היידה ביבי

לעתים נדירות המציאות הכלכלית מצטלבת כל כך יפה עם מה שנראה לי נכון לעשות, כמו בהחלטתו של נתניהו הערב פשוט לפזר כסף על הציבור. חלוקה שלא לפי קריטריונים כלשהם או מבחני הכנסה היא בזבזנית אבל היא נמנעת גם מתמריצים רעים. יש בה הד לרעיון ההכנסה לכל אזרח שגם חוגי ימין כלכלי האמינו בו תמיד כתחליף אפשרי למדינת הרווחה וללא תמריצים מעוותים.

זה אולי פופוליסטי אבל זה לא פחדני. צריך אומץ לעשות צעד חריג כזה מול המתקפות הצפויות. ההצעות האחרות לשימוש בכסף שאני קורא בדה מרקר, מתן חכות ולא דגים, הכשרה מקצועית וכדומה, אינן רלוונטיות כלל בתקופה זו. בתוך כמה חודשים נדע אם פני המשק העולמי כולו להתאוששות המהירה שאחרי החיסון או שניוותר לכודים בחשש לקטסטרופת קוביד 19 רבת שנים. זו לא התקופה להכשרות מקצועיות כשהמקצוע העתידי הנדרש, למשל תופר מסכות או איש בידור בקרוזים, אינו ידוע. זו התקופה לנסות ליהנות מהחיים גם אם אתה מובטל וביבי עוזר בכך קצת.

לפיזור כסף יש את החיסרון האינפלציוני. במקום שיש מחסור אמיתי הכסף לא יפתור דבר אלא רק יעלה את רמת המחירים. כולם יודעים מה באמת חסר במדינת ישראל – דירות. מענק חד פעמי יעזור לשוכרים לשרוד בדירתם אבל אין חשש שיציף כלפי מעלה את מחירי הדירות והשכירויות. זה חד פעמי, לא מדובר בעצת אחיתופל נוסח תשעים אחוז משכנתא של אורלי אבקסיס בזמנו.

הצעד של נתניהו לא יחולל שום נזק ויהווה תקדים חיובי לדרך פעולה יעילה וזריזה במשברים עתידיים שעוד יבואו.

91 תגובות על ״היידה ביבי״

  1. אני לא צריך ולא מעוניין בכסף שביבי מחלק לצרכי הישרדותו.

    אני בטוח שיש עוד רבים כמוני.

    אני מציע שתוקם קרן (לא של גוף פוליטי), אליה יוכלו אנשים כמוני להעביר את הכסף שיועבר אליהם, כדי שיחולק בין אלו הזקוקים לו באמת.

    אני יודע שמיד יהיו תגובות ״אבל מי יקבע מי יקבל את הכסף״, ״מה יהיו הקריטריונים?״, ודומות לזו.
    כל החלטות של קרן כזאת, גם אם יהיו במחלוקת, עדיין יהיו עדיפות מלתת לי את הכסף הזה…

    אהבתי

  2. נזכרתי בפוסט "היידה איילת"… מסתבר שעברו 4 שנים…
    לא הצליחה להיבחר היום לחברת ועדה בכנסת, לא למינוי שופטים ולא למינוי דיינים. איך נפלו גיבורים.
    מעניין איפה יהיה ביבי עוד 4 שנים.

    אהבתי

  3. נראה לי שביבי פשוט נוקט במדיניות התאבדות. רוצה להשמיד את המדינה ואחת הדרכים להשיג זאת היא להפוך את ישראל לונצואלה.
    במקום שיציע לחתוך בפנסיות התקציביות במשרדי הממשלה המיותרים ובמשטר הפקידים, בוחר נתניהו הערב להגיד "בואו נחלק כספים לי הכרה, גם לאלה שמרוויחים 130,000 ש"ח בחודש".
    איך אמרה אישתו הפסיכולוגית? "נעבור לחוץ לארץ. שהמדינה הזאת תישרף".
    ההפקרות בכל הנוגע למשבר הקורונה וההתנהלות הכלכלית עכשיו מעידים שביבי החליט להקריב את מדינת ישראל כדי להציל את עורו.

    Liked by 2 אנשים

  4. לאיילת שקד עדיין יש עתיד פוליטי גם אם היום לא שיחק לה. יש מחסור בחומר אנושי טוב בהנהגת הימין אחרי ביבי. אישית אמנם אני כבר לא כל כך מתלהב ממנה..

    אהבתי

  5. קרולין, אל דאגה. ישראל רחוקה מאוד מלהיות ונצואלה. קודם שבנק ישראל יצליח להגיע ל-2 אחוז אינפלציה היעד השנתי ואחרי זה נחשוש מיותר.

    אהבתי

  6. זה כללית נכון. מזכיר לי בארה"ב, שם טראמפ חילק 1000 דולר. אבל בכל זאת. תמיד זה בזבוז, אם זה לא דיפרנציאלי גם. למה לתת לכל אזרח 1000 דולר ? למה עשירים מאוד צריכים 1000 דולר ? עני מאוד, שמקבל 3000 דולר, אל מול : 1000 דולר, מאוד משמעותי. לעשיר מאוד,או סתם עשיר, מה יעזרו 1000 דולר ? בכלל אין לו בעיה של ממש. יש לו רק בעיה עסקית, וכאן צריך לעזור אם יש טעם ( לעשירים). נכון, שזה מזקיק אדמיניסטרציה לא פשוטה ( חלוקה דיפרנציאלית). אבל, שווה, בטח, בעידן דיגיטלי כזה מתקדם.

    אהבתי

  7. תמריץ לשם שינוי אני נוטה להסכים איתך. מישהו – יהודה נדמה לי – דיבר על התמריצים השליליים במענק סלקטיבי. מענק כולל פותר את הבעיה הזו. כמו כן ייתכן שהמענק גם יחליש (אמנם מעט מאוד) את השקל, שזה עוד דבר אולי רצוי בתקופה כזו.

    כמובן גם כאן יש מקום לקומבינות ואני לא אופתע אם, למשל, פתאום נגלה שהמענק הוא לפי גודל המשפחה (הי חרדים!) או כל קומבינה אחרת.

    Liked by 1 person

  8. "יש מחסור בחומר אנושי טוב בהנהגת הימין אחרי ביבי"
    למה ככה, תמריץ?
    דווקא אם תסתכל בשולי סיעת הליכוד לכנסת תמצא חומר אנושי מצויין, שורשי, לוחם, כזה ששואף קדימה, להתפתח ולהיות יום אחד מיקי זוהר או אוליי אפילו דודי אמסלם.
    חברי כנסת צעירים ונמרצים, כמו הד"ר ח"כ שלמה קרעי, מאי גולן, אריאל קלנר…
    יש למה לצפות, עתיד הימין מובטח.

    אהבתי

  9. רק להסביר מה זה "תזכיר הצעת חוק" :

    ישנו נוהג משפטי במדינות מסויימות, וגם כאן למעשה ( אבל לא נקוב בחוק, בארה"ב למשל, נקוב בחוק, נקרא : Notice and comment) שלפני שחוק עובר, מפיצים תזכיר בציבור או לציבורים מסויימים, והם מעירים הערות. ואז, מח' החקיקה במשרד המשפטים וכדומה, מקבלת ההערות, ואם מוצאת לנכון, לוקחת בחשבון ומתקנת.

    אז הלינק שהשארתי, הוא לתזכיר, שמופץ בציבור לצורך קבלת הערות ותגובות. מי שמעונין אגב להעיר ( הם לוקחים ברצינות הערות) יכול לשלוח מייל וכדומה באתר מסויים. אני אפנה יותר מאוחר, למי שמעונין.

    אהבתי

  10. כאן בלינק הזה אפשר להגיע ולשלוח הערות לתזכירי הצעת חוק מופצים. בקשר לחוק הנדון ( סיוע כלכלי קורונה ) אזי, כבר נסגר להערות הציבור ( עד ה- 15 ביולי 2020). אבל, מי שרוצה להעיר ולהשפיע בעניינים כלכליים, אז כאן:

    https://www.tazkirim.gov.il/s/moj-searchresults?lawTypes=0121t000000M6ziAAC&search=

    אהבתי

  11. קרולין גרינברג,

    > ההפקרות בכל הנוגע למשבר הקורונה וההתנהלות הכלכלית עכשיו מעידים שביבי החליט להקריב את מדינת ישראל כדי להציל את עורו.

    אני מציע שתקראי קצת על תאוריית כסף ההליקופטר של בן ברננקי במקום לצאת בהצהרות כאלו, זוהי אופציה לגיטימית ובעלת הגיון כלכלי רב

    בואו נראה מחר מה יקרה לשקל ולאגחים הממשלתיים הארוכים, זה יתן אינדיקציה למה אלו שמבינים בכלכלה חושבים על זה, בינתיים שניהם קרובים לשיא של כל הזמנים

    Liked by 2 אנשים

  12. לא מצליח להבין. מצטער . לא מדובר בהדפסת כסף . אלא בהרחבת הגרעון . הלוואה ממשלתית (זה של הציבור אין הבדל ) בריבית נמוכה . אמנם אני הולך לקבל אלפים אבל על חשבון התחיבות עתידית כלומר אני אשלם אלפים.

    אהבתי

  13. אין שום הגיון כלכלי בתוכנית של ביבי. 750 ש"ח מתנה לא ימריצו את הכלכלה. רוב האנשים יבזבזו את הכסף הזה באליאקספרס/אמזון/אי-ביי, כי מה לעשות – הכל פה יקר (יוקר המחיה גם נזקף לזכות ההתנהלות הסוציאליסטית של ביבי ושר האוצר הכושל כחלון).

    אהבתי

  14. אורי ש, נניח שההלוואה שהממשלה תקח היא שקלית (משום מה האוצר אוהב הלוואות דולריות, דבר נורא).

    אדם פרטי שלוקח ההלוואה. ההלוואה מגדילה את רכושו באופן זמני, אבל הוא צפוי להעביר הכסף לאחרים תמורת שירותים שיספקו לו וכן לשלם ריבית. לכן יכול להיות לו קושי עתידי אמיתי לפרוע ההלוואה.

    לממשלה לא יכול להיות קושי לפרוע ההלוואה, כי אותם שקלים עצמם שהיא משלמת כריבית או עבור מוצרים ושירותים חייבים לחזור אליה. כל שקל בסוף מגיע למוסד פיננסי שבו הוא מושקע באג״ח של ממשלת ישראל או במק״מ של הבנק המרכזי שלה. השקלים הם כמו דגי סלמון שתמיד יודעים לחזור למקור הראשוני שלהם. לאדם פרטי אין את הפלא הזה.

    אהבתי

  15. קרולין אם את צודקת אז השקל יירד, כי החברות שציינת ימירו את כל מה שיקבלו למט״ח. המשמעות הכלכלית לא גדולה אמנם, אבל זה עוד רווח ליצואנים שמשלמים בשקלים ומקבלים בדולרים וגם דרך להמריץ את המשק. בנק ישראל עושה זאת ישירות בקניית מט״ח כל הזמן.

    אהבתי

  16. יצא לי להקשיב אתמול לקטע מתכנית רדיו (וילנסקי וברדוגו בגל'צ?).
    אם לחמישה ילדים סיפרה שבעלה, המפרנס היחידי במשפחה, הוצא לחל'ת. בשגרה – הוא מרוויח מעבודתו בהסעות בסביבות שכר מינימום של כ 5,000 ש'ח. אך כיום בחל'ת הוא מקבל רק 3.700 ש'ח (?). כלומר הביטוח הלאומי מקצץ אפילו ממקבלי שכר מינימום.
    מיותר לציין שמצבם הנוכחי של 7 נפשות אלו מעורר חמלה.

    אבל אז הוסיפה שהם ממתינים שנים רבות בתור לקבלת דיור ציבורי. תנאי הכרחי להימצאות בתור זה הוא שהמשפחה תרוויח הרבה פחות מ 6.000 ש'ח (?). מכאן היא לא יוצאת לעבוד מחוץ לבית בכדי לא לחרוג מתקרת הזכאות לדיור ציבורי.
    כלומר עצם הזכאות /אי הזכאות לדיור ציבורי (הטבה מאוד כבדה ומאוד דיפרנציאלית) יוצר מבנה תמריצים מאוד מעוות.

    מקרה פרטי שיכול לספק תמיכה לחלוקת כסף ל"כולם" /למשכורת אוניברסלית.
    לכל הפחות בתקופת אסון טבע.

    אבל נדמה לי שההחלטה האחרונה התקבלה בשל פגמי מערכות המחשוב הציבוריות.

    אם בישראל היו מנסים לחלק כסף לאלו שנפגעו כלכלית ורק להם, ובפרופורציה לחומרת הפגיעה, אזי סביר להניח ש:
    – התהליך היה אורך חודשים רבים. חודשים שבהם הכסף לא נוחת בחשבונות הבנק של הנפגעים.
    – הוא היה מלווה בהמוני טפסים, ביורוקרטיה מתישה, תלונות וטענות.
    – היה מתגלה, או נחשד, שרבים הצליחו לרמות את מערכת החלוקה
    – היה גם מתגלה שרבים אחרים הרימו ידים וויתרו על קבלת כספים שמגיעים להם.

    כלומר, אני חושדת שחולשת מערכות החישוב הציבוריות והביורוקרטיה הממשלתית השפיעה יותר מכל השיקולים העקרוניים / האידיאולוגיים של הימנעות ממערכות תמרוץ מעוותות והעמקת הביורוקרטיה.

    Liked by 2 אנשים

  17. א-מחייה
    אני הוא שתמכתי במענק אחיד בלי מנגנון מסובך. עדיין אני תומך בכך. עם זאת, המהלך הנוכחי לוקח את זה לקיצוניות שבעיני היא מיותרת.
    במקרה הנוכחי קל מאוד לייצר מנגנון שיבטיח העברת הכסף לידיים הנכונות: פשוט לתת מענק לכל מובטל, לכל מי שבחל״ת ולכל עצמאי.
    זה לא מצריך חישובים מסובכים ויצירת כל מיני תנאי זכאות שבסוף משאירים עצמאים עם מענק מעליב, ומצד שני לא מעניק מתנה מיותרת לעובדי מדינה, אנשי פנסיה תקציבית או אנשי הייטק. נכון יהיו כמה עצמאים עשירים שיקבלו כסף ללא צורך אבל זה מחיר קטן לשלם.
    אם היו הולכים לפי הכלל הזה היה אפשר לתת מענק גבוה פי כמה באותו מחיר.
    נכון שנדפקים מכך אנשים שפוטרו ורצו ומצאו עבודה אחרת. אבל הם בני מזל ויש להם עבודה.

    אהבתי

  18. שלא ירצה לנו פה על כלכלה שהוא לא מבין בה דבר, אותו פוסט של חייל זקן מדעת מיעוט. הכלכלה, זה לא מספרים רק. זה גם אנשים. זה מה שהופך הכלכלה למסובכת. מספרים הם רק כלי עזר. עדיין לא מסביר הדבר, בשביל לתת לאנשים שלא צריכים כלל הכסף, כסף בכלל. אין לזה שום קשר למיסוי. שיטה אחת יכולה להיות:

    שמאתרים קבוצות שהם על עברי פי פחת. לא נזקקים רק. אלא אנשים, שעל סף קריסה. אין הכנסות. משפחות עם ילדים. על סף חרפת רעב ממש. ולהזרים להם הכסף. לא לאנשים שלא צריכים הכסף בשום אופן. למשל:

    אתה מאתר דרך מסדי נתונים, לא את כל אלו הנזקקים אפילו, אלא:

    1000 משפחות, שאתה יודע בוודאות, שאותן אתה מציל. מציל חייהן פשוט. וזהו, להם אתה מעביר את הכסף. אם יש בעיה אמיתית, היא הבעיה החוקית. שהרי, אתה צריך לבודד קבוצות רלבנטיות, אבל, אתה לא יכול ממש להגדיר אותן בחוק ככאלו.בלי הגדרות בחוק, אין אפשרות עקרונית להעביר כסף. זוהי בעיה. אבל, יצירתיות יכולה לפתור אותה.

    אבל, דבר אחד בטוח, לא מעבירים סכום כסף פעוט יחסית, למי שלא צריך אותו בשום אופן, על חשבון, אנשים שזה יציל חייהם פשוט. יש אנשים, שמכמה מאות שקלים, אלפי שקלים, מידרדרים לשפל שהוא לא יאומן פשוט.

    כלכלה ,זה לא רק חישובים על הנייר. הבורסות למשל בארה"ב, עולות ועולות. תקופות ארוכות, ככל שהנתונים הכלכליים רעים יותר, הבורסות עולות יותר. איך זה ? זה פשוט. זה לא מספרים רק:

    ככל שהנתונים רעים, הבנק המרכזי יזרים כסף. ככל שהבנק יזרים כסף, אופוריה תימשך, אג"ח השקעה רעה, מטבע השקעה רעה ( יחסית) ואז, מחפשים אפיקים ספקולנטיים בבורסה. אז, זה לא מספרים רק, זה גם פסיכולוגיה סבוכה.

    להתראות

    אהבתי

  19. נראה לי שחלוקת כסף לכולם ללא תנאים היא הרעיון הנכון. קמילה צודקת בכך שחלוקת כסף לפי קריטריונים של הכנסה יוצר עיוות. לפעמים נוצר מצב שלא כדאי לאדם לעבוד בגלל שההטבות שיקבל אם הכנסתו נמוכה או אפסית קרובות למשכורת שיקבל (אולי אפילו עולות עליה). פרט לכך צריך להקים מנגנון כבד ומיותר שיבדוק מי מבין אלו שמצהירים על הכנסה נמוכה דובר אמת ומי משקר. כמובן שצריך לציין שאם יש מספר רב של אנשים שמצליחים לשקר זה פוגע באלו שלא משקרים כי זה מאלץ את הממשלה לקבוע קריטריונים יותר נוקשים לסיוע.
    יחד עם זאת אלמלא היתה קורונה הייתי חושב שצריך לעשות זאת לאט לאט. כלומר להתחיל לתת סכום קטן לראות מה קורה ולהגדיל אותו לאט לאט בהדרגה (אם הכל יתנהל כהלכה). כמו כן יתכן שיש ארצות מסויימות יצטרכו להטיל מיסים כדי לא להגדיל את החוב יותר מדי (לא נראה לי שזה צריך לקרות כרגע בישראל כי החוב שלה לא גדול). חוב אומנם זה לא חוב אמיתי כי זה בעצם כסף שאנו חייבים לעצמנו אבל חוב גדול מדי גורם לכך שיהיה הרבה כסף במשק דבר שעלול לגרום לאינפלציה.

    Liked by 1 person

  20. הנה כאן המחשה זניחה ממש:

    "אלפי משפחות על סף התרסקות: "אין כסף לשלוח את הילדה לגן"

    https://www.ynet.co.il/article/BkX2evKkD

    צריך להבין באיזה מצב נמצאים אנשים, ולא להתעסק עם קרפ כזה. ישנן אלפי משפחות כאלו, שאפשר להציל חייהן, וחיי ילדיהן פשוט. מדובר באנשים, ואנשים במצב קשה מאוד. וכמות גדולה מאוד בגלל הקורונה ( גם לפני כמובן, אבל החמיר במיוחד). אז טוב לזיין המוח עם חישובי מס, אבל, לא רק, אלא, גם להבין המציאות האנושית והמיוחדת והקשה שהגיעו אליה אנשים, ופשוט, לנסות להציל, וכמה שיותר. אין טעם בכלכלה, מנותקת מאנשים ומוראות החיים.

    אהבתי

  21. הנה, נדביק פה הכתבה אליה הפניתי, שזה באמת המחשה זניחה, להלן:

    " אלפי משפחות על סף התרסקות: "אין כסף לשלוח את הילדה לגן"

    הדר גיל-עדפורסם: 13.07.20

    השבר הכלכלי

    עוד לפני הקורונה הם נאלצו להתמודד עם קשיים כלכליים והתקשו להתפרנס, אך מאז שהגיח הנגיף, הם חטפו מכה כלכלית אנושה. בעוד המוני ישראלים נאבקים כדי לשמור את הראש מעל המים, אלפי משפחות שכבר היו מתחת לקו העוני לפני המשבר, כמעט מתרסקות כיום: "החלשים נחלשו עוד יותר"

    אדית וחורחה זינגר, הורים לשתי בנות מדימונה, לא מוצאים עבודה כבר קרוב לארבעה חודשים. אדית עבדה בחצי משרה בבית ספר בעיר, אך בעקבות הקורונה הופסקה עבודתה כשבתי הספר נסגרו. בעלה חורחה עבד במפעל פיגומים אך פוטר כמה שבועות לפניה, משום שצריך היה לעבור ניתוח. בינתיים, הבנות נאלצות לישון בסלון.

    כמותם, גם אילן קאסה, אב חד-הורי לחמישה ילדים ממגדל העמק, מוצא עצמו ללא עבודה כבר זמן רב. עוד לפני הקורונה הם כולם נאבקו על מנת להתפרנס בכבוד ולהישאר מעל לקו העוני, אבל מאז פרוץ המגפה – הם שקעו עמוק יותר לתוך מצוקה כלכלית שאינם יודעים כיצד יצליחו להיחלץ ממנה.

    בעוד מאות אלפי ישראלים נאבקים בימים אלו על פרנסתם בצל המגפה הכלכלית, אלפי הישראלים שכבר לפני כן התקשו לגמור את החודש משלמים כעת את המחיר היקר ביותר והם קרובים מאי פעם לפת לחם. סקר שנערך לאחרונה על ידי תוכנית "פותחים עתיד" מבית הסוכנות היהודית בקרב כ-3,000 משפחות ומעל ל-4,000 בני נוער במצבי סיכון ומאוכלוסיות מוחלשות כלכלית מציג תמונה מדאיגה על הישראלים שלמעשה נשכחו מאחור.

    מהסקר עולה כי 25% מהמשפחות, שבשגרה לא נתמכות כלכלית, נזקקו בימי הקורונה לסיוע כלכלי: כך, למשל, 73% מהמשפחות בסיכון נזקקו לסיוע במזון, 26% מהן לסיוע בתשלום חשבונות ו-20% מהן לתמיכה נפשית.

    "זה שינה לנו את החיים. אני לא יכולה לשלוח את הילדה לגן כי אין לי כסף. למעשה, יש לי חוב בגן כי לא יכולתי לשלם. חזרה לנו הוראת קבע של החשמל, אנחנו בהרבה חובות", מודה אדית. "אנחנו במצב מאוד קשה, לבעלי הייתה משכורת יפה ופתאום משתי משכורות נשארנו עם חצי משכורת. אני לא עובדת ואני לא זכאית לאבטלה כי אני לא עומדת בתנאים, ואת בעלי פיטרו והוא מקבל דמי אבטלה".

    גם קאסה, שמתקשה למצוא עבודה, מודה כי "הקורונה השפיעה על כולם". "אני רוצה לעבוד ולהתפרנס בכבוד ואין לי אפשרות, אני לא מוצא עבודה. אני הרבה זמן בבית", סיפר. קאסה, שמפרנס לבד את חמשת ילדיו, עבד עד ינואר השנה במשרה מלאה במפעל.

    לאחר קיצוצים ירד לחצי משרה וכשפרצה הקורונה הוצא לחל"ת ומאז לא חזר למקום עבודתו. הוא אינו זכאי לדמי אבטלה, ולכן אין לו הכנסה מלבד אבטחת ההכנסה שהוא מקבל מהביטוח הלאומי. "אני המפרנס היחיד, ואי אפשר לפרנס ככה משפחה. אני מקווה שלא יהיה יותר גרוע. אני מוציא כסף רק על דברים שאני חייב כמו אוכל בשביל שהילדים לא יהיו רעבים".

    רותי שינפלד, מנכ"לית פותחים עתיד, מספרת על המצוקה הקשה שנקלעו אליה האוכלוסיות המוחלשות. "משפחות רבות מוחלשות, שגם בשגרה מתמודדות עם אתגרים רבים הקשורים לפרנסה ורווחה, והילדים בתוכן אשר חלק גדול מהם מתמודדים עם קשיים רגשיים, חברתיים ולימודיים – מצאו עצמם בתקופת הקורונה במצבי קיצון שהובילו למצוקה של ממש", סיפרה. "ככה זה עובד – החלשים נחלשים עוד יותר. ופה זה בדיוק המקום שהמדינה צריכה להתייצב ולתמוך באותן משפחות. לא בתאגידי הענק שהרוויחו פחות בתקופה הזו, אלא במשפחות האלה שנלחמות על זכותן לחיות בכבוד".

    אהבתי

  22. לכל מי שמדבר על קיצוץ בפנסיות התקציביות:
    הפנסיות ישנות היו ברובן פנסיות צוברות ולא תקציביות. בפנסיה צוברת העובד והמעסיק משלמים כל חודש עבור הפנסיה בניגוד לפנסיה התקציבית שבה המעסיק והעובד לא משלמים כלום.
    בשנת 2003 נעשו קיצוצים בפנסיות הישנות אך הקיצוצים נעשו בעקר בפנסיות הצוברות. הפנסיות התקציביות נפגעו פחות.
    השאלה היא מדוע אז לא עשו את מרבית הקיצוצים בפנסיות התקציביות?

    אהבתי

  23. רק הערה לתגובתי לעי"ל, המפנה לאפשרות להגיש או לשלוח הערות להצעות חוק וכדומה:

    יש שם אפשרות חדשה באתר, גם להשאיר פשוט תגובה במקום לשלוח הערות במייל וכו.. עם קבצים מצורפים וכדומה. ממש כמו בבלוג רגיל או כמו פה. להשאיר תגובה פשוט וזהו. אז לתשומת לב המעונין.

    אהבתי

  24. כאן בגלובס אפרופו, תחת הכותר:

    " לידיעת נתניהו: גם ארה"ב, דרום קוריאה ויפן חילקו צ'קים לאזרחים. אלה היו ההשלכות על הכלכלה

    מוכנים כבר להתניע את הכלכלה בעזרת המענק הכספי האחיד מהמדינה? לא בטוח שזה מה שתעשו • בארה"ב הסיקו החוקרים כי אם הממשלה מעוניינת לגבש כלי פיסקלי משמעותי לצמיחה – עליה לפלח את קהל היעד לפי מצבו הכספי "

    https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001336119

    אהבתי

  25. הנה כאן גם, עצמאים יוצאים חוצץ נגד סיוע לא דיפרנציאלי ממש:

    " עצמאים נגד תוכנית המענקים: "תנו למי שצריך"

    הם נפגעו מהקריטריונים וקיבלו סכומים מגוחכים בלבד – וכעת הממשלה תיתן כסף לכולם. "יש נכים, ניצולי שואה – תחסכו את הכסף מהעשירים", אומרים עצמאים באולפן ynet "

    כאן:

    https://www.ynet.co.il/article/SJ42fqT1P

    אהבתי

  26. תמריץ ( ואחרים מניח) תמצאו כאן ענין ב- "שיחה מקומית" , תחת הכותר:

    " הצעירים החרדים זועמים, והקרקע רועדת מתחת לרגלי ההנהגה"

    הפגנות החרדים של הימים האחרונים שונות ממה שהורגלנו אליו בעבר: אין להן מארגנים ברורים, והן אינן עוסקות בסוגיות דתיות. המפגינים מייצגים דור חדש שחשוף למידע, מערער על הסדר הישן ודורש תשובות – לא מהמשטרה, אלא מהנציגים שלהם בכנסת "

    כאן:

    https://www.mekomit.co.il/הצעירים-החרדים-זועמים-והקרקע-רועדת-מת/

    אהבתי

  27. חייל זקן,

    הבעיה היא, שכלי תקשורת, הוא לא מהווה ראיה או אסמכתא משפטית לכלום ( בעיקרון, אבל, לא לישון). מה שמהווה אסמכתא משפטית רסמית:

    זה לא כתב אישום אפילו. לא כתב הגנה אפילו ( שהרי, בעיקרון, שניהם נסתרים מניה וביה, סותרים אחד השני בטבע):

    אלא:

    התצהירים, העדות בבית המשפט, החקירה הנגדית של העדים וכדומה. וראיות כמובן שונות ( שגם עליהן, נחקרים בבית משפט).

    למה ? מה שאדם מספר לתקשורת זה מטבעו דבר אחד ( יחסי ציבור תועמלנות וכו..) אבל, הדבר המחייב:

    הינו אזהרה בשבועה, חומרת המעמד של בית משפט, לבל יהין אדם לשקר, ואם ייתפס על עדות שקר, ייענש. על כך, אפילו ישקר:

    הרי כפי שציינתי, לכל חקירה יש נגדית, ולכל חוות דעת יש צולבת אומרים בעולם המשפט. מי שמשקר:

    עורך הדין של הצד מנגד, יתפוס אותו על השקר לא פעם כך הדבר.

    לכן, אין מה להתרגש מכך. בית משפט זה יקום נפרד, והתקשורת יקום אחר.

    אולי שיקרו, אולי לאיו. אבל, צריך להבין ההבדל בין השניים, ומה תכל"ס אוכל בסוף.

    אבל, עוד אברר לגופו של ענין……

    קמיליה,

    בטח תמצאי כן ענין ( ואחרים ). ילדי תימן, ב- " שיחה מקומית" כאן תחת הכותר:

    "לא היה שום דבר תקין בהוצאת ילדי תימן מידי הוריהם"

    "בשבוע שעבר התפרסם ב"הארץ" מאמרו של פרופ' יחיאל בר אילן, שבו נטען כי הילדים נלקחו מהוריהם לא למטרות אימוץ, ומדובר בתופעה מצערת אך תקינה. אלא שבר אילן מבסס את טענתו על שלוש תמות שסותרות מסמכים ועדויות של המשפחות ושל אנשי רפואה "

    כאן:

    https://www.mekomit.co.il/לא-היה-שום-דבר-תקין-בהוצאת-ילדי-תימן-מיד/

    להתראות

    Liked by 1 person

  28. רק כדאי לצטט את העליון, בפרשת הבחירות לכנסת לאחרונה, כאשר מועמדותו של ברוך מרזל, עמדה לפסילה, כך מצטט:

    "החלטתנו שלא לאשר את פסילתו של מרזל נובעת מהעובדה שטענות מבקשי הפסילה בוססו, ברובן, על כתבות עיתונאיות ועל ידיעות מהאינטרנט אשר משקלן הראייתי נמוך. מרזל הכחיש והסביר חלק נכבד מהראיות שהוגשו בעניינו ויש לתת משקל מיוחד להצהרותיו בעניין זה (עניין טיבי, עמוד 61). הסברים אלו מטילים ספק בהיותה של הסתה לגזענות מטרה מרכזית בפעילותו של מרזל. אוסיף ואומר: המבקש לפסול מועמדות אינו יוצא ידי חובתו בישיבה מול מחשב וליקוט קטעי מידע מאתרי אינטרנט. מי שמבקש לשכנע את ועדת הבחירות ואת בית המשפט העליון כי יש לנקוט בצעד הדרסטי של פסילת מועמדות, צריך לעמוד בנטל ראייתי כבד ולהציג ראיות משכנעות שאמינותן גבוהה, כגון דברים שכתב ופרסם המועמד בעצמו וכן הקלטות, או למצער עדויות, על דברים שנאמרו על-ידי המועמד (והשוו: פרשת ניימן הראשונה, בעמוד 250). על כן, גם אם אניח שהדברים שהוצגו לנו עשויים אכן לעבור את הגבול, הקושי הוא בראיות להוכחתם. בין הראיות השונות היו גם כמה ראיות בעלות משקל רב יותר, בהן ההודעות שפורסמו בדף ה"פייסבוק" של מרזל, אשר את טענתו לפיה אין הוא אחראי לדברים המפורסמים שם קשה להלום; כמו כן, הסרטון בו הוא נצפה מאיים על צעיר ערבי, ההפגנות בהן השתתף וההקלטה בה התבטא בעניין המסתננים. עם זאת, מדובר בראיות ספורות בלבד שאינן בגדר ראיות "משכנעות, ברורות וחד-משמעיות", המצדיקות פסילה (שם)."

    כאן:

    https://bit.ly/39hgtJD

    אז למרות שעסקינן במאטריה סובייקטיבית ( הצהרות, ולא שיחזור האמת) אפילו אז, בית משפט, נזהר מאוד, עם ראיות המובאות מכלי תקשורת וכדומה. לשון הרע כמובן סיפור שונה. אבל, לא נצא מכל זה… רק להבין על קצה המזלג, הבעייתיות המשפטית.

    להתראות

    אהבתי

  29. בהמשך ל*מגוון הנרחב* של פרופסורים, אנשי מקצוע וכדומה, על תוכנית המענקים:
    המגוון שליקט ynet והביא לבלוג זה אל רום.

    (לתפיסתי מגוון ניסוחים של הסיבות להתנגדות לתוכנית המענקים האחרונה של נתניהו)

    עמדתו של ד'ר יצחק ספורטא .מאונ' ת'א.
    הופתעתי לגלות שהוא מנסה לנצל את משבר הקורונה לניסוי תוכנית משכורת אוניברסלית.
    כללית, נדמה לי שהוא דוגל בקו המחשבה של תמריץ.
    + רומז על תובנה (המדברת אלי) צשרק בעיתות משבר ניתן לממש שינויים משמעותים בסטטוס קוו.
    בשולי הראיון איתו גם התבטאות קשה על העובדה שלעובדות סוציאליות "אין אף שאלטר-'.

    https://103fm.maariv.co.il/programs/media.aspx?ZrqvnVq=IDDHLH&c41t4nzVQ=FJI

    רק 8 דקות האזנה.

    אהבתי

  30. לאל רום,
    בהמשך לנושא ילדי תימן והפנייתך לשיחה מקומית –
    מצ'ב דעתו של אבשלום בן צבי (מהבלוג עמדת תצפית) על אמינות נעמה קטייעי (מחברת הכתבה בשיחה מקומית).
    בניסוח מעודן, של אדם שאוים בהגשת תביעת דיבה נגדו, הוא מנסה להוכיח שהיא טועה ו/או מטעה.
    אגב, יש בפוסט זה גם לא מעט היבטים חקירתים ומשפטים

    https://observpost.wordpress.com/2019/05/13/katiee/

    אין בכוונתי לצלול למעמקי נושא זה, לנבור בהמוני פרטי פרטיו ולנסות להפוך למומחית בנושא. מכאן גם ברור שקטונתי מלשפוט.

    אבל נראה לי שכל מי שמנסה לטעון שלפני כ 70 שנה הוקם בארץ ארגון חשאי, שהיה אמור לכלול לפחות מאות אם לא אלפי איש, למכירה בארץ ובחו'ל של אלפי תינוקות חטופים, ועד היום הוא הצליח לחמוק מחשיפה מוחלטת – הוא מאמין גדול ממני ביכולת בני אדם וארגונים לשמור על סודותיהם במשך עשרות שנים.

    גם הסתמכות רק על עמדות גזעניות עמוקות של הממסד האשכנזי דאז על עולי תימן, הבלקן והמזרח נתפסת בעיני כהסבר מאוד מפוקפק למה שהתרחש.
    הסבר לא פחות מפוקפק מהטענה ששוטרי ארה'ב יורים בשחורים, מעל ומעבר לאחוז מיעוט זה באוכלוסיית ארה'ב, רק בשל "גזענות משטרתית מובנית".
    כלומר, ברור לי שהיו אז בארץ, כפי שיש כיום בארה'ב, גם עמדות גזעניות /פטרנליסטיות / מתנשאות / חשדניות וכד'. אבל קיים פער ענק בין דעות קדומות שליליות לגבי קבוצת אוכלוסייה מסוימת לבין תכנון מראש וחטיפה בדם קר של המוני תינוקות מהוריהם או תכנון ממוסד של רציחת המוני שחורים.

    אהבתי

  31. לפני 70 שנה

    (בערך מהתקופה בה המוני תינוקות לכאורה נחטפו.

    וגם כעניין להשוות להתמודדות העכשווית שלנו עם נגיף אחר. הרבה פחות מסוכן מנגיף הפוליו.

    ————————————————-
    " הנגיף שאיים על מחנות הצופים
    ————————————————-
    באמצע יולי 1950 פנו ראשי תנועת הצופים למשרד הבריאות בשאלה אם אפשר יהיה לקיים את מחנות הקיץ ואת מחנות העבודה בחודש אוגוסט, כמנהג התנועה כבר שנים רבות.
    חניכים בתנועת הצופים בכפר סבא, 1950
    חניכים בתנועת הצופים בכפר סבא, 1950

    הרקע לפנייה היה מחלת שיתוק הילדים שהתפשטה באותם ימים בארץ, ובתנועה חששו ממצב שבו עלולים לשהות במחנות ילדים נגועים בנגיף, אשר בשל היעדר סימפטומים אינם מודעים למחלה – ועלולים להדביק בה את חבריהם.

    משרד הבריאות הבהיר בתשובתו ש"אסור במפורש לקיים מחנות קיץ לילדים מתחת לגיל 15. ילדים מעל גיל זה יוכלו לצאת למחנות, בתנאי שיימלאו כל התנאים על פי הוראותינו".

    התנאים היו: שמירה על היגיינה, ובמיוחד בסביבת השירותים, שמירה קפדנית על סדר ועל ניקיון במקומות הלינה, איסור על החלפת בגדים בין ילדים, הקפדה שכל ילד יאכל רק מכלי האוכל שלו, הקפדה על תאי רחצה ו"ביטול כל פעילות שבה הילדים עלולים להתעייף יתר על המידה".

    בגימנסיה הרצליה בתל אביב, שרוב תלמידיה השתייכו לתנועת הצופים, כונסה אסיפת הורים לדיון בנושא. בסיומה הוחלט שמשלחת מטעם ההורים, בליווי רופא בית הספר, תצא לסיור ביישובים שבהם אמורים להתקיים מחנות הקיץ ותבחן מקרוב את התנאים במקום.

    בעקבות הדו"ח, שאותו הגישה המשלחת כעבור שבוע, החליטו כ־50 אחוזים מההורים לאסור על ילדיהם לצאת למחנות הקיץ של התנועה.
    בשלישי עובדים חצי יום
    החל ב־15 ביולי 1950 הנהיגו חנויות רבות ברחבי הארץ שביתה ממלאכה בימי שלישי אחר הצהריים, כמקובל בארצות אירופיות שמהן עלו לארץ סוחרים רבים. חנויות אחרות, בהתאם לארגון הסוחרים שאליו היו משויכות, עבדו אמנם כרגיל, אך האריכו את הפסקת הצהריים בשלישי אחר הצהריים מהשעה אחת עד ארבע. מטעם ארגון הסוחרים נמסר ש"הקהל מתבקש להתאים עצמו לשעות הפעילות החדשות".

    אהבתי

  32. כן קמיליה, זה טיעון חזק, שאפשר היה למצוא ראיות או מסמכים בחלוף הזמן, שמביעים קונספירציה ממוקדת. אבל מנגד:

    בזמנו הבאתי לך את הנושא של הומוסקסואלים, וגיחכת באמת. הפגנה אחת דאז, הספיקה להוציא מן הספרות המקצועית הרפואית הרישמית, את ההומוסקסולאיות כמחלת נפש, או הפרעה נפשית בואי נגיד. גיחכת בטירוף. ודי בצדק.בין לילה, הפגנה אחת, והם כבר לא חולים. נשארו הומואים,אבל, כבר לא חולים. כלומר:

    אנו מסתכלים על קונספירציה, כאילו אנשים באופן קוגנטיבי גבוה, ממוקד וישירות, מטכסים עיצה, כיצד לחתור תחת ענין מסויים. אבל, יש גם קונספירציות פאסיביות, קשר שתיקה, מבינים אחד השני בלי לדבר, רוח המפקד כפי שנהוג לומר כאן וכדומה. אז, צריך לקחת בחשבון באמת.

    אז סך הכל, את צודקת, וגם לאיו.

    להתראות

    אהבתי

  33. ולהשוואה על השביתה הנוכחית של העובדים הסוציאלים:

    —————————–
    האחיות בשביתה:
    "נופלות מהרגליים"
    ——————————

    בשנותיה הראשונות של ישראל יוצג כמעט כל סקטור במשק על ידי כמה איגודי עובדים שונים. ב־11 ביולי 1950 פתחו 1,200 חברות "איגוד האחיות הממשלתיות, הדסה ועיריית תל אביב" בשביתה, ובתוך שעות אחדות נוצרה בבתי החולים ובמרכזים הרפואיים שבהן שירתו אנדרלמוסיה עצומה. כל הניתוחים והטיפולים בוטלו, חולים נשלחו לביתם, אחרים זעקו לשווא ממיטותיהם ולא היה מי שיגיש להם עזרה.

    היתה זאת שביתת האחיות הראשונה במדינת ישראל, ושר הבריאות, חיים משה שפירא, מיהר לכנס דיון דחוף במשרדו, שנקטע בכל כמה דקות על ידי טלפון בהול מבית חולים או ממרכז רפואי אחר, וזעקות השבר נשמעו היטב על ידי משתתפי הדיון.

    יו"ר איגוד האחיות, צביה לבקוביץ, הופיעה במסיבת עיתונאים שהתארגנה באותו יום ב"בית הבריאות ע"ש שטראוס" שברחוב בלפור בתל אביב, ופירטה את דרישות האחיות: הוספת תקנים ("כי אנו נופלות מהרגליים"), העלאת השכר ל־50 לירות בחודש לאחות מוסמכת ול־40 לאחות מעשית, הרחבת החופשה השנתית לחודש ימים וקיצוץ שעות העבודה בקיץ.
    במיוחד עכשיו חשוב לחסוך. AIG – ביטוח המשכנתה הזול בישראל

    ההסתדרות והוועד הפועל הודיעו שהם מתנגדים לשביתה והזהירו את האחיות "לבל ימתחו את החבל יתר על המידה". אך למרות האזהרות, הצטרפו מדי יום לשורות המחאה אחיות מארגונים נוספים, עד שביום החמישי לשביתה נכנע שר הבריאות והודיע על "הסכמה לרוב תנאי השובתות". בתגובה חזרו האחיות המנצחות לעבודתן, והסדר שב על כנו."

    אהבתי

  34. בג"צ מאוד מענין לכל המעונין:

    העותרים, עותרים נגד, יד ושם ומשרד החוץ. האחרונים, נותנים לכל מיני אישים, האחראים לטענת העותרים, לפשעים מתועבים נ' האנושות, ג'נוסייד וכו…לבקר ביד ושם, ולגלגל עיניים, ולצקצק בלשון. זה דבר שהדעת לא סובלת לטענת העותרים. העתירה נדחתה מנימוקים שונים ומשונים. כאן:

    https://bit.ly/3eDZxxJ

    מי שלא מבין משהו, יכול לשאול.

    להתראות

    אהבתי

  35. אל רום,
    אם זה לא פייק אני עוזב הכל והולך לכסח שוטרים בבלפור. המשמעות של מינוי כזה היא שביבי מוכן לקבור את המדינה אם יש לו הזדמנות לדפוק את התקווה הלבנה של הבחירות הבאות.

    אהבתי

  36. נו חייל זקן, דמיינתי לעצמי תגובה כזו ( בערך). וזה לא פייק ניוז כלל וכלל. אגב, אתה יכול לטעון מנקודת הראות שלך, שהוא לא איזה גנרל מבריק. אבל, לא תוכל להכחיש, שהוא אדם מנוסה ומתאים, לעבודה או לעמוד בראש מערכת גדולה מן הסוג הזה. אין צורך להפריז לגמרי פה. או שאתה יודע מה. אם היה בידך הדבר. מי היית שם שם ? או שאולי כפי שאני מכיר אותך, אין צורך בפרוייקט כזה, ופרוייקטור בכלל.

    Liked by 1 person

  37. אל רום,
    הניסיון של אייזנקוט אמור לפסול אותו. האיש הוא קטסטרופה ניהולית. אחד הכשלונות הרבים שלו בצבא (הצלחות לא היו לו) היה טיפול רפואי לחיילים אז עכשיו רוצים להרחיב את זה גם לאזרחים? לחסרונותיו של אייזנקוט צריך להוסיף את המקום שממנו הגיע. צה"ל הוא מוסד שמצליח להפוך גם אנשים מוכשרים למחבלים ניהוליים. שים לב לביצועים של רמטכ"ליפ לשעבר בשוק הפרטי. קודמיו של אייזנקוט חלוץ, אשכנזי וגנץ התגלו שם כגדולי משמידי הערך עם אפס הצלחות.
    לעצם עניין הפרוייקטור, מדובר בעוד משרד ממשלתי מיותר שיוסיף עוד ביורוקרטיה. הבעיות בניהול המגיפה הן מבניות ואישיות. מבניות – משרד הבריאות הוא גוף רגולטורי חסר יכולות תפעוליות. גם גאון ניהולי לא יכול לשנות זאת באפס זמן. אישיות – אופיו של נתניהו שהוא אדם לא החלטי ונמנע מהאצלת סמכויות כמו מאש, תכונות שלא יאפשרו הצלחה לשום מינוי שלו.

    אהבתי

  38. זה לא פשוט כזה חייל זקן, קודם כל , מדובר על שעת חירום. ישנן תקנות לשעת חירום. ולכן, הסמכויות ממשיות, ואפילו גורפות ממש. לאיזנקוט, יש רקורד ניהולי מוכח בעליל. אין צורך להגזים. אתה כותב בעלמא כל זאת. אם יש כשלונות של של בכירים בצבא בשוק האזרחי, צריך להעמיד אל מול הצלחות. צריך גם להסביר למה נכשלו. הכישלון באזרחות אם כבר, יכול לנבוע מסיבות אחרות, כמו חוסר הסתגלות או חוסר מיתאם וכדומה. זה לאיו דווקא משליך על הקריירה שלהם בצבא.

    להתראות

    אהבתי

  39. אל רום,
    אפשר להצליח בצבא ולהיכשל באזרחות אבל במקרה שלפנינו מדובר בכאלה שנכשלו בתפקידים בכירים בצבא לפני שעברו להזיק באזרחות. משרד הביטחון וצה"ל בפרט הם הגופים שמנוהלים הכי רע בממשלה. יש משרדים ממשלתיים, כמו תחבורה ורפואה, שהגידול בתקציבם שיפר את הביצועים שלהם. צה"ל הוא המקרה הכי קיצוני להתנהלות הפוכה. ככל שתקציבו גדל ירדה עוצמתו

    אהבתי

  40. חייל זקן,

    אז אתה מקשר בין עוצמה, לבין הצלחה אישית. העוצמה יכולה הייתה לרדת אם בכלל, בגלל סיבות לא רלבנטיות ליכולות אישיות.

    נניח אתה גורס שהעוצמה של צה"ל נפגעה:

    נניח, בגלל שצה"ל ,פתח מעגל שלישי ורחוק של אוייבות פוטנציאלית ( נניח איראן, דרום מזרח אפריקה וכדומה) כלומר, הגדיל את המעגל הגיאופוליטי של האיומים הבטחוניים. זה מזקיק טכנולוגיה. מזקיק כלי נשק אסטרטגיים. חשיבה לגמרי שונה וכדומה.

    אז זה קשור לפרמטרים. אתה אכן טוען כאן שוב ושוב ,צבא יבשה. האם אתה יכול להוכיח, שלאור התפיסות של צה"ל החדשות, כפי שגם הדרג המדיני מכתיב לו, צה"ל נפגעה עוצמתו ? נהפוך הוא:

    תקיפות אויריות אינטנסיביות רחוקות מאוד ( סודאן). השתלטות על קארין איי. החבלות בכורים הגרעיניים באיראן. ההתנקשות במדעני גרעין איראניים. התקיפות האינטנסיביות בסוריה וגם בעיראק, ועוד כהנה וכהנה, אינספור מבצעים …. לא נגמור.

    אז בוא תוכיח, סובייקטיבית, שאפילו אם צבא היבשה נפגע כפי שאתה טוען תדיר, שלאור התפיסה הסובייקטיבית, של הדרג המדיני והצבאי ממילא:

    צה"ל כשל. הוא ניסה להיות יותר אסטרטגי ורחוק ( סטייל מעצמת על, ראה צוללות דולפין תדיר במפרץ הפרסי) וכשל שם .

    האם אתה יכול להוכיח שכשל בתפיסות החדשות שלו ? או שעצם התפיסות לשיטתך, מוטעות.

    ניתן לך צ'אנס הוגן.

    אהבתי

  41. פה אגב להלן, איזנקוט בזמנו, על ארבעת מעגלי האיום על מדינת ישראל. כאשר ציינתי מעגל שלישי, התכוונתי למימד הגיאוגרפי יותר. הוא מציין זאת במובן של מימדים כלליים יותר. אבל, מתממשק. כאן:

    https://www.kikar.co.il/226066.html

    לכן, לפני קביעה או הערכה של הצלחה או כישלון, צריך נקודות ייחוס נכונות ומתאימות כפי שציינתי.

    אהבתי

  42. אל רום,
    צה"ל כשל בין השאר משום שראשיו לא מבינים אסטרטגיה ומלחמה. ואניח בפניך מספר נקודות הנוגעות למלחמה באירן. מדובר לא רק בזרוע היבשה אלא גם בזרועות האוויר והים. נתחיל ביבשה.
    עיקר כח האש האירני (לא כולל נשק גרעיני) המכוון לישראל נמצא בלבנון. עובדה זו מחייבת את צה"ל לבנות יכולת של כיבוש מהיר של לבנון. מה עשה צה"ל? הקטין את הסד"כ, פגע בכשירות היחידות הגנריות, ניוון את יחידות המילואים שלא פורקו וחיסל את גופי הלוגיסטיקה שלו. אם יצטרך להלחם שוב בלבנון הביצועים יהיו גרועים יותר ממלחמת לבנון 2 (ראה צוק איתן)
    זרוע האוויר – חיל האוויר ממשיך להצטייד במטוסי קרב למרות שקרבות אוויר חלפו מהעולם. כמו שנמנע בעבר להצטייד במטוסי A10 (אנחנו כח אסטרטגי, מה פתאום שנתעסק ברתק פלוגתי?) הוא נמנע מרכש של מטוסי הפצצה (עדיפות למל"טים) שיכולים להגיע לאירן ללא תדלוק.
    זרוע הים – הסטי"ל מתאים למלחמת יום כיפורים. בימינו הוא חסר כל שימוש. הצוללות אולי מתאימות למכה שניה אבל חסרות ערך במלחמה קונבנציונאלית

    אהבתי

  43. חייל זקן,

    אבל, לא כך הגדירו בצבא , ולא כך הדרג המדיני הגדיר הדברים. הדרג המדיני, הגדיר את המלחמה בגרעין האיראני, כמרכזית ביותר.

    הרי אין כסף להכל. מלחמה כוללת לא תרחיש סביר. בטח שצה"ל יעמוד במלחמה אזורית מבחינת חיל היבשה. אבל, הוא היה צריך גיים צ'נז'ר בתפיסה, למעגלי איום רחוקים יותר.

    וגם לבנון, וגם צוק איתן, זה לא בדיוק צה"ל כלל. זה הדרג המדיני. זה הוכח לא פעם:

    לא מכתיבים הגדרות ויעדים ברורים לצבא ( מכל מיני סיבות שונות ומשונות) הדרג המדיני מבולבל, וממילא זה משרה על הדרג הצבאי.

    קרבות אוויר לא חלפו מן העולם. איך הגעת לזה ? ה-"דוג פייט" מה שנקרא ( כלומר קרב אויר צמוד שכולל תמרונים גיאומטריים סבוכים וקרובים ) אולי חלף מן העולם ( אולי) אבל, חיסולים מעבר לטווח הראיה או האופק, עדיין מאוד רלבנטיים. ואז , רדאר רחוק, טילים מונחים, חמקנות, מאוד מכריעים.

    אי אפשר כנראה להגיע לאיראן להפצצות ללא תדלוק. אלא אם כן, אתה חותך דרך ירדן ועיראק. אבל, זה קשה מאוד להניח. כנראה שדרך המלך, הינה ים סוף, קוי תפר, ובואכה למפרץ הפרסי. וזה מזקיק תדלוק.

    הלוגיסטיקה הייתה בעייתית אכן במלחמה לבנון השניה, זה שופר מאוד אגב. וגם זה , הרבה מאוד בגלל בלבול של הדרג המדיני.

    אמחיש אחר כך ….

    להתראות

    אהבתי

  44. אז הנה, מוויקיפדיה, ועדת וינוגרד, מצטט:

    " על אולמרט נאמר כי החלטותיו הקשורות ליציאה למערכה ב 12- ביולי, התקבלו במהירות וללא בחינה עמוקה של זירת המערכה ושל טעמי מדיניות ההכלה, ללא תוכנית מעובדת היטב וללא מתווה אסטרטגי ברור. ולכך שמטרות המערכה לא נקבעו בבהירות ובזהירות, ולא נבחן האם יעדי המערכה המוצהרים יושגו בדרכים שננקטו להשגתם. כל אלו "מצטרפים יחד לכשל חמור הנוגע להפעלת שיקול דעת, אחריות וזהירות" (עמ' 135–136).

    לגבי פרץ נאמר כי כשל בכך שלא ביקש דיון אסטרטגי של ממש, לפני היציאה למלחמה. כשל מרכזי היה שלא נתן תשומת לב מיוחדת להשלמת חוסר התמצאותו הברורה בנושאי משרדו, ולא נקט בצעדים שנועדו לפצותו על כך, הוועדה קבעה כי "כשל כזה של ציר כה מרכזי, ללא ספק החליש את יכולתה של המערכת בכללותה, לתפקד בצורה שקולה, אחראית ומקצועית" ולכן בכל אלה הוועדה מצאה כשלים וליקויים של ממש בהתנהלותו של שר הביטחון (עמ' 140–141)."

    עד כאן הציטוט:

    היו בעיות בצבא, זה ברור. אבל, אסור לשכוח, שהדרג המדיני השרה כלפי מטה, בלבול לא פשוט.הצבא צריך לפעול על פי הנחיות ברורות ובהירות ואסטרטגיות. צבא, זה לא דרג מדיני שיכול לשקול לשם ולכאן, להיות זהיר, מורכב, ועם ספקות. במלחמה, צריך בסוף ווקטור ברור וחד משמעי. כאן:

    https://he.wikipedia.org/wiki/ועדת_וינוגרד

    אהבתי

  45. אל רום,
    בוודאי שהאחריות למצבו העגום של צה"ל היא של הדרג המדיני ובעיקר נתניהו אבל לפן המקצועי אחראי הפיקוד הבכיר. נתניהו הורה לכוכבי להקים 2 פיקודים חדשים במקום לאמן את המילואים?
    לאירן אפשר להגיע בלי תדלוק אבל לא עם המטוסים של חיל האוויר. להזכירך, לצה"ל של 67 היו, לצד המיראז'ים, גם מפציצים מדגם ווטור בעלי טווח של 3000 ק"מ.
    לוגיסטיקה? על הנייר בלבד. אפילו תו"ל לוגיסטי אין

    אהבתי

  46. נו אז שוב חייל זקן, הפיקודים החדשים ,נגזרים ממטרות ייחוס חדשות. וזה גם הוראות או הנחיות של הדרג המדיני.

    נניח חטיבת קומנדו. מעולם לא היה כדבר הזה בצה"ל. למה ? בגלל איומים רחוקים וטרוריסטיים גם, צריך לא יחידות קומנדו זעירות רק, אלא , חטיבה שלמה. שבאחת, עפה רחוק ובסד"כ של ממש.

    אז זה נגזרת מנקודות ייחוס חדשות.

    אפשר להגיע לאיראן בלי תדלוק. אבל, אתה צריך לחתוך ישר דרך עירק וירדן, או ישירות מאזרבייג'ן.

    איזה 3000 ק"מ ? מדובר על מעל 10,000 ק"מ סך הכל, אם אתה עוקף דרך ים סוף והלאה. אי אפשר בלי תדלוק.

    ואין מטוסים ששונים בהרבה מן המטוסים של חיל האויר בקשר להפצצה באירן. רק לארה"ב יש נניח בי 52 או בי- 1 בלי תדלוק. אבל, גם האמריקנים היו באותו מצב, אלמלא מפציצים ארוכי טווח. אף 16, אף 35, אף 22, כל אלו, לא משנים הרבה. אותו מצב.

    לא ברור, שהאמריקנים היו מוכרים לישראל את בי 1, 52 וכדומה. אין הרבה דרכים אחרות. זה גם לא היה רלבנטי תקופה ארוכה מאוד.

    אז לא רואה, מה חיל האויר פה, יכול היה לעשות אחרת בדיוק. יכול היה אולי, לא רלבנטי לדיון.

    לגבי לוגיסטיקה, אז,תמיד היו פה מלחמות קצרות, ובקוים קצרים מאוד. אבל, ברור שהופקו לקחים ממלחמת לבנון השניה. הלוגיסטיקה הייתה דפוקה אגב, גם בגלל הדרג המדיני. זה משרה על הכל. אם אין לך בהירות, תכנון, יעדים ברורים, גיבוי עד הסוף, אזי, הארגון הכוללני דפוק, כולל זה הלוגיסטי.

    להתראות

    אהבתי

  47. אל רום,
    תוספת קטנה. אחת המשימות שלמענן נרכש הווטור היתה נשיאת הטקסטיל מדימונה.

    אהבתי

  48. הנה פה, וויקיפדיה, על חטיבת הקומנדו החדש ( עוז) מצטט:

    בהקמת חטיבת הקומנדו כיחידת קומנדו של זרוע היבשה והוספתה ליחידות הקומנדו הזרועיות במפקדת העומק, צה"ל למעשה התאים את מבנהו למבנה האמריקאי בהפעלת כוחות מיוחדים על ידי השלמת מפקדת העומק שלמעשה מהווה את ה-SOCOM הישראלי.התהליך החל בדצמבר 2011 בהחלטה להקים את מפקדת העומק, מפקדה עצמאית שמכירה ומעדכנת את יכולותיהן של יחידות הקומנדו הזרועיות ותפקידה הוא תכנון, הפעלת הכוח והובלת מבצעים מיוחדים ורב-זרועיים ארוכי טווח במרחב המוגדר כעומק האסטרטגי של מדינות האויב של ישראל[5].

    אז ברור שתפיסות חדשות, משנות מערכים. יקפאו על השמרים ? כאילו מה, יום כיפור ? ששת הימים ? התשה ? דברים משתנים. אז באופן כללי טוב שכך.

    אהבתי

  49. אל רום,
    חטיבת הקומנדו היא עוד יחידה מיותרת שמדגימה את הטפשת הצבאית של הפיקוד הצה"לי. חטיבת הקומנדו קיבלה את המשימות שהיו פעם של הצנחנים. כדי שיהיה שימוש בחטיבה חדשה היה צורך לנוון את החטיבה הישנה, תחום שצה"ל התמחה בו בדור האחרון. כיצד נעשה הדבר? קבל דוגמית. הבן שלי ואני שירתנו באותו הגדוד (890) בהפרש של 30 שנים. כדי לעמוד במשימה (של הניוון) קוצר משך ההכשרה מ14 ל10 חודשים וקוצצו בצורה משמעותית האמצעים לאימון. כדי להקים את חטיבת הקומנדו אספו 4 גדודים ששלושה מהם מיותרים והרביעי עם תכלית שלא קשורה לקומנדו. גדוד רימון של גבעתי שנבנה ללוחמת מדבר פורק. גדוד אגוז של גולני שנבנה ללוחמת סבך (כשירות נדרשת בכל מערך החי"ר) ובפועל הפך למתחרה של הגדס"ר. גדוד מגלן שנבנה כדי לבצע רכש מטרות עבור טילי התמוז החדישים בשעתם, משימה שהפכה מיותרת עם החדירה הנרחבת של המזל"טים. דובדבן, הגדוד היחיד שיש בו צורך אבל לא כגדוד קומנדו. דובדבן פועל במודל של עוקץ, הוא מקצה צוותי מסתערבים שפועלים בתוך מעטפת של גדודים גנריים בשטחי יו"ש. שתילתה של דובדבן בתוך חטיבת הקומנדו פוגעת בכשירות העיקרית שלה. בקיצור, לפרק את אגוז ומגלן ובעיקר את מפקדת החטיבה המיותרת שזוכה למשאבים באופן לא פרופורציונלי לתפוקות שלה.

    אהבתי

  50. אל רום,
    הנסיון לחקות את המבנה והתו"ל של הצבא האמריקאי הוא עוד הוכחה לטפשת הצבאית. לצה"ל אין נושאות מטוסים ובסיסי אוויר ויבשה מחוץ לגבולות ישראל. לישראל אין יכולת לנהל מלחמה זעירה לאורך שנים הרחק מגבולותיה. הבט"ש על בסיס הגדודים הגנריים הוא הלוחמה הזעירה של ישראל ולשם צריך להפנות את המשאבים

    אהבתי

  51. חייל זקן,

    אתה יורד לפרטים. אבל, שוב מתעלם, מכך, שאי אפשר לקפוא על השמרים בעיקרון. צריך להתאים הדברים למציאות משתנה.

    האם אתה מצפה, שלא תהא התאמה כזו ? לא הגיוני פשוט. אז יש סדרי עדיפויות. אין כסף להכל.

    לא ייקחו בחשבון סייבר, מלחמת סייבר בעידן מודרני. לא ייקחו בחשבון מודיעין אלקטרוני מתקדם בזמן אמת ? ( נניח מזלטי"ם ) . לא ייקחו בחשבון ג'יהאד עולמי ? היו מתעלמים מדאע"ש ואביב העמים הערבי ? מתעלמים ממציאות של מטוסים חמקנים ? יש היום אגב גם צוללות ומשחתות חמקניים.

    מה לעשות ? אולי אפשר היה לעשות אחרת. אבל, לא לעשות כלום. לא להסתגל ? לא הגיוני פשוט. ואם להסתגל , איך ? אין כסף להכל.

    אז זה הגיוני, על חשבון צבא גדול, וצבא יבשה, כאשר מלחמה כוללת יבשתית, בסבירות מאוד נמוכה כרגע.

    ואגב, אין ממש דבר כזה " מכה שניה" כדבריך. יש מכות סימולטניות אם כבר. ההתראה על טילי שיהאב, עומדת על 8-7 דקות. בתוך הפרק זמן הזה שהם באויר, אפשר כבר להעיף עליהם סו קולד מכה שניה.

    ועוד:

    צה"ל, שלא כדבריך,לא היה בנוי למלחמת סבך בוא נגיד. כשל בלוחמת סבך בלבנון השניה. צה"ל אישר זאת מפורשות ממש. חיילי חי"ר, לא היו ממש מיומנים ללוחמה כזו ( בשמורות טבע של חיזבאללה). אז חטיבת הקומנדו, תהווה למעשה מענה הולם ללחימות מיוחדות דנן. לא רואה בזה, איזה ביג דיל. כל זה נותן מיקוד. ראייה מיקודית. ולא סתם חיילים, שעוברים אימונים סטנדרטיים, ופתאום נופלים על לחימה לא מוכרת, וכושלים בכך.

    להתראות

    אהבתי

  52. אל רום,
    הטכנולוגיה הצבאית משתנה ולכן יש צורך לפרק יחידות מסויימות ולבנות יחידות חדשות. בכל המבצעים האחרונים פעל צה"ל במבנה של צוותי קרב חטיבתיים (צק"ח) שהתבססו על שני גדודי חי"ר, גדוד שריון, גדוד הנדסה וסיוע של גדוד ארטילריה. הדעת נותנת שהסד"כ הצה"לי יותאם לתו"ל הזה אבל צה"ל סגר יותר מדי גדודי שריון ולא הקים כלל גדודי הנדסה חדשים. ארטילריה תמיד היתה במחסור וצה"ל לא רכש תותח חדש אחד כבר למעלה מ40 שנים. ומה קרה במפקדות? שום מפקדה לא נסגרה ו/או קוצצה. יחד עם סגירת הגדודים קוצצו אלפי תקנים של נגדים מקצועיים אבל מספר תקני הגנרלים והקולונלים המשיך בצמיחתו ואף תפס תאוצה אצל כוכבי והמפקדות החדשות שלו. קו הייצור של הטנק המיותר מרכבה סימן 4 לא נסגר למרות הקיצוץ החד במספר הטנקים של צה"ל. טפשת כבר אמרנו?

    אהבתי

  53. נו חייל זקן, אז אתה מסכים עם העיקרון. המינון, או דרך היישום, שונה ומוטעית בעיניך.

    אבל, אתה לא מסביר עדיין למה ? אתה לא מביא השיקולים של הצבא, ואז תוקף אותם.

    אתה כותב למשל, שלא נרכשו תותחים. אבל, לא מסביר למה. לא מסביר מה השיקולים ביסוד הדברים. אני יודע על לא מעט חלופות לתותחים שהצבא שוקד עליהם.

    אתה כותב, שמרכבה סימן 4 לא נסגר. למרות הקיצוץ במספר הטנקים. אתה לא מסביר, מה לא בסדר בזה.

    זה שוב כרוך בנקודות ייחוס. הצבא הגיע למשל למסקנה, שהמיגון של המרכבה מזקיק שיפור רציני ( מסיבות שונות). אז מרכבה סימן 4, יש לו " מעיל רוח" מה שנקרא. וזה מאוד קריטי. הגנה רקטית דינמית אקטיבית כנגד נ"ט. זה אגב בין היתר, לקחים קשים מהמבצע הסוגר של מלחמת לבנון השניה ( מבצע סלוקי משהו אם זכרוני אינו מטעה אותי כרגע).

    אתה צריך להסביר המערכת. להסביר המצב. לא מה שיש לך בראש עם כל הכבוד.

    תסביר השיקולים של הצבא. ואחר כך תתקוף אותם.

    להתראות

    אהבתי

  54. אגב, מצטט מוויקיפדיה על " מעיל רוח":

    " בתחילת ההצטיידות ב"מעיל רוח" פורסם כי התקנתו דורשת יציקת צריחים חדשים, ושרק טנקים חדשים היוצאים מפס הייצור יקבלו את המערכת. הטנקים עם המערכת עליהם קיבלו את הציון מרכבה סימן 4מ. בשנים האחרונות התברר שהיה מדובר בהטעייה מכוונת (דיסאינפורמציה) ושניתן להתקין את המערכת גם על טנקים ישנים מדגמי סימן 3ד וסימן 4, שלהם שריון מודולרי, וזאת באמצעות החלפת מודול השריון המתאים. למרות זאת, טנקי מרכבה סימן 4 שעליהם מותקנת "מעיל רוח" עדיין מכונים "סימן 4מ" גם על ידי צה"ל וגם על ידי כלי התקשורת (כולל אלו העוסקים בצבא וביטחון)."

    עד כאן הציטוט:

    אז כנראה שישנה העדפה ( למרות אירוע של דיסאינפורמציה) למרכבה סימן 4, בגלל זה בין היתר.

    כאן לוויקיפדיה:

    https://he.wikipedia.org/wiki/מעיל_רוח_(מערכת_נשק)

    אהבתי

  55. ואגב חייל זקן , חיל הטילים אמור בעיקר להחליף משימות קלאסיות של חיל האויר שלא בדיוק כפי שציינתי. אבל, כרגע על הנייר. בקשר לתותחים, הנה:

    "הסכם של חצי מיליארד שקל: אלביט תפתח עבור צה"ל את תותח העתיד

    התותחים יחליפו את המערך הקיים, וצפויים לשפר את אפקטיביות המערך הארטילרי של צה"ל, תוך צמצום מספר הלוחמים בכלי והורדה משמעותית בעלויות התחזוקה"

    כאן:

    https://www.themarker.com/news/macro/1.7062181

    לכן, צריך להבין השיקולים תחילה, ואחר כך לתקוף אם צריך ויש טעם כמובן.

    להתראות

    אהבתי

  56. אל רום,
    הטענה שלי היא שהתרבות הפיקודית/ניהולית שהתפתחה בצבא מייצרת ומקדמת קצונה בכירה שלא מסוגלת לעשות שימוש מושכל במשאבים שלה ומגיעה לתוצאות עלובות בלחימה. שני דברים משחקים לטובתנו, הראשון – יכולת טכנו טקטית גבוהה שנובעת מהתרבות הישראלית, השני – ההיחלשות/התרסקות של אויבינו.
    לבקשתך אתן לך דוגמא מעולם השריון. בשנות ה70 התחולל מאבק בין שתי קבוצות בנוגע לשריון. האחת (שמנהיגה המובהק היה ישראל טל) אמרה בואו נבנה טנק שלם מקומי, השנייה טענה שמאחר ואין בארץ תעשיות רכב ופלדה אין צידוק כלכלי לבניית טנק שלם ויש להתרכז במערכות נלוות כגון בקרת אש, פגזים מתקדמים ומיגון אקטיבי. ואכן, כבר בשנות ה70 פותח בארץ הדור הראשון של המיגון האקטיבי. אלו היו קוביות של חנ"מ שציפו בהן את טנקי הפטון (והקנו להם מראה שוקולדי) והיו יעילות מאד (וזולות מאד) נגד RPG והדור הראשון של טילי הנ.ט. טל ניצח במאבק וכשהחלו לייצר טנקי מרכבה זנחו את רעיון המיגון האקטיבי. במשך השנים היו נסיונות לחזור לכך אך הן נבלמו בטענה שהשיפורים בפלדות הטנק תמיד ישיגו את השיפורים בנ.ט. רק לאחר שבמלחמת לבנון 2 פיצחו טילי הנ.ט. הרוסיים את טנקי המרכבה סימן 4 הבלתי חדירים חזרו למיגון האקטיבי. מיגון כזה אפשר להתקין על כל רק"מ ולכן משהוחלט לקצץ משמעותית את מספר הטנקים ללא עלייה צפויה באופק ההחלטה הכי הגיונית היתה צריכה להיות לסגור את פס הייצור של המרכבה ובמקום רכש של טנקים חדשים (הטנק היקר בעולם) להוסיף מיגון אקטיבי ומערכות בק"ש מתקדמות לטנקים ישנים מהסד"כ. (האמריקאים עושים את זה לטנקים ישנים ונגמ"שים עם מערכות מיגון ישראליות) במחיר של גדוד מרכבה 4 אפשר למגן מיגון אקטיבי את כל הטנקים הישנים ואת כל הנגמ"שים הכבדים שבסד"כ.

    אהבתי

  57. אל רום,
    הבאת דוגמא לאיוולת נוספת של צה"ל. לשם מה לפתח תותח אם יש תותחים זמינים על המדף? הרי גם התותח של המרכבה 4 נרכש בגרמניה. במרכבה 4 הוסיפו חטא נוסף כשאת המנועים מהמדף שבהם השתמשו בדורות הקודמים החליפו במנוע שפותח במיוחד (על ידי חברה גרמנית) למרכבה. בכלל, נושא הארטילריה בצה"ל היה תחום מוזנח. בכל הצבאות הגדולים יש אגד ארטילרי דיביזיוני וגדוד ארטילריה אורגני לכל חטיבה. כשהוקמה חטיבת הצנחנים בשנות ה50 הקימו עבורה גם גדוד ארטילריה. עם השנים החליטו גאוני המטכ"ל שכאשר יש טנקים אין צורך בארטילריה חטיבתית וסגרו את הגדודים החטיבתיים. אנשי הטכנולוגיה הישראלים היו הראשונים בעולם להוסיף קיטים לפגזים רגילים שהפכו אותם מנשק סטטיסטי לחמ"מ. בצירוף מזל"טים לרכש מטרות הטכנולוגיה הופכת את גדוד הארטילריה מגוף מסייע לטורף עצמאי ומצדיקה את הגדלת סד"כ גדודי הארטילריה. לא בצה"ל

    אהבתי

  58. טוב, אבל שוב, אתה לא מסביר השיקולים שביסוד עצם הייצור של מרכבה 4 הרי. הרי אפשר היה להסתכל על זה משני צידי החלמאות:

    בשביל מה להשאיר טנקים ישנים יגידו , למגן אותם אקטיבית, ואחר כך, להחליף ממילא הטנקים לחדשים יותר. למה להשאיר טנקים ישנים ? למרכבה 4, יש טכנולוגיות מתקדמות יותר. את זה שוב אתה לא מסביר.

    ופלדה, וחנ"מ, זה לא מיגון אקטיבי דינמי. המעיל רוח, משלח רקטה, שמיירטת הנ"ט בדרך ( כמו כיפת ברזל, או טיל נ' טיל). תוספת פלדה או חנ"מ, פשוט גורם לחנ"ה שבנ"ט ( חומר נפץ הודף, על עיקרון המטען החלול מה שנקרא) להתפוצץ לא בתוך הטנק, אלא מבחוץ לטנק. שהרי, שבשביל שיופעל , הוא צריך מגע קשיח ( הוא יוצר מעין חור, ודרכו לבה רותחת נזרקת לטנק) המגע הקשיח, לפני דפנות הטנק, מפעיל אותו לא בתוך הטנק. כאילו דפנה כפולה מקדימה. אבל, זה לא אקטיבי, ולא דינמי. זה סטטי, וטיפש.

    לי ידועים הרבה שיקולים. אחד מהם, הוא זה, שהמרכבה , סימן 4, עם המיגון, יעיל מאוד למלחמה בטרור ( באופן פרדוקסלי) ולכן, היא משתלבת היטב, גם ללוחמת יבשה קלאסית, וגם לשוטף מלחמה בטרור. תקרא הוויקיפדיה למשל על המעיל רוח, ושם מצויין, כמה המערכת הייתה יעילה בעזה למשל וכדומה. וזה היתרון של מרכבה בכלל, וסימן 4 בפרט. יש עוד שיקולים. אבל, לא משנה כרגע, אם לא מביאים השיקולים ותוקפים אותם.

    להתראות

    אהבתי

  59. אל רום,
    חיל הטילים נכפה על צה"ל על ידי שר הביטחון ליברמן. זרוע היבשה נכפתה על צה"ל על ידי ארנס. גם ההשקעה המסיבית במל"טים ולווינים נכפתה על צה"ל. מסתבר שפוליטיקאים ללא רקע בטחוני מבינים בביטחון הרבה יותר מהקצונה הבכירה

    אהבתי

  60. אל רום,
    אפשר לשים מעיל רוח גם על טנדר ממוגן כמו הזאב. אין צורך בעשרות המיליונים של המרכבה 4

    אהבתי

  61. אל רום,
    אם תשים על מרכבה 2 מעיל רוח ומערכת בק"ש כמו של מרכבה 4 הוא יהיה יעיל הרבה יותר ללוחמה בטרור מאשר מרכבה 4. הוא יתן אותה תפוקה מבצעית אבל בחצי המחיר לשעת מנוע.

    אהבתי

  62. לא מובן חייל זקן. מתוך הנחה שהיית ציני בסיפא של התגובה, אזי, אתה בעד חדשנות והתאמה והסתגלות. בכל מקרה, אלו ככלל, לא רעיונות של פוליטיקאים. אלא, רעיונות של אנשי צבא או ביטחון, שמשכנעים ומעניינים פוליטיקאים בדבר. ליברמן או פרץ עם הכיפת ברזל ואללה, תביא לו צלחת מעופפת ( פריזבי יעני) לא יאבחן כהוא זה, בינה לבין נניח חמקן. איך הגעת לזה ? דווקא ארנס יוצא דופן. הוא מומחה לאוירודינמיקה, ושקד על הלביא. אבל, בלחץ האמריקנים ( דב זקייהם בזמנו) טורפד הדבר. מי גזר קופון ? הסינים. אם הסינים איכשהוא יעמדו מול האמריקנים באויר, זה הלביא ( והרוסים). איזה בזבוז זה היה.

    Liked by 1 person

  63. חייל זקן, הרבה יחלקו עליך, מצטט למשל:

    "קליין הוסיף כי הטנק נבנה לפעולה בגבולות מדינת ישראל, ולעימותים בעצימות נמוכה. לדבריו, "בשנתיים האחרונות הכנסנו לטנק תכונות לעימות נמוך עצימות שכוללות מצלמות היקפיות, הגנה מוגברת ודיוק"."

    הטנק הזה, נחשב יעיל במיוחד למלחמה בטרור באופן פרדוקסלי. כאן מנגד אבל, דיעה מאוד מעניינת של רב סרן בשיריון, לגבי יעילות טקטית, מצטט:

    " מרכבה סימן 4 ונקודת השיא של היעילות הטקטית

    כאשר בוחנים את מאזן התשומות והתפוקות המבצעיות של המרכבה
    סימן 4 ,עולה המסקנה שכבר בעידן המרכבה סימן 3 היינו על גבול היעילות
    הטקטית או על נקודת השיא שממנה גוברים הסיכונים להידרדרות לעבר
    התחום האפור של חוסר היעילות "

    אפילו אם היית קונה הדיעה של אותו רב סרן, מבחינתו, נקודת הגבול, הייתה מרכבה 3 אגב.

    כאן בהתאמה:

    https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-1962034,00.html

    יש ללחוץ כדי לגשת אל 112168.pdf

    Liked by 1 person

  64. אל רום,
    אני מסכים עם ההגדרה לגבי היעילות הטקטית של מרכבה 3 (השיפור העיקרי לעומת מרכבה 2 הוא המעבר לתותח 120ממ במקום 105ממ). אם למערכת הביטחון היה היגיון כלכלי היו צריכים לסגור את פרוייקט המרכבה לאחר הצטיידות של 5 חטיבות (1 סדיר ו4 חטיבות מילואים) בטנק זה. כל המערכות האלקטרוניות שפותחו למרכבה 4 ניתנות לשימוש על כל פלטפורמה ואין צורך ב80 טון פלדה כדי להיות יעיל לעצימות נמוכה

    אהבתי

  65. לא בטוח חייל זקן, אינטגרציה של מערכות ותחזוקה וכדומה, מהווים דבר באמת סבוך ובזבזני לפעמים. אבל, עוד ארד על הדבר הזה יותר לעומק בהזדמנות.

    אבל בסוף, לא הבנתי, אם איזנקונט לא יוצלח, מי יהיה הפרוייקטור של הקורונה, אם היה בך תלוי הדבר ? אולי תסביר לנו פה, אחרי שעברנו כמה מלחמות אזוריות לפחות, טילים פה עפו וכדומה. מי ? בנון ?

    אהבתי

  66. אל רום,
    אנחנו נמצאים בסוג של משבר מתמשך עם השלכות עצומות במספר רב של תחומים. נדרש פה אדם שלא כבול לפרדיגמות ישנות (כולל כלכלה) ובעל הבנה ויכולת פוליטית. לטעמי האיש הכי מתאים הוא בר סימן טוב שהיטיב לקרןא את המפה בתחילת המשבר והוא בא מהתחום הכלכלי. מאחר והוא סירב המועמד שלי הוא השר אוחנה ואחריו השר שטייניץ. רק לא עוד קיביצער עם דרגות

    אהבתי

  67. חייל זקן, עם כל הכבוד, זה מנותק לגמרי מן המציאות:

    תחילה, אמון הציבור. ביבי הוא ראש הממשלה. מרבית הציבור חושד בו. חושד במניעים שלו. אני קורא דברים מטורפים לגמרי בקשר לזה. ציבורים עצומים, חושדים שמה שמניע אותו, זה הוא עצמו. בכל דבר. הוא עצמו תמיד. אבל, עם כתב האישום, בכלל.

    על כך, ציבורים רבים משוכנעים, שכל הסובבים אותו, כל אנשי שלומו, אינם אלא מריונטות, שיעשו הכל, לשמר את שלטונו. אז אוחנה ושטייניץ ? מבלי להידרש לכישורים האישיים שלהם בכלל:

    הרי משבר הקורונה, זהו משבר מובהק ביותר, שדורש ניהול ממלכתי לגמרי. הקורונה לא מזהה אף אחד. לא פוסחת על אף אחד. משפיעה מערכתית על כל המשק והאזרחים. אז איך בדיוק אוחנה ושטיניץ, שאין לציבורים כל רחבים, אמון מינימלי אפילו בהם. והם בכלל שרים. לא גורם חיצוני ממלכתי אובייקטיבי.

    זה לא מתאים. צריך מישהו שאמון בציבור בו, גורף ביותר. רחב מאוד. צריך משמעת. סולידריות. אמונה באדם, שפועל לטובת הציבור. לא לטובת עצמו. אז איזנקוט הוא לא רע. סביר מאוד, מבחינת אמון הציבור בו, והניסיון העצום שלו בהפעלת מערכות מורכבות.

    וכלכלה, לא ממש הענין. כלכלה הינה ענין למדיניות. פרוייקטור כזה, יש לו משימה אחת:

    למגר הקורונה, ובהתאמה למדיניות הממשלתית/ ציבורית. מה פה יעזור כלכלה ? כולם מבינים ההשלכות והבעיות הכלכליות בסיפור. הענין:

    היכולת להפעיל מערכת לוגיסטית עצומה. ליצור אחידות. משמעת. לייצר אמון. לרכז תפיסות שונות מתחומים שונים, למכלול ביצועי אחד.

    לא מתאים …..

    להתראות

    Liked by 1 person

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s