הברית הישנה

ב-2005 בעיצומה של ההתנתקות ראיין עיתון הארץ את חנן בן יעקב, אדם שכיהן כמזכ״ל בני עקיבא, לחשבון נפש על דרכה של הציונות הדתית, וכך צוטט בן יעקב: שגינו כשהרסנו את הברית ההיסטורית עם תנועת העבודה ותרמנו לדחיקתו של מחנה פוליטי מרכזי מהמגרש. היינו צריכים להתעקש על הרעיון של ממשלת אחדות, גם לאורך זמן. זו טעות שהובילה גם ליצר נקמה מצד אותו מחנה. כמו שעמוס עוד אמר בביקורו המפורסם בעפרה – ״גזלתם מאיתנו את הכתר ולא נסלח לכם״.

בראיון עצמו לא קרא בן יעקב להתקרבות מחודשת לתנועת העבודה. הזעם על השמאל באותה עת היה גדול מדי. הוא ציין דווקא את הגישה החרדית כקונספט שיכול להנחות את הדתיים הלאומיים מעתה ואילך. ברם, שש עשרה שנה לאחר מכן, המגעים להקמת ממשלת אחדות בראשות בנט מסמלים את שובה האפשרי של ברית ישנה. לא בין כל הציבור הדתי לאומי למרכז-שמאל, אלא בין הפלג הבורגני שלו אשר אוהד את נפתלי בנט ומוכן ללכת איתו להרפתקה הנועזת הזו, אם תשרוד את השלב הראשוני ואת המהומות הנוכחיות בירושלים.

מאחד בין הדתיים לבין השמאל בעת הזו האופי הממלכתי המשכיל האליטיסטי של הציבור הדתי לאומי הבורגני, מה שאבישי בן חיים קורא לו: ״ישראל הראשונה״ ומאפיין את מי שהתרבות שאותה הוא חי ספוגה בערכים שהפיצה בעולם תנועת ההשכלה האירופית. ההתנהגות של משפחת נתניהו, עם האלמנטים המלוכניים הגסים ומטומטמי החצר שמשרתים אותה, היא מעיקה ובלתי נסבלת למי שאלו ערכיו.

אבל זהו דבק חלש שאינו יכול לגשר על הפער בין הקוסמופוליטיות של השמאל לזהות היהודית החזקה של בנט, שקד ומצביעיהם. עבור רוב מי שנמשך לערכי ההשכלה, הקוסמופוליטיות היא הבחירה הטבעית. זהו שורש הפער בין הדור הראשון של מנהיגי תנועת החירות האשכנזים לבין צאצאיהם. עבור הצאצאים המשיכה שמאלה חזקה וברוטלית, אלא אם הזהות הדתית נותנת קונטרה.

ברית רומנטית דורשת אהבה משותפת זה לזו. ברית פוליטית דורשת שנאה משותפת לגורם שלישי. השבוע יכולה לקום ממשלת בנט-לפיד בהתבסס על השנאה לביבי ובמידת מה גם לתומכיו אשר ממררים לבנט ולשקד את החיים בימים אלו ומן הסתם רק מעצימים את נחישותם להתריס נגד המדמנה הביביסטית. אבל לאורך זמן אין אויב משותף שיוכל להחזיק את הברית הזו בחיים. אלא אם ביבי יבחר להמשיך להישאר בפוליטיקה עוד ועוד..

כל זה בהווה. בעתיד הרחוק הברית אכן תתחדש. איך אנו יודעים? כי כל מה שקורה היום בירושלים יקרה מחרתיים בכל המדינה. הברית בין השמאל-מרכז והדתיים הבורגנים נגד החרדים תופיע בפוליטיקה הארצית כפי שהופיעה בפוליטיקה הירושלמית. אבל יידרש עוד דור כדי שהחרדים יהוו איום בעוצמה המצדיקה התלכדות כזו.

102 תגובות בנושא “הברית הישנה

  1. דווקא שיח שהיה לי עם חרדי, המחיש שיש הרבה בין הציבור השמאלי ציוני והדתי.
    מה שלצורך העניין מייחד/מאחד את החרדים בעיקר האשכנזים (ורק את חלקם), הערבים, הקיצון הימני והקיצון השמאלי זה:
    1. עוינות וגישה של דה לגיטימציה לציונות – כל גישה שמבטלת או אופיה היהודי או הדמוקרטי של המדינה.
    2. ביטול הלגיטמיות של הגישה הפלורליסטית – גם אני וגם הדתי הלאומי מאמינים שלשנינו יש דעות קצת שונות ואנחנו צריכים להתסדר בינינו. אם אתה ערבי-מוסלמי, הזהות הציונית אינה לגיטימית. אם אתה חרדי, הזהות החילונית או האתאיסטית אינה לגיטימית (הובהר לי שכל חרדי שחושב שאתאיסטים אינם מטורפים חסרי מוסר אינו באמת חרדי, אני מפקפק במילה "כל" אבל נראה שהתקשורת בהחלט מנסה לצנן את להבות העוינות כלפינו). כנל לגבי ימין קיצוני ושמאל קיצוני, לכל אחד השגיונות שלו.

    המעניין הוא שיכול להיות שאפשר להכניס את ה"ביביסטים" לקבוצה הזו – האבולוציה הפוליטית הפכה את תומכי הליכוד לציבור מאוד אנטי פלורליסטי, ולמיטב זכרוני היחיד ששמעתי קורא להרג שמאלנים הוא איציק זרקא, פעיל ליכוד שנתמך באופן ישיר על ידי הליכוד.

    Liked by 1 person

  2. כללית, כאשר מתייחסים לקריטריון משותף אחד לשתי קבוצות, ומתעלמים מקריריונים אחרים המפרידים בין הקבוצות, ניתן לדמיין בריתות פוטנציאליות רבות.
    אבל אני מקבלת את הנחת הבסיס של תמריץ שבריתות פוליטיות בין קבוצות אינן נצחיות. הן יכולות להיווצר ויכולות להפרם.

    הטענה ש" … מי שהתרבות שאותה הוא חי ספוגה בערכים שהפיצה בעולם תנועת ההשכלה האירופית. ההתנהגות של משפחת נתניהו, עם האלמנטים המלוכניים הגסים ומטומטמי החצר שמשרתים אותה, היא מעיקה ובלתי נסבלת למי שאלו ערכיו. …"
    —————-
    אינה חזקה מספיק בעיני בכדי לקרב את הבורגנות הדתית לשמאל החילוני – תל אביבי.
    לתפיסתי רק מיעוט הוא כל כך איסטיניסט שמעט ריחות לא נעימים יניעו אותו לכרות ברית עם יריב אידיאולוגי. (בדומה ל*מיעוט" הישראלים שכל כך סלד מהסגנון של טראמפ, הפרו ישראלי, עד ששמח על ניצחון של פרו פלסטינים / פרו מדוכאי ה"עולם שלישי"").

    אבל קל לחשוב על אלמנט מחבר נוסף, אולי חזק יותר. ברית בין האליטות החילוניות והבורגנות הדתית לאומית (ואולי גם המיעוטון הנוצרי) יכולה להתבסס גם על החתירה לפירוק מדינת הרווחה, המעודדת את הילודה במגזרים האנטי – אליטיסטים.
    מכאן שהטענה ש" … יידרש עוד דור כדי שהחרדים יהוו איום בעוצמה המצדיקה התלכדות כזו." אינה הכרחית. כבר עתה קבוצות רבות, המשלמות את רובו המכריע של מס ההכנסה בישראל, מדואגות מהחלשותן הדמוגרפית בהשוואה למגזרים שהן מממנות.

    תגובת נגד אפשרית לברית שכזו היא ברית בין החרדים, רוב הערבים, חלק ניכר מ"ישראל השנייה", והחלק הסוציאליסטי של השמאל. ברית שתהיה מבוססת על תביעה ל"מדינת רווחה" מאוד נדיבה, עם השקעות ענק בקצבאות ילדים, חינוך, בריאות, דיור מסובסד ל"מוחלשים" ועוד.
    ברית שרוב (אם כי לא כל) מרכיביה הם שמרנים, תומכים בערכי המשפחה המסורתית / אנטי פמיניסטים / אנטי להט'בים וכד'. כלומר – ברית שיכולה להתבסס על שני צירים חשובים.

    יתכן כמובן שהברית השניה (שסממנים מוקדמים לה הם הברית הלא כתובה בין רע'מ לבין ש'ס דל דרעי או בין החרדים לבין הערבים) תקדים את הברית הראשונה בין האליטות ותעודד אותה.
    מה שכנראה יהפוך את החיים שלנו למעניינים מדי.

    אהבתי

  3. הדגמה לטענתי – הפוסט האחרון של עומר מואב.
    הוא קורא לברית בין העשירונים הגבוהים (תהיה האידיאולוגיה שלהם אשר תהיה) כנגד המגזר החרדי כאויב משותף. להערכתי אויב משותף משמעותי יותר מהריחות הבאושים שמעלים לעיתים בני משפחת נתניהו.
    מואב מתבסס על כתבה "דמוגרפית" של מירב ארלוזורוב בדה מרקר.

    הכותרת שבחר לתת לרשומה זו "להציל את הפרויקט הציוני".
    סלוגן שמסוגל לתת הצדקה למהלכים "שנויים במחלוקת" רבים.

    קטע מהפוסט:
    ———————
    " … קשה לראות איך, כל עוד החרדים בשיתוף הפעולה של כלל המפלגות בישראל, ממשיכים ליהנות מסיוע כלכלי שמאפשר את אורח חייהם המבוסס על גזל הקופה הציבורית, משנים משהו.
    תחליטו מה אתם רוצים: להמשיך לריב כאן על כן סיפוח לא סיפוח, כן חוק לאום לא חוק לאום, ולחפש דרכון זר. או להבין שחייבים ליצור כאן חזית רחבה לצמצום אדיר של מדינת הרווחה. כדאי לקרוא עוד בכתבה של מירב ארלוזורוב על התחזית הדמוגרפית של ישראל. ארלוזורוב והמומחים שהיא מראיינת מציגים בצורה ברורה את הבעיה, אבל כשזה מגיע לפתרונות אני לא חושב שהם בכיוון, או אולי כמו רבים מידידי הכלכלנים, הם מסרבים להבין שצריך לוותר על החלום של מדינת רווחה בסגנון שוודי אם אנחנו רוצים לשרוד.
    רק אם הציבור בישראל יבין את גודל האתגר, יהיה לחץ להקים כאן קואליציה רחבה של ימין מתון ומרכז (היכן שרוב הציבור נמצא), שתפעל לאימוץ מודל של ממשלה רזה: בלי קצבאות ילדים, חינוך ליבה בלבד בלי חוגים ובלי מימון פעוטונים, תקציב בריאות עם השתתפות עצמית גבוהה, אפס סובסידיה לדיור. רק אם ידעו אזרחי המדינה שכל ילד יעלה להם הרבה כסף, והממשלה תיקח הרבה פחות מס משכרם, יהיה שינוי. …."

    Liked by 2 אנשים

  4. תמריץ,

    הבעיה הינה זו, שאתה כל הזמן עוגן על ביבי, ועל השנאה לביבי.

    אבל, אסור לשכוח, שבביבי רק נתגלמו הדברים. הוא לא הדברים בסוף. לעגון על השנאה לביבי זוהי תופעת שטח. תופעת העומק, הינה תרבות מימשלית. אמון הציבור. ביבי רק מגלם ההשחתה. אבל, התופעה רחבה ועקרונית כמובן.

    לכן, יש משהו מאחד בין בנט והשאר, שהוא מעבר לשנאה אישית לביבי כפי שאתה מציג הדברים. וזה, פרצופה של המדינה פשוט. לא כל שכן, אחרי קורונה ומשבר עצום כזה. לא כל שכן, לאור אתגרים עצומים עתידיים.

    קשה להרבה מאוד אנשים, להתנתק מציניות פרופר, ולראות גם מימדים ערכיים ואמיתיים. קשה עוד יותר, לקלוט, שדברים חבוקים אחד בשני, או דרים בכפיפה אחת: אישי, שנאה, רק לא ביבי, אבל, עם חרדה אמיתית לגורל המדינה ולפרצופה וכו….

    זה הרבה יותר מורכב מזה עם כל הכבוד……

    אהבתי

  5. הנה, נצטט את בנט עצמו ( ו- ynet עירובין):

    יו"ר ימינה ח"כ נפתלי בנט אמר הערב (יום ד') כי ניתן למנוע בחירות נוספות. "אפשר להמשיך בעוד בחירות ועוד בחירות עם עסקים קורסים, או להקים ממשלת חירום רחבה, מאתגרת אמנם, אבל כזאת שתוציא את העגלה מהבוץ"

    "זה שנתיים וחצי שמדינת ישראל נמצאת בסחרור אינסופי של בחירות, כאילו אחזה במדינת ישראל מחלת השמדה עצמית", אמר בנט בתחילת דבריו. "עוד בחירות ועוד בחירות. זה לא רק פארסה יקרה ומיותרת, זו פגיעה ישירה בחיי אדם, בפגועי מלחמות שאין ממשלה שתעזור להם, עסקים שקרסו בקורונה, שאין שום ממשלה שמתפקדת כדי להסיר מהם את הביורוקרטיה. "אזרחים שחיים בנגב, בגליל, תחת אלימות קשה. וראינו גם בשבוע האחרון אסונות שנובעים מהזנחה. אין תקציב, אין ממשלה, אין תוכניות עבודה. מה יש? יש מריבות, יש כאוס, שנאה והמון המון חרדה בציבור".

    "אני רואה בממשלה הזאת הזדמנות לסמן את המשותף. בתחומים שבמחלוקת לא נוכל לעשות שבירות ימינה או שמאלה, אבל יש כ"כ הרבה משותף. זאת הזדמנות להתקדם בתחומים שאנחנו כן מסכימים עליהם. להרגיע את החרדה הגדולה בעם ולזכור שאנחנו משפחה אחת, כמו בליל הסדר. האם ח"כ עמר בר לב לא יכול להיות בקואליציה עם מתן כהנא?. האם אנשים שיכולים להילחם יחד בלבנון או בעזה לא יכולים להיות באותה הממשלה? זה באמת כל כך לא אפשרי?".

    עד כאן הציטוט:

    אז, רק השנאה לביבי ? שנאה אישית וזהו ? ברור שזה לא ככה ממש.

    כאן:

    https://www.ynet.co.il/news/article/r1kZ77ldu

    Liked by 1 person

  6. קמיליה, ישראל במצב כלכלי טוב, והאמת שאין שום סיבה לקיצוצים (אמת שאני מטיף בבלוג בלי קשר לנושא הפוסט האחרון). לכן 2021 אינה 2003. ייתכן שבעתיד אם נהיה במצב יווני שכזה, אז הסוגיה הכלכלית תכריע. לא חושב שהיום זה עניין כלכלי בעיקרו.

    Liked by 1 person

  7. שמעון, המחשת יפה את הביביזם. הלוגיקה אינה מלכה, אלא משרתת. האמת שזה ככה אצל כל מי שיש לו השקפה פוליטית חזקה, מכל סוג שהוא. אבל אצל הביביסטים הלוגיקה היא משרתת נרצעת וחסרת בושה במיוחד.

    אהבתי

  8. בסוף העמדה בעניין ערכי ההשכלה (והמהפכה הצרפתית) ובפרט הרפובליקניות נגד המלוכנות היא ציר פוליטי חשוב מאוד. לא חושב שברית בין הציונות הדתית לשמאל היא כל כך מאולצת. במידה רבה היא טבעית מאוד. וזה אכן הרבה מעבר לשנאה אישית לביבי.

    אהבתי

  9. וביבי עצמו הוא לחלוטין נצר של ערכי ההשכלה. פעם נדהמו בהארץ לגלות שהספר של סטיבן פינקר על תהליך הציביליזציה הוא החביב עליו. אני בטוח שאם ביבי לא היה בעצמו מושא הביביזם, הוא היה מתעב אותו לא פחות מכל אחד אחר מסוגו.

    אהבתי

  10. תמריץ,
    הדתיים-לאומיים הדגימו את נטיית הלב שלהם במאבק בין בית שאן לניר דוד על נחל האסי. לא קשור כלל לביבי אלא לבוז ליוצאי המעברות לעומת ההערצה לחלוצי דגניה והכינרת שהדת"ל רואים בעצמם את ממשיכיהם. חורף ארוך הגיע

    אהבתי

  11. תמריץ,
    העניין שריקלין ומגל בוודאי אינם טיפשים או ליצנים.
    לדעתי, שנאת השמאל מעבירה אותם על דעתם, ומכיוון שביבי הוא הסמל לאנטי שמאל, אז הם איתו. לא בגללו עצמו.
    כמובן ששנאת שמאל זו, גם היא תגובת נגד של שנאת הימין אצל השמאל. שנאה, ששוב, ביבי הוא סימלה.

    אהבתי

  12. זה נכון שדתיים-לאומיים רואים (או ראו) בעצמם את ממשיכיהם של חלוצי דגניה, אבל זה לא נכון שיש בהם (לפחות ברובם) בוז ליוצאי המעברות.
    בוודאי שהיה בעבר אלמנט עדתי בציונות הדתית, אבל הוא מאוד נחלש עם הזמן, ואחוז נישואי ספרדים-אשכנזים יוכיחו.

    אהבתי

  13. יאיר,
    אינני טוען שמדובר בכל הדת"ל אבל עדיין מדובר בקבוצה גדולה ובעלת משקל פוליטי לא מבוטל. קבל תגובה מייצגת:
    Moshe Zadok
    הציונות הדתית התחילה לגסוס כשהייתה עבד נרצע של הליכוד, עכשיו הציונות הדתית כמפלגה עדיין חולה מאוד, ואולי היא תתפקח ותבין מתישהו שהליכוד הוא זה שהורס אותה, אפשר לראות את זה בשיח של בעלי דעה מובילים בליכוד שמדברים כמו מרץ ושמאלה

    אהבתי

  14. יאיר,
    קרא ותחי נפשך…

    אהבתי

  15. יאיר,
    אני מתפלא על העיוורון הלשוני שפיתחת לאחרונה.
    "שתעסוק במשותף, במחבר ובמאחד…"
    עם מי כבוד הרב לא מוצא "משותף מאחד ומחבר"?

    אהבתי

  16. ברית העבר בין הציונות הדתית לתנועת העבודה הייתה מבוססת על 2 רכיבים חד-סטריים:
    1. הערצה של חלוצי דגניה וערכי תנועת העבודה (תנועת העבודה בזה לערכים הדתיים של הציונות הדתית).
    2. התחברות לגוש הגדול (שאר הגושים כמו הרויזיוניסטים היו קטנים, והציונות הדתית הייתה עוד יותר קטנה).

    2 הרכיבים הללו כבר לא קיימים. תנועת העבודה איבדה את ערכיה דאז, והיא היום קטנה.
    לכן אני לא מוצא היתכנות לחיבור מלבד מה שתמריץ הזכיר בשם "ישראל הראשונה", כלומר הזדהות עם השמאל על בסיס תחושת עליונות קלה, שאני מודה שיש אותה לחלק מהציונות הדתית.
    ריקלין המושמץ הוא לדעתי ביטוי אותנטי לשינוי הזה. חמיו (ישראל הראל) כתב בהארץ והעריץ את השמאל וניסה לחקות אותו. ריקלין לא סופר אותם. רוב הציונות הדתית לא במקום של ריקלין כי היא יותר מיושבת ממנו. אבל היא גם לא במקום של הערצה לשמאל. זה כבר נגמר.

    אהבתי

  17. אני לא שותף לדעתו של הרב ויטמן, אבל אני לא רואה בדבריו כוונה כנגד הליכוד.
    הוא מעדיף משהו אחר. הוא די קלאסה של בנט. אבל עדיין לא הייתי חופר בדבריו ומוצא בהן משמעויות חדשות.

    Liked by 1 person

  18. יאיר,
    הדת"ל אכן לא מתבטאים בבוטות כמו התגובה שהבאתי כי זה לא מתאים לדימוי העצמי שלהם אבל (לטעמי) הסגנון של הרב ויטמן הרבה יותר פוגעני. ההתעלמות הבוטה מחצי העם שמשתקפת בדבריו נתפסת על ידי אותו החצי כירי מכוון. הוא לא קלאסה של בנט אלא חמור של בנט. בנט הוא אופורטוניסט פוליטי, נטול אידיאולוגיה, שזיהה אפשרות לממש את דוקטרינת הסחטן של תורת המשחקים כדי להגיע לעמדת כח. מאזן הכוחות שאיפשר זאת הוא היכולת להעביר את השילטון מצד לצד. כדי לממש את מטרתו הוא נזקק לקבוצה אידיאולוגית שנמצאת במזרח אבל ליבה בסוף המערב. הקבוצה היא כמובן הדת"ל שבנט השתלט עליה ולש אותה כרצונו (אני מודה ומתוודה שגם אותי הוא הצליח להוליך שולל ואף הצבעתי לו פעם בעבר). זה לא מקרה שהיחיד שמרד בבנט הוא חילוני לא סרוג

    אהבתי

  19. אני מסרב, לא הפעם אלא תמיד, להעלב מכל מה שנכתב מקומית ובמזדמן, כי כל מה שנכתב נכתב להעביר מסר למישהו, ולכן הוא לא כולל מסרים לאחרים.
    אני לא יודע שהרב ויטמן בפעילותו עד היום מתעלם מחצי מהעם. אפשר גם לומר שזה שהוא גר בגוש עציון זה פגיעה באחרים. תמיד אפשר להיעלב.
    אני לא מכיר התעלמות שלו מחצי מהעם, בטח לא מהחלק המסורתי ולכן אני חושב שאתה תופס בעמדתך כי אתה נפגע מאוד ממה שקורה כיום מבחינה פוליטית.
    גם אני יכול להיעלב. להיעלב למשל מאותו "חצי עם" שבימי ההתנתקות שתק ולא עשה דבר. אבל זה לא יעזור לי להיעלב. אני מעדיף לא להיעלב.

    לגבי שיקלי – ברוך יהיה.

    Liked by 1 person

  20. חייל
    בעיני המאמר של הרב וייטמן מטופש להפליא . אבל עם זאת אני מצטרף לשאלתו של יאיר איפה אתה רואה כאן בוז ליוצאי המעברות.
    בנט מעוניין שש'ס והחרדים והציונות הדתית וכל ח"כ מהליכוד שיעיז למרוד בנתניהו שיצטרף לממשלה שלו – מלבד שזה האינטרס שלו – זה גם אידאולוגית חשוב לו. אבל הם הודיעו שהם לא מצטרפים אליו – בנט לא החרים אותם ואין בדברי הרב וייטמן שום שמחה על זה שהם לא הצטרפו גם לממשלה.
    הממשלה שבנט הולך להקים היא דבר נורא בעיני אבל עם זאת הטענות על זה שבנט עושה זאת ממניע של בוז ל'ישראל השניה' מחוסרות בסיס לחלוטין וחסרות הגיון.

    Liked by 2 אנשים

  21. נתניהו מתבצר בבלפור בצורה שמאפיינת רודן. יש רוב נגדו בכנסת. הוא הפך שיתוף פעולה בין גושי שכולל אותו לבלתי אפשרי בשל הונאת הרוטציה. זו התנהלות חמורה מאוד.

    Liked by 1 person

  22. משה,
    אתה מערב מין בשאינו מינו. השיקולים של בנט הם תועלתניים גרידא. אני עוסק במה שמניע את הקבוצה הגדולה של דת"ל שתומכת בו. אני קורא מאמרים, פוסטים ותגובות של דת"לים בולטים. אי אפשר להתעלם מאנחת הרווחה על "ושבו בנים לגבולם". דרך אגב, יש להם הסבר מצויין על החיתוך שמאלה שמנוגד לאידיאולוגיה שלהם, "אבל ביבי…"

    אהבתי

  23. תמריץ אתה מבלבל בין מטאפורה למציאות. התבצרות בבלפור שמיוחסת לנתניהו היא מטאפורה לקומבינות בכדי שהציבור לא ישתמש בכלים שבידיו בכדי להעיף אותו מבלפור. ממאפייני התבצרות במציאות היא יצירת מצב שלציבור גם אם רובו המוחלט ירצה אין בידו כלים אפקטיביים להוציא את המתבצר במקום השלטוני שבו הוא נמצא. המטאפורה על נתניהו היא קולעת אבל המציאות המלוכנית נמצאת במקום אחר.

    אהבתי

  24. תמריץ,
    התחרפנת? מקווה שאתה לא מתכנן להתפשט בבלפור ולהתיישב על איזה פסל

    אהבתי

  25. אין דמוקרטיה פרלמנטרית מתפקדת שבה ראש ממשלה שאחרי 4 מערכות בחירות רואה שאין לו רוב בכנסת וממשיך להיאחז בקרנות המזבח. זו התנהלות מופרעת.

    Liked by 1 person

  26. ואני קורא מאמרים, פוסטים ותגובות של דת"לים בולטים והם מביעים חשש מהקמת ממשלה עם השמאל.
    והנקודה העיקרית היא שהמחלוקת בין דת"לים תומכי המהלך של בנט לדת"לים מתנגדי המהלך הוא לא אודות היחס "ישראל השנייה". פשוט לא.

    אהבתי

  27. תמריץ,
    אחת מהגדרות האנטישמיות היא קביעת אמת מידה שונה לישראל. מדוע אינך מפנה את הטרוניה שלך לצד השני?

    אהבתי

  28. הפניתי.. אם תסתכל בפוסטים ישנים. אבל אחרי הפרת הסכם הרוטציה זה לא סביר לבקש מהצד השני לשתף פעולה עם נתניהו.

    אהבתי

  29. @uria_kenig

    הקבינט החליט על תגובה לא פרופורציונלית:
    מרחב הדיג של עזה יכוסה באבקת מרק בצל ואבקת מרק פטריות

    Liked by 2 אנשים

  30. תמריץ,
    אל תיתן לעובדות לבלבל אותך. ההפרה הראשונה של ההסכם היתה אי הקמת הוועדה למינוי בכירים. אתה שותף כמובן לחלוקה של הפרות מותרות ואסורות. אני מניח שבפוליטיקה הערכית שלך ראש מפלגה של 6 מנדטים יכול להמליץ על עצמו לראשות ממשלה ואף לזכות בה. "לא, כי ביבי…"

    אהבתי

  31. שום געגועים ושום בטיח.
    ה"ברית" של בנט עם השמאל זה רל"ב קלאסי (שסופו פיאסקו מכוער ונורא), ושום דבר מעבר.
    למחרת היום שבו ביבי מאבד את כסאו, ה"ברית" הזאת מתפרקת והסכינים יוצאים מכליהם.
    אני לא נותן לממשלת בנט-לפיד (אם בכלל תקום) יותר משנה.

    אהבתי

  32. אם ממשלת בנט לפיד תקרוס, בהנחה שהיא בכלל תקום, זה יהיה בגלל ההסתמכות על מפלגות ערביות. אם סמוטריץ' (נניח ללא בן גביר) או אחת המפלגות החרדיות יצטרפו לקואליציה, היא עלולה להפתיע ביציבותה.

    אהבתי

  33. מה משותף לבנט למירב מיכאלי? לא המפלגות הערביות גורמות לממשלה כזאת להיות לא יציבה.

    אהבתי

  34. יאיר,
    בוא נדייק הדתיים לאומיים מתגעגעים לעשייה המאפייניקית למול הבטלנות הליכודניקית (ציונות מעשית מול ציונות מדינית).

    סוף סוף נקבע התאריך ליציאה מן הפלונטר. בחירת נשיא המדינה נקבעה ל2 ביוני כשמועד הגשת ההמלצות נקבע ל19 במאי. הריני מבטיחכם שעשר דקות לפני סיום המועד 10 ח"כים ימליצו על נתניהו לתפקיד נשיא המדינה:
    https://m.maariv.co.il/news/politics/Article-839536

    Liked by 1 person

  35. יאיר
    לדעתי הקואלציה הזאת תחזיק 4 שנים. קואליציות מתפרקות בגלל שיש חלקים בקואליציה שחושבים שהם ירוויחו מבחירות או בגלל מניע אידאולוגי חזק מאוד. היות והממשלה הזאת תהיה ממשלת שיתוק לא סביר שיהיה אירוע אידאולוגי רדיקלי וגם די ברור שאף אחד שם לא ירויח מבחירות.

    אהבתי

  36. קואליציות מתפרקות גם כי החלקים שבהם צריכים לחשוב על היום של מחר בשביל לשרוד ולהתפתח.
    האם בנט יהיה תמיד בממשלת שיתוק או שהוא רואה את עצמו מנהיג הימין?
    הוא יכל להישאר בראש מפלגה דתית של 10-12מנדטים (הגודל שהיה לו אילולי ביבי נלחם בו תדירות) אבל העדיף לצאת משם ברכוש מועט יותר כי היה חסום מלממש את עצמו ואת איך שהוא תופס את עצמו. אז הוא ישאר סרח עודף בממשלת שמאל? לא סביר בעיני.
    ביום שביבי עוזב נפתחת הדלת של הליכוד ושל מפלגות הימין להיכנס לממשלה, ואז ימיה של ממשלת בנט-לפיד קצובים.
    לא רק שכולם מבינים את זה (בנט, לפיד, מיכאלי, גנץ, סער, …) אלא שזה מה שמתומחר מראש בהקמתה. כל ההסדרים בין הגורמים שאין בינהם שום קשר – הם רק בגלל שהמטרה היחידה היא להפיל את ביבי, ובעתיד הקלפים יחולקו מחדש.

    אהבתי

  37. ליבסקינד מתעלם מכך שביבי לא מוכן לפרוש, וסער לא מוכן שכל הבלגן יסתיים בעוד פעם ביבי בצורה כזו או אחרת. אין לזה פתרון מלבד עריקים. אבל הרי כל הטענה של קלמן היא נגד עריקה מרצון הבוחר.

    אהבתי

  38. אחרי שראיתי 20 מנדטים של הליכוד עוברים לקדימה, תומכים בגירוש יהודים, ואז חוזרים בחזרה לליכוד אחרי 8 שנים – אז לא אתפלא אם עכשיו הם שונאים אותו אבל עוד 3-4 שנים ישכחו לו. נחכה ונראה.

    Liked by 1 person

  39. תמריץ,
    ליבסקינד לא קורא לעריקות. הוא קורא לליכוד ולמפלגות הימין להחליף את ביבי.

    אהבתי

  40. אבל ביבי לא מוכן לזוז.. מה עכשיו? אם יהיו בחירות 5 יכולה בקלות לקום ממשלת שמאל ומשותפת. הרי חלק גדול ממצביעי בנט וסער, אם שניהם ייעלמו, יעברו לכחול לבן וללפיד.

    אהבתי

  41. תמריץ,
    ביבי לא מוכן לזוז? הבוחרים שלו לא מוכנים שהוא יזוז. אתם חיים בעולם מדומיין שבו יש לכם יכולת לבחור לאחרים את הרבנים שלהם. לא ברורה לי גם הדרך בה אתה משנע את בוחרי בנט וסער. לשמאל אין מה למכור כשיש מתח ביטחוני לאחר הפארסה שהציג קוקפיט הגנרלים.

    Liked by 1 person

  42. יאיר,
    הליכודניקים שעזבו את הליכוד הלכו אחרי שרון. אתה משווה את בנט לשרון? בנט יכול לסחוף אחריו רק חבורת דת"לים ואת איילת שקד. מקסימום 4 מנדטים. זה אמנם ישמר בידיו את כח ההרס אבל לא נראה לי שהוא יוכל לחזור לפוזיציית המועמד לראש הממשלה.

    אהבתי

  43. גם ביבי בנה את עצמו לאט לאט מול מצביעי הליכוד, אבל זה לא משנה כי אני לא יועץ הקריירה של בנט. מה שאני מנסה לומר זה שאתה מדבר על גוש ש"ישנא את בנט" ואני חושב שמדובר בעורבא פרח. הם לא ילכו אחרי בנט למפלגה אחרת (כמו שרון) אבל השנאה שאתה מדבר עליה תתפוגג מהר.
    מדובר בקבוצה שמאוד יודעת מה שהיא רוצה (חיים בטוחים וטובים עבור עצמם וילדיהם כאן בישראל) וביבי הצליח לקרוא את זה ולספק את זה נכונה (וכנראה גם שרון). ביום שאחרי ביבי מישהו אחר יוכל לספק את זה. מי? אני לא יודע. אולי בנט.
    בקיצור, המחשבה שאפשר למנוע הקמת ממשלת בנט-שמאל על סמך הפחדות שנאה היא מחשבת שווא.

    אהבתי

  44. ושוב אני חוזר על דברים ישנים:
    למה הליכודניקים נטפלים לציונות הדתית? למה הם לא מאשימים את סער? כי הוא בעצם הם?
    יותר קל למצוא שעיר לעזאזל. יותר קשה להסתכל פנימה.

    אהבתי

  45. מסע השיטנה כלפי הציונות הדתית של ביבי וחסידיו לא תשאיר שום אופציה למאוכזבי בנט והם יצביעו שוב לבנט.

    Liked by 2 אנשים

  46. אדם גולד

    Liked by 2 אנשים

  47. יאיר,
    אני חושב שהליכודניקים מאשימים את בנט כי הוא בניגוד לסער שיחק משחק כפול. הוא רץ בבחירות תחת הבטחה לתמוך בממשלת ימין ובנתניהו ובסוף משתף פעולה עם גוש השינוי. סער לעומתו הצהיר באופן ברור שאינו מוכן לשבת עם ביבי ולכן אינו גונב את קולות בוחריו.

    Liked by 2 אנשים

  48. י.ד,
    לא יהיה קשה למצוא עשרה ח"כים שימליצו על מועמדות נתניהו לנשיאות, אבל לפי החוק דרושה גם חתימת המועמד. אתה חושב שנתניהו יחתום?

    אהבתי

  49. חייל זקן,
    ביביסטים בולטים הצליחו איכשהו לערבב בין סרבנות סמוטריץ להישענות על רעמ (שאני מסכים לה) לבין העדפת בנט להרכיב כל ממשלה שלא תהיה על פני בחירות נוספות (טעות בעיני), ולצבוע הכל ביחד בצבעים של "בוז לישראל השניה".

    Liked by 1 person

  50. רינגו
    ההתקפות הם אך ורק אינטרסים. סער כבר מחוסל וגם מצביעי סער לא יושפעו ממתקפות חסידי ביבי. לכן המטרה לחיסול היא בנט. (חוץ מזה שעד כמה ששמתי לב מה שכתבת שבנט רץ בבחירות תחת הבטחה לתמוך בנתניהו לא נכון להפך בנט הדגיש שהוא לא בכיס של נתניהו, בנט כל הזמן דיבר על ממשלת ימין בראשות בנט)

    Liked by 1 person

  51. רינגו,
    לפי דבריך, אם בנט גונב את קולות בוחריו, אז במה אשמה הציונות הדתית?
    (ואני לא מיתמם לטעון שאין לבנט תמיכה במהלך שלו בתוך הציונות הדתית).

    אהבתי

  52. לתמריץ,
    כתבת:
    ", ישראל במצב כלכלי טוב, והאמת שאין שום סיבה לקיצוצים (אמת שאני מטיף בבלוג בלי קשר לנושא הפוסט האחרון). לכן 2021 אינה 2003. ייתכן שבעתיד אם נהיה במצב יווני שכזה, אז הסוגיה הכלכלית תכריע. לא חושב שהיום זה עניין כלכלי בעיקרו."
    ———————-

    זו טעות להתייחס לנושא מימון המגזר החרדי *רק*, או אפילו בעיקר, מהזוית הכלכלית שלו.

    אתה מתעלם מקיום מנעד רחב של רגשות שליליים כלפי המגזר החרדי (והערבי,ובעיקר הבדווי). זעם ותרעומת הן רק קצה קצהו של התיאור הנכון של המצב.

    אתה מתעלם גם מהעובדה שרבים תופסים את מדיניות *עידוד הילודה* החרדית והבדווית כיוצרת סכנה דמוגרפית חמורה לציביונה העתידי של המדינה. גם בלי כל קשר להיבטים הכלכלים של הגידול הצפוי העתידי בחלקם של החרדים והבדווים בקרב אוכלוסיית ישראל (אם תמשך המדיניות הנוכחית של עידוד הילודה במגזרים העניים).

    באנלוגיה – חלק ניכר ממתנגדי ההגירה המסיבית לאירופה ולארה'ב אינם פועלים רק, או אפילו בעיקר, מסיבות כלכליות. חלקם אפילו ירוויחו כלכלית מהימצאות שפע כוח אדם מאוד מאוד זול. הם בעיקר חרדים לציביונה התרבותי העתידי של מדינתם.

    Liked by 1 person

  53. אנשים במעמד הביניים החילוני בישראל פוחדים פחד מוות מהשתלטות עתידית של החרדים על המדינה. בכך אני מסכים איתך. אבל אני לא רואה לכך ביטוי חזק בפוליטיקה. לפיד מתחנף לחרדים וליברמן הוא נוכל שמעניין אותו רק לדפוק את ביבי

    אהבתי

  54. ליאיר,
    כתבת:
    ———————–
    " … ברית העבר בין הציונות הדתית לתנועת העבודה הייתה מבוססת על 2 רכיבים חד-סטריים:
    1. הערצה של חלוצי דגניה וערכי תנועת העבודה (תנועת העבודה בזה לערכים הדתיים של הציונות הדתית). …. …..
    2 הרכיבים הללו כבר לא קיימים. תנועת העבודה איבדה את ערכיה דאז, והיא היום קטנה.
    לכן אני לא מוצא היתכנות לחיבור מלבד מה שתמריץ הזכיר בשם "ישראל הראשונה", כלומר הזדהות עם השמאל על בסיס תחושת עליונות קלה, שאני מודה שיש אותה לחלק מהציונות הדתית. …"
    ———————

    אני חולקת על הטענה שמדובר ברכיבים חד סטריים.
    יש הרבה מאוד היבטים משותפים בין מקימי דגניה לבין ראשוני המתישבים היהודים ביהודה ושומרון.
    להערכתי בתמונה הכוללת השוני בין שתי התנועות (באלמנט החילוני – דתי) הוא מרכיב שולי יחסית.

    מדובר בשתי תנועות מאוד אידיאולוגיות ומאוד מגויסות. שתיהן תבעו מאנשיהן לוותר על טובתם האישית בכדי לקדם את השגת מטרות משותפות בעלות חשיבות עליונה.
    כלומר מדובר בשתי תנועות אוטופיסטיות. (למרות השוני הניכר בתכני האוטופיות).

    אגב, *חלק* מחניכי התנועות הקיבוציות כן הזדהה עם רעיון ישוב יהודה ושומרון. למרות שלא אימץ את האלמנט הקוקיסטי. חלק משמעותי מתומכי התנועה "לארץ ישראל השלמה" היו חברי קיבוצים או עוזבי קיבוצים. בעיקר מהזרם של אחדות העבודה / יצחק טבנקין.

    שתי התנועות טפחו על שכמן בתפיסתן את עצמן כאוונגרד ההולך לפני המחנה, ומסמן לו את הדרך הנכונה. מה שלווה בהכרח בתחושת עליונות, שלא הצליחו (ולמעשה גם לא כל כך ניסו), להסתירה.

    בשוליים ניתן להוסיף ששתיהן שמו דגש על ערכים קהילתיים, גם על חשבון החופש של כל פרט להגשים את מאוויו האינדיוידואליסטים. מכאן ששתיהן חתרו ליצירת קהילות די קטנות והומוגניות ככל האפשר (עם מנגנוני מיון וסינון מחמירים של המבקשים להצטרף אליהן).

    שתי התנועות גם עברו מסלול התפתחותי די זהה (למרות השוני בין התקופות).
    הדור המייסד הצליח להעביר את הלפיד לממשיכיו בדור השני, אך ההעברה די נכשלה כשמדובר בדור השלישי. אחוז הנושרים מהדרך או הסוטים ממנה פנימית היה משמעותי. נכדיהם של אלו שהיו מוכנים לגור בקרוונים דולפים מתעקשים כיום על תביעתם ל"איכות חיים".

    כלומר לתפיסתי הדמיון גדול שבעתיים מהמפריד.

    אהבתי

  55. קמיליה,
    אני מסכים למה שכתבת על הדימיון בין התנועות, אבל על-אף הדימיון תנועת העבודה זילזלה ומזלזלת בציונות הדתית.
    וההוכחה הכי חזקה היא שאנשים שגרים וחיים ביישובים וקיבוצים שהוקמו בחטף ובמרמה, ממשיכים לראות באחיהם המתיישבים ביהודה ושומרון כלא-לגיטימיים. נכון שהייתה קבוצה קטנה (חלק מאנשי יגאל אלון וחבריהם) שתמכו במתנחלים אבל הרוב לא.

    Liked by 1 person

  56. אתמול ראיתי את האזכור של קמיליה לרשומה של עומר מואב ותכננתי היום להגיב, ולהגיד משהו על הניתוק שלי מכל אותם הליברלים הכלכליים, שלמרות קרבתי הרבה אליהם בגדול קשה לי לקבל את ההתעלמות שלהם מהפיל בסלון, העובדה שמדיניות כלכלית, חשובה ככל שתהיה, היא לא מטרה בפני עצמה אלא כלי בדרך לשמור על הישרדותנו בעולם מסוכן, ואי אפשר לדחוק את הנושא הביטחוני לאיזו מין עדיפות משנית ולחשוב רק על רמת החיים.

    ואז קמתי בבוקר וראיתי את התמונות מרחבי הארץ, ואני לא יודע יותר מה להגיד. הסיומת של מואב עם "מי שיחסל אותנו זה החרדים ולא הערבים אזרחי ישראל שרוצים ברובם המכריע להשתלב בחברה ולחיות חיים טובים" לא הזדקנה היטב ביומיים האלה. אבל הבעיה היא הרבה מעבר לקומץ ליברלים כלכליים. מבחינתי כל ביביסט שמצייץ היום על איך בנט מעז לדבר עם רע"ם, כל תומך ימינה או תקווה חדשה שמעז לצייץ על "התוצאה של 12 שנות ביבי", כל מי שממשיך לסגור חשבונות פוליטיים בזמן שאזרחי ישראל מותקפים ברחובות גורם לי יותר לחשוב שהמדינה אבודה. אם לא מוקמת ממשלת אחדות ציונית עכשיו, לא אכפת לי גם עם ביבי בתפקיד הקיסר או עם רוטציה של שישה ראשי ממשלה, מצדי עם שוסטר במשרד החקלאות וטרוצקי במשרד האוצר, אז מה הטעם. אם לא הייתי כבר עכשיו חי בחו"ל אז הייתי מתחיל לארוז את המזוודות. וגם ממקומי הנוכחי, אני מתחיל ברצינות לשקול להתחיל להתעניין בחוקי אחזקת הנשק פה. אין לי אשליות שלכאן זה לא יגיע.

    בחזרה לעניין עומר מואב – גם אני דואג מהאפשרות של רוב חרדי, אבל צריך למצוא דרך לעבוד עם זה. אם אני צריך לשלם להם כדי שיתבטלו, יגדלו הרבה ילדים, ויצביעו למפלגות שלא תומכות בהשמדת מדינת ישראל – אולי זו לא האפשרות הגרועה ביותר. רק צריך לעבור על כמה פרטים – הקלה כמה שיותר על פעילות כלכלית שתאפשר לי להרוויח מספיק כסף כדי לפרנס גם את עצמי וגם את הבטלנות האסטרטגית הזאת, ואיזשהו סעיף שייוודא שזה לא יגדל להיקף שלא ניתן לעמוד בו. כמו שלחקלאים אני שמח לשלם כדי שישמרו נוכחות יהודית באדמות ספר (אבל תשלום ישיר במקום עיוותי שוק למיניהם), אני מוכן גם לשלם ללומדי תורה.

    Liked by 3 אנשים

  57. שי, זו עדיין לא מלחמת יום כיפור אבל אני חושב שגוש המרכז צריך להיות יותר פתוח עכשיו לאפשרות של ממשלת גנץ-נתניהו כשגנץ ראשון ברוטציה. אם רע״מ לא מסוגלת לסגור כשיש מלחמה בעזה, זו בעיה לא פשוטה עם כל הרצון הטוב שמנסור עבאס באמת הפגין עד היום.

    אהבתי

  58. כשחסידי ביבי כותבים שהם ישמחו לראות את המתנחלים מפונים זה מעלה חשש שלביבי יש כוונתו ללכת בדרך שרון. אם ביבי מסכים לממשלה בראשות גנץ אבל לא לממשלת ימין בראשות מישהו אחר מהימין החשש מתגבר מאוד.

    Liked by 1 person

  59. זו עדיין לא מלחמת יום כיפור, והייתי רוצה שבניגוד לקודמת, הפעם לא נחכה עד שהטנקים חוצים את התעלה כדי להתכונן אליה.

    אהבתי

  60. שי שפירא,

    לגבי החרדים, זו בדיוק היתה המדיניות של ממשלות ישראל הציוניות לדורותיהם.

    החל מבן גוריון ואילך התנועה הציונית הבינה שברית עם החרדים תשרת את שני הצדדים.

    החרדים מספקים רוב יהודי מוצק שקשור לעם ולארץ ואין סיכוי שיעזוב לברלין, הציונים מספקים מעטפת הגנה צבאית וכלכלית שמאפשרת את קיום עולם הישיבות ומשפחות יהודיות ברוכות ילדים, וגם מאפשרת קיום חיים יהודיים שהם לא חרדיות מצד אחד או התבוללות מוחלטת מצד שני..

    אני חושב שהרבה אנשים לא מבינים את הפוטנציאל העצום של הברית הזו.

    Liked by 3 אנשים

  61. 3718, אני מסכים לגבי החרדים. עם זאת ככל שהם שומרים לאורך דורות על קצב גידול אסטרונומי עולות מחשבות על צורך בהסדר שונה בעתיד. בכל מקרה מאחר שאני בטוח שכל פיתרון שלא יהיה, לא יהיה מבוסס על שפיכות דמים (ובפרט כשהחרדים עצמם כלל לא רוצים לשרת בצבא), אז אני חושב שאין מה להיבהל מהעתיד. מן הסתם תידרש קנטוניזציה.

    אהבתי

  62. שי שפירא,

    אין צורך להפריז או להיבהל יתר על המידה.

    יש כאן עדיין ממשלת מעבר. והיא מתפקדת. זוהי לא התפרקות של מערכות. יש פה גופים בטחוניים רציניים, שמתפקדים אוטונומית. יש פה את גנץ שר ביטחון, מאוד מנוסה.

    דברים רחבי טווח ורעיוניים בעייתיים. אבל, בעיות ביטחון מידיות, זה לא משנה כרגע הרבה, ממשלת מעבר, או ממשלה יותר יציבה ( שכמובן חשובה כשלעצמה).

    נניח מה, לא היו פה אינתיפאדות ? ערביי ישראל ( אם אתה יודע או זוכר את וועדת אור, על התפרעות ערביי ישראל והרוגים בינהם וכדומה). זה לא בדיוק חדש כאן.

    להתראות

    אהבתי

  63. לגבי המצב הנוכחי, נראה שהוא יפתר או בכך שחרדים/סמוטריץ' יצטרפו לגוש השינוי ובכך ייתרו את הצורך להסתמך על המפלגות הערביות, או שנתניהו יואיל בטובו לזוז, למרות שזה ירגיז את חייל ושאר הביביסטים. כל אפשרות אחרת תישאר באותו הקיפאון וההרס המתגלגל.

    לגבי החרדים, ברור לכולם שמעשית הם לא יכולים להמשיך בקצב הריבוי הנוכחי שלהם לנצח, אחרת בתוך דורות ספורים המדינה תקרוס. החרדים יצטרכו לצמצם ילודה ולהגביר פריון כלכלי אפילו רק כדי לאפשר למדינה לשרוד, ואני אפילו לא מדבר על רווחה כלכלית.

    אהבתי

  64. amehaye,
    הערבים הם אותם ערבים והמודיעין הוא אותו המודיעין. כרגיל, אין להם שום מושג מה החמאס מתכנן. בקרוב נתחיל לשמוע מהפרשנים שהחמאס מתחנן להפסקת אש

    Liked by 1 person

  65. טוב, בלינק הזה של אמחייה, נדב אייל מקונן, על העדר מינוף כלפי החמאס ורצועת עזה, מייצר זיקה עם המצב הכללי והנוכחי, ובכך כשלונו של נתניהו. הוא לא ממש מבין מה הוא כותב עם כל הכבוד.

    נתניהו וראשי מערכת הביטחון, פעלו, כפי שצריך וחייבים היו לפעול. המטרה אחת המרכזיות הייתה ונשארה:

    למנוע משבר הומאניטרי בעזה:

    כך או כך, המצב ברצועת עזה, נוראי ממש. אנו לא קולטים איך הם חיים שם פשוט. אנו לא קולטים, איך הקהיליה הבינלאומית, מתייחסת לכך (בית הכלא הגדול בעולם לגבי דידם של רבים).

    אם היה משבר הומאניטרי, היו מחלות קשות. מצב אנושי הומניטרי בלתי נסבל לגמרי. כך או כך. אבל, זה לפחות העביר שנים רבות, מבלי שנתגבשה תגובה בינלאומית קשה מאוד.

    סיכוי טוב אפילו, שמבלעדי דאגה למחסור בסיסי, והכנסה של כסף קטארי, ההסלמה הייתה יותר קשה, והתובעת בהאג, הייתה חוקרת גם ג'נוסייד ממש.

    העזתים, אין להם מה להפסיד בעיקרון. נשאר מירווח צר מאוד יחסית. והמירווח הזה, יצר מינוף כשלעצמו, ומנע משבר הומאניטרי, ותגובה בינלאומית, קשה ביותר.

    להתראות

    Liked by 1 person

  66. ביבי,
    חבל על הכסף שאתה משקיע באמ"ן. שלח אותם להנות מהפנסיה התקציבית שלהם ובמקום לקרוא את ההערכות שלהם כנס לטלגרם של אבו עלי אקספרס.
    קבל דוגמית מה25 לאפריל:
    ח'אלד משעל, מנהיג חמאס "חוץ", מסמן את ה 9 במאי כ"רגע מכונן בנתיבה של האינתיפאדה אל מול הכיבוש והמתנחלים".
    ב 9 למאי נחוג בישראל השנה יום ירושלים וכפי הצפוי זה יהיה הבוקר שלמחרת "לילת אלקדר" – הלילה החשוב ביותר בשנה המוסלמית, בו ע"פ האמונה הוריד המלאך גבריאל את הקוראן, ובו "נפתחים שערי שמיים".
    את הדברים אמר משעל בראיון מיוחד על רקע האירועים האחרונים בירושלים.

    אחרי הסרת המחסומים הערב מכריז אסמאעיל הניה, מנהיג חמאס, בדומה לח'אלד משעל, מוקדם יותר היום, כי האתגר הבא של הפלסטינים הוא ה 9 למאי (יום ירושלים הנחוג בישראל) בו צפויים להגיע לירושלים חוגגים רבים.

    אהבתי

  67. כאן למשל, עבודת מחקר אקדמית, והמחבר / כותב, דן בסוגיה משפטית פשוטה:

    האם הסגר על עזה, יכול להיחשב כרצח עם ?

    אז נניח שהיה משבר הומאניטרי של ממש. ברור שהתובעת בהאג (שעד כה, לא ממש עולה בדעתה לגמרי) הייתה מתחילה לחקור בכיוון.

    וג'נוסייד ? זוהי אופרה אחרת לגמרי.

    כאן:

    https://etd.uwc.ac.za/handle/11394/2997

    אהבתי

  68. להבנתי ממשלת בנט-שמאל כבר נפלה עוד לפני שקמה.
    וחבל שצריך את החמאס בשביל שנבין כאלו דברים בסיסיים.

    אהבתי

  69. אז ( בטח תמריץ ישתולל פה) משפט חוזר נקבע בעליון היום לרומן זדרוב. כאן לכל המעונין:

    https://bit.ly/3y6GkQu

    מי שלא מבין משהו, יכול לשאול כמובן…..

    אהבתי

  70. ליאיר,
    כתבת:
    1. " … אני מסכים למה שכתבת על הדימיון בין התנועות, אבל על-אף הדימיון תנועת העבודה זילזלה ומזלזלת בציונות הדתית. …"
    ——————-

    להערכתי תנועת העבודה אינה מזלזלת בציונות הדתית.
    בוז וזלזול מופנים לעיתים כלפי "ישראל השניה" / המזרחיים / ה"ביביסטים" והחרדים.

    אך השמאל תופס את הציונות הדתית / את '-הכיפות הסרוגות" / "המתנחלים" כיריב אידיאולוגי מאוד מסוכן. לפיכך הוא מעורר בשמאל יותר חרדות ויותר שנאה מאשר בוז וזלזול

    (אולי בעבר הרחוק, לפני מלחמת יום כיפור, תנועת העבודה די זלזלה ב"מפקחי הכשרות" הבורגנים והמושחתים של המפד'ל. אך תופעה זו פסקה לאחר שהוקמה תנועת גוש אמונים והשתלטה על מפד'ל ההיסטורית. תנועה שהיא היריבה האידיאולוגית הגדולה של תנועת שלום עכשיו).

    אגב, המשפט "על אף הדמיון … " הזכיר לי שהמחלוקות הפוליטיות הקשות ביותר, והשנאות העזות ביותר, הן לרוב בין פלגים שונים של אותו מחנה אידיאולוגי. אם הוא רק קיצוני וטהרני דיו. פלגים שההבדלים בינהם נתפסים לצופה מבחוץ כזעומים. מה שמסביר את ההתפלגויות האינסופיות בתוך השמאל הקיצוני, הימין הקיצוני, חסידויות חרדיות וכד'.

    2. " … ההוכחה הכי חזקה היא שאנשים שגרים וחיים ביישובים וקיבוצים שהוקמו בחטף ובמרמה, ממשיכים לראות באחיהם המתיישבים ביהודה ושומרון כלא-לגיטימיים. "
    ——————————
    אכן "מפעל ההתנחלויות" נתפס בעיניהם כמפעל לא לגיטימי.

    ממספר סיבות:
    א. לתפיסתם *אמור* לעבור קו מבחין עבה בין כל מה שנעשה לפני הקמת המדינה ובמהלך מלחמת העצמאות, והיה לגיטימי בזמנו, לבין מה שנעשה היום ולגיטימי כיום.

    – הן בגלל השוני בנסיבות (אז – מיעוט יהודי קטן שנלחם על עצם הישרדותו במזרח התיכון. כיום – הכוח הדומיננטי מול מיעוט פלסטיני חלש ומוחלש.בעינהם).

    – הן בגלל השינויים שחלו מאז בדעת הקהל העולמית, ועצם התפוצה הרחבה מדי כיום של מצלמות וידיאו ושידורי טלוויזיה לכל העולם (והמוני עמותות ממומנות המנסות לקדם את הצדק הגלובלי של כל מדוכאי העולם דווקא באיזושהי פינה קטנטנה במערב אסיה).

    ב. שוני אידיאולוגי עמוק בין שתי התנועות בתפיסת מטרות הציונות, מה שעשוי לקדמה ומה שעלול לחבל בהצלחת המפעל הציוני.
    תנועת העבודה ניסתה בעיקר להביא לגאולת *העם* היהודי מחיי הגלות. ואילו הציונות הדתית מתמקדת יותר בגאולת *הארץ*.

    לפיכך רוב הקיבוצים והמושבים היהודים הוקמו באזורים שהיו דלילי אוכלוסיה ערבית כמו מישור החוף, עמק יזרעאל, בית שאן והחולה. בגדול – הם די נמנעו מההתישבות ב"ארץ התנ'ך", באזור ההר שבו נמצאים ריכוזי האוכלוסייה הערבית הגדולים ביותר כמו רמאללה, שכם וחברון.
    (רובם מעולם לא באמת האמינו, ולא סביר שיאמינו בעתיד, באופציה של דו קיום שלו עם המוני ערבים. אפילו אם כיום רובם לא יעזו לבטא זאת בקול רם)

    ג. הם מזהים (ובצדק) את "מפעל ההתנחלויות" כמכשיר לצמצום דרמטי של מרחב ההחלטות האפשריות של ממשלות ישראל העתידיות. בכדי שאף ממשלה עתידית לא תוכל להחליט על נסיגה מלאה לקוי 67 – יהיו הנסיבות אשר יהיו. אך טריוויאלי שהשמאל תופס זאת כמפעל לא לגיטימי (הגרוע מסחיטה באיומים).

    אהבתי

  71. קמיליה,
    כדאי להחריג את ותיקי אחדות העבודה משאר השמאלנים שאת נותנת להם ביטוי

    אהבתי

  72. רק מחמת החשיבות או הענין הציבורי, נתמצת בקשר למשפט החוזר לרומן זדורוב כאמור:

    ההחלטה נפלה בעליון. המשפט החוזר יתקיים במחוזי נצרת. ההחלטה של המשנה לנשיאה חנן מלצר ( כשופט יחיד).

    חשוב לזכור, שיש גם אפשרות זיכוי בקשר להליך של משפט חוזר. אבל, במקרה הזה, אפשר לדבר רק, על ראיות שיש להן פוטנציאל מזכה פשוט. נצטט:

    " בזהירות המתבקשת, ניתן לומר כי יש בחוות דעת מילרוי (לצד ההכרה שבחוות דעת רוטשילד לכך שאפשרות זליגת הדם מגופת המנוחה כעבור שעות היא רחוקה) סיכוי, שאיננו משולל יסוד, כדי להביא לשינוי תוצאות המשפט לטובת המבקש. כמובן, מדובר בפוטנציאל בלבד, ובהחלט תיתכן האפשרות, כפי שטוענת המשיבה, כי נזילת הדם שעל עקבת הנעל שעל גבי מכסה האסלה וכן כתם הדם של המנוחה שנמצא בתא השלישי הוטבעו שעות לאחר ביצוע הרצח ובירור נושאים אלה – לא ישנה בסופו של יום את תמונת ההרשעה. עם זאת, לעת הזו די בכך שחוות הדעת האמורות מגלות אמינות לכאורית ועומדות במבחני הקבילות, כדי שתוכלנה לשמש כראיות במשפט החוזר עצמו. הנה כי כן מסקנתי היא כי על אף מסכת הראיות המפורטת שעמדה לחובת המבקש, כפי שתוארה לעיל – עדיין אסור להתעלם בשלב זה מהמשמעות המזכה הנובעת מראיות ממשיות אלו, העומדות אל מול הראיות המבססות את ההרשעה, ואשר ייתכן כי הן מנוגדות להסבר שהעניקו להן בתי המשפט עד כה."

    להתראות

    אהבתי

  73. רק נדביק פה בעצם את הודעת הפרקליטות / משרד המשפטים, בקשר לכתבי אישום בפרשת הצוללות כאמור:

    "כתבי אישום בפרשת "כלי השיט"

    הפרקליטות הגישה כתבי אישום נגד שבעה נאשמים בפרשה המכונה "פרשת הצוללות"

    כתבי האישום הוגשו נגד הנאשמים הבאים בעבירות אשר יוחסו לכל אחד מהם:

    מיכאל גנור, שימש סוכן תאגיד טיסנקרופ בישראל – מואשם בשורת עבירות של הצעות שוחד, מתן שוחד, הלבנת הון ועבירות מס שונות וכן בעבירה על חוק המפלגות.

    תא"ל במיל' אבריאל בר יוסף, המשנה לראש המל"ל דאז – מואשם בבקשת שוחד, קבלת שוחד בצוותא ומרמה והפרת אמונים

    דוד שרן, מנהל לשכת רה"מ דאז – מואשם בלקיחת שוחד, הפרת אמונים והלבנת הון ועבירות על חוק המפלגות.

    אליעזר (מודי) זנדברג, יו"ר קרן היסוד לשעבר – מואשם בלקיחת שוחד, הלבנת הון, מרמה והפרת אמונים ועבירות מס.

    תא"ל במיל' שי ברוש, איש עסקים – מואשם בבקשת שוחד, קבלת שוחד בצוותא והלבנת הון וסיוע לעבירות מס.

    רמי טייב, היועץ הפוליטי דאז לשר שטייניץ – מואשם בתיווך לשוחד הלבנת הון וסיוע לעבירות מס.

    יצחק (צחי) ליבר, יועץ התקשורת – נאשם בתיווך לשוחד, הלבנת הון וסיוע לעבירות מס

    כן נאשמות ארבע חברות בבעלות גנור בעבירות מס.

    במקביל, לאחר שהתקבלו טענותיהם בשימוע, הוחלט על סגירת התיק נגד אליעזר מרום, מפקד חיל הים לשעבר, ועו"ד דוד שמרון, שנחשד בעבירות הלבנת הון במסגרת פרשייה שאינה קשורה לכלי השיט.

    על פי כתבי האישום, בשנת 2009 ביקש בר יוסף לקדם את מינויו של מיכאל גנור, עימו היה לו קשר אישי על רקע עברם בחיל הים, לתפקיד סוכן תאגיד טיסנקרופ בארץ. גנור בעת ההיא היה איש עסקים בתחום הנדל"ן. תאגיד טיסנקרופ הוא קונצרן גרמני. במשך השנים, רכשה מדינת ישראל מהתאגיד כלי שיט לצורך שירות מבצעי בחיל הים הישראלי. תפקידו של סוכן התאגיד בישראל הוא לפעול בארץ על מנת לשווק ולקדם את פעילותו של התאגיד בה. אם הסוכן מתווך בעסקה היוצאת לפועל, הוא זוכה לעמלה הנגזרת משווי העסקה. ככלל, מדובר בעמלות בגובה מיליוני אירו עבור כל עסקה.

    לצורך קידום התוכנית למנות את גנור, פעל בר יוסף מול מפקד חיל הים בתקופה זו, אליעזר (צ'ייני) מרום, על מנת לשכנעו לסייע גם כן בקידום המינוי. בשנת 2009 פעלו בר יוסף ומרום, בין היתר מול נציגי המספנה, על מנת לקדם את מינויו של גנור. בין גנור ובר יוסף נרקמה הבנה, ציפייה והסכמה כי משיצמחו לגנור רווחים מעמלות מעסקאות עתידיות בין מדינת ישראל ובין התאגיד, יגמול גנור לבר יוסף. גנור פעל מול מרום על מנת לטעת בו ציפייה כי משיצמחו לו רווחים כאמור, הוא יגמול לו. גנור אכן מונה לסוכן התאגיד באופן רשמי בחודש אוקטובר 2009. עוד בטרם מונה גנור לסוכן התאגיד, וביתר שאת לאחר מינויו, פעל גנור על מנת לקדם עסקאות כלי שיט בין מדינת ישראל לבין התאגיד, תוך הסתייעות בנאשמים אחרים.

    על פי כתב האישום, בתקופת כהונתו במל"ל, פעל אבריאל בר יוסף באופנים שונים לקידום עסקאות כלי שיט בין ישראל לתאגיד. בכל תקופה זו קיים בר יוסף קשר תכוף ואינטנסיבי עם גנור, במסגרתו מסר לגנור מידע וסייע לו לקדם רכש של כלי שיט מהתאגיד, ותוך הסתרת הקשר ביניהם מהממונים עליו, ובהתאם להסכמה כי בעתיד יתוגמל על ידי גנור עבור פעולותיו.

    בשנת 2011 החל בר יוסף לפנות לגנור בדרישות שונות לקבלת תשלומים, באמצעות מקורבו שי ברוש, וכן בבקשות שונות מצדו של בר יוסף להשקעות של גנור בעסקאות נדל"ן אחרות, מהן יתוגמל בר יוסף כמתווך בעסקה ובעסקאות אחרות. כאמור, כל זאת בעודו משמש בתפקיד בכיר ורגיש ועוסק באופן אינטיסיבי בקידום עסקאות מהן גנור הפיק והיה עתיד להפיק עמלות. עד פרוץ החקירה העביר גנור תשלומי שוחד לברוש בסכום כולל של 420,000 ₪ בעד פעולותיו של בר יוסף. תשלומי השוחד הוסוו באמצעות חשבוניות כוזבות כתשלומים עבור ייעוץ.

    עוד על פי כתב האישום, דוד שרן שימש כראש מטה שר האוצר, לאחר מכן כמזכיר חברת קצא"א ולבסוף כראש לשכת רה"מ. שרן פעל במסגרת תפקידיו לסייע לגנור לקדם את עסקאות כלי השיט ולמסור לו מידע, תוך הבנה שגנור יגמול לו עבור פעולותיו. בין השנים 2016-2013 גנור שילם באמצעות מתווכים (יצחק ליבר ורמי טייב) בשלוש הזדמנויות סכום כולל של כ-130,000 ₪ לדוד שרן, כל זאת בעודו משמש כעובד ציבור בתפקידים בכירים. אליעזר זנדברג, ששימש בין השנים 2018-2010 כיו"ר קרן היסוד נאשם כי פעל במסגרת תפקידו כעובד ציבור לסייע לגנור בקידום עסקאות כלי השיט. בין השנים 2016-2012 שילם גנור לזנדברג שוחד בשבע הזדמנויות שונות בסכום כולל של 103,000 ₪. תשלומי השוחד הוסוו באמצעות חשבוניות כוזבות כתשלומים עבור ייעוץ.

    עד פרוץ החקירה, שולמו לגנור על ידי התאגיד, תשלומים בהיקף של כ-10 מיליון אירו שהם חלק מסכום העמלה על עסקאות כלי שיט שנחתמו בין ישראל לתאגיד. בגין קבלת סכומים אלה שמקורם בעבירות, מיוחסת לגנור עבירה של עשיית פעולה ברכוש אסור לפי חוק איסור הלבנת הון. בנוסף, גנור מואשם בשורה של עבירות מס.

    התיק נחקר על ידי יאל"כ שבלהב 433 במשטרת ישראל ופקיד שומה חקירות ת"א ברשות המיסים.

    התיק מטופל על ידי עורכי הדין אלעד פנחס, טל תבור, דנה נקר-מונצ'יק ואיתי שהם מפרקליטות מחוז ת"א (מיסוי וכלכלה)."

    אהבתי

  74. לאן נעלם גבי אשכנזי?
    אבו עלי אקספרס:
    מדיניות השקר של חמאס, בנושא הרוגים פלסטינים בעזה

    משרד הבריאות של חמאס מקפיד בכל דיווח שלו ביממה האחרונה לציין את כמות הילדים שנהרגו מתוך כמות ההרוגים הכללית. האשמת ישראל בהרג ילדים פלסטינים היא מדיניות קבועה של הפלסטינים במטרה להשפיע על דעת הקהל הבינלאומית כדי לכפות על ישראל להפסיק את הלחימה למשל.

    אתמול בערב, מעט אחרי המטח של חמאס לעבר ירושלים הוצפו כלי התקשורת הפלסטינים בקריאות "טבח חדש". ישראל הורגת אזרחים. זאת על רקע אירוע בו נהרגו 8 בני משפחת אלמצרי, בהם 6 ילדים.

    היום פרסם מרכז "מיזאן" לזכויות אדם (מרכז פלסטיני שיש לו נגישות וחוקרים בעזה) דיווח לפיו מבירור שערכו אנשיו 8 ההרוגים בני משפחת אלמצרי נהרגו כתוצאה מרקטה שנפלה ברחוב אלמצריין במזרח בית חאנון שבצפון הרצועה בשעה 18:10 אתמול.

    בשעה זו שיגרו אנשי הג'האד האסלאמי וחמאס רקטות לעבר ישראל. רקטה אחת (או יותר) כנראה התפספסו. זה עוד היה לפני שצה"ל בכלל החל לתקוף.

    הרוגים אלה היו בבסיס טענותיה של חברת הקונגרס האמריקאי אלהאן עמר נגד ישראל, אותן הבאתי הבוקר.
    מעניין אם היא תקח את דבריה בחזרה.

    Liked by 2 אנשים

  75. כמו שלא יכול להיות שמאלני עם כיפה (ורפורמי עם כיפה לא תופס, צר לי), כך גם אין שום חיבור בין שמאל לדתיים.
    השמאל שואף לנטרל כל סממן יהודי ממדינת ישראל, בעוד שהדתיים מאמינים שהם כאן מתוקף זכות שניתנה ע"י היושב במרומים.
    כמו שהערבים הצילו אותנו מההסכם האיום של ברק&ערפאת ובהמשך מההסכם של אולמרט&אבו-מאזן, כך הצילו אותנו שוב הערבים מממשלה בראשות בנט. מטח הטילים האחרון לא יתן לבנט ולפיד שום הזדמנות לכהן כראשי ממשלה בזמן הקרוב.

    אהבתי

  76. קרולין, אל תהיי בטוחה לגבי בנט/לפיד. אבל אני מסכים שהערבים הצילו אותנו מלהסתמך על רע"מ או כל מפלגה ערבית אחרת. באותה הזדמנות גם הכניסו לעצמם גול עצמי כמיטב המסורת.

    אני מתחיל לקבל את ההרגשה שחמאס *רוצה* את נתניהו בשלטון. ממש כאילו שנתניהו מעביר להם מזוודות של כסף או משהו.

    אהבתי

  77. בלוד יש פוגרום שנמשך כבר יומיים. אף ערבי לא נעצר, 3 יהודים שהגנו על עצמם מואשמים ברצח.
    אוחנה וביבי הביתה.

    Liked by 3 אנשים

  78. מה יש לדן שפטן לאמר לגבי המצב הנוכחי.
    מומלץ להקשיב *לכל הפחות* לשתים-שלוש הדקות הראשונות.

    אגב, הוא רומז שלהערכתו המגזר החרדי מהווה איום קיומי – אך לא מרחיב בנושא זה.

    Liked by 1 person

כתיבת תגובה