פתרון שתי המדינות

אף אחד לא סיכם את המשבר בין הציבור הכללי לחרדים טוב יותר מישי שנרב בשרשור טוויטר. לא פעם ביטאתי הערכתי לנדב שנרב, הוגה דעות מקורי ומבריק, ומסתבר שהבן שלו גם מדבר לעניין בעיניי.

1

אחרי זה צריך להגיד שפרשנית בכירה בטלוויזיה כמו רינה מצליח לא אמורה להגיד שטויות, למשל שאנשי מס הכנסה נמצאים תחת סכנה בבני ברק (להבדיל ממאה שערים שמכילה ציבור שונה וקנאי בהרבה).

בסיפור הספציפי של המגפה אולי צוחק מי שצוחק אחרון. אם לא ימצא חיסון מעשה ידי אדם ייתכן שכל האוכולוסיה תצטרך לעבור את מה שהחרדים עוברים באופן מזורז: חיסון עדר המוני. ומה שהחרדים עשו אינו שונה כל כך ממה שהציעו גורמים נורמטיביים כמו שירותי הבריאות בבריטניה ובשוודיה.

אבל השאלה הכללית של יחסי הציבור הכללי והחרדי אינה פשוטה. קשה לראות כיצד המדינה נותרת יחידה אחת מתפקדת כאשר משקל החרדים באוכלוסיה הולך וגדל. ההבדלים במערכת הערכים פשוט גדולים מדי. צעיר לא חרדי בן זמננו יחוש מחובר יותר לצעיר בריטי או שוודי מאשר לבן עמו החרדי. אנו רואים בזמן המגפה דברים דמיוניים ממש קורמים עור וגידים: רמת גן סוגרת בגדר את הגבול שלה עם בני ברק.  נראה לי שזה משהו שיכול לבשר את העתיד הרחוק: ישראל תוכל להתקיים רק כישות פדרלית רופפת של תת מדינות: מדינת תל אביב ומדינת יהודה, כאשר כל מדינה אמורה לממן את רוב הוצאותיה בעצמה. גם באמריקה יש הבדל בין המדינות הנוצריות בלב היבשת למדינות הליברליות השוכנות לחופי האוקיאנוס, ורוב הנושאים הנוגעים לחיי היום יום מוכרעים ברמת המדינה. מה אכפת למי שחי בסן פרנסיסקו מה החוקים באלבמה? לפעמים אכפת לו, כמו שקרה כשתושבי סן פרנסיסקו נתקלו באדישות של ממשל רייגן לפרוץ מגפת האיידס. אבל לרוב הוא יכול לחיות בשקט בדרכו שלו.

כל מיני פתרונות המבוססים על קיום קונפדרציה רופפת ומעורפלת בין שתי מדינות המתקיימות זו לצד זו עם אינספור מובלעות הוצעו לסכסוך הישראלי-פלסטיני. הם לחלוטין לא ריאליים ויובילו לפריצת מלחמה קשה, כפי שקרה בעקבות הקמת הרשות הפלסטינית ובעקבות ההתנתקות. אבל אותם פתרונות בדיוק הם ישימים ואולי אף בלתי נמנעים בעתיד הרחוק של יחסי הציבור הישראלי עם הציבור החרדי. ואם זה נראה רחוק ומופרך, אולי זה מאותה סיבה שבגללה גם צעדי ההרחקה הנוכחיים נראו רחוקים ומופרכים לפי חודש: גם מגפות וגם שינויים דמוגרפיים מתקדמים בקצב אקספוננציאלי.

54 תגובות בנושא “פתרון שתי המדינות

  1. תמריץ,
    הבורות הגיאוגרפית שמפגינים השמאלנים (כולל הגנרלים מהפטיציות) בקשר ליו"ש ניכרת גם בדבריך על מדינת תל אביב. צפון ומרכז תל אביב מתאפיינים אמנם בריכוז של שמאלנים (שמגיעים לשם מכל הארץ) אבל דרום תל אביב שונה. גבעתיים גם היא שמאלנית אבל לערים הגדולות, פתח תקוה, רמת גן, ראשון לציון ובת ים יש צבע שונה. מדינת תל אביב היא חלק מהמזרח התיכון החדש.

    אהבתי

  2. רוב המזרחים המסורתיים והדתיים הלאומיים לא ירצו להיות עם החרדים. איך אנחנו יודעים? כי ככה זה כבר היום מתפלג בבחירות בירושלים.

    אהבתי

  3. אין חדש תחת השמש.
    ממלכת יהודה וממלכת ישראל.
    שהיה הוא שיהיה ויוביל לחורבן

    אהבתי

  4. תמריץ,
    המדינה החרדית דווקא קיימת. בני ברק (מדרום לז'בוטינסקי), מודיעין עילית, רמת בית שמש, אלעד, ביתר, עימנואל. יש התנחלויות פה ושם כמו ערד ויבנאל אבל מוקד החיכוך העיקרי הוא בירושליים. בערים מעורבות אחרות כמו טבריה, פתח תקוה, צפת, אשדוד ואפילו תל אביב רמת החיכוך נמוכה בהרבה.

    אהבתי

  5. תמריץ,
    הפתרון לשנאת חרדים או לגידול היחסי שלהם בתוך האוכלוסייה אינו היפרדות.
    אם הבעיה היא ש"צעיר לא חרדי בן זמננו חש מחובר יותר לצעיר בריטי או שוודי מאשר לבן עמו החרדי", אז במה תועיל היפרדות? היא רק תחמיר את הבעיה.
    גם ההשוואה לארה"ב היא מופרכת בגלל שבארה"ב מתקיים מצב ייחודי לכל העולם – בטחון מפני איום בדמות 2 אוקיינוסים השומרים את האומה משני צדדיה. אם ארה"ב הייתה עומדת בפני איום – כל החלוקה למדינות שאתה מתאר הייתה מתמוססת והחוק והתרבות הפדרלית (שכיום הם פדרליים) היו משתלטים על כל השטח והופכים את ארה"ב מפדרציה למדינה אחת.

    אני רואה את התמונה אחרת לגמרי:
    ראשית, הסתות ושנאה הן דבר שקיים תמיד וזה קורה וקרה תמיד. גם הציבור הדתי הואשם ברצח רבין, והחילוני בהאשמות אחרות, וכדומה … לפי העיקרון שלך היינו צריכים לאחר רצח רבין להפריד את האומה לשתיים: לדתיים ולחילונים.

    שנית, המהלך שאני רואה הוא אחר: החרדים ישתנו וזה קרה וקורה. אתה בעצמך מציין שמדובר בציבור הכי אבולוציוני שיש. אני לא חושב שהם יהפכו לדתיים או לחילונים, ואני גם לא מעוניין בכך. אבל שיעור ההשתתפות שלהם בכח העבודה יכול לעלות אם יעשו את המעשים הנכונים. בעיקר אני חושב שמערכת ההשכלה הגבוהה צריכה להפסיק את פחדיה מארגוני הנשים שמתנגדים ללימוד נפרד לנשים וגברים, ולתת לחרדים ללמוד כרצונם. ויש גם כלים נוספים כמו קיצוץ קצבאות הילדים, ועוד …

    שלישית, בניגוד למצטייר מהתקשורת אני רואה התקרבות של החילונים לחרדים.
    המהלך הפוליטי שמתרקם בימים האחרונים שתחילתו בפילוג של כחול לבן, הוא להבנתי משהו מהותי ולא רק דרמה אישית בין גנץ ללפיד. זה לא משהו שקרה עכשיו, אלא הופיע בעוצמה עכשיו. בכלל, גלים חזקים ועוצמתיים לרוב פועלים ביותר מבכיוון אחד, ואף בכיוונים מנוגדים. כמו שאוסלו הביא המון עוצמה – כך הוא הביא למפלה של השמאל. כמו שכחול-לבן הביאה עוצמה של "רק לא ביבי" – כך היא פירקה את המפלגה וריסקה את לפיד לקרשים.
    גם עכשיו הגל העכור כנגד חרדים (בוודאי כשהוא בא בתוך משבר כלכלי קשה מאוד) – יהיו לו השפעות מנוגדות מאשר נדמה.
    להבנתי יאיר לפיד הוא איש שמאל שניסה לכבוש את המדינה מתוך המרכז. זאת המהות של יש עתיד, שניסתה (וכתבתי על-כך בעבר) לעצב דמות ישראלי חדש ולהגדיר מחדש "מיהו יהודי"/"מיהו ישראלי". תחת "רק לא ביבי" ותחת הרצון לעצב סדר יום אזרחי חדש, יש עתיד התאחדה עם "חוסן לישראל" שהיא להבנתי שיא שיאה של אנשי המרכז (וגם אנשי "תלם" כמו אורי הוטנר נכנסים בקטגוריה הזאת).
    הפילוג של כחול-לבן להבנתי הוא היפרדות של המרכז מהשמאל והליכה משותפת עם הימין. ושוב, לא ימין דווקא במובן המדיני, כי אם ימין במובן של יהודיות. הצד של המרכז הלך עם הימין, והשמאל בראשות לפיד ננטש לאנחות.
    כמובן שמדובר בביטוי פוליטי למהלך שלדעתי הוא אנושי ורחב יותר, כלומר אני חושב שגם החילונים ישתנו. אני חושב שחילונים יתחילו יותר ויותר לחשוב כמו עירית לינור או אברי גלעד, שהם אנשים שיש להם את החיים שלהם והם חילונים למהדרין, ועם זאת יודעים כיצד לחיות עם חרדים. שיודעים לא להיות מאוימים מחרדים ולמצוא את הנתיבים לשיתוף פעולה.
    זה נראה לי מה שהולך לקרות.
    רעיון שתי המדינות שלך נראה לי רחוק מאוד מהמציאות. והמציאות יותר חזקה מהכל !!

    אהבתי

  6. תמריץ,
    גם נוף הגליל (נצרת עילית לשעבר) וחריש יזכו ברובע חרדי. ב2050 הים יהיה אותו ים וראש הממשלה יהיה אותו ראש הממשלה.

    אהבתי

  7. יאיר, אף אחד לא רוצה להיות מיעוט ובטח לא מיעוט במדינה חרדית. גם עירית לינור לא תרצה להיות וגם הדתיים הלאומיים לא ירצו להיות. תצטרך לקום אוטונומיה תחת מסגרת פדרלית שתמנע מהלא חרדים להיות מיעוט.
    יכול להיות שהחרדים יעברו טרנספורמציה עצומה ואיני שולל האפשרות הזו. גם יכולה לבוא "התפרקות החרדיות" אבל גם ייתכן ואף סביר שלא.
    המצב שבו החרדים עשרה אחוז מהאוכלוסיה וניתן לסבול איכשהו את משוגותיהם הוא ארעי. הגידול האקספוננציאלי מוביל למקומות אחרים. זה נכון שאם יביאו כל משפחה עם בדל יהדות מאוקראינה התהליך הזה יתעכב ולכן אני נגד צמצום חוק השבות.

    Liked by 1 person

  8. תמריץ,
    אתה משתמש בהגדרה הנוכחית שלך מהווה ומשליך אותה על העתיד:
    – ההגדרה שלך ל"מיהו ישראלי" אכן גורמת לך לראות את עצמך שונה מאוד מהחרדי ולכן גידול עתידי שלהם באוכלוסיה הופך אותך, ואת החילונים והדתיים, ל"מיעוט" בעתיד.

    אני מנסה לומר שההגדרות ישתנו ובעתיד נראה מצב שונה ממה שאתה חוזה. זה יקרה מכמה סיבות:
    – החרדים יצאו לעבודה וללימודים וכדומה …. ושם תהיה יותר התקרבות בין חילונים לחרדים …
    – החילונים יגדירו את עצמם שונה מאיך שאתה והם מגדירים את עצמם כרגע, וההגדרה העתידית הזאת לא תגרום להם לראות בעצמם כ"מיעוט".

    המשמעות של "מיעוט" ורוב" היא עניין של תפיסה תרבותית.

    Liked by 1 person

  9. כתבת "קשה לראות כיצד המדינה נותרת יחידה אחת מתפקדת כאשר משקל החרדים באוכלוסיה הולך וגדל".
    אני רק דואג ל"קשה לראות כיצד המדינה נותרת מתפקדת כאשר משקל החרדים באוכלוסיה הולך וגדל".
    אם זה ייפתר, והחרדים יתמכו בתפקוד המדינה, אזי נוכל לקיים כאן מדינה כיחידה אחת (ועם אחד).

    * אני, כתגובה למשבר הזה, הייתי יוצא כמדינה ביוזמה להכשיר 200 חרדים לשנה ל-10 השנים הקרובות להיות רופאים (כולל השלמת בגרויות וכדומה). אין רופאים חרדים וזה באשמת הממסד החרדי, שמצד אחד מאוד מכבד ומעריך רופאים ורואה בהם תפקיד חשוב, אבל מנגד מונע מרוב ילדיו מלהגיע ליכולת ללמוד רפואה. לציבור החרדי ולמנהיגות החרדית יהיה קשה לסרב ללימודי רפואה.

    אהבתי

  10. חישובי קורונה,
    ביממה החולפת נוספו 37 חולים במצב בינוני קשה והרשימה נראית כעת כך – 20, 17, 18, 5, 16, 25, 16, 19, 41. 27. 32. 28. 23. 37.
    הגידול המעריכי עדיין נמשך. לעומת זאת מספר המאושפזים במצב קל ממשיך לרדת וזו רשימת כמות המאושפזים במצב קל – 501, 473, 466, 439. 421. השכל הישר אומר שמתבקשת קורלציה בין מספרי החולים במצב בינוני/קשה לבין אלו במצב קל. המסקנה המתבקשת מהנתונים היא שהסיבה לקיטון במספר החולים המאושפזים במצב קל היא לא ירידה במספר החולים אלא החמרה בקריטריונים לאישפוז בבית חולים. כתלמידיו של רינגו נסלק להבא את הנתון הזה מהסקירה. נסכם אם כן שאנחנו בתוך עליה מעריכית מתונה – העקומה אמנם עולה במתינות אבל עדיין רחוקה מיישור.

    Liked by 1 person

  11. במלחמת המפרץ, כאשר נחתו על ישראל סקאדים, והאזעקות לא נשמעו בכל מקום , החרדים קלטו שמכשיר רדיו בכל בית הוא מוצר הישרדות חיוני.
    מספר שנים מועט אח'כ גם צצו תחנות הרדיו החרדיות.
    מספר שנים אח'כ – תחנות חרדיות לא פיראטיות (ומאזיניהן), אפילו נאלצו להשלים עם הקצאת שעה – שעתיים ביממה לקולות נשים.
    כיום שדרני הרדיו צברו כוח שמצליח לכופף את העסקנים והפוליטיקאים החרדיים. (בעיני – לרוב לרעה. כמו הפחתת יכולת ההתעלמות מחילולי שבת המוניים).

    מה שמוכיח שטלטלות עזות / מלחמות / מגפות וכד' הם תמיד זרז לשרשרת שינויים בכל חברה.
    מכאן שמאוד קשה לי להאמין שבעקבות המשבר החריף שחווה המגזר החרדי בתקופת הקורונה – לא יתחוללו בו גלי שינויים.
    אני אמנם מקווה שהם יחוללו מודרניזציה וישראליזציה – למרות שאיני בטוחה שזה יהיה הכיוון העיקרי. אבל אני די בטוחה ש"מה שהיה זה *לא* מה שיהיה". יחולו שינויים מהותיים במגזר.
    מכאן שאני נוטה להסכים עם התזה שהציג יאיר.

    אגב, הטענה ש"מדינת יהודה" תסתמך על משאביה בלבד, ולא תדרוש מימון מ"מדינת ישראל", מזכירה לי את ההבטחות שקדמו לרעיון ההתנתקות מעזה.
    כאילו לאחר היציאה מרצועת עזה – ישראל תפסיק להיות אחראית לאספקת חשמל, מים, שירותי רפואה מתקדמים וכל שאר צרכיהם ההומניטריים, כולל קוסברה ומלט לבניית מנהרות.

    Liked by 3 אנשים

  12. עלתה בדעתי גם דוגמא הפוכה לתזה שאני עצמי הצגתי – התרבות האיטלקית והקשר בינה לריבוי תאונות דרכים קטלניות ולמספרי המתים מקורונה.

    כאשר נכנסה לאיטליה החובה לחגור חגורות בטיחות, באיחור רב, איטליה הוצפה באופנת חולצות חדשנית. חולצות שעליהן פס אלכסוני עבה בצבע אפור כהה. מטיל הקנסות הפוטנציאלי, הצופה במכוניות ממרחק, היה אמור לטעות לחשוב שהנהג ונוסעיו חגרו חגורות בטיחות.

    האיטלקים גילו תושיה יצירתית דומה, בכדי לעקוף את הוראות הרשויות, גם בתחילת "גזרות הקורונה". מה שיכול להסביר את תגובתם המאוחרת לקורונה ואת מספר הנפטרים הגבוה.

    מה שכנראה מוכיח שקיימים אלמנטים תרבותיים שמאוד קשה לשנותם.

    Liked by 1 person

  13. הרב מיכאל אברהם טען שהתנהגות המגזר החרדי אינפנטלית, מתנשאת וכפוית תודה. ( * קטע מדבריו)
    ####################
    אין פלא שצבא הרשע הציוני מתגייס לחלק מזון לבתים בבני ברק (וגם לאכיפת ההוראות), כנראה כדי להעביר את כולם על דתם ודעתם. ההידבקות בבני ברק היא כידוע עצומה, בגלל הצפיפות, חוסר שמירה על הוראות והבנה שלהן ושל המצב, וכמובן גם הוראות מנוגדות של המנהיגות החרדית. אין פלא שהממשלה הציונית המרושעת שוכרת מקומות כדי לבודד אנשים מבני ברק שדורשים בידוד (הכל כדי להעביר אותם על דתם וכו’) ועוד. כעת התבשרנו שהעירייה שם גייסה את האלוף במילואים רוני נומה, הוא ולא מלאך ולא שרף, לא ראש ישיבה, לא עסקן ולא משגיח, כדי שיסייע וירכז את המאמצים הנואשים לעשות משהו בתוהו ובוהו שנוצר שם.

    כמה טוב שהתורה מגנא ומצלא ושבבני ברק לא יקרה מאומה (לפחות לאלו שתרמו לקופת העיר ולא התגייסו לצבא השמד והלכו עם גרביים של X דנייר – מלא את החסר), וברור שכל זה קורה אך ורק בזכות התורה ולומדיה בטהר8ה, ובזכות רבותינו הקדושים וההישמעות הקפדנית להוראותיהם שניתנו בעיני הבדולח דילהון. אי אפשר כאן שלא להיזכר ביגאל אלון שאמר שצפת במלחמת השחרור ניצלה בזכות המעשה ובזכות הנס. המעשה הוא שזקני צפת קרעו שערי שמים בתפילתם, והנס שמחלקת הפלמ”ח הגיעה בזמן ועשתה את העבודה. אני מניח שאחר כך היא חטפה אבנים וזעקות שבר “נאצים, נאצים” מהמקומיים, ובצדק. חזקה שכל מה שעשו לא עשו אלא בשבילם.

    התמונה שמצטיירת בעולם (כפשוטו, לא רק בארץ) היא זוועתית. חילול השם שלא היה כמוהו. אנשים בארץ ובעולם ממש מתפוצצים למשמע ומראה הדברים. הזעם הוא נורא, ואם היינו ברוסיה או אוקראינה של המאה התשע-עשרה לדעתי היו פורצים כאן מעשי טבח ופוגרומים. פתאום אני מתחיל להבין כיצד זה קרה אז (ולא לגמרי מבין איך זה לא קורה היום). העולם רואה מול עיניו עדר של שוטים אינפנטיליים מרצון ומבחירה, חסרי הבנה וחסרי סולידריות, ויחד עם זה נפוחים מחשיבות עצמית ונעדרים כל יכולת לביקורת עצמית. אוסף של ילדים קטנים וחסרי אחריות שמפריחים סיסמאות שהם עצמם לא מאמינים בהן וגם חיים על פיהן (עד שמגיע רגע המבחן ואז מתברר במה הם באמת מאמינים). אין פלא שאנשים חשים שהחברה הזאת תקועה אי שם בעידן הפרהיסטורי, והבעיה העיקרית היא שהם עצמם עושים מזה אידיאולוגיה.

    צריך להבין שבעידן התקשורת הגלובלית הכל מצולם והכל ידוע. אנשים חשים שיש כאן אוכלוסייה מרושעת, מטומטמת וכפוית טובה, למרות ההתחשבות והעזרה הבלתי נתפסת של החברה הכללית לתופעות הללו. לכן קשה לי לומר שהם טועים טעות גדולה מדיי. הדברים נשמעים כמעט אנטישמיים (למעט העובדה שהם לגמרי מוצדקים), אבל נדמה לי שתמונה ויראלית אחת שווה אלף מילים:

    ####################

    בעיני הוא מתאר את גיל ההתבגרות. לא את הילדות.
    גיל שהוא אמנם כמעט בלתי נסבל, אך אמור לחלוף תוך עשור או שנים. אלא אם המבוגרים מבצעים טעויות קרדינליות. כמו קצבאות ילדים נדיבות מדי.
    (אגב, מצא חן בעיני ששי הקורונה לפסח, הוגבל לעד 2,000 ש'ח / עד ארבעה ילדים במשפחה. מה שכנראה לא מצא חן בעיני הרבה משפחות מרובות ילדים).

    אהבתי

  14. היחידה הרב מימדית של כוכבי,
    מילון יידיש לחיילים? כמה דוברי יידיש יש בבני ברק? וכמה מביניהם אינם דוברי עברית? מקווה שהמודיעין של צה"ל יודע על ערים ערביות קצת יותר משהוא יודע על בני ברק.

    Liked by 2 אנשים

  15. "אני מקווה שהם יחוללו מודרניזציה וישראליזציה" –
    מדובר בשני דברים שונים זה מזה וגם על המשמעות שלהם צריך לדבר (בתגובה לדברי קמיליה ובעקיפין גם לציטוט שהיא הביאה מדברי הרב מיכאל אברהם).

    לומר שהחרדים אינם מודרניים זה פשוט לא נכון. כל הקמתה של החברה החרדית היא תגובה למודרנה (יותר נכון תשובה לשאלה "מהי יהדות בעולם מודרני") וככזאת היא מודרנית. הבחירה שלה בחברת הלומדים היא אולטרה-מודרנית. החברה החרדית אינה חברה מסורתית במובן האקדמי של המושג – קרי חברה חלשה מבחינה אידאולוגית, בעלת אורינות נמוכה, מקיימת את אורחות חייה ללא הנמקה, וכדומה … היא מסורתית במובן היהודי בלבד – אימוץ מוחלט של המסורת היהודית. היא מצליחה להעמיד רעיון במרכז חייה (מה יותר מודרני מזה) ולגייס את כל הכוחות והמשאבים בשביל לקיימו. ובסך הכל בהצלחה לא מועטה.
    לא רק שהציבור החרדי הוא מודרני, הוא אפילו פוסט-מודרני. ציבור שמבין שיש בעולם "אמיתות רבות" אבל בוחר ב"נרטיב שלו", נצמד אליו בחוזקה וחי את חייו לפי "נרטיב" זה. החרדיות אינה מנסה לכפות את אורחות חייה על אחרים, היא רק רוצה להגן על חייה שלה עצמה. היא התגשמות כמעט מלאה של "חיה ותן לחיות".

    לגבי "אני מקווה שהחרדים יעברו תהליכי ישראליזציה" – התגובה המשעשעת שעולה בראשי היא אמירתו של טומי לפיד ז"ל: "לא אנחנו כבשנו את עזה, עזה כבשה אותנו". הישראלים השתנו בשבעים שנה האחרונה הרבה יותר מאשר החרדים, ובזמן הזה הישראלים הפכו ליותר דתיים או ימניים מאשר החרדים הפכו ליותר חילונים או שמאלנים.
    מה זה בדיוק "תהליכי ישראליזציה"? לאכול חומוס? החברה הישראלית לא מצליחה להגדיר לעצמה מה זה "ישראליות" והיא זו שתצליח להשפיע "ישראליות" על החרדים? נראה לי בלתי-אפשרי. מי שרוצה להעביר את החרדים "תהליכי ישראליזציה" משל מדובר בטירונות 02 יגלה שהישראליזציה של החרדים רק גורמת להם לדרוש שהמדינה תהיה יותר דתית/חרדית (בניגוד לאופי החרדי המקורי שנמנע מלהגדיר למדינה מה לעשות מבחינה דתית).

    אני הייתי מסתפק בשילוב של החרדים במערכות החיים כאן, בשוק העבודה, ולא פחות חשוב – בשוק הדעות (כי יש להם הרבה מה לתרום !!).
    הכי חשוב לגרום להם לקחת אחריות על מה שקורה כאן כי ככל שחלקם גדל באוכלוסיה הם לא יכולים להמשיך להתנהג כמו האח הקטן המפונק שמקבל הכל מהאחים הגדולים שלו. מבחינתי החרדים צריכים להשתלב במערכות החיים כאן מבלי לוותר מראש על בדל מזהותם החרדית. מי שמעוניין להעביר אותם "תהליכי ישראליזציה" מונע את ההשתלבות הזאת.

    Liked by 2 אנשים

  16. 1. הבלון של "רק לא ביבי" קרס לממדיו המקוריים – לפיד ויש עתיד.
    2. הצטרפות מפלגת העבודה לכחול-לבן ובהמשך לקואליציה עם הימין מעמידה את ליברמן באופן מגוחך.
    3. מי שהחרים הפך בעצמו למוחרם: יש עתיד וליברמן יושבים יחד עם המשותפת על הספסלים.
    4. גנץ מחזק את תדמיתו כפוליטיקאי.
    5. כמו שאוסלו פירק את השמאל, כך "רק לא ביבי" יפרק את יש עתיד.

    אהבתי

  17. חייל, אני לא ממעיט. הוא גם הביא מעל 50 מנדטים, וגם משמר את שלטון נתניהו.

    אהבתי

  18. לגבי החרדים, יש לפחות תהליך אחד שהחל הרבה לפני הקורונה – גברים חרדים יוצאים לעבוד. אין לי מושג לגבי מספרים אבל סובייקטיבית אני רואה יותר ויותר גברים חרדים במקומות עבודה "רגילים", דבר שבעבר היה שמור אולי לנשים חרדיות.

    זה תהליך מבורך מהרבה בחינות ואני מקווה שעניין הקורונה רק יאיץ אותו.

    אהבתי

  19. תזכורת היסטורית לתקופה שבה חיילי צה'ל נדרשו לסייע למקומות יישוב אזרחיים.
    כולל התנגשות תרבויות בין חילוניים לדתיים, עימותים בתוך הקואליציה ועוד.
    תקופת המעברות.

    מעניין לחשוב מה השתנה במהלך 70 שנה ומה נותר ללא כל שינוי.
    מתוך עולם הידע של רון יובל

    פעילות צה"ל במעברות

    קטע מהרשומה:
    " … הגיעו תלונות נגד התערבות אנשי הצבא בחינוך והדברים הגיעו להתערבות הדרגים הפוליטיים הבכירים במפלגות ולעימות בממשלה. דוגמה לכך רואים בדיווחים בנושאי דת ממעברת ג'סיר אשר איימו על שלמות הקואליציה.
    … מעברת ג'סיר נמסרה לחסות אגודת ישראל. המדריך וכמה מאנשי המעברה התלוננו, כי אנשי הצבא פוגעים ברגשותיהם: הם מנהלים הסברה אנטי-דתית, מחללים שבת ומאיימים לגזוז את פאותיהם וזקניהם של תושבי המעברה, כחלק מהטיפול נגד כינמת. שר הסעד, י"מ לוין, דרש בממשלה חקירה על הנעשה במעברה זו, הממשלה מינתה אותו ואת גולדה מאירסון (מאיר), שרת העבודה, לחקור את התלונות. שני השרים סיירו במעברת ג'סיר וחקרו את מפקד המעברה מטעם צה"ל, את המדריכים ואת אנשי המעברה המתלוננים. המחלוקת נסבה על היקף סמכותו של המפקד ותחומי פעילותו, ונבדקה דרך הטיפול הרפואי.

    תושבי המעברה יוצאי תימן טענו, שהבדיקות והטיפול הרפואי של הנשים בידי רופאים וחובשים גברים מנוגד למסורתם, ופוגע בכללי הצניעות המקובלים עליהם. לטענתם התייחסו אנשי הצבא אליהם בחוסר רגישות, ואף רמזו שהתייחסות זו היתה מכוונת ונבעה מתוך זלזול באורחות חייהם ובאמנותם הדתית. את מפקד המעברה האשימו בניהול הסברה הנוגדת את המסורת הדתית בנושא הילודה. לאחר חקירתם, הגיעו שני השרים למסקנה:

    על הרמטכ"ל להסביר לחיילים במחנות את טיבם של יהודי תימן ורגישותם בענייני דת וצניעות, ולתת פקודה להימנע מכל שיחות בענייני דת, ולאסור עליהם לנסות ולהשפיע באיזו צורה שהיא על ההשקפות הדתיות של תושבי המעברות, מבוגרים וילדים. …"

    אהבתי

  20. בעקבות משבר הקורונה – עלייה חדה בצריכת אינטרנט במגזר החרדי.

    כמחצית מהחרדים הנ'ל מדווחים שימשיכו להשתמש באינטרנט גם לאחר שיחלוף משבר הקורונה.
    עוד הוכחה לכך שכל משבר יוצר גלי שינויים.

    פחות מארבע דקות.

    https://103fm.maariv.co.il/programs/media.aspx?ZrqvnVq=HMEEEG&c41t4nzVQ=ELD

    Liked by 1 person

  21. אילו החרדים והחילוניים היו יושבים באיזורים שונים (איזורים בעלי גבולות טבעיים) יתכן שזה היה אפשרי. אבל הם ממש באותו שטח תקועים אחד בתוך השני. עיר חילונית ליד עיר חרדית. שכונה חילונית ליד שכונה חרדית. אני גם לא יודע איך ניתן למנוע מחרדי לעבור למקום ישוב חילוני וההפך. מה יהיה עם הדתיים לאומיים? מה יהיה עם הערבים? איך תחזיק מדינה מפוררת כזו מעמד נגד אירן?

    אהבתי

  22. ואם תהיה כפיה דתית או כפיה חילונית המדינה תהיה פחות מפוררת? גדרות טובות יוצרות שכנים טובים.

    כל אחד יוכל לעבור לאן שירצה אבל לקבל את חוקת הרשות המקומית – לימודי ליבה או אי נסיעה בשבת וכדומה.

    אהבתי

  23. חישובי קורונה,
    ביממה החולפת נוספו 10 חולים במצב בינוני קשה והרשימה נראית כעת כך – 20, 17, 18, 5, 16, 25, 16, 19, 41. 27. 32. 28. 23. 37. 10. נראה לי שזו ירידה לצורך עלייה שתגיע אחרי סדר פסח שבו גם חילונים גמורים יגלו תסמיני חרדיות. מכל מקום, ביממה האחרונה היה שיפור בכל המספרים המדידים (והמוטים סטטיסטית). היידה ליצמן

    אהבתי

  24. תודה לקמיליה שהזכירה לי ששכחתי (בגלל עומס המאורעות) לאחל חג שמח לתמריץ ולכל קוראי הבלוג.

    עם כל הצער על מתינו, אני לחלוטין מאמין שנצא מחוזקים ממה שקורה לנו וסביבנו. שנצליח לחזור לעצמנו וליותר מכך.
    יתר על-כן, מי שיצליח לצאת חזק יותר ומהר יותר מהמשבר העולמי – יצליח לכבוש פסגות חדשות, להשתלט על שווקים חדשים, והצלחתו לצאת מהמשבר תתורגם למוניטין בינלאומי.
    אני מאחל לעם ישראל שנצליח בכך, שנשתלב במקומות חדשים שקודם לא הצלחנו להגיע אליהם, ושנוכל לתרגם זאת גם להצלחות פוליטיות.

    כיון שניסן הוא גם ראש השנה ("ארבעה ראשי שנים הם: באחד בניסן ראש השנה למלכים ולרגלים". משנה ראש השנה א,א) ניתן גם לברך "תכלה שנה וקללותיה, תחל שנה וברכותיה".
    שתהיה לנו שנה של אחדות (!!)
    שנה של בריאות
    שנה של צמיחה

    פסח כשר ושמח
    ותודה לתמריץ
    יאיר

    אהבתי

  25. חישובי קורונה,
    ביממה החולפת נוספו 24 חולים במצב בינוני קשה והרשימה נראית כעת כך – 20, 17, 18, 5, 16, 25, 16, 19, 41. 27. 32. 28. 23. 37. 10. 24. הגידול המעריכי עדיין איתנו ומוקדם מדי לחגוג את הקיטון של תוספת החולים הידועים. השמחה תהיה במקומה כאשר תהיה קורלציה בין שתי הרשימות.

    אהבתי

  26. חייל ילדי המסתננים יהיו בכייה לדורות. מדוע לא מונעים מהמסתננים לעבוד כאן? האם יש בעיה לחקוק חוק שמונע מהם לעבוד? הרי ברגע שלא יוכלו לעבוד יעזבו עצמאית, ובוודאי יפסיקו להגיע. כמובן יש גם להחמיר באכיפה.

    אהבתי

  27. amehaye,
    הממשלה ניסתה לפעול בהתאם להמלצותיך אבל נבלמה על ידי מערכת המשפט. תצביע לאיילת שקד ותראה ישועות…

    אהבתי

  28. העתידן רועי צזנה גילה קונספירציה רוסית הקשורה לG5. ההיסטוריון יגאל ליברנט עושה ממנו עפר ואפר. לינקים בהמשך

    Liked by 1 person

  29. תמריץ בחצאית

    אהבתי

כתיבת תגובה