הסכם הגרעין לא חוסל בטהרן

לא נראה מוגזם להגיד ששלושת המבצעים הישראליים נגד אירן בשנים האחרונות: הבאת ארכיון הגרעין, פיצוץ הצנטריפוגות בנתנז וחיסול המדען הראשי של תוכנית הגרעין – כל אחד מהם מזהיר לא פחות ממבצע אנטבה. עם זאת השפעתו האסטרטגית של החיסול בטהרן נראית מוגבלת. אדם אחד, חשוב ככל שיהיה, הוא רק אדם אחד.

התגובה ההיסטרית של חלק מהדמוקרטים (כמו ראש הסי איי אי לשעבר) לחיסול מפחידה בחולשתה ובעליבותה. הם חוששים שהההתנקשות תחבל בהסכם הגרעין עם אירן, כאילו אירן הייתה בכלל חותמת על הסכם זה אם לא היה משרת האינטרסים שלה, וכאילו צריך להרעיף עליה קיתונות דבש כדי שתואיל בטובה להישאר בו.

נכון, בכירים איראנים משתעשעים באפשרות לסרב לחזור להסכם אבל זו רק עמדת מיקוח מול ממשל ביידן.

מחיקה מוחלטת של רזרבות המט"ח אינה אופציה שאירן באמת תוכל להשתעשע בה, וגם רוסיה וסין, ידידותיה של אירן בין המעצמות, יבהירו לה שהפרת הסכם הגרעין לא תיתכן. כשיתברר לאיראנים שבלי זרימת מט"ח אין להם תעשיה ואין להם כלכלה – יתפכחו מדמיונותיהם. וזה לא שהם יצטרכו לחכות הרבה. המטבע, שהתאושש מאוד כשהסתמן ניצחון ביידן, ישוב לקריסה זריזה אם יתברר ששליטי אירן מעוניינים בעימות עם המערב במקום בחזרה להסכם הגרעין. סביר להניח גם שהציבור האיראני לא יסבול התנהגות כזו. מצב כלכלי קשה שנגרם בשל סנקציות האויב הוא דבר אחד. מצב כלכלי קשה שנגרם בשל עקשנות לא רציונלית של המשטר הוא דבר אחר.

בסך הכול טוב לישראל שארה"ב תשוב להסכם הגרעין כל עוד לא תמו 15 שנים לחתימתו והתאפסו מגבלותיו, נקודת זמן שעוד רחוקה, ועד אליה יכול לחזור לכהן נשיא כטראמפ או אף טראמפ עצמו. רק 15 שנה לאחר חתימתו הופך הסכם הגרעין לאסון אסטרטגי בקנה מידה תנ"כי אבל עוד חזון למועד.

36 תגובות בנושא “הסכם הגרעין לא חוסל בטהרן

  1. תמריץ, תשמע, עם כל הכבוד, כל זה אין לו שום קשר למציאות. לא היסטורית. לא סינכרונית. תקצר פה היריעה, רק כמה עניינים:

    קודם כל, האיראנים כבר הפרו ההסכם. התחילו להעשיר מעל 3.5 אחוז, ולהפעיל צנטריפוגות יותר מתקדמות (מה שאסור על פי הסכם הגרעין).

    בלי קשר, הם הרציונלים בסיפור. שהרי מה קרה:

    טראמפ פשוט נסוג מן ההסכם. למה ? הוא חשב לנגח את אובמה כך. ובפועל, חשב שהאיראנים יירדו על ארבע ויזחלו להסכם חדש, טוב יותר מבחינת טראמפ. לכן, הביא עליהם מה שהוא קרא : Maximum pressure. כך הוא חשב שיביע את גדולתו. כפי שעשה עם הסינים ומלחמת הסחר. הוא אצלו זו שיטה, לפתוח הסכמים. הוא חושב שעסקינן בשכירות באיזה קניון. לא הבין איפה הוא חי.

    אבל, האיראנים עמדו בהסכם הרי. הוא נסוג בלי שום עילה. הוא תירץ טילים בליסטיים, שלא קשורים להסכם הגרעין עצמו. אז בשביל מה ? בפועל ההסכם חסר משמעות. והם חזרו להעשיר וכדומה. לא יצא כלום מזה. עכשיו שהוא מבין זאת, הוא בבעיה גדולה. והסברה הינה, שהוא מנסה להשאיר איזה תמונת ניצחון, על ידי איזה תקיפה או חרחור מלחמה. ישראל באותו המצב. על פי כל ההצהרות והעקרונות, ישראל צריכה לתקוף. אבל איך ? תחת קורונה. משבר כלכלי עצום. יש פה בעיה רצינית.

    אז אסור לשכוח, בעולם מאשימים או האשימו את טראמפ. לא את האיראנים. האיראנים לא צריכים להעשיר בכל מקרה (שהרי הם חתומים על האמנה לאי הפצת נשק גרעיני וכו…). אבל, מי שאחראי לכל זה מלכתחילה, זה טראמפ למעשה.

    נשאיר לינקים אחר כך……

    להתראות

    אהבתי

  2. תמריץ,
    מבחינת ישראל הבבונית הסכם הגרעין הוא סכנה קיומית. הוא לא בולם את המאמץ הגרעיני האירני והוא מגדיל משמעותית את המשאבים שאירן יכולה להשקיע בחיזבאללה ובשיפור יכולת האש שלה, טילים בליסטיים, טילי שיוט ומל"טים. הייבוש הכלכלי של אירן הוא המתנה הכי גדולה שאמריקה יכולה להעניק לישראל.

    Liked by 3 אנשים

  3. ברור שכל דבר שלא כרוך במלחמה אמריקנית להחליף את המשטר, כפי שנעשה בעירק, הוא בעייתי ויותיר קצוות פתוחים. אבל אין רצון אמריקני במלחמה כזו. גם טראמפ לא התכוון ללחום אותה.

    אהבתי

  4. האירופאים ממשיכים במדיניות הפייסנית של צ'מברליין. הם לא מבינים, או לא רוצים להבין, את הנחישות האירנית. הם גם שבעים, ועייפים ממלחמות, כלכליות או אחרות. משכך הם חוששים להרגיז את המשטר באירן ובאופן אקטיבי משחקים לידיו. הם אולי מקווים לנס שיחסוך להם את הצורך לטפל בבעיה, אבל בעולם האמיתי ניסים אינם מתרחשים.

    בדיוק כמו שהם עומדים להימחק דמוגרפית, בגלל הזנחת עניין ההגירה והעדפתם את ההווה הנוח על העתיד הלא ברור, כך הם פשוט דוחים את הבעיה האירנית לעתיד – אלא שאז כמובן הבעיה תהיה חריפה בהרבה.

    Liked by 1 person

  5. הערות
    1. " … כאילו אירן הייתה בכלל חותמת על הסכם זה אם לא היה משרת האינטרסים שלה, וכאילו צריך להרעיף עליה קיתונות דבש כדי שתועיל בטובה להישאר בו. …"
    ——————–
    לא ניתן לשלול את האפשרות שאיראן חתמה על ההסכם תוך כוונה להפר אותו (במוקדם או במאוחר). תיאורטית, יתכן שבתקופת אובמה – ההסכם (וסכומי הכסף האדירים שאובמה קישר אליו) שירת את האינטרסים שלהם. אך כיום – הרבה פחות. מה עוד שביידן כבר הצהיר שבכוונתו להכניס שינויים בהסכם. שינויים שכנראה האיראנים יראו בשלילה.

    2. " … בכירים איראנים משתעשעים באפשרות לסרב לחזור להסכם אבל זו רק עמדת מיקוח מול ממשל ביידן. …"
    —————
    מקובל להניח שבסטריוטיפים יש לפחות גרעין קטנטן של אמת.
    האיראנים ידועים ברחבי המזרח התיכון כנושאים ונותנים מאוד מפולפלים וממולחים. ואולי גם קמצנים ורמאים חסרי תקנה, שחייבים להיזהר מהם. בשאר העולם הם ידועים כממציאי משחק השחמט וכמצטיינים בו.
    בכל מקרה, מהבלגותיהם על שרשרת הפעולות של ישראל נגדם – ברור שהם אינם אימפולסיבים. הם ימתינו בסבלנות עד להגעת שעת הכושר.

    .
    3. " … מחיקה מוחלטת של רזרבות המט"ח אינה אופציה שאירן באמת תוכל להשתעשע בה, וגם רוסיה וסין, ידידותיה של אירן בין המעצמות, יבהירו לה שהפרת הסכם הגרעין לא תיתכן. כשיתברר לאיראנים שבלי זרימת מט"ח אין להם תעשיה ואין להם כלכלה – יתפכחו מדמיונותיהם. וזה לא שהם יצטרכו לחכות הרבה. המטבע, שהתאושש מאוד כשהסתמן ניצחון ביידן, ישוב לקריסה זריזה אם יתברר ששליטי אירן מעוניינים בעימות עם המערב במקום בחזרה להסכם הגרעין. …"
    ——————–
    לו סין, איראן, טורקיה ומדינות אירופה היו באמת משתפות פעולה עם הסנקציות של ממשל טראמפ – כנראה איראן כבר הייתה מזמן על ברכיה. אבל איראן בסה'כ נאלצה לעבור לשיטת סחר חליפין / ברטר ולקצץ במעט במחירי הנפט שהיא מייצאת. פגיעה כלכלית די קשה, אבל הרחוקה מלהיות "נוק – אאוט". בכדי לגרום למשטר האיראני לוותר על חלומות הגדולה שלו – הסנקציות המרוככות של טראמפ היו אמורות להימשך *לפחות* עוד 4 שנים. כנראה הרבה יותר. אבל הבוחרים האמריקאים בביידן הצילו את המשטר האיראני מהכורח להיכנע.
    אגב, מוגזם להתייחס לסין ולרוסיה כ*ידידות* של איראן. כנ'ל לגבי טורקיה, ארמניה ומדינות האיחוד האירופי. אבל האינטרסים הישירים שלהם בהמשך סחר עם איראן (ובעיקר לאחר שאיראן נאלצה להוריד את מחיריה) + התשוקה (הלא מוצהרת) לפגוע במעצמת העל האמריקאית (ובטראמפ).
    יש להוסיף לכך את החרדה האדירה של כל שכנותיה של איראן (כולל סעודיה והמפרציות "ידידותנו החדשות") ושל מדינות אירופה מהכעסת האיראנים – בכדי לקלוט שטראמפ (ונתניהו) ניסו להילחם באיראן נגד כמעט כל העולם)

    4. "בסך הכול טוב לישראל שארה"ב תשוב להסכם הגרעין כל עוד לא תמו 15 שנים לחתימתו והתאפסו מגבלותיו, נקודת זמן שעוד רחוקה, ועד אליה יכול לחזור לכהן נשיא כטראמפ או אף טראמפ עצמו. רק 15 שנה לאחר חתימתו הופך הסכם הגרעין לאסון אסטרטגי בקנה מידה."
    ————————
    תמריץ מניח שהאיראנים קיימו את הסכמים עליהם חתמו, וימשיכו לקיים אותם גם בעתיד. כנראה כיון שהוא עצמו נוהג לקיים את התחייבויותיו. על אחת כמה וכמה את החוזים עליהם חתם.
    מה שמלמד שחטיפת ארכיון הגרעין האיראני, וכל הראיות על צעדי הרמייה וההטעיה של האיראנים, היוו ברכה לבטלה. תמיכה נוספת לתובנה שהעובדות המציאות חלשות מכדי לשנות את התיאוריות בהם אנשים רוצים להאמין.

    Liked by 2 אנשים

  6. אתייחס לחלק האחרון. נתניהו עצמו האמין שהאיראנים יקיימו את חלקם בהסכם הגרעין.. זה פשוט השתלם להם והסיכון בהפרתו גדול מדי. המוסד הצליח לעשות מבצעים דמיוניים מסובכים שההשוואה לאנטבה אולי רק עושה איתם עוול. להוכיח הפרה של הסכם הגרעין זה גם קל בהרבה לכאורה ובעיקר *הרבה יותר חשוב אסטרטגית* ועדיין המוסד לא הצליח לעשות זאת.

    אהבתי

  7. לגבי הנזק הכלכלי כל אחד יכול להעלות ספקולציות על הנזק הכלכלי שנגרם לאירן.. הדבר המדיד העיקרי זה שער המטבע שירד ב-90% מתחילת תקופת טראמפ עד שהתחיל להתאושש בגלל סימני הניצחון הממשמש של ביידן. וכל זה קרה כשלאירן עדיין יש יתרות מט״ח והן טרם אזלו.

    אני לא מאמין שביידן באמת מסוגל להכניס שינויים בהסכם אלא אם יתן לאירן דברים גדולים מאוד בתמורה שייצרו מצידם בעיות חדשות אחרות. הדבר הטוב היחיד שנוכל לקבל מביידן להערכתי הוא שיבהיר שהוא (ובתקווה ממשלים דמוקרטיים אחריו) מחויבים לראות את סעיפי הפקיעה של ההסכם כזמן לסכם הסכם חדש או להטיל סנקציות קשות ולא כמחויבות לאפשר לאירן להפוך למעצמה של העשרה גרעינית בעתיד. אבל זה דבר גדול מאוד כי זו הבעיה המרכזית של ההסכם. כל עוד ארה״ב מחויבת לשמור את אירן במרחק מהפצצה גם בעוד עשור, הסכנה היא רק קונבנציונלית וזה משהו שאפשר לחיות איתו

    אהבתי

  8. אוחנה הביתה
    היורה בפורץ הרכב בערד חשוד בהמתה בקלות דעת: "הוא לא התכוון לפגוע בו"
    בעוד המשטרה חוקרת את נסיבות מותו של תושב הפזורה הבדואית שלפי החשד ניסה לפרוץ לרכב בערד, סיפרה ל-ynet אשתו של האיש שירה בו למוות: "זאת הפעם הרביעית שמנסים לגנוב לנו רכב, אנחנו הלומי קרב. הוא בשום פנים ואופן לא רצה לפגוע, רק רצה לעצור אותו"
    הדין העברי: "אם במחתרת ימצא הגנב והכה ומת אין לו דמים"
    https://www.ynet.co.il/news/article/SJyHAugjv

    Liked by 1 person

  9. אבו עלי אקספרס:
    פרטי פעולת החיסול של פח'רי זאדה, ע"פ מקורות איראנים

    אביא לפניכם כאן גרסה למה שהתרחש בפעולת החיסול של המדען האיראני מחסן פח'רי זאדה ביום שישי ליד טהרן וזאת מפי מקורות לא רשמיים המקורבים לשלטון האיראני. ע"פ התרשמותי, הגרסה הגיונית, סדורה ומתאימה לעובדות שנראו בשטח. היו לגרסה זו תימוכין מכמה מקורות ולכן בחרתי להביאה.

    ההערכות לפעולת החיסול :

    צוות החיסול מנה 12 איש, כולם בעלי רמת מיומנויות צבאיות כמו של כוחות מיוחדים, ע"פ ההערכות של האיראנים הם עברו הכשרות צבאיות, ביטחוניות ומודיעיניות מיוחדות מחוץ לאיראן.

    מעבר ל 12 אנשי חוליית החיסול השתתפו עוד 50 איש בפעולת החיסול – הם סיפקו תמיכה לוגיסטית.

    חוליית התקיפה השתמשה בג'יפ מסוג יונדאי סנטה פה, טנדר ניסאן (שהיה ממולכד – א"ע) ו 4 אופנועים.

    חוליית החיסול הכירה היטב את הלו"ז של פח'רי זאדה וידעה שהוא יגיע ביום שישי בשעה המיועדת לוילה פרטית שבבעלותו בעיר אבסרד הסמוכה לטהרן.

    חצי שעה לפני הגעת שיירתו של פח'רי זאדה ניתקה חוליית החיסול את אספקת החשמל לאזור בו התבצע החיסול. 4 מבין אנשי חוליית החיסול המתינו להגעת השיירה בג'יפ היונדאי וכך גם 4 אופנועים ושני צלפים.

    שיירתו של פח'רי זאדה הייתה מורכבת משלושה רכבים ממוגני ירי: רכב אבטחה, נסע ראשון, רכבו של פח'רי זאדה נסע שני ורכב אבטחה שני היה הרכב השלישי בשיירה.

    מהלך הפעולה:

    המחסלים המתינו שרכב האבטחה הראשון יחלוף ואז פתחו באש לעבר הרכב השני, רכבו של פח'רי זאדה. לאחר זמן קצר הופעל רכב התופת (טנדר הניסן הכחול) אל עבר רכב האבטחה השני (השלישי בשיירה).
    מייד לאחר הפעלת המטען ברכב התופת פתחו כל 12 אנשי חוליית החיסול בירי לעבר רכבו של פח'רי זאדה ולעבר רכב האבטחה הראשון.

    מפקד חוליית החיסול ניגש לרכבו של פח'רי זאדה, שלף אותו מרכבו, ירה בו מטווח אפס ווידא שפח'רי זאדה אכן נהרג.

    ניתן האות והחולייה הסתלקה מזירת האירוע.
    אף אחד מחברי החוליה לא נפצע ולא נתפס.

    ***
    אותם מקורות מדווחים כי מערך המודיעין של משמרות המהפכה שהיה אמון על אבטחתו של פח'רי זאדה, היה פרוץ בפני מארגני החיסול דבר שאפשר להם לדעת בדיוק רב את מסלול תנועותיו של פח'רי זאדה.
    עובדה זו גורמת למבוכה גדולה למערך המודיעין של משמרות המהפכה שיצטרך לעבור שינוי משמעותי, לדברי מקורות אלה.

    אהבתי

  10. חייל זקן
    בהתייחס לתגובה שלך על נסיון גניבת הבחירות.
    לאחרונה קראתי בויקיפדיה את הערך על from time immemorial הספר של ג'ואן פיטרס שמבהיר שהפלסטינים איננו עם. נוכחתי שבשנים האחרונות הערך שונה, הוא קיים אבל כיום הוא מציג את הספר כלא אמין, וטוען שחלקים גדולים ממנו "הוכחו" על ידי נועם חומסקי ודומיו כמוטעים ומטעים. אתה לא יכול להשתמש בספר בטיעונים שלך נגד הפלסטינים והשמאל כי הם יצביעו מייד על כך שהוא כבר נפסל כטעות לא אמינה וזה לא כך.

    Liked by 1 person

  11. הצעת חוק מאוד מעניינת (ומקוממת גם לא מעט):

    בצרפת התקבלה הצעת חוק, אשר אוסרת ומפלילה, הפליה על בסיס מבטא. פשוטו כמשמעו. נניח באנלוגיה לפה:

    אדם מנסה להתקבל לעבודה שיש בה פרזנטציה לציבור. נניח אפילו סתם סוכן מכירות. הוא לא מתקבל בגין מבטא לא תואם. נניח אתיופי. ערבי. המבטא מיד מורגש. הצעת החוק, אוסרת על הפליה, אי קבלה לעבודה בגין מבטא לא תואם.

    כאן בג'וריסט למעונין:

    https://www.jurist.org/news/2020/11/france-legislature-bans-discrimination-based-on-regional-accents/

    בג'וריסט אגב, לא ציינו זאת, אבל, אחת מתכליות החוק, זה גם אפילו לכבד ולפתח מבטאים אחרים. מענין איזה גיהנום היה פה, אם היו דוחפים כדבר הזה.

    להתראות

    אהבתי

  12. עתירה חשובה לכל המעונין. הנטען בעתירה, שמנדלבליט, מצוי בניגוד עניינים, בקשר לאיתור פרקליט מדינה חדש. יש למנוע ממנו כהונה בועדה, בשל ניגוד עניינים וכו….. מה הניגוד עניינים לכאורה ? אם כך:

    בפרשת הרפז כידוע, נפתחה נגדו חקירה. החקירה נסגרה, אבל, כל תיק שנסגר, צריך כותר. מה הייתה עילת הסגירה כאן ? בחקירה הזו, על פי הנטען, צריך היה לסגור התיק בעילה של "אין אשמה". משמע, לא רק שלא נעברה עבירה פלילית כלל, אלא, לא הייתה יכולה להיות עבירה פלילית. אפילו יוכחו העובדות בהם מואשם אדם, המעשה עצמו, לא מהווה עבירה פלילית כלל. משל, הלך אדם לתומו על המדרכה, ונאשם בעבירה פלילית.

    אלא שכאן בחקירה נגד מנדלבליט, עילת הסגירה, מחכה עדיין להכרעה או לכותר המתאים. התיק נגנז, בלי כותר מתאים על פי הנטען. ומי ידאג לסגירה של התיק או לכותר הסגירה ? הפרקליט הבא, ואותו מנדלבליט הרי צריך לאתר. מכאן ניגוד עניינים מובהק לטענת העותרים.

    טוב, כל זה הסתבר כחסר ביסוס. שהרי התיק כאמור כבר נסגר הרי. מטעמים של מראית עין, לא נתקבלה בכלל החלטה של הפרקליטות לגבי עילת סגירת התיק ( שכאמור, עכשיו, אין לה הרבה משמעות, שהרי התיק נגנז והחקירה נסגרה). מנדלבליט בכלל הודיע, שהוא לא מתכוון לפנות לפרקליט המדינה הבא בנושא זה.

    אין ולא כלום בדבר. העותרים ( הפורום למען א"י) ניסו לחפור, ולקשר עם המשפט המתנהל נגד ביבי וכו….

    העתירה נדחתה על הסף, בהעדר עילה משפטית והעדר תשתית עובדתית.

    כאן למעונין:

    https://bit.ly/3mmS1Mo

    להתראות

    אהבתי

  13. @חייל זקן – כל הפוסטים האלה של "גנבו לנו את הבחירות" מריחות באופן חשוד כמו התבשיל הדמוקרטי בן 4 השנים של "הרוסים גנבו לנו את הבחירות". הכל זה פוסט-רציונליזציה וחוסר יכולת לקבל אחריות.

    אהבתי

  14. כדאי לשים לב, לגילוי מאוד מאוד חשוב. חלבונים כידוע, יש להם תפקיד מכריע בגוף האדם. כולל בקטע של מלחמה במחלות, הקורונה הנוכחית וכו…. אחת התעלומות מזה זמן, נוגעת לאופן שבו החלבונים, משנים צורתם (ממש גיאומטרית). משימה מאוד סבוכה לפענח הדבר. עד כה עשו את זה ככה על הבלנק מה שנקרא. ירי באפילה. עכשיו, בהתבסס על AI (בינה מלאכותית) מעבדה בלונדון ( DeepMInd) הצליחו לפענח, בקירוב רב ( ברמה של מעבדה ממש) כיצד חלבונים משנים צורתם. כאן לכל המעונין:

    https://www.bbc.com/news/science-environment-55133972

    Liked by 1 person

  15. חייל נושא רוני ריטמן, משה סעדה וכיו"ב סבוך ממה שנראה. המקרה עליו נסובה התלונה של הקצינה אירע כ-5 שנים לפני שהיא התלוננה. התלונה הוגשה בדיוק כשריטמן החל לחקור פרשיות בהן היה מעורב נתניהו. באופן מקרי לחלוטין, כמובן. ריטמן אגב חשב שהתזמון לא היה מקרי. ויינשטיין, שהיה היועץ המשפטי לממשלה בזמנו, החליט לסגור את תיק החקירה נגד ריטמן בין השאר בגלל בעיות בראיות כנגד ריטמן. ויינשטיין, נזכיר, מונה ע"י נתניהו.

    לאור האשמות ריטמן שנתניהו מנסה לתפור לו תיק (הא), נתניהו טען שאסור לריטמן להמשיך לחקור אותו. ראה כאן למשל תיאור מסוים של העניינים:

    https://www.haaretz.co.il/news/law/1.5806302

    אני לא אתפלא אם אכן לנתניהו או למקורביו הייתה יד בענין התלונה של הקצינה כנגד ריטמן. כל מי שהיה במערכת גדולה יודע שתלונות על הטרדה מינית הן דרך נפוצה לחסל מתחרים ובכלל. אם אכן נתניהו או מקורביו היו מעורבים, הרי שזה מהלך חכם פעמיים: פעם אחת בגלל הטלת הדופי במי שחוקר אותו (דפוס מוכר?) ופעם שניה מאחר וריטמן נפל למלכודת. ברגע שריטמן האשים את נתניהו בנסיון לתפור לו תיק, נתניהו מיד האשים את ריטמן במשוא פנים. הייתי מוחא לנתניהו כפיים אם הבדיחה לא הייתה על חשבון כולנו.

    לגבי התלונה עצמה ריטמן טען שהיא משקרת, ויצא דובר אמת בבדיקת פוליגרף.

    אהבתי

  16. לו ארצות-הברית לא היתה פולשת לעירק בשנת 2003 היה מצבנו טוב יותר. סאדם חוסיין בלם את האירנים והוא עצמו היה הרבה פחות מסוכן לישראל. ברגע שהוא הלך נכנסו האירנים לשטח.
    לגבי הסנקציות על אירן: קשה לי להאמין שסין ורוסיה ירצו לשתף פעולה עם ארצות-הברית. באופן טבעי ארצות-הברית היא האויבת שלהם. שלושתם מעצמות וארצות-הברית היא הכי חזקה לכן באופן טבעי שתי החלשות ישתפו פעולה נגדה (דבר כזה קרה פעמים רבות בהיסטוריה). עד כמה שהבנתי שתי מעצמות ובעלות בריתן אלו יכולות לספק את כל צרכיה הכלכליים של אירן. הבעיה היא הקושי לנהל מסחר בלי דולרים ובלי אותה מערכת מסחר מקוונת שנשלטת ע"י ארצות-הברית. השאלה היא האם שתי מעצמות אלו יכולות ליצור מערכת מסחר חליפית ומטבע חליפי.

    Liked by 2 אנשים

  17. אירן הפסיקה את התוכנית הגרעינית שלה מחשש שתהיה היעד הבא אחרי עירק. בדיעבד הסתבר שהפלישה עצרה את תוכנית הגרעין האירנית, לא את העירקית שלא הייתה קיימת בכלל.

    אהבתי

  18. amehaye,
    הנושא אכן סבוך אבל לא בכיוון שבראת מדמיונך. הקצינה המדוברת השתרללה עם דנינו ותוך כדי ניסתה למנוע את המינוי של ריטמן עקב הסיפור שהגיע למח"ש ונסגר על ידי הפרקליטות. במקביל סגר שי ניצן את התיק של דנינו (שבעצמו הדיח 6 ניצבים על סיפורים דומים) וגם על זה היו תלונות שלא נחקרו

    אהבתי

  19. amehaye,
    ה"בלש" שעקב אחרי דנינו היה העיתונאי יואב יצחק שתצפת על ביתו בנסיון לתפוס אותו על עבירות בניה

    אהבתי

  20. יש בעיה עקרונית בגישה שאומרת שכל תלונה נגד קצין שחוקר את נתניהו היא תלונת שווא .

    זה אומר שקצין שחוקר את נתניהו מקבל מעמד מוגן במשטרה, וזה מביא ללולאת משוב של מוטיבציה עילאית להרשיע.

    תחשבו על מצב שהקצין אכן אשם בנושא שהואשם בו (כמו מקרה אום אל חיראן), הרי אם לא יעלה כלום בחכתו בחקירה נגד נתניהו הוא עלול פתאום לאבד את ההגנה עליו נגד התלונה.

    ככל שאני חושב על זה, יש הרבה הגיון בצרוף של חוק צרפתי והגבלת כהונה ל 2 קדנציות. המצב הנוכחי משחית את כולם (לאו דווקא באופן אישי, אלא ככשל מערכתי), המשטרה לא אמורה להתעסק בספירת כמות כתבות חיוביות באתר אינטרנט על פוליטיקאי

    Liked by 4 אנשים

  21. 3718,
    במצב נורמלי, בלי חשדות פליליים ובלי צורך בחסינות, יש בעיה מהותית עם הגבלת קדנציות.
    זה מסיר את האיום המרכזי על פוליטיקאי שלא יפעל כשליח נאמן של בוחריו – האפשרות שלא יבחרו בו מחדש.

    אהבתי

  22. חייל עלית עליי. אולי אני אהיה היועץ המשפטי הבא…

    לגבי בלשים ועיתונאים, המתודה אותה מתודה. אלשייך התלונן בזמנו שחוקרים פרטיים (או חברת חקירות) עוקבים אחריו ואחרי אחרים במשטרה. כל ה"סקופים" של עמית סגל ודומיו על אנשי הפרקליטות הרי לא הגיעו מהאוויר.

    אגב פרשייה מעניינת עם שיטות פעולה דומות נחשפה לאחרונה:

    https://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3877658,00.html

    מדובר בסכסוך בין דן גרטלר לאחים גרטנר. אני לא ממש מכיר את המעורבים, אבל השמות האחרים אולי יהיו מוכרים: נתן אשל, יוסי כהן ובועז בן צור. גם אחיו של אפי נווה – שהוא במקרה חוקר פרטי – מעורב. בפרשייה הזו יש עניינים של חוקרים פרטיים, בוררות של מליארדים (בשקלים) ותרגיל שמזכיר קצת את התרגיל שעשו לרוני ריטמן. מקריאת הכתבה מתחילה להתבהר דוקא התמונה של התנהלות נתניהו בכל פרשיותיו, וברור יותר מי בדיוק מושך עבורו בחוטים.

    אהבתי

  23. אני מתחיל לתהות האם חוק צרפתי נדרש כל כך שאפשר לסבול אפילו את חקיקתו רטרואקטיבית לגבי ביבי ובלבד שייחקק והטירוף הזה ייגמר. אם כי יש בעיה גדולה של ״ייצא חוטא נשכר״ כי ביבי מטריף את המדינה בדיוק כדי שכולם יגיעו למסקנה הזו.

    אהבתי

  24. לגבי הדחת ניצבים, חייל אתה מחזק את הטענה שלי שתלונות על הטרדה מינית משמשות כנשק.

    אני אמשיך עם הבדיות מדמיוני עוד קצת. נניח לרגע שאם ריטמן היה מודח, מי שהיה מחליף אותו לא היה חוקר את נתניהו. בין אם הוא מאוהדיו (ע"ע משה סעדה), בין אם הוא מבין מה יקרה לו אם יחקור ובין מסיבה אחרת. ונניח שנתניהו יודע את זה. לכן לנתניהו יש תמריץ להדיח את ריטמן. כעת נניח שהפרקליטות כמו גם אלשייך מודעים לכך. הם מחליטים לתת גב לריטמן, בין השאר כדי לשדר מסר שהם לא יתנו לנחקרים ללחוץ על החוקרים. במובן מסוים הדבר קצת דומה לעקרון עד המדינה בו מפחיתים בעונש בתמורה לעדות. אלא שבמקרה ריטמן העבירה בה הוא מואשם היא זניחה – אם בכלל התרחשה, כאמור – כך שאפשר להבין את הגב שהוא קיבל.

    ולמי שחושב שנתניהו לא ימנה בעלי תפקידים שיותר נוחים לו, אז מתניהו אנגלמן. ואגב גם ויינשטיין, מנדלבליט ואלשייך, אלא שהאחרונים כנראה כל כך הוטרדו ממה שגילו שהחליטו לפנות כנגד נתניהו.

    דבר אחרון, כמו שאומרים בסרטי הפשע, תמיד תחפש איפה הכסף. מה יש לריטמן, אלשייך, מנדלבליט וכיו"ב להרוויח? ואל תספרו לי "פנסיה תקציבית". את זה הם בכל מקרה מקבלים – ולמעשה הסיכוי שלהם לאבד אותה *גדל* כאשר הם יוצאים למול ראש ממשלה (כל ראש ממשלה, לא רק נתניהו). ומצד שני, מה יש לנתניהו ומקורביו להרוויח. רמז: מליארדים.

    אהבתי

  25. תמריץ ואחרים, צריך להזכיר שחוק צרפתי מעניק חסינות רק למשך הכהונה. לאחר שהיא מסתיימת ניתן להעמיד לדין גם בגין עבירות שבוצעו במהלך הכהונה. כמובן, ברוסיה כבר מקדמים חוק "חסינות לכל החיים". רק זה חסר לנו.

    אהבתי

  26. amehaye,
    הסכנה הגדולה אורבת למי שלא משרת את המערכת. ע"ע דן אלדד, משה סעדה. הסיפור של ריטמן לא קשור לנתניהו אלא למאבקים בתוך המשטרה

    אהבתי

  27. אז יוצאת הודעה, מן הפרקליט הראשי נניח של מח' המשפטים האמריקנית ( וויליאם בר). האחרון, מינוי של טראמפ, והוא מודיע:

    לא התגלו הונאות של ממש בבחירות. לא כאלו לפחות, שיכולים לשנות התוצאה.

    העסק כנראה אבוד לגמרי מבחינת טראמפ.

    כאן:

    https://thehill.com/homenews/administration/528194-barr-says-doj-hasnt-uncovered-widespread-voter-fraud-in-2020-election

    אהבתי

כתיבת תגובה