תחי הסחטנות

כאשר נפתלי בנט, מנהיג מפלגה שמחזיקה בשבעה מנדטים, חותר להפוך לראש ממשלה, מדובר לכאורה בפסגה נדירה של סחטנות בפוליטיקה הישראלית. האם יש להוקיע את הסחטנות הזו? התשובה שלי היא שבנסיבות הנדירות הנוכחיות התשובה שלילית. יש לברך את בנט על נכונותו לעשות משהו נועז כדי לחלץ אותנו מבחירות חמישיות, שישיות, שביעיות וכו'.

זאת משתי סיבות. ראשית, יש להוקיע פשע רק כאשר יש קורבן. מי הקורבן של סחטנותו של בנט? האם יאיר לפיד הוא קורבן? לא חושב. המחנה של לפיד הובס בבחירות ואין ללפיד שום לגיטימציה לראשות ממשלה. הוא רק יכול להודות מקרב לב לבנט, אם זה יסכים לשתפו בשלטון. האם נתניהו הוא קורבן? כן. בנט מציב לו אלטרנטיבה ימנית, מבלי שהציבור באמת נתן לבנט מנדט לכך. לא לחינם ביבי חשש מבנט ערב הבחירות. אבל על נתניהו נאמר: ״הגונב מגנב פטור". אנחנו במצב הנוכחי מאחר שביבי הפר הסכם פוליטי (עם בני גנץ) בצורה המכוערת והנבזית ביותר בתולדות הפוליטיקה הישראלית. בכך הוא איבד כל זכות לדרוש הגינות מפוליטיקאים אחרים. אדרבה, ראוי שביבי ייענש בחומרה על התנהגותו. קורבן נוסף של הסחטנות של בנט הוא בני גנץ שהיה הופך לראש ממשלה אם יהיו בחירות חמישיות, זאת מתוקף מנדט אמיתי שקיבל מהציבור בבחירות לכנסת הקודמת. אבל ספק אם גנץ יכול להתלונן על כך שנגזלת ממנו ראשות ממשלה, מאחר שהוא עצמו צפוי להצביע בעד ממשלת בנט ולהימנות על שורותיה.

שנית, הסלידה שלנו מסחטנות נובעת ממערכת התמריצים העתידית האיומה שהיא יוצרת. מערכת תמריצים שבה משתלם להיות האדם הכי לא הוגן בסביבה וכך לקבל את מבוקשך. ברם, התקווה והציפיה הן שלפעולות שננקטות במצב הפוליטי הנוכחי לא יהיו השלכות עתידיות מרחיקות לכת. למה? כי המצב הנוכחי הוא כה חריג וכה קיצוני וככל הנראה מעולם לא התקיים בשום דמוקרטיה אחרת. אין לצפות את שחזורו בעתיד. בעתיד הפוליטיקה הישראלית תחזור להתנהלות נורמלית ושפויה ולא לנסיונות נואשים למנוע סבב בחירות חמישי רצוף.

אחר כל זה עדיין היה ראוי יותר שבנט לא יציג את עצמו כמועמד לראש ממשלה, אלא יציע מועמד שלישי. אבל לא נראה שיש מועמד כזה. בעבר הצעתי את בני בגין, ועכשיו גם אלדד יניב מעלה רעיון דומה, אבל לא נראה שהעם יעדיף את בני בגין, שכיום הוא דמות שולית בפוליטיקה הישראלית, על נפתלי בנט.

103 תגובות בנושא “תחי הסחטנות

  1. תמריץ,

    עם כל הכבוד, הפוסט מלא באבחנות שגויות, ובשיפוט לא הולם כלל בלשון המעטה.

    נתחיל מזה, שהציבור, הוא גם כן קורבן. אמון הציבור במנהיגיו, ובמערכות השלטון, הוא קריטי ביותר לקיומה של אומה ומשטר דמוקרטי. אז, כאשר יש סחטנות, ובריש גליי לא כל שכן ( מבלי להתיחס כרגע קונקרטית לבנט ולבחירות) אמון הציבור נפגע. כאשר אמון הציבור נפגע, הדברים מחלחלים למטה. פשוטי העם גורסים שהדג מסריח מהראש. הם מושחתים בגדול, ואני אומר האדם הקטן, ממש בקטן. שילכו קיבינימט. ומעלים מיסים.

    אחר כך, אתה גורס, שלפיד הובס. או למעשה כתבת שהמחנה שלו הובס. לא איבחנת בין לפיד לבין המחנה שלו ( מי זה המחנה ? מרכז ? איך הוא הובס ? ). לפיד לא הובס. אני מזכיר שוב, לפיד הוגדר, כמפלגת "מצב רוח" קלאסית. כציץ יחלוף. כמוץ אשר תדפנו הרוח. כפי כל המפלגות בעבר. והנה, הוא עומד איתן. כמה בחירות כבר, עבר 10 מנדטים. נפל בקטנות, וקם שוב ושוב. האם עד כה ניתן לגרוס שזוהי מפלגת מצב רוח ? בעליל לאיו.

    ומי הם יש עתיד ? הכל זה לפיד. במו ידיו. מן המסד ועד הטפחות המפלגה הזו יציר כפיו.

    אז באמת, לא נמשיך הלאה. אבל, שני אבחנות שגויות מאוד עם כל הכבוד.

    Liked by 2 אנשים

  2. תמריץ,
    גם אם המהלך של בנט יצליח הוא יקנה לו במקרה הטוב כמה חודשים של ממשלת שיתוק שספק אם תצליח להעביר תקציב. ביבי הצליח בממשלה כזו לעשות 4 הסכמי שלום ולארגן את מבצע החיסונים הגדול בהיסטוריה. מה האופק של בנט? תוכנית סינגפור עם שוסטר?. ממשלת בנט תזמין מתקפות מעזה ומלבנון עם פוטנציאל לחטוף גם מסוריה, עירק ותימן. זו תהיה בכיה לדורות. הגעגועים שלכם לבגין יחווירו בהשוואה לביביזם שתפתחו תוך מספר חודשים.

    Liked by 1 person

  3. תמריץ, ממש לא. לפיד לא היה מועמד המרכז שמאל לראשות הממשלה בכלל. למעשה, לא היה למרכז שמאל, שום מועמד באמת ובתמים.

    לימין היה את נתניהו, וזהו.

    המרכז לא הובס. המרכז אין לו מועמד מאחד מחנה. שכולם מתייצבים מאחוריו. המרכז מפורר או מפוצל במובן הזה. הימין אחיד יותר.

    אבל, כפי שציינתי, בעוד שגרסו שלפיד ייפול, וזוהי מפלגת מצב רוח. הוא מתרומם שוב ושוב. מפלגה, בלי מסורת, בלי מוסדות, בלי שורשים מוסדיים, מצליחה שוב ושוב להתמצב חזק בתודעה הישראלית, כמפלגת מרכז.

    וסער שייך למחנה הזה. איך הגעת לזה שלא למעשה. סער הלך על מוטו פשוט בעצם:

    רק לא ביבי. הכל בשביל להוריד את ביבי. אז מה הבעיה בדיוק להחשיב אותו כמרכז למעשה? אז מרכז, עם וואריינט של ארץ ישראל השלמה תיאורטית. הוא ממלכתי. הוא ציוני מרכזי בכל מובן שהוא.

    אבל, הכי חשוב להבין, שלא היו שום ציפיות מובהקות בוא נגיד, שלפיד יהיה תכל"ס, מועמד לראשות הממשלה. מראש כך.

    וכאשר עושים חשבון, אז לא לפיד הובס, וגם לא המרכז הובס.

    על מנת שהמרכז ולפיד יוגדרו כמובסים, צריך היה להעמיד מחנה אל מול מחנה. בצורה הומוגנית ברורה.

    האם תוכל להגיד, שלפיד עמד פה מול נתניהו ? לא ממש:

    המחנה מפורר ומפוצל היה. ליברמן. סער. העבודה. כחול לבן.מר"צ נניח גם.

    אי אפשר היה להגדיר זאת, כראש בראש ממש. והכל מראש כך. אף אחד לא חשב, שלפיד יגרוף 30 מנדטים למשל. מראש.

    אפשר היה לטעון שלימין יש מועמד אחד ויחיד. לא כך למרכז שמאל כלל וכלל. המחנה מפוצל פשוט.

    אבל, לטעון שלפיד הובס, או המרכז הובס, בעליל לא !לא ניצח ממש. אבל, לא הובס.

    והרי, 6 מנדטים בקירוב משהו, ירדו מן הליכוד. ולאיפה הלכו. בין היתר, לסער. לפיד ירד בסך הכל, 2 מנדטים משהו, משיא כוחו ( 19).

    Liked by 1 person

  4. הנה תמריץ, נצטט את סער:

    "הליכוד היה תמיד תנועה ממלכתית. כך למדנו ממורנו מנחם בגין עליו השלום. הליכוד הוא הזרם המרכזי. הוא מוביל הדרך ומתווה הכיוון. הוא אינו מפלגת שוליים ואסור שירד לשוליים. עלינו לשמור על מערכות המדינה החשובות ולכבדן".

    עד כאן הציטוט:

    אז זה לא מרכז ? זה מרכז ! בטח לאור המצב היום.

    והנה לגבי רק לא ביבי, מצטט את סער:

    "יום אחרי שנתניהו לא יכהן כראש ממשלה, השמש תזרח"

    אז:

    ממלכתיות. ציונות. זרם מרכזי. רק לא ביבי בשום מחיר. רציונליות. זה מרכז. לא טהור. אין מרכז טהור לגמרי. אבל, זה מרכז. מרכז, עם ואריינט ימין משהו (וזה תיאורטי למעשה).

    כאן:

    https://www.ynet.co.il/news/article/rkrshwvSd

    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5013098,00.html

    אהבתי

  5. כבר היו מקרים בארצות הברית של ארה"ב בהם נבחרו כלבים או מועמדים שכבר היו בגן עדן לתפקידי ראשי ערים וסנטורים. אל תקלו ביתרונות.
    אם נבחר לראש הממשלה שלנו את הכלב של מסי הכדורלן שעונה לשם לו נזכה באהדת האירופאים או אם נקבל בהלוואה לקדנציה של 4 שנים את סאני הכלב הפורטוגזי של אובמה וניתן להם להרכיב ממשלה, מה כבר העיתונות יכולה ללכלך עליהם? שהם טינפו את המדשאה ולא הרימו? זה יהיה מסריח יותר ממב שאנחנו רואים כעת בעתונות?
    כל השאר יכולים להיות ברוטציה של סגן ראש הממשלה.
    אני רוצה לראות את היועץ הממשלתי לממשלה תובע את הכלב על מתן טובות הנאה לכלבה שליאיר לפיד, או על פגיעה באמון הציבור כשהוא מילל בלילות ירח מלא. גלידת פיסטוק הוא לא יאכל, תחשבו על כל הכסף שיחסך למיטה במטוס פרטי, שמפניה, סיגרים ובמקום מרצדס משורינית יהיה זול יותר לעשות לו קלונינג כל 4 שנים.
    הוא יכול להיות ראש ממשלת מעבר מצויין.

    Liked by 1 person

  6. מה יציב בממשלה שהראש שלה עומד בראש מפלגה של 7 מנדטים?
    מה האופק של ממשלה כזאת?
    מה תעשה ממשלה כזאת שמורכבת מבליל דעות ללא שום חוט שדרה? מה היא תקדם?

    ומי בכלל יתמוך בממשלה כזאת בכדי להגיע לרוב לשם השבעתה?
    סתם חיבור של מספרים על הנייר שלא מייצג כלום.

    אהבתי

  7. פעם לפני ביבי ממשלת אחדות הייתה דבר שהחזיק יפה. שרון הקים ב-2001 ממשלה בכנסת עם רוב לשמאל והיא שרדה והפכה אותו למאוד פופולארי. ואפילו אם יתממש תסריט גרוע יותר, אז המדינה תקבל תקציב ובהמשך יתאפשר ניעור של הקלפים בתיקו הפוליטי.

    Liked by 1 person

  8. הנסיון שלך להכשיר את הצבעתך לפוליטיקאי כושל ממש משעשע.
    גם אם בנט יהפוך לר"מ, ממשלתו לא תאריך ימים. היא תגרום לתקופת כהונתו של ברק להיראות ארוכה.
    השמאל ישיג את מטרתו ויעיף את ביבי ובנט יחדיו מהזירה הפוליטית, כי הימין לא יסלח לבנט על הבגידה הזו.
    בצד החיובי – ניפטר מאיילת שקד.

    אהבתי

  9. אם הימין סולח לביבי על כך שנשען על קולות רע״מ, הוא יוכל לסלוח גם לבנט. יש לפוליטיקאי רק חטא אחד שאין עליו סליחה וכפרה – חוסר כישרון. לדעתי בנט לא חוטא בו אבל ימים יגידו.

    אהבתי

  10. לגבי בנט יש לי הערכה בסיסית עמוקה למי שהקריירה הפוליטית שלו התחילה כי נחשף על בשרו לטמטום הגדול של מלחמת לבנון השנייה.

    אהבתי

  11. אין היום מחנה ימין ושמאל. הפערים הם די קטנים ובעידן של בעיות פנים ענקיות עם בעיות חוץ שקטנו.
    לאור כך, בהחלט יש 2 מחנות וחייל זקן טועה בתפיסתו.
    מצד אחד, המחנה האוטוקרטי – החרדים שנהנים ממנו, הליכוד שכבר סיים את תהליך האוטוקרטיה הפנימי והציונות הדתית הפשיסטית שמוצאת נחמה באוטוקרטיה.

    מן הצד השני, עומד המחנה הדמוקרטי – שקיבל יותר קולות מהמחנה האוטוקרטי. כאשר אני מצביע לסער, אני לא מצביע רק לימין: אני מצביע גם למפלגה דמוקרטית רוויזיוניסטית.

    Liked by 1 person

  12. מה שבנט צריך לעשות עכשו הוא לא להמליץ על אף אחד. לתת לביבי ולפיד לנסות להקים ממשלה ולהכשל, ואז להקים את ממשלת גוש השינוי בראשותו. לגבי החששות של חייל זקן ש"ממשלת בנט תזמין מתקפות מעזה ומלבנון עם פוטנציאל לחטוף גם מסוריה, עירק ותימן." ברגע שתתחיל מתקפה לנוכח מצב החירום הציונות הדתית והחרדים יצטרפו לקואלציה וכשביבי לא ראש ממשלה יתכן שגם חלקים מהליכוד – ותהיה ממשלת ימין חזקה ומתפקדת היטב. לפיד וגנץ וליברמן לא ישתוללו שמאלה במצב חירום ושאר הנספחים המשמאל כבר יהיו מיותרים.

    Liked by 3 אנשים

  13. רק שוב תגובה שלי לתמריץ:

    תמריץ,

    אז הבנת הענין. הוא מראש לא היה מועמד. אבל, גם לא הובס. זה הפרדוקס.

    אהבתי

  14. אף אחד לא יודע מה יקרה אחרי ביבי.
    היום אני מבין שיכול להיות שהימין יתחזק ויכול להיות שהוא ייחלש.
    זה נכון שהעם לא יהפוך מימני לשמאלני אבל לא ברור איך דפוסי ההצבעה יתנהגו.
    האם תומכי הליכוד יצאו לבחור כאשר אלילם איננו?
    בימי קדימה הם עזבו את הליכוד ועברו לשרון/אולמרט. אז בפארסה כמו קדימה הם לא יבחרו שוב, אבל האם לימין יהיה כוח פוליטי מספק?
    האם ש"ס, שתתחזק על-חשבון הליכוד, לא תלך שמאלה (דרעי כבר היה שם באוסלו)? האם לא תקום שוב מפלגת מרכז כמו כולנו שתצא מהליכוד ותוכל להשתתף בממשלות שמאל?
    לי אין תשובה לחיזוי העתיד.

    וחוץ מזה תמריץ, רק שכחת לספר שאריאל שרון הקים ממשלת אחדות בגלל שהוא זכה בבחירות ישירות להיות ראש ממשלה. אחרת, הייתה קמה ממשלת שמאל בראשות העבודה (שקיבלה יותר מנדטים מהליכוד). במקרה הזה אני לא רואה איך תקום ממשלת אחדות עם ראש ממשלה שהגיע מהבית עם 7 מנדטים.

    Liked by 1 person

  15. ברמה העקרונית – גם למנהיג מוצלח מאוד יש דברים שהוא גרוע בהם. מנהיג מוצלח מאוד יש מעט דברים שהוא גרוע בהם והדברים שהוא גרוע בהם אינם הדברים הכי חשובים. אבל גם דברים ברמה משנית שלא מטפלים בהם היטב לאורך זמן הם הופכים להיות בעיות קריטיות לכן גם מנהיג מוצלח מאוד אחרי זמן ארוך צריך להחליפו במנהיג אפילו פחות מוצלח אבל שיטפל בבעיות שהם כשל אצל המנהיג המוצלח.
    ברמת הפוליטית – מנהיג יכול להיות די טוב אבל בדברים מסוימים לצפצף על המחנה שלו – בהבנה שלא יחליפו אותו כי התחליף יש סיכוי טוב שיהיה יותר גרוע. אבל המצביעים צריכים לעשות חשבון הפוך הדרך היחידה שהמנהיג הנבחר לא ירשה לעצמו לצפצף פה ושם על הבוחרים בו זה שהוא ידע שהם לא יעשו את החשבון הזה והם יענישו אותו על צפצוף עליהם אפילו שבאופן כללי הוא היה די טוב. אז יכול להיות שבפעם הראשונה שיענישו את המנהיג אז הבוחרים יענישו גם את עצמם ויקבלו הנהגה פחות טובה אבל לטווח הרחוק, אחרי זה כל מנהיג ידע שהוא לא יכול לצפצף איפה שבא לו על הבוחרים שלו.
    ברמת הביבי יש רשימת כשלים כמו למשל: מצב מערכת המשפט, מצב התקשורת, הכח של ההסתדרות, של הפקידות הציבורית, המסתננים, מחירי הדיור, המשילות, תפקוד הצבא, העוני, הקפאת הבניה ביו"ש, הרגולציה והביוקרטיה הכבדה ועוד… כל אחד יבחר לו מרשימת הכשלים האם ביבי לא יכל לטפל בהם או מצפצף על הטיפול בהם.
    הדרך היחידה שהדברים האלו יטופלו זה עם ביבי יצא. יתכן וסביר שלא יטופלו מיד, יתכן שיהיו הפסדים זמניים באי ניצול הכישרונות של ביבי בדברים בהם הוא טוב – אבל לטווח הארוך בשביל שדברים אלו יטופלו, ובאופן כללי דברים יטופלו כמו צריך ביבי צריך לצאת.

    Liked by 2 אנשים

  16. משה,
    לא מדובר במתקפה כוללת אלא במלחמת התשה. גם אם בנט היה גאון אסטרטגי הוא במיעוט אפילו בקבינט שלו שמי שיוביל אותו יהיה גנץ. אין לנו על מי לסמוך אלא על אבינו שבשמיים…

    אהבתי

  17. אישית הייתי מעדיף קואליציית ביבי – רע״מ.. אבל סמוטריץ׳ מסכל זאת. ובחירות חמישיות אינן אופציה. הגיע הזמן לעצור את הלופ. מה עוד שגם מנקודת מבט ביביסטית אין בכך טעם. ראש הממשלה אחרי בחירות 5 יהיה גנץ.

    אהבתי

  18. יאיר הליכוד לא חשוב, המדינה חשובה. מפלגת הליכוד היא רק אמצעי לנווט את המדינה לכיוון הנכון (בעיני המצביעים). אני לא חושש מאובדן מפלגה כזו או אחרת.

    אהבתי

  19. משה אני חושב שסיכמת את זה יפה. באותו עניין לדעתי הסכנה הגדולה ביותר לישראל היא הבדואים בנגב. יותר מאיראן, יותר מהפלסטינאים, יותר מכל איום אחר. מדובר באוכלוסיה שאינה יהודית, עם קצב ריבוי גבוה כשל החרדים אם לא יותר. בתוך מספר דורות הם יהיו רוב בארץ – ומאחר וכולם אזרחי המדינה זה יהיה סופה של מדינת הלאום היהודי.

    זה נושא שנתניהו הזניח לחלוטין בכל שנות שלטונו – וכאמור מדובר באיום הקיומי החמור ביותר מבחינתנו.

    אהבתי

  20. א. תמריץ כתב: "… נפתלי בנט, מנהיג מפלגה שמחזיקה בשבעה מנדטים, חותר להפוך לראש ממשלה, מדובר לכאורה בפסגה נדירה של סחטנות בפוליטיקה הישראלית …"
    ————–
    איני משוכנעת שמדובר בסחטנות. אולי זו רק חוצפה, בטחון עצמי מוגזם ו/או ארוגנטיות יתר.

    ניתן להמשיג תופעה זו גם בדרך חלופית, בה כבר דנו בפוסט אחר: "חמישה רבים והשישי לוקח".
    השישי אינו אמור להיות בהכרח הגדול / המוצלח / החזק / החכם / … ביותר, אלא זה שמעורר הכי פחות התנגדויות מאוד קשות, זה שרוב המעורבים יצליחו להתפשר עליו. כלומר המנצח בתחרות הפוליטיקאים מיהו "הרע במיעוטו". בהחלט יתכן שזהו בנט.

    ב. חייל זקן כתב: "… גם אם המהלך של בנט יצליח הוא יקנה לו במקרה הטוב כמה חודשים של ממשלת שיתוק שספק אם תצליח להעביר תקציב. … מה האופק של בנט? תוכנית סינגפור עם שוסטר?. ממשלת בנט תזמין מתקפות מעזה ומלבנון עם פוטנציאל לחטוף גם מסוריה, עירק ותימן. זו תהיה בכיה לדורות. הגעגועים שלכם לבגין יחווירו בהשוואה לביביזם שתפתחו תוך מספר חודשים"
    ——————————
    אם אכן תיווצר קונסטלציה שכזו (להערכתי – סיכוי זעיר בלבד) סיכויי הממשלה של בנט לשרוד לאורך זמן אינם זניחים כלל.
    נדמה לי שאחרי 4 מערכות בחירות – כולם (כולל הפוליטיקאים) כבר מותשים ומפחדים ממערכת בחירות נוספת שלאף אחד לא ברור איך תגמר.

    גם איני משוכנעת שלו בנט יהפוך לראש ממשלה (גם להערכתי מדובר בסיכוי זעיר בלבד) הוא יתגלה כראש ממשלה קטסטרופלי.
    נדמה לי שכישורי המנכ'לות שלו גבוהים מכישורי הניהול של רוב ראשי הממשלות שהיו לישראל.
    מצד שני, ברור שכולנו נאלץ לשלם את דמי הלימוד שלו. אך כך יהיה גם בקדנציה הראשונה של כל ראש ממשלה חלופי לנתניהו / לברק / לאולמרט.

    ג. תמריץ כתב: "אם הימין סולח לביבי על כך שנשען על קולות רע״מ, הוא יוכל לסלוח גם לבנט …"
    ————————
    אני בספק האם מצביעי הימין יסלחו לבנט על מה שיפרשו כהדחת נתניהו מכיסא ראש הממשלה.
    הם אולי מוכנים לסלוח על כמעט הכל למנהיג המחנה שלהם, אך לא על מה שיפרשו כניסיון להדחת המלך / האב. כלומר על "בגידה".

    כללית, נראה לי שלימין הישראלי ולשמאל הישראלי יש הטיות הפוכות.
    הימין דבק מדי במנהיגיו – למרות שהזמן להחליפם עבר מזמן. (והדוגמא לכך בעיני היא הקרירה הארוכה מדי של בגין כראש אופוזיציה, שהגיע לראשות הממשלה כשהוא כבר עייף ושחוק).
    ואילו השמאל הישראלי מתעקש להחליף את מנהיגיו לאחר כל מה שיפרשו ככישלון ואי עמידה בציפיות, במקום לאפשר להם להישאר בתפקיד, ללמוד מטעויותיהם ולהשתפר.

    נזכרתי בפתגם המיוחס למארק טווין הוא "חיתולים ופוליטיקאים כדאי להחליף לעיתים קרובות. ומאותה סיבה בדיוק".
    להערכתי – הוכחה שמארק טווין הוא שמאלן.
    לתפיסתי חשוב להחליף חיתולים ופוליטיקאים לעיתים שאינן קרובות מדי אך גם אינן רחוקות מדי.

    Liked by 2 אנשים

  21. קמיליה,
    כישורי ניהול רלוונטיים רק אם הם באים עם כח פוליטי. את מוזמנת לעשות השוואה ביצועי קורונה בין ממשלת המעבר של ביבי לאלו של הממשלה הפריטטית. שר ביטחון כמו גנץ ללא ההשגחה של נתניהו ועם רוב בקבינט זה אסון מתגלגל. התרגלנו לשקט הביטחוני של ביבי אבל החלפתו בדוקטרינה הביטחונית של הגנרלים מהשלום וביטחון תחזיר לנו במהרה את קורבנות השלום.

    אהבתי

  22. לכל המעונין, פסק דין מאוד מאוד חשוב של בית המשפט העליון בארה"ב:

    אורקל תבעה את גוגל על הפרת זכויות יוצרים. במה עסקינן ? אם כך, כידוע לגוגל יש את תוכנת ההפעלה לסמרטפונים, הרי היא האנדרואיד.

    גוגל העתיקה קרוב ל- 11 אלף שורות קוד, מהתוכנה של אורקל ג'ווה. הכל על מנת לבנות את תוכנת ההפעלה אנדרואיד.

    אורקל תבעה על הפרת זכות יוצרים.

    אחרי תהפוכות, בית המשפט העליון, קבע שלמעשה עסקינן בשימוש הוגן( fair use) שימוש הוגן מצד גוגל ( על ידי גוגל). כלומר, שימוש, שמקדם את הידע, הטכנולוגיה, האקדמיה, השיח, הביקורת וכו…( דוקטרינה שגם בארץ נהוגה). ולכן, בגין שימוש הוגן, גוגל לא הפרה את זכות היוצרים של אורקל, או לא חבה למעשה בגין כך.

    בסך הכל, 11 אלף שורות קוד בקירוב, מבין כמה מליונים. גוגל, ביצעה טרנספורמציה של הידע ( לקחה אותו הלאה מבחינה טכנולוגית). ובסך הכל, הם לא מתחרים על אותו השוק. ההעתקה נועדה לשוק שונה.

    כאן לפסק הדין:

    יש ללחוץ כדי לגשת אל 18-956_d18f.pdf

    אהבתי

  23. השארתי בטעות הפסק דין לא בלינק מקוצר ( עליון ארה"ב). מי שרוצה להוריד, יכול לגשת לכלים בחלק העליון של הפסק דין, ולבחור ב- Download שם. או שבעצם, כאן מקוצר:

    https://bit.ly/3uiA6tQ

    אהבתי

  24. צבי זחריה מכלכליסט מצא תקדימים למצב שבו ראש הממשלה מגיע ממפלגה קטנה יחסית:

    ———————-

    " …. אם בסופו של דבר ישיג בנט את מבוקשו ויתמנה לראש ממשלה, הוא יהיה אחד מכמה ראשי ממשלה בודדים במערב שמצליח למנף באופן כזה הישג אלקטורלי זעום. פרופ' עופר קניג מהמכון הישראלי לדמוקרטיה אמר אתמול ל"כלכליסט" כי כיום ניתן למצוא מקרים כאלה רק בבלגיה ובלטביה.

    בבלגיה ראש הממשלה המכהן אלכסנדר דה־קרוּ (שמונה לראש ממשלה באוקטובר 2020) מכהן מטעם המפלגה הליברלית הפלמית (Open VLD) למרות שמפלגתו זכתה בבחירות האחרונות שנערכו ב־2019 ב־12 מושבים בלבד מתוך 150 בפרלמנט הבלגי (8%). מפלגתו היא המפלגה החמישית בגודלה בפרלמנט ולצידו מכהנות בקואליציה שתי מפלגות גדולות יותר: אחת בת 19 מנדטים ואחת בת 14. ממשלתו של דה־קרו הוקמה כמעט שנה וחצי אחרי הבחירות האחרונות לאחר תקופה ארוכה של מבוי סתום וממשלה זמנית שקמה כדי להתמודד עם משבר הקורונה. "הטלנו מטבע וההכרעה נפלה על אלכסנדר וזו בחירה נהדרת", התבדח אז פול מנייט, יריבו הסוציאליסטי דובר הצרפתית של דה־קרו. בבלגיה מדובר בפעם השנייה שבה מתרחש מצב כזה: גם לאחר הבחירות הקודמות שהתקיימו בשנת 2014 מונה ראש ממשלה ממפלגה בינונית. שארל מישל כיהן מטעם הליברלים הוואלוניים (MR) למרות שהם קיבלו רק 20 מושבים (13%) שהציבו אותם בתור המפלגה השלישית בגודלה.

    בלטביה ראש הממשלה הנוכחי קרישיאניס קארינש מכהן מטעם רשימת אחדות חדשה (JV) שבבחירות האחרונות קיבלה רק 8 מנדטים (8% מקולות המצביעים) שהפכו אותה למפלגה הקטנה ביותר בפרלמנט. הנשיא העניק לו את המנדט להרכיב ממשלה, אחרי ששני המועמדים הראשונים, ממפלגת KPV LV הפופוליסטית וממפלגת השמרנים החדשים, לא הצליחו במשימה, וקארינש הקים קואליציה בת חמש מפלגות.

    למרות שני המקרים היוצאים מן הכלל בלטביה ובבלגיה, מצב שבו רה"מ מכהן עם 7 מנדטים הוא נדיר ושנוי במחלוקת – אבל מותר לפי כללי המשחק הדמוקרטיים. קניג לא פוסל אפשרות שרה"מ הבא של ישראל יהיה עם 7 מנדטים בלבד. בשיחה עם "כלכליסט" הסביר כי "כהונה של בנט בראש ממשלה בישראל כשלמפלגתו 7 מנדטים, כש־5 מתוכם הם דתיים – זה עיוות. עם זאת, צריך לזכור שהאזרחים בחרו את הכנסת. במצב עניינים רגיל מצופה שראש ממשלה יעמוד בראש אחת המפלגות הגדולות. עם זאת יש מצבים פוליטיים נדירים שבהם הנסיבות מאלצות או מאפשרות למנהיג של מפלגה בינונית עד קטנה להתמנות כראש ממשלה. הדבר קורה כאשר המערכת הפוליטית נמצאת במבוי סתום והמועמד נתפס כמועמד פשרה ולכן ראש הממשלה שמתמנה הוא ממפלגה בינונית. אם ילכו על נוסחה כזו שבה בנט יהיה רה"מ עם 7 מנדטים יווצר עיוות אבל מן העבר השני גם סבב בחירות חמישי אינו מהלך עניינים טבעי״.

    קניג מדגיש את האיזונים שעדיין יתקיימו בתרחיש כזה: "אם ילכו על פורמולה כזו יקימו ממשלה פריטטית. מצד אחד יתאפשר לבנט לכהן כרה"מ מצד שני, הרוב שיהיה בקואליציה כזו (בהנחה שהמפלגות החרדיות לא יצטרפו) יהיה של מפלגות מרכז שמאל ולכן בנט יהיה מוגבל מאוד בקיום האג׳נדה שלו. זו תהיה ממשלה ששני הצדדים יתפשרו המון. בנט ושקד יתפשרו על חלומם לבצע רפורמות מרחיקות לכת בבית המשפט העליון, או לבצע סיפוח".

    "מצד שני", לדבריו, "לפיד וליברמן יאלצו להתפשר על ישום עמדותיהם בסוגיות דת ומדינה, תחבורה ציבורית בשבת, וזכויות להט"בים. לממשלה כזו תהיה אג'נדה להחזיר את ישראל לשפיות ולהתאוששות כלכלית". "

    אהבתי

  25. עלילות רע"מ
    הסיפור שהוסתר מהציבור בפרשת רציחתו של החייל משה תמם על ידי 4 צעירים מבאקה אל גרביה הוא שטרם נורה בראשו הוא סורס ועיניו נעקרו בעודו בחיים. הגיבורים העיקריים מבין ה4 היו וואליד דקה ורושדי אבו מוך, חתן השמחה האחרונה. הסיפור הזה כמובן רק מעלה את ערכם והוא אחת הסיבות לאחדות המחודשת בין אנשי התנועה האיסלמית לבין אנשי החזית העממית (בלד בבג"צית) שעליה נמנו הארבעה.
    יחד עם זאת אני עדיין תומך בקואליציית ביבי-מנסור שהרווח המיידי שתביא הוא חיסול הממשלה הפריטטית ומניעת האסון של גנץ כראש ממשלה. החיים קשים…

    אהבתי

  26. ואני משתעשע ברעיון של black-ops ישראליים שידאגו שחלאות כאלה לא ישארו בחיים יותר מדי זמן אחרי השחרור שלהם מהכלא. כאלה שיארגנו לו איזו תאונה קטנה. הייתי גם רוצה לדעת את כל השמות של אלה שחגגו את השחרור שלו בבאקה אל גרבייה.

    חייל הגיע הזמן שתודה שעבר זמנו של נתניהו. הנזקים שהוא גורם בהאחזו בקרנות המזבח עולים משמעותית על כל יתרון עתידי בהישארותו בראשות הממשלה.

    אהבתי

  27. amehaye,
    הייתי שמח להחליף את נתניהו אילו היה בנמצא מועמד סביר שהיה שם לו למטרה לתקן את מה שמפריע לי ב(אי)עשייתו של נתניהו. מערכת המשפט, מערכת הביטחון ובנייה בירושליים, מעלה אדומים ואריאל. אולי אוחנה עוד 10 שנים…

    אהבתי

  28. חייל לדעתי מתוך האפשרויות הקיימות, גדעון סער הוא הקרוב ביותר לבצע את מה שציינת. בניגוד לתדמית האפרורית שלו הוא ימני יותר מנתניהו (לא שזו חוכמה גדולה) ודעותיו בנושאים אלה ידועות.

    אהבתי

  29. כאן לכל המעונין, בג"צ מאוד מענין, עתירה לקבלת מידע המצוי בארכיוני השב"כ, בקשר למהומות ואדי סאליב דאז.

    מחשש לפגיעה בבטחון המדינה, נדחה בעיקרון ( בעיקרון, אבל, לא לישון).

    כאן:

    https://bit.ly/3fN3BQE

    אהבתי

  30. נעים להיזכר…
    היום לפני 100 שנה למנייננו (כ"ד בניסן) יצאו חיילי הגדוד העיברי "הראשון ליהודה" מהמחנה שלהם בסרפנד (צריפין) והצטרפו לקרב (תוך הפרת פקודה) בפורעים הערבים במסגרת מה שנקרא לימים פרעות תרפ"א. בהמשך הצטרף ללחימה גם מפקדם הקולונל אליעזר מרגולין ולקח פיקוד על הגנת תל אביב. הפרעות החלו יום קודם בעקבות תהלוכות 1 במאי של יהודים שהתפתחו לקטטה בין שתי קבוצות יהודים, אחדות העבודה נגד הקומוניסטים. ביפו הופצה שמועה (שיוחסה לקומוניסטים שרצו סיוע ערבי) שמשתתפי התהלוכה תקפו ערבים ומיד החל ה"איטבח אל יאהוד…" על ידי אספסוף ערבי בשוק מנשיה. המהומות התפשטו כשאל הפורעים הצטרפו שוטרים ערבים ממשטרת יפו שהוזעקו על ידי היהודים. תל אביב שבאותם ימים מנתה כ3600 ציונים הותקפה על ידי 400 ערבים, רבים מהם חמושים בנשק חם. כמסופר, פורעים אלו נהדפו על ידי לוחמי הראשון ליהודה כשהם מותירים אחריהם עשרות נפגעים. תושבי תל אביב לא נפגעו אבל ביפו נרצחו רבים ביניהם הסופר י.ח. ברנר. בהמשך התרחבו הפרעות לאזורי פתח תקווה (כפר סבא וכפר מלל פונו נבזזו ונהרסו לחלוטין), חדרה ורחובות. מסע הרצח והביזה ארך 6 ימים ונטל את חייהם של 47 יהודים. תוצאות לוואי נוספות היו פירוק הגדוד העיברי והספר הלבן הראשון של צ'רצ'יל.
    ותוספת עבור amehaye. יחידת black-ops של הישוב היהודי בשם "הקיבוץ החשאי" שהוקמה על ידי יוצאי השומר חיסלה כעבור שנתיים בפתח ביתו את קצין המשטרה הערבי שהיה האחראי לליבוי המהומות ביפו.

    Liked by 2 אנשים

  31. amehaye,
    זה אפשרי רק אם סער ובנט יקימו ממשלה עם נתניהו. בחירות נוספות או ממשלת בנט/סער/שמאל תשרוף את שניהם

    אהבתי

  32. הקינג הזה מהכתבה של צבי זכריה הוא פשוט חצוף:
    "כהונה של בנט בראש ממשלה בישראל כשלמפלגתו 7 מנדטים, כש־5 מתוכם הם דתיים – זה עיוות"
    תודה רבה שאתה מרשה לי לנשום.

    אני לא רואה קואליציה שמשיגה 61 בשום צורה. החרדים לא ישבו עם לפיד וליברמן. סמוטריץ ובנט לא ישבו עם רע"מ. בנט לא ישב עם המשותפת וכו'. הדרכים היחידות לצאת מהפלונטר בלי בחירות חמישיות הן-
    א. גנץ תומך בביבי.
    ב. סמוטריץ תומך בבנט.
    ג. נתניהו נבחר לנשיא על ידי הח"כים ברוב מכריע.

    אהבתי

  33. לי נדמה שבנט מנסה לייצר כח מהמהלכים שלו כרגע.
    הוא משחק יפה מאוד ומצליח למנף את כוחו הדל למשהו משמעותי.
    הרוגז שקיים כרגע כלפיו בימין מחזק את כוחו והופך אותו למוכר.
    הפעולות שלו ואי-עמידתו לצד ביבי הופכים אותו למוכר ומקובל בשמאל.
    למעשה הוא מחזיר לביבי על ההתעלמות ממנו במהלך הבחירות כאשר ביבי עשה בילד-אפ ללפיד והתעלם מסער וממנו.
    אבל בסוף, בדקה התשעים לפני החזרת המנדט לנשיא – הוא ילך עם ממשלת ביבי (אחרי שיסחוט ממנו את כל מה שהוא יכול לקבל ובצדק).
    אלו 2 הסנט שלי.

    Liked by 1 person

  34. אמחייה,
    את סער עדיין לא ראינו בפעולה.
    אפשר להיות ימני כח"כ או כשר חינוך. אבל זה צריך להימדד גם במקומות נוספים שהוא עדיין לא נבחן בהם.
    לא אומר שהוא לא מתאים. אני רק אומר שלא הוכח שהוא מתאים.

    אהבתי

  35. יאיר,
    את הכסף סופרים במדרגות. בינתיים בנט מתגלה כחכמולוג מהסוג של אהוד ברק שעשה שלום עם הסורים והפלסטינים. אני עדיין מחפש בנטיסט אחד לרפואה שקרא את הספר של בנט

    אהבתי

  36. מענין אם נתניהו יסכים להיות שני ברוטציה עם בנט/סער/גנץ. זה יכול להיות מהלך די חכם מצידו, כל עוד הוא דואג לוטו על המינויים שחשובים לו (שר משפטים וכיו"ב). בכל מקרה ספק אם סער או גנץ יסכימו לתנאים כאלה, ובצדק לדעתי.

    אהבתי

  37. אמחייה, ביבי לא יכול להסכים לדבר כזה כי ברגע שהוא לא רוה״מ הוא גם לא יכול להיות שר (הלכת פנחסי) ואז נשאר לו רק להיות אסיר.

    אהבתי

  38. אמחייה,
    למה שסער או גנץ לא יסכימו להיכנס לממשלה אם ביבי יסכים לצאת ממשרד ראש הממשלה (ולהיות שני ברוטציה)?

    רינגו,
    אם נתניהו ירצה בכך, אפשר יהיה למצוא פיתרון חקיקתי להלכת פנחסי.

    אהבתי

  39. רינגו הוא יהיה ראש ממשלה חליפי שמשמעותו בישראל כיום היא בעל זכות וטו על כל דבר. לא תפקיד כזה מלבב אבל כן בעל כוח. וגם הבנתי שהמדינה תספק שירותי מעון..

    אהבתי

  40. חייל,
    אתה בעניין באופן אישי מדי:
    מעדיף ממשלה עם רע"מ בכדי למנוע ממשלה עם גנץ.
    מעדיף לשרוף את הימין בשביל שסער/בנט לא יקימו ממשלה.

    תהיה ענייני. זה מה שאני דורש מבנט.
    אני דורש מבנט ולא מסער כי עד היום הצבעתי לו. אמנם בפעם האחרונה לא הצבעתי לבנט (כי הבנתי לאן זה הולך), אבל עד כה בחרתי בו ועדיין אני מאמין בו ורואה בו מועמד ראוי לראשות ממשלה (וגם באיילת שקד).
    אני לא מוכן להצטרף למהלך המסוכן שלו לקפוץ לראשות הממשלה על-חשבון הימין, אבל אני מבין שצריך לגדל את הדור הבא של הימין כי ביבי לא יהיה כאן לעד. אז שיחכה.
    יתר על-כן, האינטרס שלי הוא שהוא יישאר במערכת ויהווה אלטרנטיבה אם ביבי לא יצליח להקים ממשלה. בעיני הוא ימדד במבחן התוצאה.

    אהבתי

  41. אני לא מבין את האנשים שעדיין משתמשים במונח "ימין" לתאר משהו שאמור לכאורה להיות משותף לליכוד, ימינה, תקווה חדשה, סמוטריץ' והחרדים. ואני לא מבין מי הם אותם "מצביעי ימין" שלא יסלחו לבנט או סער או סמוטריץ' על שעזר להדחת הוד מעלתו הקיסר העליון. יש מישהו בארץ שהצביע לבנט/סער/סמוטריץ', ואז שומע את הארס הזועם ששופכים עליהם הביביסטים וחושב "נכון. אומנם תמכתי עד עכשיו בבנט/סער/סמוטריץ', אבל עכשיו שאתם מציינים שהם בעצם בוגדים שמאלנים רשעים ששונאים את ישראל, אני עובר להצביע ליכוד"?

    בקצב הנוכחי של הירי לכל הכיוונים מהכיוון הביביסטי, עכשיו שגם סמוטריץ' על הכוונת, אני מתחיל באמת לתהות אם ביבי עומד בקרוב להפוך, במקום לצ'רצ'יל הישראלי, לחירט וילדרס הישראלי. פוליטיקאי עם תמיכה משמעותית אבל רחוקה מלהספיק להקמת ממשלה, שלעולם לא יהיה יותר רלוונטי בפוליטיקה האמיתית כי הוא פשוט לא מסוגל לשתף פעולה עם אף אחד אחר, ומשוכנע שהמדינה שייכת לו ושרק רוב מוחלט למפלגתו זו תוצאת בחירות לגיטימית. נראה לי שהיחיד במחנה הביביסטי שימנע את התרחיש הזה הוא ביבי עצמו כי נראה לי שעדיין יש לו קצת שכל, אבל אם זה היה תלוי ברוב תומכיו נראה לי שלשם היינו מגיעים.

    ואם באמת נגיע לתרחיש הזה יום אחד, אני מקווה מאוד שלבנט ושות' יהיה מספיק אומץ כדי לדחוף הצדה את הסרח העודף הזה ולהתחיל לנסות לשקם את מה שנשאר מהפוליטיקה הישראלית.

    Liked by 2 אנשים

  42. שי שפירא,
    צפייה מרובה בערוצי הטלוויזיה לא מוסיפה דעת. בנט וסער הבטיחו שהם יעשו מה שביבי לא עושה. פסקת התגברות, חוק הסדרה, פינוי חאן אל אחמר, פרוק ההסתדרות והפחתת הרגולציה. זה מה שהם הולכים לעשות?

    אהבתי

  43. חייל,
    אתה עדיין לוקח את העניין אישית מדי. אתה שופט את בנט/סער לחומרה ואת ביבי לקולא.
    אני מזהה כאן משהו אישי/רגשי שלא מנומק עד הסוף.

    אהבתי

  44. הוא בהחלט ניסה לעשות זאת בעבר אבל אני לא רואה אותו שם את זה בפרונט בהמשך. הוא הפסיק להתעסק בסוגיות החשובות בכדי להפוך לראש ממשלה שמוסכם על השמאל. צריך להודות בזה.
    לכן כרגע העדיפות שלי ביבי.

    אהבתי

  45. יש עוד סיבה להדיח את נתניהו. ציינתי בעבר שלהבנתי האיום הקיומי הגדול ביותר על ישראל כמדינת לאום יהודית הוא האזרחים הבדואים. על מנת לצמצם את הריבוי הלגמרי לא טבעי שלהם יש צורך בממשלה רחבה ויציבה – ללא מפלגות חרדיות וערביות. ממשלה כזו אפשרית רק ללא נתניהו.

    אהבתי

  46. לבנט יש יתרון גדול. בנו אינו יאיר ואשתו אינה שרה. חוץ מזה הוא כנראה פחות מוכשר מביבי, אבל אולי הפער המסוים בכישורים מכוסה על ידי יתרון הנזק מבני המשפחה.

    אהבתי

  47. אמחייה,
    האיום הכי קיומי הוא לא הפלסטינים ולא הבדואים ולא הערבים ולא שום מגזר.
    האיום הקיומי הוא השנאה התהומית והפלגנות בתוך העם היהודי היושב במדינת היהודים.
    לומר "בלי חרדים" זה האיום הכי קיומי שיש וחבל שאתה לא מבין את זה.

    אהבתי

  48. יאיר
    אתה מעדיף את מי שבמעשיו דחק את הדברים מהפרונט והיום הוא שם אותם בפרונט ברמה הדיבורית כשיש לו הסטוריה של אי קיום הדיבור שלו. על פני מי שבעבר במעשו פעל לקדם והיום חטאו הוא שאינו מדבר על זה?!

    אהבתי

  49. אמחייה,
    עכשיו אתה גם מבין למה החרדים תומכים בביבי.
    נוצרה פה שנאה תהומית. נגד ביביסטים. נגד חרדים. נגד דתיים, והרשימה הולכת ומתארכת …
    במצב שכזה לא במקרה החרדים (וחלק מהדתיים) מתייצבים מאחורי הליכוד/ביבי.
    הם מבינים שברגע שקו ההגנה שקוראים לו ביבי נפרץ – הם הבאים בתור.

    טירוף המערכות הפוליטית מקורו בטירוף תרבותי שבשם "קבלת האחר" ושאר ערכים מזויפים פוסל את כל השאר.
    האחר שיש לקבלו יכול להיות ערבי או הומו. האחר הזה לא יכול להיות חרדי או מזרחי. הזוי.

    אהבתי

  50. משה,
    ביבי ניסה לסגור את רשות השידור ולא הצליח בגלל אולטימטום של כחלון. לבנט וסער יש רק נתיב פוליטי אחד לפעול למימוש האידיאולוגיה שלהם (כפי שהיא מופיעה ברשימה) וזה להיכנס לקואליציה של ביבי ולאנוס אותו לבצע את הרשימה. ממשלת "שינוי וריפוי" זה מרשם לאסון, לא רק לימין.

    Liked by 1 person

  51. משה,
    אני יודע שביבי לא עומד לעשות שום דבר לגבי מערכת המשפט. אני יודע את זה. וזה נכון לכל הליכוד.
    ה"חטא" של בנט בעיני זה לא שהוא לא מדבר על זה אלא שהוא לא עומד לעשות את זה.
    שנינו מכירים את האופי הדתי, זה שצריך למצוא חן בעיני השמאל והאליטות.
    זה המצב הנוכחי שבנט נמצא בו.

    ובכלל, אם בנט יעמוד בראש ממשלת ימין-שמאל הוא יצליח לעשות משהו ממה שאתה מכניס לפיו? ברור שלא. הוא יכול לעשות זאת רק בממשלת ימין.
    ושוב, קראת את מה שכתבתי למעלה. אני רואה בבנט מועמד ראוי ואין לי כנגדו דבר וחצי דבר, אבל כרגע הוא אופציה ב מבחינתי.
    לא אזעזע את הימין בשביל שאיפות פוליטיות אישיות של בנט.
    כשביבי יזוז, והימין יוכל להקים ממשלה ללא שמאל – הדרך מבחינתי פנויה לבנט (ואני מעדיף אותו).

    אהבתי

  52. יאיר אני כנראה לא הובנתי נכון. אני לא שונא חרדים ולא ערבים. המטרה שלי היא לשנות חוקים שמתמרצים ילודה – קצבאות ילדים, טיפולי שיניים "חינם" לילדים, מעונות יום לילדים וכו' וכו'. כמו כן צריך לטפל בענין הפוליגמיה אצל הבדואים, פינוי חאן אל אחמר, טיפול בכל ענין הפלישה לקרקעות מדינה ואולי בעוד עניינים שיחודיים למגזר. דברים אלה לא ניתן לבצע כאשר הממשלה תלויה בקבוצות לחץ מגזריות.

    למעשה אחת הדרכים הטובות ביותר להתמודד עם איום דמוגרפי היא העלאת רמת החיים וההשכלה של המגזרים הרלוונטיים. בדיוק כמו שקצב הריבוי של ערביי ישראל יורד עם השנים במקביל לעליית רמת החיים וההשכלה הממוצעת שלהם, כך גם ניתן לקדם את החרדים והבדואים. אולם כאמור על מנת לבצע מהלכים כאלה יש צורך בממשלה חפה מקבוצות לחץ.

    Liked by 1 person

  53. amehaye,
    המפלגה של בנט כבר קיבלה בעבר אחריות על הנושא הבדווי והשר אריאל מונה לתפקיד. גם למפלגת סער יש נסיון בנושא. סער כשר פנים ובני בגין כאחראי לנושא הסדרת אדמות הבדווים בנגב. סדנא דארעא חד הוא…

    אהבתי

  54. חייל זקן,

    כל הדברים שציינת הם חשובים, אבל מבחינתי כולם מתגמדים מול הסכנה שבקריסת הדמוקרטיה הישראלית. רוב האנשים שאני שומע לוקחים כמובן מאליו שמערכת בחירות חמישית זה מצב נורמלי וסביר, אבל בטווח הארוך אני דואג באמת להישרדות המדינה לטווח הארוך אם אי אפשר אפילו להקים ממשלה. כמה מערכות בחירות יעברו עד שאנשים יפסיקו להצביע, ויתחילו לחפש דרכים אחרות לנהל את המדינה? זו כמובן איננה אשמת ביבי בלבד, אבל נכון לעכשיו כל מי ש"לא יסלח" למי שעושה כל מה שאפשר לעשות כדי להקים ממשלה, כל ממשלה שהיא, מבחינתי הוא חלק מהבעיה.

    הרגולציה וההסתדרות, עד כמה שאני מוטרד מהנזק שהן עושות לכלכלה הישראלית, היו איתנו כבר עשורים רבים ואפשר לפרק אותן גם בעוד עשור. פסקת התגברות וחוק הסדרה ראינו כבר איך ביבי מביא, לדעתי לא אפשרי ולא נכון לחוקק אותם עם רוב דחוק של 61 ח"כים שביבי יכול אולי להביא – יש רוב עצום בכנסת למפלגות שאנשיהן כנראה יתמכו ברפורמות כאלה אם שאלת ביבי/רק־לא־ביבי תרד מהפרק. אז מבחינתי גם זה עדיף שיחכה עוד כמה שנים. ולגבי ח'אן אל אחמר, מתגובותיך בעבר אני מתרשם שאתה אחד שמבין מה זה אסטרטגיה ארוכת טווח ומבין שח'אן אל אחמר זו סוגיה טקטית קטנה וזמנית ביחס לחוסן הלאומי של ישראל.

    בסופו של דבר, אם אנחנו רוצים לחיות בדמוקרטיה (ואני בהחלט רוצה), צריך להכיר בכך שהיא תכלול גם את הניסנקורנים והשוסטרים והמיכאליות.ים ומצביעיהם, וגם אם עושים מאמץ להרחיק את הרעיונות הגרועים שלהם מהשלטון אסור להגיע למצב שרואים בהם לא לגיטימיים, כי אז אפשר פשוט לסגור את הבסטה. יש גבול למספר האנשים שאפשר להתעלם מהם בדמוקרטיה, והגבול הזה הוא בדיוק השלב שבו לא מצליחים להקים ממשלה.

    Liked by 2 אנשים

  55. ובפרט לגבי בנט – אני גם לא מבין את הנטייה של אנשים לדבר על "בנט וסער" כמי שמונעים ממשלת נתניהו. האם בנט נתן איזשהו רמז לכך שהוא לא ישמח לממשלה כזאת לו רק היא הייתה אפשרית? סער החליט להחרים את נתניהו, ובנט צריך לפעול במסגרת המגבלות האלה. הוא לא יכול להחליט בשביל סער.

    Liked by 1 person

  56. יאיר,
    כבר אמר "הסנדק" שהכל אישי. היכן ראית שאני שופט את ביבי לקולא? הערכתי את בנט וסער כשרים מוצלחים למדי בהשוואה לאלטרנטיבות. לבנט היו השגים כשר חינוך, כשר ביטחון הוא היה פרווה. סער היה שר חינוך ושר פנים מוצלח. לרוע מזלנו ייצרם גבר עליהם והם בחרו בנתיב של הרס המחנה הלאומי כדי לקדם את עצמם. לא אזיל דמעה אם שניהם ייצטרפו למחנה לימור ליבנת ומרידור.

    אהבתי

  57. סתם על מנת לסבר את האוזן: אם נתניהו יוצא לנבצרות, ניתן בקלות להקים ממשלה מהליכוד (30 מנדטים) יש עתיד (17) כחול לבן (8) ימינה (7) ישראל ביתנו (7) הציונות הדתית (6) ותקווה חדשה (6). סה"כ 81 מנדטים ללא חרדים, שמאל וערבים. עכשיו ספרו לי מי מונע הקמת ממשלה יציבה ויעילה.

    אהבתי

  58. שי שפירא,
    ברשימה שלי מופיעים דברים שביבי בחר במודע לא לקדם ולכן מופיעים אצל כל פוליטיקאי שרוצה לעקוף את ביבי מימין. הבעייה שלי עם בנט וסער היא שלמרות שהם אידיאולוגית בימין העמוק הפוליטיקה שלהם מסיטה את ישראל חזק שמאלה דווקא בתקופה שבה יש רוב גדול מאי פעם להשקפת הימין

    אהבתי

  59. אין מצב שטראמפ יעביר את השגרירות לירושליים…

    אהבתי

  60. שי,
    הכל נכון בניתוח שלך מלבד העובדות.
    כלומר זה נכון ש "יש גבול למספר האנשים שאפשר להתעלם מהם בדמוקרטיה, והגבול הזה הוא בדיוק השלב שבו לא מצליחים להקים ממשלה", אבל זה פשוט לא המקרה כאן. מאיזה אנשים ביבי מתעלם? האם הוא מתעלם ממצביעי סער? ממצביעי ליברמן? ממצביעי בנט? ברור שלא. היחידים שביבי מתעלם מהם הם סער, ליברמן ובנט (ואנשים יחידים נוספים). הסיפור כאן הוא אישי לחלוטין. רק שההבדל בין ביבי לבינם זה שהוא קיבל יותר תמיכה מהעם (30-36 מנדטים) והם לא עברו את ה-7. כלומר יש כאן טינה אישית שגוברת על יחסי הכוחות הפוליטיים.

    אמחייה,
    ניתן בקלות להקים את ממשלת החלומות שלך מלבד העובדה הפשוטה (אך האכזרית) שמצביעי הליכוד רוצים את נתניהו. הם הצביעו בשבילו שוב ושוב ואתה מתנשא עליהם וחושב שהם מטומטמים. הם לא מטומטמים. הם רוצים את נתניהו. נקודה. כלומר אתה מתעלם מרצון של רבע מהציבור.

    חייל,
    בבקשה פרט לגבי "למרות שבנט וסער אידיאולוגית בימין העמוק, הפוליטיקה שלהם מסיטה את ישראל חזק שמאלה". זאת נקודה חשובה שצריכה ביאור.

    אהבתי

  61. יאיר אני לא חושב שמצביעי הליכוד טיפשים. אני לא מסכים איתם אבל דוקא יכול להבין את השיקולים שלהם. מצד שני אני לא משוכנע שכל מצביעי הליכוד הצביעו לליכוד רק בגלל נתניהו. כמה מנדטים הליכוד היה מקבל ללא נתניהו? נניח שלפחות 20? אז במקרה הזה אני מתעלם מ-10 מנדטים, ואני חי עם זה.

    בסופו של דבר השאלה היא מה המצב העדיף. כרגע, כשנתניהו עומד בראש הליכוד, ישראל נמצאת בשיתוק כבר בפעם הרביעית ולא נראה שמשהו עומד להשתנות. בלי נתניהו נוכל להגיע לממשלה שלהבנתי תהיה מקובלת על רוב מכריע בעם, ממשלה שתהיה יציבה – להבדיל מממשלה צרה בראשות נתניהו – ותוכל לתפקד באופן יעיל, להבדיל מממשלת השיתוק הנוכחית. כמו כן בתור בונוס הממשלה גם תוכל לקדם מהלכים שממשלה בראשות נתניהו לא תוכל לקדם, מאחר וממשלת נתניהו חייבת להישען על קבוצות הלחץ שהוזכרו.

    אהבתי

  62. יאיר,
    מאז הבחירות לא שמעת מהם מילה על קווי יסוד לקואליציה שהם שואפים אליה. הם אימצו לחלוטין את פוליטיקת גנץ שבה הדבר היחיד ששווה לדון בו זה סמכויות. זה מאפיין של כל המפלגות האישיות/סמכותניות שבנויות על ראש רשימה בלבד ללא מוסדות וללא הליך פוליטי פנימי. כך זה אצל לפיד/ליברמן/גנץ וזה בלתי נמנע שכך זה יהיה אצל בנט/סער. זו קבוצת מפלגות שמתקיימות בעיקר בזכות סימביוזה עם המדיה וכך גם תראה המדיניות שנקבל אם ניתן להם את ההגה

    Liked by 1 person

  63. יאיר – קודם כל, כמו שאמרתי, אני חלילה לא מאשים את ביבי בלבד בהחרמות – מבחינתי סער ולפיד לא יכולים לקבל את תמיכתי בגלל ההחרמה הגורפת שלהם את נתניהו, אפילו אם בכל דבר אחר הייתי מסכים איתם. אבל קשה להגיד שביבי, ויותר מזה הביביסטים, עוזרים לעצמם בעניין הזה. זו חוכמה קטנה מאוד מצד ראש המפלגה הגדולה ביותר "להרשות" למפלגות אחרות לשבת בממשלה תחתיו. חוכמה גדולה יותר הייתה אם הם לא היו מגיעים למצב שבו מחרימים אותם מלכתחילה, ואני לא חושב שמישהו יכול להגיד שלהתנהלות שלהם אין חלק בזה. האם ביבי השה התמים קם יום אחד וגילה שאף אחד לא רוצה לשבת בממשלה תחתיו? לא נראה לי שמישהו פה מאמין לזה.

    וסליחה, אבל אני לא רואה שום משמעות לטיעון בסגנון "לא מתעלם ממצביעי סער, רק מסער עצמו". אנשים הצביעו לסער מתוך ידיעה ברורה מה העמדות שלו בנושא ביבי, ואין שום סיבה להניח שאם רק יקללו את סער מספיק אז האנשים האלה יעברו להצביע ליכוד או למפלגה אחרת שהביביסטים "מאשרים" (שכמו שאמרתי, זו רשימה הולכת וקטנה). מי שתומך בעוד מערכות בחירות ורק שלא תהיה ממשלה בלי ביבי, מצפה לאחד מהשניים – או שמצביעי סער (וכו') פתאום יקומו יום אחד ויחליטו להצביע ליכוד, או שאפשר לנהל דמוקרטיה בישראל ולהתעלם מהם, וממצביעי יש עתיד, ליברמן, גנץ, העבודה, מרץ והמשותפת. וביחד הם לא 7 מנדטים אלא מספר מספיק גדול בשביל שאי אפשר להתעלם ממנו.

    אהבתי

  64. אמחייה,
    אם מצביעי הליכוד לא הצביעו לביבי כראש ממשלה, ומצביעי יש עתיד לא הצביעו ללפיד, וכו'…, אז מהיכן לנשיא יש יכולת לדעת למי יש את מירב הסיכויים להפוך לראש ממשלה?
    זאת כמובן שאלה מיתממת שמטרתה להראות שאתה חותר תחת כל השיטה וזה בדיוק מה שעומד מאחורי רעיון "הדמוקרטיה המהותית". שיש למאן דהו הבנה טובה מהו האינטרס הציבורי ה"אמיתי" ובכך לעקוף את רצון הציבור.
    המועמד לראשות הממשלה שקיבל הכי הרבה תמיכה ציבורית הוא בנימין נתניהו. חייבים להודות בזה.
    – השמאל לא מכיר בכך כי מאז 77 יחסי השמאל עם העם נעו בין "להחליף את העם" לבין "דמוקרטיה מהותית" כששניהם מבוססים על חוסר באמון מצד השמאל כלפי הציבור.
    – סער, בנט וליברמן לא מכירים בכך בגלל טינה אישית כלפי ביבי (שהוא קנה בצדק !!).

    אהבתי

  65. שי, בוודאי שמצביעי סער לא רוצים את ביבי כראש ממשלה. אני לא חלוק על זה.
    אני אומר שהסיבה שהם לא רוצים אותו זה בגלל טינה אישית כלפיו. מותר להם אבל צריך להכיר שזה לא בגלל מדיניות אלא בגלל טינה. זה דבר מסוכן מאוד בעיני.

    אהבתי

  66. חייל,
    גם אם בנט/סער מקיימים סימביוזה עם המדיה – זה עדיין לא מבאר למה הפוליטיקה שלהם מסיטה את ישראל חזק שמאלה.
    ברור לי שהמדיה מקדמת אותם בשביל להחליש את ביבי, אבל זה לא אומר שהם יקחו את ישראל שמאלה.
    כשסער ובנט יגיעו לשלטון (אם יגיעו) – הם יתנהגו בדיוק כמו ביבי. יוותרו על היומרות הימניות שלהן ויקיימו מדיניות מרכז פושרת.
    ביבי עשה ועושה זאת מתוך תפיסת עולם והם יעשו זאת מתוך פרגמטיות.

    אהבתי

  67. יאיר,
    יש הבדל מהותי בינם לבין ביבי. ביבי תמיד נמצא משמאל לקואליציה שלו שמהווה בלם ללחצים למדיניות שמאל. בנט וסער רוצים לבנות קואליציה שבה הם יהיו הסמן הימני. במצב כזה לא יהיה שום בלם למדיניות שמאל. אני גם חולק עליך בעניין האחריות של נתניהו לפרישתם. ליצרים אישיים יש משקל מכריע בפוליטיקה. כך היה וכך יהיה. אצל בגין ושמיר גם היו פרישות (שמואל תמיר והמרכז החופשי, מודעי ואברשה ועוד רבים וטובים). איציק מרדכי התפלג בעודו מכהן כשר ביטחון בממשלת ביבי הראשונה (לא קופח כמו סער).
    היום אני (שוב) ביביסט על מלא ובוודאי שאין סיכוי שאקבל את הצעתו של אמחייה. האם אתה מאמין שמחליפו של נתניהו יקבל יחס תקשורתי שונה?

    אהבתי

  68. חייל
    יש מרחק עצום בין "יאללה, שהשמאל יקים ממשלה" לבין ממשלה בראשות בנט בשיתוף עם אנשי שמאל. אני לא רואה שהממשלה כזאת היא יותר שמאל מאשר ממשלות 'ביבי – ברק' בזמנו ו'ביבי – לבני' בזמנו ו'ביבי גנץ/ניסנקורן' וממשלות האחדות בזמנם.

    Liked by 1 person

  69. בשביל להעביר נניח את פסקת ההתגברות צריך רוב בכנסת. לא משנה אם הקואליציה היא ביבי- מנסור או בנטו לפיד בכנסת יש רוב ימני מובהק אז יש איזו שהיא בעיה להעביר את החוק אם הליכוד לא בממשלה? האם הליכוד יתנגדו לפסקת ההתגברות אם הם לא בממשלה?

    Liked by 1 person

  70. חייל,
    אני לא מדבר על מצב של סער/בנט בראשות "ממשלת אחדות". אני מדבר על עמידה שלהם בראשות הימין. האם הם יובילו פוליטיקה לכיוון שמאל? לא רואה למה.
    והיחס התקשורתי למחליפו של נתניהו יהיה דומה. היום כולם מהללים את "בגין הליברל האציל והדמוקרט שחבל שביבי לא מתנהג כמוהו" אבל בזמן אמת, בזמן שבגין היה ראש ממשלה היחס אליו היה גרוע מזה שבן-גביר מקבל. אחת מן הסיבות כיון שהוא זוהה עם "העם".

    אהבתי

  71. יאיר,
    תאורטית, גם ביבי הוא בימין העמוק (כך לפי ספריו). השאלה הרלוונטית היא מה הוא עושה עם היד שהוא מקבל. לסער ובנט יש היום הזדמנות נדירה להטות את הגה הספינה ימינה או שמאלה. לפניה ימינה יש תגמול אידיאולוגי ופוליטי (לטווח ארוך) עבור שניהם אבל הם לא קפצו על ההזדמנות. בשעת מבחן בעבר (ההתנתקות) ביבי וגם סער הלכו לאופוזיציה כדי לא להיות שותפים למהלך שמאלני. סער, לכאורה מימין לביבי, התהפך וביבי דבק בדרכו. בנט הוא נושא הדגל של הטרלול הדורי. בחירות 2019 לא עבר את אחוז החסימה. בחירות 2021 ראש ממשלה. בחירות 2022 לא עובר את אחוז החסימה.
    היידה ביבי…

    אהבתי

  72. אי אפשר להעביר חוק נגד דעת הממשלה. הח״כים בקואליציה מחויבים להצביע נגד. ממשלה פריטטית לא תאשר פסקת התגברות.

    אהבתי

  73. נעים להיזכר…
    "היחסים הם יחסים רגילים בין דירקטוריון למנכ"ל, יחסים ענייניים ומקצועיים לגמרי", אומר ישועה כמה פעמים, בתשובה לכמה שאלות בנושא. כך היה בכל שנותיו בחברה, הוא מסביר, גם בימים שבהם הוחזקה בידי בעלים אחרים. "אין בזה שום דבר מיוחד", אומר ישועה, "אני חושב שבסך-הכל התמזל מזלי".
    https://www.the7eye.org.il/71092

    אהבתי

  74. משה,
    מבחינת חקיקה הכל יהיה תקוע. הנזק יהיה בכל תחום אחר. בשנה הקרובה ימונו 4 שופטים חדשים לבית המשפט העליון. שרי השמאל, כולל אלו של סער, יצאו למסע הרס (ד"ש משר החינוך שי פירון). ההתנחלויות ייובשו ויוקפאו. ההרתעה הישראלית תימוג באחת והנומרטור התקציבי יהפוך לחלום רחוק. מפתיע כיצד אתה בוחר להתעלם מהמרחב הפוליטי שבו בנט וסער בחרו לפעול

    Liked by 1 person

  75. משה,
    יש עוד נתון שנעלם מהדיון. הממשלה הפריטטית שמדובר בה מחשיבה את גנץ כחלק מהימין. נראה איך בנט וסער יימכרו לנו פריטטיות כזו. אולי יספרו שככה זה עובד בסינגפור

    אהבתי

  76. אף אדם (שפוי) לא מגדיר את גנץ חלק מהימין. בנט וסער מציעים לגוש השמאל ממשלה פריטטית בראשות בנט כששני הצדדים הם בנט סער ובצד השני גוש השמאל כאשר משרד המשפטים אצל בנט/סער (כנראה שקד). לכל צד יש חופש הצבעה בכנסת משלו. עכשו איך גוש השמאל יכול לתקוע רפורמה במערכת המשפט? תובא הצעת חוק כזאת וכל הימין (מלבד בני בגין) יתמוך בה. מינוי שופטים? שר המשפטים מהימין נציגי הכנסת בוועדה נבחרים בכנסת, אין שום בעיה שיבחרו שניהם מהימין אחד מהקואליציה ואחד מהאופזיציה. – מצב מיטבי.

    Liked by 1 person

  77. משה,
    אתה ממשיך לרחף. לבנט וסער אין מספיק מנדטים כדי למלא את כל תפקידי השרים וראשי הוועדות בכנסת. גם אם לבנטים יהיו 3 חברים בוועדה למינוי שופטים (מי ייתן להם?) לא יצליחו למנות שופטים שאינם אנשי שמאל קיצוני. במקרה הטוב יצליחו להקפיא את מינוי השופטים. אילו היו הולכים לממשלת ימין יכלו לשנות את שיטת המינוי ו/או ללחוץ על נציגי הלשכה. אין שום מהלך ימני שבנט יוכל להעביר. זו תהיה ממשלה ששני חלקיה יעסקו בחבלה במאמצי החלק השני. הממשלה הפריטטית הנוכחית תראה מולה כשיא ההצלחה.

    אהבתי

  78. משה,
    אתה גם מתעלם לחלוטין מההשלכות הבינלאומיות. הדחת נתניהו שתלווה בתמיכה בדוקטרינת ביידן במזרח התיכון תחסל את הסכמי אברהם שהבסיס שלהם היא האקטיביזם של ביבי נגד אירן. שלא לדבר על כך שכל זב ומצורע יקבל עידוד לפעול כנגד ישראל. להג ימני לא שווה למדיניות ימנית

    אהבתי

  79. מבוא לבנטיזם

    אהבתי

  80. השותפים החדשים של בנט/סער

    אהבתי

  81. לבנט וסער יש מספיק אנשים למלא את משרות השרים החשובים. לא תהיה שום תמיכה בדוקטורינת ביידן (בנושא הזה גם יאיר לפיד לא בעד ביידן אבל זה לא משנה) ראשי וועדות יכולים להיות מהאופוזיציה ומבין שאר 51 חברי הכנסת של הימין אין שום בעיה למלא את הוועדות וראשיהן. כן יש בעיה עם הגישה של ביבי והליכוד תהיה אם אני לא ראש ממשלה אז אני פועל לטובת השמאל.
    אם זה לא מובן אני בהחלט נגד ממשלה בראשות בנט שהשמאל נותן בה את הטון אבל אם בנט מציג מבנה של ממשלה שבה אין ויתורים מהותיים לשמאל אני לא רואה בזה שום בעיה, כנראה שהשמאל לא יקבל את זה ונלך לבחירות, אבל אם כן אני לא רואה כאן בעיה.
    התיאור שלך שיש לבנט וסער הזדמנות לדחוף את ביבי ימינה לא מציאותית. אחרי שביבי יקים ממשלה הוא ימרח אותם ולא יבצע שום תיקון מהתיקונים שלך. ומה בנט וסער יעשו? יפילו את הממשלה? אז שוב יאשימו אותם שהם מפילים ממשלת ימין, וגם התקווה שלך שבעוד 10 שנים הדברים האלו יתוקנו עם אוחנה לא יקרו.
    הדרך היחידה שבעוד זמן סביר יתחילו לתקן דברים היא להזיז את ביבי עכשו.

    Liked by 1 person

  82. חייל
    הדברים של שימרית מאיר מצחיקים. אם ביבי היה מקים ממשלה ביידן לא היה עושה את זה?! והכי מגוחך זה שמי שהתנגד להפסקת הזרמת הכסף לאונר"א היה ביבי. אז באמת ביידן מנצל את זה שביבי לא הקים ממשלה בשביל לחדש את הזרמת הכספים?!

    Liked by 1 person

  83. משה,
    השאלה שעל הפרק אינה מדיניות ביידן אלא זו של ממשלת ישראל. בנט עם 13 מנדטים הוא שחקן לא משמעותי.

    אהבתי

  84. אנונימי,
    אם בנט וסער לא מסוגלים להוביל מדיניות ימין בקואליציה ימנית כיצד יעשו את זה בקואליציית שמאל?

    אהבתי

  85. חייל אתה מתעלם מהפיל שבחדר. כפי שהראיתי קודם, ברגע שנתניהו זז אפשר להקים ממשלת ימין-מרכז או אפילו ימין-ימין חזקה בהרבה מכל מה שאתה מציע.

    אהבתי

  86. יש הבדל אם נתניהו זז בגלל שקמה קואליציית שמאל בנט לבין מקרה שנתניהו זז כי ממנים אותו לנשיא וראש הממשלה מחליף אותו מהליכוד. במקרה השני ראש הממשלה (ישראל כץ או מי שזה לא יהיה) אולי יהיה פחות מוצלח מביבי אבל ימשיך את דרכו פחות או יותר. במקרה הראשון יאיר לפיד יחתור תחת בנט כמו שעשה שמעון פרס ליצחק רבין ויעמיד אותו בפני עובדות מוגמרות שיהיו אסון למדינת ישראל. בנט חי בהזיה שהוא יצליח לנהל את הקואליציה הזו כשבפועל היא תנהל אותו (אולי רק אם סמוטריץ' יצטרף ותמהני אם זה יקרה או יעזור).

    אני יודע שזה נשמע לאנשים פה הזוי, אבל אני מאמין שאפשר לפייס את גנץ או באפשרות שניה למנות את ביבי לנשיא ואז מישהו מהליכוד יחליף אותו בתפקיד.

    אהבתי

כתיבת תגובה