עבאס כסאדאת

לפעמים פרדיגמות ישנות נשברות. הדבר הזה נעשה בכלכלה בשנים האחרונות – דונאלד טראמפ עם קיצוצי המס, ג'ו ביידן עם תוכנית התמריצים העצומה בעקבות הקוביד, יו"ר הפד פאואל עם התמיכה בריבית אפס. והתוצאה נפלאה: הבורסות מזנקות והעולם בדרך להתאוששות מהירה ממשבר הקורונה. תרמה לכך גם שבירת פרדיגמה של תעשיית התרופות שלה אחראיות פייזר ומודרנה עם חיסוני ה-mRNA שלהן שפותחו במהירות שיא.

גם בסכסוך הישראלי ערבי יש שבירת פרדיגמה מעוררת השתאות שזכינו לראות בעינינו לאחרונה. ממש כמו זו ששבר אנואר סאדאת כשקפץ לבקר בירושלים ב-1977. בשנה שעברה החליטו מדינות המפרץ על שלום חם. עכשיו אולי הגיע הזמן לשלום עם ערביי ישראל. אלו הפכו את רע"מ למפלגה הגדולה ביותר במגזר (בהנחה שהמשותפת אינה מפלגה כשלעצמה, אלא תרכובת של מפלגות), ורע"מ מוכנה לשתף פעולה עם ממשלת ימין! היינו כחולמים.

מנסור עבאס בזמננו כאנואר סאדאת בזמנו, מנהיג גדול ששובר פרדיגמה קיימת שאבד עליה כלח. המילים שכתבה ברברה טוכמן בשנות השמונים על אנואר סאדאת ב"מצעד האיוולת" יפות גם לפעולתו של עבאס שמוציא את ערביי ישראל ממחנה ה"לא, לא" הנצחי.

המקרה הנדיר ביותר של מהפך — זה של שליט המכיר בכך שמדיניות מסוימת איננה משרתת את האינטרס העצמי ומעז להסתכן בשינויה ב–180 מעלות — אירע רק אתמול, אם נדבר במונחים היסטוריים. זו היתה החלטתו של הנשיא סאדאת לנטוש את האיבה העקרה לישראל וחתירתו, למרות זעמם ואיומיהם של שכניו, לכונן יחסים מועילים יותר. גם בסיכון וגם ברווח אפשרי, היה זה צעד מכריע, ובהציבו שכל ישר ואומץ לב, תחת המשך עיוור של השלילה, הוא מתעלה למעמד עליון ובודד בהיסטוריה.

מתחשבנים עם עבאס על כל מיני אמירות ומפגשים עם מחבלים ועל העבר של תנועתו. עם סאדאת אפשר היה להתחשבן על דבר חמור בהרבה: דמם של כ-2,500 צעירים ישראלים שנפלו במלחמת יום כיפור. אבל המנהיג הגדול של הימין באותה עת, מנחם בגין, בחר שלא לעסוק בכך ובמקום זאת להביט אל עתיד של שיתוף פעולה. לביבי יש את כל התמריצים האישיים לנהוג באופן דומה ואפילו אינו צריך למסור בתמורה כ-60 אלף קמ"ר של אדמה מדברית.

89 תגובות בנושא “עבאס כסאדאת

  1. השמאל עושה מלחמה, הימין עושה שלום.

    הימין לכאורה מעונין יותר במלחמות – על מנת לספח שטחים וכיו"ב. ברגע שגם השמאל בעד מלחמה, ברור שיש הסכמה כללית ליציאה למלחמה.

    באופן דומה, מבחינת עבאס, ברור שהשמאל "מוכן לשבת עם ערבים". לגבי הימין זה לחלוטין לא ברור. ברגע שהימין (ובכן, נתניהו) מוכן לשבת עם עבאס, זה אומר שיש לו לגיטימיות מכל צידי המפה הפוליטית. לכן למעשה לעבאס יש תמריץ להכנס לממשלה עם נתניהו ולא עם השמאל או המרכז. זה לא ענין של שבירת פרדיגמה, אלא ההפך – זה הגיון פשוט.

    Liked by 1 person

  2. אין ספק שכך. אלא שהבעיה היותר משמעותית, היא למעשה הימין. הימין היותר קיצוני, מסרב בכל תוקף, לשיתופי פעולה דנן. והרי הימין הקיצוני, מלין תדיר, על אי קיום שלטון החוק במגזר הערבי. על הבניה הבלתי חוקית. על הפשיעה המשתוללת. אזורים מחוץ לחוק לגבי דידם. סמורטיץ עצמו, היה ממקימי עמותת רגבים. עמותה שתדיר מאתרת בניות בלתי חוקיות באזורים מיושבים על ידי ערבים. עמותה שהיא עותרת סדרתית בבג"צ אגב.

    אז מי בעצם יותר טוב מעבאס הזה ? למה לא לשתף פעולה איתו. הנה, נצטט מויקיפדיה:

    "בכנס בחירות של הרשימה המשותפת לקראת הבחירות לכנסת ה-23, קרא עבאס למי שמחרים את הבחירות לכנסת להחזיר את תעודת הזהות הישראלית שלו ולמעשה לוותר על האזרחות הישראלית"

    עד כאן הציטוט:

    אז מה הבעיה בעצם ? הנה ערבי ישראלי, שמתמקד פנימה. ענייני פנים מובהקים. הוא צריך להיות המשבצת הנאורה שלהם. זה גם יפתח אמון יותר משמעותי, כלפי בתי המשפט, רשויות ציבוריות, ומעל הכל, המגזר החילוני, או המרכז למעשה. יפזר ענני חשד של פנאטיות לגבי הימין הקיצוני יותר.

    אבל, הם עקשנים. חסרי חזון. נעדרי אסטרטגיה חכמה וריאלית ומהותית.

    טוב, צריך גם לסייג עליו קצת. הוא בעד הסדרה חוקית של פוליגמיה למשל. בעד טיפולי המרה. להטבי"ם לא הכוס תה שלו ממש. הוא היה דרשן במסגדים. צמח מן הפלג האיסלאמי הדרומי. הוא לא בדיוק ישראלי ליברלי חילוני במובן הזה השורשי.

    אבל, הוא הכי טוב שיש, וכשלעצמו, לא רע בכלל.

    כאן לויקיפדיה עליו:

    https://he.wikipedia.org/wiki/מנסור_עבאס

    להתראות

    Liked by 1 person

  3. האם באמת התפנית של סאדאת היתה תפנית של 180 מעלות? הצבא המצרי מתחמש עד לשיניו ומתכונן לעימות עם ישראל. אולי זה רק קטע הגרף שאתה מתבונן עליו והוא קטן מדי?
    שרת שירי נפלאות לנסיגה של אהוד ברק מלבנון שהוכיחה את עצמה. האם תהיה באותה עמדה אם יפול ברד טילים על ישראל מחר?
    האם עבאס שינה את דעתו והוא פלסטיני שונה או שהוא רק מתכונן להכניס רגל כמו וירוס?
    כמה זמן הבורסות יוכלו לעלות על בסיס ריבית אפס?

    אהבתי

  4. סאדאת מת לפני ארבעים שנה.. אי אפשר להמשיך לצפות למבחן ההיסטוריה. אין לזה גבול. להיסטוריה אין קץ ותמיד ייתכן שההצלחה במערכה הראשונה היא זו שתמיט עלינו, דרך משק כנפי הפרפר, את השואה הגרעינית במערכה ה-73.

    Liked by 1 person

  5. למשל הטיעון הבא שהיה פעם בסימפסונים – כל התקדמות לעבר שלום עולמי ופירוק מוחלט של הנשק האטומי מרעה מאוד את מצבנו בפלישת החייזרים.

    Liked by 2 אנשים

  6. מרדכי קידר מנסח את התנגדותי העזה למתן לגיטימציה לתנועה האיסלמית – שבעתים טוב ממני.

    ההשוואה שקידר מבצע בין ישראל לבין לבנון, ובין התנועה האיסלמית לבין החיזבאללה ואיראן – אמורה להדליק את כל איתותי האזהרה.
    "הברית" עם עבאס עלולה להוביל ללבנוניזציה של ישראל.

    https://www.makorrishon.co.il/opinion/331143/

    קטע מתוך מאמרו:
    —————————-
    " … הכשרת האחים המוסלמים כמפלגה לגיטימית במדינת ישראל – הוא הגשמת החלום של התנועה האסלאמית וניצחון התוכנית שלה: להשפיע על המערכת הפוליטית הישראלית תוך ניצול חולשותיה הנובעות מהסכסוכים האישיים, הכיתתיים והסיעתיים בין השחקנים הפוליטיים המככבים בה.

    הימין והשמאל בישראל אשמים בתהליך הזה באופן זהה. שני הצדדים מדרדרים את מדינת ישראל בתהליך דומה לזה שהביא את לבנון לסיום דרכה כמדינה שנוסדה כהגנה עבור המיעוט הנוצרי מפני הרוב המוסלמי של המזרח התיכון, כמסקנה הכרחית שהנוצרים הסיקו אחרי "שואת הארמנים" במלחמת העולם הראשונה.

    הפגנות נגד הממשלה בלבנון. צילום: AFP
    הדמיון בין המקרה הלבנוני למקרה הישראלי מצמרר. ישראל נוסדה כדי לתת לעם היהודי מדינה בארץ אבותיו, ויהודים רבים עלו אליה אחרי השואה ובגללה. מלחמתה של ישראל על שרידותה היא מול העולם האסלאמי, כיוון שהאסלאם, באופן עקרוני, אינו רואה בה מדינה לגיטימית, שכן היהדות (כמו הנצרות) היא "דין באטל" – "דת בטלה". העם היהודי איננו עם אלא קהילות השייכות לכל עמי העולם שבהם חיו ב-1,900 שנות גלות, וארץ ישראל על פי האסלאם היא "פלסטין" המקודשת לה מאז הכיבוש האסלאמי של שנת 637 לסה"נ.

    ביום שנשמע שמנסור עבאס מתנער מהאמונות האסלאמיות האלה ואומר למצלמה, יחד עם כל חברי מפלגתו, שהוא מאמין שהיהדות היא "דין חק" – "דת אמת", שהעם היהודי חי, קיים וזכאי למדינה על ארצו, ארץ ישראל ההיסטורית, וירושלים היא בירת העם היהודי ההיסטורית והנצחית – אז, ורק אז, נוכל לראות בתנועה האסלאמית תנועה לגיטימית שראוי להקים איתה קואליציה במדינת היהודים. אך הסיכוי שהתנועה האסלאמית תאמר זאת, גם כהעמדת פנים, הוא אפס.

    כל הסיסמאות מצופות הסוכר ומכוסות השוקולד שהופרחו לאוויר התקשורתי בחודשים האחרונים הטוענות ש"חל שינוי פנימי ועמוק במגזר הערבי", "הצעירים הערבים חושבים אחרת", "הם ישראלים לחלוטין באורח חייהם", "הם רוצים להשתלב בחברה ובמדינה", "הם שואפים לרדת מספסל הצופים אל זירת הפעילות הפוליטית" – כולן, עד האחרונה שבהן, נועדו לכסות את ערוות הפוליטיקאים ואת חוסר רצונם להוציא את המערכת הפוליטית מהמשבר אליו קלעו אותה. שכן, אילו רצו, היו פותרים את הבעיה מהר מאוד: מסיטים הצידה את כל השיקולים האישיים והכיתתיים ונכנסים אל מתחת לאלונקה עליה השכיבו את המדינה. אבל לא, הם מעדיפים להסתייע בתנועה שכל קיומה נועד לחסל את ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. לכן אני רואה בכולם – שמאל, מרכז וימין כאחד – את האשמים בדחיפת ישראל לדרך שנסללה בידי הלבנונים, שגם הם התעלמו מהסכנה ששמה חיזבאללה וטענו (כמו כמה פרשנים אצלנו) שכניסתו לפוליטיקה היא "יציאה ממעגל הטרור וכניסה לזירה הפוליטית". …"

    Liked by 1 person

  7. מה הקשר לחיזבאללה? מישהו מציע לאפשר לרע״מ להקים מליציה חמושה? הם עצמם רוצים להגביר את נוכחות המשטרה במגזר.
    רע״מ לא ציונית וערביי ישראל אינם ציונים. זה היה מפתיע מאוד אם היו. אבל זה לא תנאי לקבלת זכויות אזרח.

    אהבתי

  8. ביידן מפגין כישורי מו"מ של שמאלן ממוצע:

    https://www.ynet.co.il/news/article/By8i8CkBu

    ממשל ביידן מנסה לשבור את הקיפאון מול איראן, ולפי אתר פוליטיקו הוא מגבש בימים אלה הצעה שבמסגרתה ארה"ב תסיר חלק מהסנקציות – וטהרן בתמורה תעצור חלק מפעילותה הגרעינית. בכיר בממשל: "מוכנים לסדרה של צעדים ראשוניים והדדיים". באיראן נמהרו להגיב: "לא נעצור העשרת אורניום בלי הסרת כל הסנקציות"

    איפה טראמפ כשצריך אותו.

    Liked by 2 אנשים

  9. לתמריץ,
    כתבת:

    1. " … מה הקשר לחיזבאללה? מישהו מציע לאפשר לרע״מ להקים מליציה חמושה?
    ———————
    גם הפיכת לבנון מ"שוויץ של המזרח התיכון" למדינת חסות איראנית כושלת – לא ארעה בבת אחת. היה מדובר בתהליך איטי ומזדחל, שבו החיזבאללה הגביר אט אט את כוחו ואת חימושו, ורשויות המדינה (כולל צבאה) אבדו אט אט את כוחן ואת ריבונותן. תהליך שכלל אלפי החלטות "קטנטנות".

    גם הבדווים, שהצביעו בהמוניהם לרע'מ, מעונינים באטונומיה שהחיזבאללה הצליח להשיג לעצמו, עוד לפני שהצליח להשתלט גם על הנעשה באזורים בלבנון ובסוריה שבהם השיעים הם רק מיעוט.

    2. "… הם עצמם רוצים להגביר את נוכחות המשטרה במגזר. …"
    ——————–
    רצון מאוד סלקטיבי.
    הם מעונינים בנוכחות משטרתית רק כאשר היא נוחה להם.
    נוכחות שלא תעסוק, חלילה, באכיפת חוקי הקניין ומניעת השתלטות בדווים על קרקעות בנגב. נוכחות שתמנע הקמת עוד ועוד "כפרים בלתי חוקיים" (כידוע, רע'מ דוגלת ב"הכשרת" כל שוד הקרקעות שבוצע /שיבוצע בעתיד).
    נוכחות משטרתית שלא תנסה לאכוף את חוקי האנטי – פוליגמיה (רע'ם דוגלת בהפיכת הפוליגמיה לחוקית).
    רע'מ גם מעונינת ב"איחוד משפחות" עם בדווים מסיני ואזרוחם. למעשה ב"זכות שיבה" זוחלת של מוסלמים לתוככי המדינה היהודית.

    כאשר הקואליציה תקלע לאיזושהי מצוקה, (וזו רק שאלה של מתי, לא של האם ) רע'מ עלולה להשיג את מבוקשה או *רק* את חלקו. מה שבתהליך איטי זוחל יזכיר את השתלטות האיראנים השיעים על המדינה הנוצרית- לשעבר.

    3. " … רע״מ לא ציונית וערביי ישראל אינם ציונים. זה היה מפתיע מאוד אם היו. …"
    —————–
    גם החרדים אינם ציונים. אך הם גם לא *אנטי-ציונים*.
    למעט חריגי החריגים – החרדים גם לא מהללים שהידים שדם יהודים על ידיהם.
    ההבדל בין א-ציוני לאנטי-ציוני הוא תהומי.

    3. " … אבל זה לא תנאי לקבלת זכויות אזרח."
    ———————
    ברור שלכל אזרחי המדינה מגיעות כל "זכויות האזרח" הניתנות לשאר. כאנשים פרטיים. תהא אשר תהיה דתם, מוצאם הלאומי, השקפתם הפוליטית ועוד ועוד.
    אך במדינות לאום (להבדיל ממדינות כל אזרחיהן), זכויות *קולקטיביות* ניתנות רק ללאום. המשך קיום ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי אינה מובנת מאליו ומובטחת לכל הדורות הבאים. רבים מדי תוקפים את הלגיטמציה לעצם קיומה. לא רצוי להגביר את כוחה של התנועה האיסלמית, שהיא אחד מהתוקפים הקשים.

    Liked by 3 אנשים

  10. קמיליה, אני לא מבטל את החששות שאת מעלה. אבל זה לא שאם רע״מ תיתן כתף לממשלת נתניהו או לממשלת אנטי נתניהו, אף אחד לא ישים לב אם יהיו לכך השלכות בהפיכת הבדואים למצויים מעל לחוק. אדרבה זה אולי ימשוך יותר תשומת לב לתהליך בגלל שכל מתנגדיה הפוליטיים של הממשלה יתרכזו בו.
    בתנועה האיסלאמית בישראל יש פלג צפוני ופלג דרומי ואני רואה באור חיובי את זה שהפלג הדרומי המתון יותר יצליח. ואפשר להשוות לכך שהחרדיות המיינסטרימית חזקה בהרבה מהזרמים האנטי ציוניים הקנאים במאה שערים או מהפלג העצניקי החדש. ויש ערך לכך שהיא לא אלימה כנגד המדינה ולא חוסמת כבישים כמותם.

    אגב כל מה שאני אומר היה בטל ומבוטל אם הייתי חושש לחזרת קצבאות הילדים המטורפות. מאמין שזה לא על הפרק. עם היתר אפשר להתמודד. אני מאמין שלא כל הנושאים הבעייתיים עם הבדואים ויתר המוסלמים בישראל הם משחק סכום אפס ויש ערך לשיתוף פעולה.

    Liked by 1 person

  11. מקווה מאוד שמנסור עבאס הוא לא סאדאת. סאדאת היה אדם אמיץ שיצא נגד הפרדיגמה המקובלת בסביבה שלו ועשה תפנית של 180 מעלות אבל הוא ממש לא היה איש שלום והתפנית ממש לא היתה לכיוון להיות איש שלום ההפך הגמור. הפרדיגמה המקובלת בקרב השואפים להשמדת ישראל היתה אך ורק קרבות כח ואסור אפילו להציג איזו הסכמה או קשר עם ישראל אפילו שזה רק הצגה אבל הם הפסידו בכל הקרבות ובאופן כללי כבר היה יאוש גדול בשאיפה להשמיד את ישראל. סאדאת זיהה את הדרך הנכונה להשמיד את ישראל אבל זה היה מנוגד לחלוטין לפרדיגמה המקובלת אצלם. הוא היה צריך הרבה אומץ כדי לצאת נגד הפרדיגמה המקובלת אצלו ושילם על כך בחייו – למזלנו הרב. אין שום ספק שמלחמה נגד ישראל שמשלבת כסות של שלום הרבה יותר מסוכנת.
    הסכם השלום עם מצרים גרם לנו נזקים עצומים. בסופו של דבר – הדבר שהפיח את הרוח הכי חזקה להמשיך במלחמה נגד ישראל כולל בקרב אלו שרצחו את סאדאת – היתה העובדה שסאדאת הוציא מישראל את סיני – היא הראתה להם שיהודים לא יגנו בחוזקה על אדמתם ואפשר לנצח אותם (יש מחבלים שאמרו זאת בזמנו במפורש בראיונות לתקשורת).
    הסכמים עם מדינות כמו איחוד האמירויות היה צריך לבוא מזמן – היו להם צרות עם איראן כבר מזמן וברית עם ישראל היתה הדבר הכי טיבעי – אז למה זה לא קרה?!. מי שעזר לקבע שהסכם שלום עם מי שלא יהיה צריך להיות קשור גם לפלסטינים היה סאדאת שהכניס עניינים פלסטינים להסכם השלום עם מצרים.
    לגבי מנסור עבאס יש מקום להתקדם איתו בזהירות. אבל לבדוק טוב טוב שלא מדובר בעוד 'סאדאת'.

    אהבתי

  12. קמיליה,
    חולק על דוקטור קידר. הדוגמא של חיזבאללה ולבנון לא רלוונטית. המצב שבו האינטרסים (התמריצים הכלכליים) מרסנים את האידיאולגיה מייצר הזדמנויות שפוליטיקאי/מדינאי כמו נתניהו יודע למנף. כלפי החמאס זה מצב של ווין ווין. או שיתקע טריז בין התנועה האיסלמית לחמאס או שיעודד אותו להגיע גם הוא לדיל. יש בכך גם איתות לתורכים שנמצאים יחד עם אירן וישראל במצב שבו כל צד עויין את השניים האחרים.

    אהבתי

  13. משה,
    אני שותף לדעתך שהסכם השלום עם המצרים לא עובר במבחן של עלות/תועלת. יחד עם זה אי אפשר לשלול את התועלת שבו והיא סילוק הסכנה שישראל עלולה להילחם בצבא של מדינה ערבית בסיוע של שאר מדינות ערב

    אהבתי

  14. פינת הטרלול הישראלי

    Liked by 1 person

  15. סאדאת מת לפני ארבעים שנה ואנחנו לא מוכנים למלחמה נגד חיזרים. אלו הטעונים שיש לך תמריץ?וואלא טעונים מדעיים. את מבינה קמיליה, מה שלא תגידי הוא ינפנף אותך. את באמת חושבת שהוא ישתכנע? אפילו אם תביאי את אלוהים שיגיד שאת צודקת הוא ימשיך לטעון שאתם במיעוט.
    כמו אמרו לך קמיליה וקידר, סאדאת לא שינה, הוא קיבל הצעה כלכלית בנוסח דון קורליאונה מהאמריקאים ותפס את הרגע בביצים, שום שלום שום בטיח. עבור תמריץ הסכוי שהחיזבלה ירה טילים הוא כמו הסכוי שהחייזרים ירו טילים. אני מקווה שהוא משקיע גם במניות באותו הגיון. הוא לוקח טיעון פרודי מהסימפסון ואומר: אפילו הסימפסון אמרו אז בטח הם יודעים על מה הם מדברים. תמריץ חי בסרטים מצויירים.
    אז אתה רוצה לקבל את עבאס למשפחה? מי-טו מחסל את וודי אלון מכיון שאשתו הלונטיקית ניסתה לסחוט אותו כספית. שחקנים מסרבים לשחק אתו מכיון שלפני 30 שנה אשתו טענה טענות שבית המשפט ועדר פסיכולוגים הוכחו כמופרחות, עדיין מחמת הספק הם לא רוצים קשר עם פדופיל לכאורה, אבל לך אין בעייה להכניס הביתה אדם שיש לו רקע מוכח של עשרות שנים בו הוא טוען שהוא רוצה לעשות לכלל היהודים את מה שלכאורה וודי אלן עשה. אתה חי בעולם לא מציאותי. יש גבולות שלא עוברים.

    אהבתי

  16. אני מתלבט לגבי הסיפור של רע"מ.
    אין לי בעיה עקרונית אם היה מדובר במפלגה ערבית שבאה ואומרת שזאת מדינה יהודית והם רוצים להשתתף כשחקנים פוליטיים לשיפור חייהם.
    נכון שרע"מ עדיפה על בל"ד וחד"ש ושאר המשותפת, אבל הם עדיין לא מכירים במדינה הזאת כמדינתו של העם היהודי.

    חייל, האם תתמוך בהקמת ממשלת שמאל בתמיכת רע"מ?
    אני שואל בכדי לנסות לברר האם זה מגיע מתוך רצון לשלב את הערבים במדינה ולחזק את המתונים מבניהם (כפי שגם תמריץ כתב), או רק צורך לשמר את נתניהו.

    אהבתי

  17. חייל
    "אי אפשר לשלול את התועלת שבו והיא סילוק הסכנה שישראל עלולה להילחם בצבא של מדינה ערבית בסיוע של שאר מדינות ערב" יש כאן הנחה שאכן הסכם השלום סילק את הסכנה הזאת אבל למזלנו מנהיגי המדינה לא באמת האמינו בהנחה הזאת ובנושא הזה גילו אחריות ודאגו לצבא בעוצמה כזאת שבמלחמה כזאת מבחינת הערבים היא חסרת סיכוי לחלוטין לניצחון. – זה עלה המון כסף אבל זה היה מחויב המציאות.
    בכל אופן היות ומנהיגי המדינה דאגו באופן אחר שלא תהיה מלחמה אי אפשר לשלול את ההנחה הזאת אבל גם אי אפשר גם לשלול את ההנחה ההפוכה שהסכם השלום הגביר את הסכנה שישראל עלולה להילחם בצבא של מדינה ערבית בסיוע של שאר מדינות ערב.
    הבסיס של ההנחה ההפוכה הוא:
    א. אם למצרים ולמדינות ערב היה נסיבות שבהם הם חושבים שהם הולכים לנצח הם היו זורקים את הסכם השלום לפח ויוצאים למלחמה.
    ב. מצרים אחרי מלחמת יום כיפור היתה מדינה מוכה עם צבא מוכה ולא כשיר לשום דבר שנים כך היה עד הסכם השלום. – בהסכם השלום הם קיבלו נשק וכסף שהעלה את הצבא שלהם בכמה רמות.

    אהבתי

  18. אין היום מעצמה שתגבה מלחמה נגד ישראל.. ונקווה שכניסת סין למזרח התיכון בהסכם עם אירן אינה מבשרת אחרת.

    אהבתי

  19. לא החלטתי מה יותר מגוחך – המחשבה כאילו נתניהו יקים ממשלה שנשענת על משבחי שהידים (מה שלא יקרה),
    או ההתנהלות של התקשורת הארורה, שמציירת את עבאס בהתאם לאג'נדה שלה
    (כשהשמאל מדבר על ממשלה איתם אז נשלפות כתבות על קירוב לבבות, כשעולה חיבור בין הימין לעבאס אז נשלפות כתבות על היסטוריית התמיכה במחבלים של עבאס).

    אהבתי

  20. קרולין, אני תוהה איך ירגישו הביביסטים אם תקום ממשלת ביבי – רע״מ? אולי, בלי להשוות חלילה, יש מקבילה היסטורית בתגובת הקומוניסטים בארץ לברית סטלין – היטלר. כמדומני שהביעו אמון בהחלטת סטלין (הרת האסון והתמימה בדיעבד).

    אהבתי

  21. יאיר,
    התשובה לשאלתך היא בוודאי שלא. ההבדל בין הליכוד/נתניהו+רע"מ לבין השמאל+המשותפת הוא כמו ההבדל בין הסכמי אברהם לבין הסכמי אוסלו. הראשון נובע מניתוח קר של אינטרסים והשני נובע מהזדהות אידיאולוגית עם הצד השני. התמיכה שלי בהסכם עם רע"מ תלויה כמובן בתנאיו

    אהבתי

  22. משה,
    חשבתי בזמן אמת ואני עדיין סבור כך שההסכם עם מצריים היה מקח טעות אבל היו בו תועלות. אני מסכים אתך שלהסכם לא היתה שום השפעה ממתנת על השנאה המצרית כלפינו אבל ההסכם הציב שני מכשולים בפני התקפה מצרית נוספת. 1. הפיכת מצריים למדינת חסות אמריקאית. 2. פרוז סיני (לצערי נתניהו ויתר עליו, מהלך מטופש וחסר אחריות מצד המדינאי הכי זהיר באזור). כיום יש מכשול נוסף בדמות החלשות כללית של העולם הערבי יחד עם העלמות נשק הנפט.
    אתה טועה לגבי תוצאות המלחמה. הצד המוכה שהרגיש מובס היה ישראל שהסכימה לנסיגה ללא תמורה מכל השטחים שכבשה במלחמה + מסירת שטחים נוספים רק כדי לחזור למצב של הפסקת אש כמו לפני המלחמה. ישראל מסרה לסוריה רצועת שטח שהכילה את קונייטרה ונסוגה לקו התלים ללא שום תמורה מדינית. בסיני נסוגה מהגדה של תעלת סואץ.

    Liked by 2 אנשים

  23. חייל,
    תמיכת רע"מ אינה כמו הסכם אברהם כי המדינות הללו, בעצם החתימה על הסכם אברהם הן מכירות בנו. זה לא המקרה של רע"מ (אלא אם כן יהיה הסכם מולן שיכלול הכרה שלהם במדינת ישראל כמדינת העם היהודי).

    מבין ארבעת חלקי המשותפת (כולל רע"מ) – רע"מ היא הפוטנציאלית ביותר לא כיון שהיא פרגמטית יותר אלא בגלל שהיא דתיה.
    לדעתי, ואמרתי כאן את זה הרבה פעמים, הסכסוך הוא דתי ולכן פתרונו יהיה דתי (ולא טריטוריאלי כפי שאוסלו סובר). ולכן רע"מ היא המועמדת הנכונה לשילוב הערבים במדינת ישראל. אבל לטעמי עדיין אנחנו מדברים על משהו מהר מדי ומוקדם מדי.
    אם הם היו נכנסים לממשלה שכבר יש בה 61 – זאת התחלה שניתן לבדוק איתה את העתיד, ובה בעת להגדיר את העיקרון שממשלה לא יכולה להסתמך על קולות של מפלגות ערביות שחלוקות על הגדרת המדינה כמדינה יהודית (ולמעשה על כל מפלגה).

    אבל להקים ממשלה על 61 שמסתמכת על מפלגה שלא מכירה בנו – טעות.
    מה גם שהגדרות המורכבות שלך על ההבדל בין הסכמי אוסלו להסכמי אברהם (שאני מסכים להן) לא יילקחו בחשבון בעתיד ואנחנו יכולים לראות שותפות של שמאל והמשותפת כשהצידוק יהיה "ביבי עשה את זה".
    ביבי מאוד יפגע מהקמת ממשלה שתשען על רע"מ בקונסטלציה הנוכחית.
    לדעתי ממשלה כזאת תהיה לא יציבה וקצרת חיים, שבסופה ביבי יאבד חלק מהאלקטורט שלו בבחירות שלאחריה.

    Liked by 1 person

  24. יאיר,
    אין בשום הסכם מדיני של ישראל הכרה בישראל כמדינתו של העם היהודי. לא ברור לי איך בן אדם עם היגיון מינימלי (בבון) מעלה טענה מסוג :השמאל זקוק להכשר ימני". אם השמאל היה יכול להקים ממשלה בתמיכת המשותפת הוא היה מבקש הכשר ימני?
    אין שום פיתרון לסכסוך דתי, ניתן להקהות את נזקיו וזו מהות ההסכם (אם יהיה) עם רע"ם
    עם כל הכבוד הסכם עם ממשלת 61 זה כלאם פאדי. ההסכם נולד מתוך המצב הפוליטי הנוכחי שמעצים את כוחה של רע"מ ומכאן את התמריץ שלה להגיע להסכם

    אהבתי

  25. למה כלאם פאדי?
    ביבי פנה לציבור הערבי ישירות, אז מדוע לא ניתן למנות את נציגי רע"מ לממשלה שכבר כוללת 61?

    אהבתי

  26. יאיר,
    לדעתי רע"מ מעוניינת במעמד שהיה לאגודת ישראל לפני שנים. תופינים ללא שיתוף באחריות. (מעניין מתי יתחילו לפיד/ליברמן לדרוש גיוס שווה גם לערבים)

    אהבתי

  27. חייל,
    מצב כזה אני לוקח ב-2 ידיים. אין לי שום יומרה להפוך אותם לחובבי ציון.
    אבל מהיכן הביטחון שזה מה שהיא רוצה?

    Liked by 1 person

  28. יאיר,
    אין לי ביטחון. אני מעריך שזה סוג ההסכם היחידי האפשרי. עבאס (ומועצת השורא, גדולי התורה שלהם) מצטייר אצלי כאדם עם הבנה פוליטית מעמיקה

    אהבתי

  29. אבו עלי אקספרס:
    ההסכם בין סין לאיראן: האם צריך להתחיל לדאוג?

    צריך לדבר על הפיל הלבן שבמרכז החדר. הפיל הסיני. זה שחתם הסכם אסטרטגי עם איראן.
    ההסכם הסיני איראני והשלכותיו עוד ילוו אותנו לזמן רב. יש לו פוטנציאל לעצב מחדש את המזה"ת ולא בטוח שלטובתה של ישראל.

    האינטרסים של סין שונים לחלוטין מאלה של ישראל ושל המערב ושיקולי דמוקרטיה, הומאניות וצדק עולמי אינם בהכרח בראש סדר העדיפויות הסיני.

    הם משחקים משחק גיאופוליטי מהתחלה ועד הסוף. הם זיהו עסקה כלכלית: מדינה בעלת משאבי טבע משמעותיים ומיקום גאוגרפי מצויין, שנאלצת להציע את מרכולתה במחירי חיסול הרבה מתחת למחיר השוק.

    פרטי ההסכם, תחומיו והיקפו טרם פורסמו פומבית אך מסך הדיווחים והידיעות בנושא עולה התמונה הבאה:
    סין תשקיע באיראן בפיתוח תשתיות, כלכלה, הגנה ותעשיה סכום של כ 400-500 מיליארד דולר על פני 25 שנה.
    בתקופה זו תוכל סין, בגדול, לעשות במשאבים ובשווקים האיראנים ככל העולה על רוחה.
    חלק מהפרשנים האיראנים מדברים על השתלטות צפויה של סין על נמלי הים ג'אסכ וצ'אבהאר לחופי מפרץ עמאן(מצורפת מפה) – דבר שיתן לסינים אפשרות של מוצא נוסף לים (באמצעות חיבור רכבות משא למשל, מסין לנמלים אלה), באמצעותו שילוח סחורות למערב יהיה מהיר יותר ויחסוך דרך ארוכה בים.
    ההסכם מוריד משמעותית מכוח המיקוח של האמריקאים סביב הסכם הגרעין ושולח את האיראנים הרחק מהמערב אל חיבוק הדוב הקומוניסטי.
    פרשנים המקורבים לשלטון האיראני מציינים כי הסינים ישקיעו בשיפור התשתיות היבשתיות בין איראן עיראק וסוריה (שוב מוצא לים קרוב למערב זה העניין, דרך נמל לטקיה בסוריה למשל). כמו כן חיבור פקיסטן
    לתשתיות אלה (פקיסטן מפרידה בין איראן לסין מבחינה גאוגרפית).
    כדי להגן על השקעתם, אפשר להעריך בסבירות גבוהה שהסינים ישפרו את יכולת ההגנה האיראנית או יגנו עליה בעצמם.

    כל אחת מהאפשרויות הנ"ל לא עולה בקנה אחד עם האינטרסים הישראלים.

    בצה"ל מינו עכשיו אלוף פיקוד איראן. אולי היה צריך למנות גם אלוף פיקוד סין….

    צריך להשקיע מאמץ באיתור אינטרסים משמעותיים כדי שלישראל תהיה יכולת השפעה כזו או אחרת על קבלת ההחלטות הסינית בנושא האיראני.

    לישראל יש מה להציע בתחום הגיאופוליטי, והמשבר האחרון בתעלת סואץ רק ממחיש את זה. צריך לתכנן מראש ולפעול בזהירות. יש הרבה אצבעות שאפשר לדרוך עליהן בטעות. צריך להפנים שהקרב על הנהגת העולם כמעט והוכרע. ארה"ב בנסיגה. סין מעצמה עולה. נסראללה כבר הבין את זה מזמן.

    Liked by 2 אנשים

  30. יאיר אני חולק עליך בענין מהות הסכסוך עם הפלסטינים. אם הסכסוך היה דתי לא היה שלום בינינו לבין מדינות ערב. מצד שני סכסוך דתי הוא גם קל יחסית לפתרון.

    להבנתי הסכסוך הוא מאבק על משאבים. יש פה 2 עמים שטוענים לבעלות על אותה חלקת אדמה. לשני הצדדים יש סיבות טובות לא לוותר, והדת היא משנית בענין. נגיד את זה אחרת – נניח שלא היו פלסטינים, האם לדעתך היה סכסוך עד סוף הדורות בין ישראל לבין שכנותיה?

    אהבתי

  31. אמחייה,

    זה בדיוק להיפך:
    השכנים שלנו לא בסכסוך איתנו בגלל הפלסטינים
    אלא
    הפלסטינים בסכסוך איתנו בגלל השכנים שלנו

    וביתר פירוט:
    הפלסטינים היו צורה של השכנים שלנו להילחם בנו באופן מתוחכם ומבפנים, ולכן הם פיתחו וקידמו את הזהות הפלסטינית, בניגוד לכל מעשיהם עד הקמת מדינת ישראל (בוודאי עד ראשית הקמת הבית היהודי בזמן המנדט הבריטי). הפלסטינים היו הסיבה הרשמית למעורבות של המדינות הערביות כאן ולמלחמות שלהם בנו. הם גם היו הצידוק להשמדת הבית היהודי והחזרת האדמה ל"בעליה המקוריים".

    עם הזמן, הזהות הפלסטינית הזאת חוזרת כבומרנג לשכנים שלנו וכיום היא תקועה להם כעצם בגרון.
    לחזור אחורה ולהודות שהפלסטינים מומצאים – זה בניגוד לדעת הקהל שהם בנו וטיפחו, ובניגוד לעילת העילות עליה מבוססת כל המדיניות שלהם עד היום.
    לעזור לפלסטינים – זה לא אפשרי גם כי אין בכוחם לפתור את הבעיות הפרטיות שלהם וגם כי קשה לפתור משהו מומצא.
    ולכן נותר להם רק להלל את הפלסטינים ולגדף אותנו מעל השולחן, ומתחת לשולחן לשתף איתנו פעולה ולשים פס על הפלסטינים.

    וכיון שלא הפלסטינים הם העיקר, הרי שהסכסוך לא על משאבים, כי לשכנים שלנו אין שום תביעה על כברת הארץ הזאת, או על המשאבים שבה.
    העולם האסלאמי רואה בחלקת האדמה הזאת אדמה מוסלמית ובנו כופרים/לא-מוסלמים שיושבים על אדמה מוסלמית ללא קבלת מרות אסלאמית.
    בתפיסה הזאת לא ניתן לטפל על-ידי חלוקה של חלקת האדמה הזאת.

    Liked by 1 person

  32. לחייל זקן,

    כתבת:
    1. " … חולק על דוקטור קידר. הדוגמא של חיזבאללה ולבנון לא רלוונטית. .."
    ———————
    נשאר חלוקים.
    נכונות של פוליטיקאים לסכן אינטרסים קיומיים של מדינתם בטווח רחוק לטובת השגת / שמירת השלטון בטווח הקצר – כנראה משותפת לפוליטיקאים הלבנונים ולישראלים.

    2. " … המצב שבו האינטרסים (התמריצים הכלכליים) מרסנים את האידיאולגיה מייצר הזדמנויות שפוליטיקאי/מדינאי כמו נתניהו יודע למנף. …"
    —————–
    מהיכן שאובה ההנחה שבל'ד נאותה לרסן, ולו במעט, את האידיאולוגיה האיסלמיסטית שלה?
    האם היא ויתרה על איזשהו קוצו של יוד בהלכה האיסלמית? האם גונתה ע'י חכמי ההלכה הקהירים?
    בל'ד בסה'כ החליטה לאמץ את טקטיקות "לשון המאזנים" של המפלגות החרדיות (להוציא מקופת המדינה את הכספים הנדרשים, ואת העלמות העין הנדרשות, בכדי להמשיך ולהפיץ את האידיאולוגיה הקיצונית שלהם). אין כאן שום ויתור של בל'ד על עיקרי אמונה אידיאולוגים. רק שינוי בטקטיקות.

    אני מוכנה להניח, לצורך הדיון, שניתן לסמוך על נתניהו שיצליח להפיק תועלות מבל'ד בלי לסכן שום אינטרסים חיונים של המדינה (למרות שאני אישית, גם לאור הנסיון האחרון עם ניסנקורן, איני סומכת עליו).
    אבל אחרי שנתניהו קבע את התקדים (הישענות על מפלגה *אנטי* ציונית כלשון מאזנים, בעלת כוח לא פרופורציונלי לגודלה, שתכריע את זהות ראשי הממשלות הבאים) – הוא ישמש את כל ראשי הממשלות הפוטנציאלים הבאים. ניתן להניח שרבים מהם, הן מהימין והן מהמרכז – שמאל, כנראה יצליחו הרבה פחות מנתניהו בריסון השאיפות של בל'ד.

    ניתן להניח שהשמאל הישראלי, על אחת כמה וכמה השמאל הקיצוני, אינו זקוק ללגיטימציה של נתניהו ולשום תקדים. אבל עד היום פוליטיקאים שמנסים למשוך קולות גם מהמרכז הפוליטי (כמו יאיר לפיד וגדעון סער) דחו על הסף כל הישענות על "הזועביז". אבל אחרי שנתניהו "יכשיר" עבורם את הדרך – דבר כבר לא יעצור בעדם. כולל לא כניעה לקיצוני הקיצונים של בל'ד.
    לתפיסתי נתניהו, בתקווה לשמר את שלטונו לעוד מספר חודשים או שנים, הבעיר אש שעלולה לפגוע בעתיד בכולנו.

    3. " .. כלפי החמאס זה מצב של ווין ווין. או שיתקע טריז בין התנועה האיסלמית לחמאס או שיעודד אותו להגיע גם הוא לדיל. יש בכך גם איתות לתורכים שנמצאים יחד עם אירן וישראל במצב שבו כל צד עויין את השניים האחרים .. "
    —————————–
    לא הבנתי את כוונתך. אשמח להבהרות.

    (((האם החמאס זקוק לאיזושהי לגיטמציה מבל'ד בכדי להמשיך להוציא מישראל את צרכי הרצועה (בתמורה לריסון מה של התקפותיהם עלינו)?
    האם טורקיה של ארדואן התקשתה אי פעם לשלב בין רטוריקה ארסית, השוללת את זכות קיומה של מדינה יהודית ואת שליטתה באל אקצה, לבין המשך העיסקאות הכלכליות בין שתי המדינות?)))

    אהבתי

  33. קמיליה,
    2. מדובר ברע"מ ולא בבל"ד.
    לא טענתי שהם ויתרו על האידיאולוגיה שלהם אלא שהם שינו את הטקטיקה שלהם. מעשה שהמשותפת לא מסוגלת/לא רוצה לעשות. שינוי זה מאפשר להגיע איתם להסכמות פוליטיות, למשל תקציב. השינוי של רע"מ נתפס כאיום על ידי המשותפת ולכן הפעילו נגדו אלימות
    3. הסכסוך בין הסונים לשיעים בנוסף לאביב הערבי יצר מצב שבו לסונים יש אינטרס להתקרב לישראל. זה הרקע להסכמי אברהם ויש בו גם פוטנציאל להנמכת הלהבות בין תורכיה לישראל. במקרה של רע"מ יש איום נוסף והוא הקרבה האידיאולוגית בין הרדיקלים הערבים לפרוגרסיביים המערביים, מצב שהאסלמיסטים של רע"מ רואים בו סכנה גדולה יותר מאשר סכנת הציונות. אני כמובן לא רואה באפשרויות החדשות פעמי משיח אבל כן רואה הזדמנות פוליטית ששווה לנצל.
    לגבי ההכשרה שהימין מעניק כביכול לשמאל, זה חלק מתרבות הרל"ב (אני מתפלא שאת נתפסת לזה). ביבי אחראי להתנהגות של סער ובנט, של ליברמן, של החרדים אז התוספת של אחריות לשמאלנים כבר לא מעלה ולא מורידה

    אהבתי

  34. כשבישראל מתלבטים איך וכיצד לייסד ממשלה חדשה, ברשות הפלסטינית לא שוקטים על השמרים. תוכנית ההשתלטות הפלסטינית המתוכננת על שטחי C ממשיכה כל העת להתקדם בשטח, במימון ניכר. סדרת כתבות בחדשות 13 חשפה השבוע מבצע "הסתערבות" של ארגון "עד כאן", שעובדיו התחזו לעיתונאים זרים, ושאבו מידע רב מבכירים פלסטינים ומגורמים באיחוד האירופי על האופן שבו מתוכננת ומתנהלת הבנייה הפלסטינית, ועל סכומי העתק בגובה עשרות מיליוני אירו המוקדשים לה. מטרתה המוצהרת של הבנייה: הקמת מדינה פלסטינית והחלת ריבונות בפועל בכל השטח.

    רבים מהנתונים על היקפי המימון ועל שיטת ההשתלטות נחשפו כבר בעבר, בין השאר על ידי ארגון "רגבים" שפעיל מאוד בעניין – כמו גם העובדה שכ־30 אחוזים משטחי C אבודים כבר מבחינת ישראל. אולם בארגון עד כאן אומרים שכעת הצליחו להניח את היד על תוכניות הרשות הפלסטינית בנושא לעשר השנים הקרובות. למשל, תוכנית לבנייה מסיבית באזור מזרח ירושלים והעיר העתיקה.

    התחקירנים שקדו על בניית הזהות הבדויה, כולל הקמת אתרי אינטרנט והדפסת כרטיסי ביקור, וכך גרמו למרואייניהם הפלסטינים והאירופים לדבר בפתיחות. ג'יהאד רביעה, מנהל המשרד לתכנון מקומי ברשות הפלסטינית, אמר למראיינת במסווה כי "האיחוד האירופי תמך במיליוני אירו בפרויקטים, במיוחד בכפרים ללא תוכניות מאושרות.

    "נציג מהאיחוד האירופי אמר לי, 'תתכנן כאילו אין כיבוש, אל תגביל את עצמך'. מאז זה הפך להיות המשפט המנחה שלנו". כן הוסיף: "הוא אמר לי, 'אל תגיד לי היהודים מסכימים או לא מסכימים, זה לא עניינם, זו האדמה שלך'".

    מוחמד אשתייה. צילום: AFP
    התוכניות כוללות גם השתלטות על אזורים אסטרטגיים ביו"ש. לדברי נציגי הרש"פ בחומרים המצולמים של עד כאן, "התוכניות מחברות בין אזורים, זה כבר לא משהו מקומי אלא גדול ועצום. לאו"ם יש תפקיד חשוב – היכולת לאפשר למתכננים הפלסטינים להיכנס לאזורים של שטח צבאי".

    לאחר התכנון, מגיע שלב קביעת העובדות בשטח. "תודות לאיחוד האירופי אנחנו בונים. הכיבוש הורס, אבל אנחנו לא מתאמים מול הצד השני, לא מחכים לאישורו בשום דבר… נציגת האיחוד האירופי הגיעה איתי לפגישה במנהל (האזרחי), ודיברה שם עם נציגי המנהל באופן הכי נוקשה שיש… היא אמרה להם: 'אנחנו נוציא לפועל את כל הפרויקטים למען הפלסטינים בלי לקבל מכם את האישור'", אומר גורם פלסטיני.

    כתבות נוספות באתר מקור ראשון:
    סמוטריץ' לא היה מגיע לאן שהגיע ללא ההיפרדות מבנט
    בין הח"כ הזקן לצעיר ביותר: פניה של הכנסת ה־24
    אמת מים ופראיות של המדבר: הטיולים שיעשו לכם את החג

    היעד בשטח הוא ניתוק רצף ההתיישבות היהודית ובידוד יישובים יהודיים ביו"ש, וכן התחברות לכבישים העוקפים. הנציגים תיארו כי "אנחנו מדברים על חזון… תוכנית אזורית של חיבור כבישים. זה חזון פלסטיני לעתיד. ישראל רואה את הכבישים האלה כשייכים להתנחלויות. ויש התנחלויות בין כפר אחד לשני". נציג אחר תיאר כי "אין כוח בעולם שימנע ממני לתכנן את פלסטין: את ירושלים, את הבקעה, את הגדה. הכול".

    הנשק: עצי זית
    דוגמה עדכנית לתוכנית ההשתלטות הופיעה אתמול בטוויטר של משרד ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד אשתייה, אשר יחד עם נציג האיחוד האירופי השתתף בטקס נטיעת עצים בבקעת הירדן. הציוץ דיווח על הנחת אבן פינה ל"פרויקטים רבים" שהרשות הפלסטינית מתכננת בבקעת הירדן.

    הקונסול הכללי האיטלקי בירושלים, ג'וזיבי פידיל, השתתף לאחרונה בוועידה של השלטון המקומי הפלסטיני שדנה ב"שיתוף פעולה בינלאומי עם פלסטין בנושא חקלאות וקרקעות, ותפקיד הרשויות המקומיות בפיתוח". יו"ר השלטון המקומי הפלסטיני, מוסא חדיד, דיבר בכנס על החשיבות של שיתוף הפעולה הפורה בין המדינות, וביקש להרחיב את מעגל הנהנים מהפעילות ולחזק את שיתוף הפעולה האיטלקי־פלסטיני. "יש לפעול להגדיר את סדרי העדיפויות לצרכים בנושא שטחי חקלאות, ולחזק את שיתוף הפעולה בין פלסטין לאיטליה באמצעות קשר ישיר בין הרשויות המקומיות הפלסטיניות עם מקבילותיהן האיטלקיות".

    את תוכנית ההשתלטות על שטחים באמצעות חקלאות, שהאיטלקים תומכים בה, שרטטה ממשלת מוחמד אשתיה. לפני כחודש דיבר שר החקלאות הפלסטיני ריאד אל־עטארי בריאיון לטלוויזיה הפלסטינית על תוכנית פיתוח מיוחדת של האשכול החקלאי. השר ציין כי במחוז סלפית יש 24 התנחלויות ובנייה יהודית רבה, ולכן על הפלסטינים להרחיב את השטחים החקלאיים כמשקל נגד.

    "הפעולות נועדו להרחיב את השטח החקלאי, להוסיף מקומות עבודה, להגדיל את אספקת המים ולחזק את החוסן של התושבים בסלפית במלחמתם נגד ההתנחלויות", הבהיר אל־עטארי.

    בחודש שעבר קיימו הפלסטינים טקס לנטיעת עצים בשטחי אש של צה"ל בין בית־אריה לראש־העין, באזור דיר־בלוט. לצורך המבצע העבירה הרשות הפלסטינית כ־2,000 שתילים של עצי זית לשותלים, שנטעו את העצים באדמות מדינה.

    משרד החקלאות הפלסטיני השיק לפני כמה שנים מיזם דגל שקרא לטעת מיליון עצי זית. במסגרת המיזם חילק המשרד, יחד עם ארגונים לא ממשלתיים וארגונים בינלאומיים, כ־300 אלף שתילי זית בשנה לחקלאים פלסטינים כדי שהללו יערכו נטיעות ברחבי יהודה ושומרון. בדו"ח שהפיץ לפני שלוש שנים קצין המטה לחקלאות של המנהל האזרחי ביהודה ושומרון הסתכם שטח גידול הזיתים ב־975 אלף דונם. מאז הוא התרחב עוד, והפך להיות אבוד מבחינת ישראל.

    "הממצאים שחשפנו מראים כי ביהודה ושומרון נוצר ואקום", אומר מנכ"ל עד כאן, גלעד אך. "אל הריק הזה נכנסו האיחוד האירופי והרשות הפלסטינית יחדיו. עד היום האירופים השקיעו 68 מיליון אירו בהשתלטות על קרקעות, ועומדים להשקיע עוד כ־3 מיליארד דולרים בהשתלטות על שטחי C – דבר שיגרור את ניתוק יהודה ושומרון ממדינת ישראל והקמת מדינה פלסטינית במהלך חד־צדדי.

    גלעד אך. מנכ"ל עד כאן. צילום: אריק סולטן
    "באמצעות חשיפת התוכניות והשיטה של התנהלות הרש"פ, מדינת ישראל תוכל כעת להגיב לתופעה הזו ולעצור אותה. חייבים שבקווי היסוד של הממשלה שעתידה לקום בקרוב יהיה ברור שהמדינה מקצה תקנים למלחמה בתופעה, מקימה מנהלת ספציפית לנושא, עוצרת את פעילות האיחוד האירופי, ובנוסף מוציאה את כל סוגיית המקרקעין מהמנהל האזרחי ומעבירה זאת לגוף ייעודי מקצועי".

    אחד המסמכים שתחקירני עד כאן הגיעו אליו הוא משנת 2012 – מעין חוזה שנחתם בין האיחוד האירופי לרש"פ. בין השאר, מוסברת בו האסטרטגיה להשקעה בשטחי C דווקא: "החלון לפתרון שתי מדינות נסגר במהירות עם המשך ההרחבה של ההתנחלויות הישראליות והגבלות הגישה לפלסטינים בשטח C, שטח הכולל משאבי טבע וקרקע חיוניים לצמיחה הדמוגרפית והכלכלית העתידית של מדינה פלסטינית. לפיכך, האיחוד האירופי רואה חשיבות בתמיכה, כדי לשמר אפשרות ליצירת מדינה פלסטינית רצופה ובת קיימא".

    עוד נטען שם כי ישראל, המסתמכת על הסכמי אוסלו, לקחה אחריות מנהלית על תכנון הבנייה בשטחי C, אף שצעד זה, לדברי האיחוד, נוגד את החוק הבינלאומי. "ניסיון העבר מלמד שבלתי אפשרי כמעט לפלסטינים ולגורמים בינלאומיים להשיג היתרי בנייה בשטח C. יתר על כן, הרשויות הישראליות הורסות באופן קבוע מבנים פרטיים וקהילתיים".

    המסמך מפרט בין השאר כי תקצוב המיזמים כולל סכום שייתן מענה משפטי לבעיות שייווצרו מול מערכות התכנון הישראליות, שכן, בגלוי ובמודע, המיזמים הללו מנוגדים לנהלים הישראליים.

    גוררים רגליים
    בקיץ שעבר נערך דיון בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת שבו נחשפה לראשונה החלטת הקבינט המדיני־ביטחוני שהתקבלה שנה לפני כן, בנוגע למערכה נגד השתלטות פלסטינית על שטח C. נציג המל"ל אמר בדיון כי מתאם פעולות הממשלה בשטחים היה אמור למנות פרויקטור שיבצע מיפוי של הבנייה הבלתי חוקית באזורים אלו, ויבהיר מה נדרש כתוצאה מהנתונים שיעלו מגורמי התכנון והאכיפה, כדי שתתאפשר אכיפה סדורה על כל הבנייה הבלתי חוקית.

    תוצאות המיפוי והאכיפה נועדו להיות מוצגות באופן סדיר לקבינט, אך בדיון התגלה כי בשנה שחלפה מאז ההחלטה כמעט לא התקיימו דיוני קבינט, ואף אחד מהם לא עסק בשטחי C. ההימנעות מהדיונים נמשכה גם לאחר הישיבה. כך שישראל אמנם קיבלה החלטה לנהל מאבק, אך בפועל הדברים נעים באיטיות רבה, אם בכלל.

    יו"ר ועדת החוץ והביטחון צביקה האוזר, היום. צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
    נציין שראש ועדת חוץ וביטחון שעסקה בנושא היה ח"כ צבי האוזר, שהתמודד לכנסת ה־24 ברשימת תקווה חדשה, אך נותר מחוץ לכנסת. בהקשר הזה, גורמים בליכוד וכן במפלגת הציונות הדתית מקווים כי על אף התחייבותו של ראש תקווה חדשה גדעון סער לא להצטרף לקואליציה בראשות בנימין נתניהו, העניין האידיאולוגי יגבר, ומפלגתו תצטרף בכל זאת. למשל, כדי לקדם את המערכה בשטחי C במסגרת ממשלת הימין שתקום.

    גם "פורום דרור בליכוד" קורא לסער להצטרף. "אנחנו קוראים לגדעון סער לשים את המשבר מאחור, להציב דרישות אידיאולוגיות ענייניות ולהצטרף לקואליציה בראשות נתניהו. גדעון, בערב פסח באפשרותך להציל את מדינת ישראל מבחירות חמישיות ולהוציא את מדינת ישראל לחירות. יחד נוכל להקים ממשלת ימין יציבה שתקדם את ערכי הימין, בדיוק כפי שאתה מאמין בהם".

    Liked by 1 person

  35. עתידן
    הבעיות המתוארות בכתבה כבר מלוות אותנו שנים רבות תחת שלטון ביבי. לקרוא לכולם להקים ממשלת ביבי בשביל לטפל בבעיות האלה זה לעשות שוב ושוב את אותו דבר ולצפות לתוצאות שונות.
    אני יכול להבין את אלה שקוראים לשלטון ביבי כי חוששים שהתחליף יהיה גרוע יותר. אני גם יכול להבין את אלה שקוראים לשלטון ביבי כי יש דברים שהוא טוב בהם. אבל את אלה הקוראים לשלטון ביבי בגלל הדברים שהוא כשל בהם אני לא יכול להבין.

    Liked by 3 אנשים

  36. משה, זה שאתה מקבל לייק משני מגיבים שעל פי רוב הגיוניים מאכזבת. "לעשות שוב ושוב את אותו דבר ולצפות לתוצאות שונות" זה סתם קלישאה שמצלצלת יפה. גם כשמשתינים על פח זה מצלצל יפה זו עדיין אמת.
    גם המשפט אחרי זה זה בדיוק אותו דבר, כמו בתהילים חצי הראשון של הפסוק וחצי שני שחוזר על אותו משפט במילים אחרות.
    ראש ממשלה לא יכול לעשות מה שבא לו, אנחנו לא דיקטטורה, אצלנו יותר מכל האחרים מושכים לכל הכיוונים, ראש ממשלה הוא שף שיכול לבשל רק עם מה שיש על השולחן לפניו וגם אז טעם זה דבר אישי. אם יתאחדו מאחוריו כל הימניים הוא יוכל לתפקד במיטבו. במקום כל אלו שזורקים מפתחות ברגים למכונה.
    ואם היית קורא את המאמר היית רואה שזה לא ביבי, אלו חברי הממשלה והועדות שיוכלו הם עצמם לנקוט בצעדים אפקטיבים לטובת המדינה ולא רק לביתם.

    Liked by 1 person

  37. לידיעתך תמריץ בזמנו שעמדו לחתום על הסכם שלום עם מצרים לא היה אף מנהיג שחשב להתחשבן עם סאדאת על 2700 – 2800 הרוגי מלחמת יום הכיפורים. נושא זה מעולם לא עמד לויכוח.
    הווכוח אז היה איזה שטח למסור למצרים. בגין התחייב למסור הכל. היו כאלו שטענו שיש למסור הרבה פחות וחלק אף טענו שאין למסור שטח כלל. ויתוריו של בגין היו גדולים ממה שגולדה מאיר היתה מוכנה לותר. המתנגדים לויתורים היו גם ממפלגת העבודה וגם מהליכוד (כנ"ל לגבי התומכים בויתורים). במפלגת העבודה היה אז ויכוח האם לתקוף את הליכוד מימין או משמאל (בסוף החליטו להיות יותר שמאליים מהליכוד). בכל אופן איש לא חשב להתחשבן עם מצרים על הרוגי מלחמת יום הכיפורים. אילו היה מושג הסכם שלום ללא ויתור על שטחים היו 120 חברי כנסת תומכים בו.
    בכל אופן חלק מתושבי המדינה חששו שזה חלק מניסיון לחסל את ישראל בשלבים. היו גם שחששו שסאדאת מודיע על בואו אבל הוא לא יבוא וכאשר כולם מחכים לבואו הוא יפתח במלחמה בחזית.
    בכל אופן כל החששות נתבדו.

    אהבתי

  38. עתידן נתניהו נמצא בראש ממשלת ימין מובהקת כבר יותר מ-10 שנים, והוא הזניח לחלוטין את הנושא הזה. הספין של הקריאה לסער (ולבנט) להקים עוד ממשלת ימין ברשות נתניהו בגלל שקר כלשהו, הוא רק זה – ספין. לפיד ושות' כבר הצהירו שיסכימו ל"ויתורים כואבים" בשביל להחליף את נתניהו, ואני מניח שקווי היסוד של הממשלה הם חלק מהעניין. להערכתי ממשלה ללא נתניהו תהיה יותר יעילה בתחום הזה.

    אהבתי

  39. נעים להיזכר…

    אהבתי

  40. כאן לכל המעונין, התבטאות הרב דרוקמן, לגבי עבאס ואפשרות הקמת ממשלה איתו וכדומה. כולל סמורטיץ שם. לגבי דידו של זה האחרון, אפילו בחירות בפעם העשירית. לא מעלה ולא מוריד מבחינתו.

    כאן:

    https://www.ynet.co.il/news/article/SkpBdmmHu

    אהבתי

  41. לצערי קמיליה צודקת. הסכסוך בין הימין לשמאל מדרדר את ישראל קשות. אני מסכים עם העובדה ששני הצדדים אשמים.

    אהבתי

  42. מישהו אמור להיות מופתע מכך שרע'מ תעשה כמיטב יכולתה בעדי להגן על החמאס העזתי מהתקפות נפשעות של צה'ל?

    —————————————-

    כאן חדשות
    @kann_news
    ·
    Apr 2, 2021
    Replying to @kann_news
    ראש עיריית כפר קאסם, עאדל בדיר ל-#הבוקרהזה: נכון להיום עבאס הוא מנהיג הציבור הערבי. הוא הוכיח את עצמו ולקח הרבה סיכונים. יצא לו טוב, הציבור נתן בו אמון. בדיר הוסיף: "אני לא חושב שהוא יהיה שר. הוא לא מחפש ג'וב לעצמו, אלא להשפיע יותר"
    @rbinyamini
    כאן חדשות

    @kann_news
    עאדל בדיר, ל-#הבוקרהזה על כך שעבאס לא הזכיר את הפלסטינים בנאומו: "ברור שאנחנו חלק מהעם הפלסטיני, אנחנו פלסטינים בתוך מדינת ישראל".
    על האפשרות שממשלה בתמיכת עבאס תצא למבצע צבאי בעזה: "אם הממשלה התלויה בקולו תקבל החלטה שהוא יתנגד לה, היא תיאלץ לחזור בה מההחלטה"
    @rbinyamini
    8:31 AM · Apr 2, 20

    אהבתי

  43. מבצע בעזה הוא באמת הבעיה הגדולה של ברית עם רע״מ. והחמאס הרי מייד מזהה בעיות כאלו ומעלה מחיר בהתאם. יש לזה אפקט קשה גם על הציבוריות הישראלית. כשביבי היה מאופק בעזה עד עכשיו ראו זאת כחוסר הרפתקנות. עכשיו יראו זאת ככניעה לרע״מ וזה יצטייר רע מאוד.

    אהבתי

  44. תמריץ,
    ממשלה ימנית עם רע"מ צריכה להחזיק מעמד עד להעברת תקציב, פעולה שתקנה לה שנה נוספת. כדי להפיל ממשלה יש צורך בממשלה חלופית ולכזו אין היתכנות ללא בנט. בכל מקרה נראה שהסמוטריצ'ים הטילו וטו כך שאופציה זו אינה ריאלית

    אהבתי

  45. תמונה לפנתיאון

    Liked by 1 person

  46. תומכים די מפתיעים לעמדתו של סמוטריץ כלפי רע'מ. אם כי מנימוקים שונים.(למעשה עמדתה של שימרית מאיר אינה באמת מפתיעה, אך אורי כץ – הפתיע אותי)

    Ori Katz
    @OriKatz3
    ·
    4 שע׳
    דעה לא פופולרית: מה שמדינת ישראל צריכה לעשות כדי שלא נהפוך למדינת עולם שלישי בעוד 20 שנה זה לחתוך בחדות קצבאות ילודה וסובסידיות לגידול ילדים, ואם הערבים יהפכו לקבוצת לחץ פוליטית חזקה כמו החרדים הסיכוי שזה יקרה ירד מ"ממש נמוך" ל"אפס מוחלט".
    Roy Iddan דגל פיראטים רועי עידן
    @Roy_Iddan
    ·
    4 שע׳
    גרוע מאוד.
    ציטוט ציוץ
    Shimrit Meir שמרית מאיר
    @shimritmeir
    · 7 שע׳
    הייתם מצפים שהחבירה של מנסור עבאס לימין הישראלי תעורר ביקורת אצל טורקיה, קטר, חמאס. אבל לא. האיש מאותרג. ברשת האזורית של האחים המוסלמים מבינים את עומק המהלך. המאחז שלהם בעזה הוא פינאטס לעומת שליטה עקיפה בממשלת ישראל

    אהבתי

  47. עניין הסובסידיות לגידול ילדים כבר נפתר ברובו ב-2003 בידי שר האוצר נתניהו. הכאוס הנוכחי בנגב נובע מילדי חוק הלפרט. אבל עדיין יש בעיית פוליגמיה בנגב הבדואי שחייבים לטפל בה.

    אהבתי

  48. תמריץ נתניהו של 2021 שונה מאוד מנתניהו של 2003, גם ובעיקר במפת התמריצים שלו.

    אהבתי

  49. למי שלא שמע עדיין, אז כצפוי, ביידן הסיר את הסנקציות על אישים מבית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג ( הושתו הסנקציות על ידי טראמפ בזמנו בצו נשיאותי).

    כאן להלן, הודעה של הבית הלבן ( במכתב לסנאט ולקונגרס):

    https://www.whitehouse.gov/briefing-room/statements-releases/2021/04/02/letter-to-the-speaker-of-the-house-and-the-president-of-the-senate-on-the-termination-of-emergency-with-respect-to-the-international-criminal-court/

    ירח הדבש במובן הזה נגמר. מענק לפלסטינאים ( 100 מליון דולר) הכרזה על יהודה ושומרון כשטח כבוש וכו… אבל ,זה בסך הכל, חזרה לפסים רגילים. עדיין אין משהו אקטיבי, שמעיד על החמרה בגישה ביחס לעידן שלפני טראמפ כמובן.

    להתראות

    אהבתי

  50. מאחר ולאף אחד בעולם לא באמת אכפת מהפלסטינים, וזה כולל את ארצות ערב שאין לנו גבול איתן, נראה שכל הפעולות של ביידן פשוט נועדו ליצור לחץ על ישראל. לא למען הפלסטינים אלא למען אינטרסים אמריקאיים כאלה ואחרים – אולי למנוע קשרים עסקיים עם סין, אולי לחבל במכירות נשק להודו, אולי סתם בתור קלף לחץ עתידי.

    אהבתי

  51. אמחייה,

    מאיפה הבאת תיאוריה כזו עם כל הכבוד. היא לחלוטין מנותקת מן המציאות.

    האמריקנים, במשך שנים רבות, מייצרים לחץ עצום, באמצעות סנקציות אדירות, על מדינות שמפרות זכויות אדם. אז איך האמריקנים, יעשו דבר כזה, יטילו סנקציות על בית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג. לא כל שכן, כאשר מדובר רק על חקירה ( לא כתבי אישום עדיין). מי שעשה זאת, זה טראמפ. אבל, טראמפ היה מאוד חריג בנוף. עשרות שנים, אף מימשל, לא העז למשל להעביר השגרירות לירושלים. אבל, הוא עשה זאת. כנ"ל רמה"ג. כנ"ל עזרה או הזרמה של מאות מליוני דולרים שנתית לאונר"א וכו…

    על כך, יש לחצים מלמטה. מן העמים. מבוזר. ה-בי די אס בעולם. השמאל בארה"ב. יש קשר וזיקה מובהקים אידיאולוגים, בין פלסטינאים למשל לבין Black lives matter וכדומה. זה לחצים עצומים ממש.

    על כך, אי אפשר להשיג התקדמות לשלום, מבלי לפתור הבעיה הפלסטינאית. מזכיר שוב:

    ההסכם שלום עם האמירויות, הותנה על ידם בכך, שלא יהא סיפוח. ולנתניהו נתנו פשוט סולם לרדת מעץ הסיפוח.

    בכל מקרה, מדובר כאן בבית משפט בינלאומי. פוליטיקה לא ממש רלבנטית כאן. זה בית משפט עצמאי.

    ועוד, אבל תקצר היריעה כרגע ……

    להתראות

    אהבתי

  52. אמחייה,

    כאן, על קצה המזלג, על הקשר בין שמאל, חיי שחורים שווים, והענין הפלסטינאי:

    https://www.timesofisrael.com/at-brooklyn-pro-palestine-rally-calls-to-eliminate-both-israel-and-us/

    וחשוב להבין, ביידן, בניגוד לטראמפ, הצהיר שהוא ואמריקה חוזרים להנהיג העולם החופשי. אין יותר "אמריקה תחילה" ורק אמריקה. אתה לא יכול להנהיג העולם החופשי, ולטעון שהתנחלויות הן חוקיות למשל. אין דרך ממש.

    אהבתי

  53. אמחייה, וכל המעונין, כאן כתבה טובה, בעברית, על חיי שחורים שווים, וגם על הקשר והזיקה לפרו פלסטינאים:

    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5784998,00.html

    לא לשכוח המשפט של ג'ורג' פלויד (פלויד הוא הקורבן מזכיר). המשפט מסעיר את אמריקה בימים אלו. וברור הקשר האנטי ישראלי. אגב, נטען בכלל, שהחניקה ( ברך על העורף) שיטה שנלמדה מן השב"כ הישראלי.

    להתראות

    אהבתי

  54. הנה, נצטט את ביידן, בנאום הנוגע למח' המדינה האמריקאית:

    We also face a crisis of more than 80 million displaced people suffering all around the world. The United States’ moral leadership on refugee issues was a point of bipartisan consensus for so many decades when I first got here. We shined the light of lamp on — of liberty on oppressed people. We offered safe havens for those fleeing violence or persecution. And our example pushed other nations to open wide their doors as well.

    נתרגם ספונטנית:

    אנו נוכחים במשבר של 80 מליון פליטים ברחבי העולם. ההנהגה המוסרית של ארה"ב, בקשר לפליטים ופליטות, הייתה נושא מוסכם חוצה מפלגות מאז ומתמיד. אנו השרינו על העולם את המאבק בעד חופש, ונגד דיכוי עממים. תמיד הצענו מחסה לנמלטים מדיכוי ואלימות, וזה הישרה על מדינות אחרות בעולם, לפתוח דלתות כלפי פליטים.

    זוהי המחשה זניחה ביותר, לראייה של ביידן, בניגוד לטראמפ, בקשר לחזרה להובלה והנהגה של העולם בכלל, והעולם החופשי בפרט.

    כאן:

    https://www.whitehouse.gov/briefing-room/speeches-remarks/2021/02/04/remarks-by-president-biden-on-americas-place-in-the-world/

    אהבתי

  55. רק תיקון או הבהרה, לתגובתי הראשונה לאמחייה:

    כתבתי:

    "כנ"ל עזרה או הזרמה של מאות מליוני דולרים שנתית לאונר"א וכו…"

    וצריך להוסיף:

    שטראמפ הפסיק כמובן.

    אהבתי

  56. אני תוהה איך ביידן יתמודד עם חקירת בית הדין בהאג על "פשעי" האמריקנים באפגניסטן.

    אהבתי

  57. לחובבי טבלאות מספרים.

    התעצמות צבאית, של 30 המדינות המובילות צבאית, בהשוואה לצבא ארה'ב.
    (ישראל נמצאת במקום 16).
    השוואה רב שנתית שמאפשרת לזהות מגמות.

    https://www.unz.com/akarlin/cmp-2021/

    הנתון הבולט ביותר – הקצב המסחרר של ההתעצמות הצבאית הסינית.

    מה שמעלה תהיות מה בעצם קורה בעולם בזמן שביידן משקיע את עיקר מרצו, ומיטב משאבי מעצמת העל העולמית(שם תואר ש*עדין* לא פג תוקפו) בהטפות מוסר לעולם, ובקידום מדיניות המתבססת על מטרות מוסרניות.
    אני מניחה שלא עסק בשאלה איזה מין מערכת ערכים מוסרית תקדם ההגמוניה הסינית באיזורים שבהם תהפוך לדומיננטית.

    Liked by 1 person

  58. שאלה טובה 3718, אבל, האמת היא, שהוא לא יכול להתמודד באמת. כלומר:

    טראמפ הטיל סנקציות. אבל, סנקציות לא היו עוזרות, לא יעזרו.

    ביידן אומר, זה לא ראוי, ולא אפקטיבי גם.

    למעט משהו בלתי צפוי, אין דרך ממש. ישראל וארה"ב באותה בעיה למעשה.

    אפשר כמובן לנהל חקירה עצמית. אבל, זה לא הגיוני ורציני. צריך חקירה אפקטיבית מבחינת התובעת בהאג. צריך משפט. צריך ענישה קשה ותואמת. את זה אי אפשר לעשות.

    נניח מה, מפעל ההתנחלויות מושרש בתפיסה הישראלית. את מי יענישו ? יכניסו נניח שרי שיכון לכלא לשנים? ראשי ממשלות? יעמידו לדין את נתניהו על אפרטהייד ? זה מחשבות בלתי הגיוניות.

    זה לא הגיוני. אז חקירה עצמית, גם לאמריקנים, גם פה בטח ובטח, בלתי מתקבל על הדעת. אולי על איזה אירוע מלחמה נקודתי. לא יותר מזה.

    אז מה שנשאר בעיקרון:

    זה פשוט, להתעלם. ולא לצאת מן הארץ (אחרי צווי מעצר, או לצאת בזהירות ותכנון מירביים).

    אפשרות אחרת, גם בלתי אפשרית, זה לעמוד למשפט, ולנצח בו. אבל, לא הגיוני , לא ריאלי ממש גם. צריך להסגיר מפקדים ובכירים להאג. אי אפשר.

    פה אבל, לעומת ארה"ב ( בעיקרון) יש אפשרות אחרת:

    למעשה, אם היה משא ומתן, רציני, לשלום, התובעת הייתה אולי יורדת מן הנושא, ומחכה לראות, האם זה באמת יניב פירות.

    גם זה לא ריאלי ממש. תנאים מקדימים של אבו מאזן, לא יאפשרו זאת.

    מה שנשאר, זה להיות מאוד יצירתי. אבל, מבחינת דרכי מלך, קשה לראות.

    להתראות

    אהבתי

  59. רעיון פראי, לא בבחינת דרך מלך, יכול להיות זה, שמתנדבים פשוט, יישפטו כאן או בהאג, וייכנסו לכלא.

    אבל, לתובעת בהאג, לא מוכרים הורס שיט בשקית כמובן. צריך שאלו יהיו אנשים שהם קשורים, מופללים, רלבנטיים, ושנים לכלא.

    אבל, זה המחשה, ליצירתיות פראית, ולא דרך מלך.

    אהבתי

  60. קמיליה,

    האמריקנים, או כל הנשיאים האמריקנים, הם חולי הגמוניה ונשק. ביידן לא שונה. לא מעלה ומוריד הרבה.

    גם ביידן רואה בסין, לא פחות ממה שטראמפ ראה, אוייב מסוכן מאוד. פיסית צבאית, רעיונית, וגם בטח ובטח, בקשר למלחמה או מלחמות "רכות" מה שנקרא (נניח התערבות בבחירות, גניבת טכנולוגיה וכדומה).

    וכפי שציינתי, ביידן בסך הכל, מחזיר העסק לפסים רגילים. הוא לא חריג כלל וכלל. אגב, גם תחת טראמפ, היו סנקציות למשל, על מדינות מפירי זכויות אדם. טראמפ רק ברבר על אמריקה תחילה או בלבד. בפועל זה היה שונה בהרבה מובנים.

    להתראות

    אהבתי

  61. קמיליה, כאן למשל, תחת טראמפ, סנקציות, לא פחות לא יותר, הוטלו על שופטי בית המשפט העליון בונצואלה.

    נו, מה לי ולאמריקה תחילה? מה לטראמפ, ולשופטי בית משפט עליון ,בונצואלה, ועל הפרות זכויות אדם וכדומה ?

    כאן:

    https://www.treasury.gov/press-center/press-releases/pages/sm0090.aspx

    אהבתי

  62. אפשר לחשוב בעצם, על משא ומתן רציני, עם הפלסטינאים, משא ומתן להסדר שלום.

    הסיפור האמיתי, זה הקפאת התנחלויות מבחינת אבו מאזן ( כתנאי לכניסה למשא ומתן).

    אז אפשר לחשוב שבעצם, שווה לממשלת מרכז, וגם ימין/מרכז למעשה, להיכנס למשא ומתן רציני, לנסות כך לעצור את גלגלי האג, ובסך הכל, להקפיא התנחלויות ( מה שכבר נעשה לא אחת בעבר אגב).

    אבל, קשה, קשה מאוד….. כל דבר כזה, קריעת ים סוף.

    וכמובן, לשרטט זאת כך, שאם התובעת בכל זאת תמשיך, למרות משא ומתן, זה יטרפד משא ומתן.

    מצב כזה, הייתה חושבת פעמיים זה ברור.

    אהבתי

  63. רק למי שמעונין, להבין יותר לעומק, ובהמחשה יותר קונקרטית, את הנושא של "צדק מעברי" ( Transitional justice) כלומר:

    שיקולי צדק משפטי, אל מול שיקולים של צדק משקם ותהליך שלום ( כפי הרעיון של משא ומתן עם הפלסטינאים לעי"ל) :

    אז כאן, שני לינקים, המקרה של קולומביה, מקרה קונקרטי ממש ( בו בית הדין בהאג היה מעורב למעשה):

    https://www.legal-tools.org/doc/5b3704/pdf/

    justiceinconflict.org/2020/04/27/rethinking-peace-and-justice-lessons-from-the-colombian-transitional-justice-experience/

    לא לגמרי זהה משפטית ועובדתית, אבל, אנלוגי בעיקרון.

    אהבתי

  64. הלינק השני, לא הפך חם, אבל, בכל זאת, הוא לא שבור. צריך להעתיק ולהדביק לדפדפן, וזה מביא למקום.

    אהבתי

  65. נעים להיזכר… (משולחנה של דוברת הפרקליטות(

    אהבתי

  66. יש לי הרגשה שגנץ יכנס שוב לממשלת נתניהו, וכך לא יהיה צורך להסתמך על עבאס. אחר כך נתניהו יצטרך עריק או שניים מיש עתיד ותקווה חדשה, והוא סוגר ממשלה יציבה.

    אהבתי

  67. אמחייה,

    מחד זה מופרך לגמרי התחושה שלך. למה ? אם כך, גנץ היה נאיבי פעם אחת. קורונה נגמרה בעיקרון. מה עכשיו ? הוא כבר לא נאיבי, ואין קורונה. אז איך ייכנס שוב עם נתניהו ?

    מאידך, לא לגמרי מופרך:

    נחשוב קצת:

    נניח ככה, המדינה על עברי פי פחת. הקונצנזוס מוחלט. אין לתת שוב לבחירות חמישיות להיקרות שוב. הוא רואה סביבו ( גנץ) חדלי אישים. מפגרים. פרזיטים. אגואיסטים. והוא אומר כך:

    לא אתן. אקריב את עתידי הפוליטי מצידי, בשביל למנוע בחירות חמישיות, ולצורך כך, אכנס שוב עם נתניהו.

    אז הוא יוכיח שוב, שהוא כבר לא נאיבי, אבל, עדיין נשאר ערכי בטירוף.

    אז, זה בעצם, לא כזה מופרך. אלא מאי:

    הבעיה היא, האם זה מה שיש לו בראש בכלל, כתסריט קלוש אפילו ?

    אהבתי

  68. חייל לא שאני מזלזל בכישורי ההיזק של גנץ, אבל יש לי הרגשה שהוא פחות טיפש מכפי שהוא עושה את עצמו. אם הוא רוצה להיות מועמד ריאלי לראשות הממשלה בבחירות הבאות, הוא צריך להיות שר בממשלה הזו – כנראה שר הבטחון – ולא באמת משנה לו מי יהיה ראש הממשלה הנוכחי.

    אל רום אני מזמן לא חושד בנגץ בערכיות, השאלה היא עד כמה הוא משופשף פוליטית. בהתחשב בכך שבממשלה האחרונה – ממשלת החירום לקורונה – גנץ ואשכנזי נכנסו בתור שר הבטחון ושר החוץ, שני תפקידים שכידוע קשורים ישירות לקורונה (הם לא), נראה לי שהוא ממש לא תמים.

    אהבתי

  69. אמחייה,

    אתה בפירוש טועה. הוא היה ערכי מאוד. אפשר רק לטעון, בגלל שכדבריך הוא לא היה משופשף פוליטית. אבל:

    המצב היה קשה מאוד ( ועדיין קשה). נתניהו סובב אותו כשוטה עולם. אבל, עדיין, נתניהו לא שיקר, ותיאר את המצב באמת ובתמים, כקשה מאוד, ותואם המציאות. רק לשמוע את נתניהו, ולחשוב שהמצב ענין אותו, ולא רוטציה כפי שהתרחשה, צריך להיות נאיבי מטורף. גם אם נתניהו כאמור, תיאר נכונה המצב החיצוני.

    גנץ לפיכך, באמת ובתמים רצה לתת כתף. ולהציל המדינה פשוט. הוא לא צפה ההצלחה של החיסונים כמובן. אלא כאוס מטורף. ואכן, אלמלא גנץ בממשלה, התסיסה החברתית הייתה הרבה יותר קשה ומשמעותית. גנץ הוציא לנתניהו הערמונים מן האש.

    ושר ביטחון וחוץ לא קשור לענין. אלא ממשלת חירום לאומית. חובקת או חוצה מגזרים פוליטיים, ומפלגות גם. מה זה קשור ? זוהי הממשלה. לא תפקיד זה או אחר. וגנץ, בזכותו, קמה ממשלת חירום לאומית, להתמודד עם משבר, מהקשים שידעה מדינת ישראל. ולא מעט בזכותו, מדינת ישראל צלחה המשבר.

    ועדיין, צריך לצמוח מן המשבר. המצב בעולם כולו, נורא פשוט. אירופה במצב נורא. ברזיל במצב מטורף פשוט. לא יאומן.

    אנו אי ירוק בתוך טירוף חושים. המזל הוא, שארה"ב הולכת ויוצאת יפה מן המשבר. וסין מזמן יצאה ממנו בעיקרון.

    נקווה, שלא תהא איזה מוטציה או זן חדש מטורף. ושנצמח בסוף טוטאלית מן הקורונה הזו. הכל קשור עכשיו, האם יימשך "אפרטהייד החיסונים" כפי שקוראים לזה בעולם, או שיבינו שכולם פה בסירה אחת.

    להתראות

    אהבתי

  70. בקיצור:
    אני מקווה שגנץ יכנס לממשלה (תשובה לחייל) ואני לא חושב שגנץ יכול להיות או רוצה להיות ראש ממשלה (כמענה לתמריץ).
    וביותר אריכות:
    גנץ יכול ומסוגל להיות שר בכיר בכל ממשלה. זה היה המקום הטבעי והמקורי שלו, לולא השמאל ניפח לו את השכל שהוא יכול להיות ראש הממשלה.
    גנץ מסוגל להיות "משרת ציבור" ללא שום אג'נדה ברורה (או עם אוסף אג'נדות אקלקטיות) אבל ראש ממשלה הוא לא מסוגל להיות.
    הוא ניסה את מזלו אחרי הפרישה מהצבא ומטרתו הייתה להקים מפלגה שהוא ישלוט בה ושהיא תקבל סך מנדטים שיכניסו אותו לכל ממשלה בתור שר בכיר. זה הכל. בפועל העלו לו את השתן לראש והוא החל להאמין שהוא מסוגל להיות "מנהיג גוש השינוי". הוא יצר בריתות ללא שום אמון מאחוריהן עם לפיד ועם ליברמן והתוצאה הייתה גוף ענק שהוא איבד את השליטה עליו, ובסופו של דבר זה התפרק.
    הפעם הוא מגיע עם נבחרת קטנה יותר אבל נאמנה יותר, מוכשרת יותר, ופחות מוטית לרעשי הרקע של השמאל.
    בתנאים שנוצרו אני מקווה שהוא יכנס לממשלה.

    אהבתי

  71. לכל המעונין, כאן לבג"צ קנסות הקורונה וההפגנות וכו…. ( וסמכויות חירום בכלל בקורונה, מאוד חשוב):

    https://bit.ly/3sQu2si

    מי שלא מבין משהו, יכול לשאול כמובן…..

    אהבתי

  72. יאיר,
    האיש הוא אסון מהלך, מטען נפץ שמחפש ניצוץ. כך היה בכל תפקיד בכיר שכיהן בו. זה לא מקרה שהוא חטף את החיסונים כבני ערובה.

    אהבתי

  73. חייל,
    לא חולק על העובדות שאתה מביא אודות גנץ כי אני לא מכיר את אותו.
    אני כן יודע שהוא קיבל 8 מנדטים, ושהאנשים שסביבו סך הכל בסדר.
    אבל הכי חשוב, גם רשימת ה"חטאים, הכשלונות ותכונות האופי השליליות של ביבי" שעורכים מתנגדיו ארוכה מאוד. ובכל זאת אני מעדיף להסתכל על מבחן התוצאה ולא על ניתוחי האופי שעושים לו.
    [אני מודה שאני כן עושה קצת ניתוחי אופי לפולטיקאים אחרים, למשל לפיד. כנראה שאני לא רואה בגנץ איום בכדי להכנס לקרביו.]
    ושוב, אני לא רואה בגנץ מועמד לראשות ממשלה. אני לא חושב שהיזקו יהיה ניכר יותר משרים אחרים, בין אם הם מהליכוד ובין אם הם מסיעה קטנה.

    אהבתי

כתיבת תגובה