התשובות הכי טובות שיש

זהירות – ספוילרים!!! בהמשך הפוסט אכתוב ספוילרים לפרק האחרון של משחקי הכס. אם עוד לא ראיתם אותו, נוסו כאילו רודף אחריכם דרקון.

מי ינצח באירוויזיון ולאיזה מקום יגיע הנציג הישראלי? כבר מזמן כולם יודעים שאין טעם להסתמך על דעתו של פרשן כזה או אחר. הולכים לטבלאות של אתרי ההימורים ובודקים מי מוביל. כמעט תמיד מי שבצמרת יהיה המנצח ואם הנציג הישראלי במקום העשרים בערך, אז זה יהיה מקומו בהצבעות.

דבר דומה אירע במשחקי הכס. הסדרה הסתיימה בטוויסט לא מנומק היטב שהפך את בראן סטארק הנכה לשליט שש הממלכות. מי יכול היה לראות זאת בא? אף אחד. בראן מתקשר היטב עם בעלי חיים, לא עם בני אדם. הפיכתה של דמות לא ברורה זאת למלך אינה סבירה בעליל, גם אם טיריון לאניסטר טוען אחרת.  ובכל אופן המהמרים ראו זאת בא כבר בשלהי 2018. מן הסתם מידע פנים מההפקה זלג למהמרים. המלכת בראן היא התרחשות לא סבירה שיכולה הייתה להכניס כסף רב לאלו שראו אותה ראשונים; יהיו שיאמרו: הלאניסטרים לא נהיו עשירים סתם כך.

אין לפרש את הכוח המרשים של שוקי ההימורים כחזרתה של הנבואה לעולמנו. ערב משאל העם על הברקזיט נתנו המהמרים רק כ-20% לסיכוי שבריטניה תצביע בעד הברקזיט. גם ערב ניצחון טראמפ ההימורים נטו לטובת הילארי ביחס 80-20. אפילו במהלך ליל הכרזת התוצאות, כאשר הסטטיסטיקאים של ניו יורק טיימס כבר סברו שהכף נוטה לטובת טראמפ, המהמרים עדיין התקשו להאמין והיו סקפטיים.  השווקים לא בהכרח צודקים, אבל הם מקור מצוין למידע, שעולה לרוב על כל פרשן שהוא. וההסבר ברור – אפילו אם יהיה פרשן שיהיה באמת טוב, השווקים יידעו מייד לשקלל את דעתו. התמריץ להרוויח כסף הופך אנשים לחוזים טובים של העתיד לבוא, וכשמדובר בהרבה אנשים ובהרבה כסף, יכולת החיזוי רק משתפרת. במירוץ הנוכחי לנשיאות ארה"ב השווקים לאחרונה הזניקו את ג'ו ביידן והוא נראה עומד ראש בראש מול הנשיא טראמפ, שגם מעמדו שלו מתחזק. 43% לטראמפ, 25% לביידן ובכל יתר האחוזים חולקים שלל המועמדים הדמוקרטים.

בתקשורת עדיין מעדיפים את השקפת הפרשנים והחכמים כביכול על פני השקפת השווקים. לדוגמה, השווקים מבשרים לנו שאין גרעון קטסטרופלי שכחלון מותיר אחריו. הריביות ארוכות הטווח על האג"ח הממשלתי הישראלי נותרו בעינן, נמוכות מאוד. בעיתונות מתקשים להפנים זאת.

הייתי מציע לקהילת המודיעין הישראלית לא להסס להשתמש בכוח חוכמת ההמונים. תשאלו את העולם האם תהיה הפוגה בעזה או מלחמה בקיץ, האם השלטון באירן יתחלף, מה יהיה ערך הריאל האיראני בשנת 2020, מי יהיה היורש לאבו מאזן. תקבלו תשובות שאולי יהיו נכונות ואולי לא, אבל כמעט בטוח שיהיו טובות יותר מכל תשובה אחרת.

8 תגובות בנושא “התשובות הכי טובות שיש

  1. מענין , אבל כבר הסברתי בעבר , הענין הוא לא התחזית או הצפיה המדוייקת של האירועים . אלא , המרכיבים , המשחק הנכון או התמהיל הנכון של חומרי הגלם , ומיתחם ההסתברויות :

    חוכמת ההמונים , מבוססת כמובן על אינטואיציה , וקולעת אם לאיו , כפי תחזיות אחרות . אבל , לקלוע למטרה , זו לא החוכמה . החוכמה , להגדיר המרכיבים כאמור , להגדיר קונפיגורציית בסיס נכונה , ולהכין תסריטים חלופיים . נמחיש :

    כולם צפו , שאו טו טו , נופל אסד . למה ? לא הגדירו נכון את קונפיגורצית הבסיס . קונפיגורציית הבסיס לא מושתתת על אסד והפלגים הלוחמים ,אלא :

    על הרוסים . בשביל להבין אם ייפול אם לאיו , היה צריך לעקוב אחרי הרוסים , ולא רק אחרי אסד והזירה בסוריה . לכן , מה שחשוב היה , זה לעקוב גם אחרי הרוסים כאמור , ולהכין תסריטי פעולה והערכה חלופיים :

    אם הרוסים יתערבו , רוב הסיכויים שאסד ישרוד . אם לאיו , רוב הסיכויים שאסד ייפול . לכן :

    אין תחליף באמת , לניתוח מושכל , רציונלי , קלאסי ,העוסק במרכיבים ( משמע : תסריטים , שחקנים ועוד נתונים ) ובלבד שהוא מבוסס על " צפה פגיעה " ולא על " בול פגיעה " . הבול פגיעה , גורם לייאוש ותחושת חוסר תועלת ותוחלת , ומרפה מערכות . ה-צפה פגיעה , מייצר איזון , נינוחות ,ביטחון , ובסוף: פגיעה. אבל , בדרך מאוזנת ומדוייקת , ולא בדרך נקרא לזה : נויירוטית , דרך שגורמת להונאות עצמיות , סיחרורים , ציד מכשפות ולשונות רעות ותככים, והאשמות הדדיות בדבר מחדלים בהערכות .

    להתראות

    אהבתי

  2. איזה גרעון קטסטרופלי יש?
    לפי מה שאומרים הגרעון הוא 3.8% במקום 2.9%.
    זה אומר שהחוב יעלה באחוז אחד בערך מ-59.5% ל-60.5%. מה כל כך נורא בזה? הרי במרבית מדינות העולם החוב מגיע ל-90%-100% וביפן ל-200% ולא קורה להן כלום.
    בנוסף לכך צריך לציין שבכלכלה כיום (שהיא כלכלה שמבוססת על חוב), חוב ממשלתי נמוך זה דבר גרוע כי הוא גורם לכך שהשרותים הממשלתיים מצטמצמים (אין מספיק בתי חולים, אין מספיק מורים, שרותי הבטחון מצטמצמים והופכים לפחות יעילים, הפקוח הממשלתי (למשל על אתרי הבניה, זיהום האדמות, גנבת חול) מצטצצם. בנוסף האזרחים נאלצים להגדיל את חובותיהם והלואותיהם.
    כמו כן צריך לציין שהממשלות לעולם לא משלמות את חובותיהן. כאשר מישהו משלם חוב החוב הולך וקטן לאורך הזמן ותוך מספר שנים הוא נעלם. זה לא מה שקורה לחובותיהן של המדינות בעולם. חובותיהן הולכות וגדלות (מבחינה ראלית, לא יחסית לתמ"ג) וזה נכון גם למדינת ישראל. המדינות רק ממחזרות חובות. כאשר מגיע הזמן של מדינה לשלם את החוב, הבנק נותן לה הלואה חדשה בדרך כלל על סכום גבוה יותר. זה נקרא למחזר חוב ולא לשלם אותו.

    Liked by 2 אנשים

  3. תמריץ,
    התופעה היותר מעניינת שמוארת עקב בחירתו של נכה הלוחש לעורבים למלך היא תופעת "איך הפשפש עלה למעלה".
    איך נשלח יודליסט כמו מרימי לייצג את ישראל באירוויזיון ואיך נבחר אחד כמו גנץ לרמטכ"ל, ליו"ר חברה ולראש מפלגה?

    אהבתי

  4. הייתי מציע לקהילת המודיעין הישראלית לא להסס להשתמש בכוח חוכמת ההמונים. תקבלו תשובות שאולי יהיו נכונות ואולי לא, אבל כמעט בטוח שיהיו טובות יותר מכל תשובה אחרת.
    חחחחחחחחחחחח…………..

    וזה מסביר מדוע תמריץ טועה באופן קבוע בתחזיות שלו, הוא הרי לא אחד מההמונים, הוא פרשן מומחה

    אהבתי

  5. רב אלוף כוכבי,
    האם מותר לגל"צ לשדר את התוכנית "קולה של אמא"?

    אהבתי

כתיבת תגובה