מה רע בשוויון בנטל?

הגירעון שוב חוזר לככב. מחשבה שעלתה לי: אם הגירעון הוא נטל על הדורות הבאים, כפי שרגילים לומר, ואם הדורות הבאים הם חרדים, אז הגירעון הוא דרך של חילונים לחיות על חשבון חרדים במקום שזה יהיה ההיפך. מה רע? האין זה שוויון בנטל?

(סתם מחשבה משעשעת. בפועל כמובן הגירעון אינו נטל על הדורות הבאים.)

22 תגובות בנושא “מה רע בשוויון בנטל?

  1. השיפור במעמד של הנשיא טראמפ מעניין מאוד. או בגלל ההתמודדות המוצלחת מול אירן או בגלל שסאנדרס עשוי לנצח אצל הדמוקרטים ונחשב מועמד חלש.

    אהבתי

  2. תודה יואב!
    זה פוסט מופתי שדומה להרבה מהדברים שכתבתי בבלוג.
    רק מה, אני מתקומם מהנימה הפסימית שלפיה מדובר באיזה עיוות שידרוש תהליכי תיקון קשים ממושכים. כל מה שצריך לעשות זה פשוט צריך לקלוט שהגרעון לא צריך לעמוד על 3 אחוז אלא (אולי) על שישה וביפן אולי על 16. ברגע שהמסר הפשוט והנעים לביצוע הזה ייקלט ויופנם, הכול יסתדר.
    בנוסף מעניין שגם במדינה שלנו שיש בה לחץ דמוגרפי אמיתי שיוצר מחסור אמיתי (בדירות), רואים ריביות אפס והעדר אינפלציה.

    אהבתי

  3. באותו הקשר הסתכלתי לאחרונה בשנתון של הלמ"ס וראיתי שקצת פספסתי בכמה פוסטים. הלחץ הדמוגרפי הגדול לא צפוי להתחיל השנה אלא בעוד 4-5 שנים. כלומר רק אז פתאום כל שנתון חדש של בני 24 יהודים יהיה גדול מקודמו, שנה אחרי שנה לאורך שנים. לכאורה יהיו לזה השלכות גדולות על עלות הנדל"ן וייתכן שעל כל האינפלציה.

    אהבתי

  4. נזכרתי במשהו שנתקלתי בו לא מזמן, ורלוונטי לשאלת הנטל והדורות הבאים, וגם לשאלה של ההגיון בתקציב גרעוני בסביבה של ריבית אפסית. משהו מתוך "ירושלים הבנויה", אוטופיה שכתב הפסל בוריס שץ (ההוא מבצלאל) ב-1918:
    "בנוגע לאמצעים לצרכי הבנינים של הצבור אין זאת שאלה כלל: הבנינים הללו אינם עולים לו לצבור בכסף, הוא משלם רק שכר דירה מדי שנה בשנה.
    את הדברים האחרונים לא הבינותי. מי משלם במחיר הבניה? למי משלמים שכר דירה? שאלתי את נפשי. המורה ענה על הרהורי לבי:
    אנו מקבלים הלואה אצל בנינו, נכדינו ונינינו. על חשבון הירושה שננחיל לדורות הבאים. במלים אחרות: בונים בדמי מלוה, בתנאי שנפרע אותם במשך פרקים ארוכים קימעא קימעא. באופן שבני הרבעים אף הם יסיעו לשלם במחיר הירושה, שיקבלו מהדורות שקדמו להם."

    Liked by 1 person

  5. אוף טופיק,

    דיויד גולדמן דן בשאלה (המאוד חשובה) האם המשטר. איראני פגיע / האם קיים סיכוי לחילופי שלטון.

    מצד אחד – הנתונים שהוא מביא על מצב אזרחי איראן חמורים משמעותית מכפי שידענו.
    כולל ההשפעות דרמטיות של הניהול הקלוקל של משק המים האיראני. העובדה שאיראנים המרוויחים משכורת ממוצעת די קרובים לרעב. כלומר עוני במונחים אבסולוטים ולא רק יחסיים. כמעט כמו מצב אזרחי ונצואלה

    מצד שני, לטענתו משטרים האוחזים במונופול על המשאבים הכלכליים + מוכנים להרוג אחוז משמעותי מבני עמם (כמו כמה משטרים דרום ומרכז אמריקאים) מצליחים להמשיך לשלוט גם כשרוב נתיניהם סובלים קשות.

    (להערכתי, השאלה היא האם הצבא האיראני יעז לתקוף את משמרות המהפכה. ללא עזרת הצבא, האזרחים לא יצליחו להפיל לבדם את שלטון האייתולות.)

    אגב, גולדמן מספר על כשלון קולוסאלי של הסי.אי.אה, מתקופת אובמה, לרגל אחרי הנעשה באיראן. מה שאומר שבנושא איראן האמריקאים תלויים, יותר מכפי שהערכתי, במודיעין הישראלי.
    ומגיעה עוד מדליה לאובמה על הטיפול שלו באיראן.

    https://pjmedia.com/spengler/how-fragile-is-irans-theocracy/

    Liked by 1 person

  6. פנאטיות דתית שורדת כל דבר.. כמו שהיהדות החרדית שרדה את השואה. רק פנאטיות דתית נגדית יכולה לה. תיאורטית דאעש יכלו להכחיד את אירן אבל האיראנים בכל אופן מוכשרים יותר מהג'יהדיסטים הסונים.

    אהבתי

  7. לקמיליה:
    קשה להעריך האם המשטר האירני ישרוד או לא. אני לא יודע כמה תומכים וכמה מתנגדים יש לו (נראה לי שמספר מתנגדיו הולך וגדל אבל אני לא בטוח).
    בכל אופן לדעתי אם באמת האירנים סובלים קשה אז יש סיכוי טוב שהמשטר יתערער. נאמנותם של משמרות המהפכה לשלטון לא בטוחה כלל הם יכולים לערוק במקרה של מרד. כבר קרו מקרים בהיסטוריה שבהם יחידות צבאיות גדולות עברו מהשלטון למורדים. גם שליטה במשאבים כלכליים לא מבטיחה את השלטון. ברוסיה לפני המהפכה הצאר והאצילים שלטו בכלכלה וזה לא עזר להם.

    אהבתי

  8. תמריץ – אם פנאטיות דתית שורדת כל דבר, איך זה שיש כל כך מעט תיאוקרטיות כיום בעולם? פעם היו הרבה מאוד, ונראה שהרבה מהן לא שרדו.

    אני בספק אם משטר האייתוללות ייפול בשנה הקרובה, אבל רוצה להזכיר – המשטר הזה עדיין עבר רק פעם אחת חילופי הנהגה. המנהיג העליון כבר לא ילד, הוא לא יחיה לנצח, וחילופי מנהיג זה תמיד אתגר לא פשוט לדיקטטורה. או במקרים מסוימים, הזדמנות לירידה מהעץ מרצון.

    Liked by 1 person

  9. ל arn,

    א. אזרחי ונצואלה, שלא לדבר על צפון קוריאה, צפון סובלים מהמשטר שלהם קשה יותר מאזרחי איראן.
    למרות זאת, שני המשטרים הללו עדין לא התמוטטו.

    ב. מאוד לא סביר שמשמרות המהפכה (להבדיל מצבא איראן) יצאו כנגד משטר האייתולות. בחסות חיבת השלטונות אליהם – הם נהנים מכל טוב ארצם. (כנ'ל בכירי הצבא הצפון קוריאני. הם אלו שאכלו לשובע גם כשמיליונים מבני עמם מתו מרעב. פשוטו כמשמעו. פיטורים מצבא צפון קוריאה יכולים להיות גזר דין מוות מרעב ומקור למשפחה שלמה).

    המרויחים הגדולים ממשטר לא ירוצו לשחוט את האווז שמטיל עבורם ביצי זהב. להפך, הם יגנו עליו עד טיפת דמם האחרונה.

    לפיכך, התקווה היא צבא איראן. זה שמרגיש מבוזה ומופלה לרעה בהשוואה למשמרות המהפכה.

    אהבתי

  10. לתמריץ,

    מסכימה אתך שפנאטיות, כולל דתית, עלולה לשרוד כמעט כל דבר.

    אבל ישנם לא מעט סימנים שהמשטר התיאוקרטי הנוקשה באיראן גידל דור צעירים שלפחות חלקם מורדים בדת.
    מאוד לא ברור מה היקף התופעה של צעירות שמעיזות להסתובב ללא חיג'אב ותובעות להיכנס למגרשי ספורט, צעירים שיכורים מאלכוהול, ושל זוגות צעירים שחיים יחד ללא נישואים.
    אבל מסתמן שהדור הצעיר באיראן הרבה פחות אדוק בדתו מדור סביו, והרבה יותר נועז ומרדן מדור הוריו. יתכן שהוא בשל לשלטון לא תיאוקרטי.

    בכל מקרה, העובדה שהאיראנים נמצאים ברמה גבוהה משל הערבים (בהכללה לשני הכיוונים) מהווה דווקא אות חיובי לסיכוי חילופי משטר.
    כנ'ל העובדה שהם (בניגוד לצפון קוריאנים, ובמידה מסוימת גם מהונצואלים העניים) אינם מנותקים לחלוטין מהנעשה בעולם הגדול.

    Liked by 1 person

  11. אני לא שולל את האפשרות של התמתנות הדרגתית איטית.. אבל שפתאום הפנאטים יגידו לחילוניים: אם אתם ממש רוצים קחו את השלטון? לא יקרה. והכוחות המזוינים נראים נאמנים לחלוטין למהפכה האיסלמית.

    אהבתי

  12. האם יש דוגמה לכוחות מזוינים שגובשו ובוססו על סמך דת ופתאום מרדו? לא מכיר. זה כמו המשמר השוויצרי של האפיפיור שיכריז שאין אלוהים.

    אהבתי

  13. כנראה התגלתה נקודת אור בסבב הבחירות השלישי.
    ודווקא במגזר החרדי.
    מה שיכול גם לתמוך, במידת מה, בהנחתי שהמגזר החרדי יהיה חייב להשתנות.

    https://m.calcalist.co.il/Article.aspx?guid=3795932

    קטע מהכתבה:
    " … יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני שרשת החינוך העצמאי החרדית תחזור להקים בתי ספר לבנים עם לימודי ליבה. במשך עשרות שנים החינוך העצמאי, המזוהה עם מפלגת יהדות התורה, נמנע מכך בגלל ההשקפה שהבנים צריכים ללמוד לימודי חול בסיסיים בלבד. ההודעה מהווה מהפכה וכניעה לדרישת החרדים העובדים. אבל היא נועדה לחסום מהפכה גדולה הרבה יותר – הקמת בתי ספר ממלכתיים חרדים שלא יישלטו על ידי הממסד החרדי. היא כמובן גם נועדה למנוע את בריחת קולות החרדים־העובדים בבחירות הקרובות למפלגות אחרות.

    הכרזה מהפכנית של גפני: נפתח בתי ספר לבנים חרדים עם לימודי חול

    הרב בצלאל כהן, מבכירי הפעילים בעד שילוב חרדים, מסביר ש"החשש הגדול הוא מאובדן הכוח". לדברי כהן, הנשק העיקרי של הממסד החרדי הוא החשש של הורים שאם לא יישמעו להנחיות הממסד החרדי, לא יקבלו את הילדים שלהם למוסדות חינוך. מוסדות ממלכתיים חרדיים מנטרלים את הנשק הזה. לכן, אם חייבים לימודי ליבה, ההנהגה החרדית מעדיפה ללמד אותם בעצמה.

    עכשיו עולות שתי שאלות. הראשונה היא האם ההורים החרדים שרוצים יותר לימודי חול יסתפקו בבתי ספר של החינוך העצמאי או שימשיכו לדרוש חינוך ממלכתי שאינו בשליטת הממסד החרדי. השנייה היא מה המסר שהקמת בתי ספר עם לימודי חול לבנים חרדים במסגרת רשת החינוך העצמאי יעביר לציבור החרדי. אם גדולי התורה נתנו אישור, למה שלא כל הורה חרדי יבקש את זה לילדים שלו? ולמה שתלמודי תורה רגילים לא יכניסו יותר ליבה? כך שההשלכות יכולות להיות מרחיקות לכת.

    ב־20 השנים האחרונות היתה עלייה בשיעור החרדים העובדים. אחרי שהם גילו כמה היה להם עצמם קשה להשתלב בשוק העבודה, גברה הדרישה שלהם כהורים לפתוח בתי ספר ממלכתיים חרדיים עם לימודי חול עבור ילדיהם (ממ"ח). למשרד החינוך צריך להיות עניין מובהק להרחיב את הממ"ח שבו היום רק כ־50 בתי ספר. אבל יהדות התורה הפעילה לחצים כבדים על המשרד ועל הרשויות המקומיות לסכל זאת, והצליחה במקרים רבים. ידוע על לפחות חמש קבוצות הורים שדורשות ממ"ח ומסורבות.

    אלא שבתקופת בחירות החשש של יהדות התורה מאובדן הקולות של החרדים העובדים מחריף. … "

    אהבתי

  14. הפרגמטיות של החרדים היא דבר נפלא.. אני מעריץ אותה. המטרה העליונה שלהם היא לקיים יהדות שכל עולמה תורה ומצוות ולשרוד במרחק נגיעה או הקלקה מתרבות חילונית, מדעית, אתאיסטית וקוסמופוליטית. אין אצלם טוב ורע מוחלטים. כל מה שישרת את המטרה כשר וכל מה שירחיק ממנה הוא טרף.

    Liked by 1 person

כתיבת תגובה