לא על השמש לבדה

השמש היא מקור האנרגיה. כשאנו מדליקים אור או מפעילים מכונת כביסה או נוסעים ברכב אנו משתמשים לרוב באנרגיה פוסילית שצמחים ספגו מהשמש לפני מיליוני שנים בפוטוסינתזה. לפעמים גם באנרגיה שנאספה ישירות מהשמש בהווה בפאנלים סולאריים או בעקיפין בטורבינות רוח, כי הרי תנועת הרוח נובעת מהאופן שבו סופגת הקרקע את חום השמש. גם האנרגיה ההידרו-אלקטרית נובעת ביסודה מחום השמש שמאדה את המים אשר חוזרים לבסוף בתור גשם.

אבל יש יוצא מהכלל: בביקור בצרפת או בארה״ב כשנדליק אור בחדר המלון לפעמים נעשה שימוש באנרגיה גרעינית שאינה קשורה לשמש אלא נובעת מהאטום עצמו. האנרגיה הגרעינית ידועה היטב – על הפוטנציאל העצום שלה והבעייתיות שלה. יש לה מתנגדים ותומכים וסדרת המופת צ׳רנוביל מן הסתם העצימה את טור המתנגדים.

יש עוד יוצא מהכלל זניח: אנרגיית הגאות והשפל שנובעת מכוח המשיכה של הירח. השימוש בה אפסי אבל פה ושם, למשל בכמה ערים בצפון מערב צרפת, מפיקים ממנה תועלת.

ממש לאחרונה גואה העניין בסוג נוסף של אנרגיה שאינה מהשמש והיא האנרגיה הגיאותרמית. בליבת כדור הארץ יש חום עצום שנשמר בשל התפרקות רדיואקטיבית מתמדת בתוכו. עד היום ידעו להשתמש בחום הזה רק במקומות שבהם הוא פרץ החוצה כמו באיסלנד. היה לכך פוטנציאל כלכלי כפי שיודעים המשקיעים בחברת אורמת, אבל מוגבל.

תעשיית הפראקינג, הקידוח בסלעים על מנת להוציא נפט, עוברת תקופה קשה לאחרונה בשל ירידת מחירי הנפט, וזה לא יהיה קל יותר אחרי עליית הדמוקרטים לשלטון. ג׳ו ביידן וקמלה האריס מחויבים לאנרגיה ירוקה. במצב זה יש עניין גדול באפשרות להביא ידע מתחום הפראקינג לשימוש בתחום האנרגיה המתחדשת הגיאותרמית.

במגזין ווקס ערכו סקירה נרחבת בנושא. מצית את הדמיון במיוחד רעיון פשוט שמקדם הסטרטאפ הקנדי אבר: לקדוח באדמה ולהעביר נוזל לעומק 2 קילומטרים שייצא מנקודה אחת ויעלה שוב בנקודה אחרת בלולאה סגורה. הנוזל יכנס קר וייצא חם כי האדמה רותחת בעומק זה (600 או 700 קומות מתחת לאדמה). כל הבעיות של האנרגיה המתחדשת לא רלוונטיות פה: השטח שייתפס מעל פני האדמה הוא אפסי. כמעט כל מקום בכדור הארץ מתאים לכך. האנרגיה אינה תנודתית והיא ניתנת להפקה 24 שעות ביממה באותו קצב. אפילו בעיות בטחוניות שקשורות לתחנות כוח פוסיליות או גרעיניות מתפוגגות – קשה לפגוע בתשתית שכולה מתחת לקרקע.

אין ספק שיש עוד הרבה בעיות טכנולוגיות לפתור אבל הכלל הפשוט אומר שבפתרון בעיות שהן טכנולוגיות בלבד מצליחים להתקדם בימינו ומהר. זאת בניגוד לבעיה הקשה יותר שמתעוררת עם ניצול משאבי טבע וקרקע שהולכים ומדלדלים.

78 תגובות בנושא “לא על השמש לבדה

  1. תמריץ,
    המאמר שהפנית אליו מאד מפורט ומשכיל אבל חסר התייחסות למימד הכלכלי. אחד השחקנים הוותיקים בתחום היא חברת אורמת הישראלית. המאזנים שלה לא מבטיחים בוננזה גדולה

    Liked by 1 person

  2. אני תומכת נלהבת בכל סוג של אנרגיה שמוציא את הכוח העודף (והכסף הרב) מידי אויבנו.
    על אחת כמה וכמה אם אנרגיה זו אינה מזהמת את האויר, המים והקרקע של כדור הארץ.

    אך המשפט " … כמעט כל מקום בכדור הארץ מתאים לכך…" – עלול להטעות.
    הוא עלול ליצור את הרושם שאנרגיה "פסאודו – שיוויונית" שכזו תממצם את הפערים בין מדינות בעולם.

    קל לי להניח שטכנולוגיה שכזו (מיד לאחר שתהפוך לדי ישימה כלכלית) תאומץ בשלב הראשון ע'י יפן, וע'י מדינות הדומות לה. מדינות עולם ראשון, מאוד מפותחות טכנולוגית, התלויות ביבוא כל /רוב האנרגיה שלהן במדינות אחרות.
    במקביל, כנראה יחמיר משמעותית מצבן של מדינות אפריקאיות נחשלות (לדוגמא), שחלק ניכר מכלכלתן תלוי ביצוא נפט.

    אולם ניתן להתנחם בכך שמדינות המבוססות בעיקר על יצוא מחצבי טבע הן לרוב מדינות דיקטטוריות ומושחתות. נראה שכאשר שליטי מדינה אינם תלויים בפירות מוחם ורצונם הטוב של נתיניהם – הם מתייחסים אליהם בהתאם. מה שמונע, בתורו, פיתוח איכותי אמיתי של אוכלוסיית אותה מדינה. כלומר עושר רב במחצבי טבע נוטה ליצור מעגל קסמים שלילי.

    אז אולי, בטווח הארוך, אנרגיה חדשנית שכזו תועיל לא רק לסביבה אלא גם לשיטות הממשל בכדור הארץ.

    אהבתי

  3. קמיליה, מציאת מקורות אנרגיה בכל פיסת אדמה אם אמנם תקרה (ואכן בשלב זה לא ברור כמה זה כלכלי וכו׳) היא ללא ספק אסון למדינות הנפט והגז. פעם היינו שמחים לאידן (״הערבים ישתו את הנפט שלהם״ כדברי יעקב מרידור אחרי המצאת הנורה שתאיר את כל רמת גן) אבל היום חלקן חברותינו הטובות.

    Liked by 1 person

  4. מאוד מענין המאמר. אבל, ברור שקרוב לוודאי, שהיתוך גרעיני יהיה העתיד האנרגטי, ואנו לא ממש רחוקים משם. הכל יהיה עוצמתי, נקי לגמרי, לא מזהם וכדומה. הנקודה של תנודתיות או תלות בתנודתיות באמת חשובה. ככל שהאנרגיה ( ב- in put) יותר תנודתית, אז היעילות פוחתת, והמשאבים עצמם לתפעול שוטף, יכולים ליצור בזבוז אנרגיה.

    אבל, הדרך לשם לא פשוטה עדיין ( לגיאותרמי). הם לוקחים הרבה מן הטכנולוגיה של הגז והנפט. הטכנולוגיה הזו בנויה על קשיות החומר בקידוחים. אבל, בגיאותרמי יש בעיה של עמידות לטמפרטורות גבוהות. יש גם בעיה של זעזועים גיאולוגיים. אבל, כותב המאמר טוען, שהסדקים במעבה האדמה ( הסדקים מן הקידוחים) הם דקים יחסית. אבל מענין……

    אהבתי

  5. נראה לי שיש מספיק מקורות אנרגיה לא מזהמים (אטומית, גאותרמית, אנרגית השמש, אנרגית הרוח). אנרגיות אלו גם לא מתכלות כמו אנרגיות המחצבים. באשר למדינות שמייצאות אנרגיות ממחצבים הם צריכים לשנות את כלכלתן כך שלא תהיה בנויה על הפקת מוצר בודד וכמו כן להקטין דרסטית את הילודה אצלן.

    אהבתי

  6. למתעניינים במצב של פיתוח נשק הלייזר מצורף מאמר מהימים האחרונים
    אמל"ק:
    האמריקאים זנחו את הלייזר הכימי והתמקדו בלייזר של מצב מוצק שם נתקלו בחסם של צפיפות אנרגיה (חום שהורס את הגביש) שהגביל את ההספק המקסימלי לעשרות קילווואט (לא מספיק ליירוט טילים ורקטות). כדי לעקוף את הבעייה פיתחו לייזר שבו הגביש מוקף בנוזל קירור. במערכת כזו יש שני אתגרים עיקריים. 1. הנוזל חייב להיות בעל מקדם שבירה אופטי זהה לחלוטין לזה של הגביש 2. המערכת חייבת לפעול ללא גרימת עירבול (שמשנה את המקדם האופטי). האמריקאים מדווחים על הגעה לעוצמות של רבע מגהוואט.
    https://spectrum.ieee.org/tech-talk/aerospace/military/fiber-lasers-face-a-challenger-in-laser-weapons
    תזכורת: ב2014 הציגה רפא"ל לייזר מצב מוצק מהפכני שיכול ליירט רקטות בשם "קרן ברזל" והבטיחה שתוך 5 שנים תתחיל לספק לצה"ל מערכות מבצעיות. עברו 5 שנים והלייזר המהפכני יירט את עצמו מהאתר של רפא"ל והוחלף בלייזר ליירוט בלונים

    Liked by 1 person

  7. אהבתי

  8. לכל המתייגעים בדבר הסיכויים של טראמפ לנצח (פה בבלוג לא חסרים) מאוד מומלץ לקרוא כאן ב-"היל":

    ניתוח אלקטורלי מאוד ממוקד. אם טראמפ ייקח בסוף, זה יהיה כנראה בגין אחת או יותר מחמש הסיבות המפורטות במאמר על פי הנטען או המוערך. כאן:

    https://thehill.com/homenews/the-memo/522549-the-memo-five-reasons-why-trump-could-upset-the-odds

    אהבתי

  9. גולן וסגל פותחים את התוכנית החדשה שלהם בערוץ 20 בבום!!!!

    אהבתי

  10. אהבתי

  11. חייל, כמו שאמרתי כאן https://tamritz.wordpress.com/2020/09/07/__trashed/comment-page-1/#comment-44501 היעד הבא של "לוחמי החופש" של נתניהו יהיה השופטים, והנה הוכחת את זה.

    גולן וסגל מגיעים לרמות אחרות של פתטיות. הסקופים המגוחכים שלהם, מתוך הנסיון הנואל להטיל רפש בכל מי ש"נגד" נתניהו, אומרים הרבה יותר עליהם מאשר על מושא הביקורת שלהם. השטויות האלה בסופו של יום יפגעו בהם בדיוק כמו שנסיון הסחיטה באיומים של מנדלבליט ע"י מיקי זוהר השיג את האפקט ההפוך. נכון, מנדלבליט סגר את תיק הצוללות בתזמון חשוד, אבל מצד שני יותר ויותר מצביעי ימין מתחילים להתעורר.

    אני מאחל לצמד הליצנים למצוא עוד "סקופים" כאלה. הם רק מזרזים את מפלתם.

    אהבתי

  12. לתמריץ,

    המשפט שלך על מדינות מפיקות נפט:
    " … אבל היום חלקן ידידותינו הטובות ביותר."
    ————
    מתקשר אסוציאטיבית למשפט האלמותי של הנרי קיסינג'ר:
    “America has no permanent friends or enemies, only interests

    אני מוכנה לקבל שחלק מהאינטרסים המניעים את "אויבי" ישראל ואת "ידידיה" אינם אינטרסים חומריים או רציונליים. לדוגמא אנטישמיות נוצרית או מוסלמית. או, להבדיל, חזון אחרית הימים בתיאולוגיה האוונגליסטית.

    אבל מכאן ועד ההנחה שהשינויים העכשווים, במפת האינטרסים של חלק מהמדינות הסוניות הפרגמטיות, הופך אותן לידידותיה הטובות של ישראל – עוד ארוכה הדרך. לכל הפחות על םי ננגדרה שלי לידידות.

    Liked by 2 אנשים

  13. חייל, אין אדם שאין לו רבב כזה או אחר על בגדו. תחפור מספיק עמוק, תמצא. מציע לך לקרוא את הסיפור המלא בנוגע ל"עבירות הבניה" של ליאת בן ארי. חלקים ממנו מובאים למשל כאן:

    https://www.srugim.co.il/493854-%D7%A2%D7%91%D7%99%D7%A8%D7%95%D7%AA-%D7%94%D7%91%D7%A0%D7%99%D7%99%D7%94-%D7%91%D7%A8%D7%90%D7%A9-%D7%94%D7%A2%D7%99%D7%9F-%D7%92%D7%A8%D7%A1%D7%AA%D7%94-%D7%A9%D7%9C-%D7%9C%D7%99%D7%90%D7%AA-%D7%91

    אם זה כל מה שמצאו על ליאת בן ארי… אני מניח שהנפיחה של גולן וסגל לגבי השופטת חיות תתפוגג בענן ריח רע באופן דומה. כמו שאמרתי, זה פתטי במקרה הטוב, אבל למעשה השטויות האלה גורמות להרבה יותר נזק. נזק לנתניהו זה ברור, כי אף אדם שפוי לא יסיק מכך את חפותו של נתניהו או את שחיתותן של בן ארי/חיות וכיו"ב. ההפך הוא הנכון, כל אדם עם מינימום של הגיון יסיק את אותן המסקנות שאני הסקתי.

    אבל יש כאן גם נזק לנו כציבור – ככל שיותר ויותר שטויות כאלה מתפרסמות, ומתגלות כזוטות במקרה הטוב ופייק ניוז במקרה הפחות מוצלח, נוצר כאן אפקט של "זאב זאב". כאשר יגיע מאן דהו עם ביקורת אמיתית – עם טענות לאי סדרים אמיתיים ומשמעותיים, נפוטיזם, שחיתויות וכיו"ב שמן הסתם קיימים פה ושם במשטרה, בפרקליטות, בבתי המשפט – כמו בכל גוף גדול – כבר לא יאמינו להם. יגידו שזה עוד נסיון עלוב של תומכי נתניהו להשחיר את מתנגדיו. לשם אתה רוצה להגיע?

    אהבתי

  14. אינטליגנציה מלאכותית בפעולה (אללה יוסטור…)
    אמל"ק:
    הדרך הקלסית להניע רובוט היא באמצעות מערכת מורכבת של חיישנים וסט עצום של כללי פעולה-תגובה. צוות של חוקרים מאינטל, אוניברסיטת קייסט מקוריאה ואוניברסיטת ETH מציריך בחר בדרך שונה. הם לקחו רובו-כלב נטול חיישנים ושמו עליו חיישן אינרציאלי (כמו שיש בכל טלפון סלולרי) בנוסף ציידו את הרובו-כלב במערכת למידת מכונה (רשת נוירונים) מאופסת. את המערכת הזו הפעילו מול סימולטור שדימה שטחים שונים ומשונים ואחר כך שילחו את הרובו-כלב לשטח (לכלב יש מוליך שבוחר את הנתיב/כיוון אבל הנעת הרגליים היא אוטונומית). התוצאה לפניכם

    כוכבי,
    צא ולמד. ביחידה רב מימדית לא צריכים טייסים וגרוטאות מעופפות ב$150000000 לחתיכה

    אהבתי

  15. amehaye,
    במדינה מתוקנת ליאת בן ארי ואסתר חיות היו משלמות קנס ויוצאות לטיולי סאפארי, הרחק ממערכת המשפט

    Liked by 1 person

  16. קטע שהועתק מההפניה של חייל זקן לפוסט של יורם פלד (באתר של יצחק בריק)'
    ———-
    " .. רוב משימות ח"א הקרב יכולות להתבצע באמצעות הטכנולוגיות הקימות בטילים הטקטיים והאסטרטגיים, למעט מערכי התובלה ומסוקים, ומערכות שליטה ואיסוף מודיעין.

    מערך מטוסי הקרב בח"א הוא כנראה המערכת היקרה ביותר בצה"ל, ברכש ותחזוקה, בהון האנושי המעולה הנדרש להפעילו הדורש הכשרה ואימון של שנים ארוכות. בחישוב גס המחיר להבאת כל ק"ג של חומר נפץ לשטח אויב גדול ממחיר קילו זהב. מיקום קבוע וצורך במסלולים בבסיסים מהוה מטרה לטילי האויב.

    אמצעי זה להביא חומרי נפץ וחומרים לא קונונציונליים לשטחי האויב הוא אנכרוניסטי וכמעט ולא השתנה מאז תחילת המאה שעברה. הסיבה העיקרית היתה בעיקר חוסר דיוק וצורך לראות בעין את האויב. דווקא אויבנו, בעיקר סוריה, אירן, חיזבלה והחמס מראים לנו את הדרך ליצירת "מאזן אימה" מבלי הצורך להפעיל מערך אדיר ויקר של מטוסי קרב. … "
    ——————-

    השאלה המתבקשת היא מדוע חיל האויר נלחם בחירוף נפש בהקמת חיל הטילים, ומדוע הוא כל כך מתעקש על המשך ההשקעות האדירות במטוסים (ובטייסים). מטוסים המותאמים לקרבות אויר עם מטוסים אחרים (שכנראה לעולם לא יתחוללו).

    נדמה לי שניתן למצוא את התשובה בהסבר מדוע מעמד האצילים בפולין, בתקופה שבין שתי מלחמות העולם, כל כך התעקש לשמר את חיל הפרשים. למרות6 פיתוח הטנקים. כלי לוחמה שנתפסו על ידם כמתאימים להפעלה ע'י המוני העם, חסרי כל אצילות ויוקרה.
    וכך, במלחמת העולם השנייה, פגזי טנקים טבחו אלפי סוסים (ופרשיהם). קרבות גבורה של חיל הפרשים הפולני האציל. קרבות טרגי-קומיים, חסרי כל תוחלת ותקווה לנצחון מול חילות שריון.

    Liked by 1 person

  17. קמיליה,
    אומנם אני מסכים עם הניתוח שלך את עמדת חיל הטייסים אבל חייב להגן על הפולנים. סיפורי חיל הפרשים הפולני המסתער על השיריון הגרמני הם אגדה אורבנית. הפולנים השתמשו בסוסים לצרכים לוגיסטיים עקב מחסור במשאיות. מפגשים בין טנקים גרמנים לסוסים פולנים התרחשו בעקבות פריצת השריון הגרמני לעורף הפולני (בליצקריג)

    Liked by 1 person

  18. קמיליה,
    אם כבר טייסים ופולנים. שרידי חיל האוויר הפולני נסוגו לבריטניה ונטלו חלק פעיל ומשמעותי בקרב על בריטניה. לטייסים הפולנים היה ממוצע הפלות גבוה פי 3 מזה של הבריטים למרות שהטיסו מטוסים נחותים יותר.

    Liked by 2 אנשים

  19. חייל במדינה מתוקנת נתניהו היה יוצא לנבצרות ועומד למשפט. במדינה מתוקנת היה עובר תקציב בתחילת שנה ולא, אולי, בסופה – בשנה עם אחד המשברים הכלכליים הגדולים בהסטוריה. במדינה מתוקנת לא היו סוגרים את תיק הצוללות. במדינה מתוקנת לא היינו שומעים שאין עסקת F35 ואחר כך שבעצם יש. במדינה מתוקנת לא היו יוצאות יחידות של ביבי-יוגנד לאיים ולפגוע במפגינים. גם אם אני לא מסכים עם כל מה שהמפגינים אומרים מותר להם להפגין, נדמה לי שאנחנו חיים בדמוקרטיה. ואל תספר לי שנתניהו "לא יודע". במדינה מתוקנת לא היו נותנים חסינות לחיים כץ. במדינה מתוקנת מי שהורשע וישב בכלא (דרעי) לא היה חוזר לחיים הפוליטיים. במדינה מתוקנת "אבא שלי סידר לאבא שלך מליארדים" לא היה קורה. אני יכול להמשיך ככה עוד שעות.

    חיות ובן ארי, ש"עברות הבניה" שלהן בטלות בשישים? כן הייתי שמח שגם זה לא היה. וכדאי לזכור שלפחות במקרה של חיות זה עדיין בחזקת האשמה ולא עובדה, ואצל בן ארי מדובר בספק עבירה – שבכל מקרה היא זניחה – משלל סיבות. אין בכלל מה להשוות, איפה הן ואיפה המושחתים בפוליטיקה. ברור לחלוטין שמדובר בנסיון נואל להטיל רפש בכל מי שמעז לקום כנגד המושחתים בפוליטיקה. צר לי שחלק גדול מהעם שלנו מתבלבל בין מאבקי שמאל-ימין לבין מאבקי שחיתות.

    לאחרונה שמעתי שהתיק החדש נגד חיים כץ הוא "נסיון של השמאל להפיל את הימין". מדהים שאנשים מאמינים לזה. כבר אמרתי בעבר, גם אם הממשלה תיפול הממשלה הבאה תהיה ממשלת ימין או ימין מרכז. כל הנסיון למסגר את המאבק בשחיתות כאילו הוא "קונספירציה של השמאל" נועד לשוטים, ולצערי חלק גדול מהעם אכן אוכל את השטויות האלה.

    אהבתי

  20. amehaye,
    אין דין שופט כדין פוליטיקאי. הבעיה שהימין יוצא כנגדה היא שככל שמדובר באנשי מערכת המשפט לא ניתן כיום לחקור חשדות לעבירות מצידם והשמאל/מרכז מונע בגופו את תיקון העוולה הזו

    Liked by 1 person

  21. אהבתי

  22. אהבתי

  23. אמחיה
    דבריך מזכירים לי הלצה מפורסמת:" מאין ליעקב אבינו היה שריימל? כתוב:"ויצא יעקב מבאר שבע וילך חרנה" יעלה על הדעת שיעקב אבינו יצא בלי שריימל?! מכאן שהיה לו שטריימל"
    פטפטת חריפה אינה תחליף לראיות. השחיתות הגדולה כאן היא רדיפה פוליטית דרך מערכת המשפט. השחיתות העוד יותר גדולה היא התווית דרך פוליטית דרך מערכת המשפט. ממניעת גירוש מחבלים בימי אהרון ברק עד מניעת גירוש מסתננים בימינו.
    ובלשונך: במדינה מתוקנת שי ניצן ושות' היו יוצאים לנבצרות ועומדים למשפט…
    צר לי שחלק מהעם מתבלבל ולא שם לב שלא מאבק נגד השחיתות יש כאן אלא מאבק להנצחת הארכי שחיתות של כפיה פוליטית דרך מערכת המשפט

    Liked by 1 person

  24. משה, אם בארה״ב השופטים השמרנים יפסלו את אובמהקר וכדומה, גם תחשוב ככה?

    גדי טאוב כתב בשנת 2000 מאמר זועם על החלטת העליון בארה״ב לעצור את ספירת הקולות בפלורידה ולהעניק את הנשיאות לבוש. היום הוא טראמפיסט מובהק ואני תוהה לעצמי האם חושב היום שזו הייתה החלטת מופת של בית המשפט.

    אהבתי

  25. חייל ומשה, צריך להיזהר מלשפוך את התינוק עם המים. מצד אחד יש את השופטים ועובדי פרקליטות, שהם אכן במידה מסויימת מעל החוק, והמצב הזה לא תקין. ברור שצריך מנגנון שיאפשר לטפל בריקבון כזה או אחר בפרקליטות ובבתי המשפט (במשטרה יש את מח"ש אבל לחלוטין לא ברור אם זה מספיק).

    מצד שני, יש חבורה של פוליטיקאים מושחתים שמשתמשים בכנסת כעיר מקלט. הימין, בנסיונו – המוצדק – להוסיף מנגנון בקרה על הפרקליטות ובתי המשפט, מסיבה לא ברורה גם מגן על המושחתים. למעשה נתניהו ועושי דברו לא מנסים לתקן את מערכת המשפט, הם פשוט מנסים להרוס את כל מי שעלול לחשוף את השחיתויות והמחדלים שלהם, שום דבר מעבר. מספיק לראות את דו"ח "המבקר" מתניהו בשביל להבין – אפילו לא מילה אחת על המחדל הקולוסאלי של אי העברת תקציב, למשל. אנשים כאלה אתם רוצים בפרקליטות? שיטייחו כל מחדל ושחיתות?

    אני חושב שצריך את שני הדברים. מנגנונים שיאפשרו לבקר, לחקור וגם להדיח אנשי פרקליטות ושופטים – תוך מניעה של כל אפשרות של פוליטיקאים/שופטים/כל מי שקשור בהם להשפיע על המנגנון הזה, מסיבות ברורות. מצד שני אסור בתכלית האיסור לאפשר לפוליטיקאים לחמוק מאימת הדין רק כי עדיין אין מנגנון בקרה כזה.

    אני גם לא מסכים שהתיקים נגד נתניהו הם פוליטיים, או לפחות רק פוליטיים. אמרתי כבר בעבר, אם נתניהו היה פורש היום, הייתה קמה ממשלת ימין או ימין מרכז. לאור כל הנתונים שראיתי, אני משוכנע מעל כל ספק סביר שיש דברים בגו, ולא מדובר בתפירת תיקים או כל דבר דומה. אתם כמובן רשאים לחשוב אחרת ולהסיק מסקנות אחרות. ספציפית נתניהו צריך לפרוש גם מסיבות אחרות, שלא קשורות בתיקים, אבל זה כבר נושא לדיון אחר.

    אהבתי

  26. תתמריץ יש כמה הבדלים עקרוניים מאוד בין המצב בארץ למצב בארצות הברית. בארצות הברית יש חוקה שיש הסכמה רחבה על היותה מסמך מכונן ומחייב לעומת חוקי היסוד אצלינו שחוקקו בחטף – כך שפסילת חוק על ידי בית המשפט על סמך חוק יסוד כאן רחוק מפסילה שם על סמך החוקה. דבר נוסף להבנתי החוקה שם יותר מפורטת מוגדרת וברורה כך שפסיקת בית משפט שם היא אכן קרובה יותר לפסילה על סמך החוקה מאשר על דעתם האישית לעומת כאן שחוק 'כבוד האדם וחירותו' הוא דבר כל כך מעורפל ורחב שכל שופט יכולה להכניס בו מה שנראה לו שבתכלס מלבד מקרי קיצון הפסילה היא בעצם פסילה הנשענת בעיקר על השקפת השופט. דבר שלישי בארצות הברית בחירת השופטים היא פוליטית אז יש יותר מקום להתערבות שופטים בפוליטיקה.
    אחרי הדברים האלה אני לא מכיר מספיק את החוקה האמריקאית ואת המקרים שהזכרת לפרטיהם אבל אכן לא נראה לי שאובמה קר וספירת קולות חוזרת הם משהו שסותר באופן ברור את החוקה האמריקאית ונראה לי מוזר שבית המשפט עליון יתערב בזה.

    אהבתי

  27. amehaye,
    על פי דבריך אתה לא מתלהב מרעיון הדמוקרטיה. בליכוד, שהוא המפלגה הדמוקרטית היחידה בכנסת, מאמינים שהפיקוח על הפוליטיקאים נעשה על ידי הבוחרים והפוליטיקאים מצידם יפקחו על כל היתר כבאי כח של הבוחרים. לזה מצטרפים שני עקרונות: 1. לאזרח הכל מותר חוץ ממה שהחוק אסר במפורש. 2. לרשות שילטונית הכל אסור חוץ ממה שהחוק התיר לה במפורש.
    כל זה זר ומוזר למחנה "רקלאביבי" שמאמין ב"שומרי סף" שניחנו בתבונה שמימית ואינם מסוגלים לטעות או למעוד ורק על פיהם יישק דבר.

    אהבתי

  28. חייל הבוחרים לא יכולים לפקח על הפוליטיקאים – פשוט אין להם את הכלים. כיצד יכול בוחר פשוט לדעת אם פוליטיקאי כזה או אחר נגוע בשחיתות או עבר עבירה? וזה עוד לפני עידן הפייק ניוז… לשם כך יש משטרה, פרקליטות וכו'. אפילו הפוליטיקאים לא יכולים לפקח על הפוליטיקאים, גם מסיבות פוליטיות (הא) וגם בגלל שהם חסרים את ההבנה המשפטית, ראה מקרה החסינות של חיים כץ.

    זה לא קשור לביביסטים ולא קשור לרל"בים. זו פשוט המציאות, בשביל זה יש את כל הגופים האלה. כפי שאמרתי יש צורך במנגנוני בקרה על הגופים האלה, אבל מכאן ועד למסקנות שלך המרחק רב.

    אהבתי

  29. חייל, ״הפוליטיקאים יפקחו על כולם כבאי כוח של הבוחרים״ זו הגדרתך לדמוקרטיה? אני מסרב להאמין שאדם אינטיליגנט יכול להאמין בכך. דמוקרטיה מושתתת על הפרדת רשויות ומנגנוני איזון ובלמים שימנעו ריכוז מופרז של כח באחת מהן. אם בישראל נוצר מצב של ריכוז כח מוגזם אצל מערכת המשפט יש לשנות זאת. ניתן להאמין בחפותו של ביבי וניתן גם לדרוש ניקוי אורוות בפרקליטות ומערכת המשפט, אבל לקרוא לפירוק מוחלט של כל מנגנוני האיזון והבקרה זה להכריז על סיום הדמוקרטיה בישראל. אתה באמת חושב שלתת למיקי זוהר ודומיו לפקח על אחרים זה רעיון מוצלח?

    Liked by 1 person

  30. רינגו,
    הפרדת רשויות זה רעיון מצויין כאשר מוסכם על כולם שהריבון ומקור הסמכות הוא הבוחר באמצעות נציגו. בישראל הפרדה לא מתקיימת משום שבמערכת המשפט לא מקבלים את העיקרון שלרשות שילטונית הכל אסור חוץ ממה שהותר לה במפורש בחוק. במקום עיקרון זה אימצו את העיקרון הברקי ש"מלוא כל הארץ משפט"

    אהבתי

  31. amehaye,
    אי העברת תקציב היא "מחדל קולוסאלי" בעיניך, בעיני היא המעשה הפוליטי הנכון. הדרך להכריע בנושא זה היא בקלפי ולא בבית המשפט

    אהבתי

  32. הטענה באובמה קר הייתה שאי אפשר לחייב מישהו לקנות משהו מגוף פרטי ואם לא יקנה יהפוך לעבריין פלילי.

    בספירת הקולות בפלורידה הטענה של הרוב הייתה שאין כללי ספירה חוזרת אחידים והדבר מפר את עיקרון השוויון. טענה מוזרה כי שוויון הוא בין בני אדם ולא בין פתקים.

    אהבתי

  33. amehaye,
    "כיצד יכול בוחר פשוט לדעת אם פוליטיקאי כזה או אחר נגוע בשחיתות או עבר עבירה? וזה עוד לפני עידן הפייק ניוז… לשם כך יש משטרה, פרקליטות וכו'." עדיין מחזיק בדעתך?

    אהבתי

  34. אהבתי

  35. חייל אם אני צריך לבחור בין בנימין נתניהו, מיקי זוהר, חיים כץ, אריה דרעי, דוד ביטן ושאר תכשיטים, לעומת אביחי מנדלבליט, רוני אלשייך, אסתר חיות, ליאת בן ארי ואפילו שי ניצן – שאני לא מסכים עם כל מעשיו – אני לא אהסס אפילו לרגע, והבחירה שלי לא תהיה בפוליטיקאים המושחתים. שתי הקבוצות האלה לא נמצאות בכלל על אותה הסקאלה. וזה עוד לפני שנדבר על הניהול הכושל של המדינה תחת חבורת חדלי האישים מהפוליטיקה.

    וכן, אני איתן בדעתי שהאזרח הפשוט לא יכול לדעת אם פוליטיקאי עבר עבירה. גם כי אין לו את ההכשרה המשפטית כדי לדעת מתי מעשה כזה או אחר הוא עבירה על החוק, וגם – ובעיקר – כי אין לו נגישות למקורות מידע אמינים. העיתונות אמורה הייתה להיות "כלב השמירה של הדמוקרטיה" אבל כולנו יודעים שהיא מזמן פודל מחמד. היום התקשורת החלופית – אדם גולד ודומיו – ממלאים את התפקיד שהיה שמור בעבר לתקשורת הממוסדת, אבל אדם גולד ודומיו גם מלאים בפייק ניוז, מגמתיות ואינטרסים. לכן אנחנו צריכים את הגופים שאתה כל כך מזלזל בהם.

    חוץ מזה חייל, אפי נווה? הרי אדם גולד תומך בנווה רק כי הוא רוצה להפיל את שי ניצן. עם כל מה שידוע לי על אפי נווה, זה רק מחזק את דעתי ששי ניצן צח כשלג לעומת מתנגדיו.

    אהבתי

  36. amehaye,
    אפי נווה נלחם בפרקליטות בכלים ובמוסר של הפרקליטות. אין מתאים ממנו לתפקיד פרקליט המדינה במקום שי ניצן

    Liked by 1 person

  37. מעין הוכחה שהעולם עדין לא נגמל מהתמכרותו למחצבים. ליתר דיוק – לנפט. ובעיקר לצינורות שיכולים להוליך אותו ממקום למקום.

    טענה שסיבת המלחמה בנגורנו קרנבאך, בין ארמניה לבין אזרביזאן, הוא התפרצות נוספת של קונפליקט אתני – דתי – טריטוריאלי בין שתי קבוצות, שהיסטורית עוינות זו את זו.
    אך ניתן להסביר את המעורבות העמוקה של איראן, רוסיה, טורקיה והאיחוד האירופי בסכסוך בחבל ארץ קטנטן בקווקז – בעובדה שדווקא בחבל ארץ זה עוברים צינורות הולכת נפט מרוסיה ואזרביגאן בדרכם לאירופה. צינורות שרוסיה, איראן וטורקיה מנסות לשים את ידיהן עליהם.

    לקראת הסוף – אזכור קצר לאופצייה שנולדה מחדש לאחר קצא'א: בניית צינורות הולכת נפט מהמפרץ הפרסי /הערבי, דרך סעודיה (כיום – בהסכמה שבשתיקה) אל ישראל. וממנה אל האיחוד האירופי. (כנראה למורת רוחם של האיראנים והטורקים גם יחד).
    האם זה עלול להגביר את ההסתברות למלחמות נוספות המערבות אותנו / להגדלת מעורבות מעצמות אזוריות בישראל?

    https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=391535565562508&id=103697044346363&_ft_=mf_story_key.391535565562508%3Atop_level_post_id.391535565562508%3Atl_objid.391535565562508%3Acontent_owner_id_new.103697044346363%3Athrowback_story_fbid.391535565562508%3Apage_id.103697044346363%3Aphoto_id.391535505562514%3Astory_location.4%3Astory_attachment_style.photo%3Atds_flgs.3%3Aott.AX9-qiyXulaIe6U7%3Apage_insights.%7B%22103697044346363%22%3A%7B%22page_id%22%3A103697044346363%2C%22page_id_type%22%3A%22page%22%2C%22actor_id%22%3A103697044346363%2C%22dm%22%3A%7B%22isShare%22%3A0%2C%22originalPostOwnerID%22%3A0%7D%2C%22psn%22%3A%22EntStatusCreationStory%22%2C%22post_context%22%3A%7B%22object_fbtype%22%3A266%2C%22publish_time%22%3A1602436873%2C%22story_name%22%3A%22EntStatusCreationStory%22%2C%22story_fbid%22%3A%5B391535565562508%5D%7D%2C%22role%22%3A1%2C%22sl%22%3A4%2C%22targets%22%3A%5B%7B%22actor_id%22%3A103697044346363%2C%22page_id%22%3A103697044346363%2C%22post_id%22%3A391535565562508%2C%22role%22%3A1%2C%22share_id%22%3A0%7D%5D%7D%7D&__tn__=%2C%3B

    אגב, אתמול הופניתי לאתר זה ו"גיליתי אותו".
    נדמה לי שהוא עשוי לעניין את כל מי שמתעניין גם במטרניך.
    מעין תחליף, ולו מאוד חלקי, לסגירת הבלוג של שי שפירא "דברים מעניינים שקראתי".

    Liked by 1 person

  38. קמיליה,
    תיאוריה מוזרה וחסרת שחר. לפי המפה שמצורפת לפוסט צינורות הנפט לא עוברים בנגורנו קרבאך אלא בגיאורגיה ומשם דרך תורכיה

    אהבתי

  39. לחייל זקן

    איני בטוחה – אך נדמה לי שהצינורות עוברים בסמוך מאוד לשטחים שכבשו הארמנים, סביב *המובלעת* של נגורנו קראבך, במטרה להתחבר לשטחי ארמניה.

    מצ'ב קטע מכתבה בוואלה שפורסמה ב 4/10/20 שמחזקת, ולו במעט, (לפחות בעיני) את "התיאוריה המוזרה"..
    אבל, כאמור, איני מומחית בנושא.

    https://news.walla.co.il/item/3392538

    ——————

    " … אזרבייג'ן האשימה היום (רביעי) את ארמניה בניסיון לתקוף את צינורות הגז והנפט שלה, והשמידה טילים על אדמתה שלטענתה היו מוכנים לתקיפתה. היא הזהירה מתגובה "חמורה", עם המשך ההפרות של הפסקת האש השברירית במובלעת נגורנו-קרבאך.

    ארמניה הכחישה את הטענות של אזרבייג'ן ואמרה כי באקו מנסה להשתלט על הטריטוריה הקטנה, שבשליטת בדלנים ארמנים, חרף הפוגה הומניטרית שהוכרזה בשבת בתיווך רוסיה.

    רוסיה מנסה להרגיע את הרוחות וקוראת לשתי הרפובליקות הסובייטיות לשעבר לשמור על הפסקת האש, אך היא חלוקה עם טורקיה על הלחימה שפרצה במובלעת שמוכרת על ידי הקהילה הבינלאומית כחלק מאזרבייג'ן.

    היום שוחחו הנשיאים ולדימיר פוטין ורג'פ טייפ ארדואן, שאמר כי אנקרה רוצה פתרון קבע לסכסוך.

    הקרמלין מסר כי פוטין הביע דאגה מנוכחותם של לוחמים מהמזרח התיכון בשדה הקרב, טענה שאותה מכחישים בטורקיה ובאזרבייג'ן. על פי הקרמלין, שני המנהיגים הסכימו על חשיבות הפסקת האש.

    החשש הוא ששתי המעצמות ייגררו למלחמה, הקשה ביותר מאז זו שהחלה אחרי הכרזת עצמאות של נגורנו-קרבאך עם קריסת ברית המועצות. במלחמה ההיא, שפרצה ב-1991 והסתיימה בהפסקת אש ב-1994, נהרגו כ-30 אלף איש. יותר מ-600 איש נהרגו מאז פרוץ הלחימה הנוכחית ב-27 בספטמבר, רובם אנשי צבא נגורנו-קרבאך."

    אהבתי

  40. קמיליה,
    כמה זה קרוב? (לפי המפה זה רחוק מאד) וכמה השפעה ה"קרוב" מייצר?. קצא"א, שפוגע באינטרס המיצרי, עובר קרוב לגבול המיצרי. כמה השפעה זה מייצר למצריים על עסקי קצא"א?

    Liked by 1 person

  41. משהו שעלה בדעתי לאחרונה – הסגר והקורונה הביאו לסגירת אחוז גדול מאוד ממקומות הבילוי בארץ. מסעדות, בארים, מועדונים, אולמות אירועים, בתי מלון וכו' וכו'. אלה מקומות התעסוקה העיקריים של המסתננים. איך בדיוק המסתננים מרוויחים כסף מאז תחילת הקורונה? אולי כך תיפתר בעיית המסתננים…

    אהבתי

  42. amehaye,
    מה תאמר?

    אהבתי

  43. פסק דין מאוד חשוב וחדשני קצת. הצל ( יואב אליאס) נתבע. ביוש. לשון הרע וכו… הואילו והוא "אושיית רשת" מה שנקרא, או "מוביל דיעה", החבות שלו שונה ומועצמת וכו…. כאן לפסק הדין:

    https://bit.ly/3ky8mgm

    Liked by 1 person

  44. כתבה בגלובס המשלבת שלושה נושאים שבהם עוסק הבלוג9: הבחירות לנשיאות ארה'ב + כלכלה + מגזר האנרגיה.

    ניתוח תוצאות "הימורי" המשקיעים בבורסה על ניצחון ביידן מול טראמפ – מגלות יחס של 40 : 60.
    ניתוח המתבסס על מניות החברות שהמשקיעים החליטו לאחרונה לקנות או למכור.

    (( דימיון די מפתיע להימור שלי על סיכויי הניצחון של שני המועמדים 40 : 60. מכאן שתוצאת המירוץ לנדיאות עדין פתוחה))

    קטע מהכתבה:
    ————————
    " …. אנרגיה
    רכיבי הסל הדמוקרטי כוללים חברות שקשורות לאנרגיה מתחדשת כמו Sunrun, NextEra Energy וטסלה. ביידן הציג תוכנית בהיקף של 2 טריליון דולר למאבק בשינויי האקלים שכוללת השקעות בתשתית אנרגיה ותמיכה במעבר לכלי רכב חשמליים. כך, תעודת הסל של האנרגיה הירוקה iShares Global Clean Energy (ICLN) עלתה השנה בכ-80%, במידה רבה בעקבות הסקרים האחרונים שמצביעים על יתרון גדול יותר לביידן.

    סגן הנשיא לשעבר הציע גם איסור על הפקת נפט וגז על אדמות ומים פדרליים, והפך בכך חברות אנרגיה כמו EOG לחלק מהסלים הרפובליקאים. מניות אלו פיגרו לאחרונה אחרי השוק הכללי, כאשר הקורונה פגעה במחירי הנפט והגז, והערכות המשקיעים כי הדמוקרטים ישלטו בוושינגטון.

    "אנרגיה היא הסקטור הסביר ביותר שבו נראה את ציפיות השוק מהבחירות מגולמות במחירים", אמרה כריסטינה הופר, אסטרטגית השוק העולמית של אינבסקו. "יש שם הבדלים ברורים במדיניות של שני המועמדים".

    מדיניות מס
    משקיעים רבים צופים עליות אפשרוית במיסי החברות. ביידן הציע להגדיל את המס הזה מ-21% ל-28% וכן להעלות מיסים על רווחי חברות אמריקאיות בחו"ל. המשמעות היא שהוא יהפוך, לפחות חלקית, את רפורמת המס של טראמפ מ-2017.

    אנליסטים של גולדמן זאקס מעריכים שמדיניות המס של ביידן תגלח 9% מרווחי מניות 500 P&S, אם
    … "

    אהבתי

  45. חייל דעתי לא השתנתה, יש לטפל בכל השחיתויות. זה שיש שחיתויות במערכת המשפט לא נותן פטור לעבריינים מלעמוד למשפט ולהיענש באם ימצאו אשמים. בנושא זה, רק לאחרונה היה עוד דיל מושחת בין הליכוד לכחול לבן, בו הליכוד התחייבו לא לבקש ועדת חקירה לפרקליטות וכחול לבן התחייבו לא לבקש ועדת חקירה בעניין הצוללות. ואני שואל, מדוע לא להקים את 2 ועדות החקירה?

    אהבתי

  46. amehaye,
    זרוק פנימה את פרשת המימד החמישי ויש לך הסכם. אם תרחיב את חקירת פרשת הצוללות לכלל הרכש הביטחוני תגלה את אותן תופעות בכל חוזה רכש. רק השבוע התפרסמה פרשייה קטנה, רק 100 מיליון שקל, של רכש גוררי טנקים שלא מתאימים למפרט.

    Liked by 1 person

  47. חייל, עשינו עסק. תכניס גם את פרשת הנפט של אשכנזי באותה הזדמנות. מעבר לזה הייתי גם שמח לדעת מהיכן יש לאהוד ברק כל כך הרבה כסף, אבל זה כנראה כבר לא ייבדק.

    אהבתי

  48. מסמך שפרסם היועמ"ש, כותרתו לכל המעונין:

    " עיקרי הנימוקים שלא לפתוח בחקירה פלילית בפרשת המניות" ( משמע, נתניהו צוללות וכו…) .

    כאן:

    https://bit.ly/34AXUPM

    אהבתי

  49. רק הבהרה:

    המסמך של היועמ"ש לעי"ל, מתאר את ההחלטה או הנימוקים שלא לפתוח בחקירה פלילית נגד נתניהו, בזיקה לפרשת המניות ומיליקובסקי. כלומר, באופן פרטני בקשר או לגבי מיליקובסקי והמניות, ולא פרשת הצוללות בכללותה. אלא, אלמנט או מימד או פרשייה בתוך נושא הצוללות וכלי השיט, והוא: מיליקובסקי והמניות כאמור.

    אהבתי

  50. האלגוריתם של פייסבוק וטוויטר הגיע לויקיפדיה בעברית

    Liked by 1 person

  51. לתמריץ,
    בהמשך לדיון בשאלה האם גם הבלוגר אנטולי קרליין, מהאתר אונז ריוויו, הוא אנטישמי.
    או רק לאומן רוסי שלעיתים מדינת ישראל דורכת לו על איזושהי יבלת רוסית.

    קטע שהעתקתי מפוסט שקרליין פרסם ב 31.10 על ההתנגשויות האחרונות של המוסלמים בנשיא צרפת.

    ההערכה האם גם הוא אנטישמי – נתונה כמובן לפרשנויות.

    It’s cute how normies believe the Hebdo vs. Muslims spat has anything whatsoever to do with freedom of speech. France aggressively prosecutes anti-immigrant and anti-Zionist activists. Hebdo itself couldn’t care about freedom of speech, having themselves been involved in the campaign against Siné, who lampooned Jewish political power in France.

    אהבתי

  52. פסקת הסיום שלו מתחכמת ופרובוקטיבית
    Now speaking of Based Chinamen. Literally the only civilization whose actions make any kind of rational sense to me is China which avoids gratuitously provoking Muslims with stupid cartoons while herding millions of them into camps where they are educated on how to be civilized and patriotic human beings. Best of all, the global ummah has no issues whatsoever with China’s highly rational and enlightened policies in Xinjiang.

    Liked by 1 person

כתיבת תגובה