פיז"ה 2018 טוב ליהודים

סקירת תוצאות מבחני פיז"ה 2018 היום בתקשורת הישראלית התמקדה בקטסטרופה שהתרחשה בקרב הערבים בישראל, בפרט התלמידים הבנים. התוצאות שלהם פשוט מזעזעות. אבל מבחני פיז"ה 2018 טובים לתלמידים היהודים בישראל. אין דרמות גדולות ושינויים עצומים – המצב של מגזר דוברי העברית בישראל ידוע והוא בסך הכול טוב למדי ונמצא בשורה אחת עם המדינות המפותחות. קצת יותר בכל הקשור לאינטליגנציה מילולית, שיהודים תמיד הצליחו בדברים הקשורים אליה. קצת פחות בכל הקשור לאינטליגנציה מתמטית. בכל מקרה בניגוד לכל מיני נבואות זעם ששומעים מדי פעם, עתיד המדינה נראה בסדר גמור על פי מה שיוצא ממבחנים אלו. מספר גאוני המתמטיקה שאנחנו עומדים להוציא אינו מדהים, אבל גם אינו נופל ממש מרוב המדינות המערביות האחרות:

מדינה מצטייני על במתמטיקה
שווייץ 4.90%
קנדה 4.00%
בריטניה 3.10%
גרמניה 2.80%
שוודיה 2.60%
אוסטרליה 2.50%
ישראל (דוברי עברית) 2.30%
דנמרק 2.10%
צרפת 1.80%
ארה"ב 1.50%
אוקראינה 1.00%
קרואטיה 0.80%
יוון 0.50%
לבנון 0.30%
תאילנד 0.30%
צ'ילה 0.10%
ברזיל 0.10%
ירדן 0.10%
קולומביה 0%
קוסטה ריקה 0%
מרוקו 0%

בחזית הבנת הנקרא יש הפתעה מעניינת אחת. בעבר כתבתי על כך שהציונים של התלמידות החרדיות בפיז"ה הם בינוניים מאוד ומעלים את החשש שהחרדים הם במגמת התייוונות, דעיכה לקראת הציונים המאפיינים את יוון, המדינה המערב אירופית הכושלת ביותר.  צריך לומר שהתוצאות שפורסמו היום די מפריכות את התזה הזו, אם כי כמובן צריך להמשיך ולעקוב אחרי מבחני פיז"ה לאורך שנים כדי לדעת בוודאות. בכל מה שקשור להבנת הנקרא רמת התלמידות החרדיות לפי התוצאות הנוכחיות היא מהגבוהות בעולם המערבי. בתחום המתמטי לעומת זאת הישגיהן דומים למקובל בארצות הבינוניות שבדרום אירופה, אבל עדיין גבוהים משמעותית מההישגים היווניים.

להלן שתי טבלאות השוואתיות שממחישות שהישגי ישראל בתחום הבנת הנקרא אינם רעים בכלל. שימו לב כמה בינוניים תלמידי שווייץ בתוצאות כאן. אבל כאמור לעיל הם טובים מאוד בתחום המתמטי. עומק הנחשלות של העולם הערבי היוצא מהטבלה הוא מוחלט ומזעזע בעוצמתו.

(מקורות: 1, 2)

מדינה מצטיינים בקריאה
קנדה 12.90%
ארה"ב 11.70%
אוסטרליה 11.60%
שוודיה 11.40%
גרמניה 11.20%
ישראל (דוברי עברית) 10.90%
בריטניה 9.70%
צרפת 8.40%
דנמרק 7.40%
שווייץ 7.20%
קרואטיה 4.20%
יוון 3.40%
אוקראינה 3.00%
צ'ילה 2.30%
ברזיל 1.20%
קולומביה 0.60%
לבנון 0.60%
קוסטה ריקה 0.40%
תאילנד 0.10%
ירדן 0.10%
מרוקו 0%
מדינה ציון קריאה (בנות)
קנדה 538
ישראל (מגזר חרדי) 527
שוודיה 523
ישראל (כלל דוברי עברית) 522
אוסטרליה 519
ארה"ב 517
דנמרק 516
בריטניה 514
גרמניה 512
צרפת 505
שווייץ 500
קרואטיה 495
אוקראינה 484
יוון 479
צ'ילה 462
ירדן 444
קוסטה ריקה 434
ברזיל 426
קולומביה 417
תאילנד 411
ישראל (מגזר ערבי) 396
מרוקו 373
לבנון 366

 

91 תגובות בנושא “פיז"ה 2018 טוב ליהודים

  1. תמריץ, על פי Ynet , הרי כך על המתודולוגיה של המחקר:

    " המחקר בישראל נערך במרץ 2018 בקרב מדגם מייצג של 6,623 תלמידים הלומדים ב-174 בתי ספר. במחקר נבדקו 22 בתי ספר חרדיים בלבד, ולכן ייתכן כי תמונת המצב בקרב כלל תלמידי ישראל גרועה אף יותר."

    לשיטתם , 22 בתי ספר חרדיים לא מספיק. אולי זה מסביר מה שכתבת לגבי הבנת הנקרא אצל חרדיות . אם כי, לא רואה ,עד כמה החסר הוא כזה גדול. ביחס שבין 174 : 22 בתי ספר, לא נראה לי לגמרי מהותי.

    כאן ( והם אגב הרבה יותר סקפטיים, רצוי גם לקרוא תגובות של אישים בכירים שם ):

    https://www.ynet.co.il/Ext/Comp/ArticleLayout/CdaArticlePrintPreview/0,2506,L-5636364,00.html

    להתראות

    אהבתי

  2. הנקודה שבווינט רמזו לה היא שלא נבדקו בנים חרדים אלא בנות. ציוני הבנים החרדים בוודאי היו גרועים אם היו נבדקים – הם לומדים תורה, לא מקצועות חול.
    מצד שני ברמת התרבות, הכישרון והפוטנציאל הבסיסיים מן הסתם בנים חרדים לא שונים מאחיותיהם, ומבחינה זו התמונה סבירה (יש משהו מטריד אחד – יש מעט בנות חרדיות מצטיינות במתמטיקה. כמו ברמה של ספרד ולא כמו בזו של מדינות צפון אירופיות).

    אהבתי

  3. פרופסור למתימטיקה באחת האוניברסיטאות אמר לי שמבחנת פרסומים מדעיים ביחס לגודל האוכלסיה ישראל עוקפת בגדול את הממוצע האירופאי. זה אומר שמערכת ההשכלה הגבוהה מצליחה הרבה יותר ממערכת הבית ספר. לדעתי הסיבה העיקרית לכך היא נושא המשמעת. מרצה באוניברסיטה מתעסק אך ורק בללמד הוא לא מתעסק במשמעת. בבית הספר המורה המורה מתעסק המון במשמעת ואנרגיות רבות ושעות לימוד רבות מתבזבזות על זה. האוירה שלילד מגיע הכל – פוגעת בילדים שלנו הם מגיעים לבית ספר בהבנה שהמורה צריך להסתדר איתם ועם כל אחד מהם והם ילמדו איך שבא להם. (ואני רואה את זה גם בכיתות של הילדים שלי). אני לא הייתי בבתי ספר באירופה אבל חברים שלי שהיו שם אמרו לי ששם מקובל שילדים נשמעים למורה – זה לא ששם אין בעיות משמעת אבל זה בכלל לא מתקרב למה שקורה בארץ.

    אהבתי

  4. אין ספק שהתוצאות לגבי התלמידים היהודים הן די טובות יחסית למדינות המערב.
    אבל הם לא במקום הראשון והם לא בולטים מאוד יחסית ליתר מדינות המערב.
    כלומר היהודים הם אינם גאונים באופן יוצא מהכלל. אילו זה היה כך הייתי מצפה שהם יהיו במקום הראשון בפער עצום של משהו כמו 500 נקודות מיתר מדינות המערב. אבל אין זה כך. הם קצת יותר מהממוצע ולא במקום הראשון.
    בכל אופן אינני יודע אם יש קשר בין המבחנים האלו למצב הכלכלי במדינות. ידוע לי שברוסיה הקומוניסטית רמת הלימודים היתה גבוהה יותר מאשר בישראל (וכנראה גבוהה יותר מאשר במערב כולו) אבל רמת החיים היתה נמוכה יותר. המשטר הקומוניסטי ברוסיה שדרג את רמת ההשכלה של תושבי המדינה לרמות גבוהות (לפני המהפכה ב-1917 היו רק 15% מתושבי רוסיה יודעי קרוא וכתוב וכמה עשרות שנים אחריה מספר זה עלה ל-100%) אבל במדיניות הכלכלית שלה רוסיה הצליחה הרבה פחות (אם בכלל).
    גם אם יש קשר בין המבחנים לבין המצב הכלכלי במדינה איננו יודעים מי גורם למי. האם המצב הכלכלי גרוע בגלל חוסר ההשכלה או שמצב כלכלי גרוע גורם לירידה בהשכלה. אם מה שקורה זה הדבר השני אז שיפור ההשכלה לא יגרום לשפור המצב הכלכלי אלא רק ישבש את הקשר בין שניהם.
    בכל אופן לגבי יוון: לדעתי המצב הכלכלי הגרוע בה נגרם בגלל כניסתה לגוש האירו ולא בגלל חוסר השכלה. אותו חוסר היה בה גם לפני כן. ברגע שיוון נכנסה לגוש האירו היא אבדה את הזכות שלה להדפיס כסף. בגלל שכל מדינה צריכה כסף כדי לנהל חיי מסחר, היא נאלצה לבקש הלוואות מגוש האירו (כלומר שגוש האירו יתקתק לה מספרים באקסל במקום שהיא תעשה זאת) תמורת ריבית. ריבית של 5% לשנה על כמה מאות מיליארדים למשך זמן של 15-20 שנה, תצטבר לחוב ענקי.

    אהבתי

  5. arn, יוון הייתה מדינה ענייה לפני עידן
    האירו

    יש לנו הרבה מאוד אינדיקציות לכך שהיהודים בישראל נופלים משמעותית מיהדות ארה"ב בהישגים. יהדות ארה"ב הרבה יותר אשכנזית, אבל אשכנזיות אינה מרשם פלא. הבנות החרדיות אמורות להיות אשכנזיות ברובן הגדול ועדיין בינוניות במתמטיקה.

    עם זאת בסך הכול יהודי ישראל הם בשורה אחת עם אזרחי מדינות כמו שוודיה, דנמרק, צרפת ועוד. כך שהעתיד נראה בסדר גמור. אני מניח שחשיבותה העתידית של ישראל תנבע לאו דווקא מהגאונות החריגה של תושביה אלא מריבוי הצעירים ומהגידול הטבעי.

    אהבתי

  6. תמריץ יש משהו שגוי בהשוואת המגזר היהודי בלבד אל מול מדינות שלמות. הרי גם במדינות אירופה יש מיעוט גדל והולך של מהגרים מוסלמים וכיו"ב שמן הסתם מושכים את הממוצע למטה. סביר שבניכוי הערבים של אירופה הציונים שלהם היו גבוהים יותר, כך שלא הייתי מתפעל במיוחד ממצבה של ישראל באופן כללי.

    וכל זאת בהנחה שלמבדקי פיז"ה יש בכלל משמעות.

    אהבתי

  7. amehaye
    אין מה להתפעל מהמצב של ישראל.. גם אין מה להיכנס לחרדה. בקרב דוברי העברית המצב הוא מצב אירופי רגיל למדי.

    ההבחנה שלך שגם במערב אירופה מתחילה להיות בעיה עם תלמידים מוסלמים נכונה ויכולה להסביר את זה שצרפת מפגינה ביצועים נמוכים למשל. אבל היא לא משנה התמונה הכוללת. בישראל יש 21 אחוז דוברי ערבית. באיחוד האירופי כ-5 אחוז מוסלמים.

    אהבתי

  8. תמריץ,
    כמה היה צה"ל מקבל במבחני פיז"ה?

    אהבתי

  9. amehaye, הכנתי לך טבלה להראות שישראל נפגעת משקלול הערבים הרבה יותר מאשר מדינות המערב נפגעות משקלול ההגירה. עם זאת יש להודות שבגרמניה ובשוודיה ההשפעה כן דרמטית ויותר משציפיתי. לסיכום: היהודים בישראל הם צפון אירופים ביכולת הקריאה, צפון אירופים בשיעור המצטיינים המתמטי ודרום אירופים ביכולת המתמטית הממוצעת

    אהבתי

  10. תמריץ,
    לפי הטבלה שלך כדאי לנו (ולשאר המדינות) להחליף את הערבים שלנו בערבים של אוסטרליה.

    אהבתי

  11. תמריץ,
    זיוף נתונים על ידי צה"ל מדהים? קרא שוב את דו"ח בריק
    תזכורת – עזר וייצמן: "צה"ל הוא הצבא הערבי הכי טוב…"

    אהבתי

  12. ההסבר לטעות מאוד מוזר. איפה מצאו מסה כזו של נוער שהיה חרדי באורח חייו אבל לא שהה במוסדות חרדים שנתיים בין גיל 14 ל-18? לא רואה איך זה ייתכן, כאילו המוני נערי ישיבות חזרו בתשובה מגימנסיה הרצליה בגיל 16.5 ולא הספיקו לבלות שנתיים בחינוך החרדי לפני הגיוס? משהו לא הגיוני.

    אהבתי

  13. אני מניח שאפילו נוער נושר רשום פורמלית באיזה מקום חרדי בזמן התיכון בדרך כלל. לא יפספסו הזדמנות לקבל עליו תקציבים ממשרד החינוך.

    אהבתי

  14. תמריץ, החוק סבוך, פרמטרים סבוכים. ייתכן שהפרשנות שלהם הייתה שגויה אם לאיו. מבחינתם הם טוענים, שיש פרמטרים פורמליים, ויש פרמטרים מהותיים. כלומר, כמו סיפור עם מתגייסות. לא חרדיות, לא דתיות ממש, אבל , טוענות שהן שומרות על אורח חיים מסורתי, וכך משתחררות משירות צבאי וכו… במשך עשרות שנים כך היה הדבר. ייתכן גם פה. זה סבוך להבין החוק וליישם אותו. אז הם טוענים, שמתגייסים, מהותית , היו חרדים בעיניהם, והם שיקללו אותם בחישוב וכו… כך זה נראה כרגע ממעוף הציפור ( או לוין יותר אפילו) . לדעתי, זה ההסבר כרגע. צריך להעמיק ולבדוק דבר כזה, לא פשוט.

    להתראות

    אהבתי

  15. א. נדמה לי שמגזר הערבי – ישראלי מאוד דומה, בכמעט כל מאפין השוואתי עליו יצא לי לקרוא, לירדנים ולערביי יו'ש. במקום השני – לסורים, במקום השלישי ללבנונים, וברביעי למצרים.
    דמיון מאוד סביר לאור הקרבה הגנטית והתרבותית בין העמים השכנים. עמים שהופרדו (חלקית) זה מזה לפני פחות משלושה דורות.
    ((( מכאן נובע שהנסיון להשוות את ציוני המגזר היהודי והמגזר הערבי נתפס בעיני כמאוד מאולץ. )))

    למרות ציפיותי המוקדמות, בתוצאות מבחני פיזה שהובאו בפוסט התגלה פער משמעותי בין ערביי ישראל לבין הירדנים : ציון קריאה לבנות בירדן הוא 444 ואילו בישראל במגזר הערבי רק 396.

    מאוד מסקרן אותי להבין מהו ההסבר לפער הזה.
    עצם קיומו רומז שתוצאות מבחני פיזה מושפעים מהגנטיקה הרבה פחות מכפי שרובנו משערים.

    פער זה מזכיר לי שגם רמת הפשיעה החמורה של ערביי ישראל (לדוגמא במספר נרצחים לאלף נפש) גבוהה מרמת הפשיעה של הרשות הפלסטינית ושל הירדנית.
    ההסבר ששמעתי לנתון זה – השוני בין מערכות השיפוט והאכיפה. המערכת הישראלית היא בעלת אופי מערבי. מכאן שהיא אינה מותאמת למערכת התרבותית – השבטית, המבוססת על ענישה חמולתית וחשש מנקמת דם.
    אך מהו ההסבר לשוני בתוצאות הפיזה?

    ב. לא ברור לי איך, בהתיחסות לציוני פיזה של מדינות אירופה, קוזזו נתוני המיעוט הערבי ו/או המוסלמי מתוצאות פיזה של צאצאי המתיישבים המקורים.
    אם, כנרמז מהכותרת "מהגרים", קוזזו רק אותם תלמידים שלא נולדו באירופה – מדובר בקיזוז חלקי בלבד. חלק מאוד משמעותי מהתלמידים הערבים ו/או המוסלמים שבאירופה, נולדו בה. הם כבר בני דור שני, ואפילו שלישי.
    מה שכנראה הופך את התמונה הלא מזהירה של הישגי המגזר היהודי בישראל – לעוד פחות מזהירה.

    אהבתי

  16. קמיליה, אחד ההסברים האפשריים , דומה או אנלוגי להבדל בין היספנים לבין כושים בארה"ב. מי שמהגר, מנסה להצליח ולהיטמע במירקם החברתי לאומי. אז הוא רואה עצמו בנקודת התנע, כמין אנדרדוג . אז זה מריץ אותו, לסיזיפיות.

    אבל, קבוצות שהן אותוכטוניות ( כלומר , ילידי הארץ והמדינה ) ומרגישות מופלות ( כפי ערביי ישראל, וכפי כושים בארה"ב ) משליכות על הגורמים החיצוניים המפלים , במקום לקחת מעין אחריות אישית, ולהיות סיזיפי. כלומר :

    זה מדרבן אותם, לתפיסה פאסיבית. ממילא השלטון מפלה מבנית , ואין לנו סיכוי. ואז, מאמצים אידיאולוגיה בדלנית ולעומתית.בעוד שמי שמהגר, חש תודה על כל הזדמנות שניתנה לו.

    מאידך, בירדן יש הרבה פלסטינאים גם , לא לשכוח. המון פליטים . אבל, השלטון מטפח בעיקר בדואים או ממוצא בדואי.

    להתראות

    אהבתי

  17. א. בפיז"ה האחרון עלה חלקם של הבדואים בנגב לעומת מבחן הפיז"ה הקודם ומן הסתם הוא ימשיך לעלות לאור הדמוגרפיה. זה יכול להסביר חלק מהבעיה של הערבים. עם זאת זהו הסבר שיכול להסביר רק חלק לא גדול מההבדל, וייתכן שגם יש תנודות מקריות מפיז"ה לפיז"ה. על הפיז"ה של 2012 כתבתי בבלוג זה בסך הכול לפני שלוש וחצי שנים:
    הציון הממוצע של הערבים נופל משמעותית מהציון בקרב היהודים, אך זהה לחלוטין לציון הממוצע בירדן. די מדהים לחשוב שאם ההיסטוריה של האזור הייתה משתנה מהקצה אל הקצה, התנועה הציונית לא הייתה קמה וערביי ישראל היו נספחים לירדן, דבר אחד היה כנראה נותר זהה – ביצועי התלמידים הערבים בארץ ישראל במבחני הפיז"ה. מה שמטריד במיוחד בקרב הערבים הוא העדר מוחלט של מצוינות. 0% מהם מגיעים לשתי הרמות הגבוהות ביותר במתמטיקה, מול 12% מהיהודים.

    לכן קשה לי לחפש הסברים עמוקים לאור מדגם אחד שסותר מדגמי עבר. ואולי יש איזו קריסה אמיתית בחברה הערבית בישראל שמשתקפת גם בנתוני הפשיעה הגואים? לא יודע.

    ב. קמיליה, קיזזתי גם מהגרים וגם צאצאי מהגרים. זה לדעתי אמור לכסות כמעט את כל האוכלוסיה המוסלמית באירופה. דור שלישי באמת אין בנתונים, אבל עוד לא הגענו לכך שהוא יהיה נתח משמעותי.

    אהבתי

  18. תמריץ
    מספר הפרסומים המשוקלל לנפש הוא כולל את הערבים בישראל? (המקור ששלחת פותח את כמות איפה הנתונים של המשוקלל לנפש?)
    אני מניח שכן ואם נקח רק את היהודים נקבל תוצאה יותר גבוהה ובכל אופן גם תוצאה זו של מקום חמישי משמעותית יותר טובה מהתוצאות בפיזה

    אהבתי

  19. בעצם ירדן השתנתה מאז הפיז"ה של 2012, נוספו הרבה פליטים סוריים. אבל האם הם הביאו איתם תוצאות פיז"ה טובות יותר? כנראה כן. תוספת של כמה נקודות פיז"ה. אולי האליטה של סוריה הגיעה לירדן?

    אהבתי

  20. משה, אין מקור עם חלוקה לנפש. אני עשיתי בעצמי חישוב זריז של המדינות הרלוונטיות. אתה צודק שאם מניחים שבישראל יש רק 7.1 מיליון נפש אז היא קופצת למקום השלישי אחרי שוויץ וסינגפור. מוצדק לעשות חלוקה כזו רק אם אנו מניחים שאין בכלל חוקרים ערבים בין המפרסמים או ששיעורם זניח לגמרי. לא יודע אם זה נכון. זכור לי חוסאם חאיק מהטכניון למשל (מכאן נראה שנכון – https://www.haaretz.co.il/news/education/.premium-1.2117990)

    אהבתי

  21. נזכרתי בדברי אבישי בן חיים – הטענה שמגייסים חרדים לשירות בצה'ל היא הונאת הציבור.
    או שלא מדובר בחרדים או שלא מדובר בשירות בצה'ל.

    כתבה שפירסם על הנושא כבר ב 2015

    http://actualic.co.il/%D7%94%D7%95%D7%A0%D7%90%D7%AA-%D7%97%D7%95%D7%A7-%D7%94%D7%92%D7%99%D7%95%D7%A1%D7%90%D7%91%D7%99%D7%A9%D7%99-%D7%91%D7%9F-%D7%97%D7%99%D7%99%D7%9D/

    אגב, זכור לי במעורפל שגם אלדד יניב טען, בערעוריו על חוק הגיוס לבג'צ, שנתוני צה'ל על העלייה בגיוס החרדים, אינם מדויקים. טענה שברור שגולגלה מכל המדרגות.

    ההפתעה היחידה היא שצה'ל כנראה נתפס בשקר גלוי
    (נדמה לי שצה'ל מנסה כעת לטייח את הפרשה ב"תקלות נקודתיות" ו/או מחלוקת לגיטימית על ההגדרה "מיהו חרדי" וכד').
    מה שכנראה מוכיח שתרבות השקר של המשטרה עדין חזקה מתרבות השקר של צה'ל.
    אולי זהו אחד מיתרונות "צבא העם" הענקי והלא כל כך סלקטיבי (בניגוד לארגון ציבורי, כמו המשטרה או הפרקליטות, שמקבל לעבודה ומקדם רק את מי שמיישרים קו עם הממונים ועם תרבות הארגון)

    קטע מהכתבה של אבישי בן חיים:
    —————————
    הגושפנקא לרמיסת ואפליית הצבור החילוני עם העברת חוק הגיוס החדש היא חרפה מוסרית. ינסו לבלבל אתכם עם הסעיפים הקטנים, אבל המשמעות האמיתית של החוק היא: חובת שירות בצבא לא חלה על אף חרדי. המשמעות הנוספת: המשפחות החילוניות הן היחידות בישראל שמחויבות להמשיך ולשלוח את בניהם ובנותיהם לשרת. המצב הוא שערורייה מוסרית כלפי החילונים. צריך להדגיש שוב: אין שום תהליך של המעטת אי השוויון בנטל, כל הנטל ימשיך להיות על כתפי אותה קבוצה ציונית, חילונית ודתית. כל הסיפורים על תהליך גיוס חרדים הם הונאה. כל פעם שמבלבלים את הצבור עם הצהרות על תהליכי גיוס חרדים לשירות בצבא, צריך לדווח לו על האמת. בהכללה, וזו הפרזה רטורית קלה בלבד: אין שירות חרדים בצבא. או שלא מדובר בחרדים, או שלא מדובר בצבא.

    הונאת הפרסום על גיוס החרדים הולכת ככה: או שמדובר בצעירים שאינם חרדים אך נספרים כחרדים, או שמדובר במבוגרים שלא משרתים צבא אלא הצבא משרת אותם. שירות מקוצר, לא משמעותי, בלי לילות, בלי שבתות, וכו' בתנאים שאף חייל לא יכול לחלום עליהם במהלכו הם בעצם לא עושים צבא אלא לומדים מקצוע על חשבון הצבא ועוד מקבלים שכר של 5400 שקלים (!) פי עשרה מחייל וחיילת רגילים. הקשקוש כאילו בזכות ה"שירות" הזה בצבא החרדים הללו יוצאים לעבודה הוא חוסר הבנה של התהליכים המתרחשים ממילא בציבור החרדי. הם ממילא היו יוצאים לעבוד, רק שפה הם מקבלים עוד עדיפות על כל לוחם בצה"ל

    אהבתי

  22. קמיליה, חבל סתם לפטפט ולשער השערות לא מבוססות, אבל מכפישות ופוגעניות. צריך קודם כל להבין הפרמטרים. הם לא פשוטים. אחרי שמבינים, חוקרים וכדומה, אפשר לשער , להאשים וכדומה.

    יודעת מה , הנה פה , אפנה אותך בדיוק. תנסי להבין ,מיהו חרדי מן החוק :

    תגיעי לפרק ג'1 : כותרתו:

    " שילוב בוגרי ישיבות ומוסדות חינוך חרדיים "

    כאן בלינק הזה ( חוק שירות ביטחון) :

    https://www.nevo.co.il/law_html/Law01/P199_009.htm

    ותראי כמה זה סבוך ולא פשוט. צריך להעמיק בשביל להבין מה קרה פה. ייתכן סתם פרשנות שגויה. אין צורך להאשים מבלי להבין בדבר. רק מצופה מדובר צה"ל, להוכיח באמת ובתמים שעסקינן בטעות תמימה של ממש. ולא לטעון בעלמא, שהפרמטרים היו בעייתיים. אלא , קצת יותר פירוט להוכחת הדברים .

    להתראות

    אהבתי

  23. ציוני פיזה של כלל מדינות ערב יותר מאשר מזעזעים. הם מדאיגים.
    הם אמורים להדאיג את כל שכני מדינות אלו, כולל את הישראלים.

    יתכן שבמדינות אלו הולכת ונמשכת הסלקציה השלילית, כאשר המשכילים והאינטליגנטים יחסית מצליחים להגר מהמז'הת ליבשות אחרות. מי שנשאר מאחור במדינות הקורסות אלו העשירונים הסוציו-אקונומים הנמוכים יותר.
    יתכן גם (כטענתי הוותיקה) שזהו המחיר ההולך ומצטבר, מזה דורות רבים, של התרבות המזרח תיכונית שמקדמת נישואים בין קרובי משפחה.
    יתכנו כמובן גם הסברים אחרים.

    אבל די ברור מנתוני הפיזה שאין למדינות ערב סיכוי לשפר משמעותית את מצבן הדי עגום, בעולם הטכנולוגי, פוסט עידן הנפט, של המאה ה 21.
    הרעיון הפתטי להפוך את עזה לסינגפור מתנפץ על החומה של פערי הציונים המדהימים בין הערבים לבין הסינגפורים. משימה בלתי אפשרית.
    מה עוד שתהליכי המדבור והתייבשות של אזור המזרח התיכון, יחד עם ההשלכות לטווח ארוך של גידול האוכלוסייה הפראי שהיה בעבר, יחסלו את שאריות החקלאות שעדין יש בהן.

    מה שברור הוא ששכנים נכשלים, מקנאים, מתוסכלים, צמאים ורעבים הם שכנים מאוד מאוד בעייתים.

    #########

    לתמריץ:

    האם יש לך נתונים על ציוני פיזה של האיראנים ו/או של הטורקים?
    גם הם אמורים לעניין אותנו.

    נתון מעניין פוטנציאלי נוסף הוא לגבי שכנותנו הערביות (ירדן, סוריה, מצרים, עיראק …) : האם מעבר לשנים מסתמנת בהן מגמת החרפה של מצבן או מגמת דשדוש במקום.
    במחשבה שניה – המגמה מענינת גם לגבי איראן וטורקיה (שיש טוענים שקיימת בהן מגמת בריחת מוחות משמעותית וסלקציה שלילית).:

    אהבתי

  24. אירן לא משתתפת בפיז"ה. במבחנים המתמטיים הבינלאומיים ראיתי בעבר שציוניה דומים לתאילנד אז אולי תאילנד היא נקודת השוואה טובה. לא בטוח.

    הקריסה של מדינות הנפט בתום עידן הנפט היא מדאיגה..

    שמתי לב שלטורקיה ציונים ממש טובים יחסית בפיז"ה האחרון. אם זה אמין, זה מעניין.

    אהבתי

  25. קמיליה,
    הצבא מוצא חרדים לצורך גיוס כמו שהסוכנות מוצאת יהודים לצורך עלייה. הם הצליחו למצוא אפילו חרדי דרוזי.

    אהבתי

  26. בריק המשיך: "אני אומר באחריות כמעט מלאה. זו לא טעות מקרית ולא שבמקרה לא ידעו לספור, מדובר פה בהוספת אנשים שאין להם שום שריד דתי, וגם דתיים שלא בקריטריונים, צה"ל לא יודע מה זה קריטריון? פתאום הוא התבלבל וזה קופץ פי שלושה?".
    https://www.inn.co.il/News/News.aspx/420168

    אהבתי

  27. בינתיים הדיווחים על בעיית נתוני הגיוס מאוד מאוד מעורפלים.. קשה להבין מה קרה. מאיזה סקטור\בית ספר הגיעו החיילים החרדים הנעלמים. אפשר להסיק מסקנות רק כשזה יתברר.

    אהבתי

  28. למיטב ידיעתי, חוסאם חייק מהטכניון הוא נוצרי ולא מוסלמי. בתי הספר הכי מצטיינים בחיפה הם בתי ספר נוצריים.
    ערבים נוצריים וערבים מוסלמים אינם אותו הדבר. גם מאפייני הילודה שונים לגמרי.

    אהבתי

  29. amehaye,
    נתניהו מינה את שי ניצן ואת מנדלבליט בגלל נכונותם לעגל פינות, לעצום עיניים ולגנוב סוסים. קארמה איז א-ביץ'

    אהבתי

  30. מצטרפת להמלצה של חייל זקן על דברי בריק.
    כמו גם להמלצה של יונתן יהב על הרצאת רן ברץ.

    אפילו אם הם טועים בגדול (לצערי, כנראה שאינם טועים) מגיע לשניהם לקבל את עיטור העוז. בעיקר לבריק.

    ######################
    .לאל רום,
    תודה על צירוף חוק שירות הבטחון בנושא שילוב בוגרי ישיבות ומוסדות חינוך חרדיים.
    אני מודה שחשדותי אינם מבוססים כלל, מכפישים ופוגעניים. אבל בנושא ספציפי זה – בעיני אכ'א חשודה אלא אם יוכח ההפך. 🙃

    עם זאת, הקריאה דווקא העמיקה את חשדותי שצה'ל מסר ביודעין דיווחים שקריים, במקום להפחיתן.
    התרשמתי מהפער בין ההגדרה שלי ל"מיהו חרדי" לבין ההגדרה בה צה'ל בחר להשתמש.
    עבור צה'ל – כל מי שהיה רשום שנתיים (בלבד!!!) במוסד חרדי (?) הוא חרדי. אפילו אם ברוב שנות לימודיו שהה במוסדות חינוך לא חרדיים. אפילו אם ברור שהוא אינו מקיים אורח חיים חרדי ואינו מגדיר עצמו כחרדי.

    ההגדרה של צה'ל, שבעיני היא סופר מקלה / מרחיבה, מעלה תהיות על המוטיבציות האמיתיות של צה'ל בנושאי גיוס חרדים.
    להערכתי המוטיבציות להרחיב את ההגדרות, ולספור לא חרדים רבים כחרדיים, הן בדיוק גם המוטיבציות להכפיל ואפילו לשלש את מספר החרדים שצה'ל מדווח שגויסו.

    האנלוגיה שעלתה בי היא אונרא.
    לתפיסתי הפערים המשמעותיים בין הגדרת האום ל "מיהו פליט" ובין הגדרת אונרא למיהו "פליט פלסטינאי" – אינם מקריים. המוטיבציות של אונרא להרחיב את מספר המוגדרים על ידו כפליטים פלסטינאים הן בדיוק גם המוטיבציות של אונרא למסור לעולם נתונים כוזבים.

    ברור כשמש שאנלוגיה אינה יכולה להיות הוכחה קבילה בשום בית משפט – אך את החשדות הפרטיים שלי היא דווקא מחזקת.

    #############################
    קטע שהעתקתי מהויקיפדיה על הגדרות אונרא ל"מיהו פליט פלסטיני":

    " … ביקורת על הגדרת הפליטים של אונר"א עריכה
    בהגדרת נציבות האו"ם לפליטים, פליט הוא מי שאינו יכול לחזור למקום מגוריו הטבעי והקבוע הקודם. לעומת זאת בהגדרת אונר"א, פליט הוא מי שמקום מגוריו הרגיל משנת 1946 ועד שנת 1948 היה פלסטין. על-פי המבקרים, תיחום הזמן לשנתיים (תנאי סף נמוך לקבלת מעמד של תושבות יחסית לתנאי הסף של הנציבות) נועד לעקוף את ההגדרה של הנציבות וליצור הגדרה יחידאית לזרם הגדול של מהגרי עבודה ערבים מרחבי המזרח התיכון שנכנס לארץ בשנים הללו ולא היו יכולים להחשב פליטים ע"פ הגדרת הנציבות כי ארץ ישראל לא הייתה מקום מגוריהם הטבעי והקבוע. בו בזמן שאפשרו את הזרם הגדול של מהגרי עבודה ערבים סגרו הבריטים את שערי הארץ בפני שארית הפליטה.[28] לעומת זאת הפליטים היהודים ממדינות ערב ענו להגדרה של הנציבות, מכיוון שמדינות ערב היו ביתם הטבעי הקודם מאז אלפי שנים, עד שגורשו בעקבות הקמת מדינת ישראל ומלחמת העצמאות.
    רק לאדם חסר אזרחות הזכות להקרא פליט על פי הגדרת הנציבות. ומכיוון שישנה אוכלוסייה נרחבת של פליטים מקרב ערביי ארץ ישראל אשר קבלו אזרחות במדינה מוכרת (כמו בירדן) הם אינם זכאים (לפי החוק הבינלאומי ואמנת הפליטים) להכלל במצבת הפליטים. לעומת זאת, ההגדרה של אונר"א אינה מבדילה בין פליט חסר אזרחות לבין פליט שזכה לאזרחות – כולם פליטים עד עצם היום הזה.
    הגדרת הפליטים של אונר"א אף אינה מחריגה ממצבת הפליטים את אלו שביצעו פשע מלחמה או פשע נגד האנושות, אוכלוסייה שנציבות האו"ם לפליטים שוללת מהם את מעמד הפליט. כפועל יוצא לטרוריסטים פלסטינים נשמר מעמד הפליט.[1]
    מעמד הפליט בהגדרת נציבות האו"ם לפליטים אינו יכול לעבור גם אל ילדי הפליטים. לעומת זאת, כשהופיע הדור השני של הפליטים הפלסטינים, אונר"א החליטה להמשיך להעניק להם את מעמד הפליט, ולמעשה נותנת מעמד נצחי לצאצאי הפליטים הפלסטינים.[29][30]
    ביקורת על הרישומים וטכניקות איסוף הנתונים עריכה
    בשנת 2004 היו לפי רישומי אונר"א, 4 מיליון אנשים הזכאים לסיועה. אונר"א מטפלת ב-59 מחנות פליטים פלסטינים, הנמצאים בסוריה, לבנון, ירדן, ירושלים, אזורי יהודה ושומרון ורצועת עזה. במחנות אלה מתגוררים כשליש מסך כל הפליטים הרשומים. בראיונות רשמיים הודו פקידי אונר"א כי הם לא בודקים לעומק את זהותם של הנזקקים לשירותיהם ומטפלים ביו"ש גם בערבים שאינם במעמד של פליטות.[דרוש מקור] נוסף על כך, היסטוריונים, כמו מרתה גלהורן ודוקטור וולטר פינר, מאשימים את אונר"א בעיוות מכוון של הסטטיסטיקה על הפליטים, ואף בהונאה גמורה. פינר למשל, כתב כי בשנת 1959 בפועל מספר הפליטים היה אז רק 367,000.‏[31] נכון ל-2018 רשומים באונרא 449,957 בני אדם כפליטים בלבנון.[32] לעומת זאת על פי מפקד האוכלוסין הלבנוני רשומים 174,422 בני אדם כפליטים.[33] לדברי נציגת אונר"א בלבנון רשומים אצלם כלל הנרשמים מכלל השנים, אבל אין מידע ורישום על העוזבים ועל מי שנמצא בפועל כיום בלבנון.[34][35] נכון ל-2018 אונרא מדווחת כי היא מטפלת בכ-5 מיליון בני אדם, כשב-1948 הוגדרו על ידיה 700,000 בני אדם כפליטים כתוצאה מהסכסוך הערבי ישראלי.[36] ב-2018 פורסם כי בדו"ח פנימי של מחלקת המדינה בממשל האמריקאי מוערך המספר האמיתי בכ-20,000 בני אדם.[37] … "

    אהבתי

  31. אני תומך נלהב בכך שיוצאים בשאלה ייחשבו במניין המתגייסים החרדים. שורש בעיית הגיוס אינו בכך שצה"ל צריך חרדים. ממש לא. זה אפילו מסוכן לגייס חייל שהוא פנאט דתי.
    הבעיה בעיניי, כמעט מוזר לומר, היא שצה"ל באמת חלש יותר בשל מחסור במתגייסים. בסוף צריך כוח אדם וגם אויבינו גדלים דמוגרפית ועוד לא הגענו לעידן רובוט החי"ר.
    יוצאים בשאלה לחלוטין מרבעים את המעגל. הם גם באים מהגידול הדמוגרפי החרדי וגם לא מקשים על הצבא.

    אהבתי

  32. על לא דבר קמיליה. הבעיה שיש המון באגים פוטנציאלים בדברים כאלו. אי אפשר להבין. אני לא העמקתי בדבר ספציפית. אבל, יש לי המון ידע וניסיון בכך. אנו לא יודעים באמת מה קרה. נחכה ונראה באמת . הגדרות של מוסד חינוך חרדי ולא רק מיהו חרדים , בחוק שהפניתי ( שמפנה בעצמו לחוק אחר : " חוק מוסדות תרבותיים ייחודיים ) קצת בעייתיות עושה רושם. נחכה.

    אונר"א כבר הסברתי בעבר מה קרה. מדינות ערב , התנגדו להחיל הגדרה כללית משפטית אוניברסלית על פליטים פלסטינאים ( על מנת להנציח היריבות והאוייבות עם מדינת ישראל, ולא לשאת בנטל הפליטים ). הואיל וכך, הוקמה סוכנות ספציפית לפליטים פלסטינאים פשוט.

    אלא , שמה שהסברתי באמת בעבר, זה שהפליטים היו פליטים נשארים, כך או כך, והאוייבות כך או כך, והם היו עוגנים ועורגים על זכות השיבה כך או כך, ואונר"א כמוסד וסוכנות, לא מעלים ומורידים הרבה.הם לא מקור הבעיה, ולא טיפחו הבעיה, נהפוך הוא, ריככו הבעיה כפי שהסברתי , בניגוד למיתוסים אצטקים רווחים.

    להתראות

    אהבתי

  33. רק תיקון והבהרה לתגובתי לקמיליה : מיהו חרדי, ולא "מיהו חרדים" כמובן כפי שכתבתי . כלומר : ייתכן שגם הגדרת המוסדות ( מי הם המוסדות החרדיים ) יצרה בעיה.נעמיק בהזדמנות יותר וננסה להבין .

    להתראות

    אהבתי

  34. לתמריץ,

    כתבת:

    1. "אני תומך נלהב בכך שיוצאים בשאלה ייחשבו במניין המתגייסים החרדים. … "
    —————
    גם אני תומכת נלהבת בכך שיוצאים בשאלה יתגייסו לצה'ל. הן לטובת צה'ל והן לטובת עצמם.
    בדיוק כפי שאני תומכת נלהבת בכך שעולים בודדים, שנמצאים בקבוצת הגיל המתאימה, יתגייסו לצה'ל כ"מחנה מעבר" רצוי אל הישראליות. צה'ל יכול להוות גם מסגרת חשובה וגם קבוצת תמיכה /משפחה זמנית.

    יותר מכך, כפי שצה'ל מנסה להקל על חיילים/ות, שאינם מוכרים כיהודים ושוקלים להתגייר, את התהליך (באמצעות קורסים ייחודיים שבנה עבורם), אני תומכת בכך שצה'ל יזהה את הבעיות ואת הצרכים הייחודים של יוצאים בשאלה מהמגזר החרדי, וינסה לתת להם מענה. כולל בניה של קורסים ייחודיים עבורם.

    אבל אני מתנגדת לכך שחרדים לשעבר יחשבו במנין החרדים.
    משתי סיבות:

    א. זו הונאת הציבור. חרדי לשעבר אינו חרדי.
    גיוס הלשעברים אינו מספר דבר על אחוזי הגיוס האמיתיים של חרדים.

    ב. התנהגות החיילים, החרדים לשעבר, עלולה לחזק את המיתוס החרדי שמטרתו האמיתית של צה'ל היא לגרום לחרדים לצאת בשאלה. הם ישכחו, או יבחרו להתעלם מהעובדה שהיציאה בשאלה קדמה בזמן לגיוס לצה'ל. יהיה להם קל יותר להאשים ב"החלנה" את הצבא מאשר את עצמם.

    ########

    2. "שורש בעיית הגיוס אינו בכך שצה"ל צריך חרדים. ממש לא. זה אפילו מסוכן לגייס חייל שהוא פנאט דתי."
    ——————-
    מסכימה.
    אף ארגון לא אוהב אוכלוסיות עם צרכים ייחודיים ודרישות שהארגון יתאים את עצמו אליהם (במקום רק ההפך).
    אני מניחה שלו הדבר היה תלוי רק בצה'ל הוא גם לא היה רוצה לגייס עולים חדשים, אתיופים, טבעונים, בעלי פרופיל רפואי נמוך ועוד ועוד.
    לניחושי צה'ל זייף את נתוני גיוס החרדים בעיקר בכדי להפחית את הלחץ הפוליטי עליו לגייס חרדים "אמיתיים".

    #############

    3. "… הבעיה בעיניי, כמעט מוזר לומר, היא שצה"ל באמת חלש יותר בשל מחסור במתגייסים. בסוף צריך כוח אדם וגם אויבינו גדלים דמוגרפית ועוד לא הגענו לעידן רובוט החי"ר. "
    ——–
    מאוד מאוד סקפטית.
    בשל גודל מחזורי הגיוס האחרונים – יש בצה'ל עודף כוח אדם חסר כישורים מיוחדים, ואחוזים מדהימים של אבטלה (גלויה וסמויה).

    אהבתי

  35. קמיליה,
    במקביל לגידול הדמוגרפי צה"ל קיצץ מאד את הסד"כ הלוחם וגם ביחידות שנחשבות "תומכות לחימה" (כמו ימ"חים). בשומנים שבמפקדות לא נגעו. הבעיה של מש"קי ממטרות היא שולית, הבעיה העיקרית היא מספרם העצום של הקצינים המיותרים בעיקר בדרגי הביניים ומעלה. הבעיה של גידול מתמיד בקצונה ללא קשר לסד"כ הלוחם מאפיינת את רוב צבאות העולם כשצה"ל, בשונה מפיז"ה, הוא המוביל.

    אהבתי

  36. תמריץ, מאיפה הנתונים על ציונים לפני ואחרי שקלול מהגרים?

    הטוויטרספירה השבדית סוערת אחרי שהסתבר שיותר מ 11% מהתלמידים במדינה איכשהו "לא נכללו" בפיז"ה (וההנחיה של ה OECD היא, מסתבר, לא יותר מ 5%). אתם מוזמנים לנחש מה הסיבה לפער, אני מנחש שתנחשו אותו הדבר כמו לא מעט צייצנים שבדיים.
    אם יש לך נתונים, אני מניח שהם מתייחסים למהגרים וצאצאי המהגרים מתוך ה 89% שנכללו?

    אהבתי

  37. קמיליה, אם כך בעצם נראה שאינך תומכת כלל בגיוס חרדים וממילא שאלת המכסות ומי נקרא חרדי לא משנה כבר דבר.

    אהבתי

  38. שי, בקבצי הדאטה בייס באתר פיזה ניתן למצוא את הקובץ הזה על ציוני מתמטיקה:
    https://www.dropbox.com/s/gcarpfqguejuzl7/pisa_ms_bkg_math_stu_compendium.xlsx
    יש להסתכל בטבלת הנושאים ולהקליק על IMMIG (שורה 235), יש שם את ציוני המתמטיקה של ילידים, של מהגרים דור ראשון ושל מהגרים דור שני. את ציון המתמטיקה המשוקלל קל כמובן לקבל בחוברת העיקרית של הפיז"ה.

    אהבתי

  39. אגב אפשר לראות שציוני מהגרים דור ראשון בישראל במתמטיקה הם קטסטרופה אמיתית (413) ואני תוהה מאיפה זה מגיע. בטח לא מעולים מרוסיה ומאוקראינה, גם לא מצרפת. אולי נפלו על בית ספר עם ילדי מסתננים? תמוה. לפי סטיית התקן הגבוהה לא מדובר במספר גדול של משיבים, אז אולי אפשר לפטור זאת כקוריוז סטטיסטי וזהו.

    אהבתי

  40. י"ד, הבנות החרדיות לא מעלות את הממוצע היהודי בקרב הבנות. אז למה שהבנים החרדים יעלו בקרב הבנים. פיזה 2018 טוב ממבחני פיזה בעבר מבחינת החרדים ולכן ייתכן שמשקף תמונה ורודה מדי. מצד שני היחלשות הטענה שלי מהעבר שהחרדים שקולים ליוון היא בשורה מצוינת. אם למדינת ישראל היו מניות בבורסה, הן היו צריכות לקפוץ בכמה אחוזים ביום פרסום התוצאות.

    אהבתי

  41. למיטב הבנתי, נושא ה"גאונות" החרדית היא אגדה אורבנית ("הם לומדים גמרא ולכן מוחם חד").
    מערכת החינוך החרדית יכולה (אולי) לעודד מצטיינים אבל לכבוש המון ממוצעים, וגם מצטיינים.
    היא גם לא ממש מעודדת מצטיינים אלא מי שמצליח לצלוח אותה ולהתעלות מעליה הוא בהחלט בעל יכולת. הרוב לא.
    זה נכון גם מבחינה תורנית, ולכם לא לחינם אומרים ש"גדוילים לא גדלים בישיבות".
    על אף שאני מאוד מעריך את החרדים ואת הערכים שלהם – אני לא מאחל לילדים שלי ללמוד במערכת הזאת. אני חושב שההבנה הזאת מחלחלת גם פנימה והיא המעודדת את המתקראים "החרדים החדשים" ללחוץ על המערכת להכניס תחומים נוספים ושיטות לימוד חדשות למערכת החינוך שלהם.

    אהבתי

  42. לפי נתוני הפיז"ה אצל החרדיות יש חצי מגאונות המתמטיקה שיש אצל היהודיות הלא חרדיות. מכיוון שאצל משפחה לא חרדית יש מצד שני חצי ממספר הילדים שיש אצל משפחה חרדית, אז אולי בסוף הנתונים מתקזזים והציבור החרדי תורם למדינה אותו מספר גאונים שתורם הציבור הלא חרדי.

    אהבתי

  43. לכל המעונין,הקונגרס בארה"ב , קיבל החלטה ,המאתגרת את טראמפ למעשה ותומכת או מצהירה על תמיכה בפתרון שתי מדינות לשני עמים וכאלו. אשאיר את נוסח ההחלטה רסמי, אחר כך, בינתיים כאן אפשר לקרוא :

    https://thehill.com/policy/international/473398-house-approves-two-state-resolution-in-implicit-rebuke-of-trump

    להתראות

    אהבתי

  44. קראתי היו בעתון ידיעות אחרונות על מישהו ממארגני מבחני פיז"ה שאומר שבישראל מלמדים לדקלם חומר ולא מלמדים לחשוב.
    חוץ מזה משה צודק בעית המשמת היא בעיה קשה בבתי-הספר בישראל. זו פשוט קטסטרופה. אני מתפלא שמישהו מסכים ללמד שם (גם בעד משכורת שמנה) בגלל סיבה זו. הבעיה היא לא רק תקציב.

    אהבתי

  45. לתמריץ,

    א. ", אם כך בעצם נראה שאינך תומכת כלל בגיוס חרדים וממילא שאלת המכסות ומי נקרא חרדי לא משנה כבר דבר."
    ———————————
    אכן די קשה לי לגבש עמדה לגבי מהו הרע במיעוטו בשאלות גיוס חיילי הסדיר ו"צבא העם" מול צבא מקצועי / שיוויון גם בחובות ולא רק בזכויות, ואי גיוס חרדים ובנות דתיות לאומיות ועוד.

    אבל אני משוכנעת שלתרבות ארגונית של שקר, רמייה וזיוף קיימת נטייה טבעית להתפשט לעוד ועוד נושאים ותחומים.
    במילא רבים מדי כבר מתקשים להאמין לדיווחי המשטרה והפרקליטות. ממש לא דחוף להוסיף גם את צה'ל לרשימת הארגונים שהציבור הולך ומאבד את אמונו בדיווחיהם.

    ב. " לפי נתוני הפיז"ה אצל החרדיות יש חצי מגאונות המתמטיקה שיש אצל היהודיות הלא חרדיות…"
    ———————————-
    הנתון מעורר תהיות. האמנם מספר הגאוניות המתמטיות נמוך יותר בקרב החרדיות (אם כן: כיצד התהליך התרחש?)
    או שמשהו בחינוך הבנות החרדיות מאוד מדכא את המצטיינות (או לפחות את ביטויי ההצטיינות שלהן). לדוגמא דגש יתר על צניעות, ומכאן על אי הבלטת עצמן. לפחות בכל התחומים שנתפסים כלא מתאימים לבנות חרדית.
    זו למעשה השערה שהגנטיקה אינה המשתנה העיקרי הקובע את נתוני פיזה.
    מה שיכול להסביר את ההצטיינות בפיזה של האסטונים (למרות שכנראה אינם שונים גנטית בדבר מכל שכניהם).

    ג. " … מכיוון שאצל משפחה לא חרדית יש מצד שני חצי ממספר הילדים שיש אצל משפחה חרדית, אז אולי בסוף הנתונים מתקזזים והציבור החרדי תורם למדינה אותו מספר גאונים שתורם הציבור הלא חרדי."
    ———————————
    😉 רק שיש בעייה מתמטית קלה כשמתעלמים ממספר המשפחות החרדיות בהשוואה למספר המשפחות הלא חרדיות.
    מה שהזכיר לי בעייה אפשרית בנתוני המהגרים למדינות אירופה.
    גם אם במדינה אירופית מסוימת אחוז המהגרים דור ראשון ושני באוכלוסיה הוא, לדוגמא, חמישה אחוז – אחוז בני המהגרים בקרב בני 15 מאוד מאוד רחוק מלהיות חמישה אחוז.
    הפערים בילודה בין הותיקים למהגרים – מאוד מאוד מרשימים, ולפיכך אוכלוסיית המהגרים הרבה יותר צעירה מאוכלוסיית הותיקים.

    אהבתי

  46. תמריץ,
    ללוי אשכול זצ"ל היתה גישה שונה משלך. כשחזר מביקור בארצות הברית תיאר כך את הדמיון והשוני בין המדינות: השונה, בארצות הברית 99% טיפשים ו1% חכמים, בישראל המצב הפוך, יש 99% חכמים ו1% טיפשים. הדומה בין המדינות הוא שה1% מנהל בשתיהן את העניינים.

    אהבתי

  47. ארה"ב מדינה מאוד מוצלחת עבור כולם לפי הפיז"ה. כל קבוצת מהגרים לשם מקבלת ציונים יותר גבוהים מבמולדת האתנית. כולל יהודים.
    במדינות אפריקה למשל שחורים מקבלים ציונים מחרידים. לעומת זאת השחורים בארה"ב מקבלים ציון דומה לרומניה שזה נשמע סביר.

    אהבתי

  48. הטענה פשוטה – אם הבנים החרדים היו לומדים מתמטיקה כמו שאר האוכלוסייה אז אפשר להניח שהממוצעים שלהם היו דומים לשאר האוכלוסייה ובמיוחד לבנות החרדיות. אבל כידוע לבנים באשר הם בנים יש יתרון מסוים במתמטיקה וכתוצאה מכך ממוצע המתמטי הכללי היה עולה (וממוצע הבנת הנקרא שבו יש לבנות יתרון כנראה היה יורד). העובדה שרק בנות חרדיות משתתפות במבחנים מטה אותו כלפי נשים בלי איזון גברי נגדי.

    אהבתי

  49. הרבה טוענים שאין שום מוטיבציה להשתתפות בפיז"ה. הנער לא רואה אפילו את הציון שלו. לכן פרט לפערי היכולת בין מדינות מן הסתם יש פער ביכולת לגייס מוטיבציה. אבל כל עוד אנשי פיז"ה לא ינסו לתת לפחות לחלק מהנבחנים מצב של מוטיבציה גבוהה, לא נדע אם זה משמעותי.

    אהבתי

  50. נטען היום ברשת ב,' ע'י ד'ר מאחת האוניברסיטאות בארץ (? ? ?= מידע לא בדוק), שציוני ההצטיינות בפיזה של סין ושל סינגפור מטעים. כלומר לא רק שבדיה וישראל הצליחו לייפות את הישגיהן ע'י הסתרת אוכלוסיות פרובלמטיות.

    בסין הענקית קיימים פערים ענקיים בין מחוזות שונים, בין החוף לבין פנים המדינה – אבל רק המחוזות הנגישים יחסית, והמצטיינים יחסית, נכללו במבחן הפיזה.
    בסינגפור – חלק מהתלמידים, שנכשלו במבחן מכריע בבי'ס יסודי, הועפו ממערכת החינוך הסינגפורית. לא הסתירו אותם. הם פשוט נמחקו שנים רבות קודם ממצבת התלמידים.

    ₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪₪

    אוף טופיק,

    מהאתר האמנית והרוכל.
    על כלכלה ומלחמת העולם הראשונה. פרק 2.

    זווית שלרוב מדלגים עליה בשיעורי ההיסטוריה של מערכת החינוך הישראלית.
    כתוב באופן זורם וקולח.

    https://www.artistandmerchant.com/post/%D7%9B%D7%9C%D7%9B%D7%9C%D7%94-%D7%95%D7%9E%D7%9C%D7%97%D7%9E%D7%AA-%D7%94%D7%A2%D7%95%D7%9C%D7%9D-%D7%94%D7%A8%D7%90%D7%A9%D7%95%D7%A0%D7%94-%D7%97%D7%9C%D7%A7-2

    אהבתי

  51. אפרופו, הצעת חוק מעניינת:

    "הצעת חוק שירות ביטחון (תיקון – פטור מטעמי הכרה דתית), התש"ף–2019 "

    והנה תמצית:

    " על מנת למנוע מצעירים שאינם בעלי הכרה דתית לנצל לרעה את הפטור, מוצע להרחיב את מסגרת המבחנים בהם נדרש לעמוד לקבלת הפטור, ולדרוש שמיועדת או מיועד לשירות בטחון המעוניינת או המעוניין בפטור מטעמי הכרה דתית יהיו בוגרים של חינוך ממלכתי-דתי, מוסד חינוך מוכר שאינו רשמי, או ישיבה גבוהה, אשר למדו באחת או יותר ממסגרות חינוך אלו לפחות שמונה שנים רצופות, וכן שיעברו מבחן המשקף ידיעה תורנית, ברמה המצופה מבעלי הכרה דתית ואורח חיים דתי לעיל. "

    כאן:

    https://www.nevo.co.il/law_word/law04/990_22_lst_564759.doc

    להתראות

    אהבתי

  52. שאלה מתוך סקרנות שאני לא מתאפק לשאול: אם אתם תומכים בגיוס רק חלק מתושבי המדינה לצבא או לשרות לאומי, מדוע אתם לא תומכים במתן משכורת הוגנת (כ-10 אלף ש"ח לחודש) לכל מתגייס? זה נשמע לא הוגן לתת לכל מתגייס רק אלף ש"ח לחודש.

    אהבתי

  53. רק הבהרה לגבי מחשבים קוונטים לעי"ל :

    הכותב של המאמר ( פרופ' למחשבים או הנדסת מחשבים, שעבד שנים על נושא המיחשוב הקוונטי , אוניברסטת אוקלהומה) לא גוזר גזירה שווה יש לציין, בין הצפנה קוונטית, לבין מחשב קוונטי. לגבי האחרון, הוא טוען, שההיתכנות בלתי אפשרית לדעתו ( בכל אופן , לא ברמה מסחרית ) הכל בגין חוסר אפשרות, לתקן שגיאות אקראיות תוך כדי פעילות כפי במחשב קלאסי רגיל( נניח עיגול מספרים). לא כך הדבר לגבי דידו ( בעיקרון ) לגבי הצפנה קוונטית כאמור. אז רק הבהרה פה.

    להתראות

    אהבתי

  54. arn,
    יש כ150000 חיילים בסדיר 10000 לחודש לכל אחד מהם = 1.5 מיליארד לחודש = 18 מיליארד לשנה = הרבה יותר מכל תקציב הרכש בשקלים וגם הרבה יותר מתקציב הרכש הדולרי

    אהבתי

  55. לחייל הזקן: עלות משכורת של 10 אלף ש"ח לכל חייל בסדיר היא לא 18 מיליארד ש"ח לשנה אלא אפס ש"ח לשנה. זה פשוט מעבר כסף מאוכלוסייה אחת שמשלמת מיסים לאוכלוסייה שניה שמשרתת בצבא.

    אהבתי

  56. arn צודק.
    ה-18 מיליארד הם 18 מיליארד בכל מקרה, השאלה היא מי משלם אותם.
    במצב הקיים מתגייסי החובה משלמים אותם מכיסם (למעשה פחות כי יכולת ההשתכרות האמיתית שלהם היא פחות מעשרת ש"ח לחודש).
    אם נשלם להם משכורת זה יתחלק גם בין עם שמקבל את השירות הזה של ביטחון והגנה מהחיילים.

    אהבתי

  57. אם ישלמו לחיילי סדיר משכורת של 10,000 ש'ח לחודש – רבים יתפסו זאת כלגיטימציה להתחמק מגיוס לצה'ל.

    הבעייה תהיה חריפה במיוחד בתיכונים מהם מגיעים רוב משרתי תלפיות, 8200 ודומיהם.
    מהיכרות אישית: רוב התיכוניסטים הללו די מפונקים. היחס לחיילים ותנאי השירות בצה'ל רחוקים מאוד מלעמוד בציפיותיהם. למעשה בדרישות המינימום שלהם למקום עבודה.
    חלקם גם יצליחו בגיל 18 לקבל משכורות כפולות, ואף משולשות מכך, בשוק האזרחי. חלק נוסף – מיד לאחר שיסיימו את לימודיהם האקדמים. עבורם שירות בצה'ל רק יעכב את התפתחות הקריירה שלהם.

    בדומה לצבאות המקצועיים בעולם – צה'ל יצליח למשוך אליו רק את השכבות הסוציו-אקונומיות הנמוכות יחסית, שאפשרויותיהם בחיים מוגבלות מראש, וציפיותיהם די נמוכות.

    עם זאת, צה'ל לא יתפס כצבא מקצועי (שלגמרי לגיטימי לבחור לא לשרת בו) אם צה'ל ישלם לחיילים דמי מחיה ריאליים. כנראה כפונקציה של משכורת המינימום. כך שחיילי הסדיר לא יאלצו יותר להסתמך על מימון הוריהם. (משכורות הסדירים הנוכחיות הן הוספת חטא על פשע אי השיוויון בנטל).
    ו/או אם המדינה תכיר להם תודה, ותעניק לכל המשוחררים בכבוד מצה'ל פטור משכר לימוד במוסדות הציבורים ובמוסדות המכשירים לתעודה המוכרת ע'י השלטונות. כולל במכללות ובאוניברסיטאות, במוסדות המכשירים למקצועות פרא-רפואיים, לתעודת חשמלאי מוסמך או נהג משאית ועוד.
    משך הפטור משכ'ל – כפונקציה של אורך השירות בצה'ל והשאלה האם השירות כן/לא היה כרוך בסיכון חיים.

    אהבתי

  58. arn ויאיר,
    אפילו סתיו שפיר כבר הבינה שצריך להראות מקור תקציבי ריאלי. עם סיסמאות לא הולכים למכולת.
    קמיליה,
    החשבון שלך שגוי, לשירות ביחידה טכנולוגית בתפקידי מו"פ יש ערך כלכלי רב, ישיר וגם עקיף.

    אהבתי

  59. נטול ח,
    נראה שהארץ משווה בין ממוצע ציוני המעמד הגבוה/בינוני/נמוך של ישראל לממוצעי הציונים הכוללים של שאר המדינות.
    זאת נראית לי השוואה הרבה פחות מעניינת מהשוואה לממוצעי הציונים של המעמדות התואמים.

    Liked by 1 person

כתיבת תגובה