מומחי החרדים, למען השם קחו מחשבון

כבר שפכתי הרבה מילים על הטענה שאני הולך לכתוב כאן. אבל כל פעם שאני קורא כתבה על הישגי המפלגות החרדיות במוצאי מערכת בחירות, יש לי צורך בלתי נשלט לכתוב אותה שוב ושוב ושוב. מומחי החברה החרדית, תצטיידו במחשבון למען השם!!!

העוצמה הדמוגרפית של החרדים כל כך מרשימה, הזאטוטים שמלווים כל זוג חרדי שיוצא לפארק כל כך בולטים. אבל כל אלו לא יכולים לשנות את כללי החשבון. גידול אקספוננציאלי הוא אמנם מדהים, אבל הוא מתחיל לאט.

בכתבה זו של מירב ארלוזורוב מצוטט מומחה לחרדים שאומר:

"הדמוגרפיה עושה את שלה. ההערכה היא שמספר המנדטים החרדים בכנסת יגדל בשני מנדטים בכל ארבע שנים".

לא! ממש ממש לא. חשוב להבין באיזה קצב צפויים החרדים לגדול. למה כל כך חשוב? כדי לקלוט שכאשר בבחירות הבאות הם דווקא לא יגדילו את כוחם, לא יהיה זה בגלל "התפרקות החרדיות" או טענת שקר דומה. האתגר שמציבים החרדים לחברה הכללית יישאר בעינו גם אם הם יוסיפו רק מנדט אחד כל ארבע שנים או אפילו פחות מכך. זה שהמנדטים יצמחו בקצב איטי ינבע מאקסיומות החשבון, לא מהיחלשות החרדים.

הנחת יסוד: יש 13 מנדטים חרדים בכנסת. 4 מנדטים נוספים של ש"ס אינם חרדים, אלא דתיים או אפילו רק מסורתיים. מכיוון שכך גורלם הפוך לגורלם של המנדטים החרדים. חרדים יודעים לחנך את ילדיהם לחרדיות. אבל מסורתיים אינם יודעים להוליך את ילדיהם בתלם המסורתי. אין התפרקות של החרדיות, אבל בהחלט יש התפרקות של המסורתיות. המנדטים המסורתיים של ש"ס רק ילכו ויתפוגגו עם השנים, כפי שהתפוגגו להם 17 המנדטים שקיבלה בבחירות 1999.

אם כך יחס המנדטים שמקורם בקולות חרדים בכנסת אל מול המנדטים האחרים הוא 13 אל מול 107. הציבור החרדי צומח בקצב שמתקרב ל-4% (זה הקצב ההיסטורי של צמיחת ציבור הבוחרים של יהדות התורה. תיאורטית, לפי קצב הילודה, אפשר היה לצפות לקצת יותר וכנראה יש בכל אופן נשירה מינורית אצל החרדים). הציבור הלא חרדי צומח בקצב שנופל קצת מ-2%. הבה נניח שהפער בין חרדים ללא חרדים מתכווץ ב-2.1% מדי שנה. מתקבלת אפוא הטבלה הבאה (בניתי אותה בסיוע וולפרם אלפא):

בחירות בשנת.. מספר מנדטים מקולות חרדים
2019 13
2023 14
2027 15
2031 16
2035 17
2039 18
2043 20
2047 21
2051 23
2055 24
2059 26
2063 28
2067 29
2071 31

רק בשנת 2071(!!) אפשר יהיה להגיד שמתקבל דפוס יציב שבו מספר המנדטים החרדיים גדל לפחות בשניים מדי מערכת בחירות, וזה כמובן אם יימשכו הדפוסים הנוכחיים של הפריון ושל שימור החינוך החרדי לאורך שנות דור. במערכות הבחירות הקרובות אפשר לדמיין בקלות שהמפלגות החרדיות קופאות על השמרים. אם מסורתיים יאבדו עניין בש"ס, שזה תהליך אפשרי ואפילו צפוי, ייתכן שהחרדים לא יגדלו כלל במנדטים עד שנות השלושים של המאה. זאת על אף שלא יהיה אפילו קמצוץ של התפרקות בחרדיות.

הניבויים בטבלה רחוקים מלהיות דטרמיניסטיים. אפשרי בהחלט שהמודרנה תגע בחרדים, כפי שהיא כבר נוגעת, אבל לא תפרק אותם. גיל הלידה של האישה הממוצעת יעלה מעט. מספר הילדים הממוצע יירד מ-6 ומשהו ל-5 וקצת. בהנחות אלו, גם ללא התפרקות וללא יציאה בשאלה ממשית, אפילו ב-2071 לא נגיע אל הנקודה שבה המפלגות החרדיות עוברות לקצב של שני מנדטים עלייה מדי מערכת בחירות.

44 תגובות בנושא “מומחי החרדים, למען השם קחו מחשבון

  1. זניח אלקטורלית.. האתגר האמיתי של הציבור הדתי לאומי הוא ההתמודדות עם פיתויי החילוניות. ממליץ לקרוא את הספר על בניה שראל שנפל בצוק איתן. ב-2007 הוא דיבר בבוז בהספד לחברו שנרצח על יושבי השפלה. לימים הוא עצמו הלך לגור שם.

    אהבתי

  2. מענין מאוד תמריץ , וטוב שאתה מחשב פה . עדיין :

    מן החשבון שלך עולה דבר פשוט :

    מאז קום המדינה ועד היום , החרדים מתייצבים על 13 מנדטים . אלא , שפרק הזמן עד ל- 2071 ( ומן השנה הנוכחית ) עוברים 52 שנים והם יקבלו כמה ? 31 מנדטים. אז לא מובן החשבון הזה:

    שהרי מאז קום המדינה עברו 72 שנה בקירוב . והם קיבלו נכון להיום ( לפרק זמן של 72 שנה) 13 מנדטים .ואילו לפי הטבלה , הם יקבלו תוספת של 18 מנדטים ,בתוך פרק זמן של 52 שנים ( שזה ההפרש בין 2019 לבין 2071 ).

    אז איך אתה מיישב את זה עם אקספוננציאליות לא מצליח להבין ? או שהתפיסה שלך לגבי המושג שונה פה.

    ועוד : לגבי ש"ס הרי אתה שוכח , שש"ס , זה לא רק חרדים . זה אפילו יותר, ספרדים , שניסו ומנסים להשיב עטרה ליושנה. אם ש"ס נפלו , זה בגלל , הליכוד למעשה , ובגלל שש"ס התגלתה כמפלגה מושחתת.

    אז צריך לקחת כל הזמן בחשבון , מה שמכנים : " כיפות שקופות" כלומר, כאלו שחוזרים בשאלה , או יכולים לעגון על מסורת , אבל , לא מזוהים מראש תמיד ממש. כפי נניח " זהות " היום.

    אז מי יודע מה יקרה בדרך עוד ….

    תודה

    אהבתי

  3. רק קצת מושכלות יסוד באמת על ש"ס ( מזרחיים ,ספרדים , החזרת עטרה ליושנה) מצטט מוויקיפדיה:

    המפלגה הוקמה כמפלגה מוניציפלית (עם רצון להתמודד בעתיד כרשימה עצמאית) בשנת 1982, לקראת הבחירות לעיריית ירושלים שנערכו באוקטובר 1983. מקימי ש"ס המוניציפלית היו ירושלמים חרדים-ספרדים בשנות ה-30 לחייהם, ובראשם יעקב כהן, נסים זאב ושלמה דיין (שני האחרונים לימים חברי כנסת)[1]. הם התייאשו מהאגף המזרחי בתוך "אגודת ישראל", והחליטו להקים מפלגה אשר תפנה לא רק אל האוכלוסייה החרדית-ספרדית, אלא לכלל המזרחים בישראל, כולל אלה שאינם שומרים מצוות. שם המפלגה שנבחר היה "התאחדות הספרדים שומרי תורה", והאותיות שנבחרו היו ש"ס, ומכאן ואילך זה היה שמה של המפלגה בפי כל.

    עד כאן הציטוט :

    אז , פניה לכלל המזרחים בישראל , כולל אלה שאינם שומרים מצוות .

    כאן :

    https://he.wikipedia.org/wiki/מפלגת_ש

    להתראות

    אהבתי

  4. אל רום, אגודת ישראל קיבלה 13 אלף קולות בבחירות לכנסת השנייה ואילו היום קיבלו ממשיכיה יותר מ-250 אלף קולות. זה שיעור גידול אקספוננציאלי של יותר מ-4 אחוזים. אבל הרבה השתנה מאז ולא רציתי לחשב מתקופה כל כך רחוקה. נקודת ההתחלה ההגיונית היא 1992, אז יהדות התורה וש"ס כבר גיבשו צורתן הנוכחית. מאז ועד היום יהדות התורה גדלה ב-4 אחוז בשנה.

    אהבתי

  5. למעשה כבר יהדות התורה מתקרבת ל-270 אלף קולות, שיפור פנטסטי עד פליאה מהבחירות הקודמות. הוא מעיד משהו מעניין שאפילו למפלגה כזו נוקשה וסגורה יש מאיפה לגרד עוד מצביעים כשהיא ממש מתאמצת.

    אהבתי

  6. תמריץ ,אלא, שלא מובן , למה 4 אחוז , זה אקספוננציאלי ? לא אחוז הגידול קובע. נניח באוכלוסיה חילונית 3 אחוזים. אז מה ההבדל ? כנראה שהמושג הזה אקספוננציאלי מבלבל אותך באיזשהיא צורה.אולי אתה מבלבל, בין כמות יסוד, שגדלה באופן צובר על מעריך קבוע ( נניח כמו ריבית דריבית , לבין אקספוננציאלי אולי משהו ). בכל מקרה, אין הבדל בין חילוניים לחרדים בהקשר זה, אלא פשוט באחוז הגידול.ובכל מקרה , הטבלה שהצגת , לא משקפת דבר כזה כלל.

    ואני לא בטוח, עד כמה , יהדות התורה יכולה הייתה להיבנות,אם לאיו , מבוחרי ש"ס בעבר. שהרי , הרבה מאוד מהם כפי שהסברתי, בכלל סתם מזרחיים , שמחפשים או חיפשו להשיב עטרה ליושנה.נניח ממש חילוניים , כמו מירב אלוש לברון, שהיא ממש מקרה קלאסי.

    להתראות

    אהבתי

  7. כאן בוויקיפדיה , על מירב אלוש לברון , חילונית ישראלית קלאסית , ששאפה ושואפת , או עוגנת על השבת עטרה ליושנה ( בקשר למזרחיים ומזרחיות וכו…) כאן:

    https://bit.ly/2kxbgbC

    אז זה היה ציבור בוחרים גדול בש"ס בזמנו. היום הצטמצם ( היא אגב תמכה בכללי בש"ס , אבל, לא הצביעה תכל"ס ש"ס, הייתה בין מקימי "גשר " של אורלי לוי , וכיוונה לאותו הציבור למעשה ( פריפריה מזרחיים) ) .

    להתראות

    אהבתי

  8. קראתי שבגלל איילת שקד שבראש הייתה הצבעה חרד"לית מסיבית ליהדות התורה. אז יש לנו אומדן לגוון הכהה של החרד"ל – שווה 15 אלף קולות בערך.

    אהבתי

  9. תמריץ , אלא שגידול החרדים הוא כלל וכלל לא אקספוננציאלי . לא מובן איך הגעת לזה ? על מנת שזה יהיה , צריך שלא תהא מגמת עליה , אלא מגמת התללה ( תלול ) . כלומר:

    צריך , שציר הזמן יהיה פקטור בגידול ( בעצם הגידול ) . כלומר : ככל שעובר יותר זמן , פקטור הגידול גדל , וגם כמות היסוד הצוברת ( בעיקרון , אבל , לא לישון).

    אבל , חרדים זה 4 אחוז לשנה נניח ( אם היה ) וכך זה נשמר יציב . זה לא אקספוננציאלי אבל. זוהי מגמה וקבועה. לא סיחרור . לא התללה.

    נניח ריבית דריבית של 4 אחוזים. אז קרן היסוד ( למעשה Ko ) צוברת כל שנה 4 אחוז , הכל על סכום יסוד , וסכומים צוברים . נניח:

    סכום יסוד : 100 שח' , וסכום צובר : 104 ( בתורת K1 ). אחר כך : K2 למעשה 108.16 והלאה … אבל :

    זה לא אקספוננציאלי .ההבדל בין " קיי אפס " משמע : 100 , ל- קיי 1 משמע 104, ל- קיי 2 משמע: 108.16 לא עושה הפרש אקספוננציאלי. אז מה זה אקספוננציאלי :

    אם כך , נניח פיגור בתשלומים . עם פיגור בתשלומים , יהיה לנו :

    עם הפיגור, הפקטור גידול ( ריבית) גדל פי 2 , כלומר :

    ככל שהחוב לא ישולם , הריבית תעלה וסכום היסוד הצובר בצורה אקספוננציאלית :

    מ- 4, ל- 8 ,ל- 16 , ל- 32 אחוזי ריבית . כלומר:

    ציר הזמן מייצר התללה במקום מגמה קבועה ויציבה ואיטית לרוב . התללה קשה שמכפילה את הריבית , ומעצימה את סכום היסוד עד מאוד ( לא מגמה , אלא הכפלה או גידול משמעותי יותר ) .

    אבל , סתם אוכלוסיה שגודלת בארבע אחוז לשנה , ובאופן קבוע, לא מייצר שום גידול אקספוננציאלי .

    חיידקים למשל , שמשתכפלים מהר , ומכפילים עצמם במקום כמעט ( פי 2 מכמות היסוד בנקודת התנע, ופי 2 על כמות היסוד הצוברת וכך על ציר הזמן) זוהי גם המחשה טובה .

    להתראות

    אהבתי

  10. רק ההגדרה למשל ממילון קמברידג':

    An exponential rate of increase becomes quicker and quicker as the thing that increases becomes larger:

    ונתרגם ספונטנית :

    ככל שהכמות גדולה , קצב הגידול עולה ( זה קצת בעייתי , אבל , לפחות מכניס למיתחם יותר הגיוני ותואם את הדברים ) בקשר החרדי , לא קצב הגידול עולה ( ארבע אחוז לשנה) אלא כמות היסוד הצוברת מטבע הדברים . כל זה בעייתי , כי ההגדרה פה לא ממש הכי נכונה, אבל מתקרבת.

    כאן :

    https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/exponential

    להתראות

    Liked by 1 person

  11. תמריץ , ההפניה מגדירה כך :

    כאשר גודל כמותי, גדל באחוז גידול קבוע, בפרק זמן מוגדר, הגידול נקרא גידול מעריכי (אקספוננציאלי = Exponential).

    אבל, זוהי בעיה כמובן . שהרי לשיטתם , פרק הזמן מוגדר. ואחוז הגידול קבוע. נניח חרדים או חילונים או כמות יסוד אחרת , היו גדלים ברבע אחוז כל שנה ( ואפילו פחות) קשה להלום שזה היה אכן תואם אקספוננציאליות.לכן , אחוז גידול קבוע, מהווה בעיה, וכך פרק זמן מוגדר. ההגדרה של קמברידג', מתקרבת יותר , כלומר: נעשה מהר וגדול יותר, עם הזמן ( קצב או אחוז הגידול , כאילו צובר ממש ומתעצם ).

    להתראות

    אהבתי

  12. תמריץ,
    מתנצל על הסטיה מהדיון הלוגריתמי שהתחלת, ברשותך אחזור אל המזרח התיכון החדש שמתהווה לנגד עינינו.
    בעימות המתפתח בין אירן לסעודיה יש זהות אינטרסים מלאה בין רוסיה לארה"ב. הרוסים מעוניינים מאד בהמשך הסנקציות על אירן ובפגיעה ביכולת הפקת הנפט הסעודית, צירוף המונע את נפילת מחירי הנפט ומאפשר להם להגדיל את התפוקה שלהם. האמריקאים שכבר לא מייבאים נפט מהאזור שינו את עמדתם משאיפה לשקט ויציבות באזור להעדפת האיום הצבאי על סעודיה, עובדה המאפשרת להם להגביר את מכירות הנשק לסעודיה. המדיניות האמריקאית הנוכחית כלפי הסעודים היא ניסיון מגושם לערבב אותם בלא נתינה כלשהי. אם טראמפ ייבחר בשנית סביר מאד שיקפל את כל בסיסי הענק האמריקאיים מהאזור.

    אהבתי

  13. דווקא להבנתי ארה"ב מגבירה נוכחותה בסעודיה ומוסיפה צוותים של הגנה אווירית.

    הניתוח של האינטרס הרוסי מעניין. בטווח הארוך מחירי נפט גבוהים עכשיו נותנים תמריץ לדברים שיגרמו למחירים להיות נמוכים מאוד בעתיד הרחוק – חישמול של התחבורה.

    אהבתי

  14. לתמריץ,
    כתבת:
    1. " זניח אלקטורלית. האתגר האמיתי של הציבור הדתי לאומי הוא ההתמודדות עם פיתויי החילוניות …"
    2. " … _למעשה כבר יהדות התורה מתקרבת ל-270 אלף קולות, שיפור פנטסטי עד פליאה מהבחירות הקודמות. הוא מעיד משהו מעניין שאפילו למפלגה כזו נוקשה וסגורה יש מאיפה לגרד עוד מצביעים כשהיא ממש מתאמצת.. "
    3. " קראתי שבגלל איילת שקד שבראש הייתה הצבעה חרד"לית מסיבית ליהדות התורה. אז יש לנו אומדן לגוון הכהה של החרד"ל – שווה 15 אלף קולות בערך.."

    __________________
    יתכן ועד היום, המעבר מדתיות לאומיות אל החרדיות אכן היה די זניח.
    עדין לא ברור לי האם מדובר ב 15 אלף מצביעים או ביותר. מה שיוכל להסביר את " השיפור הפנטסטי" בהצבעה ליהדות התורה.
    בכדי לוודא – יהיה צורך לבחון את דפוסי ההצבעה, ב 2-3 מערכות הבחירות האחרונות, בקלפיות שבהן היה בעבר רוב מכריע לרשימות דתיות לאומיות. לדוגמא בהתנחלויות האידיאולוגיות, שידוע שהאוכלוסיה בהן הייתה ונשארה די הומוגנית, ולבחון איזה אחוז מתוכן גלש לעבר 9יהדות התורה.

    בלי קשר למספר המצביעים שעברו ב 2019 ממפלגת ימינה אל יהדות התורה, אני מנחשת שמדובר בתופעה שרק תלך ותתגבר במערכות הבחירות הקרובות.
    א. איני מזלזלת בעוצמת הטהרנות האידיאולוגית במגזר הדתי לאומי. כידוע, טהרנים נוטים להתפלג ולהגיע לקצוות.
    ב. כידוע, החרדיות היא תופעה חדשה יחסית, שנוצרה דווקא בגלל עוצמת המשיכה של המוני יהודים להתערות בחברה הכללית, למודרניזציה, להתחלנות ועזיבת הדת ו/או להמרת דת והתבוללות. כדברי ניוטון – לכל כוח צומח הכוח הנגדי.
    אם, כטענתך (עמה אני מסכימה), המגזר הדתי לאומי מתמודד עם פיתויי החילוניות – אזי סביר שדווקא במגזר זה תצמח גם "חרדיות ב"'. הכוח הנגדי. בדיוק כפי שקרה לעם ישראל, הדתי – מסורתי, מהמאה ה 18 ואילך.

    אהבתי

  15. תמריץ,
    האמריקאים ידעו מהיכן שוגרו הטילים לסעודיה עוד בטרם חצו את הגבול הסעודי ולמרות זאת לא יצאו מיד באמירה ברורה. כאמור אני טוען שהם מערבבים את הסעודים והעובדה היא שהם נמנעים מעימות ישיר עם האירנים. קראתי באחד הבלוגים שמחיר הסף הכלכלי לפיתוח בארות של פרקינג הוא כ55$ לחבית המהווה כיום חסם עליון למחיר הנפט.
    נקודה ישראלית מסקרנת היא שהמיירט החדש של הפטריוט האמריקאי הוא המיירט שישראל פיתחה עבור שרביט קסמים ולאמריקאים יש רשיון חופשי לייצר ולמכור אותו (הייצרנית היא רייתיאון). אינני יודע אם הוא כבר מבצעי בסוללות הפטריוט אבל יהיה בהחלט מעניין לראות כיצד הוא מתמודד עם טילים אירניים.

    אהבתי

  16. בהמשך לתיאור של חייל זקן את "המזרח התיכון החדש" – ניתן לטעון שלכל אחת מארבע מפיקות הנפט (איראן, סעודיה, רוסיה וארה'ב) אינטרס להבעיר את שדות הנפט בכל שלושת האחרות.
    דווקא כיון שסוף עידן הנפט כבר נראה באופק – מי שלא תרוויח מנפט היום – כבר לא תוכל להרויח ממנו בעתיד הרחוק. הזדמנות כמעט אחרונה לפני שסוגרים.

    אפשר להמשיך ולטעון שלארהב ולרוסיה (ובשוליים גם לישראל) אינטרס משותף נוסף – למכור מערכות נשק יקרות ככל האפשר. התקפיות והגנתיות. גם למזרח התיכון. אבל מכאן נובע שהן לארה'ב והן לרוסיה אינטרס שהמאבקים הצבאיים במזרח התיכון לא יסתיימו. אם חלילה סעודיה תקרוס / איראן תנצח – מכירות הנשק לאיזור יפחתו משמעותית. בודאי שזה אינו אינטרס של טראמפ.

    שאלה פתוחה היא באיזו מידה טראמפ אכן בדלני. ברור שהוא אינו מוכן לתת, לאף מדינה, מתנות חינם.
    אבל נדמה לי שתדמיתו / תדמית ארה'ב (כנראה היינו הך בעייניו), כמעצמה מעוררת כבוד ויראה, יקרה מאוד לליבו.

    אהבתי

  17. תמריץ,
    מקור הגידול האחרון במצביעי האגודה הוא בחסידי הרב מזוז (האדמו"ר של הטוניסאים) שכועסים על יחסה של ש"ס אליו.

    אהבתי

  18. קמיליה,
    הדוקטרינה של טראמפ היא לחץ כלכלי ומילולי ומיד אחר כך "יאללה בוא נעשה דיל". הוא נמנע לחלוטין מהפעלת כח וקשה להניח שישנה את דרכו.

    אהבתי

  19. קמיליה,
    לאמריקאים, להבדיל מהאחרים, אין עניין בעליית מחירי הנפט משום שיצוא הנפט שלהם זניח ביחס לצריכה המקומית.

    אהבתי

  20. קמיליה, השאלה הפתוחה שלך , באמת טובה. ככלל , האדרה של ארה"ב ( The greatness of the US) תפיסה מרכזית של טראמפ ( או למעשה, השבה של עטרה ליושנה ). אבל, הוא רואה הכל במונחים של תקציב וכסף. אז איפה הגבולות :

    אם כך ,לשפוך כסף על מלחמה סתמית , הוא לא מוכן ( הגדיר את המלחמה באפגניסטן ועירק , כבזבוז מטורף של משאבים , ובלשונו : לזרוק לבנה על קן צרעות ) . מאידך :

    בניגוד לנשיאים קודמים ,ברביעי ביולי ( יום העצמאות ) ולמרות ביקורות ( ראי לינק ) הוא קיים מצעד צבאי , ככה לכאורה לראווה. עלה לא מעט הסיפור. אז , יש לו גבולות לכאן או לשם.

    כאן למשל :

    פרופסור ווסרמן ( מומחה למשפט חוקתי בארה"ב ) ועוד ראי לינקים שם , בהתנגדות נחרצת למצעד צבאי ביום העצמאות:

    https://prawfsblawg.blogs.com/prawfsblawg/2019/07/independence-day-is-not-military.html

    להתראות

    אהבתי

  21. קמיליה , מצטט :

    טראמפ נגד בוש: "ההחלטה לפלוש לעיראק – הגרועה ביותר אי פעם"
    נשיא ארצות הברית תקף את החלטתו של הנשיא לשעבר לצאת למלחמה ב-2003: "זה כמו להשליך לבנה על קן צרעות, בוש היה ממש גאון אמיתי"

    כאן:

    https://www.maariv.co.il/news/world/Article-626322

    להתראות

    אהבתי

  22. הרב מזוז תמך בג' כבר בבחירות באפריל. מה השתנה בין אפריל לספטמבר? דפוסי ההצבעה ביישובי החרד"ל. למשל ביישוב של הרב רפי פרץ עצמו.

    אהבתי

  23. אני בספק אם ארה"ב מונעת על ידי אינטרסים של יצרני נשק או נפט. זה קונספירטיבי וקונספירציות מתקשות לשרטט את שביל התמריצים המדויק. למה שלטראמפ יהיה אכפת מהרווחים של לוקהיד מרטין. פוטין עניין אחר. הוא באמת מעורבב אישית בתעשיה בארצו.

    לישראל האירוע בסעודיה מפחיד ונפלא. מפחיד כי מראה שהאיראנים בעלי יכולות. נפלא כי מגביר התלות הסעודית בישראל. פעם תהו האם סעודיה תיתן למטוסינו גישה אווירית בהתקפה על אירן. היום כבר לא יהיה מפתיע אם בסיס של חיל האוויר יקום בסודיות איפשהו במפרץ.

    אהבתי

  24. תמריץ,
    אם דרעי יתנהל בתבונה בבחירות הבאות (עוד חצי שנה?) הוא יכול להביא עוד שני מנדטים שיבואו מקרב חסידי מזוז ומצביעי בן גביר. לא כולל את מה שהליכוד עתיד לתרום לו

    אהבתי

  25. תמריץ,
    יש מביניהם שסלחו לו לאחר שהקריצות שמאלה של ח"כי ש"ס פסקו לחלוטין. אם ש"ס תתנהל בתבונה כמו בקמפיין האחרון היא תגדל מאד. לליכוד אין מה למכור חוץ מ"רק ביבי"

    אהבתי

  26. מתודת החישוב שגויה לחלוטין. מנדטים זה נתון לא יציב שתלוי בהרבה משתנים סביבתיים.

    הרבה חרדים יוצאים להצביע רק במקרים מיוחדים, לדוגמה: הקמת דגל התורה בתשמ"ט הכפילה את הכוח החרדי במנדטים.

    ולעומת זאת גידול האוכלוסייה הערבית וההשתתפות שלהם בבחירות – תוריד את מספר המנדטים של החרדים.

    בנוסף הכוח החרדי מתבטא גם במפלגות אחרות. לדוגמה תא החרדים בליכוד הולך וגדל וסופו שגם הוא ישפיע על אופי הפעילות והחקיקה של הליכוד.

    החישוב בכוח החרדי צריך להיות להיות לפי אחוזים מהאוכלוסייה. ושם הנתונים שונים לגמרי.

    אהבתי

  27. רק הבהרה , ה- K למיניו בתגובתי לעי"ל , מתיחס לנוסחת החישוב הצובר ( ריבית דריבית ) והיא:

    Kn = Ko ( 1+ p/100 ) n

    רק הערה: ה- n , הוא בחזקה ( מס' השנים המחושבות למעשה, בעיה במשטח פה , להעלות אותו לחזקה. לא נתכסח עם זה כרגע ) .

    אהבתי

  28. בהמשך לתזת ההתפוררות של המגזר הדתי לאומי

    קלמן ליבסקינד בכתב האשמה, די חריף, נגד בנט ושקד.
    כשלונותיהם בשתי מערכות הבחירות האחרונות.

    החידוש מבחינתי – לא הייתי מודעת כלל להסכם לפיו איילת שקד, ראשת ימינה (על פי ליבסקינד – לא ראש רשימה אלא פרזנטורית בלבד) תעמוד רק במקום הרביעי בחלוקת התיקים / התפקידים. אם תהיה). בהחלט חשדתי בחוסר יכולתה לנהל את בנט, סמוטריץ ופרץ – אך לא הייתי מודעת לחומרת המצב. למעשה – לנסיון ההונאה של המצביעים הפוטנציאלים.

    חיסרון הכתבה בעיני הוא ההתעלמות של ליבסקינד מתרומות סמוטריץ ופרץ להברחת ימנים – חילונים מהרשימה (כך שהמגזר הדתי לאומי חוזר לגודלו הטבעי. המוגבל).
    וברקע גם ממחדלי נתניהו + מהנטיות הטהרניות – קנאיות של החרד'לים / תומכי נועם / המצביעים החדשים ליהדות התורה.

    https://www.maariv.co.il/journalists/Article-720138

    אהבתי

  29. רק המעז מנצח.. אבל המעז לפעמים גם מפסיד. בנט מעז ולכן גוש הימין נקלע לסיטואציה הנוכחית. האם המסקנה שאין להעיז? לדעתי מסקנה איומה.

    אהבתי

כתיבת תגובה