פייגה המשוגעת צווחת בברקלי

כתב אראל סג"ל במקור ראשון לפני כמה שנים:

פרופ' אשר כהן מאוניברסיטת בר־אילן נהג לספר בשיעוריו על פייגה המשוגעת ממאה־שערים שמנהלת את המדינה. כיצד? כשהרב הדתי־לאומי צריך לפסוק, הוא פוזל ימינה לראות מה אומרים החרדים. ושם הרב עובדיה מחכה לראות כיצד יפסוק הרב אלישיב, שממתין לגאב"ד (גאון אב בית דין) שממתין לראב"ד (ראש אב בית דין) שחושב על דבר אחד בלבד – מה תצעק פייגה המשוגעת אם אלך מתחת למרפסת שלה מחר בבוקר.

זו מנטליות של אנשים דתיים אדוקים. הם לא רוצים שאיש יחשוד בהם שהם פחות אדוקים ממה שהם אמורים להיות. לכן כל אחד מביט הלאה ממנו ומוודא שהוא לא סוטה מהנורמה. התוצאה היא שכולם מנוהלים בידי פייגה המשוגעת ממאה שערים. הפסיכית הכי קיצונית מציבה עצמה בראש ההיררכיה של האדיקות הדתית, וכולם מפחדים ממנה.

אירועי הזמן האחרון פשוט מראים שפייגה המשוגעת הגיעה לעולם המערבי. מפגיני בלק לייבס מטר הציבו עצמם כפייגה המשוגעת של התקופה. אף אחד מהמיינסטרים לא מעז להצטייר כפחות אדוק מהם בדת התקינות הפוליטית. לכן "חלף עם הרוח" מסולק מספריות ה-VOD, פסלים מושלכים ברחובות, דיסני מסרבת לפרסם בתוכנית של טאקר קרלסון. ואם מישהו יביע ספק בכך שאישה טרנסית זהה במאה אחוזים לאישה ביולוגית, כפי שרמזה ג"ק רולינג, הוא ייתקל בחרם. פלא שעוד מוכרים הארי פוטר בחנויות. גם להעיר שהמחאות ההמוניות מסכנות חיים בעידן הקוביד 19 זו כפירה שפייגה המשוגעת ואלו שמתייראים ממנה לא יראו בעין יפה.

הדברים מזכירים אפקט פסיכולוגי שקרוי "קיטוב קבוצתי". כשקבוצה מתכנסת הדעה שמתקבלת היא לא בהכרח איזה ממוצע פשרני. לעתים דווקא הקיצוניים נותנים את הטון. אף אחד לא רוצה להצטייר כמי שמתון מהם ברדיפת העקרונות שלהם מחויבת הקבוצה. היום הליברלים במערב חווים קיטוב קבוצתי.

42 תגובות בנושא “פייגה המשוגעת צווחת בברקלי

  1. הרפובליקנים מחכים לערמונים שיצאו מהאש. באיזה שלב יחול אירוע דמים מטלטל שיבהיר להמון השפוי שיש להביא סוף למצב. הנשיא יקרא לחיל הפרשים ובבחירות הבאות כולם יצביעו לרפובליקנים שלשם פשרה יציעו שמכיון שהדמוקרטים הם שעמדו בראש המדינות שדגלו בעבדות בתקופת מלחמת האזרחים יש להוציא את המפלגה הדמוקרטית מחוץ לחוק ויפה שעה אחת קודם.

    Liked by 1 person

  2. פרשנות משלימה לאלם הכללי מול נסיונות הסחיטה וסתימת הפיות של כל אלו שסרבו "ללכת בתלם של ה P.C העכשווי".
    כולל האלם שהשתלט לאחרונה על עיתונאים, אנשי אקדמיה, בכירי תעשיה, המוני פוליטיקאים ועוד ועוד.
    הם אכן מפחדים. אבל לאו דווקא מפייגה המשוגעת.
    הם מפחדים שאם יצאו נגד סותמי הפיות לאחרים – לא ימצא אף אחד שיצא להגנתם כשהגל העכור יגיע גם אליהם.

    מה שמזכיר לי שיר קנוני מתקופה אפלה אחרת.

    ##################

    I Didn't Speak Out / Martin Niemöller

    לא השמעתי את קולי / מרטין נימלר / תרגום: מאיר זוהר

    תחילה הם באו ולקחו את הקומוניסטים –

    ולא השמעתי את קולי,

    מפני שלא הייתי קומוניסט;

    ואז הם באו ולקחו את הסוציאליסטים –

    ולא השמעתי את קולי,

    מפני שלא הייתי סוציאליסט;

    ואז הם באו ולקחו את חברי האיגוד המקצועי –

    ולא השמעתי את קולי,

    מפני שלא הייתי חבר האיגוד המקצועי;

    ואז הם באו ולקחו את היהודים –

    ולא השמעתי את קולי,

    מפני שלא הייתי יהודי;

    ואז הם באו ולקחו אותי –

    וכבר לא נותר אדם,

    לדבר בעדי

    Liked by 1 person

  3. מסתבר שלא רק איסלאם קיצוני בסגנון דעאש יכול להוביל להפלת פסלים ולהרס תרבות – גם תקינות פוליטית.
    ולתקינות הפוליטית מצטרפת כמובן גם הטיפשות (כמו defund של המשטרה בארה"ב כיון שהיא גזענית).
    בהחלט המערב תחת מתקפה. אבל האמת שמגיע להם. הם פימפמו את שיח השטויות הזה, ועכשיו הם אוכלים אותו ואת הפירות הבאושים שלו.
    לדעתי האירועים הללו יגרמו לחישוב מסלול מחדש בכל הנוגע לתקינות פוליטית ולמספר שטויות ליברליות נוספות המנותקות מן המציאות.
    לפחות אני מקווה כך.
    הערכה שלי זה שכאזרחי ארה"ב שנמצאים במרכז (ויש רבים כאלו) רואים את המטורללים הללו הם רצים לחבק את טראמפ. הוא המשוגע הכי נורמלי בשכונה.

    Liked by 2 אנשים

  4. קיימים מניעים *נוספים* (פרט לפחד) לגלי המהומות והפרעות שפוגעים לאחרונה במערב:

    1. טרמפיסטים כלכליים.
    לא בכל שנה, ואפילו לא בכל עשור, אנשים יכולים להיכנס לחנויות מוצרי יוקרה, לבזוז כאוות נפשם מוצרים ב 100 אחוז הנחה – בלי לחשוש מאיזושהי ענישה או מאסר. הזדמנות שתיירי "שילוב מחאה עם שופינג" יחששו להחמיצה.

    2. טרמפיסטים של אקסטזות אלימות, הצתה והרס.
    כל מי שצפה באושר המוחלט על פני פעוט שהרס מגדל קוביות או ארמון חול (רצוי כזה שהקים ילד אחר) – יכול גם להבין את חדוות אנשי דאע'ש והטאליבן כשהרסו פסלי בודהה בני אלפי שנים. וגם את האושר של המפגינים שרמסו ברגליהם פסלי אישים חשובים שניתצו.
    לשמחתי רק פעם בכמה עשורים מזדמנת לאדם בוגר לגיטימציה לבטא במעשים גם רבדים אפלים כל כך בנפשו.

    3. "רציונליסטים" – המניחים ש*רק* באלימות ניתן להשיג את התוצאות המקוות.
    חלקם משוכנעים שאם יתנהגו על פי כל מצוות החוק והנימוס – פשוט יתעלמו ממחאתם.
    חלק מוסיפים ש"הם" (כלומר בעלי הכוח ליצור שינויים משמעותיים) מבינים רק כוח. שאין כל טעם לנסות לשכנע אותם או לדבר לליבם. חובה להפחיד אותם.

    4. מתכנני מתקפה על הסטטוס קוו עם שני ראשי חץ.
    קיימת טענה שיש צורך *גם* בתנועה מאוד אלימה /מאוד קיצונית בכדי שהתנועה שנתפסת כמתונה (יחסית אליהם) תצליח להשיג את מטרותיה.

    באזורנו אש'פ הצליח להצטייר כמתון (ולהשיג חלק ניכר משאיפותיו) רק בזכות החמאס. כיום החמאס מצליח להצטייר כבר שיח די מתון (ולקבל דמי פרוטקשין די נדיבים) רק בזכות הג'יהאד המוסלמי. במוקדם או במאוחר כנראה שתקום תנועה שלידה אפילו הגיהאדיסטים יצטיירו כבני שיח מתונים.

    בארה'ב בשנות השישים והשבעים – התנועה לזכויות האזרח (בעיקר השחורים) הצליחה להצביע על הישגים משמעותים. נטען שהיא קצרה הישגים אלו רק כיון שלידה עמדו ארגונים שתמכו באלימות גלויה (כמו הפנתרים השחורים. תנועתו של מלקולם X ועוד).
    סביר בעיני שמשתוללי אנטיפה לא חושבים על כך, אך בהחלט יתכן שהממנים שלהם (כמו גורג סורוס) כן.

    אהבתי

  5. הפלת פסלים של גנרלי צבא ארה"ב שתמכו בעבדות זה לא "הרס התרבות".
    להזכיר, בזמן מלחמת האזרחים הם נקראו "בוגדים". המלחמה הייתה בין "פטריוטים" (הצפון) ל"בוגדים" (הדרום).
    לא יכול להיות שפסלי גנרלי ה"בוגדים" מעטרים כיכרות ורחובות של ערים רבות ברחבי הדרום ואפילו בוושינגטון הבירה. זה פשוט מדהים בעיניי.

    תארו לכם שהגרמנים יתחילו לעשות פסלים של גנרלי מלחמת העולם השנייה. האם אנחנו נשלים עם זה ונגיד שזה בסדר כי זה חלק מההיסטוריה שלהם?? הרי בעיני גרמנים רבים, הגנרלים הגרמנים במלחמת העולם השנייה החזירו את גאוות הגרמנים בעולם ונראים כאנשים של כבוד.
    בטוח שכל הימנים פה יתקוממו כנגד דבר כזה.

    תראו איך אנחנו מתקוממים כנגד כל מי שאפילו מנסה קצת לטשטש את החומרה של השואה. אז דווקא אנחנו, היהודים ישראלים, צריכים להבין את הרגישות של השחורים בארה"ב לעניין העבדות.

    איך אנחנו נרגיש אם הגרמנים יעשו סרטים או ספרים שמזלזלים באנטישמיות נגד היהודים בזמן עליית הנאצים ויציגו את היהודים בסרטים האלה כמקבלים זאת בהשלמה מלאה ואפילו בכייף.

    Liked by 2 אנשים

  6. ד,
    עבדות הייתה פרקטיקה מקובלת בימים עברו. זה לא הופך את זה היום לבסדר אבל זאת המציאות. אם נפשפש בכל אישיות היסטורית ההסתברות שהוא "תמך בעבדות" גבוהה מאוד.
    לשפוט את העבר בעיניים של ההווה זה למעשה לכרות את הענף שאתה יושב עליו. ואין לדבר סוף.
    אני מסוגל להיות בכיכר או עיר על-שם פרידריך ברברוסה או סטאלין או ג'יג'יס חאן וכדומה … וכדומה …. וזה לא אומר שאני מזדהה עם מעשיהם שגרמו למות רבים. האובססיה להשמיד פסלים של אנשים שבזמנם היו מקובלים ולא עשו משהו חורג (לזמנם) זאת חלק מהתקינות הפוליטית שמשתיקה כל דבר שלא עולה בקנה אחד עם תפיסה מסוימת.
    אני חושב ששמעון פרס היה פושע שהביא עלינו את אוסלו וגרם למות רבים – אז מותר לי לנפץ את הקבר שלו? או להרוס מוסד על-שמו?
    אתה לא מבין שזה הזוי?

    אהבתי

  7. אני מסכים עם ד שאם יש מישהו שעיקר פועלו היה דיכוי, שעבוד ורצח, אין מקום לפסליו. לנאץ את הפסל של צ'רצ'יל זה משהו אחר.

    Liked by 1 person

  8. הטענה שרוב האליטה תומכת בעקרונות התקינות הפוליטית, ומכאן גם בטקטיקות הנהוגות לאחרונה להפחדה (וסתימת הפיות) של כל המעזים להביע איזשהן עמדות ביקורתיות, אינה מחזיקה מים.

    ההקפדה על "התקינות הפוליטית" מהווה נסיגה מכל העקרונות הליברלים, שכוללים חופש מחשבה וחופש ביטוי. במחשבת השווא שאם רק תשתנה שפת הדיבור תשתנה גם המציאות.

    קשה לחשוד בדני אורבך שהוא מחזיק בעמדות ימניות – שמרניות, על אחת כמה וכמה בעמדות גזעניות. למרות זאת הוא פרסם לאחרונה (מעט לפני פרוץ המהומות) רשומה ארוכה שבה קבל מרות על ה"טרור המחשבתי" המופעל על מרצים ועל סטודנטים באקדמיה האמריקאית.

    פוסט מעט ארוך אך כתוב היטב.
    מתקשר ישירות לפוסט זה.

    "הילד בטראומה": על פריבילגיות, פינוק וגזענות

    אהבתי

  9. כל פסל צריך לדון לגופו. טוב שהסירו את פסלו של המלך הבלגי ורק האטימות הבלגית השאירה אותו עד היום. גם גנרלים של הקונפדרציה לא זכאים לכבוד גדול. יש דמויות שהן מעורבות. בעלי עבדים אבל בעלי תרומה למין האנושי; כאן נדרש שיקול דעת. וישנם פסלים של אנשים גדולים שעשו גדולות ונצורות אך בעניינים מסוימים לא הסכימו עם המוסכמות התקינות פוליטיות העכשוויות. פגיעה בהם היא סתם מבטאת טיפשות ציבורית. ומה באשר לקולומבוס? כאן מופיעה השנאה העצמית בשיא התגלמותה.

    Liked by 2 אנשים

  10. קמיליה, לי ברור שהבחנה בין לאום ללאום וגזע לגזע היא משהו שאנשים בעלי כושר חשיבה מופשטת מפותח אינם מסוגלים לשאת. ולכן יש להם הערכה בסיסית למי שלוקח את קו החשיבה הזה הלאה יותר אל האקסטרים. כמו שחרדי עובד מעריך חרדי לומד ומזרחי מסורתי מעריך את בן דודו הרב וצמחוני מעריך טבעוני וערבי ישראלי מעריך את חנין זועבי.

    אהבתי

  11. אובמה מעיר בעדינות רבה שביקורת חברתית היא לא הדבר הנכון. הוא הולך על ביצים.
    הבדל יחודי בין יהדות לשאר הדתות הוא שבעוד שרוב הדתות דורשות ממך להאמין אמונה עיוורת, היהדות מבקשת ממך לשאול, להתווכח, להעלות תהיות. רק כך תשתפר.
    מחד, בני אדם מעולם לא יקבלו עצות וביקורת, מאידך, אם לא נעביר ביקורת ונעודד חילוקי דעות לא נרחיב אופקים.
    כנראה שהכל צריך להיעשות במידה ובשליטה עצמית.

    אנחנו נמצאים בעיצומו של תהליך מואץ. הטכנולוגיה והאינטרנט, כולל הטלפון הסלולרי, שינו את החיים החברתיים, את הכלכלה, את המציאות בה אנו חיים, את המחשבה העצמית, את הפרטיות. כרגע אנחנו במצב של כאוס או על סף. ההגיון כפי שהכרנו לא עובד. חכמת ההמונים כבר לא ערך להגיון מוחלט. המהומות באמריקה שמתפשטות לאירופה, הזרים או בניהם שמצטרפים למהומות דומיננטים, אפילו בBLM בטאיואן אפשר לראות שחורים מובילים, מערכת המשפט שהחליטה על דעת עצמה שההגיון הנכון הוא שלהם, הקפילטליזם המואץ שמחזיר את המעמדות והפערים הקודמים למהפכה התעשיתית.
    אפילו הקורונה שהגיעה כסיפור מגדל בבל לערבב ולהפריד בין לאומים ולבלבל את דעתם של אנשים.
    אנחנו מצפים שלאחר זעזוע קטן העולם יתאפס ויחזור למה שהיה, אבל זה לא מחוייב המציאות.
    נראה לי שכל אחד צריך להסתגר עם משפחתו הקרובה.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Anacyclosis

    אהבתי

  12. יאיר (אני לא יודע אם אתה רואה את זה כי עברו כמה ימים),

    כתבת פה: "עבדות הייתה פרקטיקה מקובלת בימים עברו. זה לא הופך את זה היום לבסדר אבל זאת המציאות. אם נפשפש בכל אישיות היסטורית ההסתברות שהוא "תמך בעבדות" גבוהה מאוד."

    בשנות ה-20 וה-30 אנטישמיות הייתה גם פרקטיקה מאוד מקובלת באירופה. זאת הייתה המציאות. אז האם אתה חושב שזה בסדר שהגרמנים יקימו פסלים של אישים בולטים של גרמניה הנאצית?

    לא מבין בכלל איך אתה יכול להכניס לכזה דיון את שמעון פרס….

    Liked by 1 person

  13. ד,
    אתה לא מבין איך אני מכניס את פרס לתמונה אבל בקלות רבה אתה מכניס את השואה (שהייתה מאורע קיצון יחד עם הנאציזם במשך כעשור וחצי לעומת העבדות שהייתה פרקטיקה של מאות שנים שנדרשו עשרות שנים של בניית התנגדות מוסרית נגדה).
    לעניין, להקים היום פסלים לזכר גיבורי הדרום שלחמו לשימור העבדות זה מעשה חסר טעם, אבל להפיל פסלים שלהם שהוקמו לפני זמן רב זה עוד יותר מעשה חסר טעם.
    מרטין לותר היה אנטישמי – אז אתה מציע שנפיל את כל הפסלים שלו ונמחוק את כל האיזכורים שלו מספרי הכנסייה הפרוטסטנטית?
    תמריץ הציע הבחנה שאת מי שעיקר עיסוקו היה תרומה לאנושות לא להוריד את הפסל שלו. עקרונית הוא צודק אבל זה פתח לאינסוף ויכוחים ("גיבורי הדרום הגנו על עצמאות המדינה מפני הממשל הרע". יש אינסוף צידוקים) ולכן להבנתי הכי נכון זה לעזוב את הפסלים כמות שהם, ולוותר על הוויכוח המיותר והמפלג הזה. כל קבוצה יכולה למצוא את ה"אויב" שלה ולדרוש את מחיקתו, בעיקר בפוליטיקת הזהויות השלטת היום. זה מיותר וטיפשי.
    בכלל, העיסוק האובססיבי עם דמויות מהעבר, כולל למשל האשמות של גנדי ז"ל בהטרדות מיניות, נראות לי מיותרות ואוויליות. צריך להתעסק בטוב, להזכיר את החלקים החיוביים ולהותיר את החלקים הרעים לתהום השכחה, כי לכולנו חלקים רעים. לא צריך לחתוך דפים מספרי ההיסטוריה, מספיק להשאיר את הדפים הללו רק להיסטוריונים ולארכיונרים. כשוועדת השמות העירונית תתכנס אפשר לעשות שינויים בשמות הרחובות בצורה איטית ומדודה, כאלו שישקפו את השינוי המוסרי שחל, אבל לא הייתי מכריז בראש כל חוצות שהשמות שנקבעו בעבר הם גרועים ו"מדכאים" ומחליף אותם. זאת בדיוק המחלה של התרבות המערבית כיום. היא החליטה לחסל את עצמה ASAP.

    Liked by 1 person

  14. ד
    בהמשך לדברי יאיר. הגנרל (ואחרי זה הנשיא) יוליסס גרנט הוציא צו לגירוש יהודי טנסי (הנשיא לינקולין ביטל אותו) אתה בעד למחוק את זכרו?! אתה מכיר יהודים שבעד למחוק את זכרו?! והדוגמאות רבות ארצות הברית היתה אנטישמית לא קטנה ודאי שגרנט עשה דבר מכוער שראוי למלוא הגינוי והמחאה ויש להלחם בכל גילוי אנטישמיות אבל המלחמה צריכה להיות בסבירות ובמידה לפי העניין, חוסר אבחנה בין אנטישמיות לנאציזם מתאים יותר לאותם אלו שאצלם הערה סקסיסטית מקבלת אותו יחס של אונס אכזרי.

    Liked by 1 person

  15. טענה שהמהומות הן ביטוי למלחמת תרבות (*), שבה הצד הקונסרבטיבי למעשה הובס. לפחות בתוך הערים הנמצאות בשליטה דמוקרטית מלאה.
    מלחמה שהתחוללה, מתחת פני השטח, משנות השישים הסוערות ואילך, בתוך המערכת החינוכית האמריקאית.

    https://pjmedia.com/columns/stephen-kruiser/2020/06/18/the-second-american-civil-war-has-already-been-fought-and-academia-won-n544759

    (*) כותב המאמר התייחס למלחמת האזרחים השנייה בארה'ב + לאקדמיה.
    המונחים מלחמת תרבות + המערכת החינוכית (מגילאי גן ואילך) הם שלי.

    קטע מהמאמר:
    These kids hit adulthood …
    feeling as if society owes them something just for showing up
    When they don’t get it they act out.

    The fact that officials in these turmoil-plagued cities are abandoning law and order to side with people they should be having arrested is all the indication we need to see how far gone what conservatives think of as America is.

    Different War, Different Battleground
    The second Civil War that was waged wasn’t for physical territory, but for the hearts and minds of America’s young people. It was a brilliant long game that was played right in front of our faces but went largely unnoticed until recent years when the anti-free speech “safe zones” began springing up on campuses and mini riots broke out every time a conservative speaker was booked for an appearance at a university.

    We are now seeing the rise of a young electorate that is very comfortable with socialism and will soon be seizing political power. The meteoric rise of the all-mouth, no-brain Alexandria Ocasio-Cortez is all the chilling evidence you should need to see how lost young voters are. In a very short time, she has become the conscience of the Democratic party

    Liked by 1 person

  16. מסכים עם משה. היהודים היום הם באליטה של ארה"ב על-אף העבר האנטישמי שלה. כל זאת בגלל עבודה קשה ולא בגלל מחיקת זכר של מישהו או הפלת פסליו. בדומה גם קבוצות מיעוט נוספות בארה"ב כמו אסיאתיים (או הודים ופקיסטניים בבריטניה).
    השמאל בארה"ב נותן יד לחיסול התרבות האמריקאית והוא רק יוריד את השחורים שם מטה מטה.
    אני לא בטוח עם מה הטור שקמיליה הביאה. אם השמאל ניצח שם אז איך טראמפ ניצח בבחירות האחרונות? תוך 3 שנים המגמה התהפכה לה? לא נראה לי. יש שם גם תגובות נגד חזקות למה שקורה, כולל האוונגליסטיים וקבוצות נוספות. לא הייתי מספיד את הימין שם מראש. התקשורת מאוד מוטה שמאלה וזה מה שאנחנו רואים משם. השטח חושב אחרת.

    אהבתי

  17. כנראה הייתי אמורה להוסיף שאיני בהכרח מסכימה עם כל, או אפילו רוב, הנאמר בכתבה שהבאתי.
    גם אני, די בדומה ליאיר, מניחה שתהיה תגובת נגד חזקה להתפתחויות האחרונות. ומכאן שסיכויי טראמפ להיבחר שנית אינם זניחים כלל.
    אם כי איני מסתמכת על תמיכת האוונגליסטים וקב' ייחודיות נוספות. אפילו לא על עיוותי התמונה של התקשורת המוטה לצד הדמוקרטים.
    אני בונה בעיקר על העובדה שאפילו ליברטיאנים די קיצוניים מניחים שתפקיד המדינה הוא להיות "שומר לילה". כלומר שהקריאות לביטול המשטרה והחלשתה יהפכו לפחות ופחות פופולריות ככל שהציבור יסבול מיותר "שיטור חסר".

    ניתן להוסיף שלרוב מהפכות תרבות מכלות את ה"מהפכנים" המשתתפים בהן. החריג הוא כשהמהומות מעלות מנהיג מאוד כריזמטי, שמשתלט על המוסדות. אחרי שכבר נפגעו והוחלשו, ועוצר בכוחו הדיקטטורי את המשך המהומות. לדוגמא סטלין.
    אבל אין כיום במערב / בארה'ב אף מנהיג עם עוצמה שכזו. ברני סנדרס וגו' ביידן לא יצליחו לאחוז את זנב הנמר, עליו הם מנסים לרכב, ולכוון אותו.

    הבאתי את הכתבה הנ'ל בגלל:
    1. הנאתי מהקישורים שהיא עושה בין משתנים שהם לכאורה בלתי קשורים.
    כמו בין סתימת הפיות, דרישת אזהרות מוקדמות / "טריגרים" לפני הצגת חומרים קשים, וה"אזורים הבטוחים" באקדמיה לבין האמונה של מיליוני צעירים ש"מגיע להם" לקבל הכל מהמדינה, ואין דבר חשוב מאי פגיעה ברגשותיהם הענוגים.
    ובין שני גורמים אלו לבין הצבעה לסנדרס ו/או תמיכה בהפסקת מימון המשטרה המדכאת.

    2. האסוציאציות הבלתי נמנעות לישראל.
    הכתבה עסקה בהשתלטות האיטית, הכמעט בלתי מורגשת, של השמאל האמריקאי על מערכת החינוך. והעובדה שהימין הרפובליקאי בקושי שם לב לתהליך שנמשך עשרות שנים. וכשהתחיל לנסות לעצרו גילה שכנראה אינו יודע למשול.
    גם בישראל השמאל מתמחה בתהליכי השתלטות איטית, כמעט בלתי מורגשת, על מערכות החינוך, התרבות, התקשורת ועוד. ובעיקר על העברת הכוח מהמערכת הפוליטית – ביצועית אל מערכת המשפט והפקידות הבכירה. רק לאחרונה הימין התחיל להפנים את גודל הבעייה, אך עדין (?) אין לו מושג כיצד לנטרלה.
    (רמז: D9 אינו פתרון. להפך)

    Liked by 1 person

  18. חייל אם טיפוס כמו סנדרס יגיע לנשיאות ארצות הברית כל הנבואות השחורות של השמאל יתממשו והם עוד יהיו קטנים לעומת מה שיהיה כאן. הבעיה היא שכל זה יקרה גם אם כאן בארץ יהיה מנהיג שמאל קיצוני כל עוד הוא ציוני – לא משנה על כמה שטחים הוא יוותר ולא משנה כמה מחוות הוא יעשה לטובת הפלסטינים הסכסוך לא יפתר וישראל תהיה אשמה בעיני השמאל הקיצוני בארצות הברית

    Liked by 1 person

  19. הריסת אנדרטאות מזכירה לי את האינציקלופדיות וספרי העיון בתקופה הסוביטית.
    .
    אחת לתקופה, כשירדה או עלתה קרנו של מנהיג מסוים או מדינה מסוימת – כל הספריות הציבוריות במרחב הסוביטי קיבלו צרור דפים מודפסים חדשים + תביעה להשמיד ערך מסוים / עמודים מסוימים מספריהם, ולשבץ במקומם את העמודים החדשים. כך שההיסטוריה במרחב הסוביטי הפכה מדבר קבוע ויציב לדבר מאוד דינמי. ההווה שינה בעקביות את ההיסטוריה.

    מיותר לציין שבמקום בו נשרפו ספרים נשרפו אח'כ (פיזית או מטאפורית) גם אנשים.
    אני חוששת שגורל דומה עלול לפקוד את המקומות שבהם מנפצים אנדרטאות.

    הפתרון לאנדרטאות לאישים משוקצים / למאורעות מחרידים הוא יידוע הציבור. כלומר הכנסה שלהם לקונטקסט.
    לא אמורה להיות בעייה להציב ליד כל אנדרטה למנהיג צבא הקונפדרציה (וכל אנדרטה בעייתית אחרת) – שלט כתוב ענק.
    בשלט יצויינו מעלותיו והישגיו אך גם כל הדברים הנפשעים בהם הוא מואשם. הדברים הנוראים אותם עשה והרעיונות הנלוזים בהם תמך.
    שלטים שכאלו גם ניתן לשנות, אחת לתקופה, בהתאם להשתנות ערכי המוסר הנהוגים בה.

    (((מה שאומר שיש להוסיף לצד רובם המכריע של אנדרטאות האישים שחיו לפני המחצית השנייה של המאה העשרים שהם היו: גזענים, אנטישמים, שוביניסטים והומופובים ))).

    Liked by 1 person

  20. קמיליה:"לרוב מהפכות תרבות מכלות את ה"מהפכנים" המשתתפים בהן. החריג הוא כשהמהומות מעלות מנהיג מאוד כריזמטי, שמשתלט על המוסדות. אחרי שכבר נפגעו והוחלשו, ועוצר בכוחו הדיקטטורי את המשך המהומות"
    הרי בדמוקרטיות דיברנו. לא עורפים ראשים, אין מהפכנים אידיאולוגים אלא חוליגנים ואין דיקטטורים. וזה גם לא קורא רק בארה"ב זה קורה בבריטניה, בבלגייה, אפילו בטאיוואן התמונות מראות נשים שחורות על בריקדות. בצרפת קמה חליפות מוסלמית בד'יזון. גם בישראל המשטרה לה העזה להרים יד מול האתיופים.
    לצאת מול השחורים זה לצאת מול המיעוטים, הלהטבים, האמהות היחידות, המסתננים.

    קמיליה: "גם אני, די בדומה ליאיר, מניחה שתהיה תגובת נגד חזקה להתפתחויות האחרונות."
    ומה יהיה אם לא תהיה תגובה? מה אם זה פה להשאר כפי שטוענים בכתבה שהעלת?

    אהבתי

  21. בעוד דור או שניים המוסלמים האירופאים ידרשו למחוק מספרי הלימוד את סיפורי הצלבנים ולהוריד אנדרטאות ותמונות מהתקופה.
    באנגליה כבר לא מלמדים על זה בבתי ספר.
    במוקדם או מאוחר ימחקו את מלחמת העולם השנייה מספרי הלימוד.
    רוב העבר של אירופה ורוב גיבוריה לא מדברים למהגרים ולא ידברו לבניהם האנרכיסטים

    Liked by 2 אנשים

  22. יאיר, אין ספק שאף אדם אינו מושלם (אפילו לא גנדי) וכולנו "קורבנות" של התקופות שבה אנו חיים ומנהגים והמסורות שרווחו בהם.

    יש קבוצות רדיקליות בכל קצה של הספקטרום הפוליטי. והליברלים הקיצונים בארה"ב ובעולם אכן מגזימים עם פגיעה בפסלים של רבים (אפילו צ'רצ'יל שזה הדהים אותי).

    הפסלים של גנרלי ומנהיגי הדרום לא הוקמו לפני כ"כ הרבה זמן, אלא רובם נבנו בין 1890-1950, זה סה"כ עד 2 דורות אחורה. ממש לא מוצג היסטורי של מאות או אלפי שנים אחורה.
    יש כ-700 (!!) פסלים שפזורים בין 31 מדינות, הרבה יותר מדינות מאשר מדינות הדרום בזמן מלחמת האזרחים אשר מנו רק 11.

    https://www.history.com/news/how-the-u-s-got-so-many-confederate-monuments

    למה בסיסים של צבא ארה"ב, ספינות וכבישים צריכים להיקרא על שם גנרלים של הדרום שלחמו נגד ארה"ב ורצו להתנתק מהם? זה מדהים אותי.

    ממשלים מקומיים של מדינות הדרום תלו דגלים של הקונפדרציה בתרנים של בנייני ממשלה עד לא מזמן (ואולי גם עד היום בחלקם).

    איך יכול להיות שפסל של ג'פרסון דיוויס, נשיא הקונפדרציה שלחם כנגד מדינות האיחוד והורשע בבגידה לאחר המלחמה, נמצא באזור הקונגרס האמריקאי??
    כל העובדות האלה אכן מדהימות אותי.

    אני לא משווה בין השואה שלנו לעבדות אבל מבחינת היחס של שתי הקהילות לנושא אז כן יש להשוות.
    התחושות הקשות שלנו כנגד השואה והשלטון הנאצי זהות לתחושות של השחורים בארה"ב כנגד העבדות והקונפדרציה.

    וכן, אם אוכלוסיית היהודים בגרמניה כיום הייתה 10%-12% מהמדינה אז לא הייתי רוצה שיהיו פסלים רבים של מרטין לותר, או פסלים של גנרלים נאציים ודגלים נאציים שעדיין יהיו תלויים במקומות רבים ברחבי המדינה .

    Liked by 1 person

  23. משה, כיהודי אני לוקח כמובן מאליו שרוב הדמויות ההיסטוריות (הנוצריות בעיקר) היו אנטישמיות בצורה כזו או אחרת.
    ואני מודה לאל/גורל על אלה שלא היו כאלה (כמו אברהם לינקולן לדוגמא שלא נחשד ככזה).
    אני מודה לך שהארת את עיניי על החלק הזה בחיי הגנרל גרנט שלא ידעתי עליו ולמדתי עליו בזכותך.

    ולא, אין ליהודים שום זכות דיבור בנושא הזה של מלחמת האזרחים כי לא היה לנו שום חלק ועניין בזה ולא צידדנו בשום צד (גם מספר היהודים אז מנה רק כ-200 אלף).

    היהודים הם תמיד סיפור מיוחד בכל מדינה ואחוז מאוד קטן ברוב המדינות שבה הן חיו (בדר"כ) אך ספגו אנטישמיות יומיומית.

    Liked by 1 person

  24. דרך אגב, יש בערוץ ההיסטוריה בשבועיים האחרונים סדרה תיעודית נהדרת בת 3 פרקים על גנרל יוליסס גרנט של צבא הצפון (בהפקת ליאונרדו דיקאפריו).
    מאוד מומלץ. אני ממש נהנה ממנה.

    אהבתי

  25. הפסלים הוקמו במקום שהוקמו כי חלק מהאנשים הרגישו ככה כלפי אותם מנהיגים. למה התחושות של השחורים עדיפות? והם הניפו דגלי קונפדרציה כי זו חלק מההיסטוריה שלהם והם מזדהים אתה.
    ההפגנות הראו לנו מה סיבת הגזענות, ההתנהגות שלהם גורמת לכך. עבדות היתה מקובלת בכל ההסטוריה גם באפריקה. הם סתם מתקרבנים, אתה באמת חושב שאכפת להם שלפני 160 שנים ויותר העסיקו את השחורים כמשרתים? בגלל זה הסמים והאלימות והפשיעה אצלם גבוה?

    Liked by 2 אנשים

  26. In total, twelve presidents owned slaves at some point in their lives, eight of whom owned slaves while serving as president. George Washington was the first president to own slaves, including while he was president.

    אהבתי

  27. הנה שני סרטונים שאני מאד ממליצה להקשיב. אותו אדם 40 שנה הבדל

    טענות שאנחנו שומעים היום הוא ענה בבהירות לפני 40 שנה. לא יאמן. רק מוכיח לי פעם נוספת שעובדות לא חשובות.
    זה הכל חרטא. עדיף לשתוק ,לדבר עם כמה שפחות אנשים,להסתפק במועט, ולעשות לביתי.

    ארוך ומורכב אבל מומלץ ביותר נהיה ברור יותר בהמשך, אם לא תחזיקו מעמד אז לפחות מהדקה ה 18

    Liked by 1 person

  28. ד,
    אני אקח את העובדות שהבאת ואת השאלה שהעלת ללא תשובה ואפנה אותה בחזרה אליך:
    איך זה שהדרום לחם בצפון ובכל-זאת הצפון (וכל ארה"ב) הקימו פסלים לכבוד הגנרלים של הדרום?
    אני לא מומחה להיסטוריה של ארה"ב אבל אם גם הצפון עשה זאת, כנראה שזה לא מקרי. אז לבוא עכשיו ולנפץ את הסמלים של הדרום, זה חוסר הבנה מוחלט של התרבות וההיסטוריה האמריקאית.
    אני ממליץ לקרוא את הספרים של דיימונד כמו "חיידקים רובים ופלדה" שם ניתן לקבל פרספקטיבה על היחס לעוולות שנגרמו במהלך ההיסטוריה. שם רואים שנדידת עמים הייתה פרקטיקה קבועה (ללא שום "זכות שיבה"), שעבדות הייתה נפוצה, ….. וכדומה.
    שם ניתן לקבל קצת יותר פרופורציה על החיים, ובעיקר תחושה [עצומה] של הכרת הטוב, על החיים הנפלאים שיש לנו. חיים, שלהבנתי האישית, נמצאים תחת איום כשאני רואה את ההתנהגות של אנשים חסרי הבנה היסטורית כמו אלו שהורסים את הפסלים האמריקאים (והאינטלקטואלים מן השמאל שמגבים אותם בקול או בשתיקה. דבר שהוא יותר גרוע בעיני מדאעש שהורסים פסלים ומפוצצים מסגדים כי דאעש לא משפיעים עלינו). והחיים הללו כוללים השלמה. השלמה שחלק ממה שהיה לא היה בסדר, אבל שהפתרון לבעיות לא נמצא בלשבור את מה שהיה. אני מאוד ממליץ לצפות בסרטון של מכון הובר (שליזקה קישרה אליו) שמראיין את תומס סואל, כלכלן שחור שהוא בהחלט בעל הבנה היסטורית. ממליץ לצפות בעיקר בסוף הסרטון.
    ואני אומר זאת כבן לעם היהודי, אומה עם זכרון מאוד מוחשי, שחוגגת את חנוכה אבל לא מנסה להעניש את היוונים של היום בגלל העבר, וגם לא דורשת פיצוי מהיוונים הנוכחיים (היוונים של חנוכה היו בעצם סורים אבל לא נכנס לנושא הזה, רק רציתי להביע את הרעיון). אפילו לא דורשת פיצוי כלכלי ממדינות ערב שזרקו את היהודים שלהם בגלל הקמת המדינה רק לפני שבעים שנה אחרי שהפקיעה מהם את רכושם.
    אני מוכן להמר שאם בעוד חמישים שנה נסתכל שוב על ארצות הברית השחורים שם יהיו הקבוצה הכי חלשה והכי מסכנה (אם היא בכלל תהיה קיימת). הם בחרו בנתיב גרוע והם ישלמו על זה. כי הרי הגנרלים הללו מן הדרום כבר לא בין החיים. להרוס את הפסלים הללו זה לא לפגוע בגנרלים (הם כבר מתים) – זה לפגוע באנשים היום שהם תושבי הדרום הנוכחיים (או רפובליקנים או קבוצות אחרות). זאת בעצם המטרה. זאת שנאה/קנאה/רגשי-נחיתות שנתפסת לאיזשהו צידוק מוסרי (בתמיכת השמאל כאמור). הם בחרו להשקיע את האנרגיה שלהם בשנאה במקום בבנייה (מזכיר קצת את הפלסטינים). גם כל היהודים מהשמאל האמריקאי שתומכים במה שקורה עכשיו, יגלו אט אט שהתמיכה שלהם לא מובילה לשיפור מצב השחורים כי אם לפגיעה בהם (ביהודים). כי אין משהו יותר גזעני בנמצא מאשר ההתנהגות שאנחנו רואים ברחובות מנהטן ומינאפוליס.

    [השואה כאמור היא סיפור אחר. ואני עדיין כמובן לא מצליח להבין את ההשוואה שלך בין היחס של יהודים לשואה ליחס של שחורים לעבדות. עזוב. נשים את זה בצד].

    Liked by 1 person

  29. יאיר, אני חושב שהשחורים בארה"ב צריכים לעשות גם בדק בית עצמי ולבדוק איך אפשר להתקדם במעלה שרשרת המזון בחברה ולא רק להתלונן על העבר ועל האדם הלבן. וזאת בניגוד לקהילות לא לבנות אחרות כגון ההודים והאסייאתים שהתקדמו למרות גזענות כנגדם.

    בשורה התחתונה, הדמוקרטים בארה"ב הופכים להיות יותר שמאלנים וכיוון שהם בטוח יחזרו לשלטון בקרוב וביחד עם השינוי הדמוגרפי שם כך שאחוז האדם הלבן הולך ופוחת זה משהו שאנחנו פה בישראל נצטרך להתאים את עצמנו אליו גם אם אנחנו לא אוהבים את זה.
    גם אנחנו יכולים להתלונן עד מחר כמה הדמוקרטים הליברלים האלה טיפשים ומטומטמים אך העובדה היא שארה"ב הופכת ליותר ויותר ליברלית ופחות אחידה מבחינת גזע לעומת העבר אבל זה לא יקדם אותנו.

    לא מתאר לעצמי מצב חס וחלילה שננטוש את הברית שלנו עם ארה"ב ונעבור לצד של רוסיה או סין.

    אהבתי

  30. ראיון טלוויזיה עם פרופ' ויקטור דיוויס הנסון על הנסיונות למחוק פרקים מההיסטוריה.
    כולל גם אזכורים היסטוריים לנסיונות קודמים למחוק חלקים בעיתים מההיסטוריה.

    https://www.foxnews.com/media/victor-davis-hanson-on-the-erasing-of-american-history

    בהתאם להעדפתכם האישית – ניתן לצפות בסרטון או לקרוא את תמליל השיחה.
    .

    אהבתי

  31. בגלל החשש שנושא זה כבר נתפס כמיושן, ואף אחד לא יטרח להיכנס לקישור, החלטתי להביא את כל החלק האחרון של תמליל הראיון. (למעשה רובו).

    Where did all of this rage and hatred for American history come from? Hanson says it is fostered in universities that take advantage of students’ lack of knowledge and instill in them this idea that their country is actively working against them.

    “They don't have a lot of knowledge, so they don't know who Braxton Bragg was. They have no idea about who Columbus met when he went to the New World. They don't have any idea of Montezuma or genocidal practices by the Aztecs,” he said. “But they do have advocacy that white, male, Christian heterosexuals, they've been told, are the culprits and the source of all their problems. So, when you're young and you're in debt and you're arrogant and you're ignorant, that's a fatal mix.”

    Hanson believes we are in the midst of a revolution. Today’s protesters who are in the streets tearing down statues in an attempt to erase history are a mirror image of past revolutionaries, he said.

    “They're very arrogant. They're sure of their moral superiority because they're ignorant and they have no self-doubt," Hanson explained. "True of most revolutionaries, they have no self-doubt and they become cannibalistic in their zeal for perfection, perfection, perfection."

    Hanson argued that this cannibalization of their own side has already begun. Careers have been ruined and public figures have become victims of character's assassination for the "crime" of voicing an original, contrarian thought in what has been dubbed the "cancel culture."

    "A lot of these students, if they had seen the other paradigms — and we have a lot of them, we have them in Latin American, we have them in Africa, we have them in China, we have Russia. Those paradigms do not allow them free speech and the material prosperity and security to voice their opinions," said Hanson. "A lot of people, I don't know how they're surviving. But for three weeks they've been doing nothing but protesting because they're products of a capitalist system. So do they really want an indigenous system?

    Liked by 1 person

כתיבת תגובה