מורשת אבה

ראש ממשלת יפן, שינזו אבה, הודיע על פרישתו מסיבות בריאותיות. ראשי ממשלות ביפן היו לרוב ביורוקרטים חסרי חשיבות היסטורית אשר כיהנו תקופות זמן קצרות. אבה היה שונה. כהונתו הייתה ארוכה והיה לו חזון גדול ליפן שהתבסס על הצפת כלכלתה בכסף בידי הבנק המרכזי.

בסך הכול הוא הצליח – האבטלה ביפן הלכה וירדה בתקופתו, תעודות סל במיליארדים רבים נקנו על ידי הבנק המרכזי שעסק למעשה בוויסות שוק המניות. הכלכלה שגשגה, אך גם הדפסת כסף מסיבית בידי בנק מרכזי היא בעלת אפקט מוגבל, כך מסתבר. עדיין האינפלציה ביפן נמוכה מאוד. חלק מהעניין הוא הדמוגרפיה השלילית והילודה הנמוכה שאותם אבה לא הצליח לשנות.

מה מספרת המורשת הכלכלית של עידן אבה לעולם? הוא לימד אותנו שבנקים מרכזיים יכולים לעשות הרבה מאוד בלי לחולל אינפלציה, לטוב או לרע. גם בארה"ב וגם בישראל הנגידים למדו מהבנק היפני המרכזי שאין פסול בקניית נכסים בשוק ההון כדי לייצב את השוק. בכך התרחקנו, תודה לאבה, עוד צעד מאפשרות של שפל גדול בעתיד.

אבה לא פרץ דרך בשני תחומים אחרים אף שהם העסיקו אותו: הוא לא הצליח להעלות דרמטית את הצריכה היפנית. לשם כך אי אפשר להסתפק בפעילות בנק מרכזי וצריך לתת כסף ישירות בידי הצרכנים, ממש כמו שביבי עשה בימי הקורונה. אבל זה דבר שאבה נמנע לעשות. להיפך, הוא הגדיל את נטל מס הקנייה. הוא גם לא הצליח לגייס את האישה היפנית להביא יותר תינוקות לעולם כדי למנוע קריסה דמוגרפית. בתחום זה יש מנהיג שעושה הרבה יותר ממנו, ויקטור אורבן בהונגריה, וצריך לחכות לחדשות מבודפשט כדי לדעת האם ניתן לשנות דפוסי ילודה באמצעות תמריצים רבי עוצמה.

18 תגובות בנושא “מורשת אבה

  1. מענין באמת. הוא באמת היה שונה, והשאיר מעין מורשת מסויימת. לאיו דווקא חיובית. הוא היה יותר לאומני בגישה שלו להיסטוריה ולנראטיבים. הוא שאף למעין רה נרטיביזציה של ההיסטוריה של יפן, גם בהקשר של פשעי מלחמה ( מלחמת העולם השניה) וגם בקשר לנושא של שפחות מין שהועסקו על ידי היפנים (צפון ודרום קוריאה). מבחינה כלכלית ראוי לציין, שהוא צירף את יפן להרבה אמנות ( להעצים היצוא של יפן). במקביל, הוא למעשה פתח מלחמת סחר עם דרום קוריאה. מלחמת הסחר הזו, מעידה באמת על הגישה שלו, לרה- נרטיביזציה של ההיסטוריה. בית משפט עליון בדרום קוריאה, פסק שעל יפן לשלם פיצויים (נוספים למעשה) על תקופת העבדות של נשים דרום קוריאניות ליפנים, אבל, היפנים החליטו בגין כך ( מבלי להודות בכך) לפתוח מלחמת סחר עם דרום קוריאה ולהטיל הגבלות על יצוא של חומרי גלם לתעשיית ההייטק הדרום קוריאנית ( משפטית, העסק נמצא עכשיו בשלבי בוררות ראשונים בינהם).

    אשאיר לינקים אחר כך…..

    להתראות

    Liked by 2 אנשים

  2. מנקודת מבט של מי שאינו ממוקד בעיקר בכלכלה (כמוני) – היו לשינזו אבה שתי מטרות על:

    א. מציאת נקודת איזון אסטרטגי שברירית בין התלות בהמשך הגנת ארה'ב על יפן ה"פציפיסטית" לבין ההכרח לייבא מסין וליצא אליה.
    ב. שינוי התרבות היפנית ונוהגי כחיים בה כך ש 51% מאוכלוסיית יפן יטלו חלק משמעותי הרבה יותר בכלכלתה ו/או יסכימו להינשא לגברים (יפנים!) ולהביא עמם ילדים לעולם.

    א. בנוגע לאסטרטגיה הגיאו פוליטית – היו לשינזו אבה הישגים מאוד שמעותיים.
    למרות הסכנות מהתעצמות סין (ובת בריתה הצפון קוריאנית) + הסכנה שארה'ב תיסוג מהתחייבויותיה ליפן ולדרום קוריאה.
    חיזוק קשרי יפן עם הודו ועם אוסטרליה + פיתוח יכולותיו של צבא יפן + השקעה ב"עוצמה הרכה" של יפן באסיה – הם רק חלק מהאמצעים שאבה נקט.

    מצ'ב מאמר מומלץ, אם כי מאוד מאוד ארוך, למתעניינים באסטרטגיה גיאו פוליטית של מזרח אסיה. עם דגש על יפן.

    הוא פורסם כבר לפני כחודשים. הוא כולל שבח לשינזו אבה על הידוק הקשרים הכלכליים של יפן עם סין. למרות דעת הקהל היפנית, הדי עוינת את סין + חשש שאבה יוחלף ע'י ראש ממשלה פחות אסטרטגי ויותר פופוליסטי.

    https://www.google.com/amp/s/greatgame.blog/2020/06/24/%25D7%25A4%25D7%259C%25D7%2592-19-%25D7%2594%25D7%259E%25D7%25A9%25D7%2597%25D7%25A7-%25D7%2594%25D7%2599%25D7%25A4%25D7%25A0%25D7%2599/amp/

    ב. בנוגע להכנסת נשים יפניות לשוק העבודה ו/או שכנוען להביא ילדים לעולם – מאוד קשה לטעון שאבה הצליח ליצור שינוי משמעותי כלשהו.
    אבל אולי לא ניתן לצפות מפוליטיקאים לקדם שינויים תרבותיים עמוקים.

    *אם* אורבן ההונגרי יצליח – זאת תהיה לפחות עדות לכך שלא נגזר גורלן של *כל* המדינות שהובסו במלחמת העולם השניה – לאבד את רצון החיים שלהן. כלומר הרצון להביא ילדים לעולם / בהמשכיות.

    https://www.masa.co.il/article/%D7%A0%D7%A9%D7%99%D7%9D-%D7%91%D7%99%D7%A4%D7%9F/

    מצ'ב קטע מהכתבה ממסע אחר על נשים ביפן:
    ————————————–
    " … עולם העסקים היפני השמרני, שאינו מוכן לקלוט אשה בתפקיד מפתח. גם נשים שסיימו בהצלחה אוניברסיטה יוקרתית מתקשות למצוא עבודה בחברות יפאניות, ובמקרים רבים הן יועסקו באחת מהחברות הזרות, שלמדו שכדאי להן לנצל את כישוריהן והשכלתן של נשים אלו.
    לפי נתוני משרד העבודה היפאני, רק בשישה אחוזים מהחברות יש אשה אחת לפחות בתפקיד ניהולי, וזאת למרות שהן מהוות 37 אחוזים מכוח העבודה. נתוני משרד העבודה היפאני מצביעים גם על כך, שכבר בתחילת הדרך, מופלית האשה לרעה. משכורתה ההתחלתית נמוכה בשמונה אחוזים ממשכורתו של גבר בעל השכלה דומה, ובמהלך הקריירה הפער הולך וגדל. לאחר 25 שנות עבודה היא תזכה במשכורת הנמוכה ב-31 אחוזים ממשכורתו של גבר בעל ניסיון והשכלה זהים. במציאות, הפער גדול הרבה יותר.
    רוב הנשים העובדות מוגדרות כעובדות זמניות (הנשים מהוות 70 אחוזים מהעובדים הזמניים, כששאר שלושים האחוזים הם בעיקר עובדים אחרים מדרג נמוך כפנסיונרים וזרים). כעובדות זמניות הן אינן זכאיות להטבות כפנסיה, דיור מסובסד, בונוסים, חינוך לילדים וכדומה, המהווים מרכיב משמעותי בשכר.
    בשנת 1986 נחקק חוק שיוויון הזדמנויות בתעסוקה, אך, כמו בישראל, הוא תקף בעיקר על הנייר. ממחקר שנערך לאחרונה מסתבר שלא חל שינוי משמעותי בתנאי העבודה והשכר של הנשים.

    בשנים האחרונות החלו תהליכים ושינויים, שגם אם הם איטיים ומפגרים אחרי המערב, מגמתם דומה. יותר ויותר נשים מודעות לצורך בעבודה כמקור לסיפוק והגשמה עצמית. קיימת גם תופעה הולכת ומתרחבת של נשים שמוותרות במודע על נישואין או ילדים, כדי שלא לפגוע בקידומן בעבודה.
    החקיקה הממשלתית החלה להתחשב בנשים עובדות ולאחרונה התקבל חוק, המאפשר לעובדת לקחת חופשה ללא תשלום למשך שנה לאחר הלידה. נשים ביפן עדיין אינן זכאיות לחופשת לידה בתשלום, אף לא למשך חודש אחד. הלחץ לאישור החוק נבע מהירידה המדאיגה בשיעור הילודה עד ל-1.4 ילדים לאשה, (כלומר ילד אחד או שניים במשפחה). הירידה הוסברה, בין השאר, בחוסר יכולתן של הנשים להמשיך בעבודתן לאחר הולדת הילדים. רשויות מקומיות רבות מודאגות מדלדול האוכלוסייה בתחומן, ואחדות הגדילו לאחרונה את מענק הלידה עד ל-90,000 יין לילד שלישי (כ-6,500 דולר).
    …"

    אהבתי

  3. יש משהו שלא ברור לי: אם מציפים את השוק בכסף ולא נותנים אותו לאזרחים, אז למי כן נותנים אותו?
    למה לא נותנים את הכסף ישירות לאזרחים?

    אם ממשלה מסויימת כל כך רוצה להגדיל את הילודה, מדוע שלא תתן מענק גדול לכל ילד למשל מענק של 2000 ש"ח לחודש לכל ילד עד הגיעו לגיל 25. מענק חד-פעמי של 6500 דולר (22 אלף ש"ח) נשמע מגוחך.

    Liked by 1 person

  4. תזכורת לכלל שלא תיתכן שנאה עזה כל כך כמו השנאה בין פלגים שונים בתוך אותו מחנה.
    (או שהאלמנט החוזר העיקרי בתורה הוא השנאה בין אחים. משנאת קין והבל ואילך).

    9 דקות של הרב דב הלברטל, שיצליחו להוכיח לכל מגיבי בלוג זה שכולנו מתונים להפליא.

    לטענתו, חסידי ברסלב גרמו לו להתבייש בעובדה שגם הוא יהודי.
    .
    https://103fm.maariv.co.il/programs/media.aspx?ZrqvnVq=IDIJKG&c41t4nzVQ=EL

    Liked by 1 person

  5. בהמשך לטענת חייל זקן שלא כל מצביעי קלינטון מתלהבים מביזה ומאנרכיה ו/או שלא קשה לאתר טרלול בארה'ב.

    https://kav.org.il/%D7%94%D7%91%D7%9C%D7%95%D7%92-%D7%94%D7%9E%D7%A8%D7%9B%D7%96%D7%99/item/2567-%D7%90%D7%9E%D7%A8%D7%99%D7%A7%D7%94-%D7%94%D7%A9%D7%AA%D7%92%D7%A2%D7%94-%E2%80%93-%D7%91%D7%99%D7%9F-%D7%A9%D7%99%D7%A7%D7%92%D7%95-%D7%9C%D7%9E%D7%99%D7%A0%D7%99%D7%90%D7%A4%D7%95%D7%9C%D7%99%D7%A1

    בכלל לא ברור לי מדוע אלו שמשתוקקים לכך שבנובמבר טראמפ יפסיד ו/או ביידן ינצח – אינם פועלים בכל כוחם ומרצם לדיכוי גלי הביזה והמהומות.
    לא רק אנו הגענו לתובנה שגלי האנרכיה והביזה מסייעים לניצחון טראמפ. גם קריסטול (לדוג') התריע כבר מזמן שהפגיעה באנשים וברכוש פוגעת בסיכויי הנצחון של המפלגה הדמוקרטית. אבל נראה שתובנה זו לא נקלטת.
    האפשרות היחידה שעולה במוחי, פרט לכך שאנו וקריסטול טועים בהערכותנו, היא שראשי המפלגה הדמוקרטית ורוב התקשורת האמריקאית חיים בתוך תיבת תהודה מטורללת.

    קטע מהפוסט:
    ————————
    " … "המפגינים הזועמים" פרצו חלונות ראווה ממוגנים באמצעות מכוניות (לא שלהם…) אותן ריסקו אל תוך חלון הראווה. מאז פרעות יולי צברו הבוזזים השחורים ניסיון, השתכללו, והפעם הגיעו משפחות עם מכוניות גדולות להעמסת הביזה.

    קבוצות רבות של תנועת BLM (Black Lives Matter) זוכות לתמיכת קבוצות שמאל של צעירים לבנים. הנה אחת מההפגנות ההזדהות עם הביזה בשיקגו:
    את הניו יורק טיימס הטריד בעיקר מר גורלם של עצורי ה"הפגנות" שנאלצו לעיתים להמתין אפילו למעלה מ-24 שעות עד שהובאו לפני שופט…

    משטרת שיקגו, כמו במקומות רבים אחרים בארצות הברית, קיבלה הוראה "להכיל את האירועים". גם כאשר יש עצורים – הם משוחררים לרוב לאחר מספר שעות. נגד הבוזזים לא הופעל אפילו כוח "מידתי".
    אריאל אטקינס, שחקנית כדורסל ידועה בליגת הנשים של NBA רואה עצמה כמנהיגה בתנועת BLM בשיקגו. בהפגנה שנערכה מול תחנת משטרה בשיקגו, בה נעצרו מספר פורעים, היא הכריזה לקול תשואות ה"מפגינים" כי הביזה מוצדקת ויש לראותה כ"פיצויים שנלקחים מהעסקים הגדולים" (“taking reparations from corporations.”).

    הגדילה לעשות עיריית מיניאפוליס… העירייה הפעילה חוק שאוסר על בעלי חנויות להתקין תריסי מיגון נגללים מברזל בחזית החנות בנימוק שהתריסים האטומים והאפורים יוצרים "מפגע חזותי" (cause visual blight""). עוד הוסיף דובר העירייה כי התריסים משדרים תחושה של "אזור לא בטוח" ו"בעייתי". העירייה הודיעה כי ניתן יהיה להגיש ערעור על איסור התקנת המיגון ובמקרים מוצדקים הוא יאושר… בעלים של בית מלאכה לתיקון מושבי רכב שעסקו נפרץ קיבל הודעה כי העסק שלו אינו זכאי…

    הזכות הבסיסית במדינת חופש היא הזכות לחיים ולרכוש. אסור לפעול בכוח נגד חייכם או רכושכם. מותר להפעיל אלימות כהגנה עצמית נגד תקיפה עליכם ועל רכושכם. גל האלימות הנוכחי באמריקה הוא פגיעה בוטה בזכויות האדם של אזרחים תמימים ורכושם, בעלי עסקים קטנים וגדולים.

    התקשורת המרכזית באמריקה לוקה בטירוף בעצם הצגת האירועים כ"מחאה חברתית"
    .. "

    Liked by 1 person

  6. לקמילה צייטוט מדבריך:
    "בנוגע להכנסת נשים יפניות לשוק העבודה ו/או שכנוען להביא ילדים לעולם – מאוד קשה לטעון שאבה הצליח ליצור שינוי משמעותי כלשהו".
    להיות בשוק העבודה וגם לגדל ילדים זה די קשה. אם רוצים להביא יותר ילדים צריך דוקא לעודד נשים לא לצאת לשוק העבודה (לא לצאת לשוק העבודה במשך 10 שנים לפחות).

    דבר נוסף: אני לא חושב שהילודה הנמוכה ביפן במשך 50 – 60 (ואולי אפילו יותר) תביא לקריסה דמוגרפית. מקסימום האוכלוסיה תקטן מ-120 מיליון ל-90 או 80 (אולי אפילו 60) מליונים. בסין היה אסור להביא יותר מילד אחד במשך 40 שנה ובכל זאת לא קרה כלום לסין.

    אהבתי

  7. לarn,

    א. רוב הנשים בישראל מגדלות לפחות 2-3 ילדים ועובדות *גם* מחוץ לבית. רוב הנשים חרדיות עובדות מחוץ לביתן גם כשהן מגדלות פי 2 או פי 3 ילדים. כלומר, ניתן להשיג את שני הדברים הללו במקביל.
    אבל הדבר מחייב הכנסת הרבה מאוד שינויים במודל "החברה המסורתית" והמוסכמות התרבותיות.
    לדוגמא:
    – הקמת מעונות לטיפול בתינוקות מגיל חודשים ספורים *
    + מתן לגיטימציה לאמהות להפקיד בהם את ילדיהן למשך שעות ארוכות מדי יום.
    – ציפייה תרבותית שגם אבות לילדים ישתתפו בנטל עבודות הבית וגידול הילדים

    נראה שכל התנאים הנדרשים הנ'ל לא בוצעו ביפן.

    ב. עדין איננו יודעים בוודאות איך מדיניות הילד האחד, והילודה הנמוכה בסין גם כיום, תשפיע על מדינה זו (ועל שאר העולם) בהמשך המאה ה 21.
    יש הטוענים שגלי ההשפעות השליליות רק החלו.

    נראה שהבעייה אינה המחסור (התיאורטי) במיליוני הילדים שלא נולדו – אלא היחס הצפוי בין אנשים בגילאי העבודה לבין קשישים (שחלק ניכר מהם יהפכו לסיעודיים). מה שאמור להוביל לירידה *מהירה* בגודל כוח העבודה הסיני.
    בסין נוספת לכך בעייה של היחס בין מספר הזכרים למספר הנקבות (בשל הג'נדר-סייד שמתבצע בסין). ומכאן בעיית המוני הגברים ההופכים ל"ענפים מתים" (שאין להם כל סיכוי למצוא כלה ולהוליד ילדים).

    אהבתי

  8. בשורה מצערת: אבה, גדול ראשי ממשלות יפן בדור האחרון, נרצח בידי מתנקש. אירוע נדיר ביפן שאינה מדינה אלימה (אם שוכחים את מעלליה במלחמת העולם).

    אהבתי

כתיבת תגובה