כדור הרגעה ודקויות

ראיון טוב ומרגיע מאוד של המשנה לנגיד אנדרו אביר עם שאול אמסטרדמסקי. שווה לצפות למי שלא חרדת הקורונה אלא חרדת הגרעונות מותירה אותו ער בלילות.

אביר אומר שהמדינה נכנסה במצב טוב למשבר. יתרות המט"ח הגדולות הן בדיוק לרגע זה. הדפסת כסף חופשית היא מדרון חלקלק להיפר אינפלציה ואין צורך בה. למדינה לא יהיה קושי לממן את הטיפול במשבר בתנאי הריבית הנמוכים כיום. הכול אמת.

אף על פי כן אני לא חושב שאביר מתייחס לכל הדקויות. ראשית ההחלטה להנפיק אג"ח דולריות היא מוזרה. מדינה כמו ישראל עם שקל חזק יכולה וצריכה להעמיס על עצמה חובות שנקובים אך ורק במטבע שלה. אם ישראל רוצה הררי דולרים בצד לשעת צרה, עליה להמשיך ביתר שאת לצבור יתרות מט"ח ענקיות על פי המודל השוויצרי. בחובות אין צורך. חובות במטבע זר זה רע, והם שורש כמעט כל משבר פיננסי קשה. עיין ערך יוון.

להגנתם יכולים להגיד אנשי החשב הכללי שההלוואות הן מזעריות לעומת התוצר ויתרות המט"ח, ולכן לא צפויות לחולל צרות. עדיין, בשביל מה זה טוב. אולי כמה עובדים בבנק ישראל מחפשים לעצמם פעילות בדומה לאירגון הבונדס המגייס הלוואות יקרות להחריד בקרב יהדות התפוצות שמשמר עצמו מתוקף קיומו. הכסף שמביא הבונדס אחרי כל הטיסות והסעודות החגיגיות שקול להקלקה אחת או שתיים של סוחרי המט"ח בבנק ישראל.

נושא שני שבו אביר אומר משהו לא מבוסס הוא כשהוא חוגג את יחס החוב תוצר שעומד על שישים אחוז ומאפשר למדינה להיות נדיבה מעתה והלאה. אין ספק שהמדינה נכנסה למשבר במצב טוב. ברם, אין באמת הוכחה שמספר הקסם הוא שישים דווקא. האם יפן עם חובותיה העצומים הולכת לקרוס עכשיו? לא, כפי שלא קרסה עד עתה. גם לא ארה"ב של דונלד טראמפ הבזבזן. פעם היה כלכלן חשוב שדיבר במונחי זוועה על יחס חוב תוצר תשעים אחוזים ובסוף התברר שפשוט נפלה טעות באקסל שלו.

מוטב להתרכז בשקל החזק, בריבית הנמוכה וביתרות המט"ח הגדולות כהוכחה לכך שישראל נכנסה מוכנה למשבר ולא ביחס חוב תוצר שהוא מספר שאין לו בסיס של ממש. מדינות עם יחס חוב תוצר גבוה בהרבה צפויות לשרוד יפה לא פחות. חשוב להפנים זאת כי אם תיווצר אובססיה עתידית לחזור דווקא ליחס חוב תוצר שעומד על שישים אחוז, ייצא שכרנו בהפסדנו. המציאות מסובכת יותר מהמאזנים.

ליתרות המט"ח ולשקל החזק חשיבות אמיתית כי הם אינם מבטאים חישוב פנימי במשק (כמו יחס חוב תוצר) אלא מתארים את כוח הקניה של המשק כלפי העולם. ברם, בראש ובראשונה הבסיס לאופטימיות לגבי כלכלת ישראל הוא שתעשיית הנפט ותעשיית התיירות שחוטפות ועוד יחטפו מכות אנושות אינן רכיבים קריטיים פה כמו בארצות אחרות. מאירן עד יוון וספרד, יהיו מדינות שהמשבר יקשה עליהן עוד יותר.

29 תגובות בנושא “כדור הרגעה ודקויות

  1. ישראל עדיין מקום תשיעי בעולם ביעילות הטיפול בקורונה
    והמקום הכי בטוח בעולם מבחינת קורונה.
    זה לגמרי לא יאמן. מכל העולם!
    איפה מע הבריאות הקורסת שמפחידים אותנו שנים
    https://www.dkv.global/covid

    אהבתי

  2. אגב אמסטרדמסקי,
    הוא גם מנביאי הזעם שהטיפו שנים שלא יהיו לנו שום פנסיות… מזכיר את מטיפי מע הבריאות ה"קורסת".

    תמריץ,
    הימור, איפה יהיו מחירי הדירות עוד שנה?

    אהבתי

  3. תמריץ,
    משווה ומעלה,
    אילו היו מנפיקים אג"ח שיקלי באותה ריבית עדיין היו נמצאים מספיק משקיעים דולריים שהיו רוכשים אג"ח זה. אכן הנפקה מטופשת (כמעט) כמו הבונדס.

    Liked by 1 person

  4. בצלם מונעים מהמתנחלים השגת חומרי גלם למצות של פסח

    Liked by 2 אנשים

  5. הכלכלה בישראל תלויה עכשיו במחיר הגז, שמושפע ממחיר הנפט.

    אהבתי

  6. חישובי קורונה
    אתמול היה יום טוב יותר משלשום (41) עם תוספת של 27 חולים בינוני/קשה. הסדרה נראית כך 20, 17, 18, 5, 16, 25, 16, 19, 41. 27. לא חזרנו לגידול הליניארי של השבוע הקודם ואנחנו עדיין בכיוון של גידול מעריכי שבועי

    Liked by 1 person

  7. גם אני לא מבין מה הטעם בהנפקת אג"ח (בכלל)?
    למי זה עוזר?
    נראה לי גם שהריבית די גבוהה יחסית.

    שאלה: למי נמכרו האג"ח האלו? האם אני יכולתי לקנות אותם?

    אהבתי

  8. דרור פויר מגלובס עדיין זוכר מה זו עבודה עיתונאית ראויה.
    החברה החרדית בטלטלה: עליהום מבחוץ, חשבון נפש מבפנים, והקורונה בכל מקום
    https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001324202&utm_source=social&utm_medium=referral&utm_campaign=facebook&fbclid=IwAR3GhR6h9zVy-niSShsJotsKW56YCAnW9GwUvcZ0lqDYvBWHlSfWOMc4CMI

    Liked by 3 אנשים

  9. תמריץ,
    התגובה שלך לגבי מחירי הדירות מדהימה.
    זה משבר כלכלי שדוגמתו היה בארץ רק במשבר הדוט. קום ב2001.
    הריבית קפצה
    האבטלה עולה ותעלה משמעותית (גם אחרי החלת)
    המוני עסקים בקשיי השרדות קשים.
    משמע הרבה פחות כסף זמין לציבור, וחוסר ודאות קשה.
    נחיה ונראה. נק בדיקה עוד חצי שנה

    אהבתי

  10. נקודת הבדיקה צריכה להיות אחרי תום המגפה. העולם ישוב למסלולו מהר מאוד לדעתי. זה נכון שבתוך המגפה הכול כאוטי.
    אני לא מתרגש מאבטלה וכו'. הממשלה תחלק מספיק כסף כדי שלא תהיה אבטלה ואנשים יהיו תאווי חיים וייצאו לבלות וליהנות.
    מרגע שמבינים שכסף, בניגוד לכל מצרך כלכלי אחר, הוא פיקציה של הממשלה, לא מתרגשים מהשאלה מאיפה לאנשים יהיה כסף.
    השאלה מה יהיה אם לא יהיה פתרון חד משמעי למגפה והיא תימשך שנים. נקווה שזה לא המצב שישתורר.

    אהבתי

  11. תמריץ,
    לפי מה שאתה כותב אף פעם לא אמורים להיות משברים כלכליים של יותר מכמה חודשים. מחלקים כסף ושלום על ישראל.
    ברור שזה נכון לטןוח הארוך, אנשים ימשיכו לחיות ולשגשג.
    אבל בטווח הקצר בינוני, גם אחרי סיום המגפה, יש רעשי משנה רציניים. עסקים שנסגרו, לא יפתחו ככ מהר, אנשים שפוטרו או פשטו רגל + חובות, לא יחזרו ככ מהר לבזבז כמו ערב המשבר.
    צעירים שחזרו להורים ישארו שם תקופה וכו הרבה פוסט טראומה פסיכולוגי ואפקט עדר.
    וכמובן השאלה כמה ימשך הסגר הזה, כנרטה שלא יסתיים אחרי פסח, ואפ ימשך עד יוני יהיה אפקט קשה

    Liked by 1 person

  12. ב2009 ברננקי שפך כסף מהליקופטר ועדיין לקח לבורסה יותר משנה עד שחזרה לעלות ויותר משנתיים עד שחזרה לרמה שלפני המשבר. והבורסה בדרכ מקדימה את הכלכלה הריאלית בחודשים.
    והפעם המשבר נראה קשה יותר, עצירה כמעט מוחלטת של הכלכלה העולמית לחודשים.
    מה יהיה שונה הפעם?

    אהבתי

  13. חייל
    לא הבנתי לגבי ה co2.
    האתר מראה שיש היום יותר ממנו באטמוספירה מאשר בשנה שעברה. אתה טוען בגלל זה שההשבתה לא השפיעה? ההשבתה התחילה לפני חודש, מאז שנה שעברה היו 11 חודשי פליטה רגילים… ברור שהרמה באטמוספירה עלתה.
    אם ההשבתה תימשך שנה נוכל אולי להסיק משהו לגבי ההשפעה.
    אל תתן להשקפת עולמך האנטי-חממתית לשבש את תפיסת המציאות.

    Liked by 1 person

  14. רינגו,
    העלייה היא גם ביחס לפברואר האחרון.
    ההשקפה שלי היא היא לא אנטי חממתית אלא אנטי חממתיסתים.

    אהבתי

  15. חייל ורינגו, כדאי להסתכל על הגרפים כאן

    https://www.co2.earth/weekly-co2

    וכאן

    https://www.co2.earth/monthly-co2 (בטאב "Charts")

    יש מחזוריות שנתית – מינימום בסביבות אוקטובר ומקסימום בסביבות מאי. עם זאת הגרף עולה משנה לשנה בממוצע.

    ההתחממות הגלובאלית היא עובדה, כמו גם עליית אחוז הCO2 באטמוספירה. עליית הCO2 היא כפי הנראה מעשה ידי אדם, בין אם בפליטת מזהמים בין אם בכריתת יערות וכיו"ב. אפשר להתווכח על הקשר בין ההתחממות לאחוז הCO2. אפשר גם להיזכר שתקופות של התחממות ולחילופין תקופות קרח קרו גם הרבה לפני התעשייה המודרנית. לדעתי הלגמרי לא מקצועית יש כאן שילוב של מעשה ידי אדם יחד עם מחזוריות טבעית.

    אהבתי

  16. amehaye,
    חותם על דבריך. הבעיה עם החממיסטים והמדענים שלהם היא שהם מסרבים להודות שאינם יודעים לכמת את ההשפעה היחסית של כל מרכיב.

    אהבתי

  17. חייל, אם תהיה הגון תודה שמה שמטריד אותך זה לא איכות המחקר המדעי בבסיס תאוריית ההתחממות, אלא הזהות שנוצרה (לצערי) בין תמיכה בתאורייה לבין תמיכה בעמדות ליברליות, גלובליסטיות ופוליטיקלי-קורקטיות. היות ואתה מתנגד לכל אלו, אתה אוטומטית מתנגד גם לחממיסטים. אם כל המטורללים (כפי שאתה מכנה אותם, בדרך כלל בצדק) היו עוברים צד יש סיכוי טוב שגם אתה היית עובר צד.
    המדע שתומך בתאוריית ההתחממות אינו פחות מוצק מהמדע שתומך בהרבה דברים אחרים.
    מחזור הפחמן השנתי הוא דבר ידוע – בחורף העצים משירים את עליהם שמתפרקים ופולטים פחמן. באביב העצים סופחים פחמן כדי לגדל עלים חדשים. באפריל תמיד יש יותר פחמן מבפברואר.
    העובדה שקפצת על הנתון ההוא של ה co2, פירשת אותו בצורה הפוכה מהאמת ומיהרת להציג איך הוא תומך בעמדתך, רק מוכיחה כי במקרה הזה העמדה שלך קבועה והנתונים לא משנים דבר.

    Liked by 1 person

  18. שמעון חש, משברים של צד הביקוש באמת שייכים לימים עברו. אני מאמין שהאנושות (מחוץ לגוש האירו) למדה להתגבר עליהם. למה ב-2008 זה לקח זמן? ראשית אנשים חשבו על משבר 1929 ונתקפו פחד מוות כי הם ידעו שזה היה משבר שנפתר בתוך שני עשורים. היום אנשים מבינים שמשברים כאלו נפתרים מהר יותר. כי יש את תקדים 2008.

    שנית, היה אז רצון להעניש את הבנקים ואמונה שבוצע איזה חטא שצנע הוא הפיתרון לו. שני הדברים המטופשים האלו בעליל לא קיימים היום.

    אהבתי

  19. בכל אופן אסייג ששילוב של נשיא דמוקרטי וקונגרס רפובליקני בארה"ב יכול להיות מסוכן לכלכלה גם בימינו, אבל כרגע זה לא המצב.

    אהבתי

  20. תמריץ להגיד שהבנקים או בהכללה המגזר הפיננסי לא חטאו ב2008 קצת חוטא לאמת. מציע לך לקרוא את "The Big Short" של מייקל לואיס או לראות את הסרט. גם הסרט "Inside Job" עושה עבודה לא פחות ואולי יותר טובה בלהסביר בדיוק מה הייתה הקומבינה מאחורי המשבר ב2008.

    אהבתי

  21. אמחייה, זו בדיוק הבעיה. הייתה תחושה שחטא בוצע, תחושה אמיתית ומוצדקת. לכן כשאנשים ראו קריסה, הם חשבו שזהו המצב הטבעי – החוטאים נענשים בחומרה. האמת היא שלבנק המרכזי ולממשלות יכולת לא מוגבלת לרפא במהירות חטאים מהסוג שבוצעו לפני משבר 2008. אז בנו יותר מדי בתים. לא ביג דיל. סין מתמודדת עם המצב הזה כבר עשור בלי בעיות.

    אהבתי

כתיבת תגובה