אופטימיות זהירה

בימים האחרונים נדמה כי שבנו לסבול מהתפשטות הקורונה, כאילו אין חיסונים בעולם. מספרי המקרים מזנקים ויש גם מקרי מוות. האמנם אנו צפויים לחזרת כל הרע הישן והמוכר, כולל הסגרים והבידודים? לא, סביר להניח שלא.

  • בבריטניה יש ירידה במקרים כבר מזה כמה זמן וגרף מקרי המוות מעולם לא באמת זינק שם. מדגם שנערך בוויילס מראה שהאוכלוסיה הבריטית הגיעה למצב שבו ל-92% מהאוכלוסיה ישנם נוגדנים בדם, מהידבקות או מחיסון.  הבריטים מקדימים אותנו בעקומה, ולהיכן שהם נמצאים היום נגיע אנחנו בהמשך.
  • מי שהסתכל בממצאים של פייזר, שלפיהם אושרה המנה השלישית, ראה שהם גם עלובים מאוד וגם מרשימים מאוד. עלובים מאוד כי יש במדגם של פייזר בסך הכול עשרה נסיינים מהאוכלוסיה המבוגרת(!). מרשימים מאוד כי פייזר מעריכה שהזינוק ביכולת הניטרול של הנגיף בעקבות המנה השלישית יכול להגיע עד פי מאה!  אף שיש מקרי מוות בקרב מחוסנים מבוגרים, ואף שאנו כבר יודעים לצערנו שהדעיכה של הגנת החיסון מהירה מהמצופה, נראה ברור שהמנה השלישית תגן על הזקנים שיקבלוה, לפחות בחודשים הקרובים.  מהניסיון עם חיסונים אחרים, מנה נוספת שניתנת אחרי פרק זמן משמעותי צפויה לעורר תגובה חיסונית די מהר. כך שאם השבוע יהיה חיסון מאסיבי של הזקנים, לא נצטרך לחכות הרבה כדי לראות את המשמעות החיובית.
  • האם תידרש מנה נוספת כל חצי שנה? לא בהכרח. יש חיסונים שהפרוטוקול שלהם דורש מנה שלישית אחרי חצי שנה, אך די בה. בשלב מסוים הגוף קולט שעליו לשמור על רמת נוגדנים גבוהה נגד החלקיקים העקשנים האלו.
  • נראה שהסיכוי למוות בגיל צעיר (פחות מ-50) הוא אפס עבור מחוסנים בשלב זה. אם המבוגרים יקבלו מנה שלישית שתגן עליהם, ואם לצעירים פשוט אין סיכוי למות, אז קשה להעלות על הדעת שיידרש סגר.
  • בינתיים ראש הממשלה בנט מקבל את כל ההחלטות הנכונות לגבי המגפה, והוא ראוי להערכה על כך. בפרט כאשר הכיוון הפוך 180 מעלות לאסטרטגיה שהציע בעבר, שבה בדיקות ובידודים תפסו חשיבות גבוהה מחיסונים. אבל הזמנים משתנים ואנחנו משתנים איתם, כמו שגיא בכור אוהב להגיד.
  • כשתחלוף הסופה של וריאנט הדלתא, ספק אם לנגיף תהיה עוד התפרצות גדולה שתאיים על חיי אדם בהמוניהם. בארצות המפותחות אנשים כבר מחוסנים בשיעורים גבוהים. בארצות אחרות אנשים נדבקו בשיעורים גבוהים. בהודו ליותר משני שלישים מהאוכלוסיה יש נוגדנים לנגיף שרכשו בדרך הקשה. בשלב מסוים ישוחררו גם החיסונים לאוכלוסיית הילדים. האנושות תנצח את הקוביד, גם אם המחיר היה כבד.

94 תגובות בנושא “אופטימיות זהירה

  1. תמריץ,
    אשרי אדם מפחד תמיד…
    יש את בריטניה ומולה יש את סין שם יש התעוררות של המגיפה כולל בעיר המקור, ווהן.
    מי ערב לנו שהדלתא זו המוטציה האחרונה?

    אהבתי

  2. תמריץ,
    היעילות של החיסון פוחתת לאורך זמן ומול מוטציות חדשות. הסיפור פחות גרוע מאשר בגל הראשון של המגיפה אבל עדיין רחוק מאד מסיום

    אהבתי

  3. "נדמה כי שבנו לסבול מהתפשטות הקורונה"… לא, לא נדמה. יש 4,000 מאומתים ביום.
    בנט מחרב את כל ההישגים של קודמו בתפקיד (כולל יחסי חוץ) ואחרי שהמציא דיבר חדש (כנראה במקום "לא תגנוב"), הוא מספר לנו מעשיות על ההצלחות שלו. כרגע השטח עדיין רגוע כי יש "רק" 200 משפחות שחיי יקיריהן תלויים בין חיים למוות,
    אבל המספר רק ימשיך ויעלה ובסופו של דבר אותן משפחות יבואו לסגור חשבון עם האיש האחראי לאסון המתהווה כעת.

    אהבתי

  4. הרושם שמתקבל ממי שמדווח מהשטח כמו פרופסור מבורך מהדסה הוא שסכנת המוות היא אצל אלו שבגלל דיכוי חיסוני לא היו יכולים לפתח נוגדנים בכלל. המצוקה שלהם קשה מאוד אבל זה שונה מפני הנגיף כפי שהיו.
    בעצם כרגע לא איבדנו את חסינות המחוסנים אבל איבדנו את חסינות העדר.

    אהבתי

  5. תמריץ, אתה צודק בכל מה שכתבת מלבד לגבי בנט.
    בנט לא שינה טקטיקה, אלא שינה פוזיציה. הוא לא עושה את כל מה שהוא טען בעבר שצריך לעשות (כמו לסגור את נתב"ג) ועושה את מה שהוא אמר שלא צריך לעשות.
    הוא צודק שאין צורך בסגרים נוספים אבל לא הייתי נותן לו ציון יותר גבוה מקודמו לגבי הטיפול בקורונה.

    אהבתי

  6. תמריץ,
    בכל זאת כדאי שתתחיל לדאוג

    אהבתי

  7. פוסט חשוב.

    טוב, אין להקל ראש. כי אפשר לעשות חשבון מאוד פשוט:

    עד כה, מתחילת 2020 נניח, מעל 7000 מוטציות של הוירוס.

    מתוכם, 3 מוטציות משהו, קטלניות יותר.

    עכשיו, ההערכה הינה זו, שהעסק יימשך, לפחות עד 2023- 2024 עד שכולם יחוסנו.

    אז אם עושים חשבון של פרק הזמן, בשקלול קצב המוטציות, ייתכן בהחלט שעוד עשויות להיות מוטציות קטלניות מאוד, או, שבכלל יווצר זן חדש לוירוס ( מזכיר, כל זה אקראי).

    אבל, גם ייתכן, שבארגון הסחר העולמי, יגיעו להסכמה, בדבר הסרה של זכות יוצרים לגבי החיסונים (מה שנקרא בעגה המשפטית: Trips waiver) או כי אז, יוכלו לייצר זאת בעולם במדינות שונות, בעיקר מדינות עולם שלישי. וקצב החיסון, יגבר מאוד.

    אלא, שלא בטוח שזה אפשרי לייצר זאת במדינות עולם שלישי, מבחינה טכנולוגית וכדומה. לא התעסקתי עם זה לגמרי. יש מומחים הגורסים שאפשר, מנגד, חד משמעית גורסים, אי אפשר.

    להתראות

    Liked by 1 person

  8. ואגב, מסכים מאוד, בנט עד כה, קורונה ובכלל, ממש סביר. ממש טוב. נקווה שימשיך כך…..

    אהבתי

  9. תמריץ,

    שום הישג מופת, ושום בטיח. הוא השיג חיסונים. נדנד ונדנד. חשב על עצמו יותר מהכל.

    ותכל"ס, החיסונים כפי בהרבה מדינות, לא היו עוזרים, אלמלא:

    מדינה קטנה. נוהלי חירום יעילים מאוד. מוסדות רפואיים ריכוזיים מאוד כפי קופות החולים, שניהלו מבצע יוצא מן הכלל.

    בכלל השיפוט שלך לגביו, מפגר לגמרי, בכל דבר. כך גם גרסת, מומחה לביטחון ואללה. חלאס עם זה. אתה לא מבין מה אתה כותב פשוט.

    אהבתי

  10. אל רום,
    משווה ומעלה,
    בנט זרק השבוע לפח 80 אלף חיסונים בלי לנדנד לעזרה של ברל כצנלסון. איפה הוא ואיפה ביבי

    אהבתי

  11. שוטה זקן,

    מליונים של חיסונים נזרקים בכל העולם. כך הדבר בהרבה מדינות. תקרא כאן למשל רצ"ב לינק. פה זרקו מעט יחסית. מה גם שבנט לא קנה אותם, ואפילו היה קונה, אין את מי להאשים, גם לא את נתניהו. יש בעיה. אסור גם לשכוח, שברשות הפלסטינאית, סירבו לקבל חיסונים.

    תקרא כאן רב כסילים שאתה ( אם תבין אפילו מילה) :

    https://www.bmj.com/content/374/bmj.n1893

    נ.ב: הזהרתי אותך, לא להגיב יותר עלי. נתתי לך ים צ'אנסים, כולל באמצעות פרוקסים להגיב עלי. אבל, עכשיו, לא תוזהר יותר, וגורלך נחרץ, מכאן והלאה.

    אהבתי

  12. הנה נצטט:

    The US had already thrown out more than 180 000 vaccine doses by the end of March,1 and some states, including Iowa and Arkansas, have warned that they have thousands more doses set to expire soon. Meanwhile, vaccine administrators in the UK now report that they too are having to discard doses, as strict rules around dosing intervals and fewer people coming forward for their first dose have led to supply far exceeding demand.2

    But the UK and the US, where vaccine coverage is high, are not the only countries experiencing these issues. The World Health Organization reports that 23 African countries have used fewer than half of the doses they have received so far, and about 1.25 million doses of the Oxford-AstraZeneca vaccine in 18 countries are set to expire at the end of August.3 Malawi and South Sudan have already destroyed around 20 000 and 59 000 vaccine doses, respectively.4

    נתרגם ספונטנית:

    ארה"ב כבר זרקה יותר מ- 180 אלף חיסונים נכון לסוף מרץ. מדינות אחרות כמו איואה וארקנזס הזהירו שהם יצטרכו לזרוק אלפים. על פי ארגון הבריאות העולמי, 23 מדינות באפריקה השתמשו בחצי מכמות החיסונים עד כה, וקרוב ל- מליון ורבע חיסונים של אוקספורד אסראזנקה אמור לפוג תוקפם ב- 18 מדינות עד סוף אוגוסט. דרום סודן למשל, השמידה כבר 59 אלף חיסונים.

    אפילו במניפולציות, אתה רב שוטים הא ? עוד נחשוף מכאן ואילך ואחורה וקדימה, מי אתה פה. מגיבים קוראים, יתעלפו פה מצחוק וגיחוך.

    אהבתי

  13. כמובן להסביר הרציונל:

    יש פג תוקף לחיסונים. קונים כמות. אי אפשר להעריך כמה יתחסנו, ובאיזה פרק זמן. שהרי, אין חובת חיסון ממשית, בשום מקום בעולם. אי אפשר לחייב בחוק לחסן אנשים.

    אז תמיד יהיו הערכות חסר או עודף.

    אבל, השוטה הזקן מיודענו, נפוליאון דה לה שמטה, חופר על בנט. מה לבנט ולדבר בדיוק ? אפילו את נתניהו, אי אפשר היה להאשים בדבר כזה.

    אבל, הוא גנרל דמיקולו …. עוד נמחיש בהמשך, בענייני צבא, איזה גנרל נפל לנו פה.

    אהבתי

  14. רק תגובה לשוטה הזקן נבלעה, אז שוב:

    כמובן להסביר הרציונל:

    יש פג תוקף לחיסונים. קונים כמות. אי אפשר להעריך כמה יתחסנו, ובאיזה פרק זמן. שהרי, אין חובת חיסון ממשית, בשום מקום בעולם. אי אפשר לחייב בחוק לחסן אנשים.

    אז תמיד יהיו הערכות חסר או עודף.

    אבל, השוטה הזקן מיודענו, נפוליאון דה לה שמטה, חופר על בנט. מה לבנט ולדבר בדיוק ? אפילו את נתניהו, אי אפשר היה להאשים בדבר כזה.

    אבל, הוא גנרל דמיקולו …. עוד נמחיש בהמשך, בענייני צבא, איזה גנרל נפל לנו פה.

    אהבתי

  15. גליה רהב בפודקסט מאוד מעניין ועם פרטים חדשים. הכותרות: זקנים מאבדים במהירות נוגדניהם כולל רהב עצמה שהיא בת שישים פלוס. מדוכאי חיסון שמקבלים חיסון שלישי ורביעי מגיבים בסוף טוב לפחות לפעמים.
    הכותרת הכי מעניינת: בתרבות הקומבינות פה אפשר להשיג חיסון שלישי מתחת לשולחן ועכשיו לקבל את הרביעי.
    https://bitly.com/2VuWm7T

    אהבתי

  16. בריק מתגלה כאדם משכמו ומעלה.
    אדם שיכל לפרוש, להתהדר בנוצותיו הצבאיים, ולעשות לביתו – בחר בדרך עיקשת של הפניית זרקור ציבורי לתופעה חשובה.

    לצערי, בריק איחר את הרכבת (ולרעת כולנו).
    אם הוא לא הצליח להזיז את הממשלה הקודמת בנושאים שהוא מדבר עליהם – אז אני בספק שבממשלת האליטה והמומחים הנוכחית משהו ישתנה.
    מאוד קשה להזיז את הרכבת, ועל-אחת כמה וכמה כאשר ראשיה מגיעים מהאליטות ומהצבא (גנץ, לפיד, עומר בר-לב, ברביבאי, ….).
    והכי צר לי על בנט. שבעבר, במהלך המבצעים בעזה, יכל לרדת לשטח, לדבר עם חיילים ומפקדים ולנסות לשנות בקבינט. אבל עכשיו עבר צד להגן על המערכת.
    אני לא רואה פתח לשינוי בנושא הצבאי.

    אהבתי

  17. אל רום,
    תקשיב לאמירות הליבתיות של אלילך בנט:
    החיסון כבר לא יעיל יותר
    הקורונה נגמרה ואנחנו במגפה חדשה בשם דלתא
    אנחנו חיים עם המגיפה

    אהבתי

  18. רק הבהרה נוספת:

    חלק מהסיפור של זריקת חיסונים, זה לא רק פג תוקף או הערכות חסר לגבי כמות מתחסנים.

    אלא, כפי בלינק שהשארתי לעי"ל, יש מגבלות חוקיות במדינות מסויימות, לגבי יצוא של תרופות וחיסונים ממילא וכו…. פשוט, החוק לא מאפשר לייצא חיסונים וכדומה.

    ושוטה זקן,

    ברור שמניפולטור כמוך, לא מעלה על דעתו, שאני לא מגן עליו, בטח הוא לא אליל שלי. אני לא מצביע ימינה ולא כלום. מילא איילת שקד. אבל בנט ? ודוק, במה דברים אמורים:

    במערכת המושגים שלך הרי, לא יכול להיות, שאדם תומך או לא תומך פורמלית לפחות, במישהו, אבל, שופט אותו בהגינות בלי קשר. לגופו של ענין שופט אותו. אתה הרי ידוע כפסיכופט של ממש. דבר כזה, מצריך תסכול הרי. הכלת תסכול. לא עולה בדעתך כדבר הזה הא ? ודאי, המניפולטיביות, בדם שלך. גם התגובות שלך עלי, ענין הרי אישי. מיד מזהים זאת. אחרת, היית שולח פרוקסים אם היית באמת רוצה להבין הענין. עשית כבר דברים, יותר נבזיים מאלו.

    ואנו עוד נחזור אחורה, ונמחיש פה שוב לקוראים ומגיבים, מי אתה בדיוק.

    אהבתי

  19. והפניתי לגוגל סקולר שלו בכדי להראות שמדובר במדען.
    זה לא תחום המחקר שלו אבל הוא מסוגל (כמו רבים אחרים) לקרוא דוחות מדעיים ולבקר אותם וזה מה שהוא עושה.

    אהבתי

  20. תמריץ,
    פרט בבקשה אילו החלטות נכונות מקבל בנט?
    לי נראה שהוא הבין שכל מה שכתב בספר הגדול שלו זה שטויות שלא ניתנות לביצוע, וכרגע אין לו תכנית אחרת. לתת חיסון שלישי כי אם לא יועיל גם לא יזיק זה לא ממש גאוני.

    Liked by 1 person

  21. לא יודע אם אי פעם ישראל הקדימה את הFDA (לבד מהקרנת חולי גזזת). זה לא טריוויאלי. וגם זה שאין הגבלות וסגרים זה לא טריוויאלי.

    אהבתי

  22. אני מסכים שההתעסקות עם האקלים היא דת אבל כתבתי על כך שזו ״דת האמת״. זו דת שהמדע מגבה אותה. הטענה העיקרית של הצד שלו היא שכרגע אין דרך אמינה להפיק חשמל משמש ורוח בגלל התנודתיות שלהם. בסדר, עובדים על זה.

    אהבתי

  23. ריאיון מענין מאוד זה שיאיר הפנה אליו. אבל, מענין רק במובן של להבין מה חושבים מתנגדים מלומדים. עם הריאיון הזה, זה לא קורט מלח לקחת, אלא, צריך להזליף צ'ילי חריף אש לעיניים.

    זה לא יאומן ממש לשמוע את זה.

    טוב, תקצר פה היריעה, אבל, הוא תוקף בעיקר את הוועדה של האו"ם. הוא לא תוקף הדוחות עצמם, אלא, מה שהוא קורא הטיות, מסרים, ומסקנות. אבל, הוא לא מבין מהי הטיה בכלל. הוא טוען שהוועדה הוקמה מלכתחילה מתוך הטיה לבדוק נזקים בגין שינויי אקלים. ברור, אחרת איך הייתה מוקמת מלכתחילה? הצטברות של דוחו"ת וחשדות, גרמו להקמת הוועדה.

    אחרת, זה מעגל שוטה. לעולם לא תקום ועדה על שום ענין. שהרי, תמיד הענין מקדים את הוועדה. זה לא יאומן פשוט. נניח רצח עם בסודן דרפור דאז. הוקמה ועדה של האו"ם. אז על מה הוקמה ? על חשד לרצח עם. אז היא הייתה מוטית ? איך ? ואם הייתה מוטית עד כדי פסילה של הדבר, אז אי אפשר לחקור כלום הרי! שהרי הצטברו עדויות על רצח עם. הוועדה רק גיבשה ממצאים פורמליים, מגובשים, רשמיים, משפטיים וכדומה.

    ממילא, זה נועד מראש, לפעולה, נכונה ומוכוונת.

    מעבר לזה, הוא לא מבין, שיש הרבה גופים, עלק לא מוטים, שהגיעו לאותן המסקנות. למשל הפנטגון, שמזהיר והזהיר מאפוקליפסה או מעין. והוא עצמו מכין הצבא האמריקני לדבר. וממתי הפנטגון, אמור להיות מוטה עלק שמאל תיאולוגי לא מובן. טבע טהור ושאנטי וכדומה, בקשר לפנטגון והמחורעים של הצבא האמריקני ?

    ותיאולוגיה, יש בכל ענין. כי מוח האדם תיאולוגי. נניח, ספורט. תיאולוגיה. למה תיאולוגיה או קמאיות ? תחרות בין קבוצות על הישרדות. תחרות קמאית. פה נניח גורסים מלחמות לנצח, על מנת להקריב קורבנות למולך האלוהים העברי. אינסוף מלחמות וקורבנות ומצדות ואללה.

    אז מוח האדם תיאולוגי. כי זה אגב הטבע האנטומי פיסיולוגי של מוח האדם. זה לא פותר לגופו של ענין כלום….

    ועוד כהנה וכהנה, לא נגמור….. לא רצוי לקחת, לא ללב, לא לריאות, הנושא הרבה יותר סבוך ומשמעותי, מן המוצג בפודקאסט הזה.

    להתראות

    אהבתי

  24. תקשיבו שוב לטענות של יונתן דובי:
    1. לא דינה של ועדה אד-הוק שהוקמה לבירור עובדות, לארגון שהוקם בכדי להוכיח שינוי אקלים.
    2. הוא טוען שהעדויות וההוכחות קלושות. אין שום מודל ולידי שמקשר בין פעילות אנושית לשינויי אקלים (זה די מוסכם).
    3. הוא טוען על סמך הדוחות שאין עלייה בתדירות של אירועי קיצון.
    4. הוא טוען שההשקעה העצומה בטיפול בשינוי אקלים (בטענה ששינוי אקלים יפגעו ברווחה הכלכלית) אינה מחזירה את עצמה לפי דוחות הועדה עצמה. כלומר שאין קטסטרופה כלכלית בגלל שינויי אקלים.
    5. הוא טוען (לדעתו ולא לפי דוחות הועדה) שהטיפול בשינויי אקלים בא על חשבון אחרים, בעיקר העניים.

    Liked by 2 אנשים

  25. תמריץ,
    לחסן בחיסון שלישי לפני שיש עדויות מספיקות ליעילותו (לדעת ה FDA), אבל די ברור שנזק הוא לא יגרום, זו החלטה סבירה אבל לא אמיצה וגם לא חכמה במיוחד. מבין כל האפשרויות, לזו יש הכי מעט פוטנציאל נזק אז למה לא בעצם.
    לגבי אי הטלת סגרים – כל עוד מערכת הבריאות עומדת בעומס זה מובן מאליו. מה כל כך חכם בזה? ביבי הלך וסגר את כל המדינה בתחילת המגיפה למרות שמספרי החולים היו נמוכים – זו החלטה חכמה ומרחיקת ראות נוכח כל ההתנגדויות. מה כל כך חכם בלא לעשות כלום, בזמן שהעומס עדיין סביר?
    איפה כל התעוזה והנחישות והחתירה למגע שבנט כל הזמן הטיף להן? איפה סגרים מקומיים דינמיים, ״להתנפל על עיר בבדיקות״ וכל הבולשיט הזה? כלום לא נשאר. רק לשבת ולעשות את המינימום.

    Liked by 3 אנשים

  26. יאיר,

    אולי תקרא שוב מה שכתבתי.

    בסך הכל, התיחסתי, מתוך מה שכתבת, רק לסעיף 1 שלך.

    וסעיף 1 זה הרי הבלות רוח מטורפת. והוא מחשיב עצמו, למומחה להטיות אגב.

    תקרא שוב מה שכתבתי בשם כל הקדושים.

    שאר הדברים, אם אכתוב, בטח לא תבין אפילו, אם לא הבנת דבר כה יסודי כמו ההתיחסות לנושא של סעיף 1.

    רד מן הענין. אתה לא בנוי לזה….. אין לך סיכוי קלוש.

    אהבתי

  27. ואגב יאיר, פשוט זה מחוייב המציאות להוסיף זאת, אם כבר כתבתי על זאת:

    ועדות כאלו של האו"ם, זה הטבע שלהן. אם הנושא דינמי, חשוב, גלובלי וכו… אז הן מנהלות מעקב דינמי ועדכני אחרי תופעה או ענין.

    נניח יש מועצה לזכויות אדם של האו"ם.

    אז המועצה, תדיר מתכנסת. כי הנושא דינמי. עוקבת אחרי מצב זכויות האדם בעולם. מקבלת תלונות. מוציאה דוחו"ת. המלצות וכדומה.

    כך גם שינויי אקלים. הנושא דינמי. ולכן, היא לא יכולה הרי להיות וועדה אד הוק לבירור עובדות עלק.

    לא רלבנטי פשוט.

    להתראות

    אהבתי

  28. רק בקשר לתיאוריית הזליגה של הקורונה ממעבדה בסין:

    נזכיר:

    עד לא מזמן, תיאוריית קונספירציה שהוגכחה ( גיחוך) על ידי רוב המדענים. אבל, עם הזמן, נעשה יותר ויותר רציני, עד אשר נעשה רשמי החשד. השארתי פה בעבר את ההודעה לתקשורת של ביידן, לגבי 90 יום שהוא קצב ל- סי איי איי, בשביל לבוא אליו, עם גרסה יותר מגובשת של האפשרות הזו, שהיא חשודה מאוד.

    הפניתי בעבר גם, למיקרוביולוג דני שוהם ( אלוף משנה, מומחה ללוחמה ביולוגית כימית) אשר כתב ב- בסה סנטר לגבי התיאוריה הזו. עכשיו, הוא הוציא עוד מאמר בקשר לכך, והוסיף עוד הרבה קיואים מחשידים מאוד. מומלץ מאוד לקרוא, כאן:

    https://besacenter.org/too-many-coincidences-the-likelihood-that-a-lab-leak-in-wuhan-led-to-the-covid-19-outbreak/

    משעשע מאוד, הציטוט שלו בסוף, את ברט ג'ירואר, בכיר לשעבר בשירות הבריאות הציבורי האמריקני, מצטט:

    “I believe it’s just too much of a coincidence that a worldwide pandemic caused by a novel bat coronavirus that cannot be found in nature started just a few miles away from a secretive laboratory doing potentially dangerous research on bat coronaviruses. Sometimes, the most obvious explanation is indeed the correct one.”

    ספונטנית נתרגם:

    אני מאמין, שזה צירוף מקרים מדהים מדי:מגיפה כלל עולמית, בגין וירוס עטלפי חדשני, שאין לאתר את מקורו בטבע, יחד עם מעבדה סודית סינית שחקרה את אותו הוירוס (מחקר מסוכן מאוד כשלעצמו). לפעמים ההסבר הכי מובן מאליו ומזדקר לעין כל, זה אכן ההסבר הנכון.

    להתראות

    Liked by 2 אנשים

  29. להערכתי הוודאות שתקופת הסגרים כבר מאחורינו – מאוד מקדימה את זמנה.
    האנושות מתמודדת כיום עם מגפות חדשניות, ואיננו יכולים להישען על נסיון העבר.

    הטענה ש*רובם המכריע* של המבוגרים והזקנים יקבלו את המנה השלישית ויהפכו לחסיני תסמינים קשים של קורונה – נתפסת בעיני כאשלייה. היא מתעלמת מהעובדה שישנם בישראל מאות אלפי סרבני חיסונים + קיימים המוני אנשים בעלי מערכת חיסונית פגומה (בגלל מגוון גדול של מחלות) שאינם מסוגלים לפתח כמות סבירה של נוגדנים לקורונה + שקצב הדעיכה של רמת הנוגדנים בדם גבוה בהרבה מהציפיות המוקדמות.
    אופטימית מדי גם הטענה ש*כל* בני החמישים ומטה מוגנים מקורונה. יש גם מקרי מוות של ילדים, בני נוער וצעירים (בעיקר כאלו הסובלים ממשקל יתר, אך לא רק הם).
    ולכך חובה להוסיף את העובדה שעדין איננו מכירים את התחלואה ואת כל הסמפטומים *ארוכי הטווח* של הקורונה. יתכן שהם אפילו חמורים יותר בילדים מאשר בזקנים.

    קריטי להוסיף שיש עוד המוני אותיות בין הזן הנוכחי של הקורונה (דלתא) לבין סוף האלפביית היווני, וכל הזנים שעדין לא התוודאנו אליהם כמו אומגה ואפיסלון.

    זנים שכנראה יכנסו אלינו בהמוניהם, זמן קצרצר לאחר תחילת הפצתם בעולם, כיון שהפוליטיקאים שלנו (הן בממשלה הקודמת והן בממשלה הנוכחית) כבר הוכיחו שאינם רוצים / מסוגלים לסגור את נתב'ג.
    ברור שלא ברור מה תהיה רמת האפקטיביות של החיסון הנוכחי במניעת תחלואה קשה מזן אומגה. יתכן שהרמה תהיה כמעט זניחה.

    בכל מקרה, כבר התחלתי להערך נפשית לסגר קשה נוסף בתקופת החגים.
    ואפילו לאפשרות ששנת הלימודים תקטע, זמן מועט בלבד לאחר תחילתה.
    אבל אולי אני סובלת מהטייה לפסימיות יתר.

    Liked by 2 אנשים

  30. זה עניין של רזולוציה.
    היסטורית, השפעת נכנסה לחיי האנושות באותה צורה כמו הקורונה (מבלי להיכנס לנושא הסיני של מלאכותיות הקורונה).
    כמו שהיום רוב האכלוסייה התרגלה לשפעת – כך יקרה עם הקורונה.
    ולכן האופטימיות של תמריץ מוצדקת ברזולוציה הכללית.
    ברזולוציה המקומית בזמן – אני מבין את החששות של קמיליה (אבל עדיין נוטה לאופטימיות של תמריץ).

    Liked by 1 person

  31. אפרופו, תחת הכותרים:

    " ארגון הבריאות העולמי נגד חיסון שלישי: "תשאירו למדינות העניות"

    " מזכ"ל הארגון מפציר במדינות העשירות שהחליטו לתת מנת דחף נגד קורונה, בהן ישראל: "חכו לסוף ספטמבר, תשאירו לאלה שאין להם". ברקע: קושי אדיר של מדינות עניות להשיג חיסונים – והחשש שיצוצו בהן עוד זנים מסוכנים שיתפשטו לעולם. האיחוד האירופי חיסן כבר חצי מתושביו ועקף את ארה"ב: הנגיף מתפשט בפלורידה, תו ירוק בניו יורק, חגיגות ה-60 של אובמה צומצמו"

    כאן:

    https://www.ynet.co.il/news/article/hksymvu1y

    אהבתי

  32. כרבע מהמחוסנים הזקנים כבר התחסנו בשלישית.. התקדמות מצוינת ואולי כבר בתוך שבוע-שבועיים ירגישו את זה במספרים של התחלואה הקשה.

    אהבתי

  33. יאיר טוען שברזולוציה הכללית האופטימיות של תמריץ מוצדקת.

    אזי כללית, כשבוחנים את התקדמות האנושות בטיפול במגפות ומתייחסים לטווח רחוק של שנים – גם אני מסכימה.
    גלי מגפות כמו אבעבועות שחורות ודבר כבר לא יצליחו לקטול אחוז אדיר מהאוכלוסיה האנושית.
    אבל הטענה שהקורונה כבר אחרינו, ושב 2022 כבר לא נסבול ממנה – היא בעיני מאוד נמהרת.

    (מעט בדומה לתגובת מארק טווין על השמועות שנפוצו, במהלך מסעו לארץ הקודש, שהוא מת – שעקרונית המידע נכון, אבל הוא הקדים את זמנו).

    אגב, העתידן רועי צנזה משרטט תרחיש לפיו הקורונה תהיה המגפה האחרונה שתכה באנושות.
    אבל כיון שהוא מתייחס לשנת 2,050 (להבדיל מסוף 2,021 תחילת 2,022) – איני מסוגלת לחשוד שהוא נמהר מדי וסובל מאופטימיות יתר.

    https://www.hayadan.org.il/the-new-corona-virus-the-last-epidemic-to-hit-the-human-race-1003202

    קטע מהרשומה של צנזה:
    ————————————-
    " …. מעניין לשאול כיצד יתמודד העולם עם מגיפה חדשה בעוד שלושים שנים. אני לא רוצה לקפוץ מאה שנים קדימה, מכיוון שההתקדמות המסחררת במדע ובטכנולוגיה גורמת לי להסס אפילו להעלות ניחושים בטווחי זמן כאלו. אולי לחלק מהאנשים לא יהיו אפילו גופים ביולוגיים או פיזיים באותו הזמן. אולי נכחיד לגמרי את כל המחלות באמצעות ננו-בוטים שיימצאו בגופיהם של כל בני-האדם, ויילחמו בכל נגיף חדש ברגע שימצא את דרכו לתוך הגוף. אבל יש עוד זמן רב עד אז. נתמקד ב- 2050 ונצייר תרחיש קצר.

    עתיד הטיפול במחלות
    ——————————–
    בשנת 2050, שמואל שמואלוביץ' מחדרה התחיל להשתעל, לכחכח ולהשתנק. הוא לא הגיע לבית-החולים, חלילה. במקום זאת, אשתו (יש דברים שאינם משתנים) הזעיקה אמבולנס רובוטי אל הבית. שמואל הוכנס לאמבולנס על גבי אלונקה, וזרועות רובוטיות מיומנות בדקו את מצבו הרפואי, חיברו אותו לבלון חמצן ולקחו דגימות רוק מגרונו וממקומות אחרים בגוף. תוך פחות משעה, כבר היה ברור ששמואלוביץ' נדבק בווירוס שעבר מוטציה, עם יכולת התפשטות דומה לשפעת, ועם השלכות בריאותיות חמורות – לפי הסימולציה שהריץ המחשב בנוגע ליכולותיו של הווירוס, בהסתמך על המבנה הגנטי שלו ודמיונו לווירוסים אחרים. האמבולנס הגיע למסקנה שמדובר בנגיף מדבק במיוחד.

    ובאותו רגע, מיליוני אמבולנסים דומים בכל העולם, לצד מעבדות מתקדמות, בתי-חולים ואוניברסיטאות, קיבלו את ההודעה.

    המטפלים – האמבולנסים האוטונומיים ובתי-החולים – החלו לבחון כל חולה חדש עם תסמינים דומים, כדי להבין האם מדובר באותו וירוס. החולים הועברו אוטומטית לבידוד מבלי שייראו איש בדרך לשם. האמבולנסים העבירו את עצמם סטריליזציה אחרי כל טיפול בחולה, באמצעות שילוב של אור UV וחומרי חיטוי.

    במקביל, חוקרים החלו לפתח חיסון עבור הווירוס. התהליך לקח שעה, ואז שבוע. הבינות המלאכותיות המשוכללות הצביעו על החלקים בווירוס שמתאימים ביותר ליצירת חיסון, ופיתחו תוך שעה אחת המלצה בנוגע לרכיב הסביר ביותר ליצירת חיסון, שלא יגרום לנזק לאנשים שיקבלו אותו. ואז, מכיוון שבני-אדם לא אוהבים לסמוך באופן עיוור על המכונות, החיסון נוסה על כמה עשרות בני-אדם. תוך פחות משבוע היה כבר ברור שאיש מהם לא חלה, ושכולם פיתחו רמות גבוהות של נוגדנים מתאימים בתגובה לחיסון. בדיוק כפי שהמכונות חזו.

    אז יופי, תוך שבוע היה כבר חיסון. אבל איך שולחים אותו לכל העולם? התשובה פשוטה: לא שולחים את החיסון. שולחים את המידע הדיגיטלי בנוגע להרכב שלו, ובתי-חולים ומעבדות יכולים להתחיל לייצר אותו תוך רגעים ספורים. בכל מקום, בכל רחבי כדור-הארץ.

    לשמואלוביץ' כל זה כבר לא עזר. חיסון לא יכול לסייע למי שכבר נדבק. מצבו החל להתדרדר כשהווירוס התפשט בגופו. הרופאים, לצד המכונות, החליטו שאין מנוס מלנסות טיפול חדשני: ננו-רובוטים. לזרם הדם של שמואלוביץ' הוזרקו מיליוני ננו-בוטים זעירים, כל אחד מהם קטן יותר מתא דם לבן, שהתמקדו על הווירוסים והשמידו אותם. הננו-בוטים עוררו גם את מערכת החיסון של שמואלוביץ' כדי שתוכל להילחם טוב יותר בווירוסים, ועל הדרך הם גם הרגו את התאים שהווירוסים הדביקו. שמואלוביץ חווה תגובה חיסונית קשה כתוצאה ממלחמת השמד שהתחוללה בגופו, אבל יום אחד לאחר מכן הוא כבר היה בריא. המגיפה נעצרה תוך שבוע אחד בלבד, ללא חללים.

    התרחיש הזה אופטימי, כמובן, אבל הוא אינו בלתי-סביר. אם הטכנולוגיה והמדע ימשיכו להתפתח בקצב הצפוי מהם, הרי שהטכנולוגיות המתוארות בתרחיש הזה אמורות להיות זמינות לכל. ואם אתם לא מאמינים לי, חכו שלושים שנים, וצרו קשר כדי להגיד לי אם צדקתי או לא. …"

    אהבתי

  34. קמיליה, נבואה נועדה לטיפשים או לטיפוסים נחמדים כמו צזנה שרוצים לעשות משהו נחמד באקדמיה שלא דורש מאמץ מדעי אמיתי.
    בשנות השמונים אנשים ניבאו שבשנות האלפיים יהיו לכולם מכוניות מעופפות, ובשנת 2019 אמרו שב- 2021 יתמלאו הכבישים במכוניות אוטונומיות.
    לעומת זאת את ההשתלטות של רשתות חברתיות ומנועי חיפוש על העולם אף אחד לא צפה. טבעה של טכנולוגיה לא להתקדם בקו ישר לכיוון מסוים ולכן היומרה להסתכל על המצב היום ולהשליך ממנו וקטור לעתיד כמעט תמיד נכשלת. אני מהמר שאף אחת מהתחזיות של צזנה לא תתגשם.

    Liked by 3 אנשים

  35. אני מהמר שלא תתגשם התחזית שלך רינגו שאף לא אחת מתחזיותיו של צזנה תתגשם. 🤔😨

    צזנה הוא בדרן, זה תפקידו, הוא אוסף מידע קיים ומציג אותו בצורה משעשעת אבל בצמוד למציאות. כשחברות מפרסמות שאוטוטו יש אוטו שנוסע לבד הן רוצות שיקנו את המניות שלהן ומפריזות. כשאילון מסק מודיע שהוא מתכוון להנחית אדם על השמש בלילה זה מאותה סיבה.
    צזנה חזה בשר מעבדה במכירה לציבור ובינתיים הפיתוח מתקדם בקצב מהיר מהצפוי למרות טענות שהיו שיהיה קשה מאד לחקות את הטבע ולייצר בשר בהרכב הנכון. וכבר יש סטיק כשר בפיתה שמעולם לא עשה מוו.
    התחזיות שלו לקולטי שמש שימושיים יעילים יותר, מתקיימות, לפני 20 שנה קולטי שמש שמיצרים חשמל היו שימושיים רק על לווינים היום בתי שימוש ציבוריים מוארים בחשמל מהשמש, אתה כנראה לא יוצא למחנאות מספיק. רק נייר הטואלט נראה אותו זבל תוצרת סין.
    גם מכוניות חשמליות לפני 20 שנה היו בדמיון, מטוסים זעירים ללא טייס? אפליקציות על אינטלגנציה מלאכותית, מחשבים שמיצרים תרופות, עבוד נתונים כפי שאנחנו רואים כיום, ננו טכנולוגיה, ננו גנטיקה, בוטים.
    אתה לא צריך להפוך לסקפטי כלפי הכל אחרי שהתאכזבת מהאוטונומיות ולהחליט שזה עכשיו במודה להתאכזב מהכל ולא להאמין. מטוסי נוסעים ורכבות תחתיות כבר נוסעות שנים על מחשב בשקט בשקט. וברגע שיתחילו קווי אוטובוסים ומשאיות אוטונומיות זה כבר יתקבל כמובן מאליו והטכנולוגיה קיימת.
    בדרך כלל פריצות דרך נעשות בקפיצות ואין ספק שאנחנו על סף מספר קפיצות בתחומים שונים. אומנם יהיו הרבה תחומים שייצרו דברים שלא ציפינו להם כמו שטענת אבל הן שוליות,ההשקעות הן לא מקריות והתחומים בהם צזנה טוען שמשקיעים בהן לרווח ותועלת יבשילו כולם.
    אם יש משהו שלמדנו מההסטוריה זה שאנשים לא לומדים מההסטוריה וזה מה שאתה עושה פה כרגע, העתיד לא יהיה שונה מהצפוי.
    תתבונן סביבך מה שלפני 20 שנים היה מדע בדיוני כבר מציאותי ו 20 שנה זה פסיק של זמן, אפילו לא חיי אדם. את הריצרץ המציאו בחיי הסבא שלך אותו הכרת. אם חיי אדם זה 80 שנה אתה יכול לדמיין איך יהיה העולם עוד 80 שנים?, אולי אפילו צזנה יהיה פה להראות לך שאתה טועה וגם אל רום שימשיך להזהיר את חייל זקן שזו הפעם האחרונה בהחלט שלו ומייודע מה יהיה מוגדר כזקן.

    Liked by 2 אנשים

  36. חבקוק,

    אל תכניס אותי למכלול הכסילי הזה שפרסת פה.

    אני אגב, מזהיר, וגם מקיים, ובאכזריות. מכה אדם באכזריות. ואיפה שהוא חושב שהוא חזק. משמע, מיודענו השוטה הזקן, נפוליאון דה לה שמטה, המחשיב עצמו, בעיני עצמו, מבין בענייני צבא ואסטרטגיה, שמותר יהא לציין, שלא מבין בהם כאמור, תחת של מושג לא מבין, שם אני מכה. חזק ואכזרי.

    המחשה קלילה:

    העדות מן ההתפלגות

    לך תעשה חיים. על חשבון הבית…..

    אז אם תישאר, יהיה לך כיף…..

    אהבתי

  37. רק הבהרה:

    בלינק אליו הפניתי את חבקוק, יש שם חייל זקן נוסף, מאחורי אייקון אחר פחדני ( לרוב השוטה הזקן האורגינלי לכאורה,מאחורי אייקון אחר).

    אבל, נפנה גם לאייקון האורגינלי של חייל זקן, ונביע, מה קורה כאשר אני רגוע יחסית איתו, ובענייני צבא וכדומה:

    https://tamritz.wordpress.com/2020/12/18/מדוע-אני-מוקסם-מאבישי-בן-חיים/comment-page-1/#comment-46531

    הייתי רגוע יחסית פה בלינק לעי"ל. בחיי…..

    אהבתי

  38. חבקוק,
    אני מאמין גדול בהתפתחות טכנולוגית ומאמין קטן בעתידנות. אין לי ספק שבעוד 30 שנה יהיו טכנולוגיות מופלאות בהרבה תחומים. אני מניח שהן לא יהיו אלו שצזנה חוזה.
    לגבי הדוגמאות שהבאת, לא זכור לי שעתידנים חזו שדווקא אלו יהיו ההתפתחויות. אולי אני טועה. בכל מקרה את הסמארטפונים, העלייה של ענקיות הטק והעוצמה האדירה המרוכזת באינטרנט לא חזה אף אחד.
    אגב לגבי קולטי שמש, בילדותי לפני 30 שנה כבר היה מחשבון שפעל על לוח פוטואלקטרי אז זו חוכמה קטנה לחזות שיצליחו להפיק כך חשמל…

    Liked by 2 אנשים

  39. רינגו
    לפני 20 שנה יצור לוחות פוטואלקטריות היה יקר, היו תאים מתים ובעלי אורך חיים קצר. זה בפרוש לא נראה הכיוון. למעשה עד לפני שנים מועטות זה לא היה מעשי כלכלית. הייתה קפיצת דרך גדולה בפיתוח וביצור. על פי אותו קו מחשבה שלך אתה היית לכן טוען אז שזה לא יתממש. הטענה שלך שניתן היה לחזות שזה הכיוון סותרת את שאר הטענות שלך שלא ניתן לחזות. זו היתה תוכנית שהתממשה, ממש כמו שאר התוכניות של צזנה. היא עומדת באותה שורה עם הטענות והתחזיות באופק הנראה לעיין אותן אתה משום מה לא מקבל.
    בשנות ה80 חברות אמריקאיות עם מעל 100 אלף עובדים החזיקו רשתות פנימיות דומות מאד לאינטרנט, כך שאפשר היה לצפות אז שזה יהיה קיים, אם לא עכשיו אז 20 שנה מאחור יותר, וזה מה שארע.
    אני לא בטוח שלא ניבאו חלק גדול מההתקדמות הטכנולוגית, פשוט לא היה אז אינטרנט כדי שתוכל לקרוא בקלות את כל התחזיות כמו שיש לך אפשרות לעשות היום.
    וכשאתה קורא עתון משנות ה 50 שמספר שיהיו מכוניות מעופפות, זה לא תחזית של איש מקצוע. אף חברה רצינית לא עסקה בתחום באופן מסחרי כמו שקורה בכל אותן תחזיות עליהן צזנה מדבר.
    חברות משקיעות לטווח ארוך למטרת רווח, רוב הדברים לא צצים במקרה. לא תמיד מצליחים, יש דברים דמיוניים, יש מספר חברות כולל גוגל שמשקיעות הון בתוכניות להארכת חיי האדם, להעברת המוח לתוך מכונה ביולוגית או מכנית, לחיי אלמוות. יש אנשים שמאמינים שיש להם סכוי טוב לחיות לנצח. האם לדעתך זה יקרה? מתי?
    ביחוד כיום הרבה יותר ברור מה יהיה העתיד מבחינה טכנולוגית, ביולוגית. כמובן שמלחמת עולם שלישית תקלקל את זה.
    אתה יכול למנות איזה רעיונות שצזנה או כל עתידן או מפתח אחר משקיע בהם ולדעתך לא יקרמו עור וגידים? בימנו? או שאתה מדבר באופן כללי: "אהה אנשים לא יודעים מה הם מדברים, גם לא אנשי מקצוע מהשורה הראשונה בתחום שלהם וחברות שמפתחות".
    למעשה כיום קל מתמיד להעריך. כשבשנות ה 70 אמרו תוך 30-50 שנה לא יהיה סרטן לא הבינו את הנושא כה מדוייק כמו שמבינים אותו כיום.
    בפועל יותר אנשים מעריכים שזה יקח הרבה יותר זמן וזה לוקח פחות, ממש כמו התאים הפוטואלקטרים. גם ההתקדמות שחלה במכוניות אוטונומיות היתה מדהימה בפני עצמה. לפני 10 שנים לא דיברו על זה, ההתקדמות המהירה גרמה לציפיות גבוהות מדי. לצפות שתוך שנה שנתים לכולם יהיה רכב אוטונומי כמו סלולרי לא היה הגיוני והיו לא מעט שטענו שזה קשה משנשמע אלא שזה כף להפליג בדמיון.

    אהבתי

  40. חבקוק,
    תאים סולריים מפולי-סיליקון היו קיימים כבר לפני 20 שנה. השיפור העיקרי לא היה בטכנולוגיה אלא בתשתית הייצור העצומה שסובסדה על ידי ממשלת סין. יעילות ההמרה דורכת במקום כבר עשור. כך גם המהירות של מעבדי סיליקון (בעבר, המהירות הוכפלה כל 18 חודש לפי חוק מור).

    Liked by 2 אנשים

  41. חבקוק
    יש לי כבוד רב לממציאים ומהנדסים. חלק מהדברים מצליחים וחלק לא וזה בסדר. אני, בניגוד לעתידנים, לא יודע מה יצליח. תחושת הבטן שלי היא שתחומים שמנסים לחבר בין הטכנולוגיה לבין הביולוגיה הם בעלי סיכויי הצלחה נמוכים יותר שכן המורכבות של המערכת הביולוגית היא עצומה לאין שיעור.
    לגבי עתידנים הסיבה לזלזול שלי בהם היא הפסאדה המדעית-אקדמית שלהם, כאשר בפועל אין בתחום הזה שום מדע חוץ מקריאת פרסומים של מעבדות וחברות הזנק וניחוש מושכל למחצה. צזנה יכול לנבא ואני יכול לנבא באותה מידה ואין שום עדות שהניבויים שלו טובים במשהו משלי. ספציפית לשאלתך, אני מהמר שרובוטים לא יחליפו טיפול רפואי אנושי ("אמבולנס אוטונומי"), לא תהיה יכולת לזהות נגיף באמצעות ניתוח של דאטה ולא יהיו ננו רובוטים שיודעים לחסל זיהומים. שוב, זו לא דעת מומחה, אבל מהיכרותי הקטנה, הפער בין היומרה לבין היכולת האמיתית לממשק בין מחשב למערכת ביולוגית הוא גדול. בנוסף יש רעש גדול סביב עולם הביג דאטה והיכולת להפיק ממנו תובנות ותחזיות, כאשר בפועל כמות ההצלחות היא זעומה. אבל אולי אני טועה, לך תדע.

    Liked by 4 אנשים

  42. רינגו,
    מה הרקע של צזנה?
    (תואר ראשון בביולוגיה בטכניון, משם המשיך ללימודי תואר שני ושלישי בננו-טכנולוגיה במגמת מחקר בתחום הנדסת הרקמות בהנחיית פרופסור שולמית לבנברג מהפקולטה להנדסה ביו-רפואית ופרופסור איל זוסמן מהפקולטה להנדסת מכונות בטכניון. עם סיום הדוקטורט עבר צזנה לעסוק בחקר עתידים במרכז הבינתחומי לניתוח ותחזית טכנולוגית ליד אוניברסיטת תל אביב, שם קיבל הדרכה מדוקטור אהרון האופטמן, דוקטור יאיר שרן, דוקטור יואל רבן ודוקטור טל סופר והמשיך ליחידה לחיזוי טכנולוגי וחברתי באוניברסיטת תל אביב.
    בשנים 2014–2015 ניהל את התוכנית לחקר עתידים ביחידת להב פיתוח מנהלים באוניברסיטת תל אביב, המשויכת ליוזמה לרובוטיקה ממוקדת אנושות באוניברסיטת בראון. העביר קורסים בנושא עתידנות גם באוניברסיטה העברית ובטכניון. הקים ועומד בראש פרויקט סימפוליטיקס לחיזוי פוליטי.)—- שים לב, חיזוי פוליטי. —- האם תיקח את דעותיו יותר ברצינות מאשר את של נדב אייל? אם אתה מתייחס בכבוד למהנדסים ולרופא השניים שלך אז מה ההבדל? האם עדיין לדעתך הוא פסאודו מדען? אולי תשאל את דעתו לגבי התחזית הננו טכנולוגית שלך?

    אל תתרכז רק בתחזיות טכנולוגיות. הכל זה עתידנות. האם תהיה לאירן פצצת אטום? האם האמריקאים השלימו עם זה מזמן ורק עושים הצגות להרגיע אותנו ומטעים את הציבור? עמוס גילעד הוא סוג של עתידן, יצחק בריק עתידן או נביא. ולאלו בדרך כלל לא מקשיבים או קוראים להם שוטים. האם יש עתיד לישראל? כיצד ישראל צריכה לנהוג? מה חוזים העתידנים האירנים? איך זה שלא ציפו שאם קדאפי נופל אירופה תהיה מוצפת בפליטים? איך לא צפו שאירופה תאבד את עצמה לדעת? שהסינים יהיו המדינה החזקה בעולם כלכלית וצבאית?
    הכל זה תחזיות, כולל חייך האישיים ובכל המקרים דברים קורים קצת אחרת ממה שציפית אבל בעיקר מכיוון ששיקרת לעצמך והשלת את עצמך ולא היית אוביקטיבי.
    הנה אתה מקבל שני ליקים מאנשים, האם הלייק שלהם אוביקטיבי כי התוכן של הדברים שלך הגיוני ואמין או אולי דעתם מושפעת מהרצון להחמיא לך? להזדהות אתך?

    אהבתי

  43. חבקוק הנקודה של רינגו היא שאי אפשר לקרוא לצזנה "מדען" מאחר ומה שהוא עושה הוא לא מדע. במדע יש תיזות ותיאוריות, יש ניסויים, תצפיות, יש חזרתיות של תוצאות, ביקורת עמיתים, עובדות שניתנות לבדיקה וכיו"ב. רוב הדברים האלה נעדרים מעבודתו של צזנה. אין הכוונה להשליך רפש בצזנה עצמו – שהוא נראה אדם די חכם בסופו של יום – או בתוצרים שלו. הכוונה היא לקרוא לילד בשמו.

    Liked by 4 אנשים

  44. חייל,
    כל העולם בעדנו?
    אחרי 3 תרגילים מעולים לינוי אשרם הובילה על הרוסיה ב 0.85 נקודות בלבד.
    התרגיל הסרט האחרון, אשרם הפילה את הסרט וקיבלה 23.3 נק
    הרוסיה נתנה תרגיל מעולה אבל קיבלה *רק* 24נק.
    זהב לאשרם! ושאפו בהחלט (הפרש מהרוסיה 0.15נק)
    אך קצת מוזר..
    אפלייה מתקנת?

    Liked by 1 person

  45. חבקוק
    צזנה הוא בחור מאוד חכם שעשה תארים מדעיים מרשימים ובחר לעסוק בתחום לא מדעי ולא מרשים. זה הכל.
    הרבה מומחים מתיימרים לספק תחזיות או מנסים לנבא. אחוזי ההצלחה שלהם לא עולים על ניחוש אקראי או על תחזית של הדיוט (כמוני). יש מחקרים רבים של כהנמן למשל (מדען אמיתי, וגאון) שמוכיחים זאת. וככל שטווח הניבוי קדימה עולה כך אחוזי ההצלחה יורדים. לכן אני לא מתרשם מכל מיני נבואות 30 שנה קדימה, גם אם חתום עליהן מישהו "שעוסק בתחום".

    Liked by 4 אנשים

  46. יש בימין הרבה ביקורת על הנכונות – הלפעמים מופרזת לטענת גורמים מסויימים – של השמאל להעלות את אנשיו על המוקד. אולם לדעתי יש בכך לא מעט יתרונות. גוף התקשורת "שקוף" נתן שתי דוגמאות טובות לאחרונה:

    https://shakuf.co.il/23494 מירב בן ארי (יש עתיד) מקדמת הצעות חוק שעוזרות לגופים אותם קידמה בעבר כלוביסטית
    https://shakuf.co.il/23176 מר"ץ, העבודה וכיו"ב שוכחים את הבטחת הבחירות לשקיפות ביומנים, באינטרסים הכלכליים של הח"כים ועוד

    אז שאפו ל"שקוף", שלמרות היותו גוף שמאל בעקרון, הוא לא לגמרי מאתרג את נציגי הגוש.

    אהבתי

  47. גרגשי, בקשר ללינור,
    ההבנה שלי בהתעמלות אומנותית קטנה מאוד, אלה הדברים שמישהו בפורום אולימפיאדה של רדיט כתב:

    If anyone says that someone performed perfectly in either Artistic Gymnastics or Rhythmic Gymnastics, that is probably a sign that they are a casual viewer at best (I am with Rhythmic these days and the sport has changed a lot in the past few years). Deductions in these sports are so precise that even things that appear to be done well can be judged harshly because they actually were not performed well.

    In Rhythmic Gymnastics, drops can be quite misleading. Linoy’s drop looked like it would be something penalized harshly, but since she was close to the apparatus, the deduction isn’t harsh. There are also difficulty scores to consider, and Linoy had greatly difficulty than Dina. Even so, Dina did still outscore Linoy on ribbon, it just wasn’t enough to outscore her in the rest of the competition.

    It is possible to win with a fall if you have enough difficulty and otherwise clean execution. Dina may be smarting about losing gold/winning the silver medal now, but in 2018 she (rightfully so, considering the deduction wasn’t severe) beat Linoy at Worlds with an apparatus drop, so there is a precedent for winning a major All-Around title with a drop and Dina was the one who set it against the woman she lost to today.

    Liked by 2 אנשים

  48. נטול ח, מעניין.
    נראה שבכללי עם הסרט הציונים נמוכים בהרבה. אזור ה 24 לעומת אזור ה 28 בתרגילים אחרים.
    יתכן ויש קושי גדול יותר עם הסרט. אין לי מושג.
    בכל מקרה, עכשיו שימחתי גדולה בהרבה על הזהב + הנקמה בסובייטית

    אהבתי

  49. אוף טופיק,

    לרגל תוספת התקציב האחרונה למערכת הביטחון אורי כץ מהבלוג דעת מיעוט החליט לפרסם מחדש רשומה שלו מ 2013.
    רשומה הראויה לתואר "קלאסית".
    לדיווחו, זו גם הרשומה הנצפית ביותר, אי פעם, בבלוג שלו.

    כותרתה: חוקי פרקינסון והבזבוז הבלתי נראה.

    אמלק:
    פקידים תמיד דואגים ליצר עבודה אחד לשני + אין כל חשיבות לגובה השכר כאשר התפקידים מיותרים.

    חוקי פרקינסון והבזבוז הבלתי נראה

    אהבתי

  50. לגבי השוטרים, מה רוצים מהם? הם עסוקים בספירת כתבות חיוביות על ביבי בוואלה. מבחינת המערכת זה מספיק.

    אהבתי

  51. ראיון עם פנחס ענברי.
    האירוע: גלישת תוניסיה (ה"מודל" לדמוקרטיה בעולם המוסלמי) ממשטר די דמוקרטי למשטר די דיקטטורי.

    לטענת ענברי הקונספציה של קיום "איסלם מתון", שתומך בזכויות אדם ושאיתו ניתן (לפחות לכאורה) ליצור שיתופי פעולה, ולהעזר בו בכדי לדכא את "האיסלם הקיצוני" – זו קונספציה כושלת.
    זו המצאה של המערב, ללא סימוכים מהמציאות. לראיה ההידרדרות טורקיה בעקבות השלטון האיסלמיסטי הנוכחי, מצב עזה תחת שלטון החמאס (זה דקונדוליסיה רייס כל כך ציפתה לעלייתו), והמצב הנוכחי בתוניסיה.
    לגבי רע'מ בישראל אמר משהו כמו "נחכה ונראה מה יהיה".

    (ניתן לדלג על הדקה הראשונה)

    Liked by 2 אנשים

  52. לרע״מ בישראל אין אופציה שלטונית. לא רואה מה האיום. עדיף לפחד מהחרדים שכן יכולים להפוך לרוב ברבות הימים.

    אהבתי

  53. המאמר הזה שהביאה קמיליה על חוקי פרקינסון, באמת אופייני, מצוי, אבל שטוח להדהים:

    תחילה, על פניו, כותב המאמר, לא הביא אפילו תגובה אחת של אחד מן המוסדות הציבוריים שהוא ביקר אותם. זה על פניו.

    מה שהוא הביא רק, זה איזה תגובה בעלמא, נניח טיעון נגד כללי פאבלוביאני, שבצבא עובדים קשה. ואכן:

    אפילו מתוך הניסיון האישי שלו, הוא לא הביא תגובה קוהרנטית. הוא טוען, שחיילים צבאיים נותנים קנסות לא יעילים ( או בקושי קונסים) חיילים ומפקדים בענייני תעבורה, במקום שהמשטרה תעשה זאת. אבל, הוא לא מסביר, למה המשטרה לא עושה זאת. אולי יש בעיה משפטית. אולי ביורוקרטית, שעושה זאת בלתי אפשרי פשוט. או, שייצור חוסר יעילות עוד יותר משמעותי.

    שום תגובה קוהרנטית ממש. הוא חושב, שפשוט צריך ויותר זול, לקבוע פגישה כדבריו, עם מפכ"ל המשטרה ולבקש ממנו יפה להורות לשוטריו לאכוף את חוקי התנועה גם על רכבים צבאיים. אבל, אולי, כך או כך, יש המון תאונות. כך או כך, המשטרה מלאה בעבודה. הוא לא יורד לעומקו של שום ענין. איך הם יתעסקו עם צבא גם, בלי להבין ולהכיר המערכת יותר לעומק למשל. או זה ידרוש תוספת תקציבית. יפגע באכיפה אזרחית. יגביר תאונות באזרחי.

    על כך, יש בעיה של נקודות ייחוס:

    נניח צבא סוגל להרוג ולהילחם. אבל, הוא משקיע המון בבטיחות. כל השקעה בבטיחות, עושה הצבא הרבה פחות יעיל ( בטיחות באימונים נניח). אז מה, הצבא יועד להרוג, ויהרוג גם חיילים שלו ?

    או נניח, שצה"ל הוא צבא העם. הוא כור היתוך. כור היתוך של המון קבוצות אתניות. עולים חדשים. משקף את כל הרבדים האתניים למשל. אז הוא תורם את חלקו בדבר, כי זוהי התפיסה הערכית. נניח בזמנו, רפול כרמטכ"ל, הקים את "חוות השומר". יחידה צבאית, שכל עיסוקה, שילוב של נניח חלכאים, נדכאים, בעלי רקע עברייני וכדומה, בשורות הצבא. נו, זה לא בזבוז ? מטורף לכאורה. מה לצבא ולזה ? אז זהו:

    זה ענין של נקודות ייחוס. ולזה הוא כמובן לא התיחס. מה לו ולזה !

    התוצאה אגב, מרשימה ביותר לא פעם:

    היחס הערכי והסנטימנטלי של אזרחי המדינה, כלפי הצבא, גבוה ביותר במדינת ישראל. או:

    כמות המפקדים, שנהרגים במלחמה או פעולות מבצעיות, בדיספרופורציה עצומה. למה? הם מחונכים, להיות בחוד. להיות ראשונים. להוביל הכוח. להיות בקו האש הראשון.

    אז שוב, גם יעילות, צריכה להימדד על פי נקודות ייחוס. זה ענין סובייקטיבי גם.

    יש אגב המון ביקורת פנימית, גם בצבא וגם במוסדות ציבוריים. ולא תמיד, אנו יכולים להבין, מה הולך שם. מבחוץ, זה נראה, כאילו חוקים לא הגיוניים ומוזרים. אבל, לרוב, אי אפשר להבין מה קורה באמת ובתמים.

    המחשתי זאת לא פעם. הניתוק הוא מוחלט ממש לפעמים.

    טוב, תקצר היריעה….

    להתראות

    אהבתי

  54. רק הבהרה לתגובתי על המאמר שהביאה קמיליה:

    כתבתי ש:

    " כמות המפקדים, שנהרגים במלחמה או פעולות מבצעיות, בדיספרופורציה עצומה. למה? הם מחונכים, להיות בחוד. להיות ראשונים. להוביל הכוח. להיות בקו האש הראשון."

    וזה אגב, ולא פירטתי זאת כך, תוצאה של סולידריות חברתית בין היתר. צה"ל, הוא לא צבא של סניורים נ' שאווישים. זה לא צבא עותומני. לא צבא מקצועי. אלא, צבא העם. הוא אבן שואבת או מקרין סולידריות חברתית. סולידריות חברתית עמוקה ביותר.

    והתוצאה, זה הקרבה. מפקדים, לא יושבים באיזה נישה אחורית, ונובחים. אלא, בגופם ודמם מקריבים לצורך דוגמא אישית, והובלה ערכית ואינסטרומנטלית.

    כך יוצא, שגם ביחידות עלית לא פעם, יש נניח מפקדים בכירים, בני מיעוטים, עולים חדשים בעבר הלא רחוק, נשים שמתקבלות ועוברות קורס טייס וכדומה.

    כל זה, נקודת ייחוס. אמנם סובייקטיבית. אבל, חשובה. בלי פירוט של נקודות ייחוס, ואיזון ושיקלול שלהם, אין טעם בדבר כזה. זה אפילו לא חובבני ביותר.

    להתראות

    אהבתי

  55. הנה, נמחיש מהי נקודת ייחוס, על פי מקרה קלאסי בצבא:

    בג"צ אליס מילר הידוע (נשים בקורס טייס).

    נצטט חלק רלבנטי מתצהיר התשובה, של מפקד חיל האויר דאז, אלוף הרצל בודינגר:

    "שאלת שילובן של נשים במקצועות לחימה היא בעייתית, והיא בסופו של דבר גם שאלה חברתית, תרבותית וערכית שהתחבטו בה מדינות רבות. היא עולה מעת לעת על סדר היום גם במדינת ישראל, והתשובה לה אינה רובצת לפתחה של מערכת הביטחון לבדה."

    עד כאן הציטוט:

    אז זה לא פשוט. היריון. לידה. התאמה. הסתגלות. מה חסרים טייסים לחיל האויר ? למה נשים יטען הטוען ? אם כך:

    זוהי שאלה ערכית חברתית ממדרגה ראשונה. והיא צריכה לשקף תפיסות חברתיות, ולא רק טקטיות אסטרטגיות צבאיות פרופר.

    אבל, במובן יותר אינסטרומנטלי, מדובר בנקודת ייחוס. מבלעדיה, אין להבין המערכת.

    אשאיר לינק לבג"צ יותר מאוחר.

    אהבתי

  56. ורק כדאי לשים לב:

    לא רק שההמחשה של "חוות השומר" הינה המחשה קלאסית. אלא, שזה פרוייקט של רפול. עכשיו, רפול, אחד המפקדים הקשוחים ביותר, בהשקפת העולם הכללית, הצבאית וכדומה. זה אדם שלא משחק. נחשב מפקד שהולך דוך. בלי חשבון. בלי התפתלויות. בלי השתבללויות בטח ובטח. צנחן, שהוא למעשה, גולנצ'יק של ממש.

    הנה נצטט אותו:

    מחד:

    "ויתורים לערבים מתפרשים אצלם כביטויים של חולשה ועייפות מן המאבק. הם מלמדים אותם, כי העיקשות הממושכת משתלמת. הם משכנעים אותם, כי בסופו של דבר תגבר ידם. הם מקשיחים את עמדתם והופכים אותם לאויבים יותר נחרצים".

    מאידך:

    "מידת הבורות של החיילים שגוייסו, גילתה ברבים את המחדל הנורא של מערכת החינוך. לא ייתכן שגוף כמו הצבא יתעלם מהבעיות החברתיות של המדינה ומי שטוען שזה בא על חשבון טנקים וצנחנים, פשוט משקר."

    זוהי ההוייה הישראלית בקשר לצה"ל. פעם הרבה יותר. היום אולי פחות. אבל, חשוב להדגיש ולהבין זאת.

    כאן, מומלץ מאוד לקרוא בויקיציטוט, על רפול:

    https://bit.ly/3lDl7tz

    אהבתי

  57. שמעון הגרגשי,
    לגזול מהסובייטים את הזהב בהתעמלות אמנותית זה כמו לקחת מהיפנים את הסושי. אפשר להבין אותם

    אהבתי

  58. מובן בהחלט חייל.
    וגם הפסידו את הקבוצתי לבולגריה, אוי לאסון.
    עדיין יש לשלוח את יחידת הסייבר של 8200 להגן על האשרם שלנו. הרי היא נכס ציוני מובהק! בשליחות המדינה

    אהבתי

  59. ובל נשכח שמרוב רמאויות וסמים, הרוסים לא מתחרים תחת הדגל הרוסי, אלא תחת הדגל האולימפי.
    בהחלט יש להם זכות לגז'דר……

    אהבתי

  60. שמעון הגרגשי,
    מחבר הפרוטוקולים של זקני ציון צדק. היהודים שולטים בעולם

    אהבתי

  61. פינת הטרלול הישראלי

    Liked by 2 אנשים

  62. שמעון הגרגשי,
    אחד הפרשנים הפוליטיים ברוסיה טוען שמדליית הזהב הוענקה לישראלית בניסיון לפגוע בנשיא "בשל חולשתו להתעמלות אמנותית", ועל רקע יחסיו עם המדליסטית האולימפית אלינה קבאייבה. דינה אברינה זועמת
    https://sport1.maariv.co.il/olympic-sports/article/725631/

    אהבתי

  63. נראה לי שראוי להקדיש חצי שעה (לפחות) לנושא האידיאולוגיות שבתוך התנועה הציונית..

    אני, לדוגמא, גיליתי שאיני ימנית (במובן הטריטוריאליסטי ו/או המסורתי – דתי המקובל) אלא חלק מאסכולת "בן-ציון" נתניהו.

    ובשולים, שגם לצמד מעבירי הפרק עוד נותר מה ללמוד לגבי שביעות רצונם מההישרדות האבולוציונית של העם היהודי.

    אהבתי

  64. לכל המעונין, הדו"ח של ה- IPCC הועדה של האו"ם לענין שינוי האקלים וכו… 2021 , מעורר הדים עצומים בעולם ופה ובכלל.

    כאן לתקציר (לא תקציר, אבל תקציר) של הדו"ח עצמו:

    https://bit.ly/3Cx1UQc

    אהבתי

  65. רק כמה נקודות עיקריות בדו"ח, על פי ה- BBC ( מדגיש, BBC ). נצטט:

    – Global surface temperature was 1.09C higher in the decade between 2011-2020 than between 1850-1900.
    – The past five years have been the hottest on record since 1850
    – The recent rate of sea level rise has nearly tripled compared with 1901-1971
    – Human influence is "very likely" (90%) the main driver of the global retreat of glaciers since the 1990s and the decrease in Arctic sea-ice
    – It is "virtually certain" that hot extremes including heatwaves have become more frequent and more intense since the 1950s, while cold events have become less frequent and less severe

    רק נתרגם ספונטנית:

    – טמפרטורת פני האדמה ( הגלובלית) גבוהה יותר ב- 1.09 מעלות בעשור שבין 2011-2020 מאשר בין: 1850- 1900 .
    – החמש שנים האחרונות היו החמות ביותר ( בין המתועדות) מאז 1850.
    – העליה האחרונה במפלס פני הים שולשה ממש לאחרונה,בהשוואה לשנים 1901-1971
    – ההמסה או הנסיגה של קרחונים היא קרוב לוודאי ( 90 אחוז סיכוי) תוצאה של מעשה ידי אדם, הכל מאז 1990 וכולל הירידה או הנסיגה של קרחוני הים הארקטי.
    – זה כמעט ודאי לטעון, שאירועי אקלים קיצוניים שיסודם בחום קיצוני נעשו מאוד אינטנסיביים מאז 1950, בעוד אירועי קור קיצוני, נעשו פחות אינטנסיבים ופחות קיצוניים.

    כאן לבי בי סי כאמור:

    https://www.bbc.com/news/science-environment-58130705

    אהבתי

  66. לגבי כתב האישום נגד דוד ביטן:

    https://www.ynet.co.il/news/article/sjoetzjgy

    "60 עמודים, 7 פרשות ו"תרבות שוחדית": כך נראה כתב האישום נגד דוד ביטן"

    לא קשה לי להאמין בנכונות של ההאשמות. כן קשה לי להאמין בסכומים שצויינו בכתבה: "הוא לקח על פי החשד, במצטבר, שוחד של 715 אלף שקל – וכן ביצע עבירות נוספות במסגרת תפקידיו בעיריית ראשון לציון ובכנסת. עבירות המס של ביטן מסתכמות באי-דיווח על סכום של 587 אלף שקל בקירוב"

    715 אלף שקל? זה הכל? נשמע סכום נמוך ביחס לכמות העבירות. זה גם לא מסתדר עם ההמשך: "בתמורה התחייב שעבני לביטן שיקבל שתי יחידות דיור בפרויקט "ראשון סנטר" או את שוויין הכספי, שהוערך על ידי המשטרה ב-1.6 מיליון שקל" 2 יחידות הדיור יחדיו שוות 1.6 מליון? או כל יחידה? בכל מקרה רק השוחד, לכאורה, הזה הוא יותר מ715 אלף שקל. אז מה הסכומים האמיתיים? יש לי הרגשה ש-ynet לא היו יסודיים מספיק בהנגשת כתב האישום לציבור.

    לבסוף, ח"ח לביטן שהוא דואג לשכבות החלשות: "הוא אף קיים פגישות בכנסת למען מ"י, ידידה של משפחת ג'רושי מרמלה, על מנת להסדיר לשכונת ג'ואריש חיבור לחשמל למרות שהיא בנויה על קרקע לא חוקית." מי אמר שהליכוד לא דואג לערבים.

    אהבתי

  67. חזרה לנושא המקורי של הפוסט.
    ד'ר רועי צנזה במה שניתן להגדיר כ"פסימיות זהירה".

    כל מה שרציתם לדעת על זן הדלתא, ולא היה לכם נעים לשאול

    קטע מהפוסט:
    ————————
    " … השוואה מהירה בין שני וירוסים היפותטיים.

    לנגיף הראשון נקרא "איטי וקטלני". הוא ניחן ב- R0 של 2, מה שאומר שכל חולה מעביר אותו לשני חולים נוספים. הזן הזה גם קטלני מאד, עם שיעור תמותה של עשרה אחוזים.

    לנגיף השני נקרא "מהיר ועצבני". הוא מתהדר ב- R0 של 5, אבל היכולת שלו להסב נזק מוגבלת מאד: שיעור התמותה בקרב החולים עומד על 0.1 אחוזים בלבד.

    נניח לרגע שלוקח לנגיף יום אחד להתפשט בכל קפיצה. ביום הראשון יוצאים שני הווירוסים למירוץ, כל אחד עם חולה אחד בלבד.

    ביום השני, "איטי וקטלני" מדביק שני אנשים. ביום השלישי, ארבעה אנשים. ביום הרביעי, שמונה אנשים, וכן הלאה וכן הלאה. לאחר שבועיים, הוא הדביק בערך 16,384 אנשים. אם נניח שעשרה אחוזים מתוכם ימותו, הרי שסך כל מקרי המוות שגרם הנגיף בשבועיים עומד על 1,638. זה לא מעט, אבל בואו נבחן את המתחרה השני במרוץ ונראה איך הוא מסתדר.

    הנגיף "מהיר ועצבני" הדביק ביום השני חמישה אנשים. ביום השלישי – 25 אנשים. ביום הרביעי כבר קפץ המספר ל- 125. נקפוץ קדימה שבועיים, ונגלה ש- "מהיר ועצבני" הדביק כבר בערך שישה מיליארד בני-אדם. או במילים אחרות – כמעט את כל תושבי כדור-הארץ. אפילו אם הזן ה- 'חלש' הזה יהרוג רק עשירית האחוז מתוכם, עדיין מדובר בשישה מיליון מתים, פלוס-מינוס.

    אלו מספרים מוגזמים, כמובן, והנגיף לא מתפשט בקפיצות של יום אחד, אלא במרווחים של שבוע-שבועיים בכל פעם. אבל המשמעות ברורה: דווקא נגיפים מדבקים יותר וקטלניים פחות, יכולים להיות מזיקים הרבה יותר בראייה הכוללת של הדברים. הם יכולים להתפשט במהירות, להדביק מספר גדול של אנשים – שחלקם יהיו קשישים ואנשים עם מחלות רקע ועם מערכת חיסון שאינה מתפקדת היטב – ולהגיע לכל החברה לפני שייעלמו בשל החסינות שרבים מפתחים כנגדם. זה, כנראה, מה שקרה בהודו, וזו הסיבה שבתי-החולים שם לא הצליחו להתמודד עם העומס העצום שנוצר תוך שבועות ספורים. זו גם הסיבה לכך שזן הדלתא הפך להיות הנפוץ ביותר בעולם, ומדינות רבות נאלצות להתמודד עמו בימים אלו ממש.

    אגב, חיסרון אחד גדול שיש ל- "מהיר ועצבני" הוא שבעקבות מעבר הנגיף בקרב האוכלוסייה, כמעט כולם מחוסנים מפניו. ושוב, זה כנראה מה שקרה בהודו. אלא שכמו שכבר כתבתי, אין שום ודאות שהחסינות נשארת לאורך זמן, או שהגרסה הבאה של הנגיף לא תוכל לעקוף את החסינות הזו. ובכל מקרה, עד שמגיעים לאותה חסינות עדר (או קרוב אליה), המדינה כבר חווה אסון בריאותי כבד שפוגע בכל מערכת הבריאות. …"

    אהבתי

כתיבת תגובה