איך יוצאים מהפלונטר

לפלונטר רציני נתקעה המדינה. אין הכרעה פוליטית ברורה. ימניים ושמאלנים מתווכחים בטוויטר מי בעצם ניצח. הפסימיים כבר מדברים על הבחירות לכנסת ה-23 שבאופק. מה עושים?

ובכן, האמת היא שאין פלונטר ואין היתקעות. יש בכנסת רוב מוצק אנטי ביבי. זאת בניגוד לכנסת הקודמת שבה היה לכל היותר תיקו. בשיטת המשפט הישראלית נטולת החוקה 61 ח"כים יכולים לעשות מה שבא להם ולשנות את חוקי היסוד כרצונם. ויש להם תמריץ מושלם לעשות ככה. לא רק מתוך שנאת ביבי אלא גם מתוך חשש פשוט לאבד תלוש משכורת מובטח לארבע שנים.

חקיקה שכתב אישום מביא להתפטרות ראש ממשלה

הרוב האנטי ביבי בכנסת יכול לקבוע שהגשת כתב אישום מביאה להדחתו האוטומטית של ראש הממשלה. במקרה כזה נתניהו יאבד את כל קלפי המיקוח מול הפרקליטות. הוא אפילו לא יוכל לעמוד בראש ממשלת מעבר ויצטרך לפנות מקומו למישהו אחר מבכירי הליכוד. הדבר יחייב אותו לחתור לעסקת טיעון מיידית ויפתור את בעיית ההיתקעות של המערכת הפוליטית.

חיסרון: ספק אם ליברמן ירצה לתת כוח כזה למערכת המשפטית.

הגבלת אורך כהונת ראש ממשלה

נתניהו מכהן כבר יותר מעשור. אפשר בקלות לחוקק חוק שלפיו הנשיא לא יטיל את הרכבת הממשלה על ראש ממשלה שכיהן כבר עשור ברצף.

חיסרון: אם התיקון יוחל על הכנסת הנוכחית, זו חקיקה רטרואקטיבית שמשנה את כללי המשחק בדיעבד אחרי שהבוחר הצביע. לא מתקבל על הדעת.

יתרון: אם יוחל על הכנסת הבאה, הדבר יאפשר לנתניהו לכהן בכנסת הזו ראשון ברוטציה ולהעביר המושכות לגנץ אחר כך. החוק יבטיח שיקיים את הרוטציה ולא ירצה להקדים הבחירות הבאות שבהן אינו יכול להתמודד.

תהיה משפטית: מה ימנע מכל רוב קואליציוני לבטל המגבלה בכנסת הבאה? כדי למנוע זאת אפשר לשריין אותה כך ששינויה ידרוש 65 ח"כים, רוב שכבר לא יהיה סיכוי למשני החוק להשיג. זאת אולי באמצעות העיקרון המוזר של פסק דין המזרחי שרוב קטן בכנסת אחת יכול לדרוש ששינוי עתידי בכנסת אחרת ייעשה ברוב גדול. או אולי באמצעות גיוס שקד ובנט לתמוך בחוק. הם הרי הנפגעים מספר אחת מההתארכות האינסופית של כהונת נתניהו. אם תוצאות הבחירות הסופיות יתנו 65 ח"כים לקואליציית האנטי ביבי, כפי שמסתמן, וכל חבריה יתמכו בשינוי, אפילו לא צריך את הטריקים האלו.

משטר נשיאותי

לפעמים תופעות בעייתיות גוררות תגובת נגד שמולידה נזק גדול בהרבה מזה שבאה לפתור. כך יהיה אם הפלונטר הנוכחי יוביל למשטר נשיאותי כמו בארה"ב. למשטר כזה יש יתרונות: זהות המנצח ברורה, הבחירות מתקיימות פעם בארבע שנים. החיסרון הגדול הוא בחוסר היכולת להדיח נשיא שמתברר כלא ראוי בעליל (עיין ערך תקופתו הקצרה של אהוד ברק) ובשיתוק שנגרם כשהפרלמנט נשלט בידי מתנגדי הנשיא.

נשיא המדינה כמלכת אנגליה

ראש הממשלה צריך לקבל את אמון הכנסת למינויו. רק אז הוא נכנס לתוקף. שונים הדברים בבריטניה. בוריס ג'ונסון מכהן כרגע מבלי שקיבל אמון הפרלמנט. זו המלכה שמינתה אותו. אפשר להטיל בארץ תפקיד דומה על נשיא המדינה – למנות ראש ממשלה מבלי שיידרש לשם כך אישור כנסת. במצב העכשווי הנשיא יכול היה למנות לתפקיד את בני גנץ ולאפשר לו לכהן ולמנות שרים גם ללא אמון הכנסת וכך להוציא המדינה מהשיתוק המוחלט. המפסידה הגדולה מאי הנהגת השיטה הבריטית בישראל הייתה ציפי לבני ב-2008. היא הייתה יכולה לפחות להיכנס לפנתיאון ראשי ממשלות ישראל אם הנשיא היה זכאי למנות ראש ממשלה גם ללא אישור הכנסת.

לכנסת תישמר תמיד הזכות להביע אי אמון בראש הממשלה ולקבוע ראש ממשלה אחר בהצעת האי אמון. גם תהיה לכנסת האפשרות להתפזר. אבל בהעדר פעולה החלטית של הכנסת נשיא המדינה הוא שיקבע. ממש כאילו היה אליזבת' בת התשעים פלוס.

חיסרון: ערבוב נשיא המדינה בפוליטיקה. גם בבריטניה ובחבר העמים הבריטי נדיר מאוד שהמלכה מחליפה ראש ממשלה שמסרב להתפטר כשאין לו אמון בפרלמנט. המושל הכללי של אוסטרליה, נציג המלכה, נקט צעד כזה ב-1975 והתגובות היו קשות.

31 תגובות בנושא “איך יוצאים מהפלונטר

  1. אתה תראה בין ה 17 לאוקטובר ל 31 בו כיצד המלכה מבקשת לפטר את ראש הממשלה, והיא אגב רק חותמת גומי ממש כמו הנשיא, והנבואה שלי יותר סביר שתתגשם מאשר כל הרעיונות חסרי השחר שהעלת פה

    אהבתי

  2. ההימור שלך מאוד לא סביר.. אם יהיה רוב בפרלמנט שירצה ראש ממשלה אחר, ג'ונסון יתפטר מיוזמתו. ואם לא, הוא יישאר.

    אהבתי

  3. הניבויים שלי לא צריכים להתגשם. די בכך שהם יכולים להתגשם כדי שביבי יפנים שאין טעם להיאחז בקרנות המזבח ושבחירות שלישיות לא יתקיימו.

    אהבתי

  4. תמריץ , אבל איפה הפלונטר בדיוק ? אם יש אכן, אז הוא מצוי ורגיל . בסך הכל , לגנץ יש אפשרות להקים ממשלה וקואליציה. יש לו מעל 61 ( עם הרשימה המשותפת , תתמוך , לא כל שכן , מבחוץ, והם שוקלים זאת בכובד ראש ). אפילו " ימינה " היו יכולים להצטרף . לא בטוח שכך הם רואים הדברים , אבל ,בכל זאת:

    הם יכולים לקבל תיק בכיר מאוד ( חוץ ,ביטחון ,אוצר) ולשבת שם , בתואנה פשוטה ( ואמיתית גם מנקודת מבטם) :

    לחשק את הממשלה מימין. ולמה ? נו , טוענים תדיר שזו ממשלת שמאל , ונתמכת על ידי ערבים מבחוץ אם אכן. אז זה הזמן שצריך שם את בנט ושקד מנקודת מבטם. אם הם ישבו וחישקו הליכוד , בטח ממשלה כזו. בקיצור:

    היו מצבים יותר " פלונטריים " בעבר .

    לגבי עניינים משפטיים , צריך להבין את יסודות השיטה , אחרת זה לא עובד , וככה על קצה המזלג :

    שיטת הבחירות פה , הינה יחסית. מצביעים לרשימה , לא למועמד . וסך הכל רשימות מתאגדות לממשלה וקואליציה. במשטר נשיאותי , זה לא זה רק שמועמד נבחר אישית , אלא :

    יש הפרדה בין הפרלמנט לבין הממשלה ( פה הממשלה והפרלמנט , חבוקים זו בזו בעיקרון ) ואכן:

    ראש הממשלה , חייב להיות חבר כנסת . לכן , צריכה גם לעמוד לו חסינות של חבר כנסת. ואפילו כך:

    על פי השיטה פה , הממשלה , הינה ראש הממשלה , ראש ממשלה נופל , הממשלה נופלת איתו ( חוק יסוד: הממשלה , אצטט יותר מאוחר) משמע:

    כאשר אתה מגיש כתב אישום נגד ראש ממשלה , והוא מתפטר, אתה גורם לנפילת כל הממשלה ( להבדיל משיטות משפט ממשל אחרות ). אפילו כך , בג"צ קבע, שכתב אישום חמור, מחייב התפטרות של שר . אבל , שר זה לא כמו ראש ממשלה . מחד : יותר חמור הדבר , מאידך : ראש ממשלה נופל , כל הממשלה איתו . אז לא פשוט הדבר.

    להתראות

    אהבתי

  5. הפלונטר בכך שליברמן לא יוכל לשבת בממשלה שהערבים יתמכו בה, והערבים לא יוכלו לתמוך בממשלה שליברמן יושב בה.

    אהבתי

  6. רק נמחיש , איך בנט ושקד , היו מחשקים תדיר הממשלה ( ליכוד ) הנה:

    בנט מאיים: "אם ישוחררו ערבים-ישראלים – נפרוש"

    יו"ר הבית היהודי הודיע שמפלגתו תפרוש מהממשלה אם ישוחררו רוצחים אזרחי ישראל. במקביל, ישראל הקפיאה העברת כספי מסים לרשות הפלסטינית. "אלו איומי סרק שלא יצאו לפועל"

    כאן :

    https://news.walla.co.il/item/2737197

    אז בנט ושקד ואחרים , לא פעם , לא פעמיים , איימו וחישקו . אז אם את הליכוד, מה יש להם לעשות באופוזיציה ? לא כל שכן ,כאשר תוכנית טראמפ ניצבת בפתח , ואין לדעת , מה היא טומנת בחובה לגמרי . יותר גרוע , באם טראמפ , לא ייבחר שוב ב- 2019 ,ואליזבט וורן נניח תיבחר. היא לא תשחק פה ( כמו טראמפ לפחות) .

    להתראות

    אהבתי

  7. תמריץ , כלל וכלל לא מדע בדיוני. הרי מלכתחילה מה ? ממשלה של רמטכלי"ם ? גנץ היה רמטכ"ל בצוק איתן. זה רק ענין של זמן , עד שצווי מעצר יוצאו עליו בהאג. האמן לי. אפשר לחשוב ? מה גם , שחברי הכנסת הערבים , מבינים שהם לא עושים כלום , בשביל ערביי ישראל . וזה בעוכריהם. אז לא יישבו בממשלה , אבל , ידאגו לתקציבים : רק הנושא של רציחות , מעמד האישה , נשק לא חוקי, תשתיות , חינוך וכו… פשוט קשה מאוד במיגזר הערבי, והם לא עושים כלום בנדון. אז כמה אפשר לשבת, ולזעוק חמס/ חמאס / חלאס באופוזיציה. גם ללא מעט ערביי ישראל , נמאס מכך. שידאגו לאחיהם תחת הכיבוש. זה לגיטימי , אבל: גם לעניי עירם שלהם ממש. מתחת לאפם.לערביי ישראל ,שאף אחד בעצם , לא שם עליהם. גם הם לא. רוחצים בניקיון כפיהם באופוזיציה , ולא עושים כלום הטהרנים האלו.

    להתראות

    אהבתי

  8. הנה, רק מצטט מחוק יסוד: הממשלה :

    התפטרות ראש הממשלה

    19. ראש הממשלה רשאי, לאחר שהודיע לממשלה על כוונתו לעשות כן, להתפטר על ידי הגשת כתב התפטרות לנשיא המדינה; התפטרות ראש הממשלה – כהתפטרות הממשלה.

    ראש הממשלה שנפטר או שנבצר ממנו דרך קבע למלא את התפקיד

    20. (א) נפטר ראש הממשלה, רואים את הממשלה כאילו התפטרה ביום פטירתו.

    (ב) נבצר מראש הממשלה, דרך קבע, למלא את תפקידו, רואים את הממשלה כאילו התפטרה ביום ה-101 שבו מכהן ממלא מקום במקומו.

    ראש הממשלה או ממלא מקומו שחדלו להיות חברי הכנסת

    21. (א) ראש הממשלה שחדל להיות חבר הכנסת, רואים אותו כאילו התפטר מכהונתו ביום שנפסקה חברותו בכנסת; התפטרות ראש הממשלה – כהתפטרות הממשלה.

    (ב) שר המכהן כממלא מקום ראש הממשלה, שחדל להיות חבר הכנסת, יחדל מלכהן בתפקידו כממלא מקום ראש הממשלה.

    עד כאן הציטוט :

    אז קוראים אנו , ראש הממשלה שנופל , כל הממשלה אחריו. אז זה לא פשוט כלל וכלל.

    כאן לינק לחוק יסוד: הממשלה :

    https://www.nevo.co.il/law_html/Law01/999_119.htm

    להתראות

    אהבתי

  9. כלומר מדגיש: הרשימה המשותפת , יכולה לשבת למעשה , באופוזיציה , לתמוך בקואליציה ובממשלה מבחוץ כאילו. ובמסגרת ההסכם , הם מקבלים יותר תקציבים למיגזר הערבי ( מה שגם בנט ושקד וליברמן , לא ממש מתנגדים אליו , לתשתיות אזרחיות ונושאים של אכיפת חוק ) בעניינים מדיניים , הם חופשיים כרצונם להצביע. לא כבולים .זהופתרון. ואז למעשה: בנט ושקד , והערבים וליברמן , נשארו יריבים , ואפילו מרים. ואסור לשכוח :

    לא פחות בדיוני,שליברמן ,שהפיל ממשלה ( בין היתר הוא) על נושאי הלכה ומדינה,יישב בממשלה שוב עם חרדים , כאשר הייתה לו אופציה ברורה, לחבור למפלגה יותר גדולה , ולהקים ממשלה יותר אזרחית נניח ( לכאורה ). מכל האפשרויות , אחרי זעקות השבר שלו , הוא יישב שוב עם הליכוד וחרדים ?

    להתראות

    אהבתי

  10. הבעיה היא לא אורך כהונת נתניהו או החשדות נגדו, הבעיה כאן או אישית נגדו או פשוט נגד נציג הימין.

    אהבתי

  11. טקטית, נתניהו יכנס לממשלת אחדות לשם שימור שלטונו, אבל אסטרטגית הליכוד יצא ממנה חבול מאוד, כי לבסוף הצד הימני-דתי שבו יעזוב אותו ויעבור לבית היהודי, שיישב כמה שנים באופוזיציה, יחדד עמדות ויחזור מחוזק. הבית היהודי (ולמעשה הימין החדש) יזנב בליכוד לאורך כל הדרך ויכתוש אותו.

    אהבתי

  12. כל עוד הימין בשלטון אפשר לשכוח לליכוד על אי-קיום הבטחות (כמו ריבונות בבקעה). כשהימין באופוזיציה והליכוד בממשלת אחדות – קשה לשכוח לו הבטחות כאלו.
    שלא לדבר על מדיניות ההכלה כלפי עזה, שניתן לקיים אותה רק כשהימין בשלטון. כשהוא מחוץ לה המדיניות הזאת תותקף.

    אהבתי

  13. אבל אני מסכים למהות של דבריך, שכל עוד הליכוד לא יפנה ישובים, הוא יוכל לשמר שלטונו או בממשלת אחדות (גם אם תחת התקפה מצד ימין) או בממשלת ימין.
    ברגע שהציבור בסך הכל קיבל את הרעיון של לא לפינוי ישובים ולא למדינה פלסטינית, הרי שהימין נחלש והפך לזנב לליכוד.

    אהבתי

  14. רק תיקון טעות בתגובתי לעי"ל :

    צריך להיות ,אם טראמפ לא ייבחר ב- 2020 ולא ב- 2019 כפי שכתבתי .

    אהבתי

  15. למי שלא מודע לנושא של פערים ביחס למגזר הערבי , בעיות אכיפה של חוק וכו… ואיך ממשלת הליכוד פעלה הרי בנדון , הנה :

    הממשלה אישרה פה אחד: 15 מיליארד שקלים לטובת צמצום פערים במגזר הערבי
    התקבלה בממשלה תכנית חומש לפיתוח כלכלי באוכלוסיית המיעוטים בישראל. הכספים יוקצו, בין היתר, לחינוך ולתשתיות. ח"כ איימן עודה: "תוצאה של מאבק ארוך שנים שעוד רחוק מלהסתיים"

    כאן:

    https://www.maariv.co.il/news/politics/Article-519838

    הימין הקיצוני עצמו, מקונן תדיר, על בניה בלתי חוקית , על נשק בלתי חוקי וכדומה … עוד אמחיש בהמשך. אז אין בעיה. לכל זה צריך תקציבים , שהממשלה לא ממש עשתה הרבה בנדון עד היום. זה אינטרס של הימין, ושישארו אויבים מרים בחזית המדינית.טיבי עצמו מקונן. גורס בעצמו: אם בחתונה יורים, אני אשכרה קם והולך. אז שיעשה מעשה. הוא גם מקונן על רציחות על רקע כבוד המשפחה עלק . אז שיעשה מעשה.

    להתראות

    אהבתי

  16. ההימור שלי שבתקופה הקרובה יחתם הסדר טיעון, וביבי יתפטר. קשה לי לראות שהדברים מתגלגלים לסצנריו יותר טוב מזה מבחינתו.

    אהבתי

  17. ההימור שלי הוא ממשלת אחדות גנץ-ביבי-חרדים, גנץ ראשון ברוטציה וביבי מגיע להסדר טיעון ופורש תוך כמה חודשים. למה חרדים ולא ליברמן? כי ליברמן השיג נצחון פירוס: הוא צבר כח רב ומיצב עצמו כגורם משמעותי, אך גם הפך לאיום פוליטי ברור הן על הליכוד והן על כחול לבן ששתיהן פונות לקהל בוחרים דומה לשלו. ביבי והליכוד כמובן ישמחו להעיף אותו לאופוזיציה, ויסתדרו הרבה יותר טוב עם החרדים. וגם לכחול לבן עדיף שותף יציב בעל אינטרסים ברורים וקלים לסיפוק כמו החרדים, על שחקן נכלולי כמו ליברמן שבפירוש שואף להתחזק על חשבונם.

    אהבתי

  18. Term limitations is common practice in some countries, but the way it's used is sometimes exploited as seen with Russia. You do raise a fair point, that it should only be in effect as of the next election. It's unfair to impose new "retroactive" rules without public consultation or referendum.

    Liked by 1 person

  19. חוץ מהסעיף הראשון (חקיקה שכתב אישום מחייב התפטרות) שום הצעה לא נשמעת סבירה. בטח לא כינון משטר נשיאותי (רק הדיונים על האופרציה יקחו שנים) ע"י כנסת ללא מנדט ברור.

    הבעיה שכל אילו מחייבים אקטיביות מסויימת מצד גנץ לאחר שהוא מקבל את המנדט מהנשיא, בזמן הקצר שיהיה לו עד שהמנדט יחזור לנשיא. רמז להתנהלות כחול לבן ראינו בכנסת קצרת החיים הקודמת ומינוי מבקר המדינה, לא מאמין שלמדו משהו מאז. גנץ ילכלך את ידיו בהתחייבויות קואליציוניות גם לערבים וגם לליברמן כדי לגייס את הקולות להעברת חוקים בלי שכוננה ממשלה? זה יותר מידי "לא ממלכתי", הוא לא יעמוד בביקורת של הימין (גם מבית, הנדל, בוגי…). אם זה היה נתניהו, הכל היה עובר, הבלתי אפשרי היה נראה הגיוני לשעתו, הוא היה מייצר יש מאין. לכן טוב עושים כחול-לבן שלא נותנים לו הזדמנות לקבל ראשון את המנדט.

    הפתרון לפלונטר נמצא רק אצל מנדלבליט, ולפרק הזמן שיחליט למשוך אחרי השימוע עד הגשת כתב אישום.

    אהבתי

  20. לפי העדכון האחרון של עמית סגל כחול לבן רוצה דווקא שנתניהו ירכיב ראשון.
    אני חושב שהגבלת כהונה אפשר לחוקק גם מהר. זה חוק פשוט.

    אהבתי

  21. אז כאמור, כחול-לבן מעדיפים לשבת חודש ולהמתין מאשר לעשות צעד אקטיבי ללקיחת השלטון.

    מקווה שלא יצטערו על זה. במצבו, ביבי עוד יקים קואליציה עם הרשימה המשותפת והחרדים, סה"כ 61 (בלי סמוטריץ' ושות'). יסביר שזה הזמן לאיחוי הקרעים עם אחינו הערבים.

    אהבתי

  22. איך זה יעבוד טכנית? יבקשו מרובי ריבלין להיות שניים? ואם גם ביבי יבקש להיות שני?
    איזו מדינה מטורללת

    אהבתי

  23. אני לא רוצה להתייחס למידת הריאליות של תסריטים שונים, אלא דווקא למה שאשמח אם יתגשם. גם אם הסיכויים לכך כמעט זניחים.

    אני מקווה שהליכוד ישב עכשיו 3-4 שנים באופוזיציה, כאשר גנץ ושות' מנהלים את המדינה.

    גילוי נאות מתבקש: בבחירות 2019 מועד א' הצבעתי לימין החדש. במועד ב' הצבעתי לליכוד. (אם כי בלב כבד, ותוך סתימת אפי מניחוחות הצחנה). כלומר אני מאוד רחוקה ממחנה "רק לא ביבי".

    נימוקי:
    א. במיטב חוכמת הבדיעבד – אחת השגיאות הקשות של מדינת ישראל הייתה ששלטון מפאי (שהחל עשרות שנים לפני הקמתה) נמשך עד 1977.
    שלטון חד מפלגתי ארוך כל כך "מושך" המוני אופורטיוניסטים, ו"מזמין" שחיתות וסיאוב. והם אכן הגיעו, ובגדול.
    חשוב מכך, הוא לא מאפשר לציבור להתנסות במודלים חלופיים ולבחור במוצלח שבינהם. וכך המודל הכלכלי הסמי סוציאליסטי של מפאי שלח שורשים עמוקים כל כך, שעד היום קשה לעוקרו.
    אני חוששת שבמבט לאחור, בהסתכלות על טובת המדינה, גם תקופת שלטון הליכוד הנוכחית תוערך כארוכה מדי.

    ב. אחד ההסברים לחוסר היכולת של מפאי / המערך / העבודה / ישראל אחת / המחנה הציוני (שכחתי שם כלשהו?) לחדש את ימיה כקדם הוא זחילתה לתוך ממשלות הליכוד וקדימה – בהרכב מלא או בהרכב חלקי. ואילו נתניהו, שישב באופוזיציה עם מס' כמעט חד ספרתי של ח'כים, הצליח לחזור בגדול לשלטון. מה שרומז שהדרך להקמת קואליציה עוברת בישיבה באופוזיציה.

    אני חושדת שרק ישיבה ממושכת על ספסלי אופוזיציה מאפשרת הפקת לקחים מעמיקה, כולל לגבי הדרך והאידיאולוגיה, ניקוי מאוד יסודי של האורוות ועוד.

    ג. להערכתי, לא מגיע לנתניהו לסיים כך את שירותו לציבור הישראלי. להערכתי הוא אחד מראשי הממשלה הטובים ביותר שהיו לישראל, ואולי אפילו הטוב שבינהם.
    מצד שני, לאחר שרשרת נצחונותיו הוא צבר ביטחון יתר, זחיחות ויוהרה – שחיבלו משמעותית בתפקודו.
    דוגמא פעוטה – הפגיעה הפומבית בתושבת קריית שמונה (ממעוזי הליכוד) שדרשה הקמת מוקד חירום רפואי בעירה ("את משעממת אותנו").
    דוגמא נוספת – הזחיחות שמסתתרת אחרי נפנוף שקד ובנט מהליכוד, כאילו הוא / מפלגתו / מחנה הימין יסתדרו מצוין גם בלעדיהם. ועדין לא התייחסתי למעשי השחיתות והפגיעה באמון הציבור המיוחסים לנתניהו – שכחמישית או עשירית מהם כנראה מוצדקים.
    כצפוי, כיון שאוירת שחיתות היא מאוד מדבקת – נתניהו אינו בכיר הקואליציה היחיד החשוד בפלילים. בדומה למצב בשלהי שלטון מפא'י – יש צורך בניקוי אורוות יסודי.

    ######

    החשש העיקרי שלי הוא פחות מאובדן שירותיו הטובים של נתניהו (שבמילא כבר נמצאים בקו ירידה. הוא כבר מזמן אינו "מר כלכלה הישראלי").
    הוא יותר ממה שגנץ וחבר מרעיו מסוגלים לעולל למדינה במהלך שלוש או ארבע שנים. אבל אני מעריכה (או אולי מקווה) שלא הרבה.
    שבמהלך קדנציה אחת – עגלה חסרת עגלון סמכותי, הרתומה לכל כך הרבה סוסים, שכל אחד מהם מושך לכיוון אחר, לא תצליח לקדם את ישראל בזריזות המתחייבת לעבר איזושהי תהום.

    אהבתי

  24. קמיליה, התגובה שלך מעט מוזרה.
    האם היית משנה את הצבעתך לו ידעת את תוצאות הבחירות בדיעבד?

    אהבתי

  25. לחושב בקול,

    התגובה נשמעת מוזרה כיון שהתלבטתי קשות לפני שהחלטתי להצביע לליכוד ולא לכחול לבן, ונשארתי מאוד אמביוולנטית. גם ברגע זה.

    הנחתי שאני מצביעה לברווז עייף וצולע, שלא יזכה לסיים את הקדנציה שלו, ויונע לשלם מחירים מופקעים, הולכים וגדלים, בתקוות שוא למלט את עצמו מאימת מערכת המשפט.
    אבל חשבתי שאולי עדיף למדינה ברווז עייף וצולע מאשר עדת אפרוחים מלאי מרץ. שהמועד הנכון להעביר את השלטון לגוש השני יגיע כשאחד מבכירי הליכוד יכשל במאמציו למלא את הנעלים הגדולות שיותיר אחריו של נתניהו. גם כאשר בטחון היתר והזחיחות של שותפי הליכוד (כמו ליצמן וסמוטריץ) יגיעו לגבהים מקוממים.

    הנחתי שחלק ממצביעי הליכוד יעדיפו להישאר בבית – אבל לא שיערתי שהליכוד יאבד מנדטים רבים כל כך, גם למפלגות מחוץ לגוש.
    קל לי לשער שאם יהיה מועד ג' – הימין יפסיד מנדטים נוספים.
    להערכתי תוצאות שני סבבי בחירות 2019 רומזים שחוכמת המוני הימין והמרכז מסמנת שלמעשה תם עידן נתניהו. שהוא כבר הפך מנכס לנטל.

    כלומר, לו ידעתי מראש שאלו יהיו תוצאות הבחירות – הייתי מצביעה לכחול לבן. ולו רק בכדי לקצר את משך פרפורי הליכוד. בתקווה (כנראה תקוות שווא) שהליכוד (ואולי גם חלק מהימין והחרדים) יעדיפו לשבת קדנציה באופוזיציה מאשר לנסות להאחז בכוח בשאריות השלטון.

    אהבתי

  26. יש הבדל בין הימין לחרדים.
    הימין (שזה הבית היהודי ועוד יותר הימין החדש) השלימו עם העובדה שהם יהיו באופוזיציה (עם או בלי הליכוד).
    החרדים מאמינים (ויש יסוד לאמונתם) שהם יהיו חלק מכל ממשלה שתקום.

    אהבתי

  27. ארבעה יהודים זקנים מהצד האפל של הירח בקיבוץ שדה-אביב, מחוז שפלה, זוממים להוציא בשם דאעש אל הפועל פיגוע במימדים חסרי תקדים בשלושים ערים ברחבי ישראל כולל הפלת מגדלי עזריאלי בת"א א-לא-9/11
    סתאאאם
    🙂
    שנה טובה ושקטה לכולם

    אהבתי

כתיבת תגובה