ההיסטוריה מורידה הילוך

ארבעים ושמונה שנים חלפו מאז מלחמת יום הכיפורים ואוטוטו, עוד שנתיים, נמצא את עצמנו מציינים חמישים שנה למלחמה. אם נשווה את השינויים שחלו בעולם בין 1973 לבין 2021 אל השינויים שחלו בעולם בפרק זמן דומה, בין מלחמת העולם הראשונה לבין מלחמת ששת הימים, נרגיש שההיסטוריה הורידה הילוך.

אין ספק שקרו המון דברים בין מלחמת יום כיפור לבין ההווה – המהפך, השלום עם מצרים, המהפכה האיסלמית באיראן, מלחמות לבנון, קריסת הגוש הסובייטי ועליית כוחה של סין, האינתיפאדות והסכמי אוסלו, רצח רבין, הפלת התאומים, האינטרנט ובכללו מנוע החיפוש, הפייסבוק והטוויטר, הסמרטפון וכלכלת ההייטק, נשיאותו המוזרה של דונלד טראמפ ועכשיו כמובן הקורונה. גם היו שינויים תרבותיים ניכרים, למשל הירידה בילודה, קבלת הקהילה הלהט״בית כלגיטימית, ההיספניזציה של קליפורניה ומדינות אחרות בארה״ב והופעת מיעוט איסלמי ניכר בכל מדינה מערבית.

אבל לא נראה לי שניתן להשוות זאת לשינויים העצומים שחלו בעולם בין מלחמת העולם הראשונה, תקופה שבה העיר ירושלים גוועה ברעב תחת העות׳ומאנים, לבין הזמן שאחרי מלחמת ששת הימים. מבחינתנו כיהודים וכישראלים שתי רעידות אדמה 11 בסולם ריכטר התרחשו בתקופה הזו – השואה והקמת המדינה. וזו לא רק הקמת המדינה – היישוב העברי בארץ ישראל קרם עור וגידים בזמן הזה. פצצת האטום התגלתה בתקופה הזו ואפילו ישראל נהייתה בשלהי התקופה הזו מדינה בעלת שליטה בנשק גרעיני. החיים השתנו ללא היכר ונעשו מודרניים – מכונית, מקרר, טלוויזיה, מעלית. האנטיביוטיקה התגלתה. החיסונים התפשטו. החשמל הגיע לכל בית וכך גם סניטציה בסיסית. מדינת הרווחה נוסדה. הניו דיל קרה.

היום אפל מפרסמת אייפון חדש אבל למעט זוטות שמעניינות משוגעים לדבר, במה הוא כבר שונה מהאייפונים הקודמים. אולי זהו סמל להתייצבות ולרגיעה של ההיסטוריה, הפוליטית והטכנולוגית. היא כבר לא משתנה בקצב היסטרי. מצד שני אולי זהו רק השקט שלפני הסערה.

93 תגובות בנושא “ההיסטוריה מורידה הילוך

  1. טוב תמריץ, רק אסור לשכוח, שלא פחות מעצם פריצת הדרך הטכנולוגית, זה היישום והשימוש, ואלו האחרונים, לוקחים זמן, ובסוף מבצעים מהפיכות של ממש. כך שזה לא הענין לתהות מה יהיה שונה האפל החדש מן הקודמים:

    למשל, האינטרנט נניח ב- 1995 רק בקירוב, נכנס לשימוש ציבורי רחב. אבל, לקח לא מעט שנים, בשביל מהפיכה אמיתית כגון: הרשתות החברתיות. ההשפעה של הרשתות החברתיות, היא דבר עצום ורב, אבל, הוא רק יישום ושכלול של האינטרנט עצמו כמובן.

    או שסלולרי. בהתחלה אי אפשר היה נניח לצלם באמצעות מכשיר סלולרי. כאשר זה הפך זריז ויעיל הצילום, או אז, כל צריכת החדשות השתנתה בעולם. התפיסה של "עיתונאי לרגע" כלומר, אנשים מן היישוב, שקולטים ומשדרים למעשה חדשות, ובזמן אמת, שינתה העולם ממש מן הבחינה הזו. אז, ברור שעצם הסלולרי ואפילו הצילום בו, לא רק הענין, אלא, היישום והשימוש האינטנסיבי בהעברת חדשות, ולא פעם:

    ההבדל היה בעוצמה. לא בפריצת דרך, אלא העוצמה ממש. קצב העברת הנתונים. הזיכרון המיידי, הזיכרון הוירטואלי וכדומה.

    אז הנה:

    לפנינו עוד הקריפטו מטבעות למשל. על בסיס אותה טכנולוגיה של אינטרנט וסלולרי. וזה עשוי לשנות מאוד העולם אם אכן. או: הצריכה והקניה של מוצרים דרך האינטרנט שכשלעצמה מאוד התעצמה.

    ועוד כהנה וכהנה….

    להתראות

    אהבתי

  2. הצעדים הראשונים בתחום חדש תמיד גדולים יותר, כשהתחום החדש הוא תולדה של המהפכה התעשייתית.
    העובדה שבחמישים שנים האחרונות הוספנו הרבה יותר שנות חיים ממוצעות מאשר בחמישים הקודמות היא העיקר.

    אהבתי

  3. פוסט הנובע מההכנה ליום כיפור תמריץ? זמן לאדם להעמקת התבוננותו במציאות חייו לשינוי, התפתחות צמיחה ותיקון.

    באותה מידה אפשר לומר שהשינויים שחלו בחמישים שנה שקדמו למלחמת העולם הראשונה היו גדולים יותר מאשר שני פרקי הזמן שלאחר מכן.
    אם תיקח אדם מתקופת בית שני ותביא אותו ל בערך 1860-1870 הוא יסתדר יפה, ימצא פרנסה, לא ירגיש שההבדל בין ירושלים של זמנו לירושלים הנוכחית גדול. אבל בחמישים השנים קודם מלחמת העולם הראשונה הומצא המטוס, האופניים, המכונית, הריצ'רצ', החשמל, האור.
    זה בדיוק מה שקורה בחיי כל בן אדם. השינויים בחייו גדולים יותר כשהוא צעיר ומאיטים ככל שהוא מתבגר.
    דוגמה: אם נשווה את התגובות של אלרום לפני 5 שנים לתגובות היום נראה שהן היו איכותיות יותר, הוא היה ממוקד יותר, קצר יותר, חידש יותר בהשוואה למלל רב ומעט ערך כיום. כיום הוא הרבה רעש והמולה אבל מעט איכות, ממש כמו החיים היום בהשוואה לחיים לפני חמישים שנה.

    אהבתי

  4. השערה חלופית: ההיסטוריה לא הולידה הילוך. אבל מנקודות מבט שונות – מהירות השינויים נתפסת בעיננו כשונה.

    לא ניתן לחלוק על עוצמת השינויים הדרמטים שעבר העם היהודי ממלחה'ע הראשונה עד מלחמת יום כיפור. במהלך כל תקופה זו הוא נלחם על עצם הישרדותו, וסיימה כשמצבו טוב יותר מכפי שהיה באלפים השנים הקודמות.

    אבל מנקודת מבט של העם הסיני, שאינו פחות גדול מהעם היהודי, התמונה כנראה הפוכה. רק מספר שנים לאחר פטירתו של מאו ב 1976, הסתיימו סוף סוף יותר ממאה "שנות ההשפלה" שלהם. רק לאחר זניחת המשטר הדיקטטורי האולטרה- אכזרי של מאו ושות', והפסקת השיטה הקומוניסטית, נעלמה מחייהם הסכנה שמאות מיליוני סינים חרוצים ימותו מרעב בשל העדר אורז. שינוי מאוד דרמטי.
    שינוי דומה, אם כי הרבה יותר הדרגתי, עובר כנראה, במהלך חמישים השנים האחרונות, גם על העם ההודי.

    קשה לי להעריך שינוי דרמטי יותר מהעלמות הסכנה של מות מאותי מיליוני אנשים מרעב.

    Liked by 2 אנשים

  5. במחשבה שניה: כנראה ש*עדין* אין לנו את הכלים להעריך באיזו תקופה חלו שינויים רבים יותר / דרמטים יותר.

    יתכן שההיסטוריונים שיחיו עוד מאה – מאתים שנה יקבעו שדברים מסוימים, שכיום אנו תופסים כמעוטי חשיבות, יחוללו בעולם שינויים מאוד מאוד דרמטיים.
    (אפילו איני משוכנעת שאנו מעריכים את מלוא עוצמת השינויים שיוצרו מחיבור *כמעט כל* תושבי כדור הארץ לרשת אינטרנטית מתוחכמת אחת).
    יתכן כמובן גם ההפך – שמשהו שאנו מייחסים לו כיום משמעות מאוד גדולה, כמו הפלת מגדלי התאומים והמהפכה האיסלמית, יתברר כאיוושה קלה בלבד בגלי ההיסטוריה.

    שאלה זו מזכירה לי את ההתדיינות, בפוסט הקודם, על הדרוג היחסי של ראשי ממשלות ישראל. לתפיסתי עדין אין לנו את הפרספקטיבה ההיסטורית הנדרשת בכדי להעריך את פעולת כל אחד ואחד מהם. אפילו חלק מהמידע על האילוצים שבמסגרתם כל אחד מהם פעל – עדין חסומים בפננינו. לאחר שהכל יתגלה – נאלץ להקדיש לא מעט זמן לדיון על הקריטריונים להשוואה. ועל שיטת השקלול / הקיזוז של הציונים שיש לתת לכל אחד מהם בכל קריטריון וקריטריון.

    Liked by 1 person

  6. נכון, סין היא אולי מקרה שונה מהשאר. אבל ארה״ב עברה שינוי גדול יותר בתקופה הראשונה. טרם מלחמת העולם הראשונה לא הייתה נחשבת מעצמה עולמית וחיו בה רק 100 מיליון איש. הייתה בה גזענות ממוסדת. ב-1973 חיו בה 200 מיליון והיא הייתה המעצמה העולמית הבלתי מעורערת שהגיעה לירח ושמובילה טכנולוגית וכלכלית, ומחויבת להגן צבאית על העולם החופשי. חוקי שוויון האזרח כבר עברו. כל מה שקרה לארה״ב מאז ועד היום זה עוד קצת מאותו הדבר.

    Liked by 1 person

  7. אלא שכמו שאמרת תמריץ, אמריקה עלתה וירדה תוך שתי תקופות של חמישים שנה, בעוד שתי תקופות כפי שהעירה קמיליה יכול להיות שאמריקה תהיה מעצמה כמו יוון או רומא. אנחנו יכולים לעשות חשבון נפש עד ראש השנה הבאה, מעבר לזה יש הרבה משתנים.
    האפל שמפרסמת אפל לשנה הבאה יהיה מהפכני, וירטואלי. כנראה נסיון מחודש לגוגל גלאס שכשל. אפילו הפרדיקשן שלך לחמישים השנים שמסתימות עוד שנתיים עשויה להיות לא מדויקת 😀

    אפילו האמרה שרק מס הכנסה ומוות צפויים בבטחון תתברר כלא נכונה

    אהבתי

  8. גם לרגל יום השנה (הלא עגול) למלחמת יום הכיפורים.

    בהקשר לפוסט הנוכחי:
    דוגמא להשלכות ארוכות טווח של ארוע, שבזמנו היה מאוד קשה לצפותן בראש ולהעריכן.

    ההיבט הכלכלי וההיבט הפמניסטי – תרבותי של מלחמת יום כיפור.
    המלחמה שהזניקה את מעמד הנשים בישראל.
    מלחמה שרק לאחריה נשים החלו (לדוגמא) למלא תפקידים כמו "מזכיר/ת קיבוץ" ומנהל/ת מפעל" קיבוצי.

    אגב, ישעיהו ליבוביץ טען שהמהפכה המשמעותית ביותר, שהתרחשה במאה העשרים, היא במעמד הנשים. אמנם הוא לא התייחס לקו הפרדה של 1973, אבל ידוע ששתי מלחמות העולם הן אלו שחוללו שינויי עומק תרבותים משמעותים במעמד הנשים.
    במדינת ישראל המתינו כנראה למלחמת יום כיפור.

    https://mobile.mako.co.il/pzm-israel-wars/yom-kippur-war/Article-a000fe3da411141006.htm

    קטע מהכתבה:
    —————————
    " …. המבחן הקשה ביותר למשק
    "מלחמת יום הכיפורים הייתה מקרה חסר תקדים בתולדות עמנו שבו, בבת אחת, בלי התרעה מוקדמת, נעלמו כל הגברים 'הכשירים' בגילאים שבין 18-55 לתקופה ארוכה ונשארו כל הנשים וכמה גברים לא כשירים", אומרת ד"ר דליה גבריאלי, מרצה במכללה אקדמית הדסה ירושלים וחוקרת במכון טרומן באוניברסיטה העברית, "נוצר כאן ואקום מדהים והשאלה 'מה עושים במקרה כזה?' עלתה לראשונה. המלחמה התבררה כמבחן קשה ביותר למשק שמראה שאף אחד לא הוכשר להחליף את הגברים במקרה מהסוג הזה. היה כאן למעשה מחדל. מדינת ישראל, מצד אחד, מתכוננת למלחמה הבאה תמיד מהרגע שנוסדה, אך מצד שני, לא עשתה שום דבר כדי להבין מה יקרה לחברה האזרחית כשייעלמו ממנה כל הלוחמים ותומכים הלחימה. מה שקרה הוא שבמשך הזמן החברה החלה להתארגן באופן ספרטני. כל אחת ואחד עשו את מה שהם יכולים".

    "בסיקור העיתונאי ניתן לראות את ההתייחסות לנשים במלחמה. מה שקרה הוא שבמקום להגיד שמי שעכשיו יכול ואמור ולהציל אותנו זה הנשים בעורף, נראתה איזושהי דמוניזציה והפחתת ערך של הנשים. למשל: יש דיבור מאוד לא הגון ולא מכבד כלפי הנשים שמתנדבות. נשים רבות פנו באופן טבעי לבתי החולים והציעו עזרה. העיתונים לעומת זאת, דווחו שנשים רבות מציפות את בתי החולים באופן שפוגע בטיפול בחולים. בנוסף, בימים הראשונים הייתה הרגשה טובה ואף אחד לא ידע מה קורה בחזיתות אז לכאורה לא פחדו ממה שקורה אבל כשהבינו שמדובר במצב חירום והלכו לסופרמרקטים והצטיידו לקראת מה שקורה פה, רבות מהן יוצאות שואה שנותרו עם זיכרון המלחמה, כל העיתונים סיקרו את 'היסטריית הנשים' באופן ביקורתי, שבעצם אומר – 'לא רק שהן לא מסייעות, הן לוקחות ודואגות רק לעצמן'.

    "בסופו של דבר מלחמת יום הכיפורים הייתה קו פרשת המים של הפמיניזם הישראלי. במדינה הבינו שעשויה לפרוץ שוב מלחמה בעתיד, והחלו לחשוב כיצד אפשר להתמודד עם מצב כזה בעתיד. במשרד העבודה החליטו לפתוח קורסים שונים לנשים שהוכשרו לתפקידים שנתפשו כגבריים. נשים עברו קורס לתפקיד נהגות אוטובוס למשל. גם בצבא החלו להבין שנשים יכולות לעשות דברים נוספים חוץ מלהכין קפה ותה".

    חדש: נהגות אוטובוסים
    הראשונים לזהות את הפוטציאל של שילוב נשים בעמדות מפתח במשק, היו מנהלי משחק לשעת חירום, שנאלצו להסיק מסקנות ולדאוג באופו מיידי להכשרתן של נשים לתפקידים גבריים לכאורה. אחד התפקידים הראשונים שנפתחו אז לנשים היה נהגות אוטובוסים. "בימי מלחמת יום הכיפורים משרד התחבורה ראו שיש אוטובוסים ואין נהגים, כי הם היו מגוייסים כולם ביחידות שלהם", …"

    Liked by 2 אנשים

  9. היה לי אוקולוס של פייסבוק וסיים את דרכו בפח מחזור למוצרי חשמל.. גימיק נחמד וחסר משמעות. אפילו ילדים מיצו זאת די מהר.

    אהבתי

  10. רשומה נכונה וחשובה. לגבי התהייה בסוף, אני די בטוח שזה השקט שלפני הסערה. בשנים האחרונות אני הולך ומשתכנע שהאנושות מאז תחילת המאה העשרים מתגלגלת מכוח האינרציה אחרי כמה דחיפות שניתנו לה מהרנסנס ועד המאה ה 19. מטבעה של אינרציה, התאוצה הולכת ופוחתת, עד שבסוף נגיע לעצירה. והמערכת האנושית לא בנויה לעצירה, היא תגיב על זה במלחמות והתדרדרות. מקווה מאוד שאני טועה.

    אחד הנושאים שמרתקים אותי הוא תולדות אותה התקופה ומקור ההתפתחויות הכלכליות והטכנולוגיות שבה. אלה ברובם נעלמו ולא קיימים כיום. תחום אחר הוא "עושר האומות", מה שהופך מדינות מסוימות למוצלחות ואחרות לגרועות. קשה להתעלם מכך שכבר עשרות שנים לא רואים מדינות חדשות מטפסות הרבה מעבר למצבן הקודם (כמו שרמזה קמיליה, למזרח הגיעו כמה מהמגמות האלה יותר מאוחר, אבל נראה שגם שם זה כבר נגמר). תחום שלישי הוא ההנדסה לסוגיה, ונראה לי שזה לא צירוף מקרים שכמעט כל ההתפתחויות ה"טכנולוגיות" בימינו מגיעות מעולם התוכנה. נראה לי שרוב האנשים חושבים שאין כיום המצאות בסדר גודל של המקרר ומדיח הכלים כי כבר נוח לנו מדי ואין יותר מה להמציא. ואני די בטוח שבכל שלב בהיסטוריה אנשים חשבו את אותו הדבר. אין כיום המצאות משמעותיות מהמגזר הפרטי (האינטרנט היה מקרה מיוחד שהגיע מגופים ציבוריים) כי אנחנו נוסעים כיום על אדי דלק אחרונים.

    Liked by 2 אנשים

  11. שי שפירא,
    יש חריג אחד לדבריך, ביו-טכנולוגיה. הזמן הקצר שבו פותחו חיסונים לקורונה מהווה הוכחה לכך.

    אהבתי

  12. דרור,

    שלא תחשוב שתכניס המילה "איכות" ( משהו, שאין לך עליו מושג קלוש אפילו) תכתוב, שפעם משהו היה עלק איכותי לגבי, אז אתה תינצל פה, שאו שתביע איזה גישה עניינית:

    אתה חלאת אדם. חלאת המין האנושי. ואני מתכוון פה לטפל בך, אתה לא תאמין בן אדם. לא תקלוט.

    נכנסת פה, לתפקיד מסויים. כל אדם בר דעת יקלוט זאת. ואני לא ארפה ממך, לא בבלוג, לא אחריו, לא בשום זמן.

    יש בך, איזה תערובת, של כסילות, אכזריות, מניפולטיביות, יוצאי דופן משהו אגב חייב להודות.

    ואני אטפל בך כל כך חזק פה. שאתה לא מבין, איזה חיים ישארו לך.

    כבר לא יעזור לך כלום יותר……

    אהבתי

  13. חייל זקן – יכול להיות, אם כי פיתוח חיסונים זה כל־כך רחוק מהישג ידו של אדם נורמלי שאני לא בטוח אם באמת אפשר לספור את זה ב"מגזר הפרטי". המצאות בסגנון מדיח הכלים או מכונת הכביסה, דברים שאדם אקראי יכול להמציא בחצר ביתו, אלה הדברים שקשה מאוד למצוא בימינו.

    אהבתי

  14. נראה לי שבאמת ההיסטוריה הורידה הילוך. בחצי הראשון של המאה ה-20 היו 2 מלחמות עולם שלא קרו דוגמתן לפני כן, 2 רודנים מטורפים שקשה למצוא כמותם במהלך ההיסטוריה, שני מקרים של רצח עם (היהודים והארמנים) והתקדמות מחרידה בייצור כלי רצח איומים (מקלעים שיורים אוטומטית, מטוסי קרב, צוללות, טנקים, גזים קטלניים ולסיום פצצות אטום ומימן).
    כמו כן היו דברים נוספים:
    1. בפעם הראשונה נוצר מצב שהאדם יכול להשמיד את כדור הארץ כולו.
    2. קריסת הממלכות והקיסרויות. לאורך רוב שנות ההיסטוריה צורת המשטר השלטת היתה מלוכה או קיסרות. אחרי מלחמת העולם הראשונה זה השתנה.

    Liked by 1 person

  15. איך אחרי שנתיים עם המסיכה המזורגגת הזו לא המציאו איזה פתרון סטירילי אחד ולתמיד. כדור שעוטף את הראש, עם מיזוג, שמסנן ומחטא את האויר הנפלט, עם בטריה היברידית שנטענת מכוח הצעדים? עם דגם כורה ביטקויין לספורטאים.

    אהבתי

  16. שי שפירא,
    כדי להמציא מכונת כביסה או מדיח כלים צריך ידע הנדסי רב תחומי, כדי להמציא מקרר, רדיו (לסוגיו), צג וכו' צריך להיות פורץ דרך מדעי.
    זה נכון שקודם קוטפים את הפירות הנמוכים אבל בעולם הקוונטי ובביו טכנולוגיה אנחנו רק בתחילת הדרך

    אהבתי

  17. כן, אנו שוכחים, שעד היום, הושקעו עשרות מיליארדים בהכנות לתקיפה באיראן. עכשיו, גם גנץ דרש תוספות בגלל איראן. ולמה ? הרי היה הסכם גרעין, שהאיראנים עמדו בו. שום גרעין ושום בטיח.

    אלו עשרות מיליארדים, שמושקעים, הושקעו בצורה סתמית ממש. חלאתיות מזעזעת. על חשבון המשק. אנשים שחיים בעוני מחפיר. תשתיות שזקוקות בדחיפות לחידוש. בעיית דיור. יוקר מחיה. ראו הבנין בחולון שקרס. יש עשרות אלפי בתים כאלו בישראל.

    ומי אחראי על הטיפשות הזו ? נתניהו. רב כסילים. דאג גם שיהיה הסכם גרעין עם הטיפשות שלו ( הסובייקטיבית, על ידי סנקציות) וכאשר היה הסכם טוב מאוד יחסית, דאג לפוצץ אותו. בשביל מה ? מר ביטחון ? כל דבר מפמפם המפגר הזה: איראן, איראן. עכשיו:

    הם כבר מעשירים 60 אחוז האיראנים, הכל מ- 3.5 עם ההסכם הגרעין. אין פיקוח כמו שצריך. אין כלום כמעט . ומכינים תקיפה, ועוד ועוד תקציבים. ונניח יתקפו. יהיה פה גן חיות של ממש הרי.

    האיראנים יש להדגיש, מאוד מסוכנים. אבל, אנו ממעיטים בשנאה, ומפריזים בגרעין. לא מבינים המצב פשוט.

    העיקר הפנסיות הא…..

    כאן למשל:

    https://www.kan.org.il/item/?itemid=110440

    אהבתי

  18. כאן למשל רצ"ב לינק , אפשר לקרוא בגלובס, על קריסת הבנין בחולון, ואלפי בתים כאלו בישראל.

    נצטט מהנדס בנין:

    מה הסיבה לכך שהעמודים קרסו פתאום?

    "זה בניין בן 80. לפני 80 שנה לא היו חומרים טובים כמו היום, והוא בטח לא תוכנן לכל כך הרבה שנים. יש עשרות אלפי בניינים כאלה בארץ. בעיה אחרת היא שאין מודעות לתחזוקה. למשל בצרפת היה חוק שפעם בשנה מגיע מהנדס ועושה ביקורת, כמו שיש למעליות.

    "אבל בארץ לא חושבים על זה. במשרדי הממשלה כל הזמן מתחלפים שרים ואג'נדות – הייתה היסטריה לדירות, עכשיו יש היסטריה לתחבורה, הכול בשליפות ובלי חשיבה לטווח ארוך".

    עד כאן הציטוט:

    נו, אז מפגרים חושבים שהוא ( ביבי) איזה קוסם. היה הכי הרבה זמן ראש ממשלה ברציפות. ומה פקינג עשה ? גורנישט. היה לו תנאים כלכליים הכי טובים שאפשר(לא הוא יצר אותם כמובן). היה הגז הטבעי ( לא הוא). שקט בטחוני ( לא הוא).

    ומה ייצר ? זבל……

    כאן:

    https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001382377

    אהבתי

  19. https://mida.org.il/2021/09/15/%d7%99%d7%95%d7%9d-%d7%94%d7%9b%d7%99%d7%a4%d7%95%d7%a8%d7%99%d7%9d-%d7%a9%d7%9c-%d7%90%d7%96-%d7%99%d7%95%d7%9d-%d7%94%d7%9b%d7%99%d7%a4%d7%95%d7%a8%d7%99%d7%9d-%d7%a9%d7%9c-%d7%94%d7%99%d7%95%d7%9d/

    יום הכיפורים של אז, יום הכיפורים של היום
    אלישע האס | 15/09/2021
    מדינת ישראל של יום הכיפורים 2021 עומדת מול צירוף יכולות אדיר של האויב והשתקה חוזרת ונשנית של יכולות צה"ל מולן. האם אנחנו בפני מחדל יום כיפורים

    אהבתי

  20. נו, שוטה זקן, מה נאמר מה נוסיף ? יש לך חצר, וצרות מן התחת של כלבים. כלבים שוטים.

    ואם לשפוט על פי פרק הזמן שביבי שם, אז הכלב הזה, פקינג חירע לך הצורה המצ'וקמקת שלך הא….. פרק זמן של ממש הא.

    תגיד תודה שלא חירבן לך על הראש מפגר….. היה שמח בחלקך.

    אהבתי

  21. אל רום
    ההקדמה להסכם נפתחת במילים: "מטרת משא ומתן זה היא הגעה לפתרון המוסכם על שני הצדדים שיהיה מקיף וארוך טווח, שיבטיח כי תוכנית הגרעין האיראנית תהיה באופן בלעדי לצורכי שלום. איראן מאשרת כי בשום נסיבות לא תשאף או תפתח כלי נשק גרעיניים כלשהם." בהמשך אומרת ההקדמה להסכם: "פתרון כולל זה יאפשר לאיראן ליהנות באופן מלא מזכותה לאנרגיה גרעינית למטרות שלום במסגרת הסעיפים הרלוונטיים של האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני (NPT) ובקנה אחד עם התחייבויותיה בה.

    ההסכם נועד ל 15 שנים, 6-7 שנים ממנו כבר חלפו, מה הרווחת מההסכם גם לו היית עומד בו? במשך הזמן הזה אירן היתה מפשירה את הכספים בבנקים זרים ובונה צבא חזק יותר. הרי זו הייתה הכוונה שלה מלכתחילה. הרי היה ברור למרות כל ההבטחות וההתחיבויות שהיא משקרת.
    בעוד 8 שנים איש לה יעשה דבר למנוע ממנה להתחמש בנשק גרעיני ואין הדבר דומה לקוראיה או פקיסטן. המלחמה של ביבי היתה על קיומנו.

    אתה עוד לא תפסת שחייל זקן מקיש 3 מקשים על המקלדת והכלב מיד מתחיל לנבוח? או שיש פה איזה דיאלוג מסרט בורקס.

    אהבתי

  22. הסכם דומה נעשה בזמנו עם צפון קוריאה, הורידו את הסנקציות והיא נהנתה משני העולמות.
    ביבי לא אחראי לחומרים ממנו עשוי בנין בן 80 שנה. אצלנו בבת ים העיריה שולחת פקחים ומהנדס שדורשים לשפץ את הבניין אבל אין שיניים לכפות על הדיירים ואין כסף לזקנים. לכן באו עםפתרונות פנוי בנוי.

    Liked by 1 person

  23. דרור,

    אתה אכן מגדיר עצמך ( אתה את עצמך יודגש) כמרוקאי וואחש רציני. אלא מאי:

    אתה בושה לעדה המרוקאית. אפילו יש רבים הגורסים שזו עדה של דפרי"ם וואחשים, אתה גופא, בושה מתועבת לעדה הזו.

    הרי האליל שלך השוטה ביבי, מפמפם בלי הפסקה, לציבור השוטים שלו, איראן נשק גרעיני. איראן נשק גרעיני סכנה קיומית. אנשים פה חושבים, שוטים כמוך, שאוטוטו נשק גרעיני פה, ויטילו פצצה פה גרעינית.

    ים מפגרים כמוך פה במדינה, חושבים או חשבו, שיש באמת סכנה באמת ובתמים מנשק גרעיני איראני.הכל מן הכסיל, מר ביטחון.

    על זה נתניהו פימפם בלי הכרה. על זה כתבתי. מה שאתה כותב עליו, איזה מפגר לחש לך. היית כותב זאת אגב, כבר בפוסט הקודם. אבל, אין לזה הרי שמץ של קשר, קורטקס של גרגר חומוס הראש שלך. זה הגודל אשכרה של הקורטקס שלך.

    מה שבטוח, זה שההסכם, מנע המשך פיתוח גרעיני. והיה לשביעות רצון כולם למעשה. הדברים ההיפוטתיים שאתה מציג כאן, לא עליהם המדובר בכלל.

    הרי על זה נתניהו בנה קריירה מול שוטים. על זה היה ההסכם. על זה השקיעו מיליארדים לתקיפה באיראן. לא על מצב אחר. ובו נבין:

    מה גרם לאיראן לחתום על ההסכם. ברור, הסנקציות. סנקציות קשות. הם אגב השלימו עם המשך סנקציות מסויימות ומשמעותיות, למרות החתימה על ההסכם. אז:

    אם הם היו מוכנים בשביל סנקציות, כלכליות בעיקר, לחתום על ההסכם, ולהסכים לפיקוח חודרני כזה:

    בשביל מה פימפמו פה איראן נשק גרעיני וסיפורי בדים והכנות לתקיפה ? בשביל מה נתניהו, טירפד ההסכם כאשר כבר בוצע:

    בשביל להחזיר סנקציות ? אתה פקינג מפגר ! אם בשביל להחזיר סנקציות, אז הוא שיקר בקשר לגרעין הרי. שהרי חזרה של סנקציות, אומר גרעין. ואכן, הם העשירו עכשיו ל- 60 אחוז. בלי קשר כרגע לשאלה, לאיזה ענין.

    אבל, אתה אינפנטיל. פסיכיאטרים יש להם שיטה, לקבוע רמה שכלית מנטלית של אדם:

    דיפרנציאל בין הגיל המנטלי והכרונולוגי. נניח שאתה בין 35 משהו נניח. כך או כך:

    לא הייתי נותן לרמה השכלית שלך, יותר מגיל 10 מקסימום בן אדם.

    ואת השוטה הזקן, תעזוב לי. אני יודע איך לטפל בו. וגם בך אני אטפל, זה יהיה ביצ' מה שאעשה לך.

    יש לך, פרצוף בטח, שדורש איזה לטמה, איזה הפוכה לפנים אפשר לשער רק. אתה פקינג סוציופט שוטה.

    זה המומחיות שלי, לטפל בשרצים מתועבים כמוך.

    ותשאיר השם שלך, חתיכת זבל עכברושי בוגדני. גיבור מקלדת. תשאיר השם המלא שלך. אתה בחור אמיץ, מאחורי מקלדת. אפילו מאחורי אותו אייקון, אתה לא עומד. זבל של פרזיט בוגדני.

    אהבתי

  24. הנה, נפנה פה שוב את הקוראים, שייחשף הפרצוף שלך, מניאק נתעב:

    פה רצ"ב לינק, ולא פעם ראשונה. אותו זבל פרזיטי, עכברוש, גיבור מקלדת, מתייצג עם לינקים שונים בהתגבבות איתי.

    אומרים לו, אתה הרי גיבור. אתה מעז פנים פה. ועוד לעומתי. לוקח יוזמה. לא פעם, לא פעמיים, לא שלש. כותב באלימות ומניפולטיביות אכזרית.

    אבל, הוא ממשיך לחסות בצל השמשיה האלקטרונית, ולבצע מעשי עוולה מתועבים.

    כל אחד מבין, מה עושים לאדם כמוך דרור. וזה מה שייעשה לך.

    הנה כאן, תבדקו האייקונים, השם "דרור", והתגבבות איתי:

    האמונה הטפלה של נפתלי בנט

    אהבתי

  25. "ותשאיר השם שלך, חתיכת זבל עכברושי בוגדני. גיבור מקלדת. תשאיר השם המלא שלך. אתה בחור אמיץ, מאחורי מקלדת. אפילו מאחורי אותו אייקון, אתה לא עומד. זבל של פרזיט בוגדני."

    ואני עדיין מחכה לשמוע מה השם המלא שלך, אתה מבקש מכולם, וכבר ראינו פה שברגע האמת אתה נסוג מלהשאיר. היה גבר ולא עכבר בן חישין ותשאיר את שלך. מה שאתה משאיר עד כה זה רק בחצר של חייל זקן.

    אם ישראל אינה מעיזה להפיל בניין על יושביו בעזה לצורכי הרתעה, מה יקרה אם האירנים יתקיפו? אם המצרים יפלשו? האם ישראל תעז להטיל פצצות אטום על קהיר? על טהרן? בירות? כיום אירן נמנעת מעימות כי הנזק שהיא יכולה לגרום קטן לעומת הנזק שניתן לגרום לה ויסלק את המשטר שלה, רק עליו היא מגינה. כשיהיה לה נשק אטומי העולם יירתע מלעשות לה מה שעשה לסאדם חוסין. היא תהפוך להיות בלתי מנוצחת.
    ביבי רצה שארה"ב תתקוף את אירן וארה"ב לא היתה רחוקה מזה, טראמפ היה כנראה עושה את זה בקדנציה השניה שלו.
    גם כנראה אצלך יש כבר סדקים וקולות של התמוטטות.

    אהבתי

  26. אתה מחכה לשמוע ממני השם המלא דרור ? אכן, אתה אינפנטיל או אוטיסט אכן.

    שהרי, מן התגובות שלי איתך, והבקשות שלי ממך, אדם נורמלי, היה משוכנע, שהשם שלי, הינו השם המלא. וגם כתבתי לך זאת, חמור גרם.

    אז שוב, שיבינו, מה ההבדל בין סוציופט, לבין אדם נורמטיבי והגון:

    אל רום, ממש כפי הכתוב בתגובות. שם פרטי ומשפחה בהתאמה. כתבתי זאת לא פעם, לא פעמיים אגב.

    אתה פקינג אוטיסט.

    ושוב, אתה נשמע כמו איזה ביביסט מצוי ומפגר. תקרא מה שאתה כותב בן אדם. אדם כמוך, אין לו דיסיפלינה בגרוש. זה בזבוז זמן. האיראנים יפלשו. המצרים יפלשו. פת"ח, אללה, מחבלים עראפת. ככה סיממו פה אנשים מפגרים במשך עשרות שנים. תחת ביבי, בכלל מטורף.

    לך חפש לך עבודה של ממש. אדם כמוך, לא מתעסק עם דברים כאלו. זה בזבוז זמן. לך תהיה נגר. לך תהיה ספר. אתה יודע מה:

    מעצב שיער אפילו. זה יהיה אתגר של ממש.

    אתה אשכרה, בושה אפילו לעדה המרוקאית. עדה שעליה נכתב ונאמר:

    שלוכים. וואחשים. אוכל לפני חינוך וכו… אפילו אם זה היה נכון, או שנכון הדבר, אתה בושה אפילו לעדה כזו.

    לך לך, לעבוד בעבודה שלא מזקיקה דברים כאלו, שאין לך שמץ של יכולות מינימליות בדבר.

    ומה, עוד לא התחלתי איתך כלום. אתה לא מבין מה אעשה לך פה. אבל, הכל במו ידיך הבאת על עצמך.

    אהבתי

  27. רק שיהיה ברור לקוראים, מה זה באמת ובתמים עכברוש בוגדני, בדמותו של זה המתייצג בשם דרור:

    הנה, מדביק, מתגובה שלו אלי, בפוסט קודם:

    לפני שאתה מבקש את שמי ראוי לך להעלות את שמך אוכל גפילטפישים ומלקק שופטים שכמותך, לא שזה אכפת למישהו, ואל תגיד שאל רום זה שמך. אלכסנדר רום? אלמליח רום? אלחמדלולה רום? רומן פולנסקי? רום וקוקה קולה? מש רום?

    זה די ברור שאתה מחזיק פה תיקיה מצולמת על כל אחד, מנהג שמתאים ליוצאי מדינות טוטאליטריות ולתולעי מערכת המשפט שלנו.

    עד כאן הציטוט:

    ברור כשמש הדבר. אף אחד לא יטעה בדבר. לי אגב, אין שום קשר למערכת המשפט. לשופטים. אני לא עורך דין. מעודי לא עסקתי בכך כמקצוע ופרנסה. כתבתי זאת לא פעם. אני אמנם מסטר אכזרי, אבל, אוטודידאקט בלתי נתפס, ולמדתי לבדי הכל. רשמתי זאת פה לא פעם לא פעמיים אגב. אין לי קשר מינימלי אפילו למערכת. לא כל שכן לשום שופט.

    הדבר האחרון, שיצור שפל כזה יעשה, זה לשאול בכלל, אם יש לי איזשהוא קשר למערכת, לפני שיכתוב כל זאת.

    שתבינו, הבן אדם, השוטה הפחדן הזה, נכנס פה לסיכול ממוקד. ומראש כך. והחשבון, ייסגר. ובאכזריות נוראית.

    כאן, בפוסט קודם:

    קוביד גרסת 1890

    אהבתי

  28. לחייל הזקן:
    כתבת:
    "כשחייל שמתגייס ל־8200 יודע שבסיום השחרור הוא יקנה דירה בקלות, ולוחם גולני ישכור אותה ממנו, במקרה הטוב, הפערים יהפכו לבעיה קשה הרבה יותר".

    1. קודם כל אף אחד לא יכול לקנות בארץ דירה בקלות גם לא מתכנתים או אנשי היי-טק.
    2. משכורות אנשי ההיי-טק הם לא בשמים. המשכורת הממוצעת שם היא לכל היותר גבוהה פי 3 מהממוצע במשק (משכורת ברוטו). לדעתי משכורתו הממוצעת של רופא גבוהה יותר.
    3. אינני מכיר את יחידה 8200 אבל אם יוצאים ממנה הרבה אנשים שיכולים להרויח משכורות גבוהות (רק בגלל שרותם ביחידה) אז זו יחידה שקשה מאוד להתקבל אליה. סביר להניח שליחידה כזו מתקבלים רק אחוזים בודדים מהמבקשים להתקבל.
    4. אותו חייל גולני יכול ללמוד מקצוע היי-טק באוניברסיטה מיד לאחר שרותו הצבאי. תואר כזה שווה יותר בשוק העבודה יותר משרות ביחידה 8200.

    אהבתי

  29. הצבא המצרי מצטייד בנשק חדיש ביותר, הוא נחשב כיום הרבה יותר גדול וחזק מהישראלי יש לו גבול עם ישראל. יש מציאות שאתה מתעלם ממנה. אתה אל רום התרגלת למלחמת ששת הימים. אם אתה לא מאמין למציאות אולי תקשיב לחברך חייל זקן? נראה שיש ביניכם ברית דמים.
    ביטול ההסכם עם אירן יתכן והיה מביא את ארה"ב להבין את המציאות ולתקוף את אירן לפני. נשיא בדרך כלל תוקף בקדנציה השנייה כשאין לו מה להפסיד, אחרת הוא מפסיד. תקיפת אירן מחויבת המציאות או שמלחמת עולם שלישית תפרוץ.
    ביביסט? האם זה לא מה שקרא לך הינשוף? ביביסט זה כמו לקרוא למישהו טיפש או נאצי. זה יהיר זה נוצץ כמו להשתין מול הרוח כמו שאמר חכם אחד השבוע.

    אהבתי

  30. רק הבהרה כללית פה:

    לא מעט מנסים להתחזות אלי. זה מגיע עד כדי העתקה של השם והאייקון במדויק ממש. זה אגב, לא רק אצל תמריץ. הדבר נעשה למטרות פליליות שיהיה ברור הדבר. פליליות ואחרות.

    כך למשל, הפוסט הנדון כאן אצל הינשוף השוטה, אפשר להגיע לשם, לראות ממש אותו אייקון, אותו השם. וזה כמובן לא אני.

    כל זה, לא בכדי קורה, ושם למשל אצל אורבך קורה, כי יש לי חשבון אכזרי עם אורבך השוטה. והוא ייסגר. מקדמת דנא הדבר.

    אני משוכנע, שפה מגיבים וקוראים, כך או כך מבינים או מאבחנים, בין מתחזים חולי רוח, לביני או האוריגינלי.

    על מנת שתבינו, כמה חולנית ומדהימה התופעה, אז, לא רק אורבך לעי"ל, אלא כאן למשל אצל תמריץ רצ"ב לינק:

    שימו לב, אותו אייקון. אותו שם. הכל זהה. ואני מגיב מתחתיו ממש, ומתרה בפסיכופט שם. המחשה אחת מיני רבים.

    כאן:

    לחכות לתוצאות האמת

    אהבתי

  31. בהמשך לדיון בין שי לחייל:
    ביו-טכנולוגיה זוהתה כבר לפני 2-3 עשורים כ"הבטחה הגדולה". הבטחה שלא מומשה ובמקומה תוכנה תפסה את הבכורה.
    מה שהפך את התוכנה לכה מצליחה, ושאין כרגע בביוטכנולוגיה וגם לא בעתיד הקרוב, זה ה"סטנדרטיזציה" של המערכות.
    כשיש מודולים ברורים, או פרוטוקולים מוסכמים, ניתן יותר בקלות למסחר את התחום.
    זה לא עניין טכני, שעד כה לא ביצעו סטנדרטיזציה בביוטכנולוגיה, זה עניין מהותי – מאוד קשה לעשות זאת.

    Liked by 2 אנשים

  32. ובהזדמנות זאת, גם אם באיחור רב (אחרי צאת יום כיפור) שנה טובה לקוראי, מגיבי ובעל הבלוג.
    שנזכה כולנו לשנה טובה !!
    תודה לך תמריץ.

    Liked by 2 אנשים

  33. שי הבטון ששימש לבניית מגדלי התאומים יכל לעמוד בלחץ של 3000psi הבטון החזק ביותר כיום יכול לעמוד ב30,0000psi זה לא התקדמות טכנולוגית בעינייך?
    מערכות הזרקה של דלק במנועי דיזל בימינו מגיעות ללחץ גבוה פי ארבע מהשיא בשנות התישעים )בריכבי עלית( וכתוצאה מכך יעילות מנועים אלו גדלה בהרבה.
    הקרבורטור נעלם מחינו וגם את הפלטינות ברכב כבר לא מחליפים.
    הסוללות השתפרו משמעותית.
    בידוד טמפרטורה וקול בבניה השתפר.
    כריות אוויר ברכב הפכו למובן מאיליו ולא שדרוג מיוחד.
    מנורות לד.
    כיריים אידוקציה.
    מזגנים טובים יותר.
    מדפסות תלת מימד-מועיל מאוד בחלק מהתחומים.
    קשה לומר שאין התקדמות טכנולוגית חוץ מתוכנה.

    Liked by 1 person

  34. מסתבר שרכיבה על אופניים היא התוצר העיקרי של המאמץ התרבותי והאינטלקטואלי של החילונות. אני מתבייש במקומה.

    אהבתי

  35. כן יש בזה משהו. לא כותבים על רכיבה על אופניים. גם לא מעמידים חלופה לכגון דא. הדיון עצמו, צריך להיות פילוסופי, מעמיק, ולא חלופה לכיפור, על ידי רכיבה על אופניים.

    אבל, הגישה הכללית צריכה להיות זו, שהדת יכולה להיות מקור השראה. לא מקור סמכות כמובן. אבל, מקור השראה, לא מביא אופניים בכיפור כמובן. אופניים בכיפור, זה ענין חווייתי אישי, לא ענין עיוני כללי/ פילוסופי/ ערכי.

    אהבתי

  36. ליאיר,
    כתבת:
    "מסתבר שרכיבה על אופניים היא התוצר העיקרי של המאמץ התרבותי והאינטלקטואלי של החילונות. אני מתבייש במקומה."
    ————————————
    איני יכולה שלא להתקומם.

    א. במישור אחד, נזכרתי במאמר קנוני של ס.יזהר, שכותרתו ""העוז להיות חילוני"".

    חילוניות *אינה* התנגדות אוטומטית למנהגים מסורתיים, לתפילות ולאוכל כשר. כפי שכנראה נחווה ב"פורום החילוני" אותו ציטטת.
    זו השקפת עולם שמנסה תמיד להבחין בין אמיתות לבין אמונות (למרות שלא תמיד היא מצליחה בכך).
    לפיכך איני מתלהבת מהמונח אדם "חילוני" (להבדיל מקדוש?), ומעדיפה את המונח הוותיק יותר "חופשי" (להבדיל ממשועבד?).

    יזהר סמילנסקי ניסח זאת היטב.
    (אביא לפחות חלק ממאמרו. מי שירצה יוכל כמובן לאתרו ולקרוא את כולו)

    ב. במישור שני , אני אוהבת את ההימנעות, של רובם המכריע של בעלי הרכבים, לא רק הדתיים, מלנהוג ביום הכיפורים. וכך להשאיר את הכביש פנוי להמוני הולכי רגל, רצים, רוכבי אופנים וקורקינטים.
    בעיני ילדי, יום הכיפורים הוא (אני מקווה ש*גם*) "יום הילד".

    "מנהג האופנים" גם מזכיר סרטון שבו רמקולים של סוכת מציל על שפת הים, ביום לפני ראש השנה (?), שידרו להמוני ציבור הרוחצים תקיעות של שופר. וגם את המנהג של הפיכת חג שבועות ל"חג המים".
    אלו שילובים ישראלים, מאוד יחודיים, בין קודש לחול, בין מסורות דתית לבין מנהגים עממים.
    אני אוהבת אותם.
    מסורות ישראלית אלו היו גם אחד הדברים שהכי חסרו לי כשיצא לי לגור שנה בחו'ל.
    גם יום הכיפורים נחווה שם כמו כל יום אחר בשנה.

    ######################################
    "עוז להיות חילוני", ס.יזהר
    ————————————-

    "להיות לא-דתי אפשר מתוך בורות, ומתוך עצלות ומתוך סתמיות: אבל להיות חילוני הרי זה מתוך בחירה להיות חילוני.
    להבדיל מאותם לא-דתיים שהם לא-דתיים לא מרוב הכרעות, אלא מאותה נוחות מעשית: פחות מוטרדים בהגבלות ובחובות, פחות מוטרדים בצווי מותר אסור, פחות בפולחנים ובטקסים של-חובה, ואין עליהם לפרפר הרבה כדי להיות לא דתיים – עליהם רק להיות כמו כולם – הולכים אל הקל יותר, פטורי עול יותר, וגם מנוערים מצורך לתת דין-וחשבון…….
    לא כן החילוני מתוך בחירה. במה הוא חילוני? קודם-כל בנטילת אחריות, ובאחריות שאין לה מקור מחוץ לו.
    להיות חילוני זה מעבר להיות לא-דתי, ומעבר להיות בלתי מאמין באמונת הדתי. טענות הדתי מוצאות אותו ספקן, ויותר מספקן: אינו מסתפק בהוכחותיהם, ככל שהוכחות להם ולא אמונות שמספקות את תוקפן מהן-ובהן. שהרי האישורים שמביא הדתי לתקפות טענותיו – אינם אלא אקסיומות, ואלה, כידוע, פטורות מהוכחה ואין צריכות אלא לאמנה שלמה ("אהבה"), שאינה תלויה בדבר.
    חילוני אינו חילוני מחמת ש"נתרוקן לו", מחמת ש"אמונתו נתייבשה", אלא מחמת שבחר לעמוד בעולם על חזקתו שלו, בלתי מודה באמונת הדתי, ובלתי נדון לחיי אמונה אחת, כל-כוללת, שלימה מאופק עד אופק, אמונת "כיפת הסלע".
    להיות חילוני, זה להיות בעל תביעה לריבונות על חייו. בלתי מחוייב מראש למצוות או לחיובים שלא באו מהכרעתו ומהסכמתו האוטונומית, לרבות חולשתו, שגיאותיו ומחיר השגיאות, שעל ראשו.
    החילוני הוא מי שמקבל עליו עמידה מתמדת במצב מהפכני. אין לו את מי להאשים ואין לו אל מי לפנות. כל האחריות עליו. האחריות ומחירה, האחריות וכאב בדידותה, אבל גם האחריות וריבונותה. הוא בעול אחריותו שבחר בה. הכל עליו עד שיימצא לו מה שיימצא, אם יימצא, ובלבד שתתיישב לו עם בחירתו וחופש רצונו – ואם לא – לא. הוא מבקש לעמוד בלא הזה, ככל האפשר, בלי להתפשר מדי. ובלי לרוץ מהר מדי לחפש לו הקלה או שלווה. …"

    Liked by 1 person

  37. הוראות פתיחה באש

    Liked by 1 person

  38. יאיר,
    תוכנה לא תפסה את המקום של ביו טכנולוגיה, היא היתה שם הרבה לפניה והיא מהווה גם את הבסיס לפריחת הביו-טכנולוגיה. תור הזהב של התוכנה החל עם יצירת הP.C ודבר דומה מתרחש בביו טכנולוגיה בעקבות יצירת מערכת "קריספר"

    Liked by 2 אנשים

  39. קריספר זה רק חלק מהסיפור.
    תסכים איתי חייל שזה הרבה יותר קשה להביא את הידע הביולוגי ליישום הנדסי מאשר בתוכנה.
    מה שבפיתוח תוכנה/הנדסת מחשבים עושים 5 מהנדסים עם תואר ראשון, בביוטכנולוגיה צריך 5 דוקטורים עם עשרות עוזרי מחקר.
    בביוטכנולוגיה הכל הרבה יותר custom-made.

    אהבתי

  40. יאיר,
    המדע בביו טכנולוגיה עדיין בחיתוליו ולכן זה תחום שצפויות בו הרבה יותר פריצות דרך בהשוואה למדעים האחרים. קריספר הוא צעד מאד גדול בדרך שלו להפוך לדמוי תכנות

    אהבתי

  41. מצטרפת להמלצת דרור על המאמר של אלי בר און.

    בהשוואה לתסריטים שמצייר בר און, ההתרעות של יצחק בריק (על אי מוכנות ישראל למתקפות טילים מסיביות) אינן מאוד מפחידות.

    בחרתי להביא דווקא תגובה שפורסמה למאמר זה + את תגובת בר און לתגובה זו.
    תגובה שכוללת הישענות על הגנת ליזר (שכידוע לקוראי בלוג זה – חייל זקן כבר הביע ספקות כבדים ביתכנותה הטכנולוגית) :

    ——————————-
    יעקב גזית 15 בספטמבר 2021 at 15:22

    "מכיוון שצה”ל לא ערוך לנטרל את האיום הקשה והדרמטי שיש לנו עם המלחמה הרב-זירתית, הדילמה שתעמוד בפני מקבלי ההחלטות קשה מנשוא.
    המלחמה עלולה להיות עם משמעויות קשות ביותר, ובנוסף גם עם חוסר יכולת להפסיק אותה (להפסיק בכלל ו/או להפסיק בנקודה סבירה מבחינתנו).
    ברגע שהמלחמה תעבור מהעולם של מב”מ למלחמה ישירה, גלויה וכוללת, האסטרטגיה האיראנית תעבור מהכלה (כמו בזירה הסורית היום) אל משיכה לעבר מלחמת התשה בעצימות גבוהה, כלומר מלחמה שיכולה להתמשך על פני שבועות וחודשים.

    זה יהיה נכון אלא אם כן אחד משני התנאים הבאים יתמלאו – ובמיוחד אם יהיה שילוב שלהם:
    1. המחירים שהם ישלמו מדי יום יהיו קשים מנשוא עבור האיראנים (לא רק עבור הלבנונים!) – ולשם לא בטוח שנוכל להגיע.
    2. התמוטטטות ישראלית, ישראל על הברכיים (לאחר המוני הרוגים בעורף ובחזיתות, הרס התשתיות וסמלי השלטון, כיבוש ישובים… חס וחלילה). כלומר, הם ירגישו שהם מיצו את ההשג שלהם פחות או יותר. מאד מקווה שלשם לא נגיע.

    ישראל תצטרך לשקול את השימוש בנשק יום הדין באחד משני המצבים:
    1. התשה – לצורך הפסקת מלחמת ההתשה בעצימות גבוהה, כשאין יותר כלים אחרים לסיומה.
    2. התמוטטות ישראלית מהירה בשטח, כאמור, גם אם לא הגענו לשבועות/חודשים של התשה – כדי לא לסיים את המלחמה במצב נוראי, עם השלכות קשות מבחינות חברתיות ואחרות, ועם הקרנת חולשה שמזמינה עוד תוקפנות בהמשך.

    אני לא מקנא במקבלי ההחלטות.
    הלגיטמציה העולמית (במיוחד של ארה”ב) תהווה שיקול, אך זהו שיקול אחד מתוך כמה, ולא בטוח שהוא צריך להיות השיקול המכריע.
    יותר מכך, אם חו”ח ממדי הפגיעה בישראל יהיו קטסטרופליים, גם אם הממשל בארה”ב יזהיר את ישראל, רוה”מ יכול להעריך בסבירות טובה שגם אם נשתמש בנשק יום הדין, נקבל רמה מסויימת של לגיטמציה בדיעבד. רמה שתאפשר לנו להמשיך לקבל סיוע צבאי ואחר מארה”ב לפחות.

    הדרך המרכזית למנוע או להקטין את הקטסטרופה היא מלחמת מנע יזומה.
    מול האיראנים בהקשר הגרעיני ומול החיזבאללה ועזה בהקשרי הטילים והקרקע.
    אבל את מהלך המנע צריך לנסות לממש בצורה מדורגת, לדחות את הרב-זירתיות ככל האפשר."

    ———————————-

    אלי בר און 15 בספטמבר 2021 at 18:43

    "מקורי ומעניין
    אני ממליץ להשקיע את כל שניתן בהגנה אקטיבית מבוססת לייזר, זה האמצעי היחידי שיכול בעלות זולה ובאיכות גבוה להתמודד עם מתקפת טילים נרחבת.
    יש עוד נושאים רבים כגון הגנה פסיבית משופרת ועוד. "

    אהבתי

  42. קמיליה,
    מלחמת מנע נגד רקטות היא איוולת גמורה (כמו מלחמת מנע נגד מנהרות). הדרך היחידה שבה ישראל יכולה למנוע ירי רקטי היא שליטה מלאה בשטח לאורך זמן. פינוי השטח יביא באופן מידי להתחמשות מחדש ומבחן עלות/תועלת צריך להוריד את האופציה הזו מהשולחן. עדיין צריך להתכונן לכיבוש מלא של השטח אבל רק כתגובה להתקפה.
    בעניין אירן כדאי להוסיף שאין לה יכולת לנהל מלחמת התשה משטחה כנגד ישראל. לאירן יש לכל היותר כמה עשרות חימושים שיכולים להגיע לישראל (טילים בליסטיים, טילי שיוט ומל"טים) ואין לה יכולת תעשייתית לחדש את שחיקת המלאים שלה בקצב השימוש בהם. לישראל לעומת זאת יש יכולת להוציא אלפי גיחות בחודש לאירן והיא יכולה לייצר חימושים מוטסים בקצב גבוה בהרבה מזה האירנים + סיכוי גבוה לקבלת חימושים מארה"ב

    Liked by 1 person

  43. אבל אירן לא צריכה לירות טילים בליסטים מאירן, היא יכולה לירות אותם מלבנון סוריה עזה ותימן. היא יכולה להשתמש במלטים שהיא תשגר מעירק כפי שעשתה בערב הסעודית. ישראל מצידה לא תוכל להשתמש בנשק אטומי נגד אזרחים בשום מקום. אין לה את ההרתעה שהייתה לארה"ב בנגאסקי והירושימה. היא אפילו כיום לא מעיזה להוריד פצצה חודרת בונקרים על בית החולים תחתיו נמצא הבונקר של החמ"ס או להוריד בינינים עם בני משפחות של מנהיגים.

    אהבתי

  44. דרור,
    אירן יכולה להתיש את ישראל רק משטח לבנון. תימן במרחק דומה לזה של אירן. עירק אמנם קרובה יותר אבל ספק רב אם ממשלת עירק תרצה להיות מעורבת במלחמת התשה עם ישראל. בכל מקרה מדובר במקרה הכי גרוע בהכפלת מספר החימושים שאינו גבוה מלכתחילה.

    אהבתי

  45. חייל אני מסכים בעניין הטילים, אולם דווקא כנגד המנהרות יש אמצעים יעילים יחסית, ולהבדיל מטילים לא כל כך פשוט לחדש את מלאי המנהרות.

    אהבתי

  46. לכל המעונין, ידיעה חשובה מאוד:

    בית משפט של קדם משפט בהאג, אישר חקירה מלאה, לגבי הפיליפינים. נזכיר רק, קמפיין רצחני שם נגד סמים, סוחרי סמים וכו…

    הוא גרס בזמנו ( הנשיא):

    היטלר הרג 3 מליון, אני יהרוג 6. קולטים ? הבן אדם, מדר פקר קשוח בטירוף.

    כאן ולינקים שם:

    https://www.jurist.org/news/2021/09/icc-approves-formal-investigation-into-philippines-war-on-drugs/

    אהבתי

  47. טוב, יש כמה גרסאות לגבי האמרה שלו היותר מדוייקת, אבל, נדייק יותר, ונשאיר פה הציטוטים שלו מן ה- סי אן אן, להראות כמה הוא מדר פקר נחרץ.

    הנה כל הכתבה למעשה נדביק:

    When comparing yourself to world leaders or historical figures, there are perhaps less controversial choices than Adolf Hitler.

    Philippines President Rodrigo Duterte on Friday likened himself to the Nazi leader, saying he wants to kill millions of drug addicts, just as Hitler killed Jews during the Holocaust.

    "Hitler massacred 3 million Jews. Now there is 3 million, what is it, 3 million drug addicts (in the Philippines), there are," he said in a speech in his hometown of Davao City.

    "I'd be happy to slaughter them. At least if Germany had Hitler, the Philippines would have (me). You know my victims, I would like (them) to be all criminals, to finish the problem of my country and save the next generation from perdition."

    History counts the cost of Hitler's purges against "undesirables" at 11 million, 6 million of whom were Jews.

    World Jewish Congress President Ronald Lauder, in Israel to attend the funeral of former Prime Minister Shimon Peres, condemned the remarks.

    "These statements are revolting, and President Duterte must retract them and apologize," Lauder said. "We just marked the 75th anniversary of Babi Yar, the massacre of more than 33,000 Jews in Ukraine by Nazi Germany. … Now, the elected leader of the Philippines openly calls for the mass murder of people who are addicted to drugs.

    "Drug abuse is a serious issue. But what President Duterte said is not only profoundly inhumane, but it demonstrates an appalling disrespect for human life."

    The controversial leader campaigned on a hard line against crime, particularly drug offenses, and has in the past uttered statements which have caused many in the international community to recoil.

    Hard line on crime

    Since taking office in June, Duterte has stood by his promise to crack down hard on crime, with hundreds of suspected drug users killed by his police force, alongside hundreds of others deaths attributed to vigilante killings.

    Police have made thousands of arrests and have implemented a controversial "knock and plead" policy of visiting suspected drug users at their homes and inviting them to register as users with their local community officials.

    Duterte is currently embroiled in Senate hearings, defending himself against accusations of police wrongdoing for the drug deaths and claims that he operated death squads in Davao, where he served as mayor for two decades.

    Duterte himself confirmed the claims during a regular live weekly TV show broadcast locally in the Philippines last year.

    "Me? They are saying that I'm part of a death squad? True, that's true," he said in a mix of English and Visayan, a language spoken in southern Philippines, before threatening to kill thousands more criminals and dump them into Manila Bay if he was elected president of the Philippines.

    He later retracted the statement, but has admitted to killing two kidnapping suspects on a police raid while mayor.

    His political ally, the boxer and Philippines Senator Manny Pacquiao, had Duterte critic Senator Leila De Lima removed as chair of the Justice and Human Rights Committee.

    De Lima has long sought to have Duterte officially investigated over alleged death squad killings in Davao, and rights groups have denounced his apparent "impunity." Duterte has stepped up his attacks on her in recent weeks.

    History of controversy

    Duterte is no stranger to making outrageous comments. He's joked about not being able to join the gang rape of an Australian missionary, cursed out the Pope, called both US President Obama and the US Ambassador to the Philippines a "son of a bitch," and told police they can kill drug dealers if they fight back.

    When discussing the pontiff, he said that the traffic caused by Pope Francis' visit to the country had angered him.

    "We were affected by the traffic. It took us five hours. I asked why, they said it was closed. I asked who is coming. They answered, the Pope. I wanted to call him, "Pope, (swear words), go home. Do not visit us again," he said.

    Discussing Obama while in Laos for an ASEAN summit earlier in September, he said: "Who does he think he is? I am no American puppet. I am the president of a sovereign country and I am not answerable to anyone except the Filipino people."

    He also declared, "Son of a bitch, I will swear at you," though he later claimed that remark was directed at a journalist and not at Obama.

    On Thursday, he told members of the Filipino community in Hanoi that he would be ending joint Philippines-US military drills after the exercises scheduled for early October.

    Duterte: EU, US 'hypocrites'
    After the Hitler comparison, Duterte went on to defend himself against criticism from the US and EU, which have expressed concerns about Duterte's war on drugs and allegations of extrajudicial killings.

    "You, US, EU, you can call me anything, but I was never into or I am never into hypocrisy like you. Close your doors and when there's time, there are migrants escaping from the Middle East," Duterte said.

    "You allow them to rot. And then you're worried about the deaths of a one thousand, two thousand, three thousand?

    "That's why if you were in my position, why would you not curse? You are portrayed or pictured to be some, a cousin of Hitler, and yet do not even bother to find out to investigate this."

    Correction: An earlier version of this story incorrectly referred to the number of deaths in the Holocaust. Eleven million died, 6 million of whom were Jews.

    כאן:

    https://edition.cnn.com/2016/09/30/asia/duterte-hitler-comparison/index.html

    נ.ב: רק חשוב להבהיר, הפיליפינים היו צדדים לאמנת רומא, אבל, פרשו בעקבות החקירה. הרבה לא יעזור אבל. שהרי לפחות את האירועים הפליליים אשר התבצעו בעודם צד לאמנה, יחקרו ויעמידו לדין אם צריך.

    אהבתי

  48. אגב, בזמנו השארתי כאן עתירה/ פסק דין בג"צ, בקשר לנשיא הפיליפינים ואחרים. העותרים, גורסים שאין לתת לאישים כאלו, לבקר ביד ושם פשוט. זילות השואה לכאורה, חרפה וכדומה.

    בג"צ סירב להתערב בדבר.

    כאן לפסק הדין בעתירה:

    https://bit.ly/3tO40Hx

    מה שכן משעשע משהו, זה ככה:

    נניח, רק נניח, שאפי איתם היה מתמנה בסוף ליו"ר יד ושם ( היה מועמד ממש למי שזוכר). ונשיא הפיליפינים היה מגיע. ושניהם היו מזילים דמעות תנין שם, ומבכים את גורלו המר של המין האנושי וכאלו. כולה 6 מליון ? או שמה, הרגו חפים מפשע, והשאירו סוחרי סמים לחיות בגדול ?

    זה יכול היה להיות ביצ' ממש לגבי השמאל פה. סוריאליסטי ממש.

    כאן לגבי מינוי אפי איתם דאז:

    https://www.srugim.co.il/583391-במקום-אפי-איתם-היור-החדש-שימונה-ליד-וש

    להתראות

    אהבתי

  49. שבת שלום
    קראתי את ההפניה לאריק קאופמן, וביקורת על סיפרו. התאוריה שלו על אובדנו הצפוי של האדם הלבן (לא לקרוא בויקפידיה בעברית יש רק תקציר ללא תאור ספריו). כפי שהאדם הלבן שהביא את הקדמה עומד להעלם מהבמה לגזעים הנחותים יותר, באירופה המוסלמים, בארה"ב ה BLM דוחף את השחורים להרס לא יצירתי, אצלנו היהודי האשכנזי עם ה IQ 115 הקבוצה האינטלגנטית ביותר בעולם ביטל את תרבותו והנהגתו בפני המזרחים בארץ.
    אולי ניתן להעלות דיון בנושא זה.
    דיון \ שיחה:
    כאשר אתם עומדים לומר משהו, תחשבו על 3 כללים: האם מה שאתם אומרים נכון, האם הוא חיובי, האם הוא מחדש. אם הוא איננו עומד בשלושת הכללים אל תאמרו אותו כלל.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Eric_Kaufmann

    אהבתי

  50. היטלר הרג 3 מליון, אני יהרוג 6. קולטים ? הבן אדם, מדר פקר קשוח בטירוף.

    אני יהרוג? אל רום נהיית גם אתה מרוקאי? מה זה אני יהרוג??? אני אהרוג.
    אז עיברת אלמליח לאל רום? ישר הרגשתי משהו פישי אצלך.
    העיקר מדבר ב ן' הסופית הארמית הנפוחה שלך. אצלך בבית משתינין כדי שזה ישמע נוצצין. אולי אתה מהחמולה של אסולין?

    ,נשיא הפיליפינים הוא מדר פקר נחרץ, הוא בטח היה אומר עליך שאתה מדרין פקרין 🙂

    "מלחמת יום הכיפורים הייתה מקרה חסר תקדים בתולדות עמנו שבו, בבת אחת, בלי התרעה מוקדמת, נעלמו כל הגברים 'הכשירים' בגילאים שבין 18-55 לתקופה ארוכה ונשארו כל הנשים וכמה גברים לא כשירים",

    זה לא נכון, ב 67 הייתה תקופת המתנה ארוכה מאד כשכולם היו במילואים והנשין מילאו את כל התפקידין במשך חודשין רבין

    אהבתי

  51. דרור,

    תגיד לנו פה שוב עכברוש בוגדני. שוטה שמתחבא לנו פה תדיר מאחורי מסכים אלקטרונים שפלים:

    נניח דרור לעי"ל בצבע תכלת, במקומות אחרים שהפניתי אליהם בכתום. עכשיו במעין כחול:

    זה אותו דרור ? אתה זיקית ירוקה בוגדנית, שמחליפה צבעים.

    ביקשת ממני השם שלי. השארתי לך אותו. אתה ישבת פה חירחרת מדנים. גרסת, שראוי לי קודם כל להשאיר השם שלי. ואחר כך תשאיר את שלך.

    אז איפה ? סוציופט שפל. שוטה פחדן. במקום להשאיר שם, אתה כל הזמן עם אייקונים שונים ומשונים קרוב לוודאי. ומסרב להזדהות אפילו אנונימית. פעם כתום. פעם מעין כחול. פעם תכלת קרוב לוודאי. או אולי שלוח שלך ? זה אותו הדבר הרי ! אתה מסוג האנשים, שאפילו סכין בגב תתקע לבן אדם, בעודו קשור, ובגב. לא להסתכל לו אפילו בעיניים.

    מה המסקנה:

    שאתה מנצל את מסך האנונימיות, למעשי עוולה. למעשי פשע. מסתתר תדיר מאחוריהם.

    אבל, אנו נגיע אליך, נטפל בך פה לפני כן. נטפל בך, לפני ואחרי. לא נניח לך להסתובב חופשי בשום דרך.

    אגב בקטנה:

    המשמעות של מה שכתבתי היא עצומה לגופו של ענין. ישראל נחקרת בהאג. בכירים נחקרים. תראה איזה זבל של סוציופט אתה. על מה אתה כותב. ממה אכפת לך באמת ? זבל פרזיטי !

    אנחנו נגיע אליך, זכור מילותי אלו.

    שיראו כולם מה כתבת לי, להשאיר השם שלי, ואחר כך אתה תשאיר את שלך, ומה אתה עושה במקום:

    הנה כאן ממש לעי"ל מצטט לעי"ל אותך בתגובה אלי:

    "ואני עדיין מחכה לשמוע מה השם המלא שלך, אתה מבקש מכולם, וכבר ראינו פה שברגע האמת אתה נסוג מלהשאיר. היה גבר ולא עכבר בן חישין ותשאיר את שלך. מה שאתה משאיר עד כה זה רק בחצר של חייל זקן."

    והנה השארתי את שמי המלא, מצטט לעי"ל את תגובתי עליך:

    " אל רום, ממש כפי הכתוב בתגובות. שם פרטי ומשפחה בהתאמה. כתבתי זאת לא פעם, לא פעמיים אגב "

    המסקנה כאמור ברורה כשמש. אתה לא מבין מה אתה עושה. לא מבין מה יקרה לך.

    מה עושים לאדם כמוך ? כל אחד מבין. וזה מה שיקרה לך.

    אהבתי

  52. רק שימו לב, מאיפה זה התחיל:

    דרור, הפעם בכתום, נכנס פה בלינק להלן, אצל תמריץ, להתערב בענין לא לו, ולתקוף אותי. כך סתם מאפס. שם היה בצבע כתום, עם השם דרור. הנה כאן פוסט בעבר של תמריץ:

    היונים נעלמו בוונצואלה

    שואלים אותו, זה אתה ? פה ? שם ? לא מגיב לא עונה. אז שם לצפות ממנו שישאיר?

    הבן אדם, נכנס בסיכול ממוקד. והוא יודע מה מגיע לו. יודע היטב. הוא חושב שהוא מוגן, בכלל, ומאחורי מסך אנונימיות בפרט. אבל, הוא לא. והוא יחוש זאת היטב על בשרו השוטה.

    אהבתי

  53. ומעכשיו דרור, אתה מוזהר בעליל:

    אל תגיב עלי יותר פה.

    הוזהרת כבר בעבר, בלינק שהשארתי פה לעי"ל בפוסט קודם בעבר של תמריץ

    ראה הוזהרת. אתה הבאת כל זאת על עצמך, בשני ידיך הבאת.

    אהבתי

  54. מקבץ אוריה קניג.
    עונג שבת מתוק – מריר
    ·

    14 בספט׳
    הישג לבנט בשארם א-שייח: א-סיסי הבטיח להעביר לרצועת עזה דיונות חדשות שישראל תוכל להפציץ
    uria kenig

    ·
    13 בספט׳
    זה באמת מסקרן אותי: נתניהו אמר בזמנו שמאחורי האישור למכירת הצוללות למצרים יש "סוד". כולם כמובן בזו לו על השקר השקוף.
    אם אין שום סוד, בנט אמור כבר לדעת את זה, וקשה להאמין שהוא היה מחמיץ את ההזדמנות להוקיע את ביבי.
    אם אכן היה סוד, בנט צריך להודות שביבי צדק.
    בינתיים הוא שותק.
    uria kenig
    ·

    12 בספט׳
    זכרייה זביידי חש בטוב ומתלוצץ עם רופאיו: "סיפר לנו שהוא ממש מפחד שעכשיו יקשיחו את תנאי המאסר שלו"
    uria kenig
    ·

    12 בספט׳
    רגע, איך הגענו מאינתיפאדת הסכינים לאינתיפאדת הכפיות בלי לעבור קודם באינתיפאדת המזלגות?
    uria kenig

    ·
    11 בספט׳
    מותר לבנט לחלל שבת אם הוא עושה את זה בשינוי וריפוי

    אהבתי

  55. אחד הדברים שהשתנה ב50 שנים אחרונות הוא שאם במלחמת יום כפור היו לטנקים מעילי רוח הייתה ההסטוריה שונה. לפני 50 שנה האדם שבטנק ניצח, היום הטכנולוגיה קובעת הרבה יותר.

    כשאני קוראת את הכתבה, והתגובות המתייחסות לה אני נזכרת בשאלה הלכאורה אוף טופיק מה סביר יותר: למות ממכת ברק או מפגיעת אסטרויד.
    מגוחך ככל שהדבר יישמע, מוות מפגיעת אסטרוייד סביר כמעט פי שניים. על פי כל ההערכות, אסטרויד גדול פוגע בכדור הארץ פעם במיליון שנה בקרוב. מבחינה סטטיסטית, נפילתו כיום מתאחרת. גוף קרוב ארץ "מסוכן" הוא גוף שקוטרו עולה על שני ק"מ. אם גוף כזה יפגע בכדור הארץ מניין ההרוגים עלול לעלות על מיליארד, ולכן הסיכוי שתמותו מאסטרויד בשנה נתונה הוא אחת לשישה מיליון. הסכוי למות ממכת ברק, תלוי איפה אתם גרים, הוא אחת לעשרה מליון . ברקים פוגעים בכדור הארץ 8 מליון פעמים ביום. בייחוד באיזור החוף, בערך שניים לקמ"ר בשנה. בני אדם נפגעים מברקים פי עשרה מאשר הם אמורים להיפגע לפי חוקי ההסתברות וגברים נפגעים בתדירות גבוהה פי ששה מנשים. כ 50 אמריקאים נהרגים ממכת ברק בכל שנה מאות נפגעים 80% קשה. בעיקר בעת גולף דייג בחכות גרפייט או נשים בחזיה עם בתמיכת מתכת. מה שהופך משחק גולף, דייג או חזה גדול למסוכנים יותר סטטיסטית לבריאותכם.
    אפשר להתיחס להרבה ארועים פוליטיים וכלכלים, ברבורים שחורים באופן דומה.

    ומדוע עלה הנושא בליבי למקרא הכתבה פה, היות ויש לי רושם שאנחנו בתפר בין תקופות. אומנם השינויים בחמישים השנים האחרונות אינם משמעותיים כפי שהיו בחמישים השנים הקודמות. צריך להגדיר שינויים: חברתיים? אורך חיים? בריאות? נוחות?
    אנחנו על סף פריצת דרך בפיתוח אימיונולוגיות, השתלת לב היא חזון נפרץ, כדורים להורדת לחץ דם, ניקוי עורקים סתומים. קשר ויזואלי מידי עם בני משפחה וחברים על פני כדור הארץ ללא עלות.
    מצד שני, הרבה לא השתנה, לא פתרו את מחלת הסרטן, התקפות לב, גישה מהירה ואמינה לרפואה, תזונה נכונה, יכולת להגדיל את מסת השרירים בגיל מבוגר, אלצהיימר. מה עוד הייתם רוצים שישתנה?
    אבל השינויים העומדים בפתח מעידים על סף פריצת דרך קיצונית. ביוטכנולוגיה, מיחשוב קואנטומי. קראתי את דבריו של יאיר לגבי ביוטכנולוגיה והוא איננו מעודכן. בדקתי ומצאתי, אומנם הפער בין מסטר בביו טכנולוגיה לתואר ראשון הוא עצום, אבל בכל התחומים כולם הולכים כיום לתואר שני. השכר ההתחלתי בביוטכנולוגיה אינו נופל מאשר מחשבים. אי אפשר להשתמש במילה תוכנה תלויה באויר היא הולכת יד ביד עם חומרה. פיתוחי חומרה אפשרו פריצות דרך בביו טכנולוגיה ואם אי פעם יהיו מחשבי קואנטום אז כנראה שתוך זמן קצר נחייה חיי אלמוות וזה יהיה שינוי גדול יותר מאשר בחמישים שנים כל שהן בהסטוריה ולשם אנחנו חותרים. להיות אלוהים.
    בנקודה הזו נפרוץ לכוכבים וליקום כולו. נראה לי שזה יהיה ביימי חייהם של אנשים שחיים כיום.

    Liked by 1 person

  56. לטליתא קומי,

    א. תודה על היידוע לגבי החדשות מהבלוג של אודי מנור.
    אפילו השארתי בו שתי תגובות. נראה.

    ב. כתבת:
    —————————-
    " … דיון \ שיחה:
    כאשר אתם עומדים לומר משהו, תחשבו על 3 כללים: האם מה שאתם אומרים נכון, האם הוא חיובי, האם הוא מחדש. אם הוא איננו עומד בשלושת הכללים אל תאמרו אותו כלל. …"
    —————————–

    1. הדרישה "האם מה שאתם אומרים נכון" – נתפסת בעיני כמחמירה מדי.
    כמחייבת למעשה שתיקה כמעט מתמדת.
    רמת ביטחון של מאה אחוז באמיתות משהו – יש לי רק לגבי מאוד מעט דברים.

    רק לאחרונה, לאור כתבה די טריה על הנושא בהשילוח, שוכנעתי שטעיתי לגבי הקשר בין חוק השבות לגבי חוקי נירנברג. אחרי שקראתי על הקשר בספר אזרחות בתיכון, על דברי פרופ' אמנון רובינשטין ועל נאום טומי לפיד (ועוד ועוד) הייתי מוכנה להישבע שחוק השבות חוקק כתמונת ראי של חוקי נירנברג. מסתבר שטעיתי.

    2. הדרישה "האם הוא חיובי" – פוסלת הרבה מאוד נושאי דיון.
    כולל, לדוגמא, דיון על השלכות מתקפה רב – כיוונית של מאות אלפי טילים, שחלקם מדויקים ו/או על ההשלכות של כניסה קרקעית מסיבית לשטחי לבנון בתקווה לעצור מתקפת טילים.
    ההכרח בבחירה בין הרע לבין הרע במיעוטו אינה יכולה להיתפס כבחירה "חיובית".
    להבדיל, לדוגמא, משיתוף סרטונים חמודים ומתקתקים על גורי חתולים וגורי פנדות. אך עליהם די קשה לנהל דיון מעניין.

    3. גם הדרישה "האם הוא מחדש" – מאוד מחמירה.
    האם הכוונה ב "מחדש" היא ש*אף אחד* ברשת האינטרנט לא הביע בעבר משהו זהה או דומה?
    או שהדרישה לבצע חיפוש יסודי ברשת, *לפני* כל התבטאות, מוגבלת לפרסומים בשפה העברית + רק במהלך השנה האחרונה? / החודש האחרון?
    להזכירך חלק גדול מהתגובות הן הבעת עמדה לגבי נושא השנוי במחלוקת. למרות שאין בנושא, ואין בנימוקים בעדו ובנימוקים נגדו – כל חידוש. האם אין סתם הבעת עמדה זכותו הטבעית של כל בלוגר וכל מגיב?
    בדומה לסעיף הראשון, גם הדרישה ל"חידוש" סותמת את פיהם של 99.99 אחוז מבני האדם לגבי 99.99 אחוז מהנושאים.

    Liked by 1 person

  57. צריך רק לשים לב בקשר לנבלני לעי"ל:

    הרי העמותה של נבלני, הוצאה מחוק לחוק. כך נפסק בבית משפט ברוסיה. לכן, הם ארגון בעצם בלתי חוקי, וכלל לא יכולים לרוץ בבחירות. גוגל ואפל, ניתן לטעון, חייבים לציית לחוקי הפורום מה שנקרא ( חוקי המדינה המקומית נניח).

    נניח פה אותו סיפור:

    נניח איזה מפלגה ערבית, תומכת חמאס, והשמדת מדינת ישראל ואללה. רצה לכנסת. נפסלת בועדת הבחירות המרכזית, וגם בבג"צ. אז הם לא יכולים לרוץ. הם לא יכולים לנהל קמפיין. האפליקציות המתוארות, נועדו לקמפיין בחירות פשוט. בחירות ברוסיה.

    גם פה מוציאים ארגוני טרור מחוץ לחוק. ברוסיה רק, זה נחשב extremism כלומר, ארגונים קיצונים, שמוצאים מחוץ לחוק, כגון:

    עדי יהווה. נאצים וכדומה. זה דבר ידוע.

    פה למשל:

    https://www.theguardian.com/world/2021/jun/09/russian-court-expected-to-outlaw-alexei-navalnys-organisation

    אהבתי

  58. אל רום,
    נראה לי שלא קראת את הויקיפדיה על נבלני. ואם אתה מתעקש להיצמד לענייני חוק, על איזה חוק עברה הרשת החברתית פרלר?
    נסה גם למצוא פירוש לביטוי "נבל ברשות התורה…"

    אהבתי

  59. חייל זקן,

    איזה ויקיפדיה על נבלני ? אתה כנראה מתעקש לייחס לי צד בסיפור. אין לי צד. רק תיארתי הדברים כפי שהם. והדברים כרוכים בחוק ומשפט פשוט. אמנם חוק ומשפט ברוסיה. אבל, חוק ומשפט. אתה לא מבין מה אתה כותב בחייך. לא בשבילך הדברים האלו. תעזוב….. מה יעלה ויוריד ? לא ברוסיה ולא פה, אתה לא משיג בדבר.

    אהבתי

  60. תמריץ,

    זה לא משנה מדינות דמוקרטיות אם לאיו. זה בכל מקום אותה בעיה.

    נניח פה, מצנזרים הרי נניח ערבים טרור ואללה. פייסבוק למשל הודתה בכך. אז פה לא מדינה דמוקרטית ? הרי יש מגעים תדיר, בין ממשלות ישראל, לבין רשתות חברתיות גלובליות, בקשר לצנזורה וכדומה. אין טעם סתם לכתוב כל זאת.

    נמחיש אחר כך…..

    אהבתי

  61. תמריץ,

    הנה פה, תחת הכותרים:

    "שקד וארדן: שת"פ עם פייסבוק להסרת תכני הסתה לטרור"

    "ארדן: "בגל הטרור האחרון הוכח שהרשת הפכה לבית גידול לטרור ועלינו להילחם יחדיו כדי למנוע זאת, אך החברות חייבות ויכולות לעשות הרבה יותר"

    פה:

    https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001151558

    אהבתי

  62. קמיליה, אלו לא 3 כללים שאני המצאתי.

    קיימת בדיחה שאומרת שאלו הכללים שסוקראטס קבע לדיבור, ולכן איש לא סיפר לו שאשתו בוגדת בו.

    אלו כללים שמלמדים בקורסים לתקשורת במטרה לשפר את איכות השיחה והתדמית. יתכן שאת לוקחת אותם ליטרלי יותר מדי.
    הכוונה היא ליצור ביקורת אישית ולשפר יחסים, יש אינטראקציה עם אנשים וזה אמור לחסוך לך הרבה אנרגיה מיותרת וכאבי ראש. בכל אופן, תנסי לחשוב מעט עליהם ולהפנים אותם ולא להתמודד אתם ולהיות אנטי כפי שהיית מייד.

    "להזכירך חלק גדול מהתגובות הן הבעת עמדה לגבי נושא השנוי במחלוקת. למרות שאין בנושא, ואין בנימוקים בעדו ובנימוקים נגדו – כל חידוש. האם אין סתם הבעת עמדה זכותו הטבעית של כל בלוגר וכל מגיב?"

    אם אין כל חידוש, מה הטעם לחזור ולומר אותם? אולי זה מונע מבעדך לצאת מהקופסה ולחשוב על דברים שונים שכן ירשימו את הצד השני. בכל אופן לא תשכנעי מישהו עם טענות ידועות לו.
    ולא מדובר פה על מניעת זכותו הטבעית של כל בלוגר, ההנחה היא שתפיקי הנאה מאיכות ושיפור עצמי.

    ולעניננו
    אם היה צורך לבחור בין החיים כיום לחיים לפני חמישים שנה, שנות השבעים היו טובות יותר.

    את כנראה לא ירושלמית, אחרת היית יודעת שטליתא קומי הוא מימים ימימא מקום המפגש המקובל בירושלים לזוגות בדייט ראשון

    אהבתי

  63. אלו נושאים אגב, מאוד סבוכים, לא פשוטים כלל ועיקר לא. בכל מדינה יש כללים, חוקים אחרים, נורמות ציבוריות שונות. אפילו דמוקרטיה אם לאיו לא משנה בכלל. לא רצוי סתם להתבטא בלי להבין. נמחיש למשל מארה"ב:

    בארה"ב, יש כמובן חופש ביטוי. ערך יסוד עילאי. דמוקרטיה ושלטון החוק כמובן. עכשיו, הימין בארה"ב, גורס כך:

    יוטיוב, גוגל, פייסבוק וכדומה, מצנזרים את הימין. תדיר כך. ומנסים לעתור לבית משפט. אבל, בבית משפט קורה דבר פשוט:

    חופש הביטוי, זוהי חובה על הממשלה. לא על גופים פרטיים. רק אם גוף פרטי, בא בנעלי ממשלה, לוקח תפקיד מסורתי של ממשלה, אזי, הוא מחוייב כגוף פרטי לחופש ביטוי. ואז, לא עוזר לעתור לבית משפט ( נמחיש אחר כך, באמצעות פסקי דין).

    פה למשל, זה היה אחרת אם כך היה. אבל:

    בשתי המדינות, שורר חופש ביטוי עילאי. ודמוקרטיה. לא עוזר פשוט.

    אהבתי

  64. פה למשל, במחוזי פדרלי, ארה"ב, פסק דין, הימין ( אוניברסיטה מסויימת ) מלינה על צנזורה של יוטיוב/ גוגל, אבל, לא יעזור פשוט. פה זה היה אחרת אגב. ובכל מקרה הרי דמוקרטיה.

    כאן:

    https://bit.ly/3Curtkd

    אהבתי

  65. אל רום,
    חברות הביג טק נהנות מהגנה חוקית מפני תביעות לשון הרע בתואנה שמדובר בתוכן גולשים לא ערוך. התואנה הזו היא פייק כבר מזמן אבל ההגנה עדיין עומדת. טראמפ תכנן להסיר את ההגנה הזו ולכן נחזיק לו אצבעות שיחזור (יחד עם ביבי)

    אהבתי

  66. חייל זקן,

    כתבתי על זה כאן בעבר באמת. זוהי למעשה חסינות או מעין ( ידועה בארה"ב כ- Section 230 ).

    טראמפ ניסה באמת כפי שכתבתי, אבל, זה לא עוזר, צריך לשנות זאת, על ידי חקיקה בקונגרס. הוא הוציא רק צו נשיאותי בענין.

    פה אבל, אין חסינות גם לרשתות חברתיות. אז:

    אנו נוכחים, שלא עוזר דמוקרטיה, אימפריית רשע ואללה. אין קשר בהכרח בין הדברים. זוהי בעיה פילוסופית לא פשוטה:

    חברות גלובליות, דיגיטליות, רשתות חברתיות וכו… צריכות לעמוד, בנורמות אוניברסליות, נורמות של מדינת המוצא, אבל, גם נורמות שמשתנות ממדינה למדינה. אז זה בעיה.

    שהרי מה, פה לא דמוקרטיה עילאית ? חופש ביטוי עילאי ? ומה אתה קורא שם לעי"ל בלינק:

    שת"פ בין השר לביטחון פנים לפייסבוק ? מטורף לכאורה.

    אז "אימפריית רשע", זה בעייתי מאוד כמובן, מורכב מאוד, יחסי מאוד.

    וביבי, שיישאר שם איפה שהוא, שישתה שמפניות וורודות עד מעשיהו. אחר כך, ישתה מן המים של השירותים שם במעשיהו.

    להתראות

    אהבתי

  67. רק נצטט מפסק הדין האמריקאי לעי"ל, להמחיש, ההבדל בין ישראל לארה"ב בקטע הזה.

    ציינו, שגוף פרטי, אין עליו חובה לקיים את חופש הביטוי. זוהי חובה של הממשלה בעיקרון בארה"ב.

    נצטט מפסק הדין ( עמוד 10):

    Plaintiff contends that Defendants are state actors under the “public function” test. See
    Compl. ¶ 87 (stating that “Defendants further act as state actors because Defendants and the
    YouTube site perform an exclusively and traditionally public function”). Under the public
    function test, “[p]rivate activity becomes a ‘public function’ only if that action has been
    ‘traditionally the exclusive prerogative of the State.’”

    נתרגם ספונטנית:

    התובע טוען, שהנתבעים הינם שלוחי מדינה, או שחקני מדינה, הכל בגלל הפוקנציה שהם ממלאים, פונקציה ציבורית. במבחן זה של הפונקציה הציבורית, פעילות פרטית הופכת לציבורית, רק כאשר, אופי הפעילות, הוא כזה, שניתן לייחס אותו באופן אקסקלוסיבי למדינה נניח או רשות של המדינה.

    אבל, השופט קובע:

    Plaintiff does not point to any persuasive authority to support the notion that Defendants,
    by creating a “video-sharing website” and subsequently restricting access to certain videos that are
    uploaded on that website, Compl. ¶¶ 35, 41–46, have somehow engaged in one of the “very few”
    functions that were traditionally “exclusively reserved to the State.”

    נתרגם:

    התובעים, לא מוכיחים באופן משכנע כלל, שהנתבעים, על ידי יצירת אתר של שיתופי וידאו, ואפילו, צנזורה בנדון, עוסקים בכך למעשה, באיזשהיא פעילות שהיא פעילות מסורתית אקסקלוסיבית של רשות מרשויות המדינה.

    ושוב, כאן זה היה אחרת. נמחיש אחר כך……

    אהבתי

  68. רק נמחיש, מה היה קורה פה למשל:

    השארתי בזמנו את בג"צ הסייבר( ראה לינק). בג"צ שדן בפעילות הפרקליטות במרחב הסייברי, שם היא עובדת בשיתוף אל מול רשתות חברתיות וכדומה, בשביל להזהיר מפני פעילות עבריינית וכדומה. ודוק, בלי הליך משפטי, ברור לבג"צ, שפעילות כזו, גם אם של רשתות חברתיות פרטיות, עדיין, עסקינן בפגיעה בחופש הביטוי כערך יסוד חוקתי.

    נצטט מן הבג"צ:

    " על רקע התשתית שהונחה לפנינו באשר לאופן פעילותה של מחלקת הסייבר ובאשר להשלכותיה של פעילות זו על מפעילי הפלטפורמות המקוונות, וכן נוכח החסרים המשמעותיים בתשתית זו, סבור חברי כי לא ניתן לומר שהמדינה היא הגורם שפוגע בזכות חוקתית. בהקשר זה הוא מדגיש את הקושי המשמעותי שטמון בהכרה בכך שתיתכן פגיעה בחופש הביטוי של גורם שאינו אנושי (דוגמת "בוטים" ו"יצגנים"). עוד הוא מדגיש כי הגורם שבידיו ההחלטה אם להסיר את הפרסום אם לאו הוא מפעיל הפלטפורמה, ולא המדינה. על כן, כך קובע חברי "כל עוד לא הוכח לפנינו כי פעולותיה של מחלקת הסייבר, הן שמביאות באופן ישיר וודאי לפגיעה בזכויות יסוד, וכל עוד לא הונחה בפנינו תשתית ראייתית המעלה כי שיקול דעתם של מפעילי הפלטפורמות המקוונות בפועל איננו עצמאי – הרי שפנייה וולונטרית מטעם המחלקה אל מפעילי הפלטפורמות המקוונות – איננה אסורה" (פסקה 69 לחוות דעתו). "

    ועוד:

    " למעשה, מבין הנתונים הכלליים שצורפו לעתירה – אין בנמצא עדות להיקף הפגיעה בערכי חופש הביטוי והנגישות למידע (ככל שאין בהם משום עבירה). אין חולק, כמובן, כי פעולות מחלקת הסייבר עלולות להביא לכך שפרסומים עברייניים שונים יוסרו בסופו של הליך מרשת האינטרנט. אולם גם אם אכן כך הדבר – כלל לא ברור באיזה היקף מביאות פעולות המחלקה במסלול האכיפה הוולונטרי לפגיעה בזכויות מוגנות, לרבות בחופש הביטוי של נושאי הזכויות, ביחס לפרסומים שהם אינם בגדר עבירה. "

    עד כאן הציטוט:

    כלומר, ברור לשופטים, שאם יש פגיעה בערך יסוד, חופש הביטוי וכדומה, המצב פה שונה. רשתות לא יכולות להסיר כדבר הזה תכנים מוגנים. בטח לא בעידוד ושיתוף הפעולה של המדינה. אלא, שפה, יש בעיה בבג"צ הזה הנדון. בעיה של העדר תשתית עובדתית, והעדר משיבים נכונים. המשיבים הנכונים, היו צריכים להיות גם רשתות חברתיות גדולות, אבל, נעדרו מן הבג"צ. ולכן, לא הייתה הכרעה ממש קונקרטית בדבר.

    הכל בעוד:

    בארה"ב כאמור, השאלה היא בכלל מקדמית. אם השחקן עליו מתלוננים, הוא לא במגרש הציבורי/ ממשלתי, אין עילה להתערבות. פה בטח שיש.

    כאן לבג"צ:

    https://bit.ly/39igUEa

    אהבתי

  69. האם לבוט יש זכות לחופש ביטוי כפי בפסק הדין והציטוט ? שאלה לא פשוטה אגב …..האם אדם שגר בחו"ל, מעלה פה נניח פוסט אצל תמריץ, האם יש לו זכויות ? חופש ביטוי ? האם חוק יסוד כבוד האדם וחירותו חל עליו ? איזה מערכת חוקים חלה עליו ? נניח האמריקאית ? הישראלית ? משולב ?

    כל זה לא פשוט כלל ועיקר לא…..

    אהבתי

כתיבת תגובה