הפלוסים והמינוסים של ממשלת בנט לפיד

תמונת התמריצים משתפרת

  • נתניהו שבחר למגר כל תחרות בליכוד ולהיעזר רק בגמדים נהרס על ידי חיבור בין כל אלו שבחר להקטין ולהרוס. לקח לכל מנהיג שירצה לפעול באופן דומה. היה זה מסוכן אם מי שבחר לרומם את אוחנה ורגב על חשבון ראויים מהם לא היה משלם על כך שום מחיר.
  • יובהר לאור משפט נתניהו שראש ממשלה אינו מעל לחוק והוא צריך לכבדו.
  • הפרת הסכם הרוטציה עם גנץ הרסה את האמינות של נתניהו עד כדי כך שאפילו מסרבים לקבל ממנו תפקיד ראש ממשלה ראשון ברוטציה. לקח לנוכלים הפוליטיים באשר הם.
  • יש אופציה לשיתוף פעולה בין ימין למרכז שמאל, דבר שמפחית את הנהירה לקיצוניות בפוליטיקה הישראלית ואת הסחטנות החרדית. נתניהו בחר לאורך השנים (פרט לרגע זוהר ב-2003) בכניעה מוחלטת ושיטתית לחרדים.
  • סוף כל סוף ממשלה! תקציב! שרים מכהנים בעלי יכולת ורצון לפעול ולקדם דברים!

תמונת התמריצים נפגמת

  • מנהיגי מפלגות קטנות מקבלים לגיטימציה לחשוק בתפקיד ראש הממשלה. דבר שיכול לפגוע ביציבות הפוליטית. אם כי במקרה הנוכחי הוא מה שיכול להצילה.
  • האימה שמטילים אנשי הפרקליטות על הפוליטיקאים גדלה. הנה אפילו נתניהו נופל בסוף. ברם, לדעתי הקייס לפיו מדובר ברדיפת שווא נחלש משמעותית אחרי שנחשף ששמעון ריקלין, מכל האנשים, תיאר בזמן אמת היטב את הקונספירציה הפלילית מאחורי תיק 4000 שהכיר דרך ידיד הנפש ינון מגל. זה כבר לא נראה לי כזה גבולי.
  • הערבים מריחים חולשה, בקיעים וסדקים. ממשלה שצריכה את רע"מ ובימים קשים גם את המשותפת היא ממשלה שתתקשה להגיב כמו שצריך בעזה (אולי גם בלבנון?). ואפילו אם תגיב בחוכמה, תגובתה עדיין תהיה חשודה ברפיסות בגלל התלות בערבים. הרי גם את התנהלותו ההססנית של נתניהו לגבי עזה היו תולים בצורך בתמיכת הערבים, אם באמת היה צורך כזה באותם זמנים.
  • מעבר לתמריצים הבעיה האמיתית היא ההחלפה של אסטרטג גדול כנתניהו באסטרטג קטן כיאיר לפיד (את בנט אני מחבב ומעריך את תבונתו ואת האומץ הבלתי רגיל והנדיר שלו). מצד שני, נתניהו עצמו העביר את חצי המלכות לבני גנץ, שלא ברור אם עולה על לפיד בהרבה, וכך או כך יישאר שר הביטחון בממשלה החדשה. השאלה האסטרטגית משמעותית במיוחד לנושא הגרעין האיראני, אם יידרשו בו החלטות קשות.

56 תגובות בנושא “הפלוסים והמינוסים של ממשלת בנט לפיד

  1. תמריץ,
    ממשלת השמאל של בנט-לפיד עתידה להיות הממשלה הראשונה בדור האחרון שתוציא את ימיה. הסיבה היא שהאסון הכי גדול שיכול ליפול על מרכיביה הוא בחירות חדשות. לכן גם אם תפרוץ בארץ מלחמה בתוספת רעב ומגיפה הממשלה הזו, בהיעדר תמריץ להפילה למי ממרכיביה, לא תיפול.

    Liked by 1 person

  2. תמריץ,

    תמהני, כתב אישום ארוך, מגולל את מעלליו הבלתי נתפסים של נתניהו בתורת ראש ממשלה. לא קראת אותו אני מניח. ומה שמשכנע אותך, זה איזה שמעון ריקלין אחד? ולא ראיות למשל ? ראיות מוצקות, ברורות, חד משמעיות, מוחשיות. נניח:

    ראיות של "הקפאת זיכרון" מוחלטת כפי בשפה המשפטית. נניח, תכתובות טקסט (SMS) אשר מעידות, כיצד נתניהו, היה העורך בפועל אפשר להגיד, של וואלה. כתבים בוואלה, היו זועקים, שהם הפכו לפראבדה ממש. מה הולך כאן? ואיזה שמעון אחד?

    ובאותה הנשימה, אתה מתאר את הנכלוליות של נתניהו, וכותב כיצד בערבו של יום הפילה אותו. אז איך הוא אסטרטג גדול ?

    הבעיה שלך תמריץ, בין היתר, היא זו:

    שבשבילך, אינטיליגנציה, היא רק אינסטרומנטלית, לא מנטלית/ רגשית. אתה לא מבין, כיצד אינטיליגנציה רגשית, משפיעה גם על זו האינסטרומנטלית. זה מאוד מצער.

    והסברתי שוב ושוב, המחשתי שוב ושוב, שלנתניהו, לא היה בלתי כי אם מזל. זה הכל. זה הומחש אינספור פעמים. אתה בשלך. זה לא יאומן.

    לפיד, לא ברור עדיין איזה אסטרטג הוא. שהרי, מבחן ראשות הממשלה, הוא קשה מאוד. והוא עוד לפניו אולי. אבל:

    לפיד, מעפר ואפר. מכלום. מחצי מנדט טבורי, הגיע ל- 19 ונשאר גבוה מעל 10 בעיקרון, כל הדרך. הוא הקים המפלגה שלו, מאפס. במו ידיו. מן המסד עד הטפחות. אז איך אתה קורא לו אסטרטג קטן ? מילא, לא ברור עדיין במבחנים של ממש איך יעמוד. אבל, אסטרטג קטן ?

    אנו נפעמים ממך לפעמים.

    להתראות

    Liked by 1 person

  3. הרבה אנשים מדברים על איך התנועה האיסלאמית וכו' ינצלו את הסדק בדלת שנפתח להם לקידום מטרותיהם לחיסול המדינה היהודית, אבל לא מספיק מדברים (ובעיקר פועלים) על הכיוון ההפוך – אולי גם המדינה היהודית יכולה לנצל את הסדק ולכרסם באחיזת החנק של הפוליטיקאים הערבים על החברה הערבית. כל סיפור "אבו יאיר" היה התחלה טובה, אולי עוד אפשר להתקדם משם. לצערי לא מספיק מנסים.

    לגבי אריכות החיים של הממשלה הזאת – במידה מסוימת, אני חושב שהיא גם נהנית מאיכות גבוהה יותר של האופוזיציה שתעמוד מולה. אם תפרוץ בארץ מלחמה ורעב ומגיפה כמו שהציע חייל זקן, אני נוטה לסמוך על סמוטריץ' ואולי גם על החרדים (לגבי הליכוד, עדיין אין לי שום מושג איך הוא ייראה בעוד חודש אם באמת תוקם ממשלה בלי ביבי) שיעדיפו למחול על כבודם ולהיכנס לממשלה אם זו הדרך היחידה להציל את ישראל מניהול מלחמה וכו' תוך חבלה מבפנים של מרצ ורע"ם.

    Liked by 1 person

  4. השוואה מצוינת – אם מצרים לא הייתה מדינה כל־כך כושלת, אם הייתה לה אפשרות ממשית לחסל את ישראל, האם אתה חושב שהיא לא הייתה עושה את זה? אני הרבה פחות אופטימי ממך. לגבי סאדאת ובטח לגבי ממשיכיו שהיו וממשיכיו שהיו יכולים תיאורטית להיות. לא יודע מה התוכניות של מנסור עבאס עצמו, אבל מפלגתו היא מפלגת התנועה האיסלאמית, ואני משער שזה גדול הרבה יותר ממנו.

    Liked by 1 person

  5. אוקיי תמריץ, אז אתה מודה. לא מספיק. כי אתה מודה שהוא פוליטיקאי טוב. אבל, פוליטיקאי מטבעו, עסוק תדיר בחישובי קיצין. חישובים מכל הסוגים. חישובים צופים פני עתיד. אז זה ווקטור חשוב ומרכזי ביכולת אסטרטגית. לחשב קיצין. ולהיערך בהתאמה.

    אז פוליטיקאי טוב, לא בדיוק יכול להיות אסטרטג קטן.

    אלא, שראשות ממשלה, זוהי אופרה לגמרי אחרת. להערכתי הוא יכול בהחלט לעמוד בכך. אבל, הרבה מרכיבים בדבר.

    נחיה ונראה.

    אהבתי

  6. סאדאת ודאי היה שמח בהשמדת ישראל אבל לא רקם הסכם שלום כדרך להשמדת ישראל אלא ככלי להתמודד עם המציאות הקיימת שבה ישראל חזקה.

    אהבתי

  7. נראה לי שלא תמיד האסטרטגיה של נתניהו, נכונה.
    למשל בשנת 2001 הוא בחר לא להתמודד על ראשות הממשלה נגד אריאל שרון בגלל שהיתה התמודדות רק על ראשות הממשלה ולא בחירות לכנסת (לליכוד אז היו מעט חברי כנסת יחסית). לפי הסקרים אילו היה מתמודד אז הוא היה זוכה לנצחון מכריע. בשנת 2003 הוא התמודד אבל אז מצבו של שרון היה הרבה יותר טוב בגלל הצלחתו במיגור האיתיפאדה.
    בשנת 2006 הוא בחר להתמודד נגד שרון. התוצאה שרון הקים את מפלגת קדימה. שרון הפך לצמח תוך כמה חודשים אבל מפלגת קדימה המשיכה בראשותו של אולמרט וזכתה בבחירות. אילו נתניהו לא היה מתמודד נגד שרון הוא היה זוכה לעמוד בראש הליכוד עוד באותה שנה כי שרון הפך לצמח (צריך לציין שדי צפוי היה ששרון לא ישאר בשלטון עוד זמן רב בגלל גילו המבוגר ומשקלו הלא תקין).
    בשנת 2019 הוא ניסה למשוך קולות לליכוד ממפלגות הלווין שלו. די ברור שנשיא המדינה יטיל את הרכבת הממשלה על מי שיש לו את הגוש הגדול ביותר ולא על ראש המפלגה הגדולה ביותר (וגם אם הנשיא היה מטיל את הרכבת הממשלה על ראש המפלגה הגדולה ביותר. ראש מפלגה זו לא יכל להרכיב ממשלה אם אין לו את הגוש הגדול ביותר. במקרה כזה הוא לא היה מצליח להרכיב ממשלה והמנדט היה עובר לנציג הגוש השני). התוצאה של הדבר הזה היא שמפלגתו של בנט לא עברה את אחוז החסימה ואז לימין היו רק 60 מנדטים (במקום 62 אילו בנט היה עובר). במקרה כזה ספור הבחירות היה מסתיים כבר בבחירות הראשונות בשנת 2019 ולא היינו מגיעים לסבב רביעי (ואולי גם לחמישי, ששי,………….עשירי).

    (כמובן שלנתניהו היו גם אסטרטגיות מוצלחות).

    Liked by 1 person

  8. תמריץ, זה נכון מה שאתה אומר אבל יש כאן שני גורמים שידועים לנו היום אבל אף אחד לא יכול היה לחזות אותם לפני הבחירות:
    1. שמנצור עבאס יהיה מוכן ללכת עם נתניהו.
    שסמוטריץ יתנגד לשותפות עם מנצור עבאס למרות שמבטיחים לו שלא יהיו ויתורים פוליטיים בגלל שותפות זו. יהיו רק שפור תנאי החיים החברתיים והכלכליים של תושבי ישראל הערבים.
    2. גם אם מישהו יכול היה לחזות את עובדה מספר 1, אף אחד לא יכל לדעת אם מנצור עבאס יעבור או לא יעבור את אחוז החסימה. הסיכוי לכך היה 50 – 50.
    כאשר ידועה לנו עובדה מספר 1. וידוע לנו שמנצור עבאס עבר את אחוז החסימה, אז הצלחתו של סמוטריץ מנעה מנתניהו להקים ממשלה. אבל אילו מנצור עבאס לא היה עובר את אחוז החסימה, אז נתניהו היה זקוק לכך שסמוטריץ יעבור את אחוז החסימה. איתו היתה לנתניהו ממשלה, בלעדיו לא היתה.

    אהבתי

  9. תמריץ,
    דיוני מה היה אילו מתאימים לממלאי טוטו ביום ראשון. זה המקום להודות שבן אדם הכי חכם בפוליטיקה הישראלית זו שרה נתניהו. כל התחזיות שלה היו בינגו. אם לביבי היו ביצים היה ממנה אותה לנציבת שרות המדינה במקום המפד"ליסט העלוב שהוא מינה

    אהבתי

  10. מינוס גדול של ממשלת לפיד-בנט כזו הוא זה שבעיני חלק גדול מהעם מפלגת הפרקליטות תמכו בהם באורח מסיבי , כך שהיתה פה הטיה לא הוגנת.

    תוסיף לזה את העובדה שיהיה להם קשה מאד לשחזר את ה"מזל" של נתניהו, ואת העובדה שמדובר במפלגות עם אג'נדות סותרות, ותקבל מתכון להתפכחות כואבת.

    התפכחות כזו תזמין התחזקות מסיבית בתמיכה בנתניהו בתור המושיע שזכה ליחס לא הוגן. התחזקות שתהיה מסוכנת הרבה יותר מכל מה שקורה עכשיו.

    יצא לי לדבר די עם כמה תומכי לפיד בזמן האחרון, וכולם, ללא יוצא מהכלל, בטוחים שהשגשוג לישראל בשנים האחרונות הוא עניין מובטח וקל להשגה, ולא חשוב מי יהיה ראש הממשלה (כמו אחד מהכותבים היותר אובססיבים בפורום זה). מעניין מה יקרה כאשר הם יבינו שלא קל לזכות בפייס שנה אחר שנה , עשר שנים ברצף? כאשר חוסר הנסיון וחוסר הקוהרנטיות של ממשלת לפיד-בנט ינשכו אותם באופן אישי בישבן?

    Liked by 1 person

  11. תמריץ,

    לגבי התאור שלך את נתניהו כמלך, הקריטריונים למלוכה הם בחירה על ידי האל (ולא העם), והעברת השלטון בירושה. צרחנות על העובדים ע"י האישה הוא לא קריטריון, גם לא תמיכה משפחתית מסיבית על ידי הבן .

    ברור שהקריטריון הראשון לא קיים, ולגבי השני, נראה לי שלפיד יותר מתאים לקריטריון של העברת השלטון בירושה (אביו היה סגן רוה"מ) . אגב גם רצף נסיכי הליכוד לשעבר שפועלים נגד נתניהו, יותר מתאימים לקריטריון.

    Liked by 1 person

  12. אם נסיבות המציאות יחזירו את הפופולאריות של ביבי, זו גם תהיה דרך לצאת מהשיתוק. הבעיה כרגע היא הסירוב של ביבי לכבד את העובדה שאין לו רוב בעם ולפנות את מקומו אחרי ארבעה נסיונות כושלים. אם יחזור הרוב בעם שתומך בביבי, אין לי שום בעיה עם שובו. אפילו עכשיו אני אישית הייתי מעדיף ממשלת ביבי – סמוטריץ׳ – רע״ם על פני ממשלת הניגודים של בנט ולפיד.
    אבל זה שביבי מדינאי גדול (ופוליטיקאי בעייתי מאוד) לא אומר שהוא יכול להתנהג בצורה כזו לא שפויה – להיאחז בבלפור בשעה שאין לו רוב בכנסת ולגרור את המדינה לסבבי בחירות אינסופיים. הפרת הסכם קואליציוני, גררת לבחירות נוספות, נכשלת – ההימור לא צלח. לך לדרכך ותפנה לאחרים מקום.

    אהבתי

  13. 3718 על פי המסורת הסינית, ובליון סינים לא טועים, קיומו של השילטון הוא הוכחה לזכות שמימית. מכיון שעד כה נתניהו בשילטון הקריטריון הראשון קיים גם קיים.
    לפיד ירש שבריר מהמוח וההשכלה של אביו.

    את מנצור עבאס ראוי להשוות ליאסר ערפאת. טעו פעם אחת עם זה ולא למדו מהלקח.

    Liked by 1 person

  14. לצערי לפיד הבן באמת לא נכנס לנעלי אביו. אף אחד לא נותן למנסור עבאס רובים. להבנתי הוא בכלל בעד פירוק המגזר מנשקו.

    אהבתי

  15. אני לא מאמין לרגע שיאיר לפיד היה מסוגל להביא לישראל ניסים כמו ביבי. בנט הוא כן יורש אפשרי. יש בו גדולה, כמו שאפשר לראות באומץ המדהים שהוא מפגין בימים אלו.

    אהבתי

  16. אגב אתמול מיקי זוהר הודיע שמעולם לא התכוונו להקים ממשלה עם מנסור עבאס.. זו תרבות של שקר פתולוגי במימדים שכבר אין להם מקבילה במחנה השני.

    אהבתי

  17. תמריץ,

    אתה מזכיר לי את תיקים 2000\4000 , מנסים להרשיע אדם כל סמך כוונות מחשבות ורעיונות. אבל בסופו של דבר הוא לא עשה. האם עשייה זה לא אלמנט חשוב בביצוע _המעשה_ ? האם עצם חשיבה על משהו (נניח שחשב, ואפילו בקול רם) שקולה לביצוע המעשה ?

    אהבתי

  18. אני לא טוען שהקימו ממשלה עם עבאס.. אבל בוודאי התכוונו להקים. ואולי עוד יקימו אפילו בכנסת הזו אם ישתנו בה הנסיבות.

    אהבתי

  19. כשההתנצלות גרועה מהעלבון

    אהבתי

  20. תמריץ
    איזה אומץ מדהים מפגין בנט? הוא הודיע מראש שיעדיף ממשלת ימין אם נתניהו ישכנע את סמוטריץ או את גדעון סער. מרגע שזה לא קרה, איזה אפשרות יש לו, מלבד שיתוף פעולה עם עם לפיד? לסרב לאחדות ולהוביל לבחירות? בנט הוא שפן פוליטי, הוא עושה את המעשה האמיץ כביכול רק כשכלו כל הקיצין ואין בפניו שום אפשרות פחדנית אחרת.
    3718,
    בתיקי 2000 ובוודאי 4000 נתניהו לא נשפט על מחשבה או כוונה אלא על הצעה (2000) או מעשה בפועל (4000). אפשר להתווכח אם מעשיו באתר וואלה מצדיקים אישום בשוחד או לא, את זה אני משאיר למומחים משפטיים. אבל לא מדובר פה על כוונה תאורטית אלא על מעשים פרקטיים (ופתטיים, האמת. עצם זה שרוה״מ מבזבז את זמנו על כאלו דברים זה פשוט מביך).

    Liked by 1 person

  21. הוא הולך נגד הבייס הטבעי שלו.. נשכב על הגדר למנוע בחירות חמישיות וכמובן רוצה לקטוף את הבונוס הגדול: תפקיד ראש הממשלה. והשווה לשפנים כמו דיכטר וברקת שלא משנה כמה ביבי רומס אותם ילכו איתו גם לבחירות ה-15

    Liked by 1 person

  22. תמריץ, בנט רץ בבחירות האלו באופן מוצהר לראשות הממשלה. כלומר מי שהצביע לו ידע שהוא לא מתחייב לשבת תחת ביבי.
    כוחם האלקטורלי של בנט ושקד נטו (בלי סמוטריץ׳) הודגם היטב בבחירות 2019א אז לא עברו את אחוז החסימה. שלושת המנדטים שנוספו לו הפעם הם כנראה מאוכזבי ביבי מהליכוד. אז קשה לומר שבנט הולך נגד הבייס הטבעי שלו שלמיטב הבנתי הוא פיקציה. הוא מזהה אפשרות להיות רוה״מ והולך עליה, אחרי שהבין שהתבצרות בימין תחת נתניהו תוביל אותו חזרה אל מתחת לאחוז החסימה או קרוב אליו. זה שיקול פוליטי חכם אבל לא אמיץ בשום צורה חריגה.
    לגבי ברקת הוא כנראה בעל סבלנות רבה יותר כי נכנס למשחק מאוחר יותר מבנט וטרם קצה נפשו מלחכות עד אינסוף שביבי יעזוב. הוא מעדיף לספוג גם עוד חמש שנים כדי להישאר בליכוד ולרוץ מטעמו, בניגוד לבנט שניסה לאתגר את ליכוד מבחוץ וכמעט מצא את עצמו חזרה בהייטק.

    Liked by 1 person

  23. זה ניתוח נכון לגבי בנט.. השבעה מנדטים שלו עובדים איכשהו לטובתו. לרוב אלו ששונאים אותו עכשיו אינו חייב הרבה, הם לא הצביעו לו. אבל בייס זה לא רק מושג פוליטי אלא גם סוציולוגי. הרבה אנשים שאולי מיעוטם הצביע לבנט עכשיו אבל הם מצביעים שלו מבחירות אחרות ומכרים של מצביעים בהווה, רותחים מזעם.

    הדבר דומה למה שעשו בש״ס ב-92 כשהלכו עם רבין אבל אז היה להם גיבוי של גדול הדור הרב עובדיה. אגב ש״ס יצאה מההרפתקה ההיא ללא נזק פוליטי, מה שמעיד על השליטה שלא תיאמן של הרב על מאמיניו. אבל הייתה בעיה לילדי הח״כים בבתי הספר.

    אהבתי

  24. תמריץ אני חושב שבנט הבין שכל אלו שרותחים עליו מזעם עכשיו גם ככה לא הצביעו ולא יצביעו לו. כדי לא להרתיח אותם הוא ייאלץ להישאר הגמד-בית של ביבי עד שבטעות שרה תיתן לו גרב.
    עדיף כבר להרתיח ולהמר.

    אהבתי

  25. תמריץ,
    מכיר את הביטוי "אחר הפעולות יימשכו הלבבות"?
    בנט (וחסידיו) כבר עמוק בשמאל גם אם הם עדיין לא סבורים כך. אין דרך אחרת לחיות עם הדיסוננס שהם מצויים בו.

    אהבתי

  26. רינגו,
    מאוכזבי בנט הם ביסודם מצביעי ליכוד שהצביעו לו כדי למשוך את ביבי ימינה (כמוני בעבר) אבל לבנט יש בייס מוצק בקרב הסרוגים. רוב העיתונאים ומובילי דעת הקהל הסרוגים תומכים בו, אקדמאים, בעיקר מבר אילן, הבולט מביניהם פרופסור אשר כהן שניתן לראות בו את ההוגה הראשי של המהלך של בנט. גם חלק לא מבוטל מהנהגת המתנחלים תומך בו. היסוד הנפשי/תרבותי של הקבוצה הזו הוא ההזדהות עם אנשי חניתה ודגניה (הם רואים בעצמם את ממשיכיהם) והתיעוב העמוק שלהם כלפי יוצאי המעברות. הצצה לעתיד קיבלנו לא מזמן במאבק על נחל האסי. צחוק הגורל הוא שהמהלך הזה התאפשר עקב השקט הביטחוני והשגשוג הכלכלי שאפיינו את ממשלות נתניהו.

    אהבתי

  27. אין מה לעשות. במונחי אבישי בן חיים הציונות הדתית היא ישראל הראשונה. מי שמקונן על כך כי הוא ביביסט שיקח בחשבון שזו גם הסיבה שיש כל כך הרבה מדענים מעולים מהציבור הדתי לאומי.

    אהבתי

  28. אז כפי שציינתי כבר, שיך ג'ארח הולך להיות סיפור לא פשוט כלל (כפי ההתפרעויות לאחרונה).

    היועמ"ש כבר ביקש להצטרף להליך. ביקש לדחות הדיון (לדחות התבערה הצפויה למעשה).

    העליון נענה לו כרגע, ודחה בשלשים יום הסיפור.

    כאן לכל המעונין:

    https://bit.ly/3bdKBHH

    אהבתי

  29. תמריץ,
    איך הגעת מתיאור מצב לקינה?
    כדאי להוסיף שהאיבה הכי גדולה היא בין הסרוגים לש"סניקים ולהיפך. הרב עובדיה קרא לבית היהודי "בית של גויים" וגם (על בנט) "יש לו כיפה קטנה על הראש כמו העיניים שלו, ועושה את עצמו דתי". האפשרות לדפוק את ש"ס גורמת ללא מעט זיקפות אצל הסרוגים, "נדפוק אותכם כמו שדפקנו את הערבים…" יהפוך לקריאת הקרב שלהם

    אהבתי

  30. עתירה מדהימה (שנדחתה על הסף בבג"צ,אבל, בטח לא נאמרה המילה האחרונה אפשר לשער בעליל):

    העותרים, "ועדת החקירה האזרחית" טוענים, או טענו כך:

    משרד הבריאות, כלל לא פרסם דיסקליימר (הערת אזהרה נניח) בדבר כך, שהחיסונים של פייזר, אושרו על ידי ה- FDA אישור חירום בלבד, ולא אישור מלא ותקני (ואכן נכון הדבר, כלומר, משרד הבריאות נמנע מלפרסם זאת).

    מטורף לגמרי. עכשיו, משרד הבריאות טוען, שהוא יתקן זאת. אבל, זה אחרי שמליוני אזרחים חוסנו, ובעצם, לא הבינו זאת.

    אבל העיקר:

    העותרים מבקשים להורות את היועמ"ש, שיורה בתורו, לפתוח בחקירה פלילית נגד גורמים שונים במשרד הבריאות.

    אני חייב להודות, שלמעשה, אין הגנה למשרד הבריאות, מפני חקירה או עבירות פליליות פוטנציאליות אלו (נניח, הפרת אמונים, הפרת חובה חקוקה וכדומה).

    לא מובן למה לא עשו זאת ? ברור שהם ידעו שזהו אישור חירום. למה לא פרסמו זאת באתר שלהם ובכלל ?

    העתירה נדחתה טכנית. אפשר להניח שמשרד הבריאות ישקוד עתה על פרסום נאות. לגבי החקירה הפלילית, אפשר להניח, שלא נאמרה המילה האחרונה. והשופטת ד' ברק ארז, לא גרסה למעשה שאין עילה משפטית. אלא, עניינים טכניים של שיהוי וצירוף משיבים מתאימים וכו….

    כאן לכל המעונין:

    https://bit.ly/3o8vg0r

    אהבתי

  31. רק תיקון לתגובתי לעי"ל:

    עסקינן בשופטת י' וילנר ( היא הייתה השופטת המובילה) ודפנה ברק ארז, רק הייתה בהרכב השופטים.

    אהבתי

  32. תמריץ,
    התאוריה של אבישי בן חיים היא טאוטולוגיה שכן ניתן להסביר בעזרתה הכל ולא ניתן להפריך אותה.
    בנט הלך עם ביבי שנים רבות. אז מה, פתאום הוא הפך מישראל השנייה לראשונה? וסמוטריץ' הוא גם מישראל הראשונה, אז למה הוא נשאר עם ביבי?
    תיאור יותר פשוט הוא שישנם אנשים ימניים שהתנהלותו של ביבי עברה עבורם את הגבול. למנוע העברת תקציב כדי להפר הסכם רוטציה, באמצע משבר הקורונה – זה קיצוני מדי עבור חלק מהאנשים וגם עבור בנט. אין קשר לחלוקה הדמיונית ופוליטיקת הזהויות של בן חיים.

    Liked by 1 person

  33. המאבק על השלטון הוא לא מאבק אידאולוגי. כמובן שהמתמודדים מנסים לצבוע אותו בצבעים כאלה – לכן יש לנו "ביביסטים" ו"רל"בים", "שמאל" ו"ימין" וכיו"ב. אולם האידאולוגיה, ככל שישנה, היא משנית. המאבק הוא בסופו של דבר על משאבים. לא סתם החרדים חרדים (הא) מאיבוד השלטון – איבוד השלטון משמעו איבוד שליטה על הברז התקציבי. באופן דומה ביביסטים חוששים מאובדן הכוח שטומן בחובו ג'ובים ושאר תופינים.

    השמועה אומרת שלפיד יצא להתיעצות בחו"ל בזמן שהיה ב"חופשה" מיד לאחר הבחירות. לפי השמועה יש לו יועץ אסטרטגי כזה או אחר שלא גר בארץ. נדמה לי שגם לגנץ היו יועצים כאלה. אם הייתי ציניקן הייתי אומר שיש פה מאבק בין שתי כנופיות, אולי יותר, כל אחת עם הטייקונים שלה, כל אחת עם אלה שבוחשים בקלחת מאחורי הקלעים, כל אחת עם בעלי האינטרסים הגלויים והסמויים שלה.

    אנחנו יכולים לעודד את הכנופיה האהודה עלינו, קצת כמו שאוהדי כדורגל או כדורסל מעודדים את הקבוצה שלהם. אבל בסופו של יום ההבדלים במדיניות בין הכנופיות הם קוסמטיים. הענין האמיתי הוא השליטה על התקציב, על החוקים – שיכולים לסייע או לפגוע באינטרסים כלכליים של קבוצות כאלה ואחרות – ועל הג'ובים.

    אהבתי

  34. א-מחייה, אני כל כך לא מסכים עם מה שאתה כותב.. דעה פוליטית היא עניין קבוצתי והקשר לאינטרס האישי הוא קטן, לפעמים כמעט אפסי. לא סוחרי הנשק תומכים במלחמות ולא העשירים שונאים סוציאליזם. הביביסטים, ציבור של מיליונים, לא ביביסטים מתוך עניין בג׳וב בחברה ממשלתית, מה שיש רק לאלפים בודדים.

    Liked by 1 person

  35. אבישי בן חיים מדבר ביושר על הבדלי החשיבה הפוליטית בין רוב האשכנזים החילונים והדתיים הלאומיים לרוב המזרחים המסורתיים ואני מעריך אותו על כך. הוא מציג אמנם תמונה שבה המזרחים הם קורבן ההגמוניה, ואילו אני רואה את הדברים בצורה מעט שונה: יש הבדל בין חשיבה שמושפעת מערכי ההשכלה והנאורות וחשיבה שלא. ואין שום סיבה שמי שנמצא בקבוצה הראשונה יחוש צורך להתחנף למי שבקבוצה השנייה, אבל יש להכיר בחורים השחורים שבראייתם של הראשונים.
    למשל שנאת ביבי היוקדת אצלם שמתעלמת מהישגיו העצומים. בסוף גם אני בקבוצה הראשונה כי אני רוצה שישראל תהיה רפובליקה ולא ממלכה אבל אני חושב שכן יש ערך ליכולת לדבוק בהיררכיה אם בראש עומד מישהו מוצלח כמו ביבי.

    אהבתי

  36. תמריץ, אצל אבישי בן חיים פוליטיקת הזהויות היא המכריע ואין בלתה. אתה בעד ביבי? אז אתה מישראל השנייה, מקופח ומוחלש, נגד ביבי? ישראל הראשונה, פריבילג ומחליש. זה קשקוש בקומקום. אני מכיר הרבה אשכנזים (אני ביניהם) שמכירים בהישגיו של ביבי ועדיין חושבים שהגיע זמנו לרדת מהבמה. הרידוד של הכל לרמת המאבק המעמדי מתאים ללנין.

    Liked by 1 person

  37. תמריץ,
    אם אתה יודע שאם כמה מאות מצביעי סער היו עוברים לבנט, ואלף ומשהו מצביעי משותפת היו נשארים בבית (או מצביעים לרעמ), נתניהו ובנט היו מקבלים שני מנדטים מהעודפים? אני לא רואה איך אפשר להאשים סוקר שלא הצליח לרדת לרזולוציות האלה.

    אהבתי

  38. משה,
    שאר משפחת העצני, בועז ונדב, עדיין באופוריית "איך ביבי השמאלני אכל אותה"

    אהבתי

כתיבת תגובה