כמה זה עולה לנו? וכמה להם?

האם ראש הממשלה בנימין נתניהו היה מנהיג כלכלי פנטסטי או שישראל הייתה תקועה במקום בתקופתו? לרוב האנשים התשובה ברורה מאליה. אם הם משתייכים מטבע אישיותם למחנה הביביסטים, הם יהיו בטוחים שעברו על כלכלת המדינה זמנים פנטסטיים. אם הם אנטי ביביסטים הם יציינו את ההיתקעות במקום, שבטח קראו עליה בטור של מירב ארלוזורוב בנושא.

כפי שהסברתי, יש שתי דרכים למדוד עושר של מדינה ותוצר לנפש. בדרך האחת מסתכלים על התוצר בערכו הנקוב. במדד זה הזינוק שישראל עשתה מהפנט. היא כיום בליגה של יפן, בריטניה וצרפת ואף עוקפת אותן.

בדרך האחרת מסתכלים על התוצר אחרי התאמתו ליוקר המחיה. כאן כמובן המצב רע בהרבה, וישראל הייתה לכאורה תקועה במקום עשור. אפשר להתנחם שעדיין יש לתוצר בערך הנקוב משמעות גדולה מבחינת יכולתם של ישראלים ליהנות בנסיעותיהם בחו"ל. הם מגיעים עשירים יותר אל הארצות שבהן הם מבקרים ויכולים להרשות לעצמם הרבה יותר. אחד מכתבי הארץ ציין באירוניה חכמה שהיכולת להסתלק מהמדינה היא פסגת ההישגים שביבי השיג לאזרחי המדינה.

כשהסתכלתי על המספרים, הם לא כל כך הסתדרו לי. ישראל יקרה, אבל היא לא כל כך יקרה כמו שמשתמע מנתוני הדירוג העולמי. אין שקיפות בהתאמת יוקר המחיה בין ארצות. לא מופיעים בשום מקום באינטרנט הפרמטרים שלפיהם נעשתה.

הלכתי לאתר NUMBEO, שמי שבוחן את המספרים רואה שהוא אתר אמין מאוד בהשוואות יוקר מחיה (כל אחד מוזמן לבחון את הנתונים שם בעצמו) ובחנתי את הערים הגדולות בישראל: תל אביב, חיפה, ראשון לציון ואשדוד מול ערים גדולות במדינות אחרות שהן מאוד דומות לישראל בתמ"ג הנומינלי, אך נחשבות עשירות ממנה אחרי התאמת יוקר מחיה.

ישראל וצרפת

נתונים רשמיים של התאמת יוקר מחיה: ישראל יקרה מצרפת ב-17%

השוואת תל אביב ופריז: פריז יקרה ב-2%.

השוואת חיפה ומרסיי: מרסיי זולה ב-7%.

השוואת ראשון לציון וליון: ליון זולה ב-11%.

השוואת אשדוד וטולוז: טולוז זולה ב-12%.


ישראל ובריטניה

נתונים רשמיים של התאמת יוקר מחיה: ישראל יקרה מבריטניה ב-17%

השוואת תל אביב ולונדון: לונדון יקרה ב-13%.

השוואת חיפה ובירמינגהם: בירמינגהם זולה ב-8%.

השוואת ראשון לציון ולידס: לידס זולה ב-20%.

השוואת אשדוד ושפילד: שפילד זולה ב-22%.


ישראל ויפן

נתונים רשמיים של התאמת יוקר מחיה: ישראל יקרה מיפן ב-23%

השוואת תל אביב וטוקיו: טוקיו יקרה ב-1%.

השוואת חיפה ויוקוהאמה: יוקוהאמה יקרה ב-20%.

השוואת ראשון לציון ואוסקה: אוסקה זולה ב-6%.

השוואת אשדוד ונגויה: יוקר מחיה דומה.


לסיכום:

התמ"ג הישראלי זהה או עולה על התמ"ג הצרפתי, הבריטי והיפני, אך הן נחשבות מדינות עשירות יותר, כי יותר זול לחיות בהן. הנתונים מאתר NUMBEO נראים לעומת זאת פחות חד משמעיים. התרגיל הקצר שערכתי מעלה את האפשרות שהתאמות יוקר המחיה עושות עוול לכלכלה הישראלית.

עדיין ייתכן שהנתונים המשווים הבינלאומיים הם מדויקים ומסתמכים על מדגם גדול ומייצג. יש לכך רמז בעובדה הניכרת לעין שהערים הבינוניות בבריטניה ובצרפת (להבדיל מלונדון ופריז) בהחלט זולות לעומת ערי ישראל. כך או כך, נראה שהתאמות יוקר מחיה הן עניין מסובך שמנסה למצע הבדלים גיאוגרפיים פנימיים עצומים ואין לקבל אותן באמון מוחלט.

44 תגובות בנושא “כמה זה עולה לנו? וכמה להם?

  1. תמריץ,
    הנתון החשוב להערכת כהונתו של ביבי הוא השינוי בכח הקניה של ההכנסה הממוצעת. דומני שהשוואת הנתון הזה לאלו של צרפת בריטניה ויפן תפריך את התזה של דה-מרקר

    אהבתי

  2. תמריץ , אם כבר אתה מעלה את ביבי כענין פה, אז השאלה הינה זו:

    אפילו לא מצב הכלכלה וביחס למדדים השוואתיים , אלא: האם זה ביבי ? האם יש קשר סיבתי בין ביבי, לבין מצב הכלכלה ? וכפי שהוכחתי בעבר , אין שום קשר קלוש כמעט. לא שהוא היה רע לכלכלה , אבל ,הוא לא רלבנטי הרבה פשוט.זניח ממש. גורמים חיצוניים וכלליים , אחראים לכך ,שכך או כך ,היה מצב הכלכלה כזה.

    אגב, ננסי פלוסי נשברה, ואחרי עמידת ברזל כנגד תהליך הדחה לטראמפ, הודיעה עתה על חקירה רשמית או תהליך רשמי להדחה של טראמפ, כאן:

    https://thehill.com/homenews/house/462798-pelosi-backs-launching-formal-impeachment-inquiry-Trump?rnd=1569357925

    להתראות

    אהבתי

  3. חייל זקן ,לא מובנת הקביעה הקטיגורית הזו, ממה המדיה מתעלמת פה ,וממה לא. אין פה שום ענין מיוחד להתעלם אם לאיו. הכל מפורסם בריש גלי ממש.

    לגופו של ענין:

    תשמע , יש הבדל בין הסיפור של טראמפ ואוקראינה , לבין ביידן והבן שלו. נכון ,שאור הזרקורים יופנה אליהם גם( אל האחרונים ) אבל , יש הבדל מסויים בין שני הפרשיות:

    על פי הנטען , וטראמפ מכחיש זאת , טראמפ בשיחת טלפון עם נשיא אוקראינה, התנה ( תנאי) מפורשות את הסיוע הצבאי , בהמשך חקירה של פרשיית ביידן ובנו. ואילו , על פי הנטען בלי גרסה נוגדת כלל:

    ביידן בזמנו, לא היתנה בין הסיוע לאוקראינה , לבין שום ענין ושום חקירה ( בין אם ידע , בין אם לאיו, והרי אובמה היה בסוד העניינים על פי הנטען ). אלא פשוט, היתנה הסיוע ,בהחלפה של התובע הראשי של אוקראינה, עם תובע אחר ( שיאיץ דווקא חקירות באופן כללי של פרשיות שחיתות ) . עכשיו:

    טראמפ גורס שזה הבל הבלים , הוא היתנה אכן הוא טוען , אבל בקשר לאירופאים , ולא בקשר לשום חקירה . הוא מבטיח לפרסם את התמליל של השיחה. בוא נחכה בסבלנות ונראה אם כך יעשה ,ויטהר עצמו. צריך לשים לב :

    אם פלוסי נשברה, ובגלל אוקראינה אכן , אזי , סיכוי טוב שיש פה משהו רציני. שהרי , היא הייתה בקריזה , למנוע תהליך הדחה. נשאלת השאלה , מה שבר אותה בדיוק. להערכתי , אוקראינה אכן , אבל תכל"ס:

    העסק עכשיו יותר רציני, גם בגלל סברה של מוצקות ראיות ( ולא מובן איזה כרגע, חוץ מן המדליף ) וגם בגלל שעתה , מדובר על מעשה של טראמפ , ברור , בעודו מכהן ממש, וקשור למילוי תפקידו. ייתכן שהיא הבינה , שאין אפשרות יותר לדחות הדחה, ונשברה פשוט .

    אז נחיה ונראה , באם טראמפ יפרסם תמלילים, ושמו יטוהר , וכל תהליך ההדחה , יהיה בעייתי אז יותר ( אם כי , יש הרבה עניינים פליליים או כדומה ,אחרים שהקונגרס חוקר , ותקצר כאן היריעה ממש ) .

    להתראות

    אהבתי

  4. אני לא חושב שצריך לעשות חישובים לפי התל"ג או לפי התל"ג יחסית לכח הקניה. צריך לעשות חישובים של משכורת ממוצעת יחסית לכח הקניה כאשר נותנים משקל גבוה לדברים חיוניים כמו:מזון, מים, דיור, בריאות, שמירה על אוצרות הטבע ומניעת אלימות ותאונות דרכים. בחלק מהדברים האלו המצב הורע, בחלק השתפר אבל זה לא בגלל הממשלה או בגלל הקפיטליזם אלא פשוט בגלל שיפורי הטכנולוגיה. אלמלא שיפורים בטכנולוגיה המצב בהם לא היה משתפר. לכן כאשר מורידים את השיפורים עקב הטכנולוגיה נראה לי שאנו לא דורכים במקום אלא שמצבנו הורע.
    כמו כן אני מפקפק בכך שחישובי התמ"ג נכונים. בשנת 2014 (או 2013 או 2015) טענו שמצבנו לא טוב ויש גרעון גדול. לפתע פוטר (או התפטר) ראש הלמ"ס ומחליפו ערך חישובים אחרים ומצא לפתע 64 מיליארד ש"ח נוספים והתמ"ג קפץ לפתע מ-929 מיליארד ש"ח ל-993 מיליארד ש"ח. ואז מיד הצהירו כולם שמצבנו מצויין. שנויים כה חדים שנוצרו רק עקב משחק במספרים מעלים חשד שהחישובים אינם נכונים.

    אהבתי

  5. arn, הכול משתפר כל הזמן. וזה בגלל הקפיטליזם. אין קפיטליזם, אין שיפורים בטכנולוגיה.
    בתגובותיך (הנבונות כלשעצמן) תמיד יש ערגה לסוציאליזם. האם ראית את הסדרה צ'רנוביל? ממליץ בחום.

    ההתאמה בתמ"ג הייתה כדי לעמוד בסטנדרטים בינלאומיים אחידים ונעשית בכל הארצות בשנים האחרונות.

    אהבתי

  6. אל רום, אורי כץ כותב הרבה על הטענה שממשלות לא משנות. אין לנו קבוצת ביקורת, ממשלה חלופית של אותו זמן, אז אנחנו לא באמת יודעים.

    אהבתי

  7. אל רום,
    מה דינן של השוטרות שהשתרללו עם ניסו הפטיש? מה בינן לבין השופטת של אפי נווה?

    אהבתי

  8. תמריץ, אלא שלא כתבתי על ממשלות . כתבתי על ביבי. ולא טענתי שום טענה קטיגורית כזו ( שזה מורכב למדי ) .

    להתראות

    אהבתי

  9. חייל זקן,

    איזה עבירה לדעתך הן עברו,כאשר אתה שואל מה דינן? לדעתך הקורבן הוא העבריין? הוא צריך לתת הדין ? הן קורבנות עבירה. אתה בהכרה ?

    לגבי השופטת, היא לא רלבנטית לניסו שחם כפי שאתה יודע. ואנו לא יודעים ממש על הפרשיה. כאשר יהיה פסק דין, מימצאים בדוקים וכדומה.., נדע ונחווה דיעה מה קרה שם.

    להתראות

    אהבתי

  10. אל רום,
    וכמובן שניסו אשם בקבלת שוחד. אם יפסיקו לקרבן את השוטרות (שוטרת מקבלת משכורת כדי לתפוס פושעים ולא כדי לרדת על ארבע) נישאר עם עבירת שוחד (גם לגבי שאר הניצבים עם החנות הפתוחה והשוטרות השרלילות שלהם)

    אהבתי

  11. חייל זקן,אני תוהה, אם אתה בר דעת פה. נניח אדם מכוון לך פקינג אקדח לראש. ואומר לך,תן לי הכסף , ואם לא חייך כקליפת השום. אז אתה תיתן לו הכסף, וזה יהיה בבחינת מה ? אולי סיוע לדבר עבירה ? אולי מבצע בצוותא לעבירה ? מסבירים לך , שהן קורבנות למעשה עבירה. קורבנות , משמע: בעל כורחן , עשו הדבר , ואפילו לא היה בעל כורחן, מה שעומד על הפרק, זה ההתנהגות של ניסו שחם, ולא התנהגות הקורבנות. הוא יזם הדבר, לא הן.אתה איזה חייזר רבק חשיש ? אפשר להבין שאדם לא מתמצא ממש פרטנית בחוק ומשפט, אבל ,כל אדם סביר, מאבחן בין עבריין לבין קורבן. אני מציע שתתעשת פה.שלוף איזה הרד דרינק, שטוף הפנים, וכנס לדיסיפלינה.

    אהבתי

  12. אל רום,
    כל השוטרות, ללא יוצאת מן הכלל, טענו שלא היתה שום כפיה (האם אתה טוען שאשה פסולה לעדות?) לפיכך נותרנו עם אחת מהשתיים. או שמדובר באליל מין, שני רק לאייל גולן, או שהיה כאן מתת עם תמורה בצידו.

    אהבתי

  13. חייל זקן, אבל פקינג מסבירים לך , שההתנהגות של ניסו שחם , היא זו שעומדת על הפרק, ולא הקורבנות ( אפילו אם לאיו קורבנות) .

    והמושגים שלך לגבי כפיה , פשוט קלושים. כפיה זה לאיו דווקא אקדח בראש. נניח שאישה תחת מרות של גבר בעבודה, יודעת שלא תקודם מבלעדי יחסי מין . אז זה אקדח בראש ? לא. אבל , מבחינת המחוקק, זה כפיה ( באופן כללי) אבל באופן של ניצול יחסי מרות .

    וזה מה שהוא עשה, ניצל יחסי מרות. בוא ניקח אותך לאפריקה , בשביל שתבין , צריך להפשיט חזק איתך , כי אתה אשכרה , מעופף רציני, ספייס מן רציני אתה :

    נניח על פי החוק הבינלאומי הפלילי , אסור לגייס ילדים מתחת לגיל15 – 16 . אז אתה בא לילד , לפעמים ילד בגיל 6 , נותן לו ממתקים , כסף , מפתה אותו ברעיונות רמבו הירואיים , והוא לכאורה מרצון הלך והתגייס. ממש שמח. למרות שהוא שמח . זה הרי בכפיה מבחינת המחוקק . מדוע ? ההחלטה לא הייתה כמובן מושכלת . של אדם בר דעת. ההחלטה לא הייתה של אדם , שהבין המשמעות של מה שהוא עושה ( באמת ובתמים) .

    אז תגיד ילד.אבל, זה רק להמחשה והפשטה . המחוקק מתיחס לאנשים במצבים מסויימים , כלא כשירים. לכל אדם כלא כשיר למעשה לענין מצבים מסויימים. והרבה מן המצבים, אלו מצבי תלות. למשל:

    ילדים תלויים בהוריהם. אי אפשר לשפוט הדבר אחרת. הקרימינליות מבחינת המחוקק, הינה בניצול מצב של תלות. נמחיש אפילו עם שכר מינימום:

    אפילו אדם יוותר על שכר מינימום , לא תופס הדבר. אפילו ויתר מרצון , לא תופס הדבר. נניח יותר גרוע :

    נניח אדם מוותר על כשרותו המשפטית. כשרות משפטית משמע: לא יכול לבצע פעולות משפטיות בעצמו ולבדו( נניח עסקאות). הוא מוותר. לטובת מישהו אחר. לא אוכל דבר כזה.שופט לא יאשר בהכרח, בגלל שויתר מרצון. כך :

    שאפילו נשים היו ברצון רב מקיימות יחסי מין . כאשר זה כרוך ביחסי מרות ותלות , זה לא אוכל מבחינת המחוקק. זה מכתים מערכות , משחית אוירה, הקידום לא ענייני למשל , אלא , כרוך בהתנהגות משחיתה , ולא על פי כישורים .זה פסול , זה עברייני. בעיני הקורבנות :

    הקידום הוא לא על סמך כישורים. אלא , כישורים מיניים .זה משטרה ? אני מציע שתתעשת פה. כי אתה מבזה עצמך עם שיפוט עלוב ממש. מילא , אדם לא מבין בדבר, שומר על צניעות . שואל , מתענין. אבל ,אתה דעתן מדהים .

    להתראות

    אהבתי

  14. אל רום, יחסים בין שוטרות למפקדים ועמיתים מאד מאד מקובלים. גם הערכה למפקד לפעמים מגיעה לידי ביטוי בחדרי חדרים. אם לא היתה כפיה וצד אחד שוחד אז צד שני שיחד. מי הקורבנות? אלו שלא קודמו? האם ניתן להוכיח שמקודמת זכתה לקידום לא בשל איכות השוטרות שלה אלא מסיבות שאינן קשורות? איך אפשר להוכיח שהוא יזם? נשים יכולות ליזום גם ללא מילים ולעודד.

    אהבתי

  15. אפילו נשים היו ברצון רב מקיימות יחסי מין . כאשר זה כרוך ביחסי מרות ותלות , זה לא אוכל מבחינת המחוקק. זה מכתים מערכות , משחית אוירה, הקידום לא ענייני למשל
    עדיין הן קורבן? תמיד קורבן ?לא שוחד? מתן טובת הנאה?

    אהבתי

  16. הנה רק לצטט מן המחוזי שהשארתי לעי"ל ( הערעור) :

    התייחסות להטרדות מיניות בשירות המדינה ניתן למצוא בפרשת רחמני:

    "ההטרדה המינית פוגעת בכבודו של האדם וברגשותיו. כשהיא מתרחשת במערכות העבודה בשירות המדינה היא הורסת את מירקם היחסים העדין בשורות עובדי המדינה, ופוגעת לא רק במושא ההטרדה עצמו, אלא ברמתו של השירות באופן כללי, ובאמון שהציבור רוחש לו. הפעלת הנורמות כנגד הטרדה מינית בשירות הציבורי היא משימה בעלת חשיבות מיוחדת הן להגנה על הפרט והן לשמירה על האינטרס הציבורי הכללי. נפוצותם של אירועי ההטרדה בשירות המדינה מחייבת גישה מחמירה במיוחד לתופעות אלה, כדי להגן על המוסר וטוהר המידות בשירות הציבורי, שבלעדיהם לא יכון שירות ראוי לשמו. נורמות המשמעת בשירות הציבורי מחייבות, בין היתר, הגנה מיוחדת על עובדים שמעמדם במערכת פגיע ושברירי"

    עד כאן הציטוט:

    ברור לאדם בר דעת,שקיום יחסי מין , תוך ניצול מרות ותלות, הרי פסול ביותר. אבל ,הפסלות מתעצמת , כאשר עסקינן בשירות המדינה ( משאבים ציבוריים) וכאשר עסקינן במערכת שהיא שופטת אנשים על פי יכולות מקצועיות , לא כל שכן,בגוף הממונה על אכיפת החוק ( משטרה) . כלומר, קצין משטרה ,במקום לתת דוגמא, מהווה דוגמא משחיתה. במקום שקידום יהיה מקצועי ועל פי כישורים מקצועיים, הוא נמדד על פי כישוריים מיניים .זה דבר משחית, ובלתי מתקבל על הדעת.

    אלא לענין קורבנות :

    אם כך, אישה שמפנימה מציאות חיים כזו, ונוהגת אפילו כך. היא עצמה קורבן. קורבן בכך שהיא מפנימה או הפנימה זאת , כמציאות חיים ממש. נניח נדמה אישה שמשוכנעת שאם בעלה מכה אותה תדיר, אזי : זה הביטוי לחיבתו אליה, או לכך שאכפת לו ממנה ( יש מקרים דנן) .אזי , אישה כזו , הינה קורבן. היא הפנימה מציאות מעוותת . שאובייקטיבית וסובייקטיבית , חורגת מן המצוי ומן הראוי. אז היא בבחינת קורבן . ככל שההפנמה חזקה יותר, ומלווה גם בהתנהגות בהתאם , אזי , מעיד הדבר על קורבנות למעשה .

    אהבתי

  17. אל רום,
    אני מבין שלדעתך שוטרת שהיתה עדה לעבירה פטורה מדיווח עליה אם הדבר יפגע בקידום שלה. מה אומר הדין לגבי שוטרת שלא רק שלא דיווחה על עבירה אלא הוסיפה חטא על פשע וגם לא ניסתה למנוע אותה?

    אהבתי

  18. איל , תקרא התגובה שלי לחייל הזקן מתחתיך . אבל נמחיש הדברים ביתר פשטות :

    אתה רואה זאת בפריזמה לא ציבורית פשוט. התפיסה הציבורית ,בעינה עומדת , היא לא קשורה רק לרצון הצדדים . אפילו הייתה קשורה כפי שהמחשתי, היא מעידה למעשה, על הפנמה של קורבנות . אבל ביתר פשטות :

    סעיף 30 לחוק החוזים ( חלק כללי ) כך מורה אותנו , מצטט:

    חוזה פסול
    30. חוזה שכריתתו, תכנו או מטרתו הם בלתי חוקיים, בלתי מוסריים או סותרים את תקנת הציבור – בטל.

    עד כאן הציטוט:

    נניח אוהד בית"ר ירושלים , ואוהד סכנין ( יריבים מושבעים) מתערבים בינהם , ובחוזה כך :

    אם בית"ר מנצחת המשחק , אוהד הסכנין , חותך לעצמו אצבע. ואם ההיפך , אוהד בית"ר חותך לעצמו אצבע. נניח שחתמו חוזה ממש. ונניח שהחוזה נחתם מרצון לכאורה .רצון כן וחופשי. לא יעזור :

    אם בית"ר תפסיד, ויעתרו לבית משפט, בית המשפט יבטל החוזה כפי הציטוט ( וגרוע מזה , הוא בטל מעצמו) . מדוע ? כי הוא סותר תקנות הציבור. הוא סותר תפיסות ציבוריות. אין משמעות לחוזה כזה מבחינת הציבור והחוק. בית משפט לא ייתן לזה אוהד בית"ר לחתוך האצבע . האם עוזר שהיה חוזה מרצון , וכתוב ? לא עוזר . הציבור לא מחשיב דבר כזה, בלתי כי אם , כחוזה פסול ובטל מעיקרו.

    אז לא רק שניסו שחם היה היוזם ופגע למעשה בקורבנות ( והוכח הדבר בבית משפט ) אלא: שהעין הציבורית ,משקיפה על זה , כדבר פסול ולא חוקי ומשחית. הרצון של הצדדים ,הרצון הכנה , לא מעלה ומוריד הרבה .

    להתראות

    אהבתי

  19. חייל זקן , מה פקינג זה קשור ? מסבירים לך שהיא קורבן למעשה העבירה . אתה לא קולט ? דיווחים , לא אוכלים לגבי קורבנות מסבירים לך. ניסו שחם עבר עבירות .במסגרת העבירות , השוטרות הינן הקורבן בעיקרון , השוטרות והציבור .

    נניח אדם נסחט באיומים . לא דיווח למשטרה. ואפילו נכנע לסחיטה. האם תוכל להאשימו בכך שלא מנע עבירה על ידי דיווח ? אר אפי ג'י , טיל קורנט , לא יחדור לך הראש פה .

    אהבתי

  20. תמריץ
    בעשור של ביבי קרו שלושה דברים משמעותיים בישראל: א – מחירי הדירות קפצו, ב – אספקת גז מתמר החליפה יבוא פחם, ג- שגשוג בשוק האשראי החוץ בנקאי על רקע הריבית הנמוכה ופתיחת השוק לשחקנים שאינם בנקאיים.
    כל אלו גורמים לעלייה משמעותית בתמ״ג שהוא הרי סכימה של סך העסקאות במשק בניקוי היבוא. איני מכיר חישוב של התמ״ג הישראלי בניקוי מחירי הדירות המופרעים או בניקוי ההפרש בין גז מקומי ופחם מיובא, אבל אני מהמר שהמספר יהיה הרבה פחות מחמיא.
    לגבי השכר הממוצע הוא אכן עלה אבל אני מהמר שהחציוני עלה הרבה פחות אם בכלל, מה שמבטא פערים בין כלכלת ההייטק לשאר המשק. כמו כן יש לזכור שמדד המחירים לצרכן אינו כולל את מחירי הדירות אלא את מחירי השכירות. מכאן אני מניח כי כח הקנייה של השכיר הממוצע אכן עלה, אבל בעיקר כוחו לרכוש טיסות לחו״ל, לעומת זאת כוחו לרכוש דירה כמובן ירד. על כן נשאלת השאלה האם מצבו של האזרח הישראלי הממוצע השתפר? התשובה לדעתי אינה חד משמעית – איננה ״לא״ מוחלט כמו בדה-מרקר ואיננה ״כן״ מוחלט.
    מה שבוודאות נכון הוא שבישראל אין תופעה של אבטלת צעירים המגיעה עד כדי 40% כמו בספרד ואיטליה, ועל כך אני חושב שמגיע קרדיט (לפחות כלשהו) לביבי.

    אהבתי

  21. אל רום,
    בגולני הדיחו מפקד ושני חיילים משום שלא מנעו מנהג שאינו לוחם להרחיק את הרכב שלהם מאזור היתקלות. אם היה מדובר בצוות של קרקל היית טוען שהחיילות המסכנות היו קורבן של אלימות המחבל ומגיע להן צל"ש על שמילטו את עצמן? האם העין הציבורית רוצה נשים פתיות וחסרות ישע שיגנו על הציבור מפני פושעים?

    אהבתי

  22. חייל זקן ואייל , הנה מצטט מן המחוזי :

    הסתכלות כוללת על התנהלותו של שחם מגלה תמונה קשה ודפוס התנהגות בעייתי ביותר. הנה לפנינו קצין משטרה בדרגה גבוהה מאוד, בעל תפקיד בכיר, אשר יזם קשרים אינטימיים עם שמונה שוטרות זוטרות, צעירות ממנו בשנים רבות, כאשר כנגד שלוש מהן אף ביצע עבירות של מעשה מגונה והטרדה מינית. בתוך כך גם המשיך ופעל בענייניהן של אותם כפופות תוך שהוא מעמיד את עצמו פעם אחר פעם במצב של ניגוד עניינים אינהרנטי, ולו למען הנראות. שחם ניצל את מקום העבודה ואת תפקידו הבכיר למען יצירת אותם קשרים אינטימיים אשר נועדו בעיקרם לסיפוק צרכיו ומאווייו המיניים. רחוק הדבר מאוד מקשר חברי/רומנטי שאפשר שיתפתח באופן חד פעמי במסגרת העבודה. במעשיו אלה חטא שחם כלפי המשטרה, חטא כלפי פקודיו, חטא כלפי אותן נשים וחטא כלפי הציבור. כלפי המשטרה – בכך שפגע בתדמיתה והוציא שם רע למשרתים בה. כמו כן, בכך שיצר נורמות עבודה פסולות והיווה דוגמא אישית שלילית. כלפי פקודיו – בכך שפעל בניגוד עניינים וחתר תחת המרקם העדין שביחסי העבודה. קיום מערכת יחסים אינטימית סודית עם שוטרות מסוימות פוגעת מאליה בשוטרים/ות אחרים/ות שציפייתם המובנת היא ליחס שוויוני נטול שיקולים אישיים זרים. בשוטרות המעורבות – בכך שפגע בכבודן. גם אם מדובר היה ביחסים שבהסכמה לא ניתן להתעלם מחוסר השוויוניות שבקשר ומהפער בגיל ובמעמד. בציבור – עקב הפגיעה באמון במשטרה ובמשרתים בה. כאזרח אינך מצפה מקצין משטרה, לא כל שכן בעל דרגה בכירה, להתנהלות מסוג זה שמהווה, למצער, הפרה חוזרת ונשנית ביודעין של איסור משמעתי. מכל שוטר, לא כל שכן מי שנושא משרה בכירה, מצפה אתה להקפדה על החוק, על הכללים ועל טוהר המידות.

    עד כאן הציטוט :

    הוא יזם קשרים אינטימיים עם שמונה שוטרות זוטרות . ביצע מעשים מגונים והטרדה מינית בחלק. העמיד עצמו במצב של ניגוד עניינים. ניצל מרות פיקודית . יצר נורמות עבודה פסולות . התנהג כך בתבניתיות ושיטתיות. זה לא סתם רומן בעבודה . רומן אחד ויחיד.

    אין פה מה להרבות בדברי הבל …..

    אהבתי

  23. חייל זקן , תעשה לנו טובה, ותפרוש איכשהוא בכבוד. לא מדובר פה על לוחמות ולוחמים,ולא כלום. אגב , אם ניסו שחם , היה פקינג פייג ( הומו) וכך היה עושה לשוטרים הומואים , זה היה בעיקרון , אותו הדבר. תעשה לנו טובה רמבו פה …..

    אהבתי

  24. רינגו,
    עליית מחירי הדיור משוקללת כבר בעליית המחירים הכללית.
    אם כבר שיקלול אז צריך להתחשב בהגדלת אחוז התעסוקה שמורידה את השכר החציוני

    אהבתי

  25. רינגו, לגבי הדבר האחרון שאמרת אני חושב שהצרות של ספרד ואיטליה ייחודיות למדינות שמשתמשת במטבע שאינו בר הדפסה. הן צריכות לנהל מדיניות מוניטרית ופיסקלית שמתאימה לגרמניה ולא להן. כל אחד שאינו סבר פלוצקר ורפי מלניק (שתמכו בהצטרפות ישראל לגוש האירו או הדולר) היה מוביל אותנו לתוצאה הטובה הזו.

    דירות הן נכס השקעה ולכן המשמעות של עלייתן היא דו משמעית. האם אנשים נעשים עניים יותר כשמניית אפל עולה כי איבדו היכולת לרכוש מניית אפל בזול? דרך לא נכונה להסתכל על העניין לדעתי. לכן אני חושב שיותר נכון להסתכל על מחירי שכירות ואלו באמת כלולים במדדים.

    אהבתי

  26. אל רום,
    אם לא הבנת אני טוען שניסו שחם יצא עם עונש קל מאד יחסית לעבירות שלו עקב הנטייה של מערכת המשפט להתייחס לנשים כאל חסרות ישע שאין לדרוש מהן אחריות (כך נוהגים גם בתלונות שווא של נשים לגבי עבירות מין). אילו נהגו על פי הדין שחם היה נכנס לכלא לשנים ארוכות והשוטרות היו מודחות מהמשטרה

    אהבתי

  27. או קי שכנעת. עכשיו השאלה שלי: אם היא אומרת לו במפורש אקיים אתך יחסים תמורת קידום. האם היא עדיין לא נחשבת קורבן?

    אהבתי

  28. איל ,

    בוא נלך לקראת , ולשיטתך:

    נניח ששוטרת יוזמת ( ומדגיש , יוזמת , במקרה שלנו ניסו שחם יזם ) . באה למפקד , ואומרת לו , אשכב איתך , ואני אקודם .

    מבחינה עניינית , היא קורבן כפי שכתבתי :

    למה ? מאוד פשוט , מבחינתה , התפיסה הסובייקטיבית שלה , הינה זו , שהמערכת בנויה כך. אם היא רוצה קידום , וחייבים כך להניח , אזי :

    הדרך זה לא הצטיינות עניינית , אלא, לנסות לפתות את הבוס. אפשר להניח , שזה כתוצאה מניסיון חיים מסויים ,שהיא הפנימה , שכך נהוג במערכות ,וכך מקבלים קידום. משמע: זוהי מציאות מצויה.

    לא כל שכן , כאשר, לא סביר להניח ההיפך:

    משמע, שיבוא שוטר מפגר, לאיזה שוטרת בוסית , ויגיד לה :

    אשכב איתך ( אתה קולט, הוא יעשה לה הטובה הזו ) ובתמורה , תקדמי אותי. כמה מקרים כאלו אתה מכיר ? זה תמיד כמעט עובד בכיוון ההפוך . כלומר:

    שנשים הן קורבנות מובנות בסיטואציות דנן. וזה מה שהמחוקק מנסה להתמודד איתו . עבירת האונס למשל , מוגדרת כזכר שאונס נקבה, ולא יכול להיות ההיפך .

    מה מבחינה משפטית ? זה מורכב כרגע, ולא רלבנטי.

    תודה

    אהבתי

  29. חייל זקן ,

    תקרא התגובה שלי לאייל , ותתעשת שוב. כך בנויים הדברים , שנשים הן קורבנות תדיר למעשים דנן. זוהי המציאות .

    בתי הסוהר מלאים בגברים , לא כל שכן עברייני מין , ולא ההיפך . זוהי מציאות חיים. מובנית . וכפי שהמחוקק מחמיר עם התעללות ועבריינות כלפי חסרי ישע ( זקנים , מפגרים וכו…) כך המחוקק צריך להחמיר עם גברים בקשר לנשים , שהן סוג מסויים של אוכלוסיה , של חסרי ישע ( סוג מסויים , לא לגמרי) .

    להתראות

    אהבתי

  30. הנה סעיף האינוס בחוק העונשין :

    345. (א) הבועל אשה –

    (1) שלא בהסכמתה החופשית;

    (2) בהסכמת האשה, שהושגה במרמה לגבי מיהות העושה או מהות המעשה;

    עד כאן הציטוט ( חלקי) . כלומר , ההבניה הינה זו, שגבר אונס אישה ( הבועל אישה) ולא ההיפך ככלל . יש מקרים , מאוד נדירים מבחינה סטטיסטית .

    אהבתי

  31. אל רום,
    יש הבדלים מולדים בין גברים לנשים? אם המירב מיכאליות קוראות את תמריץ הלך עליך

    אהבתי

  32. תמריץ, נקודה מעניינת לגבי ספרד ואיטליה. אם כך, פחות קרדיט לביבי, לשיטתך.
    ולגבי מחירי הדיור – ציינתי אותם קודם כל כדי להראות כי הגידול בתמ״ג לא בהכרח מייצג שיפור ברמת החיים. ברור כי אם דירה ממוצעת עלתה ב- 2009 מיליון שקל והיום 2 מיליון שקל, התמ״ג עלה אך רמת החיים של הישראלי לא עלתה. לכן התמ״ג עלול להיות מדד בעייתי כשבאים למדוד צמיחה כלכלית.
    חוץ מזה, יש הבדל משמעותי בין דירה לבין מניית אפל. דיור הוא מצרך חיוני לקיומו של אדם ואינו בר החלפה. גם אדם שיש בבעלותו דירה, אם ימכור אותה, ייאלץ לקנות (או לשכור) אחרת. מנייה לעומת זאת היא השקעה וניתן למכור אותה בכל יום ולקנות במקומה משהו אחר – דירה, אוטו, מנייה אחרת או חיית מחמד. לכן מתקיים היפוך בין דירה ומנייה: כאשר מחירי הדירות עולים, מי שאין בבעלותו דירה נהיה עני יותר (שכן נותר לו כסף מועט יותר להוצאות אחרות) ומי שיש בבעלותו דירה לא נהיה עשיר יותר. לעומת זאת כאשר מנייה עולה, מי שמחזיק בה נהיה עשיר יותר ומי שלא מחזיק בה לא נהיה עני יותר.
    ולגבי מחירי השכירות אשר כלולים במדד, ההסתכלות עליהם נכונה רק אם שכירת דירה מהווה מוצר תחליפי מושלם לקניית דירה. בישראל נטולת הרגולציה ונטולת שוק שכירות לטווח ארוך זה לא המצב.

    אהבתי

  33. חייל זקן, יש הבדלים , זה לא עושה את זה רלבנטי בהכרח לכלום. ומה אתה רוצה פה ממירב מיכאלי ? היא גם כן חייבת לגרוס כך. אין אדם שלא יגרוס כך. אבל, זה לא רלבנטי פשוט. נניח אדם בגובה 2 מטר , מתאים לשחק כדורסל מלידה. למה ? הוא גבוה ? מה זה אומר בלי טכניקה וניסיון ? כלום . יכול איזה גמד מפגר, לקלוע הרבה יותר טוב ממנו , מכל מצב לסל .

    או קח אדם , שיש לו מסת שרירים מובנית ומולדת . גנטית כך. אז מה ? יתאמן בחדר כושר , יפתח גוף ויעקוף הגנים . אותו דבר נשים:

    גם אם יש הבדלים ,הרי באמצעות טכניקה , מפצות עצמן על פערים מול גברים . נניח נילי בלאק ( אלופת העולם באגרוף תאילנדי, ישראלית מדהימה ,מן הציונות הדתית אגב ) :

    אז נניח יבוא איזה מפגר להתעסק איתה. יחשוב שהיא איזה הוט צ'יק זמינה. ונניח השוטה ישלח ידיים , חלילה ינסה לאנוס אותה :

    המבנה גוף שלה , לא יהיה רלבנטי ( לעומת שלו ) למה ? הטכניקה :

    היא תביא לו באחת , ברכיה לצלעות , איזה סנפ לסחוס של האף , תקרע אותו לגזרים. המבנה גוף ,לא יעלה ויוריד הרבה.

    זוהי האמת הפשוטה של החיים ….

    אהבתי

  34. פינת הטרלול האמריקאי.
    MSNBC פתחו אתר וידויים לעברייני אקלים. אני חוטא במזגן שעובד כל הלילה, בסטייק פעם בחודש (רינגו, לא ראיתי את הוידוי שלך) ומעולם לא הגעתי לאמריקה ביאכטה סולרית בלי שירותים.
    https://www.nbcnews.com/news/specials/climate-confessions-share-solutions-climate-change-n1054791?fbclid=IwAR0wsVhA-vM5rfAseg7Fk1tClw4rq71HcnUUoKEGT0RsKzas2xLlcaB4TCI

    אהבתי

  35. רק תיקון לתגובתי לעי"ל בקשר לשיחה בין טראמפ לנשיא אוקראינה:

    אחרי קריאה של התמליל שיחה ( לעי"ל השארתי לינק ) אין פה שום קשר והתנאה לאירופאים ( פרסומים לא נכונים בתקשורת ). האירופאים לא היה להם מה לעשות בשיחה. בסך הכל , היתה שיחה או התנהלות אגבית ( אגב אורחא , בעודם משוחחים על כמה נושאים ) שבה הם הסכימו שניהם , שהאירופאים לא עושים די בשביל אוקראינה, ולא אוכפים ממש הסנקציות על רוסיה וכו…. ורק ארה"ב , היא בעלת הברית האמיתית של אוקראינה. אבל , זה לא נושא השיחה ממש. לא הייתה שום התנאה בקשר לאירופאים וכו….. פשוט חסר ביסוס לחלוטין .

    להתראות

    אהבתי

  36. חייל,
    אני מצטרף לחטאי האקלים שלך כמו גם לזלזול במטומטמים שיצרו את האתר הזה וכותבים בו. עמדתי לגבי משבר האקלים היא שהוא ככל הנראה אמיתי, וגם אם לא, הרס הסביבה, הכחדת בעלי חיים וזיהום הארץ והים הם בוודאות אמיתיים. אני מתקשה האמת להבין את ההתנגדות שלך לעניין הזה. אם מה בדיוק אתה מתווכח? נניח שאין התחממות גלובלית, אז אתה חושב שלזהם את כל העולם בפלסטיק ועשן זה בעצם אחלה? זה דומה בעיני להתנגדות למאבק בעישון.
    לגבי העדות בקומגרס אכן מעניינת. דומה קצת לש״ס שעושה הכל כדי להשאיר את מצביעיה ״מוחלשים״.

    אהבתי

  37. רינגו,
    אין חולק על כך שיש כל הזמן שינויים אקלימיים. המחלוקת היא על יכולת הניבוי של השינויים בעתיד ועל יעילות ההקצאה הממשלתית.
    מה עדיף, לקנות חשמל מתחנות סולריות במחיר כפול ממחיר הפקתו מגז או להשקיע את אותו הסכום בהפחתת הזיהום במפרץ חיפה?

    אהבתי

כתיבת תגובה