בינתיים ההתנתקות עובדת

ההתנתקות מושמצת אחרי כל התלקחות בעזה. אבל היכן שיש השמצות, חפשו מספרים. במקרה של העימות עם הפלסטינים המספרים מספרים משהו מעניין שממעטים לשים אליו לב. ההתנתקות הפכה את העימות לקטלני יותר מבחינת הפלסטינים ולחסכוני יותר בדם מבחינת היהודים. ואין זה פלא: נשללה מהפלסטינים הגישה הקלה לחיילים ולמתנחלים. הם מאחורי הגדר וכלי הנשק שלהם אינם מדויקים. אין למחבלי עזה דרך להשתמש במחבל המתאבד שהוא כמו טיל מונחה למטרתו. ייתכן שבעתיד יפתחו בעזה טילים מדויקים או כלי הרס אחרים שבאמצעותם יזרעו מוות בקנה מידה ענק. ייתכן גם שצה"ל יצטרך להיכנס יבשתית לעזה יום אחד, ואז נשלם עם ריבית את כל הדם שאריאל שרון ומשפחתו חסכו לנו באמצעות ההתנתקות. אבל בינתיים המספרים לא משקרים. בעימותים שבאו בעקבות ההתנתקות יחס הדמים בין ערבים ליהודים היה יוצא דופן לטובת היהודים.

 

הרוגים פלסטינים

הרוגים יהודים

יחס

שומר החומות

250 (לפחות)

7

פי 35 פלסטינים

העימות בגבול עזה מאז 2018

300

2

פי 150 פלסטינים

צוק איתן

2,200

73

פי 30 פלסטינים

עמוד ענן

223

6

פי 37 פלסטינים

עופרת יצוקה

1,100

13

פי 85 פלסטינים

בלי התנתקות

 

 

 

אינתיפאדה שנייה

4,210

1,056

פי 4 פלסטינים

אינתיפאדה ראשונה

1,491

164

פי 9 פלסטינים

64 תגובות בנושא “בינתיים ההתנתקות עובדת

  1. תמריץ,
    אתה ושאר חסידי ההתנתקות בוחרים נקודה בזמן שבאמצעותה ניתן לברור נתונים נוחים לתזה. ההתנתקות בפועל החלה עם אוסלו. בעקבות אוסלו עבר צה"ל ברצועת עזה למוד פעולה כמו בדרום לבנון. ויתור על שליטה בשטח התקפדות במוצבים (בישובים ולאורך הגבול עם מצריים) ותנועה בשיירות. צה"ל הזמין חיכוך שנשלט ב100% על ידי האויב. נקודת ההשוואה הנכונה היא טרום אוסלו. בתקופת האינתיפאדה הראשונה המחלקה שלי (צנחני מילואים) ישבה במתחם צבאי בלב מחנה הפליטים ג'בליה שנקרא מגנן. די היה בכח הזה כדי לשלוט במחנה במידה מספקת כדי למנוע מאנשיו להתחכך בצירים הראשיים ו/או ביישובים היהודיים. לאחר דעיכת האינתיפאדה די היה ב2 גדודים בכל הרצועה עד שהגיע רבין.

    Liked by 2 אנשים

  2. חייל זקן, ההתנתקות היא החלטה שהתקבלה אחרי אוסלו. שרון הרי התנגד לאוסלו בזמן אמת. הוא פעל באילוצים שהניחה.

    מעבר לכך בטבלה יש גם את האינתיפאדה הראשונה עצמה. זה היה אפילו לפני אוסלו. עם זאת אני שותף לדעה שניתן היה להגיע למצב ביטחוני טוב יותר בעזה ללא אוסלו. הבעיה היא שללא אוסלו לא היה כמעט מנוס ברבות הימים מאימוץ פרדיגמת המדינה האחת שהיא אסון קיומי.

    אהבתי

  3. עזה כיום אחרי ההתנתקות היא מכשול גאוני ממש בפני כל הסדר לסכסוך. מדינה פלסטינית לא ניתן להקים כי הצד היותר חזק בקרב הפלסטינים החמאס בכלל מסרב לנהל משא ומתן. מדינה אחת גם אינה פיתרון אפשרי כי החמאס אינו פרטנר גם לזה. הוא ישחוט כל מבקר בעזה, גם פעיל שלום. הגענו למצב שאפשר לקשקש הרבה קשקושים אבל בתכל׳ס לא ניתן ללחוץ על ישראל לעשות שום דבר.

    אהבתי

  4. שוב סיפורי ה"מדינה אחת דו לאומית". באיזה מדינה בדיוק אנחנו חיים היום? המיעוט הערבי הוא זה שמשליט סדר ברחובות.
    מציתים בתי כנסת, רכבים, בוזזים דירות, חנויות והמשטרה לא עושה דבר. אדרבא, השמאל הולך ומאשים את היהודים בכל זה.
    אתה באמת מאמין לשקר בו מספרים לנו על שתי מדינות לשני עמים?
    מה שבאמת יהיה זה שתי מדינות – מדינה אחת נקיה מיהודים ("פלסטין"), ומדינה נוספת בה המיעוט המוסלמי ירגיש חופשי לטבוח ביהודים.
    ואגב, כל אותן יפות נפש שמספרות ש"יהודים וערבים מסרבים להיות אוייבים" הן נשים שחיות ביישובים יהודיים, ואין להן מושג מה קורה בלוד, עכו או בנגב.
    מלחמת העצמאות השניה היא עניין של זמן, הלוואי שיכולתי להתחמש.

    אהבתי

  5. אני תומכת בהפרדות בין יהודים לבין ערבים, ומכאן ברציונל הבסיסי של תוכנית ההתנתקות.

    אבל אופן הביצוע של תוכנית ההתנתקות תמיד מזכירה לי את הסיפור על היהודי ש
    – גם נאלץ לאכול דגים באושים,
    – גם חטף מלקות
    – וגם גורש מהעיר:

    – אנו נותרנו אחראים לספק לאויבנו חשמל, מים, שירותים רפואיים וכל שאר צרכיהם "ההומניטרים". . כולל ברגעים שבהם הם עסוקים בירי, לא כל כך הומניטרי, של טילים על האזרחים שלנו . כלומר ההתנתקות לא באמת כוללת התנתקות.
    – בעיני העולם אנו אלו שאחראים לכליאת העזתים בכלא ענקי (ולא המצרים). אך אנו ויתרנו על השליטה בציר פילדלפי. מה שמאפשר לעזתים יבוא כמעט חופשי (מתחת לקרקע) של טילים, מחרטות וכל שאר ציוד הלחימה בו חשקה נפשם. ללא ויתור זה – היה להם מאוד קשה להתעצם כל כך מסבב לסבב.
    – ההתנתקות בוצעה תוך פגיעות קשות בהתנהלות הדמוקרטית של המדינה. כולל הפרה בוטה של ההבטחות לבוחרים, אי מילוי התחייבות המדינה לפצות את אלו שעקרה בכוח, כליאה של ילדות בנות 14 למשך חודשים בגלל סרובן להזדהות ועוג ועוד ועוד. החרדה הנוכחית ממה שעלולה לעולל לנו ממשלת לפיד – בנט – שמאל – ערבים היא חלק מהמורשת, המאוד לא מפוארת, של תהליכי קבלת החלטות אוסלו והחלטות ההתנתקות.

    מכאן שפרט לחיסכון בחיי אנשים (במחיר המוני נפגעי פוסט – טראומה, שיתוקים תקופתים של חצי מדינה ונזקים כלכלים משמעותים) – כל ההבטחות המושכות של תוכנית ההתנתקות (כמו שיפור מעמדנו בעולם) – לא התגשמו.

    אהבתי

  6. נראה לי שקרו עוד כמה דברים במהלך השנים האלה. איך היה נראה חישוב דומה לגבי יהודה ושומרון, שם לא הייתה התנתקות? זכור לי שגם משם היו פעם מחבלים מתאבדים והיום (בגדול) כבר אין.

    Liked by 3 אנשים

  7. לייק קמיליה, מלבד החלק של "אני תומכת בהפרדות בין יהודים לבין ערבים, ומכאן ברציונל הבסיסי של תוכנית ההתנתקות".
    ערבים יכולים לחיות בקרב יהודים, אם הם יהיו מיעוט (כנראה פחות מאחוזם הנוכחי כיום במדינת ישראל) ואם הם יבינו היכן הם נמצאים, בדיוק כמו שיהודים חיו במדינות ערב בעבר, מבלי לייצר פרעות ומבלי להרוג אף אחד.
    אם אנחנו נפגין חוזקה – אז הם יחיו לצידנו ללא בעיה.
    אם נפגין חולשה – אז גם התנתקות מהם לא תועיל. ועזה מוכיחה זאת הכי טוב שיש.

    המסקנה שלי מהסבב האחרון, ומדברים נוספים, היא שצריך לטפל בדברים אחרים ולא דווקא בעזה (את זה צריך להשאיר בידי מערכת הבטחון).
    בעיקר שצריך לשפר את הדמוגרפיה שלנו כאן, ע"י עידוד ילודה חילונית, עלייה, ועידוד הגירה ערבית.

    אהבתי

  8. טוב, ברור שההתנתקות הועילה מאוד. אין ספק בדבר. אבל, כפי שהסברתי כבר בעבר (למשל נתניהו מומחה עלק ללוחמה בטרור בפוסט מן העבר):

    מספרים הם לא חזות הכל. אבידות או כמות האבידות הן לא חזות הכל. צריך תחילה, לקבע נקודות ייחוס, ואחר כך, לייצר ניתוח כוללני.

    אז יש פה עוד נקודות ייחוס מעבר למספר האבידות:

    למשל, שאם לא היינו מתנתקים, אזי, היינו ממשיכים להיות כובשים בפועל של עזה. כלומר, לנהל שם משטר צבאי מלא. ומה זה אומר:

    אומר גם להיות אחראים על האספקטים המינהליים/ אזרחיים של עזה:

    לדאוג לביוב, מים , חשמל, בריאות, חינוך.

    מי צריך דבר כזה כמובן ? ברור. זה המון משאבים. ישראל צמחה ושגשגה, בין היתר, בגלל ההתנתקות מעזה. ובגלל ההתנתקות משטחי A בדומה.

    מעבר לזה, בשיטת היקום המקביל הזו, מענין ולא פחות חשוב, מה היה קורה אלמלא סגר על עזה.

    להתראות

    Liked by 1 person

  9. שי, המצב השקט ביו״ש אפשרי לכאורה רק בגלל עזה. אם הרשות הייתה שולטת גם ביו״ש וגם בעזה עם תיאום ביטחוני ומניעת פיגועים הייתה אפס לגיטימציה בינלאומית לא לתת להם מדינה. היית נותן מדינה, החמאס היה משתלט וחד גדיא

    אהבתי

  10. קמיליה, מסכים שההתנתקות איכזבה אבל רכשנו ידע על מה שיקרה בתום נסיגה חד צדדית וגם זה משהו.

    אהבתי

  11. תמריץ,
    לא הבנתי את התשובה.
    שי שואל שאלה פשוטה:
    האם כביקורת אתה יכול להראות את אותו ניתוח על יו"ש?
    אז נוכל לבדוק באמת האם ההתנתקות באמת תרמה לירידה במספר ההרוגים.

    Liked by 1 person

  12. ביו״ש חומת מגן חוללה פלאים. אין ספק בזה. אבל מי שמציע חומת מגן (ומבצעי ההמשך שלה) בעזה, צריך להבין שני דברים. ראשית המחיר יהיה גדול בחיי אדם משלנו וכבר בטרם ההתנתקות היה צפוי להיות גדול מאוד. שנית, זה מעגל אכזרי שבו דווקא אם נשיג את המטרה המצופה והטרור יובס כליל, יהיה קשה מאוד לעמוד בפני הלחץ הבינלאומי לתת לפלסטינים מדינה כי הנה הם שוחרי שלום ונשלטים בידי המתונים.

    אהבתי

  13. מאוד קשה להתכתב איתך.
    אתה תקוע באיזו פרדיגמה וממשיך לירות ממנה.
    לא דיברנו על חומת מגן ולא ראיתי כאן מישהו שמציע לכבוש את עזה.

    Liked by 1 person

  14. תובנה על sjw ומלחמות:

    כידוע במלחמות המטרה היא לגרום נזק מקסימאלי לאויב ומינימום נזק לצד שלך על מנת להכריח את האוייב להסכים לתנאיך או לפחות לקבוע עובדות בשטח ולמנוע ממנו יכולת לפעול ולהזיק לך.

    ה sjw תומכים תמיד בחלש נגד החזק ודורשים שיוויון בכל גם במספר ההרוגים, בכח הצבאי ובנזק. אבל בכך הם יוצרים משוואה הפוכה לזו של מלחמה רגילה. זה לא מקרה ייחודי לישראל אלא סתירה מובנית.

    תמיד הצד שהצליח יותר בשדה הקרב יפסיד בדעת הקהל (הפרוגרסיבי) ולהפך. זה כאילו במשחק כדורגל הם היו תמיד תומכים בקהוצה שהפסידה ודורשים להפסיק את המשחק כדי לא להגדיל פערים ולתת פיצוי למי שהפסיד.

    זה אומר שהניצחון בזירה אחת גורר בהכרח תבוסה באחרת ולהפך. וזו בעיה בלתי פתירה. אפשר לצמצם נזקים אך לא להשפיעה בהרבה. הדרך היחידה לקבל האהדה בצד הפרוגרסיבי היא להפסיד. זה קשור לא רק לשנאת החזק אלא לשנאת מה שהופך אותו לחזק, השכל האנושי.

    כיפת ברזל היא תוצר של חשיבה מדעית ושל כלכלה חזקה שיכולה לתמוך בפיתוח זה. ולכן היא זוכה לגנאי על אף היותה כלי הגנתי מובהק. מי ששונא אותה שונא בליבו את המדע והקפיטליזם שאפשרו אותה ואת העליונות הטכנולוגית שמובילה לניצחון במלחמה.

    Liked by 5 אנשים

  15. יאיר, הייתה שאלה מה בדבר השוואת עזה ליו״ש במצב הנוכחי שאחרי חומת מגן. אז הצבעתי על הבעיות שהיו מופיעות אם היינו עוסקים בהעברת עזה לאותו מצב.
    בכל מקרה אני רק מצביע על מה נראה לי סביר. לא טוען שכל האמת אצלי ופתוח לשמוע עמדות אחרות.

    אהבתי

  16. תמריץ,
    כבר הארתי את עיניך לא פעם שמה שאתה מייחס לחומת מגן לא היה ולא נברא. מבצע חומת מגן הופעל רק בשומרון ודילג על נפות חברון וירושליים שהיו אחראיות לשני שליש מהפיגועים של יו"ש. מטרתו המוצהרת היתה לחסל את הטרור באמצעות צריבת תודעה. אם כך היה מדוע נצרבה תודעתם של החמאסניקים בחברון אבל לא של החמאסניקים בעזה?

    אהבתי

  17. לקרולין:
    את טוענת: ש-מציתים בתי כנסת, רכבים, בוזזים דירות, חנויות והמשטרה לא עושה דבר.
    בנוסף עוד לפני המאורעות ב-10 הימים האחרונים היו הרבה פריצות וגנבות. בהתחלה זה היה של תוצרת חקלאית ואחר-כך מתןך הבתים וגם אז המשטרה לא עשתה דבר.
    היו פריצות בכמויות עצומות לבסיסי צה"ל וגנבת נשקים. טוענים שיש היום כחצי מיליון נשקים שנגנבו מצה"ל והם יכולים לשמש את הפורעים. המשטרה והצבא לא עשו דבר.
    ממשלת הימין שבה את תומכת כבר שולטת 12 שנה. היא אחראית לטפל בדברים האלו. 12 שנים זה זמן רב לתקן את כל הבעיות. אז איך זה שאת עדיין תומכת בממשלה כזו?

    Liked by 2 אנשים

  18. חייל זכרתי דעתך ובמיוחד לכבודך כתבתי בסוגריים ״מבצעי ההמשך״. חומת מגן פתח בסדרה של מבצעים שביססו שליטה אפקטיבית ביו״ש.

    אהבתי

  19. יאיר לא מזמן תמריץ הראה נתונים שקצב צמיחת המגזר הערבי התמתן עם השנים. אמרתי בעבר ואני אומר שוב, האיום הקיומי העיקרי על ישראל הוא המגזר הבדואי, שאינו יהודי ומתרבה כמו החרדים. זו אחת הסיבות החשובות ביותר להדחת נתניהו – כדי לטפל בקצב ההתרבות הזה צריך לפגוע בכל התמריצים לילודה, ובשביל לפגוע בתמריצים אלה צריך ממשלה ללא חרדים (וכנראה גם ללא שמאל).

    Liked by 1 person

  20. תמריץ,
    "חומת מגן" קנה פסק זמן של שבועיים ולאחר שבועיים נוספים רמת הטרור חזרה למה שהיה לפני המבצע. מה שהביא לדיכוי הטרור היה מבצע "דרך נחושה" שיותר משהיה מבצע היה מהפך דוקטרינרי. צה"ל נפרש בכל דרכי יו"ש והקים מאות רבות של מחסומים, חלקם קבועים וחלקם אקראיים כך שלא ניתן היה לעבור מיישוב ערבי אחד למשנהו ללא היתקלות במחסום צה"ל. הסמכות להחליט על כניסה אלימה ליישוב ערבי הועברה לדרג המג"ד. לפני כן זה נעשה רק באישור הקבינט. לקח כשנה עד שהושגה ירידה משמעותית ובת קיימא בקצב ורמת הפיגועים. עזה היא סיפור אחר והדרך היחידה להשתלט עליה (בהנחה שאין מניעה מדינית) השתלטות ראשונית במחיר סביר היא לשטח אותה. צה"ל לא מספיק גדול לאחוז בכל השטח ולאחר זמן לא רב יתחיל להתקפד כמו בלבנון ולבסוף יברח ממנה כמו בלבנון. מיטוט החמאס הוא פנטזיה שלמרבה הפלא משותפת לימין הקיצוני ולמרכז-שמאל.

    Liked by 2 אנשים

  21. אבו עלי אקספרס:
    סינדרום ירושלים של מחמד דף

    האבק מתחיל לשקוע ברצועת עזה ומעטה "הניצחון האלוהי" עליו דיבר היום מנהיג חמאס, אסמאעיל הניה, מתחיל להסדק.

    הנרטיב ששיננו לנו בכירי חמאס בשבועות האחרונים יותר מפעם אחת היה: ירושלים קראה לעזה ועזה נענתה לקריאה.

    אתם ודאי זוכרים את קריאות תושבי מזרח ירושלים למחמד דף, קריאות שעוררו בו תחושות שהנה הוא, מחמד דף, הולך להיות צלאח א-דין של העת החדשה ולשחרר את ירושלים.

    המביט מן הצד יכול היה להבחין בניצוץ של שיגעון גדלות שהיה מעורב בשיקול הדעת של מנהיגי חמאס בקבלם את ההחלטה לצאת לסבב לחימה מול ישראל. זאת בניגוד לשיקול הדעת המאוד רציונלי ושכלתני שאפיין את החלטותיהם בשנים האחרונות.

    אבל, הנה, לא חלפו 24 שעות מאז הפסקת האש ויש תחושה שהקסם מתחיל להתפוגג.
    האבק שקע והאחדות הפלסטינית שאפיינה את ימי הלחימה, גם ברשתות החברתיות מתחילה להראות מעט אחרת.

    כתבתי לכם מוקדם יותר היום שלהיות "מגן אלאקצא" זה קצת טריקי.

    כעת מחמד דף ובכירי הנהגת חמאס צריכים לפרוע את ההכרזות ששחררו לכל עבר באשר להגנה שתספק חמאס לאלאקצא ולמזרח ירושלמים.

    היום פרצו עימותים בהר הבית. היו פצועים פלסטינים ושוטרי מג"ב פרצו לרחבה וביצעו מעצרים.

    אלאקצא וירושלים שוב קראו לעזה. אבל עזה היתה עסוקה. היתה עסוקה בללקק את הפצעים ולחפור את מתיה מהמנהרות שקרסו.

    קשה להאמין שעזה במצבה תוכל להענות שוב ל"קריאתה של ירושלים" ,וזה עוד אחרי "הניצחון האלוהי".

    "אופוריית הניצחון" והניסיון התקשורתי המוצלח לשווק אותו כלפי חוץ שמים את חמאס במצב בו מבחן המציאות מוציא את כל העוקץ מההצהרות המפוצצות שנשמעו ביממה האחרונה.

    באחד הפוסטים המעניינים שפגשתי היום ברשתות החברתיות (והוא לא היחיד) שאל אחד העזתיים אחרי מראות היום באלאקצא:

    "מה קוראים המסגדים בירושלים?" (הוא כיוון לכך שהמסגדים קוראים לעזה שוב להענות לקריאה של ירושלים-א"ע).

    התגובות של העזתיים היו מעניינות במיוחד ונשמעו הרבה פחות לוחמניות ולאומניות ממה שהייתם מצפים. הן בהחלט מעידות על הלך הרוח ברצועה, זה שמעבר להצהרות הרשמיות.

    הנה מקבץ מתוכן:

    1. הם(המזרח ירושלמים-א"ע) רוצים לחיות על חשבון הדם והכאב של העזתיים.
    2. איפה הם היו כשעזה מתה במשך 11 ימים, בהפצצות רצופות יום ולילה? הפסקנו להבין מתי זה יום ומתי זה לילה. עדיף שילכו לישון. מה שקרה בעזה לעולם לא ישכח.
    3. שיבינו שהדם שלנו (העזתיים-א"ע) לא זול.
    4. שאף אחד לא יקרא לעזה. עזבו אותנו בשקט.
    5. איפה היו כשעזה מתה? חגגו ושמחו ואנחנו נהרסנו. מספיק לנו. המוות כאן בכל מקום. עזה הפכה אזור אסון בגלל הלחימה.
    6. הקו תפוס.
    7. עזה מחוץ לאזור קליטה.
    8. עזבו את עזה בשקט. מספיק מה שקרה לה.
    9. הפסקנו לשמוע
    10. הם רוצים ששוב עזה תשלם את החשבון.
    11. שיפנו עכשיו לראמאללה.
    12. שלא ייקראו לנו! עדיין לא קברנו את מתינו.

    ועוד ועוד

    אחד העיתונאים העזתיים מצא דרך מעניינת להציג את המצב בעזה:
    "243 איש ניצלו מהחיים בעזה במהלך הסבב האחרון.
    אחרי שניצחנו את המערכה שלנו עם המוות התחילה עכשיו המערכה שלנו עם החיים…."

    יצא קצת ארוך אבל השתדלתי לתת לכם את הזווית שמעבר לאולפנים בטלוויזיה ומעבר להצהרות של בכירי החמאס על הניצחון האדיר שהשיגו.

    הצהרות לחוד ומציאות לחוד.
    וזה רק כמה שעות אחרי הפסקת האש. מה יקרה בעוד שבוע כשיבינו העזתיים שהם לא יכולים להגן על ירושלים ונשארו לבדם לאסוף את השברים.

    ניצחון אלוהי?

    יותר כמו סינדרום ירושלים של מחמד דף.

    Liked by 1 person

  22. ליאיר,
    כתבת:

    1. " לייק קמיליה, מלבד החלק של “אני תומכת בהפרדות בין יהודים לבין ערבים, ומכאן ברציונל הבסיסי של תוכנית ההתנתקות”.
    —————
    מחלוקת ותיקה ביננו.
    העמדה הבסיסית שלי מובילה להכרח לוותר על השליטה בגב ההר, המאוכלס בצפיפות בפלסטינים. אני מניחה שמסקנה זו בלתי נסבלת בעינייך.

    2. ערבים יכולים לחיות בקרב יהודים, אם הם יהיו מיעוט (כנראה פחות מאחוזם הנוכחי כיום במדינת ישראל) … …. מבלי לייצר פרעות ומבלי להרוג אף אחד.
    אם אנחנו נפגין חוזקה – אז הם יחיו לצידנו ללא בעיה.
    אם נפגין חולשה – אז גם התנתקות מהם לא תועיל. ועזה מוכיחה זאת הכי טוב שיש.
    —————–
    כמעט לגמרי מסכימה.
    הם בודקים גבולות, ומותחים את החבל עד למקסימום שמוסדות המדינה (ומוסדות בינ'ל) מאפשרים להם.
    ההסתייגות שלי נובעת בעיקר מתצפיות על המצב באירופה. מהגרים מוסלמים, גם כשהאחוז שלהם באוכלוסייה הכללית קטנטן, מתקבצים בגטאות. גטאות שרשויות המדינה מפחדות להיכנס אליהם. ומדי פעם הם יוצאים מגטאות אלו בכדי לבטא את זעמם. כלומר בכדי לערוך פוגרומים, לשרוף מכוניות ולתקוף נשים חסרות אונים.

    3. " … ואם הם יבינו היכן הם נמצאים, בדיוק כמו שיהודים חיו במדינות ערב בעבר, …."
    ———————–
    בעיני ההשוואה די אבסורדית.
    יהודים, הן באירופה והן במדינות ערב, למדו להרכין את ראשם עד יעבור זעם, ולהתרפס בפני השליטים המקומיים. לרוב – האינטרס של אותו שליט היה להגן על "היהודים שלו" מהתנכלויות קבוצת הרוב. אך מדי פעם האינטרס שלו היה לתעל את אי שביעות הרצון ותוקפנות הרוב כלפי היהודים. ומכאן – הפרעות התקופתיות ביהודים.

    אם נחזור לאירופה – היה ניתן לקוות שהמהגרים המוסלמים לאירופה יחקו את שכניהם, המהגרים ממזרח אסיה. מהגרים המצטיינים בציות לרשויות ובנכונות להשקיע בלימודים ובעבודה מאומצת. אך התרבות הסינית והמוסלמית שונות מדי זו מזו. בין השאר – למוסלמים יש קושי אדיר להיות כפופים לרשויות שאינן מוסלמיות. כלומר לכופרים.

    4. " … המסקנה שלי מהסבב האחרון, ומדברים נוספים, היא שצריך לטפל בדברים אחרים ולא דווקא בעזה (את זה צריך להשאיר בידי מערכת הבטחון).
    בעיקר שצריך לשפר את הדמוגרפיה שלנו כאן, ע”י עידוד ילודה חילונית, עלייה, ועידוד הגירה ערבית."
    ————————-
    מסכימה לחלוטין.
    פרט לעובדה שהטיפול ארוך הטווח, הנדרש להערכתי בבעיית עזה (עידוד הגירה + עידוד הקטנת ילודה) – לא תוכל לבצע מערכת הביטחון. היא מסוגלת, לכל היותר, לעסוק בבט'ש.

    ####################

    אגב, בזמנו טענת כנגד "הראש החילוני" שלי. בהזדמנות אחרת סיפרת לחייל זקן שאתה מנסה לטפל "בראש הסרוג" שלך.
    אז רציתי להעיר שהרבה יותר קשה להצמיח ראש נוסף / חלופי (שאולי לא יהיה חילוני) מאשר להוריד מהראש, לשעה שעתיים, את הכיפה הסרוגה.

    אהבתי

  23. תקיפת הטענה הרווחת שלמבצעי צה'ל השלכות משמעותית על רמת האנטישמיות כלפי יהודי ארה'ב.

    נראה שהיהודים הפרוגרסיבים של ארה'ב שותפים להכנת הדייסה שאותה יאלצו לאכול היהודים האורתודוקסים (שקל לזהותם כיהודים) של ארה'ב.

    https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1400116156989026&id=363018984032087&__tn__=%2As%2As-R

    קצר.
    ניתן לקרוא גם את התגובות.

    Liked by 1 person

  24. המילה הכלה היא תרגום ופרוש קלוקל של המילה קונטיין באנגלית. הכוונה שלה באנגלית היא לא להבליג אלא לכלוא, להשתלט. שטות דומה ארעה עם תרגום המילה דיפולט ל ברירת מחדל כשמחדל בעברית זה כישלון ולא הוא. דיפולט זה ברירה מקורית או ברירה ללא בחירה.

    יש להניח שאם נתייחס בסבלנות והבנה והכלה יום אחד הפלסטיניים יתבגרו ויבינו שהם רק הרוויחו מהמגע שלהם אתנו כי זה מה שיביא אותם לחיי נצח בגן עדן והם יחיו אתנו באושר ואושר והרמוניה ויתנצלו עמוקות, כבר נכתבו שטויות גרועות מאלו בבלוג הזה.

    George Floyd האם מישהו פה מאמין שיש לנתניהו סיכוי לזכות במשפט הוגן או רחמנא לצילן לצאת זכאי? אחרי המשפט של השוטר שובין שיסיים את חייו בכלא על רצח עבריין מסומם בעת שמילא את תפקידו? האם השופטים יצליחו להכיל את הלחץ עליהם או יחילו וירעדו ויאשימו אותו גם ברצח ארלוזרוב?

    אהבתי

  25. ליאיר,
    כתבת:

    1. " לייק קמיליה, מלבד החלק של “אני תומכת בהפרדות בין יהודים לבין ערבים, ומכאן ברציונל הבסיסי של תוכנית ההתנתקות”.
    —————
    מחלוקת ותיקה ביננו.
    העמדה הבסיסית שלי מובילה להכרח לוותר על השליטה בגב ההר, המאוכלס בצפיפות בפלסטינים. אני מניחה שמסקנה זו בלתי נסבלת בעינייך.

    ומגב ההר הם יתבוננו במשקפות איך הפרחים צומחים בצידי מסלול התעופה בן גוריון על מי השפכים שלהם?
    שום גב ושום הר, הפתרון היחיד הוא לצרף אותם לממלכת ירדן, כבר מזמנו של חוסיין היה צריך לתת לו ליפול כמו שנפלו ראשי כל בני משפחתו שמלכו בסוריה ועירק. ברגע שהם יהיו חלק ממדינה רשמית, האהדה של העולם לכלבי השאול (כלב שמלמטה אנדר דוג?) תקטן. ואז אפשר יהיה לדלל אותם ולעשות להם ריברס איחוד משפחות עם הישראלים ממוצא מוסלמי מחיפה ולוד ושפרעם וליישב אותם בגדה השנייה שגם שייכת לנו. מה ההיסטריה מלקחת אנשים ולהעביר אותם כמה קילומטרים למקום אחר? אותה שפה אותה תרבות אותו אוכל וממילא הם ישארו בפלסטין? הם ממילא מתחתנים עם ירדניות ומחציתם מחזיקים דרכונים ירדנים. נתחייב בכתב לעולם שכשישו יחזור גם הם יוכלו.

    א וְיָצָא חֹטֶר מִגֵּזַע יִשָׁי וְנֵצֶר מִשָּׁרָשָׁיו יִפְרֶה. ב וְנָחָה עָלָיו רוּחַ ה' רוּחַ חָכְמָה וּבִינָה רוּחַ עֵצָה וּגְבוּרָה רוּחַ דַּעַת וְיִרְאַת ה'. ג וַהֲרִיחוֹ בְּיִרְאַת ה' וְלֹא לְמַרְאֵה עֵינָיו יִשְׁפּוֹט וְלֹא לְמִשְׁמַע אָזְנָיו יוֹכִיחַ. ד וְשָׁפַט בְּצֶדֶק דַּלִּים וְהוֹכִיחַ בְּמִישׁוֹר לְעַנְוֵי אָרֶץ וְהִכָּה אֶרֶץ בְּשֵׁבֶט פִּיו וּבְרוּחַ שְׂפָתָיו יָמִית רָשָׁע. ה וְהָיָה צֶדֶק אֵזוֹר מָתְנָיו וְהָאֱמוּנָה אֵזוֹר חֲלָצָיו. ו וְגָר זְאֵב עִם כֶּבֶשׂ וְנָמֵר עִם גְּדִי יִרְבָּץ וְעֵגֶל וּכְפִיר וּמְרִיא יַחְדָּו וְנַעַר קָטֹן נֹהֵג בָּם.

    אהבתי

  26. האם ניתן לעשות קואליציה עם מנסור עבאס?
    עדיין מחזיק בעמדתי שכן. מסתבר שישראל הוא שותפת הסחר השלישית בגודלה של מדינת האחים המוסלמים, תורכיה.

    Liked by 1 person

  27. הבעלים בעזה של מגדל התקשורת שהופל על ידי צה"ל ( מגדל אל ג'ללה) הגיש בבית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג, תלונה על הפלת המגדל ( פשע מלחמה לכאורה).

    הסיפור הזה, הופך בעולם, לאייקון של המלחמה הזו.

    הקטע פה, שכנראה הפעילו מן המגדל, שיבוש אלקטרוני כלשהוא. צה"ל לא יעשה כדבר הזה סתם, בטח שהאזהרות לפני ההפלה, מעידות כל כך. האמריקנים רצו הוכחות, וקיבלו אותן.

    השאלה רק, האם היה שווה לעשות כדבר הזה די מדהים ? אפשר היה לחשוב על שיבוש אלקטרוני נגדי. לא גדול על צה"ל כלל וכלל. ישראל היא בטופ של העולם בלוחמה אלקטרונית. די לא ברור.

    כאן:

    https://english.palinfo.com/news/2021/5/22/al-jalaa-tower-owner-submits-complaint-with-icc

    אהבתי

  28. בבית default באנגלית זה גם פשיטת רגל. מחדל = אי מעשה, לכן דוקא ברירת מחדל מתאימה למשמעות חוסר מעש.

    לענין משפט נתניהו אתה מבלבל בין שמיטה להר סיני. הראיות נגד נתניהו רבות ומוצקות. אתה רוצה לטעון שיש פה אכיפה סלקטיבית אז לך על זה, אבל אם נתניהו יורשע זה בגלל שהוא אשם.

    לענין ערביי ישראל אני מסכים, מה גם שלחלק גדול מערביי מזרח ירושליים יש אזרחות ירדנית, ולפחות 60% מתושבי ירדן מגדירים עצמם פלסטינים. ירדן היא פלסטין.

    אהבתי

  29. חייל אני מבין שאם כך אין לך בעיה לקבל את עבאס גם כחלק מקואליצית השינוי?

    אני אישית לא רוצה את עבאס אפילו באופוזיציה. הוא לא גינה את המהומות – הוא אמר למתפרעים "להיות חכמים". מבחינתי הוא גיס חמישי שרק מחכה לשעת הכושר.

    Liked by 1 person

  30. אמחייה,

    לא ממש נכון, מצטט את עבאס:

    "אני פונה אליכם ממקום של אהבה, שמירה ואחריות, שנבין את הסכנה במצב ואת ההשלכות שלו על ההווה והעתיד של האוכלוסייה הערבית ומקומה, על חיי בנינו ובנותינו והסיכוי שלהם לחיות בכבוד ולנוע בביטחון בתוך הארץ. אני מבקש מכולכם לקחת אחריות ולנהוג בחכמה, לשמור על הסדר הציבורי ועל החוק, לשמור על חייכם וחיי התושבים – כולם ללא יוצא דופן".

    ועוד את מפלגת חד"ש מצטט:

    "אנו מודאגים מהידרדרות המצב והגלישה לאלימות. אנו מתנגדים לכל פגיעה באזרחים חפים מפשע וקוראים להשאירם מחוץ למעגל האלימות והאיבה. הזהרנו חזור והזהר שנתניהו יבעיר את האזור כדי לשמור על שלטונו, והנה כך קרה"

    הם אמרו פחות או יותר, מה שצריך להגיד. בשום אופן, לא תמיכה בהתפרעויות כאלו.

    כאן:

    https://www.ynet.co.il/news/article/HJMSOw00d00

    Liked by 1 person

  31. ופה עבאס, מגנה פגיעה במקומות קדושים (בתי כנסת) ומציע את עזרתו בשיקום בתי הכנסת וכדומה:

    https://www.srugim.co.il/562426-עבאס-בביקור-בלוד-ניקח-אחריות-ונשתתף-בש

    אז עד שיש איזה ערבי, שהוא קצת ישראלי, קצת הגיוני, קצת נאור. חופרים עליו כמו מטומטמים. הוא קצת. אז צריך לעודד אותו להיות הרבה יותר ישראלי. ולא לשפוך התינוק עם המים.

    Liked by 1 person

  32. האנטי למנסור עבאס הוא סתם פופוליזם ימני, אבל יאיר לפיד כראש ממשלה ברוטציה זה משהו שבאמת קשה לבלוע. אם זה היה גנץ אין לי בעיה.

    אהבתי

  33. אל רום,

    אהבתי

  34. תמריץ,

    אני שואל אותך לדעתך האישית, ואתה מביא איזה אדם גולד מפגר.

    אבל, נניח לטובתך, שזוהי גם דעתך:

    תחילה, זה לא מעיד על לפיד אישית. ובתכוף נבאר.

    ועוד, הימין בעצמו, גורס כך לגבי שמאל מרכז, ויותר גרוע אפילו.

    ובכלל, רבים חושבים כך על נתניהו. והבעיה, שיש לזה ביסוס מושגי. אולי לא קונקרטי ( משמע, בקשר קונקרטית בקשר לאירועים בעזה וההתפרעויות) אבל, עקרונית, מספיק לקרוא כתב האישום, ולהידהם ממש. זה לא לגמרי חסר שחר מושגית.

    אהבתי

  35. הנה תמריץ, נצטט את אלקין לגבי התפטרותו ( סרוגים ואלקין בעירובין):

    "אלקין עוזב את הליכוד וקורע את נתניהו וסביבתו
    אני נאלץ להגיש לך את התפטרותי מהממשלה ולצאת לדרך חדשה בניסיון לבנות תנועת ימין מרכז ועממית חדשה… שתהיה משוחררת מאווירת פולחן האישיות, מחנופה ומאווירה של חצר ביזנטית"

    ועוד:

    "במכתב ההתפטרות שהגיש, ובהצהרה לתקשורת שנשא הערב הוא תקף את נתניהו במילים חריפות וקשות: "לצערי, בשנתיים האחרונות, ובמיוחד בתקופה האחרונה, אני מרגיש יותר ויותר שהשיקולים האישיים שלך והגחמות של סביבתך הקרובה תופסים מקום מרכזי יותר ויותר בתהליך קבלת ההחלטות, שמשמעותם לעיתים קרובות קריטית עבור מדינת ישראל ואזרחיה.כמי שצופה בתהליך המסוכן הזה מקרוב אני מודאג יותר ויותר, והאמון שלי בך ובכנות כוונותיך נסדק יותר ויותר. השיקול האישי מתערבב עם השיקול הלאומי, ואף גובר עליו יותר ויותר."

    עד כאן הציטוטים:

    זה אלקין. מבפנים. מה אתה רוצה מלפיד ?

    כאן:

    https://www.srugim.co.il/519854-אלקין-לנתניהו-השיקולים-וה

    אהבתי

  36. סיכום ראשון של המלחמה הרב מימדית הראשונה
    דיין: צה"ל יורה מיליון כדורים כדי להרוג ערבי אחד
    כוכבי: צה"ל משגר 3 מיליון דולר כדי להרוג ערבי אחד

    אהבתי

  37. הנה מויקיציטוט את נתניהו על השמאל:

    "פוליטיקאים ממפלגות השמאל ופרשנים בערוצי הטלוויזיה התמוגגו מנחת מההחלטה האנטי־ישראלית באו"ם כמעט כמו ברשות הפלשתינית ובחמאס כמה מהם התמקדו בהתקפה דווקא על… ממשלת ישראל!" ~ בעקבות אישור החלטה 2334 של מועצת הביטחון של האו"ם, דצמבר 2016 "

    ועוד:

    "מדינת ישראל בפריחה מדינית חסרת תקדים. בכל היבשות ובאינספור מדינות. מכיוון שגם השמאל והתקשורת יודעים זאת אז הם מתגייסים כעת למסע ציד אובססיבי חסר תקדים נגדי ונגד משפחתי במטרה לבצע הפיכה שלטונית. המטרה שלהם היא להפעיל לחץ פסול ובלתי פוסק על גורמי האכיפה שיגישו כתב אישום בכל מחיר בלי קשר לאמת והצדק."

    עד כאן הציטוטים:

    אז אנו נוכחים לקרוא, מה הוא חושב על השמאל/ מרכז. ואומר זאת מפורשות.

    כאן:

    https://he.wikiquote.org/wiki/בנימין_נתניהו

    אהבתי

  38. ורק נהיה הוגנים, לזכותו של נתניהו, ולבאר קצת, מה קורה פה, עם הגיחוך הזה של רפורמה בבתי המשפט עלק של מפגרים גמורים.

    נצטט אותו בקשר לבתי המשפט:

    "מבחינת מערכת המשפט, בתי המשפט והשופטים – ישראל היא אחת המדינות המפוארות בעולם. השופטים שלנו ובתי המשפט שלנו נהנים משם כביר, ובצדק. לי לפחות, אין שום ביקורת. להפך, הרבה הערכה עמוקה לשופטים שלנו ולבתי המשפט." ~ על בתי המשפט בישראל, 4 בנובמבר 2019 (מקור)

    ועל נשים:

    "נשים זה לא בעל חיים שאתה יכול להכות בו, והיום אנחנו אומרים שגם בבעל חיים אתה לא מכה. אנחנו מבינים שיש תובנה ויש אינטליגנציה וקוגניציה ורגשות גם לבעלי חיים. אנחנו חמלים, בצדק, על בעלי חיים. נשים הן בעלי חיים, ילדים הם בעלי חיים. בעלי חיים עם זכויות. הדבר הזה צריך לעבור מן העולם ואני מקווה שלא נראה את הדברים המטלטלים האלה." ~ באירוע נגד אלימות כלפי נשים, נובמבר 2020 (מקור)

    כאן הוא כנה אגב, אפשר להאמין לו….. ( וגם שהיה תוקף באיראן אם צריך ואפשר היה).

    נ.ב: אותו המקור, ויקיציטוט לעי"ל

    אהבתי

  39. סיכום שני של המלחמה הרב מימדית הראשונה
    חמאס ירה כ3700 רקטות וגרם ל11 הרוגים
    במלחמת לבנון 2 ירה חיזבאללה כ4000 רקטות, חלקן כבדות וקטלניות בהרבה מאלו של החמאס, וגרם ל39 הרוגים, ללא כיפת ברזל. אני מסתכל על המספרים ולא מוצא רמז ל90%. צה"ל גם לא מפרסם את מספר המיירטים שנורו ומה עלות היירוט.

    אהבתי

  40. קראתי קטעים מהראיון עם המועמדת לנשיאות.
    בחלומות הכי שחורים שלי לא חלמתי שאתחיל להתגעגע על כך מהר לריבלין

    אהבתי

  41. צה"ל תקף פיזית וחיסל לא מעט בכירים ואנשי מפתח ב"סייבר" של חמאס. אני לא משוכנע שזה רעיון טוב. מצד אחד אכן חשוב לפגוע ביכולות טכנולוגיות כמו גם להרתיע אחרים (חיזבאללה, איראן וכיו"ב). מצד שני ה"סייבר" בישראל הוא חממה לאחוז גבוה מאוד מתעשיית ההייטק שלנו, ותעשיית ההייטק מובילה את הכלכלה שלנו.

    יש לנו אינטרס מסויים שעזה תשגשג כלכלית – ולו בשביל לצמצם את הילודה אצלם. פגיעה בסייבר היא פגיעה כלכלית פוטנציאלית בעתיד, ואני לא בטוח שהתועלת עולה על הנזק.

    אהבתי

  42. ביבי גאון ביחסי חוץ? נראה שביבי מתחיל לאבד את זה
    לפי מה שכתוב כאן
    https://www.israelhayom.co.il/news/world-news/usa/article/1301126/
    לביידן היו שתי מטרות כשלחץ על הפסק אש
    א. זה יעזור לו לקדם את החייאת עסקת הגרעין האירנית
    ב. זה יעזור לו לא לגרום סדק במפלגה הדמוקרטית בין המתונים לפרוגרסיבים
    ביבי בכניעתו לחמאס עזר לביידן בשני דברים שהם ההפך הגמור מהיחסי חוץ שישראל זקוקה להם.

    אהבתי

  43. משה,
    פרשנות הזויה. אין קשר בין הדברים וביבי לא נכנע לחמאס אלא פעל לפי אסטרטגיה רבת שנים שלו בעזה

    אהבתי

  44. חייל,
    נראה שתאלץ לצטט היילייטים מהראיון עם פרץ, אם אתה לא רוצה להשאר לבד בגעגועיך לריבלין.

    אהבתי

  45. אנונימי,
    ראיתי אותו בפיד שלי לא זוכר את המקור. היא לא הצליחה למצוא בדל ביקורת על אף אחד ועל אף נושא. מתנחמדת אפילו יותר מריבלין. בריבלין יכולנו להיכנס אבל אצלה נהיה מנועים בגלל השכול. הילייט? התחלחלה מהקריאה לחרם על סלקום ובכתה מול המראות בעכו, לוד ובת–ים

    Liked by 1 person

  46. חייל, מנסור עבאס בקואליציה? בדיחה מצחיקה.
    נכון שהוא היה בסדר במהלך הפרעות, אבל אני לא רואה מקום, לא בזמן הקרוב, להקמת ממשלה שנשענית על מפלגה ערבית. לא בימין ולא בשמאל.
    מצטער, אבל אחרי הפרעות זה פשוט לא מתאים. זה עוד פרס על התנהגות רעה.
    במקום שביבי יכניס את עבאס בשביל להציל את ראשו שלו, שביבי יזחל על ברכיו לנשק את נעליו של סער ותהיה ממשלה ("תהיה גבר ותשפיל את עצמך…"). מפלגה ערבית? בשום פנים ואופן. אם זה קורה הימין יתפרק והליכוד יאבד את הבכורה שלו. הליכוד היה הראשון שפינה ישובים (ימית) ויצר תקדים מסוכן (גם אם החזרת סיני הייתה מהלך נכון לכשעצמו). אני מציע לו לא לייצר תקדימים מסוכנים נוספים.

    באמת שאני רואה הזדמנות לביבי לעשות שידוד מערכות אצלו בבית. לזרוק את השרים הכושלים שלו (גם אם הם שכבו על הגדר בשבילו וגם אם לא אחריות עליהם) ולהכניס את סער, בנט, שקד, סמוטריץ' ואנשיהם במקום. אנשים עם יותר אג'נדה ברורה, יותר יכולת ביצוע ופחות אנטגוניזם לשאר הציבור. אנשים שיש להם מה לתרום ולא רק לדבר. מה יש לו להפסיד? עד עכשיו הוא לא עשה את מה שצריך לעשות. במצב הנוכחי הוא רק מושך זמן על חשבון כולם. הפעם יהיה לו תירוץ שבשביל להקים ממשלה הוא צריך לתת את השרים החשובים לסער ובנט ואנשיהם.

    אהבתי

  47. קמיליה,
    העמדה הבסיסית שלי אכן שוללת וויתור על השליטה בגב ההר. זה לא בא רק ממקום בטחוני אלא מעבר לכך.
    בפועל, המציאות הביטחונית מוכיחה את הצורך בגב ההר, ולכן לא הצטרכתי לבחון את האמונות שלי.

    מעריך את הכנות (והביטוי האישי) לגבי הראש החילוני/ראש סרוג.

    Liked by 1 person

  48. יאיר, נתניהו הוא הבעיה, לא הפתרון. מה הטעם למנות שרים כאשר ראש הממשלה כל כך ריכוזי. ע"ע הזובור שנתניהו עשה לישראל כ"ץ במשרד האוצר, או נאמנותו העיוורת של אמיר אוחנה – שגרמה לפגיעה במשטרה. כמו כן נתניהו רואה לעצמו חובה להקטין את כל מי שהוא רואה כאיום, והוא רואה כאיום את כל מי שהזכרת. לא לחינם סער ובנט לא ששים לעבוד שוב עם נתניהו.

    מעבר לכך יש את ענין האינטרס האישי של נתניהו, ובכך מאשימים אותו אנשים מכל הקשת הפוליטית כולל בנט, סער, אלקין, ליברמן וכמובן מפלגות מרכז שמאל. האינטרס הזה מעיב על כל סיכוי לרפורמה.

    הייתי שמח לראות, למשל, את סער שר המשפטים. הוא מאמין גדול בצורך ברפורמות במערכת המשפט. אבל כל עוד נתניהו ראש הממשלה תמיד יעלו טענות שהרפורמות הן לגופו של אדם – נתניהו – במקום לגופו של ענין. באותו אופן בענין המשטרה, שלא לדבר על החזרת המשילות באופן כללי. מדוע שמי שעשה כה רבות לחיסול המשילות יעשה לפתע ההפך?

    ויש כמובן ענין המפלגות החרדיות והבדואים, לדעתי הבעיה החמורה ביותר, אבל אני לא אחזור על זה כאן.

    כאמור נתניהו הוא שורש הבעיה כרגע.

    Liked by 1 person

  49. אמחייה,
    כדאי שתשלים עם זה שביבי הוא הבחירה של רבים בישראל. הוא הכי מועדף מבחינת הציבור וזה עולה בכל סקר שנערך.
    תשלים ותראה ישועות …

    Liked by 1 person

כתיבת תגובה