לבם במערב

בכל הסקרים שנערכים בקרב צעירים בארה"ב ברני סאנדרס בן ה-79 הוא הנשיא האידיאלי. ייתכן שזו תהיה בחירת האלקטורט כולו בסופו של דבר, אבל ללא ספק ההעדפה הזו בולטת בקרב צעירים. צעירים גם היו בוחרים את ג'רמי קורבין לראש ממשלת בריטניה, על חשבונו של בוריס ג'ונסון שזכה לאהדת המבוגרים. הדור הבא במערב מעוניין בשוויון, בסוציאליזם, ברב תרבותיות ואינו יודע להעריך אל נכון את חשיבות הלאומיות, את הישגי הקפיטליזם ואת כשלונות הקומוניזם.

זו לא בהכרח תמונה מעודדת. חופש לא ניתן חופשי, ואם צעירי המערב לא יעריכו את חירותיהם הלאומיות והכלכליות, הם עוד יאבדו אותן.

מה שכן מעודד הוא לראות שבארצות לא מערביות קיימת מגמת מראה. אם במערב הצעירים נוהרים למי ששונא את המערב ואת ערכיו הקלאסיים, הרי שמחוץ למערב דווקא האהבה למערב פופולארית בקרב הדור הצעיר.

אלו נתונים של מכון פיו מסקר שנערך ב-2019:

אוהבים את אמריקה בדור הצעיר אוהבים את אמריקה בדור המבוגר
רוסיה 57 15
ברזיל 78 39
תוניסיה 50 22
אינדונזיה 55 34
הודו 67 53
דרא"פ 57 39

על סין אין נתונים בסקר הנוכחי, אבל בסקר מלפני כמה שנים המגמה הייתה דומה. 59% מהצעירים בעד אמריקה, ורק 29% מהמבוגרים.

בישראל הציבור היהודי מאוחד באהבה לאמריקה, צעירים ומבוגרים. 94% אהדה. אפילו אם כוללים את הנתונים הפושרים של הערבים הישראלים (38%), ישראל היא המדינה הפרו אמריקנית ביותר בעולם. בעצם, בתיקו עם מדינה אחרת: ויאטנם שגם היא אוהדת את ארה"ב בשיעורים דומים. ויאטנם! ההיסטוריה מתפוצצת מצחוק.

נדמה שמה שנקרא פעם גוש המדינות הבלתי מזדהות חלף עבר לו מן העולם. בתי הקברות מלאים באנשים שאין להם אמריקה בלבבם, אבל הדור הצעיר הוא בגישה אחרת ואפילו בימים אלו שבהם שולט דונלד טראמפ שכשלעצמו אינו פופולארי ברחבי העולם.

הניצחון של אמריקה בקרב על הלבבות נראה אירוע גדול מאוד. אולי הוא מה שמבשר את קץ ההיסטוריה, במובן האלים ומלא הקונפליקטים, ותחילתו של שיתוף פעולה נאור ומשעמם בין אומות לאורך דורות. האם פוקויאמה יצדק בסופו של דבר?

44 תגובות בנושא “לבם במערב

  1. תמריץ,
    תרגיע. מי שלא סוציאליסט בגיל 20 הוא חסר לב. מי שעדיין סוציאליסט בגיל 40 הוא חסר מח…

    אהבתי

  2. באמת מענין. הרפובליקנים מכללא, יותר מודאגים אכן, מהיחסים או העליה של סין כמעצמה, עושה רושם ברור ממש ( למרות שלא ממש מעודכן הסקר). הקטע הוא, שיש פילוח קוהרנטי ממש, גם בנושאים וגם ביחס בין רפובליקנים ודמוקרטים לגבי הסכנות מסין. הקטע הוא, שהחוב העצום המוחזק בידי סין, מהווה הגורם מס' 1 לדאגה, בעוד: התקפות סייבר וכדומה, מאחור ( שני למעשה בהבדל בחשיבות בתפיסה שבין דמוקרטים לרפובליקנים בקשר לבעיות הבוערות עם סין). וזה מענין מאוד. שהרי , משמעות החוב גם, שהדולר האמריקני, הוא חזק בעיני הסינים כמובן. וזה חשוב מאוד כשלעצמו. אם כי, אפשר להבין מכך, שהסינים יש להם אולי איזה בקמיינד עויין בקשר לכך.

    מענין מאוד הנושא של צעירים בעולם, והגישה או התפיסה החיובית חוצת המדינות, בקשר לתפיסה חיובית. יש לזה הסבר למעשה, קצת לא פשוט:

    התפיסה בקרב צעירים, היא יותר נוטה לאנטי מימסדיות, ובעד ביזור. אלא, שזה מתפלג לימין ולשמאל ( טראמפ נ' סאנדרס ). הביזור, יוצר למעשה, אהדה כלפי אינדיווידואלים, על חשבון טינה כלפי המימסד פשוט. ברור שהמדיות המבוזרות ( אינטרנט וכדומה) יצרו כדבר הזה. אבל, בעוד שסאנדרס והשמאל נשענים על המימסד לתיקון עוולות ( ומתקנים המימסד עצמו , זה העושק ) הרי הימין, מנסה לנגח את עצם, או, רוב התפיסות המימסדיות.

    נצטט שוב את טראמפ, בטקס ההשבעה שלו :

    Today's ceremony, however, has very special meaning, because today we are not merely transferring power from one administration to another, or from one party to another, but we are transferring power from Washington, D.C., and giving it back to you, the people.

    נתרגם ספונטנית:

    הטקס היום בעל חשיבות מיוחדת. אנו לא רק מעבירים מימשל וכוח ממפלגה למפלגה, אלא מעבירים הכוח, מוושינגטון די. סי , ומחזירים אותו , אליכם ,העם ההמונים.

    עד כאן התירגום:

    מענין מאוד גם השימוש הרווח שלו , במינוח : Deep state במובן זה.

    לבסוף : מענין מאוד, 28 אחוזים מן הסינים הנשאלים , גורסים, שבעצם ארה"ב, לא מעוניינת להפריע לעליה של סין כמעצמה. מאוד מענין , איך הגיעו לזה.

    ותמריץ, כמה פעמים פקינג צריך להסביר לך, שאתה מערב קומוניזם שזוהי צורת משטר בסיסית, עם סוציאליזם שזה מדיניות חברתית כלכלית ( לכאורה ). המשטר יכול להישאר דמוקרטי ורגיל, אבל, עם מדיניות סוציאליסטית ( כפי מערב אירופה , סקנדינביה וכו…ישראל וכו…) אבל, קומוניזם זהו משטר, במובן הטוטאלי שלו. אר פי ג'י , לא יחדור לך הראש.

    להתראות

    אהבתי

  3. רק אפרופו מיתקפות סייבר מסין, רק ממש לאחרונה, משרד המשפטים האמריקני , החליט להגיש כתבי אישום ,נגד ארבע בכירים מן הצבא הסיני , בגין חדירה וגניבה של מידע אישי מקרן ההון אקוויפקס, כאן:

    https://www.justice.gov/opa/pr/chinese-military-personnel-charged-computer-fraud-economic-espionage-and-wire-fraud-hacking

    אהבתי

  4. התוצאות בארה"ב לא מראות שצעירים בעד סוציאליזם ומבוגרים בעד קפיטליזם.
    ניתן לפרש זאת שצעירות הולכת עם סוציאליזם ומבוגרות הולכת עם קפיטליזם.
    קרי, כשהצעירים יתבגרו הם יהפכו לקפיטליסטים.
    הכי קל להם להיות סוציאליסטים כשהם לומדים או עדיין לא מרוויחים הרבה. כששהם יגיעו לשיא כושרם הכלכלי הם יזכרו לחזור להיות קפיטליסטים.

    אהבתי

  5. לכך מצטרפת העובדה שארה"ב היא מדינת הגירה וששיעור הפיריון ללא הגירה נמוך משיעור התחלופה.
    זה אומר שמבוגרים מהווים תמיד יותר מהצעירים, ושהצעירים המהגרים לא שותפים לחלום הסוציאליסטי.

    אהבתי

  6. זה נכון גם לסקרים שמראים אחוז תמיכה נמוך בישראל בקרב אוונגליסטיים צעירים לעומת אוונגליסטיים מבוגרים.
    גם כאן זה לא מראה על מגמה אלא צילום מצב קיים.
    צעירים אוונגליסטיים פחות שייכים למסגרות הקהילתיות והם מושפעים יותר ממה שקורה בקמפוסים.
    מבוגרים אוונגליסטיים בעלי משפחות הולכים יותר לכינוסים אוונגליסטיים ושם הם הופכים ליותר תומכים בישראל, מה גם שכשיש לך ילדים אתה רואה את המציאות אחרת.

    אהבתי

  7. הדיווחים על התמיכה הנלהבת של צעירים בסאנדרס מזכירה לי את הדיווחים של תמיכה נלהבת של צעירים שמאלנים במשה פייגלין.
    זה לא שהם לא תמכו בפייגלין, הם פשוט לא זכרו זאת בקלפי.

    Liked by 1 person

  8. רק הבהרה לתגובתי הראשונה:

    כתבתי שהמדיות המבוזרות יצרו זאת. כמובן ,בתורת מסובב בעיקרון , לא סיבת עומק. סיבות עומק, מגוונות:

    משבר הסאבפריים, שהעיף הרבה אמריקנים לשמאל, ויצר סלידה כלפי המימסד וחזירות כלכלית. הפיגוע בתאומים וכל שרשרת האירועים הנלווים ( כולל יחס להגירה ומהגרים). העליה של טראמפ כמובן. משבר האקלים, ועוד. אז חשוב להדגיש זאת . המדיות המבוזרות במהות, יצרו תחושת הזדהות אוניברסלית בקרב צעירים ( בעיקר בשמאל מרכז ) ואז זה יותר סיבה ממסובב. אבל, התוכן עצמו, קשור לסיבות עומק ולא מדיות מבוזרות כמסובב.

    אהבתי

  9. אגב בנוגע לפוקויאמה וקץ ההיסטוריה. בנובמבר 2006 נשאל מילטון פרידמן את השאלה הבאה:
    בסופו של דבר, הרעיונות שלך ניצחו את אלה של מרקס ושל קיינס. האם זהו סופהּ של המחשבה הכלכלית? האם נשאר עוד מה להוסיף לכך ששווקים חופשיים הם הדרך היעילה ביותר לארגון החברה? האם זהו "קץ ההיסטוריה", כפי שניסח זאת פוקויאמה?
    תשובתו הייתה:
    "לא, לא. "שווקים חופשיים" זה מונח כללי מאד. צפויות לעלות עוד כל מיני בעיות. שווקים חופשיים עובדים בצורה הטובה ביותר כאשר עסקה בין שני פרטים משפיעה רק על שנייה פרטים האלה. אבל זה לא מה שקורה בפועל.
    בפועל, עסקה בינך לביני משפיעה בדרך כלל גם על צד שלישי. זה מקור כל הבעיות שנוצרות עבור הממשלה. זה מקורן של כל בעיות הזיהום, של בעיית אי-השוויון. ישנם כמה כלכלנים טובים כמו גרי בקר ובוב לוקס ש עובדים על הסוגיות האלה. המציאות הזאת מבטיחה שקץ ההיסטוריה לעולם לא יגיע.

    Liked by 3 אנשים

  10. הצבא של כוכבי

    אהבתי

  11. ההסבר של מגיבי הבלוג לתמיכת צעירי המערב בסוציאליזם /בסנדרס התמקד בשונות הטבעית בין קבוצות גיל. בין שלבי חיים.
    צעירים תומכים בהרחבת ה"זכויות" (כמו הזכות למימון ממשלתי של חובות הלימודים שלהם או טיפול מלא חינם בילדיהם מגיל חודש) כיון שהם מניחים שהם אלו שיהנו מהרחבת הזכויות.
    המבוגרים מבינים שלא רק שלא הם יהיו נמעני ה"זכויות", אלא ש"הזכויות החדשות" של האחרים הן בעצם ה"חובות החדשות" שלהם.
    מכאן ההנחה שהנטייה שלהם ל"סוציאליזם" תחלוף כשיגיעו לגיל 40 ו/או כשיהפכו להורים.

    אבל קיים גם הסבר חלופי. או (לתפיסתי) משלים.
    פער, שלעולם לא יסגר, בין דורות שונים.

    רבים מצעירי המערב *של הדור הנוכחי* גדלו כ
    – ילדים יחידים או עם אח/ות אחד בלבד. כמעט ותם עידן המשפחות הגדולות שבהן ילדים נתבעו להתחשב גם בצרכי אחיהם ואחיותיהם.
    יותר מכך, רבים מהם החליטו שלא להפוך להורים פן תפגע רמת ו/או איכות חייהם או (או דוחים זאת עוד ועוד ועוד).
    – חלק ניכר מבני הדור הנוכחי זכו (או למעשה קוללו) "בהורות הליקופטר" (שמירה והגנה על הילד / המתבגר / הצעיר 24 שעות ביממה). בתרגום ישראלי נפוץ: לדאוג להשיג לילד/ה אישור לקבלת המוני "הקלות-' כמו תוספת זמן בכל בחינה בבית הספר, להחזיק את הטלפון של המפקד הצבאי של הפעוט/ה, שגויס לצה'ל, בחיוג מהיר ועוד).
    – הם גדלו בתקופה שבה החובה לכבד את המבוגרים מהם, ואת דמויות הסמכות, הוחלפה במגילת זכויות הילד, ובפרסומי מוסדות תמיכה ועזרה לחלשים.
    – כיום רבים מצעירי המערב ממשיכים לגור בבית הוריהם, ולקבל המוני שירותי חינם, גם באמצע או בסוף שנות העשרים שלהם. מכאן נראה להם כ"טבעי" ששירותי ההורים יוחלפו, לאחר שבגרו, בשירותי המדינה.

    Liked by 4 אנשים

  12. הסבר טוב קמיליה. מצד שני אני הייתי אומר שזה פשוט חלק מתהליך הציביליזציה. ערכים מופשטים מתוחכמים של צדק ושלום מנצחים אינסטינקטים אבולוציוניים של מלחמת הקיום. זה מסביר את שני הצדדים. גם מדוע המדינות הלא מערביות מתקרבות למערב.

    אהבתי

  13. אבו מאזן אמר אמש באו"ם שהעם הפלסטיני לעולם לא יפנה לטרור ולאלימות. הצהרה מדהימה. אבל הבנתי שלא התקבלה באהדה ברשתות החברתיות הפלסטיניות. מעניין לקבל ממצאי סקרים לגבי התמיכה הפלסטינית בה.

    במידה רבה כישלון אוסלו היה בהגזמת החשיבות של תהליך הציביליזציה וקץ ההיסטוריה אצל הערבים. במקום זה קיבלנו ידיים מגואלות בדם בלינץ' ברמאללה. אבל אני עדיין לא בטוח אם מדובר בטעות מוחלטת או רק בהפרזה בקצב התהליך.

    אהבתי

  14. כתבה רלוונטית לטענתי הקודמת.
    ארוכה, אבל להערכתי מעניינת.
    בעיקר על פערי תרבות (ומכאן גם כלכלה) בין ישראל לבין שבדיה.
    כולל טענה לצורך בהתאמה בין נורמות תרבותיות לבין המשטר הכלכלי.

    הכתבה מדגישה את השוני בין הדור הצעיר של השבדים "המקוריים" לבין דור השבדים המבוגרים מהם. גם בלי שום קשר לגל ההגירה לשבדיה שהביא עמו ערכים תרבותיים אחרים.

    הכותבת (ישראלית שחיה כיום בגטבורג) למעשה טוענת שמערכת התמיכה השבדית העוטפת והחמימה גידלה דור של צעירים שאינו מסוגל להתמודד עם קשיים ועם תסכולים.

    https://hashiloach.org.il/%d7%9c%d7%90%d7%92%d7%95%d7%9d-%d7%90%d7%95-%d7%9e%d7%94-%d7%a9%d7%98%d7%95%d7%91-%d7%9c%d7%a9%d7%91%d7%93%d7%99%d7%9d/

    קטעים מהכתבה:
    ______________________________

    " … בשבדיה, תלמיד בבית הספר היסודי שלא קיבל ציונים מספיק גבוהים כדי "לעלות כיתה" לתיכון, יקבל מהמדינה שיעורי תגבור על חשבונה עד שיצליח. בתיכון, הוא צריך לעמוד בכללי המערכת ולצבור "נקודות" שיקנו לו את הזכות לסיים תיכון (החישוב הוא בערך נקודה ליום בעבור שלוש שנות לימודים). מה עם מי שנעדר מהלימודים, הבריז, ולא סיים? הוא יוכל להשלים שעות וקורסים שוב ושוב, עד שהתעודה המיוחלת תהיה בידו. אין זה נוער בסיכון או נוער נושר – הרי מערכת שדואגת למקרי הקצה ראויה בסך הכול לשבח – אלא נוער רגיל לחלוטין, שמעדיף לבלות עם חברים או לשחק במחשב וגם יכול לבחור באלה, כיוון שלמעשה, אין שום מחיר ממשי שייאלץ לשלם.

    מי שאחרי כל זה לא מתקבל לאוניברסיטה יוכל להשלים בגרויות, על חשבון המדינה כמובן, כדי שהוא יוכל אחר כך ללמוד תואר (על חשבון המדינה) וליהנות מהקצבה. ואם הוא לא ילך לאוניברסיטה? מדינת שבדיה מעמידה לרשותו מגוון קורסים מקצועיים, חינם, בתוספת מלגת מחיה ואפילו אפשרות להלוואה בתנאים טובים. בקיצור, "רשת הביטחון" היא הרבה יותר מרשת שנועדה לתפוס את החלשים; היא שמיכה מרופדת שנעים לשקוע בה ומבאס לצאת ממנה בבוקר.

    מה רע בשמיכה מרופדת? שיש לה השלכות.

    אחרי כמעט 20 שנה של יניקה מהמערכת החינמית, מגיע זמנם של הבוגרים להשתלב במערכת ולתת בחזרה – בעבודה ובמיסים. אלא שמשהו משתבש בדרך:
    בעשור האחרון שבדיה חווה נשירה ניכרת של עובדים משוק העבודה, על רקע מה שמכונה פה "תשישות מנטלית" (burnout באנגלית). צעירים רבים, אך לא רק צעירים, יוצאים לחודשי הבראה ארוכים, לפעמים לפרק זמן של יותר משנה. כדי לסבר את האוזן – מנתוני הביטוח הלאומי השבדי עולה שבשנת 2017, אצל כמחצית מתוך 100,000 העובדים שהיו בחופשת מחלה מתמשכת המחלה היא תשישות מנטלית.[2] התשישות המדוברת, utmattningssyndrom ("תסמונת העייפות"), מתוארת כמצב מתמשך של מתח ושחיקה, של "החיים הם יותר מדי בשבילי". צעירים מתארים את התפרצות התסמינים כתוצאה של הצטברות לחץ ומתח בשל ההתמודדויות הבלתי פוסקות בעבודה.[3]

    נוירולוגית בכירה סיפרה לנו שכמחצית משעות קבלת הקהל שלה במרפאה מתמלאות על ידי צעירים שמגיעים לקבל אבחון רשמי לאותה תשישות. …".

    המשמעות של מכת-המדינה הזו היא כפולה. ראשית, לצעירים, המשמעות היא שהם הולכים לבלות פרק זמן קריטי מחוץ לשוק העבודה, ובמקום לצבור ניסיון (גם מהתמודדות עם לחצים וכישלונות) ולהתקדם, …"
    .
    " … ושנית, המשמעות מבחינת המדינה. רשת הביטחון, שהעבירה את תלמידי שבדיה בהצלחה את מערכת החינוך, מוצאת את עצמה נדרשת גם בשלב שבו התלמידים-לשעבר אמורים כבר להפוך לאזרחים יצרנים ולהזין בחזרה את המערכת. צעירי שבדיה לא מוצאים בעצמם את היכולת לעשות מה שנדרש כדי לתת לה בחזרה ולאפשר לה להמשיך להניע את גלגליה.
    כיצד ניתן להסביר את העובדה שבמדינה המקדשת את האיזון בין עבודה לפנאי (למשל, רק אחוז אחד מהעובדים בשבדיה עובדים יותר מ-50 שעות בשבוע),[4] שיש בה חוקי עבודה נדיבים מאוד כלפי העובד ורשת ביטחון חזקה – יש עלייה דרמטית כל-כך בשיעור האזרחים המרגישים ששוק העבודה גובה מהם מחיר כבד מדי? …"

    אהבתי

  15. קמיליה,
    תודה על הקישור.
    אני הייתי מצטט משפט אחר במאמר הזה שקשור גם לפוסט הקודם על שמאלנות:
    "שבדיה רוצה בכל מאודה להיות פתוחה כלפי ה"אחרים" שגדשו את שעריה, אבל פתיחות ל"אחר" בגל ההגירה הנוכחי משמעה נכונות לוותר על ערכי היסוד שאפשרו לשבדיה להיות מה שהיא".

    זה במשפט אחד מה הבעיה ב"רב-תרבותיות" – זה ערך שאפשר לממש אותו רק כשהמיעוט דומה לך, ואז זה כבר לא רב-תרבותיות.

    ואם נרחיב את ההסתכלות, זה אותה הבעיה בסוציאליזם ובשמאל – הוא יכול להתממש בקבוצה קטנה או הומוגנית. אם הוא פוגש חברה הטרוגנית הוא פשוט לא עובד. כלומר הערכים הגדולים של השמאל על שיויון והכרה באחר יכולים להתממש כשכולם נראים אותו הדבר וחושבים אותו הדבר.

    Liked by 1 person

  16. אהבתי את הניתוח בכתבה הנ"ל:
    "הערכים המשותפים שלנו אינם קשורים לאתיקה אישית או לשוק העבודה אלא לתכונות של הישרדות – אחדוּת, משפחתיות ומלחמה באויב, כמו גם יוזמה, תעוזה והיכולת להסתדר".

    אהבתי

  17. יפה מאוד מצידו. כל הכבוד…… רק אפשר להניח שזה בקשר לוירוס גם, והתמודדות הקשה איתו. אבל, אין שמץ פה של מילה על כך מפורשות. מוזר…..

    אהבתי

  18. רק לכל המעונין:

    2 ידיעות, הראשונה מרעישה ומפתיעה מאוד למעשה ( מבחינת הקהיליה המשפטית הבינלאומית לפחות) והשניה קצת צפויה ופחות מפתיעה ( אבל צירוף מקרים ממש):

    אומר אל בשיר, נשיא סודאן לשעבר, מוסגר לבית הדין הבינלאומי הפלילי , על ידי ממשלתה החדשה של סודאן ( יש עליו 2 צווי מעצר למי שלא יודע). אחרי שנים רבות, של סאגה אדירה ממש, הוא מוסגר להאג ( בעוון ג'נוסייד, פשעי מלחמה וכו…).

    הידיעה השניה:

    לגמרי במקרה, גם בנושא חסינות, סלביני, שר הפנים האיטלקי דאז, הוסרה חסינותו, והוא יעמוד למשפט , הכל,על כך שהורה לעכב מעל 100 פליטים שעגנו בנמל באיטליה, והיו בסכנת חיים רפואית וכדומה ( 2 אירועים למעשה דומים הוא מואשם בהם).

    כאן אל בשיר:

    Sudan Agrees to Send Al Bashir to the ICC: What Now for the Law?

    וכאן החסינות של סלביני :

    https://www.bbc.com/news/world-europe-51473239

    להתראות

    Liked by 1 person

  19. החלטה מאוד מעניינת של העליון באוסטרליה:

    אבורג'ינים, שהם ילידי אוסטרליה, אבל, לא אזרחים אוסטרליים, לא יכולים להיחשב כזרים למעשה ( לענין הסגרה לפחות ). השורשים שלהם נטועים בחבל ארץ זה, ולמרות העדר אזרחות, הם לא זרים. כאן ( תמצאו גם לינק לפסק הדין ):

    https://www.jurist.org/news/2020/02/australia-top-court-rules-aboriginal-people-cannot-be-deported/

    להתראות

    אהבתי

  20. נראה מי יטען או יחפור פה טיעון, לגבי המתנחלים ביהודה ושומרון, בהסתמך על העליון באוסטרליה לעי"ל….. מענין אם מישהו פה יצמיח מוח פתאום. נופתע פה אלאללה, למרות שדי פשוט לכאורה.

    אהבתי

  21. כאן בגלובס, התפתחות פוטנציאלית חשובה מאוד, ומעניינת. פניה לרשות לניירות ערך, לחייב תאגידים ציבוריים, לדווח לרשות ולציבור , על הטרדות מיניות והליכים נלווים וכדומה להטרדות דנן ( במסגרת החובה של תאגידים מונפקים, ציבוריים, לדווח למשקיעים ולרשות , על אירועים חריגים וכו…) כאן:

    https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001318084

    להתראות

    אהבתי

  22. לקמיליה:
    קודם כל שבדיה איננה מדינה לגמרי סוציליסטית. ככל הידוע לי יש בה אלמנטים סוצייאלים של מיסים גבוהים ושרותי רווחה גדולים וועדי עובדים אבל ככל הידוע לי יש בה הרבה חברות פרטיות.
    שנית ידוע לנו שמצד אחד שבדיה היא מדינה עשירה כבר הרבה זמן. מצד שני כבר 200 שנה שאין שם מלחמות כלומר שיטת הכלכלה השבדית מצליחה.
    הבאת מאמר על ישראלית שחיה שם. לישראלית זו יש טענות נגד השיטה השבדית וטוענת שזה יפגע קשה בשבדיה בעתיד. אנחנו לא חיים בשבדיה ולא יכולים לדעת אם זה נכון או לא. כמו כן לכל אחד יכולות להיות טענות נגד משטר מסויים ולטעון שהוא יכשל בעתיד ויגרום להרס וחורבן וזה נכון גם לגבי משטר קפיטליסטי. כל אחד יכול לספר סיפורים ולתת תחזיות לעתיד כאות נפשו.
    בנוסף צריך לציין שגיליתי במאמר סתירה אחת: מצד אחד הישראלית הזו טוענת שהרבה עובדים מפסיקים לעבוד לתקופות ארוכות עקב חוסר יכולת לעמוד בלחצים וזה נחשב לדבר נורמלי. מצד שני מפריע להם שאשה החליטה להפסיק לעבוד ולהיות אמא.
    בעיה נוספת שגיליתי היא ביקורת שלה לגבי יחס של השוודים להיטלר: נכון הם היו נטראליים אבל המון מדינות היו נטראליות ואפילו תמכו בהיטלר (ספרד, פורטוגל, איטליה, שוויץ, רומניה, הונגריה, פינלנד, כל מדינות דרום אמריקה, אירן, מדינות ערבת יפן). בנוסף היו מדינות שרצו להיות נאטרליות אבל היטלר פלש לתוכם (יוון, יוגוסלביה, נורבגיה, הולנד). חוץ מזה אם שוודיה היתה יוצאת למלחמה נגד היטלר הוא היה פולש לתוכה וכובש אותה.

    אהבתי

  23. לכל המעונין, בטח שמעתם על הרשימה השחורה, של פירמות וכדומה, עם קשרים עסקיים או מתן שירותים ליהודה ושומרון וכדומה ( מטעם המועצה לזכויות האדם של האו"ם וכו…) . כאן תוכלו למצוא הרשימה, עם מבוא הגדרות וכדומה ( מסמך doc , מי שלא מבין משהו, יכול לשאול ) :

    https://www.ohchr.org/EN/HRBodies/HRC/RegularSessions/Session43/Documents/A_HRC_43_71.docx

    להתראות

    אהבתי

  24. arn,
    שבדיה היתה נייטרלית אבל לא השבדים. בSS היו שתי דיביזיות שהתבססו על מתנדבים מסקנדינביה, דיביזיית נורדלנד ודיביזיית ויקינג, שבדיה היתה התורמת הגדולה ביותר של מתנדבים לדיביזיות אלה. הספר ‘הטוטליטרים חדשים’ שפרסם העיתונאי הבריטי רולנד האנטפורד ב-1972, בשיא ימי שלטונו של אולף פלמה, מתאר את 45 שנות השילטון הרצופות של המפלגה הסוציאל דמוקרטית השבדית. האנטפורד מסביר כי ההגמוניה רבת השנים הצליחה להטמיע את ערכיה עמוק בתרבות ובחברה השבדית. הערך השולט היה קונפורמיות טוטלית של האזרחים שחונכו לאמץ ולציית להוראות השילטון בכל תחום ותחום החל מכלכלה ועד חיי המין שלהם. בין השאר הצליחו הסוציאליסטים גם לחסל לחלוטין את הרגש הלאומי ולהחליפו באינטרנציונליזם, הצלחה שאפילו הבולשביקים לא זכו לה. וכמובן שהאידיאולוגיה הנאצית המשיכה לשגשג בשבדיה שבה אכפה המפלגה את עקרונות האאוגניקה במשך כל שנות שילטונה.

    Liked by 1 person

  25. משהו באמת קצת גרדניוזי ויוצא דופן :

    מדובר בפרוייקט של האו"ם. מחקר או סימולציה אדירה. במעין סקר או שאלון ללא פחות מ- 20 מליון איש ברחבי העולם, הכל בקשר להבעת עמדות בקשר למשבר האקלים.

    הרציונל, לחבר אנשים, לשמוע עמדותיהם, לתת להם אפשרות הבעה בנושא , ולגלגל התוצאות לממשלות ברחבי העולם. התפיסה המנחה ( שהיא נכונה למעשה) זה שיש נתק עצום , בין תחושות של אזרחים לגבי משבר האקלים, לבין : החידלון או חוסר המעש של ממשלות בעולם וכו….

    20 מליון, באמת מספר אדיר.

    כאן:

    https://news.un.org/en/story/2020/02/1057391

    להתראות

    אהבתי

  26. ל arn

    במעין המשך לדברי חייל זקן על תרומות השבדים להצלחות הצבאיות של הרייך השלישי –
    מצ'ב קטע מכתבה שפורסמה ב 09.03.09 בעיתון הארץ.

    העובדה ששבדיה לא הייתה המדינה האירופית, הפסיאודו-נייטרלית, היחידה שבחרה לעזור בעיקר ל "מדינות הציר", אינה מזכה את שבדיה מאשמה.
    כפי שכתבתי לא אחת – השמדת העם היהודי הייתה מיזם כלל אירופי משותף של מדינות היבשת (פרט לחריגי החריגים). עשרות שנים לפני ההקמה הרשמית של האיחוד האירופי המשותף.

    אפשר להוסיף שעד אמצע המאה העשרים – שבדיה הושפעה בעיקר מהתרבות הגרמנית. יותר מכפי שהושפעה מהתרבות האנגלו-סקסית או מהתרבות הצרפתית. מכאן שרצוי לא לזלזל בהתלהבות השבדים מהמשימה של השלטת שלטון הגזע הארי (שכולל כמובן את כל הסקנדינבים) ומהשמדת "הגזעים הנחותים" או שיעבודם.

    עם זאת, ניתן לבקש הקלה בעונש הראוי *גם* לשבדיה בשל עזרתה בהצלת המספר הקטן יחסית של יהודי דנמרק ויהודי נורווגיה, שהוברחו לשטחה מהשטחים שכבשו הגרמנים.
    ואולי גם הקלה נוספת בשל הוודאות שאם שבדיה תסרב להיות ספקית סופר מצטיינת של צבא הרייך (שללא תרומותיה בעפרות ברזל ובמכוניות צבא גרמניה היה נבלם)- גרמניה תצליח לכבוש בקלות גם אותה.

    ₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪

    " … היסטוריונים: שוודיה "סייעה למכונת המלחמה הנאצית" בזמן מלחמת העולם השנייה
    מסמך חדש שנמצא חושף ששוודיה לא היתה ניטרלית לחלוטין בתקופת מלחמת העולם השנייה
    ————–
    היסטוריונים מצאו מסמכים המספקים עדות לכך ששוודיה לא היתה ניטרלית לחלוטין בתקופת מלחמת העולם השנייה. אחד מאחרוני "המחתרת המוסרית" השוודית, שחבריה התנגדו לגרמניה הנאצית, חשף בחודש שעבר כי באפריל 1941, ארנסט ויגפורס – שר אוצר וחבר המפלגה הסוציאל-דמוקרטית – העניק בחשאי אישור לבנק ולנברג לתת אשראי גדול למספר מספנות גרמניות.

    המסמך המרשיע, שנמצא באחת מכספות משרד האוצר, חשף את המשחק הכפול של מי שכיהן כשר האוצר בין 1936 ל-1949. לדעת ההיסטוריונים, ויגפורס, שתואר כ"סמל" בפי הסוציאליסטים, היה גם "מעין אליבי במסגרת הדיון הנצחי בדבר ויתוריה של ממשלת שוודיה לגרמניה הנאצית בתקופת המלחמה".

    מאז הצטרפותה לאיחוד האירופי ב-1995, נטשה שוודיה בהדרגה את תפיסת הניטרליות בשפה הרשמית ושמרה לעצמה את "זכות הבחירה בבעלות ברית". …"

    אהבתי

  27. אוף טופיק

    העתידן ד'ר רועי צנזה משתף ניבוי לגבי עתיד הויכוחים בין אוכלי כל, צמחונים וטבעונים.

    חשוב להביא בחשבון שהמעריכים הנ'ל חזו שכבר בשנת 2020 עשרות מיליוני נהגים מקצועיים יהפכו למובטלים בשל חדירת המכוניות האוטונומיות. כלומר נטייה אפשרית לאופטימיות יתר בנוגע ללוחות הזמנים.

    https://madaduhcom.wordpress.com/2020/02/14/21st_century_of_life/

    קטע מהרשומה:
    " …
    אז מה חוזים לנו החבר'ה של RethinkX?

    קודם כל, הם טוענים שעד 2030, שוק הבקר בארצות הברית יפשוט את הרגל, הלכה למעשה. הסיבה פשוטה: מהפכת התירבות השנייה תשים בידינו את הכלים הנחוצים לנו לייצור בשר במעבדה. בשר זה עשוי להיות מורכב מחלבונים שיפרישו חיידקים שנגדל במיכלי-ענק, או מתאי שריר של פרות (או יצורים אחרים) שנגדל במעבדות. התוצאה הסופית תהיה זהה: RethinkX מתנבאים שתוך עשור מהיום, הדרישה למוצרים המגיעים ישירות מפרות תפחת בשבעים אחוזים. חמש שנים לאחר מכן, ב- 2035, הדרישה למוצרים-מן-הפר תפחת בשמונים עד תשעים אחוזים. שוק הבקר יפשוט, כאמור, את הרגל, ומיליארד וחצי פרות ימצאו עצמן ללא עבודה.

    למה החוקרים בטוחים כל-כך שאנשים יסכימו לצרוך תחליפי-פרה? הם מונים חמש סיבות לכך –

    טעם: מהפכת התירבות תאפשר לנו לשלוט באופן ישיר בטעמם של המיקרו-אורגניזמים שאנו מגדלים, או של החומרים שהם מפרישים.
    נוחות: ניתן יהיה לגדל את המיקרו-אורגניזמים במעבדות ובבניינים במרכז העיר, כך שהבשר שנפיק מהם יוכל להגיע אלינו לצלחות תוך זמן קצר ובעלות נמוכה בהשוואה לעלות השינוע של בשר מהשדה.
    מגוון: בזכות מהפכת התירבות נוכל להפוך את הבשר לנוח יותר לאכילה. הוא יכיל פחות אלרגנים, ויהיה מותאם לכל סועד. רוצים סטייק בטעם דומדמניות-דם? תקבלו. רוצים אותו עם ניחוחות חריפים של חרדל-דבש וגבינת קממבר? תקבלו גם כן. המגוון הינו אינסופי.
    תזונה: המזון המעבדתי יהיה בריא יותר ממזון המופק מן החי. ההמבורגרים המעבדתיים יכילו פחות שומן ומלח מאלו העשויים מבשר פרה, ויהיו מועשרים גם ביותר ויטמינים ומינרלים משניתן למצוא במנת ירקות טריים.
    אמינות: מכיוון שניתן יהיה לייצר את בשר המעבדה בכל מקום, ולא רק בחוות מרוחקות החשופות לפגעי מזג האוויר, לא נצטרך לחשוש עוד מבצורות, משינויי אקלים או ממגיפות הפה והטלפיים. ואם זה לא מספיק, הרי שהמזון המהונדס יהיה גם פגיע פחות לזיהומים וייהנה מאורך חיים ממושך יותר על המדף.
    גורם אחרון שאנשי RethinkX אינם מזכירים הוא הרצון להגן על הסביבה. בשר מעבדתי אמור להיות מופק באופן יעיל יותר מבשר המגיע מבעלי-חיים. תעשיית החי שואבת כמויות עצומות של מים לטובת בעלי-החיים, ובתמורה מספקת כמויות עצומות-לא-פחות של פסולת שיכולה להזיק למאגרי המים התת-קרקעיים ולאדמה עצמה. בקר וצאן משחררים גם גזי חממה בשפע, בגיהוקים ובפליטות מהצד השני. אבל בשר מעבדה אינו צורך משאבים באותה רמה. … "

    אהבתי

  28. ל arn

    המשך.
    כתבה בעברית בנוגע לכלכלה השבדית.

    חשוב לשים לב שוועדי העובדים בשבדיה מאוד שונים מוועדי העובדים / ההסתדרות בישראל.
    הם *לא* מגדירם את עיקר תפקידם במניעת פיטורי עובדים (והקטנת הגמישות המיהולית) ובדאגה לשכרם ותנאי עבודתם של המאוד וותיקים (על חשבון העובדים החדשים).

    https://mida.org.il/2017/06/28/%D7%93%D7%9E%D7%93%D7%95%D7%9E%D7%99-%D7%9E%D7%93%D7%99%D7%A0%D7%AA-%D7%94%D7%A8%D7%95%D7%95%D7%97%D7%94-%D7%94%D7%A6%D7%A8%D7%95%D7%AA-%D7%A9%D7%9C-%D7%A9%D7%95%D7%95%D7%93%D7%99%D7%94/

    אהבתי

  29. אוף טופיק:
    למה אף אחד במפלגה הרפובליקנית לא מתמודד נגד טראמפ?
    ולמה אף אחד במפלגה הדמוקרטית לא התמודד נגד אובמה בשנת 2012 (כאשר היה כבר נשיא מכהן).
    עד כמה שזכור לי גם נגד גורג בוש הבן ונגד ביל קליטון לא היו מתמודדים מהמפלגה שלהם (כאשר הם התייצבו לבחירות אחרי הכהונה הראשונה שלהם).
    לעומת זאת בשנת 1976 התייצב מועמד רפובליקני נגד נשיא רפובליקני מכהן (רונלד ריגן נגד גרלד פורד).
    גם בשנת 1968 התייצבו מועמדים דמוקרטים נגד הנשיא המכהן לינדון גונסון והוא פרש באמצע המרוץ.

    אהבתי

  30. מושל מסצ'וסטס לשעבר ביל וולד רץ נגד טראמפ. הוא מקבל בערך עשרה אחוז מהקולות. נשיאים הם לרוב קונצנזוס במפלגתם.

    אהבתי

  31. מה גם שהרייטינג של טראמפ בשיא, בין היתר, בגין הזיכוי שלו, בהליך ההדחה וכו…. אז זה די ברור. הטיעון אבל, עוד לפני תהליך ההדחה, שכל הרדיפה לכאורה, המטורפת של דמוקרטים אחרי טראמפ ( בקונגרס) רדיפה לכאורית ,שהסתיימה בהדחה, הייתה בגלל רייטינג למעשה. המחשבה שהליך הדחה, עשוי לפגוע קשות ברייטינג של טראמפ ( והתבדו למעשה) . מה גם שהם חששו, שטראמפ עצמו, מנסה למנף את מושא ההדחה ( כלומר, הסיוע לאוקראינה) בשביל לפגוע בביידן הרי, ובסיכויים של הדמוקרטים במירוף הקרוב לנשיאות, אז המענה שלהם ( לכאורה) היה, למנף זאת חזרה על טראמפ.

    אבל, הכל לכאורה ( לכאורה) כמובן ( חוץ מן הרייטינג לכאורה ). אלוהים.

    להתראות

    אהבתי

  32. רק כפי שכבר הסברתי בעבר, כדאי להמחיש תופעה עקרונית / מושגית, שתבהיר למה בין היתר " לכאורה " :

    כפי שהוסבר, ככל שאתה משמיץ או בונה על הדה לגיטימציה הקיצונית לא כל שכן , של המתמודד האחר, אתה צפוי בעצם לבנות אותו. למה ? בין היתר בגלל הפרשי מתחים או, הפרשי פוטנציאלים פשוט:

    היריב מנצח, עולה לשלטון, ואז, בעצם מסתבר לרוב ( מסיבות שונות ומשונות) שהשמיים לא נופלים, והוא מנהל ( כצפוי לא פעם ) את ענייני המדינה באופן לא רע. אבל, אז " לא רע " מתמנף ל- " טוב מאוד " . למה ? בגלל הפרשי הפוטנציאלים. בגלל הגורם של ההפתעה. ואז, כל הצלחה סבירה של היריב שעלה לשלטון, נתפסת, כטובה הרבה יותר ממה שהיא אובייקטיבית, ומשליכה, על היריב המשמיץ, כאדם, או קבוצה / מפלגה, שהם חסרי עכבויות, מניפולטורים, זורעי שנאה, היסטריה וכדומה.

    ואז נוצר מצב אבסורדי כמו עם טראמפ : שככל שהוא הושמץ, אז, הפרש הפוטנציאלים שנסגר, היה יותר גדול. ככל שהוא היה יותר גדול, ככל שהפסול בו היה יותר גדול, כך גם נפילת המתח, ההפתעה החיובית וכדומה, שמשחקת לו לידיים מבחינת רייטינג וכדומה.

    דכתיב: כל הפוסל , במומו פוסל. זה בדיוק בסיס התופעה. אז זה קורה וקרה, בלי קשר אפילו, לזיכוי בתהליך ההדחה חשוב לציין .

    להתראות

    אהבתי

  33. ורק עוד " לכאורה " אחד חשוב ( פשוט באמת סבוך) :

    הטריגר הקונקרטי להליך ההדחה ( משמע: אוקראינה) לא היה למעשה הדמוקרטים עצמם , אלא שני דברים:

    חושף השחיתות שהזליג הדבר לרשויות וכו…. ועצם העובדה שטראמפ ,הישהה הסיוע, ואפילו נבחרים רפובליקנים, תהו, למה הסיוע הושהה פשוט. לא הבינו ( זה על סמך חוק הסיוע הזה לאוקראינה, ולא הבינו למה הסיוע מושהה פשוט ). כל זה יצר טריגר ראשוני / בסיסי להדחה, שלא קשור מיידית לדמוקרטים והרצון שלהם להפיל את טראמפ. כאשר הבינו על מה מדובר ( התנאה לכאורה של הסיוע, בקשר לחקירה של האוקראינים את ביידן , הכל על ידי טראמפ ) או אז, הם פתחו בהליך הדחה, שעליו אפשר לטעון , שהם רצו להוריד את טראמפ כמובן, ולהשיב מלחמה שערה, בקשר לרצון של טראמפ עצמו, להוריד את ביידן כמתמודד מולו בבחירות הבאות כמובן ( על ידי התנאת הסיוע כאמור, לאוקראינים , בחקירה שינהלו ויפתחו בה רשמית, נגד ביידן כאמור).

    להתראות

    אהבתי

  34. לקמילה:
    לפי כל הספרים של קראתי שבדיה היתה או נאטראלית לחלוטין כך שאני לא סומך על איזה "מחקר חדש" שאינני יכול להבין איזה תגליות חדשות הוא מגלה על ההיסטוריה הקרובה שידועה לכל.
    לפי כל מה שקראתי ולפי מה שסיפרו לי אנשים שחיו באותה תקופה בשבדיה, איטליה ופינלנד לא היתה שינאת יהודים. שינאת יהודים היתה בפולין, אוקראינה, הונגריה, רומניה, בצרפת (באופן חלקי) ואולי בעוד כמה ארצות במזרח אירופה. לפי שיחות שלי עם אנשים שנאלצו להמלט מהנאצים באותה תקופה יש להם שינאה עזה למדינות מזרח אירופה אבל אף אחד מהם לא שנא את שבדיה.
    בכל אופן לידעתך מי שהציל יהודים זו דוקא רוסיה הקומוניסטית. היא סייעה ליהודים רבים להמלט למזרח כאשר הנאצים תקפו והיא הביסה את הצבא הגרמני ומחקה אותו מעל פני האדמה. אומנם המערב סייע לה רבות אבל לה היה החלק החשוב ביותר בניצחון על הנאצים.
    אי-אפשר לדעת אם רוסיה היתה מנצחת את גרמניה אם המערב לא היה מסייע לה, אבל אפשר לדעת בודאות שבלעדי רוסיה הנאצים היו מנצחים ומקימים אימפריה שהיתה משתרעת על כל אירופה, צפון אפריקה, המזרח התיכון ואולי עוד חלקים מהעולם.

    אהבתי

  35. תמריץ אל רום וכל המשתתפים בבלוג המכובד הזה אומר את זה בחיוב רב אוהב לקרוא את התגובות שלכם ואת הפוסטים של תמריץ.. חבל שאין כאן מנגנון יעיל להשארת לייק או אהבתי או ביידיש "אבי געזינט" בתרגום קל ופשוט תהיה בריא וזה חשוב מאוד במיוחד לימים אילו בהם אנו עוקבים בדאגה אחרי התפשטות מגפת הקורונה בסין ומקומות אחרים..הערה למגפה בסין ראוי וכדאי לכל מי שמעורב בשוק הפיננסי שוק ההון ובכלל בחיים כלכליים כפרט האטה משמעותית בייצור בסין ואולי גם במדינות אחרות הכל כתוצאת לוואי של המגפה עשו להביא לעליה משמעותית באינפלציה בעתיד במיוחד במערב וגם אצלנו הכל יתייקר כדאי לעקוב..

    Liked by 1 person

כתיבת תגובה