פני השטח הם פינקריאניים

אוהד חמו כתב ספר מרתק, "פני השטח", על חוויותיו ורשמיו משנותיו ככתב לענייני פלסטינים. ספק אם אזכה לקרוא ב-2021 ספר מעניין יותר. אני לא יודע אם חמו מכיר את הפרופסור לפסיכולוגיה מהרווארד, סטיבן פינקר, ואת השקפתו על התהליך ההיסטורי רב השנים של עליית הציבליזציה וירידת האלימות, אבל ספרו יכול להיות תנ"ך פינקריאני, כמעט כמו הספרים של פינקר עצמו. בכל מקום בזירות שאליהן מגיע חמו הרושם שהוא מקבל ושהוא משגר חזרה אל הקורא הוא שהכוחות האלימים והפראיים בחברה הפלסטינית נמצאים בירידה. גם ההתגלויות המכוערות והבוטות ביותר של אלימות ימי ביניימית אפלה שאפשר למצוא בקרב חברות מוסלמיות בעשור האחרון, כמו בח'ליפות הדאעשית, יוצרות, כך משתמע מדברי חמו, אפקט ריאקציה שגורם לרוב הציבור המוסלמי שהוא פוגש בו ומשוחח איתו לאמץ גישה קוטבית.

אמחיש את הקונספט בכמה ציטוטים מהספר.

"אתה יודע מדוע אינני משתתף בהפגנות נגד ישראל, מיידה אבנים או שורף צמיגים?", שאל אותי נור עוואד כשהשקפנו על עירו מבית ג'אלה, "משום שזה פוגע באיכות הסביבה, באדמה ובאוויר. המחאה שלי צריכה להיות נקייה – אסור לה לפגוע בסביבה. אנחנו צריכים ללמוד מהלבנונים – מפגינים בערב ומנקים בבוקר".

"בשנות השישים דיברו כאן על מדינה אחת עם הגמוניה פלסטינית ברורה. היום מדברים על מדינה שאזרחיה, ישראלים ופלסטינים, שווי זכויות לגמרי. השפה אצלנו השתנתה"

"הצעירים שלנו… אתה יודע מה הדבר שהכי קוסם להם אצלכם? הדמוקרטיה שלכם. הם רואים ראש ממשלה, נשיא ושרים נכנסים לכלא. אין איש שנמצא מעל לחוק. הדבר שהצעירים הללו מבקשים יותר מכול הוא מלחמה בשחיתות כמו בישראל"

"בניגוד לעזה שעדיין מרכזת תשומת לב משמעותית באיתור ובענישת סייענים, המרדף אחריהם והפגיעה בהם צנחו משמעותית בגדה. ימי ההוצאות להורג בכיכר מנארה לצד חיסולים בצהרי היום בכפרים ובמחנות הפליטים חלפו… רף האלימות בשטח הרבה יותר נמוך"

"פיגועי ההתאבדות היו שגיאה מרה. בפיגועים האלו, ובמיוחד בתוך ישראל, איבדנו את תמיכת העולם ואת הכיוון שלנו"

"ערבי עם חגורת נפץ מקושר כיום בעיניים מערביות אוטומטית לדאעש", אמר לי לאחרונה תומך חמאס. "אין לעולם שום סובלנות לחגורות נפץ ולהרג אזרחים ללא הבחנה. אם אנחנו חפצי חיים ומבקשים להתקבל למשפחת העמים, אסור לנו לחדש את פיגועי ההתאבדות"

כמובן שהדברים האלו, במידה שהם משקפים את פני השטח, הם בשורה נהדרת. אבל הם ממחישים גם סכנה גדולה – מאבק פלסטיני לא אלים הוא בעל סיכוי גדול בהרבה לקבל את אהדת העולם מאשר מאבק אלים להשמדת ישראל. מטרתו הסופית: מדינה אחת, גם אם על הנייר ובאופן מוצהר דמוקרטית ושוויונית, עדיין משמעותה ביטול זכותם של היהודים למדינה משלהם והמטת אסון כבד על כל יהודי שחי כיום בארץ.

48 תגובות בנושא “פני השטח הם פינקריאניים

  1. מענין באמת. זה נכון, שיש סכנה בכך לכאורה, שהצד הפלסטינאי מתמתן, ואז אם הצד הישראלי סרבן, אזי, המומנטום בעולם לאנטי ישראליות, צובר תאוצה. ייתכן בהחלט. שהרי, אפשר לדמיין שביבי והימין ימשיכו לאחוז ברסן השלטון. העולם המערבי לפחות, יצמח מן הקורונה איכשהוא. התובעת ( או התובע החדש בהאג) יוציאו צווי מעצר לראש הממשלה, ובכירים אחרים ( רק שאלה של זמן קרוב לוודאי) ו- בי די אס יצברו תאוצה. ביידן זה לא טראמפ אכן, ויהיה פה סיפור מכוער מאוד.

    אבל, יש לזה עוד היבט. לא כלל עולמי או חבוק בזירה הבינלאומית. אלא, סיפור פנים פלסטינאי:

    כפי שהסברתי לא אחת, מתנהל תדיר מירוץ תעמולה מקביל בין החמאס לבין הרשות, איזוהי הדרך לילך בה:

    הדרך המדינית של אבו מאזן והרשות, או שהצד הישראלי מבין רק את שפת הכוח, ורק הדרך המיליטנטית תביא הישגים. אז, ככל שהצד הפלסטינאי, מתמתן יותר( אם כך הדבר, ולא ניכנס לזה הרי) יש לו הרי ציפיות גבוהות יותר. אבל, הציפיות האלו, לא ריאליות כלל במצב הקיים. שהרי, דרישות המינימום שלהם, לא יתקבלו בצד הישראלי. אין סיכוי ממש:

    מדינה. על פני כל השטח כולל סי (מקסימום תיקונים). זכות השיבה איכשהוא אפילו. מזרח ירושלים וכו…. כל זה לא ריאלי, ולגבי דידם מינימום של מינימום.

    מאידך, גם מדינה אחת גדולה, דו לאומית סו קולד, לא ריאלית כלל וכלל הרי. תקצר כאן היריעה.

    אם כך, ככל שהפלסטינאים, יהיו יותר מתונים, אוחזים בגישה מוסרית והגיונית, זה עשוי לדחוף אותם בסוף, לאלימות יותר קשה. שהרי, הם יווכחו כך או בכך, שאין סיכוי פה להסדר, שדרישות המינימום הלגיטימיות מבחינתם, ייענו בכלל. ואז, יחזרו לתפיסה, שהישראלים מבינים רק את שפת הכוח.

    זוהי בעיה אכן. בעיה פוטנציאלית לא פשוטה.

    להתראות

    Liked by 1 person

  2. ייתכן שהציטוטים שהבאת בשם חמו הם פינקר, אולי כן ואולי לא, אבל הם בוודאות קיר הברזל של ז'בוטינסקי.

    Liked by 1 person

  3. ולכך צריך להוסיף עניין שעומד בפני עצמו:
    ההתקדמות שפינקר מתאר מלווה בצמיחה ורווחה מתמידים.
    האם ההתקדמות הזאת שהוא מדבר עליה יכול להתמיד גם בעולם עם רווחה נחלשית ומאבק מהותי על משאבים?
    האם יש התייחסות לכך בספריו?

    Liked by 1 person

  4. "הם ממחישים גם סכנה גדולה – מאבק פלסטיני לא אלים הוא בעל סיכוי גדול בהרבה לקבל את אהדת העולם מאשר מאבק אלים להשמדת ישראל. מטרתו הסופית: מדינה אחת"

    האמת שמפתיע כמה זמן לקח לפלסטינים לקלוט שכך צריך להיות המאבק שלהם, על פי המודל הדרום האפריקאי. מבחינת התומכים של הפלסטינים בחו״ל, הם כבר לגמרי שם (הכל מתמקד ב-BDS). מבחינה מוסדית הפלסטינים עדיין לא שם – לא הרשות ולא החמאס, מעניין לראות איך זה יתהפך. כמובן שזו סכנה גדולה אבל הישראלים לא מחמיצים הזדמנות להחמיץ הזדמנות. מי שלא רצה את האופציה הירדנית קיבל את אוסלו, מי שלא רצה את אוסלו יקבל עתיד דרום אפריקאי.

    אהבתי

  5. איזה עתירה פה לבג"צ יא מאמייה:

    רוצים (או רצו למעשה, זה פסק דין כבר) שבג"צ יורה לממשלת ישראל, לפעול להעלאת עצמותיו של רבי נחמן מברסלב ( קבור בעיר אומן באוקראינה)לארץ ישראל הקדושה. קולטים ?

    כאן:

    https://bit.ly/3dpkW0F

    Liked by 2 אנשים

  6. רק הבהרה לבג"צ לעי"ל:

    אפשר, לא מן הנמנע, בדרך מתאימה, להעלות את העצמות של הרבי נחמן מברסלב כאמור. אלא שבג"צ, לא יכול להורות לממשלה לעשות כדבר הזה.

    אהבתי

  7. לא צריך לעשות פוליטיזציה לבעיות טכניות.. גם אספקת גז טבעי סובלת בתנאי כפור קיצוניים. הפתרון הריאלי הוא לחבר את הגריד למדינות אחרות. הרשת החשמלית של טקסס מנותקת משאר ארה״ב וזו שגיאה חמורה.

    Liked by 2 אנשים

  8. בהיבט של שרידות לאנרגיה אלטרנטיבית יש יתרון מובנה דווקא כי לא כולה מרוכזת במקום אחד. החיסרון שלה, השטחים העצומים והמגוונים שהיא תופסת, הוא גם יתרון.

    Liked by 1 person

  9. לכל המעונין, הבית הלבן, הוציא הודעה לתקשורת, בקשר לשיחת טלפון, הכה מדוברת, בין נתניהו לביידן. מצטט:

    President Joseph R. Biden, Jr. spoke today by phone with Prime Minister Netanyahu of Israel. The President affirmed his personal history of steadfast commitment to Israel’s security and conveyed his intent to strengthen all aspects of the U.S.-Israel partnership, including our strong defense cooperation. Together, the leaders discussed the importance of continued close consultation on regional security issues, including Iran. The President emphasized U.S. support for the recent normalization of relations between Israel and countries in the Arab and Muslim world. He underscored the importance of working to advance peace throughout the region, including between Israelis and Palestinians. Together, they affirmed their shared interest in continued strategic cooperation to confront the many challenges facing the region.

    https://www.whitehouse.gov/briefing-room/statements-releases/2021/02/17/readout-of-president-joseph-r-biden-jr-call-with-prime-minister-benjamin-netanyahu-of-israel/

    אהבתי

  10. חייל, גונן גינת סתם קשקשן.
    ראשית, הטענה כאילו אספקת החשמל נקטעה בגלל האנרגיה המתחדשת היא שטות גמורה. רוב החשמל בטקסס עדיין מופק באמצעות שריפת דלק.
    שנית, כל מדינה שפוגשת סופה קיצונית עם שלג וטמפרטורות נמוכות בעשרות מעלות מהממוצע חווה קשיים באספקת חשמל. בישראל זה קרה ב 2013 תוך יום אחד של שלג מתון בירושלים.
    שלישית, מה הקשר לביבי? מנגנוני החירום הישראל יעילים יחסית עוד הרבה לפני ביבי. הוא עשה משהו לשיפור מצבם?

    Liked by 1 person

  11. לגבי טקסס, נראה שיש להם לא מעט בעיות דוקא בייצור החשמל בשיטות "מסורתיות" – גז, פחם ואנרגיה גרעינית. ניתוח של המצב אפשר לקרוא כאן:

    https://arstechnica.com/science/2021/02/even-power-disasters-are-bigger-in-texas-heres-why

    צריך לציין שלאתר הזה יש הטיה ליברלית, אולם הם בדרך כלל מדייקים בכל הנוגע לעובדות.

    אהבתי

  12. כל הסיפור בטקסס, הוא זה שרשת החשמל, לא עמדה בעומס פשוט. עומס עצום. לא בנוי לסופה ארקטית מטורפת כזו. 10 מעלות מתחת לאפס וכדומה. עיקר החשמל מגז טבעי שם ( 56 אחוז) ולא עמד פשוט.

    אהבתי

  13. יאיר, אני לא זוכר התייחסות של פינקר אבל נראה שהטכנולוגיה מייתרת מאבק על משאבים וזה חלק מהסיפור. ההתחממות הגלובאלית אולי מאיימת על זה.

    אהבתי

  14. כדאי לשים לב כאן לתופעה מאוד מעניינת:

    הסינים משיבים מלחמה שערה בקשר לתיאוריות קונספירציה לגבי מקור הקורונה.

    עד עכשיו, האמריקאים ואחרים, חשדו והאשימו הסינים, לגבי זליגה מכוונת אם לאיו, של הוירוס ממעבדה בהואן.

    עכשיו הסינים טוענים, שבכלל, יש חשד, שזה זלג או המקור בכלל, ממעבדה צבאית של האמריקנים במרילנד ( Fort Detrick).

    מטורף…..

    כאן אפשר לקרוא:

    https://edition.cnn.com/2021/02/18/asia/china-coronavirus-disinformation-fort-detrick-intl-hnk/index.html

    נ.ב: זוהי גרסה או האשמה או חשד רשמיים של הסינים. לא סתם תיאוריות קונספירציה של אינדיבידואל זה או אחר.

    Liked by 1 person

  15. אני חושד שמפלס האלימות יורד בגלל נתוני הדמוגרפיה המשתנים בחברה הפלסטינית. ירידה תלולה במספר הלידות וגם הגירה שלילית .

    Liked by 1 person

  16. האלימות בעולם כלל וכלל לא יורדת.
    קודם כל נניח לרגע שהאלימות באמת ירדה החל מהחצי השני של המאה ה-20, עדיין זו תקופה קצרה מכדי לקבוע שהאלימות יורדת. בחצי הראשון של המאה ה-20 האלימות דוקא עלתה לשיאים גבוהים. נזכיר את מלחמות העולם שבהם נהרגו חיילים לאזרחים בכמויות שלא היו כדוגמתם בעבר. את שני הרודנים האכזריים סטלין והיטלר, שלא היו כדוגמתם בעבר. מלחמות אזרחים קשות בסין ומלחמות קשות בין סין ויפן (גם לפני מלחמת העולם). את שני מקרי רצח עם (שואת יהודי אירופה והשואה הארמנית). לפני מלחמת העולם הראשונה דוקא שרר שלום יחסי במשך 40 – 50 שנה.
    לכן סביר להניח שהאלימות לא יורדת אלא יש תקופות של אלימות קשה ויש תקופות שהיא יורדת.

    חוץ מזה אני לא בטוח שהאלימות בתהליך ירידה החל מהחצי השני של המאה ה-20. באירופה יש ירידה ללא ספק.
    אבל יש טענות שבין נהרגו עשרות מיליוני סינים בימי מאו-צה-טונג. אינני יודע כמה מתים במלחמות השבטיות באפריקה.

    אהבתי

  17. אל-רום:
    אם כך אז לפי דבריך הסכסוך הישראלי-פלשתיני בלתי פתיר.

    אהבתי

  18. רינגו,
    העניין הוא לא קריסת מערכת בתנאי קיצון אלא אופן הטיפול בקריסה ובתוצאותיה. חלוקת מזון, דלק וכו'. אז כן, היידה ביבי.

    אהבתי

  19. ברור שלא קראתי את הספר.
    אבל הציטטות שהובאו ממנו אינן תומכות בתזה של פינקר. על עליית הציביליזציה וירידת רמות האלימות.
    לתפיסתי הן מעידות בעיקר על תהליך של' 'חישוב מסלול מחדש" לאחר כישלון תקוותיהם מהאינתיפדה השניה.
    הם הסיקו שירוויחו יותר מהקמת מדינת "ישראטין". לפחות מספר ניכר של שנות שגשוג, במדינת עולם ראשון, לפני שתקרוס למצב הקריסה הלבנונית. ובדרך למדינה כושלת סומאלית.
    התחוור להם שהדרך להקמת ישראטין, בתמיכת המערב הנאור, מחייבת התחפשות לעם
    מסכן, שוחר שלום, שלווה ודמוקרטיה מערבית. זול יותר, נוח יותר וקל יותר ממשלוח שאידים לאוטובוסים ישראלים.

    להערכתי ניתן היה לבחון טוב יותר את התזה של פינקר על סמך הנתונים על רציחת נשים בתואנה שפגעו בכבוד הגברים במשפחתן. נתונים שיבהירו האם כן / לא מתחולל שינוי של התרבות השבטית, המאוד אלימה, המאפיינת את המדבריות במזרח התיכון.

    די קשה למצוא נתונים אמינים שכאלו, על מגמות רב שנתיות בירדן, ברש'פ ובמגזר הערבי בישראל. (זו בערך אותה תרבות).
    ידוע שנשים ערביות צעירות נוטות ליפול קורבן לתאונות בייתיות קטלניות. או להעלם מעל פני האדמה.
    אבל ברור שהנתונים על האחוז הקטן של הרוצחים שהועמדו לדין מעידים על עומק שיתוף הפעולה איתם. כנ'ל נתונים מסקרי דעת קהל על הנושא. אלו כנראה עדויות ש(עדין?) לא חל שינוי עומק אדיר בתרבות השבטית.

    עם זאת. אני תולה תקוות בתהליכים איטיים של עליית רמת ההשכלה של נשים, עליית גיל נישואין, הקטנת מספר ילדים לאישה ועוד. הם עשויים להביא לכך שפינקר יצדק גם לגבי התרבויות השבטיות של המזרח התיכון.

    Liked by 4 אנשים

  20. משתמש אנונימי:

    במצב הקיים היום, עם השחקנים הפועלים היום, התפיסות הציבוריות שרווחות היום, לא פתיר בעיקרון. זה בכלל מוסכמה או מעין, ידועה למעשה.

    אבל, לא אומר, שאי אפשר לשנות דברים. כלומר, פילוסופית:

    ככל שמצב הוא בפוטנציה לא פתיר, רמת הרדיקליות של הפתרון הפוטנציאלי או שינוי או היפוך היוצרות הוא גדול יותר. ראה זאת כמשוואה או מקבילית כוחות.

    כלומר:

    אנו נמצאים במצב, שבו, על מנת לפתור הסכסוך הבלתי פתיר, צריך שינוי רדיקלי חזק מאוד בתפיסות, בגישות, בדינמיקה וכו…

    להתראות

    Liked by 1 person

  21. מאמר שמצאתי על הנושא.
    עדות לכך ש(עדין?) לא התחולל שום שינוי עומק בתרבות הערבית. שלפחות לגבי המזרח התיכון – פינקר הקדים את זמנו.

    המאמר עוסק ברצח על כבוד המשפחה בישראל ובירדן, וקל להסיק ממנו על המצב ברש'פ.

    https://m.maariv.co.il/news/new.aspx?pn6Vq=E&0r9VQ=GHJFG

    " … רציחות של נשים במשפחה במגזרים אחרים, לעומת זאת, מתבצעות על ידי בני משפחת המוצא. זה יכול להיות אבא, אח או דוד. עם זאת, היום מדווחים על זה יותר, וזה חלק מתהליך פמיניסטי שהצליח"."לא מביא כבוד"הקשר בין טרור לבין רצח על רקע חילול כבוד המשפחה נעוץ, כאמור, גם ברקע דתי ותרבותי. מחקר שפורסם בעבר על ידי אוניברסיטת קיימברידג׳ מצא כי 33.4% מבני הנוער בירדן מסכימים או מסכימים מאוד עם רצח של נשים שפגעו בכבוד המשפחה. מהמחקר, שנערך על רקע התגברות אלימות מגדרית בקרב האוכלוסייה האסלאמית שהיגרה בשנים האחרונות לאירופה וכלל 856 בני נוער מעמאן בני 16 -14, עלה כי הסיבה ־לתמיכה ברצח נשים נובעת מדפוסים פטריארכליים בחברה, כמו גם פסקי הלכה אסלאמיים המצדדים בתופעה. …"

    Liked by 2 אנשים

  22. אנונימי,

    ויצירתיות כמובן. במשוואה או מקבילית הכוחות המתוארת, ככל שהמצב בלתי פתיר, צריך יותר יצירתיות על מנת להפכו לפתיר.

    אהבתי

  23. טיבי עוקף את הצנזורה של ביבי

    Liked by 1 person

  24. לחייל הזקן:
    לגבי מעבר לאנרגית השמש ואנרגית הרוח:
    כשאין שמש אין אנרגית שמש אבל כאשר יש שמש אפשר לאגור חלק מהאנרגיה במצברים ולהשתמש בה כאשר אין שמש.
    לגבי אנרגית הרוח: יש חומרים שמונעים קיפאון בנוזלים. אני יודע שבמלחמת העולם השניה השתמשו בחומרים כאלו למניעת קיפאון בנוזלי המשאיות והטנקים ברוסיה בחורף.
    אם לא התקינו מצברים לאגירת האנרגיה ולא השתמשו בחומרים למניעת קיפאון – זו טעות שניתן לתקנה.

    אבל כדאי לזכור – אנריה ממחצבים היא אנרגיה מזהמת וגם אנריה מוגבלת בכמותה. פעם היא תיגמר.

    Liked by 1 person

  25. מספר המתים מקורונה נמצא בירידה. בשבוע האחרון מתו פחות מ-30 איש ליום בממוצע לעומת כ-50 איש בממוצע לפני כן.
    יחד עם זאת כנראה שבכל העולם מספר זה נמצא בירידה. מיקומה של ישראל במפסר המתים לכל מיליון נפש, נשאר – מקום 52.

    אהבתי

  26. מאחר והשוק מנופח, כך טוענים כל המומחות והמומחים כולל מומחים טרנסג'נדרים,
    מה יקרה ביום שלאחר המפולת.
    האם המפולת תהייה הדרגתית קלה? הפד לא יתן למפולת כבדה להתחולל כדי שכל הביבי בום שחיים על דבידנדים לא יחליטו לצאת מדעתם.
    תהיה בכלל מפולת? ריבית אפס? עוד ועוד יקחו משכנתאות להשקיע בבורסה הדור הצעיר לא יוכל לצאת לפנסיה כי אי אפשר לחיות על ריבית של מליון דולר.
    ואם תהיה מפולת רצחנית, או לא, מה יקרה לדולר שנשחק כהוגן? ימשיכו להדפיס ולא לייצר? ביידן נוטה לשמור על כללי המשחק של טראמפ עם סין, זו פגיעה בכלכלה האמריקאית.
    האם לאחר הקורונה תהיה נהירה להנות מהחיים, לבזבז ולייצר כמו אחרי מלחמה? או שהקורונה תעלם לאט שלא כמו מלחמה.
    אינפלציה? מיתון? עולם חדש אמיץ?

    https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001361268

    אהבתי

  27. תומר,

    ככל שהמצב הכלכלי בעייתי, כך שווקים עולים ועולים (בורסות). כך חשבו לגבי בועה ומפולות כבר למן תחילת הסאבפריים ( נניח מ- 2009) כולם ניבאו מפולות.

    אבל, מסתבר, שדווקא בגלל המצב הכלכלי הבעייתי, קרוב ל-11 שנה שהבורסות בארה"ב, שוברות שיאים שוב ושוב (שיאים היסטוריים ממש).

    ריבית חלשה, מזרימה כספים לבורסה פשוט. זה ערוץ השקעה מסתבר הכי טוב בריבית נמוכה. ועוד, הזרמות של בנקים מרכזיים מעלים הבורסה מסתבר. למרות משברים כלכליים, ההייטק ממשיך לצמוח ( גלובליזציה, והייטק שהפך להיות ממש תחום דפנסיבי).

    אז אין סיבה כרגע לחשוב, שתהא מפולת ממש. אלא אם כן הקורונה, תחמיר ותחמיר המצב. וגם כך ספק רב.

    להתראות

    אהבתי

  28. אוף טופיק,

    אולי דווקא התחזית של יובל נוח הררי, בנוגע להינדוס גנטי של עלי-אדם, מתחילה להתגשם.
    אם כי לא כגחמה של מיליונרים אינדיוידואליסטים, אלא כהמשך למלחמות הקרות בין מעצמות טכנולוגיות.

    https://he.gatestoneinstitute.org/17087/%D7%A1%D7%99%D7%9F-%D7%94%D7%A0%D7%93%D7%A1%D7%94-%D7%92%D7%A0%D7%98%D7%99%D7%AA

    קשה שלא להיזכר בנסיונות של סטאלין ליצור הכלאות שימושיות בין גורילות לבין בני אדם. או בשאיפה של היטלר (והמוני קודמיו ממדינות מערביות "נאורות") להשביח את "*הגזע*".
    תזכורת שקיימים גם צדדים אפלים להמשך הקדמה המדעית מאז המחצית הראשונה של המאה הקודמת.

    הקטע המסיים של הכתבה:
    —————————————–
    "… ההישגים הסיניים בהנדסה גנטית של עוברים אנושיים לצורך ייצור "חיילי-על" משכנעת אחרים כי אף עליהם לעשות את אותו הדבר. בקרוב, למשל, אנו נראה את "המחסל הצרפתי". הממשלה הצרפתית אישרה לאחרונה תכנית ליצירת "חיילים ביוניים" מהירים וחזקים יותר. "עלינו להיות ברורים, לא לכולם יש את אותן נקיפות מצפון כמו שלנו ועלינו להכין את עצמנו לכזה עתיד", הכריזה שרת הכוחות המזוינים הצרפתית פלורנס פּארלי.

    מייקל קלארק ממכללת ׳קינגס׳ סיפר לעיתון ׳The Sun׳ הבריטי כי כעת ישנה תחרות ביולוגית המתודלקת על-ידי סין. האם בקרוב יהיה לנו גזע של "הומו-רובוקופוס", כפי שכינו אותו באגודה הבינלאומית לאתיקה צבאית?

    אם התשובה היא כן, סין לא תהיה הצד היחיד עליו תיפול האשמה. "הדבר המטריד ביותר במאמצים אלו הוא העובדה כי סין השיגה גישה ל-CRISPR ולמחקר גנטי וביו-טכנולוגי מתקדם הודו למערכת היחסים שלה עם ארה"ב ועם מדינות מערביות מתקדמות נוספות", אמר וייכרט ל׳מכון גייטסטון׳. "מעבדות מחקר אמריקניות, משקיעי ביו-טכנולוגיה ומדענים שאפו כולם לבצע מחקר ועסקים בזירת הביו-טכנולוגיה הצומחת של סין, בפירוש בגלל שהסטנדרטים האתיים למחקר בנושא הרגיש הזה הם כה נמוכים".

    "זה יוכיח את עצמו כאיום אסטרטגי ארוך-טווח על ארה"ב שרק מעטים בוושינגטון, בוול סטריט או בעמק הסיליקון מבינים", אומר וייכרט ביחס לחימוש הביו-טכנולוגי הסיני המהיר.

    המשטר הסיני הוא נטול אתיקה או הגינות, לא כפוף לחוק ומשולל כל רסן. יש לו, לעומת זאת, את הטכנולוגיה הנדרשת כדי לייצר זן חדש לגמרי של בני אדם משופרים גנטית הצועדים בתהלוכה צבאית."

    אהבתי

  29. אני לא רואה שהצאצאים של לוחמי סיירת מטכ״ל אצלנו הם בהכרח חוד החנית בהגנה על האומה. ובל נשכח שאיש בכלל לא האמין שיהודים יכולים להיות לוחמים גדולים. הגנטיקה היא לא פשוטה וברורה. אייקיו כן. צבא מודרני טכנולוגי לא יוכל להתבסס על טיפשים. אבל לאייקיו יש גם הטיה פציפיסטית חזקה. אז מסובך.

    Liked by 2 אנשים

  30. אגב, בקשר לחיילי על. הנאצים למעשה, היו הראשונים לשקוד על כך באופן מאורגן ומדעי ואינטנסיבי. למי שלא יודע, הצבא הנאצי צעד על סמים, לא פחות מאשר על הקיבה. הסמים הפכו חיילים לסופר לוחמים במובן זה.

    כאן למשל:

    https://time.com/5752114/nazi-military-drugs/

    Liked by 1 person

  31. ואגב, במבצע "מהדק נייר" הביא הנשיא טרומן, אחרי מלחמת העולם השניה, מדענים נאצים, לצורך פיתוחים טכנולוגים וצבאיים. אבל, גם לצורך ניסויים פסיכולוגים לשליטה פסיכולוגית אנושית ( mind control). הנאצים היו הראשונים ששקדו על מיינד קונטרול. והאמריקנים ייבאו אותם, בין היתר, לפתח שיטות פסיכולוגיות של שטיפת מוח ושליטה פסיכולוגית, ובניית סוכני על נקרא לזה (אפרופו חיילי על). שיטות שפותחו יושמו יותר מאוחר באופנים שונים ומשונים. לא ניכנס לזה כאן.

    כאן על מבצע "מהדק נייר":

    https://he.wikipedia.org/wiki/מבצע_מהדק_נייר

    אהבתי

  32. לא מוצא כאן שום שמחה לאיד, אלא הרבה עצב.
    גם על ילד שסבל ככה, וגם על ילד שמחסל חשבונות עם אבא שלו מעל דפי העיתון.

    Liked by 2 אנשים

  33. אני האחרון להסכים לרצח האופי שעשו לגנדי. כתבתי כאן בבלוג והכל מתועד.
    פוליטית, אתה צודק. אם הימין יטפל נכון בסיפור הזה, הוא יהפוך לנאום הצ'חצ'חים של טופז (או נאום מחבקי הקמעות).
    אישית, זה מעציב.

    Liked by 1 person

  34. היידה ביבי
    ד"ש מטקסס

    אהבתי

כתיבת תגובה