להיחתם לחיים ארוכים

הלמ"ס פרסמה, לקראת ראש השנה וחתימת השנתון הסטטיסטי 2018, את נתוני תוחלת החיים של הזכר היהודי הישראלי. תוחלת החיים שלו עומדת על 81.7 שנה. זו תוחלת החיים הגבוהה בעולם (כנראה היא בתיקו פחות או יותר עם הנתונים משווייץ ומהונג קונג).

זה נתון חשוב לאור העובדה שישראל ידועה כמדינה שבה גברים מחרפים נפשם במלחמות… ובכן כנראה הסכנה לא כל כך גדולה. אולי אפילו התועלת הבריאותית מהליכוד החברתי שמביא איתו האיום החיצוני גבוהה מהנזק.

מדהים גם השיפור. כל מה שיש לנו היום תרבותית וטכנולוגית היה לנו, פחות או יותר, גם ב-2012. אולי האייפון קצת השתכלל, לא משהו דרמטי. אז כבר יצא אייפון 5. ובכל אופן ב-2012 תוחלת החיים הייתה שנה אחת פחות. נדרשו אינספור דורות של ציביליזציה אנושית כדי להגיע לתוחלת חיים של 80 שנה. נדרשו שבע שנים נטולות אירועים מיוחדים כדי להוסיף לזכר הישראלי עוד שנה אחת שלמה. עידן הפלאות. אין פלא שהחברות שמוכרות ביטוח פנסיוני מצויות במצוקה.

גם תוחלת חיים של אישה יהודיה היא מופלגת, יותר מ-85 שנה, אבל כאן מחבל בממוצע הסטטיסטי המצב בקרב הנשים הערביות שחיות רק עד גיל 82.

יש סוציאליסטים-קומוניסטים שמוכנים להגן על העוני והנחשלות המחפירים בקובה ולהיאחז נואשות בנתון שלפיו תוחלת החיים שם מכובדת ודומה לזו שבארצות הברית.  כך הם מראים שפידל קסטרו בכל אופן הגשים משהו מהתקוות שתלו בו. מעניין אם היו מוכנים להעלות על נס באופן דומה את מצב ערביי ישראל. תוחלת החיים שלהם עולה בהרבה על זו של בני עמם בירדן. הפרש של ארבע עד חמש שנים.

48 תגובות בנושא “להיחתם לחיים ארוכים

  1. צריך להיזהר כי אתה משווה תוחלת חיים של מדינות שלמות אל מול תוחלת חיים של תת-אוכלוסיה נבחרת במדינה מסוימת (זה קצת כמו "בניכוי הערבים והחרדים מצבנו הכלכלי מצוין")
    מעניינת גם החלוקה העירונית, מתישהו חיפשתי נתונים וראיתי שתוחלת החיים בחיפה דומה לזו שבטורונטו. כנראה שזיהום האוויר לא כ"כ משמעותי, לפחות מהבחינה החשובה הזו.

    אהבתי

  2. רן, זה נכון. אבל כמעט כל הירידה בממוצע של ישראל נובעת מהמוסלמים (טיפה גם בגלל ה"אחרים"). הונג קונג אחידה אתנית ובשווייץ יש רק חמישה אחוז מוסלמים כך שספק אם יש בשתי המדינות האלו שהזכרתי השפעה סטטיסטית שלילית דרמטית מהמיעוט המוסלמי. מה עוד שאוכלוסיית הזקנים שם, שלדעתי עליה מתבססת קביעת תוחלת החיים ברובה ככולה, בוודאי לגמרי אחידה אתנית.
    אני אכן נוטה להמר שאם היינו עושים השוואה מדוייקת של זכרים יהודים בישראל מול תת אוכלוסיה אתנית שוויצרית, סביר שהשוויצרים היו עדיין מנצחים בפרומיל או שניים.

    אהבתי

  3. תמריץ ,לא רק הכלאות של גנים, שכחת גם את התזונה. יש פה מסורת של אוכל מסורתי , שמתבסס על מרכיבים טבעיים יותר, ופשוט משפר את המצב הבריאותי ביחס להרבה מדינות בעולם . לא זניח כלל . להתראות

    אהבתי

  4. הסיכון למות ממלחמות או פיגועים בישראל הוא בטל בשישים לעומת גודל האוכלוסיה. אפילו בשנה יחסית קשה כמו 2014 של צוק איתן, כמה צעירים נהרגו? 80? זה אפילו לא מזיז את המחט בחישוב תוחלת החיים במדינה בעלת 9 מיליון תושבים.
    ולגבי מערכת הבריאות, היא ״קורסת״ במובן של איכות השירות, זמני ההמתנה הארוכים, חוסר הנוחות שבהמתנה במסדרון והעומס המוטל על הצוות הרפואי אך אינה קורסת במובן של איכות הטיפול. כמו כן, נראה כי השפעתה של מערכת בריאות טובה על תוחלת החיים קטנה בהרבה מהשפעת גורמים אחרים כגון תזונה וקהילתיות, שהם בולטים לטובה בישראל לעומת מדינות אחרות (בעיקר אירופאיות).

    אהבתי

  5. רינגו אמת. אבל כמובן לא בכל מקום גורמי תמותה אלימים הם חסרי משמעות. בן שפירו אמר שבלי התאבדויות, רציחות ותאונות, תוחלת החיים האמריקנית הייתה נורמלית ביחס למערב. בארץ אין הרבה התאבדויות, רציחות ותאונות. בטח לא בקרב הסקטור היהודי. https://splinternews.com/ben-shapiro-american-healthcare-is-great-if-you-ignore-1838102469

    אהבתי

  6. תמריץ, הלינק שהבאת מגחיך את טענותיו של שפירו ומציג אותן כטיעון שמרני מטומטם. אין שם נתונים ולא נראה שגם שפירו עצמו טרח להציג כאלה אז איני יודע אם הוא צודק או לא. בכל מקרה מטרתו היא לטעון כי מערכת הבריאות האמריקנית היא מצוינת אם היתה נמדדת בפני עצמה. איני מומחה בתחום אך כל מי שמכיר אפילו מעט את הנושא יודע שבארה״ב בריאות כמו כל דבר היא עניין של כסף – המערכת שם מצוינת למי שיכול להרשות זאת לעצמו וגרועה מאוד למי שלא יכול. ייתכן שבממוצע היא לא שונה מהותית מבמדינות מערביות אחרות אבל גם השונות היא פקטור שיש להתחשב בו.
    מלבד זאת לי זה נשמע טיעון די לקוי מצד השמרנים: מערכת הבריאות מצוינת, הבעיה היא בכלל שיעורי הרצח. ומי בדיוק מתעקש להשאיר רובים אוטומטיים בידי הרוצחים, אם לא שפירו וחבריו? דווקא בשיעורי ההתאבדות קשה להאשים את הרפובליקנים כי הם בעלייה כבר מאז 1999, כולל שנות אובמה.

    אהבתי

  7. ה"פלאות" שקרו בשבע השנים האחרונות כנראה קשורות בעיקר לשינויים בסגנון החיים של המגזר היהודי. שינויים שלא קרו, או קרו הרבה פחות, במגזר הערבי – מוסלמי.

    1. בראש ובראשונה – הפחתה משמעותית, בעשור האחרון, בעישון האקטיבי והפסיבי. כולל אפילו בקרב גברים חרדיים (!). העישון במגזר הערבי נותר מאוד גבוה, ולמרבה האירוניה, אפילו "התפשט" מהגברים הערבים לנשים הערביות. בעיקר עישון נרגילות שמתחיל בגיל מאוד צעיר.

    2.לאחרונה כמעט מחצית מהיהודים מדווחים על עיסוק באיזושהי פעילות גופנית. רובם בפעילות בעוצמה נמוכה ובעלות סמלית, כמו צעידה מהירה ברחובות. (*) תופעה הרבה יותר נדירה ביישובים הערבים (הלא מעורבים).
    ***
    לשני גורמי הסיכון הנ'ל חובה להוסיף את שיעור התמותה הגבוה של תינוקות ערביים בשנת חייהם הראשונות. תמותה שמושכת כלפי מטה את תוחלת החיים מהלידה של הערבים מוסלמים. (יצא לנו להזכיר פעם את שכיחות הנישואים, של ערבים ומוסלמים, בין בני דודים?).

    ***
    (*) גם האקלים בישראל, ובשאר מדינות הים התיכון, מקנה לנו העדפה בריאותית.
    בישראל, בניגוד למדינות צפון אירופה, ברוב ימות השנה – ניתן לעסוק בספורט עממי בעלות סמלית.
    קיימת השפעה מיטיבה גם למספר שעות האור והחשיפה לשמש. דוגמא נוספת: לקרינת שמש, כולל קרינה עקיפה, השפעה על הפרשת ההורמון מלטונין. כמות ההורמון בדם משפיעה על הנטייה להירדמות. למספר שעות השינה ביממה השפעה על דיכאונות. כידוע. לדכאון השפעה דרמטית על שכיחות ההתאבדויות. מכאן לא מפליא ששכיחות ההתאבדויות במדינות הים התיכון נמוכה מהשכיחות במדינות צפוניות יותר.

    אהבתי

  8. שאלה לכלכלנים:
    האם ניתן להעריך מהי תרומת מע'מ אפס על פירות וירקות – למחירים הנמוכים יחסית של פירות וירקות בישראל?

    (מצד אחד, ברור לי שרצוי מע'מ בגובה אחיד לכל סוגי המוצרים והשירותים. ולו רק בשל פוטנציאל העלמות מס.
    מצד שני, כפי שמובלט גם בכתבה שהביא אל רום, לתזונה עשירה בפירות וירקות השפעות דרמטיות על בריאות האוכלוסייה. ולמחירי המזונות השונים – השפעות על הרכב סל התזונה. בעיקר של הישירונים הנמוכים והבינוניים)

    אהבתי

  9. תמיד ייחסתי את הצטיינות הגברים הישראלים בהארכת חיים בצריכת אלכוהול נמוכה (צריכת אלכוהול יותר טיפוסית לגברים מאשר לנשים). אני חושב שעם כל השינויים בחברה הישראלית צריכת האלכוהול בישראל נמוכה בהרבה מאשר בשאר העולם המערבי.

    אהבתי

  10. תמריץ, כתבת:
    "נדרשו שבע שנים נטולות אירועים מיוחדים כדי להוסיף לזכר הישראלי עוד שנה אחת שלמה."

    אתה לא באמת יודע אם השינוי שהביא להתארכות חיי הגברים בשנה התרחש בשבע השנים האחרונות, או כשהגברים הרלוונטיים היו עדיין עוברים ברחם אימם, כלומר לפני כ-80 שנה, או בכל נקודת ביניים בין שתי התקופות הללו.

    Liked by 1 person

  11. מערכת הבריאות כן בעיתית מסיבות אלו:
    1. יש הרבה זיהומים בבתי-חולים. שמעתי שכ-6000 אנשים נפטרים מזיהומים בבתי-חולים כל שנה. אומנם רובם הם זקנים שמערכת החיסון שלהם חלשה אבל בכל זאת היה ניתן למנוע מקרי מוות כאלו ולתת להם עוד כמה שנות חיים.
    2. יש הרבה תרופות שאינן בסל.
    3. יש בתי-חולים בהם הצפיפות מאוד קשה. יש בהם המון "זקנים במסדרון".
    4. התורים לרופאים מומחים הולכים ומתארכים משנה לשנה.
    5. לקבוע תור לניתוח אצל רופא דרך קופת-חולים לוקח זמן רב מאוד לפעמים יותר משנה. אם תקח רופא פרטי זה יקח פחות זמן אבל אז יהיה רק רופא אחד שיטפל בך במקום קבוצת רופאים במקרה והניתוח נעשה דרך קופת חולים.

    אין ספק שהרפואה דורשת שנויים רציניים.

    אהבתי

  12. מה בדיוק הקשר בין תוחלת החיים הגבוהה בקובה לתוחלת החיים הנמוכה בירדן?
    מה הקשר בין תוחלת החיים הנמוכה בירדן לבין סוציליזם או קומוניזם? הרי ירדן איננה קומוניסטית או סוציליסטית.

    אהבתי

  13. רמזתי לכך שאלו שמצדיקים את קסטרו הם תמיד, ללא יוצא מהכלל, במחנה של המתלוננים על ישראל והאופן שבו היא מתייחסת לערבים.

    אהבתי

  14. להעלות את תוחלת החיים בשנה תוך שבע שנים זה לא מרשים כלל. אני חשבתי שתוחלת החיים עולה בשנה כל ארבע שנים.
    באשר לחברות שמוכרות ביטוח פנסיוני: להערכתי הוא מספיק עד תחילת שנות ה-90 (כלומר הן לא יפסידו על אדם שמת בתחילת שנות ה-90 שלו).

    אהבתי

  15. תמריץ
    55 ממלחצים לביבי
    54 לגנץ
    הנשיא יטיל על ביבי להרכיב ממשלה
    ה יצליח? ינסה לגייס כמה עריקים מגנץ, כמה עריקים מהעבודה או מליברמן…

    אהבתי

  16. מצטרפת להמלצת חייל זקן על נייר העמדה של אורי כץ ושות' בנוגע למערכת הבריאות.
    הוא מפריך כמה מיתוסים נפוצים, ומכוון זרקור לבעיות האמיתיות של המערכת. כמו המחסור ההולך ומתגבר ברופאים צעירים ובאחיות.

    אהבתי

  17. בניגוד לכותרות העיתונים, מצבו של ביבי אינו כה חמור. הוא בהחלט מסוגל להפעיל מנופי לחץ על ליברמן וגם על העבודה. כל שעליו לעשות הוא לאמר להם בפשטות: הצטרפו אלי עכשיו ותקבלו חבילה נדיבה. סרבו – ואני אחבור לגנץ ואשאיר אתכם בחוץ לצווח בספסלי האופוזיציה. תחת תנאים כאלה, ליברמן וגם פרץ יהיו הרבה פחות גיבורים גדולים. זה לא פותר לו את בעיית כתב האישום אבל יאפשר לו בינתיים להקים ממשלה. יהיה מעניין.

    אהבתי

  18. רינגו,
    אתה רואה מצב של רוטציה
    שביבי מסכים לשבת תחת גנץ? זא גנץ ראשון ברוטציה
    שגנץ מסכים לשבת תחת ביבי? זא ביבי ראשון ברוטציה
    קשה לי להאמין

    אהבתי

  19. לא צריך את סמוטריץ׳. ליכוד + ליברמן + חרדים + עבודה = 62, ובקלות אפשר להכניס גם את שקד ובנט. זו ממשלה מוזרה, אבל יש דווקא הרבה משותף בין חלקיה. מדינית אף אחד היום לא רץ לתת לפלסטינים מדינה. כלכלית-חברתית יש פערים אבל ניתן לגשר עליהם עם קצת חקיקה ״חברתית״ וקצת תקציבים לישיבות. ליברמן והחרדים הסתדרו יפה בעבר ויסתדרו שוב כשמפת האינטרסים תדרוש זאת. וההתחייבויות של ליברמן ופרץ לא לשבת עם ביבי – כולם יודעים מה הן שוות.

    אהבתי

  20. אגב לא בטוח שלגנץ כדאי לסרב להצעת ביבי לאחדות עם גוש הימין. זה יציב את כחול לבן בעמדת כח מאוד נוחה: היא יכולה לפרק את הממשלה, אף אחד אחר לא יכול. היא יכולה לקבל תיקים משמעותיים, למנוע את החלשת בג״צ או כל דבר אחר שתרצה. מה יוכלו לעשות השותפות האחרות בקואליציה? כלום, כל עוד כחול לבן לא מסכימים. היחידה שתוכל לאיים בפרישה היא הליכוד, אבל זה תרחיש רחוק.

    Liked by 1 person

  21. שמעון, אני מסכים איתך ובגלל זה מניח שביבי ינסה קודם ללחוץ על העבודה וליברמן. השאלה היא האם הם יעדיפו לקבל משהו לידיים מביבי או להמר על גנץ. וזה תלוי במה יציע להם ביבי. נניח שביבי נותן לליברמן את הבטחון + ממלא מקום רוה״מ וגם איזו סוכריה כמו בטחון פנים, לפרץ את האוצר, לאורלי לוי את הרווחה או מה שהיא רוצה. כמו כן טראמפ מניח את הצעת המאה ומאפשר לפרץ להסביר שיש הזדמנות הסטורית וכו׳. האם עדיין הם ידבקו במילתם ויסתכנו באופוזיציה?

    אהבתי

  22. רינגו,
    אם ליברמן ישבור את המילה שלו בעניין האחדות והחרדים, יותר סביר שיסכים לשבת גם עם הבית היהודי

    אהבתי

  23. שמעון,
    הליכוד וכחול לבן יכולים לשנות את החוק, כך שיאפשר לכנסת למנות (בהוראת שעה?) ״ראש ממשלה משותף״, שיכול לכהן גם תחת כתב אישום.

    אהבתי

  24. אנונימי, ליברמן בכיף ישב עם כל אחד, הוא לא איש עקרונות ומעולם לא עמד בשום מילה שאמר. תמריץ אמר שממשלה עם העבודה וסמוטריץ' לא תהיה יציבה ולכן טענתי שסמוטריץ' אינו הכרחי. גם העבודה אינה הכרחית. מספיק ששתיים מתוך השלוש ילכו עם ביבי. ובנוסף כמו שאמרתי את שקד ובנט יהיה לכולם קל יותר לעכל אם יבואו בלי סמוטריץ'. גם הם עצמם ישמחו לא להיות קשורים אליו – הרי התחברו רק בגלל כשלונם בבחירות הקודמות.

    אהבתי

  25. חייל, מדוע טרלול? אתה מתנגד לתיאוריות של הררי? גם אם כן, אין בכך כדי להוריד מאיכותו של הספר.

    אהבתי

  26. רינגו,
    בחיאת, הררי לוקח את רולינג? עוד מעט תטען שאחינועם ניני לוקחת את מדונה

    אהבתי

  27. רינגו,
    בשנה הבאה ספר הנאומים (שיצא אחרי קבלת פרס נובל לשלום) של הטורנברגית (המדרובה השבדית הקטנה) לוקח את זה של הררי בסיבוב.

    אהבתי

  28. הספרדים המתנגדים לאינוס התרנגולות זו אכן פנינה של טרלול. מה זה בכלל טרנס-פמיניסט?
    לגבי השבדית, אני לא מזדהה עם היחס המזלזל כלפיה. היא עצמה ילדה קצת מוזרה, אבל לא חוכמה לתקוף אותה במקום את טיעוניה, שגם אם הם לוקים בהרבה תמימות, יש בהם צדק רב. לטעון שלהחליף טיסה ביאכטה חשמלית או רכבת זה חסר טעם כי "גם זה מזהם" זה משהו בין היתממות להתטמטמות. ראשית, ברור שהיאכטה היא אקט סימלי שנועד להעביר מסר ולא לספור קילוגרמים של פחמן נפלט. שנית לנסוע ברכבת זה אכן פחות מזהם מלטוס. שלישית זיהום האוויר והרס הסביבה הם גרועים גם אם אתה לא מאמין בהתחממות גלובלית. פרס נובל לשלום לא מגיע לה כפי שלא הגיע לאל גור ולאובמה, אבל גם לגלוג לא מגיע לה

    אהבתי

  29. לגבי מערכת הבריאות:
    גם אם הבעיה היא מחסור בצוותים רפואיים (ולא בכסף) – זו עדיין בעיה.
    גם אם בעיה זו מופיעה בהרבה מדינות – זו עדיין בעיה.

    חוץ מזה אני יודע שהממשלה מנסה להוריד את חובות המדינה ככל האפשר ומנסה להגיע לחוב שמתח ל-60% מהתוצר. הורדה של החוב גורמת בהכרח להגדלת חובות הציבור ולקיצוץ בשרותי הממשלה (אני מניח שזה כולל גם את שרותי הבריאות).

    אהבתי

  30. רינגו,
    מה זה חשוב מה היא אומרת? במדינה מתוקנת היו שולחים את הרווחה כדי לחלץ את הילדה מהוריה.

    אהבתי

  31. לתמריץ:
    חשוב פשוט יראה לך שקצור תוחלת החיים עקב מוות בתאונות דרכים הוא קטן מאוד ועקב מוות במלחמות ובארועים אלימים עוד יותר קטן. בתאונות דרכים מתים 4 אנשים לכל 100 אלף כל שנה שזה בערך 330-340 אנשים לזמן של 80-85 שנים (תוחלת החיים בישראל). אם כל מת מאבד בערך 40-45 שנות חיים בממוצע (האמצע בין גיל 0 לגיל 85) אז מאבדים 15אלף שנות חיים לכל 100אלף תושבים כלומר כחודשיים לכל תושב. במלחמות ובארועים אלימים מתים פחות מחצי כלומר זה גורם לאובדן של עוד חודש בתוחלת החיים. סכ"ה אובדן של 3 חודשים בתוחלת החיים.
    לפי מה ששמעתי מתים בארצות הברית מארועים אלימים פי 7 אנשים מאשר בישראל. כלומר הם מאבדים 7 חודשים מתוחלת החייים בארועים אלימים ונגיד עוד 3 חודשים עקב תאונות דרכים. זה עדיין מספר לא משמעותי.

    אהבתי

  32. מגיב אנונימי מ-23 בספטמבר, 19:36, איזו תגובה מרשימה ונבואית! אולי אני טועה אבל לא זכור לי שמישהו דיבר על הרעיון הזה בשלב ההוא

    אהבתי

כתיבת תגובה