הערבים יולדים בהמוניהם, אבל פחות

הילודה המטורפת בעולם המוסלמי הייתה אחד הסיפורים הגדולים של המאה ה-20 ותהיה לה השלכות כבירות על המאה ה-21, שמשתקפות כבר היום בנדידת העמים הגדולה ובשינוי פניה של אירופה.

מה שלא כולם יודעים הוא שזה למעשה סיפור שרובו מאחורינו. הנה הטבלה:

פריון לאישה – 1989 פריון נוכחי
ישראל 2.9 3.1
מצרים 4.8 3.2
סוריה 5.5 2.9
רצועת עזה 7.9 4
יו"ש 5.7 3.2
טורקיה 3.2 2.0
לבנון 3.7 1.7
בחריין 4 2.0
אירן 5.1 1.7
סעודיה 6 2.5

אפילו ברצועת עזה, מקום שהתאפיין בשיעור פריון אגדי, הדברים כבר אינם כתמול שלשום. בעזה קצב ההגירה מאז פתיחת מעבר רפיח הוא כזה שייתכן שהאוכלוסיה שם תתייצב בסופו של דבר על כ-2 מיליון נפש ולא תגיע למספרים הבלתי אפשריים שגידול אקספוננציאלי אמור היה להביא אותה אליהם. בעזה מתממש למעשה חזון הטרנספר מרצון של רחבעם זאבי, דווקא אחרי מימוש תוכנית הנסיגה משם. נסתרות דרכי ההיסטוריה. רק שכל עוד הילודה שם גבוהה, והיא עדיין גבוהה, הטרנספר הזה אינו מוביל לדילול אוכלוסיה אלא לכל היותר להתייצבותה.

ייתכן שהמשמעות של הירידה בילודה היא שלום. חשבו על הצעירים שנלחמו במלחמת האזרחים הסורית. הם נולדו במשפחות בנות חמישה, שישה, שבעה או שמונה ילדים. משפחות שיכולות להרשות לעצמן יותר סובלנות לאבידות בנפש מאשר משפחות קטנות בנות שני ילדים או שלושה, המשפחות הערביות שנוצרות כיום. אבל זו רק ספקולציה. שיעור הפריון בגרמניה בטרם מלחמת העולם השנייה היה 2.6, שיעור שלימד על צמיחה באוכלוסיה, מה שליבה את הפנטזיות המסוכנות של היטלר על מרחב מחיה במזרח, אבל עדיין שיעור פריון שבו המשפחות קטנות והיה צריך לכאורה להכביד על נכונותם של הגרמנים לצאת להרפתקה המטורפת של הפיהרר.

בתחזיות הדמוגרפיות העתידיות הלמ"ס צופה ירידה מתמשכת בילודה הערבית בישראל, דבר שלא יקרה באוכלוסיה היהודית בשל השפעת החרדים והדתיים ולפיכך יטה בסופו של דבר, בטווח הארוך מאוד, את הדמוגרפיה בישראל כך שהערבים יהפכו למיעוט קטן יחסית (רק 14% מהלידות ב-2065 יתרחשו אצלם, לפי תחזית האמצע של הלמ"ס). על כך מסתמכים גם הוגי רעיון סיפוח יו"ש. אולם אין בכך ודאות, בלשון המעטה. בסופו של דבר ערבים מוסלמים הם אוכלוסיה שמרנית שמטבעה נוטה לשיעור ילודה גבוה יותר, מה עוד שכפי ששיעור החרדים באוכלוסיה היהודית יגדל כך יגדל שיעור הבדואים מתוך ערביי ישראל. יש לציין שגם במצרים שיעור הפריון התייצב בעשור האחרון ואינו יורד עוד.

19 תגובות בנושא “הערבים יולדים בהמוניהם, אבל פחות

  1. רק 14% מהלידות ב-2065 יתרחשו אצלם, לפי תחזית האמצע של הלמ"ס
    t
    אתה יכול לנחש איך תראה ישראל ב 2065 כדי למקם את ה14% הללו בתמונה? אצל מי יהיו שאר הלידות? האם עד אז יהודה ושומרון כולל שטחי גד מנשה וראובן יהיו בשטחי מדינת ישראל על כל תושביהם? או שלא יהיה צבא כי הדתיים יהיו 85% מהלידות וכל הצבא יהיה חשמלי ואוטונומי

    אהבתי

  2. לחייל הזקן:
    מנין לנו שהסרטון שהבאת זה ממחאת האתיופים ולא מאיזה אירוע לאומני שאין לו קשר למחאה ואולי הוא ארע בכלל בזמן אחר?
    אתה יכול להוכיח שזה ממחאת האתיופים?

    אהבתי

  3. אנונימי,
    איני יודע אם הסרטון אכן אותנטי מצד שני לא זכור לי אירוע מצולם דומה מאז שנת 2000.

    אהבתי

  4. לפי המאמר החוב הישראלי הוא 59.4% מהתל"ג (לעומת 108.6% בממוצע האירופאי). כלומר כמעט 50% פחות מהממוצע האירופאי.
    אפשר להגדיל את החוב (בהדרגה לא בבת-אחת) עד לממוצע האירופאי ופרושו של דבר שיהיה לנו עודף של 650 מיליארד ש"ח.
    אפילו אם נגדיל את החוב ל-80% יהיה לנו עודף של 260 מיליארד ש"ח.

    אהבתי

  5. מאמר טוב. נדיר לקרוא דברים כאלו מפוכחים בנושא. כשלעצמה הגדלת החוב לא תפתור מחסור אמיתי (כפי שקיים בדירות או ברופאים) אך תאפשר לישראלים ליהנות מיותר דברים שאין בהם באמת מחסור ושאם היו מוסיפים כסף למשק, ניתן היה לרכוש ביתר קלות. למשל ירקות בעונתם שזמינים בשפע או כל הגאדג'טים הסיניים.

    האתגר האמיתי הוא לרתום את הגדלת החוב לטובת פתרון בעיות מחסור אמיתיות. חסרות דירות? אז אולי נגדיל תקנים של מהנדסי ערים ועובדי ועדות תכנון הבנייה. חסרים רופאים? אז אולי מלגות נדיבות לתלמידי רפואה בחו"ל.
    יהיה מתסכל לגלות שלחלק מהבעיות כסף יתקשה לעזור. למשל העיכובים בהכנת דירות בשדה דב או רכבת תחתית בגוש דן. אבל מהרבה בחינות הוא כן יכול לשפר מצב המשק והאזרחים.

    אהבתי

  6. הגדלת החוב תאפשר לבנות יותר בתי-חולים, כבישים, בתים, לתת לאנשים יותר כסף לפנסיה וכו'. הגדלת החוב מכניסה כסף למשק ומאפשרת לו לייצר יותר ולייצר דברים פרודוקטיביים.

    אהבתי

  7. תמריץ אני לא מאמין שכתבת דבר כזה: "חסרות דירות? אז אולי נגדיל תקנים של מהנדסי ערים" זה רק יאט עוד יותר את התהליכים כל מהנדס עיר ירצה להטביע את חותמו עם עוד תקנות ועוד ישיבות צוות שיפריעו לעובדים לעבוד.
    להגדיל את מספר העובדי התכנון זה יעזור כמובן אבל הבעיה העיקרית אינה מחסור בעובדים.

    אהבתי

  8. חייל,
    אני לא תומך בפגיעה באנשים, בזריקת בקבוקים או אבנים על אנשים או מבנים, לא תומך בשריפת מכוניות או הפיכת ניידות.

    אני כן חושב שחסימת כבישים היא הליך מחאתי לגטימי.

    אהבתי

  9. פינת הטרלול האמריקאי

    אהבתי

  10. תמריץ כתב: " … ייתכן שהמשמעות של הירידה בילודה היא שלום. חשבו על הצעירים שנלחמו במלחמת האזרחים הסורית. הם נולדו במשפחות בנות חמישה, שישה, שבעה או שמונה ילדים. משפחות שיכולות להרשות לעצמן יותר סובלנות לאבידות בנפש מאשר משפחות קטנות בנות שני ילדים או שלושה, המשפחות הערביות שנוצרות כיום. אבל זו רק ספקולציה. … "

    _________________
    זו אכן ספקולציה.

    ניתן להניח שהתוצאה ההגיונית של ילודה פראית, שמכפילה או אפילו משלשת את גודל האוכלוסיה בתקופה קצרה יחסית, ולא ניתן לפרנסה במשאבי הקרקע, המים והכספים הקיימים, היא:
    1. או גלי הגירה מסיבית, חוקית ובלתי חוקית, של הצעירים "המיותרים" לאזורים עשירים יותר
    2. ו/ או מלחמה בשכנים וגזל נשאביהם, לאחר נפילתם במלחמות של חלק מהמתחרים על המשאבים (השכנים בתוך המדינה ו/ או בסמוך לה)
    3. ו(או קיבוץ נדבות מצליח במיוחד ממדינות מאוד עשירות ומאוד נדיבות (*)

    הסתכלות על המזרח התיכון, אפריקה ודרום אמריקה (כשנים – שלושה עשורים ויותר לאחר תחילת הילודה הפראית) – מלמדת שלרוב פועלים שנים או שלושה מהתהליכים הנ'ל במקביל.

    אבל לא מתחייב מכך שההפך הוא הנכון.
    מדינה הנכנסת לחורף דמוגרפי, ויודעת שבכל שנה ושנה אוכלוסייתה תלך ותקטן, תלך ותזדקן, עלולה לחוש ש"עכשיו" זו ההזדמנות האחרונה שלה להשיג את תוכניותיה ואת מאוויה. אם תמתין עוד עשר – עשרים שנה היא כבר תהיה חלשה מדי מכדי להצליח בכך.

    זו הייתה גם טענתו של דיויד גולדמן בספרו ציוויליזציות גוועות – מדוע אירופה והאסלם נעלמים?
    לטענתו, (שתוצג בצורה שטחית להחריד) הלאומים שנכבשו ע'י האמריקאים במלח'ע השניה כמו יפן וגרמניה, אבדו את הרצון להמשיך לחיות. הלאומים הללו מבצעים אקט המקביל להתאבדות.

    אבל המדינות מוסלמיות קורסות דמוגרפית כיון שקיימת סתירה מהותית בין האיסלם לבין המודרנה. המדינות המוסלמיות שעוברות תהליך מודרניזציה (כמו טורקיה, אירן, תוניסיה ולבנון. אך לא רצועת עזה ומצרים) עוברים במהירות מאוכלוסית ענק בגיל ההתבגרות לאוכלוסייה זקנה – אבל ללא המשאבים שיש ליפן ולגרמניה. מכאן, לטענתו של גולדמן, הדתים שבקרבם (מהאייתולות ועד האחים המוסלמים ועד הג'יהדיסטים למינהם) דווקא הופכים להרבה יותר מסוכנים. הפנאטים הדתיים מבינים טוב מדי את הציווי "אם לא עכשיו – אימתי?". המרוץ האיראני לפיתוח פצצת אטום וכיבוש אזורים סונים אינו מקרי. פצצה שכזו שימושית גם בידי אוכלוסייה קטנה ומאפירה.

    גולדמן המשיל זאת להתנהגות פושע / טרוריסט המחזיק בבני ערובה. המידע שהטרוריסט יודע שזמנו עלי אדמות מאוד קצוב – אמורה להשפיע על צוות המו'מ עמו. התנהגותו תהיה שונה משל טרוריסט המתכנן לפרוש בזקנתו המופלגת לאיזשהו אי טרופי.

    ——————–
    (*) הצניחה בילודה והזדקנות האוכלוסיה יגיעו לעולם המוסלמי יחד עם הירידה במחירי הנפט ודלדול התפוקה בבארות המזרח התיכון.
    ברור שעלינו להכיר טובה לאמריקאים על השתחררותם ההדרגתית מהתלות בנפט המזרח תיכוני ועל יציאתם לעצמאות אנרגטית.
    אבל משמעות הדבר תהיה קטסטרופלית. הן למדינות הנפט המוסלמיות, הן למדינות שהתרגלו לחיות מנדבות מפיקות הנפט (כמו הרש'פ, רצועת עזה ומצרים) ו/או מתרומות המדינות שהיו תלויות בנפט המזרח תיכוני (כמו אירופה ויפן).
    ממש לא ברור לי האם האפקט המשולב יפעל לטובתנו או לרעתנו.

    אהבתי

כתיבת תגובה