החרדים יצילו את הגזע הלבן. וגם האמיש.

אריק קאופמן, פרופסור באוניברסיטת לונדון, כנראה חוקר הדמוגרפיה החשוב ביותר של העולם המערבי, הוציא לאור ספר חדש, ממש אתמול, על עתיד הגזע הלבן והעולם המערבי בכלל. יש בו הרבה תובנות ראויות לציון ולא הספקתי לקרוא אלא חלק קטן ממנו. אבל כבר גמעתי פרק שנושאו קרוב ללבי: קאופמן מאמין בספקולציה פראית אך הגיונית שכבר התייחסתי אליה פעמים רבות – עלייתן של קבוצות קטנות, דתיות קנאיות, שבהן שיעורי הריבוי גבוהים, אינה קוריוז אלא עתיד האנושות. הוא דן בשאלה האם הגזע הלבן ישרוד לטווח הארוך, או שמא נישואי תערובת עם מהגרים יביאו להתבוללותו בגזעים אחרים. בתשובתו הוא מראה כיצד במקסיקו משפחות עשירות בעלות גוון עור שחום חתרו להתחתן עם לבנים, אפילו עניים, כדי להפוך את צאצאיהן ליותר ויותר בהירים. לפיכך ניתן להסיק שעם השתפרות הטכנולוגיה והיכולת לערוך ברירה גנטית, בעלי היכולת ימצאו פתרונות שיאפשרו להם להבטיח עור לבן לצאצאים.

אבל יש לו גם עוד תשובה – קיימות קבוצות דתיות קנאיות שהן על טהרת הגזע הלבן. הן מתרבות בקצב מבהיל ואין שום סיבה להניח שיתפוגגו לתוך החילוניות. החיכוך שלהן עם החילונים כבר חיסן אותן מסכנה זו. הוא מדבר על החרדים ומעלה את האפשרות שיגיעו לדומיננטיות דמוגרפית בישראל בתחילת המאה ה-22 ובארה"ב(!) בסוף אותה מאה. על תזת "התפרקות החרדיות" של אבישי בן חיים הוא לא שמע ובצדק. הרי אין התפרקות כזו. כן כן בני הגזע הלבן של המאה ה-23 וה-24 יהיו אולי ברובם ילדי הילדים של אברום ופייגה ממאה שערים.

קאופמן מונה קבוצות נוספות, שעל חלקן אפילו לא שמעתי מעולם, שמתנהלות בצורה מאוד דומה לחרדים. את האמיש אנו מכירים. קבוצה דוברת גרמנית בת 5,000 איש בתחילת המאה ה-20 מונה כיום 300 אלף איש, ולא בגלל המוני מצטרפים חדשים מבחוץ אלא בשל הכוח המעריכי של הולדת הרבה ילדים דור אחר דור. הניגוד בין האמיש לבין כת דתית פרוטסטנטית משפיעה אחרת, השייקרים, זועק. האמיש התנגדו להגבלת פריון, השייקרים התנגדו לפריון. נותרו להם כיום שני חברים שעודם בחיים. דארווין ידע על מה הוא מדבר.

ישנה נשירה בקרב האמיש, אבל הרוב הגדול אינו נושר. הבעיה ארוכת הטווח של האמיש היא אולי התלות שלהם באורח חיים חקלאי, שעלולה להקשות עליהם כשימנו מיליונים. בדומה לאמיש יש גם הוטרים ומנוניטים, קבוצות נוצריות חקלאיות קטנות שלנשותיהן שיעור פריון גבוה ביותר.  במדינת יוטה ישנם המורמונים, ששיעור הילודה בקרבם הוא גבוה עדיין משמעותית יותר מהממוצע האמריקני. עם זאת הקריסה בשיעור הילודה ביוטה בעשור האחרון מלמדת כנראה שהמוני תינוקות מורמונים לא עומדים להפוך לדור העתיד של אמריקה. אף שיותר מחצי מאוכלוסיית יוטה מורמונית, הפריון ביוטה הוא כבר פחות מ-2.5 ילדים לאישה. כלומר הפריון המורמוני הוא לכל היותר באזור ה-3 ילדים לאישה, שזה נאה, אבל לא קיצוני.

שתי אומות מערביות נוספות מכילות אוכלוסיה נוצרית קטנה קנאית ששיעור הילודה בקרבה גבוה משמעותית מזה של כל השאר. בהולנד ישנם קלווניסטים אורתודוקסים, שמונים כ-7% מהאוכלוסיה. עם זאת הפריון לאישה בקרבם לפי מאמר עדכני הוא 3 ילדים לאישה, שזה, כמו בקרב המורמונים, המון במונחי המערב, אבל אינו מבטיח השתלטות דמוגרפית מהירה על כל השאר. בפינלנד מונים הלותרנים הלאסטדינאים חלק קטן מאוכלוסיית המדינה, 2% בלבד. אבל שיעורי הילודה בקרבם גבוהים מאוד. בין 5 ל-6 ילדים לאישה לפי מאמר משנות השמונים. הם מאמינים שעל זוג להוליד כמה ילדים שאלוהים בוחר להעניק לו. לא מצאתי חומר עדכני עליהם בגוגל וגם לא נראה שלקאופמן יש. אם הם אמורים היו להציל את שיעור הילודה בפינלנד, זה לא קורה בינתיים – מספר הלידות השנתי שם רק הולך ומדרדר ובקרוב יהיה רבע מזה שבישראל.

46 תגובות בנושא “החרדים יצילו את הגזע הלבן. וגם האמיש.

  1. תמריץ,
    איזה מן עולם זה בלי שבדיות?
    אני דווקא זוכר שהרב עמרם בלוי (זה מפרשת איפה יוסלה) קימבן לעצמו צרפתיה לוהטת (אפילו בעיני אנתרופולוג).

    Liked by 1 person

  2. תגיד איך אתה חושב שמדינת ישראל תעמוד בקצב התרבות כזה?
    נניח אפילו שאשה יולדת 5 ילדים בממוצע, זה יגרום להכפלת האוכלוסיה פי 20 תוך 100 שנה. כלומר אם יש היום כמליון חרדים אז בעוד 100 שנה יהיו 20 מיליון חרדים. בעוד 200 שנה יהיו 400 מיליון חרדים. נראה לי שהרבה לפני כן הכלכלה תתמוטט וכנראה שתפרוץ מלחמת אזרחים ויהיה רעב קשה. כך שלא נראה לי שבצורה כזו יצילו מישהו.

    אהבתי

  3. גלגל, יהודים רגילים להגר ממקום למקום.. לפני 200 שנה אבותינו היו רובם ברוסיה ובפולין ובארצות ערב. מה זה אומר על ההווה? לא הרבה.
    ישראל בתחומיה הנוכחיים לא תצטרך מן הסתם לעמוד ב-400 מיליון חרדים. אולי העולם יעמוד בעתיד ב-400 מיליון חרדים כמו שעומד כיום במיליארד וחצי הודים.

    Liked by 1 person

  4. לתמריץ:
    אתה לא יכול להגר ממדינה למדינה רק בגלל שאתה רוצה להגר. כדי להגר אתה צריך לעמוד בקריטרויונים של: השכלה, מקצוע מבוקש, כסף, ידע בשפת המדינה, ידע בהיסטורית המדינה וכו'. למרבית החרדים אין את הדברים האלו.
    חוץ מזה איזו מדינה תסכים לקבל כל כך הרבה יהודים חרדים?
    ואם יסכימו ו-400 מיליון יהודים חרדים יחיו בעולם, מה יהיה בעוד 200 שנים נוספות? הם יגיעו ל-160 מיליארד.

    כמו כן דיברת על הקריסה בשעור הילודה ביוטה בעשור האחרון. היום אתה חושב "שהמוני תינוקות מורמונים לא עומדים להפוך לדור העתיד של אמריקה". לפני עשור היית בטח חשבת ההפך. הדברים בעולם משתנים בצורה לא צפויה כך שאין לנו סיכוי לחזות מה יהיה בעוד 50 שנה (לא כל שכן במאות ה-23 וה-24). זה בלתי סביר שבני האמיש שבמשך 300 שנה היו מיעוט שבמיעוט בארה"ב, יהפכו לרוב. זה בלתי סביר שמספר החרדים יהיה 400 מיליון שזה כ-5% מכלל תושבי העולם, כאשר לאורך כל ההיסטוריה מספר היהודים לא עלה על 2% ממספר תושבי העולם (היום הוא רק 0.2% ומספר זה הולך וקטן).

    אהבתי

  5. וההתפוצצות הדמוגרפית של אפריקה והעולם המוסלמי הייתה יותר סבירה? הקשר בין ביצועי העבר הדמוגרפיים לעתיד אינו גדול.
    יש גבול לאקסטרפולציה.. 160 מיליארד חרדים כנראה לא יהיו. גם 400 מיליון זו ספקולציה מופרעת. אבל כמה עשרות מיליונים.. זה כבר על מפתן הדלת. הלמ"ס צופה שעוד בחיינו יוולדו כ-200 אלף תינוקות חרדים בשנה. זה קצב הילודה הנוכחי בטאיוואן, מדינה של יותר מ-20 מיליון בני אדם.
    בעומאן שבה ביקר היום ראש הממשלה היו 8 ילדים לאישה בשנות השמונים, היום יש 2.7 ילדים לאישה. אבל אני בספק אם בעולם המוסלמי הייתה אידיאולוגיית ילודה פנאטית כמו אצל החרדים. אני כן מאמין שתהיה ירידה מסוימת וכתבתי על זה בעבר. 3 ילדים לאישה אצל חרדים? לא מאמין. אבל מי יודע.

    Liked by 1 person

  6. אני חושב שיש הבדל אחד ביני לבין אחרים – אני ראיתי מקרוב ילדים חרדים נעשים למתבגרים חרדים ולחרדים מן המניין.. וזה תהליך מאוד פשוט וטבעי בחברה שמנותקת מהאינטרנט ומעיתונות חילונית. לא רואה שום סיבה בעולם שהתהליך הזה יקרוס בפתאומיות כמו שהרבה מתבוננים מבחוץ מצפים. החרדים פיצחו את סוד האבולוציה, לעת עתה. בעתיד אולי מצפים להם אתגרים גדולים חדשים.

    Liked by 1 person

  7. אני פוגש יוצאים בשאלה ושואל אותם מה קורה עם האחים והאחיות שלהם ומתברר שמתוך משפחה של שמונה ילדים, אחד יצא, מקסימום שניים. אז התפרקות החרדיות היא אולי בסופו של דבר שאמא לשבעה ילדים חרדים תצליח להשאיר שישה בדרך הישר. זה נראה אולי למישהו התפרקות אבל מתמטית זה הדרך לניצחון דמוגרפי מרשים. וכל מערכת בחירות רואים זאת – מספר הקולות של יהדות התורה גדל באופן דטרמניסטי בקצב שנתי שמתקרב ל-4%.

    Liked by 1 person

  8. הפוסט הזכיר לי סיפור נחמד על משפחה מינוניטית מארה'ב, בת 11 נפשות, שהתגיירה ועלתה לארץ לגור לצד החרדים באופקים.
    לטענת אבי המשפחה די קל לנוצרי מינוניטי מקפיד להפוך ליהודי חרדי מקפיד, בגלל הדמיון בין שתי הקהילות במנהגים ובאיסורים. לדוג' בתחום איסורי / מנהגי לבוש.

    https://www.makorrishon.co.il/magazine/84063/

    אבל הפסקה
    __________
    " … קיימות קבוצות דתיות קנאיות שהן על טהרת הגזע הלבן. הן מתרבות בקצב מבהיל ואין שום סיבה להניח שיתפוגגו לתוך החילוניות. החיכוך שלהן עם החילונים כבר חיסן אותן מסכנה זו. הוא מדבר על החרדים ומעלה את האפשרות שיגיעו לדומיננטיות דמוגרפית בישראל בתחילת המאה ה-22 ובארה"ב(!) בסוף אותה מאה. .."
    __________
    דווקא הזכירה לי את תחזיות המאה ה 19 ותחילת המאה העשרים לחורבן ערי המערב תחת ערמות ענקיות של גללי סוסים. הם פשוט לא היו מסוגלים להעלות על דעתם הובלת מזון לתושבי הערים ותחבורה עירונית ללא שימוש מאוד מסיבי בסוסים.
    לאור כשלון הניבויים המלומדים שלהם – הרבה יותר קשה לי לדמיין שבמהלך מאה השנים הקרובות, עד תחילת המאה ה 22, החברה החרדית לא תשתנה כלל. שיש להם איזשהו חיסון מסתורי שישמור עליהם מפני כל הבעיות הלא מוכרות שיצוצו בעתיד ואתגריו. יותר מכך, אפילו עצם הלחץ שינבע מהפיכתם ממיעוט די קטן באוכלוסייה הכללית לכמעט מחצית מהאוכלוסייה – יצור בקרבם לחצים לשינויים בתחומי חיים רבים.

    Liked by 1 person

  9. תגיד איך אתה חושב שמדינת ישראל תעמוד בקצב התרבות כזה?
    נניח אפילו שאשה יולדת 5 ילדים בממוצע, זה יגרום להכפלת האוכלוסיה פי 20 תוך 100 שנה.

    איך הגעת לפי 20? אתה חישבת דור 25 כפול 4 = 20? ומה עם הגבר? הוא לא נחשב, צריך 2, אז זה רק פי 10?

    הם מתחילים קצת מוקם יותר מ25, אבל נניח..כל ההתחלות קשות. אחרי 25 שנים יהיו 5 שזה 2.5 זוגות שיביאו 12.5 ילדים אחרי 50 שנה יהיו 6.25 זוגות שיביאו לעולם 31.25 ילדים שזה 15.625 זוגות . אחרי 75 שנים יהיו 78.125 ילדים שזה 39 זוגות ואחרי 100 שנים 195 ילדים. סך הכל 322 איש בגילאים 0-75 זאת אומרת ב 100 שנים האוכלוסיה תגדל פי 161. אם יש כיום למעלה ממליון חרדים יהיו 160 מליון ב2118 וזה בלי להכניס לחשבון מנוניטס שיתגירו.
    אגב בקצב הזה בעוד 200 שנים יהיו 12 ביליון 278 מליון חרדים בישראל, וזה בהנחה שכולם ימותו בגיל 75. אם יחיו עד 120…לאלוהים הפתרונות
    מתי יהיו פי 20? בערך בעוד 50 שנים, זה לא כל כך הרבה ואם הם החזיקו מעמד 2000 שנים אולי הם יחזיקו עוד 50.

    אהבתי

  10. לגלגל20
    איך הגעתי לפי 20 החישוב פשוט:
    דור זה 30 שנה. כל 30 שנה האוכלוסיה מכפילה את עצמה פי 2.5. ב-90 שנה האוכלוסיה תכפיל את עצמה פי 2.5 בחזקת 3 שזה בערך פי 16.
    כלומר ב-100 שנה זה בערך פי 20. אם אתה מניח שדור זה 25 שנה יצא לך שהאוכלוסיה תוכפל פי 40 (2.5 בחזקת 4).
    לתמריץ:
    המספרים שהבאתי לך נועדו רק להמחיש שבלתי אפשרי להמשיך בקצב ילודה כזה. בכוונה הסתכלתי על טווח רחוק כדי שהדבר יהיה בולט. אם קצב הילודה של החרדים לא יקטן בצורה מאוד דרסטית – יהיה פיצוץ אוכלוסין שפרושו יכול להיות רעב קשה או מלחמות אזרחים רצחניות שלא ידענו כמותן בעבר. כמו כן לא בטוח שזה יקרה בעוד 100 או 200 שנה. זה יכול להיות מעבר לפינה. כבר היום ישראל סובלת ממחסור במים שכנראה נובע מגידול האוכלוסיה ומבזבוז מים.
    יש גם דבר נוסף: אתה לא יכול לחזות את העתיד אפילו לא לעוד 50 שנה (דוגמא מי חשב בשנת 1913 שבמהלך 50 השנים הבאות תפרוצנה 2 מלחמות עולם, אימפריות יקרסו, מרבית המלוכות יתבטלו ויענו לשלטון 2 עריצים כהיטלר וסטלין). גם מגמה מסויימת בהווה לא אומרת כלום על העתיד. יכול להיות שלפתע המוני חרדים יהםכו לחילוניים (וגם ההפך) או שהילודה החרדית תקטן אפילו לילד אחד למשפחה.

    אהבתי

  11. כולנו חוזים את העתיד כל הזמן. למשל עושים תואר מתוך מחשבה שזה מה שיעזור לנו להתפרנס. למרות שכל שוק העבודה יכול להשתנות. השינויים שאירעו במחצית הראשונה של המאה העשרים היו קיצוניים אבל ההיסטוריה לא בהכרח תמיד תהיה כזו הפכפכה. מאז תום מלחמת העולם השנייה נעשה מאמץ עצום בעולם המערבי למנוע חזרתה של תקופה קטסטרופלית כזו. הלקחים אפשרו בין השאר יציאה טובה מהמשבר הכלכלי של 2008.

    Liked by 1 person

  12. קצב הגידול בהצבעה ליהדות התורה הוא 3.5%-4%
    מדי שנה. אם ניקח את האומדן התחתון אז בתוך מאה שנה יהיו פי 30 מצביעי יהדות התורה. כלומר 6 מיליון מצביעים.

    Liked by 1 person

  13. מצ'ב שירו של אחד היוצאים בשאלה המפורסמים (מני רבים) חיים נחמן ביאליק. כולל תחילת הפרשנויות על בתי השיר. (חסכתי מכם את המשך הפרשנות).

    הטענה שהחברות החרדיות הפיקו כבר את כל הלקחים הנדרשים מהגל האדיר של יציאה בשאלה מהקהילות היהודיות במאות ה 19 וה 20, שלווה גם בגל ההתחלנות ששטף את רוב הקהילות היהודיות, מנוגד להרבה מדי ארועים היסטורים.
    בעיני בהחלט סביר שיהיו עוד הרבה משברים כלכליים קשים / מלחמות עולם / גלים אדירים של עזיבת דתות או הצטרפות לדתות ועוד. למרות כל הלקחים שהופקו מהארועים הקודמים בתקווה למנוע כל הישנות ארועים דומים. או לא כל כך דומים.
    אפילו פוקיומה חזר בו מטענתו הקודמת שהגענו לתקופת "קץ ההיסטוריה".

    . _______________________
    לבדי/ביאליק

    " כֻּלָּם נָשָׂא הָרוּחַ, כֻּלָּם סָחַף הָאוֹר,

    שִׁירָה חֲדָשָׁה אֶת-בֹּקֶר חַיֵּיהֶם הִרְנִינָה;

    וַאֲנִי, גּוֹזָל רַךְ, נִשְׁתַּכַּחְתִּי מִלֵּב

    תַּחַת כַּנְפֵי הַשְּׁכִינָה.

    בָּדָד, בָּדָד נִשְׁאַרְתִּי, וְהַשְּׁכִינָה אַף-הִיא

    כְּנַף יְמִינָהּ הַשְּׁבוּרָה עַל-רֹאשִׁי הִרְעִידָה.

    יָדַע לִבִּי אֶת-לִבָּה: חָרֹד חָרְדָה עָלַי,

    עַל-בְּנָהּ, עַל-יְחִידָהּ.

    כְּבָר נִתְגָּרְשָׁה מִכָּל-הַזָּוִיּוֹת, רַק-עוֹד

    פִּנַּת סֵתֶר שׁוֹמֵמָה וּקְטַנָּה נִשְׁאָרָה –

    בֵּית-הַמִּדְרָשׁ – וַתִּתְכַּס בַּצֵּל, וָאֱהִי

    עִמָּהּ יַחַד בַּצָּרָה.

    וּכְשֶׁכָּלָה לְבָבִי לַחַלּוֹן, לָאוֹר,

    וּכְשֶׁצַּר-לִי הַמָּקוֹם מִתַּחַת לִכְנָפָהּ –

    כָּבְשָׁה רֹאשָׁהּ בִּכְתֵפִי, וְדִמְעָתָהּ עַל-דַּף

    גְּמָרָתִי נָטָפָה.

    חֶרֶשׁ בָּכְתָה עָלַי וַתִּתְרַפֵּק עָלָי,

    וּכְמוֹ שָׂכָה בִּכְנָפָהּ הַשְּׁבוּרָה בַּעֲדִי:

    "כֻּלָּם נָשָׂא הָרוּחַ, כֻּלָּם פָּרְחוּ לָהֶם,

    וָאִוָּתֵר לְבַדִּי, לְבַדִּי…"

    וּכְעֵין סִיּוּם שֶׁל-קִינָה עַתִּיקָה מְאֹד,

    וּכְעֵין תְּפִלָּה, בַּקָּשָׁה וַחֲרָדָה כְּאַחַת,

    שָׁמְעָה אָזְנִי בַּבִּכְיָה הַחֲרִישִׁית הַהִיא

    וּבַדִּמְעָה הַהִיא הָרוֹתַחַת –

    _______________________

    השיר שלפנינו מתאר את הרגשות הדו ערכיים של הדובר שמצד אחד משתוקק לצאת מבית המדרש לעזוב את ערכי היהדות ולהיסחף אחר הרעיונות החדשניים של תנועת ההשכלה אך מצד שני קשה לו להתנתק ממסורת ערי היהדות ושורשיו.

    בית א'

    הדובר מתאר בית זה את ההיסחפות של רבים אחר השירה החדשה שהיא מטאפורה לתנועת ההשכלה שהפיצה רעיונות חדשותיים מיסוד הישיבות והתורה.

    תנועת ההשכלה גרמה לתקוות חדשות ולכן נאמר בשיר שכולם נסחפו אחר האור במשמעות של תקווה חדשה ואחר הרוח החדשה שפיעמה בלבבותיהם. הדובר מוצג באמצעות מטאפורת הגוזל המצוי תחת כנפי השכינה (אלוהים). מטאפורה זו באה לציים את תלות הפיזית והרגשית של גוזל מאמו והשכינה היא אחד מכינוי האל וכך הדובר מציג את הניגוד בינו שנשאר תחת כנפי השכינה בבית המדרש ובין רבים שהלכו אחר תנועת ההשכלה.

    בית ב'

    בית זה מדגיש את תהליך ההידרדרות במצה הפיזי והרגשי של השכינה ולעומת זאת הגוזל הרך- הדובר, גדל מתבגר ולא נזקק פיזית לכנפי השכינה. בית ב' מדגיש את בדידותו של הדובר ע"י חזרה על המילה בדד והשכינה שותפה לרגש בדידות זה. ההידרדרות חלה כשנאמר שכנף ימינה של השכינה שבבית הקודם הגנה על הגוזל וכעת היא שבורה ורועדת על ראשו, מתן ההגנה מוטל ספק. יד ימין בתנ"ך היא החזקה גם לברכה וגם לשבועה ודווקא היא שבורה. הידרדרות זו במצב השכינה יוצרת אמפתיה מצד הדובר לשכינה הוא מבין אותה את מצוקתה למראה גורל היהדות והוא יודע כי החרדה שלה כלפיו היא בעצם חרדה לגורל היהדות שכן הוא מייצג את אחרון המאמינים שעדיין נשארו בבית המדרש ואם הוא יעזוב תבוא סופניות לעולם היהדות. החרדה של השכינה היא על הדבר במילים "על בנה היחידה" יש לנו כאן ארמז מקראי מעקדת יצחק רק שבסיפור העקדה האיל נשלח ע"י האל ונעקד במקום יצחק ובכך יצחק ניצל. החרדה של השכינה היא שהפעם עם עזיבת הדובר את בית המדרש לא יהיה מציל לעולם היהדות.

    בית ג'

    השכינה מסולקת אל פינת סתר שוממה …. "
    ____________________

    אגב, אני מטילה ספק בקביעה שהחברה החרדית הצליחה לחסום את הגישה של חבריה, ובעיקר של צעיריה, לאינטרנט / לרוחות חדשות.
    לא רק שלחרדים רבים יש סלולרי אחד "כשר" ואחד "חופשי מצנזורה", אלא שבכל ספריה ציבורית / ספריית עיון שיצא לי לבקר בה – נתקלתי במספר לא מבוטל של בעלי לבוש חרדי צמודים למסכים.
    הלחץ ההולך וגובר להתערות בשוק העבודה הכללי – יגביר בהכרח את הפגיעה בנסיונות ההסתגרות והתבדלות.

    Liked by 2 אנשים

  14. לגבי החרדים, אני חושב שהם נמצאים היום במצב יחיד במינו בהיסטוריה היהודית, והוא שהם גרים במדינה יהודית.

    כלומר, חרדים שיתרחקו מהדת, לא בהכרח יתרחקו מהיהדות, כמו שקרה בגולה. יתכן שיהפכו חרדים מודרניים שעובדים, יתכן שיהפכו דתים לאומים, יתכן שיהפכו יהודים חילונים רגילים.

    העיקר הוא שהם ישארו חלק מהעם היהודי בישראל, ויתכן שילדיהם או ילדי ילדיהם יחזרו להיות חרדים (כמובן שהטענה הנגדית היא לוסי וצחי, אבל זה חריג סטטיסטי).

    זה דבר שלא היה בגולה, שם אם יצאת מהקהילה הדתית, בסופו של דבר התבוללת.

    נראה לי שזה בסך הכל חיובי לחיזוק העם היהודי, אבל ימים יגידו.

    Liked by 2 אנשים

  15. "מתי יהיו פי 20? בערך בעוד 50 שנים" – ??!!
    החרדים מסתבר, לא רק פיצחו את האבולוציה (לפי תמריץ) אלא גם פיצחו את סוד חיי הנצח. הם רק מתרבים עוד ועוד. לא מתים בכלל…

    ב-2015 הלמ"ס פרסם תחזית דמוגרפית ל-50 שנה. לפי הניתוח שלו, מספר החרדים בשנת 2065 יעמוד על כ-6.4 מיליון (תחזית בנונית) או 9.1 מיליון (תחזית גבוהה) או 4.2 מיליון (תחזית נמוכה). כלומר, התחזית הגבוהה היא פי 10.

    אהבתי

  16. בנוגע ל"החרדים פיצחו את האבולוציה" לפי תמריץ.

    ה"חרדים" או "החרדיות" בחברה היהודית היא תופעה חדשה יחסית. משהו כמו 300 שנה. ה"בום" הדמוגרפי שידעה יהדות מזרח-אירופה במאות 19-18 היא תופעה שעדיין לא ניתן לה הסבר מניח את הדעת. זה לא בהכרח קשור ל"חרדים".

    חוצמזה, הישרדות עומדת למבחן כאשר תנאי הסביבה משתנים. ה"הישרדות החרדית" לא כל-כך עמדה טוב במבחן של שואת יהדות אירופה. מי שהציל את שארית הפליטה היו האמריקאים והרוסים, לא איזה מאפיין "חרדי" שטבוע בהם.

    שנית, עיקרון אבלוציוני חשוב הוא היכולת להתאים את עצמך לסביבה משתנה. לא החזקים שורדים אלא הגמישים (ליתר דיוק, אלו שמכילים בתוכם שונות רבה). ושוב – גמישות ושונות זה לא משהו שמאפיין כלל את ה"חרדים".

    Liked by 1 person

  17. שק-שוקה, החרדים הם גמישים ופרגמטים בצורה שאין לתאר. הלוואי על כולנו. אני כמובן לא עומד מאחורי הטענה שיהיו פי 20 חרדים עוד 50 שנה, אבל ייתכן שיהיו פי 30 עוד מאה שנה, אם יימשך קצב הגידול הנוכחי.
    דיונים דמוגרפיים על העבר פחות רלוונטיים. העולם היה מוגבל בעבר ביכולת שלו לאפשר גידול אוכלוסיה בלתי מבוקר. היום לא ברור אם יש איזו מניעה עקרונית לעוד 400 מיליון חרדים באמריקה.

    אהבתי

  18. קמיליה, יש שתי נקודות להסתכל עליהן. האם יימשך קצב גידול האוכלוסיה הנוכחי בקרב החרדים והאם תהיה בקרבם נשירה משמעותית. ובכן דתיים לאומים פתוחים לאינטרנט ולמודרנה ועדיין משפחה דתית לאומית מולידה ארבעה-חמישה ילדים באופן שגרתי. כך שסביר להניח שלא נראה קריסה בילודה החרדית מעבר לחמישה ילדים.
    לגבי נשירה משמעותית שתהפוך את פני הדברים – זה קרה בעבר, זה יקרה אולי בעתיד. בהווה לא רואים את זה קורה. גם אם אמא חרדית תוליד 7 ילדים ואחד מהם ינשור, שזה לכל היותר המצב הנוכחי, זה לא משנה את התמונה מן הקצה אל הקצה.

    אני לא אומר שהחרדים של העתיד בהכרח יהיו בלתי נסבלים כמו החרדים של ההווה, מבחינת התנהלותם. החרדים פרגמטים ויידעו להתאים את עצמם למה שיידרש כדי לשרוד ואף לשגשג. רואים זאת בהבדל בין החרדים בארץ לחרדים באמריקה. אבל שמירת ההלכה הקפדנית והאמונה במסורת יחזרו להיות דומיננטיים בעם ישראל. דארווין צדק ולכן העתיד שייך לאלו שחושבים שהוא טעה.

    Liked by 1 person

  19. לתמריץ:
    נכון שאנו מנסים לחזות את העתיד אבל כאשר מנסים לחזות את העתיד לטווח של כמה שנים ולכל היותר לטווח של כמה עשרות שנים בודדות, יש הסתברות טובה שנצליח (אם נניח שאנו די חכמים ויש לנו הגיון בריא). אבל לחזות את העתיד בטווח של 200 שנה – אין לזה ערך. אדם נבון ובעל הגיון בריא לא יוכל לחזות את העתיד (בטווח של מאות שנים) יותר טוב מאדם טפש וחסר הגיון, כי כל כך הרבה דברים יכולים להשתנות בזמן הזה כך שאין דרך הגיונית לשער מה יקרה.
    (צריך לציין שגם האדם החכם ביותר יכול לטעות בחזוי העתיד הקרוב אבל לפחות כאן יש הסתברות טובה שהוא לא יטעה).

    דבר נוסף שאינני מבין: "מה זה החרדים פיצחו את האבולוציה"? הרי כל קבוצה יודעת שאם היא תביא הרבה ילדים היא תתרבה מהר. זה לא סוד. כל ילד יודע זאת. אבל הרבה קבוצות לא מתחשק להם להתרבות כלל. אותן קבוצות יודעות שריבוי טבעי גבוה פרושו עוני ולא מתחשק להם להיות עניים. כמו כן יתכנו קבוצות שבהם לרוב האנשים לא איכפת מה יקרה אחרי שימותו ולא איכפת להם אם הקבוצה תימחק.
    אני מעריך שיש הרבה חילוניים שלא איכפת להם אם הרוב יהיו חרדים בעוד 100 שנה. לגביהם זה כבר לא יקבע דבר.
    גם הטענה שלך שהחרדים פרגמטיים וגמישים בצורה שלא תתואר – איננה נכונה. כולנו גמישים וכולנו מסתגלים לשינויי התנאים.
    החילוניים היו יכולים להביא יותר ילדים מהחרדים אילו רצו בכך (הכנסת משפחה חילונית גבוהה מזו של המשפחה החרדית) אבל זה לא אידיאל עבורם ומה שיתרחש בעוד 100 שנה – לא מעניין אותם כי הם ימותו.

    אהבתי

  20. דמוגרפיה יוצאת דופן בכך שניתן לתת בה ניבויים לא רעים גם לטווחים ארוכים. אבל 200 שנה זה כמובן מוגזם לגמרי ונכנס לגדר הספקולציה הפראית.

    אנשים חילונים שמאלנים במערב מדברים בהתרגשות ללא הרף על העתיד הרחוק כשמדובר בסכנות ההתחממות הגלובאלית. אז לא קונה את זה שלא אכפת להם מהעתיד. אבל אולי לא אכפת להם מהאופן שבו יופצו הגנים הספציפיים שלהם בעתיד.

    אהבתי

  21. גלגל,
    כמו שדמוגרפיה היא דינמית גם גבולות יכולים להיות דינאמיים. המדינות סביבנו קורסות וכתוצאה מכך הלחץ הדמוגרפי יכול להיות מופנה החוצה.

    אהבתי

  22. ליאיר, לתמריץ לי.ד ולשאר המתעניינים במגזר החרדי והתנהגותו הצפויה בבחירות לרשויות המקומיות.

    מצ'ב תובנותיו של מנדי גרוזמן שפורסמו בישראל היום.
    שם הכתבה: החרדים חוצים את הקווים בקלפי.

    אגב. הוא מציע לעקוב אחר כוחה של סיעת הליכוד, בראשות יעקב וידר, בעיריית בני ברק. סיעה זו מאגדת חרדים עצמאיים הקוראים לשינוי במבנה הכוח נ החרדי. *אם* סיעה זו תזכה לנציגות מכובדת במועצת העיר ב'ב – יתכנו השלכות כלל ארציות.

    https://www.israelhayom.co.il/opinion/603097

    קטע מהכתבה:
    " … בעבר שררה הסכמה שבשתיקה בין הסיעות, שאין לקיים תעמולה בקהילות המתחרות. האידיאולוגיה החרדית התבססה על הנחת היסוד, שכל קהילה תישמע לדעת רבותיה, והרבתה לצטט את הקביעה התלמודית שלפיה "נהרא נהרא ופשטיה" (נהר נהר ומסלולו). המאמצים במסגרת מערכת הבחירות התמקדו בעיקר בניצול המיטבי של כוח ההצבעה הפנים־קהילתי ובניסיון מזערי, אם בכלל, לנגוס בשולי הקהילה המתחרה.
    בבחירות הנוכחיות, לעומת זאת, מוסכמה זו נשברה. "הפלג הירושלמי", זרם ליטאי עצמאי, מגייס לשורותיו תמיכה מקרב הזרם הליטאי המרכזי ומקהילות חסידיות וספרדיות שמרניות, אבל אפילו הוא לא מעז לתת לכך ביטוי פומבי. מי שביטא זאת מפורשות היה הרב ברוך מרדכי אזרחי, מחשובי רבני הזרם המרכזי הליטאי, שבנאומו בכנס בחירות בירושלים אמר: "הקב"ה נותן לנו את גדולי ישראל, שהנהגתם צדקותם ופקחותם אינה מוטלת בשום אופן בספק. חסידים, ליטאים, ספרדים ואשכנזים – כולם צריכים להיות בדגל התורה".
    מבחינת המפלגות החרדיות המתחרות, אמירה זו היא בגדר זהב. אם רבני דגל התורה דורשים מחסידים וספרדים להישמע דווקא לדעת הרבנים הליטאים, הרי שלמעשה הם מצהירים כי כשמדובר במחלוקת פנים־חרדית, זכות הבחירה שבה אל הציבור. משתמע מכך שאין כל מניעה אידיאולוגית שחרדי ליטאי או ש"סניק יחצה את הגבול מהכיוון ההפוך, ויישמע לדעת אדמו"רים חסידיים. התוצאות, כך צופים במפלגות החרדיות, יעידו על זליגה בין־מפלגתית מרובה. הגרעינים הקשים בכל קהילה אמנם יישמעו לצו המפלגה, אבל מעגלים רחבים ירשו לעצמם לבחור במועמד חרדי שאינו בן מפלגתם דווקא. …. "

    אהבתי

  23. בעיה אפשרית בתאוריה שהריבוי של החרדים בחול הוא נמוך יחסית והריבוי בישראל לא יוכל להימשך עוד שנים רבות.

    אהבתי

  24. את הביקורת שלי על הפוסט אחלק לשלושה חלקים.

    א. ישנם לא מעט כותבים ואתה ביניהם הדוגלים בהבדלים גזעיים בין בני אדם ובאינטלגנציה של אנשים לבנים. אולי זה דפק של אינטלגנציה ואולי זה דפק של הפמיניזם הרדיקלי שמפורר את מוסדות החברה ואולי זה בכלל גורם אחר, אך הבאת ילדים לעולם היא בסופו של דבר החלטה מוסרית של הפרט. ואם חברה לא מצליחה להביא פרטים בתוך החברה, נשים וגברים גם יחד, לקחת את האחריות הזו אז העובדה שקבוצה מסוימת מתאפיינת במאפיינים גנטיים כאלו או אחרים עם יתרון כזה או אחר איננה משנה. בסופה של דבר היא לא מעבירה את הגנים שלה לדור הבא. כולנו, מעצם היותנו בני אדם, נולדנו להורים שהייתה להם את המחויבות להביא את הדור הבא לעולם ואת זה הם עשו ברמת הצלחה כזו או אחרת. הדור הנוכחי חסר את המחויבות הזו והתוצאות בהתאם. והדבר נכון לקבוצות עם צבע עור לבן, צהוב, חום, שחור, ורוד ועוד. בסופו של דבר אם אין את המחויבות הזו שום דבר חדש לא יהיה.

    ב. הדמוגרף המהולל נותן תחזית צמיחה המניחה שכל שאר הגורמים נשארים קבועים ובמיוחד המערכת המדעית -בריאותית. הכלכלית והטכנולוגית התומכת בקבוצות הדתיות הללו. במצב הזה הגיוני שהקבוצות הדתיות ימשיכו לגדול הלאה והלאה. למעשה אם המערכת הזו תפגע הקבוצות הללו יחזרו למצב המלתוסיאני שאפיין אותן עד התקופה המודרנית עם חסם עליון מבחינת גודל האוכלוסיה. את מערכת הגומלין בין הקבוצות הדתיות כגון החרדים והממסד הבריאותי טכנולוגי ניתן לתאר בעזרת משלים ביולוגיים ובמיחד כמערכת יחסים בין פונדקאי לאורח. באפשרות הראשונה הפונדקאי מצליח להגביל את האורח כך שלא יפגע בו. במדינת ישראל זה קורה על ידי צמצום מנגונני רווחה, על ידי דרישה של לימודי ליבה לצעירים חילוניים ופתיחת השערים ללימודים אקדמיים אצל החרדים וכמובן בנושא גיוס לצבא. באפשרות השניה האורח גובר על הפונדקאי עד שמביא אותו למותו וכתוצאה מכך לפגיעה חמורה בעצמו (שכן לאורח אין את הכלים לקיים את עצמו). במקרה של החברה החרדית זה יקרה אם המדינה תפול יחד עם ממסד המדעי, הכלכלי והטכנלוגי, והחברה החרדית תחזור למציאות המלתוסיאנית של רעב ומגפות שישימו לה חסם עליון לגידול האוכלוסין שלה. המקרה השלישי יתרחש אם המערכות יגיעו לסמביוזה ביניהן כאשר החרדים יספקו את המחויבות המוסרית להבאת ילדים והממסד המדעי את המעטפת הנדרשת לקיומם. במובן מסוים זהו הניסיון הדתי לאומי להכיל את שתי המערכות השונות הללו שכרגע איננו מרשים במיוחד.

    ג. שאלת הגזע הלבן. הפוסט מניח כי ישנה חשיבות לשרידותו של הגזע הלבן. אין ספק שבסיפור שבמרכזו עומד הגזע הלבן (תחת ההנחה שהוא אכן קיים באופן מובדל) השאלה אם הוא ישרוד היא אכן שאלה משמעותית למרות שישנם סיפורי התאבדות. אולם העולם הוא דינמי. גם אם הגזע הלבן יפול יחד עם הציביליזציה של הגזע הלבן אז כל מה שיקרה שמישהו אחר יהפוך לסיפור. נפילתה של רומי מבחינה צבילזציונית רק הביאה לעלייתה של הכנסיה וממלכות הגרמאנים במקומה. ממלכות אלו היו אכן ברבריות ולקח להן כמעט אלף שנה להתקרב למוסדות שהרומים חשבו למובנים מאליהם (צבא קבע, מיסוי ממלכתי, ושלטון רפובליקני) אולם בסופו של דבר הן עשו זאת. גם אם ללבנים יש יתרון גנטי מבחינת אינטלגנציה זה לא אומר שמבחינה אבלוציונית לא יהיה תמריץ לגזעים אחרים ללכת בעקבותם (ולא נכנס לשאלה אם זה יהיה תהליך גופני או תרבותי). נכון, זה כבר לא יהיה הסיפור של הגזע הלבן כמו שימי הבינים כבר לא היו הסיפור של הרומאים. אז יהיה סיפור אחר שאותו יהיה אפשר לדמיין.

    Liked by 1 person

  25. קמיליה, אני מהמר שהליכוד בראשות יעקב וידר לא יציג ביצועים מרשימים בבני ברק. ניבוי אמפירי שאני מוכן להתחייב לו.

    י"ד, אני לא חושב שאפשר להגיד באופן גורף לגזע הלבן יש יתרון מבחינת אינטליגנציה. מצד אחד את טבלת מבחני פיז"ה מובילות אומות מזרח אסייתיות לא לבנות. מצד שני יש בטבלה כמה אומות שהן לבנות אך לא מצליחות, ואם נכליל גם את הערבים בגזע הלבן אז בכלל.
    כן ניתן להגיד שהעולם המערבי שבו אנו חיים ושלערכיו אנו מתחברים הוא יצירה של ציבליזציה לבנה, ויש לקוות שתשרוד את יוצריה.

    האפשרות להדרדרות כלכלית ברמה שתפגע בתוחלת החיים ובהישרדות קיימת. עיין ערך ונצואלה. אבל ייתכן שהטכנולוגיה היא כבר ברמה כזו של התפתחות ובשלות שגם אנשים מוגבלים מחשבתית בידי דתם הקנאית יכולים ללמוד ליישמה ולהשתמש בה.

    Liked by 1 person

  26. י"ד
    לדעתי הנסיון הדתי לאומי דווקא מרשים מאוד (אני דתי לאומי אבל כמובן אובייקטיבי). חברה שעיקרה חרדית לא יכולה להחזיק את עצמה לא תהיה תשתית כלכלית מדעית (וגם המתחי פנים בחברה החרדית הם גדולים מאוד) חברה שעיקרה חילונית גם לא תחזיק את עצמה לא תהיה תשתית לאומית (ילדים ורוח לאומית – הם מפתחים אליטה שונאת לאום). החברה הדתית לאומית עם זאת שיש עזיבה גדולה לשני הצדדים העובדה היא שחברה זו הולכת וגדלה היא מכילה גיוון די גדול (בסופו של דבר רוב מוחלט של הציבור קורא חומר מישעיהו ליבוביץ' עד הרב גיזבורג וזה חוץ מהעובדה שהוא חשוף גם לחומר מבחוץ) יש לה תשתית לאומית יציבה וגם כלכלית מדעית.

    אהבתי

  27. הדתיות של הדתיים הלאומיים, כמה שזה מפתיע, פחות פרגמטית בפועל במציאות הנוכחית מזו של החרדים. כל מיני הזיות סיפוח והר הבית זה משהו ששומעים מדתיים לאומיים ולא מחרדים.

    אהבתי

  28. תמריץ
    ברמה העקרונית אתה צודק אבל מפספס את הנקודה החשובה. הדתיות של הדתיים הלאומים אכן פחות פרגמטית מזו של החרדים אבל הנקודה החשובה היא שבציבור הדתי לאומי יש לא רק את המרכיב הדתי לכן גם אם יש דיבורים דתיים בציבור הדתי לאומי שהם יותר קיצוניים מהחרדים המשקל הכולל בכלל ההתנהלות נמוך הרבה יותר. כלומר מרכיב לא פרגמטי בדתיות של החרדים יש לו משקל גבוהה מאוד בהתנהלות בפועל בציבור הדתי לאומי זה לא כך.
    לגבי הדוגמאות שהבאת הם לא כל כך ברורות לגבי סיפוח אם אתה מתכויון לסיפוח כל יו'ש זו אכן רוב מוחלט בציבור רואה בזה דבר בעייתי מאוד וזה קיצוני אני חושב שמי שמכיר את הציבור הדתי לאומי מעבר לעיתון לא חושש שאם מחר כולם הופכים לדתיים לאומיים – זה מה שיקרה. אם מחר כולם יהיו חרדים להערכתי די מהר תהיה כאן כלכלת וונצואלה. אם אתה מתכוין לסיפוח גושי ההתיישבות נראה לי שאצל ציבור רחב זה דבר לגיטמי – אתה כמובן יכול להגדיר כל רעיון שאתה לא אוהב כהזוי אבל זה לא מדד רציני לפרגמטיות.

    Liked by 2 אנשים

  29. יעקב וידר נכנס למועצה. להבנתי יש לו 6% בערך מהקולות. אבל בבני ברק יש גם חילונים ודתיים לאומיים. אז לא יודע מה זה אומר על ההצבעה החרדית לו. בוודאי לא מדובר ברעידה טקטונית בחברה החרדית..

    אהבתי

  30. תמריץ,
    יש הבדל בין ישום ושימוש בטכנולוגיה לבין תמיכה בה. החרדים בהחלט משתמשים בכל הטכנלוגיות ומיישמים אותם, אולם אין להם שום יכולת עצמית לתמוך בקיומן של אותן טכנולוגיות. כאשר אלפרד הגדול, מלך אנגליה, יצא להלחם בדנים שכבשו את אנגליה הוא נאבק בדרכים הבוציות כדי להוציא את צבאו מסמורסט. אם הוא היה חי 400 שנה קודם הוא היה יכול להסתייע בדרכים הרומיות בקלות. אולם לאחר נפילת האימפריה הרומית לא היה אף גורם בממלכות הגרמאניות שיכול היה לשמור את הטכנולוגיה של הדרכים הרומיות. אמר לי פעם מהנדס מוכשר שההבדל בין מקצוען לטכנאי שטכנאי יודע להסתדר בשגרה. בשעת משבר אין לו תשובה. מקצוען לעומת זאת יודע כיצד להתמודד עם מציאות של משבר. החרדים יכולים אולי להיות טכנאים אך הם לא מסוגלים להיות מקצוענים. וגם אם המערכת הטכנולוגית תמשיך להתקיים כאשר היא תקלע למשבר הם לא יוכלו לתמוך בה. אחרי מלחמת העולם השניה הייתה גרמניה חרבה לחלוטין. תוך כמה שנים היא השתקמה כי הטכנולוגיה נמצאת בראש. המדען או המהנדס רואה את האידיאות ומגשים אותן. ציבליזציות כושלות לעומת זאת לא רואות את האידיאות ולא מבינות מה הן עושות והתוצאה חורבן של הצביליזציה.

    Liked by 2 אנשים

  31. סיכום של הארץ:
    התוצאות מעידות שהמהפכה בפוליטיקה החרדית שרבים מייחלים לה לא קרתה. עדיין. כמו בכל מערכות הבחירות בעבר, גם הפעם נשמע הציבור החרדי לקול הרבנים. ליטאים ואנשי ש"ס הצביעו לליאון, גם אם לא ראו בו המועמד האידיאלי וחסידים הצביעו לדייטש, גם כשידעו שאין לו סיכוי לנצח. בשולי המחנה הצביעו חרדים מודרניים לברקוביץ, אבל נראה שמשקלם האלקטורלי זעום וכי לא הצליחו לחדור למעוזים החרדים המרכזיים. החרדים החדשים דומים לחלקיקי בוזון היגס – כולם יודעים שהם קיימים, אפילו אותרו סימנים לקיומם במערכת החינוך הממלכתית, במכללות ובתקשורת החרדית, אבל מבחינה פוליטית אף אחד לא ראה אותם. עד כה לא הצליחו החרדים הללו, שלא נענים לצו הרבנים, להוכיח שיש להם משקל פוליטי של ממש.

    אהבתי

  32. תמריץ,
    מכיוון שהתעמקת בזמנו ברצח תאיר ראדה,
    האם מבין מדוע השערות המדוברות לא נבדקו עד עתה?

    בברכה

    אהבתי

  33. האמנם חלה עליה במספר התקריות האנטישמיות בתקופת טראמפ?
    מסתבר כי המדיה האמריקאית (וכמובן הישראלית) התבססו על "מחקר" של הליגה נגד השמצה (ונגד טראמפ. הייל אובמה)
    המגזין טבלט קורע לגזרים את ה"מחקר".
    https://www.tabletmag.com/scroll/273777/correcting-the-adls-false-anti-semitism-statistic

    אהבתי

  34. מתוך ניסיון ועדות מהשטח אני לומד שבמגזר החרדי מתהוללת מהפכה שקטה והכרחית לקיומם הכלכלי בחברה ישראלית..
    יותר שימוש בטכנולוגיות מתקדמות בעבודה ובשעות הפנאי אינטרנט מאיל והודעות קשר SMS הפכו ללגיטימיים בקרב החרדים..
    רבים מצטערים על כך שהמהפך הטכנולוגי לקח שנים של הסתגלות אבל בסוף זה הגיע וזאת רק התחלה.. חרדים לומדים באוניברסיטאות
    מגוון נושאים ומקצועות לרבות שפות זרות כמו אנגלית ענפי טכנולוגיה ורפואה מהפך או מהפכה..? זה מה שקרה במאה הקודמת
    במזרח אירופה ובהמשך גם בכל אמריקה ואירופה המערבית ..לא ניתן היום להשוות את החברה הישראלית לשנות השמונים והשבעים
    העושר בחלק של החברה בישראל צמח ולא פסח על המגזרים החלשים יותר כמו החרדים ובני עדות המזרח.רמת החיים נסקה כלפי מעלה ויחד עם זה התרחב
    הפער החברתי.. דור צעיר מבין החרדים ואחר לא מוכן לקבל יותר עוני ודלות כגזרה משמיים רובם בוחרים בדרך של השתלבות דרך תעסוקה
    בכל תחום שיש בו הכנסה סבירה ומוביליות חברתית..

    אהבתי

כתיבת תגובה