מגדל פיזה של אמריקה

זה פוסט שלישי על מבחני פיז"ה ועושר לאומי. הפעם אתבונן בתוצאות מארה"ב, שהיא כמובן המדינה החשובה בעולם המערבי ובעולם בכלל. ארה"ב מחולקת גזעית, כאשר ישנו הבדל גדול בתוצאות בין הגזעים השונים. כדי לפשט עניינים וגם כדי לפתור את בעיית שפת האם הספרדית של ההיספנים, הסתכלתי רק על ציוני המתמטיקה ולא על ציוני הבנת הנקרא. בפוסט הקודם כבר ראינו שמתמטיקה לבדה מיטיבה לנבא עושר לאומי.

אחוזי הצטיינות מתמטית (רמות 5,6) ציון מתמטי ציונים באמריקה
5.9 499 לבנים
2.1 446 היספנים
אפסית 419 שחורים
10 498 אסייתים
11 496 יהודים בישראל
(אם משרד החינוך לא היה מוליך שולל בנושא הבנים החרדים, הציונים היו מעט נמוכים יותר, אבל לא הבדל עצום. בערך 493 נק', 10% מצטיינים)

ההיספנים הולכים להיות קבוצה גדולה באמריקה בעתיד. לאיזה מדינות יש ציון פיז"ה מתמטי דומה לציון ההיספאני? קפריסין, רומניה, צ'ילה. על אף הפער מציוני הלבנים אולי זה נתון חיובי. אם אנשים חושבים שארה"ב תהפוך לפיסת גיהנום בגלל ההגירה ההיספאנית אליה, אין לזה שום הוכחות בנתונים. המדינות עם ציונים דומים לציון של המיעוט ההיספני בארה"ב הן מדינות מתפקדות היטב.

מעניין גם שהשחורים באמריקה משיגים ציונים העולים בהרבה על אלו של נבחנים במדינות שחורות. הם נמצאים בקבוצה אחת עם תאילנד, טורקיה, אלבניה. אלו מדינות שנמצאות הרבה הרבה מעל הרפובליקה הדומיניקנית.

הטבלה חושפת גם את האיקס פקטור של ישראל. נכון שהממוצע לא מי יודע מה, אבל אחוז ההצטיינות ממש יפה, גם ביחס ללבנים באמריקה.

מעניין להסתכל גם על שיעור התלמידים הגרועים במיוחד:

אחוזי הנחשלות המתמטית נבחנים באמריקה
16.8 לבנים
39.2 היספנים
51 שחורים
19 אסייתים
22 יהודים בישראל
הבנים החרדים לא לומדים כלל מתמטיקה, אבל אם היו לומדים ומוציאים ציונים דומים לבנות החרדיות, הם לא היו מגבירים את שיעור הנחשלות המתמטית במדינה.

גם כאן, הישגי ההיספנים דומים לאלו של תלמידים בקפריסין וברומניה. כלומר, אין סיבה להניח שההיספנים מביאים לארה"ב נחשלות שחורגת ממה שמוכר במדינות מערביות (גם אם העניות שבהן). דבר דומה ניתן לומר גם לגבי השחורים באמריקה. בהתפלגות הפנימית בתוכם הם דומים למצב במדינות כמו טורקיה ואלבניה, לא למדינות אפריקניות. ברפובליקה הדומיניקנית לשם השוואה 90% מהתלמידים מוגדרים נחשלים במתמטיקה.

53 תגובות בנושא “מגדל פיזה של אמריקה

  1. ,תמריץ,
    המתמטיקה היא המצאה של הפריבילגים הלבנים שתכליתה לדכא את המיעוטים הכהים. בוש לך

    אהבתי

  2. תיקון
    אם אתה מחשב את העתיד אתה צריך לעשות אינטרפולציה של התוצאות לילדיו של שחור ולבנה או היספנית וגבר לבן ומכיון שאלו בעיקר יהיו דמוקרטים זה יוריד את מנת המשכל של המפלגה הדמוקרטית.

    אהבתי

  3. אנסה ואבדוק איך זה עובד. אולי אפילו יפתור את בעיית התגובות הנעלמות כי יבוא במקום הסינונים של וורדפרס.

    אהבתי

  4. רק הערות

    א. " … ההיספנים הולכים להיות קבוצה גדולה באמריקה בעתיד. לאיזה מדינות יש ציון פיז"ה מתמטי דומה לציון ההיספאני? קפריסין, רומניה, צ'ילה. על אף הפער מציוני הלבנים אולי זה נתון חיובי. אם אנשים חושבים שארה"ב תהפוך לפיסת גיהנום בגלל ההגירה ההיספאנית אליה, אין לזה שום הוכחות בנתונים. המדינות עם ציונים דומים לציון של המיעוט ההיספני בארה"ב הן מדינות מתפקדות היטב. …-'
    + " … אין סיבה להניח שההיספנים מביאים לארה"ב נחשלות שחורגת ממה שמוכר במדינות מערביות
    (גם אם העניות שבהן) …"
    _____________________
    לו הייתי אמריקאית הייתי מתקשה לקבל בשיויון נפש את הדרדרותה העתידית של ארה'ב לרמתן של קפריסין ורומנייה.
    נכון שלא מדובר ב"גיהנום", אך מדובר במספר צעדים לא מבוטל של ארה'ב הרחק מגן עדן. הידרדרות מכאיבה של שלבים רבים בסולם.

    אני חייבת להוסיף שלו הייתי חלק מהרוב האמריקאי העכשווי, הלבן – פרוטסטנטי, הייתי נחרדת גם מהשינוי התרבותי הצפוי. כשתשתנה אוכלוסיית ארה'ב. אולי אפילו נחרדת יותר משינוי התרבות מאשר מההרעה הצפויה בדרוג הכלכלי – התפתותי של מדינתי ועוצמתה העולמית.
    נראה לי שניתן להתייחס לשתי חברות הקונגרס הצעירות,, שתכננו לבקר בפלסטין הכבושה והמעונה, כסנוניות המבשרות את הגעת השינוי התרבותי. אך סביר שמדינה בעלת רוב היספני – קתולי תהיה הרבה יותר אוהדת למדינות "המוחלשות" של העולם (כולל כמובן מדינות ערב) והרבה יותר עוינת ליהודים שהעיזו להקים לעצמם מדינה.

    ב. " … מעניין גם שהשחורים באמריקה משיגים ציונים העולים בהרבה על אלו של נבחנים במדינות שחורות. הם נמצאים בקבוצה אחת עם תאילנד, טורקיה, אלבניה. אלו מדינות שנמצאות הרבה הרבה מעל הרפובליקה הדומיניקנית. … דבר דומה ניתן לומר גם לגבי השחורים באמריקה. בהתפלגות הפנימית בתוכם הם דומים למצב במדינות כמו צ'ילה, טורקיה ואלבניה, לא למדינות אפריקניות. ברפובליקה הדומיניקנית לשם השוואה 90% מהתלמידים מוגדרים נחשלים במתמטיקה. …"
    _________________________
    זכורה לי במעורפל טענה שברוב המכריע של האמריקאים – אפריקאים, צאצאי העבדים, נמצא יותר משמץ שבשמץ של DNA לבן. בחלקם מדובר בעשרה אחוזים ומעלה.
    בחלק קטן מהשחורים האמריקאים נוסף גם מעט DNA היספני ו/או אמריקאי ילידי.

    תערובת גנטית זו היא אחד הגורמים המבחינים בין האפרו-אמריקאים לבין התושבים האפריקאיים המקוריים, שמאזוריהם הובאו העבדים לארה'ב.
    הוכחה גנטית חותכת לנוהג של הלבנים, בעלי העבדים ועובדיהם, לאנוס את השפחות השחורות ולהכניסן להריון. גם כיון שהלידה עשויה להעניק להם עבד קטנטן נוסף אותו לא יאלצו לקנות במיטב כספם.
    בכל מקרה, הפער האדיר באינטליגנציה לרעת השחורים (על כל השלכותיו) רק צומצם בטיפה. לא התבטל.
    (מה שהיה אמור לספק נשק נוסף למבקשים למנוע את המשך מתן אזרחות ישראלית לעוד ועוד אתיופיים, הטוענים שיש איזשהו קשר *גם* לפאלשמורה, הטוענים שיש להם איזשהו קשר *גם* ליהודי אתיופיה. )

    ג. הטבלה חושפת גם את האיקס פקטור של ישראל. נכון שהממוצע לא מי יודע מה, אבל אחוז ההצטיינות ממש יפה, גם ביחס ללבנים באמריקה. … מעניין להסתכל גם על שיעור התלמידים הגרועים במיוחד: … הבנים החרדים לא לומדים כלל מתמטיקה, אבל אם היו לומדים ומוציאים ציונים דומים לבנות החרדיות, הם לא היו מגבירים את שיעור הנחשלות המתמטית במדינה.מ…'
    _______________________________
    כפי שציינתי גם בפוסט קודם – אם מתמקדים בגנטיקה בלבד – איני מבינה איך נוצר פער גדול כל כך באינטליגנטיה בין הישראלים לבין "הלבנים" בארה'ב.
    על אחת כמה וכמה בין יהודי ישראל לבין יהודי ארה'ב.
    על אחת כמה וכמה וכמה וכמה בין החרדים בישראל לבין תלמידי החינוך הממלכתי והממלכתי דתי. ההתמיינות הפנימית של עם ישראל למגזרים אלו נמשכת מספר דורות מצומצם, וזרם הנכנסים לתוך כל מגזר בשנה וזרם היוצאים ממנו – הוא זרם חלש בלבד. לעיתים לא יותר מטפטוף. לא משהו שיכול להסביר פערים של עשרות נקודות.

    מה שמעמיד בעיני בסימן שאלה, לפחות בהתייחסות לאינטליגנציה של החרדים בישראל, את ההסבר הגנטי לפערי ההצלחה במבחנים.
    ואם לא מדובר במטען הגנטי, אלא בהסברים תרבותיים ו/או סביבתיים – אזי יש שפע מקום לתקוות לשינוי.

    Liked by 1 person

  5. אני מסכים שאין במידע הזה לשכך חרדותיו של מי שחושש מהיספניזציה של ארה"ב.. אולי רק להרגיע את הקשות שבחרדות.

    אני מכיר אומדן של 20 עד 25 אחוז דם אירופי בשחורים בארה"ב.
    ישראל היא מדינה של קיבוץ גלויות. חלק מהיהודים בישראל הוא בעל מראה מזרח תיכוני מובהק. אולי ההפתעה הגנטית היא דווקא בקשרים הגנטיים החזקים בינם לבין אחיהם האירופיים ובכך שקשה לראות בנתוני הפיז"ה האחרונים עליונות של החינוך הממלכתי על הממלכתי דתי למרות שהממלכתי דתי הוא יותר מזרחי.

    אהבתי

  6. לגבי החרדים אני מודה שאין לנו מידע להסביר את הישגיהם החלשים. הייתי מהמר על סביבה, אבל לא במאת האחוזים.

    אהבתי

  7. לא הייתי אומר שהפער צומצם בטיפה. מדינות סאב הסהרה ומדינות כמו טורקיה ותאילנד – יש הבדל מטורף ברמת התפקוד שלהן. גדול בהרבה בין ההבדל בין תאילנד לדנמרק לדעתי.

    אהבתי

  8. תמריץ, אם קשה לראות עליונות של הממלכתי על הממלכתי דתי, אולי בכל זאת איכות החינוך היא המשפיעה ולא הגנים האשכנזיים/ מזרחיים? אני יודע שזה נוגד את אמונתך המוצקה בעליונות האייקיו אצל בעלי גנום אירופי, אבל האם נתונים כאלה לא מעוררים אצלך אף שמץ ספק בריא?
    כנל לגבי הישגי שחורים בארהב לעומת אפריקה – אתה ישר רץ להסבר של ערבוב גנים אירופאים, אבל לא יכול להיות שהם פשוט מקבלים חינוך יותר טוב?

    אהבתי

  9. האם, לשיטתך, המדיניות היעילה ביותר בישראל תהיה השקעת משאבים נוספים בתלמידי העשירים, וצמצום ההשקעה בערים נחשלות? הרי התועלת בהשקעה בנחשלים מוגבלת עקב הגנטיקה שלהם. אם כך מבחינה לאומית עדיף להשקיע בטובים על מנת שימשכו אותנו קדימה?

    אהבתי

  10. לא אמרתי כזה דבר.. מה עוד שאני באופן כללי לא כזה מאמין לנוסחה שכסף שווה חינוך. אדם יכול לשבת מול האינטרנט בעלות חבילת גלישה של שלושים שקל לחודש ולהתחנך נפלא.
    אם יש איזו מסקנה מדבריי שבכל אופן ניתן לגזור זה שמוטב להותיר את החינוך ציבורי כי הורים ישלמו יותר מדי כסף על חינוך פרטי בשעה שאינו מצדיק זאת. זאת בדומה למערכת בריאות פרטית שגוררת הוצאות עתק על טיפולים לא נחוצים. אנשים אינם מסוגלים להעריך עד כמה טיפולים הם לא נחוצים.

    אהבתי

  11. Study Shows Education Boosts IQ
    By Janice Wood
    Associate News Editor Last updated: 8 Aug 2018
    ~ 2 MIN READ
    How much does education affect intelligence?

    A new study has found that a year of schooling improves IQ scores by 1 to 5 points.

    “Our analyses provide the strongest evidence yet that education raises intelligence test scores,” said psychological scientist Dr. Stuart J. Ritchie of the University of Edinburgh. “We looked at 42 datasets using several different research designs and found that, overall, adding an extra year of schooling in this way improved people’s IQ scores by between 1 and 5 points.”

    Liked by 1 person

  12. According to Galloway, students who got a full two years of extra schooling showed an IQ gain of more than 7 points. Those with just one additional year of compulsory education during the phase in period gained approximately 3.7 IQ points.

    אהבתי

  13. סטוארט ריצ'י מדען אייקיו רציני מאוד. אני בוודאי לא חולק על כך שחינוך יכול להעלות הישגים במבחנים. ככל שחינוך דומה בין מדינות, ככה הרכיב הגנטי יבוא לידי ביטוי. דוגמה פשוטה שכבר דוברה פה: ההישגים האיומים שבנים חרדים יקבלו במבחני פיז"ה אם היו עושים אותם, הם דבר שחינוך יכול לשפר.

    אהבתי

  14. אני חושב שלמערכת החינוך יש עוד הרבה מה להשתפר. ובכלל מגזימים בחשיבות טריגונומטריה מול כישורי חיים אחרים כמו אסרטיביות, אמפתיה או הבנה פיננסית מינימלית.

    אהבתי

  15. –When black or mixed-race children are raised in white rather than black homes, their preadolescent test scores rise dramatically. Black adoptees' scores seem to fall in adolescence, but this is what we would expect if, as seems likely, their social and cultural environment comes to resemble that of other black adolescents and becomes less like that of the average white adolescent.

    –Even nonverbal IQ scores are sensitive to environmental change. Scores on nonverbal IQ tests have risen dramatically throughout the world since the 1930s. The average white scored higher on the Stanford-Binet in 1978 than 82 percent of whites who took the test in 1932. Such findings reinforce the implications of adoption studies: large environmental changes can have a large impact on test performance.

    אהבתי

  16. מה שצוטט פה זו דרך קצת תחמנית להציג ממצא מס' 1 בעד התורשה: הישגי ילדים בגלל שיפור חינוך וסביבה הם קצרי טווח ומתאפסים בבגרות.

    אהבתי

  17. לשאלת הפער בין החינוך הממלכתי לממלכתי דתי אין ספק שהפער הקטן מעיד על צמצום פערים בין אשכנזים למזרחים (שנמצאים בשיעור גבוה משמעותית יותר בממלכתי דתי) אבל יהודים מארצות ערב אינם ערבים גנטית על אף כל מיני טענות של סוציולוגים שמדובר ב"יהודים ערבים". יש גם פער הישגים גדול בין ערבים נוצרים לערבים מוסלמים ואני בטוח שאפשר לזהות הבדל גנטי בין הקבוצות.

    אהבתי

  18. לרינגו,

    מאמר מאלכסון של סטיוארט ריצי על תקפות מבחני אינטליגנציה והקשר בין הציונים לבין המטען התורשתי.
    בעברית, לא מאוד ארוך, בשפה ברורה ובעיני די משכנע. אפשר לקרוא גם את הדיון בתגובות ולהשתכנע עוד יותר.

    https://alaxon.co.il/thought/%D7%90%D7%9C-%D7%AA%D7%A8%D7%93%D7%95-%D7%9C%D7%94%D7%9D-%D7%9E%D7%94%D7%A9%D7%9B%D7%9C/

    אני חייבת להוסיף הסתייגות. למעשה הבהרה.
    כל מי שטוען שאין *גם* לחינוך / לסביבה השפעה משמעותית – טועה ומטעה.
    על ההשפעה הדרמטית, והבלתי ניתנת לתיקון, של תזונה ומחלות בחודשי ההריון ובשנות החיים הראשונות על התפתחות המוח – מיותר להרחיב.
    אבל לא מדובר רק בסביבה הפיזית, אלא גם בחינוך ובתרבות.
    יש הוכחות משכנעות ליכולת לשפר ציוני אינטליגנציה / מבחני פיזה / ציון פסיכומטרי באמצעות קורסים קצרים למדי. השיפור אמנם מוגבל בגודלו (בהערכה מאוד מאוד גסה – תוספת של כעשרה אחוז מהציון לפני הקורס). אבל עשרה אחוז הם במקרים רבים כל מה שנדרש בכדי להבחין בין הצלחה מוחלטת לבין כישלון מוחלט (לדוגמא בכניסה / אי כניסה למגמת לימודים נחשקת).

    כפי שהוזכר גם בפוסט זה – הוכחה היכולת של הורים מאמצים להעלות את סיכויי ההצלחה של ילדיהם המאומצים. שוב, ההצלחה אמנם מוגבלת, אבל קיימת.
    כנ'ל, בהמשך למבחני המרשמלו שכבר הוזכרו, הוכחה היכולת ללמד ילדים טכניקות שיעזרו להם לדחות סיפוקים מיידים. מכאן היכולת להשפיע בכך
    על סיכויי הצלחתם בחיים שנים רבות אח'כ.

    מכאן, איני מזלזלת (בדומה לתמריץ) בחשיבות ההשקעה במערכת החינוך.
    מקרה הדרוזים בתיכון בבית ג'אן אינו נס חד פעמי ובלתי ניתן להסבר. (אם כי קיימת כנראה השפעה גם לירידה הדרמטית במגזר הדרוזי במספר הילדים לאשה, ואולי גם השפעה לשילוב הרב של הגברים הדרוזים במגזר היהודי דרך הצבא והמשטרה).
    כנ'ל לא מדובר בנס חד פעמי כשדנים בהצלחה המתמשכת של בוגרי בתי הספר הפרטיים של הערבים הנוצרים.
    אם כי דוגמאות אלו רומזות שלא כדאי פשוט להשקיע עוד ועוד תקציבים במערכת החינוך הממשלתית הבזבזנית והדי כושלת של ישראל. היא זקוקה קודם לנעור מאוד רציני או לאופציה להפנות תקציבים למסגרות לימוד עצמאיות.

    ##############################

    לתמריץ,
    כתבת: "לגבי החרדים אני מודה שאין לנו מידע להסביר את הישגיהם החלשים. הייתי מהמר על סביבה, אבל לא במאת האחוזים."
    —————————

    מאוד אשמח אם תרחיב למה כוונתך ב"סביבה".

    תהייה נוספת שלי: כיון שהמגזר החרדי חי במדינה מערבית, "הסביבה" שבה מגודלים ילדי המגזר היא כנראה ההעדפה התרבותית של המגזר / סדרי עדיפויות שלו. לדוגמא בחירה להשקיע יותר בספרי קודש כרוכים בעור, בגדי שבת מהודרים וכלי כסף ופחות בדגים, באגוזים ובפירות.
    כלומר, במקרה של המגזר החרדי בישראל, כיצד ניתן להפריד בין סביבה לבין תרבות? / מדוע אינך "מהמר" על תרבות?

    אהבתי

  19. סביבה לרבות סביבה תרבותית. תזונה, רמת בתי הספר, זמן שמוקדש להוראת מקצועות חול, חשיפה לטלוויזיה ולאינטרנט (מודה שאני לא בטוח שאני מבין למה שזה יעזור למתמטיקה), השקעה הורית וכל הדברים האלו.
    מהבחינה הגנטית פונדמנטליזם הוא הבחירה של הפחות אינטליגנטים ולכן לכאורה מי שהוריו חרדים נולד לכאלו שבחרו בחירה שמחשידה את איכות הגנום שלהם.

    אהבתי

  20. אוף אוף טופיק,

    ביקורת / תמצות שני ספרים.
    פחד, בושה, אשמה והתאבדות. תגובות גרמנים פשוטים מיד לאחר ההכרה בתבוסתם במלחמת העולם השניה.

    לפחות עבורי – חווית קריאה די מוזרה. מצד אחד הזדהות עם המצוקה האנושית המאוד קשה שלהם, ומצד שני גם טונות של שמחה לאיד, ואפילו "היה מגיע להם לסבול הרבה יותר".

    https://www.newstatesman.com/culture/books/2019/08/fear-shame-guilt-suicide-ordinary-germans-end-second-world-war

    אהבתי

  21. "האם החרדים נמוכים יותר? שאלה חשובה מאין כמוה להבנת העניין."

    למיטב זכרוני – באחד הפוסטים הקודמים אתה טענת שהם נמוכים יותר.

    אם זו אכן עובדה מוכחת, הדבר רומז לפגיעה גופנית בהתפתחות הילדים. לדוג' בהשפעת תזונה לקויה.

    ו/או שהיהודים הפחות חזקים פיזית והפחות אטרקטיביים גופנית – נמשכו למסגרות חרדיות יותר מאשר יהודים חזקים ואטרקטיבים (שהעזו להתנתק ממשפחותיהם, ויסדו קיבוצים בכדי לעבוד בחקלאות בימים ולשמור בלילות ,🙂).

    אגב, למרות כל הגינויים וההשמצות על התמכרות למסכים וסכנות הטלוויזיה והאינטרנט – יש הוכחות לתרומתם להשכלה הכללית של ילדים, לאוצר המילים שלהם ועוד.
    השאלה הקריטית היא כמובן מה העיסוק החליפי לזמן המסכים. שיחה מחכימה עם מבוגר מהם או שעמום ובהייה באויר או איזושהי מריבה דבילית עם אח/ות.

    אהבתי

  22. משרד הבריאות לא רושם גובה ממוצע של ילדים, אבל רושם גובה נמוך קיצונית. הוא קיים ב-7.5 אחוז מהילדים החרדים לעומת פחות מ-3 אחוז בחינוך החילוני.

    אהבתי

  23. גובה נמוך קיצונית קורלטיבי למספר רב של תסמונות פיגור שכלי. הציבור החרדי מסרב לבצע הפלות. אולי זה מסביר חלקית את התוצאות?

    אהבתי

  24. זה באמת הבדל – הציבור החילוני עוסק כיום במרץ באוגניקה על ידי הפלות של עוברים בעייתיים. החרדים מסתפקים באוגניקה על ידי בדיקות התאמה טרם שידוך.

    אהבתי

  25. לתמריץ,

    האם ידועים לך נתונים על אופן הפיזור של "הנמוכים קיצונית" בתוך המגזר החרדי?

    הסבר חשיבות השאלה:

    אם קיימים ריכוזים חרדיים שבהם שיעור מאוד גבוה של נמוכים קיצונית (חצרות חסידיות או מקומות יישוב הנוטים להתחתן בעיקר בינם לבין עצמם) – מתחזק החשד לקיום מחלה/ות גנטיות. לדוגמא מחלות המשפיעות על תפקוד הורמון הגדילה. מה שמכוון מאמצים לאיתור האוכלוסיות בסיכון גבוה במיוחד, מאמצי גילוי מוקדם ומניעה (לפני הנישואין או בתחילת ההריון) או חלופית לזיהוי מוקדם ככל האפשר של הסובלים מהבעייה והקדמת מועד תחילת הטיפול.

    אבל אם הנמוכים קיצונית מפוזרים באופן כמעט שווה בתוך המגזר החרדי, כולל ברשת מעיין החינוך של ש'ס, בקרב ליטאים, חסידים ובכל מקומות הריכוז החרדיים בארץ – מתחזק החשד שמדובר בליקוי/ים באופן הטיפול השכיח בנשים הרות, מניקות ו/או בפעוטות ובילדים. לדוגמא בשל תפריט תזונתי הסובל מחסרים משמעותיים בחלק מחומרי התזונה החיוניים. מה שמכוון מאמצים לזיהוי אותם חסרים תזונתיים, ומאמצי הסברה באמצעות טיפות חלב, עיתונות חרדית המכוונת לכל המשפחה, "יועצי הבריאות" החרדיים וכד'.

    אהבתי

  26. "אבל אם הנמוכים קיצונית מפוזרים באופן כמעט שווה בתוך המגזר החרדי…."

    לא בהכרח, ההתנגדות להפלות קבועה לאורך כל המגזר. אם כבר, צריך לבדוק הבדלים בין חסידיות עשירות מול עניות.

    אהבתי

  27. קמיליה –
    תודה על ההפניה למאמר. רק אציין שוב: אני לרגע לא טוען שאין קשר בין גנטיקה לבין איי קיו. כמו שיש קשר בין גנטיקה לגובה, כך יש קשר בין גנטיקה לתכונות מסוימות של המוח אשר גורמות לאיי קיו גבוה יותר. אני גם לא טוען שבלתי אפשרי שלאפריקאים באופן גנטי יש איי קיו נמוך יותר מללבנים. זה בהחלט אפשרי. אני רק טוען שזה לא מוכח מעל לכל ספק סביר, כי כאשר משווים אוכלוסיות גדולות בלתי אפשרי לנטרל את ההשפעות הסביבתיות. כלומר, אם ניקח שני ילדים שגדלו באותו בית, באותה תזונה, באותה מערכת חינוך, ונראה כי לאחד איי קיו 130 ולשני 90 הרי שההשפעה הגנטית היא מוכחת מעל כל ספק סביר. אבל – כאשר משווים את אוכלוסיית אנגולה לאוכלוסיית הולנד אין שום דרך לגזור מסקנה כזאת.
    תמריץ כתב: ״בהינתן מערכת חינוך זהה, אז יבואו לידי ביטוי ההבדלים הגנטיים״. אם כך אדרבא, הראו לי שתי מדינות עם מערכת חינוך זהה (וסביבה זהה, ותזונה זהה), אשר האחת מאוכלסת בלבנים והשנייה בשחורים, והוכיחו לי כי הלבנים מצליחים יותר מן השחורים במבחני איי קיו. לא הצלחתם? אז אני לא משוכנע.
    כמו כן: לא יהיה רכב אוטונומי נפוץ, אמיתי, על הכביש, לפני 2030. אמרתי בעבר וכל יומיים מתפרסמת עוד כתבה בכיוון.
    כמו כן: we work זו בועה ועבודה בעיניים שאין כדוגמתה.

    אהבתי

  28. כבר כתבתי פעם שהייתי רוצה לראות ציונים של ילדים לשחורים בוגרי הרווארד שלא ניתן לטעון שלא נתנו לילדיהם חינוך מעולה. בינתיים נסתפק בציונים של הקטארים שהמדינה שלהם היא העשירה בעולם. הם גרועים משל ערביי ישראל.

    אהבתי

  29. תמריץ, האם יש לך נתונים *עדכניים* לגבי הישגי הפזורה הניגרית בבריטניה ובארה"ב? דומני שהזכרת אותם בעבר, כדוגמה מפריכה או לפחות, מאתגרת.

    אהבתי

  30. לנטול ח,
    כתבת:
    א. "אבל אם הנמוכים קיצונית מפוזרים באופן כמעט שווה בתוך המגזר החרדי…."
    ——–
    לא בהכרח, ההתנגדות להפלות קבועה לאורך כל המגזר … ".
    _________________________
    לצורך הדיון, אני מוכנה לקבל את ההנחה שהרבנים המקלים יחסית בנושאי הפסקות הריון והמחמירים יחסית בכך – מפוזרים באופן שווה בכל חלקי המגזר החרדי.
    אבל לכל תת קבוצה אתנית של חרדים – יתגלו מחלות גנטיות שכיחות אחרות. רק חלק מהמחלות התורשתיות ישפיעו על גובה הלוקים בהן.
    המחלות התורשתיות השכיחות בעיקר בקרב יהודים ממוצא צפון אפריקאי, לדוגמא, שונות מהמחלות התורשתיות השכיחות בקרב יהודים ממוצא מזרח אירופי, ומהמחלות השכיחות בקרב יוצאי עירק או תימן. ראה לדוג' מחלת בלום.

    מכאן נובע שאם אחוז הנמוכים בצורה קיצונית זהה ברשתות החינוך שבהן לומדים בעיקר יוצאי מזרח אירופה וברשת ש'ס – הייתי פונה לחפש את המטבע גם/רק תחת פנס אחר.

    ב. " … אם כבר, צריך לבדוק הבדלים בין חסידיות עשירות מול עניות."
    —————-
    1. כללית, איני סומכת על הנתונים הרשמיים של הכנסות. לא לגבי חסידויות ולא לגבי משפחות.
    ובעיקר לא לגבי המגזר החרדי והמגזר הערבי.
    ניתן להסביר את גודל הפער בין ההכנסות המדווחות במגזרים אלו לבין הערכת ההוצאות שלהם רק בעומק אדיר של כלכלה שחורה ו/או בשכיחות מאוד גבוהה של התערבויות ניסיות אלוהיות.

    2. ידוע לכולנו שקיים עוני משמעותי גם במגזר החילוני, הדתי לאומי והערבי . לא רק בקרב חרדים.
    מכאן שקשה לי להסביר את *גודל* הפער, שהציג תמריץ, בשכיחות הנמוכים קיצונית בין המגזר החרדי למגזרים האחרים – רק בהבדלי ההכנסות בין המגזרים.
    עם זאת, ברור לכל שתזונה בריאה רחוקה מלהיות תזונה חסכונית.

    3. למרות שתי ההסתייגויות הנ'ל, כמובן שאיני מתנגדת לכל הנסיונות לבחון את השפעת העוני ומחירי המזון על גובה הילדים. יתכן ויתגלה משהו חשוב.
    מה עוד שיתכן וכיוון מחקרי זה יוביל לבחינת יתכנות החדרת תוספי מזון חיוניים לתוך מוצרי מזון בסיסיים. לא רק למאמצי הסברה להורים. לדוגמא הוספת יוד או מגנזים ללחם האחיד. (נושא די בעייתי. בדומה למחלוקת העזה לגבי החדרת פלואור לתוך מי השתייה)

    ######################################

    לרזיב,

    כפי שכבר ציינתי – "הפזורה" הניגרית *אינה* יכולה להוות מדגם מייצג של אוכלוסיית ניגריה.
    זו תת קבוצה מאוד סלקטיבית. מכאן דקבוצה סלקטיבית של מהגרים אינה יכולה להפריך השערות לגבי אוכלוסיית המקור או לאתגרן. (אלא אם מדובר על הגירה ללא כל תהליכי סלקציה. לדוגמא הבריחה ההמונית של כל בני הרוהינגה ממיאנמאר לבנגלדש).
    בעיני הישגי הפזורה הניגרית במערב משקפים בעיקר את כישלון ניגריה לשמור על האליטה שלה / את כוח המשיכה החזק של בריטניה וארה'ב, והצלחתן למשוך אליהן את המצטיינים ביותר מכל מדינות העולם השני והשלישי, ולרוקנן ממיטב כישרונותיהם.

    אהבתי

  31. כיון שהזכרתי את תסמונת בלום:

    תסמונת בלום
    זוהי מחלה הנחשבת נדירה ביותר בקרב כלל האוכלוסייה, אך שיעור הנשאות שלה בקרב אשכנזים עומד על 1 מכל 100. בנוסף, על פי הסטטיסטיקה, בכל 40 אלף לידות יוולד תינוק אחד הלוקה במחלה. תסמונת בלום מאופיינת בין היתר בבעיות גדילה והתפתחות בתוך הרחם.

    החולים בתסמונת בלום יהיו נמוכים במיוחד (גובהם לא יעלה על 148 ס"מ). הם יהיו רגישים במיוחד לזיהומים ולקרני השמש, וייטו לחלות במחלות ממאירות כמו סרטן בשלבים מוקדמים של החיים. כמו כן, אנשים החולים בתסמונת יהיו בעלי קול גבוה ואף או אוזניים גדולות, ויימצאו בסיכון מוגבר לסבול מבעיות במערכת הסיכון ולחלות בסוכרת ובמחלת ריאות חסימתית כרונית. גברים הסובלים מהתסמונת יתקשו לייצר זרע ולא יהיו פוריים, ונשים יחוו את גיל המעבר מוקדם מהרגיל.

    —————
    נלקח מכתבה פופולרית בוואלה שניסתה לענות על השאלה האם מחלות תורשתיות נפוצות יותר בקרב האשכנזים מאשר בקרב הספרדים.

    https://healthy.walla.co.il/item/3056599#!/wallahistory

    אמלק: ההבדל הגדול בין אשכנזים לספרדים אינו בשכיחות הצרות הקשות אלא בסוג הצרות הקשות.

    אהבתי

  32. קמיליה, לא ניתן ללמוד שום דבר מקבוצה סלקטיבית?? אם כיוון הסלקציה ידוע, אז ניתן. למשל, נבחרת הכדורסל של הפיגמים* בהחלט יכולה ללמד אותנו משהו על גובהם של הפיגמים (חסם עליון).

    * בלי שחקני רכש…

    אהבתי

  33. מצטרפת להמלצת תמריץ על תיכון בית ג'אן.
    אם כי לתפיסתי הישגי תלמידיו אינם נובעים בעיקר מרמאויות (בנוסח הישגי ה"ספורטאיות המזרח גרמניות" )אלא מסוג של החלטה תרבותית.
    גחירה תרבותית מזרח אסיאתית שהגיעה, למרבה הפלא, למגזר הישראלי-דרוזי. ערך לפיו "הצלחה בחיים" (תנאי הכרחי בגרות) חשובה שבעתיים מאושר הפרט וחופש הבחירה האישית שלו, והצבת נורמה לפיה ראוי לתבוע מבני נוער ימי לימוד של 15 שעות ביום ( !!! ) בכדי להגיע להצלחה מסחררת
    בבחינות הבגרות.

    כתבה הנמצאת בקונטרסט מדהים לכתבה שהביא בפוסט הקודם חייל זקן, על
    הכישלון האדיר בבגרויות של תלמידי בתי הספר הדמוקרטיים. גם זו בחירה תרבותית של ההורים (שמשולבת בהפניית אחוז מדהים של בעלי לקויות למידה, קשב וריכוז לבתי הספר הדמוקרטיים).
    סינון תלמידים שלא יכול להתבצע ביישוב קטן יחסית, עם תיכון אחד, כמו בית ג'אן.

    Liked by 1 person

  34. התוצאות של האסיינים לא כ"כ הגיוניות. האם אתה יכול לחלק אותם על פי מוצא? הודים, פקיסטנים, נפאלים, פיליפינים וכד' הם גם אסיינים משכבות נחשלות שבאות להנות משרותי הרווחה, בדומה להגירה הנוכחית של הדרום אמריקאים או של האפריקנים והמוסלמים לאירופה. אפשר להשוות אותם להגירה הראשונה והשניה של העולים הרוסים.
    האסיינים האחרים הם ויאטנמים דור שני שלישי לפליטים, בעלי מוטיבציה וחינוך, סינים מסין שכיום המגיעים יחסית איכותים ובעל מעמד כלכלי טוב, טאיואנים, יפאנים וצאצאי פרסים מ 79

    אהבתי

  35. אנונימי, אין לך מושג על מה אתה מדבר, ראה כאן:

    https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_ethnic_groups_in_the_United_States_by_household_income

    כמעט כל ההגירה האסייתית לארה"ב היא הגירה של המוצלחים. הודים? אתה רציני? הודים הם הקבוצה האתנית המוצלחת ביותר בארה"ב עם הכנסה למשק בית כפולה מהממוצע.

    Liked by 2 אנשים

כתיבת תגובה