כמו בחירות 2015, רק ההיפך

בבחירות 2015 הבינו המצביעים ברגע האחרון, ובצדק רב, שהעיקר הוא הקרב בין ביבי לבוז'י ולכן נהרו לליכוד ולעבודה. אם זהו חוק – המצביעים הנבונים יודעים להתמקד בסוף במה שבאמת חשוב, אז ההיסטוריה לא תחזור על עצמה, כי היא הרי אף פעם לא באמת חוזרת במדויק, אבל היא תתחרז עם עצמה.

מה שבאמת חשוב לגוש הימין בבחירות 2019 זה להציל את המפלגות על הסף – זהות, ישראל ביתנו, כולנו. אם שלושתן לא תעבורנה, הסיכוי שביבי יישאר ראש ממשלה הוא נמוך. אם אתה מצביע ימין, אז לקול שלך יש אפקט חלש אם אתה מצביע למפלגה אחרת בגוש, אלא אם גם הימין החדש של שקד ובנט בסכנה ואז גם ההצבעה לו רציונלית. לליכוד באמת שאין סיבה מיוחדת להצביע (אלא אם כמוני אתה ממש מחבב את שרן השכל).

מבחינת מצביעי גוש השמאל – השאלה העיקרית היא האם מרצ בסכנה. אם כך רציונלי להצביע לה. אם מרצ אינה אופציה אז הכי רציונלי להצביע כחול לבן. אולי גם בל"ד בסכנה אבל ספק אם יהודי, אפילו שוחר מהפך פוליטי בכל מאודו, ירצה להצביע בל"ד.

האם הגיוני בכלל לשקלל שיקולים אסטרטגיים בהצבעה? הרי זה כה קטן – הסיכוי שדווקא קולך יהיה זה שיעביר למשל את זהות את הסף או לפחות יהפוך את הצלחתה למובהקת מספיק מעבר להישג ידם של ערעורים וטענות על זיופים.

אבל זה הפרדוקס הרגיל של טובת הכלל. למה דווקא להיות זה שנמנע מלקטוף פרח, מרים פחית בטבע או ממחזר או מתנדב למילואים. מה הסיכוי שדווקא לדבר הקטן שעשית תהיה משמעות? בכל אופן אנשים עושים, לחוד וביחד, והדבר משפיע.

הנקודה כאן היא אולי שהאפקט הוא אמביוולנטי ואנשים מהססים להתכנס מאחורי דברים חיוביים באפקט הממוצע שלהם כל עוד יש להם קשת תוצאות אמביוולנטית. נניח שהבנת כמצביע ימין שהצלחת כחלון או פייגלין היא הדבר החיוני ביותר לגוש, עדיין ייתכן שגם אחרי שייספר קולך, המפלגות האלו לא יעברו ובזבזת קול שיכול היה לשרת טוב יותר את הגוש אם היה ניתן למפלגה אחרת. שיקולים מסובכים. על כל פנים ניתן לומר שעבור מי שחפץ בניצחון הימין, מתן קול למפלגות הקטנות שנאבקות על אחוז החסימה נראה אקט משפיע יותר ממתן קול למפלגות שבטוחות בפנים. בשמאל המצב פחות שברירי אבל לא הייתי ממליץ למצביעי מרצ לנטוש אותה לטובת כחול לבן. הם עלולים לגרום יותר נזק מתועלת למטרת האנטי ביבי שלהם.

58 תגובות בנושא “כמו בחירות 2015, רק ההיפך

  1. מה לכחלון ולימין? אותו כחלון שהנהיג כלכלת שמאל והותיר אחריו גרעון שלא היו כמותו מאז אלוהים יודע מתי,
    אותו כחלון שמנע בכל כוחו רפורמה בבתי המשפט, אותו כחלון שהלך יד ביד עם ניסנקורן הארור ושפך מאות מיליוני שקלים על הועדים החצופים שממררים את חיי האזרחים בישראל כמו החמאס.
    כחלון לא ראוי לעבור את אחוז החסימה וכך גם יתר נוכלי הימין – ליברמן נפתלי בנט ואיילת שקד.
    מי שבימין צריך להצביע לליכוד או לזהות. סוף סיפור. כל היתר נוכלים.

    אהבתי

  2. קרולין,
    לאור חוסר כשרונו הפוליטי המובהק של פייגלין לא הייתי בוחר בו גם תחת איומים (ולא שאינני מזדהה עם מצעה של עלה ירוק).

    Liked by 1 person

  3. קרולין את מרוצה מביבי? רוב התלונות על כחלון לא נכונות גם על ביבי? ביבי עשה משהו לשינוי במערכת המשפט? ב2012 ביבי הודיע שהוא ימנע כל פגיעה בעצמאות מערכת המשפט! ביבי יצא נגד ההסתדרות? מי מינה את ליברמן לשר ביטחון – לא ביבי? יש איזו סיבה הגיונית למנות מישהו ממפלגה קיקיונית לשר ביטחון? ביבי עדיף על השמאל כי ימין כושל עדיף משמאל אבל הוא רחוק מלהיות משאת הנפש של הימין. לגבי פייגלין הרעיון לתת לכל פלשתיני שירצה אזרחות ישראלית אחרי מבחן נאמנות יותר מסוכן ממר"ץ.

    Liked by 1 person

  4. משה, אהבתי המשפט האחרון.
    לגבי כחלון, מעניין שהגיע למסקנה שצריך לייצב את זהותו הימנית. בבחירות הקודמות היה יותר מעורפל לגבי הבחירה שלו בין הגושים ובוז'י יותר שמאל לכאורה מהשילוב של גנץ, לפיד, אשכנזי ויעלון.

    אהבתי

  5. תמריץ,

    לגבי כחלון,

    הפעם העובדה שממשלת שמאל לא יכולה לקום, בלי להתבסס על רשת ביטחון מצד המפלגות הערביות, הרבה יותר מדוברת. אולי הוא חושב שזה משפיע על הבוחרים שלו.

    לגבי נושא הפוסט,

    אתה אוהב את השיטה הנוכחית, בה המצביע הבודד אמור לשקול שיקולים אסטרטגיים, ולא לבחור עניינית במפלגה בה הוא תומך?

    לטעמי זה מעוות את רצון הבוחר לשווא פעמיים. פעם אחת, מעצם העובדה שתוצאות הצבעה אסטרטגית לא משקפת את מאזן הדעות האמיתי בקרב הבוחרים, ופעם שנייה, בגלל שהמצביע הבודד שוקל את שיקולי האסטרטגיים באפילה, בלי לדעת מה ההשלכות האמיתיות של הצבעתו, כמו שגם אתה תיארת בפוסט.

    וכתבתי העיוות נעשה לשווא, כי אפשר לחשוב על מגוון די רחב של שיפורים קטנים לשיטה הנוכחית, שימנעו את המצב הזה.

    אהבתי

  6. משה, ענית לשאלה בעצמך. ימין כושל עדיף משמאל.
    ביבי אכן נכשל בטיפול בכל ההסוגיות הנל (בחלקן הוא אפילו לא ניסה לטפל), והנה היום הוא פתאום מדבר על ליגליזציה, ליצן ממש.
    אבל הוא הרע במיעוטו. באשר לתוכנית של פייגלין על הצהרת נאמנות לערבים שירצו לגור פה? חח הוא לא יצליח ליישם את זה בחיים,
    לא רק בגלל הכנסת שלנו אלא גם בגלל שיש חמאס ויש פתח ששולטים על אותם ערבים, לכן פייגלין כלל לא רלבנטי.
    מה שכן פייגלין יעמוד בחוד החנית במלחמה מול השטן הגדול, ההסתדרות, ושם, יש לו פוטנציאל להצליח.
    בעודנו מדברים אני רואה את שולי מועלם הטיפשה מהימין החד"ש בשת"פ עם זהבלה גלאון ומיכל רוזין.

    אהבתי

  7. תמריץ, הבחירה הישירה בשילוב עם אחוז חסימה נמוך גרמו לריסוק המפה הפוליטית לחלקיקי מפלגות וגרמו להקמת ושימור קואליציה להיות עיסוקו העיקרי של ראש הממשלה. הם הביאו את הסחטנות הפוליטית והכספים הקואליציוניים לשיא, ותרמו ישירות לעליית כוחם של כל מיני ליצנים שיכולים לבוא בדרישות מופרכות לראש הממשלה ולצאת כשידם על העליונה. גם ביטול הבחירה הישירה לא הצליח להחזיר אחר כך את הבוחרים אל המפלגות הגדולות. אני אישית מעדיף מפה פוליטית עם שתי מפלגות גדולות על המצב הנוכחי, בו ליברמן עם שישה מנדטים דורש ומקבל את משרד הבטחון.

    אהבתי

  8. רינגו,
    הנזק שגורם ליברמן במשך שנה אחת במשרד הביטחון קטן מזה שגורם בוגי ביום אחד.

    אהבתי

  9. חייל, נקודתית יכול להיות. ליברמן בכלל הוא סתם קשקשן שלא עושה כלום באמת ועל כן לא גורם נזק.
    אני מדבר על העקרון – אי אפשר לנהל מדינה בצורה נורמלית כשכל זב חוטם יכול לדרוש מה שבא לו וראש הממשלה מתעסק בריצוי ולא בניהול.

    Liked by 1 person

  10. רינגו,
    ככל שזה נוגע למשרדי האוצר והביטחון אפשר לסמוך על ביבי שימנה את האנשים הכי גרועים

    אהבתי

  11. לקרוליין, מצחיק שהזכרת את שולי מועלם יחד עם זהבה גלאון ומיכל רוזין. אם בודקים לעומק מגלים שבהרבה נושאים הפער בין שולי מועלם בעלת הדעות אשר נקרא להן בעדינות שמרניות, לבין אלו שקוראות לעצמן ליברליות פמיניסטיות הוא לא רעיוני אלא רק יישומי.

    בסופו של יום כל הפמיניסטיות-לכאורה חושבות שאין לאישה זכות על גופה ומחוקקות חוקים נוראיים כמו הפללת צרכני הזנות (חוק שיפגע בסופו של דבר בעובדות בזנות), חוק הפורנו – שיש לזכור שזכה בתחילה לתמיכתן של מרב מיכאלי, תמר זנדברג ושות' והן פרשו רק בגלל הוויכוח על היישום, חזקת הגיל הרך וכו' וכו'.

    כמובן, יכול להיות שאני פשוט לא מבין מה זה פמיניזם.

    אהבתי

  12. אני לא נוטה להגיב פה, רק לקרוא ולהחכים… ובכל אופן, אשמח אם מתישהוא יתאפשר לך להרחיב ולפרט מזווית ראותך על הפרדוקס שציינת:
    "…זה הפרדוקס הרגיל של טובת הכלל. למה דווקא להיות זה שנמנע מלקטוף פרח, מרים פחית בטבע או ממחזר או מתנדב למילואים. מה הסיכוי שדווקא לדבר הקטן שעשית תהיה משמעות? בכל אופן אנשים עושים, לחוד וביחד, והדבר משפיע…"
    מעניין מה אתה חושב עליו ואיך אתה מנתח אותו ללא ההקשר הפוליטי, אלא בהקשרים יומיומיים כמו שציינת.
    הרמה להנחתה לפוסט בנושא.
    תודה 🙂

    אהבתי

  13. תמריץ,
    לפי מה אתה קובע שאחוז החסימה גבוה מדי?
    גם אחרי אחוז החסימה הנוכחי נכנסות 12-13 מפלגות לכנסת (לפי הסקרים).
    מה המבחן שלך לאחוז החסימה הנכון? 20 מפלגות? 3 מנדטים?

    אהבתי

  14. באופן הוגן והגיוני אחוז החסימה צריך להיות מנדט אחד. כדי למנוע מכל זב ומצורע להקים מפלגה הפכו אותו לשני מנדטים. מילא. ארבעה מנדטים? זה כבר שרירותי לגמרי.

    Liked by 1 person

  15. לביולוגיה ירושלמי … אני לא דיברתי איתך ביוטיוב באחד מהיוטיובים הקטנים ? על עזיבת הארץ?

    אהבתי

  16. Kek187, בוודאות שלא דיברנו ביוטיוב 🙂
    אני לא מדבר ביוטיוב ברמת העקרון ולא נוהג להגיב שם. אני גם לא מופיע ביוטיוב בתור "ביולוג ירושלמי".
    מה גם שאני לא קשור לעזיבת ארץ ישראל הקדושה מכל מקדש.

    אהבתי

  17. מתוך אתר המחלקה להשתלת ריאות – בית החולים ביילינסון:
    מצבים המונעים השתלה
    מחלות כרוניות קשות או רב מערכתיות.
    זיהום חוץ ריאתי.
    פגיעה בכבד או בכליה.
    תת משקל/השמנת יתר.
    תלות בקורטיזון במינונים גבוהים.
    הפרעה נפשית/חוסר היענות לטיפול.
    שימוש באלכוהול, סמים ו/או סיגריות.
    גיל מעל 65 שנה (במקרים מיוחדים עד 70 שנה).
    מתוך הויקיפדיה של נחמה ריבלין:
    נחמה ריבלין (נולדה ב-5 ביוני 1945) נשואה לנשיא מדינת ישראל
    אל רום, יש לך הסבר?
    https://hospitals.clalit.co.il/rabin/he/departments-and-clinics/pulmonary/Pages/pulmonary_transplant.aspx
    https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A0%D7%97%D7%9E%D7%94_%D7%A8%D7%99%D7%91%D7%9C%D7%99%D7%9F

    Liked by 1 person

  18. תמריץ, אחוז חסימה של מנדט אחד או שניים סביר כאשר כהונת ראש הממשלה אינה תלויה בחודו של קול (כמו בארה״ב למשל). אחרת זה מטה את המערכת השלטונית אל מקסימום ייצוגיות ומינימום משילות, כפי שאכן קורה בישראל.

    אהבתי

  19. הטענה שאין משילות בישראל אינה אמת ברורה כלל. ממשלות בישראל העבירו מהלכים דרמטיים כמו ויתור על סיני, הסכמי אוסלו, התנתקות, קיצוצי 2003. איזה ראש ממשלה רצה במהלך כלשהו בכל לבו, הציבור היה איתו אבל המהלך נכשל?

    אהבתי

  20. חייל, אני מניח שאם אין מועמד אחר להשתלת ריאה אשר הריאה מתאימה לו, יעדיפו להשתיל גם באישה בת 74 על פני לזרוק את הריאה לפח (או לקבר).

    Liked by 1 person

  21. רינגו,
    מכיר היטב את המחלקה הזו בביילינסון. לאימי (ז"ל), שטופלה שם, נאמר שהיא מבוגרת מידי להשתלה. בכל רגע נתון יש לפחות עשרות מועמדים.

    Liked by 1 person

  22. רינגו,
    ביטול אחוז החסימה עלול להכניס לכנסת הצע רחב של מפלגות מזערית, שמחירן (כוח הסחיטה שלהן) נמוך יחסית. לעומת זאת, אחוז חסימה של ארבעה מנדטים מעודד את תומכי נתניהו להצביע למפלגות המתנדנדות, כדי להבטיח את יכולתו להקים ממשלה שבה למפלגות הקטנות יהיה כוח רב יותר.

    אהבתי

  23. רץ,
    אחוז חסימה גבוה יכול לגרום לאחד מהשניים: או שמצביעים יחזקו מפלגות מתנדנדות כמו שאתה טוען, או שהם יניחו שלקטנות אין סיכוי ויחזרו לגדולות. אני באמת לא יודע לחזות כיצד יתנהגו המצביעים, מה גם שהצבעה היא לא ממש שיקול רציונלי. בכל מקרה אני מעדיף תסריט בו רוה״מ נסחט על ידי שתי מפלגות מאשר על ידי חמש.

    אהבתי

  24. מסכים עם תמריץ.
    בעיית המשילות היא בעיה אמיתית (בעיקר בגלל בג"ץ) אבל גם מנופחת מעבר להשפעתה האמיתית.
    בעיית המשילות היא יותר תירוץ לחוסר תפקוד ואימפוטנציה.
    הדוגמאות שהביא תמריץ (ויתור על סיני, הסכמי אוסלו, התנתקות, …) גם מלמדות שמשילות היא מחלה ימנית בלבד. השמאל (כמעט) ולא לוקה בה.

    אהבתי

  25. לנושא המקורי של הפוסט :
    אחת הבעיות הקשות בהצבעה אסטרטגית למפלגות המתנדנדות על סף אחוז החסימה היא הקטנת האפשרות לקואליצייה של הליכוד עם כחול לבן.
    בהתחשב בשתי הקואליציות החלופיות, הן של השמאל והן של הימין, איני משוכנעת שקואליציה שכזו לא תהיה הרע במיעוטו.
    [למרות שברור שהאופציה לממשלת רוטציה ( שנתים נתניהו ויורשו מהליכוד, שנה גנץ ושנה לפיד) אינה באה בחשבון. מישהו יצטרך להוביל את הקואליציה הזו].
    לפחות נכון להיום (אם אופציה שמחר אשנה את דעתי).

    בינתיים, החלטה האסטרטגית היחידה שקיבלתי היא שאם יפנו אלי סוקרי דעת קהל אדגיש שאין כל סיכוי שאצביע למפלגה שלא מובטחים לה לפחות 8 מנדטים. בתקווה שאם יהיו עוד רבים כמוני – יגבר הלחץ על כל המתנדנדים ליד אחוז החסימה לפרוש מהמירוץ.

    ###################################

    עומר מואב: ביבי ( & כחלון ) או ניסנקורן (ו "וועדי השאלטר").

    לדעתו של מואב ביבי אפילו יותר גרוע מניסנקורן. טענה שניתן להתווכח אתה. אבל שווה לקרוא אותו.

    http://omermoav.com/ביבי-או-ניסנקורן/

    אהבתי

  26. תמריץ ויאיר,
    הנסיגה מסיני וההתנתקות הם מהלכי שמאל שבוצעו על ידי ממשלת ימין ועל כן זכו לתמיכה רחבה מהאופוזיציה. אלו לא דוגמאות שמוכיחות משילות. אוסלו לעומת זאת היא דוגמה טובה. היא בוצעה בממשלה של שלוש מפלגות (עבודה 44 מנדטים, מרצ 12 ושס 5 אם איני טועה) ועדיין נאלצו לשחד את גולדפרב שיערוק תמורת מינוי לסגן שר.
    בין אם אתה תומך באוסלו או מתנגד לו, בוודאי תסכים שמצב בו החלטה קריטית מאין כמותה מתקבלת באמצעות ריצוי איזה זב חוטם מקרי אינו סביר.
    מעבר לכך משילות נמדדת לא רק במהלכים גדולים אלא בהתנהלות שוטפת. ראש ממשלה שעסוק כל כך הרבה בשימור הקואליציה יתקשה לנהל דברים כמו שצריך, ולראייה מצב מערכת הבריאות, התחבורה הציבורית, השירות הציבורי ובכלל כל שירות ממשלתי.

    Liked by 1 person

  27. יש מישהו באופוזיציה שחסם פעם בגופו את שיפור התחבורה הציבורית? הבעיה אחרת. ריבוי משפטנים במדינה אולי. בעיית המשילות קשורה למערכת המשפט יותר מלהעדר רוב מוצק בכנסת.

    אהבתי

  28. הערה קטנונית: אחוז חסימה של 1 חלקי 120 עדיין יכול לפסול מפלגה שבהעדר אחוז חסימה הייתה מקבלת מושב אחד ונכנסת לכנסת.

    הכוונה למפלגה שבחלוקה הראשונית מקבלת 0 מושבים, אך בחלוקת המושבים הנוספים מקבלת מושב נוסף, כי "מודד הרשימה" שלה גבוה (בשיטת בדר-עופר), או כי יש לה את עודף הקולות הכי גדול (בשיטה הישנה).

    אהבתי

  29. ודייק, לא רק זה אלא שבשיטה נטולת אחוז חסימה, למפלגות עם מספר קולות אפסי עדיין יכולה להיות חשיבות אם חתמו על הסכמי עודפים.

    אהבתי

  30. תמריץ,
    האופוזיציה לא בולמת את שיפור התחבורה, הקואליציה היא שעושה זאת.
    המאמץ והזמן שמשקיע ראש הממשלה בלשמור על כסאו צריכים היו להיות מושקעים בדברים חשובים יותר, זו הטענה שלי.

    אהבתי

  31. תמריץ, ניתן היה לאפשר למפלגות לחתום על הסכם עודפים "חזק", שתקף גם לעניין אחוז חסימה.
    1. אם חתומה אחת נפסלת והשניה עוברת, אז קולות הנפסלת נספרים כאילו ניתנו לעוברת.
    2. אם שתיהן נפסלות בנפרד אך עוברות במאוחד, אז זאת שקיבלה פחות קולות נפסלת וזאת שקיבלה יותר קולות עוברת, וקולות הנפסלת נספרים כאילו ניתנו לעוברת.

    אהבתי

  32. בין השנים 1951-1996 התקיימו 12 מערכות בחירות. מכאן שממוצע הכהונה של ממשלה היה 45 חלקי 12 = 3.75 שנים.
    כל הממשלות כיהנו 4 שנים מלבד ממשלת רבין הראשונה עקב עניין הדולרים וממשלת בגין שנייה עקב פרישתו.
    מאז 1996 – חוק הבחירה הישירה – התקיימו 9 (כולל הנוכחית). מכאן שכהונה ממוצעת נמשכת 2.55 שנים.
    רק שתי ממשלות השלימו 4 שנות כהונה מלאות.
    האם אתה חושב שאין לכך השפעה על ניהול המדינה, כאשר בעלי התפקידים עסוקים כל הזמן בהישרדותם הפוליטית ומתחלפים בתפקיד כל שנתיים?

    אהבתי

  33. >יש מישהו באופוזיציה שחסם פעם בגופו את שיפור התחבורה הציבורית?

    ראשי הערים עושים זאת. ה NIMBY חוגג.

    ראש עיריית רעננה החדש נבחר עם הסיסמה "לנתץ את הנת"צ", ועושה הכל עדי להכשיל מעבר נת"צ ברחוב אחוזה הראשי.
    ראש עיריית ראשון לציון התגאה שהוציא את תחנות הרכבת מחוץ לעיר.

    זו לא קואליציה או אופוזיציה, זה שלטון מקומי שרואים רק אינטרסים מקומיים מול שלטון ארצי.

    אהבתי

  34. תמריץ,
    מ-1951 עד 1996 כיהנו 12 ממשלות. זמן הכהונה הממוצע היה 3.75 שנים. רק שתי ממשלות לא השלימו ארבע שנות כהונה (רבין הראשונה בגלל הדולרים ובגין השנייה עקב פרישתו).
    מאז 1996 ועד היום כיהנו 9 ממשלות. זמן הכהונה הממוצע הוא 2.5 שנים. רק שתי ממשלות השלימו 4 שנות כהונה.
    האם אתה חושב שאין לכך השפעה כאשר בעלי התפקידים עסוקים כל הזמן בהישרדות פוליטית ומתחלפים כל שנתיים?

    אהבתי

  35. רינגו, מאיפה הנתונים האלו?? הם לא נכונים.
    8 ממשלות כיהנו מאז ניצחון נתניהו בבחירות 96. 2.875 שנים לממשלה.
    מ-1951 (הממשלה השלישית) ועד 1996 כיהנו 24 ממשלות. פחות משנתיים לממשלה. יציבות השלטון בישראל בעלייה ברורה.

    אהבתי

  36. רינגו,
    הפואנטה זה איזון. הרי במדינה סמי-טוטליטרית השלטון (כמעט) לא עושה כלום בשביל התושבים והוא לא צריך להתעסק בהישרדות פוליטית. מה שמבטיח שהממשלה תעשה משהו בשלטון נבחר זה הצורך שלה לשרוד פוליטית ע"י מילוי רצון העם.
    ולכן הישרדות פוליטית זה דבר טוב ולא רע.
    מה שרע זה סחטנות פנים-קואלציונית בלתי נגמרת ואת זה פותרים ע"י העלאת אחוז החסימה.

    אהבתי

  37. יאיר, מסכים איתך לחלוטין.
    תמריץ, מניין הממשלות שלך נכון מספרית אבל מטעה. הוא סופר למשל את ממשלת האחדות של 84-88 כשתי ממשלות נפרדות, ומחשיב את התפטרות גולדה ובגין ומותם של אשכול ורבין כהחלפת ממשלה. כמו כן נכללת הממשלה הזמנית שכיהנה בין הקמת המדינה לבחירות הראשונות, ובנוסף כל התפטרות-דמה של בן גוריון שמיד אחריה הוא הקים שוב ממשלה נחשבת להחלפת ממשלה. ברור שזה לא משקף את המציאות בשום צורה.

    אהבתי

  38. אחוז החסימה הגבוה גרם למצב מאוד מוזר. המצביעים לא יודעים למה להצביע.
    למשל מצביע מהשמאל יכול להחליט שעדיף לו להצביע מרץ כדי שקולו יעזור לה לעבור את אחוז החסימה אבל מצד שני יתכן שלמרות שהוא הצביע לה היא לא תעבור את אחוז החסימה וקולו ילך לאיבוד.
    למשל נניח ש-30000 מצביעים שמאלנים יחליטו להצביע מרץ.
    מצד אחד יתכן שזה מה שיציל אותה ויגרום לכך שהיא תעבור את אחוז החסימה.
    מצד שני יתכן שלמרות זאת היא לא תעבור את אחוז החסימה והשמאל יאבד עוד 30000 קולות.
    דבר נוסף: אם השמאל יחליט לעודד אנשים להצביע מרץ כדי להציל אותה, יתכן שזה ישפיע כל כך חזק ש-200000 אנשים יעבירו את קולם מהעבודה למרץ ודוקא מפלגת העבודה לא תעבור את אחוז החסימה.
    בעיות דומות יכולות לקרות גם בימין.

    אהבתי

  39. היום יותר מעבר ההצבעה תהיה על הכיס למען הכיס וכמה שיותר בכיס.אין שמאל ואין ימין רבים חולמים על פינוי בינוי..
    תמורת דירה בת 2.5 חדרים בבניין מעופש בסביבה חלשה בעל הנכס רוצה לקבל לפחות ארבעה חדרים מרפסת שמש
    מעלית וחנייה.. מי שעל בטוח יהיה מסוגל לספק את הסחורה הוא זה שיקבל את מירב הקולות של המצביעים ממגזרים של מעמד
    הביניים -צווארון כחול וותיקים ועובדי מדינה הם הגרעין המנצח.. אני לא מופתע מדיווחים על ירידה בסקרים של הימין החדש
    בנט -שקד ליברמן עשה טעות בכך שעזב את הליכוד היות וגרעין הבוחרים שלו הצטמצם ונעלם בדרך הטבע.. ביבי..?
    גורר אחריו הרבה תיבות פנדורה אבל העם אוהב מושחתים ואת ביבי במיוחד אין לו כרגע מתחרים בשטח רק צירוף מקרים
    בלתי צפוי ימנע בעדו ניצחון גורף בבחירות הללו..כחול לבן אדום הם אפיזודה חולפת כמו שינוי בעבר ועוד כוכבים מוזרים שנפלו
    בדרך לפסגה בנינו מי צריך מפלגה של רס"רים מזדקנים ושבעים את מי הם ישרתו הם מזכירים את מופז איש מצוין אבל והרבה אבל..
    בשורה תחתונה מה שהיה הוא שיהיה המבול יגיע אחרי פינוי בינוי או לפניו אם זה לא יתגשם..

    אהבתי

  40. בחירות 2024 כמו בחירות 2020
    לאחר שביבי ירקיב את הממשלה במאי, כ 6 חודשים לאחר מכן ימאס לו מכל ההסכמים וסחטנים והוא

    א. יכריז על בחירות ב 2020, יזכה בכל הקופה ויצא לפנסיה רק בגיל 75 לאחר שהוא שבר את כל השיאים של בן גוריון.
    ב.יכריז על בחירות ב 2020 הליכוד יתפרק לשניים שלושה חלקים, ביבי ישב באופוזיציה
    ג. יפרוש, ינהל מערכה משפטית יזוכה יתגרש ויחזור בראש מפלגה חדשה
    ד. ינהל מערכה קרקעית נגד עזה,ו-או נגד יורשו של אבו מאזן בגדה, ו-או נגד החיזבלה בלבנון וסוריה
    ד. ירד לארה"ב ויגיד שישראלים כפויי טובה

    אהבתי

  41. חייל זקן, המדהים בטירלול האחרון שהעלית הוא שיהודיה היא זו שהעלתה את הסרטו וידאו הזה ותומכת בפלסטינית הזו שצועקת על צ'לסי קלינטון.

    אהבתי

  42. ד' , אתה ד' ההממותג ? הידוע ? או איזה חדש …… מזה זמן רב באם הידוע . מקווה שהתגובה לא תיבלע לי פה …. בזמן האחרון , לא מצליח פה כלום להעלות. נבלע בשצף קצף . להתראות

    אהבתי

כתיבת תגובה