כל הכוח שבעולם 2019

חלפה לה שנה. אמצע חודש יוני זהו הזמן לחזור לדו"ח הסטטיסטי השנתי של BP על צריכת האנרגיה העולמית. בשנה שעברה, כפי שציינתי בזמנו, פורסם דו"ח מאכזב למדי מבחינת שוחרי איכות הסביבה. ומה השנה? מאכזב לא פחות. גם ב-2018 האנושות לא הראתה שום סימני גמילה מהתמכרותה לדלקים מבוססי מאובנים.

מה מצב האנרגיות המתחדשות?

אנרגיות משמש ורוח (ועוד כמה צורות מתחדשות) סיפקו ב-2016 3.1% מהאנרגיה העולמית. ב-2017 הן כבר סיפקו 3.6% מצריכת האנרגיה העולמית. ב-2018 הגענו כבר ל-4%. הרבה רעש בשביל 4%.

לשם השוואה, נפט שהוא מקור האנרגיה הבולט ביותר של האנושות מספק 34% מהאנרגיה העולמית. הפחם מספק 27% מהאנרגיה בעולם. בקצב הזה, התקדמות של חצי אחוז בשנה, בתוך פחות מ-200 שנה כבר לא יצטרכו יותר פחם, נפט וגז טבעי.

מה חשוב יותר: השמש או הרוח?

אנרגיית רוח מניבה בערך פי שניים אנרגיה, אבל הצמיחה באנרגיית השמש מדהימה. האנרגיה משמש עלתה בכמעט 30% בשנת 2018. אם יש נקודת אור לירוקים בדו"ח הזה, הרי שזו הנקודה. סין לבדה אחראית לחלק ניכר מהגידול בצריכת האנרגיה הסולארית. גרמניה מצליחה להפיק הרבה אנרגיית שמש על אף היותה מדינה צפון אירופית (אבל מרוח מפיקה עוד הרבה יותר).

מה עם האנרגיה הגרעינית?

עליה לא דרמטית בסין וביפן. קיפאון בשאר העולם.

מה עם פליטות הפחמן הדו חמצני?

עלו בשני אחוזים ב-2018. נתון מאכזב, שמרחיק את האנושות מעמידה בתנאים שהציב הסכם פריז.

איזה עוד דבר ראוי לציון יש בדו"ח?

העליה המרשימה בתפוקת האנרגיה הצפון אמריקנית. ארה"ב וקנדה הגבירו תפוקה בכ-2 מיליון חביות נפט ליום בשנה אחת. זה מעורר תדהמה, כשזוכרים שכל התפוקה הסעודית האגדית עומדת על 10 מיליון חביות נפט ליום. אם כך, חמש שנים בקצב הנוכחי ונוצרת לנו פה עוד סעודיה. על אף כל הדיבורים רבי השנים לא המכונית החשמלית מביאה לחולשה במחיר הנפט, אלא הישגי הפראקינג האמריקני. אין פלא שהנשיא טראמפ יכול להטיל סנקציות על ונצואלה ועל אירן גם יחד ומחיר הנפט רק צונח. אם מכלילים נוזלים המבוססים על גז טבעי ויכולים להחליף את הנפט בחלק מהתעשיות, הישגי האמריקנים אפילו עוד יותר מדהימים.

אולי בנורווגיה רואים את השפעת הרכב החשמלי?

נורווגיה היא המדינה המובילה באימוץ כלי רכב חשמליים. האם בה רואים ירידה בצריכת הנפט? לאו דווקא. צריכתו עלתה ב-2018. ההסבר הוא ייחודי אמנם: 2018 הייתה השנה שבה הנורווגים הפנימו ששילוב שמן דקלים בין הדלקים של הרכב גורם יותר נזק לסביבה מתועלת. הפקת שמן דקלים מחייבת כריתת יערות טרופיים במזרח אסיה שבהם קופי אורנג אוטן מוצאים מחסה.

6 תגובות על ״כל הכוח שבעולם 2019״

  1. מענין מאוד . הנתון הבאמת מענין שם , הוא זה הסיני , שאחראים ל-45 אחוז מן הגידול באנרגיות ירוקות , הם סובלים שם בטירוף מן הצמיחה המואצת ( זיהום סביבתי מפגר לגמרי ) .

    רק צריך לזכור את אנרגיית ההיתוך הגרעיני . כאשר זה יהיה שמיש , כל מקורות האנרגיה הקיימים , יחוירו בביצועים אם בכלל ימשיכו להיות שמישים . השארתי כאן לא מזמן לינק , לכור היתוך גרעיני קומפקטי שבנתה לוקהיד מרטין לאחרונה ( נכנס נניח לתא מטען של משאית ) ויכול לספק חשמל לעיר של 100 אלף תושבים נניח . כאן למשל :

    https://www.lockheedmartin.com/en-us/products/compact-fusion.html

    בבריטניה , כבר ב- 2030 בקירוב על פי הנטען מתוכנן לספק חשמל על ידי כור היתוך , כאן :

    https://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-5808167/UKs-latest-nuclear-fusion-reactor-hits-key-15-million-C-milestone.html

    כאן בצרפת :

    https://www.economist.com/science-and-technology/2019/05/02/iter-a-reactor-in-france-may-deliver-fusion-power-as-early-as-2045

    מענין גם לקרוא על הקרן הסוברנית של נורבגיה באמת , שדואגת גם להפעיל מינוף באמצעות השקעותיה , מינוף לאיכות הסביבה ( כפי באמת בפוסט , יערות הגשם באמזונס וכו… ) כאן :

    http://www.cnbc.com/2019/03/08/norway-worlds-largest-sovereign-wealth-fund-to-scrap-energy-stocks.html

    להתראות

    אהבתי

  2. רק הבהרה לגבי הכור הגרעיני הקומפקטי לעי"ל של לוקהיד מרטין :

    הלינק כנראה אנכרוניסטי , מכיוון שהם כבר רשמו פטנט על כור כזה , בעוד שבלינק זה לא מצויין . אז כאן , למוצר היותר מוגמר , וכבר רשום כפטנט :

    https://besacenter.org/perspectives-papers/lockheed-martins-compact-fusion-reactor/

    להתראות

    אהבתי

  3. תמריץ,
    מה תגיד על ביבי? הביא לליכוד מחבקת עצים שעוקפת את חיימוביץ משמאל ולקינוח הכניס מוחמד לבית"ר. העולם כמרקחה…

    Liked by 1 person

  4. טענה עקיפה דווקא ליתרונות תהליך איטי של מעבר לאנרגיות מתחדשות. אמנם נכתב בהקשר למלחמות הסחר של טראמפ אך מתייחס גם לבעיות אנרגיה.
    כולל תיאור הזעזוע של המשק האמריקאי כאשר בעקבות החרם הערבי של 1973
    הם נאלצו לעבור מהאנרגיה זולה לאנרגיה יקרה. כולל חוסר היכולת שלהם להפסיק ייצור מכוניות גדולות וזוללות דלק ולהתחיל ייצור מכוניות קטנות וחסכוניות

    https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001289108

    אהבתי

  5. קמיליה, מאמר יפה מאוד. ממחיש את הקסם של כלכלה קפיטליסטית – ביקושים גבוהים יוצרים מחירים גבוהים ומחירים גבוהים יוצרים היצע וירידה במחירים.

    אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s