שאלות עם סגירת הרשימות

מה ייחשב ניצחון של הליכוד בבחירות?

כנסת שבה ישנם 61 ח"כים שמוכנים לתמוך בנתניהו גם אחרי הגשת כתב אישום. זאת אומרת 61 ח"כים לגוש הימין לפני ספירת כחלון ואורלי לוי-אבקסיס. לא לחינם ביבי התאבד על הכנסת הכהניסטים שיסייעו לו במטרה זו.

כי אז ביבי יוכל להמשיך לכהן כראש ממשלה גם אחרי הגשת כתב אישום?

סביר להניח שביבי יפרוש בכל מקרה אחרי כתב אישום. ראש ממשלה במשפט פלילי זה בלגן גדול מדי. אבל עם 60 ח"כים לצידו נתניהו יוכל להוציא מהיועץ המשפטי (ומבג"ץ שאישורו יידרש) עסקת טיעון מקלה שתשחרר מכולם אנחת רווחה ותחלץ אותו מעונש מאסר. אחר כך ילך לעשות לביתו.

ואם, כמו בכנסת הנוכחית, לנתניהו יהיו 61 ח"כים רק עם כחלון?

גם אז זהו ניצחון יפה של הליכוד ולדעתי סביר להניח שתמורת תיק האוצר יסכים כחלון לשמור על נאמנות לנתניהו גם אחרי כתב אישום. אבל כחלון התחייב אחרת וכך השתמע גם מאורלי לוי ולכן הסיטואציה תסתבך.

מה עושים אם יוגש כתב אישום נגד נתניהו, המכהן כראש הממשלה ואין 61 ח"כים המוכנים להמשיך לתמוך בו?

זו סיטואציה שנתניהו חושש ממנה מאוד. במצב זה כמעט מתבקש שגדעון סער ינסה לארגן פוטש, אבל ביבי הפך אותו כבר לחשוד המיידי, כך שייזהר מאוד. האם הכנסת תלך לבחירות חוזרות במהרה כצאן לטבח רק כי ביבי נאחז בקרנות המזבח? או שתקום התארגנות חוצת גושים כדי לאפשר ממשלה חלופית ולמנוע מח"כים טריים לאבד קריירה פוליטית בדמי ימיה? אולי למשל ממשלת גנץ-לפיד-עבודה-כחלון-ליברמן-חרדים?  נתניהו היה בוודאי מעדיף להיות במצב שבו 61 ח"כים תומכים בו ללא סייג מאשר לסמוך על נכונותם של החרדים לא לערוק לגוש גנץ אלא ללכת לבחירות נוספות למענו. וייתכן שתהיה זו גם השעה עבור בנט ושקד לנקום על כל מה שחטפו מביבי ושרה ולסייע בהקמת ממשלה חוצת גושים להחלפת ראש ממשלה חשוד בפלילים.

כוח המיקוח של נתניהו בסיטואציה זו אינו גדול כל כך. הדבר מקטין את הפיתוי עבור היועץ המשפטי להציע לו עסקת טיעון חלומית ועבור שופטי בג"ץ לאשר אותה.

ואם יווצר גוש חוסם של 60 ח"כים במרכז-שמאל-ערבים?

זה תסריט בלהות אמיתי מבחינת נתניהו. הפיתרון הסביר לסיטואציה כזו היה צריך להיות ממשלת רוטציה נתניהו-גנץ (יש להניח שלא רוטציה משולשת: נתניהו-גנץ-לפיד. יש גבול לכל תעלול.). ברם, בשל הסיטואציה המשפטית נראה שאין היתכנות לכך שגנץ, לפיד או גבאי יישבו עם נתניהו. לכן תיתכן ממשלת גנץ-לפיד-עבודה-כחלון-ליברמן-חרדים שמטרתה הוצאת נתניהו מהמשחק ומניעת פיזור מיידי של הכנסת. ממשלה כזו תשנה צורה כשהליכוד יבחר לעצמו יו"ר חדש (ככל הנראה גדעון סער)  ויוכל להצטרף אליה. נתניהו יושלך לגורלו המשפטי. ואולי בנט ייכנס גם הוא ברגע האחרון כדי למנוע פיזור הכנסת. ברית האחים בנט-לפיד 2 אינה נראית דבר מופרך.

הסיכויים לגוש חוסם נגד נתניהו פחתו כנראה בשל ריצתה הנפרדת של אורלי לוי. היא הייתה חשובה לגנץ הרבה יותר מאשר איחוד עם לפיד, והוא לא השכיל להבין זאת.

האם תיתכן ממשלת שמאל-מרכז טהורה?

לא. אין אלקטורט שמאל-מרכז מספיק גדול בישראל. האם ייתכן שכחלון, אורלי לוי-אבקסיס, העבודה, מרצ וכמובן מפלגת גנץ-לפיד יצליחו לאגור יחד 61 מנדטים? לא. אבל אולי בנסיבות מסוימות החרדים יצטרפו ומרצ תתמוך מבחוץ, הערבים ייעדרו מהמליאה פה ושם ויווצר רוב קואליציוני. פשוט זה לא יהיה.

אז מה בעצם התוצאות האפשריות של הבחירות?

ניצחון גדול לנתניהו (61 ח"כים בגוש שלו ללא כחלון ולוי), ניצחון קטן לנתניהו (61 ח"כים יתמכו בו בהסתייגות, כולל כחלון ולוי) או הקמת ממשלה זמנית, מוזרה ולא ממש מתפקדת בראשות גנץ, שתאחד חרדים עם לפיד ומירב מיכאלי עם ליברמן או שאפילו תישען במידה כזו או אחרת על הערבים. גם אם תקום ממשלת גנץ צרה יש להניח שכעבור זמן הליכוד יחליף את נתניהו בגדעון סער והוא יקים עם גנץ ממשלת אחדות במסורת ממשלות שמיר-רבין-פרס של שנות השמונים.

38 תגובות בנושא “שאלות עם סגירת הרשימות

  1. "ואם יווצר גוש חוסם של 60 ח"כים במרכז-שמאל-ערבים? זה תסריט בלהות אמיתי מבחינת נתניהו."
    – לא, תסריט בלהות למדינת ישראל.
    זו תהיה עוד הזדמנות לגנרלים הפשיסטים למסור חבלי מולדת, השאלה כמה יאלצו לשלם בחייהם הפעם על הזיות השלום של השמאל הסהרורי.

    משה כחלון לא יעבור את אחוז החסימה, וגם אם יצליח להיכנס הוא לא יהיה מעוניין באוצר, במיוחד לא אחרי הבלאגן שיצר שם בקדנציה הנוכחית.
    מישהו אחר יצטרך לנקות את הבלאגן שכחלון השאיר שם.

    Liked by 1 person

  2. תמריץ , בלגנוטוס פה , אבל , טוב שכך במחשבה שניה , זה עוזר לחדד עניינים . תקצר היריעה מאורכם ורוחבם של דברים פה , אבל :

    שופטי בג"ץ לא מאשרים שום עסקת טיעון . את העסקת טיעון מאשרת הערכאה שדנה בתיק . במקרה שלנו , מחוזי או שלום ( תלוי עדיין בכתב האישום וחומרתו ) ודוק :

    יטען הטוען , שהעסקת טיעון תאותגר בבג"ץ . זה כן . אבל , לא רק שזה אחרי אישור העסקה על ידי שלום או המחוזי , אלא ש :

    נשאלת השאלה , מי יאתגר העסקת טיעון . אפשר להניח שחורשי רעתו של נתניהו . לא ממש . זה הואיל ועסקת טיעון , לא תהא כמובן על חפותו של נתניהו , אלא מבוססת על אשמתו. ואם זה יגרום לו ללכת , אזי , חורשי רעתו ישמחו בדבר ניתן להניח ( אבל , זה אולי יהא גם תלוי בחומרת האשמה , וממילא , בעסקת הטיעון עצמה ) .

    מעבר לכך :

    אפשר לדמיין ממשלת שמאל מרכז טהורה . נניח כך :

    30 מנדטים לכחול לבן ( לפיד – גנץ ) .
    5 מנדטים לטיבי הפורש ( אני חושד , שהוא זומם בכך , להצטרף לקואליציה ) .
    5 מנדטים לאורלי לוי .
    7 מנדטים למרץ .
    1 מנדט אולי להירש ( מגן ) .
    10 מנדטים למחנה הציוני .

    והנה לנו 58 מנדטים בחישוב גס מאוד . אז זה כבר סטייה כאוטית .

    מעבר לזה , אני מניח , שגנץ הבין , שלפיד יביא יותר מנדטים קרוב לוודאי , מאשר אורלי לוי כמובן . ואם הוא יהא ראש ממשלה , ואפילו ברוטציה , אז לכאורה זה שווה . זה חשבון מאוד פשוט מבחינתו .

    להתראות

    אהבתי

  3. רק הבהרה , לגבי גנץ – אורלי לוי :

    ייתכן שגנץ הניח , שמאורלי לוי , יכולים לברוח לכחלון נניח , או למר"צ . אבל , מלפיד פחות סביר , שיברחו מנדטים . ייתכן שהחישוב היה , שהגרעין הקשה של לפיד , יותר בטוח , מאשר של אורלי לוי וכו…..לפיד כבר הוכיח את יציבותו האלקטורלית , אורלי לוי , אם כל היותה אישה פנסטסטית , לא הוכיחה עדיין כלום במובן זה .

    להתראות

    אהבתי

  4. יכול להיות שנתניהו יחליט להתפטר לפני הגשת כתבי האישום והיועץ המשפטי יחליט לסגור את התיקים מחוסר עניין לציבור. זה יכול לקרות לפני הבחירות או אחרי הבחירות. אני חושב שגנץ ושות בונים על לפני הבחירות. הליכוד בונה על אחרי הבחירות.

    ויכול להיות שהיועץ המשפטי יסגור את התיקים כמו מני מזוז בתיק האי היווני.

    אי אפשר לדעת כלום עם היועץ המשפטי הזה. הוא שומר את הקלפים קרוב מידי לחזה.

    Liked by 2 אנשים

  5. תמריץ , כפי שהסברתי , בג"ץ לא מאשר עסקאות טיעון . אתה מפנה אותי לדה מרקר ? בג"צ מתעסק עם זה , רק אם עותרים אליו . והסברתי , שהערכאה שדנה בתיק , היא המאשרת . אפשר על כך לעתור לבג"ץ ( אחרי פרוצדורה מסויימת ) אבל כפי שכתבתי , חורשי רעתו של נתניהו , ישמחו אם יילך ומהר אפשר להניח ( ושוב , תלוי בחומרת התיק או האישום והענישה המוצעת בעסקת הטיעון ) .

    מעבר לכך , אני כותב , שאני חושד בטיבי . לא בטוח , אפשר לטעון לכאן ולשם . אפילו כך , יש סקרים ( וזה כמובן , רק להריח לא לטעום ) שמעידים על יותר משלשים מנדטים אפילו ללפיד – גנץ . כך שאין לדעת ממש כרגע .

    להתראות

    אהבתי

  6. בשביל לקנות את בנט גנץ יצטרך לתת לו את תיק הביטחון (ולשקד את המשפטים). לא יודע אם זה יכול לקרות (עם לפיד זה בוודאי היה קורה)

    אהבתי

  7. תמריץ , זה סתם בזבוז זמן . בענין קצב , זה היה לפני אישור עסקת טיעון בבית המשפט בכלל .לבג"ץ עותרים , ואם לא עותרים , אזי בעיקרון , אין בג"ץ . אבל , לבג"ץ אי אפשר לעתור , לפני שהערכאה שדנה בתיק , אישרה את עסקת הטיעון . זה פשוט לא רלבנטי למקרה של קצב . שהרי, על מה ידון בג"צ ? אולי השופט בערכאה הנמוכה , בה נדון התיק , ממילא לא יאשר את עסקת הטיעון . לבג"ץ בעיקרון , עותרים , רק אחרי שממצים הליכים עד הסוף . אחרת , עתירה נדחית על הסף .

    אפשר כאן להגיע לבג"ץ של קצב אגב :

    http://elyon1.court.gov.il/Files/07/990/056/n45/07056990.n45.HTM

    להתראות

    אהבתי

  8. אני לא יודע למה אתה חושב ש-61 מנדטים יגרמו לכך שלא יוגש כתב אישום נגד נתניהו? כתב אישום אמור להיות מוגש אם היועץ המשפטי לממשלה (או אולי סמכות אחרת) חושב שנתניהו בצע מעשה פלילי. אם הוא לא בצע מעשה פלילי אז לא אמורים להגיש נגדו כתב אישום. אינני רואה כל דרך שלא להגיש נגדו כתב אישום אם משוכנעים שהוא בצע מעשה פלילי (אפילו אם יש לו 120 מנדטים). כמו כן אינני רואה דרך להגיש נגדו כתב אישום אם חושבים שהוא לא בצע מעשה פלילי (אפילו אם יש לו 0 מנדטים).
    כמו כן בהחלט יתכן שנתניהו לא יפרוש אחרי הגשת כתב אישום. לדעתי זה תלוי בבג"ץ אם לאפשר לו להמשיך לכהן או לא.

    אהבתי

  9. אל רום, כתוב בפסק דין ששלחת אליו: הגשתו של כתב-האישום המוסכם לבית-משפט השלום התעכבה נוכח הגשתן של העתירות שבפנינו.

     

    אהבתי

  10. יועץ משפטי לא חי בוואקום. הוא שוקל האינטרס הציבורי. אם פרישתו של ביבי תהיה ביג דיל אפשר יהיה להסתפק בה כעונש עיקרי. אם היא תקרה ממילא יצטרכו עונש אחר.

    אהבתי

  11. תמריץ , נו , אז מה הבנת מזה בקשר לעסקת טיעון והשופט שמאשר אותה לא מבין ? בבג"ץ שהפניתי אליו , נדונו בין היתר , סעיפי האישום , או תיקי האישום עצמם . כלומר , קורבן נניח לעבירה , מלין שסגרו התיק נגד העבריין , והוא עותר לבג"ץ . מה זה קשור תמריץ ? להתראות

    אהבתי

  12. מצטרף ל-י.ד:
    להבנתי כולם בונים על שינוי שיקרה עוד לפני הבחירות אחרי הגשת כתב אישום.
    על הההנחה הזאת מתבססת הטקטיקה של הימין החדש, כחלון, ליברמן וגנץ.
    כולם מקווים לנגוס מהליכוד בעקבות כתב אישום נגד ביבי.
    ההנחה היא שיהיו אנשי ימין שיעברו למפלגות אחרות אם ביבי ימשיך להיות מועמד הליכוד לראשות הממשלה.
    הטקטיקה מצד הימין (בנט/שקד, כחלון וליברמן) היא להתחזק על חשבון הליכוד ללא פגיעה בגוש. וזאת הסיבה שהם לא התאחדו (ולא בגלל שהם שכחו שניתן להגיש את הרשימות עוד סוף יום חמישי).
    הטקטיקה מצד גנץ היא שהחברים הימניים (האוזר, הנדל) ימשכו מצביעים מהליכוד ויעבירו קולות מימין לשמאל.

    Liked by 1 person

  13. רק להבהיר תמריץ הפילוסופיה :

    בג"ץ הוא לא ערכאת משפט בעיקרון . לא מתנהלים משפטים בבג"ץ . לבג"ץ עותרים , בגין מצב אד הוק חריג ( חריג בערימות אמנם , אבל , חריג פילוסופית ) . בבג"צ לא מנהלים משפטים . כל משפט מתנהל במקום אחר , לא בבג"ץ . לבג"ץ עותרים , כאשר נוצר מצב דברים , שרשות ציבורית , עיוולה בדרך כלשהיא ( גרמה עוול ) לאדם או לרשות ציבורית אחרת , או לגוף עסקי וכדומה . אבל , משפט בדרך מלך , לא קורה בעיקרון בבג"ץ . אלא , מגיעים לבג"ץ , אחרי מצב דברים , שהתגבש כבר ומוצה היטב , בערכאות נמוכות יותר , או אצל רשויות ציבוריות , ואין דרך אחרת לפתור הענין , אלא , להגיע לבג"ץ .

    למשל : בית דין רבני , עיוול משפטית . קיבל ראיה , בניגוד לדיני ראיות , אשר אוסרים על פגיעה קשה בפרטיות . אזי , המשפט התנהל בבית דין רבני , ולבג"ץ , עותרים על הענין הנקודתי , כנגד בית הדין הרבני , שקיבל ראיה , שפגעה קשות בפרטיות של צד מסויים במשפט . אבל , המשפט עצמו כאמור , מתנהל לא בבג"ץ , אלא : בבית הדין הרבני .

    כך גם פה . עסקת הטיעון מאושרת על ידי השופט שדן בתיק . אבל , אם לא ייראה לקורבן העבירה , לנאשם וכו… יעתרו לבג"ץ . אבל , התיק עצמו , מתנהל במקום אחר .

    להתראות

    אהבתי

  14. פריט מידע שנחשפתי אליו היום, ובהפתעה:

    "המפלגה שאחוז הגדול ביותר של מצביעיה תומכים בסיפוח … היא
    מפלגת "כולנו" של כחלון עם 58% אחוזים של תומכים …
    מיד אחרי כחלון ניצבת מפלגת "הימין החדש" של בנט ושקד עם 34% שתומכים במהלך …
    בישראל ביתנו של ליברמן 27% תומכים …
    ובמפלגת הליכוד 26% תומכים במהלך"
    [ובסך כלל הציבור 24% בעד]

    מפתיע. או טעות במדגם או שיש למישהו הסבר לתוצאה.

    https://www.mako.co.il/news-israel-elections/elections_2019-q1_2019/Article-986d75343300961004.htm

    אהבתי

  15. תמריץ , כאן למשל , תוכל לקרוא ( לא פסק דין , אלא ידיעה עיתונאית ) על שופטת השלום , שדחתה הסדר טיעון ( הפלא ופלא , כנגד שופט שהורשע בעבירות מין ) . תסיק מכאן , ששופטים בערכאת המשפט למטה , מאשרים או דוחים הסדר טיעון , ואחר כך , בעיקרון עותרים לבג"ץ עם לא נראה למי מבין הצדדים , כאן :

    https://www.davar1.co.il/66960/

    להתראות

    אהבתי

  16. למצביעים למפלגות הקטנות יש בעיה למי להצביע:
    אם הם יצביעו למפלגה קטנה, יתכן וזו לא תעבור את אחוז החסימה, קולם ילך לאיבוד והגוש שלהם יפגע.
    אם הם לא יצביעו למפלגה הקטנה אלא למפלגה הגדולה בגוש שלהם, דוקא הקול שלהם עלול לגרום לכך שהמפלגה הקטנה לא תעבור את אחוז החסימה והגוש שלהם יאבד מנדטים.

    צריך לציין שגם מפלגה שקבלה 6 מנדטים בסקרים, עלולה לא לעבור את אחוז החסימה (בגלל טעויות המדגם).

    אהבתי

  17. בענין התיקים של נתניהו אפשר לחלק. את שתי התיקים הראשונים אפשר לסגור מרגע לרגע. בתיק 1000 לא ניתן להימלט מהספק שמדובר בחברים (ויש עוד כמה טענות). בתיק 2000 זה נשאר ברמת הדיבורים (חוק ישראל היום לעומת זאת היה ברמת המעשים ואותו לא חקרו). התיק היחידי שיש לו אולי בשר הוא תיק 4000 וכאן השאלה העיקרית מנקודת מבטי האם נתניהו דרש תמורה. השאלה אם הוא פעל בהתאם להמלצות הדרג המקצועי לא מעלה ולא מורידה. הדרג הפוליטי לא צריך לפעול על פי המלצות הדרג המקצועי והוא גם לא צריך להסביר את עצמו. השאלה היחידה היא האם נתניהו דרש תמורה מוואלה וכאן יש הבדל בין המקרים. אם זו הורדת כתבות מכפישות על אשתו זה אמנם לא קביל אבל זה בגדר הפרת אמונים. אם זה ניסיון להכפיש יריב פוליטי (בנט) זה כבר יותר חמור ויכול להוות עילה לתביעת שוחד וכוונה לביצוע פשע. העובדה שלא מדובר בכסף לא חשובה. העיקר שנתניהו יחס לכך חשיבות.

    אם יש סיפור אמיתי בתיק 4000 הייתי מציע ליועץ לסגור את שתי התיקים הראשונים כדי שהציבור לא יחשוב שמפילים ראש ממשלה על סיגרים ושמפניות או סתם דיבורים.

    אהבתי

  18. אם מדברים על שימור המצב הקיים ללא הפתעות ועם קמצוץ שמרנות – ליכוד של 30-33 מנדטים, כחול לבן 33-36 (ההייפ סביב האיחוד קצת ירד, הניחוש שלי הוא לכיוון היותר נמוך).
    כחול לבן לא ישבו עם הערבים, גם אם זה בגלל שהם חייבים נתח מהימין כדי להקים ממשלה – ואני לא רואה את בוגי ויועז הנדל בולעים את זה (וכנראה גם גבי, גנץ ולפיד לא בדיוק ישמחו).
    זה אומר "ממשלת מרכז שמאל" ש"מאיימת" על עתיד המדינה (הרי את עזה פינתה ממשלה בראשות מרץ כמובן….) תהיה מורכבת מכחול לבן (36) עבודה (7-9) מרץ (4-5) וערבים (11-12). זה 62 בתסריט הטוב ביותר שלא יתממש, וכמובן את בוגי יחד עם כל הערבים… אהמ. אולי לצרף את החרדים לקדירה, ממש שמחה וששון.
    אם ניקח משהו יותר סביר של מרכז-ימין-חרדים ואולי עם העבודה ללא ליכוד – כחול לבן (36), עבודה (8), ואליהם אורלי לוי (אולי 5), כולנו (4-5), הימין החדש (6) המפד"ל (4) ש"ס (5) וישראל ביתנו (4) – יש לנו מצב יותר סביר, ונראה ממשלה יותר ימנית עם הרבה ממשלות ימין קטנות שיסחטו תיקים לכיוון הימין תוך כדי שממשלת השלטון תוותר על תיקים, כאשר יהיה למפלגות האלה יותר כוח אם העבודה לא תהיה במשחק – לכן אני לא רואה את העבודה יוצאים מהמשחק, ואם יש מפלגת ימין/חרדים שלא מתאים – מוזמנת להצטרף לאופוזיציה.

    יותר מעניין – צריך לזכור שבליכוד חוץ מנתניהו וחבריו הצעקניים (אמסלם ורגב) לעשירייה הראשונה אין יותר מדי בעיות עם כחול לבן, וסביר להניח שהליכוד של אחרי נתניהו בעידן כץ וארדן יהיה יותר חלש ויותר נוטה למרכז- דבר שיאפשר ממשלה של הליכוד וכחול לבן.

    אהבתי

  19. בהמשך לשני הפוסטים האחרונים של תמריץ:

    תמריץ שואל "האם תיתכן ממשלת שמאל-מרכז טהורה?"

    תשובתו בפוסט הנוכחי:
    "לא. אין אלקטורט שמאל-מרכז מספיק גדול בישראל. האם ייתכן שכחלון, אורלי לוי-אבקסיס, העבודה, מרצ וכמובן מפלגת גנץ-לפיד יצליחו לאגור יחד 61 מנדטים? לא. אבל אולי בנסיבות מסוימות החרדים יצטרפו ומרצ תתמוך מבחוץ, הערבים ייעדרו מהמליאה פה ושם ויווצר רוב קואליציוני. פשוט זה לא יהיה."

    ובפוסט הקודם:
    "המחויבות שלו [של גנץ] ללפיד גם מקטינה מאוד את היכולת שלו להתמקח עם החרדים, רכיב בלתי נמנע בכל קואליציה … לפיד לא יהיה רצוי שם. היא תרחיק ממפלגתו את אלו שאינם מסוגלים לסבול את לפיד".

    אני רוצה להרחיב את הנושא ולטעון שזה לא רק עניין פרוסונלי (לפיד) או אלקטורלי (במובן הצר של 61 לקואליציה) אלא זה משהו אינרטי בחברה הישראלית (הנוכחית) שמונע הקמה של ממשלת מרכז, ובוודאי הקמת ממשלת מרכז-שמאל. יכול להיות שבבחירות הבאות בעקבות מצבור של טעויות קמפיין ופיצולים וכתבי אישום – השמאל-מרכז יגבר על כל השאר (מה שלא נראה שיקרה). אבל עדיין הקמת ממשלה כזאת תהיה לא יציבה (עוד יותר מממשלת נתניהו-לפיד-בנט קצרת החיים).

    ראו כתבה בדה-מרקר (מ-2012), ששואלת את השאלה "איך יהודים במאה השנים האחרונות בכל מדינה שהם גרו בה היו (והינם) מזוהים עם מעמד הביניים, אבל בישראל מעמד הביניים לא מצליח להתרומם?"
    https://www.themarker.com/news/1.1646001

    התשובה שלו היא שמעמד ביניים ניתן להגדרה ב-3 צורות:
    מדינית – פשרה טריטוריאלית בתמורה לביטחון
    חברתית – השתתפות בחובות הציבוריים – מי שמשרת בצבא, עובד לפרנסתו, ומשלם מיסים
    כלכלית – עשירונים 4-7 מבחינת הכנסות (לא עני ולא עשיר)

    בעוד שבמקומות אחרים הזהויות הללו די חופפות – בישראל הן לא חופפות. אם התארגנות פוליטית של המרכז מאמצת זהות מדינית של פשרה (קדימה/התנועה) היא מתגרה במצביעי הימין מכל המגזרים (שמבחינה חברתית או כלכלית הם מרכז). אם היא מאמצת זהות חברתית של יוצאי צבא שעובדים ומשלמים מיסים (טומי לפיד / יאיר לפיד / "שיויוון בנטל") היא מתגרה בחרדים ובערבים (ובונה על קמפיין שלילי שיכול לגייס רבים בתחילה אבל מאבד גובה לאורך זמן). אם היא בוחרת בזהות כלכלית של יוקר מחייה (מחאת העגלות/ ….) היא לא מצליחה להתרומם כי מעמד כלכלי ממלא תפקיד משני לזהות מגזרית (מוצא עדתי/זהות דתית). מעמד כלכלי לא מצליח לאחד משפחה ש"סניקית מרובת ילדים מטבריה עם פמניסטית משדרות רוטשילד בת"א. כלומר הזהות/מגזריות הופכת לעניין קיומי מאוד. מי שחושב על הביטוי "מגזר" ישר יחשוב על חרדים או דתיים או רוסים וכדומה. אבל זה לא נכון. גם "קוראי הארץ" הם מגזר. אפילו עוד יותר מנותק מהמגזר החרדי ביחסו לשאר היושבים כאן.

    ואם נחזור מהכתבה בחזרה לנושא הפוסט ונתמקד בנושא הזהות:
    להבנתי לפיד שרוף בגלל מלחמתו הישנה עם החרדים.
    יעלון שרוף בגלל הסיפור שלו עם אלאור אזריה (אולי קיבל נקודות בעיני "נאמני ז'בוטינסקי"י אבל איבד נקודות אצל רוב הציבור, עובדה שרק הצליח לגרד את אחוז החסימה בריצה עצמאית כשגנץ עם פחות ניסיון מדיני ופוליטי קיבל יותר).
    אשכנזי די נדחק כלפי מטה (כנראה ברצונו) – לא ברורה השפעתו העתידית.
    ניסנקורן מדיף אשכנזיות כבדה שמתחברת עם הועדים הגדולים במקום עם "הפריפריה"/"החלשים".
    לגנץ עוד יש הזדמנות וצריך לחכות ולראות איך זה מתקדם אבל חלק משותפיו מעיקים עליו. את יעלון הוא עוד יכל להסתיר מאחוריו (והאיחוד בינהם היה גם זול יחסית ללפיד וגם שקט ומהיר, ללא מריחת כותרות), אבל לפיד הוא לא הטיפוס השקט.

    אז אחרי כל המלל חזרתי למסקנה של תמריץ שגנץ עשה טעות בהתאחדות שלו עם לפיד במקום עם אורלי לוי.

    אהבתי

  20. יאיר,
    החלוקה לגושים היא די אמורפית. כדאי לזכור שבבחירות 2003 זכה גוש הימין ב69 מנדטים. שנתיים מאוחר יותר קיבלנו את ההתנתקות בהובלת מנהיגות גוש הימין ובתמיכת גוש השמאל. הליכוד מכיל בתוכו גם היום גוש קדימאי גדול. חוץ מנתניהו יש בעשיריה הראשונה לפחות 5 קדימאים, כץ, רגב, גלנט, ברקת וגמליאל.

    Liked by 1 person

  21. רק לאחרונה קראתי דיווח מ-2009 על כך שצחי הנגבי וגדעון סער ניהלו מו"מ לממשלת אחדות ביבי-ציפי כשסער מייצג את ביבי (היו ימים..) והנגבי מייצג את לבני (היו ימים..)

    אהבתי

  22. אתה צודק.
    לא באתי לתמוך ב"כחול-לבן" וחלק מהרשימה שציינת היא לא רק "קדימאית" אלא גם אופורטוניסטית.
    התייחסתי לנושא הגושים שלשם מערכת הבחירות כרגע נוטה. בתוך הגוש מאוד ברור לי למי להצביע.
    ועדיין מילה טובה על הליכוד (לא לח"כים כי אם לפעילים והמוסדות):
    הוא לא נתן לאריאל שרון לקדם התנתקות דרך הליכוד. הכח האמיתי זה לקחת קדימאית-אופורטוניסטית כמו מירי רגב ולרתום אותה לקידום ערכי הליכוד.
    ועדיין אני תמה על הבחירה בצחי הנגבי במיקום גבוה.

    אהבתי

  23. יאיר,
    מסכים לגבי צחי הנגבי. אם היתה אפשרות להצבעת נגד בוודאי שהיה עף מהרשימה. כנראה שיש בליכוד מספיק בוחרים שזוכרים לו חסד נעורים – הוא היה אלוף חלוקת הג'ובים.

    אהבתי

  24. הגנצים מעמידים את יחימוביץ במקומה
    חיימוביץ' על מאגרי הגז: "אתמקד באנרגיה מתחדשת. אנחנו מתלהבים נורא מהגז, אבל זה לא הפתרון. צריך להשאיר את הגז הזה באדמה, לא להוציא אותו. גם הגז רע לאקלים. יש רוח ושמש. צריך לשאוף ליותר אנרגיה ירוקה".

    אהבתי

  25. אנונימי כותב לעניין מסביר בשפה פשוטה את המצב המשפטי של ביבי בין אם הוא ינצח בבחירות או יפסיד..
    אני שייך לעם ישראל הפשוט ולא מקושר אלא זורם בהתאם להיגיון והאינטרס הלאומי כיהודי וכאזרח ישראלי..
    יחד עם זה אני מזהה לאחרונה עודף אמוציות מצד הרבה בעלי אינטרסים מגוונים בעיקר נגד "ביבי" כראש ממשלה
    וביבי כמנהיג לאומי וראש מפלגה ממסדית וממוסדת עם כיסים עמוקים של בעלי עניין.. אני לא חסיד של ביבי וגם לא של הליכוד
    אני אישית עד לא מזמן קיוויתי שהם יכשלו בבחירות הקרובות אבל ואבל גדול צייד המכשפות נגד ביבי לא מוצא חן בעיני ועל כן אני שוקל
    לשנות את עמדתי ואולי אף להצביע עבור הליכוד וביבי בראשם בבחירות הקרובות.. כמוני יש מאות אלפים בעם עם אותו היגיון פשוט
    רודפים את ביבי וגם את שרה אשתו וכל זה למה ומדוע כולם שואלים יש הרבה תשובת לשאלה אבל לשאלה אחת אין מענה
    מניין השנאה הבלתי הגיונית שנאת "סתם" לראש ממשלה מכהן של מדינת ישראל ובשתי מילים בושה וחרפה..

    Liked by 1 person

  26. הטכנולוגיה הסולארית הגיעה לפיק שבו היא תקועה כבר מספר שנים. הפוטנציאל הגדול הוא בטכנולוגיה גרעינית

    אהבתי

  27. ליעקב מירון: "ראש ממשלה מכהן" זה טיעון סרק. אם ראש ממשלה מכהן מעורב בפרשיות שחיתות חמורות כמו אלה בהן מואשם נתניהו הוא צריך להישפט ולהיענש בהתאם. למעשה עונשו צריך להיות גדול מזה של 'אחד העם' מאחר ואדם בעל תפקיד ציבורי רם דרג אמור להיות נקי כפיים יותר מסתם אזרח.

    אכן זמן רב נדמה היה כאילו רודפים את משפחת נתניהו על דברים שוליים, אבל המצב היום שונה. וזאת עוד לפני שיש בכלל תיק על מה שיכול להיות הפרשה הגדולה ביותר לכאורה, פרשת הגז.

    אני חושב שנתניהו הוא אחד האנשים המתאימים ביותר להיות ראש הממשלה – אבל חשוב לי יותר שראש ממשלה יהיה נקי כפיים. כאשר השלטון רקוב הרקבון הזה מחלחל וזה פוגע ביציבות המדינה – בדיוק כמו שעץ רקוב נוטה יותר לקרוס מעץ בריא.

    אהבתי

כתיבת תגובה