מדוע אני מוקסם מאבישי בן חיים?

יש מעט דמויות ציבוריות שאני ממש מוקסם מהן. בין הדמויות הבולטות בציבוריות הישראלית הייתי מונה שלושה: אבישי בן חיים, חנוך דאום וצופית גרנט. את שלושתם אני מעריך על האותנטיות והמקוריות הבלתי מתפשרות. לכתיבתו של אבישי בן חיים, האינטלקטואל שבהם, העיתונאי, הפרשן והדוקטור, התוודעתי לראשונה לפני שנים רבות. אז התמקצע בחקר ההשקפה החרדית הליטאית. הוא היטיב לנתח אותה בצורה קולעת וחריפה. אחר כך קראתי גם את מחקרו המרשים על מפעלו ההלכתי של הרב עובדיה.

אבל בשנים האחרונות אב״ח בולט בהקשר של תיקי נתניהו. התיאוריה שלו היא שישראל הראשונה, כלומר האליטה האשכנזית, באמצעות שליטתה במערכת המשפט, מנסה להתנכל לנתניהו בהיותו בחיר לבה של ישראל השנייה, כלומר הציבור המזרחי המסורתי. קשה מאוד לדעת אם בשורה התחתונה אב״ח צודק, כי מדע אמיתי דורש קבוצת ביקורת. אין לנו קבוצת ביקורת מדויקת, אבל באופן כללי ניתן לומר שגם דמויות שזוהו עם ישראל הראשונה כמו אריק שרון ואהוד אולמרט (בגלגולם אחרי ההתנתקות) ועזר ויצמן נאלצו לשלם מחיר משפטי או לפחות פוליטי על עבירות מהסוג שבו מואשם נתניהו. אפילו יצחק רבין בתום הקדנציה הראשונה. כך שטענתו של אב״ח אינה מאוד חזקה. התיק נגד נתניהו אינו מופרך, גם אם מתיחתו לכדי עבירת שוחד (במקום להסתפק בהפרת אמונים) אולי מוגזמת ומגמתית.

ועדיין יש ערך רב לדבריו של אב״ח. ראשית הם שופכים אור אמיתי על שנאת נתניהו. אחרי 15 שנות שלטון ניתן בוודאות לומר שנתניהו הוא מדינאי ואסטרטג מהמעלה הראשונה שהנחיל לישראל הישגים עצומים, הביא שלום בלתי צפוי, נמנע בעקשנות קיצונית מכל מלחמה מיותרת ופיקד על כמה מבצעים חשאיים נגד אירן שאינם נופלים ממבצע אנטבה. אז למה הוא מעורר כזו שנאה? תיק בזק המפותל רחוק מלספק הצדקה מספקת לכך. נראה לי שאין מנוס מלהודות שהאיבה לביבי היא גם איבה לדמותה של ישראל השנייה, הדתית, המסורתית, הלא משכילה, בעלת הזיקה הלאומית החזקה, שהוא מנהיגה האהוב והבלתי מעורער.

שנית, אב״ח עושה חסד גדול עם ישראל השנייה בכך שהוא מקנה לה ולבחירותיה ערך אמיתי שאכן יש להן. בעיתון הארץ יהססו מאוד להתייחס לישראל השנייה מתוך שנאה. זה ייתפס גזעני. אבל יכתבו עליה מתוך רחמים. המזרחים בעיירות הפיתוח לא משכילים ומקופחים ולכן אין להאשימם במשוגותיהם. במילותיו של ישוע מנצרת: ״סלח להם כי אינם יודעים מה הם עושים״. לא יעלה על דעתו של הכותב בעיתון הארץ שאנשי ישראל השנייה תומכים בנתניהו לא מתוך אומללות אלא בשל אידיאולוגיה מוצקה לא פחות מזו שלו. מבחן התוצאה מוכיח שאין לבוחרי ישראל השנייה במה להתבייש – הבחירה שלהם במשך חמש עשרה שנה הייתה אפילו נבונה מאוד.

אב״ח לכאורה מדבר מתוך פוליטיקת הזהויות, אבל גם יודע לגבור על המכשול שהיא מציבה בהקשר לנתניהו. נכון, ביבי הוא אולי שיא הפריבילגיה האשכנזית כשלעצמו, אבל הציבור הגדול של ישראל השנייה בחר להיקסם ממנו, בכך הוא קשר את גורלם זה בזה.

שלישית, אב״ח הוא אינטלקטואל מזרחי אמיתי ואותנטי. אפשר לתהות: מה משנה זהותו העדתית של אדם חושב. ידע הוא ידע, מחשבות הן מחשבות ולוגיקה היא לוגיקה. אבל אצל אב״ח יש אלמנט אמיתי ונדיר לאינטלקטואל שיש בו ממה שמאפיין את המזרח: חום ואהבה שופעים ואמיתיים שהוא חש כלפי מושאי סיקורו ושהוא מוכן לבטא בפומבי ללא היסוס.

רביעית, אב״ח כבר הודיע (למגינת לבם של עוקביו מישראל השנייה) שיתמוך בבני גנץ בבחירות הבאות (אם לא יבשיל דיל של הרגע האחרון למנוע אותן), מתוך הערכה לנכונותו להכריע למען אחדות. הדבר משקף את הדגש ששם אב״ח על כך שהוא לא קורא לשלילתה של ישראל הראשונה או לביטול מעמדה. הוא רק רוצה שישראל השנייה, היקרה ללבו, תקבל גם היא את המקום שהיא ראויה לו במסגרת פיוס לאומי. לכאורה זו עמדת קונצנזוס מתקתקה, אבל בפועל זו עמדה מקורית, חריגה ונדירה מאוד בנוף ההתלהמות המקוטב כל כך ברשתות החברתיות. אולי היא נאיבית מדי בזמן הזה. שנאת נתניהו עזה מדי, ההליכים הפליליים נגדו מתקדמים מדי והתעלולים שעשה לחמוק מהרוטציה מכוערים מדי. אבל יש לקוות שבעתיד, בימיו של המנהיג הכריזמטי השלישי של ישראל השנייה, זה שיבוא אחרי בגין ונתניהו, יהיה לעמדה הזו מקום.

103 תגובות בנושא “מדוע אני מוקסם מאבישי בן חיים?

  1. ההשוואה בין אבישי בן-חיים לדאום נראית לי מוזרה.
    האותנטיות של בן-חיים היא בחירה מודעת (ואוהבת) בזהות שלו ובמקום ממנו הוא בא, בנימה מנומקת וביקורתית. הוא בקלות יכל להשתלב במקומות אחרים שהיו מקבלים אותו ברצון, אבל הבחירות האישיות שלו הוליכו אותו למקום בו הוא נמצא (בצורה הרמונית) – וזאת בדיוק אותנטיות.
    ה"אותנטיות" של דאום היא בעצם לשפוך לך בפרצוף את החריגות שלו בכל הכח עד שתתרגל, באופן שנראה מאוד לא אותנטי. מין חיבור של סדיזם עם סטנד-אפ. לעיתים זה נוגע בך אישית אבל אני לא רואה אותנטיות. זה אותנטי כמו מישהו שפושט את בגדיו בכיכר העיר והולך עירום לפני כולם.
    אני גם לא חושב שיש כאן הרבה אהבה. יש כאן יותר מסע נקמה באבא שלו, במשפחה שלו, בחברה שלו, ובסופו של דבר בעצמו.
    את גרנט ניתן לסווג כאותנטית, פחות במובן הזהותי ויותר במובן של רצון לחקור את האמת.

    Liked by 1 person

  2. נכון, הם מייצגים פנים שונות לחלוטין של אותנטיות. אצל אבישי זה האופן שבו הוא מכניס רגש שלא מקובל באליטות לניתוחים פוליטיים ואידיאולוגיים אבל עדיין נותר מחודד וקוהרנטי. אצל דאום זה כמו בסגנון ה״וידויים״ של ז׳אן ז׳ק רוסו. אני מבין שזה לא נעים למשפחתו ואני אישית לא הייתי נהנה מבחינה זו להיות בן משפחתו. אבל יש ערך חברתי גדול לכך שבני אדם יהיו מה שהם וזו גם בחירה אמיצה. יאיר אגמון כתב על כך יפה במקור ראשון לפני כמה זמן.
    https://www.makorrishon.co.il/opinion/237267/
    גרנט מאוד חשופה כלפי עצמה ואת האותנטיות המדבקת הזו היא מעבירה גם בעבודתה עם אחרים.

    אהבתי

  3. תמריץ,
    אחד מתחביבי הוא לקרוא תגובות של בעלי IQ גבוה לפוסטים של אב"ח. מטריף אותם שהוא משתמש בפוליטיקת הזהויות כנגדם. הוא אשכרה עושה דהקונסטרוקציה לדהקונבטרוקציה

    Liked by 1 person

  4. הייתי יכולה להיקסם יותר מאבישי בן חיים לולא היה תומך מושבע, שנים רבות מדי, באריה דרעי ותנועת ש'ס, והיה מליץ היושר שלהם.
    לתפיסתי ש'ס היא בעיקרה זרם בתוך החרדיות. הרבה יותר מאשר מייצגת אותנטית של בני עדות המזרח. תנועה שרק הרעה את מצבם ההשכלתי והכלכלי של בני עדות המזרח שתמכו בה. לפחות בהשוואה לבני עדות המזרח שתמכו במפלגות "הכלל ישראליות", מהימין או מהשמאל. ש'ס אפילו לא הצליחה לספק לתומכיה יוקרה וכבוד בקרב הזרם החרדי – ליטאי,
    אותו ש'ס בחרה לשרת.

    מכאן שלתפיסתי אב'ח פגע משמעותית במגזר הקרוב כל כך לליבו.
    אני מניחה שפגע מנאיביות ולא חלילה מזדון. אך עדין פגע.מ

    אהבתי

  5. יש מכנים משותפים בין חנוך דאום לבין צופית גרנט.

    שניהם בועטים במקובלות החברתיות, המבחינות בין מה שמותר לאדם לספר אך ורק לעצמו, מה שמותר לו לבטא בקול רם אך רקנבחוג משפחתו וחבריו הקרובים ביותר, אך לא בציבור הרחב ומה שמותר לו לבטא, בכתב ובע'פ, גם ברשות הרבים.

    מכאן ששניהם מבוגרים מרדנים, הצועקים ש"המלך ערום" – למרות שכבר מזמן אינם עוד ילדים קטנים (שהמוסכמות אמורות לא לחול גם עליהם).

    מכנה משותף נוסף הוא שגם דאום וגם גרנט עושים זאת לגבי חייהם הפרטיים. מכאן, כדברי תמריץ, גם משפחתם וקהילתם נאנסות לשלם את חלק מהמחיר של "המרד במוסכמות". למרות שהם (בניגוד לדאום וגרנט) לא בחרו בכך.

    כללית, אני מעדיפה "מורדים" במגבלות ה"פוליטיקלי – קורקט". על התבטאויות "אסורות" בנושאים ציבורים (בניגוד לנושאים בתחום הפרט).
    לדוגמא פרופ' דן שפטן שהעז להגיד באיזשהו כנס בינ'ל שבלגיה היא מדינה שנולדה בטעות (או מיותרת. כבר שכחתי את הניסוח בו נקט לגבי בלגיה). ושפע התבטאויות "שערוריות" נוספות.

    אני מודה שהתבטאויות שכאלו גם מענינות אותי יותר, וחשובות בעיני יותר.

    Liked by 1 person

  6. אני חושב שאב״ח לא הצליח לספק אף פעם הסבר טוב למה החרדיות הש״סניקית כל כך כרוכה אחרי זו הליטאית. אבל אולי זה כמו הבחירה בביבי כמנהיג אשכנזי מצליח. רואים הצלחה והולכים אחריה, לא משנה העדה. ובמובן של שיקום עולם התורה אחרי השואה ועוד יותר מזה, אחרי ההשכלה, החרדים הליטאים הצלחה פנטסטית.

    אהבתי

  7. אגב החרד״ליות מבצבצת כמשהו רב עוצמה שיכול לתת אלטרנטיבה לחרדיות כתנועה דתית חזקה, גאה ומשגשגת ואלמלא תעתועי אחוז החסימה, אלי ישי היה יכול להצליח מאוד בייצוג החיבור הספרדי לזה.

    אהבתי

  8. תמריץ
    לדעתי התשובה הרבה יותר פשוטה. החרדיות היא דרך אשכנזית (של חידוד הבדלים וקנאות לפרטים הכי קטנים ובדומה לויכוחים המרים בתנועה הקיבוצית על פרטי פרטים שוליים – עוד סוג של חרדיות אשכנזית שגם שם ספרדים באמת לא מצאו את עצמם) חרדיות ספרדית זה פשוט תרתי דסתרי אין לה עמידה בפני עצמה.

    אהבתי

  9. תמריץ, אתה כותב דברים חסרי שחר. כל הנטען פה חסר שחר. דבר אחד נכון בעליל. השנאה לביבי. אבל, השנאה לביבי לחוד, ואפילו הייתה לא רציונלית וגורפת. ומה שהוא ביבי כשלעצמו, משהו אחר.

    ועובדה, מה שאומרים על ביבי, לא יגידו על בגין. לא יגידו על מרידור. אפילו השמאל הקיצוני ביותר לא היה אומר.

    ואתה לא יודע כלום, על שום תיק בזק. אין לך מושג מהו התיק. אתה סתם מורח קשקוש בגרוש. לא קראת, אתה לא מתמצא לא מבין כלום. וביבי לא פיקד על כלום. זה המוסד ומסורת וניסיון עצום, עם ביבי או בלי. אין לזה קשר לביבי כלל. והוא לא הגיע לשום הישגים. זה קשקוש נדלני של תן וקח על הסכמי השלום הללו. הם חיוביים כשלעצמם על פניהם (על פניהם מדגיש). אבל, בסך הכל, זה לא ישנה את הבעיות האמיתיות. והבעיה האמיתית, הינה זו, שאת הפלסטינאים ( או הסורים או חיזבאללה בטח ובטח) אתה לא יכול לקנות בכסף, או בחמקנים, או בהסרה מרשימת טרור. טראמפ הציע להם למעשה, 50 מיליארד דולר ועוד. אבל, לא עזר. אלו הדברים האמיתיים. כשזה לא עזר, הלכו על הישגים פריפריים. מדינות המפרץ וכדומה. להשאיר איזה חותם, איזה מורשת עלק.

    הוא לא הזיק במיוחד גם נתניהו קונספטואלית, אבל, האישיות שלו, לא תואמת, והרגה אותו.

    וכמה פעמים צריך להסביר לך, ולהמחיש לך, אין פה שום אליטה משפטית אשכנזית, שדואגת להוריד את ביבי. יש לנו פה שופטת מעולה בתיק שלו. אישה מעולה. מן הציונות הדתית, בוגרת אולפנת חורב. מה נאמר, מה נוסיף ? נראה מה היא תפסוק.

    להתראות

    Liked by 1 person

  10. למה ביבי כימני בן לאב ימני שחי בתקופה שלהיות ימני היה לסבול מאפליה כלכלית (חסר כרטיס אדום) ורדיפה חברתית לא שייך לישראל השניה?

    אהבתי

  11. תמריץ, עד כה הסתכלתי על החיבור בין אלי ישי להר המור יותר כרפסודת הצלה. אבל יש משהו בדבריך.

    Liked by 1 person

  12. תשמע חייל זקן, הקארין A, היה יותר ממשי צריך להודות. נשק לרשות. לא פשוט. בדיעבד הרשות שיתפה פעולה במשך שנים ( בטחונית). אבל, היה בזה משהו יותר מממשי כמובן.

    הארכיון הגרעיני בטהרן, מבחינה מבצעית, היה באמת הישג מרשים. מבחינה אסטרטגית, לא הועיל הרבה. זוהי תוכנית גרעין שנפסקה ב- 2003 , ולא היה לזה הרבה ערך אסטרטגי.

    נתניהו עשה את זה בשביל טראמפ אפשר בשקט להעריך ( טראמפ נסוג כזכור מהסכמי הגרעין) וטראמפ ידע להחזיר לו, עם הסכמי השלום סו קולד לאחרונה.

    נ.ב: יש הטוענים שיש איזה פעילות גרעין מחקרית מחתרתית, למרות נקודת המפנה של 2003. אבל, בסך הכל, לא רציני עדיין, לא ממשי, ולא את זה, טירגט המבצע בטהרן.

    אהבתי

  13. קצת מגזימים באפלייתו של בן ציון נתניהו.. הוא היה פרופסור נודע שגר בבית מרווח ברחביה, שלח את בניו לסיירת מטכ״ל וערך את האנציקלופדיה העברית. ישראל השנייה זה לא. לכל היותר נותר להתווכח אם זו ישראל ה1.1.1.1.1.1 או ישראל ה-1.1.1.1.1.2

    Liked by 3 אנשים

  14. קמיליה,
    גם אני סולד מההתנהגות הזאת שמעמיסה את הבעיות שלך על אחרים, בעיקר הקרובים לך.
    אנחנו חיים בעולם כזה פתוח, מגוון ומלא באפשרויות שגם לאדם שמרגיש חריג ושונה יש את האפשרות למצוא את המקום שלו מבלי צורך "לשפוך מנוע".
    אני הרבה יותר מעריך אנשים שבוחרים בחיים, במשפחה שלהם, בילדים שלהם ולא בהתרסה.

    אני מכיר למשל אנשים שבחרו להישאר במערכת החיים הדתית בשביל הילדים שלהם או המשפחה שלהם. הילדים שלהם פורחים ומובילים בחברה שהם גרים בה, והם עושים את ענייניהם בצנעה מבלי להכריז מעל כל עץ רענן מה הם חושבים או עושים או מה הם חושבים על החברה הדתית בה הם גרים.
    או אנשים שעברו לקהילה יותר פתוחה בשביל להתאים לעצמם את הסביבה הדתית, אבל בכך הם לא ניתקו את הילדים שלהם (שהמשיכו ללכת למוסדות הקודמים שלהם ועם החברים שלהם) ולא העמידו את הוריהם, אחיהם ומשפחתם המורחבת בפני קשיים.
    מנגד אני מכיר משפחות דתיות שחיות חיי משפחה חמוצים ומרירים בגלל בן-משפחה שהחליט ש"כולם צריכים להכיר בו". שאם הוא לא יחזיק בדף פייסבוק פעיל לדווח על כל מעלליו ומחשבותיו אז חייו לא שווים.

    אני חייב להזכיר את אמא שלי בהקשר הזה. כילדים היא תמיד דחפה אותנו לבינוניות, במובן זה שלא צריך להיות בולט ולא צריך להיות נגרר. את הבולטות/מצוינות היא השאירה לשדה הלימודי/אקדמי/עסקי/תעסוקתי (וגם זה במינון מסוים) אבל לא בתוך העולם החברתי או הרגשי או הדתי. הקונספט שלה הוא להיות אפור (ליתר דיוק שחור-לבן). אני חושב שזאת הסיבה שאפילו שאנחנו הילדים (האחים) הלכנו קצת בכיוונים אחרים – עדיין נשארנו סביב אבא ואמא שלי מבחינה דתית.
    הקונספט האפור אומר שאם הילדים שלך ממשיכים אותך אז הם ייקחו ממך את החלקים השחורים ואת החלקים הלבנים ויתקבל אפור, אבל גם אם הילדים שלך ימרדו בך אז את החלקים השחורים הם יהפכו ללבנים ואת הלבנים לשחורים אבל בסוף התוצאה תישאר אפורה (כלומר דומה למקור=ההורים).
    גם כיום, כשההורים שלי כבר סבא וסבתא, אני רואה את דפוס המחשבה הזה בקבלת ההחלטות המשפחתיות שלה. אפילו אבא שלי, שכשהייתי ילד הוא היה טיפוס חותך שלא הצליח לחיות עם עיגולי פינות, הפך היום ליותר אפור, וגם הוא מקבל החלטות דומות לשל אמא שלי.

    Liked by 3 אנשים

  15. הוא אולי שייך לאליטה של ישראל השניה. זה ברור שלעומת הכישרון שלו הרבה אפיקים היו חסומים בפניו. ואולי עשרות שנים מרצח ארלוזורוב. נתניהו ואחיו משתלבים בתקופה יותר מאוחרת ולא באופן מלא. הם היו צריכים לחוות את המהפך. ומאז הם האפליה הרבה פחות קיימת אבל ההשפלה עדיין שם. השמאל עדיין משפיל בדרכו. ואפשר להגיד שהקואליציה של נתניהו מאוחד בדבר אחד, בזיכרון למה שהשמאל במדינה עשה בעבר בצורה קולקטיבית.

    Liked by 1 person

  16. האליטה של ישראל השנייה זה המשפחה של דוד לוי או משפחת הרב עובדיה. עד 1996 איש לא היה מעלה על דעתו להגדיר את נתניהו ישראל השנייה. ואם הוא ישראל השנייה אז ככה גם ציפי לבני, דן מרידור ויתר בני המשפחה הלוחמת. זה לא הגדרה משקפת.

    Liked by 1 person

  17. הבוטים נוהרים לקלפיות – מדוע הימין פגיע יותר להתנשאות השמאל ולא הפוך?

    והנה רשומה שכתבתי בנושא

    נסכים לא להסכים. היו הרבה אשכנזים שהוםלו כי לא היה להם כרטיס אדום ולא רק בעבודה, בדיור, בקופת חולים ועוד. והן זוכרים ועדיין חווים את השמאל השתלטן והדכאן. הים אותו הים והשמאל אותו השמאל.

    שבת שלום

    Liked by 2 אנשים

  18. ג׳ורג׳ קראתי עכשיו את הפוסט ואני תוהה: האם יש בכלל בארץ מישהו צעיר שהוא נצר לימין החילוני האשכנזי הישן ומרגיש השתייכות עמוקה לליכוד וטינה היסטורית למפא״י? מניח שיש כאלו אבל מתי מעט. נדמה לי שקראתי שאפילו הנכדים של בגין מצביעים למרצ. אחד מהם הוציא ספר בשבח הקוסמופוליטיות וחזון נוסח ״דמיין״ של ג׳ון לנון. בדנ״א החילוני האשכנזי מצויה המשיכה לכיוון הזה.

    אהבתי

  19. תמריץ,
    אני מכיר מקרוב מישהו כזה שהוריו היו באצ"ל, ילדיו ליכודניקים ושוטמי מפא"י (שמעו את הסיפורים של סבא וסבתא) והוא עצמו ממשיך להיות מושפל על ידי אל רום

    Liked by 3 אנשים

  20. אל רום,
    אם הארכיון האירני שימש את טראמפ לביטול הסכם הגרעין אז הוא חסר ערך אסטרטגי?

    אהבתי

  21. בעבודה שהייתה לי לפני הקורונה הכרתי כאלו. אחד אפילו סיפר שהוא זוכר שלא היה בגלל זה אוכל בבית.

    בכל מקרה הדתיים והחרדים גם הופלו, וכך לא חסר כאלו שעדיין זוכרים והם נצרים

    אהבתי

  22. תמריץ לא הבנתי את שאלתך. ראשי ש"ס הם ספרדים שמעריצים את החרדיות (האשכנזית) אז הם הקימו מפלגה "חרדית ספרדית" שבאופן טבעי האופי שלה הוא כניעה לחרדיות האשכנזית כי 'חרדי ספרדי' הוא לא דבר טבעי. למה שהם יקימו מפלגה דתית ולא משהו שמתקרב למה שהם מעריצים?! הם לא הקימו מפלגה בשביל הספרדים (שאכן לציבור הרחב הזה מתאים להם יותר מפלגה דתית) הם הקימו מפלגה בשביל לקדם את מה שהם מעריצים.

    Liked by 1 person

  23. חייל זקן,

    טראמפ טירגט ( target) שם לו למטרה את הנסיגה מן הההסכם, עוד לפני הכהונה שלו בכלל.

    עכשיו, צריך לעשות מעשה, ולסגת מהסכם, בלי עילה של ממש. האיראנים עמדו בהסכם.

    טראמפ חיפש לחפור בשביל זה. ובין היתר, הוא חפר, טילים בליסטיים למשל, שאין להם קשר להסכם. נתניהו, נתן לו איזה מעטה ערטילאי תומך, שהאיראנים מנהלים במחתרת פעילות גרעינית. והנה זה נחשף. אבל:

    כפי שציינתי, זה נגע לעד : 2003. לא היה ממש רלבנטי.

    מה אתה מתפלא אגב ? טראמפ משחרר ספינים הרבה יותר בוטים מדברים שכאלו. אל לך להתפלא כלל וכלל על כך. זה עוד יחסית, מבוסס, מוצק, מאורגן, קוהרנטי, ביחס אליו.

    לרוב זה איזה ציוץ וזהו.

    אז ההסכם, חסר ערך אסטרטגי, כי הוא לא הועיל לטיעוני ישראל. בעולם גיחכו למעשה. מה רצו להגיד במבצע הזה ? על התוכניות האלו ידעו כך או כך. מאידך:

    נתניהו סיכן כוחות. סיכון רציני. סיכן מקורות מודיעין וכו.. וזהו.

    אהבתי

  24. לתנועה חרדית תמיד יהיה יתרון פוליטי על פני תנועה דתית.
    תנועה דתית מעניקה מסגרת השתייכות וזהות.
    תנועה חרדית מעניקה גם תמיכה כלכלית וחברתית שעוטפת אותך מעבר למוסדות הלימוד.
    זה מה שהיה חסר לספרדיות הלא מיוצגת (בזמנו) אפילו שמהותית ספרדיות יותר קרובה לדתיות מאשר לחרדיות.

    Liked by 1 person

  25. אל רום,
    איזה עולם גיחך? העולם של הגנרלים מהשלום?
    בעולם הערבי סוני מחאו כפיים ונעמדו בתור לנשק את הידיים לזה שהחליט לעקוץ את האירנים בבירתם

    אהבתי

  26. אוחנה הביתה!!!

    Liked by 1 person

  27. חייל זקן, זה אכן נכון ריגשית לגבי כל מי ששונא את האיראנים. ולא חסרים כאלו.

    אבל, עינתוזים וכנפה ואללה, לא עוזר לניתוח אנליטי של מה שקרה פה. יודגש: ניתוח אנליטי.

    אתה רוצה לגבש עמדה והבנה, על פי קולולולות ? אתה צוחק עלינו ? יש אנליסטים. מכוני מחקר. מימשלים בעולם וכדומה. לא רשתות חברתיות. באיזה עולם אתה חי ? אם כי רשתות חברתיות, חשובות להבנה של הלכי רוח כמובן. יש גם בלוגים מקצועיים מעולים.

    להתראות

    אהבתי

  28. חייל זקן, יוסי כהן, כבודו במקומו מונח. הגדרתי את המבצע אכן, כהישג מבצעי מרשים. אבל, לא על זה דיסקסנו, ולא על זה תהית הרי. אלא, על התועלת האסטרטגית דיסקסנו או על כך כתבתי.

    נניח גנרל מבריק, שכובש בגאונות ובברק שטחים. אבל, למה השטחים ? למה לכבוש ? יש לנו אז אישיו עם הדרג המדיני.

    או שאולי נסביר לך גסטרונומית/ אנלוגית , עם:

    סופגניות, זעתר, זעפרן, חליטה. מה פה לא מובן ? אולי כך תבין בעצם ?

    אהבתי

  29. אל רום,
    הפעולות של המוסד + הפעילות הצבאית בסוריה יצרו את הרקע להסכמי אברהם. מאחוריהן יש תפיסה אסטרטגית שהוכיחה את עצמה

    אהבתי

  30. חייל זקן,

    כל מה שיצר את הסכמי אברהם וכדומה, זה בעיקר, קבלת תמורה מן האמריקנים. סודן הוצאה מרשימת הטרור, מרוקו קיבלה הכרה בסהרה המערבית. מדינות המפרץ אכן מפחדות מאיראן, אבל, הן קיבלו טכנולוגיה מתקדמת, נשק מתקדם וכדומה. בכלל, מזכיר לך, הייתה התנאה מפורשת, בין אי סיפוח ביהודה ושומרון לבין הסכם השלום עם האמירויות. אז איזה חשיבה אסטרטגית לשיטתך שלך וביחס לאידיאולוגיה שאתה מחזיק בה ?

    ברור גם, שהפחד מאיראן, היטה במידת מה לכיוון ישראל. אבל, ישראל, הייתה עושה הפעולות האלו כך או כך. מה עלה בדעתך ? שיתנו לאיראנים להתבסס ברמת הגולן ? או לייצר נשק גרעיני או על סף מתקדם לנשק גרעיני ? הרבה לפני הכל, השתילו וירוסים וחיבלו בכורים, הרגו מדעני גרעין וכו….

    ברור שלאיו. על כך, כפי שהסברתי, טראמפ נפל בעסקת המאה. ושלח את קושנר לנסות לקושש מורשת, במדינות אחרות. נתניהו ברור כשמש מה היה חפצו.

    להתראות

    אהבתי

  31. הנה חייל זקן, נצטט מן ההצהרה המשותפת לקראת ההסכם:

    As a result of this diplomatic breakthrough and at the request of President Trump with the support of the United Arab Emirates, Israel will suspend declaring sovereignty over areas outlined in the President’s Vision for Peace and focus its efforts now on expanding ties with other countries in the Arab and Muslim world.

    נתרגם ספונטנית:

    התוצאה של פריצת הדרך הדיפלומטית הזו, ולאור בקשתו או דרישתו של טראמפ, ובתמיכת איחוד האמירויות, ישראל תשעה את הצהרתה בדבר החלת ריבונות באזורים אשר אוזכרו בתוכנית השלום של טראמפ, וישראל תתמקד בהרחבת הקשרים עם מדינות אחרות ערביות מוסלמיות.

    עד כאן הציטוט:

    רואה אתה, איך זה כרוך מפורשות ממש.

    כאן להצהרה המשותפת:

    https://www.whitehouse.gov/briefings-statements/joint-statement-united-states-state-israel-united-arab-emirates/

    אהבתי

  32. תמריץ,
    אני מתפלא שאתה קונה את הטיעון המגוחך שהשמאל שונא את נתניהו כי הוא מייצג את ישראל השנייה. הכי קל לחמוק מביקורת על ידי האשמה בגזענות או התנשאות.
    השמאל שונא את נתניהו מכמה טעמים:
    א. הוא עלה לשלטון אחרי רצח רבין שהיה סופו של מסע שנאה והסתה מחריד. ביבי עצמו לא הוביל את המסע אבל בוודאי לא עשה דבר להוריד את גובה הלהבות. מיד לאחריו ניצח את פרס בבחירות באמצעות קמפיין הפחדה. על כן הוא נתפס כרצח וגם ירש.
    ב. הוא נוקט בקביעות בקו של הסתה ופלגנות ומקפיד לעשות דה לגיטימציה של השמאל. החל מאמירות "השמאל שכח מה זה להיות יהודי", המשך ב "הערבים נעים לקלפיות" וכו'. בשנים האחרונות הוא הקים תת-מותג למפגרי הטוויטר בשם יאיר נתניהו שמפיץ שנאה ושטנה בכמויות.
    ג. הוא מטפח תחתיו ומעניק כח לחבורת חדלי אישים מושחתת.
    ג. למרבה צערו של השמאל הוא ממשיך ומנצח בבחירות וגם לא מוביל את המדינה לחורבן שהשמאל חוזה כל הזמן. אין דבר יותר מרגיז מיריב שגם מביס אותך וגם עושה סהכ עבודה לא רעה.
    לכל הדברים האלה אין שום קשר לישראל השנייה המסורתית המזרחית או כל המצאה אחרת של אבישי בן חיים, שהוא עצמו אחד שהמציא תאוריה ללא שום ביסוס ועושה מזה קריירה. כפי שציינת נכונה גם נציגי ישראל הראשונה המובהקים נשלחו לכלא או הורחקו מהפוליטיקה על עבירות דומות לנתניהו. לבן חיים זה לא מפריע, הרי במדעי הרוח אין צורך בהוכחה אמפירית.

    Liked by 1 person

  33. רינגו. א) נכון מאוד מאוד מאוד אבל לתקופת כהונתו הראשונה. הייתה תחושה נוראית של הרצחת וגם ירשת. אני זוכר אותה אישית כי הייתי ילד שמאלני אז. היום יש דור שרצח רבין לא משמעותי בשבילו כבר, אבל ביבי מעורר בו אותו אפקט מסיבות אחרות.
    ב) זה נכון אבל רוב שונאי נתניהו אנשי מרכז ומצביעי לפיד או אפילו סער ובנט ולא מתרגשים מדברים כאלו כל כך. מצביעי מרצ מיעוט בקרב הרק לא ביביסטים.
    ד) זה גרעין האמביוולנטיות המטריפה שביבי יוצר.

    נותרנו עם סעיף ג׳ והוא באמת לב העניין. זו לא סתם חבורת חדלי אישים מושחתת. זו חבורה מסוימת מאוד של חדלי אישים – ביטן, אמסלם, רגב, זוהר, מארק. וישראל הראשונה רואה בהם ״עבד כי ימלוך״ בגלל שהם גסים ולא משכילים. איכשהו יוצא גם שהם מזרחים.

    אהבתי

  34. תמריץ,
    רבים ממנהיגי ומוחי רל"ב מבוגרים ממך (אמיר השכל, יאיר גולן) ועבורם רצח רבין גם כפשוטו וגם כרגע מכונן של אובדן המדינה הוא משמעותי.
    לגבי ב התבטאויות מסיתות נגד כל יריב, כולל גורמי אכיפת חוק שהוא עצמו מינה, מפריעות גם לאנשי מרכז וימין. סער ובנט אינם רל"ב. הם יריבים פוליטיים שמעוניינים להחליף את נתניהו ויש להם חשבון אישי איתו, לא התנגדות אידאולוגית.
    לגבי ג – אם זה לב העניין זה מוכיח כמה תאוריית אבישי בן חיים מגוחכת. להגיד שהאשכנזים סולדים ממיקי זוהר וחבורתו בגלל מזרחיותם זו התחמקות מביקורת בתירוץ של גזענות- פרקטיקה ידועה גם אצל החרדים. אני חושב שכל אדם שפוי, מזרחי, אשכנזי, ימני או שמאלני צריך להחרד מכך שבתפקידי מפתח יושבים אנשים כלומניקים, גסים, בלתי משכילים ומושחתים, בלי קשר למוצאם. אנשים שכל מטרתם צבירת כח וחלוקת ג'ובים. למזלם של המיקי זוהרים למיניהם, הם מזרחיים אז הם יכולים לשלוף את הקלף הזה ולהדוף את הביקורת הלגיטימית כלפיהם. אם ביבי היה ממנה את יגאל גואטה ועדינה בר שלום לשרים אף שמאלני לא היה מתנגד לכך.

    Liked by 1 person

  35. תמריץ, רינגו,
    השנאה של השמאלנים היא עניין של זהות ואין חשיבות לתירוצים. ז'בוטינסקי, בגין ושמיר זכו לאותה מנה. כשאוחנה יהיה ראש ממשלה תעלו באוב את הדמוקרט נתניהו. גואטה ובר שלום? מה רע בסדי בן שטרית וברק כהן?

    אהבתי

  36. תמריץ,
    לאן נעלמה הדרישה לחסן בשידור חי גם את ראש הממשלה החליפי? מי יקבל את הפלצבו?

    אהבתי

  37. דוקטור ג'יל שלנו:
    "השוואת התפיסה של מושג השלום אצל בני נוער יהודים-ישראלים ובני נוער פלסטינים: כפונקציה של נרטיב קולקטיבי והשתתפות בתוכנית חינוך לשלום".

    אהבתי

  38. חייל,
    אכן שני הצדדים שונאים היטב זה את זה. אבל לא זכורה לי שנאה כל כך קשה כלפי שמיר, וכשפרס ישב איתו בממשלת אחדות איש לא ראה בכך בגידה.
    לגבי בגין ושרון הם הרוויחו ביושר את השנאה בתפקודם המחפיר כראש ממשלה ושר בטחון שהובילו למלחמת לבנון. ועדיין כשישב פואד עם שרון בממשלת אחדות זה לא נתפס כבגידה.
    ביבי יוצא דופן בכך שהוא מעורר שנאה מעבר למה שמגיע לו. עם כל חסרונותיו הוא ראש ממשלה סביר, יש לו הישגים יפים וגם כשלונות אך בוודאי שאינו הרפתקן תאב מלחמות כמו שרון או טמבל שנותן להרפתקן להוביל אותו כמו בגין.

    Liked by 1 person

  39. מניע *נוסף* לשנאת צאצאי "ארץ ישראל הראשונה" לנתניהו, נמצא במילות שירה של קורין אלאל. שיר שכמעט והפך להימנונה של קבוצת אוכלוסייה זו. (מצ'ב)

    לו ישראל הראשונה הייתה מצליחה להפנים שחלק משינוי פניה של המדינה הוא תהליך בלתי נמנע (בגלל מגמות דמוגרפיות), וחלקו נובע ממעשיה ומחדליה בעבר ומתוכניותיה (המסוכנות) לעתיד – היא לא הייתה נאלצת לחפש אדם בו יהיה ניתן לתלות את כל האשמה.

    מכאן נובע שלו נתניהו היה מתגלה כמנהיג בעל הצלחה בינונית – נמוכה, כדוגמת שמיר, הוא היה פחות מצליח (להערכתם) לשנות את פניה של ישראל. לרעה כמובן.
    אבל ישראל הראשונה נוטה לייחס לנתניהו תכונות מאגיות (לתפיסתם הוא קוסם, שמצליח לכשף את תומכיו להצביע בניגוד לאינטרסים שלהם).
    מכאן גם נובעת האשליה שלהם שאם רק יצליחו להפיל את נתניהו ולהחליפו באחר כלשהו (לא חשוב מי ומאיזה אידיאולוגיה, העיקר שיהיה נטול יכולות מאגיות) – יהיה להם סיכוי טוב לחזור להיות הסקטור ההגמוני בארץ. סיכוי להחזיר את ישראל להיות כפי שנועדה (ע'י מייסדיה) להיות. גם אשליה זו, והשלכותיה, עוזרות ללבות את השנאה לנתניהו וההפגנות נגדו.

    ##########################
    "אין לי ארץ אחרת
    גם אם אדמתי בוערת
    רק מילה בעברית חודרת
    אל עורקיי, אל נשמתי
    בגוף כואב, בלב רעב
    כאן הוא ביתי
    לא אשתוק, כי ארצי
    שינתה את פניה
    לא אוותר לה
    אזכיר לה
    ואשיר כאן באוזניה
    עד שתפקח את עיניה
    אין לי ארץ אחרת
    גם אם אדמתי בוערת
    רק מילה בעברית חודרת
    אל עורקיי, אל נשמתי
    בגוף כואב, בלב רעב
    כאן הוא ביתי
    לא אשתוק, כי ארצי
    שינתה את פניה
    לא אוותר לה
    אזכיר לה
    ואשיר כאן באוזניה
    עד שתפקח את עיניה
    אין לי ארץ אחרת
    עד שתחדש ימיה
    עד שתפקח את עיניה
    אין לי ארץ אחרת
    גם אם אדמתי בוערת
    רק מילה בעברית חודרת
    אל עורקיי, אל נשמתי
    בגוף כואב, בלב רעב
    כאן הוא ביתי
    בגוף כואב, בלב רעב
    כאן הוא ביתי."

    Liked by 3 אנשים

  40. לשאלת ההעברה הבין – דורית של השנאה למפא'י ההיסטורית.

    עדות משפחתית, מהכיוון ההפוך לזה של חייל זקן, של שונאי מפא'י מצד שמאל של המפה (תומכי מפם / קיבוצי השומר הצעיר ו/או המפלגות הקומוניסטיות מק'י / רקח):

    כדור שלישי למייסדים, גם אני למדתי מילדותי ש"מאפיניק" זו מילת גנאי חריפה. שמתחרזת נפלא עם מילת הגנאי "כדאיניק". בנערותי כבר למדתי למלא בתכנים את הרשימות (המאוד ארוכות) של פשעי מפא'י, ואפילו לקשר בין כדאיניקים לבין בוגדים (אם כי בוגדים יותר בחזון ובאידאלים מאשר בוגדים בעמם ובמדינתם).

    כמוני גם אחי ושאר בני משפחתי מקבוצת הגיל שלנו.
    עד היום, קל לנו יותר להצביע לליכוד או למר'צ, או לכל מפלגה אחרת, מאשר למפלגה הספציפית שירשה את מפאי ההיסטורית. יהיה שמה אשר יהיה.
    זאת למרות שכבר למדתי להעריך את בן גוריון, לקלוט לפחות חלק מהשקרים ומהעיוותים ב"רשימות פשעי מפא'י", לבקר בחריפות את החזון והאידיאלים של השמאל הסמי- סטלינסטי, ואפילו להתייחס ל"כדאיניקיות" כמילה נרדפת נייטרלית ל" השפעות תמריצים".

    אך נראה לי שירושת הסלידה ממפא'י לא תצליח לעבור גם לדור הבא, כשיגיע תורו לה9צביע.
    לא רק שסבי וסבתותי כמעט ואינם נוכחים בחיי ניניהם – גם תמונת ה"כדאיניקיות" השתנתה.
    עד מהפך 1977 הם גדשו בהמוניהם את ספסלי מפא'י במאמציהם לזכות במשרות נושאות שפע כוח, כבוד וכסף (תהיה תפיסת עולמם אשר תהיה). לאור הצלחות הליכוד לזכות שוב ושוב בניצחון בבחירות – המושחתים, והמושחתים פוטנציאלית, גודשים בהמוניהם דווקא את ספסלי הליכוד. אין להם כל סיבה לנסות להתמרפק למפלגה שירשה את מפא'י.

    Liked by 2 אנשים

  41. קמיליה,
    יש הבדל מהותי בין הליכוד למפאי. הליכוד נגוע בשחיתות אישית כמו כל גוף שילטוני אבל הוא לא נגוע בשנאה פתולוגית שמכשירה שימוש בכח שילטוני לשם רדיפת אוייבים פוליטיים. למעשה, הנדיבות שגילה הליכוד כלפי אוייביו הפוליטיים (תשלום החובות של קרנות הפנסיה והקיבוצים) היא מעשה איוולת על סף טירוף

    Liked by 1 person

  42. רינגו,
    נמצאה הוכחה לקריסת מערכת הבריאות בתקופת נתניהו.
    לפי בלומברג דורגה מערכת הבריאות הישראלית בטרום הקורונה במקום השלישי בעולם, ואילו עכשיו הטיפול הכושל של נתניהו בקורונה גרם להידרדרות חמורה במיקומה והיא מדורגת במקום החמישי המשפיל באיכות הטיפול בקורונה. היידה לפיד
    https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-12-18/asia-trounces-u-s-in-health-efficiency-index-amid-pandemic

    אהבתי

  43. אל רום,
    אדם גולד לא שותף להערצתך את מערכת המשפט

    אהבתי

  44. ומי זה האדם גולד הזה ? אתה יודע כמה שוטים כמוהו יש ? עד שהם נתקלים בי אגב. ואז העסק, הופך להיות משהו לגמרי אחר. נוכחת בזה עצמך לא פעם, האין זאת חייל זקן ? שנעלה זכרונות, מן האובות והידעונים פה ? אנשים פה אוהבים לשנוא השופטים. אוהבים לשנוא המערכת.בלי להבין אפילו קצה קצהו של דבר סבוך כל כך.

    אהבתי

  45. ואגב חייל זקן, הוא כותב על מערכת אכיפת החוק. אתה כותב על מערכת המשפט. אבל, בלי קשר, אני זוכר היטב קיואים של אותו אדם גולד. הוא תוקף באכזריות גם את מערכת המשפט כשלעצמה. ( מבלי להיכנס עכשיו לסיבוכים).

    אהבתי

  46. ואני לא מעריץ חייל זקן. מאוד מעריך, לא מעריץ.

    מערכת המשפט הישראלית, היא אחת הטובות בעולם. ואף אחד לא יודע כמוני, מבין כמוני בדבר.

    יש בעיה עצומה של עומס יתר. קצת בעיה של מזג שופטים בדורות האחרונים. מעבר לזה. מערכת, אחת הטובות בעולם. אנשים פה אוהבים לנגח המערכת, מסיבות פוליטיות נאלחות. או סתם כסילים שטופי מוח.

    אהבתי

  47. המחווה של אבישי בן חיים להצביע לגנץ על זה שהלך לממשלת אחדות אכן יפה. גנץ עמד מול גל תקשורתי אדיר והעדיף ממלכתיות ואחדות. אומנם עמידה זו היתה לזמן קצר – מיד אחרי שנכנס לקואליציה יישר קו עם התקשורת והתחיל לתפקד כאופוזיציה בתוך הקואליציה אבל בסופו של דבר על העמידה הראשונית הוא בהחלט ראוי לכבוד. אילו הייתי יודע שהבחירות הבאות יהיו לזמן קצר כמו הקודמות המחווה של אבישי בן חיים היתה קולעת אבל לנוכח זה שעלול להיות שהמחווה לגנץ תתן לו כח לטווח הארוך – דבר שהוכיח שאינו עמיד בו – היא לא נראית לי נכונה.

    אהבתי

  48. גנץ הקריב עצמו על מנת לחשוף אמיתה על ביבי – רמת הנוכלות שלו גבוהה משניתן היה לתאר. דומה אולי במשהו למה שעשה אהוד ברק שהקריב עצמו כדי לגלות שערפאת אינו פרטנר.

    אהבתי

  49. לחייל זקן,
    כתבת:
    1. " הבדל מהותי בין הליכוד למפאי. הליכוד נגוע בשחיתות אישית כמו כל גוף שילטוני אבל הוא לא נגוע בשנאה פתולוגית שמכשירה שימוש בכח שילטוני לשם רדיפת אוייבים פוליטיים. …"
    —————–
    ניתן לזהות הבדלים רבים בין ה"די.אנ.אי" של הליכוד לבין זה של מפאי/המערך/
    העבודה.
    לתפיסתי +חלק* לא מבוטל מהם הוא לזכות הליכוד. אבל רק חלק.
    יכולת מפא'י, במשך תקופה די ארוכה, "להכשיר" אלימות ושחיתות למען המפלגה / הקיבוץ / הארגון / ההסתדרות (וכד' וכד') יחד עם גינוי מאוד עמוק לאנשים הממלאים את כיסיהם הפרטים, היא תופעה מפריניקית די יחודית.
    תופעה שראויה גם להערכה. היא אחד מהביטויים הרבים של יכולת הגיוס / הארגון / השגת המשאבים / הקמת המוסדות המופלאה של מפא'י.
    יכולות חשובות שהליכוד לוקה בהן עד ימינו אלו.

    אבל נראה לי שההבדל העיקרי הוא הבדל בין תקופות היסטוריות / בין דורות. כמעט בלתי אפשרי להשוות בין מעלליה של מפא'י ההיסטורית לבין הליכוד של ימינו.
    תחילת המאה ה 20 ואמצעיתה היה עידן ה"אידיאולוגיות הגדולות". המוני אנשים האמינו, בלהט, שהיריבים הפוליטים שלהם אינם סתם טועים אלא גם מסכנים את עתיד העם (ו/או את עתיד האנושות). מה שהצדיק, בעיניהם, נקיטה בכל האמצעים, קיצונים ככל שרק ידרשו, לבלימת אויביהם הפוליטים. רגשות שנאה ליריבים. שנתפסו כ"אויבים", הם רק תופעת לואי קלה (כפי שבתקופתנו קשה להאשים את רודפי קוביד 19 בשנאה פתלוגית לוירוס מסוכן זה).

    2. " … למעשה, הנדיבות שגילה הליכוד כלפי אוייביו הפוליטיים (תשלום החובות של קרנות הפנסיה והקיבוצים) היא מעשה איוולת על סף טירוף."
    ——————–
    בעיני שיא ההישגים בקריירה הארוכה של בגין, בזכותו יש לסלוח לו על שגגות ומחדלים רבים, הוא השמירה שלא נגיע למלחמת אחים. כדוגמת מלחמת האזרחים שהרסו את ספרד ואת לבנון. כולל אחרי יריות "התותח הקדוש" של אלטלנה. (שכלל גם ניסיון די מוצהר להוציאו להורג).
    ולכך נלוותה גם השמירה הקפדנית (בהשוואה למפא'י) על שיטת הממשל הדמוקרטית בישראל והמשכתה.
    ידוע לי שאחרי ניצחון הליכוד בבחירות 1977 – חלק ממחנה השמאל קראו שלא להעביר את השלטון ל"מפלגה הפשיסטית הישראלית". גם מהחשש שהליכוד, גם אם יפסיד בבחירות הבאות, מעולם לא יחזיר את השלטון לידיהם. (קשה להגדיר שלטון דמוקרטי כיציב לפני שהממשל אינו עובר לפחות פעמים מצד לצד – ללא כל שפיכת דמים. לראיה הרבה מ "הדמוקרטיות" באפריקה. כלומר שהדמוקרטיה הישראלית ב 1977 הייתה במצב שברירי).
    לו בגין ושות' היו פותחים במסע השתלטות ונקמות היסטוריות – הסיכון להמשכיות הדמוקרטיה הישראלית היה עלול להיות משמעותי. לתפיסתי טוב שבגין גילה "נדיבות של מנצחים"

    מה שלא מזכה את הליכוד, בין 1977 לבין 2020, מאשמת חוסר יכולתו ו/או חוסר רצונו למשול. ההנחה שמספיק להיות הדומיננטי במערכת הפוליטית (תוך זניחת המערכת השיפוטית, הכלכלית, התקשורתית, האקדמית ועוד ועוד) היא אכן איוולת מאוד חמורה.

    אהבתי

  50. אם המטרה של גנץ היתה לחשוף נוכלות של ביבי הוא נכשל בגדול. הוא היה צריך אחרי כניסתו לקואלציה להתנהל בהגינות עם הליכוד כפי שברק חיזר אחרי ערפאת. הפרת הסכם מול מי שלא עמד בהסכם רחוקה מאוד מ "רמת נוכלות גבוהה משניתן היה לתאר" גם אם לא היה ראוי שביבי יפר את ההסכם על אף ההפרות של גנץ. ביבי כבר עשה דברים הרבה יותר גרועים מזה. ביבי נוכל – זה ידוע, כך גם הרבה אנשי שררה. ביבי נוכל על – ממש לא הוא נוכל כמו הרבה אנשי שררה.

    Liked by 1 person

  51. ניסנקורן במשרד המשפטים היה טעות באמת.. פשוט כי גנץ לא שם. לא בעמדה של הגנה אובססיבית על המערכת. היה צריך למנות את חילי טרופר.

    אהבתי

  52. תמריץ,
    הסיפורי סבתא של אהוד ברק על ״חשיפת פרצופו האמיתי של ערפאת״ הם ספין מגוחך של אדם נפוח שלא מסוגל להודות עד כמה טעה.
    הוא רצה להיות מנהיג גדול שעושה שלום, ומוחו האנליטי לא גילה שיושב מולו מחבל. אז אחרי שהעניין התפוצץ לכולנו בפנים הוא מסביר בדיעבד שבעצם הוא ידע שערפאת מחבל אבל רצה ״לחשוף״ אותו. מעמדו הנוכחי של ברק כליצן באולפני הטלוויזיה הולם את גודל הנזק, הזחיחות, השחצנות והאיוולת שלו.
    גם גנץ לא התכוון להקריב את עצמו, הוא חשב שביבי לא יהיה עד כדי כך נוכל אבל ביבי הוא ביבי, הוא בהחלט עד כדי נוכל ועוד לא ראינו את מלוא יכולתו לדעתי. לזכותו של ביבי ייאמר שגם אני הייתי נהיה יותר נוכל אם האופציה השנייה היתה כלא.

    Liked by 5 אנשים

  53. רינגו
    מסכים איתך לגבי אהוד ברק.
    לגבי גנץ וביבי. אני בהחלט מסכים שגנץ הרבה יותר ישר מביבי. אני מסכים עם תמריץ שמינוי ניסנקורן היה טעות ולא זדון וההתקפות שלו על הקואליציה נבעו מחוסר יכולת לעמוד בלחץ התקשורת ולא מאופי נכלולי. אף שאני מייחל מאוד לסיום הקריירה של ביבי כמנהיג הימין בבחירה בינו לבין גנץ אני בהחלט מעדיף את ביבי. עדיף מנהיג שישמור אותנו בחיים ועם כלכלה טובה גם אם יגנוב בדרך כמה (עשרות) מיליונים מאשר מנהיג שלא יגנוב שקל אחד אבל דרכו תיסכן את חיינו ותכניס אותנו לעוני.

    Liked by 3 אנשים

  54. אוחנה הביתה

    אהבתי

  55. משה, מה זה עלה בדעתך לכתוב כדבר הזה, מצטט:

    "עדיף מנהיג שישמור אותנו בחיים ועם כלכלה טובה גם אם יגנוב בדרך כמה (עשרות) מיליונים מאשר מנהיג שלא יגנוב שקל אחד אבל דרכו תיסכן את חיינו ותכניס אותנו לעוני."

    עד כאן הציטוט:

    לא רק שזהו שיפוט מעוות לעילא. אלא, אפילו היית מחפש כלכלה,אזי זוהי הדרך הבדוקה ביותר לעוני. שהרי, מנהיג כזה, ישמש דוגמא רעה. והשחיתות תחלחל. מערכות יתנוונו. יהיו מושחתות. מכרזים מושחתים. שירותי ציבור מושחתים. לוקחי שוחד. שלמונים. משקיעים זרים לא ידרכו כאן, מחמת רמת השחיתות וכו….הדג מסריח מהראש טוענים אז אזרחים. אם להם מותר. למה לנו אסור ? מוסר תשלומים ירוד. העלמות מס וכדומה. באיזה עולם אתה חי משה ?

    זה רק במימד התועלתני. אפילו היה אדם עם שיפוט כה מעוות, לא יצלח הדבר הרי כלכלית תועלתנית.

    אהבתי

  56. אל רום
    מסכים ששחיתות גרועה לכלכלה אבל לא מסכים שזו הדרך הבדוקה ביותר לעוני. אני לא חושב שלנין וסטאלין גבנו לכיסם עשרות מליונים.
    נושא חלחול השחיתות גם תלוי מאוד בסוג החברה וביחס בכללי בחברה לשחיתות. בחברה דעתנית כמו בישראל ממש לא נראה לי שמנהיג מושחת הוא דוגמא. ממש לא נראה לי שהיתה תופעה שאנשים נעשו מושחתים בעקבות הרשעת אולמרט וגם קשה לי להאמין שזה יקרה אם יוכח שנתניהו מושחת. מכל האנשים שאני מכיר אני לא מכיר אף אחד שיתיר לעצמו לגנוב אם יתברר שנתניהו גנב. אתה בסביבתך מכיר אנשים כאלה? (אגב הועלתה טענה דומה נגד החרדים איך הם משתפים פעולה עם נתניהו שבגד באישתו הרי הוא דוגמא … – לטעמי גם טענה זו לא לעניין לאנשים נאמנים למשפחתם נתניהו אינו דוגמא לנאמנות משפחתית ולאנשים ישרים נתניהו (בכל מקרה) אינו דוגמא למידות )
    אולי תמריץ יביא לנו מחקר על הקשר בין שחיתות לירידה כלכלית במדינות דמוקרטיות משכילות.

    אהבתי

  57. משה,
    אתה באמת חושב שמישהו פוסט ביבי יוביל אותנו לעוני?
    ביבי הצליח בגדול להנדס ת תודעה.
    הנס הזה שנקרא מדינת ישראל, משגשג כבר עשרות שנים, והרבה לפני ביבי, וימשיך כך, גם אם היו ויהיו אתגרים ומשברים בדרך.
    וזה פשוט כי יש כאן הרבה מאוד ישראלים תחמנים וחכמים. עם ביבי או בלעדיו. כולל גנץ הלמך.

    Liked by 1 person

  58. אני בהחלט חושבים שיש הרבה תחליפים טובים לביבי – ויש גם יותר טובים ממנו. אבל יש גם גרועים. גנץ בהחלט עלול להפוך כל רעיון אווילי שיחימוביץ' ושות' יפמפמו בתקשורת למציאות ומשם פתוחה הדרך לעוני.

    Liked by 1 person

  59. משה, שמח שאתה מסכים. זה אולי לא הדרך הכי בדוקה לעוני. אבל, דרך בדוקה בעליל. זה ניסיון רב שהצטבר בכל העולם. כאן תוכל למשל לקרוא על הפיליפינים בקשר לכך ( אשאיר אחר כך עוד):

    יש ללחוץ כדי לגשת אל investigatingcorruptioninphilippines_marcelo_july2013.pdf

    לא נראה לך שיש חלחול? בוודאי שלא. מכיוון שאלו דברים מופשטים, ערטילאיים, מוכמנים מן העין. אבל, מי שעוקב, ויודע לפלח תהליכים ואירועים, יכול להעיד בעליל, כיצד זה משפיע מאוד.

    ועובדה, רק המחשה כללית ערטיאלית ואסטרטגית להחליא:

    אתה נמצא בסוג של קבוצה פוליטית, שמקוננת כל היום, על העדר רפורמות, או יכולת להוציא לפועל רפורמות. למה מקוננים עשרות שנים על כך ? בדיוק בגלל מסורת מושחתת או מעין. של:

    שמור לי, אשמור לך. קבוצות לחץ. לובי. מי שקרוב יותר לצלחת, ניזון ומשמין יותר מקבוצות אחרות וכו…

    נמחיש אחר כך עוד …..

    Liked by 1 person

  60. כאן משה, גישה קצת שונה. שגויה בעיקרון, אבל, מביעה העיקרון. כותב המאמר טוען, שהדג מסריח לא מן הראש, אלא:

    "הדג מסריח מהדג"

    והתגובה המכוננת שלך משה, מביעה זאת למעשה. אבל, הגישה עצמה שגויה, אבל, עוגנת על אותה תופעה או עיקרון.

    כאן:

    https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=186311

    אהבתי

  61. הנה משה, נשאיר כאן, הכתבה במלואה, רק שמץ מהרעיון שתחושות מחלחלות ומשפיעות:

    "קבלני התשתיות מאיימים: נשבית את המדינה

    התאחדות קבלני התשתיות מאיימת להפסיק לבצע פרויקטים לאומיים ולהשבית התנועה במדינה. טוענים: "המדינה קובעת תנאי סף בלתי הגיוניים, הנובעים מאינטרסים פסולים של הטיית מכרזים ושחיתויות"

    קבלני התשתיות ומאיימים להשבית פרויקטים לאומיים חשובים וצירים מרכזיים בעזרת כלים כבדים. זאת בשל תנאי הסף הגבוהים במכרזים.

    "אם למדינה לא ברורה חומרת המצב, חובתנו להסביר לה, ולו דקה לפני שלא יוותרו כאן קבלנים שיבנו את גדר הביטחון או מסילות רכבת ופרויקטים אחרים בתחום התשתית הלאומית החשובים למדינת ישראל ותושביה", אומרים בהתאחדות קבלני התשתיות.

    לטענתם, תחום מכרזי ועבודות התשתית בישראל במצב חמור. בהתאחדות טוענים כי בתקופה האחרונה ממשיכים מפרסמי המכרזים לנקוט במדיניות של תנאי סף מכבידים במיוחד. קביעת תנאי סף בלתי הגיוניים נובעים לדברי הקבלנים מאינטרסים פסולים של הטיית מכרזים ושחיתויות.

    "גורמי הממסד אטומים לפניות קבלני התשתיות, הם אינם נוקפים אצבע בנושא תנאי הסף והשחיתויות, מנגד הם אינם מטפלים ומקדמים נושאים רבים שמצויים בתחום אחריותם כגון: תשלום התייקרויות, עדכון מרכיבי התשומה למדד הסלילה, קביעת תנאי תשלום הוגנים וסבירים, מיגור התופעה של מוסר התשלומים הירוד של מרבית הגופים, מחירי טפסי מכרז מופקעים, תעודת הקבלן המוכר וכיוצ"ב", טוענים גורמים בהתאחדות.

    עוד טוענים קבלני התשתיות, כי המשבר העמוק של ענף התשתיות, שנמשך כבר כארבע שנים, הולך ומעמיק בחודשים האחרונים. חברות רבות, לטענתם מצויות במצוקה אדירה, ישנו גל פיטורים עמוק (בחודש האחרון פוטרו יותר מ-200 עובדים), חברות על סף סגירה, "ומנגד כולם ממשיכים לפגוע בקבלני התשתיות, מבלי שאיש מקשיב ומטפל באמת בצרכי הענף".

    הנהלת ההתאחדות מתכוונת לכנס מחר ישיבת חירום במטרה לקבוע סדרת צעדים על פיהם יפעלו קבלני התשתיות."

    עד כאן הציטוט:

    שים לב, לדעתם:

    " קביעת תנאי סף בלתי הגיוניים נובעים לדברי הקבלנים מאינטרסים פסולים של הטיית מכרזים ושחיתויות "

    עיניך הרואות והקוראות, מיד נתלים ומצביעים על שחיתות, כעל מקור הבעיה, אפילו לא הייתה הבעיה לגמרי. זוהי נטיה מובהקת, להשליך כלפי מעלה. אם אלו למעלה, לא נקיים, זה מייצר חידלון, יאוש, תחושה של קורבנות, פראייריות וכדומה. זה מחלחל ומשפיע מאוד.

    כאן:

    https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3273028,00.html

    Liked by 1 person

  62. amehaye,
    אני מסכים כמובן עם התיאור שלך אבל תופתע לשמוע שאני לא מאשים בזה את המשפטנים. המקור לתסבוכת הוא הפיקוד הבכיר שהמציא את "הרב"ט האסטרטגי" והזמין את המשפטנים וקציני החינוך לעסוק בהגדרות מבצעיות

    Liked by 1 person

  63. שמתם לב שגפני וקרעי נעדרו מההצבעה הלילה?
    בהנחה שבניגוד להצבעה של שיר (ושפע), ההצבעה של זמיר וחיימוביץ נגד דחיית פיזור הכנסת לא באמת הפתיעה, לכאורה עוד שני קולות בעד החוק היו אמורים לעשות את ההבדל.

    אהבתי

  64. זוהי תופעה ידועה אגב בארה"ב ( בוב דילן צינזור). הימין מתלונן ללא הרף על צנזורות. יש בעיה בארה"ב, של חסינות או מעין, לרשתות חברתיות. בעיה לא פשוטה כלל ועיקר לא, והויכוח שם בעיצומו. טראמפ הוציא צו נשיאותי בנדון, אבל, צריך כנראה לשנות חקיקה. החסינות נחקקה בשנות התשעים על ידי הקונגרס. והקונגרס לא צפה פשוט, הטירוף של רשתות חברתיות בנדון.

    מה שאותי הדהים יותר, זה הטענה של בוב דילן, שהשיר לא פוליטי. למה ? הוא טוען יש 20 מפלגות בישראל, והוא לא תפס הרי צד או מפלגה מסויימת מזוהה קונקרטית בוא נגיד. קולטים ? ספר זאת ל- בי די אס באמת. שהרי לגבי הרבה אמריקנים או בי די אסים, עצם הקיום של מדינת ישראל, בבחינת עוולת כל העוולות. הוא חי בשנות ה- 60 , 70 הבוב דילן הזה.

    להתראות

    אהבתי

  65. ראיון רדיו עם אבישי בן חיים לאחר פרישת אלקין מהליכוד.
    16.32 דק.

    https://103fm.maariv.co.il/programs/media.aspx?ZrqvnVq=IEKHHE&c41t4nzVQ=FHI

    איני מקבלת את הערכותיו של דר' בן חיים – אך גם אני מוקסמת מהעוצמה שלו לבטא, שוב ושוב. עמדות ש"התקשורת" מאוד לא אוהבת לשמוע. בעקשות, בנחישות ובנימוס בלתי מתלהם.

    Liked by 2 אנשים

  66. אני מוקסם גם מאב״ח וגם מייחס ערך לדברים. אבל אני לא מטיל אשמה על ישראל הראשונה. זכותה להיות האליטה שהיא כמו שזכותה של ישראל השנייה להיות חברה מסורתית המקדשת ערכים לאומיים.

    אהבתי

  67. לתמ״ג ישראל הראשונה תורמת יותר, אבל בלי בסיס לאומי מסורתי לא יודע אם יכולה להיות התקיימות ארוכת טווח במזרח התיכון או בכלל התקיימות לאומית.

    Liked by 3 אנשים

  68. אולי הייתי אמורה לפרט זאת בתגובתי הקודמת.
    אני חולקת על אבישי בן חיים בשתי נקודות עיקריות:

    א. תפיסת המציאות
    ——————————-
    אני מסכימה עם אב'ח ש
    1. קיימת בישראל תופעה של התנשאות / גזענות של אשכנזים על מזרחים.
    החל מיהודי מרכז אירופה שהתנשאו על "האוסט -יודן" (כלומר על יהודי פולין, אוקראינה ורוסיה) וכלה ביהודי מזרח אירופה התנשאים6 על יהודי צפון אפריקה (למרות שעל פי הגלובוס הם חיו מערבית להם).
    2. כל אליטה או אצולה, כולל זו של "ישראל הראשונה", תשקיע מאמצים לדכא את כל המנסים לערער על מעמדה הרם ו/או להחליפה.
    אבל לתפיסתי אב'ח מנסה להסביר, באמצעות שני הגורמים הנ'ל, 80-90 אחוז מהשונות הנוכחית בין צאצאי ישראל הראשונה לבין צאצאי ישראל השנייה.
    לתפיסתי ניתן להסביר, באמצעות שניהם גם יחד, לכל היותר 10-20 אחוז מהשונות.
    חשוב מכך, קו המגמה הוא של הצטמצמות הדרגתית של שתי התופעות הנ'ל. לא של גדילתן. לראייה המוני הנישואים בין יהודים מארצות מוצא שונות (למעט במגזר החרדי).
    כלומר שלהערכתי אב'ח מנפח את יכולת ההסבר של שני המשתנים הנ'ל ללפחות פי 4-5 ממשקלם האמיתי.
    אבל אין לאף אחד משנינו איזושהי דרך להוכיח מי מאיתנו קרוב יותר ל"אמת האוביקטיבית".

    ב. השפעת הפרסום הפומבי של דבריו על המציאות בארץ
    ————————————————-
    לצורך המשך הדיון אני מוכנה להניח ש"האמת" נמצאת איפושהו באמצע הדרך ביני לבין אב'ח.
    השאלה היא האם ניסיונותיו של בן חיים לשכנע את כלל הציבור שהתזה שלו נכונה – מסייעת לתיקון המצב או רק מחמירה אותו. ובעיקר – מה האמונה בתזה שלו עלולה /עשויה לעשות לבני עדות המזרח שיאמצו אותה ללבם.
    לתפיסתי התזה שלו6 לא תשפיע כלל על בני ישראל הראשונה. הם ימשכו בכתפיהם וינפנפו אותה ואותו גם יחד. בעיקר *אם* יחושו שהוא מאיים עליהם / מסית נגדם. כרגע הם כנראה חשים שהוא מאפשר להם להציג את עצמם כ"פלורליסטים נאורים". הפתוחים לשמוע ביקורת על עצמם.

    אבל בני עדות המזרח שיאמצו ללבם את התזה שלו – יחושו כנראה זעם אדיר על צאצאי ישראל הראשונה ורצון עז בנקמה *ו/או* תחושת חוסר אונים וחוסר תוחלת למאמציהם להתקדם (אם במילא האליטה תעצור אותם ותכלא אותם …).
    . בין אם כך ובין אם כך – מצבם כנראה יהפוך לגרוע יותר מאשר אם היו מממשיכים להאמין שהמציאות די הוגנת. וכמעט כל האפשרויות פתוחות בפניהם.

    מכאן עולה השאלה – מדוע אב'ח כל כך מנסה לשכנע את הציבור בצדקתו.
    כיון שאיני חושדת בו לרגע בזדון, ברצון לפגוע בבני עדות המזרח או בתשוקה לעורר מריבות ומדנים – אני מניחה שהוא פועל מנאיביות. נאיביות שבמסגרתה יש לאמר תמיד את האמת (בה כל אחד מאמין), את כל האמת ושום דבר מלבד האמת – תהינה אשר תהינה תוצאות אמירת האמת.
    עמדה המאפיינת בני נוער רבים, אך קשה לי יותר לקבלה מדוקטור מכובד בגיל העמידה.

    Liked by 1 person

  69. תמריץ כתב:
    "לתמ״ג ישראל הראשונה תורמת יותר, אבל בלי בסיס לאומי מסורתי לא יודע אם יכולה להיות התקיימות ארוכת טווח במזרח התיכון או בכלל התקיימות לאומית."
    מה שמזכיר לי תגובה קודמת שלו בפוסט אחר, בו טען (מזכרון מעט מעורפל) שאין דבר שיעצור את עוצמת המשיכה לקוסמופוליטיות של הישראלים החילונים.

    כבר אז עלו בדעתי שמותיהם של לא מעט ישראלים, מאוד חילונים ומאוד לאומיים / ציוניים. כולל כמובן אני עצמי ורוב בני משפחתי, אל לא רק אנחנו. למרות שכולנו, על פי תמריץ, כנראה סובלים מאיזושהי 0לקןת חמורה במידת המשיכה שלנו לקוסמופוליטיות.

    כולל, לדוגמא, עירית לינור וגדי טאוב.
    זכור לי שבאחת מתוכניות הרדיו שלה עירית לינור אמרה שאדמתה של כל יבשת אירופה רוויה. עד גובה הקרסולים, בדמם של יהודים.
    נדמה לי שתפיסת עצמת היחודיות של האנטישמיות הרצחנית – מהווה תרופת נגד מאוד חזקה לכוח המשיכה של הקוסמופוליטיות
    (ומכאן גם מאבק האדירים האידיאולוגי על תפיסת ייעודו של יד ושם וזהותו האידיאולוגית של מנכ'לה).

    גדי טאוב פרסם זה עתה ספר על הניידים מול הנייחים. ספר שכל כולו מתמקד בהגנה על הלאומיות ובזכויות נושאי דגלה ובמאבק אדירים במצדדי הקוסמופוליטיות ומשבחיה.
    גם בו קשה לחשוד בצורך להסתייע ביהודים לאומים – מסורתיים.

    מכאן שאני די מפקפקת בניסיונות למהר להספיד את כוחות ההישרדות במזרח התיכון של היהודים החילונים הציונים.

    Liked by 1 person

  70. עירית לינור וגדי טאוב הם יוצאים מהכלל.. ישנה גם שאלת ההעברה לדורות הבאים. זה מאוד קשה לעמוד בפיתוי של הקוסמופוליטיות באופן אישי ועל אחת כמה וכמה להעביר זאת הלאה.

    Liked by 1 person

  71. תמריץ כתב "לתמ״ג ישראל הראשונה תורמת יותר" זה בהחלט נכון אבל צריך לשים לב שהאליטה מורכבת משני חלקים. אליטה כלכלית טכנולוגית ואליטה תרבותית האליטה הכלכלית טכנולוגית תורמת המון לתל'ג האליטה התרבותית ממש לא. באופן כללי האליטה כולה היא בועה שבה האליטה הכלכלית טכנולוגית מושפעת תרבותית מהאליטה התרבותית. פיסיקאי עוסק במחקר פיסיקלי. את התרבות שלו הוא מקבל מהסובב אותו. כמובן שהסובב אותו הוא לא רק האקדמיה שבה הוא נמצא אבל יש לה השפעה רבה. עזיבה רבה מקרב האליטה הכלכלית טכנולוגית תגרום מכה קשה לתל"ג. עזיבה מקרב האליטה התרבותית לא תגרום שום מכה כלכלית. סביר מאוד שתוך זמן קצר מאוד תקום אליטה תרבותית אחרת. כרגע השכנים של הפסיקאים הם הרבה פרופ' שטרנהל ופה ושם אבישי בן חיים. אם זה יתהפך וסביב הפסיקאי יהיו הרבה אבישי בן חיים וקצת שטרנהלים – עבודתו המדעית לא תפגע. מה שכן סביר שהשקפתו התרבותית תנוע קצת כלפי הסביבה שלו. – האם זה מכה או דבר טוב. זה כבר תלוי האם ההשקפה התרבותית שלך תואמת את זו של האליטה התרבותית הנוכחית. בכל מקרה עזיבת הגרבוזים והשטרנהלים לא תתן שום מכה כלכלית ואם כרגע הגרבוזים והשטרנהלים גורמים גם לפיסיקאים לעזוב אז סיום עידן הגרבוזים והשטרנהלים רק תעלה את התמ"ג.

    Liked by 1 person

  72. ואגב אני מאוד מסכים לקמיליה שהתאוריות של אבישי בן חיים מנפחות את הנושא העדתי מעבר לכל פרופורציה. אבל עם זאת התאוריות שלו קצת יותר קרובות למציאות מאשר התאוריות של שטרנהל על הפאשיזם הפושה כאן.

    Liked by 2 אנשים

  73. הפרופסורים לפיזיקה ולמדעי הרוח לא כל כך שונים. היו על זה הרבה ויכוחים פה והראיתי שגם בפקולטות המדעים המדויקים באמריקה יש הרבה יותר דמוקרטים מרפובליקנים. וגם בארץ זה ככה.

    אהבתי

  74. זכור לי שהבאת סקר על הפקולטות של המדעים המדוייקים בארצות הברית אבל לגבי הארץ לא זכור לי שהבאת סקר על זה. בארץ נראה לי שאין בכלל מה להשוות את אחוז אנשי השמאל במדעי הרוח לעומת המדעים המדוייקים. ובכל מקרה זה לא נוגע לעיקר הטענה כאן. שאנשי המדעים המדוייקים שאין סביבם תרבות שמאל יהיו פרודוקטיביים לא פחות וגם לא ימשכו לשמאל.

    Liked by 1 person

  75. הסקר אכן מאמריקה אבל זה לא משנה. בחברות ההייטק לא מצביעים כמו ישראל השנייה. כל אחד יודע זאת. לא מבין מה ההיתממות לגבי זה.

    אהבתי

  76. תמריץ לגבי הארץ נראה לי אתה המתמם. סתם אמירה 'כולם יודעים זאת'. אני לא מכיר אף אחד ש'יודע זאת' חוץ ממך. כשאני עושה פילוח בין המכרים שלי לאנשי המדעים המדוייקים לאנשי מדעי הרוח ההתפלגות של שמאל ימין במדעי הרוח שונה לגמרי מההתפלגות של המדעים המדוייקים. אתה אפילו לא ציינת מה המצב אצל המכרים שלך. כמעט כל מי שחווה בקמפוסים בארץ אוירה אנטי ימנית זה היה בפקולטות של מדעי הרוח.

    Liked by 2 אנשים

  77. משה, אתה טוען שהיחס במצביעים בין גוש הימין לבין גוש השמאל בקרב עובדי הייטק בישראל זהה ליחס באוכלוסיה הכללית?

    אהבתי

  78. במדעי הרוח השמאל שולט בשיעור קרוב ל-100%. אין ספק שאין דבר כזה במדעים המדויקים ובקרב מהנדסים. מכאן ועד להגיד שההתפלגות בקרב אקדמאים מהמדעים המדויקים זהה להתפלגות באוכלוסיה הכללית, הדרך רחוקה.

    אהבתי

  79. הנושא של דפוס ההצבעה באקדמיה נידון כאן רבות (וכמו נושאים אחרים) לא הגיע להסכמה.
    דפוס ההתפלגות האקדמי-אמריקאי לא מוכיח דבר, בטח כשההצבעה שם היא דו-מפלגתית בלבד.
    בהשאלה לכאן זה יכול לכסות על כך שמצביע ממוצע ממדעים מדויקים והנדסה מצביע לכחול-לבן/יש עתיד, בעוד שמצביע ממוצע ממדעי החברה והרוח מצביע למר"צ/משותפת. שניהם שמאל אבל הם לא מחזיקים באותם תפיסות.

    ולעניין שלנו:
    השאלה העיקרית אינה "מה ההתפלגות של המצביעים" אלא "האם ניתן לקיים אקדמיה/כלכלה/הי-טק/… ברמה גבוהה ע"י אנשים שתפיסת עולמם התרבותית מחויבת לערכים יהודים?". התשובה לדעתי היא כן.
    אנשים דתיים רבים יכולים להוכיח זאת וגם אנשים חילוניים רבים.
    כל השינוי הפוליטי שאנחנו חווים בשנים האחרונות זה המהלך הזה.

    Liked by 2 אנשים

  80. בהמשך לדברים של יאיר.
    לא טענתי שההתפלגות במדעים המדוייקים זהה להתפלגות באוכלוסיה. אבל אני חולק עליך ב3 נקודות "הפרופסורים לפיזיקה ולמדעי הרוח לא כל כך שונים" הם שונים ב3 מובנים א. גם אם במדעים המדוייקים ההתפלגות היא לטובת השמאל ההטיה לשמאל קטנה בהרבה ממאוד ממדעי הרוח. ב. גם אם מדעני הרוח חכמים מהממוצע באוכלוסיה אנשי המדעים המדוייקים הרבה יותר חכמים מאנשי מדעי הרוח. ג. האמירה 'אנשי ישראל הראשונה תורמים לתל"ג" מכלילה בצורה לא נכונה את אנשי המדעים המדוייקים יחד עם אנשי מדעי הרוח החלק באליטה שתורם לתל"ג הוא אנשי המדעים המדוייקים.
    אנשי ישראל הראשונה שנאבקים בישראל השניה הם בעיקר מאנשי מדעי הרוח לכן בהקשר הזה לומר 'שאנשי ישראל הראשונה תורמים לתל"ג' אף שהיא נכונה מצד עצמה אינה מתאימה בהקשר הזה.
    במילים אחרות בויכוח בין שטרנהל לאבישי בן חיים זה נותן משמעות לא נכונה לומר ששטרנהל נמצא בקבוצה שמחזיקה כלכלית את אבישי בן חיים. שטרנהל וחבריו במדעי הרוח לא מחזיקים כלכלית את אבישי בן חיים. ישראל אומן (ימין) ומתניה בן ארצי (שמאל) מחזיקים כלכלית גם את שטרנהל וחבריו וגם את אבישי בן חיים וחבריו המועטים במדעי הרוח וחבריו הרבים בישראל השניה. ושניהם (אומן ובן ארצי) יסתדרו טוב מאוד בלי שטרנהל (ובלי אבישי בן חיים) ויחסיהם עם ישראל השניה יהיו הרבה יותר רגועים בלי שטרנהל ואבישי בן חיים.

    Liked by 2 אנשים

  81. תמריץ כתב: "עירית לינור וגדי טאוב הם יוצאים מהכלל.. ישנה גם שאלת ההעברה לדורות הבאים. זה מאוד קשה לעמוד בפיתוי של הקוסמופוליטיות באופן אישי ועל אחת כמה וכמה להעביר זאת הלאה."
    —————
    1. יצא לי להכיר לא מעט אנשים המחזיקים בעמדות די דומות לאלו של לינור, טאוב ודומיהם. הם לא נתפסים בעיני כמיעוט קטן של יוצאי דופן.
    אך אני מודעת לעובדה שחוג מכרי, חברי ובני משפחתי אינו מהווה מדגם מייצג כלשהו. אפילו לא של ישראלים, חילונים ותיקים בארץ מהעשירונים הסוציו-אקונומים הגבוהים.

    אגב, הקשר בין האמונות שלהם לבין דפוסי הצבעתם לכנסת – חלקי בלבד.
    אני מכירה לא מעט קפיטליסטים מושבעים שמצביעים למרץ ו/או שהחליטו שסגנון החיים בקיבוץ מתאים לאופיים.
    חלקם אפילו ימנים יותר בהשקפותיהם הפוליטיות מאשר נתניהו.
    אבל, כיון שמשום מה מפלגת הליכוד לא נתפסת כאחת מ"מפלגות המרכז" (בדומה ליש עתיד וכחול לבן שנתפס בשבטי כ"לגיטימי" להצביע גם עבורן) – הרעיון להצביע לליכוד נתפס בעיניהם כבגידה בלתי נסלחת.
    (מכאן נראה לי שהדבר הטוב היחידי שיצא מתנועת הרק-לא-ביבי יהיה הרחבת מרחב אפשרויות ההצבעה שיתפסט בשבטי כלגיטימיות גם לגדעון סער ו/או לבנט).

    2. נהוג לחשוב שהאמונות / האידאולוגיות משפיעות על החלטות החיים. אך נראה לי שקיימת גם תופעה הפוכה. שהחלטות החיים משפיעות על האמונות.
    מכאן שקיים קשר הפוך בין "כוחות הפיתוי המופשטים של הקוסמופוליטיות" לבין האטרקטיביות היחסית של החיים בארץ בהשוואה לחיים בחו'ל.
    אחרי שאדם מחליט, מסיבה אישית כלשהי, שמרכז חייו ישאר בישראל – הדבר ישפיע על כל השקפות עולמו וכל ערכיו. השאלה האם הוא יהיה מוכן להישאר לחיות במדינה גם אם רוב אוכלוסייתה יהפוך לערבי – תשפיע משמעותית על תמיכתו בחוק השבות / חוק הלאום / התביעה הפלסטינית לשיבה ועוד

    3. בנוגע ליכולת ההעברה לדורות הבאים – אני יכולה רק לקוות שאתה טועה בגדול
    אני בונה על כוח ההמשכיות והרצון לא להתרתק מחוג המשפחה והחברים + על המחירים שתמיד משלמים שני הדורות הראשונים להגירה + על התקווה שישראל תישאר מדינה "אטרקטיבית דיה".
    בהשוואה לחלופות.
    אחרי שהם יחליטו להישאר בארץ – הם כבר ימצאו בעצמם את הטיעונים בעד מדינת לאום יהודית (או נגד מדינה ערבית נוספת) וכנגד קוסמופוליטיות.

    Liked by 1 person

  82. מאמר שפרסם זאב זבוטינסקי.
    משנת 1920. לקראת הבחירות הראשונות ביישוב היהודי בישראל.
    מאמר שמלמד על שורשיה העמוקים של הבעייה.

    https://mida.org.il/2020/12/27/%D7%94%D7%98%D7%95%D7%A8-%D7%A9%D7%9C-%D7%96%D7%B3%D7%91%D7%95%D7%98%D7%99%D7%A0%D7%A1%D7%A7%D7%99-%D7%9E%D7%94%D7%91%D7%97%D7%99%D7%A8%D7%95%D7%AA-%D7%94%D7%A8%D7%90%D7%A9%D7%95%D7%A0%D7%95%D7%AA/

    התגובה הראשונה באתר מידה לכתבה זו – הולכת אחורה אפילו צעד נוסף
    היקסמות של הגרמנים (ובכללם גם היהודים הגרמניים כמו שוקן הסבא) מהיהודים הספרדיים. לפחות בהשוואה לבוז הארסי שלהם כלפי יהודי גליציה ורוסיה.

    קטע מהכתבה במידה:
    ———————————-
    " … מדוע הצליחו אבות ה”אליאנס” במפעל שבו לא הצלחנו אנחנו. הסיבה היא: הם היו בני-אירופה אמיתיים, ואנחנו ברובנו איננו אלא בני-אירופה המזרחית, חצי-אירופה. תרבות-למחצה סכנה היא בכל מקום; הליבאנטיניות הצפונית לא עלתה בהרבה על אחותה הדרומית. יהודי צרפת בזמנם באו מזרחה באותה רוח, שבה הולך מיסיונר אנגלי לעבוד בין שבטי קרקע-בתולה: לא התפארו בתרבותם העליונה, כי אם התקרבו והתחילו ללמד. אנחנו, יחד עם ה”הקוסובורוטקה” (ברוסית: חולצה זקופת צווארון) השחורה ושנאת הגלות, הבאנו איתנו מרוסיה ומגאליציה מין גאווה מזוייפת – גאוות עני שנתעשר – מין פחד מוגזם שמא יחשבו גם אותנו לבני-בלי-תרבות-סימן אופיי של תרבות חצאית, חסרת בטחון עצמי. …."

    אהבתי

כתיבת תגובה