פייק ניוז: ישראל דורכת במקום. אמת:היא לא

מירב ארלוזורוב כותבת היום, כרמז לקוראיה איך להצביע:

הנתונים ההשוואתיים מלמדים כי ב-1980 ישראל דורגה במקום 23 ברשימת המדינות הטובות בעולם (במונחי תוצר לנפש – המדד לרמת החיים של אזרחי המדינה). גם ב-1990 ישראל דורגה במקום זה. ב-2000, רגע לפני פרוץ האינתיפאדה השנייה והמשבר הכלכלי בעקבותיה, ישראל עדיין עמדה במקום 22 בעולם. ב-2010, כשנתניהו פירט את החזון המופלא שלו, ישראל חזרה למקום 23 בעולם, וכך גם ב-2018. כמעט 40 שנה שישראל דורכת במקום – בתוך זה גם העשור של נתניהו, 2009–2019 – שבמהלכו ישראל לא שיפרה את הדירוג שלה אפילו בפסיק.

נורה הבהבה לי בראש למקרא הדברים. האם ארלוזורוב מדברת על הנתונים אחרי התאמה ליוקר מחיה או לפני התאמה ליוקר מחיה, לפי תמ"ג נומינלי? היא נוקבת במקום 23. זה המקום הנוכחי של ישראל בדירוג הנומינלי, אז כנראה היא מדברת על תמ"ג נומינלי.

כל מי שמכיר את המספרים מבין שלא ייתכן בשום פנים שישראל נותרה במקום בדירוג זה לאורך עשור. לפני עשור היא הייתה רחוקה מרחק גדול מבריטניה, צרפת ויפן ועכשיו היא משתווה אליהן או אפילו עוקפת אותן. מצער אמנם שיוקר המחיה פה מקשה על הנאה מעושרה של המדינה (על זה נאמר:"מדינה עשירה, תושבים עניים"), אבל אי אפשר לבטל את ההישג. כדי לוודא שאיני מדמיין או מפנטז הלכתי לערך הוויקיפדיה שמדרג מדינות לפי תמ"ג נומינלי בגרסתו יומיים לפני הרכבת ממשלת נתניהו ב-2009.  השוויתי לגרסתו העדכנית. הסתכלתי על דירוג קרן המטבע העולמית שאפשר לראות בקלות שהוא הכי שלם בין הדירוגים שמוצעים שם. מתברר שטעות גמורה נפלטה לארלוזורוב, ואגלה לכם גם סוד: מי שמחשב תמ"ג בריטי לנפש בימים אלו ממש, ימי השפל של הפאונד בסיטואציית הברקזיט, יגלה שישראל גם עקפה את הממלכה המאוחדת. לדעתי גם את צרפת. ויקיפדיה עוד לא שמעה על כך, אז כתבתי את הנתונים בהתאם לוויקיפדיה.

מדינות שישראל הייתה מאחוריהן ב-2008, ועקפה אותן ב-2018:

ניו זילנד, איחוד האמירויות, יפן, איטליה, ספרד, יוון, קפריסין, כוויית, ברוניי, סלובניה

מדינות שישראל הייתה לפניהן ב-2008 ועקפו אותה ב-2018:

אין כאלו מדינות


הערה מאוחרת: למען היושרה עליי להוסיף שאם עושים בדיקה דומה לתמ"ג לנפש אחרי התאמת יוקר מחיה, התמונה שונה ואפילו הפוכה (ראה הדף הזה מול הדף הזה). אפשר אם כך ללמד זכות על דה מרקר ומירב ארלוזורוב שעל אף שלא דייקו ובלבלו בין שני המדדים, הנומינלי והלא נומינלי, לפחות באחד מהם הם צדקו.

מדינות שישראל הייתה מאחוריהן ב-2008, ועקפה אותן ב-2018:
יוון, סלובניה

מדינות שישראל הייתה לפניהן ב-2008 ועקפו אותה ב-2018
ניו זילנד, דרום קוריאה, מלטה, ערב הסעודית, עומאן

22 תגובות בנושא “פייק ניוז: ישראל דורכת במקום. אמת:היא לא

  1. אני מסכים שהתמ"ג המותאם ליוקר מחיה יותר משקף לגבי רוב הדברים (אך לא לגבי היכולת לנפוש בחו"ל). גם רואים זאת בקורלציה הגבוהה יותר בינו לבין ציוני הפיז"ה במדינה. עם זאת הוא לוקה בחוסר שקיפות קשה. למשל כפי שכתבתי פעם איך זה שהונג קונג נחשבת זולה עם דירות זעירות ויקרות בטירוף. זה לא שהקניונים בכל פינה שם מוכרים דברים במחירי באסטה.

    אהבתי

  2. הכתבה שהבאת מוטה בצורה קיצונית לחישוב תמ"ג מותאם ליוקר המחיה וזה גם מוגזם. בפרט כי אף אחד בעולם פרט לסטטיסטיקאי אחד או שניים לא יודע על בסיס מה נעשות התאמות יוקר המחיה ואם אין בהן עיוותים קשים.

    אהבתי

  3. "טעות גמורה נפלטה לארלוזורוב"? לא, זהו שקר מכוון, חלק זעיר מההסתה והתעמולה הארסית נגד נתניהו.

    אהבתי

  4. צריך לציין כמה דברים:
    שמדינה נמצאת באותו מקום יחסית לעולם זה לא דבר טוב ולא דבר רע. אם נסתכל על מצבן היחסי של כל מדינות העולם נראה שמצבן היחסי בממוצע לא השתפר ולא הורע. על כל מי ששפר יחסית יש אחד שמקומו מורע יחסית.
    מדינה עשירה שתושביה עניים – זו מדינה עניה (שלא מחשבת את עושרה בצורה הנכונה).
    בכל אופן לדעתי חישובי התמ"ג לא נכונים. התמ"ג לוקח בחשבון כל הוצאה ויש הוצאות שלא תורמות לנו ואפילו מזיקות. למשל: ייצור סיגריות, ייצור סמים, כתיבת ספרי הסתה גזעניים, ייצור מזון מלא סוכר ומלח שמזיקים לבריאות, שמוש נרחב בעורכי-דין ובתי משפט כאשר יש סכסוכים, שמוש באנשים שמוכרים לך דברים מיותרים שאתה לא צריך, מכירת דירות יקרות בטרוף וכו'.

    אהבתי

  5. עשיתי בדיקה מעמיקה יותר של תיקוני יוקר המחיה. יוצא שכדי שהתיקונים יהיו מוצדקים אז בבריטניה וצרפת צריך להניח שהדברים זולים ב-20% בממוצע מבארץ. זה נראה לי מוגזם להניח כזה דבר.

    אהבתי

  6. שאלה לגבי תוצאות הבחירות:
    האם ישראל בסכנת קריסה עקב התוצאות?
    שוב יש תיקו.
    אף אחד לא מוכן לוותר.
    אז מה יהיה הלאה? סיבוב שלישי? סיבוב רביעי? סיבוב חמישי? סיבוב ששי?……………….

    אהבתי

  7. גם אם יהיו עשרה סיבובים המדינה לא תקרוס.. מניח שמנדלבליט יתייאש ויתן לביבי עסקת טיעון פנטסטית הרבה קודם.

    אהבתי

  8. אם נסתכל על מצבן היחסי של כל מדינות העולם נראה שמצבן היחסי בממוצע לא השתפר ולא הורע. על כל מי ששפר יחסית יש אחד שמקומו מורע יחסית.

    arn אתה מתכוון על כל מי שעלה בדרוג יש אחד שירד? זה מדעי? זה הגיוני? זה ממש נס סטטיסטי. זה מזכיר לי שראיתי פעם משחק כדורסל והפרשן אמר ששתי הקבוצות חלשות מאד בדרך כלל בכדורים חוזרים אבל הפעם הן טובות. אז מי יקח את הכדורים החוזרים? השופט? ברור שכשאחד עולה בדרוג הוא מחליף מישהו שיורד. זהו "יחסי" מצבן היחסי. בממוצע לכולם יש אי קיו 100 למרות שזה לא נראה ככה, ואם כולנו נשתדל אז נצליח לשמור בממוצע על 100 עגול.
    כנ"ל לגבי הוצאות, אין הוצאות מיותרות, לך הן מיותרות אבל לזה שמקבל את ההכנסות ומשלם מיסים הן רווח בלי ריח.
    קשה לחשב יוקר מחיה, צריך לחשב סל מזונות בהשוואה לשכר ממוצע בעיר, בכפר, עלות ונוחות הנסיעות, שרותי בריאות חינם או לא חינוך חינם או לא, שעות עבודה אם מותר לך להיות נשוי חיים פוליגמיים ואם אתה יכול להכנס למכונית ולחצות את הגבול למדינה אחרת לחופשה והאם יש אינטרנט חופשי ומה חשוב לך יותר בירה בלי הגבלה או שיעחה ספריטואלית

    אהבתי

  9. המגיב רדיש ברוטר:
    לאחר שעברתי על מספר נתונים בערים שונות, ברור כשמש מה התרחש –
    הליכוד איבד קרוב למנדט אחד רק בערים בהן יש קהילה אתיופית. מצביעים שעברו לכחול לבן, רואים זאת בבירור (בקרית מלאכי ונתניה לדוגמא). עדיין, אמרו שזה יהיה 2-3 מנדטים, אז לא כצעקתה. בסיבוב הקודם הליכוד איבדו את החלק הדרוזי, כעת את האתיופים. ביחד מדובר באולי 2 וקצת מנדטים, לא על זה הוכרעו הבחירות.

    כולנו:

    זה פשוט מדהים. התוצאה של ליברמן בכל עיר היא בערך סיכום של ליברמן+כולנו מהבחירות באפריל. ניתן להסיק שכל 4 המנדטים של כחלון עברו ישירות אל ליברמן. בפועל הפרטים מעט שונים – הליכוד החזיר 1 וקצת מנדטים של ליכודניקים של כחלון, איבד מנדט וקצת רוסי אל ליברמן, כל שאר מצביעי כחלון עברו אל ליברמן ברובם. התוצאה הסופית היא זהה – האיחוד עם כחלון לא הוסיף בנטו כלום, וליברמן בעצם הרוויח כמות שזהה לכמות שהשיגה כולנו בבחירות האחרונות.

    ש"ס:

    ש"ס לקחו לליכוד בערך מנדט אחד מסורתי עם קמפיין הגוועלד מול לפיד וליברמן. קמפיין הפחד פלוס ההבטחה שהצבעה להם זה כמו ביבי – עבד היטב.
    שוב שת"פ של אנשי שלאף ליברמן ודרעי? אחד לקח לליכוד מנדט רוסי, השני שאב מנדט מסורתי, הכל בעקבות הכסאח המזויף הזה ביניהם ("זה בגד בי… לא הוא בגד בי…" ברור).

    זהות:

    הליכוד וימינה הצליחו להחזיר את מצביעי זהות הסרוגים בעיקר, לרוב אלו שגרים ביו"ש. המאסה המרכזית, סטודנטים וחילוניים שגרים בערים הגדולות, לא יצאו להצביע (כאשר המיעוט המדיני עבר אל עוצמה, המיעוט של דת ומדינה בלבד עבר אל ליברמן, לא מדובר בכמויות משמעותיות).

    סיכום:

    כפי שרבים הזהירו. הימין הפסיד את הבחירות במהלך של שקד. האיבוד של מצביעי כחלון החילוניים ברובם, בני מעמד הביניים (פולקמן שפרש ותמך בליברמן מייצג אותם היטב), האיבוד של המנדט הרוסי הנוסף, האיבוד של 2 מנדטים של זהות שנשארו בבית, האיבוד של עוצמה שלא מצאה גוש מתאים – 6.5 מנדטים. אין טעם לנסות להחזיר חצי מנדט אתיופי או מנדט דרוזי, אבל ה6.5 מנדטים האלו, או חלק ניכר שלהם לפחות, היו נשארים בגוש אם היה מוקם בלוק ליברלי של זהות והימין החדש שדוחף את המצע של זהות (גם ביחסי דת ומדינה) – בלוק כזה היה מחזיר חלק נכבד מה3-4 מנדטים שעברו אל ליברמן (יוצאי בריה"מ והחילוניים של כחלון), והבלוק הדתי היה שואב בקלות את כל מצביעי עוצמה עם מקום ראוי (לפחות מקום רביעי לבן גביר).

    דבר נוסף –

    גוש השמאל שרד בזכות המהלך של פרץ. הוא המציא לעבודה 70 אלף קולות יש מאין (מצביעי גשר שהיו מתחת לחסימה, מה שהימין לא משכיל לעשות וכושל שוב ושוב) ובמקביל גרם להעברה של כמות זהה ("אשכנזים") למרץ – וככה הציל גם את מרץ וגם את העבודה. חשוב להבין שמרץ איבדה בערך 20-30 אלף קולות של ערבים בגלל אהוד ברק. ללא המעבר של "לבנים" מהעבודה הם היו עמוק מתחת לחסימה.

    עמיר פרץ בעצם עשה את המהלך הכי יעיל של גוש השמאל בשנים האחרונות. גרם לכך שהגוש אוסף קולות חדשים מהרצפה ובעצם לא מבזבז שום כוח, מציל שתי מפלגות שמאל, וגורם לכך שלמרות החישוב החדש (כל סכום שווה פחות מנדטים בגלל שיש יותר קולות מעל לחסימה) ואיבוד קל של חילוניים אל ליברמן, גוש השמאל יורד ב 1-2 מנדטים בלבד.

    חשוב להדגיש שוב שהפעם נשרפו הרבה פחות קולות מתחת לחסימה, והרבה יותר קולות נכנסו לחישוב (גם בגלל עלייה ערבית עצומה של 100 אלף קולות חדשים בערך) – לכן כל סכום מספרי מוחלט שווה הרבה פחות מנדטים. כחול לבן והליכוד – יתכן שיקבלו מעט יותר קולות מהפעם הקודמת (1.2 מיליון ו1.4 לליכוד) אף בחישוב הסכום יהיה שווה פחות מנדטים.
    הערבים יגדלו ב1-2 מנדטים בלבד, ליברמן ב3-4 אך העלייה שלהם מספרית היא הרבה יותר משמעותית ורק בגלל החישוב החדש בהשוואה לפעם הקודמת העלייה נראית מתונה יותר.
    https://rotter.net/forum/scoops1/576780.shtml

    אהבתי

  10. מה יקרה אם מישהו מהשמאל יציע חוק שלפיו אסור לראש ממשלה לכהן יותר מ-3 קדנציות?
    הרי יתכן ויש רוב בכנסת לחוק זה.

    אהבתי

  11. הנגיד האירופאי, מריו דראגי, דפק על השולחן השבוע, כשהוריד את הריבית על פיקדונות למינוס 0.5, כך שאירופאים משלמים ריבית לבנק על זה שהם מפקידים כסף בבנק. בנוסף, הוא גם התחייב להמשיך לספק כסף זול לממשלות באירופה. לכאורה, הוא בסך הכל ממשיך בפעולות שהתחיל נגיד הבנק המרכזי האמריקאי, בן ברננקי, ב- 2008 כשהוריד את הריבית לאפס, והדפיס כמויות עצומות של כסף. אבל כשברננקי עשה את זה, המטרה העיקרית הייתה להציל את מערכת האשראי העולמית.

    אהבתי

  12. פייק ניוז: ישראל דורכת במקום. אמת:היא לא
    איך אפשר להעריך את רמת ואיכות המחייה שלנו באופן מוחלט ובהשוואה למדינות אירופה? גם בברית המועצות כל שנה המצב השתפר במספרים אבל תנאי המחייה הורעו.?
    האם החיים שלנו נוחים וקלים מאשר היו לפני 10 שנים? והאם זה קשור להתפתחות טכנולוגית או להתקדמות כלכלית של המדינה?

    Liked by 1 person

  13. הדבר הכי קרוב לזה שאני מכיר הוא אתר numbeo ואומדני המחירים בו נראים לי הגיוניים גם אם מאוד קשה לדעת עד כמה מדויקים. ברור ממנו שישראל יקרה, בפרט תל אביב, אבל נראה לי שמוגזם להעריך שיקרה עד מה שיוצא מנתוני התמ"ג המותאמים. 20 אחוז יותר מצרפת ומבריטניה? לכן נראה לי שהתאמות התמ"ג ליוקר מחיה מוגזמות וממעיטות בהתקדמותה של ישראל.
    הבעיה המקרו כלכלית הגדולה היא השמירה המלאכותית על גרעון שלושה אחוז כשהריבית אפסית. זאת בשעה שאולי דווקא גרעון של שמונה אחוזים היה מאפשר לישראל לנצל כיאות את חוזקת המטבע שלה כדי לתת לאזרחים לחיות טוב יותר.

    אהבתי

כתיבת תגובה