איפה שגינו

הרבה אנשים חשבו שנכון ומומלץ לבני גנץ ללכת לממשלת אחדות רוטציונית. אני גם חשבתי ככה ועמדתי על דעתי מול מגיבים סקפטיים ממני פה. כל מי שכך האמין צריך להרגיש כאילו הטיחו לו עוגת קצפת בפרצוף, והמטיח הוא כמובן ראש הממשלה שלא עמד בדיבורו וביזה את הסכם הרוטציה שעליו חתם. איפה טעינו? אני חושב שנפלו שתי טעויות בחישוב. ראשית, אפשר היה לצפות שייגבה איזשהו מחיר ציבורי על מעשה נוכלות מהסוג שביבי עשה. אבל לא נראה שלציבור יש עניין לגבות מביבי את המחיר הזה. ברור לציבור מראש שהפוליטיקאים שקרנים, נוכלים ורמאים, והוא לא מצפה מהם לדבר. עם זאת על אף שלביבי יש שם ידוע לשמצה כנטול אמינות, מעולם למיטב ידיעתי לא ביצע מעשה תרמית כה חמור ובוטה במהלך שנותיו בפוליטיקה הישראלית.

לצד זה, ההפתעה הגדולה האמיתית שאפשרה את מעשה הנוכלות של ביבי היא אחרת. גנץ איבד חלק גדול ממצביעיו כשהלך עם נתניהו. אפשר היה לצפות שאלו ילכו ללפיד, לעבודה, למרצ, לליברמן, לרשימה החדשה של חולדאי או של יאיר גולן. אולי אפילו ליפעת שאשא ביטון. אבל כאן קרה דבר ביזארי שהיה קשה לצפות אותו – נוטשי גנץ האלו הלכו לכיוון של בנט. כך הם נתנו לגוש הימין יתרון מוצק בסקרים ותמריץ עבור ביבי לפרק את הממשלה. למה למישהו שמאוכזב מגנץ כי הוא לא אנטי ביבי כמובטח להחליפו בבנט, שקרוב לוודאי שישמח לשרת כשר ביטחון תחת ביבי? לך תבין מצביעים.

75 תגובות בנושא “איפה שגינו

  1. אני לא חושב שמישהו יעריך את המילים האלה, אבל הציבור מטומטם והציבור ישלם.
    אם כמעט מחצית המצביעים בארה"ב הצביעו לטרלול ההזוי הזה שנקרא טראמפ, ועוד תומכים בו בכמעט הפיכה תוך רמיסה של בסיס הדמוקרטיה, אז המצב שלנו עוד סביר.
    עד השנה עוד נמנעתי מדמגוגיה פסימית, אבל אני בהחלט חושב שזו השנה שהמערב החל לשקוע לתהומות שכנראה לא נחזור מהם.

    אהבתי

  2. תמריץ, זה נראה קצת תמוה. אבל, לא ממש. סקרים מעידים, שהנושא המרכזי שמעסיק הציבור בימים אלו, זה הקורונה. איך מתמודדים עם הקורונה ( שממילא משליך כלכלית הדבר). אז איך מתמודדים עם הקורונה, זה מעיד על שאשא ביטון. היא לפי סקרים, הייתה יכולה לקבל 5 מנדטים. למה ? היא נלחמה נראה כך, ביושר, כנגד החלטות שרירותיות, והייתה באופן כללי נראה כך, בעד פתיחה של המשק, ונגד סגרים.

    עדיין, נשאלת השאלה, למה בנט ? טוב, בנט מצטייר בציבור, כאדם נניח בצבא קוראים לאדם כזה "תקתקן":

    נחרץ, מאורגן, לוגיסטי באופי, ענייני ( לא מונחה על ידי שיקולים פוליטיים זולים ואישיים). וזה נראה מרגיש כמו איזה מלחמה יעילה בקורונה. על כך:

    הוא גם כן בעיקרון, היה בעד פתיחה יותר, ונגד סגרים טוטאליים וקשים (יותר פונקציונלי, הוא ושקד גם).

    הזעם בציבור גדול מאוד על הסגרים הללו. התחושה ברורה, שזה נבע משיקולים זרים. כך גם סיפור התקציב (שזה בעצם כל הסיפור).

    אבל, בחירות מוערכות במרץ. עד אז יתחילו חיסונים אפשר להעריך. זה ישנה סנטימנט אולי. אין לדעת.

    עדיין נשאלת שאלה, אז איך נתניהו, לא עלה על הגל, והיה באופן תמוה לכאורה, בעד סגרים ( ממש קיצונית בעד) ולא בעד פתיחה ( שהרי הרבה בעלי עסקים קטנים, מצביעים ביבי). אבל, לא נישאר צעירים פה יותר.

    נשאיר אחר כך לינקים ….

    אהבתי

  3. פה למשל גדעון לוי, תמה וזועם כמובן על הסנטימנט שצובר בנט. המגיפה העצימה אותו. בנתה אותו. הוא אגב כתב ספרון להתמודדות עם המגיפה וכו….

    אין גישה לכל המאמר, אבל, אפילו הרישא של המאמר, מבטא הדבר. מצטט:

    למה כולם אוהבים את בנט

    הוא הדבר הבא: נפתלי בנט. אחרי שמותו הפוליטי כבר נקבע בקלפי, וקללת בלפור לא חדלה מלרחף מעל ראשו, הוא חוזר ובגדול. מלך המנהרות הופך למלך הקורונה. בדיוק כמו שידע לטפל בעזה, יידע לטפל במגפה. לבם של יותר ויותר אנשי מרכז־שמאל יוצא אליו; הוא איש רציני. ראו איך הוא מתרוצץ מבית חולים אחד למשנהו וכמה אכפת לו, יש לו תורה סדורה. בנט יודע מה צריך לעשות. הוא ביצועיסט — עובדה שלא הוכחה באף תפקיד פוליטי קודם שלו — והוא מבין באפידמיולוגיה כמו בביטחון ובחינוך. גם אחוות ה"אחים" בין יאיר לפיד לבינו כבר חוזרת. ימינה ממריאה בסקרים, מוכיחה שוב שבישראל גבולות הגזרה משתרעים בין ימין לימין.

    כאן:

    https://www.haaretz.co.il/opinions/.premium-1.9020090

    אהבתי

  4. נתניהו ביזה את הסכם הרוטציה?? הרשה לי לגחך.
    הרי זה פורסט גנץ שהצביע בעד פיזור הכנסת עכשיו. לא נתניהו. פורסט יכול לחכות לנובמבר 2021, ואז הוא יקבל את מה שהובטח לו.
    במקום זה פורסט בוחר לפרק את הממשלה ועוד לטעון שלא קיבל את ראשות הממשלה. נו באמת..

    Liked by 1 person

  5. מדובר בחלק מהציבור שחרת על דגלו "רק לא ביבי" והוא מסתכל סביב ומחפש מי הכי רציני להחליף את ביבי?
    גנץ איכזב, לפיד כשל, מי נשאר? בנט והוא גם נראה כאדם רציני.

    ואז או שבנט ראש-ממשלה* – סוף-סוף "רק לא ביבי",
    או שבנט שר בטחון בממשלת נתניהו – אבל מבחינתם עדיין עדיף בנט שר ביטחון בממשלת נתניהו, כשהממשלה אבל עדיין ממשלה מתפקדת (כמו שהיו רוב הממשלות שלו, מלבד אפיזודה קצרה עם לפיד) מאשר הממשלה הנוכחית שרשית הם חברים בה אבל בפועל היא צ'וקומוקו מבחינתם.

    *בנט לא צריך לקבל יותר מנדטים מהליכוד. מספיק שהוא יהיה 20-25 מנדטים ושאר סיעות הבית מלבד הליכוד ימליצו עליו לנשיא. בסופו של דבר גם הליכוד יכנס פנימה כי ביבי יעזוב ולא ישאר כשר בכיר בממשלת בנט.

    בקיצור, הציבור לא מטומטם. אם המטרה היא "רק לא ביבי" אז המעבר לבנט הגיוני מאוד.

    אהבתי

  6. נראה לי שההסבר הפשוט הוא שאצל הרבה ממצביעי גנץ 'רק לא ביבי' חשוב להם אבל זה לא נמצא במקום הראשון. הם ימנים שחשוב להם שלא תהיה ממשלת שמאל. הם האמינו שגנץ הוא איש 'מרכז' ושיש לגנץ סיכוי להיות ראש ממשלה והיו מוכנים לקבל שילטון 'מרכז' על פני שילטון ימין של ביבי . אבל הם מאז ומעולם לא היו בעד ממשלת שמאל במקום ממשלת ביבי. ומשעה שאין לגנץ סיכוי להיות ראש ממשלה אין שום סיבה להצביע לו. (וכמובן שלפיד או אחרים שמכנים עצמם 'מרכז' או 'מרכז שמאל' הם לא קונים את המיתוג הזה – יש עתיד העובדה וכו' הם מפלגות שמאל.) הבחירות עכשו הם ימין שמאל והם באופן טבעי הולכים לימין שהוא לא נתניהו גם אם הוא יהיה שר תחת נתניהו.

    Liked by 1 person

  7. משה, הסבר מעניין.
    יאיר, אם בנט היה נועז כמו ביבי הוא היה מקים ממשלת אחדות בלי הליכוד. אני לא בטוח שלבנט יש את האומץ לכך.

    אהבתי

  8. "איפה שגינו?" הבלוג עוסק בתמריצים – השגיאה של גנץ בהבנת התמריץ היחיד שמנחה את נתניהו, לא להגיע לכלא מעשיהו.

    כל החכמים שישבו על ניסוח הסכם ממשלת החילופים, כל פסיק, איך לקבע בחקיקת חוק יסוד, פריטטיות וכו', לא שיערו בדמיונם הפרוע שכשנתניהו מבקש תקציב "דו שנתי" הוא עושה להם תרגיל מהסרטים.

    אבל אם זה לא היה זה, זה היה משהו אחר. הרי את תקנון הפריטטיות שהיה אמור לעבור בשבוע הראשון לכינון הממשלה לא העבירו עד היום. גנץ נכנס מסונדל מרגע אפס, ממש אדיוט שימושי. לא מגיעה לו רוטציה, מקווה שיפרוש מהפוליטיקה.

    מי שהולך לישון עם כלבים, שלא יתפלא כשקם עם פרעושים.

    Liked by 1 person

  9. דווקא בחזית הכלא לא ברור אם נתניהו מקבל משהו מהקדמת הבחירות. הוא נשאר ראש ממשלה אבל גם המשפט נשאר ובנט לא בא לפוליטיקה בשביל להציל את ביבי ושרה עם חוק צרפתי.

    Liked by 1 person

  10. קרולין, הסירוב של ביבי להעביר תקציב היה מביא לפיזור הכנסת כבר ביוני. לגנץ יש יתרון בבחירות ביוני כי יהפוך לראש ממשלה אם יהיה שיתוק פוליטי אחריהן. אבל ביבי צפוי להיות חזק אז בזכות החיסונים שימגרו המגפה.

    אהבתי

  11. בנט הוא חיקוי דלוח של לפיד. סיסמאות ה"עכשיו צריך לטפל בקורונה", ו"אין טעם להתעסק במה שלא מסכימים עליו, צריך לקדם את מה שמסכימים עליו", עם קצת "צריך אחדות בעם", "צריך מישהו שיאחד את כולנו" – כולן סיסמאות ריקות מתוכן.
    בנט ממלא פיו מים כשמדברים על מערכת המשפט המושחתת של ישראל. בנט שיקר לכולנו בבחירות הקודמות-קודמות-קודמות כשהבטיח להכניס את שיטת השוברים לחינוך, ואז כשהתמנה לשר חינוך המשיך באותה דרך מיושנת ומטופשת, יד ביד עם הסתדרות המורים שמגבה מורים מיושנים וגרועים עם קביעות.
    בנט כמו שבשבשת שאומר את מה שהאנשים רוצים לשמוע ברגע המתאים. "עם כל הצער שבדבר צריך סגר" (בנט בפיצול אישיות 2: "למה עושים סגר?! ריבונו של עולם, צריך לפתוח הכל ומיד!").
    וזה עוד בלי להגיד מילה על יד ימינו, הדחלילה שקד, שרחוקה מלהיות עיפרון חד.

    Liked by 2 אנשים

  12. קרוליין לגבי מי ששבר את הסכם הרוטציה זה די ברור, הרי לפי ההסכם תקציב דו שנתי היה אמור לעבור כבר לפני חודשים, ונתניהו משיקוליו האישיים מנע את זה. חייב לציין שלמרות שהייתי רוצה לראות את נתניהו פורש, היה משעשע לראות אותו מבשל את כחול לבן על אש קטנה.

    אהבתי

  13. תמריץ ויאיר,
    התסריט היחיד שבו בנט הופך ראש ממשלה הוא אם יקבל יותק קולות מהליכוד. החרדים לא יצטרפו לקואליציית בנט-לפיד ובלעדיהם אין לבנט 61

    אהבתי

  14. קרולין,
    בנט מחקה את נתניהו, לא את לפיד, ועד עכשיו הוא משחק מצויין ביד שהוא קיבל במתנה מנתניהו-גנץ-לפיד. צחוק הגורל הוא שהאפשרות היחידה של נתניהו להיבחר מחדש לראשות הממשלה היא שבנט יקבל בבחירות מספר שמתקרב לסקרים.

    אהבתי

  15. amehaye,
    ההפרה הראשונה של ההסכם הקואליציוני היתה של הגנצים. חוק הגיוס, חוק ההמרה, הוועדה למינויים אומרים לך משהו?

    Liked by 1 person

  16. אם היו בחירות עכשיו הייתי בוחר במי שמנגד עקרונית לסגרים, ומצהיר שאצלו לא יהיו סגרים

    בפועל, אף אחד לא אומר את זה.

    אז לפי מה נשאר לבחור? לפי התיקים של נתניהו? היינו כבר בסרט הזה, אצל הרבה אנשים (אני ביניהם) זה דווקא דוחף להצביע בעדו.

    אז למה גנץ שם עצמו בחזית של פירוק הממשלה כעת? תמריץ טוען שבגלל החיסונים ביוני נתניהו יהיה במצב יותר טוב, ואני טוען שעדיף היה לגנץ להגיע ליוני, ואז להציג את עצמו כמי שעשה הכל מצידו לשמר הממשלה, ובסוף רומה על ידי נתניהו. כרגע ממילא כחול לבן בקרשים, אז למה למהר?

    הטיעונים של תקציב, וועדה פריטטית לדעתי הם דקויות שהציבור לא מבין, ואפשר לענות להם עם טיעונים על חוק הגיוס וחוק ההמרה וכו'.

    אהבתי

  17. כל מי שמגן על נתניהו על ידי אזכור ההפרות המיניאטוריות של חוק ההמרה וכו׳ – ממליץ לאף אחד לא לחתום איתו על שום חוזה. אין מה להשוות את החיכוכים הקטנים הרגילים להפרת ליבת ומהות ההסכם.

    אהבתי

  18. תמריץ,

    הציבור (ואני ביניהם ) לא יודע מה מינאטורי ומה לא. הדברים יוצגו כשווי ערך.

    לכן אני חושב שגנץ היה צריך לחכות למשהו שיהיה ברור לכולם שזו הפרה ברורה ובוטה, כמו אי העברת ראשות הממשלה.

    זה לא שיש לו משהו להפסיד כרגע מאי הליכה לבחירות היום, הרי כבר היום הוא מחוק פוליטית, אז למה לא להשאר על הגלגל עד יוני, ואז יתכן שהכל יתהפך?

    אהבתי

  19. נכון אני בעד זה שהיו ממתינים אבל גנץ ראה בכך השפלה וגם חושש מלהושיט לביבי ניצחון סוחף על רקע הגעת החיסונים. כמובן איש לא יודע מה צופן העתיד וייתכן שלבוחר יהיה משמעותי יותר ביוני שממשל ביידן יהיה אנטי ביבי או אלף דברים אחרים.

    אהבתי

  20. למה גנץ החליט להצביע בעד פיזור הכנסת עכשיו? התמריץ לדעתי ברור.
    גנץ הבין מעל לכל ספק שאין סיכוי שנתניהו יקיים את הרוטציה. כל מטרתו של נתניהו היא למשוך את המצב הקיים עד הרגע שיחליט שנוח לו לפוצץ אותו בטוענה כלשהי. טובת המדינה והציבור בוודאי לא עומדת לנגד עיני נתניהו אחרת היה דבר ראשון מאשר תקציב.
    המשך ההתנהלות הנוכחית משמעותה שנתניהו מוסיף לעשות מגנץ סמרטוט, ולבסוף מפרק את הממשלה כשנוח לו. בתרחיש כזה גנץ מפסיד בכל מקרה: גם לא מקבל את ראשות הממשלה, וגם מצטייר (בצדק) כפראייר של נתניהו. כרגע, כנץ לפחות מרוויח כמה נקודות אצל הבייס שלו בתור מי שעמד מול ביבי (גם אם באופן מגושם ומגוחך למדי).

    Liked by 2 אנשים

  21. א. אני מתנגדת להטלת *כל* האחריות לגירושים על נתניהו ותומכיו.
    *גם* לגוש המרכז – שמאל, שבחר להצטרף לקואליציה, מיעוט, אם כי לא מבוטל, מהאשמה.

    בהקשר לגוש זה אני מזהה 3 טעויות שלי:

    1. לא הנחתי שאנשים נכנסים לשותפות, (ועוד כזו שבה הסוכריה הגדולה תנתן להם רק בשלב השני), עם כוונה למרר את חיי השותפים שלהם, ולהמאיס את עצמם עליהם.
    אשכנזי התגאה בכך שהדליף מידע בכדי לסכל את תוכניות נתניהו, ניסנקורן עשה מהרגע הראשון כמיטב יכולתו בכדי לתסכל את הליכודניקים ולמנוע מהם לבצע רפורמה כלשהי, ולאחרונה שותפם הזעיר איציק שמולי אפילו התגאה בכך שהוא בקואליציה רק בכדי להיות עצם בגרון של נתניהו.
    (לו היה מתנהג כך שותף שלי, שאיני מסוגלת להיפטר ממנו / לפטרו, גם אני הייתי עושה כמיטב יכולתי בכדי למדרו ולמרר את חייו). הם הרוויחו ביושר לפחות את חלק מהיחס שקיבלו.

    2. לא הנחתי שפוליטיקאים אחראיים ורציונלים יפסעו בעיינים פקוחות למה שכנראה יתגלה כהתאבדותם הפוליטית.
    מה הסיכוי, לאחר הבחירות הקרובות, של גנץ – אשכנזי ושות' לקבל את תיקי הביטחון, החוץ והמשפטים גם יחד (בתוספת סיכוי לא לגמרי זניח לקבל בקרוב גם את ראשות הממשלה)?
    להערכתי – סיכוי קטנטן.
    כלומר היוזמה שלהם להקדים את הבחירות (ולהיות מאושמים בכך לפחות בעיני חלק מהציבור) נתפסת בעיני כצעד המנוגד לאינטרסים שלהם, ולפיכך צעד שלא צפיתי אותו.

    3. הנחתי בטעות, שכחול לבן זו מפלגה עם מטרות מאחדות משותפות, ולא אוסף רסיסים עצמאיים, שקובצו מן הגורן ומן היקב, שכל אחד מהם חותר לכיוון אחר.
    חמור מכך, לא הערכתי שלגנץ, (או לצמד גנץ & אשכנזי), אין שום כושר מנהיגות. שהם לא יצליחו להטיל איזושהי משמעת על השרים והח'כים שלהם, ועל הנספחים אליהם, ולמנוע מהם לבצע צעדים לא רציונלים.
    ( לתפיסתי חזינו באחת מ"מחיקות הערך" הדרמטיות של המותג 'ג'נרל. לפחות בציבור הישראלי. מה עוד שבוגי יעלון הקדים את גנץ ואשכנזי בהורדת ערך מותג זה)

    (המשך יבוא)

    Liked by 2 אנשים

  22. (המשך)

    ב בהקשר להתנהגות נתניהו ומפלגתו, אני מזהה שתי טעויות הערכה נוספות :

    4. הנחתי שנתניהו הוא אדם בוגר, שקול, מאוד מאופק רגשית ומאוד לא אימפולסיבי.
    (במובנים רבים האנטי – תזה של טראמפ שאינו מסוגל להשלים עם הפסדו).
    הנחתי שנתניהו יצליח סוף סוף להפנים שלא ניצח את הבחירות האחרונות. שהוא אינו יכול יותר להיות שליט יחידי, ושחובתו ליידע את שותפיו ולהתייעץ אתם. קשה מזאת – להפנים שבקרוב הוא יהיה חייב לוותר על כיסא ראש הממשלה. כלשון ההסכם עליו הסכים לחתום.
    לא הנחתי שנתניהו ימשיך "לפרפר" עוד ועוד בניסיונותיו לבטל את רוע הגזרות.
    בשולים גם הנחתי, בטעות, שתדמיתו כאדם הממלא את מה שהתחייב עליו בפומבי – לפחות מעט חשובה לו. שלא יעז לרמות בצורה בוטה כל כך, קבל כל העם וכל העדה. למעשה – קבל כל העולם וכל מנהיגיו.

    5. הנחתי שאפילו אם נתניהו – האיש מאד יתקשה לעשות את מה שנדרש ממנו, אזי מקורביו כבר ידאגו לכך. כיון שלא ניתן לסמוך על בני משפחתו וחבריו הקרובים שידברו על אוזנו – אזי כמה מחברי מפלגתו כבר ידאגו לדחוף אותו מעל במת ההיסטוריה. שירמזו לו, בפחות או ביותר עדינות, מה עליו לעשות. (כפי שגם נמצאו אלו ש"רמזו" לאולמרט שעליו להתפטר).
    טעיתי כשלא הבאתי בחשבון שבצילו של נתניהו הצליחו לצמוח רק פוליטיקאים קטנטנים ומפוררים. לא האמנתי שלא ימצא בליכוד אף מנהיג, או קבוצת מנהיגים פוטנציאלים, שיעזו לתפוס את נתניהו בשתי זרועותיו ויצליחו להורידו מהבמה. הרי זהו גם האינטרס האנוכי שלהם. אבל הם מתגלים עכשיו כאוסף מלכחי פנכה פחדנים.

    #######

    ג. נראה לי מאוד מאוד מוקדם להניח שבנט יקבל את המנדטים שהסקרים הנוכחיים צופים לו. ספקותי. עלינו ללמוד יותר מאכזבות הסקרים בניבוי התוצאות (בניגוד לניסיון הסקרים לעצב את המציאות ולהשפיע עליה).
    אני מניחה שלפחות חלק מהנסקרים רק מבצעים חניית בינים קצרצרה אצל בנט.
    אולי חלקם אפילו מדווחים כך לסוקרים – רק מתוך רצון לעקוץ הן את גנץ והן את נתניהו ולהכאיב להם.

    אבל כאשר יוודע האם בנט רץ עם הנדל והאוזר *או* עם סמוטריץ ורבניו, ומי יעמוד בראש גוש המרכז – רבים מהם עוד ישנו את דעתם כמה פעמים.

    Liked by 2 אנשים

  23. חייל אני די בטוח שהתאריך שנקבע להעברת התקציב הדו שנתי הקדים משמעותית כל דיון על חוק הגיוס, חוק ההמרה וכיו"ב. האחרונים למעשה באו כתגובה מאוחרת להפרת סיכום התקציב. מעבר לכך שהפרת סיכום התקציב הגיעה קודם, היא גם, כמו שתמריץ אמר, בוטה בסדרי גודל. זה קצת מזכיר מריבה בגן כשכל צד מאשים את השני, אלא שכאן די ברור מי אשם "יותר".

    אני גם מסכים עם רינגו, לכל בר דעת ברור שנתניהו היה ממשיך להשתמש בגנץ לצורך ניגוב הרצפה לעוד מספר חודשים, ואז מוצא איזה ספין ללכת לבחירות. בחירות עכשיו הן הרע במיעוטו מבחינת גנץ. עם זאת, לאור התנהלותו של גנץ מאז החליט להיכנס לממשלה, אני לא אתפלא אם הוא שוב יבצע איזה פליקפלאק. כמו בשיר של מאיר אריאל, קצת קשה להיגמל.

    אהבתי

  24. amehaye,
    אם הליכוד מפיל את הממשלה אז גנץ הופך לראש ממשלת המעבר. מה זה אם לא החלום הרטוב של הרל"ב?

    אהבתי

  25. מכירים את המצבים שהבריון של השכונה מתגרה בך בהתגרויות קטנות, עד שנמאס לך ואתה מכניס לו אגרוף לפנים, ואז מאשימים אותך (ובצדק)?

    זה בדיוק המצב עם גנץ. בסופו של דבר, הוא זה שהצביע בעד פירוק הממשלה. כל השאר זה אבק ברוח.

    לעיתים צריך להבליג ולהמשיך. ביחוד שהשעון דופק לרוטציה.

    הטענה שגנץ מרויח משהו מהליכה לבחירות עכשיו לא ברורה לי. והטענה שנמאס לו להיות סמרטוט ריצפה גם לא ברורה לי. מדובר בפוליטיקה, ומי שלא סובל את החום שלא יכנס למטבח.

    נתניהו מרשה לעצמו לשחק משחקים כי הוא מרגיש שהימין חזק בסקרים, אז גם גנץ מרגיש אותו הדבר לגבי הצד השני? יש פה סתירה. מישהו טועה.

    Liked by 2 אנשים

  26. תמריץ נראה לי שהסכנה הדמוגרפית מגיעה דוקא מכיוון הבדואים. מוחמד אלאטרש, הגנב שנורה למוות בגיל 35 היה אב ל10 ילדים מ2 נשים:

    https://www.ynet.co.il/news/article/S1mwx8Ijv

    אני אפילו לא אדבר על חוסר המשילות, אזלת היד וגן העדן לפושעים בישראל.

    אהבתי

  27. חייל ו3718, כדי שתהיה רוטציה צריך להוכיח שהליכוד הוא זה שהביא לבחירות. נתניהו לא טיפש, הוא כבר היה מוצא איזה "לא" יפני להגיד לגנץ, ואם זה לא היה עובד הוא היה כבר מריץ ספין אחר. נתניהו היה נשאר ראש הממשלה כך או אחרת, ואת זה גנץ כנראה הבין לבסוף.

    אהבתי

  28. 3718
    השעון של גנץ לא דופק לשום רוטציה, זה מה שהוא הבין. השעון שלו דופק לכיוון אחד בלבד והוא פירוק הממשלה על ידי נתניהו בעיתוי המתאים לו.
    בחירות יהיו בקרוב כך או כך. השאלה מבחינת גנץ היא האם הוא יבוא אליהן כמי שניסה להיות אחראי, נכווה מנתניהו ופירק את החבילה, או כמי ששכב על התייל בשביל שנתניהו ידרוך עליו לעבר חסינות. ברור שאופציה א עדיפה בשבילו, גם ציבורית ותדמיתית וגם מכיוון שכך הוא יכול לנסות לקבוע את הבחירות לתאריך שנוח לו יותר. נתניהו הרי היה מושך את העניין עד הגעת החיסונים או כל אירוע שהיה מייצר סנטימנט יותר חיובי כלפיו. למה לגנץ לתת לו את המתנה הזו?
    קמיליה
    גנץ וכחול לבן אינם נקיים ואינם גאונים גדולים. אבל בבואנו לחפש את האשם המרכזי אני מאמין כמו בעל הבלוג בגישת התמריצים. איזה תמריץ יש לגנץ לפרק את הממשלה, כאשר הוא מחזיק בתיקים מרכזיים וצפוי להיות רוה״מ? תמריץ חלש ביותר. איזה תמריץ יש לביבי, כאשר הוא צפוי להעביר את ראשות הממשלה וחושב שבבחירות יצליח לשמור על כסאו ולמנוע הרשעה וכליאה? תמריץ חזק ביותר. התשובה ברורה.
    והניסיון לטעון כאילו תמיכה באיסור טיפולי המרה מקבילה לסירוב לאשר תקציב מדינה הוא פשוט בדיחה ברמה טראמפית.

    Liked by 1 person

  29. לגנץ אין שום תמריץ לפרק את הממשלה עכשו – הוא פשוט נשבר מול התקשורת והאליטות שהיו נגד חבירתו לממשלה. אצלם הוא לא סתם עוד דבר שחשוב להם זה בוער להם ומנחה את כל דרכם. גנץ הצליח להיות לזמן קצר המבוגר האחראי מול ההתלהמות התקשורתית ושל הקיצוניים במחנה שלו (ועל זה מגיע לו קרדיט) אבל בשלב מסוים הוא נשבר.

    Liked by 1 person

  30. גנץ רוצה לעשות ההיפך ממה שטוב לנתניהו. נקמה היא התמריץ של חסר התקווה. לא שגנץ חסר תקווה כמו איזה אומלל. הוא שר ביטחון ויכול אם ירצה לכהן כך עוד שנים (אם יוותר על הרוטציה) אבל זה נראה לו קיום בזוי.

    אהבתי

  31. אבחנה יפה משה. אבל, כך או כך, הלחץ שבו עמד גנץ, היה לחץ לגיטימי. כלומר, נבע מסיבות לגיטימיות. לא הייתה שום סיבה, שלא יעבור חוק תקציב מלא. נהפוך הוא, על פי דעת רוב, על פי דעת מומחים, תקציב מאורגן מסודר, היה בבחינת כורח קל וחומר, תחת קורונה. אז גם בלי לחץ מתלהם, גנץ לא יכול היה ממש, לתת לנתניהו להתנהל כך ( מה גם שזוהי הפרה בעליל של ההסכם הקואליציוני כמובן).

    פה למשל, הנגיד האהוב על נתניהו ( פרופ' יעקב פרנקל) תוקף אותו, על העדר תקציב, תחת קורונה, ובייחוד תחת קורונה:

    https://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3843307,00.html

    Liked by 1 person

  32. כמובן שלגיטימי לא עושה את זה, חכם, יעיל, או לפעמים צודק לגמרי בהכרח. יש הרבה סיבות לכך שהיה צריך להמשיך עם ממשלת האחדות הזו. כך או כך, גנץ היה צריך לוותר על חלקו ברוטציה ניתן לטעון. כך להפיל את נתניהו, ולחשוף פרצופו, שאפילו כך, היה מסרב לתקציב דו שנתי ניתן לטעון או לשער. או כי אז, גנץ היה מחזיר הרבה קרדיט ואמון שאבד לו. בסך הכל, מה היה לגנץ ? מה שזה באמת אגב. הדאגה לגורל המדינה, תחת קורונה לא כל שכן. אז הוא נפל פוליטית אסטרטגית. אבל, היה מוכיח בכך, שהוא באמת דאג לגורל המדינה בלבד, ולכן נכנס לממשלת אחדות.

    דאגה באמת ובתמים לגורל המדינה, ובלבד לגורל המדינה עקרונית. זה מצרך די נדיר בתפיסה של אנשים. לכן בין היתר, אוהבים גנרלים ( אם כי התפוגג מה לאחרונה).

    להתראות

    אהבתי

  33. תמריץ ורינגו.
    בניתם תיאוריה יפה של מדרג הפרות שבה ההפרות של כח"ל הן זוטי דברים ואילו אי העברת תקציב היא האמא של ההפרות שכן היא מביאה לחורבן הכלכלה. אנחנו הבבונים נהיה מוכנים להשתכנע כאשר חברות דירוג האשראי ושוק המט"ח ישתכנעו בצדקתכם. עד אז נחזיק בעמדה שכל ההפרות שוות בשוק הפוליטי

    Liked by 1 person

  34. רק הבהרה, הפסק דין לעי"ל, בשלות מינית וכו… נוגעים להתמודדות עם בעיות נפשיות הנגרמות כתוצאה ממשבר זהות מינית ( טרנסג'נדרים וכדומה).

    אהבתי

  35. תמריץ,
    הבנו, לבעלי IQ גבוה רמאות לגבי חוק ההמרה, חוק הגיוס ורמאות לגבי ועדה למינוי בכירים זו אמת לשעתה.

    אהבתי

  36. קמיליה מסכים איתך לגבי 4, 5 וההערה לגבי בנט והסקרים. בכלל מפלגות של ״ישראל הראשונה״ כמו ימינה נסקרות ביתר. כמו פייגלין בזמנו.

    אהבתי

  37. Liked by 2 אנשים

  38. ההשערה שלי היא שהמצביעים מתחלקים ל-"רק ביבי" ו-"רק לא ביבי" ושום דבר לא יזיז אותם מדעתם.
    לגנץ הצביעו מצביעים מסוג: "רק לא ביבי" אבל הוא איכזב אותם לכן הם עזבו אותו. לדעתי הם הלכו לבנט כי טכנית רק הוא מסוגל להקים ממשלה ללא ביבי. היום לגוש של ביבי עם הדתיים ובלי בנט יש כ-45 מנדטים, לבנט וליברמן יש כ-30 מנדטים, לשמאל ללא המשותפת יש 33 מנדטים ולמשותפת 12 מנדטים. בנט, ליברמן וגוש השמאל מסוגלים להקים ממשלה שמחציתה הם חברי כנסת מצד ימין ומחציתה היא שמאל מרכז (לפיד וגנץ הם יותר מרכז מאשר שמאל). יש להם יחד 63 מנדטים. חלק מהמשותפת יכול גם להצטרף אילהם (הרי אותו חלק היה במגעים עם ביבי כך שזה יכול להתקבל על דעת הימין).

    Liked by 1 person

  39. דיקן הקמפוסים הרב תרבותיים של הקריה האקדמית אונו, פרופ' יובל אלבשן, הוציא לי את המילים מהפה:

    https://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3878588,00.html

    "עלינו להילחם בנתניהו כאילו אין בעיות בפרקליטות, ולהילחם בבעיות בפרקליטות כאילו אין נתניהו”. קריאה מעניינת בכל מקרה.

    Liked by 3 אנשים

  40. חייל
    אי העברת תקציב כשלעצמה לא מחריבה את הכלכלה. היא כן מונעת תעדוף ותפקוד מיטבי של הממשלה ובוודאי שאינה מיטיבה עם האזרחים. זו עובדה שאין מחלוקת סביבה. האם מישהו ברצינות טוען שממשלה מתפקדת טוב יותר ללא תקציב? לגבי חוק הגיוס או ההמרה אלו סוגיות שוליות שהשפעתן על המדינה אפסית וזה ברור לכל.
    איזו סיבה בעולם יש לנתניהו למנוע העברת תקציב, מלבד להשאיר לעצמו כסא מפלט לרגע המתאים?
    זו הסיבה שההפרה הזו היא המשמעותית. כי היא פגיעה ברורה בתפקוד הממשלה ללא שום צידוק אחר. לנסות להציג את המצב כסימטרי זה כמו להגיד שלהכניס גול עם היד זה כמו למשוך זמן ברחבה.

    Liked by 2 אנשים

  41. מספר קטעים שחתכתי מפוסט מהבלוג של מוטי קרפל:
    ————————————————————-

    מי גנב ליאיר גולן את המדינה?
    "אני וחברי, אלה שבאמת בנו את הארץ הזו, ואלה שבאמת נלחמים עליה ובונים אותה גם כיום, לא ניתן למשיחיים כמוך להשתלט על סדר היום", צייץ לאחרונה ח"כ יאיר גולן לעמית סגל וזכה בצדק לקיתונות של בוז ולעג. אבל אפשר לשמוע בדבריו של גולן לא רק התנשאות, ניתוק, חוסר דיוק היסטורי וחוסר הבנת המציאות ותהליכיה, אלא גם מצוקה קשה עמוקה וכואבת. יאיר גולן משמיע כאן את קולם של לא מעט מאלה שעד לפני כמה עשורים כונו בחברה הישראלית "מלח הארץ". חלק מהם מהווה את ליבת ההפגנות בבלפור …. [והם חיים] בתחושה קשה שגנבו לו את המדינה.

    האנשים האלה, שיאיר גולן מדבר בשמם … זוכרים חברה ישראלית צנועה, חרוצה, מסורה, ערכית, מוסרית, אידאליסטית ובעיקר מאוחדת. התסכול המניע אותם, הייאוש העמוק, הזעם המצטבר ופורץ, הוא על אובדן הנורמות ההן …. על כך הם מוחים בבלפור, והם עושים זאת מול נתניהו רק מכיוון שהוא מהווה עבורם את ההסבר היחיד שהם מסוגלים להעלות בדעתם לשינוי העמוק שהתחולל בחברה הישראלית שהפך את עולמם לדבר שחלף.

    אבל … הם לא רואים כמה הם עצמם השתנו במהלך חמישים השנים … היום גולן וחבריו מחזיקים – כמובן מאליו, באופן טבעי לחלוטין ובלי להיות מודעים לכך כלל – בעמדות שהן פרי חשיבה ליברלית פרוגרסיבית, פוסט מודרנית, פוסט ציונית ולפעמים אפילו אנטי ציונית, רחוקות כמרחק השמיים מן הארץ מהעמדות הערכיות של אבותיהם וגם מאורח חייהם והנורמות המוסריות שלהם.

    גולן וחבריו … מעדיפים להשליך את האשמה החוצה, במקום להביט בראי. הם זועמים על עולמם שחרב, על יופי בלוריתם ותוארם שנעלמו ועל ארץ ישראל היפה והקטנה ההיא שחלפה ועברה מן העולם ללא שוב. אבל לא בגלל ביבי היא חלפה. לא בגלל אנשי ישראל השנייה והפריפריה. גם לא בגלל עמית סגל, הדתיים או המתנחלים …
    http://blog.emuni.co.il/2020/12/blog-post.html

    Liked by 4 אנשים

  42. י.ד., לא, רק אם עשרה ח״כים מהליכוד או מהחרדים (שסיעותיהם שייכות לגוש נתניהו) יצטרפו לתמיכה בפיזור הכנסת זה יקרה.

    אהבתי

  43. רינגו,
    במצב אי הוודאות שאנחנו נמצאים בו אין ערך רב לתקציב כל שכן תקציב שאין בו קיצוצים כפי שהציע האוצר לפני שנאלץ להעלים אותם. במצב הפוליטי הנוכחי אפילו התקציב של כחלון חלקי 12 עדיף על ההשתוללות התקציבית הצפויה. האם בדקת איזה תקציב העבירו מדינות OECD אחרות?

    אהבתי

  44. תמריץ

    > "גנץ רוצה לעשות ההיפך ממה שטוב לנתניהו. נקמה היא התמריץ של חסר התקווה."

    מומחי הנקמה אומרים שזה תבשיל שמוגש קר, וגנץ אוכל אותו חם

    גנץ הוא בחור טוב, הוא עשה את הדבר הנכון שנכנס לממשלה, אבל הוא לא קורץ מחומר של פוליטיקאים

    ולגבי התקציב, ליברטריאנים (כמוני) חושבים בתקציב של 1/12 זה דבר טוב, וצמצום השרות הציבורי זה דבר עוד יותר טוב מבחינתי אפשר להכריז מורטוריום על גיוסים בשרות הציבורי לנצח

    ולגבי בנט שילך עם השמאל, כמה פעמים השמאל יכולים להשלות את עצמם? השלו את עצמם שהליכוד יתפרק, ובסוף כחול לבן התפרקו, ושוב מאמינים בפנטזיות

    אגב, גם אני אהבתי את הראיון עם יובל אלבשן, ומסכים איתו באופן כללי , היתרון שלו הוא שהוא רואה המציאות נכוחה , בניגוד לרל"בים יפי הבלורית שמעולם לא הסתכלו בראי

    ולגבי הציונות החילונית שאמצה ערכים קוסמופוליטים, אני חושב שזה די ברור שבן גוריון היה מתפקד היום לאחת ממפלגות הימין, במילים אחרות, אם איבדת את הקשר לדת ואבדת הקשר ללאומיות היהודית, איזה ציונות נשארה לך? הרי ציונות היא התנועה הלאומית של העם היהודי (שמים לב למילה לאום ויהודי שם?)

    Liked by 1 person

  45. 3718 להבנתי רוב השמאל (או מה שנשאר ממנו…) הם דווקא ציוניים שמאמינים במדינת לאום יהודית. הפוסט-ציוניים עדיין מהווים מיעוט בשמאל, אפילו לאחר ההתכווצות המטורפת שלו. למעשה יש לי הרגשה שאחת הסיבות להתכווצות גוש השמאל היא ההקצנה של חלקים בו, שגרמה לאחרים להרגיש מיאוס.

    אהבתי

  46. במחשבה שנייה, התשובה לשאלה שהציג תמריץ, "איפה טעינו", פשוטה יותר.
    טעינו בגלל wishful thinking.
    לאחר שלוש מערכות הבחירות שעברנו – הפכנו למותשים. ממש לא רצינו במערכת בחירות נוספת. מה עוד שחששנו שגם מערכת הבחירות הרביעית תסתיים בתיקו, ונאלץ להיכנס למערכה חמישית, ולאחריה שישית וכן הלאה. .
    לפיכך כל כך רצינו להאמין שהפטנט החדשני (ממשלת רוטציה פריטטית) יהיה פתרון סביר. או לפחות מניח את הדעת / מספיק בקושי. וכידוע, אנשים הרוצים להאמין במשהו – גם מצליחים לספר לעצמם כל מיני סיפורים להצדקת שאיפותיהם.

    Liked by 3 אנשים

  47. בהקשר של הציטוט של קרפל, אני חושב שאיילת שקד אמרה דבר חמור כשניסתה להוציא את מרצ מחוץ לגדר כמפלגה אנטי ציונית. בניגוד לבוחרי יהדות התורה, אותה שקד מן הסתם מגדירה כמפלגה ציונית, תומכי מרצ נמצאים בכל מקום בחזית העשיה הציונית הנוכחית, בצבא, במדע, בתעשיה, בדיפלומטיה. יש הבדל בין להתנגד למישהו לבין להוציא אותו מחוץ לגדר. חלק מקסמו של בנט כימין הוא הממלכתיות שלו והעובדה שבניגוד לנתניהו הוא לא עסוק בהרחבת השסע הפוליטי וטקסטים כמו של שקד הם ההיפך מזה.

    Liked by 1 person

  48. אני לא חושב ששקד או מישהו מגדיר את החרדים כציונים. אבל מאידך הם לא אנטי ציונים (המיינסטרים החרדי לא סאטמר) מבחינתם הם בגלות תחת הציונים בארץ ישראל אבל הם מעדיפים להיות בגלות הציונים בארץ מאשר להיות בגלות תחת הערבים או תחת שלטון 'מדינת כל אזרחיה' הם סך הכל מעדיפים שלטון ציוני על הארץ מאשר כל החלופות האחרות. אומנם שלטון ציוני מבחינתם אינו 'מדינה יהודית' אבל הוא קרוב יותר לזה מהאפשרויות האחרות.

    אהבתי

  49. חייל
    ברור שלא בדקתי מדינות אחרות כי אני עצלן כפי שהצהרתי פה בעבר. עם זאת עדיין לא ברור לי הטיעון שלך. אתה טוען שאי העברת תקציב היא דבר טוב, כי אם היה תקציב הוא היה גרוע? אז שיתכבדו ביבי ונושא כליו כץ ויכינו תקציב טוב כראות עיניהם. תקציב כחלון מוצלח כל כך? אז שיעתיקו אותו ויאשרו בממשלה. הסירוב לעשות זאת בכל מיני תירוצים של כיתה ג הוא כל כל שקוף שזה ממש עלבון.
    ושוב אני אומר עצם אי העברת התקציב אינה אסון לאומי. היא פשוט התנהלות פוליטית נכלולית ומזיקה.

    אהבתי

  50. מצטרפת ליאיר, ולשאר הממליצים, על כתבתו של מוטי קרפל.
    תיאורו את השתנות השמאל החילוני – ציוני ואת עוצמת המצוקה בה הוא מצוי כיום – משקפים נכוחה את המציאות.

    עם זאת, אני חולקת עליו בשלוש נקודות.

    קרפל כתב:
    1. " … ארץ ישראל היפה והקטנה ההיא שחלפה ועברה מן העולם ללא שוב. אבל לא בגלל ביבי היא חלפה. לא בגלל אנשי ישראל השנייה והפריפריה. גם לא בגלל עמית סגל, הדתיים או המתנחלים. …."
    ——————-
    נראה לי שקרפל טועה בהקטנת חשיבות הדמוגרפיה והשפעתה על המציאות.
    מדינה שהרבה יותר ממחצית תושביה "אינם* יהודים אשכנזים חילונים – בהכרח לא תדמה לאותה ארץ ישראל הקטנה. אותם חלוצים אמנם הצליחו לשמר בידם את ההגמוניה ואת כל עמדות הכוח וההשפעה – גם לאחר העליה ההמונית – אבל רק לדור או שניים. כאשר המוני המצטרפים ליישוב היו עולים חדשים חסרי כל או בניהם. מה עוד שבתקופה זו הם לא נרתעו מהפעלת אמצעים מאוד לא דמוקרטים. מהפעלת משטר צבאי על כל האוכלוסייה הערבית ועד התניית זכאות לעבודה ושירותי בריאות בהחזקת "הפנקס הנכון". אך תוקף כל הטקטיקות הנ'ל פג כבר מזמן, ובני הדור השלישי והרביעי לעלייה לארץ ולקבלת האזרחות הישראלית – מאוד התחזקו והתעצמו. ובהכרח גם שינו את המדינה.

    הקטנת חשיבותה העתידית של הדמוגרפיה, שכיחה מאוד גם בזמננו. היא מתבטאת ב
    – התעלמות מההתרבות העתידית של המוני הנשים מעזה ומחברון אותן נושאים הבדווים הפוליגמים בעלי הזכאות לקצבאות ילדים של נביטוח הלאומי,
    – ההשלכות המוטיבציוניות של אזרוח ילדיהם של שוהים בלתי חוקיים (ומתן תושבות קבע להוריהם) בעולם שמיליארדים מתושביו מעונינים להגר למדינות עולם ראשון.
    – מ"איחוד המשפחות" האינסופי של פלשמורים נוצרים ומתן אזרחות ישראלית לכולם .
    אפילו האירופים, שמאוד קשה לייחס להם רוחק ראייה דמוגרפי, הפסיקו את נוהג "איחוד המשפחות". כאשר כל אחד שקיבל אזרחות- יכול לוודא שגם כל אחיו (וכל בני משפחותיהם) יקבלו אזרחות. וכן הלאה וכן הלאה. אבל יש בישראל לא מעט פוליטיקאים המתגאים ב"עלייה" שהביאו.

    2. " …נארץ ישראל ההיא …, כבר לא תחזור בצביון ההוא. זהו תהליך שקיעה הכרחי שהיה כתוב מאז ומתמיד על מצחה מאז התנתקה ממסורת ישראל ותורתו. …"
    —————–
    לתפיסתי, התנועה הציונית לא הייתה יכולה להצליח לולא החליטה להתנתק ממסורת ישראל ותורתו. כמו גם להתנתק מהקהילות היהודיות בגולה ורבניהם. ואפילו מבני משפחותיהם.
    ניתוק היה תנאי הכרחי להצלחה.
    היישוב הישן בארץ (כמו גם יותר ממחצית היהודים בעולם במחצית הראשונה של המאה ה 20) מאוד דבק בדת ובמסורת – ועשה כמיטב יכולתו בכדי לחבל בהצלחת התנועה הציונית, או לפחות בכדי לא לעזור לה. *המרד הגדול* היה כנראה שלב הכרחי להצלחה.

    מצד שני, ניתן לטעון שבאף נקודה התנועה הציונית לא התנתקה לגמרי מהמסורת היהודית. עובדה היא שגם בקיבוצים האתאיסטים ביותר (של השומר הצעיר) הקדישו מאמצים מרובים לחגיגות ליל הסדר ושבועות. אמנם ניסו לצקת לתוכם גם תכנים חדשים – אך הקשר לדת היהודית היה ונשאר ברור לכל.

    בכל מקרה, הסיבות לתהליכי השינוי של היישוב הארץ ישראלי קשורים בעיני במיעוטם לשינוי הדמוגרפי וברובם לפתיחות לעולם הגדול ולזרמיו הרעיוניים. (כפי שהזכיר תמריץ).
    ממש לא תהליך בלתי נמנע בשל התרחקות "היישוב החדש" מהדת והמסורת.

    3. " … יאיר גולן לא מצליח לראות שהאידיאליזם הישראלי ההוא, שהוא כל כך כואב את שקיעתו, מופיע בדורנו בלבוש חדש. ישנם גם היום חלוצים ומתיישבים שמוסרים נפשם על הארץ יישובה ובניינה. גם בניהם מתנדבים לסיירות בצה"ל, בדיוק כפי שעשו בעבר בני ההתיישבות העובדת. כן, הם משיחיים, אבל רק באותו מובן מתוקן וחיובי שדור התקומה היה משיחי. לו היה יאיר גולן מעמיק קצת ולא נותן לכיפה הסרוגה שלהם להסתיר לו, הוא יכול היה לראות את ההופעה החדשה של אותו אידאליזם ישראלי שכל כך יקר לו.
    אמת, הפעם הוא מבוסס על תורת ישראל, אבל זוהי רק החזרתו ההכרחית של האידאליזם הציוני ההוא לשורשיו המקוריים. גולן וחבריו יצטרכו להתחיל לזהות את התהליכים ההיסטוריים הממשיים, במקום לדמיין כאלה, להשלים עם דין ההיסטוריה וליטול חלק בהתחדשות הזו; רק זה ירפא את פצעם ותסכולם. "
    ——————-
    נדמה לי שרק מי שלא גדל בשבטו של יאיר גולן (כמו מוטי קרפל?) מסוגל להתעלם בצורה שכזו מעמדת שבט זה כלפי הציונות הדתית – לאומית.
    ה"מתיישבים בשטחים הכבושים" נתפסים בעיניהם כמסוכנים שבעתיים אפילו מהערבים ומהחרדים. חלקם היו אפילו שמחים להזדמנות מתאימה בכדי ל*טהר* את ההתנחלויות באמצעות פגזי תותחים וטנקים.
    לא רק שהאידיאולוגיה הדתית – לאומית אינה נתפסת בעיניהם כהמשכיות האידיאולוגיה של הוריהם וסביהם (ועל אחת כמה וכמה לא כ"המשכיות מתוקנת"), אלא כמוטצייה אידיאולוגית מסוכנת.
    ההמרה של הדגש מגאולת העם היהודי ושיקומו (גם מהשפעות שליליות של הדת) אל גאולת ארץ ישראל התנכית (כולל רצונם להתיישב גם / בעיקר באזורים צפופי אוכלוסיה ערבית) נתפסים בעיניהם כמבוא לחורבן של הבית השלישי. הבית אותו הם ואבותיהם הקימו

    נדמה לי שרעיון זה של קרפל לוקה בחשיבה משאלתית של הציונות הדתית – יותר מאשר בריאליזם מפוקח ובהכרת האידיאולוגיה הציונית – חילונית והלכי הרוח בשבט ישראלי זה.

    Liked by 1 person

  51. רינגו,
    שתי טענות:
    1. החלוקה שלך להפרות קטנות והפרות גדולות מתאימה לאג'נדה שלך אבל לא לאג'נדה של הצד השני.
    2. התקציב אינו ערך העומד בפני עצמו. האם לדעתך תקציב כמו בוונצואלה שווה ערך לתקציב כמו בגרמניה. היה נסיון של האוצר להציע קיצוצים בבסיס התקציב הבא שעיקרם קיצוץ במשכורות הגבוהות ובפנסיות הקציביות. הקיצוץ המיועד הזה נעלם ולא הוזכר מאז. לא רק זאת, הקורונה הביאה לעלייה ניכרת בשכר הממוצע ששכר בכירים רבים, כולל פנסיות תקציביות, צמוד אליו. האוצר כשל אפילו בנסיונו לדחות (לא לבטל) הצמדה זו. בממשלה זו החיבור של החרדים עם כחול לבן יוצר רוב גדול לכלכלה ונצואליינית. ולכן אפילו התקציב הכחלוני האחרון + הזרמה חוץ תקציבית עקב הקורונה עדיף

    אהבתי

  52. חייל
    אתה ממשיך להתעקש שהתקציב כשלעצמו אינו כל כך חשוב. ואני שוב אומר שזה לא העניין.
    אם גנץ היה מודיע שהוא מוותר על הרוטציה ביבי היה מעביר את התקציב אתמול. הסיבה היחידה לאי העברתו היא החוק שמחייב תקציב אחרת הכנסת מתפזרת, מה שמאפשר לביבי לפוצץ את העסק מתי שנוח לו. למה שגנץ יסכים להתנהלות הזו? בוא נניח שעדיף למדינה בלי תקציב כפי שאתה טוען. האם אתה באמת חושב שזה השיקול שמנחה את ביבי? איזה מין טיעון זה בכלל, אני לא מסוגל לייצר תקציב טוב אז עדיף שנישאר בלי?
    ואיך בדיוק האג'נדה קשורה לעניין? קיומו של תקציב מדינה עומד בשורה אחת עם חוק ההמרה של ניצן הורוביץ, לפי עמדת הימין? איסור טיפולי המרה הוא חמור כמו מדינה ללא תקציב? קשקוש ברמת מיקי זוהר, סלח לי.

    Liked by 1 person

  53. רינגו,
    אתה חוזר שוב ושוב על אותו טיעון על מדרג של הפרות אבל אתה צודק בזה שהתקציב הוא כלי נשק פוליטי. אנחנו הביביסטים לא אהבנו את הרעיון שכח"ל יהיו בממשלה והם הוכיחו שוב ושוב שצדקנו. מי שצדק יותר מכולם הוא ביבי שפרק את כח"ל ואת הרשימה המשותפת, הספק לא רע לחצי שנה. קבל דוגמית לטענות הביביסטים:

    אהבתי

  54. חייל
    אני לא טוען שכח"ל הם נהדרים אז בעניין זה אין בינינו מחלוקת. אני טוען שביבי הוא נוכל יותר גדול ויותר מוצלח מהם וגם על זה בטח תסכים. לגבי הציוץ שהבאת כדוגמה אכן דוגמה מאלפת למחשבה השלטת כיום בימין:
    "לא למנות שופט שפוסק נגד צהל והמשטרה"
    כלומר שופטים תפקידם לשרת את השלטון ואת מעשיו.
    וזאת בלי להכנס למקרה הספציפי שאותו איני מכיר ויכול מאוד להיות שהמינוי אינו ראוי.
    אגב חייל כמבקר גדול של צהל אני שואל האם היית תומך בשופט שפוסק נגד צהל בסוגיות אחרות כמו רכש? או שלשופטים אסור באופן כללי להתנגד למעשי צהל? או שמותר להם, אבל לא בעניינים הכוללים ערבים?

    אהבתי

  55. ליאיר ולחייל זקן.

    מודה בטעותי.
    איני מכירה את מוטי קרפל
    הנחתי שמוטי קרפל הוא דתי לאומי, אך לא העלתי בדעתי את האפשרות שהוא חילוני שחזר בתשובה.

    אמנם מהיכרותי עם מספר בוגרי הריאלי בחיפה – נדמה לי שקלטתי את יחסם המתנשא לחניכי הפנימיה הצבאית המסונפת לבית הספר, כשייכים למעמד נחות משמעותית משלהם. (ותופעה די דומה בקרב יוצאי ליד'ה בירושלים כלפי "נספחים" לבית ספרם).

    כמובן יתכן שאני טועה גם בכך. אבל אפילו אם מוטי קרפל אכן אינו שייך למעמד האצולה של שבט המיוחסים מלידה – הוא כן היה אמור להכיר את עומק התהום הריגשית והאידיאולוגית בינם לבין המגזר הדתי'לאומי.
    מה שאמור להפוך את התהייה כיצד קרפל טעה להניח שהם יכירו אי פעם בנחיתותם בהשוואה לדתים – לאומיים לאך יותר מסקרנת.

    אהבתי

  56. רינגו,
    נתניהו אלוף הנוכלים וזה מה שמביא לו את תמיכת הביביסטים.
    לגבי השופטים לא מדובר בביקורת על צה"ל אלא בשפיטה שמקלה עם נאשמים ערבים. זו אותה דוקטרינה שהובילה להקפאת חוק קמיניץ על ידי שר המשפטים בתמיכת היועמ"ש והפרקליטות. חוק שהפחית ב50% את הבנייה הלא חוקית של ערבים

    אהבתי

  57. קמיליה,
    עד מלחמת יום הכיפורים נהנו בוגרי הפנימיה הצבאית מיוקרה רבה (אמנון ליפקין שחק, עמרם מצנע ועוד בכירים רבים)

    אהבתי

  58. חייל כשאתה שוכר מנכ"ל נוכל מתוך ציפייה שהוא ידפוק את המתחרים, אתה מגלה בסוף היום שהוא דפק בעיקר את בעלי המניות.

    אהבתי

  59. לחייל זקן,
    כתבת: " … עד מלחמת יום הכיפורים נהנו בוגרי הפנימיה הצבאית מיוקרה רבה (אמנון ליפקין שחק, עמרם מצנע ועוד בכירים רבים)"
    ——————
    א. האם הבנתי את הרמז ש*אתה* מעריך רמטכ'ל צה'לי – פרט לרפול?
    עלי להודות שאמנון ליפקין שחק מוכר לי בעיקר בזכות תוכנית הרדיו בגל'צ של רעייתו, ובשל מעורבותו (הזכורה בעיני מאוד לרעה) ביוזמת ג'נבה. כאחד מנושאי
    כליו, עמוסי הדרגות. של יוסי ביילין. את מצנע בשל תפקידו במלחמת לבנון, אך גם כראש עיר, וראש וועדה קרואה, וראש מפלגה, די כושל.

    ב. אלו משבטו של יאיר גולן, איתם יצא לי לשוחח על מדרגי הסנוביזם והאליטיזם שלהם, נולדו רק לאחר מלחמת יום כיפור. מכאן שברור שלא היו תלמידי תיכון לפני מלחמה זו.
    כיון שמוטי קרפל נולד ב 1953 – כנראה שנתפסתי בטעות שיפוט נוספת.

    ג. אם אכן לאחר מלחמת יום כיפור, חל שינוי דרמטי בסוג הפונים לפנימיות הצבאיות ו/או בתדמיתם – הציבורית -מסקרנת אותי הסיבה (או הסיבות) לכך.

    (((אני יכולה לשער שאולי הכישלון הנתפס במלחמה הוביל לפגיעה קשה ביוקרה של קריירה צבאית. ו/או שאולי האכזבה המרה מההנהגה, הן המדינית והן הצבאית, הובילה למעבר מהרצון "לתרום לכלל" אל הרצון "לתרום רק לטובתי האישית". מה שמרחיק נוער רב אפשרויות בחירה – מהרצון להיות רוב חייו בצבא קבע ))
    מעניינות אותי ההשערות שלך על הנושא. ושל אחרים.

    אהבתי

  60. קמיליה,
    לצערי בכל הנוגע להערכה לצה"ל ובעיקר לבכיריו אני בדעת מיעוט.
    באשר ליוקרת הפנימיות אני מתבסס על ניסיון אישי. בנעורי למדתי בתיכון תל אביבי צפונבוני, עירוני ד, (עד שזרקו אותי עקב פרחחות) סמוך מאד לגימנסיה הרצליה שבה היה סניף של הפנימיה הצבאית. אצל בנות המחזור שלי, הצפון תל אביביות, חבר פנימיון נחשב לסמל סטטוס בדומה לחבר מנבחרת הפוטבול בתיכון אמריקאי.

    אהבתי

  61. מתוך מאמר של יהודה יפרח במקור ראשון: אנקדוטה: שנים רבות אני מסתובב עם רעיון לגרסה מסוימת של "פסקת התגברות" שלדעתי יש לה היתכנות פוליטית. פעם הצעתי לאורי אליצור ז"ל שיתווך אותה לנתניהו. התשובה שלו הממה אותי: "זה רעיון נפלא, אבל נתניהו לא רוצה לגעת במערכת המשפט. הוא מתייחס לשופטים כאל פוליטיקאים שיכולים לפגוע בו, לכן עדיף לא לעצבן אותם".

    אהבתי

  62. נראה לי שהניתוח שלי היה מאוד קולע. נעלמה פתאום הפתעת בנט. כל מצביעיו החדשים הלכו לסער. והנה ביבי משתוקק לקיים את הסכם הרוטציה.

    Liked by 1 person

כתיבת תגובה