לא הכול שחור באפריקה

בפוסט האחרון כתבתי שהוריאנט הדרא״פי ומה שהוא מסמל מסתמן כאירוע קטסטרופלי. וריאנטים בנגיף יכולים לשנות את התנהגותו כליל ובעצם לעשות ריסטרט למגפה ולמאמצי החיסון. וכך נהיה שרויים במגפה זאת לנצח, או לפחות עוד כמה שנים עד שהנגיף יתייצב אבולוציונית.

ובכן יש מצב שהפרזתי. המידע האחרון שמגיע מהחיסון של ג׳ונסון אנד ג׳ונסון מראה שגם אם יעילותו פחתה במידת מה בדרום אמריקה ובדרום אפריקה, הרי שבאלמנט החשוב ביותר, אשפוזים ותמותה, אשר בעצם מגדירים את המגפה ומבחינים אותה מסתם שפעת איומה, החיסון עדיין עושה את העבודה. בפרט שימו לב לדברים האלו בטוויטר של אריק טופול.

החיסון של פייזר עולה על החיסון של ג׳ונסון אנד ג׳ונסון ולכן אנחנו יכולים להיות אפילו יותר אופטימיים. לפחות עד להודעה חדשה.

41 תגובות בנושא “לא הכול שחור באפריקה

  1. תמריץ, ממה שאני מבין הוריאנטיים שאתה מדבר עליהם רק משנים את יכולת ההדבקה של הוירוס והם לא יוצרים "וירוס עם התנהגות שונה לחלוטין" כמו שכתבת.
    בשביל שיווצר "וירוס עם התנהגות חדשה" (קרי תוצאות בריאותיות שונות) צריך, לפחות לרוב, שהווירוס יעבור גלגולים חדשים דרך חיות שונות מאלו שהוא עבר עד היום.
    הדבר הזה יכול בהחלט לקרות, וגם כנראה יקרה (וגם קרה בעבר עם השפעת ועם מחלות ויראליות נוספות).
    אבל דבר כזה לוקח זמן בגלל אוסף ההסתברויות שצריך להתרחש.
    לכן יש זמן (במונחים של שנים) להתכונן לכך, ואני בטוח שהממשלות וארגוני הבריאות יעסקו בכך בהמשך.
    עכשיו הזמן לעסוק בווירוס הנוכחי ובמאבק בו.

    אני חושב שאתה מפספס את העיקר במגפה הזאת לעומת מגפות קודמות:
    מדובר במגפה הרבה יותר קלה ממגפות בעבר
    המשבר שנוצר בה הוא תוצאה של קבלת החלטות מוסרית ולא תוצאה בריאותית ישירה
    יש לנו הרבה יותר כלים להתמודדות מאשר בעבר (אך כמובן זה לוקח זמן לפתח אותם כיון שארגוני הבריאות העולמיים התעלמו מהכתובת שעל הקיר)

    בהסתכלות היסטורית, גם אם זה לא מנחם אף אחד, אנחנו במצב משופר בהרבה מן העבר.

    Liked by 1 person

  2. בסוף אין לנו יכולת להסיק משינויים בדנ״א על הבדלי ההתנהגות המדויקים. אולי בעתיד יוכלו. התוצאות של נובה ווקס הדגימו שבניגוד לציפיות הוריאנט משתנה מהר מבחינת ההשפעה של החיסון. התוצאות של ג״ג הרגיעו מעט את החשש. בשפעת הספרדית גם היו שני גלים שבהם השני היה חמור בהרבה מהראשון ומי שחלה בראשון קיבל הגנה חלקית מהשני.

    אני מסכים שהוירוס הוא זניח לעומת חלק ממגפות העבר. אפשר היה להמשיך כרגיל ולתת להמון אנשים זקנים וחולים למות וזה מה שיורם לס והחרדים היו רוצים לעשות. ואם הווריאנטים היו כופים זאת עלינו, בסוף כולנו היינו יורם לס או האדמו״ר החסידי.

    אהבתי

  3. לא מדויק.
    יותר סביר ששינוי בקפסיד של הוירון ישפיע על יכולת ההדבקה.
    שינוי במטען הגנטי משפיע גם על ההדבקה וגם על פרמטרים של אלימות ואופי התחלואה.
    אבל זה באמת סבוך.

    אהבתי

  4. לא רק דויד פסיג כל כך פסימי.
    גם העתידן רועי צזנה מפגין פסימיות די דומה. אם כי יותר מנומקת. וכוללת סקירה של אופציות ההתנהלות העומדות בפני ישראל.
    לטענתו *כל* 3 החלופות הכמעט ריאליות (ממדיניות 0 הדבקות כמו בסינגפור וניו זילנד ועד לאופציית "המשך ההתנהלות האקודדיונית" עם המגפה) – מחייבות את אטימת ישראל לחדירת מוטציות חדשות. מוטציות שמאוד ברור לו שבו יבואו.

    מה עושים לגבי הנגיף? אסטרטגיה להמשך הלוחמה במגפה

    להערכתי סגירת נתב'ג היא החלק הקל יחסית. כל גבולנו המזרחי םרוץ לרווחה.
    בכלל לא ברור לי האם ניתן לסגרו.
    מהרגע בו הוחלט שלא לסגור את ענף הבנייה, ולהמשיך עם החקלאות כרגיל – מדי שבוע נכנסים לישראל ויוצאים ממנה מאות אלפי פלסטינאים. כידוע, הגבול בין הרשות לבין ירדן – פתוח למעבר בני אדם. כולל של מדביקי על.
    לעובדים אלו יש להוסיף את עובדי חמאסטאן, את בני המגזר הערבי הישראלי (הנוהגים לשהות ביו'ש) ואת המוני המתיישבים היהודים ביו'ש הנוסעים מדי בוקר מבתיהם מערבה, עורכים קניות יחד עם שכניהם הפלסטינאים וחוזרים לביתם מדי ערב.

    Liked by 2 אנשים

  5. תמריץ זה בשבילך, חם מהתנור:

    https://www.ynet.co.il/news/article/SyoBmeElu

    "לראשונה בישראל: מחלים מקורונה נדבק במוטציה הדרום אפריקנית"

    גם אם זה אכן נכון, לא מדובר בחדשות מטרידות במיוחד. אלה מקרים נדירים. בסופו של יום, גם מי שחוסן יכול להידבק בקורונה. מה שחשוב הוא שחומרת המחלה נמוכה משמעותית בממוצע בהשוואה למי שלא חוסן.

    אהבתי

  6. קמיליה רועי צזנה די מתעלם מהעובדה שבישראל הסגר נאכף דה-פקטו רק על חלק מהאוכלוסיה. הוא הזכיר בחצי פה שלא אוכפים את הסגר על החרדים, לא ציין בכלל שלא אוכפים על הבדואים והערבים, ובאופן כללי התרחישים שלו לא ממש רלוונטיים לאור הענין.

    התרחיש היחיד הריאלי כרגע בישראל הוא חיסון כמה שיותר מהיר של האוכלוסיה. ולכן אני שוב אטען שהבעיה העיקרית היא מתנגדי החיסונים.

    Liked by 1 person

  7. אני חושב שצריך לחכות לפחות עד אמצע מרץ כדינ לראות אם החיסון מועיל או לא ואם הוא מגן בפני מוטציות. אין טעם להעלות השערות עכשיו.
    בכל אופן מעולם לא היתה מגפה שנשארה לנצח.

    אהבתי

  8. תמריץ,
    אחד מתוצרי הבחירות האלה היא העובדה שאלוהים צוחקת.
    זוג הגנרלים השובניסטים הזקנים, חולדאי ויעלון, מייללים במכלאה, אחרי שמוליך הכלבים ניסנקורן התפייד, מתוך צפייה שמיכאלי תזרוק להם איזה עצם

    Liked by 4 אנשים

  9. תמריץ,

    בעבר אמרת שדרך החיים החרדית הוכיחה את עצמה אבולוציונית כמשהו ששורד לטווח רחוק. אז למה לזלזל בהם פה? אולי שיקול הדעת שלהם יותר נכון מכמה פוליטיקאים היסטרים עם שיקולי בחירות לטווח קצר ?

    הגישה ההזויה שאומרת שצריך לכלוא את כולם כדי להאריך את תוחלת החיים של כמה זקנים וחולים בשנה-שנתיים היא לדעתי גישה שגויה בבסיסה משתי סיבות:
    1) תמיד יהיו מחלות חדשות ותמיד יהיו וריאנטים, אז תמיד כולם יהיו בסגר? הרי הקורונה לא שונה ממגיפות אחרות שהיו בעבר.
    2) אם השלטון החילוני סוגר המדינה למען וירוס קליל, למה שלטון דתי לא יסגור את המדינה בשבת למען הנושא העוד יותר חשוב (לדעת חלק מהאוכלוסיה) של שמירת השבת? הציבור החילוני המטומטם לא מבין שנוצר פה תקדים שידפוק אותו בעתיד?

    מה שהשתנה פה זה לא המחלות והוירוסים, אלא סיבולת נמוכה של ציבור היסטרי ורוה"מ היסטרי שדורש שלא יהיו מחלות יותר בעולם. בדיוק כמו שהורים כיום מעזים לדרוש שאף אחד לא יביא בוטנים או חלב לבית ספר בגלל אלרגיות של בודדים (איך כשהיינו ילדים לא היו אלרגיות כאלו?). סוג של פינוק ילדותי היסטרי מודרני שצריך להתעורר ממנו, ושהחרדים כנראה לא לוקים בו, בין השאר בגלל הסלידה שלהם מהמודרנה , וההתרכזות בעיקרי החיים האמיתיים.

    Liked by 1 person

  10. ל-3718
    אתה טוען שהחרדים מתרכזים בעיקרי החיים האמיתיים. מהם אותם עיקרי חיים לדעתך?
    למה אתה חושב שלא צריך להגן על ילדים שאלרגיים לבוטנים או חלב? מצידי ש-100 ילדים לא יהנו מחלב או בוטנים בבית-הספר רק שילד אחד לא ימות.

    Liked by 1 person

  11. הגישה שלך מתעלמת מהמציאות. אנשים מתים מסביבך. תתבונן בחדשות. להגיד: מקצר את תוחלת החיים של כמה זקנים וחולים בשנה-שנתיים זה לנסות להתאים את המציאות לדעה הלא מציאותית שלך. אתה מבקש להתעלם ואומר: לי זה לא יקרה. כשזה יקרה, אתה תשנה את דעתך.
    מגפות בעבר גרמו לנזקים עצומים, לומר אנשים המשיכו לחיות כרגיל, זה כמו לומר שגם אחרי שהדינוזאורים נכחדו ע"י האסטרואיד העולם המשיך בדרכו כרגיל.
    אתה יכול להעריך איזה נזק יגרם לאוכלוסיה החרדית מהמגפה? לא מעט מהמנהיגים המבוגרים שלה ימותו או יפגעו אנושות ולא יוכלו לתפקד.
    לדבריך "הקורונה לא שונה ממגיפות אחרות שהיו בעבר" האם אתה זוכר בימי חייך משהו בסדר גודל דומה?
    אומנם נכון, יש סיבולת נמוכה יותר לתמותה מאשר היה בעבר. זה גם מגיע לידי ביטוי בצורת הלחימה שלנו בפלסטינים ובהמנעות ממלחמות במדינות הערביות. בהשקעת כספי ומאמצי עתק בפתוח תרופות, וגם בהתנגדות לבוטנים וחלב בבית ספר.
    ההשוואה שלך לבוטנים וחלב בבית ספר היא קצת קצונית, אבל אם נתיחס אליה באותה קנה מידה בהשוואה לקורונה ונאמר שבכל בית ספר 6 מתוך אלף ילדים עלולים למות אם ישתו חלב או יאכלו בוטנים האם אתה היית מוכן שיביאו אותם לבית הספר של הילדים שלך כשאתה אינך יודע מראש מה תהיה התגובה שלהם? האם אתה מוכן לכך שכל שנה ימותו 2-3 ילדים בבית הספר מבוטנים או חלב? אתה גם חוגר חגורת בטיחות, מה שלא היה נהוג בעבר וכדומה.
    התגובה ההסטרית הביאה לייצור חיסון שיהיה קל לשנות אותו אם וכאשר יגיע הנגיף שיהרוג 30% מהאולוסיה.

    2) אם השלטון החילוני סוגר המדינה למען וירוס קליל, למה שלטון דתי לא יסגור את המדינה בשבת למען הנושא העוד יותר חשוב (לדעת חלק מהאוכלוסיה) של שמירת השבת?

    מכיון שיאיר הסכים אתך בנושא אולי הוא ירחיב

    https://www.hayadan.org.il/why-did-the-dinosaurs-extinct-04051887

    אהבתי

  12. הנקודה עימה אני מסכים היא שהמשבר שאנו נמצאים בו הוא משבר מבחירה.
    הטענה של 3718 נכונה היסטורית. אנחנו ב"מגפה של מפונקים".
    ואיך אומר החייל? "אנחנו מתקיימים בחסדי שמים". כלומר איך התרבות והפוליטיקה הנוכחיים (של כל הממשלות), שכל התנהגותם רכיכה וחלושה, היו מתמודדים עם משבר בריאותי בקנה מידה של משברים שהיו בעבר? חסדי שמיים …
    במונחי העבר, האתגר שאנחנו בו (כל התרבות המערבית) הוא לא אתגר חמור.
    אם באמת היינו בתוך אתגר חמור אז החרדים לא היו עושים חתונות המוניות (כמו שהם לא עשו במלחמת המפרץ הראשונה), השמאל לא היה מארגן הפגנות המוניות (כמו שאף אחד לא עשה בישראל במהלך מלחמה), …..

    אהבתי

  13. המשבר הזה מחזיר את תוחלת החיים 20 שנה אחורה לפחות. זה לא משבר קיומי. הרי חיינו נהדר גם בשנות התשעים ולא ידענו שהחיים אז קצרים מדי.
    עם זאת כאשר תוחלת החיים תלויה במגפה ובהיזהרות ממנה עולות המון שאלות אתיות והתנהגותיות שבשנות התשעים היינו פטורים מהן. בני אדם הרי לא אומרים: טוב אז נחיה כמו שחיינו בשנות התשעים אלא מנסים לחמוק מפגיעת המגפה. לפחות פה במדינה השלב הזה יצטרך להסתיים בקרוב. הגיעו החיסונים. עוד לא ברור אם באמת אפקטיביים כמו שהבטיחו אבל זה המירב שניתן לעשות בעולם החדש שבו אנו חיים. מכיוון שיש אופק, יש טעם להמתין עוד כמה שבועות במדיניות של סגרים. אחר כך יש לפתוח ולהשלים בצער רב עם המציאות גם אם המגפה תמשיך להכות בשיעור כזה או אחר.

    אהבתי

  14. תמריץ,

    זה בדיור מה שאני אומר, אז נחזיר את תוחלת החיים אחורה לשנות ה 90, ובכל מקרה, ברור שזה חזרה זמנית, כי ככל שהמגיפה תתפוגג, תוחלת החיים תחזור לעלות.

    מאחר ואתה בלוג כלכלי, ניקח דוגמא כלכלית. למה הדבר דומה? למי שנכנס לבורסה ורוצה שהיא תעלה כל יום, באופן רציף, ואף פעם לא תרד. אין דבר כזה. יש נסיגות בחיים.

    arn,

    עיקרי החיים לפי דעתי הם גידול וטפוח הדור הבא והתאמתו לאידאלים התרבותיים שאנו רוצים לקדם. במובן הזה אני חרדי לחלוטין. כמובן שהאידאלים שלי שונים, אבל כעקרון המין האנושי לאורך כל ימיו התמקד בזה, כך שהסטיה היא לא אצלי או אצל החרדים, אלא אצל הדור החילוני הנוכחי בכל העולם.

    ולגבי בוטנים ולחלב, מה עם אחריות אישית? מי שרגיש למשהו יכול להמנע ממנו , ולא לדרוש מכל העולם שיתאים את עצמו אליו, ואני מכיר הנושא היטב ממקור ראשון.

    3718 וחצי,

    אני אפילו לא יודע איפה להתחיל… השוואה לדינוזאורים? אנשים מתים מהמחלה …, אתה יודע שבכל מקרה אנשים מתים כל יום ממליון מחלות אחרות שלא הכרת ולא תכיר ? הרי גם הנימוק של הרופאים ההיסטריים ביותר הוא לא שאנשים מתים מהמחלה, אלא הצפה בחדרי המיון.
    הנימוקים שלך מדגימים היטב את הפניקה וההיסטריה השולטת בנושא. כל מגיפה שתהרוג 30% בהכרח תשמיד גם את עצמה, כי נגיף כזה כמעט ולא יצליח להדביק, בנוסף לזה שתראה אדיקות מטורפת בהקפדה על הכללים, ללא כל "סגר" משטרתי.
    אני זוכר מגיפות בסגר גודל יותר גרוע. למי שזוכר את מגיפת הפוליו בארץ לפני שהחיסון הגיע. גרמה לשיתוק ילדים. ואתה משווה למשהו שהוא שפעת משודרגת.
    תחי הפניקה.

    אהבתי

  15. 31st January 2021 Total worldwide COVID-19 cases have reached 102,841,254 with 2,221,600 deaths
    בוטנים? חלב?

    יאיר: "אם באמת היינו בתוך אתגר חמור אז החרדים לא היו עושים חתונות המוניות (כמו שהם לא עשו במלחמת המפרץ הראשונה), השמאל לא היה מארגן הפגנות המוניות (כמו שאף אחד לא עשה בישראל במהלך מלחמה), ….." ?????
    אם כך יאיר, אתה מאמין שההחלטות של החרדים הן החלטות מושכלות?
    במלחמת המפרץ היה צריך להתאפק רק חודש, וגם החיכוך עם הממשלה לא היה כה קצוני.
    "מכיוון שיש אופק, יש טעם להמתין עוד כמה שבועות במדיניות של סגרים. אחר כך יש לפתוח ולהשלים בצער רב עם המציאות גם אם המגפה תמשיך להכות בשיעור כזה או אחר."

    יש להניח שאם היתה תמותה איומה החרדים לא היו יכולים להתעלם ממנה, במצב הנוכחי הם פשוט עוצמים עיניים, אני אפילו בספק אם הם מעריכים שהנזק שיגרם לדרך חיים ממעבר לסגר של שנה, שהוא בעייתי עבורם, גרוע יותר או פחות מהתמותה מקורונה. לא ניתן לחשב את זה גם לא במבט לאחור. אבל אין ספק שהתפילה והאמונה באל משפיעה על השיקולים האוביקטיבים.

    ההפגנות שהשמאל מארגן מתודלקות במתח שנגרם מהקורונה, הן אינן מתנהלות בחלל ריק ללא קשר אליו. ממש כפי שהשתוללויות וביזות הBLM בארה"ב הושפעו מהקורונה. יש גם אנשים שמשתכרים והורסים את חייהם או מהמרים את רכושם או בוגדים בנשותיהם. באותה מידה ניתן לומר שהם לא היו עושים את זה אם זה היה דבר חמור. לאנשים יש חולשות וחוסר שליטה עצמית. ובישראל זו התרבות. התרבות היא 7 עשיריות מההתנהגות, האיקיו רק 2.

    3718 תמריץ ענה לך, ואם לא קיבלת אין מה להוסיף. אם אתה רוצה לחיות כמו שנות ה 90 , ואלו היו 20 שנים שלא היו כמוהן, או ה 70 או ה40 תחייה אתה. אתה מבטל את כל הקידמה. אבל האם אתה באמת מוכן ומסוגל או שאתה סלקטיבי?

    אהבתי

  16. 3718,
    מסכים איתך שהמגפה היא, יחסית לעבר, לא כל כך נוראית. אלא שהסטנדרטים למהו דבר נוראי משתנים עם הזמן, ולכן קשה לקבל החלטות ולבצע מדיניות על סמך הסטנדרטים של העבר.
    כיום הרגישות לאובדן חיי אדם גבוהה מאוד. החברה מתקשה לשאת מוות של אלפי אנשים, גם אם רובם זקנים וחולים. בנוסף, כיום קיימות יכולות טכנולוגיות וארגוניות שלא היו קיימות בעבר ולכן קשה יותר לקבל מצב של מוות המוני, שבעבר היה מתקבל כגזירת גורל.
    ההחלטות בכל העולם מתקבלות על סמך סטנדרטים אלו, לא על סמך הסטנדרטים של שנות הארבעים.
    לצורך ההמחשה, נניח שהיום היתה פורצת מלחמה באירופה והיו מתים בה שני מיליון בני אדם. זה היה נתפס כאירוע נורא. האם סביר היה לאמר במקרה זה כי המלחמה היא לא סיפור גדול שכן בשנות הארבעים מתו באירופה 50 מיליון איש ועובדה שהחיים המשיכו?
    זה גם נכון להגיד שאנשים גם ככה מתים מאלף סיבות אחרות. אבל לפי ההגיון הזה שום מוות הוא לא סיפור גדול. היית יכול לטעון שההשקעה המסיבית בתשתיות בטיחות בדרכים היא מוגזמת שכן חוסכת במקרה הטוב 500 מתים בשנה, והרי אלפי אנשים מתים גם ככה מסיבות אחרות…

    Liked by 1 person

  17. פעם 3718 אמר … ואני זוכר זאת היטב שהוא בעד סוציאליזם עד גיל 18 ואחרי זה קפטליזים …
    tz kdch nv atnr:
    ולגבי בוטנים ולחלב, מה עם אחריות אישית? מי שרגיש למשהו יכול להמנע ממנו , ולא לדרוש מכל העולם שיתאים את עצמו אליו, ואני מכיר הנושא היטב ממקור ראשון.
    כשזה נוח לו אז פתאום אחראיות אישית מתחת לגיל 18?

    אהבתי

  18. תמריץ,
    מוזר לי שאתה נופל לנומרולוגיה שאתה מטיף נגדה.
    כשאתה מודד את תוחלת החיים הממוצעת, זה אמצעי בשבילך להעריך את רמת שירותי הרפואה, רמת החיים וכדומה …
    האם במשבר הקורונה הזה רמת השירותים הרפואיים פחתה? האם רמת החיים פחתה? אם התשובה שלך היא לא – אז אתה פשוט מודד סתם את תוחלת החיים. בדיוק כמו שאתה מתנגד למדידת שיעור החוב לכשעצמו, ללא התייחסות לשיעורי הריבית, מצב המשק, שערי המט"ח, ….. וכל שאר המדדים שמודדים דברים "אמיתיים".

    אנחנו לא במשבר בריאותי אקוטי. אנחנו בוויכוח והתלבטות פנימיים על ערכים ותרבות. כרגע הכיוון הוא שהרגישות לחיי אדם גבוהה בעינינו. על זה אני שמח, אך בה בעת מודה על האמת שאנחנו במשבר קל במונחים היסטוריים (ולכן צריך להסתכל גם על דברים נוספים כמו אנשים שאיבדו את עבודתם ופרנסתם וכדומה ….).

    אני מאוד מזדהה עם 3718 בכותבו: "עיקרי החיים הם גידול וטיפוח הדור הבא והתאמתו לאידאלים התרבותיים שאנו רוצים לקדם … המין האנושי לאורך כל ימיו התמקד בזה, כך שהסטייה היא לא אצלי או אצל החרדים, אלא אצל הדור החילוני הנוכחי בכל העולם". חותם על כל מילה.

    3718 וחצי,
    אני בהחלט חושב שההחלטות החרדיות הן מושכלות. אתה קובע שמלחמת המפרץ הייתה רק חודש, כי אתה מסתכל אחורה. בתוך הסיפור עצמו זה לא היה ברור כלל. יתר על-כן, בגלל שאין תאריך תפוגה ברור לסיפור הזה – החרדים לא יכולים לשים את החיים שלהם ב-HOLD עד יעבור זעם. אם היה תאריך סיום הם היו נוקטים באסטרטגיה שונה. בדיוק כפי שכותב 3718, המטרה של החרדים היא לא לחיות, אלא שהילדים שלהם יחיו כפי שהם רואים לנכון. הרב קנייבסקי בעצמו חלה בקורונה. הוא מוכן למות בכדי שהנכדים והנינים שלו ימשיכו ללמוד בחיידר. לא שונה בהרבה מהרבה אנשים שהיו כאן בקום המדינה (ולפניה ולאחריה) שהיו מוכנים לעשות דברים יותר נועזים וקשים בכדי שהנכדים שלהם יחיו במדינה יהודית ריבונית.
    [סיפור החתונות הוא עניין שונה. שם זה ניזון לא רק מההשפעה של מדיניות חרדית מושכלת, אלא גם ממקורות אחרים של חצרות חסידיות שמשתינות מהמקפצה על כולם, לאו דווקא בקורונה, בעיקר על חרדים אחרים כי חרדים הם אלו הגרים בסביבתם].

    אהבתי

  19. ואם כבר מדברים על החרדים, אז המסקנה הכי חזקה שלי ממשבר הקורונה הוא שצריך להפסיק את הסיפור של גיוס חרדים.
    צריך לשחרר אותם. חרדי עובד, גם אם פרנסתו לא נפגעה, יראה את העובדים החילונים שעובדים איתו וכן פוטרו, או הספקים או הלקוחות שלו …. ומערכת השיקולים שלו תתגוון.
    אני לא מעוניין למחוק את הזהות החרדית. ממש לא. להיפך, אני מעוניין לראות אותם יותר בחברה הישראלית.
    אם יש משהו שאני לוקח מהקורונה זה כמה החברה הישראלית, והממשלה וכדומה .. צריכים להשקיע בנושא החרדים.
    צריך לעזור להם ללמוד ולשחרר אותם מחובת הגיוס. זה לא אומר שכולם ילמדו. הרב קנייבסקי ימשיך לשלוח את נכדיו וניניו ללימוד תורה ללא לימודי אנגלית ומתמטיקה, אבל החברה החרדית תחזור למודל שהיה קיים בכל שנות הגלות – מרכז קטן וסגור בתוך הקהילה שעסוק בתורה – וכל השאר מתפלגים מן המרכז אל השוליים.
    להבנתי זה צו השעה. ולהילחם בהם לא יעבוד. וגם לא נכון.

    Liked by 1 person

  20. יאיר, שנות חיים זה לא נומרולוגיה.. חוב זה רק מספרים חסרי משמעות. שנות חיים זה דבר משמעותי מאוד באופן הכי ישיר וברור. אם אפשר היה להדפיס שנות חיים כמו שניתן להדפיס כסף זה היה משהו אחר.

    אהבתי

  21. רותם,

    כשאני כותב סוציאליזם עד גיל 18 אני מתכוון שילדים של עניים וילדים של עשירים יקבלו שוויון הזדמנויות מלא בגישה לחינוך שרותי בריאות וכל הנדרש לצורך גידולם.

    אינני מתכוון לכך שילדים מתחת לגיל 18 צריכים להפסיק לחשוב ולהתנהל כזומבים, כי המדינה חושבת בשבילם. או שצריך לשלול אוכל בריא ומזין ממאות תלמידים אחרים כי יש תלמיד אחד שרגיש לחלב.

    אני בטוח שאפילו מרקס ואנגלס בכבודם ובעצמם היו מסכימים איתי לגבי הרגישות לבוטנים וכו'. יותר מזה, סביר שהם היו חושבים שזה פינוק של בורגנים שצריך לזרוק אותם לגולאג כדי שיכירו החיים האמיתיים של מעמד הפועלים … והם היו צודקים, לאור העובדה שהפינוקים האלו קיימים רק בשכונות של המעמד העשיר (יחד עם "אבחונים ללקויות למידה" באלפי שקלים שנותנים הקלות במבחנים)

    אהבתי

  22. אוף טופיק: שאלות לכל תומכי טראמפ שטוענים שהבחירות זויפו:
    1. יש לכם הוכחות לכך?
    2. איך הגיע לידכם המידע הזה (שהבחירות זויפו) הרי אם גורמים מסויימים זייפו את הבחירות הם עשו זאת בסתר שאף אחד לא ידע. אז איך אתם יודעים? לדעתי גם מי שחי בארצות-הברית לא היה יכול לדעת זאת. אז איך אתם (שלא חיים בארצות הברית) יודעים זאת?
    3. למה אותם גורמים לא הכשילו את טראמפ בבחירות הקודמות נגד הילרי קלינטון? אומנם לפי הסקרים להילרי היה את רוב הסיכויים לנצח אבל גם לטראמפ היו סיכויים סבירים לנצח (10%-15% לפחות).
    4. למה לדעתם לא ניסו אותם גורמים להציב כמה מועמדים רפובליקנים נגד טראמפ בבחירות האלו (כדי לנסות להביסו לפני שיגיע להתמודדות נגד גו ביידן)?

    אהבתי

  23. פינת הטרלול הישראלי

    Liked by 1 person

  24. ל-3718:
    מעניין אותי מה זה סוציליזם עד גיל 18 ואחר-כך כך קפיטליזם? אתה רוצה לתת לכל הצעירים נקודת התחלה שווה? נראה לי שדבר כזה בלתי אפשרי כלל כאשר השטה היא קפיטליסטית. אם יש ילדים שיש להם אבא עשיר הוא יכול להעניק לכל אחד אחיד 2 דירות ולעומתו אבא עני שלא יכול להעניק כלום לילדיו והם יצאו לחיים בלי כלום. הרי ברור שנקודת ההתחלה של ילדי העשירים טובה הרבה יותר. מה תעשה אז? תאסור על אבא להעניק מתנות לילדיו? הרי אחד מעקרונות היסוד של הקפיטליזם זה הקנין הפרטי. לפי הקפיטליזם האבא יכול לתת מה שהוא רוצה לילדיו ואסור למדינה למנוע זאת ממנו.
    בנושא הבריאות: נניח שאבא עשיר מחליט לבטח את ילדיו בביטוח הרפואי הכי טוב שיש ואבא עני מבטח את ילדיו בביטוח נחות יחסית מה תעשה אז? תסדר ביטוח רפואי שווה לכלום? הרי כנראה שביטוח זה יהיה פחות טוב מהביטוח הרפואי הפרטי היקר ביותר שיש. מה תגיד לאבא עשיר שרוצה לבטח את ילדיו בביטוח רפואי פרטי יקר? תגיד לו אסור לך לעשות זאת (כלומר הממשלה אוסרת עליך להשתמש בכספך לפי ראות עינך)?
    אותו דבר לגבי החינוך: נניח שיהיה חינוך ציבור שווה לכולם. מה תעשה אם אבא עשיר ישלח את בנו לבית-ספר פרטי יקר שבו משלמים למורים פי 3 מאשר בשרות הממשלתי (וכנראה המורים טובים הרבה יותר מהמורים בשרות הפרטי). תאסור על הקמת בתי-ספר פרטיים? נניח אפילו שתעשה זאת בכל יהיה אי-שויון כי לילדו של העשיר יש תנאים יותר טובים ללמידה עצמית בבית.

    אהבתי

  25. ל 3718 וכל המספרים על יד:
    מחקר חדש של חוקר ישראלי וחוקר גרמני מציג את נתוני התמותה העודפת מרחבי העולם • להערכת החוקרים, מתו מקורונה 3.3 מיליון איש לפחות ב-2020, בעוד המספר הרשמי עמד על 2.1 מיליון איש

    Liked by 1 person

  26. יש עוד בעיה עם סוציאליזם עד גיל 18. זה בדיוק סוג הסוציאליזם שאני סולד ממנו – הוא לוקח מהכיס של מי שבוחר להביא פחות ילדים לעולם ומעביר למי שבוחר להביא יותר ילדים לעולם.

    למעשה מדובר בתמריץ ילודה ואין שום צורך בתמריץ כזה היום בישראל. הוא בעיקר גורם לחרדים ובדואים להביא עוד ילדים – 2 מגזרים שתורמים הכי פחות ולוקחים הכי הרבה גם כך – שלא לדבר על העובדה שישראל כבר מזמן צפופה ויקרה להחריד. תחסכו ממני "סוציאליזם" כזה.

    הדבר אגב נכון לכל החוקים שמעבירים "בשביל הילדים" – חינוך "חינם" מגיל 0, ביטוח שיניים "חינם" לילדים וכו'. זה לא חינם. זה יוצא מהכיס שלי ועובר בעיקר לכיס של חרדים ובדואים, שני מגזרים שאין לי שום רצון לסבסד.

    Liked by 1 person

  27. לגבי מירב מיכאלי, זו ההוכחה שהשמאל בישראל תמיד יכול להכניס לעצמו עוד גול עצמי. היא מעוררת כל כך הרבה אנטגוניזם – מוצדק – שאני לא אתפלא אם רק בזכותה השמאל יעלם בבחירות הקרובות.

    תמריץ לצערי אני מעלה את ההימור שלי לממשלה ברשות נתניהו אחרי הבחירות ל-80%. הוא רק צריך לשבת ולא לעשות כלום.

    Liked by 1 person

  28. תמריץ, אל תייצר סתם משפטים.
    ברור ששנות החיים זה חשוב, אבל עד עכשיו התייחסת לזה כאל מספר כלכלי, בדיוק כמו למספרים אחרים.
    ואתה יכול להראות מספרים שתומכים בדבריך שחזרנו 20 שנה בתוחלת החיים? הרי פרומיל מזערי מת מהמחלה, אז איך התדרדרנו בתוחלת החיים?

    אהבתי

  29. אמחייה
    אני מהמר דווקא שמיכאלי תחזיר חלק ממצביעי העבודה הקלאסיים – אשכנזים חילוניים – הביתה. היא תביא יותר מנדטים מפרץ, שהצליח יחד עם מרצ ואורלי לוי להביא שישה מה ששם אותו עצמו על מנדט אחד בערך.
    להערכתי בבחירות הקרובות מרצ + עבודה יחזרו לאזור עשרה מנדטים שזה בערך גודל הציבור שלהן. חלק מכך נובע לא ממיכאלי אלא מהתפרקות כחול לבן ששאבה הרבה מצביעי עבודה.
    כל זאת לא משנה את זה שביבי רוה"מ בסבירות גבוהה מאוד.

    Liked by 1 person

  30. רינגו,
    משווה ומעלה. מפלגה פעילה עם בחירות דמוקרטיות מושכת מצביעים. בטווח הרחוק כל מפלגות הדיקטטורים ייעלמו אבל העבודה תשרוד. (ביבי צא ולמד)

    אהבתי

  31. יש מספרים ויש מספרים. זה הבדל גדול בין מספר שמייצג משהו שבנק מרכזי יכול להדפיס כהרף עין לבין משהו שמשקף את החיים עצמם.
    זה על ירידת תוחלת החיים בעקבות קוביד
    https://tiny.cc/bloder

    אהבתי

  32. תמריץ,

    נניח אתה בחור בן 21 שרק השתחרר מבצבא, מלא מרץ ואנרגיה ורצון לטרוף את העולם, והיו מציעים לך את עיסקת השטן הבאה: בוא נכלא אותך למשך שנה (או יותר) נאסור עליך לנסוע לחו"ל, לפגוש חברים, לעשות מסיבות, לפתוח עסק קטן או ללמוד שלא מרחוק, ובתמורה לזה תחיה שנה נוספת בגיל 85 (בהנחה שאין התקדמות טכנולוגית רפואית עד אז).

    מה היית מעדיף?

    לדעתי כל אדם רציונלי היה מעדיף לדחות העסקה, כולל אדם בן 60. איכות החיים של שנה בגיל 20 בממוצע שווה הרבה יותר מאיכות החיים בגיל 85, והפסד ההזדמנויות בגיל 20 "שווה" יותר מתוספת שנה בגיל 85 .

    כמובן שקשה לכמת הדברים, אבל ברור שיש פה טרייד-אוף.

    arn/amehaye

    לגבי סוציאליזם עד גיל 18, בהרבה מדינות קפיטליסטיות למהדרין יש מס ירושה, זה מהמיסים הצודקים ביותר שיש. זה נסיון להשוות את נקודת ההתחלה.
    אגב, הבעיה היא כלל לא כסף, הבעיה היא הרבה פעמים הורים טובים מול הורים גרועים. בלי שום קשר לכסף. אני מכיר הורים מדהימים שנתנו לילדים שלהם כל האופציות להצליח בחיים, כאשר מדובר במעמד בינוני נמוך, ולא חסר מקרים הפוכים (ראה כותרות עיתונים על "בן של" למיניהו).

    לגבי חרדים וכו'. לא אמרתי שצריך לתת כסף למי שיש הרבה ילדים. אפשר לעשות זאת בצורה חכמה , על ידי מתן גישה לשרותי חינוך חינוך מעולים יום מלא וארוחות שכוללים למודי ליבה (אגב, זה הטריק של החרדים ) , ולא על ידי מתן כסף.
    ההתרכזות רק בכסף בנושא החינוך היא טעות. החרדים מבינים זאת, וכדאי ללמוד מהם. הם מבינים בזה.

    אהבתי

  33. 3718,
    משווה ומעלה
    מה זה ירידה של שנה בתוחלת החיים? כולה הלכו לי סבא וסבתא. בגלל זה לוותר אפטר פרטי?

    אהבתי

  34. באבוד רשעים רינה. הקטיושות מחלידות במחסנים… (היידה טראמפ)

    אהבתי

  35. ל-3718:
    אני לא חושב שמס ירושה צודק יותר או פחות ממיסים אחרים.
    אין מס ירושה של 100% (אם היה זה היה מס מאוד לא צודק).
    העשיר יכול להעביר חלק ניכר מרכושו לילדיו כאשר הוא עוד בחיים.
    בכל אופן לפי הגישה הקפיטליסטית מדוע בניו של אדם עשיר צריכים לשלם מס ירושה? הרי העשיר יכול לעשות בכספו כרצונו למה שהממשלה תתערב בכך? כדי לתת לכוךם שיויון הזדמנויות? העשיר יכול לטעון: "יש לי הרבה כסף ואני רוצה דוקא להשתמש בכסף זה כדי לתת לבני מקדמה רצינית על יתר בני-גילם". למה אתה חושב שמותר לך למנוע זאת ממנו? (אני מדגיש: זה אם אתה חושב בצורה קפיטליסטית).

    נכון שחינוך ויחס נכון של ההורים לילדיהם יכול להשפיע מאוד על הצלחתם/אי-הצלחתם של הילדים אבל גם לכסף יש השפעה על חייהם של הילדים. נקודת ההתחלה של צעיר שהוריו נתנו לו 2 דירות הרבה יותר טובה ממי שהוריו לא יכלו לתת לו כלום מבחינה חומרית.

    Liked by 1 person

כתיבת תגובה