שימור האברך

לא מזמן כולם דיברו על איך הקורונה תשנה את פני העולם החרדי. ובכן, בינתיים לא נראה שהשתנה בהרבה, אבל זכות הדיבור תישאר להיסטוריונים ולסוציולוגים של העתיד.  אני רוצה לכתוב כמה מילים על אחד מבסיסי הקיום של העולם החרדי, ובפרט של האליטה הליטאית בתוכו: הגבר האברך שאינו עובד אלא מקדיש את ימיו ללימוד התורה, ומדוע המודל הזה, שבעבר חשבתי שאינו בר קיימא, יכול גם לשרוד. יש משפט שחביב עליי בכל תחום שהוא:"האמפירי גובר על התיאורטי". ובכן, תיאורטית למודל חברת הלומדים החרדית אין אפשרות קיום. אמפירית הוא שורד יפה מאוד.

הוא עובד אבולוציונית – משפחות שמרניות שמקיימות את מודל האברך מצליחות לשמור על ילדיהן הרבים בתוך החברה החרדית עם שיעורי נשירה נמוכים. הילדים האלו מחונכים להמשיך במודל. אבולוציה מוצלחת בפעולה.

הוא תואם את רוח התקופה הכלכלית – רבים, זכור במיוחד המועמד הדמוקרטי בארה"ב אנדרו יאנג, מדברים על רעיון ההכנסה הבסיסית. ההנחה היא שבעולם של מכונות לא לכולם תהיה דרך להתפרנס והרעיון הנכון לתקופה הוא פשוט לחלק סכום כסף לכל אזרח מדי חודש. החרדים אימצו זאת ראשונים.

עבודה לא תפתור את הבעיה הכלכלית העיקרית של החרדים – לכאורה ההנחה היא שמצוקה כלכלית תביא חרדים לעבוד, אבל חרדים מתנהלים במידה רבה ב"מוח כוורת" קולקטיבי. ומנקודת הראות של מוח כוורת, יציאה לעבודה של חרדים אינה יכולה לפתור את הבעיה הכלכלית המרכזית שלהם. המצוקה העיקרית של הציבור החרדי נעוצה בחוסר היכולת של המשפחות לעזור לילדים עם מחירי הדירות המאמירים. נניח שכל הגברים החרדים יוצאים לעבוד, לכל משפחה יהיה יותר כסף לעזור איתו לכל ילד. אבל הרי הזוגות החרדים הצעירים מתחרים בינם לבין עצמם על אותו מאגר דירות מצומצם בערים החרדיות. כאשר לכולם יהיה יותר כסף, מחירי הדירות יאמירו, אך מבלי שהדבר יפתור את מצוקת הדיור.

יש עוד הרבה מה לשפר בכושר ההשתכרות הנשי – ההנהגה החרדית תקח סיכון גדול אם תשחרר גברים לעבוד. גברים הם ציבור יותר הרפתקני והולך אחרי פיתויים. לעומת זאת חלקן של נשים בקרב היוצאים בשאלה נמוך כפי שמעידים נתוני עמותת הלל. יש הרבה פחות סיכון בהוצאת האישה מחוץ לבית.

בתחום זה של יציאת נשים לעבודה יש עוד לחרדים הרבה מה לשפר אם הנהגתם תגיע למסקנה שלמשפחות נחוץ עוד כסף. הם יכולים להגביר ניתוב נשים להייטק או למקצועות הבריאות על חשבון עבודת הוראה שבה השכר נמוך וכתבתי כבר על כך שמציוני הפיז"ה נראה שלבנות החרדיות פוטנציאל יפה. בכלל הפרגמטיות המופלאה של החרדים ניכרת בהסתמכות על האישה כמפרנסת. דבר זה הוא לגמרי לא שמרני מטבעו ואף סותר לחלוטין היגדים המצויים במקורות. ברם, הוא משרת מטרות שמרניות, ומבחינת החרדים, כמו במהפכת הפרשנות של אהרון ברק, הכול תכליתי.

המדינה לא נותנת קונטרה – המדינה מנוהלת בידי פוליטיקאים שיש להם תמריץ להפיס את דעת החרדים. בשל כך המדינה מנהלת מדיניות שמשרתת את מודל האברך בכמה מישורים: במימון לימודים נטולי ליבה, בהטבות במעונות לזוגות שבהם הבעל אברך, בהתעקשות על חובת גיוס שרק כולאת את החרדים בישיבות ללא טעם. לכך תורם גם עיקרון ה"שוויון" בצורתו הגרוטסקית, שהיא למעשה פארודיה על שוויון – בשנות העשרים לחייו הצעיר החרדי חייב להיכבל לישיבה, לא ללמוד ולא לעבוד. לא ניתן סתם לשחרר אותו לדרכו כי אז לא ישאר אפילו זכר לרעיון השוויון בגיוס.

אין זה נדיר שהשוויון הופך להיות פארודיה על השוויון, אבל דוגמת כליאת האברכים בישיבות  היא באמת מיוחדת בגיחוך שבה. אני נזכר בהקשר זה במשפט שאמר שמעון פרס כשהתייחס לנשיקה שנשק למצחו של יצחק רבין המת אחרי הרצח: הגבול בין הנשגב למגוחך דק. ובכן,  הגבול בין השוויוני לבין המגוחך דק עוד יותר.

מה בכל אופן מאיים על מודל האברך?

החרדים מסתמכים על אבולוציה אקטיבית. דהיינו הם אינם מסתפקים בברירה טבעית עיוורת ואקראית. הם כל הזמן מנסים לראות מה תורם לשמר את החברה שלהם ומה עלול לפורר אותה, מאמצים את הדברים הראשונים ומתרחקים מהדברים האחרונים כמו מקלמארי. על כן אם משפחות גברים חרדים עובדים ינחלו הצלחה גדולה ומוכחת בשימור חרדיות אותנטית אצלם ואצל צאצאיהם אחריהם, הדבר באמת יאיים על מודל האברך, מאחר שיראה שאפשר להיות חרדי גם אחרת. אבל אין זה אתגר פשוט. החרדים צודקים כשהם מאבחנים שהחיים המודרניים הרגילים סוחפים ומפתים מדי, ובאמת אצל הדתיים הלאומיים ואף החרדים לאומיים שיעורי הנשירה או הירידה ברמת הדתיות מדור לדור משמעותיים.

משרד האוצר אולי יגיע בשלב מסוים למסקנה שהעלות הכלכלית של האברכיות החרדית למדינה היא גדולה מדי ויתחיל להניע תהליכים שמטרתם לצמצמה. המדינה אולי תיגמל בסופו של דבר מהרעיון המעוות שלפיו הישארות החרדים בישיבות בשנותיהם הצעירות תורמת במשהו לשוויון או שתפסיק לממן לימודים נטולי ליבה.

גורם נוסף שיפריע לציבור החרדי להגדיל את אברכיו הוא שהגידול הרב במספרם שוחק לחלוטין את היוקרה שבמעמדם. מבחינה זו סטטוס האברך הופך למאוד לא מתגמל כאשר כל מי שמסביב הוא כזה. עם זאת, האברכים החרדים מתמודדים כבר שנות דור עם מצב זה ולא נראה שהוא שובר את רוחם. יש גם פתרונות לסיטואציה זו שהחברה החרדית תראה בעין יפה כגון יזמות פנימית  בתוך החברה החרדית. לעתים בצורה שהיא דתית לחלוטין, כמו בכתיבת חיבורים תורניים. לעתים בצורה שמועילה לכלל, בדומה למה שעשה אורי לופוליאנסקי כשפתח בזמנו את עמותת יד שרה.

116 תגובות בנושא “שימור האברך

  1. אני מסכים שהמודל הכלכלי החדש ובפרט בזמן הקורונה ישמר את מוסד האברכות

    אהבתי

  2. קודם כל רציתי לציין שמבחינה מדעית אין דבר כזה אבולוציה של חברה. כלומר לפי המדע יש אבולוציה של גנים כלומר יש גנים ששורדים ועוברים מדור לדור כי הם נותנים יתרון לבעלי אותם הגנים על פני בעלי גנים אחרים. אבל אין שום אבולוציה של חברה. כמו כן צריך לציין שהגידול היחסי במספר החרדים הוא רק לאורך תקופה קצרה של כמה עשרות שנים. אם נלך על תקופה ארוכה יותר של 400-500 שנה נראה כי מספר היהודים (שכולם היו דתיים ודומים לחרדים של ימנו) היה יותר מ-0.1% מכלל תושבי העולם. היום יש מקסימום 3-4 מיליון חרדים שזה פחות מ-0.05% מתושבי העולם.
    (באופו אישי אני כלל לא מאמין באבולציה אלא בבריאה ע"י אלוהים).
    לגבי החרדים: המודל שבו הגבר החרדי לא עובד קיים רק בישראל. בארצות-הברית אין להם שום קצבאות והרוב המכריע שם לומדים מקצועות חילוניים בצעירותם (כולל מה שקשור להיי-טק) ובבגרותם הם הולכים לעבוד. גם חרדים שעלו לישראל הולכים לעבוד פה בארץ.

    אהבתי

  3. מספר שאלות, תהיות והשגות

    1. " … חרדים מתנהלים במידה רבה ב"מוח כוורת" קולקטיבי. ומנקודת הראות של מוח כוורת, יציאה לעבודה של חרדים אינה יכולה לפתור את הבעיה הכלכלית המרכזית שלהם. … "
    ———————–
    האם ב"מוח כוורת" הכוונה להתמקדות בהשגת מכסימיליזציה של טובת המגזר / הקבוצה / הקולקטיב / הקיבוץ. גם על חשבון המאמץ למקסם את טובתו של כל יחיד ויחיד (או של כל משפחה גרעינית)?

    אם כן: זה מאפשר לחרדים לחרדים להימנע מכל מיני מלכודות של תורת המשחקים. כמו דילמת האסיר.
    (וגם הופך אותם לדומים יותר לסינים מאשר לרוב העולם המערבי. לטוב ולרע).

    2. " … המצוקה העיקרית של הציבור החרדי נעוצה בחוסר היכולת של המשפחות לעזור לילדים עם מחירי הדירות המאמירים. נניח שכל הגברים החרדים יוצאים לעבוד, לכל משפחה יהיה יותר כסף לעזור איתו לכל ילד. אבל הרי הזוגות החרדים הצעירים מתחרים בינם לבין עצמם על אותו מאגר דירות מצומצם בערים החרדיות. כאשר לכולם יהיה יותר כסף, מחירי הדירות יאמירו, אך מבלי שהדבר יפתור את מצוקת הדיור…"
    ———————
    למיטב ידיעתי, הזוגות הצעירים החרדיים כבר מזמן אינם מתמקדים *רק* בדירות שבבני ברק וירושלים. אפילו לא רק בערים חרדיות חדשות יחסית כמו מודיעין עילית, עמנואל ואלעד.
    הם מהגרים בהמוניהם למקומות יישוב לא חרדיים, שמחירי הדיור בהם (עדין?) נמוכים יחסית. כמו קריית גת, ערד, נצרת עלית, חריש ועוד ועוד. מכאן נובע שהם מתחרים באוכלוסייה הכללית, ומושפעים מיוקר הדיור הכללי בישראל. לא רק מיוקר הדיור, ההולך ועולה במהירות, בריכוזים החרדים "הטהורים".
    אם הנחתי זו נכונה – אזי כן קיימת חשיבות להכנסות של שני בני הזוג החרדיים, בהשוואה להכנסות של שני בני הזוג מהמגזרים האחרים. כלומר שמשפחה שמסתמכת רק על הכנסות האישה תתקשה להתחרות, על מחיר הדיור בעיר מעורבת, עם משפחה שבה שני בני הזוג עובדים.

    3. מאוד לא ברור לי כיצד היצמדות למודל העכשווי, של טיפוח האברכים, תעזור לפתור את המצוקה העיקרית של החברה החרדית. אם כבר היום המשפחות החרדיות מאוד מתקשות (עד לא מסוגלות) לסייע ל*כל* ילדיהן לרכוש דירה – המגזר החרדי יהיה חייב לאמץ שינויים נוספים. (בנוסף להסתמכות על הכנסות נשים)
    נראה לי שההכרח לשנות "דברים נוספים" בהתנהלות המגזר החרדי – רק ילך ויתעצם.

    – כבר היום החרדים נמצאים על אדי הדלק האחרונים של ירושות גדולות יחסית (כתוצאה של משפחות חרדיות, קטנות יחסית להווה, לפני הקמת המדינה + אחוז גבוה של שורדי שואה שקיבלו רנטות ופיצויים מגרמניה + דירות גדולות יחסית, של דור הסבים והסבתות, באזורים שמחירי הדיור בהן זינקו בחדות מעלה. בעיקר בבני ברק וירושלים).
    – ככל שאחוז החרדים באוכלוסייה ילך ויעלה – כך סביר שהתמיכה הממשלתית – ציבורית – עירונית בכל משפחה חרדית רק תלך ותפחת.

    – אנו נמצאים בעיצומו של תהליך התחזקות רשתות המחשוב, ונוהלי העברת מידע פיננסי בין מדינות, ובין רשויות שונות בתוך אותה מדינה.
    מכאן שצפוי שיהיה קשה יותר ויותר "לעבוד בשחור" (ולקבל הנחות והטבות במקום לשלם מיסים), יהיה קשה יותר ויותר להבריח ולמכור מוצרים "פטורים ממכס" ועוד ועוד.
    מכאן צפוי שחלק ממקורות ההכנסה השחורה הנוכחית, של המוצגים כאברכים במאה אחוז משרה, ילכו ויצטמצמו.

    4. סביר בעיני שהסתמכות על הכנסות של נשים – תוביל לעלייה בגיל הנישואין של הנשים.
    השגת הכנסת היי-טק מחייבת 2-4 שנות לימודים מעבר ל 12 שנות לימוד. מכאן שהיא לא תוכל לפרנס את עצמה, את בן זוגה ואת ילדה הבכור/ה כבר בגיל 18 או 19.
    האם לא צפויים שינויים משמעותיים בחברה החרדית, ובהתנהלות המשפחות החרדיות, כאשר הנשים יושאו רק בתחילת שנות העשרים שלהן?

    אהבתי

  4. קמיליה,
    אני חושב שתמריץ ענה לך בתוך הפוסט.
    תיאורטית את צודקת, אמפירית לא.
    כל מה שכתבת כבר נאמר ונכתב שלושים שנה אבל זה לא קרה עד עכשיו.

    Liked by 2 אנשים

  5. קמיליה, אין ספק שמצד אחד החרדים כולם פונים לגדולי התורה ולאדמו"רים ופועלים לפי הנחותיהם, וכך נוצרת חברה קולקטיביסטית. אבל כמו אצל הסינים, דווקא הקולקטיביזם יוצר הרבה שחיתות. כך שלא הייתי אומר שנמלטים ככה ממלכודות. איך זה יכול להיות? כי זו חברה קולקטיביסטית אבל גם מאוד היררכית (להבדיל מהקיבוץ: קולקטיביזם שוויוני). אנשים שומעים לרב כי הוא מעליהם בהיררכיה, ומנהלי בתי ספר מרשים לעצמם לעשוק את הגננת החרדית האומללה כי הם מעליה בהיררכיה.

    לגבי ההגירה לפריפריה, יש תופעות שבהן קבוצת חרדים מגיעה לאיזו שכונת עוני וקונה כמה דירות, אבל בגדול החרדים נוהרים לשטחים שמראש סומנו עבורם. אפשר להגיד שיש סוג של אפרטהייד במגורים בישראל בין חרדים ללא חרדים, וזה אפרטהייד מבורך כי מאפשר לכל אחד לחיות לפי דרכו. בכל אופן המשמעות הכלכלית היא שחרדים בעיקר מתחרים אלו באלו על אותן דירות אשר הממשלה ורשויות התכנון סימנו אותן עבורם מלכתחילה.
    כמובן כשמדובר על חרדים אמריקנים שהתחילו לקנות דירות ברחביה, זה שונה, אבל לא זה הציבור שמדובר פה.
    אפילו אם אני מגזים ויש מידה משמעותית של תחרות על דיור מול לא-חרדים, ברור שתוצאה של יציאת גברים חרדים לעבוד תהיה עליית מחירים בשכונות החרדיות, מבלי שזה בעצם יועיל לאף חרדי.

    אני מאמין שנשים יכולות להישאר צייתניות ולקבל את מודל הנישואים לבן תורה גם אם יתחתנו בממוצע בגיל 22-23 (לא יותר מאוחר, גם דתיות לאומיות לא מתחתנות יותר מאוחר. גיל הנישואים חייב להיות מוקדם עבור מי שנמנע מיחסי מין לפני הנישואים). יכול להיות שזה יתרום לירידת ממוצע הלידה החרדי מ-7 לאישה ל-6 לאישה וייתכן שכך יהיה.

    בשאלת המימון של החברה החרדית יכול להיות (סתם אומר ספקולציה, לא שיש לי איזה ידע בנושא) שזו הונאת פונזי שעובדת, כי ציבור שצומח ב-4% לשנה יכול לקיים הונאת פונזי לנצח. הגמ"חים מקבלים יותר ויותר כסף מדי שנה. ולא נשכח שהחרדים אינם צוענים.. אין שם בטלנות או קבצנות מוחלטת. הרבה מהנשים עובדות במקצועות מאוד מכובדים (לדעתי בעתיד הלא רחוק חלק גדול מהאחיות במדינת ישראל יהיו חרדיות) ויש גם גברים שעובדים. אז נכנס כסף חדש לגמ"חים בכל שנתון.

    אני מסכים שהכסף השחור צפוי ללכת ולשחק תפקיד פחות משמעותי בכלכלה. גם זה חלק מתהליך הציביליזציה שמתאר סטיבן פינקר. זה יפגע בחרדים, אבל לא נראה לי שעל זה בנויה החרדיות.

    אם יהיה הרצון הפוליטי ייתכן שהמדינה מסוגלת לשנות את החרדים, לפחות מבחינת יציאת גברים לעבודה, אבל אני לא רואה את הרצון הפוליטי הזה קיים כרגע. ישראל מדינה עשירה גם במצב הנוכחי ובכל העולם מדברים על כך שיצטרכו פחות עובדים ויותר מכונות.. רוחות הזמן לא תומכות במלחמת תרבות בנושא.

    אני לא אומר באופן החלטי שזה הניבוי שלי שלא תהיה תזוזה של גברים חרדים לעבוד.. כבר היום קשה לי להבין איך ציבור גדול יכול למצוא סיפוק בחיים שבהם רק צמודים לספסלי בית המדרש. והחרדים הולכים וגדלים, כך שזה בכל אופן אתגר. אבל פעם הייתי בטוח שאוטוטו בא השינוי הטקטוני. היום אני כבר לא. בסוף אני מאמין באבולוציה יותר מבכל דבר אחר, ואם מסתכלים בתהליכים אבולוציוניים בעיניים לא משוחדות, לא רואים למה שהחרדים ישתנו. עובד להם יופי במודל הנוכחי.

    אהבתי

  6. אם מניחים שגן יכול להכיל בתוכו הוראות לאינטרקציות חברתיות מורכבות ולא דפוס התנהגות פשוט ואחיד, אז אין הבדל גדול בין להגיד "אבולוציה של חברה" לבין "אבולוציה של גן". כי אין גן שאומר תמיד לשקר או גן שאומר תמיד להגיד את האמת, אלא גן בורגני שגורם לנשא שלו להתנהג יפה עם מי שמתנהג אליו יפה ולהתנהג רע כלפי מי שמתנהג אליו רע. ה"גן הבורגני" ייצור חברה בורגנית שמתגמלת את הטובים ומענישה את הרעים.

    אהבתי

  7. תמריץ,

    אתה צודק שיכול להיות שבצרוף מקרים מדהים הגענו למצב שהוא תור הזהב של החרדיות.

    עוד נקודה שתומכת בזה ושכחת לציין היא עליית הדמוקרטיה. קבוצה גדולה שמצביעה באחוזים גבוהים ובצורה אחידה וממושמעת היא בעלת השפעה גדולה על מועמדים במדינה דמוקרטית.

    Liked by 2 אנשים

  8. ערוץ 13 מדגים מקצוענות עיתונאית

    אהבתי

  9. אם נתייחס לנושא: אם מניחים שגן יכול להכיל בתוכו הוראות לאינטרקציות חברתיות מורכבות ולא דפוס התנהגות פשוט ואחיד וכו,
    אם התנהגות חברתית היא תולדה של גנטיקה, איזה טעם יש לעשות אינטגרציה? השחורים בארה"ב יתנהגו תמיד כמו הכושים בכוש, תמיד יהיו משקל כבד שהלבנים והסינים והיהודים יצטרכו לגרור מאחור. זו טענה שמצדיקה גזענות. שמודה בכך שיש הבדל.
    אצל המוסלמים תרבות השקר מפותחת מאד. האם אלו גנים או חלק מהדת והחינוך? או אולי התנאים הסביבתיים החברתים שדרשו התאגדות שבטית שהיתה צריכה להיות אלימה ומניפולטיבית לשרוד?

    אהבתי

  10. עמותת יד שרה של אורי לופוליאנסקי היא NGO. כנראה שהעולם הדמוקרטי קפיטליסטי הולך לכיוון עמותות בשל חוסר אמון בממשלות. זה נושא ששוה ללמוד אותו מבחינה חברתית.
    Russia had about 277,000 NGOs in 2008.[13] India is estimated to have had about two million NGOs in 2009 (approximately one per 600 Indians), many more than the number of the country's primary schools and health centers.[14][15] The term "NGO" is used inconsistently; it is sometimes a synonym for a civil society organization, any association founded by citizens.[16] NGOs are known in some countries as nonprofit organizations, and political parties and trade unions are sometimes considered NGOs. NGOs are classified by orientation and level of operation; orientation refers to the type of activities an NGO undertakes. Activities may include human rights, environmentalism, health, or development. An NGO's level of operation indicates the scale at which an organization works: local, regional, national, or international.[17]

    אהבתי

  11. ליאיר,
    כתבת: "אני חושב שתמריץ ענה לך בתוך הפוסט.
    תיאורטית את צודקת, אמפירית לא.
    כל מה שכתבת כבר נאמר ונכתב שלושים שנה אבל זה לא קרה עד עכשיו."
    ———————-
    גם אני מחבבת את התובנה שכתב בפוסט זה תמריץ "האמפירי גובר על התיאורטי".

    אבל החלק הרציונליסטי יותר שבי מזכיר שקיימים שלושה הסברים אפשרים להימצאות סתירה בין הנתונים האמפירים לבין ניבויי התיאוריה:

    1. הנתונים שנאספו אינם משקפים נכוחה את "המציאות האמיתית". ( המדגמים היו חלקיים ומוטים, הנתונים שנאספו אינם משקפים את המשתנים שהם מתיימרים לשקף, קיימת רמייה ו/או המצאת נתונים, אפקט פלסיבו, ועוד ועוד בעיות מהימנות ותוקף)

    2. קיימות בתיאוריה בעיות וכשלים חמורים, שלפחות בדיעבד ניתן לזהותם ולאתרם (התיאוריה מסתמכת על הנחות יסוד מוטעות, היא מתעלמת מהשלכות שהן לכאורה "בלתי צפויות" ועוד ועוד.

    3. גם 1 וגם 2 נכונים.

    ######

    אם תשאל אותי לגבי ההסברים לכישלון הניבויים של התיאוריה המרקסיסטית – לניניסטית, ולבסוף לקריסה של כל המשטרים הקומוניסטים, יהיה לי די קל לזהות את הכשלים המהותיים כבר בשלב התיאוריה.
    ומעט בשוליים, גם את תעלולי הרמייה בנתונים על הצלחת המשטרים הקומוניסטים בעשורים הראשונים לקיומם – כפי שהועברו להנהגות של מדינות אלו ו/או למערב.

    הייתי מאוד רוצה להיות במצב דומה גם כלפי המגזר החרדי.
    כלומר להבין את ההסברים לפער בין ניבויי התיאוריה לבין הנתונים האמפיריים.

    נכון לרגע זה אני מוכנה להניח (ללא כל ודאות) ש:

    1. הנתונים שנמסרים לנו על החברה החרדית הם מאוד חלקיים ומוטים.
    לדוגמא:
    – שהחברה החרדית היא בכלל לא חברה של אברכים לומדים.
    שרובם המכריע של הגברים החרדיים, לפחות מאמצע שנות העשרים לחייהם ועד זקנתם המופלגת, עובדים במשרה מלאה או כמעט מלאה. (ובחלק מזמנם הם גם עקרי בית ומטפלים בילדיהם בכדי לאפשר לנשותיהם להקדיש עצמן לעבודה מחוץ לבית במשרה מלאה).

    – החברה החרדית הרבה הרבה יותר אמידה מכפי שהיא מציגה עצמה לציבור הרחב ולרשויות (גם בכדי לקבל הרבה הטבות והנחות).
    לא רק שהיקף העבודה השחורה שבה ענקי, אלא שהיא מתבססת גם על מידה לא מבוטלת של פשיעה כלכלית (פנים ארצית ו/או בינ'ל). ש"הגמ'חים לחסכונות ולהלוואות הם למעשה בנקים וחברות ביטוח בלתי חוקיים ועוד ועוד.

    2. יש לקונות משמעותיות בתיאוריות שלנו על קריסה כלכלית אפשרית של מגזרים בכלל ושל המגזר החרדי בפרט.
    לדוגמא:
    – הנחה סמויה, אולי מוטעית, ש*כל* האנשים נדחפים לשפר בהתמדה את רמת חייהם. או, לכל הפחות, לדרוך במקום. ירידה ברמת החיים בהשוואה לעבר / בהשוואה לדור ההורים נחווה ע'י *כולם* כבלתי נסבל. ולפיכך מעורר דחפים אדירים לשינויי ההתנהגות.
    בהחלט יתכן שמשפחות חרדיות מוכנות לחיות בצפיפות גבוהה יותר (מ'ר לנפש) מכפי שחוו בבית הוריהם ובמיקום גרוע יותר. הפגם בתיאוריה הוא ההתייחסות לעבר במקום לףאלצקבוצת ההשוואה החברתית. אם "כולם" (מנק' מבטם) דוחסים 4-5 ילדים לחדר קטנטן, הממוקם בחניה או בקומת המחסנים של בנין, אזי זה לא נחווה כמצב כל כך נורא שמחייב עשיית שינוים דרמטיים..
    אולי עוזרת להם גם הגלוריפיקציה של העוני. (כלומר התעלמות התיאוריה המערבית שלנו מהאפשרות שקיימת תרבות שמאדירה עוני כ"הסתפקות במועט").

    – חוסר התחשבות מספקת של התיאוריות שלנו בהשלכות הכוח הפוליטי (ו/או הפלילי) של קבוצות מיעוט, מאוד מגובשות וממושמעות, להשיג הטבות שלא מגיעות להם / לכפות על הציבור הכללי הסדרים כלכליים מעוותים, להרתיע מלהתקרב אליהם את כל המוסדות אוכפי החוק ועוד ועוד .
    מה שיכול להסביר, לפחות במידה מסוימת, את ההישרדות הכלכלית של הקיבוצים בעשרות השנים הראשונות למדינה ; את העובדה שבדווים פוליגמיים מסוגלים לספק קורת גג ושטח מחייה מכובד לכל אחד מעשרות ילדיהם ; וגם את ההטבות המפליגות שפרט בעבר י.ד., להם זוכה כל משפחה חרדית.
    מכאן היכולת של חרדים, שהם לכאורה די עניים, לעזור לספק קורת גג לכל אחד ואחת מ 6-8 ילדיהם.
    התיאוריה שלנו הייתה אמורה לטעון שקבוצות מיעוט מגובשות ונחושות יכולות להצליח בכך אם, ורק אם, הן מונות פחות מרבע / משליש / מחצי מהאוכלוסייה. (או כל גבול עליון אחר).
    נכון לרגע זה – החרדים (והאחרים) *עדין* רחוקים מאותו גבול עליון שייחיב אותם להשתנות.
    מכאן שהשינויים המצופים המהפכניים במגזר החרדי (והבדווי) יקרו רק בעוד כמה עשרות שנים.

    *****
    ברור שכל מה שכתבתי לע'יל מסתמך רק על פרי דמיוני.

    מאוד אשמח לקרוא את ההסברים שלכם לפערים, בנוגע למגזר החרדי, בין האמפירי לתיאורטי.

    אהבתי

  12. קמיליה, אני מסכים מאוד עם הטענה שלא בהכרח כולם מרגישים צורך לשפר רמת המחיה מדור לדור. אפשר לגדל שבעה ילדים בדירת 80 מ״ר ולהיות מאושרים.

    בנוסף כן חל שינוי מסוים בחברה החרדית – גם יש עלייה ביציאת גברים לעבודה וגם האישה החרדית שפעם הייתה מוגבלת לעבודה בהוראה היום יכולה לפרנס בכבוד בהייטק או במקצועות רפואיים והחברה רואה זאת בעין יפה.

    הגברים הליטאים (35 אחוז עד 40 אחוז מהחברה החרדית) ברובם לא עובדים אבל הש״סניקים והחסידים עובדים. רק שלרוב אלו אינן עבודות אקדמיות שממצות פוטנציאל השתכרות. יש זירות, כמו כח עזר רפואי, שבהן הגבר החרדי מתחרה על תעסוקה עם הגבר האריתראי.

    Liked by 2 אנשים

  13. לתמריץ,
    כתבת:
    1. " … נוצרת חברה קולקטיביסטית. אבל כמו אצל הסינים, דווקא הקולקטיביזם יוצר הרבה שחיתות. כך שלא הייתי אומר שנמלטים ככה ממלכודות. איך זה יכול להיות? כי זו חברה קולקטיביסטית אבל גם מאוד היררכית (להבדיל מהקיבוץ: קולקטיביזם שוויוני). אנשים שומעים לרב כי הוא מעליהם בהיררכיה, ומנהלי בתי ספר מרשים לעצמם לעשוק את הגננת החרדית האומללה כי הם מעליה בהיררכיה. …"
    ———————-
    אני הולכת ומגיעה למסקנה ששחיתות היא תופעה כלל אנושית, שכמעט מיותר לנסות להסבירה. כנ'ל הניסיונות לעושק החלשים, שיעבוד לעבדות (ישירה או עקיפה) ועוד תופעות אומללות.
    כיון שאין אף חברה אנושית שאין בה שום היררכיה, מוצהרת או לא מוצהרת, תמיד ימצאו צידוקים / תירוצים לשחיתות ולעושק.
    מכאן שיש להקצות את עיקר תשומת הלב לשאלה מה בעצם קרה בארצות הפרוטסטנטיות, הצפון והמערב אירופאיות (ומבחר צאצאיהן בכדור הארץ) שהוביל לרמות שחיתות כל כך נמוכות (לפחות בהשוואה לשאר החברות). השחיתות הנמוכה של המדינות הסקנדינביות, ובמידה מסוימת גם האנגלו-סקסיות, ושכנותיהן – מציגות תעלומה תרבותית ראויה להסבר.

    למיטב ידיעתי (המאוד מוגבלת), הקולקטיביזם של החברה הסינית מתמקד בלגיטימציה התרבותית לדרוש מיחידים להקריב את עצמם לטובת הכלל. הרעיונות על קיום זכויות טבעיות של כל אדם, שאין לאף משטר זכות לבטלן, עדין לא הגיע לחלק זה של כדור הארץ. כלומר הם מכירים רק בזכויות ההנהגה לא בזכויות "הנתינים".
    אגב, ניתן להתווכח על הטענה שהחברה הקיבוצית הייתה, לפחות פעם, שיוויונית.
    היה פער אדיר ברמת החיים בין אלו שעיקר חייהם היה בקיבוצים לבין "נציגיהם", ראשי התנועות המיישבות, שליחיהם בכנסת ובמוסדות הציוניים, ומנהלי הארגונים העל-קיבוציים, שרוב זמנם שהו בת'א. בירושלים או בחו'ל. גם בתוך הקיבוצים עצמם – תמיד היו מעטים שהחזיקו במפתחות רכבי הקיבוץ, והשתמשו בהם גם לצרכיהם הפרטיים.

    2. " … אני מאמין שנשים יכולות להישאר צייתניות ולקבל את מודל הנישואים לבן תורה גם אם יתחתנו בממוצע בגיל 22-23 (לא יותר מאוחר, גם דתיות לאומיות לא מתחתנות יותר מאוחר. גיל הנישואים חייב להיות מוקדם עבור מי שנמנע מיחסי מין לפני הנישואים). יכול להיות שזה יתרום לירידת ממוצע הלידה החרדי מ-7 לאישה ל-6 לאישה וייתכן שכך יהיה.. "
    ——————
    איני בטוחה שנשים הן כל כך "צייתניות" מטבען.
    אבל אני חייבת להסכים שנשים הרבה יותר קונפורמיות ו"הולכות בתלם" מגברים. (לרוב לצערי. למרות שיש לכך *גם* היבטים חיוביים כמו פחות פשיעה של נשים בהשוואה לפשיעת גברים).
    אבל אני משוכנעת שהרבה יותר קשה לכפות משהו על בת 22-23 מאשר על בת 16-18.
    לדוגמא נישואים למישהו שאינה מתלהבת ממנו. (אופצייה לעליית אחוז ה"רווקות המאוחרת" בקרב נשים חרדיות?).
    כנ'ל לגבי גיל הבאת הילד הראשון לעולם וגודל הרווח בין הלידות. מכאן שאולי הירידה בילודה החרדית תהיה גדולה יותר מאשר משבעה ילדים לשישה?

    יותר מכך, קשה לי להניח שהעלייה המשמעותית בהשכלת נשים, ובעובדה שהן למעשה מחזיקות בארנק המשפחתי, לא תיצור שום שינויים ביחסי הכוחות בתוך המשפחה.
    גם גברים אמידים / "בעלי בתים" זוכים ללא מעט כבוד ויוקרה בחברה שלפחות לכאורה מהללת *רק* למדנים וגדולי תורה. האם לא יתכן שהנשים החרדיות יתפסו מקום מכובד לצידם של בעלי הבתים?

    גם אם לא – די צפוי שתהיה עלייה באחוז הנשים שיבקשו להתגרש מבן זוגן ככל שיהפכו ליותר עצמאיות כלכלית ומבוססות. מה שיוכל להוביל לירידה נוספת באחוז הלידות במגזר החרדי.

    3. " … פעם הייתי בטוח שאוטוטו בא השינוי הטקטוני. היום אני כבר לא. בסוף אני מאמין באבולוציה יותר מבכל דבר אחר, ואם מסתכלים בתהליכים אבולוציוניים בעיניים לא משוחדות, לא רואים למה שהחרדים ישתנו. עובד להם יופי במודל הנוכחי. … "
    ——————-
    בהכללה גורפת, נראה לי שהרוב המכריע של השינויים החברתיים והתרבותיים הם איטים והדרגתיים. לרוב הם מתחוללים במתכונת של צעד וחצי קדימה וצעד אחורה. שינויים "טקטוניים" הם דבר די נדיר.
    לראיה השינויים במעמד נשים בחברה / בגזענות / באנטישמיות ועוד ועוד.

    בהכללה לא פחות גורפת – איני מכירה אף חברה / תרבות / שפה שקופאת על מקומה, ולא מתרחשים בה שום שינויים.
    אולי זהו מאפיין אפשרי של שבט מבודד באמזונס או בגיניאה החדשה. אבל לא יתכן בחברה שאינה לגמרי מבודדת מהעולם, המשתנה בהתמדה.

    Liked by 1 person

  14. קמיליה, אם את מאמינה באבולוציה יותר מכל דבר אחר איך את מסבירה את הירידה החדה בילודה תוך דור אחד? יותר מכל האבולוציה מכוונת להתרבות, יותר מכל המודרניזיה בנויה לנוחות, והיא גוברת על האבולוציה.

    מה בעצם קרה בארצות הפרוטסטנטיות, הצפון והמערב אירופאיות (ומבחר צאצאיהן בכדור הארץ) שהוביל לרמות שחיתות כל כך נמוכות – זו כמובן הדת שיוצרת מסגרת וחינוך של אנשים ישרים, זה כמובן קל יותר כשהמצב הכלכלי טוב.

    אהבתי

  15. תגובה יפה קמיליה. אני חושב ששמירת המצוות בעם היהודי קרסה די מהר. הן בקרב יהדות המזרח אחרי העלייה לארץ והן בקרב יהדות אשכנז בדורות שקדמו לשואה ולהקמת המדינה.

    אהבתי

  16. קמיליה ציטטה אותי לגבי האבולוציה אז אגיב בשמה. הילודה הגבוהה של העבר היא תופעה טרום מודרנית ולכן אפשר לראות את קריסתה בכל מקום פרט לבדואים בנגב וגם הם כנראה עוד ייחשפו למודרנה.

    החרדים, לעומת זאת, כבר נחשפו למודרנה ופיתחו לה תגובה נגדית שילודה גבוהה היא חלק ממנה.

    אפשר להמחיש זאת עם דימוי האנטיביוטיקה. החיידקים שהתקיימו לפני אלכס פלמינג ניתנים להשמדה עם פניצילין. החיידקים שהתהוו במלחמת הקיום עם הפניצילין כבר חסינים לו.

    אהבתי

  17. אתה לא עונה לעניין לגבי האבולוציה, בלקסיקון שלך אין את המילה טעיתי, אם אתה מאשר שהמודרניות חיסלה את מספר הילדים הגבוה בקלות אז המודרניות חזקה מהאבולוציה.
    לגבי החרדים, אתה היחיד שהנושא מעניין אותו ובקיא בו, אבל קשה מאד להאמין שהחידקית החרדית עמידה לפנצילין שעה שכל החידקיות מכל צבע מין וגזע ברגע שנחשפו לקצת עצמאות החליטו שנמאס להן להמליט כל שנה והחליטו להחליף ילד במרצדס כמו שמסביר אורי כץ. אני יכולה להבטיח לך שברגע שהדתיות יצאו לעבוד הן יסגרו את הרגליים.

    אהבתי

  18. ליזקה לא המצאתי לך תשובה אד הוק. חזרתי על הטענה הזו (שאולי היא נכונה ואולי לא אבל זו דעתי) כבר כבר פעמים. החרדיות היא תגובה מצליחה למודרנה. היא מוטציה אבולוציונית חדשה. היא משהו שונה לגמרי מחברה לא מודרנית שלאט לאט נחשפת באופן טבעי לעולם המודרני.

    אהבתי

  19. ל arn וליזקה, לאמר "אני לא מאמין באבולוציה" זה בערך כמו לאמר "אני לא מאמין שהשמש מאירה". האבולוציה היא עובדה, וזה הודגם בדרכים שונות.

    מה שכן אפשר להגיד זה "אני מאמין שאלוהים ברא את האבולוציה" (ז.א. אלוהים ברא עולם כך שתהיה בו אבולוציה). אפשר גם להגיד שאולי חוץ מהאבולוציה הייתה גם התערבות חיצונית בהתפתחות החיים. אבל להגיד שאין אבולוציה זו פשוט חוסר הבנה של מושג האבולוציה.

    Liked by 1 person

  20. למיטב ידיעתי, האבולוציה היחידה שהודגמה היא על חיידקים וגם אז מדובר על אלפי דורות שהובילו לשינויים קלים.
    אולי יש ביולוג שקורא אותנו ויכול לתת תמונה יותר מדויקת על מה הודגמה תיאוריית האבולציה.

    אהבתי

  21. אלפים הפגינו מול בית ראש הממשלה וברחבי הארץ נגד שלטון נתניהו – זה מהגלובס. אלפים בעלי להט כמו ד
    השימוש במילה שילטון – נתניהו אינו שליט, יש לו ראש ממשלה חליפי עם חצי ממשלה עויינת שהוא היה שמח אם לא היו שם ואם הוא היה שליט הוא מזמן היה מספח ומבצע את כל הצעדים שהוא חושב שהם נחוצים לתפארת מדינת ישראל. הדרמטיות של לכסות את הכביש בחלות על משקל לחם עבודה, לבטח מחציתם עובדי היטק שאוכלים עוגות. סגנון ההפגנה דומה ונובע מאותו מקום אבולוציוני של המהפכנים באמריקה מפילי האנדרטאות.
    אין שום דבר רע במנהיג שנבחר בחירות דמוקרטיות 20 שנה כשהבחירה שלו אישור שהוא היה טוב לאומה. השינאה האישית כלפיו היא חולנית.

    *ח"כ הרב ישראל אייכלר:*
    הגבלת השכונות החרדיות והחינוך החרדי בלבד בעיר אשדוד, וכן סגירת העיר אלעד ושכונות החרדים בטבריה כגטאות, מוכיחות מעל לכל ספק את מה שחשדנו כל הזמן: "ההגנה הסלקטיבית" מפני הקורונה של החרדים, היא הכתמה גזענית כאילו הם מפיצי המחלות והזיהומים. זהו מסר של הסתה הגורמת לאנטישמיות בקרב הציבור המפוחד מהקורונה ברחבי הארץ.

    אולי גם זה חלק מהטרוף שפוקד בימים אלו את העולם המערבי. כנראה שלאינטרנט יש תופעות לוואי שעוד לא נחקרו כראוי

    אהבתי

  22. לתמריץ,
    כתבת: " … ששמירת המצוות בעם היהודי קרסה די מהר. הן בקרב יהדות המזרח אחרי העלייה לארץ והן בקרב יהדות אשכנז בדורות שקדמו לשואה ולהקמת המדינה."
    —————————-

    האם יתכן שאנו חלוקים לגבי ההגדרה של מהי תופעה חדשה? 😊
    להגדרתי תופעה שנמשכת לפחות 10 דורות, וסופה כלל לא נראה באופק, אינה יכולה להיתפס כחדשה.

    בוודאי ובוודאי לגבי יהודי אשכנז.
    בשרטוט גס, תהליך ההתחלנות של היהודים האשכנזים התחיל בצרפת, בסמוך למועד המהפכה הצרפתית (1789) והתקדם לאיטו למרכז אירופה וצפונה יחד עם כיבושי נפוליאון ו"האמנציפיציה" לה זכו היהודים בשטחים שכבש.
    התחלנות של יהודים במזרח אירופה הפכה לנפוצה יותר ויותר מהמחצית השניה של המאה ה 19 ואילך. היא חוותה זינוק מהיר בשנות השואה ואחריה.
    אבל אפילו היום אשכנזיים רבים הם דתיים וחרדיים.
    כלומר, אנו מדברים על תהליך שנמשך לפחות 10 דורות (דור = 25 שנה) – וממש לא נראה שיסתיים בדורות הקרובים.

    לגבי יהודי המזרח – התהליך כמראה החל הרבה יותר מאוחר.
    הוא כנראה התחיל לאיטו עם התבססות השלטונות האירופאים הקולוניאליסטים במדינות הלבנט וצפון אפריקה. שלטונות שקירבו אליהם את המיעוטים הנוצרים והיהודים. בעיקר את האליטות היהודיות שבערים הגדולות. פחות לגבי המוני היהודים, דלת העם ויהודי הקהילות הקטנות יותר.

    אבל מאמצע המאה העשרים יהדות זו חוותה טראומה אחרי טראומה אחרי טראומה. (פרעות ביהודים במדינה בה חיו מאות שנים והפיכתם לפליטים חסרי כל. הגעה למדינה חדשה, לאחר שלמעשה הופשטו מרכושם, מכבודם, ממקור פרנסתם, ואפילו מהשליטה בשפת המדינה שבה הם חיים. קבלת יחס מתנשא, מדיר ומשפיל מצד הוותיקים בארץ – שגרם להם לאבד הן את כבודם העצמי והן את הכבוד של ילדיהם ונכדיהם ועוד).
    אך סביר שכל טראומה שכזו ערערה את הדבקות של רבים מהם בשמירת מצוות הדת.

    אבל, אפילו כיום רובם המכריע של צאצאי יהדות המזרח אינם חילונים – אידיאולוגים. פרט לחרדים ולדתיים המזרחים, רוב המזרחיים חסרי הכיפה והשביס הם בעיקר "סלקטיבים בשמירת המצוות".
    לפחות על פי הסטריוטיפים, מאוד חשוב להם לכבד את רב הקהילה, להתפלל לעיתים בבית הכנסת, לשמור בתוך ביתם על כשרות, ולבצע קידוש בליל שבת. אבל לאחר הקידוש – הם שומרים לעצמם את הזכות להדליק טלוויזיה או ליסוע במכוניתם לביקור קרובים, למסיבה או למשחק כדורגל. או לאכול בחו'ל גם אוכל לא כשר.
    להגדרתי הם לא באמת חילונים ולא באמת דתיים. הם חשים חופשים להחליט איזה מצוות למלא ואיזה לא.
    כלומר, למרות שחלפו כבר 2-3 דורות ממועד הטראומות הקשות – תהליך ההתחלנות של יהודי המזרח עדיין בראשיתו.

    #############

    העתקתי מהויקיפידיה קטע הממקם את תחילת תהליך החילון הרבה יותר מוקדם מהמהפכה הצרפתית:
    ———————-
    " … המראנוס בספרד – ששימרו מנהגים יהודיים ותודעת זרוּת על אף שרשמית היו קתולים – היוו מבחינה מסוימת גורם חלוצי בתהליכי החילון העולמיים. בתקופה בה האמונה הייתה המגדיר החברתי המכריע, הם טשטשו את ההבדלים החדים בין היהדות והנצרות ונעו ביניהן.[1] ברוך שפינוזה, אבי הפנתאיזם, מילא תפקיד מרכזי בערעור שלטון הדת באירופה, אך המסר שלו היה כלל-אנושי, לא יהודי: ללא התורה שתגדיר אותם, היה משוכנע שהיהודים יחדלו להתקיים כקבוצה, תוצאה שאף ראה כרצויה.[2]

    בשלהי המאה ה-18 בוטלה האוטונומיה הקהילתית של היהודים יחד עם יתר הקורפורציות החברתיות בידי המדינה הריכוזית העולה, במקביל להיחלשות האמונה הדתית; הן החשיבות וההכרה שייחסו הנוצרים ליהודים כעם הנבחר-לשעבר, גם אם מושפלים, והן המסד הפנימי של הזהות היהודית עד אותה עת נחלשו אם לא התפוגגו כליל. אז החלה לעלות השאלה היהודית המודרנית לגבי מעמדה, זהותה והגדרתה של הקבוצה בעולם שהשתנה מן היסוד. אינטלקטואלים יהודים החלו לנסות לגבש מענה סדור לבעייתם. אלעזר בן-דוד, שאול אשר ופרץ בר, מהקיצוניים בין אנשי תנועת ההשכלה, הציעו לצמצם את הדת למעט יותר מדאיזם (דוד פרידלנדר הטיף בגלוי לזניחתה המוחלטת ולהתבוללות). אבל גם טיעוניהם שלהם נשענו על הנחת ההתגלות האלוהית,[3] בכפוף לפרשנות שכלתנית ככל שתהיה, ונימוקם היה שציווי הבורא הטהור הושחת וסולף במשך השנים. במרכז ומערב אירופה הביאו תהליכי החילון להגבלת היהדות דווקא לתחום הדת הנפרד, כשדה היחיד בו ניתן היה לתת לה ביטוי בעולם המושגים שנגזר מהאמנציפציה שדרשה הזדהות עם מדינות-הלאום החדשות. היהדות הרפורמית הצעירה הנהיגה שינויים רדיקליים כדי להתאים את האמונה הישנה למצב העניינים ההחדש, בעוד היהדות האורתודוקסית הכירה בו בשתיקה או, במקרה של אסכולת 'תורה עם דרך ארץ', אף נתנה לו ביטוי אידאולוגי שטען לנאמנות למסורת יחד עם קבלת המודרנה. … "

    אהבתי

  23. This week on Uncommon Knowledge, author and commentator Pat Buchanan discusses the disintegration of the United States as a superpower and a united nation.

    Liked by 1 person

  24. קמיליה, צירפתי פעם תמונה שאבישי בן חיים העלה של סבתא חרדית בת מאה עם מאות נכדים וכולם חרדים. ממה שאני יודע על תהליך ההתחלנות האשכנזי או המזרחי בתחילת המאה העשרים או אחרי קום המדינה, היה קשה אז לצלם תמונות כאלו, 3 דורות, מספר רב של צאצאים וכולם ברמה דומה וגבוהה של שמירת הלכה. לעומת זאת כיום תמונות אלו בציבור החרדי האשכנזי הן לדעתי הדבר השכיח ולא הדבר היוצא דופן. הערה: אבל בהחלט לא בציבור החרדי המזרחי!!

    אני מאמין שזה לא מקרה או צירוף מקרים או משהו זמני אלא דבר אמיתי – אלוהים חוזר להיסטוריה של עם ישראל ככוח מרכזי.

    אהבתי

  25. קמיליה,

    צריך לזכור שהמזרחיים עלו לארץ מתוך רגש דתי, בניגוד לעדות אשכנז שם העולים היו חילונים מלכתחילה והושפעו מהתנועות הלאומיות החילוניות באירופה.

    במובן הזה, כמו שאריה דרעי אמר פעם, הציונות של יהודי המזרח שונה מאד מהציונות של יהודי אשכנז. מדובר על ציונות דתית במהותה, למרות שגם הציונות ההרצליאנית החילונית מבוססת בעצם על התנ"ך כספר היסטוריה, אבל לא על הדת.

    סבא שלי שעלה לארץ לפני כ 100 שנה , היה חרדי כל ימיו (לפי המונחים של היום). בגלל ההשפעה החזקה של הציונות האשכנזית החילונית, רוב צאצאיו הם חילונים ומיעוטם הם כיפות סרוגות. במובן הזה החרדים צודקים שהעליה לארץ היוותה שמד רוחני לדת היהודית אצל העולים מהמזרח.

    בגלל זה, למרות שאני אתאיסט , אני מקפיד לשמור על כמה "מצוות סלקטיביות" מתוך רגשי מחוייבות אליו ואל הדורות הקודמים ששמרו על הדת היהודית בגלות. הרי מה מחבר אותנו כעם יהודי? מה מחבר יהודי רוסי בלונדי ויהודי אתיופי שחור אם אין להם שום קשר למצוות ןלמורשת היהודית, אפילו מינימלי? מה קושר אותנו?

    Liked by 2 אנשים

  26. 3718,
    "במובן הזה החרדים צודקים שהעליה לארץ היוותה שמד רוחני לדת היהודית אצל העולים מהמזרח." ???
    העובדות לא מתאימות לתיאוריה. יהודי צפון אפריקה שהיגרו לצרפת לא עברו חילון מואץ יותר? התיאוריה היתה נכונה לתקופת מפאי שבה היה חילון כפוי אבל בדור האחרון ישראל היא הקהילה היהודית היחידה שיש בה תהליך של הדתה שמאזן את תהליך החילון

    Liked by 1 person

  27. 3718 יש הרבה דברים שמאחדים בין יהודי רוסי, אתיופי או מכל מוצא אחר. כולם שייכים ללאום היהודי – בגדול יש לכולם מוצא משותף. כולם דוברי עברית (אם לא דור ראשון בארץ, אז דור שני ובוודאי שלישי). כולם רואים עצמם יהודים ישראלים ללא קשר לדת. רובם משרתים בצבא וכו' וכו'. אין ספק שדת יכולה להיות עוד גורם מאחד, אבל היא לחלוטין לא הכרח.

    כדאי גם לזכור שתנועת הציונות הייתה חילונית במהותה, לפחות בתחילתה – וכן בכל הנוגע לעלייה הראשונה והשנייה. הייתה להם אידאולוגיה להקים מדינה יהודית אבל לאו דווקא דתית. באותו עניין, עוד דבר שמאחד את כולם הוא האנטישמיות…

    חייל הדתה יכולה להביא לתוצאה הפוכה. אצלי כחילוני אתאיסט היא בעיקר ממאיסה עליי כל מה שקשור בדת. אני עדיין מקיים טקסים כגון סעודת פסח וכיו"ב, אולם ככל שההדתה מחמירה כך הרצון שלי לקיים טקסים, חגים, ומסורת בכלל, יורד פלאים.

    Liked by 1 person

  28. amehaye,
    הדתה בכפייה דינה להיכשל, אני מדבר על הדתה מרצון. אפילו בקרב האתאיסטים (היהודים) שעלו מברית המועצות יש אימוץ של מסורות שקיבלו בארץ. ואוסיף שאנשי עלייה ראשונה היו ברובם הגדול יהודים דתיים. הסוציאליזם והחילון הגיעו יחד עם העלייה השנייה.

    אהבתי

  29. amehaye,
    אחד מסממני ההדתה המובהקים הוא בניית בתי כנסת בקיבוצים, כולל אפילו בחלק מקיבוצי השומר הצעיר.

    אהבתי

  30. האם אתם מאמינים שהעולם יחזור להיות מה שהיה בעקבות הקורונה והמהומות בארה"ב ובעולם המערבי?
    האם צפוייה מפולת כלכלית גרועה מזו של 2008?

    אהבתי

  31. מסכים עם חייל.
    החילון של קהילות צפון אפריקה קרה שם עם פעילות "כל ישראל חברים" ואימוץ התרבות הצרפתית על-ידי המדינות והאליטות שם (מה שהשפיע על היהודים).
    גם אצל האשכנזים זה נכון.
    ברור שהיו קהילות מאוד חזקות, בעיקר קהילות חסידיות בהונגריה ופולין, אבל הממוצע מאוד הושפע מהמתרחש סביב.
    האם ורשה היהודית של לפני 100 שנה הייתה יותר דתית מתל-אביב? ממש לא. להיפך, ראשוני האדמו"רים שעלו קבעו מושבם בתל-אביב (לא בשנות ה-20 אלא אחרי-כן).
    כל התנועות שאנחנו מכירים כמו תנועת המוסר, הקמת החצרות החסידיות (לפני כן היו "צדיקים ללא ירושה"), תלמידי הגר"א, אגודת ישראל – כל אלו באו כתגובה להתחלנות שהתרחשה באירופה.
    להאשים את ארץ ישראל והעליה אליה זה עלה תאנה לכסות את הכישלון החינוכי הקולסיאלי. החרדיות היא למעשה, ובזה תמריץ (תמרעיץ) צודק, הפתרון לחילון הזה. וזה פתרון מוצלח מאוד. החרדיות היא חיסון טבעי שהגוף קנה במחיר כבד מאוד. אי אפשר להבין את החרדיות (ואת היחס שלה למדינה ולתרבות הכללית) מבלי להבין את החילון הזה שקרה במהירות שיא ושטף את היהדות באירופה.

    אהבתי

  32. בהחלט סביר שגנים משפיעים על אינטרקציה חברתית אבל נראה לי שיש להם השפעה די קטנה. ההתנהגות החברתית מושפעת הרבה מחינוך, לימוד והתנהגות הסביבה. כמו כן אדם יכול לשנות את התנהגותו החברתית מקצה לקצה אפילו מבלי שיושפע ע"י גורמים אלו. מלשל: עבריין יכול לההפך לאדם מוסרי וההפך.
    נראה לי שהחרדים מביאים הרבה ילדים רק בגלל שאלו ההוראות שהם מקבלים מהחברה או הנהגה שלהם. אילו החברה וההנהגה היו אומרים להם לא לעשות זאמ, הם לא היו עושים זאת.
    כמו כן אילו היו להם גנים שטובים להשרדות, הגנים שלהם היו אומרים להם להתבולל ולהטמע בגויים. כך היו חוסכים לעצמם את הרדיפות והאינקויזיציות והיו לכולים להפיץ את הגנים שלהם באין מפריע.
    בכל אופן כדאי שתדע שהגברים החרדים בחו"ל עובדים ואף אחד לא נותן להם קיצבאות. גם גברים חרדים שעלו לארץ מחו"ל עובדים כאן בארץ ממש כמו החילונים.

    הבעיה הגדולה שיכולה להיות מריבוי טבעי כה גבוה זה שלא יהיה במדינה מספיק משאבים כדי לכלכל את כולם (זהו גידול אקפוננציאלי). אם אוכלוסית הארץ גדלה פי 3 כל 50 שנה אז בעוד 50 שנה נגיע ל-27 מיליון, בעוד 100 שנה ל-80 מיליון, בעוד 200 שנה ל-720 מיליון, בעוד 300 שנה ל-6.5 מיליארד ובעוד 400 שנה ל-60 מיליארד. כל זה רק בתוך גבולות הקו הירוק. ברור שיהיה פיצוץ וחורבן הרבה לפני כן. אפילו בעוד 100 שנה יהיו בארץ כמעט פי 10 תושבים מאשר היום. איך יהיה אוכל לכולם? (תזכורת: תקופה מסויימת בזמן הקורונה היה מחסור במכונות הנשמה ולא ניתן היה להשיגן תמורת כל סכום שבעולם. מנה יהיה אם יהיה מחסור במזון? כבר כיום ישראל מספקת רק 50%-60% מצרכי המזון שלה). איך תהיה אנרגיה לכולם? איך נשיג מים לכולם (יהיה צורך בפי 10 מתקני התפלה)? איך נבנה דירות לכולם? מה יהיה על העומס בכבישים?

    Liked by 1 person

  33. אינני יודע אם זה קונפורמיות של הנשים החרדיות (שאוהבים להציג אותן כיצורים לא אוטונומיים שאותם הנאורים צריכים לגאול) או באמת בחירה להעדיף בן תורה לא משכיל על פני המצליחן החילוני. חשבתי לתת לכך כמה סיבות:
    – בן תורה נמצא במעלה רוחנית גבוהה יותר ונשים חרדיות חשות בכך ומעדיפות גבר ממעלה רוחנית גבוהה יותר
    – בני תורה נמצאים בחברה נפרדת בלי מגע עם נשים אחרות ולכן הסיכון שיבגדו נמוך יותר.
    ההסבר השני עוד נמצא איפשהו בתוך הספרות (אווה אילוז מתייחסת אל זה כאל שנאת סיכון). ההסבר הראשון לא נמצא בשום ספרות והוא למעשה מפרק את כל מה שמדעי החברה רגילים להניח על נשים. בכל אופן נשים חרדיות נמצאות במקום מצוין לנטוש ואם הן לא נוטשות כנראה שהן בכל זאת מוצאות משהו בגברים החרדיים.

    דרך אגב, גפני בהחלט מוכן לחיות עם בתי ספר חרדיים בעלי לימודי חול:
    https://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3793210,00.html
    אם זה יצליח וישמור את הבוגרים במסגרת החרדית אז החרדים יכבשו עוד עמדה חזקה; מי שתמיד טענו שהם מקיימים תורה עם לימודי חול הם הכיפות הסרוגות בהצלחה מעורבת. יש כאן קישור למאמר של שלמה בניזרי המבקר רב דתי לאומי. חמוד למדי:
    https://www.srugim.co.il/463010-%d7%94%d7%9e%d7%90%d7%9e%d7%a8-%d7%a9%d7%9c-%d7%94%d7%a8%d7%91-%d7%94%d7%99%d7%99%d7%9e%d7%9f-%d7%94%d7%95%d7%90-%d7%94%d7%a1%d7%99%d7%91%d7%94-%d7%9c%d7%a0%d7%98%d7%99%d7%a9%d7%aa-%d7%94%d7%aa%d7%95

    Liked by 1 person

  34. arn, עד כמה שאפשר להיות בטוח במשהו אז בטוח שבטווח הארוך ממוצע הילודה של האנושות יתכנס לשני צאצאים שורדים. אחרת או שכולם יכחדו או שנצטרך למצוא כוכבי לכת אחרים.
    השאלה היא האם בשנת 2300 כשיוטל איסור עולמי שייאכף בחומרה להוליד יותר משני צאצאים זה יהיה כשאחוז המוסלמים/שחורים/חרדים/אמיש באנושות הוא קטן כפי שהיה בסוף המאה ה-19 או 99 אחוז. כרגע זה נראה מתקדם ל-99 אחוז.

    Liked by 2 אנשים

  35. כמעט לגמרי אוף טופיק,

    תשובה *חלקית* לשאלה האם יהיו השפעות ארוכות טווח למשבר הקורונה.
    (((להערכתי לא יהיה ניתן להמעיט מהשלכות הזינוק האדיר בעבודה /לימודים מרחוק. כולל יציאה מהערים לפריפריה, ומחיפוש עובדים במדינות העולם הראשון אל חיפוש עובדים במדינות העולם השלישי))).

    בשוליים, יתכן והסבת שטחי משרדים ומסחר למגורים – תעניק מעט מרחב נשימה לנאנקים קשות ממחירי הדיור. כולל לזוגות הצעירים החרדיים והוריהם.
    עד שמחירי הדיור בישראל יחזרו לטפס.

    אגב, עד רגע זה לא דנו בשאלה האם לא צפויה, בעתיד הדי רחוק, הגירה מסיבית של זוגות צעירים חרדים, מישראל שמחירי הדיור בה במגמת עלייה (יחד עם העלייה בצפיפות האוכלוסיה) אל מדינות שבהן מחירי הדיור נמצאים במגמת ירידה ( יחד עם הצמצום הדרמטי בילודה). במילא הם לא ציונים גדולים, וההקצבות המוענקות להם בישראל כנראה עתידות להצטמצם.

    https://www.meshekil.com/ReadNews/Hmi1UsQWt-%D7%91%D7%A9%D7%95%D7%A8%D7%94-%D7%9C%D7%96%D7%95%D7%92%D7%95%D7%AA-%D7%94%D7%A6%D7%A2%D7%99%D7%A8%D7%99%D7%9D

    קטע מהכתבה:
    "בשורה לזוגות הצעירים? הרפורמה שתוריד את מחירי הדיור
    באוצר שוקלים לאפשר הסבה של מיליוני מטרים של שטחי משרדים לשטחי מגורים, על רקע המשבר בנדל"ן המסחרי שיצרה הקורונה. מומחים: הרפורמה עשויה ליצור ערך של מיליארדי שקלים.

    הרפורמה להסבת 30% משטחי הנדל"ן המשרדי לשטחי מגורים שמתעדים באוצר להכניס לחוק ההסדרים הקרוב, עשויה להוביל להורדת מחירי הדיור וליצירת ערך של מיליארדי שקלים לבעלי נכסים. לפי חיים כהן, איש עסקים בתחום הנדל"ן המסחרי, מדובר בברכה אמיתית למשק בתקופה המורכבת בה מצויה הכלכלה הישראלית: "מיליארדי שקלים כלואים בתכניות בנייה ישנות ולא יעילות", אומר כהן ומתריע כי במידה והמדינה תבקש לקבוע עבור היזמים את גודל הדירות למגורים בשטחים שיתחררו הרפורמה לא תצלח.

    בשורה לשוק הדיור
    בכירים במשרד האוצר מקווים להכניס עוד שורה של רפורמות לחוק ההסדרים החדש, על רקע העברת תקציב המדינה הקרוב. אחת הרפורמות המרכזיות הנידונות באוצר היא הקצאה 30% משטחי הנדל"ן למשרדים עבור מגורים. הסיבה להצעת האוצר היא הקריסה בביקוש לנדל"ן מסחרי בעקבות המשבר שהוביל לזינוק בעבודה מהבית. לצד הביקוש המדלדל לנדל"ן משרדים, קיים בשוק עודף היצע בשוק זה.

    לפי כהן, המדיניות המוצעת היא בשורה של ממש לשוק הנדל"ן: "מדיניות תכנונית שמערבת שימושים היא מדיניות בריאה. מרקם אורבני עשוי מעסקים, מסחר ומגורים וכו'. כאשר אזור מסוים מיועד למשרדים בלבד, הוא לא מנצל את הערך שלו עד תום. יש מיליארדי שקלים שכלואים במדיניות תכנון לא יעילה, ותכניות כמו זו שמציעה משרד האוצר יעזרו לחלץ אותם, לרווחת הציבור".

    לדבריו בערים רבות בעולם המערבי הרשויות נעות בכיוון של עירוב שימושים ומדיניות זו הוכחה כמוצלחת: "המדיניות של עירוב שימושים נמצאה כיעילה יותר במקומות אחרים בעולם. בלונדון, למשל, הברקזיט הוביל לצניחה בביקוש לנדל"ן מסחרי. מצד שני, הביקושים למגורים בעיר הם עצומים. עיריית לונדון פעלה לעירוב שימושים בשטחי מסחר, ובכך הגיבה לשינויים בביקוש". …. "

    Liked by 1 person

  36. קמיליה,
    "במילא הם לא ציונים גדולים"???
    מאז תחילת הציונות לא היתה ירידה של חרדים וגם לא תהיה. אנו צפויים דווקא לעלייה חרדית מוגברת לישראל (מתי הקורונה החרדים היו חיל חלוץ)

    Liked by 1 person

  37. קצת מוגזם להניח בוודאות שבעידן אחרי החיסון תימשך הירידה החדה בביקוש למשרדים. אולי כן ואולי לא.

    אהבתי

  38. שאלה לתמריץ:
    אתה חושב שהנטיה להתרבות היא משהו שטבוע בגנים של החרדים.
    לדעתי זה נובע רק מהחלטות ההנהגות הדתיות שלם ולא עקב משהו גנטי.
    מה יהיה אם לפתע כל ההנהגות הדתיות של החרדים יחליטו שמעכשיו על כולם להביא מקסימום ילד אחד ומי שיביא יותר יענש בגהנום?
    האם החרדים יזרקו את ההנהגות הדתיות שלם לכל הרוחות ויפסיקו להיות דתיים או שיקבלו את דברי ההנהגות הדתיות ומספרם יצטמצם?

    אהבתי

  39. לחייל זקן,
    כתבת:
    " … מאז תחילת הציונות לא היתה ירידה של חרדים וגם לא תהיה. אנו צפויים דווקא לעלייה חרדית מוגברת לישראל (מתי הקורונה החרדים היו חיל חלוץ) "
    ——————-
    האם נובע מכך שראוי להגדיר כציונים גדולים גם את המוני המסתננים לארץ מסודן, אריתראה (ושות'), שלא רק שאינם מתנדבים לחזור לארצות מוצאם, הם גם ממהרים להביא לעולם צברים שחומים בכדי להשיג אזרחות ישראלית? או לפחות אישור שהייה אינסופי בציון?

    *אולי*, כאשר מחירי הדירות בישראל ימשיכו להאמיר, ובעיירות מזרח אירופה יתרסקו, חלק מהחרדים יזכרו בערגה בעיירה המזרח אירופית שבה חי הסבא רבא שלהם?
    עיירה שאקלימה אפילו הולם יותר מאשר ישראל את אופנת הלבוש העכשוי שלהם?
    בעיקר *אם* מדינות מזרח אירופיות נואשות, נוספות להונגריה, יהיו מוכנות להעניק מתנות מופלגות לכל תושב בארצם שיתנדב להביא לעולם ילדים ולגדלם במדינה זו?

    אהבתי

  40. אני לא חושב שהנטיה להתרבות נמצאת בגנים של החרדים ובכלל זו ספקולציה מרחיקת לכת להניח שהחרדיות גנטית.

    אהבתי

  41. לתמריץ,
    כתבת: " קצת מוגזם להניח בוודאות שבעידן אחרי החיסון תימשך הירידה החדה בביקוש למשרדים. אולי כן ואולי לא."
    ———————-
    ברור שאיני יודעת בוודאות.

    אפילו סביר להניח שעצם הירידה בביקוש למשרדים תביא להפחתת הבנייה של משרדים חדשים. מכאן שבשלב מסוים בעתיד יווצר שיווי משקל בין הביקוש למשרדים לבין ההיצע שלהם. מכאן שמחיריהם יפסיקו לרדת.

    אבל אני מניחה שזה יהיה שיווי משקל *חדש*.
    לפחות חלק מהמעסיקים וחלק מהעובדים לא ירצו לחזור לעבוד *רק* מהמשרדים. כפי שנהגו לפני הקורונה.
    יש יותר מדי יתרונות, לכל המעורבים, בעבודה מרחוק. לפחות בחלק מימי השבוע

    Liked by 1 person

  42. מה לא בסדר בלהיות גזען? מה זה בכלל? מה גבולות ההגדרה? האם גזען זה כמו פשע אלימות? אונס? או רק שוד בנק? או מעילה? או לחצות באור אדום?
    האם התבטאות גזענית לא נופלת בתחום חופש הביטוי?
    ואם החלטתי לצבוע את הפנים בשחור? דבר ששחורים מוצאים פוגע, אז מה הביג דיל?

    אהבתי

  43. תמריץ הגיב:
    30 ביוני 2020 ב- 15:24
    אני לא חושב שהנטיה להתרבות נמצאת בגנים של החרדים ובכלל זו ספקולציה מרחיקת לכת להניח שהחרדיות גנטית.

    ליזקה לא המצאתי לך תשובה אד הוק. חזרתי על הטענה הזו (שאולי היא נכונה ואולי לא אבל זו דעתי) כבר כבר פעמים. החרדיות היא תגובה מצליחה למודרנה. היא מוטציה אבולוציונית חדשה.

    נו, שויין, אבל אתן לך דרך להחלץ פה. האמת היא זה לא שהחרדים מתאימים את עצמה לשינויים, השינויים מתאימים לחרדים. בעולם שבו לחסרי השכלה יסודית + תכונות אינטלקטואליות גבוהות לא יהיה סכוי למצוא עבודה מפרנסת כיוון שכל העבודות הפשוטות תעשנה על ידי רובוטים, התנאים יהיו נוחים מאד למשפחות מרובות ילדים המסתפקות במועט להתקיים בנוחות.

    אהבתי

  44. חייל זקן,

    כתבת:

    > תיאוריה היתה נכונה לתקופת מפאי שבה היה חילון כפוי

    על התקופה הזו בדיוק אני מדבר.

    ובנושא אחר, באופן כללי אני מסכים איתך שהחרדים לא יעזבו את הארץ, והם ציונים יותר מאלו שמשרתים בצבא ביחידות קרביות, ואחר כך מגדלים את ילדיהם כאזרחי העולם לחיות בברלין, עם שמות לועזים , וחוסר כל קשר לעם היהודי ולמסורת היהודית.

    Amehaye ,

    כתבת:

    > יש הרבה דברים שמאחדים בין יהודי רוסי, אתיופי או מכל מוצא אחר. כולם שייכים ללאום היהודי – בגדול יש לכולם מוצא משותף. כולם דוברי עברית (אם לא דור ראשון בארץ, אז דור שני ובוודאי שלישי). כולם רואים עצמם יהודים ישראלים ללא קשר לדת. רובם משרתים בצבא וכו' וכו'. אין ספק שדת יכולה להיות עוד גורם מאחד, אבל היא לחלוטין לא הכרח.

    איך הם יודעים שהם שייכים ללאום היהודי ויש להם מוצא משותף? מי שלא קשור לדת היהודית לא יודע את זה.
    דיבור עיברית וראית עצמם כיהודים ישראלים לא יוצרים לאום. צריך אתוס משותף ותרבות משותפת. כמו שכתבו פה, למה שב"חים מאפריקה שמדברים עיברית ורואים עצמם כיהודים ישראלים (נניח), הם לא בני עמנו?

    שיהיה ברור, אני לא רוצה לפסול אף אחד (אני חילוני בעצמי), אני רק אומר שהחרדים בדרכם היחודית מקדישים את חייהם לשימור עם ישראל, וכתוצאה עקיפה, גם לשימור מדינת ישראל.

    Liked by 3 אנשים

  45. דור אחד או שניים או שלושה זה מוקדם מדי לאבולוציה גנטית. אני חושב שייתכן שיש תכונות גנטיות שתואמות לחרדיות ומתרבות כמו קונפורמיזם ואייקיו מעל למינימלי (השבבניקים נוטשים החרדיות), אבל זה יחסית שולי. העיקר זו האבולוציה התרבותית.

    אהבתי

  46. תמריץ,
    מה המשמעות שהקוקה קולות אונסים את הפייסבוקים לצנזר את הבבונים? האם הגישה של מייקל ג'ורדן "גם בבונים קונים סניקרס…" חלפה מהעולם?

    אהבתי

  47. לחייל זקן,
    כתבת: "אם את משוה חרדים לשב"חים מאפריקה אין לנו בסיס לדיון."
    ———————–

    א. לתפיסתי העקרונית – כל השוואה בין שתי קבוצות /תופעות, בכל היבט שהוא, היא לגיטימית.
    כפי שגם לגיטימי להתנגד לטענה על קיום איזשהם קווי דמיון בין שתי קבוצות /תופעות.
    מציאת קווי דמיון וקווי שוני הם חלק מכמעט כל דיון.

    ב. במקרה הספציפי הנ'ל, ההשוואה שביצעתי בין חרדים לשב'חים התייחסה *רק* לשאלת המוטיבציה שלהם לחיות דווקא בישראל.
    להערכתי המוטיבציה שלהם (*1*) אינה אידיאולוגית /ציונית אלא תועלתנית.
    מכאן שהיא צפויה להשתנות אם / כאשר ישתנו מערכי המחירים – תועלות היחסיים במדינות חלופיות שונות לישראל.

    (*1*) אולי למעט אחוז זעיר של חרדים, בעיקר קשישים, המייחסים חשיבות רבה לקבורתם דווקא בירושלים. כפי שחיו בארץ גם בתקופת "היישוב הישן".

    ג. לתפיסתי, כל יהודי (פרט לחריגי החריגים) זכאי לקבל בישראל אזרחות.
    אפילו אם, למגינת ליבי, אמונותיו ואורחות חייו מאוד מאוד שונים משלי.
    כולל כמובן גם יהודים חרדים.
    בניגוד חריף לכך, לתפיסתי מאוד חשוב שמדינת ישראל לא תמשיך לגרור רגלים בהבאת כל השב'חים (פרט לחריגי החריגים) לנתב'ג, כשברשותם כרטיס טיסה לכיוון אחד בלבד.

    כלומר, אין כל קשר בין הערכתי את המוטיבציה של אדם, או של קבוצה, לחיות דווקא בישראל לבין מידת הלגיטימיות שאני מייחסת לחיים של אותו אדם / של אותה קבוצה בישראל.
    לתחושתי העמוקה החרדים הם בני העם שלי. ובניגוד חריף לכך – השב'חים לא.

    ד. כללית, מזה זמן רב נדמה לי שהעמדות שאתה מייחס לי כלפי המגזר החרדי אינם משקפים נכונה את מכלול עמדותי כלפי מגזר זה.
    למעשה התשובות שנתנתי לעצמי לשאלה "מי הרע במיעוטו – הרשימות החרדיות או הרשימות הערביות?" היו אפילו אחד הגורמים העיקריים שהעבירו אותי מתמיכה פוליטית במחנה השמאל לתמיכה במחנה הימין.
    למרות כל תחומי הביקורת (הרבים מספור) שלי על המגזר החרדי, תמיד הערכתי בחיוב רב את תרומת הריבוי הטבעי החרדי לשמירת הרוב היהודי המוצק במדינה.

    אם כי אני חייבת לקזז מהערכת תרומת הילודה החרדית לשמירת הרוב היהודי במדינה, את הפגיעה שלהם בחיזוק הרוב היהודי.
    בגלל היחס הנוראי שלהם (לתפיסתי) לכמעט מיליון מעולי חבר העמים. מאות אלפים, מאלו שתפסו את עצמם כיהודים ו/או שרצו להפוך בארץ ליהודים, עברו מסכת דרישות בלתי אפשריות, קשיים, יסורים והשפלות.
    רבים מהם התייאשו מכל התהליך ונותרו כ"חסרי דת". לתחושתם, הם הפכו בכך לאזרחים סוג ב'.
    גם כתוצאה מכך, המוני ילדים ונכדים של עולים אלו בחרו לרדת מהארץ לקנדה או לאוסטרליה.

    אהבתי

  48. קמיליה,
    האם השוואת המוטיבציה של החרדים לשב"חים כוללת גם את היחס שלהם להלכות שמיטה?

    אהבתי

  49. חינוך דתי חינם, בתי כנסת בחינם, שפע אוכל כשר, אין חשש מאיסורים על ברית מילה, עירוב בכל עיר, לוח שנה בעבודה ובלימודים שמתחשב בחגי ישראל. אפילו להיפטר מחגים אינסופיים שאורכים יומיים (יום טוב שני של גלויות) – דתיות ובטח חרדיות הם סגנונות חיים שעבורם ישראל אטרקטיבית יותר מכל מקום בעולם. כשמדובר בדתיים מודרניים שיודעים שילדיהם ייחשפו לעולם הכללי עלייה לארץ זו גם ובעיקר הדרך היחידה להבטיח נכדים ונינים יהודים.

    Liked by 2 אנשים

  50. תמריץ! אין דבר כזה אבולוציה תרבותית (לא לפי המדע ולא לפי הדת)! אבולוציה לפי המדע זה אבולוציה של גנים בלבד.
    לפי המדע אבולוציה נוצרת עקב כך שהיצורים בעלי התכונות הנחוצות להשרדות – שורדים ומעמידים צאצאים בכמויות גדולות יותר מאשר אלו שאין להם תכונות אלו. דבר זה גורם להפצת אותם גנים בכמויות גדולות והולכות מדור לדור עד שלבסוף גנים אלו הופכים לרוב מכריע באוכלוסיה.
    לפי המדע – אבולוציה זו + מוטציות אלו התהליכים האבולוציונים היחידים שקיימים (מוטציות אלו שינויים שהופכים את הפרט למשהו חריג שונה מיתר הפרטים ושורה ארוכה של מוטציות הופכות את הפרט למשהו אחר לגמרי. למשל ממכרסם קטן לקוף ומקוף לאדם).

    (אנ מדגיש: אני לא מאמין באבולוציה אלא בבריאה).

    אהבתי

  51. לגבי השאלה אם ריבוי טבעי גבוה הוא "בגנים" של החרדים – כנראה שלא. זכור לי גרף שמראה מתאם די טוב בין התמריצים (הא) כדוגמת קצבאות ילדים וכיו"ב לבין מספר הילדים הממוצע במשפחה חרדית. אני מנחש שאם נוריד משמעותית את התמיכה הממשלתית במשפחות חרדיות – קצבאות ילדים, רפואה חינם, דירות במימון החילונים (תודה גפני) – הריבוי הלגמרי-לא-טבעי של אוכלוסיית החרדים יקטן.

    הדברים נכונים אגב גם לגבי אוכלוסיית הבדואים, שהרבה מהם חיים מקצבאות ילדים וכיו"ב, ונהנים משירותי רפואה מודרניים חינם – שבין השאר מונעים תמותה טבעית, שבעבר לפחות מנעה ריבוי יתר.

    אהבתי

  52. א-מחייה, אין ציבור חרדי היום בעולם שאין לו הרבה ילדים, אבל ייתכן שבעוד מדינות מערביות זה משתלם מבחינת רווחה.

    אהבתי

  53. תמריץ זה לא סותר את מה שאמרתי. החרדים מתרבים בהתאם ליכולתם הכלכלית. בחו"ל הם מקבלים קצבאות וכיו"ב במקומות שנותנים להם, ועובדים במקומות שלא.

    בארץ הם מסובסדים ביותר מ-17,000 ש"ח לחודש למשפחה, נכון להיום, כפי שהראה י.ד. כאן בבלוג: https://tamritz.wordpress.com/2020/05/16/160520/#comment-42392

    בלי הסבסוד הזה – שכמעט כולו על כתפי חילונים ודתיים לאומיים – הם פשוט לא היו יכולים לעמוד בהוצאות והיו עושים פחות ילדים, כפי שכבר קרה בשנות החמישים והשישים בישראל. ניתן לראות גרף חלקי כאן: https://treasureteen.files.wordpress.com/2017/08/capture1.png מתוך https://treasureteen.com/2017/08/16/%D7%93%D7%9E%D7%95%D7%92%D7%A8%D7%A4%D7%99%D7%94-%D7%91%D7%99%D7%A9%D7%A8%D7%90%D7%9C-%D7%97%D7%9C%D7%A7-%D7%91/

    ז"א שלא תמיד היו לחרדים הרבה ילדים – ורואים עליה ברורה בילודה החרדית ביחס ישר לעליה הכוללת ברמת החיים בישראל, עד לשיא בסביבות סוף שנות השמונים – שיא שנשמר מאז ועד היום.

    Liked by 1 person

  54. arn, אני לא מתווכח על הגדרות..

    אני מכל מקום מתכוון לתהליך שבו משפחות חרדיות פיצחו מה ישאיר את בני המשפחה חרדים ויגדיל את מספרם. סוד ההצלחה עובר הלאה וכך מספר החרדים הולך וגדל.

    אהבתי

  55. מקדונלד סין הודיעה לפני יומיים שהיא תפסיק לחלק קשי שתייה בסניפיה בסין ותחסוך בכך 400 טון של חומר מזהם בלתי מתכלה בשנה.
    הייתי שואלת את דעתכם בנושא ולשוא.

    400 טון של חומר שלא מתכלה זה הרבה. אבל למקדונלד יש 3600 סניפים בסין, 400 טון לחלק ל3600 סניפים לחלק ל 365 ימים זה 304 גרם פלסטיק לסניף ליום.
    המשפחה שלנו מייצרת כמה וכמה קילוגרמים של זבל ליום, יש להניח שסניף מקדונלד מייצר מאות קילוגרמים של קופסאות חד פעמיות, כוסות כפיות מזלגות. לא יותר פשוט לשאול במקדונלד: אתה רוצה את הכוס שלך עם קש ובלי כסוי פלסטי? או בכלל בעטיפת נייר בלי קופסא.
    אם תבקשו קש יגישו לכם אותו ביד שניקתה שולחנות בשעות האחרונות, אם תשתו בלי קש הקרח יגע בשיניים, טוב לרופאים. ובכלל, כולנו שותים עם קשים כי אנחנו אוהבים ככה.

    מקדונלדס סירבה להפסיק להגיש קשים וטענה שהיא חוסכת על האריזות אבל ברשתות החברתיים קראו להחרים את מקדונלדס אז היא נכנעה.

    שלחתי את הדברים האלו לכל חברי הואטסאפ שלי אבל כולם אמרו שהשתגעתי, שקשים מזהמים את הסביבה וסיפרו על מלחמתם בקשים עם אנשים סתומים כמוני שלא מבינים. עניתי שקונדומים מזהמים יותר ויש להחרים קונדומים אבל כבר לא ענו לי.
    משום מה קיבלתי את הרושם שרק מצביעי ביבי שותים עם קש, וגזענים שמעבירים ביקורת על הגיבורים שמפילים פסלים של משעבדי עבדים. לאחרונה כצפוי יש התעוררות בלגלות את חלקם של היהודים בסחר העבדים בארה"ב.
    חשבתי להחזיק קשים בתיק ולשתות תחת השולחן אבל החשש מלינץ' גדול.
    בשנת 2027 היה מועמד לפרס נובל על גילוי תרופה לסרטן אבל הוא נפסל ברגע האחרון אחרי שהתגלתה תמונה שלו שותה עם קש.
    מאז חודש מרס 2020 נמכרו בארה"ב 8.3 מליון כלי נשק, יותר מכל הקשים שמקדונלד הגישה.

    אהבתי

  56. אפשר להציע למקדונלד להציב מכונה שתמיס את הקשים ותיצוק אותם לבלוקים של פלסטיק שישמש על ידי מקדונלד ליצירת צעצועים למשחקי הילדים.
    או לקונדומים.
    אם משיהו מכם יפתח לזה חברה לגיוס המונים אתרום.
    בדיקה באינטרנט גילתה שהקש הומצא על ידי יהודי, כצפוי.
    Eight million tons of plastic flow into the ocean every year, and straws comprise just 0.025 percent of that.
    מסקנה, רובנו משתמשים רק ב 0.025 אחוז מהשכל.

    נ.ב.
    אני מציע לחיל זקן לפתוח בלוג בשם פינת הטירלול, ולהוציא קודם ביטוח החיים טוב.

    אהבתי

  57. אהבתי

  58. ומהצד השני, ועדת ההיתרים לא מאשרת לנתניהו לקבל מימון למשפט מטייקון. מבקר המדינה הוא "שמאל חלש" בעוד 3..2..1..

    https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5758086,00.html

    חייל יכול להיות שמנדלבליט לא לגמרי נקי – נניח שהוא הדליף לרמטכ"ל פרטים מהחקירה עליו, דבר שאסור היה שיעשה. מעבר לעובדה שזה בטל בשישים לעומת החשדות כנגד בנימין נתניהו, זה גם לא קשור. מצידי שיעמידו את שניהם לדין – גם את נתניהו וגם את מנדלבליט. וכן, אני יודע שמנדלבליט כבר יצא זכאי בענין.

    אהבתי

  59. amehaye,
    תקרא את פרופסור פרידמן, בדור האחרון לא רק שאף בכיר בפרקליטות לא הועמד לדין, אפילו חקירה אחת לא היתה. אפילו במקרה רות דוד החקירה עסקה רק במעשיה לאחר סיום תפקידה. התיק של רשות המיסים "בוער" לפתע על ידי אלמונים.
    נתניהו קמצן חולני עם אובססיה לתקשורת אבל הוא לא מושחת. התיקים נגדו תפורים וסיכוייו למשפט צדק קלושים. במידה מסויימת אני שמח לאידו שכן הוא האחראי העיקרי להעצמת המאפיה המשפטית. שני תלייניו, ניצן ומנדלבליט הם מינויים שלו והתיקים התפורים שלו מתבססים בעיקרם על עדויות של אנשיו, הרו, חפץ ופילבר.

    Liked by 1 person

  60. אושיית השמאל יהודה נוריאל קיבל קיצור פז"ם והחזיר ציוד.
    המורשת שלו נפרשת בתגובות לפוסט הזה:

    אהבתי

  61. חישובי קורונה
    הגידול במספר החולים המאושפזים במצב בינוני/קשה ב4 השבועות האחרונים 10, 7, 19, 31
    ביבי הביתה!!!

    אהבתי

  62. אתר ה ONION הידוע במהימנותו הרבה דיווח שמאחורי המהומות בNY עומדת חברת נטפליקס שרכשה את זכויות הסרט הבריחה מניו יורק עם קורט ראסל ומקווה שהמהומות יהיו פרומו מצויין לסרט.
    נטפליקס דיווחה על הכנסות שיא בשבוע האחרון משידורי הסרט נדודי שינה בסיאטל.

    Liked by 2 אנשים

  63. הטוטו בשיתוף עם מפעל הפייס הכריזו על קורומניה, כרטיס הגרלה בו המשתתף יתבקש לנחש את מספר החולים המאושפזים שבועית במצב בינוני/קשה. ב4 השבועות האחרונים המספרים שעלו בגורל הם 10, 7, 19, 31 והמספר הנוסף יהיה התאריך בו הממשלה תתפרק וביבי יכריז על בחירות חדשות

    אהבתי

  64. בעקבות מאסרה של ג'יסליין מקסוול אשת סודו של ג'פרי אפשטיין, אהוד ברק הציג חוות דעת רפואית שהוא כבר שנים אימפוטנט. אין חולקים על כך.

    Liked by 1 person

  65. חייל ההסתברות שתפרו לנתניהו תיקים שואפת לאפס. השחיתות בפרקליטות (וגם במשטרה) לא סותרת את השחיתות שקיימת בכנסת ובממשלה. השחיתות, מסתבר, אוניברסלית.

    יכול מאוד להיות שהפרקליטות מצופפים שורות, ומגנים על שלהם. זה קורה בעוד מקומות – למשל במערכת הבטחון – וכדי לשבור את ההגנה צריך לפעמים whistle blower מבפנים. אבל מכאן להסיק שהתיקים נגד נתניהו תפורים – זה פשוט לא קשור. העובדות מדברות בעד עצמן.

    כבר אמרתי בעבר, תיק בזק/וואלה מבוסס מאוד. גם שאר התיקים, אם מסתכלים על מכלול הראיות, משאירים מעט מאוד מקום לספק.

    אגב מה שלום הסיפוח? נדמה לי שה-1 ליולי כבר עבר. אבל זה לא היה ספין, מה פתאום.

    אהבתי

  66. לקמילה: ההנחות שלך לגבי החרדים הן מאוד בעיתיות:
    גם אם הגברים החרדים עובדים במשרה מלאה ובשחור כמה הם יכולים להרויח? הרי הם לא למדו את לימודי הליבה וכמעט ולא למדו לימודים על-תיכוניים. כנראה שהם יכולים להרויח משכורת מינימום בדרך כלל. זה יספיק לשכר דירה ולפרנס משפחות מרובות ילדים? מה קורה אם ארע לגבר החרדי תאונה כשהוא עבד בשחור (הרי הוא לא שלם בטוח לאומי)? מי מפצה אותו? איזה מעסיק סביר יסכים להעסיק אנשים מבלי לבטח אותם דרך ביטוח לאומי למקרה של תאונה?
    מן הסתם רוב החרדים עובדים בשחור, היו תאונות קשות לחלק מהם והיתה נוצרת פה בעיה קשה שהיתה עולה לכותרות. אז איך לא שמענו על בעיות כאלו?
    אם מי כבלל יכול לטפל בילדיהם הקטנים אם הם ונשותיהם עובדים?
    הגמחי"ם הם בנקים וחברות ביטוח לא חוקיות?
    לגבי חברות ביטוח לא ברור לי למה קבוצת אנשים גדולה לא יכולה לבטח את חבריה? למה היא צריכה אישור מהממשלה? נניח שאני ועוד 10000 איש החלטנו שאנחנו נערוב אחד לשני אם יקרה למישהו מחלה קשה? איזו בעיה פלילית יש פה?
    לגבי הבנקים: אם את מתכוונת למתן הלוואות – למה זה לא חוקי במיוחד שאצלם אין ריבית על ההלוואות.
    אם את מתכוונת לכך שהם מייצרים כסף (הכוונה לא שהם מזייפים כסף אלא מייצרים כסף שהלוגו שלהם מוטבע עליו בברור ןאי-אפשר לבלבל בינו לבין השקל) – לא יודע אם זה חוקי או לא ולא שמעתי שהם משתמשים בכסף אחר מאשר דולרים או שקלים.

    אהבתי

  67. amehaye

    אני חושב שזה די ברור לכולם שמדובר בתפירת תיקים לנתניהו, אלא שכולם מדברים מפוזיציה

    האשמת פוליטיקאי בשוחד שהוא פרסום חיובי זה תקדים עולמי, וזה לפני כניסה לפרטים כמו העובדה שנתניהו הצביע נגד חוק ישראל היום, והמחקר שאבי וייס עשה באתר שלו לגבי בזק. אשמח לראות את המשפט, יהיה הרבה זיקוקים. השופטים יצטרכו לוותר על הרבה אינטגריטי מקצועי כדי להרשיע את נתניהו בתיקים אלו.

    הבעיה היא שהרבה בפוליטיקה רוצים שנתניהו ילך, גם בשמאל, וגם בימין. גם נתניהו בעבר שמח שהפילו את אולמרט בבית המשפט, והניח שלו זה לא יקרה. לכן אף אחד לא עושה כלום נגד שכרון הכח של הפרקליטות. כולם מניחים שהיא משרתם אותם נגד יריביהם, עד שהיא לא.

    Liked by 1 person

  68. לטענת הביולוג אג'יט וארקי, המין האנושי היה נכחד אילולא המנגנון המוחי העומד בבסיס אשליית האופטימיות. יכולתנו לחשיבה מודעת אפשרה לנו, להבדיל מבעלי חיים אחרים, לדמיין את עצמנו בעתיד.
    ההבנה שבגיל מבוגר אנו צפויים לסבול מהידרדרות מנטלית, מדעיכה של יכולות קוגניטיביות וממחלות, ושלבסוף נמות – עלולה לפגוע בתפקוד היומיומי שלנו ולהוביל לדיכאון. לשם כך דאגה האבולוציה לפתח מנגנון המאפשר את הטיית האופטימיות. זו הסיבה לנכונות שלנו להאמין בטענה מסוימת כאשר אנו רוצים שהיא תהיה נכונה. אפקט פורר.
    קראו למשל את התיאור הבא ונסו לחשוב עד כמה הוא מתאר את אישיותכם בין 0 ל־5: "אתם אינטליגנטיים בצורה יוצאת דופן, לא מקילים ראש בשום החלטה, בעלי משמעת עצמית גבוהה אך יודעים ליהנות מהרגע. כאשר תחליטו לעשות משהו, לא יהיה שום דבר שיעצור אתכם, יש לכם אמת פנימית ואתם תלכו איתה".
    אני מניחה שהתיאור די קולע למציאות. למעשה הוא נלקח ממדור אסטרולוגיה, והוא דומה לזה שסיפק פסיכולוג בשם ברטרם פורר לסטודנטים שלו. לאחר שמילאו שאלוני אישיות, פורר התעלם לחלוטין מתשובותיהם והציג בפניהם את התיאור לעיל כתוצאותיו של מבחן האישיות. כשהם התבקשו לדרג עד כמה ההערכה מתארת אותם בין 0 ל־5, הממוצע היה 4.3.
    באחת הפעמים נתתי לאנשים את התיאור האמור לאחר שביקשתי מהם שם ותאריך לידה בלבד. אחת הנשים הגיבה בהתרגשות: "וואו זה פשוט מדהים, אני ממש יכולה לחוש את הדברים האלו בעצמי", וגבר נוסף הוסיף: ״אני נדהם שרוב הדברים פה נכונים לגביי".
    הניסוי הזה מלמד אותנו משהו בסיסי על מנגנון עיבוד המידע שלנו. נטייתנו להאמין בטענה מסוימת עומדת ביחס ישר לרצון שלנו להאמין שהיא נכונה. לפי אפקט פורר, אנחנו נוטים לקבל הצהרות מפוקפקות ואפילו כוזבות ביחס לעצמנו, כל עוד מתקיימים שני תנאים: התיאור נראה לנו חיובי או מחמיא, והוא כללי ועמום מספיק כדי להיות ישים לגבי מגוון רחב של אנשים. זה מה שמכונה הטיית האופטימיות. נטייה שמשחקת לידי אסטרולוגים, מגידי עתידות וקוראים בקפה למיניהם, המשכנעים לקוחות כי להם כוחות על־טבעיים. אחת ההדגמות המשעשעות של הטיית האופטימיות נצפית כשאנשים מתבקשים להעריך את עצמם ביחס לאחרים על כישורים שונים כגון נהיגה, רגישות או חוש הומור. מתברר כי 93% מאיתנו מאמינים שהם בעשירון העליון בכישורי נהיגה, יותר מ־90% סבורים כי יש להם חוש הומור יוצא דופן, ויותר מ־80% מאיתנו רגישים באופן משמעותי יותר מאחרים. הרבה מהנשאלים היו מוכנים להמר על כך בכספם. חשיפה של אנשים לסטטיסטיקות העלתה שהן לא אפקטיביות בהשפעתן על תפיסת האופטימיות, ולא חסרות דוגמאות:
    על אף שידוע כי שיעור הגירושים בעולם נע סביב 40%, זוגות טריים מעריכים את סיכוייהם להתגרש ב־0%. שיעורים דומים נמצאו גם בקרב עורכי דין לענייני גירושים.
    על אף שהסיכוי שלנו להיות מעורבים בתאונת דרכים הוא 33%, אנו מעריכים אותו סביב 5% ("לי זה לא יקרה").
    על אף ששיעור הילדים המחוננים עומד על 5%, יותר מ־40% מהאמהות לילדים בגילי שנה סבורות שהילד שלהן מחונן או מוכשר בצורה בלתי רגילה.
    על אף ש־80% מאלו הבונים או משפצים בית מודים שהם חורגים מהתקציב ומהזמן שהגדירו לפרויקט, מרבית האנשים סבורים שיצליחו לסיים בזמן את הפרויקט בלי לחרוג מהתקציב. על אף שהסיכוי לחלות בסרטן גדול פי 20 בקרב מעשנים, רובם לא חושבים שיש להם סיכוי גבוה מהממוצע לחלות בסרטן. הערכות אלו נמצאו גם בקרב רופאים מעשנים.
    האם מדובר בקושי גנרי בשיפוט מידע, או שהתופעה הזאת מתקיימת רק כאשר המידע הזה נוגע אלינו? כשנשאלו, אנשים טענו נחרצות כי הם שופטים את עצמם באותה מידת אובייקטיביות שבה הם שופטים אדם אחר. אך בפועל, מבלי שנהיה מודעים לכך, אנחנו מגלים הרבה פחות אופטימיות כשזה נוגע לאחרים באותן סוגיות ממש. …התבקשו נבדקים להעריך את הסבירות להתרחשותם של אירועים שליליים בחייהם (כמו הסיכוי לחלות באלצהיימר או הסבירות שיפרצו לביתם). לאחר מכן הוצגה בפניהם הסבירות לכך שאירועים אלו אכן יקרו, ואז התבקשו לתת הערכה חוזרת. אם למשל נבדק העריך את סיכוייו לחלות בסרטן ב־10%, לאחר שסיפרו לו שהסבירות לחלות במחלה היא 30%, הוא נתבקש לתת הערכה חוזרת. כל זאת בזמן שמוחו נסרק במכשיר fMRI, המאפשר לבחון שינויים בזרימת הדם למוח, במטרה להבין מהם האזורים המעורבים בתהליך השיפוט.נמצא שגם כאשר הוצגו לנבדקים עובדות שליליות יותר מההערכה ההתחלתית – היא לא שונתה באופן משמעותי. לעומת זאת, אם ההערכה ההתחלתית הייתה 50% ולאחר מכן נאמר לו שהסיכוי בפועל הוא רק 30%, נצפה תהליך אפקטיבי של למידה ועדכון ההערכות. כשהתחזית אופטימית ממה שחשבנו, אנו נעדכן את ההערכה ההתחלתית ביעילות.

    מוחנו מחווט לקליטה סלקטיבית של מידע. למעט אנשים הסובלים מדיכאון, שאצלם נצפתה יכולת לנבא אירועים הנוגעים לעצמם באופן מדויק, רובנו מעדכנים את אמונותינו בתגובה למידע חיובי, אך לא לשלילי. הכשל אינו בהבנת העובדות. הסלקטיביות מיוחסת לכשל באונות הפרונטליות לקודד מידע שלילי הנוגע לעצמנו. אם המידע לא מקודד, לא ניתן ללמוד ממנו. זוהי הסיבה לכך שלמידע המאיים המוצג על קופסאות הסיגריות יש אפקטיביות מוגבלת על מעשנים, וזו הסיבה לכך שאנשים מתנהגים כאילו כבר אין יותר קורונה.

    Liked by 1 person

  69. לחייל הזקן:
    בימי מפא"י היה חילון כפוי??????
    אני זוכר טוב את ימי מפא"י חרדים הסתובבו חופשי מבלי שאף אחד כפה עליהם דבר. בדיוק ההפך:היתה כפיה דתית מסויימת (כמו היום): לא היו אוטובוסים בשבת, אי-אפשר היה לנסוע ברכב שבכונה חרדית, להתיתן ולהתגרש היית צריך את הרבנות. כמו כן יש לציין שמפלגה הדתית לאומית השתתפה בקואליציה עם מפא"י ומפא"י הציעה גם לחרדים להשתתף בקואליציה (הם סרבו).

    Liked by 1 person

  70. מונולוג-אדם אחד מדבר לעצמו. דיאלוג – שני אנשים מדברים לעצמם.
    טריבייה
    קראתי פעם שחג האביב הסיני נחוג בשיא החורף היות שבניגוד ללוח שלנו הלוח הסיני הוא לוח ירח ושלא כמו הלוח שלנו הוא חסר עיבור.
    הסתבר לי שלא רק שזה לא הגיוני, זה גם לא כך, צירוף נדיר בימנו. לוחות ירח הם לוחות חקלאיים ולכן הם חייבים להיות מתואמים עם עונות השנה. מדוע אם כך חג האביב הסיני יוצא בחורף? סיבה אחת היא שזהו ראש השנה הסיני והמפלגה הקומוניסטית החליטה שזה נשמע יותר מדי כמו מנהג מערבי בורגני ושינתה את השם מראש השנה לחג האביב. סיבה נוספת היא שזה חג שמסמל את היום שממנו האביב יתחיל להגיע, זאת אומרת החורף נגמר ומעתה כל יום יהיה חם יותר. וזה כמובן היום הקר ביותר בשנה, כשאת נמצאת הכי למטה משם זה רק למעלה.

    מאחר וראש השנה מתקרב, ברצוני להעלות תחזיות אשר יראו אור והגיון בראש השנה.
    בראש השנה…
    א. כולם ידברו על המשבר הכלכלי הגדול ביותר מאז הגריט דיפרשן.
    ב. כולם ילכו עם מסכות ולא ידברו על קורונה למרות שהיא תהיה נפוצה.
    ג. כולם ינסו להבין איך אדם שכזה הצליח לזכות בבחירות.
    ד. לא יהיה ספורט חוץ מטניס.
    ה. כולם יגידו שהרצח היה צפוי והרשתות החברתיות אחראיות לו ושיש להקים ועדת חקירה שתחליט למה הוא לא נמנע.
    ו. בקשתו של זדורוב למשפט נוסף תדחה.
    ז. המשבר בין סין למערב יעלה מדרגה.
    ח. הדולר יפוחת ב 30%, בעוד כשנה.
    ט. מחירי הפירות והירקות יעלו מאד.
    י. בית המשפט העליון יאסור את השימוש במונח קפה-שחור.
    יא. הבן של ההוא ממדריכי המטיילים יעמוד בראש המפלגה השניה בגודלה בארץ.
    יב. לבנון תכריז על פשיטת רגל.
    יג. מחיר הזהב יעלה מאד לאחר שסין תגיע למונופול בכריה ותכריז על מטבע צמוד זהב.
    יד. פריצת דרך ביישום קואנטום על גבי סיליקון.
    טו. פריצת דרך בתחום סינגולריטי.
    טז. פריצות דרך בתחום הגנטי.
    יז. פריצת דרך בתחום ייצור בשר מתורבת זמין.
    יח. מצרים ואתיופיה יעמדו על סף מלחמה.
    יט. מצריים תכניס כוחות צבא ללוב.
    כ. יתפרסמו נסיונות של גופים ואנשים פרטיים ליצר נגיפים ולהפיץ אותם.
    כא. הפרטיות תאבד לחלוטין וזה יתקבל כמובן מאליו.
    כב. לעולם לא ניצור מגע עם יצורים מחוץ לכדור הארץ.

    Liked by 1 person

  71. 3718 לך ולחייל ברור שתפרו תיקים, לי ולהרבה אחרים ברור שלא תפרו שום תיק. להבנתי המוגבלת-משהו חלק גדול מאוד מהפוליטיקאים אשם בשחיתות כזו או אחרת. כבר אמרתי בעבר, אני יכול להאמין בהעמדה סלקטיבית לדין. בחפות? הצחקת אותי.

    אהבתי

  72. amehaye,
    וודי אלן אמר שגם פרנואידים נרדפים. בגירסה הישראלית אפשר להיות פוליטיקאי מושחת וגם להיות קורבן לתפירת תיקים

    אהבתי

  73. amehaye, זאת אומרת שבטוח שביב עשה משהו אז כבר ממש לא משנה במה נאשים אותו? הוא פוליטיקאי לכן הוא לא יכול להיות זכאי? נעשה הצבעה במקום משפט?
    למה שלא תכנס לפרטים כמו שהעלה 3718 ותיצור דיון? רוב אלו שחושבים אחרת לא למדו את הנושא הם מדברים מתחושת בטן. נטייתנו להאמין בטענה מסוימת עומדת ביחס ישר לרצון שלנו להאמין שהיא נכונה.

    Liked by 1 person

  74. amehaye לתשומת לבך ולתגובתך ואם אפשר תגובה ממוקדת

    ראיון עם מי שהיה ראש המל"ל – יעקב נגל :
    תא"ל (מיל') יעקב נגל, לשעבר ראש המל"ל עסק בגיבוש עסקת הצוללות, שהפכה בהמשך לתיק 3000 • "רכש תשע צוללות מעולם לא עמד על הפרק" • ראיון מיוחד

    https://www.israelhayom.co.il/article/650845
    והנה מתוך הראיון :

    שאלה : רבים, ובהם שר הביטחון לשעבר משה יעלון שהתראיין כאן לפני חודש, אומרים שנתניהו ואנשיו רצו לרכוש את הצוללות וכלי השיט כדי להעשיר את קופתם האישית, ושהמעשה של נתניהו קרוב לבגידה. מה תגובתך?

    "כשמדברים על כלי השיט יש למעשה חמישה סיפורים שונים, שחלקם לא קשורים זה לזה. הסיפור הראשון הוא הצוללת השישית. יש ויכוח ארוך שנים בשאלה אם ישראל צריכה חמש או שש צוללות. מערכת הביטחון אמרה שמספיקות חמש; הדרג המדיני, כולל אגב שר הביטחון ברק, החליט עוד ב־2010 שיש צורך בשש. לדרג המדיני יש מלוא הסמכות לכפות את דעתו בנושא הזה, כפי שכפה הרבה מערכות נשק אחרות דוגמת כיפת ברזל, פיתוח לוויינים ועוד.
    לכל צוללת יש תאריך תפוגה, שנקבע ביום השקתה ושאחריו אי אפשר להשתמש בה יותר. שנית, מרגע חתימת חוזה לרכש צוללת ועד שהיא מגיעה לארץ, חולפות 12-10 שנים. כלומר, תיאורטית, צוללת שיוצאת משירות בשנת 2027 היה צריך להזמין בשנת 2015, ככה שאנחנו באיחור לגבי חלק מהצוללות. כשמדברים על צוללות, מעשית אין כנראה מדינה אחרת לרכוש אותן ממנה למעט גרמניה, ובגרמניה – רוכשים מחברת טיסנקרופ".

    "הסיפור השני, שאותו אני מכיר ממסמכי המל"ל, הוא ספינות הסיור להגנה על אסדות הגז. אין ולא היתה מחלוקת על כך שצריך את הספינות האלה. עלתה השאלה ממי לרכוש אותן, כי בניגוד לנושא הצוללות, כאן יש אלטרנטיבות".

    "אני לא מתייחס למה שאמר פלוני או אלמוני. מדובר בתהליך ארוך שנמשך כמה שנים. משרד הביטחון, בשלב מסוים, הוציא מכרז לרכש הספינות ועשה זאת בניגוד להנחיה של ראש המל"ל דאז, יוסי כהן, שרצה למצות את הסיכוי להנחה מהגרמנים ולכן עצר את המכרז".
    "לאורך כל הדרך היו ניסיונות של ישראל לקבל מגרמניה הנחה על הספינות. הגרמנים גררו רגליים, וקישרו בין ההנחה לבין סוגיות אחרות. בשלב מסוים חשבו במשרד הביטחון שאי אפשר יותר לחכות, והחליטו על מכרז בינלאומי. אבל אז התקיימה שיחה טלפונית בין רה"מ לבין מרקל, והוא שכנע אותה לתת את ההנחה. אגב, גם שר האוצר דאז יאיר לפיד ושר החוץ דאז אביגדור ליברמן היו מעורבים במגעים האלה. במשרד הביטחון עדיין דרשו לראות בכתב את הנכונות הגרמנית להעניק את ההנחה, ולכן יצאו למכרז. במל"ל כאמור התנגדו, והמכרז נעצר".

    שאלה : אבל מה לגבי הספינות להגנה מפני צוללות? הרי לפי יעלון, איש לא ביקש אותן ולא היה בהן צורך.

    תשובה : זה לא מדויק. ספינות הנצ"ל (נגד צוללות; א"כ) קשורות כנראה לפרשה השלישית, שהיא מכירת הצוללות הגרמניות למצרים. בניגוד לאינספור דיווחים ואמירות, הגרמנים לא זקוקים לאישור ישראלי למכור צוללות למצרים. בניגוד לדברים שיוחסו לי, מעולם לא סתרתי את דברי רה"מ בנושא הזה. מה שאמרתי הוא שאני לא מכיר אישור ישראלי למכירת צוללות גרמניות למצרים, כי הגרמנים לא צריכים כזה אישור מאיתנו.
    "במשך השנים, כשהגרמנים היו שואלים מה דעתנו על מכירת צוללות למצרים, היינו מביעים התנגדות. הגרמנים, כמדינה ידידותית, מקשיבים לעמדה שלנו, אבל הם לא מחויבים לקבל אותה. למשל, בפגישה שנתניהו קיים עם שר החוץ הגרמני פרנק־ואלטר שטיינמאייר (היום נשיא גרמניה; א"כ) בנובמבר 2014, השיב שישראל מתנגדת למכירת הצוללות למצרים; אבל במארס 2015, כשנשאל על כך שוב, הוא לא הביע התנגדות".

    שאלה : מה השתנה?

    תשובה : "כנראה קרה משהו שאני מעדיף לא לדבר עליו".

    שאלה : אתה מתכוון למה שנתניהו כינה "הסוד". אתה יודע מהו?

    תשובה : "כיום אני יודע. בזמן אמת לא ידעתי, כי טרם הייתי בתפקיד. כשנכנסתי לתפקיד ראש המל"ל, לקראת אותה פגישה עם מרקל בפברואר 2016, התוודעתי לנושא הזה".

    שאלה : שר הביטחון, הרמטכ"ל ושאר הבכירים ידעו מהו?

    תשובה : "בדיעבד מתברר שכולם ידעו. היה תהליך שבו הגרמנים מחליטים למכור צוללות למצרים, ומשרד הביטחון ללא ספק היה מודע לו".

    שאלה : אז מדוע רה"מ אמר לחדשות 12 שהם לא ידעו?

    תשובה : "זה לא בדיוק מה שהוא אמר. שים לב למילים שלו. הוא אמר, 'לא כל דבר שרה"מ עושה, רמטכ"ל או שר הביטחון צריכים לדעת'. כולם פירשו את המשפט הזה כאילו הוא מידר את שר הביטחון והרמטכ"ל. אבל הוא לא אמר את זה, ויתרה מכך, בראיון שנתן בהמשך הוא אמר שהתברר לו שהם כנראה כן ידעו".

    שאלה : ושוב, מה עם הספינות נגד הצוללות, אלו שלדברי יעלון "איש לא ביקש"?

    תשובה : "זה הסיפור הרביעי, ופה ייתכן שחלק מהתהליך לא נעשה באופן מסודר. אבל זה כמעט לא קשור לרה"מ. מהרגע שהתברר שהמצרים עומדים לקבל צוללות, חשבו כנראה בחיל הים ו/או במל"ל שזו יכולה להיות הזדמנות לקבל מהגרמנים ספינות נגד צוללות בזול. זו מחשבה הגיונית, אבל כנראה ההצעה לא עלתה בצורה מסודרת ממשרד הביטחון למל"ל. באוקטובר 2015 רה"מ נסע כאמור למרקל, ובמפגש עלתה הבקשה לרכוש שלוש צוללות חדשות במקום הקיימות, וגם שתי ספינות נגד צוללות. הגרמנים, בתגובה, ביקשו שנכין נייר מסודר ונדון בכך במפגש הבא.
    "לקראת המפגש הבא עם מרקל בפברואר 2016, ולאחר העברת טיוטת ההסכם עם הגרמנים למשרד הביטחון, עדכנתי את רה"מ שמשרד הביטחון מתנגד לנצ"ל. בתגובה הוא שואל אותי, 'תזכיר לי מה זה נצ"ל?' הסברתי, ואז הוא אמר, 'אם הם לא רוצים, תוציא את זה מהטיוטה'. מכאן אתה למד כמה עניין הספינות נגד צוללות היה שולי. כמו שזה עלה ככה זה ירד, וזהו".

    שאלה : ומה הסיפור החמישי?

    תשובה : "הסיפור החמישי הוא הצוללות השביעית, השמינית והתשיעית. כמו שאמרתי, בפגישה עם מרקל באוקטובר 2015 סוכם שישראל תכין נייר מסודר, שבו יוצגו הבקשות. במקביל, נבנתה באותו זמן תר"ש גדעון (התוכנית הרב־שנתית של צה"ל; א"כ). במסגרת התוכנית נכתבו הנחיות כלליות של רה"מ, שהועברו מהמל"ל לצה"ל, ושלפיהן יש להיערך לרכש של עוד שלוש צוללות. לכולם ברור שהכוונה היא לצוללות חדשות שיחליפו את הישנות, ולא שנגיע לתשע צוללות.
    "יתרה מכך, לקראת הנסיעה למרקל, ראש אגף במשרד הביטחון הכין נייר שמציג את הקצב הנדרש להחלפת הצוללות הישנות בחדשות בשנים 2027-2031 (נגל משחזר לי את הנייר שהכין אותו ראש אגף – א"כ). הסעיף הזה לא מעורר שום תגובות או התנגדויות. כל הדיבור על כך שיהיו לישראל 9 צוללות לא היה ולא נברא".

    שאלה : יעלון אומר שהיו צעקות בינו ובין רה"מ, והוא עצר את עסקת הצוללות.

    תשובה : "זה נכון שהיו צעקות, אבל שום דבר לא נעצר. נתניהו חשב שאנחנו באיחור, ושצריך להחליט עכשיו על הצוללות החדשות. הקבינט אישר את החתימה על מזכר ההבנות לרכש הצוללות באוקטובר 2016, כאשר כולם היו בעד רכש שלוש צוללות חדשות, כולל איזנקוט, כי ברור שצריך להחליף את הישנות".

    שאלה : אם כולם מסכימים שיש צורך בצוללות חדשות, מדוע משרד הביטחון ויעלון התנגדו?

    תשובה : "אני חושב, וזו כבר השערה, שהם חששו מפגיעה בתקציבים של תר"ש גדעון, ולכן רצו לדחות את כל העניין בשנה. אבל כולם הסכימו על הצורך. הוויכוח היה על העיתוי ועל הכמות הסופית של הצוללות בעוד יותר מעשור, אם חמש או שש. לכן אני אומר שרכש הצוללות השביעית, השמינית והתשיעית היה הנקי ביותר שנעשה אי פעם".

    Liked by 1 person

  75. סיפור הצוללות הוא קונספירציה הזויה ומופרכת שלרוב כמותה מתרוצצות בציבורים לא משכילים אבל הפעם כבשה את האליטה.

    אהבתי

  76. ראיון מ 2018 (שנתקלתי בו רק עכשיו) עם דויד פסיג
    בעיני מעניין, גם אם מטילים ספק בחלק ניכר מהערכותיו.

    נושאו המוצהר היה עתיד הציונות הדתית.
    אבל פסיג מתיחס לכל המגזרים היהודים (כולל כמובן גם החרדים).
    הוא טוען שכל המגזרים לא ישרדו, בצורתם הנוכחית, עד סוף המאה.

    להערכת פסיג יתכן שנגיע למלחמת אזרחים.
    בנוגע לאופייה הרצוי של המדינה.
    עד היום – הציונות התמקדה ב"ברית גורל" (מציאת פיתרון לאתגרי ההישרדות של יהודים ,בגולה). כלומר, בניית מדינה המבטיחה ליהודים, תהא אשר תהא זהותם ואמונותיהם, לשרוד.

    אבל בעקבות הניצחון במשימה זו – הולכים ומתעצמים הויכוחים על ייעוד המדינה של היהודים ואופייה הרצוי. ויכוחים קשים כיון ששורשם הוא הגדרות זהות.

    לכך יתווספו בעיות הלכתיות, שיתעצמו מהרגע ש 50.01% מהעם היהודי יתגורר בארץ.

    https://www.makorrishon.co.il/culture/48539/

    קטע מהכתבה:
    ——————————–
    " … "הזרמים של היום – דתיים־לאומיים, חרדים, חסידים, ליטאים, חילונים וכולי – זה שלב שהולך ומסתיים בהיסטוריה של העם היהודי. בכל תקופה קמו קבוצות שונות, ובהמשך הן סיימו את תפקידן ההיסטורי ואז קמו קבוצות חדשות. קשה לומר עכשיו לאן בדיוק זה יתפתח, אבל ברור שבעוד מאה שנה למשל היהדות לא תהיה מורכבת מהקבוצות שאנחנו מכירים היום".

    נקודת המוצא לכל התהליכים הללו שמשרטט פרופ' פסיג, הוא משבר זהות העומד לטלטל את החברה הישראלית בעשורים הקרובים ושניצניו נראים כבר היום. לפני שמדברים אפוא על נוסחי תפילה וקטניות, חשוב ומהותי יותר לשאול האם בעוד כמה עשורים תהיה בכלל ציונות דתית כפי שאנו מכירים אותה, ולאן יובילו אותה תהליכי הפיצול וההתגוונות שמאפיינים אותה כבר היום …. "

    Liked by 1 person

  77. תמיר אין לי כוונה להתחיל לחפור בענין הצוללות, לכן לא אחפש חומר. הבאת ראיון עם אדם אחד, שגם הוא אומר שהיו אי סדרים. מתוך הדברים שהבאת:

    "זה הסיפור הרביעי, ופה ייתכן שחלק מהתהליך לא נעשה באופן מסודר. אבל זה כמעט לא קשור לרה"מ". כמעט.

    "…הגרמנים לא זקוקים לאישור ישראלי למכור צוללות למצרים. … במשך השנים, כשהגרמנים היו שואלים מה דעתנו על מכירת צוללות למצרים, היינו מביעים התנגדות. הגרמנים, כמדינה ידידותית, מקשיבים לעמדה שלנו, אבל הם לא מחויבים לקבל אותה. למשל, בפגישה שנתניהו קיים עם שר החוץ הגרמני פרנק־ואלטר שטיינמאייר (היום נשיא גרמניה; א"כ) בנובמבר 2014, השיב שישראל מתנגדת למכירת הצוללות למצרים; אבל במארס 2015, כשנשאל על כך שוב, הוא לא הביע התנגדות". אז הגרמנים לא זקוקים לאישור אבל הם שואלים בכל זאת, כנראה בגלל הנימוס האירופי המפורסם. או משהו. ונתניהו "לא הביע התנגדות" אחרי שלפני כן הוא כן הביע.

    תראה, אתה מאמין שלא יהיה כלום כי לא היה כלום. אני מאמין שבפרשת "בזק-וואלה" היה הרבה, בפרשות אחרות יש גם ממש, ובפרשת הצוללות יש לי הרגשה שאין עשן בלי אש. הענין הוא שלא אני ולא אתה חשופים לכל החומרים בענין, ולכן אנחנו פועלים בעיקר מתוך אינטואיציה. אנחנו מגיעים למסקנות שונות וזה בסדר. כאמור אין לי כוונה להמשיך לדון בענין, זה די בזבוז זמן.

    אהבתי

  78. אגב תמיר אני יותר ויותר מבין את אלה שהצביעו לנתניהו למרות שידעו שהוא מושחת. כאמור לדעתי חלק גדול מאוד מהפוליטיקאים נגוע בשחיתות, נתניהו לפחות גם מוכשר בדברים מסויימים.

    אהבתי

כתיבת תגובה