הילדים של חוק הלפרט

יש נקודה דמוגרפית חשובה שאפשר לציין לגבי ההתפרעויות של ערביי ישראל. הצעירים שמתפרעים בהמוניהם בחוצות הערים הם הילדים של חוק הלפרט. החוק שעבר בכנסת בסוף שנת 2000 והגדיל את קצבאות הילדים לילד החמישי והלאה לרמות מטורפות. הם נולדו בתקופה שבה המדינה נתנה תמריצים הזויים לריבוי ילדים במגזר הערבי. חוק הלפרט היה רק נקודת שיא של תהליך. במהלך העשור שקדם לו הילודה הערבית נותרה גבוהה באופן יוצא דופן לעומת העולם, דבר שתודלק במדיניות סבסוד הילודה של ממשלת ישראל שהייתה מטורפת עוד לפני הלפרט.

מאז השתנו פני הדברים והילודה הערבית צנחה בחדות. בנגב האישה הבדואית עוד מולידה חמישה ילדים, אבל זו מחצית מהילודה של אמא שלה. הדבר משתקף בטבלאות הגילאים. יש 9,000 גברים מוסלמים בישראל בני 38, אבל 18 אלף בני 19. מאגר הצעירים המשועממים והמופרעים גדל פי 2 מאז ימי אוקטובר 2000. באופק הנראה לעין הגידול הזה נגמר ולראיה: גם מספר הזכרים בני השלוש במגזר הוא באזור ה-18 אלף. הקצבאות הצטמקו, והאישה הערביה מולידה כמו אחיותיה במרחב הערבי שבוחרות להקים משפחה קטנה יותר. ייתכן עם זאת שבמספרים מוחלטים עוד נראה גידול במספר התינוקות במגזר כי בכל אופן הילדות של חוק הלפרט נכנסות בשנים הקרובות לשיא תקופת הפריון.

47 תגובות בנושא “הילדים של חוק הלפרט

  1. ריבוי טבעי גבוה מוביל לעוני קשה. אם ריבוי טבעי זה ממשיך לאורך זמן זה יכול להוביל לרעב ואלימות קשה ביותר. כל אחד יכול לראות את התופעה הזו באפריקה ובחלק ממדינות ערב. נראה לי שהמצב הקטסטרופלי בסוריה ובעירק נגרם בגלל זה.

    אהבתי

  2. צמצום קצבאות הילדים יכול לעבור גם בקואליציה עם חרדים.
    לדוגמה החיסכון שכחלון יצר שבו בחור/ה בן 18 מקבלים חיסכון עם ריבית נחמדה – לדעתי זה היה פתרון שהותאם לחרדים.
    כלומר זה פתרון שמעודד כאלו שמבינים את החיסכון לטווח רחוק, מוכנים לחכות לו ומוכנים שהבן/בת שלהם יקבל אותו, אבל זה לא מעודד כאלו שמחפשים רק את התמיכה המיידית.

    אני כללית לא אוהב ממשלה שמנהלת את כל חיי, אבל אולי במקרה שכזה אין ברירה אלא להתפשר ובמקום לתת כסף לחשבון הבנק – לתת שירותים. זה גם יכול להיות פתרון.

    אהבתי

  3. טוב, הסיפור האמיתי, זה לא קצבאות כמובן. אלא, כפי בפוסט, צעירים מופרעים משועממים. זה לא פשוט העסק הזה. בעיות זהות. תחושות ניכור ואפליה קשה. הזנחה של תשתיות. קצבאות צריכות להיות ממונפות, לקידום החיים האישיים והמשפחתיים. רכישת השכלה. מקצוע. השתלבות בחיי החברה והכלכלה וכדומה.

    אבל, בפועל קורה משהו אחר. הם מפתחים זהות מעוותת. כפי פרופיל דאעש"י באירופה.

    נניח ידועים מירוצי מכוניות מסוכנות בנגב. נסיעה פרועה וכדומה. גלי פשיעה למותר לציין וכו…..

    המדינה הזניחה כל זאת, זמן רב. פרי ביאושים של ממש.

    כאן למשל:

    https://www.ynet.co.il/news/article/B111PXj00N00

    אהבתי

  4. ציטוט מאודי מנור:
    "עד לפני 25 שנה היה לי ברור כמו לרבים וטובים וחכמים ממני – הללו כללו אישים כמו בן גוריון, וייצמן ועוד ועוד – שהתשובה עוברת בחלוקת הארץ בין הירדן לים. הגיע הזמן לומר – או במקרה שלי לומר שוב – שחזון שתי המדינות בין הירדן לים לא קיים. מי שעדיין לא השתכנע מוזמן לראיין את אלפי צעירי חמאס, כולם ישראלים בעלי תעודת זהות כחולה וחשוב מכך – רשיון נהיגה וסמארטפון המתפקד 24\7 – ובעצם אין צורך לראיין אותם כי הם אומרים את שלהם באופן צלול וברור: ישראל היא תקלה, פלסטין לפלסטינים, נקודה."
    http://udimanor.blogspot.com/2021/05/blog-post_11.html

    Liked by 1 person

  5. חייל,
    אתה חושב שביבי חשב שהמבצע לסיכול ממשלת לפידבנט יגלוש לאנרכיה כזו בתוך ישראל?
    מה זה אומר על צעדיו בפעם הבאה של סיכון ממשי להדחתו מהשלטון.?

    אהבתי

  6. שמעון הגרגשי,
    אני במקום ביבי בונה עיר ערבית חדשה על שטחי שדה דב. בבלי ורמת אביב מתפקדים לאירגון להבה

    אהבתי

  7. שימו לב כאן, למאמר המערכת בהארץ:

    תחת הכותר:

    "בנט לא עמד בלחץ"

    הוא איכזב רבים. גם אותי. קיראו שם התגובות. באמת חשוב.

    אבל, מעל הכל, שימו לב לתגובה הבאה שם, בעודי כותב על כך, שרבים לא מבינים, איך ייתכן צירוף מקרים של ממשלת מעבר, ממשלת שינוי צפויה, נתניהו והמשפט ואללה,וכל התבערה סביב. ממש תגובה אופיינית ומסכמת. הנה, תגובה מס' 2 שם, מצטט:

    "אין ספק שהשותפות עם בן גביר הועילה מאוד לנתניהו, הוא הצליח להבעיר את המדינה באמצעותו, להצית פרעות בין היהודים לערבים, ועל ידי כך להפריד בין בנט למנסור עבאס. העבודה שנהרגו מהמהלך עשרות בני אדם (בנתיים), ונגרם נזק של מיליארדים, כנראה מעניינת את ביבי ושרה ככליפת השום. העיקר שהם לא יאלצו לשלם על גלישת הפיסטוק שלהם.איזה עוד הסבר הגיוני יש לסדרת המהלכים התמוהה בסוף חודש הרמאדן בירושלים? הצבת מחסום בשער שכם, עיכוב בלתי חוקי של מתפללים ערבים, הצבת לשכתו של בן גביר דווקא ברמאדן ודווקא בשייח ג'ראח?
    מעבר לזה, המפכ"ל הודיע היום שבן גביר למעשה מצית אינתיפאדה יהודית.. יותר מזה? התקבלו כל מיני דיווחים על אוטובוסים של נערי גבעות שמגיעים למוקדי החיכוך על מנת לחמם את האווירה.הכול כשר, הכול מלמעלה. הרייכסטאג נשרף שנית."

    עד כאן הציטוט:

    הרבה דיעות מעין קונספירטיביות לגבי האירועים בעזה, והתבערה הערבית בכל הארץ וכדומה. זו לעי"ל מסכמת יפה התפיסה.

    כאן:

    https://www.haaretz.co.il/opinions/editorial-articles/.premium-1.9806288

    אהבתי

  8. לגבי "עיתון" הארץ,

    כן, אין ספק שהיהודים תמיד אשמים בזה שהורגים אותם.

    זו עוד תמיכה בהשוואה בין חמאס כגבר לישראל כאישה : "את רואה מה עשית לי? הכרחת אותי להרביץ לך."

    Liked by 4 אנשים

  9. חייל,
    מה אתה אומר על כוכבי?
    האם מבצע פיצוץ המטרו של עזה אכן ביג דיל, או עוד יח"צ של הצבא והמעודדות שלו?

    אהבתי

  10. אוזלת היד של המשטרה באירועים האחרונים קשורה בקשר ישיר לכך שמעל שנתיים לא היה מפכ"ל קבוע. צמרת השלטון החלישה את המשטרה לאורך השנים כתוצאה משיקולים זרים, כך שהתוצאה לא מפתיעה.

    https://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3885055,00.html

    "נראה כי ההחלטה שלא למנות מפכ"ל קבע משך זמן כה ממושך לא הייתה נטולת שיקולים זרים. שנתיים הן תקופה ארוכה לשמש בה כממלא מקום מפכ"ל ועדיין, בחרתי להמשיך ולמלא את התפקיד עד למינוי מפכ"ל קבע לארגון", כתב כהן באיגרת לשוטרים לפני כשבועיים.

    זו עוד דוגמה לבעייתיות של ראש ממשלה תחת חקירה ומשפט, שהתמריצים שלו מעוותים.

    אהבתי

  11. 3718, אתה סולד מעיתון הארץ, כמו רבים אחרים, זה לגיטימי, אלא שהפניתי לתגובות שם למעשה תכל"ס. והתגובות שם ככלל בעיתון הארץ, חשובות בטירוף.

    אפילו כך, מה ההסבר שלך נשמע, לשינוי דעתו של בנט ? לא קשור לעמידה בלחצים ? לא קשור לגילוי אופי ואישיות ? אולי מראש היה סוס טרויאני או מעין ?

    לדעתך המפכ"ל הוא יהודון ? הוא האשים ומאשים ישירות את בן גביר בתבערה הזו. ספר לנו…..

    תקצר היריעה פה ……

    נ.ב: וההשוואה הרווחת עם נשים מוכות, חולנית וכסילית לגמרי. עסקינן אם כבר, בשני גברים קרימינלים. אחד עם עידון למראית עין ( אבל חשוב מאוד אגב ) והשני, פקינג קרימינל של ממש. אלא שהראשון, טוען אולי שהוא קוקסינל בכלל ? פקינג מפגרים!

    אהבתי

  12. הנה כאן 3718, מצטט מחדשות 13:

    "המפכ"ל קובי שבתאי הזהיר היום (חמישי) את ראש הממשלה בנימין נתניהו מפני פעילותו של חבר הכנסת איתמר בן גביר וטען כי הוא "מביא לאינתיפאדה יהודית". הדברים, שמבוססים על ידי מודיעין שהגיע למשטרה, נאמרו במהלך ישיבה שערך ראש הממשלה במפקדת מג"ב."

    כאן:

    https://13news.co.il/item/news/politics/security/ben-gvir-netanyahu-1250655/

    להתראות

    אהבתי

  13. ושתבין 3718, איזושהיא תפיסה עקרונית של מערכת הביטחון:

    המצב היסודי, הינו זה, שגם אם הצד השני, הערבים, הפלסטינאים, שונאים אותנו שנאת מוות, וכיהודים אפילו. גם אם הסכסוך הוא פנדמנטלי, דתי, והם לא ממש צד להידברות רציונלית, ופשרה רציונלית:

    עדיין, אנו הריבון, לנו הכוח והשליטה, וכפועל יוצא:

    אנו שולטים ב- "גובה הלהבות" מה שנקרא באופן ציורי ומאוד קולע.

    כלומר, לא פעם, המעשים שלנו, והשליטה שלנו, קובעים, האם תפרוץ תבערה אם לאיו, או עד כמה. זה לא פותר בעיות יסוד, אבל שוב, קובע את עוצמת התבערה, וגובה הלהבות בקיצור.

    כך:

    התבטאויות מיותרות. מעשים מיותרים. אישורי עבודה. מצב כלכלי. מגנומטורים בהר הבית. נניח בן גביר שהעביר הלשכה לשיך ג'ארח וכדומה. רשימה לא ממצה כמובן.

    אז, זה הרבה יותר מורכב. יש צורך להסתכל ולבקר כמובן, את הפאנטיות של הצד השני. בלי קשר, להיות חכמים ודינמיים מצידנו. זה לא מעיד על תפיסה יהודונית. מעיד על שכל.

    כפי שכתבת אגב, והבעת דעתך לא מזמן, לגבי כוח הוא איפוק, בקשר למבצע בעזה. כתבת על כיפת ברזל. עבודה מן הבית וכדומה. כמו יהודון ?

    להתראות

    אהבתי

  14. שמעון הגרגשי,
    בהשוואה לגנץ/אייזנקוט המהלך של כוכבי הוא ביג דיל. מבחינה אופרטיבית קצת פחות

    אהבתי

  15. בן גביר נותן עבודה

    אהבתי

  16. הועתק מהתמנון האיטר:

    14 במאי
    קובי שבתאי: "בוחנים את האפשרות להעמיד את איתמר בן גביר לדין על חלקו בבניית אולמי ורסאי"
    התמנון האיטר
    @tamnuniter
    ·
    14 במאי
    קובי שבתאי: "הופתענו במלחמת יום הכיפורים כי איתמר בן גביר לא העביר התרעה"

    ———————————————————————————————————

    במי יתלו את האשמה לאחר שיצליחו לנטרל את בן גביר?
    האם ניסיון ההפללה, המהיר מדי, של בן גביר אינה עדות נוספת לקוצר הראיה של משטרת ישראל?

    Liked by 1 person

  17. בערוץ הטלגרם של אבו עלי אקספרס ניתן לצפות בסדרת סרטונים המתארים את תוצאות הפצצת המטרו. רחובות שלמים ללא פגע אבל הכבישים מפוררים לחלוטין כתוצאת לוואי של גלי ההדף שהתפשטו במנהרות. מומלץ
    https://t.me/abualiexpress/28142

    אהבתי

  18. נאד מים קרים וכנראה לא סתם הייתי סקפטי

    אהבתי

  19. תמריץ,
    במחילה, טל לב רם מדבר שטויות. לא מדובר במבצע אסטרטגי ולא התכוננו אליו 3 שנים. שני הצדדים משפרים את יכולותיהם בין הסבבים. החמאס שיפר את יכולות השיגור שלו ומה עשתה ישראל? 1. פתרה (כמעט לחלוטין) את בעיית מנהרות התקיפה החודרות. 2. שיפרה מאד את יכולות האיתור והחיסול של חוליות נ.ט. 3. שיפרה מאד את יכולותיה בלחימה בתת קרקע, טכנולוגיה, תו"ל ומלאי. היה נסיון לגרום לחמאס לצופף כוחות בצפון הרצועה כדי להרבות את מספר הנפגעים בתקיפת מנהרות מרוכזת. הא ותו לא. המהלך הזה היה מוצלח ונכון גם אם התוצאה אינה אופטימלית

    Liked by 1 person

  20. אני חושב שהמבצע בכללותו כישלון, כי ישראל יוצאת ממנו מדינה פחות מוגנת, חזקה ומרתיעה משחשבנו לפני שבוע. זה נובע לדעתי מכך שהישגים טקטיים לא יכולים לחפות על הכניעה האסטרטגית לבית הדין בהאג ולחוקיו מצד אחד והחשש מלוחמת קרקע מצד שני. אבל אכן ההישג בלוחמת מנהרות ובהגנה ממנהרות נראה באמת זוהר וכל הכבוד לעוסקים במלאכה.

    Liked by 1 person

  21. מצד שני, תלינו יותר תקוות בכיפת ברזל. תמיד אמרו שהיא רק 90% אבל העשרה אחוז החסרים מורגשים מאוד הפעם.

    אהבתי

  22. תמריץ,
    יש עוד תוצאה עקיפה וחשובה. תוכנית הלחימה של החמאס בפלישה קרקעית מבוססת בעיקרה על שימוש במנהרות. תקיפת המטרו מציבה בפניו דילמה בלתי פתירה (בשלב זה) במקרה של פעולה קרקעית

    Liked by 2 אנשים

  23. תמריץ,
    לא ניתן להגדיר את המבצע ככישלון משום שישראל לא יזמה אותו. השאלה היא האם יוזם המבצע, החמאס, הצליח להשיג את מטרתו. מבחינת ישראל, מה שחשוב (במסגרת מגבלותיה והאסטרטגיה שלה) אלו יחסי השחיקה, דם ודמים.

    אהבתי

  24. קראתי שחמאס רוצה "הקפאת בניה בהתנחלויות" ו"הפסקת הריסת בתים של פלסטינים" בתמורה להפסקת אש. מכאן נובע שמה שצריך לבצע מייד הוא את ההפך הגמור.

    Liked by 3 אנשים

  25. צריך כמובן גם להבהיר רשמית שהרחבת הבנייה בשטחים היא תגובה ישירה לתוקפנות של החמאס ופעולותיו כנגד אוכלוסיה אזרחית. בבחינת "הם הורסים ואנחנו בונים".

    Liked by 1 person

  26. אוחנה הביתה

    אהבתי

  27. הסיפור עם בן-גביר הוא בדיחה עלובה.
    אין למפכ"ל המשטרה את מי להאשים אז הוא זורק זאת על בן-גביר.
    הזוי ברמות שלא ניתן לתאר.
    לא קונה את הסיפור הזה ואני מקווה שגם רוב הציבור לא קונה.

    Liked by 1 person

  28. משהו חדש במפלגה הדמוקרטית?
    טד דויטש מהמפלגה הדמוקרטית אמר כי "מחבלי חמאס שיגרו מעל 500 רקטות לעבר ישראל בתקווה להרוג אזרחים. הקהילה הבינלאומית גינתה את חמאס על שימוש במגנים אנושיים ושיגור רקטות מבתי ספר ובתי חולים או בסמוך להם בניגוד לחוק הבינלאומי. אף אחד לא צריך להגן על חמאס. לעולם לא".

    Liked by 2 אנשים

  29. מה שחדש הוא שפעם אנשים כמו טד דויטש היו הכלל. עכשיו הם היוצאים מהכלל. על כל השאר נתגבר, אפילו על אובדן ההרתעה מול עזה. אבל זו סכנה קיומית באמת.

    אהבתי

  30. תמריץ
    מסכים איתך שהשתלטות הפרוגרסיבים על המפלגה הדמוקרטית היא סכנה קיומית. והמצב גרוע מאוד אבל הפעם שאתה מדבר עליו הוא לפני תקופת אובמה. מאז תקופת אובמה היה מישהו מהמחנה הדמוקרטי שדיבר נגד הפרוגרסיבים בצורה חדה כל כך (לא משהו עדין בנוסח יש זכות של ישראל להגן על עצמם אלא משהו שמשמעותו הברורה היא שהחמאס ומי ש'מבין' אותם הם בכוחות הרשע) ?!

    אהבתי

  31. בהמשך ישיר לנושא הפוסט

    שתי נקודות מעניינות:

    א. נמצא שכל חברה בה הצעירים (18-25) מהווים לפחות 20% מהאוכלוסיה – היא חברה שנמצאת בסיכון גבוה להתפתחות פרעות אלימות / מרידות / מלחמות ומלחמות אזרחים.
    כלומר 20 אחוז הוא ערך סף.
    בחברות שבהן רוב האוכלוסיה מבוגר יותר יהיו כמובן קונפליקטים – אך ההסתברות לגילויי אלימות קשים ולפריצת מלחמות קטנה.
    דוגמאות לחברות מהסוג הראשון: רובן המכריע של מדינות אירופה (((אולי פרט לגיטאות של המהגרים()) + היהודים בישראל.
    חברות מהסוג השני: המוני מדינות ערביות ומוסלמיות (כמו מצרים, סוריה ותימן) + ערביי ישראל.

    הבשורה המעודדת: בשל צמצום הילודה בקרב ערביי ישראל – אנו צפויים לצאת מאזור הסכנה.
    כלומר אנו צריכים אורך נשימה.

    ב. כל החברות בעולם נעות לכיוון חברות פחות שמרניות / דתיות / מסורתיות +
    כל החברות בעולם נעות לכיוון חברות יותר אינדיוידואליסטיות / פחות קולקטיביות.
    אבל הפערים בין החברות נשארים בערך בעינם. כלומר כולם זזים, אך פערי המיקום בין המדינות כמעט ולא משתנים.

    ישראל ממוקמת בערך באמצע הענן. היא די בינונית בשמרנות ודי בינונית באינדיוידואליסטיות (נמצאת בקרבת איטליה ופורטוגל).
    מכאן שהיא מאוד מאוד רחוקה מהחברות הערביות (המאוד שמרניות ומאוד קולקטיביסטיות) + מהמדינות הצפון אירופאיות /אנגלו סקסיות (המאוד רציונליסטיות ומאוד אינדיוידואליסטיות).
    נרמז שככל שהמרחק גדול יותר – כך עולים הסיכויים לאי הבנות הדדיות.
    (((מה שאולי יכול להסביר חלק מחוסר ההבנה המוחלט של האמריקאים את החברות הערביות))).

    Liked by 3 אנשים

כתיבת תגובה