המגפה שנעצרה

המגפה נעצרה. אין כוונתי למגפת הקורונה, שלצערנו היא עדיין אירוע מתגלגל רב נפגעים שהאנושות כולה מביטה בו באימה, אלא למגפת החולי הנפשי הקרוי "רק לא ביבי".

כשאנשים מתנהגים בצורה שסותרת את תמריציהם הבסיסיים ביותר, זהו פחד אלוהים. אי אפשר לנבא את העתיד בעולם שככה פועלים בו אנשים. אי אפשר לנהל בו חיים נורמליים. בני גנץ החליט בכנסת הקודמת שלא בא לו להיות ראש ממשלה, בניגוד לכל הגיון סביר.  הוא קיבל את ראשות הממשלה על מגש, ואמר לא. יש בזה משהו מקומם ומזעזע ששנאת ביבי והסירוב לחלוק איתו קדנציה בשלטון עד כדי כך מעוותים את ההתנהגות. אפשר לראות את סממני ההתנהגות הזו בראיונות עם בוגי יעלון. יעלון, איש ימין אידיאולוגי שהייתה לו תקופה טובה כשר הביטחון של נתניהו, פשוט מוטרף משנאה אליו.

אומת הטוויטר מנבאת לגנץ רעות. העיתונאים הבכירים, חיים לווינסון ("עוד שנה גנץ לא בפוליטיקה"), ברק רביד ("גנץ עשה במכנסיים"), מנבאים לו השמדה פוליטית מהירה. אבל בפועל גנץ נמצא בעמדה מצוינת להיות ראש הממשלה ה-13 של מדינת ישראל, בעוד שאם היה ממיט על המדינה עוד בחירות אחרי תקופת הקורונה, היה כנראה נעלם ונשכח כפי שקרה לאבי גבאי שהוכרע תחת שנאת ביבי של החוגים הפוליטיים שסביבו.

הדיבורים על כך שנתניהו יוכל לחמוק מקיום הרוטציה מופרכים פשוט כי בכנסת ה-23 יש עדיין רוב אנטי ביבי, וביבי לא יוכל לעשות בה כרצונו. אלו שמדמיינים את ביבי כקוסם על שיכול לתמרן ככל העולה על רוחו, אינם מסבירים מדוע בעצם ממשלת מיעוט, שבהקמתה הם חפצים כל כך, תציל אותם מיכולות הקסם של ביבי. זה הרי לא משנה אם תקום ממשלת מיעוט, שמן הסתם תהיה מאוד לא פופולארית בציבור הרחב, או אם לא תקום, המצב בכנסת יישאר דומה. 61 ח"כים הם אנטי ביביסטים מובהקים.

נתניהו יצטרך לכבד את הסכם הרוטציה. הבעיה האמיתית של נתניהו היא שהוא עומד למשפט ונפל על הרכב שופטים קשוח שלא יקל עמו, וגם בית המשפט העליון לא ישוש לעזור לו בערעור. הוא יצטרך לחפש מוצא. פתרון אפשרי הוא בית הנשיא שמביא עמו חסינות אוטומטית. אבל הכנסת ה-23 תצביע על נשיא וכאמור יש בה 61 אנטי ביביסטים. פתרון אחר הוא מינוי נשיא שאינו נתניהו אבל יראה בעין יפה הענקת חנינה לנתניהו. פתרון שלישי הוא הסדר טיעון. אם נתניהו עומד לפרוש במילא בתוך שנתיים, הגיוני שיחתור להסדר טיעון לקראת סיום כהונתו ויאפשר לגנץ להחליפו. זו הזדמנות ייחודית לגנץ להיות ראש ממשלה, מאחר שגנץ הוא מועמד המרכז-שמאל ואילו רוב העם הוא ימני. הסיטואציה הפוליטית הנוכחית נובעת משנאתו הייחודית של איווט ליברמן לנתניהו ולא תימשך כשיהיה לימין מנהיג אחר.

הבעיה האמיתית היא שבאישיותו גנץ הוא חיוור מכדי להיות ראש ממשלה, אבל התנהלותו היום הוכיחה שבכל אופן יש בו משהו, ולא ניתן לבטלו לחלוטין, כפי שיאיר לפיד הצליח לעשות בהצלחה עד היום.

44 תגובות בנושא “המגפה שנעצרה

  1. מסכים לחלוטין עם הפוסט הזה,

    האובססיה של רק-לא-ביבי גרמה לאנשים להתנהג באופן לא רציונלי

    Liked by 1 person

  2. "אלו שמדמיינים את ביבי כקוסם על שיכול לתמרן ככל העולה על רוחו, אינם מסבירים מדוע בעצם ממשלת מיעוט, שבהקמתה הם חפצים כל כך, תציל אותם מיכולות הקסם של ביבי."

    לא הצבעתי לכחול-לבן, ולא העזתי לדמיין שביבי סופסוף לא יהיה ראש ממשלה – אבל אני חושב שבכל זאת ביכולתי לענות על השאלה: הם דמיינו חקיקה שתמנע מביבי לכהן כראש ממשלה, ובכך בו זמנית גם יותר הפלונטר הפוליטי ותוכל לקום ממשלת אחדות שפויה, וגם אולי תהליך חיסול מוסדות הדמוקרטיה הישראלית יעצר. היה למתווה רוב ריאלי בכנסת, והדבר היה בהישג ידה של כחול לבן בראשות גנץ.

    אתה מדבר על תמריצים לא ברורים? כרגע, אין לי מושג הניע את גנץ. לעומת זאת, מערכת התמריצים של ביבי ברורה לי היטב. ולך? הם נראים לך כמתיישבים עם האינטרסים של ישראל ואזרחיה?

    Liked by 1 person

  3. תמריץ אתה חוטא במחשבה של מהלך אחד קדימה. אותי אישית לא הניעה שנאה לנתניהו. אני גם היום לא שונא אותו, למעשה די אדיש. מעריך את הדברים החיוביים שעשה ומוטרד מהמהלכים השליליים.

    הרבה ממצביעי כחול לבן מוטרדים מדבר הרבה יותר בסיסי והוא שלטון החוק. בפורום הזה מודגמים היטב חילוקי הדיעות. מצד אחד ישנם אלה שחושבים שמערכת המשפט, ובג"ץ בראשה, מושחתת וגרועה יותר מהכנסת והממשלה. בצד השני ישנים אלו שחושבים שמערכת המשפט אמנם סובלת מלא מעט בעיות אולם היא עדיין עדיפה, מבחינת יושרה, בסדרי גודל על פני חברי הכנסת. אני שייך לאלו ששייכים לצד שמצדד יותר במערכת המשפט בעניין הזה.

    ברור לי שאצל אנשים מסויימים – האוזר, הנדל, בוגי, ליברמן ועוד יש איבה אישית לנתניהו. אולם אצל חלק גדול מאוד מהמצביעים מדובר פשוט במחשבה שללא מערכת חוק מתפקדת, וללא נציגים ישרים בכנסת, ישראל פשוט תהיה בבעיה גדולה. אלה שאומרים "רק לא ביבי" בדרך כלל מתכוונים במובן הרחב יותר "רק לא שחיתות". זה ביבי, וליצמן, וחיים כץ, וביטן, ודרעי ושות'. בהרחבה מדובר גם בליברמן, אהוד ברק, איתן כבל, אולי גנץ ואשכנזי עם הפרשיות שלהם וכו' וכו'.

    אפילו ברמה הבסיסית ביותר – הגבלת קדנציות של ראש ממשלה, הגבלת כהונה תחת כתב אישום וכיו"ב – יש צורך להעביר את נתניהו מתפקידו פשוט כי יש לו אינטרס אישי בענין.

    Liked by 1 person

  4. חייל אני חושד שחלק מההסכם בין נתניהו לגנץ נוגע לענין המימד החמישי, ואולי גם לפרשיית "שמן" של אשכנזי. אין לי הסבר טוב יותר כרגע.

    אהבתי

  5. בבונים להכין פופקורן

    Liked by 1 person

  6. amehaye,
    הפרקליטות מושחתת ושיכורת כח ללא קשר לפרשיות נתניהו. רות דוד, ההתעמרות ברופאה שהעידה לטובת זדורוב, הנסיון לשנות עדות הפתולוג הראשי, עדויות שקר רבות של המכון הפתולוגי בהנחיית הפרקליטות ועוד אין ספור פרשיות מסוג זה. כולן נקברו ולא נחקרו על ידי היועצים המשפטיים לממשלה. מלחמת "רק לא ביבי" הכשירה את השרצים האלו

    Liked by 3 אנשים

  7. מי שנבחר לתפקיד על ידי ועדה של מקורבים, ונמצא באותו תפקיד 20 שנה, עם כח מוחלט ללא ביקורת עליו או יכולת להחליפו, וללא אחריות לכשלונות אם החלטותיו שגויות, בהכרח יהיה יותר מושחת ממי שהוא ומשפחתו ותפקודו נמצאים באור הזרקורים 24\7 , ועומד לדין הבוחר כל 4 שנים (בד"כ פחות), ואפשר להעיפו בהינף פתק בקלפי

    הוא יהיה מושחת, וגם לא יהיה מודע לזה שהוא מושחת בגלל הבועה שהוא חי בה, בדיוק כמו שהאצולה בצרפת או ברוסיה לפני המהפכה חשבה שהיא בעצם טובה ומיטיבה עם העם

    באותו נושא:

    מירב מיכאלי: "אני רוצה לראות איך גנץ יסתכל בעיניים של נשיאת העליון"

    אהבתי

  8. אי אפשר לשנות את חוק היסוד בדיעבד.. אין מה לעשות החוק מאפשר לביבי לכהן ו58 מנדטים רוצים בכך ו62 המנדטים האחרים לא שלמים עם ממשלה בחסדי בל"ד.

    תיקון חוק היסוד יכול לבוא מכאן והלאה, אבל הוא מעורר שאלות חוקתיות קשות אם יחול בדיעבד. נניח שהיו מתקנים את החוק, אוסרים על ביבי להתמודד ויוצאים לבחירות רביעיות – קודם כל בחירות רביעיות זה טירוף בתקופת הקורונה; אם ביבי יקבל 61 אז יוכל לשנות החוק כך שלתומכיו עדיין תהיה תקווה; ולגנץ לא היה יוצא מזה הרבה כי ספק אם היה ממשיך לעמוד בראש כחול לבן אחרי 3 כשלונות.

    עם זאת אני שוב מזכיר שיש 61 אנטי ביביסטים בכנסת והם יכולים לחוקק את החוק הזה גם עוד שנה או שנתיים.

    אהבתי

  9. בג"ץ יכול גם עכשיו להגיד שלא ניתן להטיל על ביבי להקים ממשלה. אבל זו פסיקה כה קיצונית שאיני מאמין שתקרה.

    אהבתי

  10. תמריץ אם היו מחוקקים את החוקים להגבלת הקדנציות של ראש הממשלה, ולמניעת ראש ממשלה לרוץ תחת כתב אישום – חוקים שהם ראויים ללא קשר לנתניהו – נתניהו לא היה יכול לרוץ כראש המפלגה. למעשה אם היו מחוקקים שלחבר כנסת אסור לכהן תחת כתב אישום (נניח כתב אישום לגביו אין לו חסינות או לחילופין הוגש לפני היותו ח"כ) הרי נתניהו היה חסום. במקרה כזה יריביו בליכוד כבר היו משתלטים על המפלגה בבחירות הבאות.

    מעבר לכך מאחר ונתניהו הוא רק ראש ממשלת מעבר, ויש רוב נגדו בכנסת, יתכן שניתן היה לכפות עליו להתפטר באמצעות החוקים – ולהקים ממשלת אחדות בלעדיו, וזה כבר קל מאוד.

    אהבתי

  11. ואם הליכוד היה מחליף את ביבי במירי רגב כראש ממשלה זמנית, האנטי ביביסטים היו מאושרים? אבישי בן חיים צודק – ביבי הוא הגיבור של ישראל השנייה. אי אפשר להיפטר ממנו מלאכותית.

    Liked by 2 אנשים

  12. מלבד זאת נתניהו מכהן כראש ממשלה מתוקף היותו ראש הממשלה ה-34. זה נראה בלתי חוקתי בעליל להדיחו בשם חוקים שלא התקיימו כשהממשלה הזו כוננה.

    אהבתי

  13. תמריץ מאז היו כבר מספר סבבי בחירות בהם הוא לא קיבל רוב, ואפילו היה במיעוט. שאלת החוקיות כאן מעניינת.

    חייל אני מסכים שיש בעיות בפרקליטות, במערכת המשפט וגם במשטרה. זה לא סוד. אני מבין גם את הטענה של 3718 לגבי מערכת לא נבחרת וגם מסכים עם טענה זו. הבעיה היא שנתניהו וחבריו לבלוק החסינות לא יפתרו את הבעיות. התמריץ שלו הוא הפוך, להרוס את המערכת, ואת זה הוא עושה.

    אהבתי

  14. חברים יקרים, גנץ סיים את הקריירה הפוליטית שלו הערב.
    לראשונה בהיסטוריה ראינו איך אדם מבצע התאבדות פוליטית בשידור חי.
    כלל מספר אחד בפוליטיקה זה לא לאבד את הבייס שלך וגנץ איבד אותו תוך שעה. דיברתי הערב עם שלושה אנשים שהצביעו כחול לבן והם זועמים בצורה בלתי רגילה ולא יצביעו יותר לגנץ (אפילו ליכודניקים שדיברתי איתם בהלם….)

    גנץ לא רק פירק את כחול לבן אלא קבר קבורה סופית את כל מחנה המרכז-שמאל. לעולם אי אפשר יהיה יותר להאמין לאף פוליטיקאי.

    ביבי כבר היה עם רגל וחצי ב"קבר", איבוד יו"ר הכנסת, איבוד יו"ר וועדת הכספים, משפט שמתנהל, משבר בריאותי וכלכלי חסר תקדים ומשבר פוליטי. והנה בא גנץ ובבת אחת מציל אותו לגמרי.
    הבוחרים שלו לא יסלחו לו על זה לעולם. זו בגידה במנדט שניתן לו ע"י המצביעים שלו.

    בנוסף לחיסול מחנה המרכז שמאל, גנץ חיסל כל התנגדות לביבי מתוך הליכוד. לעולם יותר אף אחד לא יעז לעמוד מולו כי הוא קוסם.

    מי שחושב שליברמן יסלח על הבגידה הזו בו פשוט לא מבין כלום.

    עוד שנה מהיום (אולי פחות) ליברמן ייכנס לממשלה וגנץ ואשכנזי ייזרקו לפח ההיסטוריה.

    אחרי שמשבר הקורונה יסתיים ביבי יתפנה בכל כוחו לביטול המשפט. ואת זה רק ליברמן יוכל להביא לו עם החוק הצרפתי. זה הקלף היחיד שנותר לליברמן.
    תהיו בטחוים שליברמן עכשיו בטוח רוצה לנקום בגנץ על הבגידה בו.
    וחוץ מזה, הוא מחוייב להבטחות שלו לבייס שלו ובמיוחד להעלות להם את הפנסיות. הוא לא יפרוש מהפוליטיקה לפני שהוא ייתן להם את זה לדעתי.

    גנץ ייזכר בהיסטוריה כעוזר של ביבי בענייני הקורונה ותו לא.

    Liked by 1 person

  15. גם גנץ לא הכריח את ביבי להקריב כלום. אפילו לא הכריח אותו לוותר על ח"כ אחד מבלוק הימין.
    ביבי הזה פשוט קוסם.
    כאילו שהוא איזה מכשף עם יכולת מאגית שכולם נשבים בפניו (מופז, לבני, ברק ועכשיו גנץ ואשכנזי)/
    יותר נכון שהוא האלמנה השחורה של הפוליטיקאים מהמרכז-שמאל. נכנסים איתו למיטה, אח"כ מקבלים עקיצה ומתים פוליטית.

    אהבתי

  16. העיסוק בגנץ ומעשיו ישכח עוד חצי שנה.
    העיסוק האובססיבי הזה בנתניהו גורם לעיסוק אובססיבי-פרסונלי בגנץ.
    זה וגם זה (העיסוקים הפרסונלים) משכיחים שיש כאן זרמי עומק מעבר לביבי ומעבר לגנץ.

    השמאל/האליטה/"הישראלים" פשוט לא מצליחים לקרוא את המפה.
    מי שהקשיב לנאום היום של לפיד שמע זאת גם היום.
    כשהוא אומר:
    "יותר ממיליון מצביעי כחול לבן, ישראלים טובים, משרתים בצבא, משלמים מסים ושומרי חוק מרגישים נבגדים – ובצדק. הקולות שלהם נגנבו וניתנו במתנה לנתניהו"
    ה"צד השני"/הימין/המון העם/המסורתיים/ הדתיים/ החרדים מבינים שמה שהוא אומר זה שהם לא אזרחים טובים, שהם משתמטים ממיסים, שהם לא שומרי חוק, ….
    היהירות הקבועה הזאת הפילה ותפיל את השמאל. להבנתי היהירות הזאת היא שגורמת לרבים לזהות את לפיד ויש עתיד עם השמאל, ולא הדעות המדיניות שלהם.

    אולי ד דיבר עם שלושה ממצביעי כחול לבן שמאוכזבים מהמהלך של גנץ (כנראה הגיעו מהשמאל), אבל הסקרים מראים בדיוק להיפך – רוב מצביעי כחול לבן (כנראה הגיעו מהמרכז או מהימין) לא מעוניינים בממשלה עם המפלגה הערבית המשותפת, גם לא בשביל להרוג פוליטית את נתניהו, בטח לא בשעת המשבר הזאת.
    ההערכה שלי הפוכה – לא גנץ סיים את הקריירה הפוליטית שלו כי אם ליברמן ולפיד. ליברמן בטווח הקצר-בינוני ולפיד בטווח היותר ארוך.

    Liked by 1 person

  17. מי שחושב שהפעם הקורונה הצילה את נתניהו שכח שבבחירות הקודמות (מועד ב) המבצע המוגבל בעזה הציל את נתניהו והפסיק את המגעים בין כחול-לבן למשותפת.
    מדי פעם יגיע מצב חירום וממשלה/קואליציה שבנויה על שנאה פתלוגית למישהו לא תצלח שום משבר. אין בה את הדבק שמאפשר לה לנהל מצבי חירום.
    איך קבוצת אליטה לא מבינה דבר כזה פשוט שכל חברה עסקית מבינה וכל שבט בתנועת נוער.
    השמאל שוב ושוב יורה לעצמו ברגל.

    ושוב אני חוזר לנאום היום של לפיד/יעלון:
    "עבדנו קשה בכדי להציב אלטרנטיבה שלטונית …"
    איזו אלטרנטיבה? מה התוכן של האלטרנטיבה הזאת? במה היא שונה כלכלית? במה היא שונה חברתית? במה היא שונה מדינית? במה היא שונה בטחונית? במה היא שונה מהותית?
    הציבור לא מטומטם. הוא מזהה שיש פה אובססיה פתולוגית כנגד ביבי.
    כאילו שאם ביבי יעוף אז כל הבעיות שלנו יפתרו. הזוי !!!!
    כאילו שיש אדם אחד שהוא אוסף של כל הבעיות עלי מדינה.
    אם הייתה כאן בשורה אמיתית אז לא היה צורך בשנאה פתלוגית. אבל פשוט אין כאן. אין כאן שמץ של בשורה.
    יש כאן שנאה של אנשים שהמדיניות של נתניהו היטיבה איתם אבל הם שונאים אותו כי … אני לא יודע למה, אולי כי טוב להם והם הפכו לפיינשמייקרים שמודדים קלה כבחמורה.
    משבר הקורונה דחף וידחוף חלק מהאנשים הללו כלפי מטה (בעיקר בעלי עסקים וחברות קטנות) ובמצב שנוצר הצורך שלהם להתנקם בביבי פשוט יתנדף לו ויתחלף בבעיות יותר קיומיות.
    ולכן מי שחושב שנתניהו ניצח טקטית לחודשים הקרובים להבנתי טועה. מדובר בניצחון ל-3-4 שנים הקרובות לפחות.

    Liked by 2 אנשים

  18. מסכים עם חלק מהדברים, אבל נתניהו עצמו חותם על כך שיעביר לגנץ את המושכות בספטמבר 21', אז לגמרי לא ברור איך זה ניצחון ארוך טווח.

    אהבתי

  19. חייל זקן, לח"כים של הימין לא יהיה אינטרס לפזר את הכנסת אחרי שנה וחצי כשגנץ נעשה במילא ראש ממשלת המעבר במקרה כזה (כפי שאמור להבטיח המנגנון החוקי).
    רק ליברמן יוכל להציל את ביבי מקיום הרוטציה אבל הוא שונא אותו ונראה שהח"כים שלו מצייתים לו. גם לזה שדרעי התחייב לגנץ יש ערך.

    וכמובן לפיזור הכנסת נדרשים 61 ח"כים. אין לביבי באמת דרך לחמוק מקיום רוטציה אם תעוגן כפי שסוכם.

    אהבתי

  20. יש גם את האופציה שביבי יהפוך לנשיא. זה לא מופרך. יש לו 58 קולות מובטחים ומספיק שכמה בצד השני ימנעו או יתפצלו בין מועמדים.
    האנטי ביביסטים ישמחו שאינו ראש ממשלה ובו בזמן יתעבו את נוכחותו במשכן.
    בליכוד יהיו רבים שישמחו לראות את גנץ ראש ממשלה ולא את יריבם הפוליטי המושבע. גנץ יקנה להם זמן להתקוטט ביניהם.

    אהבתי

  21. לגבי נתניהו, להערכתי אחרי שנה וחצי הוא יפרוש, יעשה עיסקת טיעון, וילך להרצות בישראל ובעולם. האיש תותח ובכל מקום ירצו לשמוע אותו.

    השמאל חיפש להשפיל את נתניהו ולאו דווקא לגרום לו לעזוב בצורה מכובדת. בגלל השאיפה הלא רציונלית הזו הוא נכשל.

    אהבתי

  22. אם הוא יוכל להתמנות נשיא, אני מעריך שהוא יזרום לכך. מכאן שלא אופתע אם יהיה סופר ממלכתי בשנה וחצי הקרובה, אבל נראה.

    אהבתי

  23. תמריץ,
    אפשר לגרום לבחירות בלי 61 על ידי אי העברת תקציב. אין סיכוי שביבי יבחר לנשיאות בבחירות חשאיות

    אהבתי

  24. אני לא מאמין שהפלת הממשלה כדי למנוע רוטציה אפשרית או שביבי אפילו ינסה. אבל אולי אני נאיבי. נראה.

    אהבתי

  25. באחד הפוסטים האחרונים צורפה רשומה שתקפה את נתניהו על מחדליו ועל האכזבות שהנחיל לימין שבחר בו (רשומה של רועי עידן אליה קישר חייל זקן ?).

    בזמנו חשבתי (אך התעצלתי) לסנגר על נתניהו בטענה שבכל השנים המתקראות "שנות שלטון נתניהו" – מעולם לא היה לו את הכוח לבצע את המדיניות בה הימין חפץ. מעולם לא עמדו לרשותו 61 אצבעות שיתמכו, לדוגמא, בהכנסת רפורמות במערכת המשפט או בהחלשת ההסתדרות ווועדי העובדים. הקואליציה שלו, ופעמים רבות גם מפלגת הליכוד, תמיד הכילה כמה "אבירי" מערכת משפט כמו בני בגין וכחלון, וכמה "חברתיים" כמו כץ ודרעי.
    מכאן שניתן להאשים את נתניהו רק בכך שלא יצא למלחמות, שהן כנראה צודקות, אבל בהן היה כנראה מפסיד. כלומר שבניגוד לדון קישוט נתניהו אינו נוטה להכריז מלחמה על תחנות רוח. שהוא יוצא רק למלחמות שסיכוייו לנצח אותן מאוד גבוהים.

    נדמה לי שכל מי שתוקף כיום את גנץ מסרב לקלוט את העובדה שלמעשה גם לו לא הייתה אף ברירה סבירה אחרת. שמצבו היה דומה למצב נתניהו בסעיף הקודם. גם אם כל אצבעות הרשימה המשותפת היו תומכות בממשלתו (הנחה מאוד מפוקפקת) הסרוב של הנדל, האוזר ואורלי לוי אבוקסיס, להסתמך על קולות המשותפת, הותיר אותו עם 58 מנדטים בלבד. גם האופציה של חתירת גנץ לסבב בחירות רביעי, ועוד בתקופת קורונה, לא באה בחשבון. מכאן שלמעשה גנץ היה חייב להיכנס לממשלה עם נתניהו.

    ניתן לטעון שגם לנתניהו לא היו אופציות חלופיות. מכאן שנתניהו וגנץ יכלו רק לאיים אחד על השני שהם מוכנים להפוך למתאבדים שיעיים, במטרה לסחוט מהיריב תנאים טובים יותר (משחק התרנגולת /מי יותר פוחד / זהיר). אבל להערכתי אדם שמגיע עם מיעוט מהמפלגה שתמכה בו, ומשיג תנאי חצי-חצי, הגיע להישג לא כל כך רע.

    מה עוד שבהזדמנות חגיגית זו גנץ הצליח לפטור את עצמו מהתלות בתכתיביהם של לפיד, שלח, ליברמן, איימן עודה ושות'. עכשיו עליו לחשוש רק מגבי אשכנזי.

    אם גנץ יהפוך לראש ממשלה עוד שנה וחצי (או קודם אם נתניהו יצא, מסיבה כלשהי, לנבצרות) , ויצליח לתפקד ברמה סבירה, סיכוייו להיבחר לראש ממשלה פעם נוספת ינסקו. יגמרו רוב הרינונים שגנץ אינו מתאים להיכנס לנעליו של ראש ממשלת ישראל. במילא "חזקה" בתפקיד נתפסת כ 90 אחוז מהבעלות עליו.
    לראייה השינוי המדהים בהערכת הציבור את התאמת של אהוד אולמרט לתפקיד ראש הממשלה – לאחר שנאלץ להחליף, לתקופה קצרצרה, את ראש הממשלה אריאל שרון.

    Liked by 3 אנשים

  26. קמיליה, היה עוד תסריט.

    גנץ היה יכול לעבוד לפי התוכנית של לפיד, למנות יושב ראש כנסת, להעביר חוקים (ראויים) להגבלת כהונת ראש ממשלה לפי קדנציות, כתבי אישום וכיו"ב, ואז לפרק את גוש הימין. כאשר ברור שנתניהו לא יוכל לרוץ פעם נוספת יכול להיות שגנץ היה יכול לשכנע את ימינה, את החרדים או אפילו חלק מהליכוד לחבור אליו. למשל להבטיח לגדעון סער רוטציה – ולגדעון סער יש לא מעט תומכים בליכוד.

    לדעתי גם אם היה מעביר את החוקים הליכוד עדיין היה מציע ממשלת אחדות, למרות האיומים. ויכול להיות שאז גם היה יכול להזיז את נתניהו כאמור. בכל אופן זה כבר לא יקרה. לדעתי האישית גנץ הוכיח שהוא לא מתאים להיות ראש ממשלה, ובוודאי הוא הוכיח שלא ניחן ביושרה יתרה. מבחינה מעשית הוא ירק בפרצוף של בג"ץ.

    הדבר המצחיק ביותר בכל הענין הוא שליצמן נשאר שר הבריאות. דבר זה בפני עצמו מראה עד כמה "ישראל לפני הכל" מבחינתו של גנץ.

    אהבתי

  27. Amehaye

    הפנטזיה של השמאל על פרוק גוש הימין ובחירת גדעון סער לראש הליכוד פשוט לא מציאותית ולא מגובה בעובדות

    גוש הימין היום הרבה יותר הדוק מבחינה אידאולוגית, גם ביחס לעבר, וגם וביחס לגוש השמאל, כאשר הנושאים המגבשים אותו הם הגישה המעדיפה את הלאומיות היהודית, והתנגדות לשלטון בג"ץ והפרקליטות והגישה האינטרנציונלית שלהם (החרדים – ברור למה, דתיים לאומיים – בגלל ההתנתקות, והליכוד בגלל הכל ביחד כולל פסיקות מהגרי העבודה)

    אם נתניהו היה פורש עקב חוק או פסיקת בגץ, ברור לחלוטין שלא גדעון סער היה זוכה בראשות הליכוד (ולו רק בגלל תמיכת השמאל), ומי שהיה זוכה זה מי שהיה משתלח בבגץ ובפרקליטות יותר , כאשר אמיר אוחנה התחיל במרוץ כבר, וכל פסילה חוקית של נתניהו היתה מחמירה את המרוץ הזה

    בסיטואציה הנוכחית, ממשלת אחדות לאומית כפי שהוצעה היא הטובה ביותר לישראל לדעתי

    Liked by 2 אנשים

  28. נתניהו יכול היה לנהל קמפיין בחירות נוסף על בסיס השגת 61 שיבטלו את החוקים הפרסונליים. ואז מה הרווחנו? החוקים האלו הם כמו פצצה גרעינית. יש להם ערך כאיום, לא כמשהו שבאמת יש לממש.

    בכנסת ה22 אולי הייתה לגיטימיות לשריין אותם ברוב 65, ואז הם באמת היו בלתי אפשריים לעקיפה. בכנסת ה23 יש רק רוב 61. לכן ניסיון לשריינם היה חותר תחת אושיות הדמוקרטיה ויוצר משבר חוקתי ממשי. ליברמן "הפוליטיקאי המיומן" נזכר מאוחר מדי.

    אהבתי

  29. האמירה שגנץ ירק בפרצופו של בג"ץ מוזרה. לבג"ץ תיאורטית לא אמורה להיות שום עמדה בשאלת מאיר כהן כיו"ר, רק רצון שהרוב יצליח לשלוט בכנסת.

    אהבתי

  30. תמריץ,

    לגבי השאלה שלך

    "האמירה שגנץ ירק בפרצופו של בג"ץ מוזרה. לבג"ץ תיאורטית לא אמורה להיות שום עמדה בשאלת מאיר כהן כיו"ר, רק רצון שהרוב יצליח לשלוט בכנסת."

    התשובה היא פשוטה, לא רק הימין, אלא גם השמאל מאמין שבג"ץ הוא שחקן פוליטי שמוטה לשמאל

    הרי גם אתה אומר את זה פה, אז מה ההפתעה?

    Liked by 1 person

  31. בשנת 2000 העליון האמריקני פסק לטובת ג'ורג' בוש במחלוקת על ספירת הקולות בפלורידה. אני עוד זוכר שגדי טאוב, היום איש ימין מובהק, כתב אז מאמר נדהם מהצביעות של השופטים. ברור שהם היו שופטים שמרנים, המזוהים עם הרפובליקנים. אבל זה אמור להתבטא בפסיקות שקשורות להשקפת עולם כמו הפלות, להט"ב וכלי נשק. לא בנושאים טכניים ניטרליים במהותם שרק בעקיפין משרתים צד אחד במפה הפוליטית.

    אהבתי

  32. 3718 יתכן שבג"ץ נוטה לשמאל אולם זו לא משמעות היריקה. בני גנץ רץ לכאורה על המשבצת של שלטון החוק, והוא מצטרף למפלגה שהיא ראש החנית בגוש החסינות (נתניהו, ביטן, חיים כץ, דרעי, ליצמן..) ורק לאחרונה צפצפה על בג"ץ. לכולם ברור שאדלשטיין לא פעל בשם עצמו אלא בשם נתניהו.

    מדוע שדתיים לאומיים ישנאו את בג"ץ? היה זה אריק שרון שהגה יזם וביצע את ההתנתקות.

    לגבי פסיקות מהגרי העבודה הלא חוקיים גם אני מאוד לא מרוצה מהן. אני מניח שבג"ץ פסק כפי שפסק עקב שיקולים משפטיים ולא עקב נטייה פוליטית. סתם בשביל לסבר את האוזן, היו לא מעט הצעות חוק – שלא קשורות במסתננים – שמי שהעלה אותן ידע שהן לא תעבורנה את מבחן היועצים המשפטיים, בג"ץ וכו' והן הוגשו פשוט כדי לספק את הבייס. אם לא היו יודעים שההצעות יפסלו ספק אם היו מגישים אותן.

    עוד בענין מהגרי העבודה דבר אחד לא ברור לי. האם לא ניתן לחוקק חוק שמונע העסקה שלהם? הרי הם *לא חוקיים*. ברגע שלא תהיה להם עבודה הם לא יגיעו לכאן – זו הסיבה העיקרית להגעתם.

    אהבתי

  33. המחייה,
    בג"ץ ויתר על יותר מהזדמנות אחת לקבוע שנאשם בפלילים לא יוכל להרכיב ממשלה, והוא מצפה מפוליטיקאים לעשות עבורו את העבודה?

    אהבתי

כתיבת תגובה