מה נשמע נכון לגבי המגפה

האם חסינות עדר קרובה?

יש מי שמקדם את הטענה זו, אבל כל הראיות מצביעות על ההיפך הגמור. והראיה הכי חזקה היא השתוללות הקורונה באירן, שתימשך להערכת המנהיגים שם עוד חודשים רבים. זאת אומרת שצריך לסבול כמו באירן מקורונה במשך חודשים כדי להגיע לחסינות עדר. אין דרך קלה לקצר הליכים כל עוד לא הומצא חיסון. העובדה שהרבה אנשים ידועים באירן מתו מהנגיף היא הסממן הברור ביותר. נאבד הרבה ידוענים מבוגרים לפני שנגמור את הסיפור הזה, אלא אם יימצא קיצור דרך.

האם כולם כבר נדבקו?

יש כל מיני סיפורים ושמועות על כך שהנגיף התחיל להשתולל הרבה לפני המועד הרשמי. יש שתוהים אם הגיע לארץ כבר בשלהי 2019. כל אלו שטויות והבלים שעומדים בסתירה חריפה למה שידוע על הנגיף ועל מקורו כפי שברור מריצוף גנטי, שוק חיות הפרא בווהאן בדצמבר 2019. הסממן הבולט ביותר של הנגיף, אובדן חוש טעם וריח, לא היה סימפטום נפוץ לפני 2020.

האם הכלכלה תתאושש בסיום המשבר?

התשובה היא חד משמעית – כן. החיים חזקים מהכול ובטח יותר ממודלים שקריים (או לכל הפחות מאוד לא מדויקים) שצברו כוח כשיוצריהם התחילו להאמין בשקרים של עצמם ("גרעון", "יחס חוב תוצר").

הבעיה היא שהמשבר יכול להתארך ולהתארך. אף אחד לא יודע מתי בדיוק יגיע החיסון או חיסון העדר. חזרה חלקית לחיים לא תוכל להציל את סקטור הקניונים, התיירות והבילויים ואת סקטור התעופה. הם יוותרו בלימבו – לא לבלוע ולא להקיא.

במישור המקרו גוש האירו הוא סיפור בפני עצמו. לא נראה שיש דרך עבורו לשרוד את המשבר בצורתו הנוכחית. או שהוא ישתנה לכיוון ההתפרקות או שהוא ישתנה לכיוון ההתאחדות (לכל הפחות בצורה חד פעמית – הזרמת כסף עצומה של גרמניה לשאר אירופה או התחייבות להזרמה כזו).

האם ייצור המוני של מכונות הנשמה יגאל אותנו?

כל חיים הם חשובים, גם בגיל מבוגר, אבל סטטיסטית מתברר שגם כאשר יש מכונות הנשמה, רק חלק קטן מהחולים המבוגרים שמחוברים אליהן שורד. מכאן שפתרון בעיית מכונות ההנשמה אינו באמת פתרון גורף למגפה. אמנם בקרב צעירים הפרוגונוזה טובה בהרבה, וכפי שסיפור נהג אוטובוס התיירים שאושפז בפוריה מלמד.

ומה בדבר המסכות?

נראה ברור שארצות מזרח אסיה עצרו את המגפה. ייתכן שצריך לזקוף זאת לזכות המסכות. ואולי זהו האופק הסביר הצפוי לנו – חיים עם מסכה ועם מגבלות על בילויים ויציאות עד הגעת החיסון.

האם התרופה למלריה היא טיפול פלא?

מההתרשמויות שרופאים חולקים בטוויטר, אפשר להסיק שממש לא. המחקר שהצביע על 100% תועלת של תרופה זו נראה מפוקפק ביותר וגם מקורו מפוקפק. עם זאת יש שעדיין תולים תקוות בקלטרה המשמשת לטיפול בנשאי HIV וכן בתרופות המדכאות תגובת יתר של המערכת החיסונית (סערת ציטוקסינים). היה מחקר שהראה שהקלטרה לא יעילה, אבל דווקא אפשר היה להוציא ממנו אופטימיות מסוימת, כי האפקט היה חיובי, גם אם לא מובהק סטטיסטית.

מה בדבר חיסון בק"ג (BCG)?

קיימת טענה ידועה בעולם הרפואה שלחיסונים יש תועלות לא ספציפיות, כלומר הם משדרגים את מערכת החיסון באופן כללי בטווח זמן מסוים מרגע הזרקתם. הרבה מחקרים הראו שילדים חולים פחות אחרי חיסון, ואפילו במחלות שלא קשורות כלל לחיסון שהם קיבלו. זו תמונת מראה של השקר הנפוץ שלפיו חיסונים מזיקים בדרכים נסתרות.

יש כיום ניסיון לרתום את חיסון בק"ג נגד שחפת למערכה בקורונה, ומתנהלים ניסויים מבוקרים. עד שלא יתקבלו תוצאות, לא נדע אם באמת הדברים עובדים.

האם זה אתי לזרז הליכים בדרך למציאת חיסון?

נדונה כיום השאלה האם אפשר להדביק בכוונה מתנדבים שקיבלו את החיסון הנסיוני, כדי לבחון במהירות את יעילותו. לדעתי התשובה ברורה וחיובית. אבל השאלה מה יחשבו ועדות האתיקה למיניהן. יש הטוענים שהדבקה בכוונה היא אתית באופן כללי מאחר שאפשר להדביק אנשים בכמויות מאוד קטנות, והדבקה בכמות קטנה, אפילו ללא חיסון, יוצרת לרוב חסינות ללא מחלה משמעותית.

מה לגבי מזג האוויר?

יש בסיס להערכה שבחום של יוני – ספטמבר הנגיף יתפשט פחות. אבל העולם גלובאלי ויש מזגנים. שתי סיבות לכך שהקיץ אינו תרופת פלא. המחקרים בנושא הנגיף ומזג האוויר משתנים מקצה לקצה בתוך שבוע. עוד נדע יותר.

מה עם הבחירות באמריקה?

כנראה למשלוח פתקי הצבעה בדואר יהיה תפקיד משמעותי בפריימריז ובבחירות שאחריהן. ג'ו ביידן ודונלד טראמפ צריכים לשמור על עצמם. אם אחד מהם יעלם מהזירה, יהיו לכך השלכות עצומות.

האם הקורונה תפיל את משטר האייתולות?

אצטט משהו שכתבתי לפני חודש בערך:

בסוף הקורונה עוד תתברר כדבר הכי טוב שקרה למשטר האייתולות באירן. לא משנה כמה הקורונה מכה בהם, אם היא תשחרר אותם מממשל טראמפ, הם יצטרכו להיות אסירי תודה.

האם המגפה תשנה את הציבור החרדי מהקצה לקצה?

לא. באופן כללי אני לא מאמין בתיאוריות היסטוריות של השפעה. לא ההיסטוריה משפיעה אלא תמריצי ההווה. כלומר כשהמגפה תהיה היסטוריה, לא היא תשפיע אלא התמריצים שיהיו אז בהווה. מה שכן, צריך לראות כיצד מנהיגי הציבור החרדי ישרדו פיזית את המגפה. מדובר באנשים בני שמונים ותשעים פלוס. לשינויים בצמרת יהיו השלכות (לאו דווקא חיוביות. המנהיג החרדי הקשיש ביותר כיום, הרב גרשון אדלשטיין ראש ישיבת פונוביז', הוא גם הדמות המתונה ביותר).

גם לטענה שלי שלא ההיסטוריה משפיעה, אלא ההווה יש מגבלות – למשל ההשפעה העצומה של מלחמת העולם השניה על האנושות הרבה אחרי שהיטלר מת. האם המגפה תהיה כמו מלחמת העולם השניה? בשני המקרים מדובר באירועים שביטלו אולימפיאדות, אבל מבחינות אחרות ההשוואה עדיין רחוקה.

84 תגובות בנושא “מה נשמע נכון לגבי המגפה

  1. כל המנהיגים של הציבור החרדי הם בסך הכל "מתונים" שזה אומר דו-קיום על עולם התפיסות החילוניות תוך שמירה מקסימלית על החיים החרדים. הרב אדלשטיין לא שונה מאף אחד מהמנהיגים שקדמו לו (מלבד הרב שך שהיה מאוד דומיננטי פוליטית אבל החזיק באותם תפיסות). מנהיג חרדי שלא יחזיק בתפיסות הללו לא יהפוך למנהיג הכללי של החברה החרדית (כמו שקרה לרב אוירבך הירושלמי).

    אני כן רואה שינוי עתידי. לא בחרדיות אלא ביחס של החרדים לעצמם. הם רואים שהם הכי חולים, גם בארץ וגם בחול (אם כי אין להשוות באחריות בין הארץ לחו"ל) וזה אומר להם משהו.

    אהבתי

  2. משטרת המחשבות של היומונים החרדים מצמצמת ותצמצם את חשיפת המחדל ההנהגתי, אם פניה של החברה החרדית ישתנו, זה מחמת ההשלכות הכלכליות. עולם התורה יחווה מכה קריטית.

    אהבתי

  3. יאיר – הנבערים שבציבור החרדי לא ישתנו. הם יסיקו שזה עונש מלמעלה על פריצות/צניעות/הומואים/כפרת עוונות וכו'.
    כך גם הנבערים בציבור החילוני, שבטוחים שלהם זה לא יקרה ועל אף ההנחיות לסגר ממשיכים להתכנס ולחולל מהומות (השבוע למשל הייתה מסיבת קריוקי צורמת ב-4 לפנות בוקר בראשל"צ. היא הסתיימה באלימות שהופנתה כלפי השוטרים שבאו לפזר אותה).

    על אף הנימה המרגיעה שבפוסט, משוטטות בפורומים השונים, נראה שאין שום שליטה ואירגון מצד משרד הבריאות על העניין. מחדל רודף מחדל,
    וגם משרד הביטחון שנלחם להשתלט על העניינים מנוהל ע"י בורים שמאפשרים לצופף מאות חיילים יחדיו בחדרים קטנים וחנוקים.
    אין לציבור בישראל על מי לסמוך אלא על עצמו, לכן מוטב שכל אחד יתמגן כהלכה וישתדל לא לצאת מהבית.

    Liked by 2 אנשים

  4. יאיר, זה לא מדויק. כמדומני שהרב אדלשטיין שייך לאסכולת פונוביז' שתחילתה ברב כהנמן שהזמין את הנשיא בן צבי לחנוכת הישיבה על אף הכעס של הקנאים. היא אסכולה שבולטת ביחסה האוהד למדינה.
    מבחינה ציבורית הרב אדלשטיין היסס לסתור חזיתית את הרב קנייבסקי (או יותר נכון, את בית הרב קנייבסקי), ועדיין העביר לנאמניו את המסר שיש לציית להוראות משרד הבריות.

    אהבתי

  5. לא נראה לי שאפשר לדעת היום מהי השפעת המגפה, הקריסה הכלכלית שבאה יחד איתה והפחד שהיא מעוררת. המגפה יכולה העלם והכל יחזור כפי שהיה. היא גם יכולה להיות הרבה יותר קטלנית. היא גם יכולה לגרום להתמוטטותם של משטרים בכל המדינות (כולל הדמוקרטיות). צריך לציין ששינויים באים פעמים רבות בצורה מהירה עקב ארוע מסויים (או בכלל בלי שום ארוע).
    למשל:
    אף אחד לא חשב על המהפכה הצרפתית לפני שקרתה.
    אף אחד לא חשב שמלחמת העולם הראשונה תמוטט הרבה מהקסרויות והממלכות שהיו אז וייוצר עולם אחר.
    אף אחד לא חשב שברית-המועצות הקומוניסטית תקרוס.

    אהבתי

  6. התמודדות שבדיה עם הקורונה: לא מתעלמת אבל "מסרבת להתרגש".
    המרואיינת ליאורה לויאן (מי שכתבה את הפוסט בשילוח).

    לטענתה, גם בנושא זה שבדיה בוחרת את "דרך האמצע". ההחלטה שלא לסגור את בתי הספר ולא להטיל עוצר מוחלט מושפעת מהחשיבות המיוחסת בתרבות השבדית לנושאים כמו זכויות הילד, אי העמקת פערים בין ילדים מרקע חזק וחלש ואי הגדלת אלימות בתוך המשפחה.

    (להערכתי גם מהעובדה שכמחצית ממשקי הבית בשבדיה מכילים אדם אחד בלבד (!) + מפגשים עם סבים/ות לרוב בתכיפות של כפעם בשנה ומעלה. זו תרבות של חצי סגר מרצון גם ללא כל מגפות ברקע).

    24 דקות. ניתן לוותר על הראשונות. מעט נמרחות.
    .

    https://omny.fm/shows/dvarim/76ff053e-5ec4-4b6c-93e0-ab9001240051

    Liked by 1 person

  7. תמריץ,
    מה דעתך על איזה פוסט שמשווה את התנהגות החרדים בקורונה לזו של ההומואים בזמן פריצת האיידס?

    אהבתי

  8. בסהכ מדובר בדרוויניזם במיטבו
    מי שלא מותאם וסתגלתן, לא ישרוד,
    אם הוא זקן, חולה, חרדי, שמרן, בור, רשע (אירן), או חי כאילו אין מחר ועוד חודש לא יהיה לו מה לאכול…
    וזהו דילול מבורך

    אהבתי

  9. איראן
    ———
    יתכן שאיראן תהנה מהחלפת טראמפ – בגלל / למרות / בלי כל קשר לקורונה. ויתכן גם שלא.
    עדין מוקדם מדי לטעמי לנבא מה יתרחש בנובמבר.

    אבל כנראה שהטיפול המאוד כושל של השלטונות במגפה – רק הולך ומעמיק את חוסר האמון של הציבור האיראני במשטר. הטיפול במגפה מצטרף להאשמות על הטיפול הכושל במשבר המים, על דיכוי ברוטלי של הפגנות, על נסיונות הטיוח והסתרת האמת ועוד ועוד.

    אחוזי התמותה הגבוהים דווקא בקרב העולים לרגל למקומות קדושים לשיעה והמנהיגות הדתית של איראן – עשויה לערער במעט גם את האמונה הדתית – עממית : דבקות בדת יכולה להציל ממוות ו/או שהתיאוקרטיה האיראנית מושלת בחסד האל ורצונו.
    כלומר, יתכן שהקורונה תיצור לתיאוקרטיה האיראנית *גם* בעיה תיאולוגית.

    דיקטטורות שעלו לשלטון במהפכות אלימות, בד'כ מוכנות לנקוט בצעדים מאוד אכזרים נגד כל המנסים לבצע הפיכות נגד. לרוב הן אינן נופלות בחינניות בגלל העדר שביעות רצון של רוב הציבור והגדלת חוסר אמונו בשלטונות. אבל לא רצוי לשכוח את הסיפור על הקש האחד הנוסף ששבר את גב הגמל.
    אולי מגפת הקורונה והטיפול הכושל בנ תעמיס על הגמל האיראני כמה קני קש נוספים.

    אהבתי

  10. המגזר החרדי
    ——————
    קשה לי להאמין שהמגפה, והאחוז הגדול יחסית של הנפגעים החרדיים ממנה, לא תשפיע כלל על הציבור החרדי.

    אמנם הציפייה / החשש לשינוי מהקצה לקצה של המגזר נתפסים בעיני כהגזמה פראית, אבל בהחלט סביר בעיני שישארו עקבות, או למעשה צלקות, לאורך זמן.

    קיימת מתקפת נגד של החרדים על כל המבקרים את התנהגותם ו/או נסיונות לתרץ את הממצאים הקשים בנתונים "אוביקטיבים" כמו צפיפות לק'מ ומיעוט יחסי של טלפונים חכמים. תירוצים שלפחות חלקם מעוותי מציאות או שקריים.

    למרות זאת בהחלט סביר בעיני שלפחות בסתר ליבם הציבורים החרדיים והנהגותיהם קולטים ששגו קשות.

    אולי יהפכו, לפחות לתקופת מה, למעט פחות יהירים ופחות מתנשאים על החילונים ועל "חוכמת הגויים".
    אולי יעמיקו הספקות באמונה ש"גדולי הדור" (בעיניהם) אינם מסוגלים לשגות.

    מגפות יוצרות איומים תיאולוגים, (וחיזוק כוחו היחסי של המדע "החילוני" על חכמי הדת) לא רק על האייתולות באיראן והאפיפיור הקתולי אלא גם על אדמור'ים בברוקלין ובני ברק.

    אהבתי

  11. אגב, אולי גם הכניסה המסיבית של חיילים ושוטרים לבני ברק, ועזרתם לנצרכים ולקשישים, תשפיע על תהליך "הישראליזציה" של הציבור החרדי.

    מגפות ומלחמות
    ————————–
    בדומה למלחמות קשות, כמו מלחמת העולם השניה, צפוי שגם מגפות קשות יעצימו גל של התפתחויות מדעיות וטכנולוגיות. מטיפול ו/או חיסון לוירוסים ועד הטמעת טכנולוגיות לעבודה / ללמידה / לטיפול בחולים מרחוק.
    ואחרי שטכנולוגיות שכאלו יווצרו ויוטמעו יהיה מאוד קשה להחזיר את הגלגל לגמרי לאחור.

    Liked by 1 person

  12. חישובי קורונה,
    ביממה החולפת נוספו עוד 32 חולים בינוני/קשה. הסדרה נראית כעת כך 20, 17, 18, 5, 16, 25, 16, 19, 41. 27. 32. המשמעות היא שחזרנו לגידול מעריכי אם כי מתון יותר מזה שידענו עד לפני שבועיים. המספרים מלמדים ששיטוח העקומה אינו מתקבע בפרק זמן של שבוע ויידרש זמן ארוך הרבה יותר כדי לקבוע שאנו במצב כזה.

    אהבתי

  13. חייל זקן, הבעיה ששוב מפסיקים לעשות בדיקות. יש כרגע יותר מ-8000 בדיקות שהוקפאו וממתינות במד"א.
    אי אפשר להעריך בשום דרך מתמטית את כמות החולים כי כמות הבדיקות רנדומלית ונתונה לגחמות של כל מיני איגודים והסתדרויות של מעבדות.

    אהבתי

  14. קרולין, החייל בצדק מציג כאן את מספרי החולים הקשים שהם הנתון האמין ביותר ואינם מושפעים מכמות הבדיקות (לא סביר שישנם חולים קשים שאינם מגיעים כלל לטיפול). מספר החולים הכללי אכן אינו נתון חשוב במיוחד, חוץ מלצורך הכותרות.
    אגב מעניין שלא מציגים את מספר החולים החדשים לפי עיר/אזור. הצגה כזו לדעתי הייתה מאפשרת שחרור חלקי של הסגר באזורים רבים, במקביל להידוקו באזורים אחרים (ככל הנראה בעיקר של חרדים). ייתכן שמעוניינים להימנע ממהלך כזה שעלול לעורר תסיסה.

    Liked by 2 אנשים

  15. קרולין,
    הבדיקות אינן מייצרות תמונת מדגם. הנתונים שאני משתמש בהם הם נתוני אמת ללא שום הטייה סטטיסטית ולכן ניתן להסתמך עליהם. דוגמא טובה לעיוות שיוצרות הבדיקות הוא הנתון (האווילי) של 38% חולים בבני ברק שפירסם מנכ"ל מכבי כשהוא מתבסס על נתוני הבדיקות שנערכו בעיר. ההסבר ההגיוני לנתון זה שרבים מאלו שהגיעו להיבדק עשו זאת עקב תסמינים שהופיעו אצלם ומכאן נתוני הנבדקים אינם מדגמיים לא עלה על דעתו.

    Liked by 2 אנשים

  16. חייל, אני חושב שמנכ"ל מכבי ציין את הנתון כי 38 אחוז מהמגיעים לבדיקות מתבררים כחיוביים. מי שהסיק מזה את המסקנה האווילית ששליש מהעיר חולים היתה התקשורת. אך ייתכן שאני טועה.

    אהבתי

  17. רינגו,
    יש מצב שאתה צודק. הסבירות שבעל מקצוע יאמר שטות כזאת היא אפסית

    אהבתי

  18. למה אתם חושבים שאירן מטפלת באופן גרוע בקורונה?
    אירן נפגעה הרבה פחות מהקורונה מאשר מרבית מדינות מערב אירופה.

    אהבתי

  19. למה אתם חושבים שאירן לא מתנהלת נכון עם הקורונה? הרי מצבה טוב יותר ממרבית מדינות מערב אירופה.

    אהבתי

  20. קיומו של המרן המיסטי הרב קנייבסקי הוא כשלעצמו סטיה חריפה בחרדיות הליטאית הרציונלית ויש לקוות שבעתיד למרנים מיסטיים לא יהיה כזה משקל.

    אהבתי

  21. נניח שלנתונים מאירן אין שום ערך.
    אז במקרה זה אנחנו לא יודעים את המצב באירן בכלל. אז למה אתה חושב שהמצב גרוע?

    אהבתי

  22. תמריץ רק הערה
    אתה תוהה האם מוסרי להדביק בכוונה את המתנדבים בניסוי למציאת חיסון. במאמר אליו הפנית לא מדובר על ניסוי למציאת חיסון אלא על הדבקה מבוקרת כדי ליצור חסינות טבעית. ברור מאליו שבניסוי למציאת חיסון מדביקים את הנסיינים במחלה – הרי לא יחכו שהם יידבקו בה באופן מקרי כדי לדעת אם החיסון עובד. בכל מקרה המאמר עצמו מעניין ומציע פתרון מקורי.

    אהבתי

  23. זה לא ברור מאליו. זה ייחשב זוועה אתית להדביק במחלה כשטיב החיסון לא הוכח. הרעיון הוא לתת חיסון לקבוצה בסיכון גבוה ולראות אם תתרחש הדבקה טבעית.
    אתה צודק שחיפפתי עם הקישור אבל נדמה לי שמתייחס גם לזה. אם לא בפוסט המקושר אז בפוסט אחר.

    אהבתי

  24. יש כבר הערכה כספית לנזק שספג המשק? (שמרנית שלי – 15 מיליארד שקל). כלומר 500 מליון לכל מת מהמגיפה…מקוה שהאתוס של מציל נפש אחת יעמוד בזה….

    היעדר האירגון, היעדר הבדיקות; המהירות שבה ביבי שולח את כל הפלבאים לבתיהם בנאומים ב-8 בערב, ובעצמו עושה מה שבא לו. הקיצוץ הראשון בעניים (תחב"ץ, שווקים פתוחים) והפריבילגיות של העשירים בתקופה הזו, מראים יפה את מצב המדינה. בהצלחה במלחמה הבאה…

    אהבתי

  25. חישובי קורונה,
    מספר החולים במצב בינוני/קשה שנוספו הוא 28 שממשיך את מגמת העלייה המעריכית הנמוכה של הימים האחרונים 20, 17, 18, 5, 16, 25, 16, 19, 41. 27. 32. 28. לצד זה כדאי לציין נתון רלוונטי ואופטימי. מספר המאושפזים במצב קל, קבוצה שתורמת חלק מהנסקרים כאן, החל לקטון שלשום משיא של 501 ל473 אתמול ל466 היום. היידה ליצמן

    Liked by 1 person

  26. טענה בבלוג קצרצרים (המאוד מומלץ) שצפוי גל אלימות וביזה, בסביבות אמצע אפריל, במדינות ארה'ב מוכות הקורונה.

    עלייה אדירה במכירות נשק, חנויות בסן פרנסיסקו המקימות מחסומים כהערכות מוקדמת לגל ביזה …
    כולל קריאה לישראלים בארה'ב לחזור לארץ, או לצאת מהערים לכיוון ההרים.

    מאוד מזכיר לי שלבים ראשונים בסרטי אסונות וספרי דיסטופיות עתידיות.
    נראה שתמיד יש כאלו שנהנים מזמנים יותר מדי מעניינים.

    https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1080754518925193&id=363018984032087

    Liked by 1 person

  27. צריך תמיד קבוצת ביקורת. מי מתנהל טוב מאיתנו? ארה"ב? שוודיה? בריטניה? אירן? לא, לא, לא ולא. כנראה רק דרום קוריאה וטייוואן.

    אהבתי

  28. לגבי גרמניה וקבוצת הביקורת, יש טענה שהגרמנים רושמים נפטרים מקורונה עם מחלות רקע, שהם רוב החולים, כאילו נפטרו ממחלות הרקע ולא מהקורונה

    המשמעות היא שקשה מאד להשוות ללא שיטת מדידה אחידה

    אהבתי

  29. חייל, איני יודע מי הוא מיכאל תבור שאת החישובים שלו הצגת פה אבל החישוב עצמו מוזר אם לא מגוחך. לפי ההיגיון שלו, מדינה עם 100 חולים שבה נוספים כל יום 100 נוספים (מקדם הדבקה קרוב ל-2) נמצאת במצב גרוע יותר ממדינה עם 100 אלף חולים בה נוספים כל יום 3000 חולים. (מקדם הדבקה קרוב ל-1).
    את מקדם ההדבקה יש לחשב לפי כמות הנדבקים היום חלקי כמות הנדבקים אתמול. סהכ החולים אינו רלוונטי.
    בנוסף נזכיר כי הנתון של סהכ החולים בכלל אינו משמעותי כי תלוי בכמות הבדיקות וכו. אני מעדיף את השיטה שלך של להיצמד לכמות החולים הקשים/בינוניים.

    אהבתי

  30. ywelis
    אתה מציג יפה את דעת החמוצים.
    הכל שחור, הכל רע, הכל נורא, כל מה שמריח מביבי הוא אסון
    מחדל, שערוריה, קטסטרופה
    זה שמצבנו טוב בהרבה מרוב מדינות ה oecd, לא משנה כלום.

    אהבתי

  31. רינגו,
    מיכאל תבור הוא כלכלן שיודע לנתח מספרים (לא חל על כל הכלכלנים והרופאים). הבאתי אותו בגלל שיש קורלציה בין שתי שיטות החישוב. אני כמובן מחזיק באותן העדפות כמו שלך. מכל מקום, מה שנובע משתי שיטות החישוב הוא שכרגע לא מצטייר בעתיד הקרוב איום של עומס יתר על מערכי ההנשמה

    אהבתי

  32. רינגו, לא הבנתי טענתך נגד תבור. ברור שיחס ההדבקה קשור למספר הכולל של החולים כי הם אלו שגורמים את ההדבקה. אם מיליון חולים למשל גורמים רק למאה נדבקים, אזי זו מחלה מאוד לא מדבקת. אם מאתיים חולים גורמים למאה נדבקים, אזי זו מחלה מאוד מדבקת.

    אהבתי

  33. שמעון החיטי
    מה לעשות שביבי לא טוב לעניים (אבל נבחר על ידי רובם…). חמוצים נישאר, כל עוד העשירים יהנו מכל מה שיש בארץ.

    אהבתי

  34. תמריץ
    אם המטרה היא מדידה עד כמה המחלה מדבקת, יש הגיון בחישוב. אבל זה לא מה שטוען האיש, הוא עושה את החישוב הזה כדי להוכיח שהמצב משתפר.
    אתן דוגמה מדוע זה שגוי.
    נניח ישנם 100 חולים ביום 0.
    ביום 1 נדבקים 100 נוספים.
    ביום 2 110 נוספים.
    ביום 3 120 נוספים.
    לפי החישוב שלו, ביום 1 המקדם הוא 2.
    ביום 2 המקדם הוא 310/200=1.55
    ביום 3 המקדם הוא 430/310=1.38
    כלומר לפי המקדם שלו המצב הולך ומשתפר, כאשר ברור כי המצב הולך ומתדרדר. לכן כפי שאמרתי החישוב הנכון הוא מספר נדבקים היום חלקי מספר נדבקים אתמול. לפי חישוב זה נראה בדוגמה שלנו מקדם הולך ועולה מדי יום. ניתן לראות שלא בהכרח תהיה קורלציה בין שתי השיטות.
    מסכים חייל לגבי (אי) יכולתם של כלכלנים ורופאים לנתח מספרים, אך חוששני כי הכלכלן הנ"ל לא שונה.

    Liked by 1 person

  35. לא הבנתי מה זאת אומרת "הזרמת כסף עצומה מגרמניה לשאר מדינות האירו"????
    מנגנון הזרמת כסף זה מנגנון של הדפסת שטרות או תקתוק מספרים באקסל – לא יותר מזה.
    האם לגרמניה יש מונופול בלעדי על יצירת מטבע האירו?

    אהבתי

  36. הבנק המרכזי האירופי לא מממן מדינות ישירות. זה אסור לו.
    הוא יכול אמנם ליצור תחושה בקרב המשקיעים שיקנה אג"ח של כל מדינת אירו ללא הגבלה, וזה אכן פתרון אפשרי, אבל קשה להאמין שיעשה זאת נגד דעתה של גרמניה.

    אהבתי

  37. קמיליה, את לא תאהבי את התזכורת הזו (היידה ליצמן)
    התנהלות משרד הבריאות מבהילה יותר מהקורונה
    השר ליצמן קיבל החלטה מופרכת לבודד את החוזרים מתאילנד, הונג קונג, מקאו וסינגפור. הסיבה: שילוב בין בהלת נגיף מוגזמת לבין לפופוליזם
    https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5680635,00.html

    Liked by 1 person

  38. חישובי קורונה,
    ביממה שחלפה נוספו 23 חולים במצב בינוני/קשה. הרשימה נראית עכשיו כך – 20, 17, 18, 5, 16, 25, 16, 19, 41. 27. 32. 28. 23. אנחנו עדיין בתוך גידול מעריכי מתון. מספר המאושפזים במצב קל במגמת שיפור עם ירידה נוספת ל439. וזו רשימת כמות המאושפזים במצב קל – 501, 473, 466, 439.
    המספרים מלמדים שהאשמת החרדים בסתימת מערכת האישפוז עקב הזילזול/רשלנות שלהם היא מופרכת. הסיבה העיקרית לכך היא הגיל הממוצע המאד נמוך שלהם. בערים החרדיות החדשות כמו רמת בית שמש ומודיעין עילית כמות הקשישים מעל גיל 65 נמוכה מ1%.
    וקצת שמחה לאיד. השבדים שאימצו את התיאוריה הבריטית והוצגו במדיה הישראלית כמופת התנהגותי אימצו בימים האחרונים את גרף התמותה הבריטי עם גידול מעריכי דומה. היידה ליצמן

    אהבתי

  39. הבחירה של החרדים לעשות הרבה ילדים היא טיעון סניגוריה חזק בימים אלו וגם בימים אחרים. להצערת המדינה תרומה גדולה מהרבה בחינות. כמובן צריך גם לוודא שהילדים ילמדו ליב"ה.

    אהבתי

  40. תוספת,
    השמחה לאיד היא כמובן לא לאידם של השבדים אלא לאידם של גאוני המדיה שמדברים על מחדלי מערכת הבריאות/הממשלה

    אהבתי

  41. הכתבה על העדר ביקורתיות מספקת במגזר החרדי ומשבר הקורונה, אליה הפנה חייל זקן, אכן מעניינת. למרות אורכה.
    נדמה לי שהיא עשויה לעניין נוספים בבלוג זה, כמו תמריץ ויאיר. גם י.ד וגורוון.

    חייל זקן הציג את הרב מיכאל אברהם: "מיזרוחניק/סרוג במקור, בעל דוקטורט בפיסיקה. יש הרואים בו אפיקורס".
    לתפיסתי הוא שייך לאסכולת ישעיהו לייבוביץ. כלומר דתי – רציונליסט מאסכולת הרמב'ם. מאוד רחוק מלהיות אפיקורס, למרות שהוא תוקף / לועג לאמונה העממית לפיה צפוי שכל אדם יקבל שכר (או עונש) על צדיקותו /אמונתו / הקפדתו על מצוות / לימוד תורה וכד', בעולם הזה. כמו גם לאמונה שרצוי להקשיב לדברי רבנים ולציית ל"פסיקותיהם" – גם בנושאים שאינם מבינים לגביהם דבר.

    מה שמזכיר לי את דברי תמריץ שליבוביץ עצמו היה אדם מאמין. אך את האסכולה האמונית שלו, שלא מצפה לכל תגמול חיובי או שלילי, מאוד קשה להנחיל לדורות הבאים. והוכחה לכך היא שכל /רוב? הילדים והנכדים של ישעיהו ליבוביץ הפכו לחילונים.

    אהבתי

  42. זה לא הוגן לדעתי להשוות את הרב מיכי אברהם ללייבוביץ'. לייבוביץ' היה טרול. טרול גאון אבל טרול. הרב אברהם הוא אחד מהוגי הדעות הדתיים המעמיקים של האנושות. ממש כך.

    אהבתי

  43. אין בכך כדי לפקפק בהישגיו של לייבוביץ' בתחומים אחרים, כמו עריכת האנציקלופדיה העברית ובנושאים אחרים שאינם מוכרים לי היטב.

    אהבתי

  44. מה זאת אומרת הבנק המרכזי לא מממן מדינות ישירות?
    הבנק אמור להדפיס כסף למדינות. אם לא לא יהיה להם כסף. הרי יש לו מונופול על יצירת כסף.
    אם בנק זה נשלט ע"י גרמניה אז היא שולטת על כל מדינות הגוש. אם הוא לא נשלט ע"י גרמניה אף אחד לא צריך הזרמת כסף ממנה.

    אהבתי

  45. זה לא עובד בדיוק כך. בנק מרכזי קובע את שיעור הריבית, לא נותן כסף. הממשלות מגייסות את הכסף שלהן מהציבור.

    אהבתי

  46. דהיינו אם הממשלה מוציאה עכשיו 90 מיליארד שקל לסיוע היא לא מקבלת את הכסף מבנק ישראל אלא לווה אותו מהציבור.

    אהבתי

  47. בקשר למכונות הנשמה:
    עוד לפני שידענו מה זה קורונה אבא של אשתי ואמא שלי חלו קשות ומצבם הורע מאוד (שניהם היו מעל 90).
    אבא של אשתי מעולם לא הביע דעה על הארכת חייו באמצעים מלאכותיים (מכונות הנשמה) אבל הרופאים אמרו לנו שזה יגרום לו לסבל קשה ןכמו כן אמרו לנו שאם מחברים אותו אז אסור לנתקו (זו החלטה שאין להתחרט עליה) לכן הודענו להם שלא לחבר והוא מת תוך כמה שעות.
    אמא שלי הביעה בפרוש את רצונה שלא להאריך את חייה אמצעים מלאכותיים. הודענו זאת לרופאה. היא נפטרה גם תוך מספר שעות.

    ועכשיו בקשר למכונות הנשמה כיום: היום מנשימים את כל חולי הקורונה גם את הקשישים ונראה לי שלא שואלים אותם אם ברצונם שיאריכו את חייהם באמצעים מלאכותיים. יתכן שהקשישים לא רוצים בכך כי אין סיכוי שהם יצאו מזה בגילם ולדעת הרופאים זה גורם להם סבל קשה. אם זה כך מדוע עושים זאת?
    צריך לציין יחס בין מספר המתים למספר האנשים במצב קריטי בישראל הוא יחס מאוד חריג. בעולם כולו יש 3 אנשים במצב קריטי על כל 4 מתים. בישראל יש 10 אנשים במצב קריטי על 4 מתים (אני מניח שמרבית אלו שבמצב קריטי, מונשמים).

    Liked by 1 person

  48. היחס בין המתים למצב הקריטי ישתנה עם זמן. המתים יצטברו ואילו אלו במצב הקריטי יוכרעו לכאן או לכאן.

    אהבתי

  49. הרבנית רינה מכריזה שההוראות של הממשלה לגבי הקורונה זה חרטא

    Liked by 1 person

  50. למה אחרת? אני חושב בדיוק אותו דבר כמו מואב (במאמר שאליו הפנית). יש אמנם קשר בין דעותיי לבין דעותיו של חנן שטיינהארט אבל הוא קשר של היפוך מוחלט.

    אהבתי

  51. תמריץ,
    המשפט הזה הטעה אותי: "זה לא עובד בדיוק כך. בנק מרכזי קובע את שיעור הריבית, לא נותן כסף."

    אהבתי

  52. מואב אומר דבר דומה למה שכתבתי. בכלל מואב מדבר לעניין בכל נושא פרט לכך שעיוור באופן מוזר למשמעות של ריבית האפס בימינו.

    אהבתי

  53. הממשלה יכולה לקבל כסף רק ממערכת הבנקאות. הבנק המרכזי + הבנקים הפרטיים הם יצרני הכסף.
    כשלממשלה יש הוצאות עצומות בלתי צפויות היא צריכה לבקש את הכסף מיצרן הכסף או להטיל מיסים כבדים על האזרחים. האזרחים לא יתנו לה לפתע פתאום סכומי כסף עצומים.
    אם גרמניה יכולה להזרים כסף רב ליתר מדינות אירופה פרוש הדבר היא שולטת במנגנון ייצור הכסף. אם היא לא שולטת בו היא לא יכולה להזרים כסף.

    אם הממשלה צריכה להוציא עוד 90 מיליארד ש"ח היא תוכל לקבלם רק מייצרני הכסף (הבנק המרכזי או הבנקים הפרטיים). נראה לך שהיא יכולה ללוות 90 מיליארד ש"ח מהציבור במיוחד כעת כשיש משבר אדיר ואזרחים רבים שקועים בחובות?

    אהבתי

  54. תמריץ
    אתה חוזר ואומר שבתקופה כזו יש לממן ת גרעון ואת חבילת החילוץ עי הדפסת כסף.
    עומר מואב כל הזמן אומר כמה גרעון גבוה זה דבר נורא, ושכל גרעון ימומן עי האזרחים בסוף.

    עכשיו אתה אומר שעומר מואב אומר כמוך
    "בנק מרכזי קובע את שיעור הריבית, לא נותן כסף."

    מבולבלים? גם אנחנו

    Liked by 2 אנשים

  55. שמעון, עומר מואב לא אומר כמוני בנושא סכנות הגרעון. אבל בנושאים הטכניים של איך מערכת הכספים עובדת דעותינו לא שונות.
    אגב גם כשאני אומר שצריך להדפיס כסף, אני לא מתכוון שטכנית כך צריך לפעול. צריך להנפיק אג"ח לציבור על 90 מיליארד שקל או כל סכום שיידרש. פשוט כי גם אם אפשר להדפיס כסף תיאורטית, המסלול הנכון לעשות זאת הוא דרך שוקי האג"ח.

    Liked by 1 person

  56. אם זה לא ברור אז אנסח זאת ככה:
    מה יקרה אם המדינה תיקלע לגרעון גדול, למעלה מ-10 אחוז גרעון.
    להערכתי שגשוג כלכלי חסר תקדים. להערכת מואב קטסטרופה.
    בכל נושא אחר אני חושב כמו מואב.

    אהבתי

  57. ארנ, אתה מחזיר אותי לנושא שכתבתי עליו בעבר הרחוק: "המעגליות של הכסף". תרומה ענקית של MMT להבנת הכלכלה.
    נניח שהממשלה דורשת 90 מיליארד שקל מהציבור. מאיפה תקבל אותם? מעצמה. הרי ברגע שיש 90 מיליארד שקל ביד הממשלה, הם עוברים לציבור בדרכים כאלו ואחרות, ואז הציבור יכול להשתמש בהם לקנות האג"ח הממשלתי. הכסף מממן את עצמו.
    נכון שיש פער זמנים קל, קודם הממשלה מגייסת ואז מחלקת, אבל נראה לי שיש דרכים טכניות פשוטות להתגבר עליו.

    Liked by 1 person

  58. לא קשור, אלא המחיר הכלכלי. לאיראן יש הנהגה שקובעת לעם מי המציאות (מי שלא מקבל – עף לכלא)

    אהבתי

  59. תמריץ הריבוי הלא טבעי הגבוה של חרדים וישראלים בכלל הוא חרב פיפיות. בטווח הקצר זה עוזר לצמיחת המשק ולשירות פירמידת חובות הפנסיה. בטווח הארוך אתה מגלה שגידול אוכלוסייה אקספוננציאלי מתנגש עם המשאבים המוגבלים של המציאות – קרקע, מזון, זיהום וכיו"ב דברים שמשפיעים על איכות החיים. בטווח הארוך כל ישראל תהיה בני ברק. זו האוטופיה שלך?

    נניח שכולנו נהיה "עשירים" אבל נחיה במרחב של מטר על מטר לאדם, בלי שטחים ירוקים, בלי תרבות פנאי, כנראה עם זיהום אוויר מטורף. זה יראה בערך ככה:

    אהבתי

  60. אנשים אוהבים לגור במקומות צפופים. מנהטן, הונג קונג, סן פרנסיסקו, ברצלונה וכו'. לא סתם כל כך יקר שם.
    ברור שגם לזה יש גבול, בפרט בארצנו הקטנה. קשה להגיד מה קיבולת המקסימום של ישראל, אבל בטח לא נחצה אותה בימי חיינו.

    אהבתי

  61. בכל מקרה העולם גלובאלי או לפחות היה ככה לפני הקורונה ויהיה ככה אחריה. אם יהיה פה צפוף מדי אנשים יהגרו החוצה. יש הרבה מקומות לא צפופים.

    דהיינו הצפיפות זה לא כזה טיעון חזק נגד להביא ילדים בישראל. זה קצת פרובנציאלי אפילו. וכי אדם יודע איפה יגדלו ילדיו ונכדיו.

    אהבתי

  62. תמריץ אתה רק לפני מספר ימים דיברת על כוחו של האקספוננט. אז יצאו מהארץ, כמה דורות זה ישאיר לנו לפני שכל כדור הארץ יראה כך? כמה רעב, כמה מחלות, כמה מתים, כמה מלחמות?

    אהבתי

  63. ברור שהחרדים לא יוכלו להישאר בתחום ה6-7 ילדים לאישה עוד הרבה דורות (אלא אם תהיה מהם נשירה עצומה כפי שהייתה בדורות קודמים). הממוצע הרב דורי של האנושות חייב להיות מאוד קרוב ל2 ילדים לאישה. כל דבר אחר יוביל לתוצאות אבסורדיות כמו הכחדה או יותר אנשים מאשר אטומים.

    אהבתי

  64. הכוונה 2 ילדים שורדים. עד לפני זמן קצר במונחים היסטוריים המון ילדים לא היו שורדים. קראתי למשל שלגולדה מאיר היו המון אחים שמתו כפעוטים.

    אהבתי

  65. נראה לי שהקדמתי את קרוגמן בכמה שנים אבל גם הוא ראה בסוף את האור.

    אהבתי

  66. ההלוואה הזמנית שממשלת בריטניה מקבלת עכשיו מהבנק המרכזי שלה מדגימה דרך פשוטה להתגבר על פער הזמנים במימון הגרעון.

    אהבתי

כתיבת תגובה