גם זו לטובה (בקושי רב)

אחרי בחירות אמצע הקדנציה טראמפ מרשה לעצמו להיות מי שתמיד רצה להיות, נטול עניין בבעלי ברית במרחב המזרח התיכון. החלטתו לסגת מסוריה וכנראה גם מאפגניסטן הותירה בהלם את בכירי הרפובליקנים והביאה להתפטרות שר ההגנה מאטיס.

זו קריאת השכמה למעריציו של טראמפ בארץ, מגיא בכור ועד אחרון הכותבים בפורומים של רוטר. אין לו עניין לכהן כמשיח בן יוסף. החלטתו מסכנת את ישראל ועדיין אינו ממצמץ.

הנזק לאמריקה ולתפקידה בעולם הוא עצום וארוך טווח. היא מאבדת אמינות כבעלת ברית. גם אם היא ידידותית תחת נשיא אחד, איש אינו ערב לכך שיחליפו בהמשך נשיא אחר לגמרי בסגנונו. רק שוטה ישים בה מבטחו. פוטין קיבל בונוס נאה לכאורה על הקמפיין הנסתר שניהל למען בחירת טראמפ.

על הרע בצעדי טראמפ כבר נכתב בכל מקום ועוד ייכתב. אין מה לחדש. שווה לנסות לגרד בכוח אלמנטים חיוביים ולו רק כדי להתעודד ערב השנה האזרחית החדשה ממצב העולם.

אז מה חיובי? צעדי טראמפ אולי יתרמו לחזרת הברית בין המפלגה הדמוקרטית לישראל. הדמוקרטים יקבלו הזדמנות להיות יותר פרו ישראלים מטראמפ וגם יוכלו להתלכד סביב התנגדותם לבדלנות כאנטגוניזם לטראמפ. מה שיריבי עושה הוא ההיפך ממה שאני רוצה לעשות. זה אותו היגיון שהפך תמיכה בישראל לעיקר אמונה רפובליקני אחרי שהנשיא אובמה שנוא נפשם של הרפובליקנים התבלט בקרירותו לישראל.

גם ישראל עצמה קיבלה קריאת השכמה ואולי תחדל מלכרכר סביב טראמפ. התנהגות שלא הוסיפה לה כבוד בעיני רבים מאוהדיה.

במישור בניית הכוח הצבאי, לקח לדורות שאין להסתמך על אמריקה יביא לגידול בתקציבי הביטחון בעולם. טראמפ כל הזמן מטיף לאירופה להוציא יותר על צבא. במעשיו הנוכחיים הוא מספק לה תמריצים רבי עוצמה לעשות כך. תמריצים שיכולים לעמוד אפילו כשיעזוב את משרתו, כי סכנת שובו של הטראמפיזם תישמר. אנו יודעים איזו מדינה מרוויחה יפה כשתעשיותיה הביטחוניות מקבלות הזמנות חדשות. ובכלל לא יזיק לאירופים לצאת קצת מתחושת השאננות והפינוק.

גם לנו לא יזיק לזכור שאי אפשר לקבל החלטות אסטרטגיות מסוכנות מתוך הנחה שאמריקה תמיד תהיה שם עבורנו.

ולסיום צריך להגיד שבאופן פרדוקסלי כל הגדלה של ספקטרום האפשרויות שעומדות בפני נשיא אמריקני, מעצימה את ההרתעה האמריקנית. טראמפ הוא בלתי צפוי בעליל. האיראנים כבר היום מבינים זאת ואינם ממהרים לנטוש את הסכם הגרעין. צעדיו האחרונים לכאורה מחזקים מאוד את אירן וזה מזעזע. אך הם גם ממחישים לה ולכל שחקן אזורי אחר שטראמפ משוגע וגחמתי ואין טעם לנסות לחזות את התנהגותו. מכיוון שטראמפ במהותו הוא גם בדלן אך גם כוחני וחסר מעצורים – יש לכך גם ערך הרתעתי חיובי. בפרט אם צעדיו האחרונים יתבררו במהרה כאסון בשטח כפי שכולם צופים, ייתכן שבתגובה הוא יחתור להבליט יותר הצד הכוחני שלו במדיניות החוץ.

42 תגובות בנושא “גם זו לטובה (בקושי רב)

  1. טראמפ עושה בדיוק את מה שהוא אמר שיעשה בבחירות. זה אומנם לא טוב לישראל אבל ממש לא מובן לי איך זה "ממחישים לה ולכל שחקן אזורי אחר שטראמפ משוגע וגחמתי". עד כדי כך הגענו רחוק שלקיים את הבטחותיך זה " משוגע וגחמני"?!

    Liked by 2 אנשים

  2. ואו, איזה סילוף של המציאות. למרות ההתקפלות מסוריה, טראמפ היה ונותר הנשיא האמריקני הכי ידידותי לישראל,
    בטח ובטח יותר מאובמה הטיפש. הסיפורים שלכם בשמאל ש"עוד נתגעגע לאובמה" אמינים בערך כמו סיפורי הבידוד המדיני הקשה בו ישראל מצויה, או סיפורי ה-4 מליארד אנשים רעבים שמסתובבים ברחובות ישראל.
    הדמוקרטים בחיים לא יהיו ידידותיים יותר כלפי ישראל מהרפובליקנים, וככל שהזמן חולף המפלגה הדמוקרטית מושכת עוד ועוד לכיוון של השמאל המטורלל והאנטישמי.

    אהבתי

  3. תמריץ,
    מדבריך אפשר להסיק כאילו טראמפ שלח את הצי השישי לתקוף את ישראל. משה וקרולין כבר הצביעו על פגמים בפרשנות שלך לגבי טראמפ ואוסיף שלדעתי אתה טועה גם בפרשנות שלך לגבי המהלך. אמנם בטווח הקצר המהלך מזיק לישראל אבל בטווח הארוך הוא בעיקר מועיל. היתרון הראשון הוא בקביעת העיקרון המדיני (ההפוך ממסמך בייקר המילטון) שהערבים (והבעיות שלהם) לא מעניינים את אמריקה. מה שלא מעניין את אמריקה היום יפסיק לעניין את האחרים מחר. שחקני החוץ המדינתיים בסוריה, אירן, תורכיה וסוריה, איבדו את העוגן לאסטרטגיה שלהם והם נותרו עם מלחמה מטופשת על שיטהול חסר ערך. ישראל קיבלה מהאמריקאים אישור פתוח לעשות במזרח התיכון כרצונה (ביבי לא יאהב את זה). הכל דבש…

    אהבתי

  4. אני מתרשם מהנאמנות של הכותבים פה לטראמפ. הלוואי שנזכה כולנו לבעלי ברית כמוהם ולא כמו טראמפ עצמו.

    לגופו של עניין – משה, טראמפ אמר אינספור שטויות. כל דבר כמעט שיעשה אפשר להצדיק ב"אמר זאת מראש", החל מנטישת ברית נאט"ו וכלה בדרישה שישראל תחזור לגבולות 67' ב"עסקת המאה" ובביטול הסיוע הצבאי. למזלנו כנראה לא יממש את רוב מה שאמר. לרוע מזלם של הכורדים, את נטישתם והפקרתם הוא מתכוון לממש.

    אהבתי

  5. קרולין, אני מסכים שהמפלגה הדמוקרטית דוהרת שמאלה, אבל אם הילארי הייתה נבחרת הייתה לנו נשיאה ידידותית עד 2024 שלא הייתה עושה דברים הזויים כמו נטישת סוריה.

    אהבתי

  6. חייל זקן, אמריקה איבדה עניין בנפט הערבי בשל הפרקינג ואפשר לראות את הכרזת טראמפ כסימן מובהק לכך. אבל איך זה טוב לנו? הערבים שבברית עם אמריקה הם כרגע ערבים שהם די בצד שלנו (מב"ס), האויבים שלהם הם האויבים שלנו (חמינאי).

    אהבתי

  7. תמריץ,
    הערבים הסונים (כולל מב"ס) אינם לצידנו. המדינות הכי אנטישמיות בעולם הן מצריים וירדן. ההתגייסות של ביבי להיות מליץ היושר שלהם בוושינגטון היא איוולת מדינית. האינטרס הישראלי הוא ללבות את האש בין הסונים לשיעים. ככל שייחלשו הסונים יפנו האירנים יותר משאבים לכיוונם. הטעות של ביבי משליכה גם על עזה. האינטרס של ישראל הוא לחבר את עזה למצריים ולא להפוך את עזה לשוט מיצרי על ישראל. הגישה של ביבי חיסלה את ההישג היחיד שהיה בהסכם השלום עם מצריים והוא פירוז סיני. הדיביזיות המצריות שהוכנסו לשם לא יצאו ללא מלחמה. שום דבר טוב לא יצמח מהקשר המדומה עם הסונים "המתונים". משל הצפרדע והעקרב נכון מתמיד.

    Liked by 1 person

  8. תמריץ הטענה שטראמפ אמר אין ספור שטויות הגם שהיא נכונה אינה טענה לגופו של עניין. גופו של עניין הוא מדיניות הבדלנות ויישומה. אפשר לטעון שגם מדיניות הבדלנות היא שטויות אבל בעיני ציבור רחב מאוד נראה לי שזה ממש לא שטויות.
    ביטול הסיוע הצבאי לישראל הוא אכן גם לא לטובת ישראל אבל אם טראמפ יעשה זאת גם בזאת לא אראה חוסר אמינות זו (ומבחינת הפגיעה נראה לי שהיא תהיה שולית. בכלל יש הטוענים שהסיוע יותר מזיק מאשר מועיל).
    אם הוא אכן ילחץ על ישראל לחזור לקווי 67 זו בעיה אמיתית זה היה עצוב מאוד אם הוא יעשה זאת – זו הטענה היחידה בדבריך לגופו של עניין רק שזה (עדיין) לא קרה.
    בנושא הכורדים. הנושא בעייתי אבל לא ברור לי מה הוא קשור לאמינות של טראמפ – הוא אמר שהוא יתמוך בהם? ואגב מה עם שאר העולם? אירופה שדואגת כך כך לעצמאות פלסטינית דאגה עשירית מזה לעצמאות לכורדים?? המקסימום בנושא הכורדים אתה יכול לומר על טראמפ שהוא מתייחס אליהם כמו כולם בהחלט לא מלהיב אבל להיות כמו כולם מוביל למסקנה שהוא "משוגע וגחמתי"?!.

    אהבתי

  9. בהחלטתו טראמפ פועל בצורה לא הגיונית בעליל. קודם כל הוא מקים עליו את כל הממסד השמרני הניצי שכבר הצליח להשלים איתו ואפילו לאהוב אותו. ראה התגובות הנזעמות של בכירי הרפובליקנים בסנאט. הוא מקומם את בעלי הברית של ארה"ב בעולם. הוא מסתכן בקטסטרופה שתקרה כשארה"ב תותיר ואקום (ייתכן שיקרו גם תהליכים אחרים – קשה לדעת), והדבר המשמעותי ביותר – הוא לא מרוויח שום דבר. נוכחות ארה"ב בסוריה אינה כרוכה בהחזרת גופות חיילים. היא לא עול בדעת הציבור האמריקנית. לא מדובר בויאטנם שנייה, בלשון המעטה. מי שמרוויח הוא פוטין, והרי הקשר בין טראמפ לפוטין כבר עכשיו נמצא תחת זכוכית מגדלת.
    האמינות של טראמפ לא עד כדי כך כמעלה ומורידה. הסיכוי שייבחר בשנית הרי נראה די קלוש. אבל הוא פוגע באמינות של ארה"ב כמדינה, אולי לשנות דור. היא השתמשה בכורדים וזרקה אותם. אני בטוח שגם עוד שנים הדוגמה הזו תשמש בויכוחים פנימיים בהרבה ארצות (לרבות ישראל) כהוכחה שאין לסמוך על האמריקנים. נכון, גם את דרום ויאטנם הם הפקירו, אבל כמה קורבנות וכמה מחיר היו מוכנים לשלם לפני כן. כאן זו בריחה ללא סיבה.

    אהבתי

  10. תמריץ , האמת הפשוטה היא , שלטראמפ אין סבלנות להתנהלויות סיזיפיות ומורכבות , בטח ובטח שלא לאורך זמן . הוא אדם של זיקה ברוטלית בין אמצעי לרציונל . הוא הצהיר שאת דאע"ש חיסלו , ואם התפיסה שלו הינה ש – " אמריקה קודמת " ורק אמריקה , אזי , אין מה לחפש שם . אבל , האמת יותר מורכבת :

    הוא מבין , שאי אפשר לחסל את דאע"ש . חיסלו את המדינה האיסלאמית , אבל , לא את דאע"ש ממש . והעסק שם יהא ביצה טובענית , להרבה זמן . דאע"ש הפך להיות , כמו אלקעידה כמו עזה וכדומה …. אמורפי , מבוזר , נלחם מלחמת גרילה אסימטרית , ואם לא בסוריה , אז באפגניסטן , אם לא שם , אז בלוב , לא בלוב אז באפריקה . ואכן :

    הדימוי שלו , הינו זה שמלחמות כאלו הינן מטופשות , כמו לזרוק " לבנה על קן צרעות " במילותיו שלו תיאר כך הדבר .

    מבחינתו , אין יעילות ,בזבוז כסף , משאבים , אין תוצאות , לא רלבנטי . כך הוא רואה הדברים .

    טוב , סיבוכים אינספור , רק מי שרוצה קצת הלכי רוח ודיעות בארה"ב לגבי הנסיגה , אז כאן למשל ( נשיונל אינטרסט ) :

    https://nationalinterest.org/blog/skeptics/why-trump-right-withdraw-troops-39352

    https://nationalinterest.org/blog/skeptics/staying-syria-no-longer-makes-sense-39222

    נ.ב : נכון שפוטין ושלוחיו , ניהלו קמפיין נסתר לטובת טראמפ , אבל , טראמפ לא עבד ועובד בשביל פוטין . הנסיגה לא קשורה לכך . הוא גם לא בחל להוסיף סנקציות על רוסיה בגלל אוקראינה אגב .

    להתראות

    Liked by 1 person

  11. תמריץ,
    בקרב הממסד הרפובליקני תמיד היה גרעין בדלני. לאמריקאים, מאז מלחמת העולם 2, יש היסטוריה של בגידה בידידים כמו וייטנאם, טייוואן וגם הכורדים (העירקים). אפשר לחלוק על המהלך של טראמפ אבל רק פרשן חסר היגיון יגדיר כך את המהלך שלו.

    אהבתי

  12. הנה כאן טראמפ , לועג לבוש על הפלישה לעיראק , ומכנה זאת :

    throwing a big fat brick into a hornet’s nest

    לזרוק לבנים עבות נניח , על קן צרעות ….. הוא לא אדם של התנהלות מורכבת , סיזיפית לאורך זמן . קצר , עבה , יעיל …… בקיצור : חומה סינית במקסיקו וכדומה ……

    כאן :

    https://www.huffingtonpost.com/entry/trump-george-w-bush-iraq_us_5a9baa3be4b0479c0253414a

    להתראות

    אהבתי

  13. א. מצטרפת לכל המתנגדים לטענת תמריץ ש " … טראמפ הוא בלתי צפוי בעליל. … שטראמפ משוגע וגחמתי ואין טעם לנסות לחזות את התנהגותו. … "
    ___________________
    טראמפ בחר בסיסמא "אמריקה תחילה". בחירה שאסור להפחית מחשיבותה.
    סיסמא זו הועתקה מסיסמת מסע הבחירות של המפלגה הבדלנית בארה'ב במחצית הראשונה של המאה הקודמת (*). זו שעיקר מצעה היה ההתנגדות העזה לכל שמץ של מעורבות אמריקאית במלחמות העולם של האירופאים. אלו שהבטיחו לבוחריהם שארה'ב לעולם לעולם לא תכריז מלחמה על גרמניה.

    בהמשך עקבי ישיר ללוגיקה הבדלנית של 'אמריקה תחילה', במסע הבחירות שלו טראמפ רמז שיתמוך במעורבות אמריקאית במלחמות בעולם אם * ורק אם* אמריקה תרויח מכך בגדול (רווח כלכלי ו/או הכרת תודה והערכה, כלומר בהשפעה פוליטית).
    בניסוח ישראלי, טראמפ הדגיש שאינו מוכן שארה'ב תמשיך להיות הפראירית של העולם. לא הפראירית של מדינות נאטו, ולא הפראירית של כל מדינה אחרת.
    מכאן, היה מאוד מאוד קל לנבא שטראמפ לא יתן מתנות חינם. לא לפלסטינים, לא לישראלים ,לא לכורדים, ולא לאף גורם אחר בעולם. סימפטיה אולי כן, לחלק. יותר מכך – רק תמורת מחיר משמעותי.

    [*אגב, הבדלנים שהתנגדו למעורבות ארה'ב במלחמת העולם השניה גם נטו להיות אנטישמים. היו להם יותר מדי סיבות מדוע אסור לארה'ב להיכנס למלחמה בגרמניה *רק בכדי להציל את היהודים*. לשמחתנו טראמפ לא אימץ גם את החלק הזה בתפיסת עולמם ובמצעם. נראה שכיום הוא מופקד בעיקר בקרב הדמוקרטים הפרו איסלמיסטים.]
    ******

    ב. חשוב לציין שגם באובמה, מי שלכאורה הוא האנטי תזה בכל דבר ובכל עניין לטראמפ, היו לא מעט סממנים בדלניים.
    גם הוא לא היה מוכן שמגפי חיילי ארה'ב יבוססו באדמות המזרח התיכון, וגם הוא החליט על נסיגה צד צדדית של כל הכוצות האמריקאים מעירק (ו"אחריו – המבול").
    מכאן, שלא מדובר כאן רק בגחמה אישיותית של נשיא אמריקאי זה או אחר. כנראה החברה /התרבות האמריקאית, בתקופתנו אינם מוכנים שחיילים אמריקאים ימותו לטובת כל מיני זרים בעולם, ואינם מוכנים להסיט מיליארדים מכספי משלמי המיסים האמריקאים לטובת "אחרים" כלשהם.

    ********

    ג. כפי שתמריץ הזכיר,, המדיניות הבדלנית של ארה'ב במזרח התיכון מתאפשרת רק בשל ההקטנה המשמעותית בתלות של ארה'ב בנפט המזרח תיכוני. ללא הפרקינג – ארה'ב לא הייתה יכולה להרשות לעצמה להפנות את גבה למתרחש באזורנו.
    וזו רק אחת האלטרנטיבות, הנמצאות בתהליכי פיתוח והוזלה, לשימוש במחצבי הנפט.

    למי שמחפש בשורות טובות עבור ישראל – זו הבשורה האמיתית.
    ניתן כבר לראות באופק, הלא כל כך מרוחק, שגם הסינים ו/או היפנים ו/או האירופים ו/או ההודים (וכו') – יפסיקו להיות תלויים כל כך בנפט המזרח תיכוני.
    כאשר יגיע יום מיוחל זה – כל המדינות מפיקות הנפט, שבהווה הן אימתניות ומגה עשירות, יתכווצו לגודלן הטבעי. בערך כמו של המוני מדינות באפריקה.
    ואין טוב למדינה מתהליכים, בלתי ניתנים לעצירה, המכווצים את אויביה העיקרים.

    הם כבר לא יזכו לתמיכה אוטומטית גורפת בכל ההחלטות האנטי ישראליות ההזויות באומ, לא יהיה להן מספיק עודפי כספים בכדי לקנות המוני אוניברסיטאות ומכוני מחקר ועוד ועוד.
    ניתן להעריך שלפחות חלק ממדינות האזור יכירו בחשיבות השמירה על יחסים טובים עם מעצמה אזורית כלכלית וצבאית. כלומר, עם ישראל. מה שיפרק את הגוש המאוחד של אויבי ישראל באזורנו, ויאפשר לנו לתמרן בין בעלות ברית אפשריות.

    ד. בשולים, בעיקר עבור מי שמכיר במחירים של "מתנות החינם" האמריקאיות (כמו הסיוע הצבאי האמריקאי הפסיאודו – חינמי וההכשרה חינם של הקצונה הבכירה של צה'ל ), יש יתרונות גם בניפוץ האשליות על התמיכה האמריקאית הבלתי מוגבלת בישראל.
    ישראל מעולם לא נהנתה מכך, ואך סביר שמעולם גם לא תהנה מכך.

    אלו אשליות שרבים מדי בישראל, כולל ראשי ממשלות ובכירי הבכירים במערכות הביטחון הישראלי, ניסו ועדין מנסים לטפח.
    אפשר אפילו לחזור לשאלה הנקודתית על מצבם של הימ'חים. האם הזנחת הימ'חים לא מתאפשרת רק בשל האשליה שבשעת חירום אמיתית – האמריקאים כבר יקפצו לעזור לנו? שישלחו אלינו מיידית רכבת אווירית עם כל הציוד החסר?
    (אגב, גם במלחמת יום כיפור – בתחילה ניקסון & קיסינגר ' + ואח'כ האירופאים הנחמדים שסרבו לאפשר נחיתת תדלוק של המטוסים האמריקאים בשטחם – יצרו עיכובים, שהיו עלולים להתגלות כבלתי נסבלים. בפעם אחרת – מזלנו עלול להתגלות כרע עוד יותר).

    חיים באשליות אולי נחמדים בהווה, אך בעתיד עלולים להתגלות להם מחירים כבדים. מכאן, שזו בשורה טובה שמתנפצות אשליות ישראליות על תמיכה אמריקאית גורפת בישראל.

    אהבתי

  14. כאן אפשר למשל ( מומלץ מאוד האתר ) לקרוא על המלחמה בדאע"ש . תגיעו נניח לכותר :

    " פעילות טרור וגרילה של דאע"ש " בהמשך הדף , ותקראו קצת , שהעסק לא כל כך מהר ייגמר . כמו למשל למי שזוכר הביטוי : " הביצה הלבנונית " וכדומה …..

    כאן :

    https://www.terrorism-info.org.il/he/%D7%9E%D7%91%D7%98-%D7%9C%D7%92%D7%94%D7%90%D7%93-%D7%94%D7%A2%D7%95%D7%9C%D7%9E%D7%99-6-12-%D7%91%D7%93%D7%A6%D7%9E%D7%91%D7%A8-2018/

    להתראות

    אהבתי

  15. וכמובן יש להוסיף , שדאע"ש זה לא כל הסיפור . יש אופוזיציה ג'יהאדיסטית סורית פרופר . יש את אידליב כמובן , שם לא התחיל כלום למעשה , רק הסדר כללי ביותר…….. בקיצור : יותר קל לפעמים לכבוש 10 אלף ק"מ מרובעים , מאשר , לשלוט באמת באחד , לא כל שכן , מדינה שלמה , עם שטח מדברי גדול וכדומה …. זה לא יהיה על מי מנוחות . ואם לא בסוריה , במקום אחר . הצבא הצרפתי למשל , שהוא שקוע עכשיו במרכז אפריקה , במלחמה נגד דאע"ש וג'יהדיסטים בכלל …כך בלא מעט מקומות בעולם . להתראות

    אהבתי

  16. מצטרפת להלצת יוסי לאור על הקישור הויזואלי.
    קצרצר ומהפנט. צפיתי פעמים ברצף בכדי להספיק לקלוט עוד ועוד פרטים.

    בהקשר לדיון הנוכחי – חשוב לשים לב שאף אחת ממדינות ערב לא הצליחה להיכנס, אי פעם, לרשימת עשרת הכלכלות הגדולות.
    כל חשיבותן העולמית נובעת רק מהעובדה שכיום יש להן עדין יד על השאלטר של הזרמת הנפט לכלכלות רוב העולם. ברגע שהשאלטר הזה יאבד את חשיבותו – כך גם הן.

    אהבתי

  17. רק למשל עוד המחשה אחת מיני רבים ( לא ניכנס לסיפור של " ערי מקלט " בארה"ב בטח ובטח ) הנה , שריפות הענק בקליפורניה ( השנה ממש ) והנה טראמפ מצייץ ( עירובין העיתון וטראמפ עצמו ) :

    “There is no reason for these massive, deadly and costly forest fires in California except that forest management is so poor,” Trump tweeted this morning. “Billions of dollars are given each year, with so many lives lost, all because of gross mismanagement of the forests. Remedy now, or no more Fed payments!”

    פשוט , עבה , קצר , יעיל , כרוך בכסף לרוב :

    אם לא יהיה ניהול נכון ויעיל של יערות קליפורניה , או ימשיך ניהול כושל דנן , נחתוך לכם התקציב הפדרלי . הוא לא מכיל תסכול , בטח לא לאורך זמן ….. הוא חותך ומכסח ישר …. ולא משנה , כתוצאה ממה פרצה השריפה , ואיך זה בדיוק קשור ישירות נניח לכבאי האש , לקליפורניה , או לריינג'רס יערות וכו…

    כאן :

    https://www.refinery29.com/en-us/2018/11/216597/trump-california-fires-tweet-federal-funding-backlash

    להתראות

    אהבתי

  18. ואל תטעו , הוא לא משחק , לא רוצה להיכנס לסיבוכים משפטיים , אבל , בסיפור של " ערי המקלט " ( למהגרים למי שלא יודע ) הוא חתך תקציבים פדרליים למדינות . רק שופטים פדרלים עצרו אותו מהתחרעות פסיכית לגמרי …… אל תטעו , הוא לא משחק . מסתבר שהוא כלב שנובח , וגם נושך , וחזק . להתראות

    אהבתי

  19. לחייל הזקן:
    את טיוואן האמריקאים לא נטשו היא עדיין מדינה עצמאית וסין לא פלשה אילה.
    לגבי דרום ויטנאם: כנראה שרוב הויטנאמים שנאו את האמריקאים והאמריקאים לא ראו בויטנאם מקום כה חשוב שצריך להחזיק שם כוח של בין חצי מיליון למיליון אמרקאים לכן עזבו. פרט לכך היתה התנגדות חזקה בארצות-הברית לכך שחיילים אמריקאים יהרגו במלחמה כה רחוקה במדינה שלא מסוגלת לסכן את ארצות-הברית.

    אהבתי

  20. לתמריץ:
    אף אחד לא יודע מהו הסיכוי שטראמפ יבחר שנית. עד לבחירות הדעות באמריקה יכולות להתהפך כמה פעמים. חוץ מזה אתה בעצמך הבאת תחזית שלפיה הסיכוי שלו להבחר הם 35% (יותר מכל מועמד אחר).

    אהבתי

  21. ג'ורג', קראתי. תודה על ההערכה לבלוג. נהניתי ממנה. לגוף העניין מסכים עם הרבה ממה שכתבת. נחמד למשל לראות את חומסקי יותר מיליטנטי מטראמפ. אבל כל אלו אינם מפצים על חומרת המצב שבו בעל ברית נלחם לצד ארה"ב וזו פתאום מפקירה אותו. אם בסוף טראמפ יאפשר לחיל האוויר האמריקני להגן על הכורדים מלמעלה, ניחא. אבל לפחות כרגע נראה שזו לא הכוונה.

    Liked by 2 אנשים

  22. גם דני רשף, מהבלוג אודות ישראל, שותף להערכה שבטווח הארוך הקטנת חשיבותו העולמית של הנפט המזרח תיכוני מהוה בשורה חיובית לישראל. לטענתו, בסופו של דבר גם לאזור.
    ____________________
    קטע מהפוסט:

    " … המערב והעולם כבר לא תלויים בנפט ערבי – להפך מדינות ערב זקוקות נואשות למכור אותו כדי שמשטרהן יישרדו בהעדר כלכלה משמעותית חליפית. טכנולוגית ה"פצלים" האמריקאית הפכה את ארה"ב ליצרנית האנרגיה גדולה בעולם ואת הערבים במזה"ת כמו גם שאר העולם למתחרים כלכליים. ארה"ב שהפילה את מוצאדק וממשל הדמוקרטי באיראן ב 1953 ואת משטר השאה של ב 1979, זו ששלחה נחתים ללבנון ב 1958 ו 1983, שנלחמה בעיראק ב 1991 וכבשה אותה ב 2003 אין לה יותר מה להרוויח מהתערבותה הצבאית באזור להפיך – יש לזכור שההתערבות תמכה והקימה עריצויות (האייתולות באיראן למשל), עודדה תופעות כמו אל קאעידה ודאע"ש, שיבשה ועכבה תהליכי שלום ופיוס והיתה מלווה במאמץ רציף לתמרן את ארה"ב נגד ישראל אכן היו תקופות ארוכות שעמדת ארה"ב כלפי ישראל היתה קרה והיא תמיד לוותה בדרישה למחוות לערבים גם בשיאן החיובי מבחינת ישראל.
    ככל שמעמד המזה"ת והעיניין העולמי בו פוחת כך ייטב לישראל מבחינת הלחצים עליה להגיע להסדר כדי לרצות אינטרסים של אחרים. ככל שהמעורבות המעצמתיתזרה באזור מצטמצמת גובר הלחץ על חלק מהמשטרים הערביים לשתף פעולה עם ישראל מבחינת גורם מעצמתי קבוע שאין לו את הפריבילגיה להוציא את כוחותיו ולפרוש מהאזור כמו צרפת, בריטניה, ארה"ב ואפילו רוסיה . כל מדינות ערב למדו על בשרן שארה"ב, רחוקה גאוגרפית ומתרחקת כלכלית ומדינית היא , בסופו של יום, קנה רצוץ .
    הוצאת כוחות ארה"ב מהאזור, כהכרזת נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בציוץ בטוויטר ביום רביעי, 19/12/2018, כמו הקשרים המתהדקים עם הודו, למשל, הם ביטוי נוסף להתרסקות מעמדו של המזה"ת במשק האנרגיה והפוליטיקה העולמי ויחד איתן התרסקות "הסכסוך" מציר מרכזי במדיניות העולמית לעוד סכסוך אחד מני רבים זניח בהשפעתו העולמית בכלל על עתיד האזור בפרט. "
    ____________________

    עם זאת, גם לדני רשף קשה להתעלם מהפנית הכתף הקרה לכורדים, ומהחיזוק של טורקיה ואיראן.
    ________________
    " … יש בהוצאת כוחות ארה"ב משום הפקרת הכורדים, ניפוח הביטחון העצמי של תורכיה וודאי שיקשה על ישראל להתמודד עם ההתעצמות האיראנית אבל ההשפעות השליליות זמניות במהותן והירידה במשקלו וחשיבותו של המזה"ת ארוכת טווח וקבועה לעתיד הנראה לעין – כך משקלו של "הסכסוך" כאבן ריחיים על מעמדה של ישראל בעולם וככל שארה"ב ואירופה מתרחקות ונפט זול יש משפע מקורות אחרים כך ישראל היא הגורם הקבוע היציב שכדאי וצריך להסתדר איתו ! אובדן העיניין העולמי במזה"ת הוא ברכה לישראל גם אם יש בו קשיים (מוגזמים לדעתי, בטווח הקצר …"

    http://danireshef.blogspot.com/2018/12/blog-post_23.html

    **************
    קשה לי להקשיב להטפות השנאה היהירות של ארדואן.
    וקשה לי להשלים עם העובדה שבשיחת הטלפון בין טראמפ לארדואן, הם סיכמו שטורקיה [האיסלמיסטית !!!] היא זו שתסיים את האחוז הנותר של "הטיפול" בדאעש.
    אני מניחה שטראמפ לא היה כל כך מטומטם ו/או בור בכדי להאמין לארדואן. כנראה נמאס לו כבר מזמן מהמזרח התיכון והוא רק חיפש תירוץ להסתלק.

    מכאן, אני אפילו מוכנה להמר שלא ירחק היום בו נשמע על איזשהו צעד לנסיגה של ארה'ב מברית נאטו.
    לו הייתי אירופאית, יפנית או דרום קוריאנית,שהתרגלה מדי להסתמך על הגנה אמריקאית, הייתי עכשיו די בפאניקה.

    אהבתי

  23. תמריץ, חומסקי כאן נגוע הוא כנראה אנרכיסט ובכורדיסטאן הסורית ש
    יש אנרכיזם. זה לא ברית אמיתית עם ארה"ב כשהם שונאים את אמריקה וחומסקי רוצה עזרה לפרויקט האנרכיסטי שם.

    Liked by 1 person

  24. נראה שחומסקי נמצא בחברתו הטובה של גדעון לוי (עיתון הארץ).
    שניהם מוכנים למחוא כפיים אפילו למצורעים, אם/כש הם מבצעים את מלאכתם של צדיקים.

    קטע מפוסט על הנושא של מאפיהו:
    ____________________

    " … הכוכבית(*) מתייחסת להערה שהוספתי בתחתית הפוסט: "בהמשך לדילמה הקודמת: האם להחשיד את ההלוואי-אינתיפדה בגדה, בכך שהיא מטשטשת את המחאה החברתית הצודקת בישראל – או להחשיד את מחאת האפודים הצהובים בניסיון ציני לסלק מהכותרות את ההתקוממות הפלשתינית ההירואית בגדה?"

    … אחד מחברי החשיד אותו בניבוי עתידות , לאור מאמר מסויים שהתפרסם ב"הארץ" (הרגעתי אותו, מדובר רק בניחוש קל של המוח הפייק-שמאלני המוגבל ולמוד הנוסחאות הנדושות), … [התברר לי שהמאמר ] פורסם במהדורה הדיגיטלית בשעה 2.00 בלילה, שעתיים אחרי שפרסמתי את הפוסט שלי בפייסבוק.

    ובמאמר מתייחס הפייק-שמאלן מס. 1 של העיתון (מס. 1 לדעתי, בלי לפגוע בזכויות המתחרים הנועזים האחרים על התואר) גדעון לוי בדיוק לנקודה הזאת:

    "לפתע, בתוך כל ים הגועל, הגיחוך והזעם שמעורר דונלד טראמפ, הוא קיבל החלטה מפיחת תקווה: הנסיגה מסוריה. מול מקהלת הנהי הישראלית, שכוללת כמובן גם לא מעט שמחה לאידו של בנימין נתניהו, צריך להגיד לטרמאפ: תודה…צריך לקוות שהנסיגה מסוריה מבשרת על שינוי כיוון…לא רק על שליפה חד־פעמית. אם כך יהיה, כי אז יהפוך טראמפ לידיד אמת של ישראל…ישראל חשבה לחסות בצלה של אמריקה גם בסוריה. טראמפ שם לתקווה הזאת קץ…עכשיו בא הימני והלאומני בנשיאי ארה"ב, בכיר ידידי הכיבוש הישראלי, ואומר לבת חסותו: תתמודדי לבדך ונראה אותך… דווקא טרמאפ, מכל הנשיאים, עשוי לגרום לה, מבלי שהתכוון, לשנות כיוון…"

    ולסיום המחץ:

    "אולי טראמפ, מכל האנשים"(!!!).

    טוב, אני מציע לטראמפ לא לנוח על זרי הדפנה, ולזכור מה קרה לנשיא שלפניו, ואיך התעלל בו גדעון לוי הלוך ושוב, מעלה ומטה, והכתירו פעם כמלאך השם ופעם כסיטרא אחרא.

    ומכל מקום ברור מה יכול להיות אחד הפתרונות של הפייק-שמאל למצב המביך החדש שנוצר:

    אם אפשר לקבל את המהלך החדש של הנשיא האמריקאי ככזה הפוגע בביבי ובאינטרסים הישראליים בסוריה –

    – – הבה נשכח לטראמפ על הכל, ונשקול את האפשרות שמדובר בכל זאת במשיח כורש בן ימינו!

    וכן, אל דאגה, אני עוקב בעניין רב גם אחרי ההתייחסויות של רבני הימין לתפנית המרתקת בבית הלבן, לאור תובנותיהם הקודמות בדבר מעמדו הרם של טראמפ עד כה במדרג מלאכי השרת. …. "

    צחוקים/ מעשה בפוסט תמים, בטראמפ החדש וב"הארץ" הישן והטוב

    אהבתי

  25. גם דיויד גולדמן חושף את יתרונות המהלך שהוביל להתפטרותו של שר ההגנה האמריקאי מאטיס.

    גולדמן מציע למנות את ד'ר גריפין (איש נאסא) למקומו לשעבר של מאטיס.
    לטענת גולדמן – מאטיס, איש הארטילריה הקלה בעברו, במילא לא התאים לתפקיד הנהגת צבא ארה'ב.
    צבא שבעייתו העיקרית (לטענת גולדמן) היא שאיבד את יתרונו הטכנולוגי על רוסיה ועל סין.
    מכאן, שלאיש נאסא (ד'ר גריפין) יהיה את החזון הנדרש לצבא ארה'ב יותר מאשר לאיש ארטילריה קלה (מאטיס).

    קטע מהכתבה:

    " … Despite the hand-wringing over Gen. Mattis' resignation, it could turn out to be an opportunity for a desperately-need shift in American defense policy. The only thing that really matters is American technological superiority. We can play cat-and-mouse with the Russians and Chinese in Syria or the South China Sea, but the only thing that impresses Moscow and Beijing is raw power. Russia dominates Syria because its S-400 air defense system is the best such weapons system out there. We know in theory how to defeat it (drone swarms, for example), but we haven't put the necessary funds into development. Whether we keep 2,000 special forces in Syria or not is a minor issue next to the fact of Russian superiority in air defense systems. Russia and China have already tested hypersonic missiles that fly at 5 to 10 times the speed of sound, and can take out American aircraft carriers (so, by the way, can China's silent diesel-eletric submarines and its DF-26 surface-to-ship missile).

    https://pjmedia.com/spengler/michael-griffin-for-secretary-of-defense/

    ניתן כמובן להתוכח עם תפיסתו זו של גולדמן.
    כזכור לכולנו – ארה'ב הפסידה את המלחמה בויטנאם למרות יתרונה הטכנולוגי האדיר. חסרונה היחסי בהשוואה לצפון ויטנאמים היה *רק* בעוצמת הנכונות להילחם ולסבול הפסדים, קשיים ואבדות.

    גישתם הדי בדלנית של אובמה וטראמפ, המשקפת כנראה זרמי עומק בתרבות האמריקאית העכשווית, למעשה מבטיחה שארה'ב לא תנצח בשום מלחמה המתחוללת הרחק מגבולותיה. יהיה אשר יהיה יתרונה (או חסרונה) הטכנולוגי של ארה'ב.

    מה שכמובן לא מפחית בכהוא זה את רצוני שארה'ב תשיג מחדש את יתרונה הטכנולוגי על סין ורוסיה.

    Liked by 1 person

  26. חומסקי הפוך מגדעון לוי. הוא תמך בהישארות ארה"ב בסוריה מתוך אהדה לאנרכיזם הסוציאליסטי השוויוני הייחודי של הכורדים בסוריה.

    אהבתי

  27. קמיליה,
    אחלה לינק. ברשותך תיקון קל, לא ארטילריה קלה אלא חי"ר קל (נטול רק"מ כמו צנחנים או מרינס)

    אהבתי

  28. לחייל זקן,
    תודה. חשוב לי לדעת שלפעמים מישהו קורא את מה שאני טורחת להדביק, ומה מעורר עניין (ומכאן גם ה לא).

    כנראה תהנה גם מגיא בכור.
    הוא מהדהד חלק ניכר מהשקפותיך על התערבויות ישראל במלחמות הסונים והשיעים.

    ###################

    גיא בכור מנפץ את כל המקובלות.
    בכור מסביר מדוע טוב לדעתו שארה'ב עוזבת את סוריה (רמז: מאזן הכוחות בין הסונים לשיעים), כיצד טראמפ פגע קשות ברוסים ובאיראנים ו"טיפל" בהם, כיצד הכורדים "בגדו" באמריקאים ואינם ראויים לאהדתנו, מהי דעתו על הפרשנים ה"ביטחונים" בישראל ועוד.

    רק תשע וחצי דקות (ניתן לוותר על חצי הדקה הראשונה).
    תמורה טובה לזמן הצפייה.

    גם אם לא מקבלים את דברי גיא בכור כתורה מסיני – זו תיזכורת לא כל כך נעימה לאפשרות שאנו בעצם שבויים בקונספציות, ומכירים רק חלק קטן מהמציאות בשל סכי העיניים שלנו.

    אהבתי

  29. קמיליה,
    כיוונתי לדעת גדולים… אהבתי את הפסיכולוגיה של הנער הדחוי בכיתה.

    אהבתי

  30. טראמפ בוגד בכורדים סופית. אירוע מחפיר בהיסטוריה האמריקנית ואות אזהרה.
    https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5603773,00.html

    פרט שאנשים לא יודעים על הכורדים בסוריה הוא שהם רואים בפילוסוף יהודי סוציאליסט מברלינגטון, ורמונט את מורה דרכם, מורי בוקצ'ין. אולי תהיה להם יותר הצלחה עם הנשיא סאנדרס, ראש העיר ברלינגטון לשעבר (אף שבוקצ'ין וסאנדרס הסתכסכו בזמנו. סאנדרס לא היה מספיק סוציאליסט לטעמו).

    אהבתי

  31. תמריץ,
    יש כאן פוטנציאל למהלך שייטיב עם ישראל אם תורכיה תיסחף לתוך המלחמה הסונית-שיעית

    אהבתי

  32. דברים ודאי יכולים להסתבך לטורקים. גם אם ישקעו בזוועות זה יהרוס את נשיאות טראמפ ואותם. הפוטנציאל הכי גדול הוא בתגובת הריאקציה של המפלגה הדמוקרטית שהיא כל מה שטראמפ הוא לא וללגיטימציה מחודשת למעורבות צבאית מבחינתם.

    אהבתי

  33. גיא בכור כבר מזיל ריר על ההחלטה הטראמפית. אין לו סנטימנטים לכורדים והוא רואה את היתרון שבלשסות מחדש את דאעש בשיעים.

    אהבתי

  34. ההחלטה הזו של טראמפ פשוט מזעזעת. וזה גם אם נניח שברור שהוא לא יעשה לעולם דבר כזה לישראל וגם אם יש לזה יתרונו של לשסות את דעאש בשיעים ולגרור את טורקיה למאבק הסונים שיעים.

    אהבתי

  35. אכן זו המילה – מזעזע. הפקרת בעלי ברית והשלכתם לגוב האריות הארדואני. נותר לראות איך דברים יתגלגלו, אם עד כדי טיהור אתני ורצח עם בתרחישים הקיצוניים ואם באופן מינורי יחסית.

    אהבתי

כתיבת תגובה