל האנושות.
    ומהלכות שבת אלו – נובע גם הערך הכלל אנושי, המאוד חדשני לזמנו (ובמידה מסוימת גם לזמננו) שאפילו לבעלי חיים יש זכויות מסוימות.

    השאלה הגדולה היא מה קרה מאז שהיהדות של העולם העתיק הנחילה לאנושות ערכים כל כך חשובים וחדשנים.

    2. " … אם יש ערך היום לקיומו של עם יהודי, אז מן הסתם יש גם ערך לקיומו באופן שבו התקיים כמעט כל הדורות.. …"
    ——————–
    אני גודלתי על המיתוס הציוני שלפיו "אליק (הצבר) נולד מן הים". לא, חס וחלילה, מיהודי הגולה הבזויים. מיתוס די אידיוטי – אך בעל כושר משיכה משמעותי. בעיקר לציונים יהירים.
    אבל גם הטענה המרומזת שלך לשיויון ערך בין יצור חי ומתפקד (התרנגולת) לבין פוטנציאל גנטי (הביצה) – אינה באמת משכנעת. יתכן שיש הרבה ערך לחיי ההוה של התרנגולת ולהמשך קיומה, למרות שבעברה לא הייתה יותר מביצית וזרעון זניחים.

    3. " … התרנגולת לא תבוז לביצה שממנה בקעה."
    ————————
    כולי תקווה שמשפט זה יצליח לשכנע את ילדי לשנות את דעתם על הוריהם מולידיהם.

    Liked by 2 אנשים

  60. אז פה שני ציטוטים מויקיפדיה, שעשויים להסביר כמה דברים:

    "לאחר סיום פיתוח המערכת התברר כי צה"ל איננו מוכן להקציב לה מימון ומעדיף להקציב את המימון שברשותו למערכות התקפיות. כתוצאה מכך, המימון לשמונה סוללות "כיפת ברזל" נוספות, כמו גם לאספקת טילי היירוט, ניתן כיום על ידי ארצות הברית, ומסתכם בסכום של כ-900 מיליון דולר שהתחייב הקונגרס האמריקאי והנשיא ברק אובמה להעביר לפיתוח המערכת, בפריסה לכמה שנים"

    כלומר, וזה הגיוני, צה"ל לא ראה בעין יפה ( בהתחלה לפחות) מימון למערכת כזו, על חשבון מערכת התקפית.

    ועוד:

    "במרץ 2013 דיווח טיים מגזין על שיפור בטילי הטמי"ר שהוביל להוזלה דרסטית במחיר של כל טיל מיירט"

    וזה אולי מסביר, הפער בין 120 אלף, ל- 50 אלף.

    מעבר לזה, אסור לשכוח, מערכות ההגנה הן רב שכבתיות כמובן. מעל כיפת ברזל יש את "שרביט קסמים" ועל כך, טילי החץ, ליירוט באטמוספירה, ומחוץ לאטמוספירה ( חץ 3).

    כל זה הון עתק. ואלו מערכות הגנה מובהקות. לא מערכות התקפה. צה"ל לא אוהב לגמרי דברים כאלו.

    להתראות

    Liked by 1 person

  61. אני מתכוון כמובן לתרומה של היהדות בגולה לאנושות לפני עידן ההשכלה ומאז ימי הביניים. ברור שתרומת התנ״ך, הרבה קודם לכן, היא מעבר לכל שיעור.

    החרדים ממשיכים את דרכו המסורתית של עם ישראל בגלות בשינויים האבולוציוניים המינימליים המתחייבים כדי לשרוד (למשל חלקם החליפו עבודת גברים בעבודת נשים, כי גברים עצמאיים יותר נוטים לנשירה מנשים עצמאיות).

    Liked by 1 person

  62. קמיליה, כפי שתמריץ כבר כתב, הכוונה ליהדות של אחרי חורבן הבית, ובעיקר לאחר פיזור יהדות בבל.

    אהבתי

  63. קמיליה ותמריץ, לגבי סוגיית המיזוגניה – רק לוודא, ברור לכם שמדובר (עד כמה שאני מבין) בבדיחה, כן? אולי בדיחה לא מוצלחת או מעליבה, אבל הסיבה ש"רבנים, בניגוד לפייסבוק ודומותיה, מוגנים מתביעות פיצויים בגין פגיעה בציבור הנשים ושמן הטוב" במקרה הזה היא גם העובדה שאותו הרב די בבירור לא היה ולא נברא, "נימאנדעסלאנד" ביידיש (או לפחות בגרמנית, אז אני מניח שגם ביידיש) זה "ארץ (של) אף אחד", ותוכן ה"הסבר הרבני המלומד" הוא מגוחך כל־כך שקשה לי מאוד להאמין שהוא התכוון שמישהו ייקח אותו ברצינות.

    Liked by 4 אנשים

  64. התלות הישראלית בארה"ב לגבי איראן היא אמיתית.
    התלות לגבי עזה היא בראשנו בלבד. הפתרון של כיפת ברזל בא בגלל מוסריות יתר שלנו+לחץ בינלאומי. זה לא דומה לתלות בנוגע לאיראן.

    Liked by 1 person

  65. לגבי הציטוט של אלרום על כיפת ברזל – "צה"ל איננו מוכן להקציב לה מימון ומעדיף להקציב את המימון שברשותו למערכות התקפיות. כתוצאה מכך".

    אני תוהה, האם צה"ל הוא זה שקובע איזה כלי נשק אסטרטגיים יקנו בתקציב הבטחון? האם זה לא תפקיד הממשלה?

    האם זה המקור להתמרמרות של קצינים בכירים בנושא הצוללות? צה"ל החליט שהוא לא רוצה, ונתניהו החליט שכן?

    בכל מקרה, אני חושב שזה בסמכות הממשלה וראש הממשלה להחליט שנחוצות יותר צוללות (או טילים לכיפת ברזל). אנו לא דיקטטורה צבאית (למרות שלפעמים זה לא נראה ככה).

    Liked by 1 person

  66. לתמריץ,
    כתבת: "התלות בארה״ב היא לא כספית. מבחינה כספית אין שום בעיה – יתרות המט״ח מגמדות עד גיחוך את הסיוע מארה״ב.
    התלות בארה״ב נובעת מכך שלישראל אין שום פיתרון לבעיית הגרעין האיראני בלי ארה״ב. אם ארה״ב לצידנו יש פיתרון. במקרה הטוב על ידי מניעתו. במקרה הרע על ידי התחייבות לבוא לעזרת ישראל אם תותקף."
    ————————
    ישראל זקוקה לעזרת ארה'ב לא רק בנושא הגרעין האיראני. לדוגמא הגנה על המדינה במוסדות בי'נל עוינים.

    (מה שרק מגביר את חששותי מהצפוי לנו ביחסי ארה'ב – ישראל העתידיים).

    השאלה היא האם "ויתור" של ישראל על המשך קבלת הסיוע הכספי הביטחוני מארה'ב :
    1. ירע את הסיכויים שנקבל ממנה עזרה בתחומים נוספים
    2. ישפר את הסיכויים …
    3. לא ישפיע בכהוא זה על הסיכויים …

    ההערכה שלי: 2.75

    תהיה לכך השפעה חיובית, אם כי די קטנה.
    ידוע שקיימת תרעומת, בקרב חלק ניכר מהציבור האמריקאי (לאו דווקא רק האנטי ישראלים המושבעים), על עצם הפניית חלק מכספי המיסים שלהם לזרים בישראל. יעזור לתדמיתנו אם נוכל להגיד שאיננו גוזלים, ולו דולר אחד, מפיות הילדים העניים באמריקה.

    Liked by 2 אנשים

  67. קמיליה שאלה מעניינת העלית. אני לא החלטי אבל אפשר לטעון למשל שבעימות ישראלי אמריקני חריף עדיף לתת לנשיא עוין את אופציית הפגיעה בכספי הסיוע כדי שיוכל לקצץ בהם ושלא יזיק באופנים אחרים.

    אהבתי

  68. טוב, לגבי מה שקמיליה העלתה, זה גם יכול להיות מדרון חלקלק. מכיוון שהרבה אמריקנים, דורשים בכלל משהו אחר:

    שבכלל לא יימכר נשק, ובטח מתקדם מאוד, למדינת ישראל. אז מה יהיה אם ייפרצו גבולות ? זה באמת יכול להיות בעייתי מאוד. מכאן הדרך יכולה להיות קצרה, לאי שיתוף פעולה בטחוני באופן כללי. וטו במועצת הביטחון וכדומה. לא פשוט.

    מעבר לזה, צריך להדגיש תדיר את התרומה העצומה של מדינת ישראל לביטחון ארה"ב גופא. לא מדגישים זאת מספיק אגב. הרבה מן האיכויות של הצבא האמריקני בעבר וכיום, הודות לתרומה מכרעת של מדינת ישראל. ( גם למערב בכלל, ועוד מדינות).

    ראה למשל מבצע:

    Have Doughnut

    כאן בויקיפדיה:

    https://en.wikipedia.org/wiki/Have_Doughnut

    אהבתי

  69. פינת הIQ הגבוה
    "במשך כעשור התבססה מדיניות החוץ הישראלית על הרעיון הקודר, ולפיו הקהילה הבינלאומית היא מקום דרוויניסטי. הבריתות היחידות שעליהן ניתן לסמוך הן אלה המבוססות על אינטרסים כלכליים או ביטחוניים. אין מקום במדיניות חוץ לדיאלוג המבוסס על ערכים משותפים, או על ידידות בין עמים. במקום מדיניות חוץ פעילה וחיובית נקטה ממשלת בנימין נתניהו מדיניות של חשדנות פסימית."
    י.פ. שם, שם.

    אהבתי

  70. אם נחפש פסימיות וחשדנות, נמצא אותה ב"ממשלת השינוי" שלא מסוגלת לצאת מצילו העמוק של בנימין נתניהו.

    אהבתי

  71. לגבי שלטון הנשים:
    במשך מרבית ההיסטוריה שלטו גברים אבל היו גם הרבה מקרים של שילטון נשים.
    יש מספיק ניסיון עם שלטון בו עמדה אשה והניסיון לא טוב. לפעמים היא שלטה באלימות כמו השלטון הגברי ולפעמים היא לא הצליחה לשלוט כלל והיתה אנרכיה.

    אהבתי

  72. אני עדיין חושב שזאת שירת הברבור של בנט (וכנראה גם של שקד).
    הוא קיבל את מבוקשו להיות ראש ממשלה אבל הוא לא יכנס אפילו כח"כ לכנסת הבאה.

    אהבתי

  73. לכל המעונין, בית הדין האירופאי לזכויות אדם, פסק בקשר להרעלה של Litvinenko :

    https://bit.ly/3ETa3Qe

    ועוד, האם העתיד של החיסונים, באמת רק ב- mRNA ? לא לגמרי בטוח על פי דעת מומחים:

    https://www.science20.com/news_staff/mrna_vaccines_wont_replace_all_current_ones_heres_why-255677

    מי שלא מבין משהו, יכול לשאול כמובן……

    אהבתי

  74. arn,

    אז מה אתה כותב לנו פה לגבי שלטון נשים:

    הניסיון לא טוב אתה כותב מחד, ומאידך, אתה כותב: "לפעמים היא שלטה באלימות כמו השלטון הגברי". אז אתה מסכים במשמע, ששלטון גברי הוא אלים ודפוק.

    ואתה כותב שהיו מקרים. נכון, היו מקרים. אבל, כמה ? אחוז מזערי ביותר. לכן, לא נבחן עוד שלטון של נשים, כדוקטרינה קבועה ויציבה. מאידך, כתבתי הרי לעי"ל:

    שאכן, נשים בעולם גברי, שורדות לא פעם, על פי תפיסות גבריות, בלית ברירה לרוב. למה ? כי הן מגיעות באקראי לפוזיציה לרוב. ואז, שורדות בעולם של גברים, ומנסות לפעמים, לחקות גברים, ועל ידי כך, להצהיר קבל עם ועדה ועולם, שהן לא נופלות מגברים כפי שכתבתי אכן.

    אבל, עוד לא התנסינו מעולם, בשלטון קוהרנטי ויציב ואקסקלוסיבי של נשים, שגם מטרתו תהא, זו המוצהרת, לשנות סדרי בראשית או תפיסות בראשית.

    יותר גרוע מגברים כך או כך, לא יהיה. אתה גם עם זה מסכים במשתמע. קשה להלום, שנשים יעלו על גברים, באכזריות, בטמטום, בקרימינליות, ברוע וכדומה.

    אז מה בעצם רצית להגיד ?

    אהבתי

  75. אוף טופיק,
    או היבט אחר, שלא מוכר לכולם, של השלכות המוצא האשכנזי

    מצ'ב קטע קטן *יחסית* מכתבה על מאה שנות עיתון הארץ בשילוח המתקשרת עקיפות גם לנושא פוסט זה.

    כתבה שאפילו לטעמי אורכה עובר בהרבה את גבולות הטעם הטוב.
    אבל ככל שהולכים ומתקרבים לסופה – כך היא הופכת לרלוונטית יותר לתקופתנו ולמענינת יותר.
    כולל ניסיון להסביר כיצד עיתון זה הפך לפוסט מודרניסטי, פוסט ציוני, פוסט יהודי, פוסט לאומי …
    להערכתי – נסיון די משכנע.

    https://hashiloach.org.il/%D7%A8%D7%90%D7%A9%D7%99%D7%AA-%D7%A8%D7%95%D7%97-%D7%95%D7%AA%D7%94%D7%95%D7%9D-%D7%9E%D7%90%D7%94-%D7%A9%D7%A0%D7%95%D7%AA-%D7%94%D7%90%D7%A8%D7%A5/?fbclid=IwAR2sPUurPeYydiE6u2E4flTU3fSJbtjSYdrYDlxpZObo1eO3AdOkqGrurjc

    #####################

    " …. ההשתייכות של הארץ למגזר האליטיסטי, האזרחי, שהיה נחלתם של יהודים אירופים בני המעמד הבינוני-בורגני, ומיצובו כעיתון איכותי וגבוה, התבטאו גם בצדדים מכוערים של התבדלות ואף גזענות. אחת הידועות שבהן היא ניסיונו של העיתון להשפיע על מדיניות העלייה ולחסום את שערי הארץ בפני יהודי צפון אפריקה בראשית שנות החמישים.[19]

    העלייה הגדולה בשנותיה הראשונות של המדינה שילשה את אוכלוסייתה ושינתה את פניה. אלא שבניגוד לאופן שבו ראתה ההנהגה הציונית את העלייה, כמשימה לאומית שיש בה חובה וברכה על אף חבלי הקליטה והאתגרים הגדולים שנלוו אליה, ראו בה חלקים במעמד הבינוני איום – ואף חשו סלידה ודחייה כלפי העולים. תחושה זו רווחה בקרב קוראי הארץ שהיו מחוברים פחות אל הרעיון הלאומי, וראו עצמם קשורים בעיקר אל התרבות האירופית, שעל פי תודעתה הקולוניאליסטית נמצאו אנשי מערב-אירופה בראש ההיררכיה האנושית, אחריהם בתור המזרח-אירופים, ובתחתית – ה"ילידים" שבאסיה ואפריקה.

    ברקע הדברים נמצא גם הוויכוח אם העלייה צריכה להיות חופשית לכול, או סלקטיבית על פי שני מדדים – צורכי הקמת "חברת המופת" בארץ, והצלה של יהודים הנתונים באזורי סכנה.

    בשנותיה הראשונות של המדינה הייתה העלייה פתוחה בפני כל יהודי העולם, למרות הקשיים האדירים שהיו כרוכים בכך, ורבים מיהודי ארצות ערב עלו לארץ. בשנת 1949 פרסם עיתונאי הארץ אריה גלבלום סדרת מאמרים שבה תיאר את העולים מצפון אפריקה בביטויים מזעזעים אפילו בהשוואה לשיח הגזעני שרווח באותה התקופה: "לפנינו עם שהפרימיטיוויות שלו היא שיא. דרגת השכלתם גובלת בבורות מוחלטת וחמור עוד יותר חוסר כשרונם לקלוט כל דבר רוחני… בניגוד לתימנים, הללו נעדרים גם שורשים ביהדות. לעומת זה הם נתונים לגמרי למשחק האינסטינקטים הפרימיטיוויים והפראיים… בפינות מגוריהם של האפריקאים במחנות תמצא את הזוהמה, משחק הקלפים בכסף, שתייה לשוכרה וזנות. רבים מהם מוכי מחלות עיניים רציניות, מחלות עור ומין. כל זה, בלי להזכיר פריצות וגניבות. אלמנט א-סוציאלי זה אין דבר בטוח מפניו" (ובהמשך: "אולי אין פלא שמר בגין ו'חרות' דורשים להעלות את כל מאות האלפים הללו מיד, כי יודעים הם שהמונים בורים, פרימיטיווים ועניים הם החומר הטוב בשבילם, ורק עלייה כזו עשויה להעלותם לשלטון").[20] הארץ, מתוך מודעות לקיומו של הפרק השחור הזה בתולדותיו, כלל את מאמריו של גלבלום בספר שהוציא בשנתו השבעים וחמש בתוך פרק מיוחד, שנקרא (כשם אחד מאותם מאמרים) "החומר האנושי". ואולם לפרק הזה בדברי ימי העיתון יש המשך, שמאחוריו לא רק עיתונאי בולט אחד, אלא המערכת כולה, שנרתמה להשחרת דמותה של יהדות צפון אפריקה.

    בשנת 1951 החלה מדיניות של עלייה סלקטיבית. יהודים רבים רצו לעלות אל המדינה הצעירה, אך עלייתם הושהתה והותנתה ביכולתם לתרום לבניין הארץ. המסה הגדולה של יהודים אלה היו 250 אלף יהודי מרוקו ו-130 אלף יהודי תוניסיה. בשנת 1953 התנהל ויכוח בין מחלקת העלייה של הסוכנות, שרצתה להביא לארץ יהודים רבים, לבין מחלקת הקליטה שלה, ועמה נציגי משרד הבריאות, שרצו להמשיך את העלייה במתכונתה המצומצמת. הארץ ניהל קמפיין בעד עמדת משרד הבריאות ("מערכה קדושה, עד כדי מסירות נפש ממש", כפי שתיאר בציניות ובכאב ראש מחלקת העלייה יצחק רפאל).[21] כמה שבועות אחר כך שלח העיתון את העיתונאי עמוס אילון, בן טיפוחיו של גרשום שוקן, למסע בקהילות צפון אפריקה. הארץ היה העיתון היחיד שעשה זאת, ודומה כי לנגד עיניו לא עמד הדיווח האובייקטיבי, אלא חיזוק העמדה שנקט בוויכוח הפוליטי. …."

    אהבתי

  76. תמריץ,
    הצוואר בקבוק של 300 יהודים הוא רק לגבי שושלות זכריות המועברות מאב לבן (ואולי גם שושלות מטכינדריות המועברות מאם לבת). שאר השושלות אולי נעלמו אבל המטען הגנטי שלהם שאיננו מועבר בכרומזום y עדין חי וקיים אצלנו בכרומזומים x.

    שאלה היסטורית מעניינת היא האם הגברים היהודים הגיעו לבדם או שפשוט השושלות המיטכונדריות שבאו ממזרח התיכון לא שרדו באירופה?

    אהבתי

  77. להבנתי מדובר על שתי תקופות שונות לגמרי. ה-300 יהודים, גברים ונשים, שמהם באו כל יהודי אשכנז, התקיימו בימי הביניים המאוחרים.
    היהודים המעטים שהיגרו לאיטליה, נשאו נשים מקומיות ויצרו את יהודי אשכנז חיו בשנת 700 לספירה לערך, הרבה קודם. הם אבותיהם הקדומים מאוד של אותם 300 שיופיעו הרבה יותר מאוחר על בימת ההיסטוריה.
    https://scholar.google.com/scholar?hl=iw&as_sdt=0%2C5&q=Nature+Communications+ashkenazi&btnG=#d=gs_qabs&u=%23p%3Dcg5MjUdtWpkJ

    אהבתי

  78. מסכים. אני רק מעיר שכל אותן טענות, בין על אבות ואמהות האשכנזים במאה השביעית ובין על צוואר הבקבוק במאה השלושה עשרה, רלבנטי רק לשושלות זכריות ונקביות. מטען גנטי שנודד חופשי בין זכרים לנקבות (כורמזום x) מגיע גם ממי שהשושלת הזכרית או הנקבית שלו נכחדה.

    בנוסף הסתקרנתי האם הגברים היהודיים הגיעו לבדם או הגיעו עם בנות יהודיות מהמזרח התיכון שהשושלת הנקבית שלהן נעלמה.

    אהבתי

  79. לא רע המאמר הזה שהביאה קמיליה מן השילוח לגבי עיתון הארץ.

    הסקירה ההיסטורית הליבתית עובדתית, די מעניינת. הפרשנויות אבל, באמת הבליות ומוגזמות. תקצר כאן היריעה, אבל:

    חשוב מאוד לשים לב, הוא משוכנע כותב המאמר, שעסקינן בדיאלקטיקה ברורה, שבין אינטיליגנציה גבוהה תרבותית השואבת השראה מן האירופאים והאמריקנים, לבין, מעין עמך, מעין תפיסות עממיות לאומניות, המזוהות עם הימין. וזה באמת קשקוש בגרוש, אם כי די נפוץ:

    אסור לשכוח, השמאל עצמו הרי, מאשים את האליטה המשפטית במיסוד הכיבוש, במיסוד האלימות המיליטנטית, במיסוד ואינקורפורציה של ערכים יהודיים ולאומניים, לתוך התפיסות והדוקטרינות המימסדיות מימשליות.

    מה נאמר, מה נוסיף על זה ?

    והרי עובדתית לכאורה, השמאל צודק לכאורה:

    האם זה לא היה בג"צ, שתדיר עגן על זהות יהודית ? עגן תדיר על הכשרת הכיבוש והתנחלויות ?הכשרה של חיסולים ממוקדים ?

    מי כל זה ? בג"צ ! האליטה המשפטית במדינת ישראל, ב- ה' הידיעה כך.

    זוהי הבלות רוח מצויה עם כל הכבוד. חסרת אחיזה, ומנותקת לגמרי.

    להתראות

    אהבתי

  80. לכל המעונין, קצת יותר להעמיק בפסיקה של בית הדין האירופאי לזכויות אדם, בקשר לרצח של ליטביננקו כאמור (על ידי הרוסים על פי בית הדין לכאורה) אז כאן, פרופסור למשפט בינלאומי, באתר: EJIL:Talk:

    https://www.ejiltalk.org/european-court-finds-russia-assassinated-alexander-litvinenko/?utm_source=mailpoet&utm_medium=email&utm_campaign=ejil-talk-newsletter-post-title_2

    להתראות

    אהבתי

  81. תמריץ: אינני יודע מאיפה הבאת את הרעיון שהיה גיור גדול בסביבות שנת 750 לספירה מאיפה הבאת את הרעיון שבמאה ה-13 נשארו רק 300 יהןדים אשכנזים.
    זה ידוע שמאז ימי החשמונאים עד בערך ימי בר-כוכבא (130 לפני הספירה עד 130 לספירה) היו גיורים גדולים. מלכי החשמונאים כבשו שטחים רבים ודרשו מתושביהם להתגייר או לעזוב את הארץ. רובם התגיירו. גם לאחר הכיבוש הרומי שאיפשר לתושבים האלו לחזור לדתם הקודמת – הם נשארו יהודים. בזמן הכיבוש הרומי ניסו היהודים לגייר בכל הארצות שהיו תחת שלטון רומי (כלומר כמעט בכל העולם הידוע אז). ניסיון זה נחל הצלחה ומספר היהודים בתקופה זו היה הגדול ביותר שהיה אי פעם (באופן יחסי לאוכלוסית העולם).
    לא ידוע לי על גיור המוני בסביבות שנת 750 וגם לא סביר שזה היה. בזמן זה היו יהודי אשכנז דת נרדפת. יתכן גם שכל נוצרי שהתגייר היה צפוי לעונש מוות (בניגוד ליהודי מלידה שהיה צפוי לרדיפות בלבד). גם לא נשמע לי הגיוני שהיו פעם רק 300 יהודים אשכנזים (שמן הסתם היו מפוזרים בכמה ארצות). לא נראה לי שאוכלוסיה כזו יכולה להתרבות.

    אהבתי

  82. חייל כפי שתמריץ אמר, ארליך הוא חרדי וביביסט. אין מה להוסיף.

    לגבי הממשלה, לא היו לי ציפיות גבוהות במיוחד. למעשה ציפיתי שהיא תיפול בתוך שבועות ספורים. זה שהיא מפתיעה לטובה, זה לא אומר שהיא מדהימה כמו שהציפיות היו נמוכות. מצד שני היא קיימת בקושי 3 חודשים, ולוקח זמן ללמוד לנהל מדינה. בגדול בינתיים היא לא טובה במיוחד ולא גרועה במיוחד, היא בעיקר בסדר.

    הדבר העיקרי שמפריע לי כרגע בממשלה הוא הסיכון שיאיר לפיד יהיה ראש ממשלה. לדעתי בנט בינתיים מפגין בגרות פוליטית ואיפוק מסוים, וזאת כאמור בעודו חסר נסיון. לעומתו לפיד מפגין בעיקר חוסר התאמה לתפקיד.

    אהבתי

  83. הפתעה משמחת – אולי יש תקווה למפלגה הדמוקרטית:

    https://www.ynet.co.il/news/article/s1fow115qk

    ברוב עצום: בית הנבחרים האמריקני אישר לממן סוללות כיפת ברזל ומיירטים עבור ישראל | שידור חי

    מאות דמוקרטים ורפובליקנים הצביעו בעד הסיוע הביטחוני לישראל – אל מול התנגדויות בודדות. רשידה טליב טענה שישראל מבצעת פשעי מלחמה ועוררה כעס רב, מנהיג הרוב בבית הנבחרים: "מספר המיירטים שישראל צריכה עלה דרמטית, צריכים להבטיח שיש לה מספיק"

    אהבתי

  84. תמריץ, amehaye,
    לא הבנתם. הנקודה החשובה היא שלרגע זו היתה הכותרת של טמקא.
    amehaye,
    הסיוע לרכש מיירטים לא אושר במסגרת התקציב בגלל ביבי.
    הוא אושר בנפרד למרות ביבי, בזכות בנט/לפיד

    אהבתי

  85. להערכתי המאמרים של עומר מואב תמיד טובים.
    הפעם מאמר שלהערכתי הוא טוב משמעותית אפילו מהממוצע שלו.
    הנושא: הקשר בין מדיניות המיסוי (כמו מכסים) לבין מטרת העל (המשותפת לכולנו) של הגנה על כדור הארץ.

    אמל'ק – מומלץ, מנקודת מבט סביבתית:
    – לנסות לדכא (תרבותית?) "צריכה ראוותנית" (שהיא מנק' מבט כלל חברתית – משחק בסכום 0)
    – להטיל מכסים על יבוא מזון דרך האוויר (להבדיל מייבוא ימי). +
    – תהליך יצור בשר מזהם ולכן מומלץ ליבא בשר לישראל, ובהסכמה בינ'ל למסות בכבדות את צריכת הבשר

    http://omermoav.com/%D7%94%D7%90%D7%9D-%D7%9E%D7%95%D7%A6%D7%93%D7%A7-%D7%9C%D7%97%D7%A1%D7%95%D7%9D-%D7%99%D7%91%D7%95%D7%90-%D7%9E%D7%96%D7%95%D7%9F-%D7%91%D7%9E%D7%98%D7%A8%D7%94-%D7%9C%D7%A6%D7%9E%D7%A6%D7%9D-%D7%A4/

    אהבתי

  86. קמיליה,
    עומר מואב התחרפן (כנראה תוצאה של רל"ביות)
    "צריכה ראוותנית זה משחק סכום אפס. העלייה ברווחה של האחד, היא בהכרח על חשבון הרווחה של האחרים" – סוציאליזם במגמת קומוניזם

    אהבתי

  87. מענין וחשוב המאמר הזה שהביאה קמיליה לגבי ראוותנות ואיכות הסביבה וכדומה. טוב הנושא עצמו חשוב מאוד, הכתוב במאמר, קצת מנותק מן המציאות עם כל הכבוד:

    כותב המאמר, לא מבין את עידן הקורונה או הפוסט קורונה. מדינות בעולם התעוררו לסיוט נורא ממש. מילת הקסם: שרשרת אספקה ( Supply chain). פתאום מבינים, שבעיתות חירום, מדינות נשארות חסרות אונים, ותלויות בסינים למשל, בקשר לציוד רפואי בסיסי ממש. פתאום מבינים, שהתלות בתחבורה עולמית, גורם בשעות חירום, לחסר במזון. אתה תלוי בכל מיני מדינות ויצרנים זרים. תלות קשה. ואתה הופך לחסר אונים. פתאום גילו את החקלאות המקומית וחשיבותה, במדינות רבות בעולם.

    כך בארה"ב, כך באירופה, התעוררו לסיוט דנן, וממשל ביידן, כבר התחיל לפעול בנושא (אשאיר לינקים אחר כך).

    ועוד, כותב המאמר, מנסה להקיש ממשבר האקלים ואיכות הסביבה. אלא, שמשבר האקלים הוא דבר אחד, איכות הסביבה דבר אחר. ובכלל, שניהם, מהווים סכנה קיומית (לפחות סובייקטיבית כך). סכנה קיומית של ממש ( בייחוד משבר האקלים). לכן, השיקולים שונים לגמרי. אין דומה יבוא בשביל סכנה קיומית כפי משבר האקלים, ליבוא בשביל צרכים אחרים. שהרי:

    צריך לקחת בחשבון, אבטלה מקומית. הון אנושי. התפתחות טכנולוגית. יצוא ותחרות בינלאומית וכו… מדינה שתייבא בלי חשבון, צריכה לקחת בחשבון השלכות מן הסוג הזה.

    וכך גם בנוגע לראוותנות. ראוותנות לא עומדת אולי אל מול משבר האקלים. אבל, ראוותנות, היא ווקטור סיזיפי, שמפתח כלכלה. ממריץ כלכלה. מדרבן ליזמות. מדרבן לצמיחה. מדרבן לחדשנות. לתחרות. וזוהי הכלכלה:

    סיזיפיות.

    אלא, שצריך לאבחן בין אינפוט לבין אאוטפוט. האינפוט צריך להיות סיזיפי או כתוצאה מסיזיפיות, אבל, חלוקת העושר יכולה להיות מבוססת על רווחה, בלי קשר להכנסות או לסיזיפיות. בדרך כלל, מייצרים קשר דיאלקטי בין השניים. אין בהכרח קשר דיאלקטי בין השניים. שניהם יכולים להתקיים זה בצד זה.

    להתראות

    אהבתי

  88. זוכרים איך הרל"ביסטים דיברו על מתווה הגז שעושק את הציבור?
    משבר הגז באירופה: בישראל הגז זול ב-80%
    חלק מהמדינות נערכות לסבסוד חשבונות חשמל למעוטי הכנסה • מפעלים החלו לשרוף פחם ומחיריו מזנקים • פרשנים: "המעבר לאנרגיות מתחדשות עלול להחזירנו אחורה"
    https://www.israelhayom.co.il/business/article/4697701/

    Liked by 1 person

  89. הועתק מהטוויטר של אלדד בק
    בין חשוב לבין מעלה חיוך (אם כי רק בצד אחד של הפה)
    ·

    13 שע׳
    יממה וחצי לפני פתיחת הקלפיות בגרמניה, ארמין לאשט – מועמד השמרנים למשרת הקנצלר, נושא נאום סיכום לא מאוד משכנע, אך מזכיר שוב ושוב את ישראל – מלחמת יום כיפור, רצח הספורטאים באולימפיאדת מינכן. הוא ללא ספק המועמד הטוב יותר לישראל, אך הסקרים האחרונים ממשיכים לא להחמיא.
    ·
    16 שע׳
    גרמניה החדשה
    ״גרמניה צריכה לעמוד לצד ישראל ולא בצד הלא נכון של ההיסטוריה״
    חבר פרלמנט מוסלמי: …

    ·
    20 שע׳
    רק רציתי להזכיר לכם, שבנט הבטיח שאחרי הנאום שלו באו״ם כל העולם יהיה איתנו.
    אני לא בטוח אם אני מתוח מציפיה או מחרדה….

    ·
    24 בספט׳
    יאיר לפיד כבר התפאר ביכולתו להוריד גשמים?

    אהבתי

  90. לחייל זקן,
    כתבת:
    "עומר מואב התחרפן (כנראה תוצאה של רל"ביות)
    "צריכה ראוותנית זה משחק סכום אפס. העלייה ברווחה של האחד, היא בהכרח על חשבון הרווחה של האחרים" – סוציאליזם במגמת קומוניזם."
    —————————–
    הפרשנות שלי לדברי עומר מואב, על צריכה ראוותנית, שונה משלך.

    היא חפה מכל קשר(ולו דחוק) לקומוניזם. *למרות* הטיעון שיתכן קונפליקט מובנה שבו סיפוק הרצונות של חלק מהאוכלוסיה מתבצע רק על חשבון חלק אחר מהאוכלוסייה. טיכון שיכול לעורר אסוציאציה לקונספט של "מלחמת המעמדות".

    דברי מואב עוררו בי שתי אסוציאציות:

    א. הגילוי שאנשים קשיי יום, שחוסכים תקופה ארוכה פרוטה לפרוטה בכדי לממן (לדוג') טיפול שינים חיוני ויקר, מוכנים לפתוח את חיסכונותיהם בכדי להצליח להביא לחתונות (ואירועים אחרים אליהם הם מוזמנים) צ'קים *מרשימים*. צ'קים בסכומים הרבה יותר גבוהים מאשר אלו שמרוויחים יותר מפי שנים, או אפילו פי 10 מהם – היו "מתקמצנים" לתת.
    טיעונם (כפי שהבנתי, למרות שלא נאמר במפורש): אם לא יביאו מתנות *מאוד מרשימות* מכריהם עלולים להתחיל לרחם עליהם.
    מצב שהם מוכנים לעשות כמעט הכל בכדי למונעו.

    הדיון על גובה המתנות הראויות מזכיר לי את המרוץ, בחתך סוציו-אקונומי אחר לגמרי, לג'יפים יוקרתיים 4X4. ככל שהתחרות ממשיכה – כך עולה הצורך להתהדר במספר ג'יפים שכאלו במשפחה, ובמותגים יקרים יותר ויותר. ו/או להתרחב גם לתחום היאכטות והמטוסים הקלים.

    מכאן הסכמתי עם מואב שתחרויות על סמלי סטטוס הן תחרויות בסכום אפס. תחרויות מיותרות, שמזיקות הן לכל המעורבים בהן ישירות (פרט *אולי* ל"מנצח" בודד או שניים) והן לאיכות הסביבה של כל השאר. תחרויות שמאוד היה רצוי שיפחתו.

    ב. שיחה עם מכרה שעלתה לישראל מהולנד. בתשובה לשאלתי למה היא הכי מתגעגעת בחברה ההולנדית שאותה עזבה, בהשוואה לחברה הישראלית שבה היא חיה כיום, ענתה "לצניעות של ההולנדים".
    תשובה שהפתיעה אותי. לתפיסתי, דאז, המחמאה " איש עניו וצנוע" משויכת למשהו אנכרוניסטי, שפג תוקפו כבר בתקופת התנ'ך.
    רק בהמשך השיחה ביננו הבנתי את עומק רתיעתה מהנוהג, של ישראלים רבים, לנסות "לנקר את עיני האחרים". היא סיפרה שאפילו עשירי הולנד, אלו שמרשים לעצמם לצאת לחופשות מאוד יקרות בח'ול ולרהט את ביתם הפרטי במיטב התוצרת העולמית, ירתעו מקניית רכבים, אופנים, תכשיטים ושעונים יוקרתיים. בהולנד הם יחושו בושה מעצם הניסיון שלהם "לנקר את עיני הרוב, שלא מסוגלים להוציא כמותם, בעושרם הרב".

    במחשבה שניה על הנושא אני מניחה שזו אחת ההבחנות, במערכת הערכים והנוהגים, בין "עשירים ותיקים" (כדוגמת רוב עשירי הולנד) לבין "עשירים חדשים" (כדוגמת רוב עשירי ישראל ועשירי בריה'מ).
    אך לצערנו רובם המכריע של אמידי העולם הם "אמידים חדשים", ותחרויות ניקור העיינים רק הולכות ומתרחבות, הולכות ומעצימות.

    הן לא' והן לב' אין לתפיסתי כל קשר, ולו זעום, לקומוניזם או לסוציאליזם.

    Liked by 1 person

  91. לאל רום,
    כתבת:
    " … מדינות בעולם התעוררו לסיוט נורא ממש. מילת הקסם: שרשרת אספקה ( Supply chain). פתאום מבינים, שבעיתות חירום, מדינות נשארות חסרות אונים, ותלויות בסינים למשל, בקשר לציוד רפואי בסיסי ממש. פתאום מבינים, שהתלות בתחבורה עולמית, גורם בשעות חירום, לחסר במזון. אתה תלוי בכל מיני מדינות ויצרנים זרים. תלות קשה. ואתה הופך לחסר אונים. פתאום גילו את החקלאות המקומית וחשיבותה, במדינות רבות בעולם. …."
    ———————
    חשוב להבחין בין מוצרים שקל לאחסנם לטווח ארוך, בכמויות הנדרשות, במחסני חירום (כדוגמת ציוד רפואי חיוני) לבין מוצרים שכמעט בלתי אפשרי לאחסנם לטווח ארוך, בכמויות הנדרשות (כדוגמת מזון).

    אחת הבעיות המבניות הקשות של ישראל היא חוסר יכולתה לספק, ב*כוחות עצמה*, את רוב המזון הנדרש לאוכלוסיה שלה. אפילו לא לתקופה של חודשים – שלושה.
    אין לישראל את מרחבי הקרקע המישורית הנדרשת, עם שפע האדמות הפוריות, ואין את כמויות העתק של המים הנדרשים כתוספת למשקעים הטבעיים העלובים שלנו. אפילו אם ישראל תספח את כל סיני, כל יו'ש, כל רמה'ג וכל דרום לבנון עד הליטאני – הבעיה לא תיפתר. החקלאות של ישראל לא מסוגלת /לא הייתה מסוגלת / לא תהיה מסוגלת לספק את צרכי המזון של כ 10 מיליון איש.

    כל הטוען אחרת – מנסה להטעות את הציבור.
    יש הטוענים, לדוגמא, שחשוב לשמור על ענף הלול בישראל ולהימנע מיבוא ביצים. טיעון כמעט משכנע עד שנזכרים שכל התרנגולות הישראליות ימותו מרעב בירך יומים אחרי שיפסיקו להאכיל אותן בדגנים מיובאים. בכלל לא ניתן להשיג בישראל ביצים מתרנגולות שניזונות אך רק מעשב (או מוצרי חלב מפרות שניזונו רק מעשב) – כי ברוב חודשי השנה אין בישראל מספיק עשב זול. יבוא עשב, בניגוד ליבוא דגנים, אינו כלכלי. התלות של ישראל ביבוא מזון תרנגולות ומזון בקר היא מוחלטת.
    כלומר, ענף הלול (והרפת) הישראלי אינו, לא היה, ולא יהיה ענף חקלאות שעוזר לישראל להפחית את תלותה ביבוא של מזון.

    אפשר לנסות לפתח כל מיני פיתרונות חלקיים וחדשנים לבעייה.
    לדוגמא המשך פיתוח חקלאות "מידברית" וחקלאות "ימית" ו/או פיתוח חקלאות "אנכית" (כמו חקלאות בתוך רבי קומות בתוך הערים). אך סביר להניח שבעתיד הנראה לעין, כולם יחד לא יצליחו לכסות יותר מאחוזים זעומים מסך הצריכה הכוללת של מזון בישראל. אפילו פחות מהצלחת המעבר (העולמי) ממקורות אנרגיה מתכלים אל מקורות אנרגיה מתחדשים.

    מכאן שיש להפנות את מירב המאמצים לכיוון של גיוון סל סוגי המזון בישראל, גיוון מקורות היבוא של מזון וגיוון נתיבי התעבורה של מזון (ובשולים גם הגדלת מחסני החירום של מזון).

    אגב. אחד הרעיונות של רמי מערוץ לאומנות הוא שבעתיד "המעצמה הישראלית הפוטנציאלית" (מינוח שלו) תתחיל להשתמש במישורים הפוריים הגדולים של סודן ואתיופיה + בשפע המים שבמדינות אלו + בשפע כוח האדם החקלאי הזול שלהן כאסם התבואה העיקרי של ישראל. ולצרכי חקלאות נוספים כמו גידול ירקות, פירות ובעלי חיים.
    שמדינות אלו תהוונה תחליף או פיצוי לחיסרון האסטרטגי המובנה של ישראל – חוסר יכולתה לספק בכוחות עצמה את צרכי המזון של אוכלוסייתה. מדינות שהן גם מספיק "קרובות לבית", כך שישראל תצליח להגן בהצלחה על נתיבי המים מהן ואליהן.

    אהבתי

  92. קמיליה,
    הטענה שכלכלה היא משחק סכום אפס היא מאדני הקומוניזם. מי שנוסע במרצדס עושה את זה על חשבון נוסעי הקיה?

    Liked by 2 אנשים

  93. קמיליה,

    יש בזה משהו. אבל, לא יותר ממשהו. כלומר, צריך קודם כל כמובן לאבחן את הבעיה עצמה. ובמובן הזה, אז זה בסדר.

    מעבר לזה, החקלאות במדינת ישראל, היא מאוד מפותחת. היא מספר 1 בעולם למעשה (עד לא מזמן לפחות).

    וזה אומר גם הספק. פריון. כלומר, על שטח נתון החקלאות הישראלית ( או למעשה למרבית הצער, הפיתוחים החקלאיים הישראליים) מוציאה יותר.

    ברור שיש פער בין הביקוש לייצור ולהיצע. אבל:

    בעיתות חירום אסור לשכוח, ממילא, המשטר הופך להיות משטר צנע. כלומר:

    נניח שיש בעיה בשעת חירום לא עלינו. מי שאוהב קיווי למשל, יהיה בבעיה. אבל, הבעיה היא לא הביג דיל בסיפור. הביג דיל, פירות, ירקות, תבואה וכדומה בסיסיים יותר. שלא נגיע לזה חס ושלום. אבל, הקורונה, מכיוון בלתי צפוי, לימדה לקח הרבה מדינות. כאילו:

    פתאום התעוררו, אבל, לא מכיוון של משבר האקלים הצפוי. אלא מכיוון אחר.

    חשוב לקרוא הצו הנשיאותי שהשארתי שם.

    חשוב לחשוב על רעיונות יצירתיים. אבל, סודן אתיופיה וכו… תשמעי, יבשת לא יציבה, אזורים לא יציבים. אבל, אולי בתורת גיוון וכדומה. כך או כך, אפריקה תהא קורבן והיא קורבן מרכזי לשינויי האקלים וכו…..

    בדבר אחד אני משוכנע:

    גם אם החקלאות לא פותרת פה כל הבעיות, עדיין, אסור לזרוק החקלאות פה לפח. זה אסון. צריך להשאיר אותה מתפקדת, מייצרת, לשעת חירום וכדומה. מעל הכל:

    החקלאות פה מס' 1 בעולם. ובזמן של שינויי אקלים, מדינות משוועות לפתרונות מים וחקלאות. האו"ם משווע ממש (אשאיר לינקים אחר כך). בכל הנוגע, למים, השקיה, חקלאות מדברית, אפילו האמריקנים נסמכים על העזרה של ישראל, כך מסורתית הדבר.

    לא זורקים דבר כזה, ועוד בעידן כזה. נכון, שאפשר לאבחן בין פיתוח, לבין חקלאות יצרנית. אבל, אני חושב, שאחד כרוך בשני, ושעות חירום גם כאמור כפי שציינתי.

    להתראות

    אהבתי

  94. פה למשל, איך האו"ם משווע לפתרונות שונים ומשונים, לחקלאים שנפגעים למשל מדזרטיפיקציה ( מדבריזציה):

    https://news.un.org/en/story/2008/06/263092-sustainable-agriculture-will-help-stop-desertification-un-agency-says

    רק לא מזמן, לפני שנים מספר, ישראל התחילה להיכנס קצת באגריסיביות לזירה הגלובלית החשובה הזו. בעיקר באפריקה.

    אהבתי

  95. קמיליה,

    נצטט ונמחיש מן הלינק של פתרונות ההשקיה הישראלים למדינת קליפורניה.

    נצטט:

    KKL-JNF engineering expert Yossi Schreiber says close to 90% of Israel’s wastewater gets recycled, with some 75% going toward crop irrigation, amounting to 400 million cubic meters of recycled water a year — about half the total water used for agriculture.

    “That ratio is four times higher than in any other country in the world,” Schreiber tells ISRAEL21c. “Israel plans to recycle 95% of its wastewater for irrigation purposes by the end of 2025.”

    נתרגם ספונטנית:

    יוסי שרייבר מציין כי 90 אחוזים מן המים מתמחזרים, וקרוב ל- 75 אחוזים מופנים להשקיה של תבואה וכדומה, וזה סך הכל מייצר 400 מליון מטר מעוקבים של מים בשנה, המופנים לייצור חקלאי, ואלו מהווים בתורם מחצית מן המים להשקיה חקלאית. היחס הזה (של מחזור מים) הוא פי 4 גבוה מכל מדינה אחרת בעולם. וישראל מתכננת להגיע ל- 95 אחוזים מחזור, לצורך השקיה חקלאית עד סוף 2025.

    עד כאן התרגום:

    אז מה אפשר לטעון בעצם:

    שאלמלא הייתה חקלאות יצרנית, לא היו מגיעים גם לפתרונות כל כך איכותיים עם השקיה חקלאית. ברור שפילוסופית כך הדבר: אם אתה לא מייצר, הסיכוי שלך או הצורך שלך לפתח ולמצוא פתרונות, קטן יותר.

    אז לא מובן, איך בעידן של מדבריזציה, שינויי אקלים, שעות חירום וכו… יזרקו פה החקלאות לפח ? לא מובן קצת הדבר עם כל הכבוד ? אפילו אם אדם לא מאמין בשינויי אקלים, אין אפשרות להכחיש את תהליכי המדבריזציה, המחסור במים, הצורך כך או כך במחזור מים וכדומה.

    עוד לא הגענו להתפלה של מים. גם שם ישראל מספר אחד בעולם. יש גם ביוטכנולוגיה, פיתוחים חקלאיים פרופר, גם שם ישראל בצמרת העולמית.

    להתראות

    אהבתי

  96. רק הבהרה או תיקון:

    90 אחוז ממי הקולחין מה שנקרא, מתמחזרים.

    מי קולחין, משמע, מים שכבר נעשה בהם שימוש, אלמלא מחזור, ילכו לאיבוד. זה רציו עצום ממש. ועוד יגיעו ל- 95 אחוז כאמור.

    אהבתי

  97. כאן רצ"ב לינק, רעיון מאוד מענין, שנתקלתי בו, ולא חשבתי עליו אפילו, לא נתקלתי בו אפילו ( רעיון עדיין,ולא מוצלח כמובן בעיני רוב הישראלים):

    תכל"ס, תועמלן פלסטינאי כך גורס:

    שבעצם, תכל"ס (מבלי להגדיר זאת כך כמובן עדיין) אפשר להוסיף עוד סעיף לפרוטוקולים של זקני ציון סטייל, ולקשר, לא פחות ולא יותר, בין שינויי האקלים, לבין המשטר הציוני. כלומר, כשם שתנועת: Black lives matter מקשרת בין חלכאים ונדכאים שחורים בארה"ב, ובעולם, לבין שליטה גלובלית של יהודים והמשטר הציוני, כך למעשה, בקשר לשינויי אקלים:

    נניח מופקעת אדמה מן הפלסטינאים, ומוקמים התנחלויות עליה, הרי זוהי לרוב אדמה חקלאית. והרי מחסור במזון בעולם. כך גם בנושא המים וכדומה. המשטר הציוני, מחריף את בעיית שינויי האקלים.

    על הירוקים בעולם, לרתום את הבעיה הפלסטינאית, לעגלה הירוקה הזו.

    מזכיר לי באמת, יש בעיה קשה מאוד של מחסור במים באיראן. נושא תפקיד במשמרות המהפיכה, האשים דאז את ה- סי איי איי, לא פחות ולא יותר, בגניבת עננים. למה לא את היהודים והמשטר הציוני, בשינויי האקלים ?

    אגב אורחא, יש תיאוריות קונספירציה בדבר. שמזג האויר בעולם, נתון למניפולציות של האמריקנים, דרך "פרוייקט אורורה" דאז ועוד(למי שלא שמע על הפרוייקט, שהוא עצמו ממשי ביותר). אבל, קונספירציה, ולא ממש מבוססת עד כה.

    כאן:

    https://english.palinfo.com/articles/2021/9/23/why-the-climate-movement-must-support-the-palestinian-cause

    להתראות

    אהבתי

  98. רק הבהרה או תיקון:

    איזכרתי את "פרוייקט אורורה" כאמור.

    באנגלית, זה למעשה: אורורל:

    "High-frequency Active Auroral Research Program"

    כאן בויקיפדיה לכל המעונין:

    https://bit.ly/39AuIKr

    אהבתי

  99. arn, כלל לא מדובר על גיור המוני בשנת 750. ייתכן שמדובר במספר קטן של נשים שהתחתנו עם יהודים.
    היו 300 יהודים שהותירו צאצאים בני זמננו. זה לא בדיוק כמו להגיד שהיו 300 יהודים.

    אהבתי

כתיבת תגובה