הדחקה דמוגרפית – קווים לדמותה

יועז הנדל וזכי שלום חיברו בזמנו ספר מעניין בשם "תנו לצה"ל לנצח" על הצלחתו המרשימה של צה"ל לחסל את האינתיפאדה השנייה.
באחד הקטעים בספר הם מתייחסים לרצועת עזה ומתארים את העניין שהיה למדינה ברצועה כבר מהתקופה שאחרי מלחמת השחרור.


מסקירה היסטורית זו עולה שממשלות ישראל לדורותיהן ראו חשיבות בשליטה ישראלית ברצועת עזה, ולאורך השנים טיפחו והעצימו את ההתיישבות היהודית ברצועה. כדי לבסס את הטיעון שתוכנית ההתנתקות באה על רקע תפיסה טהורה של האינטרסים הלאומיים של ישראל ולא כתוצאה מכניעה לטרור, צריך לבסס טענה ולפיה כל ממשלות ישראל לדורותיהן, החל מקום המדינה, לקו בעיוורון והוכו בסנוורים בכל הנוגע לחשיבות השליטה הישראלית ברצועת עזה.


אומרים הנדל ושלום: לא ייתכן שכל ממשלות ישראל לקו בעיוורון. מכאן ששליטה ברצועת עזה הייתה חשובה לישראל ומן הסתם עודנה חשובה לישראל.

הטיעון מפוקפק כשלעצמו. בהחלט ייתכן שממשלות ילקו בעיוורון, והמפקפק מוזמן לעלעל ב"מצעד האיוולת" הקלאסי של ברברה טוכמן על דוגמאותיו היפות.

אבל בעניינה של רצועת עזה קיים פקטור נוסף בשם הדחקה דמוגרפית. בפשטות ממשלות ישראל הדחיקו את משמעות העובדה שמשפחות עזתיות בשנות החמישים לא הסתפקו בילד וכלב ולעתים קרובות לא הסתפקו אפילו בעשרה ילדים. זאת בזמן שתמותת התינוקות הלכה וירדה. אפילו בשנות השבעים חיו בעזה רק כ-300 אלף, אם מעגלים כלפי מטה. אפשר היה להדחיק את כ-2 מיליון העזתים שיחיו בשנת 2020.

הדחקה דמוגרפית אינה בהכרח דבר רע. אין טעם לעסוק בצרות שספק אם יתגשמו. אבל כאשר הן בכל אופן מתגשמות בסופו של דבר, וכפי שקרה בעזה, שינוי החישוב האסטרטגי מוצדק.
אני מאוד מתעניין בנושא הניבוי הדמוגרפי וההדחקה הדמוגרפית והבאתי במרוצת השנים הרבה מאוד דוגמאות בנושא.

רוזוולט אמר למנהיגים יהודים שיש מגבלות ליכולתה של פלשתינה לשאת עליה יהודית. אולי עוד מאה אלף, אולי עוד מאה וחמישים אלף. התברר שהוא טעה. הוא לא שמע על מתקני התפלה ועל פיתוחים רבים אחרים.

בן גוריון חזה ששיעורי הלידה הגבוהים במשפחות המזרחיות לעומת האשכנזיות עלולים ליצור מדינה מושחתת לבנטינית ומיליטנטית. האם שלטון הליכוד מגשים ממש עכשיו את חששותיו של בן גוריון? יהיו שיגידו שכן (בלחישה כדי שלא להיחשב גזענים). אבל לדעתי ממש ממש לא. המדינה פחות מושחתת ופחות מיליטנטית מאשר בזמנים שלו שבהם אלוף בצה"ל היה יכול לאנוס חיילות להנאתו.

כהנא הטיח בפניו של אהוד אולמרט בראיון מפורסם שאם לא יטפלו בבעיית ערבי ישראל, הללו יהפוך לרוב דמוגרפי. כהנא טעה. נס דמוגרפי שטיבו עוד לא ברור לגמרי העלה את הילודה היהודית בישראל, בעוד ההתפוצצות הדמוגרפית במרחב הערבי באה לסיומה פחות או יותר (פרט לבדואים בנגב). זאת כמובן בנוסף לעליה הרוסית ולהשפעתה.

לי אין ספק שהילודה הגבוהה בקרב המשפחות החרדיות תשנה את פני המדינה לטווח הארוך. אבישי בן חיים ואחרים שעוסקים בהדחקה דמוגרפית בנושא טועים. אבל אני לא חושב שיש מקום להיות מוטרדים מכך כל כך מאחר שאני מאמין בפתרון שתי המדינות.

16 תגובות בנושא “הדחקה דמוגרפית – קווים לדמותה

  1. תמריץ,
    ברשותך אציע למוחקי שקספיר וצ'רצ'יל הבריטים מטרה ראויה יותר בדמותם של הביטלס ששרו שיר הלל וקילוסין לגדול סוחרי העבדים הבריטים, האדון ג'יימס פני, שהעניק את שמו לרחוב הביטלסי "פני ליין"
    https://en.wikipedia.org/wiki/James_Penny

    אהבתי

  2. לא הבנתי את הספורט פה בתגובות, כשתמריץ כותב פוסט מושקע ומנומק ואז מגיבים פה בענייני היום בלי קשר לפוסט. לכו לכם לפייסבוקכם ותשאירו את הבלוג לדיונים עניינים

    אהבתי

  3. אא, הכול מתקבל בברכה. כדברי היו"ר מאו: יצמחו אלף פרחים. בפרט הלקט שמביא החייל הזקן הוא מקור שאין כמוהו להכרת התקופה.

    אהבתי

  4. תמריץ
    מעניין שאתה מזהה את טעותו של כהנא שנבעה מאקסטרפולציה לעתיד של ילודת הערבים, ואז חוזר בדיוק על אותה טעות כשאתה עושה אקסטרפולציה של ילודת חרדים. יש תהליכי מודרניזציה רבים בחברה החרדית. נכון, ישנן פלגים קיצוניים, אבל מסביבם יש רבים שמאמצים סגנון חיים הרבה יותר מערבי. מי יודע מה יהיה עוד עשרים שנה? אולי רוב החרדים יסתפקו בשלושה ילדים ומטה, כמו ערביי ישראל? אולי ההגדרה של חרדי תהיה שונה מאוד מהיום – הם יהיו אוכלוסיה שרובה הגדול עובד, מתפרנס ומתגורר לצד חילוניים ללא בעיות? אולי תהיה הגירה מסיבית של יהדות אירופה וארה״ב לישראל בעקבות האנטישמיות? אין לדעת. פתרון שתי המדינות שלך נשמע סביר בערך כמו נבואות הרב כהנא.

    Liked by 1 person

  5. המסקנה שלי מהטעות של כהנא היא לא "אין שום משמעות לאקסטרפולציה דמוגרפית". שם היה נס מפתיע. לא תמיד יהיה.

    את ניצניו של פיתרון שתי המדינות רואים כבר היום כך שלא הייתי אומר שהוא בלתי סביר. אוטונומיה הולכת וגוברת לרשויות המקומיות בעניינים שבהם יש מחלוקות בין חילונים לחרדים והפרדה בין חרדים לחילונים ברמה המוניציפלית.

    ההבדל הגדול מבחינה זו בין הילודה החרדית לערבית הוא שהילודה הערבית נובעת מחוסר התחככות במודרניות בעוד שהילודה החרדית היא חלק מהמתמודדות עם המודרניות. כלומר החרדים כבר בשלב של "אחרי" מבחינת התמודדותם עם העולם המודרני. הדתיים לאומיים יכולים להעיד על כך. רבים מהם אולטרה מודרניים ואינטליגנטים אבל חמישה ילדים במשפחה זה דבר רגיל. רק שהם מתמודדים עם 20 אחוז יציאה בשאלה. החרדים (האשכנזים) פיתחו אסטרטגיה אפקטיבית לסגור את ילדיהם ולכן שיעור היציאה בשאלה אצלם נמוך פי 2 או יותר.

    אהבתי

  6. אתה לא צריך רוב דמוגרפי כדי להפוך מדינה על קרביה, תראה מה שקורה באנגליה, בשבדיה. יש מיעוטים שמשתלבים ויש מיעוטים שהם וירוס.
    לו הפלסטינים היו שויצרים או הונג קונגים או שבדים פתרון של שתי מדינות היה הגיוני. תראה מי מיצג בכנסת את ערביי ישראל, אלו דעות הם משקפים?
    תשע עשיריות מהחוק זו חזקה, כפי שהרשות הפלסטינית מראה לך עם הגב אליך והמכנסים מופשלות.

    במסגרת פינת הטירלול האמריקאי:
    נגן עד מוות על זכותך להביע את דעתך — בתנאי שאינה מרגיזה את הקוראים. לו היו שני צדדים הינו שמחים להביע את דעתם אבל יש רק צד אחד.
    בבוקר יום חמישי האחרון עוד תמך ה"ניו יורק טיימס" בפרסום מאמר דעה נפיץ של סנאטור רפובליקאי, שקרא להשתמש בצבא נגד המתפרעים הבוזזים. בחמישי בערב חזר בו העיתון בתוקף מעמדתו, ועורך מדור הדעות התפטר. מה קרה שם בין לבין?
    https://www.haaretz.co.il/gallery/media/.premium-1.8905793?utm_source=smartfocus&utm_medium=email&utm_campaign=daily&utm_content=5013167&lts=1591673389262

    Liked by 1 person

  7. תמריץ,
    החרדים מתחככים כל העת במודרניות, ומאמצים עוד ועוד דברים ממנה. הם לא בשלב סטטי של ״אחרי״, החברה החרדית משתנה כל הזמן. אני מסכים שלא תהיה שם יציאה המונית בשאלה, אבל המאפיינים של המחנה עצמו בהחלט יכולים להשתנות (ומשתנים כבר עכשיו).
    לפני עשרים שנה היו (נניח) 400 אלף חרדים, שרובם לא עבדו, לא ראו טלוויזיה ולא ידעו מה זה מחשב. היום יש 800 אלף, רוב הנשים עובדות, חלק גדול במקצועות ההייטק,ולרוב יש סמארטפון (בהיחבא אמנם). אין החרדי של היום דומה לחרדי של אז.
    יכול להיות שבעוד חמישים שנה יהיו בארץ 50% חרדים אבל רובם יהיו שונים מאוד מהחרדים של היום. יתר אוטונומיה לרשויות מקומיות כן, אבל היפרדות של ממש לשתי ישויות מדיניות לא תהיה. לדעתי זה התרחיש הכי סביר.

    Liked by 2 אנשים

  8. רינגו, אני לא יודע כמה אנו חלוקים. אמרתי שכשאני כותב שתי מדינות זה לא באמת שני מושבים באו"ם. יותר כמו קליפורניה וטקסס והמגמה תהיה העברת יותר ויותר כוח מהרמה הלאומית לרמה המקומית.

    אהבתי

  9. סליחה, אבל "נס לא קרה לנו". זה לא נכון.
    הילודה היהודית אינה נס. היא תוצאה של זרמי עומק שהיו כאן ונמצאים כאן בינתיים (כמו המסורת היהודית, הכח של המשפחה, האיום הערבי עלינו, ההתפכחות מחלומות השלום של השמאל, התחזקות הצד הלאומי בציבור הישראלי, רצון החיים החזק שלנו, …). בעלי הטורים ו"מובילי הדעה" פשוט העדיפו להתעלם מזה.
    נס אין כאן. מה כן יש כאן? גיוס של כוחות חיים במענה למציאות שסביבנו. מי שקורה לזה נס (ואולי גם תמריץ) ממאן להכיר שיש דברים מלבד "יכולת ההפשטה".

    אהבתי

  10. למה בשנות השבעים והשמונים הילודה היהודית הייתה נמוכה והערבית גבוהה? זרמי העומק לא היו קיימים אז? בכל מקרה המפנה הוא עוד יותר בצניחת הילודה הערבית מאשר בעליית היהודית.

    אהבתי

  11. א. " … קיים פקטור נוסף בשם הדחקה דמוגרפית. בפשטות ממשלות ישראל הדחיקו את משמעות העובדה שמשפחות עזתיות בשנות החמישים לא הסתפקו בילד וכלב ולעתים קרובות לא הסתפקו אפילו בעשרה ילדים. זאת בזמן שתמותת התינוקות הלכה וירדה. אפילו בשנות השבעים חיו בעזה רק כ-300 אלף, אם מעגלים כלפי מטה. אפשר היה להדחיק את כ-2 מיליון העזתים שיחיו בשנת 2020. …-'
    ——————————
    נדמה לי שהקושי לתפוס מגמות דמוגרפיות אינו ייחודי.
    אני עדין זוכרת את התדהמה שלי כשגיליתי שהפרש של עשירית אחוז בגובה הריבית על משכנתא – יוצר פער אדיר בגובה החזרים המצטברים, במהלך 20 שנה, לבנק. פער שבזמנו נתפס בעיני כזניח, ואפילו כקטנוני מדי מכדי להתמקח עליו. כנ'ל לגבי חשיבות גובה העמלות לבנק – כשחוסכים עשרות שנים לגיל הזקנה.
    וזאת למרות שבזמנו עוד זכרתי איך מחשבים סדרה חשבונית וסדרה גיאומטרית (הכוללת ריבית דריבית).
    גם עכשיו, רואים שהציבור הרחב (ולא מעט "מומחי תקשורת") מתקשה להבין מהי גדילה אקספוננציאלית, ובאיזו מהירות מגפות עלולות להתפשט.

    מכאן שמאוד מובן לי איך מי שראה בשנות השבעים 300,000 איש בעזה – פשוט לא הצליח לדמיין שאחרי פחות מחמישים שנה יחיו שם 2 מיליון איש.

    ב. "הדחקה דמוגרפית אינה בהכרח דבר רע. אין טעם לעסוק בצרות שספק אם יתגשמו. אבל כאשר הן בכל אופן מתגשמות בסופו של דבר, וכפי שקרה בעזה, שינוי החישוב האסטרטגי מוצדק …"
    ————————–
    יש כמובן את שפע הניבויים הדמוגרפים שלא התגשמו.

    אבל מניע לא פחות חזק ל"הדחקה הדמוגרפית" הוא ההתמכרות, של אישים ושל מערכות, להשגת "שקט עכשיו".
    במחשבה שמי שיאלץ לטפל בבעיות, שרק ילכו ויתעצמו בסדרה הנדסית, יהיה המחליף של המחליף של המחליף שלהם.
    לא משתלם, לאף פוליטיקאי ואף פקיד בכיר, להיכנס לעימותים קשים בהווה – בכדי למנוע בעיות קשות עוד עשרים שנה.
    הדבר נכון לגבי
    – גובה קצבאות הילדים
    – תמיכה בהפסקת קצבאות אונסקו ל"צאצאי פליטי 48"
    – מלחמה בפוליגמיה הבדווית
    – מלחמה בהשתלטות על קרקעות ובניה בלתי חוקית
    – ה"אסטרטגיה" של יעלון /צמרת צה'ל לדחות ככל הניתן את העימות עם איראן והחיזבאללה. בתקווה שמאות אלפי הטילים המכוונים אלינו "יחלידו", שהמנהרות יתפוררו וכד'.
    – ההימנעות מטיפול בבעיות הגניבות מצה'ל
    ועוד ועוד ועוד

    Liked by 2 אנשים

כתיבת תגובה