יש עוד חיות בגן מלבד שפנים

נדב שנרב תוהה על הרציונליות של הקולאיציה החדשה, מזווית הראיה של תורת המשחקים:

ובכן, איזה משחק ישחקו מהיום כהנא ומרענה, שקד ופריג', גדעון סער וניצן הורביץ? האם מדובר בדילמת אסיר, במשחק צ'יקן או במשהו אחר? מה שהופך את מצבה של קואליצית השינוי למעניין הוא שלא מדובר כאן רק במשחק של שני שחקנים, אלא בהתמודדות של 61 חברי כנסת או לפחות של שמונה מפלגות, כל אחד ואחת עם מפת האינטרסים, האיומים, התגמולים והחששות שלו או שלה. זוכרים את סצינת הסיום של "הטוב הרע והמכוער", התלת קרב בין בלונדי, עיני מלאך וטוקו? – אותו דבר רק עם פי עשרים משתתפים, כשאיש אינו יודע באיזה אקדח יש כדורים ובאיזה אין. בלי עבודה מאסיבית של יאיר גולן שיזהה להם מראש את התהליכים, קשה לי להאמין שהעסק ישרוד זמן ממושך.

אני מאמין בתמריצים. נראה לי שלשני הצדדים יש תמריצים חזקים מאוד בהצלחתה של האופרציה הזו, לפחות בטווח הנראה לעין. קשה לראות למי ממשתתפיה יש רצון להכשיל אותה. השמאל רוצה לזכות בנתח נדיר מהשלטון, ועוד בכנסת שבה יש רוב ברור לימין. לכן הוא חייב לנסות להיות שותף נוח. גם יש את פיתוי ראשות הממשלה ליאיר לפיד איש המרכז-שמאל בהמשך הדרך. בנט מצידו חייב לבנות את עצמו, כי אם עכשיו המדינה תצא לבחירות לא בטוח שיעבור את אחוז החסימה. בקיץ 2023 כאשר יהיה עליו להעביר את השרביט ללפיד אולי כבר יאבד עניין בהמשך קיום הממשלה, אבל הוא יהיה אז רק בן 51 ולא יוכל להוציא לעצמו מוניטין של נוכל שיעיב על המשך דרכו הפוליטית. אדרבה, יהיה לו עניין לבנות את עצמו כפרטנר ימני שהשמאל יכול לעבוד איתו. זו נישה מבטיחה בפוליטיקה הישראלית וכזו שהייתה מאוד חסרה בעשור האחרון. מנסור עבאס רוצה כמובן לשלוט בתקציבי העתק שישוגרו למגזר, כמו חתול שיושב על סיר החלב.

האידיאלוגיה השונה באמת יכולה להפוך את המשך קיום הממשלה לאורך זמן לבלתי אפשרי. בפרט חוסר היכולת להסתמך על תמיכת הערבים כשיידרש מבצע צבאי בעזה או בלבנון. זה גדול ממנסור עבאס – הוא לא יכול לראות את עזה או אפילו את ביירות נחרבת, אחיו הערבים מתים, והוא יושב בממשלה שמחוללת את כל זה. מצד שני אין זה כל כך פשוט להפיל ממשלה. ייתכן שהממשלה תאבד רוב, אבל המבצע יסתיים, יעברו שבוע או שבועיים, ירגעו הרוחות ועבאס יוכל להרשות לעצמו שוב שיתוף פעולה, הרבה לפני שכל מהלך פרלמנטרי שינצל את קריסת הקואליציה יושלם. בסופו של דבר אני נוטה להיות אופטימי בהערכת סיכויי הישרדותה של ממשלת השינוי, בוודאי בשנתיים הראשונות תחת נפתלי בנט. אחר כך יהיה קשה לפתות את איילת שקד להישאר.

כך או כך, אם נחזור לתורת המשחקים, צריך לייחל להצלחתו של בנט. להקמת ממשלת השינוי יש ערך גדול כלקח עתידי. היא מציבה גבול בפני טירוף שלטוני מהסוג שביבי חולל. יידע כל שליט שאם יתנהל באופן כזה תהיה לו אלטרנטיבה. לאף פוליטיקאי אין ולא צריך להיות כוח קרטליסטי על המחנה האידיאולוגי שלו. אם פוליטיקאי מתנהל באופן שערורייתי, הציבור צריך לגבות ממנו מחיר. הלקח לדורות שרצוי שפוליטיקאים יקחו מנפתלי בנט צריך להיות: הוא היה אמיץ, הוא עצר מעגל של טירוף והוא הרוויח מזה; אם תתנהג כמו מטורף, גם בקריירה שלך יופיע נפתלי בנט שיגבה ממך מחיר. לא משנה כמה תתאמץ להקיף את עצמך בשפני הסלע, עדיין תגלה שהטבע מכיל גם חיות אחרות.

130 תגובות על ״יש עוד חיות בגן מלבד שפנים״

  1. הפוסט הזה הזכיר לי שב- 2015, כשנתניהו הקים בקושי קואליציה של 61, חשבתי/קיוויתי שהממשלה לא תחזיק מעמד. שלא הגיוני שכל הצבעה בכנסת תהיה מלחמת עולם על רוב מקרי וקיזוזים. בסוף הם איכשהו צופפו שורות והחזיקו מעמד. מסכים שהפעם הקואליציה פחות הומוגנית וזה יהיה סיוט לתחזק, אבל נראה לי שזה אפשרי.

    משעשע לקרוא נאום יו"ר האופוזיציה הנכנס ביום השבעת הממשלה ההיא – אחד, יצחק הרצוג:

    "הקרקס של נתניהו הוא ממשלת חטוף כפי יכולתך, ממשלה שהוקמה ברגע האחרון ממש, כמעט בחצות הליל, ועל חודו של קול, ממשלה שהוקמה בכל מחיר ולמטרה אחת ויחידה: כדי שאתה – תמשיך ותשרוד בכיסא ראש הממשלה. הקמת אדוני, ממשלה ללא דרך וללא מצפן. ממשלה בלי חזון"

    "שום מנהיג הגון לא יצטרף לקרקס נתניהו שהקמת ברגע האחרון ועל חודו של קול, רק כדי להנציח את המשך שלטונך. הדבר הטוב והנכון לעתיד ישראל שתקדם האופוזיציה בראשה אני עומד, הוא לנסות להקים ממשלה חדשה בישראל שאתה אינך עומד בראשה, או ללכת בדלית ברירה לבחירות חדשות. הדבר הטוב והנכון למדינת ישראל, הוא לא לאפשר לך להישאר על כיסא ראש הממשלה בכל מחיר ולעזאזל המדינה".

    Liked by 2 אנשים

  2. הדבר הטוב והנכון למדינת ישראל, הוא לא לאפשר לך להישאר על כיסא ראש הממשלה בכל מחיר ולעזאזל המדינה

    הפעם זה נשמע כמו: נעדיף שהמדינה תלך לעזאזל אבל לא נאפשר לך לשבת בראש המדינה.

    אז לפחות היו 61 בעלי דעות פוליטיות דומות, הפעם אלו 61 בעלי אינטרסים דומים.

    אני חוזה שהממשלה הזו לא תראה את יום ההולדת הראשון שלה.

    אהבתי

  3. תמריץ,
    שנרב מציג תיאוריה יפה אבל לא מתאימה למציאות (כמו הפוסט שלך). בנט וסער הם כבר עמוק בשמאל (כמו ליברמן) אפילו אם הם עצמם לא יודעים זאת. חז"ל, שהבינו את נפש האדם, אמרו (בספר החינוך) "אחרי הפעולות נמשכים הלבבות". הגשר מימין לשמאל הוא "אבל ביבי". כל מי שהוציא את צמד המילים אלה מפיו הוא כבר שמאלני. "הסתה", "שיסוי", ו"פילוג" מגיעים מיד אחר כך.
    הימין בכנסת הזו מונה 53 חכ"ים ואין שום סיכוי לשינוי עד לבחירות הבאות.

    Liked by 1 person

  4. טוב תמריץ, לא הבנו מה הקשר, בין סצנת תורת המשחקים בקשר לדילמת האסיר, לבין הפוסט שלך. שהרי, בשניהם עסקינן בתמריצים לכאורה. סתם הבאת את הפוסט הזה ?

    תכל"ס:

    כפי שהסברתי בעבר, לא עסקינן בתמריצים, ותמריצים בלבד. עסקינן בתמהיל כולל, של אינטרס אישי, במובן הרחב, במובן הצר, ודאגה אמיתית לפרצופה של המדינה.

    ציבורים רבים, מזהים פשוט, שבתוך התמהיל, של גוש השינוי, המשקל של דאגה כנה לגורל המדינה, בקרב המנהיגים של הגוש, הוא יותר גדול ומשמעותי בטח, מן המשקל בגוש הנגדי של הימין.

    פשוט אמון הציבור. אמון הציבור במנהיגים, שעושים לא לביתם ולעצמם בלבד, אלא, באמת ובתמים, דואגים גם לגורל המדינה.

    לא כזה מסובך.

    ואגב, נוכל להמחיש זאת ( לפחות במידה מסויימת) דרך טור דיעה, יפה מאוד, של כותבת מן הימין דווקא.

    נצטט את ד"ר יפה גיסר (מרצה, חברת הוועד המנהל של "פנימה" ותושבת עפרה). כך:

    "גם אנחנו בימין יודעים: זו ממשלה מצילת חיים"

    "בנט ושקד אינם בוגדים ולא עוכרי ישראל, אלא מנהיגים שפועלים באומץ בסיטואציה פוליטית קשה. הדמוניזציה כלפיהם מגיעה ממי שפוחד לאבד שלטון

    האירוע המכונן אמש (יום ד') של חתימת ההסכם להקמת ממשלה, והתמונות המלוות אותו, מטלטלים ומערערים את נפשם של רבים בחברה הישראלית. אני, כמי ששייכת לאגף הימני, הדתי, הציוני וה"מתנחלי", חושבת שמדובר במהלך מציל חיים: מציל את חייה של החברה הישראלית.

    לאחר שנתיים שכללו ארבע מערכות בחירות וקרבות מילוליים גסים ואלימים, שקרים בוטים בלתי פוסקים והרבה שנאה ברשתות וברחובות, הגיע הזמן לעצור את הריסוק המתמשך של המערכת הפוליטית ולהחזיר משילות וביטחון לאזרחים.

    אילו בנימין נתניהו – אדם עתיר זכויות ומגדולי המנהיגים שהיו לישראל – היה מפנה את מקומו או לפחות עומד במילתו ובהבטחות שנתן לבני גנץ כשקרא לו בקול דרמטי בתחילת מגפת הקורונה לבוא לשאת עמו את האלונקה, אולי היינו במקום אחר. אבל הוא לא עשה כך. וכיום, הקמת הממשלה הזאת היא לא רק מהלך קיומי הכרחי, אלא גם ביטוי עמוק למה שרבים בימין לא מוכנים להזדהות עמו בגלוי אבל תומכים בו "בסתר".

    אנשי ימינה הם בשר מבשרו של המחנה הלאומי שדואגים וחרדים לישראל ולזהותה היהודית. זעקות השבר והדמוניזציה כלפיהם הן בעיניי ביטוי לקיבעון ופחד מאיבוד כוח ושלטון, בלי הצגת אלטרנטיבה

    רבים בציונות הדתית ובימין ובכלל מבינים שהעת הזו מחייבת לצאת מן המקום האידיאולוגי "הטהור", אם יש כזה בכלל, ולתת סיכוי לממשלה מתפקדת ויציבה; ממשלה שתהיה חייבת לשים בצד כעשרים אחוז מהסוגיות שבליבו של שסע הימין–שמאל, ולנהל – באחריות, במקצועיות ותוך שיתוף פעולה אמיתי – את שמונים האחוז של הנושאים הבוערים.

    בשבועות האחרונים חווינו סדרת אירועים קשים – מהאסון במירון דרך המלחמה בדרום ועד הפרעות ברחבי המדינה. אחד הדברים המטרידים והמפחידים שליוו אותם הייתה ההבנה שאין דין ואין דיין במישור החברתי והאזרחי. איש לא לוקח אחריות על האסון במירון והמשטרה לא מגיעה לשטח בזמן, לא בלוד ולא בבת ים. לזה צריך לשים סוף.

    אני תומכת בלב חרד בממשלה הנוכחית, ועדיין רואה אור קטן בקצה המנהרה בהצטרפותם של אזרחי ישראל הערבים לממשלה. אין טעם להתכחש למורכבות הרגשית והמעשית, בעיקר ברקע אירועי השבועות האחרונים, אבל גם אין היגיון בהסתרת ניצני האחווה, גם אם היא אחוות אינטרסים.

    עכשיו מצופה שכל חברי הקואליציה החדשה יפעלו מתוך אחריות והסתפקות במועט בכל הקשור להגשמת החלומות האידיאולוגיים שלהם. יכול להתחולל כאן נס של חיבור בין בעלי דעות שונות ואף מנוגדות, שימצאו את המשותף ויפעלו יחד למען חוסנה וקיומה של החברה הישראלית ומדינת ישראל.

    נפתלי בנט, איילת שקד וחבריהם בימינה אינם שמאלנים (זו לא קללה, אגב) ולא בוגדים. הם גם לא עוכרי ישראל. הם מנהיגים שפועלים בסיטואציה פוליטית קשה ובהכרעתכם האמיצה מנסים לעשות את הטוב והנכון ביותר. כמוני וכמו רבים אחרים, הם בשר מבשרו של המחנה הלאומי שדואגים וחרדים לישראל ולזהותה היהודית. זעקות השבר והדמוניזציה כלפיהם במחנה הציונות הדתית הן בעיניי ביטוי לקיבעון ופחד מאיבוד כוח ושלטון, בלי הצגת אלטרנטיבה.

    לא נלך לבחירות חמישיות. הדבר הנדרש כעת הוא שיקום הממשל והמשילות במדינה ובכך לכל אחד מאיתנו אחריות. את תרבות השלטון והפוליטיקה של השנים האחרונות יש לאתחל מחדש. עלינו להוכיח שאנו יכולים לנהל חיים של אחריות סולידרית ולהנהיג את המדינה יחד. מחקרים מעלים שלחברה הישראלית יש רמה גבוהה של חוסן. המבחנים שעברה לאורך השנים שונים מאלה שעברה כל חברה דמוקרטית אחרת בעולם. אנחנו נעמוד גם באתגר הקיומי הזה."

    כאן:

    https://www.ynet.co.il/news/article/rJ53mNI9d

    Liked by 2 אנשים

  5. מהטלגרם של דיירקט פולס (שלמה פילבר):
    Direct Polls – דיירקט פולס, [26.05.21 17:02]
    המערכת הפוליטית כולה סופרת לאחור לפקיעת המנדט בעוד שבוע. אז יתממש אחד משני התרחישים שכולם דנים עליהם: "ממשלת שינוי" או בחירות חמישיות.

    אבל, האם יש תרחיש נוסף שהוא בעצם ה"Blind Spot" "הכתם העיוור", שכל הפרשנים הפוליטיים מפספסים אותו והוא זה שיפתיע את כולנו?

    ישנן כמה שאלות מטרידות:

    1. איך ייתכן כי שני המאסטרים הכי גדולים בתרגילים פוליטיים – גדעון סער וזאב אלקין, יצאו לחופשה דווקא בתקופה הכי סוערת של הפוליטיקה הישראלית.

    2. למה סער, מוותיקי חברי הכנסת של הימין, מוותר למתמודד "הצעיר" נפתלי בנט, על כיסא ראש הממשלה ברוטציה, גם אחרי שברור ששניהם מביאים את אותה נדוניה של 6 אצבעות בלבד.

    3. מדוע אלקין וסער, שני יו"ר קואליציות בדימוס, עם קילומטרז' ארוך, ספציפית, בנושא הסיעות הערביות – מקפידים שלא להשתתף במו"מ עם המפלגות הללו, ודאגו לשלוח את בנט "המתמחה" לשבת עם מנסור עבאס.

    4. במבצע 'שומר החומות' הוציא גדעון סער הצהרות לוחמניות מה צריכה הממשלה לבצע בעזה. סער הקפיד להצטלם במוקדי הצתות בלוד ובעכו, ודורש כעת יד קשה כנגד הפורעים הערבים. לא ממש צעדים שמקלים על המו"מ עם המפלגות הערביות – שבלעדיהם אין ממשלת שינוי.

    5. סער במחווה חברית הודיע כי הוא ובנט מנהלים מו"מ ויכנסו לממשלה יחד. האם החיבוק הזה הוא קביים לבנט או אולי בעצם מלכודת דבש.

    6. ושאלה אחרונה לסיום, מי שיש לו שמיעה פוליטית טובה, שם לב כי גדעון סער חוזר ואומר ש"תקווה חדשה לא תצטרף לממשלה בראשות בנימין נתניהו". אבל, מה לגבי ממשלה שבה סער ראש ממשלה ראשון ברוטציה? סער מעולם לא פסל ישיבה עם 'הליכוד' בראשות נתניהו בממשלה.

    ייתכן שישנו תרחיש פוליטי שלישי שחמק לכל הפרשנים הפוליטיים?

    גדעון סער, זאב אלקין, ושאר השועלים הפוליטיים ב'תקווה חדשה', מחכים בסבלנות למערכה האחרונה. בינתיים, הם שלחו אל החזית את בנט ושקד ראשונים לחטוף את כל הביקורת ולהישחק פוליטית. 'ימינה' היא נייר הלקמוס לבחון את ההסכמות (ואי ההסכמות) של כל מרכיבי "גוש השינוי" ולחשוף את גבול הוויתורים של 'הליכוד'.

    וכך, ברגע האחרון, במקום שבנט יודיע על הצטרפותו ל"ממשלת השינוי", יהיה זה גדעון סער שיודיע כי הוא לא מסכים להצטרף לממשלה הנתמכת ע"י המפלגות הערביות ויפרק בכך את הסיכוי ל"ממשלת שינוי".

    סער יחכה להצעת 'הליכוד' המשודרגת שנתנה ל'ימינה' לכהן ראשונה ברוטציה של ממשלת ימין "מלא מלא", בנט ושקד לא יוכלו להישאר מאחור ויכנסו גם הם. ייתכן שגם בני גנץ יסכים להמשיך לכהן תחת ראש הממשלה גדעון סער. זו תהיה ממשלת ימין אליה חותר סמוטריץ' כבר כמה שבועות. ייתכן שהתנאי יהיה כי איתמר בן-גביר ומפלגת 'נועם' יהיו בחוץ. אבל עדיין יהיו 61 אצבעות תומכות.

    ואם 'הליכוד' בכל זאת יעדיף בחירות חמישיות. סער, ששמר יחסית על כוחו, ייקח את קולות ימינה שנותרו בלי לשלם תמורה לבנט ושקד.

    אין לנו שום מידע האם תרחיש כזה נבחן, אבל הוא לפחות עונה על רוב השאלות שהצגנו למעלה. נותר פחות מחודש להיווכח.

    Direct Polls – דיירקט פולס, [26.05.21 17:40]
    ייתכן שהתרחיש לעיל הוא גם הסיבה מדוע 'הליכוד' לא מזדרז לסגור עם 'ימינה', ולכאורה "דוחק" אותה שוב לזרועות "גוש השינוי".

    ימים יגידו.

    אהבתי

  6. אל רום, האמת ששנרב הפעם לא היה כזה קוהרנטי בעיניי. בכל אופן הבאתי אותו כי רציתי להגיד משהו כן קוהרנטי. אם אנחנו רוצים שתורת המשחקים תעצב בעתיד כראוי התנהגות של פוליטיקאים בישראל, אז ביבי צריך להיענש בחומרה על התנהגותו ובנט צריך לקבל תגמול על אומץ לבו. בסוף בתורת המשחקים משקללים תגמול להתנהגות ועל העתיד של התגמולים לומדים מהעבר. העבר של העתיד הפוליטי נוצר בימים אלו. צריך שמוסר ההשכל שלו יהיה: המופרע מפסיד והמעז מנצח.

    אהבתי

  7. פילבר מדבר מדמיונות לבו לדעתי וגם על הסקרים שלו אני לא כל כך סומך.

    לגבי אחרי המעשים יימשכו הלבבות אני לא חושב שהאנטי ביביסטים הולכים שמאלה. הם מנסים לשמור על קיומו של ימין ממלכתי ואינטליגנטי. לא טוב לימניים שיאבדו לגמרי את האליטה האינטליגנטית שלהם, והביביזם מוביל אותם לכיוון הרע הזה. שזה אירוני כי ביבי היה מנהיג אפקטיבי כי מעולם לא היה טראמפ ולא עסק בלהיות מטומטם. שילוב של היהירות אחרי ניצחון 2015 וההקצנה שאחרי כתב האישום הוביל אותו לפינה הרעה הזו.

    Liked by 1 person

  8. תמריץ,
    בעוד מספר חודשים אנשי "הימין הממלכתי" יפסיקו גם להעמיד פנים. העתיד הפוליטי שלהם הוא במחוזות של גנץ. אתה עתיד לגלות שיהודה ושומרון אינם מחוזות ליבתיים והאחדות חשובה מהם

    אהבתי

  9. תמריץ,
    לגבי פילבר אני מסכים עם הערכתך לגביו אבל אני מסכים עם התיאור שלו. לדעתי סער פשוט אנמי ומסר אמביציה ולהט. עיקר תאוותו היא חיסולו של נתניהו ומעבר לזה יש שם ריק

    אהבתי

  10. מעולם לא הבנתי למה מישהו מתרשם מסער.. סמל האנמיות וחוסר הכריזמה. בנט שונה.. קצת אינפנטילי אבל נועז וחריף.

    אהבתי

  11. בנט/לפיד יישרו קו עם הפרוגרסיבים של המפלגה הדמוקרטית. ומי עם הבבונים?
    Will Christians support new Israeli government? Many will. But one prominent Evangelical has declared war on Naftali Bennett, sent scathing letter denouncing him with profanity – ‘I will fight you every step of the way’
    https://www.allisrael.com/will-christians-embrace-new-israeli-government-probably-but-one-prominent-evangelical-has-declared-war-on-naftali-bennett?fbclid=IwAR1caPGxddCgbIGaWueHdztuNbWl2MN0cY83F3sMTs2uuKTcdLSs_a7-OHk

    אהבתי

  12. תמריץ,
    סער היה פוליטיקאי די מוצלח עם פוטנציאל להחליף את נתניהו בעתיד. יצר הנקם בעלים את האמביציה. לגבי כריזמה אפשר להגיד אותו הדבר לגבי שמיר. מכל מקום בצמרת הליכוד כולם אנמיים. השמאל זיהה נכון את ביבי כאוייב העיקרי (והיחידי?). בלעדיו הליכוד יתכווץ לגודל של מפלגת לפיד

    אהבתי

  13. אני מוטרד יותר ויותר מהאיומים כלפי אנשי ימין במחנה השינוי. בנט ושקד צריכים אבטחה, ילדיה של עידית סילמן לא הולכים לביה"ס (שמועה?), איומים היו גם על גדעון סער. מעבר לכך מאיימים גם על חברי גוש שינוי אחרים, מכל הקשת הפוליטית. האיומים האלה רק מחזקים את הצורך הדחוף בהחלפת השלטון, ויפה שעה אחת קודם. מעבר לכך, ואולי חמור אפילו יותר, מדוע נתניהו לא פוצה פה בענין?

    אהבתי

  14. תמריץ,
    אם האיומים באינטרנט מזעזעים אותך איך זה לא סידרת לי אבטחה בעקבות האיומים של אל רום?

    Liked by 2 אנשים

  15. א. תמריץ כתב בפוסט:
    " … נראה לי שלשני הצדדים יש תמריצים חזקים מאוד בהצלחתה של האופרציה הזו, לפחות בטווח הנראה לעין. קשה לראות למי ממשתתפיה יש רצון להכשיל אותה. השמאל רוצה לזכות בנתח נדיר מהשלטון, ועוד בכנסת שבה יש רוב ברור לימין. לכן הוא חייב לנסות להיות שותף נוח. גם יש את פיתוי ראשות הממשלה ליאיר לפיד איש המרכז-שמאל בהמשך הדרך. …"
    —————————-
    לתפיסתי, האינטרס של בנט וסער ביציבות הקואליציה חזק שבעתים מהאינטרס של שאר מפלגות הקואליציה.
    לא סביר שמפלגות השמאל והמרכז יאבדו מצביעים
    כנראה אפילו להפך.
    אבל אם יתקיימו *בקרוב* בחירות – בנט וסער בסכנה ממשית לא לעבור את אחוז החסימה.
    *אולי* לאחר מספר שנים – הזעם המופנה כעת כלפיהם יתעמעם, הם יצליחו לצבור הישגים שניתן יהיה להתגאות בהם בתפקידיהם החדשים, חלק ממצביעי מרכז המפה הפוליטית ((מצביעי כחול לבן / ד'ש)) ישכחו שהשתייכו בעבר לימין ויתפסו אותם כמנהיגים לגיטימים ועוד.

    מכאן שבקונפליקט המשמעותי הראשון שיקרה בקואליציה החדשה, בין הנוטים לימין לבין הנוטים לשמאל – סער ובנט הם אלו שיתקפלו ראשונים. במונחי משחק הצ'יקן הם אלו שישברו את ההגה ראשונים. ישברו שמאלה כמובן.

    כלומר הקואליציה החדשה תשלט ע'י השמאל – מרכז. יהיה ראוי לקרוא לה ממשלת לפיד (ולא ממשלת לפיד -בנט).

    *לצערי* אני מצטרפת למעריכים שקואליצית לפיד תשרוד זמן רב.

    (המשך יבוא)

    אהבתי

  16. ב. " … מנסור עבאס רוצה כמובן לשלוט בתקציבי העתק שישוגרו למגזר, כמו חתול שיושב על סיר החלב. …"
    ——————————
    *לו" התשלום למנסור עבאס היה מסתכם רק בתקציבי עתק – הייתי תומכת בהקמת קואליציה התלויה בו. אם יתעורר צורך – גם ניתן יהיה להעניק לו בונוס כספי נוסף.
    אבל אישור השתלטות הבדווים על מרחבים ענקיים /ביטול חוק קמיניץ / הקפאת כל צווי ההריסה של מבנים בלתי חוקיים – הם אסון לדורות.
    יש לישראל כספים, די בשפע, אך הקרקעות שלה הם משאב במחסור. לאור צפי של 20-30 מיליון איש בישראל כבר באמצע המאה הנוכחית – קיימת משמעות לכל דונם קרקע פנויה.
    ועדין לא הזכרתי את משמעות התקדים לפיו כל מי ששדד יותר קרקעות, ועשה כל מה שחפץ בו – צפוי להרוויח יותר. בלשון המעטה, דרישות אלו של רע'מ הן תמריץ לצפצוף על כל חוק.

    אגב, גם קשה לי להתלהב ממתן תיק האוצר + יו'ר ועדת הכספים לליברמן.
    אבל אני מתנחמת בכך שליברמן כנראה יגזור לעצמו, ולכל בני ביתו, קופונים שמנים (בכל פעם שיזרים כספים מקופת המדינה ליעד כלשהו) – אבל בסופו של דבר מדובר רק בכסף. לא במשאב הנמצא כעת בישראל במחסור חריף.

    ג. " … האידיאלוגיה השונה באמת יכולה להפוך את המשך קיום הממשלה לאורך זמן לבלתי אפשרי. בפרט חוסר היכולת להסתמך על תמיכת הערבים כשיידרש מבצע צבאי בעזה או בלבנון. …"
    ——————–
    האידיאולוגיה של תנועת האחים המוסלמים (כולל החמאס) היא שהיהודים הם דת ולא עם/לאום, ולפיכך לא מגיעה להם שום מדינה. גם לא בגודל בול וביבשת מרוחקת + כל מקום בו שלטו בעבר מוסלמים (כולל בספרד, בניו דלהי ובחוף המערבי של אסיה) חייב להמשיך להישלט ע'י מוסלמים. שחרור שטחים אלו מידי הכופרים – זוהי מלחמת מצווה חשובה. מצוות גיהאד המוטלת על כל מוסלמי העולם.

    כלומר, לא מדובר כאן בסתם אידיאולוגיה *שונה* אלא באידיאולוגיה אנטי ציונית קיצונית.
    אמנם חוקי הפוליטיקלי קורקט המודרנים הוציאו את המונח "אויב" מהלקסיקון הלגיטימי. אבל חובה להכיר בכך שהתנועה האיסלמית היא אחד האוייבים המרים ביותר של "הישות הציונית". לא שותף לגיטימי בקואלציה כלשהי.

    אגב, תמריץ שכח לציין שמנסור עבאס כבר הכריז שתפקידו יכלול שכנוע כל גורם אפשרי בעולם שחובה להקים, בהקדם, מדינה פלסטינית.
    במהרה נזכה לראות איך עבאס מיישם את תורת השלבים, שעראפת (באיוולתו ובחפזונו) ניסה להאיץ מדי.

    (המשך יבוא)

    Liked by 2 אנשים

  17. ד. " … להקמת ממשלת השינוי יש ערך גדול כלקח עתידי. היא מציבה גבול בפני טירוף שלטוני מהסוג שביבי חולל. יידע כל שליט שאם יתנהל באופן כזה תהיה לו אלטרנטיבה. לאף פוליטיקאי אין ולא צריך להיות כוח קרטליסטי על המחנה האידיאולוגי שלו. אם פוליטיקאי מתנהל באופן שערורייתי, הציבור צריך לגבות ממנו מחיר. הלקח לדורות שרצוי שפוליטיקאים יקחו … אם תתנהג כמו מטורף, גם בקריירה שלך יופיע נפתלי בנט שיגבה ממך מחיר. …"
    ————————–
    איני חולקת על כך שנתניהו התנהל בצורה מחפירה ושערוריתית. התנהלות שאפילו החריפה קשות במהלך השנה האחרונה. מכאן שאני מסכימה ש"מגיע לו" להענש.
    *גם* כ"לקח לדורות" לכל האחרים.

    אבל אם אני שמה את השיקולים האלו על כף מאזנים אחת, ואת כל המחירים הכבדים שכנראה נאלץ לשלם בתקופת ממשלת לפיד על כף מאזנים שניה – איני באמת מתלבטת מהו הרע במיעוטו.

    לקח חינוכי, חשוב ככל שיהיה, מתקשה בעיני להאפיל על אי התנגדות ישראלית למתן לגיטימציה בינ'ל להגשמת פרויקט הגרעין האיראני, על ויתור על אדמות הנגב והגליל, על הפקרת כל השמנת הישראלית לחתול ליברמן, ועוד ועוד ועוד מחירים.ת

    מכאן שבעיני נפתלי בנט אינו "אמיץ, (ש)… עצר מעגל של טירוף ו… הרוויח מזה".
    בעיני הוא פוליטיקאי קטן, אופרטיוניסט נכלולי, שמכר את כל האידיאולוגיות (שטען שיש לו) עבור כסא של ראש ממשלה. על כל הכוח והכיבודים הנלווים לכך.

    לו בנט היה פועל ממניעים אידיאולוגים טהורים – הוא, כראש מפלגה בת 6 ח'כים בלבד (בדומה לסער, מיכאלי, גנץ וליברמן), לא היה כל כך מתעקש לקבל את כיסא ראש הממשלה. הוא היה אמור לאפשר ללפיד לכהן 4 שנים ברצף – ללא שום רוטציה.
    אני מניחה שסער, מיכאלי גנץ וליברמן "ויתרו לבנט" (למרות שלא מגיע לו יותר מלהם) – כי כנראה קלטו מהו הדבר היחיד שבאמת מניע אותו.

    Liked by 2 אנשים

  18. חייל זקן כתב:
    " … בנט וסער הם כבר עמוק בשמאל (כמו ליברמן) אפילו אם הם עצמם לא יודעים זאת. חז"ל, שהבינו את נפש האדם, אמרו (בספר החינוך) "אחרי הפעולות נמשכים הלבבות". הגשר מימין לשמאל הוא "אבל ביבי". כל מי שהוציא את צמד המילים אלה מפיו הוא כבר שמאלני. "הסתה", "שיסוי", ו"פילוג" מגיעים מיד אחר כך. הימין בכנסת הזו מונה 53 חכ"ים ואין שום סיכוי לשינוי עד לבחירות הבאות."
    —————————-

    איני תופסת את איווט ליברמן, למרות שדי הפתיע בהתנגדותו החדשה לחוק הלאום, כבעל אידיאולוגיה שהפכה מימנית לשמאלית.
    להערכתי האידיאולוגיה שלו היא: קידום טובתו של אביגדור ליברמן, בני ביתו, הספונסרים שלו, משרתיו וקהל מצביעיו" (בסדר הזה).
    השמועות על קשריו עם המאפיה הרוסית רומזות על סוג של פסיכופטיות, שאינה חשה רגשי אשמה על מעשי נוכלות. כולל על נוכלות פוליטית.

    אם בנט וסער דומים בכך לליברמן – גם הם לא יחושו איזשהו כורח להמיר את האידיאולוגיה (שבעצם אין) להם.

    אבל אם לבנט ולסער יש מצפון מפותח, הם כן אמורים לחוש דיסונסס קוגניטיבי בין מעשיהם לבין האידיאולוגיה שלהם. בגלל עצם תמיכתם בקואליצית שמאל – הם יאלצו להמיר את דתם הקודמת, ולאמץ לעצמם דת חדשה.

    Liked by 1 person

  19. התיעוב של הסרוגים לבבונים לעומת ערגתם לבעלי הIQ הגבוה במאמר מכונן של ישראל הראל. לא מדובר באנשי גבעת שמואל ובר אילן אלא בהנהגת המתנחלים.
    הכותרת: "השעה בשלה לסינתזה"
    נחשו סינתזה בין מי למי…
    האויב: ובשעה שמחוץ לביתה של איילת שקד שאג האספסוף "בוגדת"
    החזון: זהו ערב של ברית אחים חדשה שעשויה ללוות אותנו עשרות שנים קדימה…

    מומלץ לקרוא את תגובותיהם של האחים החדשים/ישנים
    https://www.haaretz.co.il/opinions/.premium-1.9872839

    אהבתי

  20. קמיליה, מה יקרה לדעתך בבחירות הבאות? האם יתכן לדוגמה שהערבים באמת ינהרו בהמוניהם לקלפיות כשהם מודעים לכך שכל קול משנה? זה 24 חברי כנסת, ובמקרה שרוב מצביעי הימין ירימו ידיים ולא יצביעו ואחוז ההצבעה של הערבים יהיה גבוה יותר גם נראה 27-29. הם עלולים להיות המפלגה הגדולה ביותר לקבל הרכבת ממשלה ולהקים קואליציה עם מרץ מפלגת העבודה ועוד כמה כאלו שיגידו מה אפשר לעשות רק לא ביבי. או לפחות לקבל ראש ממשלה חליבי?????

    אהבתי

  21. מי שיש לו גם אייקיו גבוה וגם אינו קוסמופוליטי תמיד יחוש קרוע בין הבבונים לבין הקוסמופוליטיים. ״עם מי שאני יכול להתפלל איני יכול לדבר, ועם מי שאני יכול לדבר איני יכול להתפלל״. זו טרגדיה עתיקה שמתחדדת כשטראמפ משיח הימין או כשביבי עובר טראמפיזציה.

    Liked by 1 person

  22. קמיליה, אני מודה שאיני יודע להשיב בנחרצות. כרגע מה שהופך לי את הבטן זה פולחן העבודה הזרה הביביסטי שיצא לגמרי משליטה. האם בטווח הארוך לא אחשוב שעדיף היה לספוג זאת ולמנוע מיאיר לפיד דריסת רגל בבלפור? מי יודע.

    אהבתי

  23. תמריץ,
    הטיעון שלך נכון לגבי גבעת שמואל. אבל בעופרה?
    קראת את התגובות באתר הארץ?

    אהבתי

  24. מעבאס אני לא מתרגש כל כך. ביבי כבר דחה את חוק קמיניץ בשנתיים ואיש לא מצמץ. אז דחו בעוד שנתיים. תמורת העברת תקציב זה שווה. וייאמר לזכות התנועה האיסלאמית שאינה מחפשת תקציבים שמונעים השכלה מהציבור שלה כפי שעושים החרדים. זה אינטרס קיומי שלנו שבנות בדואיות ישכילו כי זה הכלי הכי טוב נגד פוליגמיה ומשפחות ענקיות.

    Liked by 1 person

  25. לא הייתי מחסידי כיפת ברזל אבל כשמגיע כבוד למפתחים צריך להציג זאת
    המיירט של כיפת ברזל, טמיר, אוכל גם טילי שיוט. ומי אילו חסידי כיפת ברזל החדשים? המרינס. כבוד!!!
    USMC mounting Tamir launcher on to trailer for cruise missile interceptor
    https://www.janes.com/defence-news/news-detail/usmc-mounting-tamir-launcher-on-to-trailer-for-cruise-missile-interceptor?fbclid=IwAR3DMbrqslbqWi9XAs-h6O8PdjphHQIKRU7QJlTB6TnvsuHns7mEhU1oeJk

    Liked by 2 אנשים

  26. תמריץ,
    הבנייה הבלתי חוקית היא בעיה הרבה פחות משמעותית מאשר הפשיעה והפרוטקשן ביישובים היהודיים וההשתוללות בדרכים. כל אלו יקבלו עכשיו רוח גבית

    אהבתי

  27. נמצא בטוויטר של אוריה קניג:

    5. ליברמן רוצה גם את האוצר וגם את החקלאות כדי שבפעם הבאה הוא יצליח לשכנע את החוקרים שהכסף שלו גדל על עצים

    4. מי היה מאמין שבסוף היונה תשכנע את בנט

    3. מקווה שימנו שר חקלאות שבאמת מבין בתחום, כי בנט ולפיד נראים לי לא ממש בשלים

    2. תוגברה האבטחה סביב מיטתו של בנט, שישים גיבורים סביב לו מגיבורי ישראל

    ·
    1. ההסתה נגד בנט נמשכת: הציונות הדתית שלחה גרעין תורני כדי לייהד את רעננה

    Liked by 1 person

  28. אני לא שותף לקולות הבכי והנהי כאן בתגובות. דבר ראשון, עדיין לא הושבעה הממשלה, ויש סיכוי טוב שהיא גם לא תושבע – מפכ"ל המשטרה אישר לסמוטריץ לבצע פרובוקציה באמצעות מצעד הדגלים, ומטרתו הברורה היא הפלת הממשלה עוד בטרם השבעתה.

    אבל גם אם יקרה הבלתי יאומן והממשלה תושבע, יש לי הרגשה שבשורה התחתונה היא תהיה הרבה פחות גרועה מכפי שחוששים פה. למעשה נראה לי שהיא עלולה להיות אחת הממשלות הטובות שהיו כאן בעשורים האחרונים. חבל רק שהיא לא תחזיק מעמד יותר מדי זמן, כך שלא נזכה להיווכך בכך.

    מעבר לכך נתניהו לא הולך לשום מקום כך שהחלום שלי על ממשלת ימין מרכז גדולה ויציבה לא נראה קרוב למימוש. ואולי יום אחד, אחרי עוד מספר סבבי בחירות חסרי תוחלת, נתניהו יהיה זה שיקים ממשלה עם עבאס. אבל אז זה יהיה בסדר, משום מה, ואף אחד לא יקרא לו שמאלן בוגד.

    אהבתי

  29. קמיליה וחייל,
    ביבי והימין בשלטון כבר 12 שנה. בתקופה זו הבדואים עושים מהנגב מערב פרוע ואין איש מטפל בהם. לשיטתכם, התשובה למצב זה היא השארתו של ביבי בשלטון? הגיון די עקום בעיני.
    נהיגה פרועה ופשיעה הן לא עניין פוליטי אלא עניין של משטרה בלתי מתפקדת. המשטרה תחת ביבי כושלת, אז דווקא עבאס בממשלה הוא האיום?
    ולגבי הקרקעות קמיליה, מדובר בספין. הבדואים בדרום יושבים על אדמות טרשים ששום יהודי לא מתכוון לגור בהן. מלבד המראה המזעזע של אלפי פחונים פזורים בין דימונה לבאר שבע אין בכך שום איום על עתודות הקרקע של ישראל.

    אהבתי

  30. רינגו
    מצד אחד אתה צודק חוסר הטיפול במערב הפרוע בנגב והתנהלות המשטרה היא חד משמעית כשלון של ביבי. מצד שני המערב הפרוע יכול להיות עוד יותר פרוע אם תהיה ממשלה שלא רק שלא תטפל בפשיעה אלא אף תתגמל את הפשיעה ויש חשש לא קטן שזה מה שהולך להיות בממשלת השינוי.
    לגבי הקרקעות – קרקע טרשית היא בעיה לחקלאות אבל ברוב מוחלט של הקרקעות שהבדואים פולשים עליהם אפשר בהחלט לבנות ערים שבמצוקת הקרקעות שלנו ישבו שם המוני יהודים – הקרקעות שם לא שונות באופן מהותי מהקרקע עליה נמצאת דימונה.

    Liked by 1 person

  31. חייל,
    הדבר שמאיים הכי הרבה על הממשלה הזו הן קטסטרופות, חיצוניות או פנימיות שיעלו את הליכוד שוב לשלטון. ולכן המחשבה שיאיר לפיד ייתן ידו למהלך אמריקאי שיוביל לקטסטרופה שואפת ל0. הוא לא יתווכח איתם על האיראנים כמו שביבי עשה – בשלב הנוכחי גם ככה זה יצא משליטת ישראל -. אבל הוא גם לא ישתף איתם פעולה בעניין השטחים. ואם יעלו את הנושא הוא יסביר שבנט וסער מתנגדים והוא מפחד שהם יחברו לליכוד ו…

    באשר לפוסט אני לא מסכים עם נדב שנרב. הממשלה הנוכחית הולכת להיות ממשלה של רפורמות. זה לא סתם שיאיר לפיד שם את בנט בתור ראש ממשלה ראשון. הוא מעריך את היכולות הניהוליות שלו. אני חושב שאחד הלקחים של לפיד מתפקיד שר האוצר היה ההבנה שהוא מנהל גרוע. הוא פוליטיקאי מצוין, הרבה יותר טוב מבנט (למרות שבנט שיחק במגרש בלתי אפשרי) אבל הוא מנהל פחות טוב. הוא רוצה שבנט ינהל את המדינה. הוא רוצה שבנט יוביל שורה של רפורמות בכל התחומים. בנט יקבל ממנו גיבוי מלא ואף אחד בשמאל לא ירים ראשו מולו.

    השאלה היחידה שנשארה היא האם ניר אורבך הולך לעשות בנט לבנט (למשוך אותו באף ואז להפיל אותו)?

    אהבתי

  32. י.ד.
    נראה לי אתה תמים לגמרי. הסיבה היחידה שלפיד הסכים שבנט יהיה ראשון ראש ממשלה היא כי הוא ידע שעל זה בנט יעמוד ולא יוותר. הכל משחקי כח שום הערכה לכישורים ניהוליים.

    אהבתי

  33. י.ד.,
    רפורמות כשלעצמן הן חסרות משמעות. הרי גם סגירת משק הגז והלאמה זה סוג של רפורמה. הנושא היחיד שעליו תהיה הסכמה מלכתחילה זה לדפוק את החרדים. עוד מספר חודשים כשבנט וסער יתפנו לעשות תוכניות לעתיד (הפוליטי) יתחילו גם לדפוק את המתנחלים. במוקדי כח אחרים לא יעזו לגעת

    אהבתי

  34. משה,
    העניין הוא לא התאמת הקרקע עצמה למגורים אלא המיקום של הקרקע.
    ביום שמאות אלפי ישראלים יהיו מעוניינים להתיישב במשולש באר-שבע-דימונה-ערד, ונוכחות הבדואים שם היא שתהווה מכשול, אז אאמין שעניין הקרקעות הוא בעייתי. אלא שזה לא יקרה לעולם. לא משנה כמה מצוקה תהיה במרכז הארץ, לא תהיה הגירה המונית לנגב. אנשים יעדיפו לגור בקומה ה-40 בראש העין ולא במדבר.
    לגבי המערב הפרוע – מה הכוונה ״יהפוך ליותר פרוע״? אני לא מבין כיצד בדיוק נוכחותו של עבאס בממשלה נותנת רוח גבית לנהיגה פרועה ופרוטקשן. מה, הפושעים מרגישים בטחון כי יש להם איש בממשלה? לא, הם מרגישים בטחון כי אין משטרה שתופסת אותם.

    אהבתי

  35. י.ד.,
    בגדול, מעולם לא מונה שר בממשלת ישראל בעקבות כישורי הניהול שלו, ובדומה גם ראשי ממשלה.
    זה לא קרה בימים של הועדות המסדרות של מפא"י ולא בימי הפריימריז. המצב היחיד זה שר שאינו ח"כ שהובא למטרה מקצועית מסוימת.
    ולכן הטענה שלפיד מינה את בנט בגלל כישוריו, נראית לי לא נכונה.

    לגבי האמריקאים – הניחוש שלי (לא מידע אלא הרגשת בטן) שהנסיעות האחרונות של לפיד לארה"ב במהלך מערכת הבחירות ולאחריה היו במטרה להיפגש עם בכירי ממשל ביידן בכדי לקבל מהם גיבוי למהלך שלו. כלומר, לקבל מהם שנה-שנתיים של שקט בדרישות שלהם בכדי לא להפיל את הממשלה שתתהווה.

    אהבתי

  36. רינגו
    מחירי הדיור והקרקעות קפצו בחדות (גם) בפריפריה דימונה ירוחם ערד אופקים נתיבות שדרות אשקלון. קשה מאוד למצוא דירות למכירה ולהשכרה במחירים שעד לפני שנים מועטות היו סבירים – הביקוש הרבה יותר גדול מההצע.
    לא התכוונתי שעצם נוכחותו של מנסור עבאס תגביר עוד יותר את הפשיעה – לא מדובר באישים אלא בתוכן. ביטול חוק קמיניץ תגדיל עוד יותר את הפשיעה. הלבנת עבירות בניה תגדיל עוד יותר את הפשיעה. השקעה בתשתיות אם לא תעשה בצורה נכונה בפועל תגביר את הפשיעה היא תזרים כסף למנהיגות הבדואית לשיקום התשתיות ויתמרץ אותם להנחות את הפורעים שיפגעו שוב ושוב בתשתיות ומנהיגיהם ביד השניה יקבלו שוב ושוב כספים לשיקום התשתיות. הרבה מאוד מקבלני שיקום התשתיות הם בדואים והרבה מאוד מכספי שיקום התשתיות מגיעים בסופו של דבר לאותם פורעים שמחבלים בתשתיות.

    אהבתי

  37. חייל אף אחד לא הולך לפגוע ביישובים ביהודה ושומרון. חלק מקווי היסוד של הממשלה הוא פשרות, והפשרות שעושה הצד השמאלי של המפה הוא אי פגיעה ביישובים אלה.

    ובאותו ענין הגיע הזמן להפסיק לקרוא להם מתנחלים. זה ביטוי של אנשי שמאל ותומכי הפלסטינאים. "להתנחל" מזכיר יותר מדי את עניין הקולוניזציה שישראל מואשמת בו – האשמה מגוחכת בפני עצמה. אנחנו לא צריכים להשתמש במושגים שלהם. אלה יישובים יהודיים לגיטימיים באדמה שיש וויכוח על הבעלות שלה, ולהבנתי היא שייכת לעם היהודי.

    במאמר מוסגר אזכיר שהסיבה שישראל לא הכריזה רשמית עד היום שיהודה ושומרון הם חלק מישראל, היא שמצד אחד ישראל לא רוצה להיות מדינת אפרטהייד, ומצד שני גם לא רוצה לתת זכות בחירה (וקצבאות. ורפואה ושאר שירותים) למליוני לא יהודים שגרים שם.

    אהבתי

  38. amehaye,
    קווי היסוד רלוונטיים לחקיקה. בפועל תהיה פגיעה דרך המשרדים. כמו שגנץ וניסנקורן עשו תחת נתניהו. בנט וסער זקוקים לקהל מצביעים חדש ולכן ינהגו כמו ליברמן ויימצאו אוייבים חדשים

    אהבתי

  39. על אינפלציה וחיות אחרות

    רבים כאן בתגובות קושרים את הפריחה בכלכלה הישראלית בשלטון נתניהו. לי יש הסבר קצת אחר:

    https://www.macrotrends.net/2015/fed-funds-rate-historical-chart

    ריבית הבנק הפדראלי בארה"ב נמצאת בירידה מאז אמצע שנות ה-80 של המאה ה-20. ריבית יורדת כמובן גוררת פריחה כלכלית. בישראל הפריחה החלה בערך בתחילת שנות ה-90, הרבה לפני שלטון נתניהו. אחד הגורמים העיקריים להתעשרות היחסית של ישראל הוא הקטר של המשק מאז תחילת שנות ה-90 של המאה ה-20 – מגזר ההייטק. מגזר זה נהנה מהגיאות בבורסות בעולם. המיסים שמשלם המגזר כמו גם ההוצאות שלו כאן בישראל מקדמים את כל שאר המגזרים בכלכלה.

    העניין הגיע לנקודת רתיחה בימי בועת האינטרנט העליזה של שנת 2000. אמנם חווינו מספר שנים שחונות לאחר פיצוץ הבועה, אולם הפד החל שוב לפמפם את הבורסות באמצעות ריבית נמוכה כך שעד מהרה נהנינו שוב מגיאות. אפילו השיהוק של 2008 לא הפריע – הפד פשוט שוב הוריד ריבית ונקט באמצעים נוספים להדפסת כסף.

    היום אנחנו חווים משהו דומה לשנת 2000. חברות עם *הכנסות* של 100 מליון דולר בשנה, ועם הפסד חשבונאי לכל לקוח, זוכות לשווי שוק של מליארדי דולרים. ברור שלא כל החברות האלה אכן שוות את השווי הזה. ענין הספאקים מוסיף גם הוא שמן למדורה. לכולם ברור שבמוקדם או במאוחר הבועה הנוכחית תתפוצץ גם היא.

    אבל דיברנו על אינפלציה. בשנים האחרונות לכאורה לא הייתה אינפלציה. רבים טענו שהאינפלציה פשוט עברה למחירי הדיור ולבורסה, ואכן אם בודקים את הנתונים מחירי הדיור במקומות רבים בעולם עלו בקצב של בערך 10% שנתי – הרבה מעל האינפלציה הרשמית של שברי אחוזים בשנה אם בכלל. כמו כן הבורסה גם היא עלתה בקצב דומה. כך שלדעתי אכן האינפלציה פשוט עברה דירה.

    ונחזור לנתניהו. לדעתי הפריחה הכלכלית בישראל מוסברת בעיקר ע"י מגזר ההייטק והריבית העולמית הנמוכה. אולם גם לראשי הממשלה ולשרי האוצר יש יד בסיפור. את ההצלחה אפשר להסביר ע"י יותר מגורם אחד – הסביבה הכלכלית תרמה אולם גם ראשי הממשלה ושרי האוצר תרמו את חלקם. אני מנחש שהתרומה היא בערך 80% בזכות הסביבה הכלכלית ו-20% בזכות ראשי הממשלה וכו'. אולי החלוקה היא 90-10, אולי 70-30 אבל זה בערך הכיוון. בכל מקרה נתניהו תרם את חלקו ועל זה מגיע לו שאפו.

    כעת, ייתכן שבקרוב יסתיים שלטון נתניהו. ייתכן גם שבקרוב נחווה פיצוץ נוסף של הבועה ונעבור מספר שנים שחונות. יהיו מי שיקשרו בין סוף שלטון נתניהו לשנים השחונות. לדעתי ההסבר נשאר אותו הסבר. 80% בזכות/בגלל הסביבה הכלכלית. ראשי המשק אחראים, אולי, ל-20% מההצלחה / כשלון של הכלכלה בישראל. כאשר הכלכלה העולמית תשוב לצמוח אחרי המשבר ש(אולי) יגיע, כך גם הכלכלה הישראלית.

    אהבתי

  40. amehaye,
    משווה ומעלה:
    ביבי אחראי למגיפה ובזכות ברל כצנלסון ישראל התחסנה ראשונה

    אהבתי

  41. אמחיה
    לדעתי הצמיחה היא 90% נסיבות 10% נתניהו. ו10% זה יפה מאוד ואם יקום מנהיג של 20% אחריות לצמיחה זה יהיה ממש נהדר. בכל אופן התחליפים של נתניהו אם לא יצמיחו כלום – רק לא יזיקו דיינו, מצב של הנהגה שמזיקה לצמיחה היא בהחלט אפשרות. רגולציה גבוהה מסוי גבוה מתובל בשינאת מצליחים בהחלט יכול להבריח מכאן את ההיי טק.

    Liked by 4 אנשים

  42. יאיר,
    ראיון מצויין של בריק.
    שני מחדלים גדולים היו לנתניהו לאורך כל תקופת שלטונו.
    1. מערכת המשפט ונאכיפה
    2. מערכת הביטחון.
    הממשלה הבאה תוכיח שמתחת לכל תחתית יש תחתית עמוקה יותר

    אהבתי

  43. הדוגמה שלי זה אהוד ברק, זה קרה מהר מאוד. לעומת זאת שרון הצליח לשרוד את הכנסת של ברק עד לבחירות הבאות. אני חושב שאצל שרון ידעו שהוא הולך לקחת הבחירות הבאות בגדול. ולכן בשמאל העדיפו להשהות הבחירות. כאן בסקרים, רבים מהשותפים לא ירדו דרמטית אם בכלל.

    אהבתי

  44. תמריץ,
    חודשי ההמרה התקצרו לשעות

    אהבתי

  45. חייל אני לא רואה שום בעיה בדברים של מתן כהנא, ההפך. כל מה שאמר בציטוט שהבאת אמת לאמיתה, ואכן יש הסתה בדברי דרוקמן ואפילו בדבריו של סמוטריץ'. למעשה כהנא היה עדין מאוד בתגובתו. הענין לחלוטין מצדיק הוצאת ציטוט אחר מהקשרו: כהנא צדק…

    אולי מי שצריך המרה הם החבר'ה של סמוטריץ'. באמת קצת התבלבלו.

    אהבתי

  46. amehaye,
    "הסתה" זו המצאה בולשביקית שמטרתה סתימת פיות. מי שמגדיר עצמו כליברל לא יכול להשתמש במילה הזו

    אהבתי

  47. מצטרפת להמלצת יאיר על הראיון עם בריק.
    ראיון מפחיד.
    חזרתי להתלבט האם לא הכרחי לעבור לגור בדירה עם ממ'ד (למרות שממש לא בא לי לזוז מביתי).

    ***

    מסכימה עם אמחייה שדברי מתן כהנא אינם מצביעים על המרת דתו.
    כללית, כל מי שטוען שצריך לעשות *הכל* בכדי למנוע …. / שחייבים לשלם *כל* מחיר בכדי להשיג … וכד' וכד' הוא לתפיסתי אדם מאוד מסוכן.
    על אחת כמה וכמה אם קיימים אחרים שמקשיבים לדבריו ועלולים ליישם את הנחיותיו הפסאודו-מעורפלות.
    אפילו אם המסיתים המסוכנים מתהדרים בתארי רבנים.

    ***

    גיא רולניק מזכיר לנו, על קצה המזלג, כמה מקופות השרצים של שר האוצר ויו'ר וועדת הכספים המיועד.

    כולל תזכורת שמצע מפלגת יש עתיד מתהדר בכוונה לצאת למלחמת חורמה בכל שחיתות. אפילו אם השחיתות אינה מגיעה לרף הפלילי.

    Liked by 1 person

  48. קמיליה
    שום אדם בר דעת לא יפרש את דברי הרב דרוקמן 'צריך לעשות הכל' בכיוונים עליהם את רומזת. ואנשים שאינם ברי דעת – הנחיותיו של הרב דרוקמן כלל לא מעניינות אותם.

    אהבתי

  49. ליברל מאמין בכל סוגי חופש הביטוי – לרבות החופש לבטא כעס על הסתה וסלידה מאחרים שמסיתים בעיניו. אישום פלילי על הסתה אכן צריך להישמר למקרים שבהם ההסתה מאוד ברורה וקונקרטית.

    Liked by 1 person

  50. נוסף על מה שאמר תמריץ, דמוקרטיה צריכה לשמור על עצמה. כאשר יש איום על הדמוקרטיה – למשל, איומים על נבחרי ציבור – יש צורך מובהק לטפל באיומים האלה.

    מעבר לכך גם לחופש הביטוי יש גבול. חלק מהגבולות של חופש הביטוי מקובעים בחוק. אני רחוק מלהיות משפטן אבל להבנתי הסתה לא מוגנת תחת חופש הדיבור.

    אהבתי

  51. אמחייה, כפי שהסברתי בעבר אגב, הסתה היא ענין בעיקר גם של המסית. מי המסית ? מה המעמד שלו ? מה האפשרות שהוא ישפיע למעשי אלימות ? גם של מקום וזמן כמובן. וברור שתוכן.

    הואיל וחופש הביטוי הינו ערך יסוד כה מרכזי בשיטתנו המשפטית, היועמ"ש בעיקרון, צריך לאשר כתב אישום ( אפרופו הדיבורים על הרפורמה המגוחכת, של פיצול יועמ"ש פרקליטות).

    להתראות

    אהבתי

  52. רק נמחיש את הדברים, עם האישום וההרשעה של ראאד סלאח מחאג'נה בזמנו ( הפלג הצפוני):

    בערעור פלילי בעליון, מצטט:

    "עם זאת הרשיע בית משפט השלום את המבקש בעבירה של הסתה לאלימות. נקבע, כי בדבריו "עכשיו באה חובתכם להוציא לדרך אינתיפאדה אסלאמית ערביה מהאוקיאנוס לאוקיאנוס", קרא המבקש להתקוממות אלימה. צוין, כי מן ההקשר הכללי של הדרשה שנשא המבקש, מהשימוש החוזר במלה "דם" ומדבריו כי "נפגוש את אלוהים כשׁהידים בשטחו של מסגד 'אל אקצא'", לא ניתן להבין את הקריאה לאינתיפאדה אלא בדרך של התקוממות אזרחית אלימה. הוטעמו בהקשר זה "נסיבות הזמן והמקום": הימים היו מתוחים, רחובות ירושלים געשו וסערו, המבקש הוא דמות מוכרת בקרב הציבור הערבי ובעל השפעה, והוא נשא דבריו בפני המון כועס ומתוסכל שנמנעה ממנו בנסיבות הכניסה להר הבית לתפילת יום השישי. לבסוף הוסבר, כי כדי לקיים את יסודות העבירה אין נדרש כי ההסתה תוביל לאלימות בפועל, וכי די באפשרות ממשית כי הפרסום יביא לעשיית מעשה אלימות"

    עד כאן הציטוט:

    אז אנו קוראים, יש לו השפעה. סיכוי ממשי להתפרצות אלימות בעקבות הסתה. הנסיבות היו של ימים מתוחים וכדומה.

    כאן לעליון:

    https://bit.ly/3fT6r6i

    Liked by 1 person

  53. קמיליה ותמריץ, בהתחשב בסוגי הטילים שמאיימים על ישראל, אולי כדאי לכם לחפש בית עם מקלט ולגור בקומה ראשונה. אני לא בטוח שממ"ד נותן הגנה מספקת כנגד חלק מהטילים האלה, בוודאי לא בפגיעה ישירה.

    אהבתי

  54. רק צריך לקחת בחשבון קמיליה, איזה בית את נוטשת בדיוק ולטובת מה בהיבט הכולל:

    כלומר, ממ"ד, יכול להיות מאוד יעיל, אם הוא מאולתר. את צריכה לחפש חדר בתוך הבית ( חדר כלשהוא) שהוא פנימי מאוד, רחוק מפתחים חיצוניים ופנימיים, ומוגן על ידי קירות. אם יש לך חדר כזה ממילא, או סתם מסדרון, סתם חדרון, הוא יעיל מאוד יכול להיות, כמעט כמו ממ"ד פשוט. ואז, לא שווה לך לחפש ממ"ד, אם תפסידי הרבה דברים אחרים, בהיבט הכולל כמובן.

    נגד פגיעה חזיתית ישירה, אין הרבה מה לעשות כמובן.ממ"ד וכדומה, יעילים כנגד רסיסים קשים וכדומה.

    מקלט הוא טוב, אבל, צריך לרדת אליו. מדובר על אינטרוול של דקה בקירוב ( תלוי איפה גרים) זה מאוד משמעותי.

    להתראות

    אהבתי

  55. וקמיליה, קחי בחשבון, אם את גרה, ברב קומות, יציאה מהירה, לקומת ביניים, בלי פתחים, יעילה מאוד.

    מדגיש: קומת ביניים, בלי פתחים. ממש ירידה של חצי קומה במדרגות, ושהייה שם.

    אהבתי

  56. וכאן אגב, יש חברות ( איך לא) שהופכות חדרים קיימים, לחדרים מאוד מוגנים ( על ידי הוספת מיגון ייעודי וכו..) כדאי לחשוב על זה בהיבט הכולל.

    כאן למשל:

    http://ortech-israel.co.il/חדר-מוגן/?placement=&network=g&keyword=%2Bמיגון%20%2Bחדר%20%2Bקיים%20מחיר&gclid=Cj0KCQjw5PGFBhC2ARIsAIFIMNeluqW0hCfP32XIOezeD7fO6ClpxbGGerZOj8Gee0T_9hXQaOrpkREaAnYREALw_wcB

    Liked by 1 person

  57. חייל,
    לראות את אנשי הימין העמוק מתקוטטים ומאשימים זה את זה בבגידה – רק בשביל זה היה שווה לסבול את נתניהו גם עשרים שנה. הצלחתו הגדולה היא שהצליח לסכסך ולפלג את הימין שמימין לליכוד. היידה ביבי

    אהבתי

  58. רינגו,
    האמונה שלכם בכוחו המאגי של ביבי משאירה לנו הביביסטים אבק. כמה זמן ייקח לכם עד שתתחילו להתגעגע?

    אהבתי

  59. מי שרוצה לראות מה זו הסתה אמיתית מוזמן להכנס לאתר של עיתון הארץ כעת (אבל באופן כללי עדיף לא להכנס).

    כותרת ראשית: "מר טרור: בכל רגע שנתניהו בשלטון הוא סכנה"
    מאמר מערכת: "מאז יגאל עמיר כולם מבינים מה כולל הכל, ונתניהו נתן אור ירוק"

    האם תנאי הכרחי IQ גבוה זה לא להבין מה משמעות המילים שלהם?

    אהבתי

  60. חייל, אני בניגוד לרל״בים לא מייחס לביבי כוחות של מכשף. אבל להיות כל כך שקרן עד שאנשים שהם במובהק ממחנה הימין יעדיפו לשבת עם מנסור עבאס, ולשיטתך גם לעבור המרה פוליטית לשמאל, על פני לשבת איתך בממשלה, זה באמת הישג.
    לגבי הגעגוע – אני אישית העדפתי את נתניהו על בנט וגם על לפיד עד הסאגה הנוכחית שהיא אובדן שפיות מוחלט. בנט ולפיד יצטרכו להיות מאוד גרועים כדי לגרום לי להתגעגע לאי העברת תקציב, אי מינוי בכירים, חתימת הסכמי שלום בלי להראותם לקבינט ונסיונות לחטוף את השלטון בניגוד לחוק יסוד שאתה עצמך חוקקת. כמובן ייתכן שהם אכן יהיו גרועים מספיק.

    אהבתי

  61. רינגו, הסכמי אברהם הם הישג גדול ולא הייתי מציינם עם הדברים האחרים למרות בעיה פרוצדורלית כזו או אחרת. בכל השאר אתה צודק.

    אהבתי

  62. תמריץ אין לי בעיה עם הסכמי אברהם אבל מדינה נורמלית לא חותמת הסכמים בלי ששר החוץ והבטחון שלה ראו אותם.

    Liked by 1 person

  63. רינגו,
    יש 2 אסונות שהממשלה הבאה תנחית עלינו שאינן מופיעות בדיון הציבורי:
    1. חזרה לאיחוד משפחות ערביות
    2. החזרת המעבר החופשי בין יו"ש לעזה.
    כבר מתגעגע?

    אהבתי

  64. חייל איפה ראית שמתכוונים לאפשר איחוד משפחות?

    ובאותו עניין, כבר שנים שבדואים מתחתנים עם פלסטינאיות – יותר מאישה אחת לכל בעל – ומביאים לעולם עשרות צרכני קצבאות כל אחד. להוסיף חטא על פשע מדובר באזרחי ישראל לא יהודים ופצצה דמוגרפית מתקתקת. לא זכור לי שנתניהו עשה משהו בנידון.

    אהבתי

  65. amehaye,
    מתי תיגמלו מסיפורי "אבל ביבי"?
    לגבי איחוד משפחות אתה יכול לסמוך על בג"ץ בגיבוי היועמ"ש. זה הצייטגייסט

    אהבתי

  66. זה לוקח אולי 4-5 שנים מעתירה להכרעה ולא ידוע לי שהוגשה עתירה חדשה אחרי הפסיקה ב-2012. אז כרגע הנושא לא רלוונטי. בעתיד שוב יהיה. השאלה איזה שופטים עליונים חדשים ימנו קריטית אבל לימין תישמר זכות וטו בוועדה. וזה לא היה שונה גם אם הייתה קמה ממשלת ימין. גם לשמאל יש זכות וטו אלא אם היה לביבי אומץ לעשות מה שלא עשה 15 שנה ולשנות את שיטת מינוי השופטים.

    אהבתי

  67. תמריץ,
    צפית בראיון של היועץ של בנט? אין ימין בממשלה הזו.
    4-5 שנים זה הזמן שלוקח לעתירות לא חשובות לבג"ץ. כמה זמן לקח לעתירה האחרונה נגד חוק היסוד (שהפכה לתיאורטית)?

    אהבתי

  68. ביבי לא מחמיץ הזדמנות לאכול עוד מנה של דגים סרוחים לפני שהוא מגורש מהעיר. בוז!!!

    אהבתי

  69. אם כבר מדברים על תמריצים (נושא הפוסט):
    הממשלה הנוכחית נותנת פרס למתפרעים ומונעת את קיום ריקוד הדגלים.
    הממשלה החדשה נותנת פרס למתפרעים ומכניסה את נציגהם המוצהרים לקואליציה (וגם נותנת להם את האחריות לחלוקת הכסף).

    אהבתי

  70. ל 3718,
    כתבת:
    "מי שרוצה לראות מה זו הסתה אמיתית מוזמן להכנס לאתר של עיתון הארץ כעת ….
    כותרת ראשית: "מר טרור: בכל רגע שנתניהו בשלטון הוא סכנה"
    מאמר מערכת: "מאז יגאל עמיר כולם מבינים מה כולל הכל, ונתניהו נתן אור ירוק"
    האם תנאי הכרחי IQ גבוה זה לא להבין מה משמעות המילים שלהם?"
    ————————-
    השמאל הישראלי (בניגוד לימין הישראלי) לא חייב להבין את מתי דבריו גובלים בהסתה שעלולה להסתיים ברצח פוליטי.

    קיים מתאם משמעותי בין האי.קיו הגבוה של השמאל לבין הכישורים הניהולים שלו. השמאל הישראלי תמיד ידע כיצד להפעיל אחרים. אחרים שיבצעו במקומו את המשימות הקשות, המסוכנות והמלוכלכות ביותר. את חלקם מבצע עבורו האיחוד האירופי ושות' ואת חלקם הערבים. ערבים עם ובלי תעודת זהות ישראלית.

    כשנוח לשמאל – הוא מונה את ערבי ישראל כחלק אינטגרלי מהגוש "הגדול" שלו. אך כשבאים להשוות בין מספר היורים מצד ימין לכיוון השמאל לבין 9מספר היורים מצד שמאל לכיוון הימין – פתאום הרציחות שביצעו ערבים אינן נזקפות לחובת השמאל. וכך השמאל הישראלי יכול להתהדר בכך שהוא עצמו אינו אמור לדאוג מהסתה לרצח, כיון שאנשי השמאל הישראלי לא רצחו ולא ירצחו.
    לדורשים מעט יותר דיוק היסטורי (כלומר אלו שזוכרים אירועים מרציחת המתנגד הפוליטי דה האן ועד פשע המלחמה של יריות על טבועי אלטלנה) השמאל יוסיף שהוא (לאחר שטיהר את עצמו ממעשי הערבים) לא רצח מאז קום המדינה.
    אמנם יש לשמאל מעמד הגמוני בפשעים החמורים של הבגידה במדינת ישראל – אך לא ברציחות פוליטיות (שאינן מחייבות את מבצעיהן לאי.קיו. גבוה).

    Liked by 2 אנשים

  71. בנט ימני?

    אהבתי

  72. uria kenig

    תפנית בעמדת המשטרה:
    ממליצה לקיים את צעדת הדגלים בחניון של שערי צדק

    אהבתי

  73. בענין המצעד, אני בטוח שנתניהו דוחף לקיים אותו מתוך סיבות אידאולוגיות טהורות ולא, נניח, כדי לחבל בהקמת הממשלה:

    https://www.ynet.co.il/news/article/r1LpXTjqO

    אחרי ביטול מצעד הדגלים: נתניהו זימן דיון בהשתתפות גנץ והמפכ"ל

    "הדיון יתקיים ב-22:00 בנוכחות שר הביטחון, השר לביטחון פנים אמיר אוחנה ובכירים בשב"כ ובמשטרה. זאת לאחר שמארגני האירוע – בהם מפלגת הציונות הדתית של סמוטריץ' – החליטו לבטלו בתום פגישה שבה הציעה המשטרה לקבוע מסלול ותאריך אחרים בשל האזהרות הביטחוניות"

    כי הרי אין דבר יותר דחוף מאשר לקיים את המצעד הזה. וברור שגם לא ניתן לקיים אותו *אחרי* השבעת הממשלה. תזכירו לי מי אמר שעיתוי המלחמה היה מקרי?

    אהבתי

  74. אם אומנם האתר הזה הוא אתר כלכלי, היתי רוצה לשמוע את הגיגיו ודעתו של האתר בנושא

    אהבתי

  75. עמחייה, גנץ מונע את מצעד הדגלים כדי לא לסכן שום אפשרות להרכבת הממשל. הוא מוכן להקריב כל עקרונות אדיאולוגים. בעצם איזה יש לו? שמת לב שהוא היה ראש המפלגה היחיד שלא בא עם שום דרישות או בקשות? אין לו דעה אין לו אידיאולוגיה. הוא גבינה שוויצרית.
    אף אחד לא סופר את נתניהו, מישהו שאל אותו מה דעתו על מצעד הדגלים? הוא עדיין ראש הממשלה

    Liked by 1 person

  76. עמדת האתר היא שהמס היחיד שחשוב והגיוני להטיל הוא מע״מ ומיסים דומים על צריכה אישית. מס חברות דבר מיותר לגמרי. עם קטץ׳. מי שמתעקש לחשוב במונחים חסרי השחר של גרעון וכדומה ולא מסוגל להדפיס כסף, יצטרך לקושש כסף מכל סוג מס. מי שמבין שהממשלה מסוגלת להדפיס כסף ללא גבול כל עוד היא מרסנת אינפלציה, מבין שהמס היחיד החשוב הוא מס על צריכה פרטית. רק צריכה פרטית מזניקה אינפלציה ורק מיסויה מדביר אינפלציה.

    אהבתי

  77. קמיליה,
    הטענה שלך אל השמאל לא ברורה לי. את טוענת שמעשי טרור של ערבים כלפי יהודים צריכים להיספר כמעשי אלימות של השמאל נגד הימין? זו טענה מוזרה ואפשר אף להגיד מזעזעת. את אומרת ״השמאל יודע להפעיל אחרים שיעשו עבורו את המשימות הקשות״ – כלומר לשיטתך השמאל מפעיל את ארגוני הטרור כדי לרצוח ימניים? את מקבילה בין אברושמי שזרק רימון לתוך הפגנה של שלום עכשיו לבין מחבל שרוצח משפחה באיתמר? תלוש לחלוטין מהמציאות.
    אפשר לטעון הרבה טענות על השמאל ואני רחוק מלאהוד את הצדקנות השמאלנית, אבל עובדתית אלימות פוליטית הופעלה מימין לשמאל בחמישים השנים האחרונות ולא להיפך. נכונה טענת הימין שהאלימות הזו נדירה עד מאוד אך בכל מקרה ההתסברות שלה גדולה מאפס. אלימות מקבילה מצד שמאל לא הופעלה מאז אלטלנה. לספור את הטרור לחובת השמאל זה חולני.

    Liked by 2 אנשים

  78. רינגו,

    לגבי הטענה של קמיליה, היא הגיבה למה שכתבתי על עיתון הארץ.
    לעניות דעתי אולי ההסתה של חוגים מעיתון הארץ לא מעודדת ישירות את המחבל באיתמר, אבל היא מעודדת ישירות תנועות כמו BSD שקוראות מעשית להשמדה של מדינת ישראל, תוך השלכות אפשריות של ג'נוסייד והגליה המונית של היהודים מארץ ישראל.

    כתבות מעיתון הארץ מתנוססות באופן קבוע באתרים אנטישמים משמאל וגם מימין.

    אני טוען שלהסתה הזו יש השפעה לעידוד אלימות נגד יהודים.

    Liked by 2 אנשים

  79. רינגו
    השמאל לא מפעיל את אירגוני הטרור אבל הוא בהחלט משתתף בהסתה שמניעה את אירגוני הטרור. מחבל שרוצח משפחה באיתמר – בהחלט סביר מאוד שחלק מההסתה שהיה חשוף אליה בא מהשמאל הישראלי.

    אהבתי

  80. 3718
    אני לא מצדיק את עיתון הארץ, והשפה בה הם בוחרים להשתמש פסולה בעיני. אני מסכים שהדבר מהווה תחמושת לכל מיני אנטישמים, אם כי לעניות דעתי כוחה של ה BDS  רחוק מאוד מלהביא לרצח וגירוש היהודים מהארץ.
    אבל מכאן ועד לאמירה כי השמאל ״מפעיל״ ערבים שרוצחים יהודים ולכן צריך לקחת זאת בחשבון במאזן האלימות בין הימין לשמאל יש מרחק גדול. זו האשמה די מוטרפת, האמת. מחבלי החמאס שואבים רוח גבית מכתבות בהארץ? חסרה להם מוטיבציה? הם מבדילים בכלל בין ימני לשמאלני כשהם מתפוצצים באוטובוס?

    Liked by 2 אנשים

  81. הרעיון המוביל בריאיון של אשר כהן:
    פתרון מבני (מוסדי) של שיטת הממשל לא יפתור את בעיית אי היציבות הפוליטית כי מקור האי-יציבות הוא תרבותי

    אהבתי

  82. משה, את ארגוני הטרור לא מניעה הסתה, בטח לא מצד עיתון הארץ או השמאל הישראלי.
    מניעים אותם אידאולוגיה, דת, כסף איראני או קטארי ואינטרסים. אתה באמת חושב שמחבל שרוצח משפחה עושה זאת כי בעיתון הארץ כתבו שהכיבוש הוא פשע או שנתניהו מסוכן לישראל?
    כשרבנים הוציאו דין רודף על רבין או עשו עליו פולסא דנורא ואז קם אדם ורצח אותו, יש קו שמחבר בין המילים לבין המעשה. לנסות למתוח קו דומה בין המילים של השמאל לבין פיגועי טרור זה מופרך. אם היה קם שמאלני ורוצח את ביבי אחרי מה שכתבו בהארץ, אז ההקבלה היתה ראויה.

    אהבתי

  83. רינגו
    אתה מערבב בין מפעיל למסית. אף שהשמאל לא מפעיל – המחבלים בהחלט שואבים השראה מהסתת השמאל. אני לא מכיר שום מחבל אישית – אבל ערבים ששוחחתי איתם – לפעמים ממש שומעים מהם ציטוטים מהסתת השמאל. החברה הערבית חיה כאן וניזונית מהתקשורת כאן ומהאווירה שהיא יוצרת. והרוח הגבית מסייעת למוטיבציה לצאת לפועל. יש להניח שרוב המחבלים לא מבדילים בין ימני לשמאלני זה שהרוח הגבית השמאל נותן להם גורמת לרצח גם של אנשי שמאל חסרת משמעות

    Liked by 2 אנשים

  84. משה, מחבלים וטרור היו גם לפני מלחמת ששת הימים וגם כאשר השמאל היה בשלטון והתקשורת היתה ציונית למהדרין. הערבים לא אוהבים אותנו, מה לעשות. מנקודת המבט שלהם זה כמובן בצדק. מנקודת המבט שלנו זה לא משנה, אנחנו צריכים לחיות עם זה. בכל מקרה הערבים לא צריכים את התקשורת הישראלית כדי לקבל מוטיבציה להילחם בנו.

    אהבתי

  85. Liked by 1 person

  86. משה, ולגבי העניין שהמחבלים רוצחים גם אנשי שמאל – גם אם נניח (לדעתי בטעות) שהסתה שמאלנית גורמת לרצח של ישראלים, עדיין לא ניתן לזקוף את האלימות הזאת כחלק ממאזן האלימות הפוליטית בין ימין לשמאל כפי שקמיליה מציעה. אם היו המחבלים, בעידוד השמאל, מתמקדים ברצח ימניים – אז היה לטיעון כזה תוקף. אבל ברגע שהאלימות מופנית כלפי כלל היהודים זו לא אלימות פוליטית שמופנית משמאל לימין.
    אתה יכול לטעון שעיקר הנפגעים מטרור הם מתנחלים ועל כן ימניים. אבל הגורם לכך הוא בעיקר העובדה שהמתנחלים הם מטרות יותר קלות כי הם מתגוררים ליד המחבלים. כשיכלו המחבלים, הם התפוצצו בשמחה בתל אביב בירת השמאל. גם טילי החמאס אינם מכוונים לבתיהם של מצביעי ימין.

    אהבתי

  87. רינגו
    בשביל לקשר בין תופעות צריך צריך שהתופעה תהיה רחבה. מקרי רצח פוליטי מימין אין מספיק מקרים בשביל לקשר. הקישור שלך "כשרבנים הוציאו דין רודף על רבין או עשו עליו פולסא דנורא ואז קם אדם ורצח אותו, יש קו שמחבר בין המילים לבין המעשה" הקו שמקשר בין המילים למעשה הוא קו ספרותי/פובליציסטי – הוא לא עומד בשום סטנדרט של הסקת מסקנות/סבירות רצינית.
    (אני אישית עד אחרי רצח רבין שאז סיפרו בהרחבה על הפולסא דנורא לא שמעתי בכלל על המושג פולסא דנורא ואני מסופק אם יגאל עמיר שמע על זה)
    "שמחבל שרוצח משפחה עושה זאת כי בעיתון הארץ כתבו שהכיבוש …" ודאי שלא. יש תופעה רחבה מאוד של מחבלים שרוצחים. יש תופעה רחבה מאוד של הצגת היהודים/המתנחלים כדמונים. יש גם את הדת הכסף האירני ועוד דברים שציינת – סך הכל הרבה מאוד גורמים – גורמים להרבה מאוד הופעות. ודאי שאי אפשר לקחת מופע מסוים ולשייך אותו ישירות לאחד הגורמים.
    האם באופן כללי – אצל ערבי צעיר ממוצע העובדה שגם כלי תקשורת והאליטה היהודית מציגים את המתנחלים כמתועבים לא מוסיף אצלו משקל לאיך שהוא תופס יהודים/מתנחלים?! לדעתי זו ממש היתממות לומר שלא.

    Liked by 2 אנשים

  88. משה,
    פולסא דנורא של ימינו הומצא על ידי אליעזר בן יהודה שדיווח בעיתונו "הצבי" על טקס בשם זה שערכו נגדו חרדים. החרדים של זמנו כמובן לא שמעו על כך

    אהבתי

  89. רינגו
    לגבי הערה השניה שלך אז ברוח תמריץ אני לא מתווכח על הגדרות אתה רוצה תחליף את השם 'מאזן האלימות הפוליטית' בשם 'מאזן המתים מהסתה פוליטית'

    אהבתי

  90. רינגו, 3718, משה
    לא ידוע לי אם קראתם תעמולה שלהם לזרים בחו"ל. נוצרים שמבקרים בארץ מקבלים מהם ספרי הסבר והסטוריה, והם מבקרים בכנסיות ומפיצים באוניברסיטאות, והפרק הראשון תמיד אומר שהמידע שלהם מתבסס על ספרים שנמצאים באוניברסיטאות בארץ, של הסטוריונים ישראלים ויהודים כמו אילן פפה, בני מוריס…הם מבססים את הטענות שלהם על דברים שאמרו השמאלנים כדי להראות שאפילו היהוד הכנה מודה בהם. זוהי רוח גבית. זה עידוד, הצדקה, זה סיוע להסתה לרצח. כל אותם סטודנטים שזורקים אבנים לומדים באוניברסיטת חיפה, מה הם לומדים שם?

    Liked by 3 אנשים

  91. אם התביעה מודה בפה מלא *שלא בחנה תכתובות עם פולטיקאים אחרים* איך בדיוק התביעה טוענת שההתערבות של נתניהו בוואלה הייתה *חריגה*?
    האם התביעה אינה מכירה את המשמעות המילונית של המילה "חריגה"?

    משה, לגבי המשפט אני לא מתווכח על הגדרות, זה משפט ששומט את הריצפה מאחורי כל שיחה, דיון, לימוד. בלי הגדרות אין על מה לדבר. אם אתה לא מתוכח על הגדרות אתה סתם מברבר כדי לשמוע את קולך, תשיר יודל במקום

    אהבתי

  92. לרינגו,
    כתבת:
    1. "את טוענת שמעשי טרור של ערבים כלפי יהודים צריכים להיספר כמעשי אלימות של השמאל נגד הימין? זו טענה מוזרה ואפשר אף להגיד מזעזעת. …"
    ———————-
    אני מודה שזו טענה קנטרנית.
    מעט מעצבן אותי שהשמאל סופר את ערביי ישראל כחלק מגוש השמאל – כשזה נוח לו, אך מתעלם מהם וממעשיהם כשההפך נוח לו.
    אז הצעתי לספור את הערבים כחלק מגוש השמאל – *גם* כשדנים בפשעי שנאה וברציחות על רקע לאומני שעשו ערביי ישראל ביהודים.
    לדוגמא שרפת חתן פרס ישראל במוטל השייך ליהודי בעכו ע'י בעלי אזרחות ישראלית.

    2. " … את אומרת ״השמאל יודע להפעיל אחרים שיעשו עבורו את המשימות הקשות״ – כלומר לשיטתך השמאל מפעיל את ארגוני הטרור כדי לרצוח ימניים? …"
    ——————
    אני אכן טוענת שהשמאל הישראלי מצליח להניע המוני גופים, הן בארץ והן בעולם, ולכוונם לפעולה, בכיוונים הרצויים בעיניו.
    לצערי השמאל הישראלי מצליח לעשות זאת טוב שבעתים מהימין הישראלי.
    אפילו בתקופת המנדט הבריטי – פעילי ההגנה לא "טיפלו" ישירות ב"מורדים" בסמכותם מהאצ'ל ומהלח'י. הם *רק* הסגירו אותם לידי הבריטים.

    כמובן שאיני טוענת שעמוס שוקן, רוגל אלפר, גדעון לוי ועמירה הס הם מפעילי סוכנים רדומים / שהידים פוטנציאלים מהמגזר הערבי – פלסטיני.
    ברור שגם איני טוענת שהטרוריסטים הפוטנציאלים מהמגזר הערבי הם קוראי עיתון הארץ ומושפעים מעמדותיו. רובם מסתפקים בהסתה לה הם נחשפים מהמסגדים הקרובים לביתם או לה הם נחשפים מאל ג'זירה וסרטי הקולנוע המצרים.

    אני טוענת שעיתון הארץ הוא העיתון הישראלי המשפיע ביותר על כל השגרירויות הזרות בישראל, על כל משרדי החוץ / מחלקות המדינה בעולם, על מכוני המחקר האקדמים העוסקים במזרח התיכון, ועל לא מעט ארגונים ואישים המתלבטים לאיזה מטרות נעלות לתעל את כספיהם.
    התמיכה בארגון ה BDS , שהוזכרה בבלוג, היא רק דוגמא אחת מיני רבות למעללי עיתון הארץ. אמנם תנועה זו, כשלעצמה, אינה כל כך חשובה ומשפיעה. בטח לא על "השהידים" הפוטנציאלים.
    אבל להערכתי, התמיכה הבינ'ל הגורפת, שניתנת לארגונים השוללים את עצם זכות קיומה של מדינה יהודית במזרח התיכון (גם בהשפעת השמאל הישראלי, עיתון הארץ והאקדמיה הישראלית), משפיעה גם משפיעה.

    אחת השאלות המנקרות בי היא כיצד הפלסטינאים עדין לא התייאשו מהסיכוי לגרשנו / לחסלנו. הם מנסים לעשות זאת כבר יותר ממאה שנה. יותר מ 8 דורות!!!
    אני בהחלט חושדת שהתמיכה הבינ'ל באויבינו המרים ביותר (גם בהשפעת השמאל הישראלי) עוזרת להנפיח בהם אמונה בצדקת דרכם, ואף חשוב מכך- היא ממלאת אותם בתקווה להצלחה בעתיד. ותקווה היא תנאי הכרחי להתמדה רב דורית שכזו.

    3. " …. עובדתית אלימות פוליטית הופעלה מימין לשמאל בחמישים השנים האחרונות ולא להיפך. נכונה טענת הימין שהאלימות הזו נדירה עד מאוד אך בכל מקרה ההתסברות שלה גדולה מאפס. אלימות מקבילה מצד שמאל לא הופעלה מאז אלטלנה. …"
    —————
    יש כאן בחירת עובדות להשוואה בצורה מאוד סלקטיבית.
    מדוע להתמקד רק ב 50 השנים האחרונות ולא ב 100השנים האחרונות?
    ((( התשובה הנכונה היא: כיון שאז התמונה תתהפך בחדות לרעת השמאל)))
    אבל אני מודה שגם בטענה זו יש מעט קנטרנות.

    חשוב מכך, מדוע להתמקד רק ברציחות על רקע פוליטי אך להתעלם מפשעי ריגול ובגידה?
    (((גם כאן התשובה הנכונה היא שאז התמונה תתהפך בחדות לרעת השמאל)))

    לפחות לעניות דעתי בגידה במדינה היא פשע חמור שבעתים מרצח של אדם או שנים על רקע לאומני / פוליטי.
    אולי למעט המקרה המאוד מאוד חריג של רצח ראש ממשלה.

    Liked by 1 person

  93. רק תוספת קטנטנה לגבי תמצות הראיון עם פרופ' אשר כהן שהביא יאיר:

    השינוי היחידי שמציע אשר כהן לעשות בשיטת המשטר בישראל היא הפחתת אחוז החסימה.

    לטענתו, העלאת אחוז החסימה הכריחה בעלי דעות שונות להתאחד *זמנית*.
    היא הסיתה את הויכוחים בין מספר מפלגות לויכוחים בין מס' סיעות בתוך כל מפלגה. לעיתים בויכוחים שכאלו הסיעה הקיצונית ביותר (כמו בל'ד) מובילה את הסיעות הפחות קיצוניות ממנה.

    כלומר אשר כהן לא תומך בבחירה ישירה של ראש ממשלה, במעבר לשיטה יותר נשיאותית או בכל השינויים המוצעים האחרים.

    Liked by 1 person

  94. קמיליה,

    את תוהה וחושדת, מצטט :

    " אחת השאלות המנקרות בי היא כיצד הפלסטינאים עדין לא התייאשו מהסיכוי לגרשנו / לחסלנו. הם מנסים לעשות זאת כבר יותר ממאה שנה. יותר מ 8 דורות!!! אני בהחלט חושדת שהתמיכה הבינ'ל באויבינו המרים ביותר (גם בהשפעת השמאל הישראלי) עוזרת להנפיח בהם אמונה בצדקת דרכם, ואף חשוב מכך- היא ממלאת אותם בתקווה להצלחה בעתיד. ותקווה היא תנאי הכרחי להתמדה רב דורית שכזו. "

    אבל, זה בעליל לא נכון.

    כפי שאנו נוהגים לומר ( או בדומה) :

    עם הנצח, אינו מפחד מדרך ארוכה ….. כך הדבר גם לגבי דידם. הם לא יוותרו על האדמה שלהם, ועל זכות השיבה, ועל הזהות הלאומית שלהם.

    התמיכה הבינלאומית, נותנת להם עידוד טקטי ( מדגיש : טקטי) אבל, גם מבלעדיו. אללה וקדושת האדמה ואל אקצא שזוהם לשיטתם, על ידי הציונים הכופרים הטמאים , יותר גדולים ורחבים, מכל יאוש רגעי.

    ברמה האישית, הם גם עוגנים על עבר רומנטי בפלסטינה. כפי נניח אדם, שעוגן על איזה אירוע כביר בעבר, איזה אורח חיים אוטופי שהיה מנת חלקו בעבר, וקשה לו להשתחרר מזה, ולחיות את היום יומי הטריוויאלי.

    על כך, כפי אדם מן היישוב, שלגבי דידו, העוול וחוסר הצדק שנעשה לו, כל כך משווע, שאין סיכוי, שהוא ישלים עם מצבו. כך גם מצבם.

    מעל הכל, הם משוכנעים כפי שכתבתי לא מזמן, שאנו חברה רקובה ומנוונת, וזה רק שאלה של זמן. נטע זר פה, לא יחזיק הדבר. לא היום, מחר, לא מחרתיים, עוד שנתיים. זה יבוא לגבי דידם, אין אפשרות אחרת. הנחישות שלהם, הריקבון של החברה הישראלית ציונית, חייבים להניב זאת בסוף.

    אין סיכוי שיצאו מכל זה, בלי דינמיקה נכונה. בזבוז זמן פשוט.

    אהבתי

  95. כמובן שמה שכתבתי לקמיליה, מתאר ווקטורים כלליים קיימים. צריך לפלח ולהתאים על פי קבוצות. אנו מתייחסים תדיר לפלסטינאים כאל מקשה אחת. זוהי טעות כמובן.

    אהבתי

  96. ואגב כפי שציינתי בעבר, צריך לאבחן, בין התמיכה שישראל משיגה במסדרונות ממשלים שונים חשובים בעולם, לבין מנגד, התמיכה המבוזרת העממית, בפלסטינאים ברחבי העולם.

    כך, שלא ברור, שהפלסטינאים, רק מקבלים רוח גבית מן העולם. גם כתף קרה הם סופגים, ממימשלים בעולם.

    אבל, מלמטה, מבוזר, עממי, הם מקבלים הרבה מאוד תמיכה בעולם. זה ההישג העיקרי והמתגלגל של ה – בי די אס.

    אהבתי

  97. רק קצת ציטוטים של אבו מאזן, שכמובן הוא המתון שבמתונים :

    "לא מקובל עלינו לא לפתור בעיה של שישה מיליון פליטים. זו עמדתנו, ואנחנו לא נסטה ממנה."

    יש להגיע לפתרון צודק ומוסכם… נושא הפליטים הוא קדוש." ~ בראיון לערוץ המצרי אל-חיאת ב-3 בנובמבר 2012

    "כאשר אנו מדברים על זכות השיבה, אנו מדברים על שיבת הפליטים לישראל." ~ אל חיאת, נובמבר 2000 (מקור)

    עד כאן הציטוטים :

    אז ברור כשמש, הוא מתון מאוד יחסית. והוא גורס : שישה מליון פליטים לא לפתור ? לא נסטה מזה. הנושא קדוש. אז כמובן שיש פה בעיה רצינית. מבחינתו זה עוול בלתי נתפס. לא משלימים עם עוול כזה לגבי דידו, כפי שכתבתי לעי"ל.

    כאן בויקיציטוט :

    https://he.wikiquote.org/wiki/מחמוד_עבאס

    אהבתי

  98. רק פה עתירה (פסק דין כבר) חשובה מאוד, וחייב לציין, גם מבוססת היטב :

    העותרים, עותרים ציבוריים ( עו"ד יוסי פוקס, "אני ואתה – מפלגת העם הישראלית") טוענים כך, כנגד ממשלת השינוי המוקמת :

    שאי אפשר, שלפיד יהיה ראש ממשלה, שני ברוטציה. שהרי, סעיף 13(ג) לחוק יסוד הממשלה, כך מורה אותנו :

    " חבר הכנסת שהרכיב ממשלה יעמוד בראשה "

    ואם כך, לפיד חייב לעמוד בראש הממשלה, ולפחות, לעמוד בה ראשון. לא ייתכן שבנט יעמוד בה ראשון.

    הוא גם מביא דברי הסבר להצעת החוק אשר הקימה ממשלת חילופים, מצטט חלק רלבנטי:

    מוצע לקבוע הסדר משטרי חדש שלפיו ממשלה יכול שתהיה ממשלת חילופים (ממשלת רוטציה), שהיא ממשלה שמכהנים בה ראש ממשלה וראש ממשלה חלופי. במחצית הראשונה של כהונת ממשלת החילופים יכהן כראש הממשלה חבר הכנסת שהרכיב את הממשלה, ובמחצית השנייה – מי שבמחצית הראשונה של הכהונה כיהן כראש ממשלה חלופי.

    עד כאן הציטוט מדברי ההסבר :

    והרי כתוב מפורשות, שבמחצית הראשונה של כהונת ממשלת החילופים יכהן כראש הממשלה חבר הכנסת שהרכיב את הממשלה.

    אז איך ?

    העתירה נדחתה. אין עילה להתערבות משפטית. הראיה החוקתית הרחבה והאובייקטיבית, מזקיקה פרשנות רחבה, למרות שפרשנות העותרים סבירה מאוד. מצויין גם לסירוגין יכהנו, אבל, לא מי ראשון בהכרח על פי חוק היסוד. העיקר הינה התכלית, של הצבעת האמון של הממשלה בכנסת.

    נצטט מפסק הדין, סיכום קצר לגבי עילת הדחייה :

    " הן לשונו והן תכליתו של חוק היסוד תומכים בגישה לפיה סדר הכהונה בין שני חברי הכנסת שיעמדו בראשה של ממשלת חילופים אינו מוכתב מראש על ידי השאלה על מי מהם הוטלה הרכבת הממשלה על ידי הנשיא: ניתן להקים ממשלת חילופים בה מרכיב הממשלה ישמש תחילה כראש הממשלה, ואחר כך כראש הממשלה החלופי; ניתן גם להקים ממשלת חילופים במסגרתה מרכיב הממשלה ישמש תחילה כראש הממשלה החלופי, ואחר כך כראש הממשלה. חוק היסוד אינו כופה מבחינת לשונו על חלופה זו או אחרת, ותכליתו המרשה אינה מצדיקה לקרוא לתוכו הגבלה שכזו. כנגזר מכך, העתירות שלפנינו אינן מגלות כל עילה, ודינן להידחות. "

    כאן לבג "צ לכל המעונין:

    https://bit.ly/2SjhvR5

    מי שלא מבין משהו, יכול לשאול כמובן….

    להתראות

    אהבתי

  99. ואגב אורחא, שימו לב לסתירה בעליל בחקיקה, שיצרה הבלגן הזה. כך זה תמיד. לכן יש בתי משפט. לכן יש שופטים. אי אפשר אחרת.

    אהבתי

  100. משה
    זה לא ויכוח על הגדרות. קורבנות הטרור הם לא חלק מ"מאזן המתים מהסתה פוליטית", הפלסטינים עשו, עושים ויעשו טרור גם בלי שום הסתה פוליטית מצד השמאל הישראלי. אתה טוען שההסתה השמאלנית מוסיפה קורבנות נוספים על המוטיבציה הקיימת גם כך של הערבים? זו טענה שלא ניתן להוכיח או לסתור. באותה מידה אני יכול לטעון שהתעקשות הימין לבנות בהתנחלויות מוסיפה למוטיבצית הטרור הערבית.
    קמיליה,
    אם הטענה היא שבקצוות, הימין הוא אלים פוליטית ואילו השמאל בוגד במדינה, זו טענה לגיטימית. אפשר גם לטעון שהבגידה היא מעשה חמור יותר.
    אבל לטעון שהשמאל אלים באותה מידה כמו הימין זה לא רציני. אף שמאלני לא רצח אף ימני על רקע פוליטי מאז קום המדינה. כמו כן, מפגינים נגד ביבי הותקפו לא מעט לאחרונה. לא זכור לי שבריונים שמאלנים הרביצו למפגיני ימין בשום מקום. להביא כדוגמאות נגדיות אירועים מלפני 70 שנה, בזמן שאני מתאר אירועים מהשנים ואף החודשים האחרונים, זה לא טיעון סביר.
    ולגבי התעקשות הפלסטינים לנסות לגרשנו, את חוטאת בחטא השמאלני של התנשאות עליהם וראייתם כנייטיבס. היהודים לא התייאשו אלפיים שנה, למה שהם יתייאשו אחרי מאה? את באמת חושבת שדברי ההבל של כותבי הארץ הם מה שנותן להם תקווה?

    אהבתי

  101. רינגו,
    אתה לא מעודכן. בבחירות 99 שכרו העמותות של ברק בריונים שהיכו את שני הצדדים, אבל כשהיכו שמאלנים התחזו לאנשי ליכוד. שאל את הנשיא השותק.

    אהבתי

  102. לענין אלטלנה, אמרתי בעבר ואומר זאת שוב: הפגזת הספינה הייתה מוצדקת לחלוטין. זה ענין של משילות, משהו שקצת נעלם אצלנו בעשורים האחרונים. כשקמה מדינת ישראל, ההגנה והפלמ"ח היו דה-פקטו הבסיס לצה"ל. לא היה מקום למיליציות נוספות. האצ"ל קיבל מספיק אזהרות שעליו למסור את הנשק לצה"ל. משלא שעה לאזהרות – האצ"ל נטל נפשו בכפו.

    ממליץ לקרוא את הערך בוויקיפידיה על האירוע:

    https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%90%D7%9C%D7%98%D7%9C%D7%A0%D7%94

    יכול מאוד להיות שבהסטוריה חילופית בה האצ"ל לא היה מפורק מנשקו היו נגרמים למדינה נזקים כבדים בהרבה בנפש, רכוש ואפילו תוצאות שונות במלחמת העצמאות, ובכלל. האסון של הפלסטינאים (היום) הוא שיש להם חמאס, פת"ח, ג'יהאד ושאר תופינים. אצלנו מהר מאוד הפכנו ליחידה אחת, לפחות בעת קום המדינה, ובזה היה כוחנו.

    אהבתי

  103. "זו טענה שלא ניתן להוכיח או לסתור" – נכון ועדיין הטענה לגיטימית (ובעיני סבירה מאוד שנדרשת היתממות בכדי לא לקבל אותה).
    "באותה מידה אני יכול לטעון שהתעקשות הימין לבנות בהתנחלויות מוסיפה למוטיבצית הטרור הערבית." טענה לגיטימית (אם כי לא נכונה לטעמי) – אבל מה היא קשורה לנושא "מאזן המתים מהסתה פוליטית"? אתה רוצה לפתוח דיון בנושא: מאזן המתים מבניה בהתנחלויות אתה מוזמן.

    בסופו של דבר עיקר הנושא הוא האם דיבורי התקשורת על הסתה מימין עניינם ניסיון לגיטימי להפחית אלימות או ניסיון מכוער לסתום פיות ועל הדרך ללכלך על אנשים שכל בר דעת יודע שלא הסיתו לאלימות להציגם כמסיתים לאלימות כמו מקרה הרב דרוקמן.

    לגבי ההשוואה שלך שכמו שיהודים לא התייאשו אחרי 2000 שנה כך הערבים לא יתייאשו. השאלה היא האם סיבת הקשר של הערבים לארץ זהה לסיבת הקשר של היהודים בארץ.
    תעשה ניסוי מחשבתי נניח כל היהודים חוזרים לגלות וגם כל הערבים שכאן חוזרים לארצות המוצא שלהם הארץ נחרבת והיא ריקה ושוממה.
    כמה ערבים לדעתך יבואו לארץ לתנאים פחות טובים ממה שיש להם שם?
    בהנחה שאלה שחזרו לארצות מוצאם ויקבלו אזרחות ולא יופלו שם. כמה ערבים יטמעו בקלות חזרה בארצות מוצאם וכמה ישארו קבוצה נבדלת? כמה יהודים יטמעו וכמה ישארו קבוצה מובחנת?

    Liked by 4 אנשים

  104. תמריץ,
    ברשותך כמה מילות הגנה על השר ליצמן שהפרקליטות מנסה לשפד.
    משרד הבריאות (כמו שאר משרדי המדינה) עמוס בפקידים בטלנים שמונו עוד בימי ברל כצנלסון ואיש אינו יכול להפעילם ו/או להזיזם. כשליצמן הגיע למשרד מינה בלשכתו מספר עוזרים ופירסם את מספרי הטלפון הפרטיים שלהם ברבים. במשפחה שלי היה מקרה רפואי שנסחב בביורוקרטיה של המשרד ובית החולים כ8 חודשים שבהם עשרות טלפונים, פקסים ומיילים לא הניבו דבר. באירגון של הרב פירר נתנו לנו מספר טלפון של אחד מעוזרי השר. התקשרנו והשארנו הודעה במשיבון. לאחר שעה התקשר אותו עוזר שמע את הסיפור בלי לבדוק באיזה בית כנסת של גור אנחנו מתפללים והבטיח לחזור תוך מספר ימים ולעדכן. הוא התקשר אחרי יומיים כדי להודיע שהבעייה נפתרה. הפרופסור מבית החולים התרעם כמובן על עקיפת הסמכות ועכשיו הדיפ סטייט נוקם בליצמן מעגל הפינות

    Liked by 1 person

  105. רק כפי שכתבתי בזמנו על הפלת מגדל התקשורת, אל ג'ללה בעזה במבצע האחרון, שכנראה ניסו לשבש אלקטרונית משם ולכן הופל.

    אז מסתבר, על פי גלעד ארדן לפחות (שגריר ישראל באו"ם ) שאכן, ניסו אלקטרונית לשבש משם, את פעילות כיפת ברזל למעשה, ולכן הופל המגדל.

    כאן:

    https://www.ynet.co.il/news/article/r1K0flp9d

    Liked by 1 person

  106. משה
    התגובה התקשורתית לדברי הרב דרוקמן מוגזמת, על זה אנחנו מסכימים.
    לגבי הקשר לארץ, אני לא מזלזל בקשר היחודי של היהודים לארץ ישראל ואני מניח כמוך שהפלסטינאים יכולים להיטמע באוכלוסיה ערבית אחרת בקלות כי הם ערבים ומוסלמים. כל זה לא ממש משנה – הפלסטינאים רואים עצמם כילידי הארץ שגורשו ממנה באלימות. כל עוד הם לא נטמעים במדינות ערב האחרות (זה כמובן נעשה באופן מכוון כדי להשאיר את המאבק נגד ישראל בראש סדר היום), הם לא ישכחו את עכו ויפו.
    ואם נהיה כנים, גם היהודים לא ששו לעלות לארץ. הציונות לפני השואה היתה תנועה יחסית קטנה וגם היא קמה בעיקר בגלל רדיפות והתנכלויות ליהודים. אילו היו היהודים מקבלים זכויות שוות ויחס טוב בגולה, גם אנחנו לא היינו מחליפים את הכמיהה ההיפותטית של התפילות בפעולה ממשית של עלייה לארץ.
    להזכירך גם גדולי הרבנים התנגדו לציונות בתחילת דרכה וטענו שהיא מעשה טירוף.

    Liked by 2 אנשים

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s