העברת השגרירות – מבט לאחור

כדאי לעיין בשרשור הטוויטר המשעשע הזה. מומחי המזרח התיכון האמריקנים התחרו ביניהם בתיאורים כיצד העברת השגרירות לירושלים תהרוס את יחסי ארה״ב עם העולם הערבי ואת יחסי ישראל עם הערבים. ובכן העניינים התפתחו בצורה מעט שונה..

למה הם טעו כל כך? תהיה זו מסקנה שגויה להסיק שאפשר להתגרות בערבים בכל דרך ולא לשלם על כך מחיר. סביר להניח שאם ישראל תתגרה בעולם הערבי בנושאים שבאמת קרובים ללב הערבים, כמו בענייני מסגד אל אקצה, יהיה בכך סיכון גדול. וגם יש תקדימים לכך. ברם, לא הייתה שום סיבה להניח שמיקומה של שגרירות אמריקנית ברחוב כזה או ברחוב אחר יהווה ביג דיל מבחינת הערבים. זו סתם הייתה השערה מטופשת מלכתחילה.

גם בנושא הסיפוח, שלמרבה המזל ירד מהפרק, לא ההתגרות בעולם הערבי הייתה הבעיה המרכזית, אלא הצגתה של ישראל כמדינת אפרטהייד מול העולם המערבי שאליו היא עדיין רוצה להשתייך. טראמפ מייצג את ניצחונה של ברבריות מסוימת שנורמות בינלאומיות מתוקנות אינן מעניינות אותה, ולכן כהונתו הייתה שעת כושר לסיפוח. טוב שישראל ניצלה אותה כדי לקבל הכרה בסיפוח שטחים שבאמת היא יכולה להחזיק בהם דמוגרפית כמו ירושלים ורמת הגולן.

ברם, סטיבן פינקר צודק בדבריו על כך שהתהליך הגדול והמשמעותי יותר שחווה האנושות במרוצת הדורות הוא ירידת האלימות והברבריות. טראמפ לא יכהן כנשיא לנצח. סביר להניח שיעזוב את הבית הלבן כבר בתוך כמה חודשים. הייתה זו מורשת איומה עבורנו אם היה מותיר לנו את הסיפוח שיתפרש בידי האליטות במערב ככתם קלון של אפרטהייד. למרבה המזל העניינים התגלגלו אחרת וטראמפ מותיר לנו שלום עם הערבים במפרץ.

חשוב להבין את ההבדל בין ניבוי השגרירות הכושל לאפוקליפסת הסיפוח שהייתה יכולה להיות אמיתית. בניבוי האסון שתגרום העברת השגרירות ניסו המומחים האמריקנים לנבא את זעם הערבים, אבל הם כנראה לא מבינים הרבה לגביו. לעומת זאת, כשמחו נגד הסיפוח תיארו האליטות באמריקה את זעמן שלהן עצמן ולגביו עדותן אמינה. אם האליטות באמריקה ובמערב יראו את ישראל כמדינת אפרטהייד, זה יהיה אסון.

27 תגובות בנושא “העברת השגרירות – מבט לאחור

  1. א. חייבים להסכים עם מומחי מחלקת המדינה האמריקאית שטראמפ הוא בור בהיסטוריה של אזור המזרח התיכון ודתו. מכאן גם הסיקו שצעדיו המקוריים יובילו לאובדן יציבות באזורנו, לטרור ולכאוס.

    אבל קשה לא לשמוח שיש לעיתים ילד טיפש (ומכאן גם אמיץ, בדומה לטראמפ) שצעקותיו שהמלך בעצם עירום *כמעט* והצליחו לגרום ל"מומחים" להודות בכך שטעו בגדול.
    *כמעט* – כי לרוב "מומחים" , שהמציאות סותרה את כל תחזיותיהם, לא באמת מודים בטעויותיהם. הם מעדיפים לצעוד באלגנטיות קדימה.
    לדוגמא שמעון פרס שאהב לטעון שאין טעם להתעסק בעבר, כי הוא כבר לא רלוונטי. כאילו הרעיון שלעיתים ניתן להפיק לקחים מטעויות העבר מעולם לא עלה בדעתו.

    ב. בצרוף מקרים חביב, הבלוגר רון יובל פרסם היום פוסט על נאום הכבשים של אהוד ברק ממאי 1998.

    הפוסט עוסק בתחזיות לפריצת האינתיפאדה השניה, ובשוליים גם במידע המוקדם על פריצת מלחמת יום כיפור.
    הוא מראה שכל הידע וכל דוחות אמ'ן שהיו לפני אהוד ברק, יחד עם כושר הניתוח האנליטי הבלתי מבוטל שלו, לא הובילו את אהוד ברק למסקנות הנכונות. ברק דחף להסכמי ווי פלנטשיין ולחץ לוויתורים מפליגים נוספים לעראפאת, כאילו הם אלו שימנעו את פריצת האינתיפאדה השניה.

    אזי אם הגאון האזורי, אהוד ברק, שגה כל כך בהבנת המציאות – כיצד נוכל להלין על אזובי הקיר ממחלקת המדינה האמריקאית?

    (אביא קישור לרון יובל)

    Liked by 2 אנשים

  2. (המשך)

    נאום הכבשים של אהוד ברק

    קטעים רלוונטים מהפוסט של רון יובל על נאום הכבסים של ברק במאי 98:
    ——————————————–
    " … "אני רוצה להגיד לכם – אנחנו הולכים לאסון. אני לא יודע מתי זה יקרה ואיך. מחר בשבוע הבא או אפילו רק בשנה הבאה. אבל תחושת הבטן שלי והראש, כן, גם הראש – אומרים לי שאנחנו עומדים על סף אסון והכבשים בקריית הממשלה שותקות. וכאשר זה יקרה לא יהיה מי שיאמר שלא אמרנו ולא הזהרנו ולא ראינו כולנו את כתובת האש על הקיר" …
    …..
    " … ברק לא ידע אז, שנה לפני הבחירות שהעלו אותו לראשות הממשלה, ששנים ספורות לאחר אותו נאום הוא ייראה בדיוק כמו אחת הכבשים ההן שהוא דיבר עליו. …"

    "…. בנאום "הכבשים", ניסה ברק לדחוף את ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לחתום על יוזמת השלום האמריקנית שהתגלגלה מאוחר יותר להסכם וואי פלנטיישן. …"
    ….

    " … "מלחמות והתפרעויות לא מתחילות מהיום למחר", הסביר ברק לעיתונאים ודרכם לנתניהו, "זהו תהליך שלוקח לו זמן להבשיל. כולנו זוכרים את השנה שלפני מלחמת יום הכיפורים? אלבומים, מסיבות, חיוכים יהירים על גדות תעלת סואץ ושר הביטחון שאמר 'מעולם לא היה מצבנו טוב יותר' …ואנחנו זוכרים את מלחמת לבנון!! …אני רוצה לומר לכם שזה מה שאני מרגיש היום. ההרוגים של מחר או שבוע הבא או שנה הבאה עדיין הולכים לקולנוע בערב ובחג ייסעו לטיולים והם עוד לא יודעים. אני רוצה לומר לכם על סמך הניסיון שלי – זה לא יכול להימשך כך! המצב יתפוצץ!"

    וכפי שאנחנו רואים היום, המצב אכן יתפוצץ. לפי דרוקר צחוקו האכזרי של הגורל הביא לכך שהגורם הפוליטי הבולט ביותר להתפוצצות הוא דווקא האדם שחזה אותה.
    גם בחודשים שקדמות לפרוץ האינתיפאדה הזהיר ברק באינסוף הזדמנויות מהעימות ההולך ומתקרב. בלא מעט פעמים זה נראה יותר כמו ניסיון לשכנע את המתלבטים שכדאי להסכים לוויתורים מרחיקי הלכת שעשה ברק.

    " … צה"ל ניפק לברק כבר מסוף שנת 1999 הערכות חד-משמעיות שפני הפלסטינים לעימות … ערפאת לא יסכים להסכם שאין בו זכות שיבה, מזרח ירושלים כבירת המדינה הפלסטינית, ריבונות פלסטינית על הר הבית וקווי 1967. …"

    " … ביולי 2000, ברק ניסה להגיע להסכם בקמפ-דייוויד, …"'

    אהבתי

  3. חייל, ניסיתי להסביר את ההבדל. השמאלנים לא יודעים לחזות את תגובת הערבים אבל יודעים לחזות את תגובת עצמם.. אם שמאלני כל העולם ישנאו את ישראל שנאה עזה (ולא, זה לא המצב היום – הג׳ו ביידנים והצ׳רלס שומרים והדניס רוסים באמריקה הם עדיין אוהדי ישראל גם אם בדרכם השמאלנית) זה יהיה אסון.

    Liked by 1 person

  4. תמריץ, הניתוח הזה, ההערכות האלו לא ממש מדוייקות. למה ? אם כך:

    ברמה הטקטית הצרה והמיידית, נתבדו כל ההערכות והפחדים לגבי איזה אינתיפאדה, פעולות איבה בגין העברת השגרירות וכדומה. זה נכון. אפשר גם היה לצפות שכך יקרה. מה שלא מבינים זה כך:

    בקרב הפלסטינאים, מתנהל מזה שנים, מירוץ תעמולה מקביל. מחד, החמאס ודומים לו, הגורסים, שרק דרך ההתנגדות הצבאית, יושגו חזרה הזכויות של הפלסטינאים. מאידך:

    אבו מאזן, ודומים לו, גורסים, שזה רק יביא נכבה נוספת וטיפשית על הפלסטינאים. לכן, יש לפעול בחוכמה, בזהירות, בדרך המדינית. וכך, הם הגיעו להישגים טובים יש לציין:

    בית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג, לפני חקירה רסמי, וצוי מעצר רוב הסיכויים. ה- בי די אס, לאט לאט עושה חייל בעולם. אובמה לא הטיל וטו דאז, על הצעה לגינוי בקשר להתנחלויות וכו….

    כלומר, מתחת לפני השטח, רוחש עכשיו משהו אחר. הפלסטינאים, מגיעים להכרה יותר ויותר ברורה, שרק דרך ההתנגדות הצבאית, היא הדרך. המשחק מכור. אבל, יש לשים לב :

    הם גם מודעים ( כפי הסינים ומלחמת הסחר עם האמריקנים, כפי האיראנים והסכם הגרעין) לכך שטראמפ הוא חיה חריגה מאוד בנוף הפוליטי ( או ביחס לנשיאים קודמים). הוא לא אדם רגיל. ולכן, הם מחכים בסבלנות, לראות, אולי לא תהא לו עוד כהונה.

    כפי שעשרות שנים, חיינו עם השטחים מבלי לעשות כלום. לא מימין, לא משמאל, לא מן המרכז. אבל:

    באחת, השטח התפוצץ. לכן, חשוב לשים לב, לתהליכי עומק נסתרים ומוכמנים (אגב, יחסית רק מוכמנים).

    להתראות

    אהבתי

  5. כאן למשל, אחד מן הניצנים לתהליך שכתבתי עליו ( מירוץ תעמולה מקביל, בו הווקטור של ההתנגדות הצבאית, התחזק על חשבון הווקטור המדיני):

    חמאס והפתח, מכריזים, על קונצנזוס קרוב בקשר למאבק הפלסטינאי וכו… הכל בניצוח הטורקים ( אליהם, אנו בקושי שמים לב):

    https://english.palinfo.com/news/2020/09/24/Hamas-and-Fatah-Announcing-national-consensus-soon

    אהבתי

  6. אל רום
    דומני שחלק מההסכם השלום עם בחריין ואיחוד האמירויות הוא תיאום עמדות לקראת חזרת הדמוקרטים לשלטון. אני לא יודע אם נתניהו יוכל להמשיך להיות ראש הממשלה אחרי שהדמוקרטים יחזרו (די ברור לי שהם ידרשו את ראשו) אבל בינתיים הציר האנטי איראני-טורקי-פלסטיני מכין עמדות.
    גם הירידה מהסיפוח באה מאותו מקום לדעתי; ישראל לא רצתה לתת חומר תבערה לדמוקרטים. במאמר מוסגר אני חושב שהירידה מהסיפוח מאד אכזבה את נתניהו. הוא האשים בכך את כחול לבן ולכן החליט לשבור את הכלים מולם אבל אז בא הסבב השני של הקורונה ועלייתו של בנט בסקרים והשאירה אותנו עם הממשלה המקרטעת הזו.

    Liked by 2 אנשים

  7. תמריץ
    זה שילוב של רתיעה מהמערב ורתיעה פנימית מההרפתקאה הזו של הסיפוח. מרבית הישראלים כרגע רוצים לשמור את המצב פתוח לפני שקובעים מציאות בלתי הפוכה.

    מצד שני זה נחמד לראות שתכנית אלון חיה ובועטת אחרי כל ההספדים של השמאל. טוב שיש תוכנית מדינית לימין שאיננה כוללת סיפוח של כל השטחים.

    ולמנהיגי המתנחלים נשארו לי רק תנחומי. לא נותר לכם להאשים אלא את עצמכם.

    Liked by 2 אנשים

  8. י.ד.,

    לא הבנתי, מה פשר הדבר הזה, שאתה לא יודע אם נתניהו יוכל להמשיך להיות ראש ממשלה אחרי שהדמוקרטים יחזרו ( אם יחזרו) ? איך הם ידרשו את ראשו לשיטתך ?

    נתניהו ירד מן הסיפוח אכן, והסולם סופק לו, על ידי הסכם השלום עם האמירויות וכו….. שהרי, כל ההסכם הותנה בירידה מן הסיפוח.

    אף אחד למעשה, לא יכול ממש לספח. אבל, אלו רק דיבורים. ומדיבורים לא עושים ילדים אומרים ברשות הפלסטינאית.

    להתראות

    אהבתי

  9. תמריץ ( וכל המעונין) בטח תגלו כאן ענין, בהצעת חוק של הדמוקרטים, לקצר את תקופת הכהונה של שופטי עליון בארה"ב ( לאור המצב כמובן). טוב, אין סיכוי כמעט לדבר כזה. אבל, כאן בבלוג ( מומלץ כשלעצמו) של פרופ' ג'ונתן טורלי:

    Democrats Introduce Unconstitutional Act To Limit The Tenure Of Supreme Court Justices

    להתראות

    אהבתי

  10. רק נצטט מ- אל מוניטור ( בקשר ללינק שהשארתי, איחוד פלסטינאי):

    Politically, not only are both sides exhausted and the pressure on them huge, but the Trump administration’s unilateral vision plus the Israeli efforts to bypass Palestinians with two Gulf states have jolted the most radical among Palestinians to take a deep look at what is happening. Palestinian leaders met in person and through electronic means Sept. 3 and vowed that the existential threats to the Palestinian national movement can no longer be ignored. It was also clear that the reconciliation train is finally on the right track.

    נתרגם ספונטנית תמציתית:

    לא רק לחצים על שני הצדדים ( פתח וחמאס) אלא שטראמפ וגישתו החד צדדית, והסכמי השלום עם מדינות המפרץ ( אשר כאילו עקפו הבעיה הפלסטינאית) הכריחו פלסטינאים רבים, לבחון מחדש נושאים קיומיים לגבי דידם, וזה הביא להבנה, שאיחוד שורות הינו מחוייב המציאות.

    כאן:

    https://www.al-monitor.com/pulse/originals/2020/09/fatah-hamas-agreement-election-normalization-turkey.html

    אהבתי

  11. שווה קריאה
    לא על הכשל המודיעיני לבדו
    התרעה למלחמה היא עניין מורכב יותר מהעברת "ידיעת הזהב" • לא פחות חשוב לעסוק במכלול התפיסתי הרחב • ולמרות הניסיון למניעתו, הכשל של אותם ימים יכול להתרחש שוב
    https://www.israelhayom.co.il/opinion/803937?fbclid=IwAR27_i3yCyEXBR6-zbMVyMoIw8ZgDsF3jRk25xfN5F_mTDy8P6-CTNoCJHw

    אהבתי

  12. נדמה לי שמצאתי את החוט המקשר בין מי שעבורם משמעות יום הכיפורים היא בעיקר דתית לבין מי שעבורם משמעותו היא בעיקר יום זיכרון למלחמה ארורה.

    השילוב בין הפיוט ונתנה תוקף לבין שירו של ליאונרד כהן Who by fire
    שיר שנכתב גם בהשראת מלחמת יום כיפור, שבה ליאונרד כהן התנדב להופיע לפני חיילים.

    ברשומה המצ'ב של עופר גביש נמצאת הוכחה מוסיקלית לאפשרות השילוב.
    גרסה מוסיקלית משולבת, דתית – חילונית, של החזן שי אברמסון עם הפיוט ונתנה תוקף ושל איה כורם ששרה גרסה מתורגמת לעברית של "מי באש, מי במים …".

    (אגב, בתקופת מלחמת יום כיפור עופר גביש שירת בבסיס חיל האויר במחנה דוד וצפה בהופעה של ליאונרד כהן).

    קטע מהרשומה של גביש :
    ————————————–
    " …. הוא אמר להם שבא לעזור ושהוא רוצה ללכת לעבוד בקיבוצים. אושיק לוי אמר לו
    .. : "השתגעת? מה קיבוץ? בוא לשיר לחיילים". בהתחלה היסס והסביר שהשירים שלו כבדים ועצובים מדי לחיילים, ושהוא בכלל פציפיסט, אבל לאחר שכנועים שאושיק לוי מגדיר כ" קלים" הסכים הזמר המוכר והידוע בכל העולם, להופיע.

    הצוות שכינה את עצמו "ועידת ז'נווה", עבד בעומס עצום. הם הופיעו באזורי הקרבות, קרובים מאד לחזית, בין השאר למשל, בגיזרה של אריק שרון, כפי שנראו בתמונה המפורסמת.

    לאונרד כהן הופיע עם הצוות בכל הארץ. הוא נשאר כאן גם כשהמלחמה הסתיימה. חודשיים הופיע, וגם טייל ובילה (וגם התאהב).

    מיד עם עזיבתו את ישראל, החל לאונרד כהן לעבוד על התקליט הישראלי ביותר שלו, היהודי ביותר New Skin For The Old Ceremony (עור חדש לטקס הישן) שיצא ב-1974.

    אהוד בנאי כתב על התקליט הזה: "המלחמה השאירה על יצירתו את עקבות הנגמ"ש שלה". אחד השירים החזקים ביותר בתקליט הוא Who by fire (מי באש). ה"מתכתב" עם "ונתנה תוקף". …".

    https://www.gavisho.com/%D7%95%D7%A0%D7%AA%D7%A0%D7%94-%D7%AA%D7%95%D7%A7%D7%A3-%D7%A2%D7%93-%D7%9E%D7%99-%D7%91%D7%90%D7%A9

    Liked by 2 אנשים

  13. יש גם שאלה אחרת: עד כמה הועילה העברת השגרירות לירושלים? נראה לי מעט מאוד. זה לא משפר את המצב הכלכלי או הבטחוני של ישראל וזה לא פותר שום דבר בקשר לסכסוך עם הפלשתינאים. חוץ מזה נשיא אחר יכול להחזיר חזרה את השגרירות לתל-אביב וגם לבטל את ההכרה ברמת הגולן.

    Liked by 1 person

  14. תמריץ,
    במקום לכתוב בצורה סתומה "טראמפ מייצג את ניצחונה של ברבריות מסוימת שנורמות בינלאומיות מתוקנות אינן מעניינות אותה", תוכל לפרט מהי הברבריות של טראמפ?
    אני חושב שאתה נופל לבאר שחת שהחליטה שנורמות בינלאומיות פירושן טובת "האדם הפרוגרסיבי" ומכאן קצרה הדרך לצפצף על כל השאר.

    אהבתי

  15. אלרום,
    אשאיר לדמוקרטים למצוא את הדרך להעיף את ביבי. ביחס הכוחות בין ישראל לארה"ב סבורני שזה יהיה מוחץ.

    אהבתי

  16. י.ד, רק אל נזניח בדרך עיקרון חשוב בעיני האמריקנים:

    ישראל מוצגת כמדינה סוברנית עצמאית. הם לא רוצים ליפול בפח הזה. אם ישראל היא וסאל של ארה"ב, אז ארה"ב, צריכה הייתה לעשות מעשה (מזמן כבר) ולייצר הסכם שלום. להפסיק התנחלויות וכדומה. האמריקנים נזהרים כמו מאש, מאיזה תדמית, כאילו, הם מחליטים כפיאודלים, מה קורה עם מדינת ישראל. זה יטיל עליהם חובות לא רצויות כלל בעיניהם.

    לרוב זה הפוך, הישראלים והיהודים מחליטים בשביל האמריקנים על פי התפיסה בעולם. ולא ההיפך אגב.

    להתראות

    Liked by 3 אנשים

כתיבת תגובה